2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Ja, Fronius bijv. Zie jobr in "Hulp met keuze omvormer en ervaringen met SMA en Fronius?"AquaPlanning schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:02:
Deze ZZP'er zit langzaamaan te denken aan een 25 kWp installatie ivm de subsidies. Aansluiting is 3x 25A dus max 17.250W terugleveren bij 230V.
Installatie wordt merendeels oost-west.
Ik kan nu een omvormer kiezen van 17kW zodat ik nooit teveel kan terugleveren. Maar als de panelen 20 kW leveren rond het middaguur loop ik een hoop opbrengst mis. Die zou ik liever gebruiken voor opladen van een elektrisch voertuig of opwarmen van voorraadvat met warmtepomp.
Daarom de vraag: zijn er omvormers die meten wat er daadwerkelijk wordt teruggeleverd aan het net en dat kunnen begrenzen? Of die bijvoorbeeld de P1 uitgang van een slimme meter gebruiken?
Hoezo 17250 ?AquaPlanning schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:02:
Deze ZZP'er zit langzaamaan te denken aan een 25 kWp installatie ivm de subsidies. Aansluiting is 3x 25A dus max 17.250W terugleveren bij 230V.
Ik kan nu een omvormer kiezen van 17kW zodat ik nooit teveel kan terugleveren. Maar als de panelen 20 kW leveren rond het middaguur loop ik een hoop opbrengst mis. Die zou ik liever gebruiken voor opladen van een elektrisch voertuig of opwarmen van voorraadvat met warmtepomp.
Daarom de vraag: zijn er omvormers die meten wat er daadwerkelijk wordt teruggeleverd aan het net en dat kunnen begrenzen? Of die bijvoorbeeld de P1 uitgang van een slimme meter gebruiken?
Ik doe wel eens half uurtje 20500
1 PVoutput . Dongen NB
Wat ik me herinner is dat ik hem gewoon over de bestaande diode heb gesoldeerd. Je moet wel een vaste hand hebben en een fatsoenlijk soldeerbout.reneeke1970 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:33:
[...]
En die methode is? Vlak naast de sensor zitten twee open gaatjes in de print en daar moeten ze aan?
En de sensor blijft zitten?
Ik heb het originele topic even opgezocht. Ik dacht dat @AUijtdehaag er mee kwam, maar het blijkt al eerder door @sbrzon te zijn beschreven in sbrzon in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
@AUijtdehaag heeft er later ook nog wat over geschreven: AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter".
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Die info had ik inderdaad ook gevonden, zal hem eens voorzichtig open maken. Kijken hoe klein mijn vingers moeten zijnAegle schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:27:
[...]
Wat ik me herinner is dat ik hem gewoon over de bestaande diode heb gesoldeerd. Je moet wel een vaste hand hebben en een fatsoenlijk soldeerbout.
Ik heb het originele topic even opgezocht. Ik dacht dat @AUijtdehaag er mee kwam, maar het blijkt al eerder door @sbrzon te zijn beschreven in sbrzon in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
@AUijtdehaag heeft er later ook nog wat over geschreven: AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter".
1 PVoutput . Dongen NB
Bij 3x 25A blijft de spanning ook niet 230V. Zit je al op 18.000W bij 240V.AquaPlanning schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:02:
Aansluiting is 3x 25A dus max 17.250W terugleveren bij 230V.
Daarnaast schakelt een automaat bij een kleine overbelasting niet zomaar uit. Iets van 1,13x voor een uur moet goed gaan.
Dus zit je zo op 20+kW wat je best even kunt halen.
En met wat handigheid stuur je de warmtepompboiler e.d aan om op zo'n piek even wat weg te stoken.
Of zoiets, kan je er nog 2 meters bij aansluiten ook.reneeke1970 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:51:
[...]
Die info had ik inderdaad ook gevonden, zal hem eens voorzichtig open maken. Kijken hoe klein mijn vingers moeten zijn
https://www.flukso.net/files/docs/nl/fluksometer.html
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ja die zal ik eens aan sinterklaas vragenRol-Co schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:30:
[...]
Of zoiets, kan je er nog 2 meters bij aansluiten ook.
https://www.flukso.net/files/docs/nl/fluksometer.html
1 PVoutput . Dongen NB
ik draai met een 16A groep op een 4000VA omvormer.AquaPlanning schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:02:
dit geeft mijn oost-west set regelmatig +/-17,4A en levert mij nog geen enkel probleem op.
de hoofdgroep die je van de netbeheerder krijgt, die kan zelfs meer hebben als mijn 16A, maar of het nu verstandig is om daar over heen te gaan is een ander vraag stuk, waar ik liever niet op in ga.
oost-west, jep door mijn vrij extreme dakhoek kan ik extreem veel Wp tegelijk op een omvormer hebben zonder af te toppen.
ongeveer 6kWp op een 4kVA omvormer, is geen probleem.
maar ik heb ook een string op 15 graden en net 6,4kWp, dus ik top een klein beetje af in de lente.
ik had eerst 5,6kWp op een 3,3kVA omvormer, en dat topte behoorlijk af.
na een jaar de omvormer vervangen voor een 4kVa verzie en joepie ik scoorde dat jaar een 138kWh extra.
wat eigenlijk pinda's is als je weet dat ik toen een ruime 4000kWh+ per jaar deed.
hier de analyse van anton lees die maar eens goed door:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
dus 17kW + de mogelijkheid die nog redelijk is om te onder dimensioneren ongeveer 30% maakt al 22kW.
doe daar nog een beetje oost-west voordeel bij en je komt al heel dicht op de 25kWp die je wil.
daar zitten niet zoveel problemen.
ik vraag me af op welke subsidies je doelt.
vooral als je zo groot gaat, dan zijn er altijd kleine lettertjes en veel haken en ogen. helaas het geld schijnt niet zo maar van de zon?
grootste probleem dat mensen tegen komen net de

(een heel stuk EB valt dan weg.)
en als je het niet zelf opmaakt dan zaken soms de prijzen naar 6-8ct per kWh, dus je moet wel weten wat je doet.
(er zijn ook nog mogenlijkheden voor rond de 11ct per kWh, maar dan wel even de kleine letters lezen, alleen de zon is echt gratis.
maar

(het zelf aanleggen van grote installaties dat begint op steeds meer plekken wel erg kosten effectief te worden, zelfs meer produceren als je eigen gebruik begint steeds leuker te worden.
maar helaas is dat maar voor kleine groepen weggelegd zelfs de lage 6-8ct per kWh kan effectief zijn als je een gedeelte doet met wel 21ct.
maar alles blijft wel gokken op wat de toekomst doet helaas.
regeringen hun belijd is kwakkeliger als de opbrengst uit PV, dat je kWh opwekt is niet moeilijk maar een duidelijk antwoord krijgen voor de toekomst uit een politicus, dat is onmogenlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 14-08-2019 11:45 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
KIA en EIA voor installaties boven 25 kWp maar minder dan 3x80A aansluiting.
https://www.rvo.nl/subsid...t/specifieke-codes/zon-pv
Meer belastingvoordelen dan subsidie, maar effect blijkt gelijk.
Hoeveel je krijgt voor je energie is afwachten, maar het is altijd meer dan rente op spaargeld.
Aftoppen lig ik niet van wakker. De meeste installaties hebben een omvormer die 99% van de tijd te groot is.
Ben net in opleiding bij vrijwillige brandweer en het gaat opvallend vaak over zonnepanelen... Dus ik doe het dit keer exact volgens de normen, en liever nog iets beter. Bovendien begin de WAF voor dit soort zaken langzaamaan te zakken. En ik heb een zeldzaam prettig exemplaar getroffen, dus daar ben ik voorzichtig mee.
Ik verwacht niet dat de overheid ineens nog moeilijker gaat doen. Zij vangen immers belasting over de door mij opgewekte energie.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
KIA en EIA daar weet ik te weinig van.
ik dacht eigenlijk dat die bedoeld waren voor <3x80 maar weer wel voor >3x25A ?
en niet voor 3x25A of kleiner, die vallen weer onder salderen.
maar ik ken echt niet alle in's en uit's van die regelingen.
(of het nu belastingvoordeel of subsidie genoemd word het is voor mij ook het zelfde.
maar in politieke taal zijn dat stiekem wel grote verschillen.)
dit verraad de 25kWp een beetje.
(tja wij weten hier wel dat het mogenlijk is om 25kWp op een 3x25A te krijgen en dat nog goed te doen.
maar ben bang dat de RVO er anders over denkt, en dat je hier gewoon een 2de meter voor nodig hebt.
en die kan dan ook anders af gezekerd worden in sommige gevallen.
dus dan ben je niet zomaar gebonden aan 3x25A.
dit is per lokatie anders.)
hoeveel je gaat krijgen per kWh, dat is wel erg belangrijk.
je mag het gerust zien als meer geld als de rente.
maar apparatuur heeft ook een COS, en die moet wel gedekt worden.
(PV is daar niet anders in als alle andere aperatuur, maar goed dat weet je al met je kleine set op dak.)
de WAF is het duurzaamste wat je hebt, wees daar altijd voorzichtig mee.
het brandgevaar is niet iets waar we hier veel van merken.
soms een paneel wat verkeerd gebouwd is, soms een omvormer die de geest geeft. ook wat problemen geweest met wat in dak systemen.
tja het blijft apparatuur er zijn ook computers/telefoon's/ijskasten etc etc die per ongeluk vlam vatten en daar hoor je niks over.
wel verstandig om de brandweer wel die dingen te leren zodat ze het veilig kunnen oplossen, met PV is dat wel een net iets ander verhaaltje.
maar 99% van de gevallen was de brand per ongeluk in de buurt van PV, maar zeldzaam de PV zelf die het veroorzaakte.
overheid zal zeker niet moeilijk doen, maar kunnen de zaak wel zo draaien dat het verdien model toch weer een grijpstuiver word.
dat zie je nu wel worden bij salderen, niet dat ik het slecht vind dat het word afgeschaft, (winsten zijn nu erg hoog aan het worden.) maar het tempo van afschaffen baard me wel zorgen.
trouwens de RVO heeft het over € 750/kW of 0,75€/Wp zoals we hier rekenen.
tja veel zelf bouwers hier die komen al onder die bedragen uit voor hun projecten.
dit wel door de (niet zo hetende) subsidie van BTW teruggaven.
voor mensen die laten leggen is dit wel een stukje moeilijker, aanleg kosten tikken steeds zwaarder aan nu de panelen zelf goedkoper worden.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Geen nieuws is goed nieuwsmigjes schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:42:
[...]
sorrie, growatt goodwe omnik hosola etc etc, het is bijna allemaal 1 pot nat spul.![]()
(het design is allemaal gebaseerd op een TL omvormer en verder niks speciaal.)
het is vaak meer de marketing afdeling die bepaald wat er in de specs staat als de technische dienst.
(of te wel: gewoon proberen met de specs, gaan er te veel kapot dat gaan we gewoon faillissement in en plakken we er een nieuw merknaampje op.)
maar toch stiekem sta ik er vaak van te kijken dat ze best nog wel wat vreemde dingen aan kunnen.
ik weet alleen erg zeker dat 15 panelen in 1 string te veel is voor die jongens.
en dan nog kan het 1 tot zelfs 3 winters gewoon goed gaan voordat ze het begeven met 15 panelen.
hebben ze 12x32Vmpp dan werken ze perfect.
dus tussen de 12 en de 15 dan word het gokken en alles proberen mee te nemen.
"jou kilometers kunnen variëren", is het beste antwoord wat ik kan geven.![]()
(maar wel gewoon doen.)
probeer eens rond te kijken naar een fronius, die kan het zeker.
mijn power-one gaat tot de 600Voc, maar praktijk testen zegt 630Voc.
boven de 530Vmpp gaat hij vreemd gedrag vertonen.
SMA gaat ook tot de 600Voc< praktijk ????, maar dan zit je wel weer op grenzen, dan is fronius leuker
mischien heeft steca ook nog iets leuks (zijn nieuwe modellen, heb nog niet alles bekeken wat daar mee zou kunnen.)
zoekt en gij zult vinden.
er is ook nog iemand hier bezig op het forum met een zelfde omvormer soort.
en dan per mpp zelfs 2x stringen parallel dus iets van 4x11 of 4x12 op de omvormer.
dus ruim over de 15A die ze max kunnen per mpp.
en eigenlijk is dat zelfs kortsluit A en die is hoger als de Ampp.![]()
maar ze specificeren 15A is dat de kortsluit of is dat niet.![]()
(ik heb nog niks gehoord dat het fout gaat, maar ook niks meer verder van hem gehoord.
geen nieuws? goed nieuws????)
Alles onder controle en nog geen problemen ondervonden. Wel wat aftopping.
Situatie: 22 x NSP 305 op West en 12 x NSP 305 op Oost. 1x Growatt 5500mtls, 1 string 10 panelen West en 2x 12 panelen op West/Oost
Nogmaals dank voor alle hulp/berekeningen!
Die UTP vervangen door glasvezel mag wel. Dan op beide punten een media converter of je moet een router/switch hebben die ook SFP kan hebben en je bent ook klaar.turbojan schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:55:
Ik heb een 16mm leiding waar een utp6 kabel doorloopt, nu wil ik daar ook nog graag 3 draden van elk 2.5 mm doortrekken om mijn emphase micro omvormer te kunnen aansluiten. kan en mag dit of levert dit problemen op.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Maar waarom moet het glasvezel worden? is dat ivm de dikte van de utp6 kabel?CurlyMo schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:06:
[...]
Die UTP vervangen door glasvezel mag wel. Dan op beide punten een media converter of je moet een router/switch hebben die ook SFP kan hebben en je bent ook klaar.
Glasvezel geleid niet. UTP kabel wel.turbojan schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:12:
[...]
Maar waarom moet het glasvezel worden? is dat ivm de dikte van de utp6 kabel?
Ik heb ook panelen als dakbedekking gebruikt maar totaal lekdicht krijg ik het niet. De tussenruimte is 5 mm en die heb ik volledig volgespoten met siliconenkit.Bokno schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:50:
[...]
Met compriband en kit waterdicht gemaakt van binnenuit. bevestigd ook van binnen uit ,geen geklauter op de panelen.
Hoe zit het bij jou? Eerst kit en dan de compriband, zodat de kit aan de bovenkant zit?
Of juist andersom?
14 stuks LONGi - LR6-60HPB-310M Mono All Black Half Cut PERC
14 stuks Enphase IQ7-60-2-INT omvormers
Uw zonnepanelen worden standaard geleverd met de Envoy-S voor het gratis online
monitoren
Montagesysteem - Clickfit Evo montagesysteem
AANTAL PANELEN 14 stuks VERMOGEN 4.340 Wp PRODUCTIE 3.623 kWh
Verkoopprijs exclusief 21% BTW: € 5.216,21
Is dit redelijk materiaal en prijs?
Inmiddels heb ik bovenstaande set op het dak liggen, aangesloten in een string op MMPT 1Magicw00b schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:46:
Ik ben bezig om zonnepanelen te gaan plaatsen op mijn uitbouw.
Nu ben ik er over uit dat het 12x JA Solar JAM60S-10-335-PR-BF 335Wp panelen worden
Ik denk aan een Goodwe GW3600D-NS omvormer. Deze omvormer heeft echter 2 MPP trackers.
Omdat de panelen op de uitbouw van mijn huis komen in 2 landscape rijen van 6 dacht ik ze in 2 strings aan te sluiten maar gaat dit wel? Maak ik nergens een denkfout?
Cijfertjes op een rij:
Vmp per paneel 34.36, oftewel 206,16 per string.
Omvormer:
MPPT spanningbereik: 80~550V
Opstartspanning 120V
MPPT spanningsbereik vol vermogen 180-550V
MPP trackers: 2
Wat mij niet helemaal duidelijk is of bovengenoemde cijfers per string zijn, of een optelsom van beide strings. Vandaar mij vraag naar een dubbelcheck.
Ik vraag me alleen af of alles goed gaat, afgelopen 2 dagen waren natuurlijk ruk voor een Z/W dak maar vandaag was een best mooie dag, echter komt de Pac(w) niet boven de +/- 2950 uit terwijl ik toch echt voor 4020WP op het dak heb liggen. Ook vind ik de grafiek wat vlak, het is niet de parabool die ik zou verwachten op een dag als vandaag.
Daarnaast valt het me op dat de VPV1 het grootste deel van de dag op 350V schommelt( moet dit niet hoger zijn met 12 panelen)
Dit is de daggrafiek:

En dit de logfile van vandaag.
logfile vandaag
Stel ik me aan en moet ik geduld hebben tot we een echt mooie dag pakken om de grenzen van mijn systeem te zien of doe ik toch ergens iets fout?
Prijzen zijn hier ook bij elkaar te klikken
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
Vanwaar de micro omvormers? Veel schaduw en lastig dak?
En waarom de gewone IQ7 en niet de + ?
De gewone doet maar 240 watt en de + 290 watt
https://cdn.webshopapp.co...-iq7-iq7plus-ds-nl-nl.pdf
INGANGSGEGEVENS (GELIJKSTROOM) IQ7-60-2-INTAUijtdehaag schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:31:
@turbojan
Prijzen zijn hier ook bij elkaar te klikken
Vanwaar de micro omvormers? Veel schaduw en lastig dak?
En waarom de gewone IQ7 en niet de + ?
De gewone doet maar 240 watt en de + 290 watt
https://cdn.webshopapp.co...-iq7-iq7plus-ds-nl-nl.pdf
Aanbevolen vermogen module (STC)¹ 235 W - 350 W
Volgens specificatie Emphase zelf
https://enphase.com/sites.../IQ7-IQ7plus-DS-NL-NL.pdf
Het gaat om UITGANGSVERMOGENturbojan schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:45:
[...]
INGANGSGEGEVENS (GELIJKSTROOM) IQ7-60-2-INT
Aanbevolen vermogen module (STC)¹ 235 W - 350 W
Volgens specificatie Emphase zelf
https://enphase.com/sites.../IQ7-IQ7plus-DS-NL-NL.pdf
UITGANGSGEGEVENS (WISSELSTROOM) Micro-omvormer IQ 7 Micro-omvormer IQ 7+ Micro-omvormer IQ 7X
Piek uitgangsvermogen 250 VA 295 VA 320 VA
Maximum uitgangsvermogen 240 VA 290 VA 315 VA
Waarom geen stringomvormer? Dan wordt je niet beperkt.
Maar ik had wat vragen gesteld eerder.
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2019 20:47 ]
Deze leverancier in het noorden plaatst uitsluitend met micro omvormers bij particuliren hier in friesland nu zo'n 25000 zonnepanelen totaal geplaats onderanderen in harlingen alle woningen van bouwvereniging wat ze bij bedrijven plaatsen zal wel string zijn.AUijtdehaag schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:46:
[...]
Het gaat om UITGANGSVERMOGEN
UITGANGSGEGEVENS (WISSELSTROOM) Micro-omvormer IQ 7 Micro-omvormer IQ 7+ Micro-omvormer IQ 7X
Piek uitgangsvermogen 250 VA 295 VA 320 VA
Maximum uitgangsvermogen 240 VA 290 VA 315 VA
Waarom geen stringomvormer? Dan wordt je niet beperkt.
Maar ik had wat vragen gesteld eerder.
Wil ik string dat zal ik een andere leverancier moeten zoeken.
Ik heb geen moeilijk dak en ook geen schaduw.AUijtdehaag schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:05:
@turbojan
Ik weet niet wat het beste is voor je.
Zolang je geen antwoorden geeft op mijn vragen of je schaduw of een moelijk dak hebt.
Maar misschien heeft @Possible nog tips voor een leverancier voor je.
Die woont ook in je buurt.
Dan laat je je voor 1500 euro afzetten en je laat minstens 500 kWh per jaar aan de zon hangen.turbojan schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:06:
[...]
Ik heb geen moeilijk dak en ook geen schaduw.
1 PVoutput . Dongen NB
350 volt is perfect, met de helft had je omvormer in de problemen gekomen onder de 180 volt.Magicw00b schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:29:
[...]
Inmiddels heb ik bovenstaande set op het dak liggen, aangesloten in een string op MMPT 1
Ik vraag me alleen af of alles goed gaat, afgelopen 2 dagen waren natuurlijk ruk voor een Z/W dak maar vandaag was een best mooie dag, echter komt de Pac(w) niet boven de +/- 2950 uit terwijl ik toch echt voor 4020WP op het dak heb liggen. Ook vind ik de grafiek wat vlak, het is niet de parabool die ik zou verwachten op een dag als vandaag.
Daarnaast valt het me op dat de VPV1 het grootste deel van de dag op 350V schommelt( moet dit niet hoger zijn met 12 panelen)
Dit is de daggrafiek:
[Afbeelding]
logfile vandaag
Stel ik me aan en moet ik geduld hebben tot we een echt mooie dag pakken om de grenzen van mijn systeem te zien of doe ik toch ergens iets fout?
Voor piek vermogens moet je wachten tot mei helaas, het jaar is al afbouwend helaas.
1 PVoutput . Dongen NB
Kun je niet naar PVoutput? [GoodWe] Uitlezen inverters via USB
Dan kan je vergelijken met anderen...
[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2019 21:25 ]
Lijkt me een typisch geval van ochtend- en middagschaduw. Ga eens in de vroege ochtend buiten staan en kijk of alle panelen in de volle zon liggen. Waarschijnlijk niet. Pas als alle panelen in de zon liggen zal de opbrengst maximaal zijn (en de curve dus het hoogst).Magicw00b schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:29:
[...]
Inmiddels heb ik bovenstaande set op het dak liggen, aangesloten in een string op MMPT 1
Dit is de daggrafiek:
[Afbeelding]
logfile vandaag
Dus als ik je goed begrijp is een string met omvormer 1500 euro goedkoper, alleen 1 vraag hoe komt het dat ik met string zo'n 500 kWh meer krijg?reneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:11:
[...]
Dan laat je je voor 1500 euro afzetten en je laat minstens 500 kWh per jaar aan de zon hangen.
Kijk de betreffende installateur moet nog langskomen voor finale bespreking heb alleen nog maar een vrijblijvende offerte gekregen.
Dat het jaar afbouwend is snap ik. Misschien laat ik me ook wel een beetje voor de gek houden door de opbrengst bij mijn ouders op het dak, die hebben hebben vandaag 21,8 kWh gedaan terwijl ik op 13,8 blijf steken, nu is dat een zuiddag met 4080wp solar frontier panelen.reneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:14:
[...]
350 volt is perfect, met de helft had je omvormer in de problemen gekomen onder de 180 volt.
Voor piek vermogens moet je wachten tot mei helaas, het jaar is al afbouwend helaas.
En ja idd ochtend schaduw, pas vanaf 12:00 staat de volle zon er nu op. Pv output is niet makkelijk plug and play met een Goodwe omvormer helaas.
Je hebt tot tegen de middag een behoorlijk schaduw probleem, als het geen schaduw is heb je een ander technisch probleem.Magicw00b schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:30:
L
[...]
Dat het jaar afbouwend is snap ik. Misschien laat ik me ook wel een beetje voor de gek houden door de opbrengst bij mijn ouders op het dak, die hebben hebben vandaag 21,8 kWh gedaan terwijl ik op 13,8 blijf steken, nu is dat een zuiddag met 4080wp solar frontier panelen.
En ja idd ochtend schaduw, pas vanaf 12:00 staat de volle zon er nu op. Pv output is niet makkelijk plug and play met een Goodwe omvormer helaas.
Dus daar blijven wat kWh liggen.
Ennuh..... 4000 solar frontier komt overeen met 4500 wp mono panelen, en dan ook nog op zuid, die ga jij nooit van zijn leven evenaren
Mijn 5200 solar frontier op west kwam vandaag tot 4300 watt
1 PVoutput . Dongen NB
Een euro per wp is normaal, kan nog goedkoper maar dan doe je dingen zelf.turbojan schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:25:
[...]
Dus als ik je goed begrijp is een string met omvormer 1500 euro goedkoper, alleen 1 vraag hoe komt het dat ik met string zo'n 500 kWh meer krijg?
Kijk de betreffende installateur moet nog langskomen voor finale bespreking heb alleen nog maar een vrijblijvende offerte gekregen.
En factor 1.1 tot 1.2 is met huidige panelen vrij normaal, dus 4300 of zo ipv 3800.
Of ze geven expres lage waarde om schade claim te voorkomen vanwege vermogen verlies over tien jaar
1 PVoutput . Dongen NB
Ze geven aan VERMOGEN 4340 Wp voor prijs van 5200 euro dat is dan toch 1,19 per wp dan is dat toch zeg maar factor 1.2 wat volgens jou wel weer normaal is.reneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:48:
[...]
Een euro per wp is normaal, kan nog goedkoper maar dan doe je dingen zelf.
En factor 1.1 tot 1.2 is met huidige panelen vrij normaal, dus 4300 of zo ipv 3800.
Of ze geven expres lage waarde om schade claim te voorkomen vanwege vermogen verlies over tien jaar
4340 wp kan wel tot 4800 kWh per jaar opleveren bij een goed liggend dak.turbojan schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:58:
[...]
Ze geven aan VERMOGEN 4340 Wp voor prijs van 5200 euro dat is dan toch 1,19 per wp dan is dat toch zeg maar factor 1.2 wat volgens jou wel weer normaal is.
En de prijs is euro per wp, dus 4340 euro inclusief. Jij zit op 6200,dat is 1.50 per wp.
Maar je hebt wel twintig jaar garantie geloof ik
1 PVoutput . Dongen NB
Hoeft niet, ik zit op 0,75 euro per WP en dan is het volledig geïnstalleerd. Hangt voornamelijk af van de schaal en of je een eerlijke installateur hebt. De meesten verdienen eigenlijk veel te veel gezien de prijzen die ze durven te vragen.reneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:48:
[...]
Het is lastig te vinden maar zeker niet onmogelijk. Al zou ik een euro per WP al redelijk vinden, daarboven wordt het te gek.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Nou kijk aan ,de prijs dalingen zijn bijna niet bij te houden.dus @turbojan ,ik zou even verder rond neuzenTsurany schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:05:
[...]
Hoeft niet, ik zit op 0,75 euro per WP en dan is het volledig geïnstalleerd. Hangt voornamelijk af van de schaal en of je een eerlijke installateur hebt. De meesten verdienen eigenlijk veel te veel gezien de prijzen die ze durven te vragen.
Het is lastig te vinden maar zeker niet onmogelijk. Al zou ik een euro per WP al redelijk vinden, daarboven wordt het te gek.
[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 14-08-2019 22:11 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Nou wel heel verwarrend zo ik krijg 4340 Wp voor 5200 euro dus doe ik 4340/5200 kom ik uit op 0,82 cent per Wp. Of maak ik een of andere stomme rekenfout. Woon in Harlingen Prijs is all in excl. btwreneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:10:
[...]
Nou kijk aan ,de prijs dalingen zijn bijna niet bij te houden.dus @turbojan ,ik zou even verder rond neuzen
En als ik andersom reken is het 5200/4340 is het 1,19 per Wp
reneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:48:
[...]
En factor 1.1 tot 1.2 is met huidige panelen vrij normaal.
[ Voor 23% gewijzigd door turbojan op 15-08-2019 06:54 ]
Je rekent precies verkeerd om, je moet het bedrag delen door het Wp.[b]turbojan schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 06:30:
Nou wel heel verwarrend zo ik krijg 4340 Wp voor 5200 euro dus doe ik 4340/5200 kom ik uit op 0,82 cent per Wp. Of maak ik een of andere stomme rekenfout. Woon in Harlingen Prijs is all in excl. btw
Pv: 3kWp, ozo, 5°
Ik heb het al vaak geprobeerd bij appie Heijn maar ik krijg nooit niks ex mee....turbojan schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 06:30:
[...]
Nou wel heel verwarrend zo ik krijg 4340 Wp voor 5200 euro dus doe ik 4340/5200 kom ik uit op 0,82 cent per Wp. Of maak ik een of andere stomme rekenfout. Woon in Harlingen Prijs is all in excl. btw
reneeke1970 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:48:
[...]
En factor 1.1 tot 1.2 is met huidige panelen vrij normaal.
1 PVoutput . Dongen NB
Er gaan twee berekeningen door elkaar.turbojan schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 06:30:
[...]
Om op een prijs per WP uit te komen deel je het totaalbedrag exclusief BTW door het totale WP. Je kiest voor de prijs exclusief BTW omdat die terug te vorderen is. Ligt dit onder de 1 dan betaal je dus minder dan een euro per WP. Ligt dit boven de 1 dan betaal je dus meer dan een euro per WP.
Die factor waar over gesproken wordt is om in te schatten hoeveel opbrengst in kWh je kan krijgen per WP vermogen op je dak. De schatting is dus dat dit een factor 1,2 hoger ligt in jouw specifieke geval. Met 4000WP vermogen zou je dus 4800kWH opwekken.
[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 15-08-2019 07:28 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Nu wordt het me duidelijk leverancier geeft aan 4340 wp vermogen en 3623 kwh productie per jaar terwijl dat bij die factor 5208 kwh zou moeten zijn.Tsurany schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 07:27:
[...]
Er gaan twee berekeningen door elkaar.
Om op een prijs per WP uit te komen deel je het totaalbedrag exclusief BTW door het totale WP. Je kiest voor de prijs exclusief BTW omdat die terug te vorderen is. Ligt dit onder de 1 dan betaal je dus minder dan een euro per WP. Ligt dit boven de 1 dan betaal je dus meer dan een euro per WP.
Die factor waar over gesproken wordt is om in te schatten hoeveel opbrengst in kWh je kan krijgen per WP vermogen op je dak. De schatting is dus dat dit een factor 1,2 hoger ligt in jouw specifieke geval. Met 4000WP vermogen zou je dus 4800kWH opwekken.
Is wel een heel groot verschil van 1585 kwh per jaar.
Dit zou dus op te lossen zijn met string en omvormer? ipv micro omvormers.
Dat hangt van je dak af, vandaar dat iemand al aan gaf eigen topic openen met foto en afmetingen dak etc....turbojan schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 07:57:
[...]
Nu wordt het me duidelijk leverancier geeft aan 4340 wp vermogen en 3623 kwh productie per jaar terwijl dat bij die factor 5208 kwh zou moeten zijn.
Is wel een heel groot verschil van 1585 kwh per jaar.
Dit zou dus op te lossen zijn met string en omvormer? ipv micro omvormers.
In theorie kan je opbrengst veel hoger. Maar zoals ik al zei, waarschijnlijk heeft de verkoper jou die lage 3623 voorgelogen om te voorkomen dat jij over 10/15 jaar een garantie aanspraak gaat doen op het vermogen verlies van de panelen.
Daar hebben ze je waarschijnlijk ook een grafiek van onder je neus geschoven, nog 82.5 procent na 25 jaar iets in die richting...
Nou zul jij nooit iets kunnen gaan claimen want van begin af aan is jou micro omvormer te klein, de top van de panelen zul jij nooit kunnen zien, dus tien procent degradatie ook niet.
1 PVoutput . Dongen NB
Dag, mijn plan A was alleen compriband ertussen. Ik had waarschijnlijk een dikkere soort moeten gebruiken want op de kruisingen lekte het nogWolly schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:21:
[...]
Ik heb ook panelen als dakbedekking gebruikt maar totaal lekdicht krijg ik het niet. De tussenruimte is 5 mm en die heb ik volledig volgespoten met siliconenkit.
Hoe zit het bij jou? Eerst kit en dan de compriband, zodat de kit aan de bovenkant zit?
Of juist andersom?
Toen kwam plan B in werking :van binnenuit de horizontale naden tussen de landscape panelen afgekit met MS polymeer kit. Onder de vier verticale naden een pvc gootje geklemd
www.hornbach.nl/shop/MART...0-mm/7906363/artikel.html
Die kon ik zo tussen de twee gordingen schuiven
Voor plan C had ik ook nog zwart bitumen band klaar liggen om mee af te plakken ,maar dat was overbodig.
Let wel : ik heb azobe palen 60x60 gebruikt en geen aluminium. Je moet zorgen dat ze niet gaan torderen,want dan zijn de panelen niet vlak te monteren. Verankering met geplastificeerd 2,2 draad.
Onderzijde (zichtzijde) afgewerkt met houten delen .Die liggen los tussen de gordingen ,kun je heel makkelijk even weghalen.
Bij mij is dat goed gelukt 4000 wp voor 900 euro ex (kan geen btw aftrekken) Fronius 3.0 overjarig 500 euro
kabeltjes,totaal minder dan 0.40 euro / wp.
De goot heeft dezelfde hoogte als jou azobe liggers als ik het goed begrijp.Bokno schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:29:
[...]
Dag, mijn plan A was alleen compriband ertussen. Ik had waarschijnlijk een dikkere soort moeten gebruiken want op de kruisingen lekte het nog
Toen kwam plan B in werking :van binnenuit de horizontale naden tussen de landscape panelen afgekit met MS polymeer kit. Onder de vier verticale naden een pvc gootje geklemd
www.hornbach.nl/shop/MART...0-mm/7906363/artikel.html
Die kon ik zo tussen de twee gordingen schuiven
Voor plan C had ik ook nog zwart bitumen band klaar liggen om mee af te plakken ,maar dat was overbodig.
Let wel : ik heb azobe palen 60x60 gebruikt en geen aluminium. Je moet zorgen dat ze niet gaan torderen,want dan zijn de panelen niet vlak te monteren. Verankering met geplastificeerd 2,2 draad.
Onderzijde (zichtzijde) afgewerkt met houten delen .Die liggen los tussen de gordingen ,kun je heel makkelijk even weghalen.
Bij mij is dat goed gelukt 4000 wp voor 900 euro ex (kan geen btw aftrekken) Fronius 3.0 overjarig 500 euro
kabeltjes,totaal minder dan 0.40 euro / wp.
Welke afstand overbruggen jou liggers, wanneer gaan ze eventueel door hangen?
Foto van onderen misschien?
1 PVoutput . Dongen NB
De azobe 60x60 palen (gewoon tuinhout) liggen op gordingen die 1.5 meter uit elkaar liggen.reneeke1970 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:58:
[...]
De goot heeft dezelfde hoogte als jou azobe liggers als ik het goed begrijp.
Welke afstand overbruggen jou liggers, wanneer gaan ze eventueel door hangen?
Foto van onderen misschien?
Ik heb de liggers precies op de maat gelegd zodat ze overeen komen met de standaard gaten die zich in het frame van de panelen bevinden .De panelen worden dus door deze twee gesteund net als bij een alu systeem. Tussen die twee heb ik een extra ligger ter ondersteuning van de aftimmering aan de voorzijde (Boeiboord) Dus totaal drie liggers. Daardoor had ik ruimte voor de goten op de verticale aansluiting met het volgende paneel. De drie meter lange goot kon er zo tussen geschoven worden en hoeft niet verder vast gezet te worden. Het water uit die goot loopt achter het boeiboord zo in een grind strook op de grond .Geen goten nodig dus.
De hornbach goten zijn iets hoger dan de azobe palen dat is gunstig want daardoor spreiden ze zich enigszins en liggen mooi klem tegen onderkant paneel en gording.
Ik zal even een plank loshalen en een foto plaatsen.
https://tweakers.net/ext/f/UidU2lksZwLyAfiB6vQ6n9Jj/full.jpg
[ Voor 4% gewijzigd door Bokno op 15-08-2019 12:00 ]
De foto kijkt tegen boei boord neem ik aan?Bokno schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:50:
[...]
De azobe 60x60 palen (gewoon tuinhout) liggen op gordingen die 1.5 meter uit elkaar liggen.
Ik heb de liggers precies op de maat gelegd zodat ze overeen komen met de standaard gaten die zich in het frame van de panelen bevinden .De panelen worden dus door deze twee gesteund net als bij een alu systeem. Tussen die twee heb ik een extra ligger ter ondersteuning van de aftimmering aan de voorzijde (Boeiboord) Dus totaal drie liggers. Daardoor had ik ruimte voor de goten op de verticale aansluiting met het volgende paneel. De drie meter lange goot kon er zo tussen geschoven worden en hoeft niet verder vast gezet te worden. Het water uit die goot loopt achter het boeiboord zo in een grind strook op de grond .Geen goten nodig dus.
De hornbach goten zijn iets hoger dan de azobe palen dat is gunstig want daardoor spreiden ze zich enigszins en liggen mooi klem tegen onderkant paneel en gording.
Ik zal even een plank loshalen en een foto plaatsen.
https://tweakers.net/ext/f/UidU2lksZwLyAfiB6vQ6n9Jj/full.jpg
Maar ik heb hem door, 1.5 meter overbruggen en drie palen 60×60 per paneel. Die palen lopen parallel met de goot mee.
Je verbind twee panelen met ijzerdraad onder de paal door zodat hij niet omhoog kan.
Het geeft wel aardige garantie voor waterdicht te krijgen want slechts één naad kitten is niet zo moeilijk.
Zal eens aan kosten plaatje gaan rekenen....
1 PVoutput . Dongen NB
Ja richting boeibord dit is de lage kant dus tevens zuidzijde.reneeke1970 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:25:
[...]
De foto kijkt tegen boei boord neem ik aan?
Maar ik heb hem door, 1.5 meter overbruggen en drie palen 60×60 per paneel. Die palen lopen parallel met de goot mee.
Je verbind twee panelen met ijzerdraad onder de paal door zodat hij niet omhoog kan.
Het geeft wel aardige garantie voor waterdicht te krijgen want slechts één naad kitten is niet zo moeilijk.
Zal eens aan kosten plaatje gaan rekenen....
Aan het 2.2 draad zit aan beide zijden een oog en is ongeveer 5 cm lang.Een kant zit aan het gat van het paneel en de andere kant zit met een 5 mm diameter schroef in de zijkant van het azobe wel voorboren ander breekt de schroef, azobe rot niet. Heel eenvoudig strak te monteren kosten nihil.
Ik beschrijf alleen wat ik gemaakt heb,dit is de tweede die ik zo maak de eerste zit al jaren zo.
Voorwaarde is wel dat er toegang is vanaf de onderkant.
Ipv ijzerdraad kan een hoek beugeltje dus ook wel?Bokno schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:18:
[...]
Ja richting boeibord dit is de lage kant dus tevens zuidzijde.
Aan het 2.2 draad zit aan beide zijden een oog en is ongeveer 5 cm lang.Een kant zit aan het gat van het paneel en de andere kant zit met een 5 mm diameter schroef in de zijkant van het azobe wel voorboren ander breekt de schroef, azobe rot niet. Heel eenvoudig strak te monteren kosten nihil.
Ik beschrijf alleen wat ik gemaakt heb,dit is de tweede die ik zo maak de eerste zit al jaren zo.
Voorwaarde is wel dat er toegang is vanaf de onderkant.
1 PVoutput . Dongen NB
- panelen worden geplaatst op een plat dak (ongeveer 8,50m bij 4m)
- er is beperkt schaduw op het dak op bepaalde momenten van de dag wegens een boom die ~15 meter verderop staat
- ik wil graag minimaal 4000 kW eruit halen
Uit de gesprekken met de installateurs lijkt een oost-west opstelling interessant te zijn om zo veel mogelijk uit het dak te halen. Ik heb een paar offertes binnen:
- URE 320 panelen: excl. BTW 0,41/Wp op de panelen en 1,20 Euro/Wp op de totale installatie (incl. de 16 panelen)
- Sunpower 320 panelen: excl. BTW 0,57/Wp op de panelen en 1,36 Euro/Wp op de installatie (incl. de 16 panelen)
Ook zit er 10 jaar garantie op de hele installatie, inclusief voorrij en arbeidskosten. De prijs is ook inclusief omvormer, optimizers, aansluiten meterkast, dus all inclusief.
Wegens de lange garantie en langzame degradatie (87% na 25 jaar) neig ik ernaar om voor de Sunpower.te kiezen. Als we hier blijven wonen, denk ik dat de panelen blijven liggen totdat ze gaan sneuvelen. Mogelijk worden ze ooit een keer aangevuld met panelen op het dak van het huis zelf.
Wat denken jullie hiervan? Zijn dit goede prijzen? Nog zaken om rekening mee te houden?
Tot slot nog 1 technische vraag: ik heb nu thuis een 1 fase 35 Ampere aansluiting. Op termijn (bijv. door een elektrische auto) wil ik naar 3 fasen gaan. Er wordt nu een 1 fase omvormer (SolarEdge HD Wave 5000) geleverd. Gaat het problemen opleveren om dit om te zetten naar 3 fasen?
[ Voor 3% gewijzigd door dreamtheater42 op 15-08-2019 15:52 ]
"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
Weet niet of dit het geschikte topic is voor mijn vraag, maar ik ben mij een beetje aan het oriënteren op efficiënte panelen (zit in een heel vroeg stadium van een projectje).
Ik verwacht dat ik een paneel moet hebben dat veel watt kan leveren per m2. Ik zit echter met de vraag op welke waarde ik precies moet letten en wat het precies betekend.
Ik denk dat ik aan een paneel van 100Watt genoeg zal hebben om mee te beginnen. Die zijn nog redelijk goedkoop voor ~100 euro per stuk.
Maar ik kom ook veel de 'Wp', of 'Watt peak' tegen als waarde van de zonnepanelen. Voor zover ik het begrijp is de Wp een betere waarde om onderling panelen te vergelijken. Een 300Wp paneel kost ook rond de 100 euro, maar 300Wp klinkt meer als 100W.
Maar hoe verhoudt Watt zich tegenover Watt peak?
Mijn simpele gedachte zegt mij dat het eigenlijk hetzelfde is, maar is dat ook zo? Is een paneel van 100 Wp ook gewoon als 100 Watt te lezen?
[ Voor 4% gewijzigd door BLACKfm op 15-08-2019 16:02 ]
Waarom 16 panelen als er ook twintig passen van 1.65×1.00?dreamtheater42 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:41:
Ik ben ook bezig met de aanschaf van zonnepanelen. Situatie is:
- er is beperkt schaduw op het dak op bepaalde momenten van de dag wegens een boom die ~15 meter verderop staat
Uit de gesprekken met de installateurs lijkt een oost-west opstelling interessant te zijn om zo veel mogelijk uit het dak te halen. Ik heb een paar offertes binnen:
- URE 320 panelen: excl. BTW 0,41/Wp op de panelen en 1,20 Euro/Wp op de totale installatie (incl. de 16 panelen)
- Sunpower 320 panelen: excl. BTW 0,57/Wp op de panelen en 1,36 Euro/Wp op de installatie (incl. de 16 panelen)
Ook zit er 10 jaar garantie op de hele installatie, inclusief voorrij en arbeidskosten. De prijs is ook inclusief omvormer, optimizers, aansluiten meterkast, dus all inclusief.
Wegens de lange garantie en langzame degradatie (87% na 25 jaar) neig ik ernaar om voor de Sunpower.te kiezen. Als we hier blijven wonen, denk ik dat de panelen blijven liggen totdat ze gaan sneuvelen. Mogelijk worden ze ooit een keer aangevuld met panelen op het dak van het huis zelf.
Wat denken jullie hiervan? Zijn dit goede prijzen? Nog zaken om rekening mee te houden?
Tot slot nog 1 technische vraag: ik heb nu thuis een 1 fase 35 Ampere aansluiting. Op termijn (bijv. door een elektrische auto) wil ik naar 3 fasen gaan. Er wordt nu een 1 fase omvormer (SolarEdge HD Wave 5000) geleverd. Gaat het problemen opleveren om dit om te zetten naar 3 fasen?
Neem je low budget panelen van 250 watt voor 80 euro, dat is totaal 5000 wp, geeft een piek van 3500 watt dus omvormer van 600 euro is genoeg. Levert op 5000×85 procent is 4250 kWh. Met aftrek van beetje schaduw heb je nog de 4000 binnen gehaald.
Maar wat jij opsomt kan ook, is inderdaad degelijk spul voor inderdaad een nette prijs.
En een 5000 watt omvormer kan nog net op één fase 25 ampère aangesloten worden dus je hoeft geen andere omvormer als je naar drie fase gaat.
1 PVoutput . Dongen NB
Plaatjes zeggen meer dan woorden. Dat zou het wat duidelijker maken.
Als je in plaats van sunpower nou eens 96 cel Panasonics aanschaft? Die hebben een Vmpp van 59 V.
8x oost en 8x west, past daarmee prima op een 3-fase string omvormer.
Scheelt waarschijnlijk al de helft aan kosten...(sunpower is meestal redelijk duur, al weet ik niet welke aangeboden worden)
Edit:
8500 / 1590 = 5 panelen.
10 oost / 10 west = 590 Vmpp = ideaal
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2019 17:52 ]
Heb je alleen schaduw van die boom ?dreamtheater42 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:41:
Ik ben ook bezig met de aanschaf van zonnepanelen. Situatie is:
De laagste zon stand is 15.4 graden op 21 December.
Als de boom meer dan 4 meter hoger is dan de panelen krijg je er schaduw van.
Op welk moment van de dag heb je schaduw ? De opbrengst in de ochtend en middag is stuk lager dan rond middaguur, wellicht is schaduw niet zo erg.
Ter indicatie: ik heb een plat dak van ongeveer die afmetingen en er 16 panelen in Oost/west op liggen.
Het hangt van de dak orientatie af of oost/west in de breedte of de lengte over het dak moet komen heo veel panelen er op passen.

16x Panasonic hit 330 in oost/west bovenop
7x sunpower x21-350 black oo zijdak.
Edit: het dak is:
Breedte 394 cm tot goot
Breedte 466 cm nokpan top tot nokpan top
De panelen staan best wel boven goot, maar liggen ~25 cm van de top van de nokpan. Die nokpan ligt ook cm of 5 hoger dan plat dak.
Dakluik is 110*110 cm buitenwerks
Er is Achter het luik 337 cm tot goot
Achter luik 370 cm tot midden nokpan
Voor luik 336 cm tot goot
Voor luik 370 cm tot midden van nokpan
Dus platte stuk is 783 x 394
Tussen nokpannen is het 850 x 466 cm.
Als zuid op de korte zijde van dak ligt:
8,50 meter lang kun je 5 panelen in de lengte kwijt. Op 4 meter breed kun je helaas net geen dubbele oost/west opstelling op kwijt (als in /\ /\ ) je kunt dan west/oost/west of oost/west/oost leggen. Dus 15 panelen
(5” cell panelen zijn 105 cm breed, dus je kunt niet elke oost/west beugel gebruiken)
Als zuid op de lange kant van het dak ligt kun je 2 panelen op de 4 meter breedte leggen, en in de lengte passen er dan 4 blokken oost/west. Dus 16 panelen.
Sunpower E19-320 panelen zijn 3 generaties oud nu. Er na komen de x21, x21 en nu de nieuwere serie (die 108 cellen hebben)
Zoals @AUijtdehaag al schrijft kijk eens naar panasonic hit. Bespaar je €100 per paneel ten opzichte van sunpower (ik wilde ook eerst sunpower, maar de 16 panelen x €140 was me ook te veel meerprijs.
Heb er voor aaanzicht wel 7 sunpowers x-21 350 black op zijdak laten leggen.
[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 16-08-2019 05:26 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
In de fabriek worden de panelen aangesloten en belicht een lamp die het zonlicht nabootst en er komt dan 1000W/m2 op de panelen terecht. tegelijk is de cel temperatuur 25 graden celcius.BLACKfm schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:54:
Hallo,
Weet niet of dit het geschikte topic is voor mijn vraag, maar ik ben mij een beetje aan het oriënteren op efficiënte panelen (zit in een heel vroeg stadium van een projectje).
Ik verwacht dat ik een paneel moet hebben dat veel watt kan leveren per m2. Ik zit echter met de vraag op welke waarde ik precies moet letten en wat het precies betekend.
Ik denk dat ik aan een paneel van 100Watt genoeg zal hebben om mee te beginnen. Die zijn nog redelijk goedkoop voor ~100 euro per stuk.
Maar ik kom ook veel de 'Wp', of 'Watt peak' tegen als waarde van de zonnepanelen. Voor zover ik het begrijp is de Wp een betere waarde om onderling panelen te vergelijken. Een 300Wp paneel kost ook rond de 100 euro, maar 300Wp klinkt meer als 100W.
Maar hoe verhoudt Watt zich tegenover Watt peak?
Mijn simpele gedachte zegt mij dat het eigenlijk hetzelfde is, maar is dat ook zo? Is een paneel van 100 Wp ook gewoon als 100 Watt te lezen?
Dan word vastgesteld hoeveel Watt deze produceert en daarvan maken ze dan Wp. Niet helemaal juiste benaming dus, er zijn momenten dat (ook in NL ze meer leveren, maar dat is zelden. Maar op deze manier is we het ene en het andere paneel te vergelijken. verschillende typen panelen kunnen andere jaar waardes geven bij een zelfde aantal Wp. Dunne film (Solar frontier bijvoorbeeld) geeft tot 1,2 x het aantal kWh/Y per Wp. in NL.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik wil op mijn overkapping 2x6 panelen (landscape leggen). Zit gewoon naar wat pakketjes te kijken die online te bestellen zijn.
Begin alleen wat paranoïde te worden, lees bij veel shops positieve ervaringen tenzij het over de aftersales gaat (typisch!)
Daarna zit ik de omvormers te bekijken en dan voornamelijk naar de apps. Ze hebben allemaal 1.5-2 /5 star ratings. Iemand een tip?
Geen tot weinig schaduwwerking. De onderste rij zal misschien iets schaduw van een coniferen haag ondervinden in de ochtend..
Is solar forntier niet al in 2017 gestopt met leveren, of kan je ze tegenwoordig weer ergens vandaan halen?Andre1973 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 18:19:
[...]
Dunne film (Solar frontier bijvoorbeeld) geeft tot 1,2 x het aantal kWh/Y per Wp. in NL.
Ik zou vooral een omvormer zoeken waar je de data makkelijk uit kan krijgen en bijvoorkeur kan connecten met een API. Gebruik zelf de app van SolarEdge, maar gebruik de site van pvoutput, omdat die veel meer en beter de data kunnen weergeven.Mr_Viking schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 18:29:
Daarna zit ik de omvormers te bekijken en dan voornamelijk naar de apps. Ze hebben allemaal 1.5-2 /5 star ratings. Iemand een tip?
Je kan het toch prima zelf samenstellen?Mr_Viking schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 18:29:
Hallo,
Ik wil op mijn overkapping 2x6 panelen (landscape leggen). Zit gewoon naar wat pakketjes te kijken die online te bestellen zijn.
Begin alleen wat paranoïde te worden, lees bij veel shops positieve ervaringen tenzij het over de aftersales gaat (typisch!)
Geen tot weinig schaduwwerking. De onderste rij zal misschien iets schaduw van een coniferen haag ondervinden in de ochtend..
Iedere 3.6 string omvormer voldoet. (maar mijn voorkeur is een SMA
En bedankt met de info over de omvormer. Goed om te weten!
reneeke1970 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:01:
[...]
Waarom 16 panelen als er ook twintig passen van 1.65×1.00?
Neem je low budget panelen van 250 watt voor 80 euro, dat is totaal 5000 wp, geeft een piek van 3500 watt dus omvormer van 600 euro is genoeg. Levert op 5000×85 procent is 4250 kWh. Met aftrek van beetje schaduw heb je nog de 4000 binnen gehaald.
Maar wat jij opsomt kan ook, is inderdaad degelijk spul voor inderdaad een nette prijs.
En een 5000 watt omvormer kan nog net op één fase 25 ampère aangesloten worden dus je hoeft geen andere omvormer als je naar drie fase gaat.
"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
Grappig dat je dat zegt.Ik lees hier vaak het advies om je dak helemaal vol te leggen, ook al heb je die extra capaciteit helemaal niet nodig. Maar ik zat me destijds ook af te vragen hoe ik er dan ooit nog eens bij kon komen. Uiteindelijk heb ik aan alle kanten een behoorlijke vrije ruimte overgehouden. Nu kan ik er zowel onder, boven, links als rechts nog bij. Dus als ik ooit eens problemen heb (of ik wil de string-indeling wijzigen), dan gaat dat relatief makkelijk.Bij 20 panelen is onderhoud erg lastig, nietwaar? Bijna elke centimeter van het dak ligt dan vol.
Natuurlijk gaat dit vooral op als je ruim voldoende dakoppervlak hebt, want wat overproductie is altijd handig.
thesaxofonist schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:15:
[...]
Grappig dat je dat zegt.Ik lees hier vaak het advies om je dak helemaal vol te leggen, ook al heb je die extra capaciteit helemaal niet nodig. Maar ik zat me destijds ook af te vragen hoe ik er dan ooit nog eens bij kon komen. Uiteindelijk heb ik aan alle kanten een behoorlijke vrije ruimte overgehouden. Nu kan ik er zowel onder, boven, links als rechts nog bij. Dus als ik ooit eens problemen heb (of ik wil de string-indeling wijzigen), dan gaat dat relatief makkelijk.
Natuurlijk gaat dit vooral op als je ruim voldoende dakoppervlak hebt, want wat overproductie is altijd handig.
De SunPower panelen die aangeboden worden zijn de P19-320-BLK. De omvormer is inderdaad behoorlijk prijzing (bijna 1000 Euro excl. BTW).
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:21:
@dreamtheater42
Plaatjes zeggen meer dan woorden. Dat zou het wat duidelijker maken.
Als je in plaats van sunpower nou eens 96 cel Panasonics aanschaft? Die hebben een Vmpp van 59 V.
8x oost en 8x west, past daarmee prima op een 3-fase string omvormer.
Scheelt waarschijnlijk al de helft aan kosten...(sunpower is meestal redelijk duur, al weet ik niet welke aangeboden worden)
Edit:
8500 / 1590 = 5 panelen.
10 oost / 10 west = 590 Vmpp = ideaal
Het voordeel is een ideale stringspanning en daardoor het hoogste rendement.
60 cell = 32 Vmpp - sunpower P19 en de meeste standaard panelen
72 cell = 40 Vmpp
96 cell = 59 Vmpp - panasonic hit 330 Wp (kuro of geen kuro)
De spanningen tel je op, bij panelen die dezelfde kant op kijken.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project

Zo is het makkelijker om een 3-fase omvormer te nemen.
(een 3-fase string omvormer wil graag 580 Vmpp. Een 1-fase wil graag 350 Vmpp)
Solaredge heb je niet nodig. (en dus ook geen optimizers, wat scheelt in de kosten)
Zoals @jacovn al zei krijg je verouderd type sunpower aangeboden. Vandaar dat ze "redelijk" goedkoop zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2019 19:37 ]
De boom in kwestie is helaas erg hoog (denk zeker 10 meter) en ik denk dat hij het dak raakt, zelfs nu, tussen een 4 en pakweg half 6.jacovn schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:29:
[...]
Heb je alleen schaduw van die boom ?
De laagste zon stand is 15.4 graden op 21 December.
Als de boom meer dan 4 meter hoger is dan de panelen krijg je er schaduw van.
Op welk moment van de dag heb je schaduw ? De opbrengst in de ochtend en middag is stuk lager dan rond middaguur, wellicht is schaduw niet zo erg.
Ter indicatie: ik heb een plat dak van ongeveer die afmetingen en er 16 panelen in Oost/west op liggen.
Het hangt van de dak orientatie af of oost/west in de breedte of de lengte over het dak moet komen heo veel panelen er op passen.
[Afbeelding: solar setup]
Als zuid op de korte zijde van dak ligt:
8,50 meter lang kun je 5 panelen in de lengte kwijt. Op 4 meter breed kun je helaas net geen dubbele oost/west opstelling op kwijt (als in /\ /\ ) je kunt dan west/oost/west of oost/west/oost leggen. Dus 15 panelen
(5” cell panelen zijn 105 cm breed, dus je kunt niet elke oost/west beugel gebruiken)
Als zuid op de lange kant van het dak ligt kun je 2 panelen op de 4 meter breedte leggen, en in de lengte passen er dan 4 blokken oost/west. Dus 16 panelen.
Sunpower E19-320 panelen zijn 3 generaties oud nu. Er na komen de x21, x21 en nu de nieuwere serie (die 108 cellen hebben)
Zoals @AUijtdehaag al schrijft kijk eens naar panasonic hit. Bespaar je €100 per paneel ten opzichte van sunpower (ik wilde ook eerst sunpower, maar de 16 panelen x €140 was me ook te veel meerprijs.
Heb er voor aaanzicht wel 7 sunpowers x-21 350 black op zijdak laten leggen.
Orientatie van de lange zijden van het dak is nnw/zze, dus zuid is ongeveer aan de lange kant. Volgens mij is het voorstel van de installateur hetzelfde als jouw suggestie. Ik ga hier nog een bevestiging van vragen.
De Sunpower panelen die worden aangeboden zijn de P19-320BLK en worden ongeveer 10 Euro per paneel(exclusief BTW) aangeboden dan de voorgestelde Panasonic 330 96-cell panelen. Dus prijsvoordeel lijkt er niet te zijn. Of mis ik iets?
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:33:
@dreamtheater42
Het voordeel is een ideale stringspanning en daardoor het hoogste rendement.
60 cell = 32 Vmpp - sunpower P19 en de meeste standaard panelen
72 cell = 40 Vmpp
96 cell = 59 Vmpp - panasonic hit 330 Wp (kuro of geen kuro)
De spanningen tel je op, bij panelen die dezelfde kant op kijken.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project
[Afbeelding]
Zo is het makkelijker om een 3-fase omvormer te nemen.
(een 3-fase string omvormer wil graag 580 Vmpp. Een 1-fase wil graag 350 Vmpp)
Solaredge heb je niet nodig. (en dus ook geen optimizers, wat scheelt in de kosten)
Zoals @jacovn al zei krijg je verouderd type sunpower aangeboden. Vandaar dat ze "redelijk" goedkoop zijn.
Als er solaredge 1-fase wordt aangeboden, dan zorgen de optimizers voor de juiste spanning naar de omvormer. Die 1-fase omvormer heeft dan 350 Vmpp en 3-fase omvormer 750 Vmpp nodig.
Welk paneel is dan van minder belang. De optimizer maakt de spanning voor de omvormer. (daar heb je verschillende soorten in)
Maar als je zonder optimizers wilt en kan, dan neem je een stringomvormer en kijkt naar de paneelspanningen, zoals in mijn voorbeeld.
Een paar optimizers kan wel, dat zijn dan tigo's. Maar onnodig op alle panelen.
Bij solaredge MOET het op alle panelen. Meer elektronica.....is meer faalkans (oepsie)
350 Vmpp op een 750 Vmpp stringomvormer (dus geen solaredge) geeft +/- 1% verlies.
Niet spannend, maar liefst heb je het perfecte plaatje
Een 5000 watt 1-fase omvormer, zou ik niet op een 3-fase aansluiting zetten.
Je gaat het net scheefbelasten (is de netbeheerder niet blij mee), maar vooral 5000 watt op 1-fase (van de drie) persen, wat spanningsverhoging kan veroorzaken. Als deze te hoog is, valt de omvormer uit (253 Vac)
Dus gewoon een 3-fase nemen, dan word de last verdeeld door 3 en minder spanning verhogend
[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2019 19:50 ]
Wanneer je met een string omvormer werkt hoef je eigenlijk niet het dak op, die panelen gaan zelden stuk.dreamtheater42 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:05:
Bij 20 panelen is onderhoud erg lastig, nietwaar? Bijna elke centimeter van het dak ligt dan vol. Je suggestie is echter wel een goede om over na te denken.
En bedankt met de info over de omvormer. Goed om te weten!
[...]
Dank je. Perfect antwoord op mijn vragen! Ik heb nu in de meterkast slechts 1 fase, dus ik denk dat het beter is om dit vantevoren naar 3 fasen om te zetten, nietwaar?AUijtdehaag schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:45:
@dreamtheater42
Als er solaredge 1-fase wordt aangeboden, dan zorgen de optimizers voor de juiste spanning naar de omvormer. Die 1-fase omvormer heeft dan 350 Vmpp en 3-fase omvormer 750 Vmpp nodig.
Welk paneel is dan van minder belang. De optimizer maakt de spanning voor de omvormer. (daar heb je verschillende soorten in)
Maar als je zonder optimizers wilt en kan, dan neem je een stringomvormer en kijkt naar de paneelspanningen, zoals in mijn voorbeeld.
Een paar optimizers kan wel, dat zijn dan tigo's. Maar onnodig op alle panelen.
Bij solaredge MOET het op alle panelen. Meer elektronica.....is meer faalkans (oepsie)
350 Vmpp op een 750 Vmpp stringomvormer (dus geen solaredge) geeft +/- 1% verlies.
Niet spannend, maar liefst heb je het perfecte plaatje
Een 5000 watt 1-fase omvormer, zou ik niet op een 3-fase aansluiting zetten.
Je gaat het net scheefbelasten (is de netbeheerder niet blij mee), maar vooral 5000 watt op 1-fase (van de drie) persen, wat spanningsverhoging kan veroorzaken. Als deze te hoog is, valt de omvormer uit (253 Vac)
Dus gewoon een 3-fase nemen, dan word de last verdeeld door 3 en minder spanning verhogend
Ja, van tevoren even regelen.
En voldoende ruimte houden voor
kookplaat, warmtepomp, doorstroomverwarmer 11 kW, EV, Quooker, enz..
Een 3-fase omvormer is wel wat duurder, maar technisch betere oplossing.
Ik heb een dubbele kast opgehangen:

Ik dacht dat je de E19 serie aangeboden kreeg:dreamtheater42 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:25:
Kosten voor het Panasonic paneel zijn ongeveer een tientje hoger (btw afgetrokken bij beide) per paneel, dus wat is precies het voordeel? Ik ben vrij nieuw in deze materie, maar wat is het voordeel van een Vmpp van 59V en een totaal van 590V?
De SunPower panelen die aangeboden worden zijn de P19-320-BLK. De omvormer is inderdaad behoorlijk prijzing (bijna 1000 Euro excl. BTW).
[...]
https://solar-box.nl/wp-c...R_E19_320BLK_SolarBox.pdf
Dat zijn sunpower maxeon cellen. Koperen backplate, N type silicon, “bushbars” aan achterkant, 19.x % rendement,
De P19 serie zijn poly cellen in stripjes gezaagd en shingled aangebracht. Dus een beetje als half cell, maar toch weer niet. Dit is P type silicon en 19.0% rendement,
https://solarpartners.nl/...er-P19-320-Full-Black.pdf
Een van de uiterlijjke verschillen is de paneelmaat. 1590 x 1046 mm voor de E19, en 1690x998 mm voor de P19
Als de lange zijde (bijna) zuid is zou je de oost/west inderdaad maken met blokken van 2 landscape in de breedte over korte zijde dak en dan steeds oost/west afwisselen, dat worden dan 4 blokken oost/west.
Die P19 serie is er tot 335 watt, ik zou in ieder geval vragen wat de 330 kost om hem met een Panasonic van 330 wattpeak te vergelijken. Pansonic hit+ is tegenwoordig ook in 340 wattpeak.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Probeer "vandijk" Boskoop eens?Rol-Co schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:36:
Is er iemand die nog 2 mc3 stekkers heeft liggen? Mag eventueel met een stukje kabel er nog aan zijn, dat is geen probleem.
Die heeft regelmatig die dingen en verkoop. (ik ga er vanuit dat het voor een steca is

https://www.marktplaats.nl/verkopers/306167.html
Ow dat is wel een goede ja, al heb ik kabel en mc4 zat maar mc3 heb ik niet, maar met een oud paneeltje ben ik er al.AUijtdehaag schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:56:
[...]
Probeer "vandijk" Boskoop eens?
Die heeft regelmatig die dingen en verkoop. (ik ga er vanuit dat het voor een steca is)
https://www.marktplaats.nl/verkopers/306167.html
3 bedoel je denk ik, ja dat zou ook kunnen.AUijtdehaag schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:11:
@Rol-Co
Hij zal vast nog wel mc4 connectors van een steca hebben liggen misschien?
Verwijderd
Verwijderd
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn platte dak is 5,7m bij 4.4m. Ik kan 2 rijen met 4 panelen op zuid of 4 rijen met 3 panelen west/oost plaatsen, maar dan is mijn dak compleet volgelegd met zeer weinig vrije ruimte (en risico op stormschade). Ik heb mij voorgenomen om veiligheidshalve 3 rijen van 2 panelen te plaatsen, tenzij iemand een betere opstelling weet.thesaxofonist schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:15:
[...]
Grappig dat je dat zegt.Ik lees hier vaak het advies om je dak helemaal vol te leggen, ook al heb je die extra capaciteit helemaal niet nodig. Maar ik zat me destijds ook af te vragen hoe ik er dan ooit nog eens bij kon komen. Uiteindelijk heb ik aan alle kanten een behoorlijke vrije ruimte overgehouden. Nu kan ik er zowel onder, boven, links als rechts nog bij. Dus als ik ooit eens problemen heb (of ik wil de string-indeling wijzigen), dan gaat dat relatief makkelijk.
Hoezo risico op storm schade?Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 23:11:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn platte dak is 5,7m bij 4.4m. Ik kan 2 rijen met 4 panelen op zuid of 4 rijen met 3 panelen west/oost plaatsen, maar dan is mijn dak compleet volgelegd met zeer weinig vrije ruimte (en risico op stormschade). Ik heb mij voorgenomen om veiligheidshalve 3 rijen van 2 panelen te plaatsen, tenzij iemand een betere opstelling weet.
Hoe meer je bedekt, des te minder zon op je dak, beter voor de bitumen en koeler beneden.
En voor mijn voetjes is 15 cm voldoende om tussendoor te wurmen mocht ik ze eens willen wassen.
Mijn dak is 6.40 en panelen liggen /\/\/\.
Kan overal tussen lopen, zijkanten ook als moet maar dan ben ik bang om naar beneden te vallen
1 PVoutput . Dongen NB
Als je 1 meter brede panelen hebt is er meer keuze in de oost/west beugels dan voor 5” cell panelen die 105 cm breed zijn kwam ik achter. En dan staat bij mij uiteinde stukje boven gootje, dus bijvoorbeeld flatfix fusion viel af.reneeke1970 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:07:
[...]
Hoezo risico op storm schade?
Hoe meer je bedekt, des te minder zon op je dak, beter voor de bitumen en koeler beneden.
En voor mijn voetjes is 15 cm voldoende om tussendoor te wurmen mocht ik ze eens willen wassen.
Mijn dak is 6.40 en panelen liggen /\/\/\.
Kan overal tussen lopen, zijkanten ook als moet maar dan ben ik bang om naar beneden te vallen
Het is solar construct type 4519100200 geworden. Daar zit een vrij lang rubber onder wat dan voor meer dan helft op dak staak en stukje zweeft, maar daar zit wel een klein bitumen blokje onder om ook steun te hebben.
Dit profiel is standaard 2085 mm, en hebben ze doormidden gezaagd en tussenstuk weggehaald.
Het is dus niet een geheel meer, en heeft meer ballast gekregen.
- Hoe kan ik de Azimut bepalen van het dak? Is er ergens een Google Maps met een overlay? Verder hanteert Sunny Design Web een waarde van Azimut tussen -180 en 180 waarbij 0 het zuiden is. Hoe kan dit, alle andere internet bronnen gaan uit van Azimut = 0 is het noorden en dan loopt het tussen 0-360.
- Wat geeft: "Nom. vermogensverhouding" aan?
- Ik kan alleen kiezen tussen SMA Demo panelen en SMA omvormers. Dit komt neem ik aan door de gratis versie?
- Welke waardes wordt geprobeerd te optimaliseren? Is dat vermogensverhouden, energie opbrengst?
Mijne zijn 99 inderdaad, en door schuinte werken ze 92 geloof ik, dat ben ik even kwijt.jacovn schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:15:
[...]
Als je 1 meter brede panelen hebt is er meer keuze in de oost/west beugels dan voor 5” cell panelen die 105 cm breed zijn kwam ik achter. En dan staat bij mij uiteinde stukje boven gootje, dus bijvoorbeeld flatfix fusion viel af.
Het is solar construct type 4519100200 geworden. Daar zit een vrij lang rubber onder wat dan voor meer dan helft op dak staak en stukje zweeft, maar daar zit wel een klein bitumen blokje onder om ook steun te hebben.
Dit profiel is standaard 2085 mm, en hebben ze doormidden gezaagd en tussenstuk weggehaald.
Het is dus niet een geheel meer, en heeft meer ballast gekregen.
Past in ieder geval mooi steiger plank tussen dus loop ook niet meer over het bitumen.
1 PVoutput . Dongen NB
Osmcompass.com en dan “draw multi-legged route” en dan je adres zoeken en dan linksboven Show Compasstraders schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 07:16:
Hoe maken jullie die "sateliet" fotos met die circel erin met north/oost/zuid/west orientatie? Is hier een website voor?
Ik heb bij de bouw van ons huis van de gemeente een plastic zon kompas gekregen, deze ingescanned en achtergrond transparant gemaakt. Vervolges plak ik die over een luchtfoto van de buurman (die een drone heeft)traders schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 07:16:
Hoe maken jullie die "sateliet" fotos met die circel erin met north/oost/zuid/west orientatie? Is hier een website voor?
Nieuwbouw huizen staan niet in Google maps (bij ons alleen de fundamenten) dan moet je het anders oplossen.
Dit is de png file met de teansperante achtergrond.
https://tweakers.net/ext/f/h2TIMleqgmz48bw5tlUHX4aM/full.png
Meestal gebruik ik powerpoint om afbeeldingen over elkaar heen te plakken.
[ Voor 25% gewijzigd door jacovn op 16-08-2019 12:48 ]
Heb je hier wat aan http://suncalc.net/#/52.613,4.7425,16/2019.08.16/10:35traders schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 07:16:
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Je kan ook gewoon even met een kompas de richting van je dak/de stand van je huis opmeten. Protip: de meeste smartphones hebben ook een kompas.traders schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 07:16:
Ze pakken de ideale zon richting (zuid) als 0 en je meet dan dus in hoeveel graden je dakvlak afwijkt van die richting. Dus -20 of +20 graden betekent dat de hoek van je dakvlak 20 graden afwijkt van het ideale punt.traders schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:26:
Een paar vragen over Sunny Design Web:
- Hoe kan ik de Azimut bepalen van het dak? Is er ergens een Google Maps met een overlay? Verder hanteert Sunny Design Web een waarde van Azimut tussen -180 en 180 waarbij 0 het zuiden is. Hoe kan dit, alle andere internet bronnen gaan uit van Azimut = 0 is het noorden en dan loopt het tussen 0-360.
Dat is de verhouding tussen het piekvermogen van al je panelen en de maximale waarde van de omvormer. Dus met 10x340Wp panelen kom je uit op totaal 3400Wp. Met een SMA 3.0 zit je op een max DC vermogen van 3200 watt waardoor je een verhouding van 94% krijgt.- Wat geeft: "Nom. vermogensverhouding" aan?
Waar het op neer komt is dat je op die manier kan zien of de omvormer niet te klein bemeten is voor de panelen die je wilt aansluiten. Doorgaans zit er aardig wat marge in omdat je panelen zelden aan hun Wp zitten.
Je kan elk paneel kiezen, je moet bij Manufacturer even de naam intypen van de fabrikant van de panelen. Dan wordt de dropdown gevuld met alle panelen die ze van die fabrikant kennen.- Ik kan alleen kiezen tussen SMA Demo panelen en SMA omvormers. Dit komt neem ik aan door de gratis versie?
Qua omvormers wel beperkt tot SMA, het is immers hun eigen design tool
Uiteindelijk wil je natuurlijk een zo hoog mogelijke opbrengst. Echter wil je dat tegen zo laag mogelijke kosten. Zo kan het zijn dat je wat verlies accepteert om te voorkomen dat je moet upgraden naar een 3-fase aansluiting of naar een duurdere omvormer.- Welke waardes wordt geprobeerd te optimaliseren? Is dat vermogensverhouden, energie opbrengst?
Wij zijn voornemens panelen te laten installeren.
Nu weet ik niet of ik moet gaan voor;
Negen/Tien panelen op het huisdak? (oost-oost-noord)?
Of ook op de schuur achter? Ik denk dat er daar ook wel 4 kunnen welke dan op zuid liggen.
Deze liggen alleen wel lager, dus er is vanaf de namiddag wel schaduw door het huis van de buren.

Zijn er do's en dont's? Of advies overlaten aan installateur?
Ik heb offerte aanvragen de deur uit gedaan maar wil een beetje voorbereid zijn.
Ik wil t voor 3 a 4 personen inrichten.. We zijn straks met z'n 3e, maar wie weet over een paar jaar wel met zijn 4.
Alvast dank voor het meedenken.
Groet!
Tim
[ Voor 31% gewijzigd door ZveenT op 16-08-2019 13:25 ]
wat je precies wil gaan doen, daar kun je beter een eigen topic voor maken.
(dat staat ook met erg grote letters hier op het forum.
ik denk dat je het schuurtje beter nog niet kunt doen.
die is voor later als het nog leuk is of nodig.
maar je hoofd dak.
werk daar oost-west.

oost-west heeft op andere moment hun piek.
dus een kleinere(goedkopere) omvormer mogenlijk.
zo heb ik: 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
dus 6,43kWp.
met maar een 4kW omvormer met 2x mpp, op maar een 16A groep.
uiteindelijk top ik maar een heel klein beetje af.
maar het zal wel een puzzeltje worden met dat dakkapel.
een goede tip: neem een omvormer met 2x een mpp voor oost-west en werk op oost met 2 stringen parallel.
met parallel stringen kun je ook verschillende richtingen van panelen hebben.
(de parallel stringen zijn vaak wel beter uit te voeren als je panasonic/sunpower of andere 5"cellen panelen gebruikt, niet altijd heel goedkoop maar vaak wel extra veel Wp)
Op de schuur leg je oost/west, dus zo: / \ en met een vrij lage hellingshoek.
Panelen in portrait, 8x Panasonic hit kuro 330 Wp.1590 x 1053
2x 4 parallel op 1 mppt ingang op een SMA 2.5
Heb je daar een aparte groep?
En op je huisdak, kan je op west leggen en een paar panasonic's op betonvoeten op de dakkapel.
Heb je de afmetingen daarvan? En van het huisdak? Is dat vlak H=7m53 en B=6m27 ?
Wat is de hellingshoek?
Heb je 1 of 3-fase in huis?
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2019 13:55 ]
Ik zit met het volgende probleem. Afgelopen jaar is mijn electra verbruik verdubbeld. (van ruwweg 3000 KW naar 6000 KW).
Nu heb ik sinds 2015 zonnepanelen die ook ruwweg 3000KW opleveren. In de jaren 2015/2016/2017 zat ik keurig op de 0 lijn qua verbruik. Echter afgelopen jaar had ik in eens 3000 KW verbruikt (dus eigenlijk 6000 minus de opbrengst van mijn zonnepanelen).
Volgens mijn zonnepanelen site/logging hebben mijn zonnepanelen keurig gewerkt.
Ik heb nog een oude ferris meter (enkel telwerk). Deze zie ik ook terugdraaien als het zonnetje schijnt.
Het zou de ferris meter kunnen zijn (bv dat deze de derde/vierde digit niet goed terug draait).
Of Ik heb ergens in huis een (defect) apparaat wat 3000KW verbruikt.
Ik heb geen noemenswaardige nieuwe apparaten of sauna's/boilers/waterbedden etc welke het verbruik
kunnen verklaren.
las iemand een suggestie heeft hoor ik het graag,
Mvg, Paul
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Dat betekent iets van 300W continu aan.klepper6 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:46:
Ik heb geen noemenswaardige nieuwe apparaten of sauna's/boilers/waterbedden etc welke het verbruik
kunnen verklaren.
Ik heb dit een keer gehad bij een ferrarismeter van een vriend, die liep dubbel zo snel.klepper6 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:46:
Beste mede tweakers,
Ik zit met het volgende probleem. Afgelopen jaar is mijn electra verbruik verdubbeld. (van ruwweg 3000 KW naar 6000 KW).
Nu heb ik sinds 2015 zonnepanelen die ook ruwweg 3000KW opleveren. In de jaren 2015/2016/2017 zat ik keurig op de 0 lijn qua verbruik. Echter afgelopen jaar had ik in eens 3000 KW verbruikt (dus eigenlijk 6000 minus de opbrengst van mijn zonnepanelen).
Ik heb nog een oude ferris meter (enkel telwerk). Deze zie ik ook terugdraaien als het zonnetje schijnt.
Het zou de ferris meter kunnen zijn (bv dat deze de derde/vierde digit niet goed terug draait).
kunnen verklaren.
Mvg, Paul
Heel simpel te testen,schakel alle groepen uit behalve van die bijvoorbeeld van de wasmachine. Neem bijvoorbeeld een bouwlamp van 1000W en laat die 1 uur aan. Je ferraris meter moet nu 1 kw verder zijn. als hij dat bijvoorbeeld 2 of 3 is... weet je genoeg
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Er zijn meters met en blokkeer functie, dat ie een heel klein tandwieltje, met 4 tanden en een driehoekje er tegen, symbooltje is maar een paar mm groot. Maak eens een close-up foto van de meter. Idd let er op dat wel de telwerken retour lopen.klepper6 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:46:
Beste mede tweakers,
kunnen verklaren.
Mvg, Paul
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Verwijderd
Dat wordt in voor- en najaar een langere periode en bomen groeien volgens mij.dreamtheater42 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:38:
[...]
De boom in kwestie is helaas erg hoog (denk zeker 10 meter) en ik denk dat hij het dak raakt, zelfs nu, tussen een 4 en pakweg half 6.
maak een goede backup
hier is de wisseling van 5kw hd wave en een 7kw 3 fase unit wel goed gegaan maar
De opbrengst historie zijn we wel kwijt
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw