Wozmro schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:10:
Ik bekijk FO zo breed mogelijk.
Met twee grote delen: inkomsten en uitgaven.
Heel kort samengevat is mijn interpretatie van FO streven:
Uitgaven naar beneden, passief inkomen naar boven.
Uitgaven naar beneden kan door keuzes te maken op gebied van wonen, energie besparen, zelf dingen doen ipv uitbesteden,...
Passief inkomen kan door traditioneel beleggen, zelf iets maken dat op termijn zichzelf verkoopt (denk aan kunstenaars, liedjesschrijvers, programmeurs,...)
Ik zie het best wel als een creatief proces.
Om een voorbeeld van mezelf te geven: gisteren heb ik de press control van onze regenwaterpomp herstelt.
Nieuw onderdeel heeft 1,9€ gekost en pakweg een uur eigen tijd voor opzoekwerk en eigenlijke herstelling.
Toch leuker dan een nieuwe press control of volledige nieuwe pomp plaatsen.
En de opgedane ervaring kan ik ook gebruiken om bij andere mensen die herstelling uit te voeren.
Dat stukje 'verstandig financieel denken' is denk ik ook voor 'de normale mens met een modaal salaris' cruciaal om uiteindelijk FO te worden. Het gaat niet eens om de paar tientjes (of honderdjes, geen idee hoe duur een nieuwe zou zijn) maar het gaat om het geld dat je hier op lang termijn met diverse zaken mee (be)spaart.
Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van maandelijks meer binnenkomen dan uitgeven. En hoe groter de verhouding hiertussen, hoe makkelijker/eerder je niet meer geheel afhankelijk bent van 40 uur per week in loondienst werken.
Vakantiegeld afgelopen dagen is ook weer fijn. Los dat het gewoon salaris is (en het voor ons niet uitmaakt als we het maandelijks zouden krijgen of 1x in mei) is het toch weer iets van 65% van het netto salaris 'extra'. Met partner erbij betekent dit toch weer 230 euro netto maandelijks 'erbij' aan de savingsrate.
Ik weet dat veel mensen blij zijn met het grote bedrag, maar wij verspreiden het al weer over onze maandelijkse inkomsten in ons hoofd... Terwijl de meeste om ons het het al weer hebben uitgegeven aan een vakantie of iets dergelijks.
Toevallig hoorde ik een collega laatst over spaargeld. Ze gaf aan dat zij verder geen spaargeld hadden (stel, twee kinderen, beiden HBO opleiding). Ik dacht dat ze een grap maakte, maar dat was dus niet het geval. Ging de wasmachine kapot dan zou ze die nog wel kunnen kopen van het geld op de betaalrekening (mits het niet de laatste dag van de maand was), ging de auto kapot dan zou ze eerst een paar maanden moeten sparen... Ze maakte zich ergens geen zorgen erover, maar ergens wel.
Ik maakte mij al zorgen toen ik 1,5 jaar geleden 25k afloste op de hypotheekschuld en we nog maar iets van 9,5k op onze spaarrekening hadden staan
Al met al heeft alles te maken met perspectief.
Ik zie het ook aan mijn ouders: over een paar jaar op pensioenleeftijd en goed voor zeker 700k. Ze wonen in een normaal huis, hebben een bescheiden auto en uitgavenpatroon. Lage opleiding, maar gewoon zuinig geleefd. Niet dat ze denken over vervroegd stoppen; hij heeft het prima naar zijn zin op zijn werk en ze zijn dan bang dat ze straks geld tekort komen

Ik hoop ergens te middelen tussen die twee extremen
[
Voor 34% gewijzigd door
President op 26-05-2019 09:23
]