Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.786 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:26
zxop4932 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:36:
[...]

Dank voor je reactie! Moet deze qua voeding ook nog op een bepaalde groep zijn aangesloten? Of maakt dat verder niet uit en is dat alleen van belang voor de Metered version?
Jazeker! Deze moet op een groep worden aangesloten waarop ook de Enphase IQ's zitten.

Zie pagina 22 in deze handleiding.

Ik heb nu 6x Enphase IQ op fase 1 zitten en 6x Enphase IQ op fase 2. Volgend jaar komen er nog 6x Enphase IQ op fase 3 (schuurdak). Mijn Envoy S heb ik op fase 1 aangesloten.

Oh ja: ik heb ook de ferrietringen op de 3 fases zitten en een Enphase Q relay 3 fase gebruikt.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
jacovn schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:42:
[...]

De dakvorm is inderdaad wel van belang. Ik heb een tuin op noord/west. Die is 4.5 meter diep, maar dan komt eerst de uitbouw van 3 meter hoog, dan plat dak naar huis van 4 meter, dan een verdieping omhoog (3 meter) en dan een 60 graden schuin dak.

Toch in deze maanden een flinke strook met directe zon, zeker op 3 meter hoog.

Als het echter een schuin dak is, dan kan er beter overwogen worden op de voorkant huis meer panelen vol op zuid op schuin dak te plaatsen. En als het een plat dak op 12 meter is, er een oost/west setup op te plaatsen.

Er zitten standaard 2 panelen op (EPC correctie dan waarschijnlijk):

[...]

@Bravertal kun je niet beter die 2 panelen vervangen door een complete setup ?
Ik denk dat het een betere optie is inderdaad.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:35
JoeZuCK schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:03:
[...]

Toch gek als mijn panelen 'ineens' niets zouden doen? Als de Nest Cam een tijdje uit is vanwege stroomonderbreking, krijg ik daar een melding van. En deze heb ik niet ontvangen. Dus lijkt me sterk dat het een stroomonderbreking was?
Na het lezen van je reacties lijkt het mij ook uitgesloten dat je zonder stroom hebt gezeten in die tijd. Het was mij nog niet helemaal duidelijk of je een reden zoekt voor het niet loggen van de omvormer, of dat je benieuwd was of je omvormer misschien wel niets heeft opgewekt. Je gaat er begrijp ik vanuit dat het enkel om logging gaat waar iets is foutgegaan.

Mijn omvormer doet vanaf dag 1 al vreemd (wachtend op vervanging) dus ik heb een wat gekleurd beeld, maar omvormers kunnen naar mijn idee best spontaan iets mafs doen :+

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:44

JoeZuCK

_Fonz > all.

@Luc S Ik vermoed het, maar de log laat nog altijd die onderbreking zien.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secury
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-07 15:28
Hi allen, enkele weken geleden besloten dat we voor zonnepanelen willen gaan op onze woning. Op basis hiervan hebben we enkele offertes opgevraagd en de consensus tussen diverse leveranciers is dat 12 panelen mogelijk is op het dak. De ligging is ZOO, 40graden, de combinatie van omstandigheden denken de meeste partijen dat serieel prima is en daar kan ik mij in vinden.

Kern van de vraag: er zitten aanzienlijk verschillen in de prijzen (±15%). De omvormer bij alle aanbieder die met serieel aanbieden is een Growatt. Ik denk dat het verschil in prijzen zit in de panelen, en kon zeer weinig ervaringen vinden met GCL panelen. Het gaat om GCL-M6/60B, 305Wp. Iemand ervaring hiermee, of kennis hoe deze fatsoenlijk te vergelijken met JA Solar 305 in mijn situatie?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@secury
Ik moet je toch hier naar toe verwijzen. (met name mijn vragen in dat topic gelden ook voor jou)
AUijtdehaag in "Offerte met cgl panelen, advies gevraagd"
Of knal gewoon zoiets op je dak.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2019 17:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JoeZuCK
Kan je ook een fototje maken van je log?
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UJQm888EijP4ige08exY40qe/thumb.jpg

Als je dingen uit wil sluiten, begin eens met een stabiele verbinding dmv ethernet kabel en kijken of het dan nog voorkomt?
Eerlijk gezegd weet ik het ook niet wat het zou kunnen zijn (geweest)
Zelfs al zou de verbinding met wifi telkens wegvallen, dan is het nog een vloeiende lijn in sunny portal. (als ik kijk bij een systeem die daar ook last van heeft, door slecht bereik)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2019 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:11
Vraagje, ik heb volgens de gegevens 2695 Wp geplaatst, vandaag zie ik ineens pieken van 3140 W is dit normaal?
Ik wou er nog 2 string bijleggen om aan de 3500 te komen maar als er nu dit gebeurt is dat misschien een overkill. de omvormer is Nedap met trafo. Deze zou 3400 Wp aankunnen en 3000 W AC kunnen leveren op max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:06
gtv6 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:21:
Vraagje, ik heb volgens de gegevens 2695 Wp geplaatst, vandaag zie ik ineens pieken van 3140 W is dit normaal?
Ik wou er nog 2 string bijleggen om aan de 3500 te komen maar als er nu dit gebeurt is dat misschien een overkill. de omvormer is Nedap met trafo. Deze zou 3400 Wp aankunnen en 3000 W AC kunnen leveren op max.
Het is zeker normaal en er gaat niets kapot.

Gebeurt als de zon achter de wolken wegkomt.

Bij volle bak zon zal dit niet gebeuren.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:26
zxop4932 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:36:
[...]

Dank voor je reactie! Moet deze qua voeding ook nog op een bepaalde groep zijn aangesloten? Of maakt dat verder niet uit en is dat alleen van belang voor de Metered version?
De Envoy S moet op dezelfde groep worden aangesloten als je IQ's. Indien je IQ's ook op de andere groepen heb zitten moet je een fasekoppelaar gebruiken. Maar indien je de 3 fase Q relay van Enphase gebruikt heb je die weer niet nodig, dan zit de fasekoppelaar in de Q relay zelf. :)

Je kunt de 3 fase Q relay trouwens ook gebruiken voor 1 en 2 fases met IQ's. Je kunt 'm instellen en dat heb ik ook gedaan voor 2 fases met IQ's. Mocht je het 'zonnepanelen virus' te pakken krijgen: dan heb je dat alvast voorbereidt... :+

Let wel op: je hebt ook een Q relay voor 1 fase, daar zit de fasekoppelaar weer niet in en heb je dus wel een losse fasekoppelaar nodig. Diverse winkels bieden de 'Allnet Powerline ALL1688PC' aan hiervoor.

Als je aan de NEN1010 wil voldoen moet je ook een Q relay gebruiken. Deze zorgt ervoor dat als de stroom wegvalt of er een storing is dat er geen spanning vanaf de IQ's het spanningsnet op gaan.

De Envoy S (en metered) communiceren via de fase en nul met de IQ's. Ook worden eventuele software patches via deze manier naar de IQ's uitgerold. Daarom moet je de Envoy op dezelfde fase aansluiten als de IQ's (en eventueel dus met fasekoppelaar).

Edit: Oeps, ben toe aan vakantie. 2x op dezelfde vraag antwoord gegeven. :P

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:54

timovd

Voorsprong door techniek

Hoe maak je Amphenol stekkers los?
De DC-kabels wil ik op een andere plek mijn dak binnen laten komen en daarvoor wil ik de DC-stekkers losmaken om met alleen de pin door het dak te laten komen. Zo hoef ik niet een onnodig groot gat te maken waar ook de connectors doorheen moeten. Ik heb de stekkers losgehaald een de stekkers uit elkaar gehaald, maar ik krijg zowel de male als de female pin niet los. Iemand een tip?

Edit: bedankt @Rol-Co ! Helaas voor mij.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/62/MC4_Male_Connector.jpg
Om deze stekker gaat het dus. De (fe)male pin zit dus vast in de coupler-body. De rest is gemakkelijk los te halen; zelfs zonder speciaal gereedschap.

[ Voor 25% gewijzigd door timovd op 10-08-2019 11:26 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

timovd schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:15:
De DC-kabels wil ik op een andere plek mijn dak binnen laten komen en daarvoor wil ik de DC-stekkers losmaken om met alleen de pin door het dak te laten komen. Zo hoef ik niet een onnodig groot gat te maken waar ook de connectors doorheen moeten. Ik heb de stekkers losgehaald een de stekkers uit elkaar gehaald, maar ik krijg zowel de male als de female pin niet los. Iemand een tip?
Krijg je niet los, alleen sunclicks kan je los maken. Gewone mc4 moet je afknippen en nieuwe aan knijpen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:01
timovd schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:15:

Edit: bedankt @Rol-Co ! Helaas voor mij.
[Afbeelding]
Om deze stekker gaat het dus. De (fe)male pin zit dus vast in de coupler-body. De rest is gemakkelijk los te halen; zelfs zonder speciaal gereedschap.
Het is eigenlijk niet de bedoeling de kabels zonder buis door het dakbeschot te steken. Volgens de laatste geleerden van de NEHbmoet bij hogere dc spanningen de + en - ook door een eigen buis naar de omvormer.

Je kunt ze afknippen en er een nieuwe aanzetten. Er zijn tegenwoordg ook steeds meer MC4 connectors die zonder tang gemonteerd worden.
https://www.conrad.nl/p/w...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1198220_BB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

27 Augustus wordt (eindelijk) mijn huis opgeleverd, 7 september gaan 18 panelen het zuid dak op :)
Ben opzoek nog opzoek naar bevestigingsmateriaal voor het pannendak.

Gezien ik eerder goede ervaringen heb gehad met clickfit neig ik naar clickfit evo.
Heeft iemand nog andere suggesties? Belangrijk vind ik de eenvoud bij de installatie :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
revolution-nl schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:31:
27 Augustus wordt (eindelijk) mijn huis opgeleverd, 7 september gaan 18 panelen het zuid dak op :)

Gezien ik eerder goede ervaringen heb gehad met clickfit neig ik naar clickfit evo.
Heeft iemand nog andere suggesties? Belangrijk vind ik de eenvoud bij de installatie :)
Zonkompas gebruikt wurth rail en een soort van click fit achtige beugels met wat meer verstel mogelijkheden. Hij rekent een euro of 20 ex btw per positie (paneel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

CF evo is nog makkelijker dan de originele CF, wel even een TX30 bitje met GAT mee bestellen.
Ik zou wel de haken instellen op de laagste positie, en de hoogte verstelling goed aandraaien.

Het verschil is wel dat je de pan boven de pan waarop je monteert echt een stukje moet opschuiven om de bout vast te draaien die de haak vastzet, de originele kon je er nog tussen frutten en zo vaak nog een pannetje hoger plaatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 10-08-2019 16:12 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Afhankelijk hoe recht je dak is natuurlijk maar een nieuwbouwhuis lijkt me daar geen probleem :)

Ik zou de gewone clickfit nemen, zoals andre1973 ook zegt, je kan ze een pannetje hoger krijgen en de pan ligt ook beter omdat ze platter zijn. Het in klikken kan een dingetje zijn maar als je goed kijkt of hij recht zit ook weer niet.
Vorig jaar ook nog bewust voor gewone versie gegaan omdat ik dat evo niet zag zitten.
https://www.jenm-zonnepan...ontagesystemen/page2.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:42:
[...]

Afhankelijk hoe recht je dak is natuurlijk maar een nieuwbouwhuis lijkt me daar geen probleem :)

Ik zou de gewone clickfit nemen, zoals andre1973 ook zegt, je kan ze een pannetje hoger krijgen en de pan ligt ook beter omdat ze platter zijn. Het in klikken kan een dingetje zijn maar als je goed kijkt of hij recht zit ook weer niet.
Vorig jaar ook nog bewust voor gewone versie gegaan omdat ik dat evo niet zag zitten.
https://www.jenm-zonnepan...ontagesystemen/page2.html
Top! Het dak is kakelvers dus helemaal recht :). Jaren terug al ervaren dat het inklikken een handigheidje is.

Nog even bedenken hoe (lomp) ik het pijpje van de riool ontluchting en de MV de nek om ga draaien >:)
Als ze recht onder een paneel uitkomen denk ik dat ik ze gewoon afzaag en niet eens afdek met een speciale pan.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:05:
[...]

Top! Het dak is kakelvers dus helemaal recht :). Jaren terug al ervaren dat het inklikken een handigheidje is.

Nog even bedenken hoe (lomp) ik het pijpje van de riool ontluchting en de MV de nek om ga draaien >:)
Als ze recht onder een paneel uitkomen denk ik dat ik ze gewoon afzaag en niet eens afdek met een speciale pan.
Riool ontluchting is bij mij een platte rooster pan van kunststof dus had ik geen last van, de mv heb ik gewoon onder de pannen laten blazen, ding staat 95% van de tijd zacht dus ring op het dakbeschot binnen geschroeft en daar die 150 flex weer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Bravertal schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:52:
[...]

Ik denk dat het een betere optie is inderdaad.
De ervaring hier leert om het niet de bouwer te laten doen tenzij het indak is (ivm met garantie) vanwege de kosten. Ze rekenen vanaf bouw snel €500 per paneel zonder blikken of blozen.
Als er dan nog een A merk paneel komt kun je er wellicht mee leven.

Voorbeeld buurman: 12 poly panelen op 30 graden schans op plat dak. Panelen waren destijds een keer €160 en er zit een Chinese inverter bij. Dus aan hardware kosten een keer €3500 en dan €6000 moeten betalen.
Ik moest het merk opzoeken, nog nooit van gehoord, maar goed ik ben ook geen kenner van zonnepanelen.

Normale kosten zijn vaak €500/600 installatie tot 10 panelen en dan per paneel er wat bij.
De schans/rails kost wel wat per paneel afhankelijk wat je nodig hebt of wilt hebben. Reken daar met €60 per paneel voor als vuistregel. Kosten van panelen kun je online vinden. Bij mijn installateur was ene merk goedkoper dan online (meer marge denk ik) en andere iets duurder (paar € per paneel)

Als je wel 2 panelen laat plaatsen bij de bouw, beding dan 6 mm2 AC bekabeling naar de inverter toe, en tenminste 4 mm2 solar kabel in een fatsoenlijke dakdoorvoer installeren.
Dan kun je een andere instalateur zonder breek en hakwerk een nieuw setup laten plaatsen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Zitten hier nog Powerpeers die hun energie met mij willen delen? Stuur me even een PM en dan voeg ik je toe als opwekker. Natuurlijk zou ik het wel fijn vinden als je mij dan ook even toevoegt aan je eigen lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
jacovn schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:05:
[...]

De ervaring hier leert om het niet de bouwer te laten doen tenzij het indak is (ivm met garantie) vanwege de kosten. Ze rekenen vanaf bouw snel €500 per paneel zonder blikken of blozen.
Als er dan nog een A merk paneel komt kun je er wellicht mee leven.

Voorbeeld buurman: 12 poly panelen op 30 graden schans op plat dak. Panelen waren destijds een keer €160 en er zit een Chinese inverter bij. Dus aan hardware kosten een keer €3500 en dan €6000 moeten betalen.
Ik moest het merk opzoeken, nog nooit van gehoord, maar goed ik ben ook geen kenner van zonnepanelen.

Normale kosten zijn vaak €500/600 installatie tot 10 panelen en dan per paneel er wat bij.
De schans/rails kost wel wat per paneel afhankelijk wat je nodig hebt of wilt hebben. Reken daar met €60 per paneel voor als vuistregel. Kosten van panelen kun je online vinden. Bij mijn installateur was ene merk goedkoper dan online (meer marge denk ik) en andere iets duurder (paar € per paneel)

Als je wel 2 panelen laat plaatsen bij de bouw, beding dan 6 mm2 AC bekabeling naar de inverter toe, en tenminste 4 mm2 solar kabel in een fatsoenlijke dakdoorvoer installeren.
Dan kun je een andere instalateur zonder breek en hakwerk een nieuw setup laten plaatsen.
@jacovn ,
Dus als ik die 2 panelen laat zitten met de juiste bekabeling dan kunnen deze blijven liggen,lijkt mij een top idee. Binnenkort neemt de electricien contact op en dan zal ik het bespreken.

Ik kwam dit op internet (is bij mij in de buurt)

12 x 320wp Neo Solar power Zonnepanelen
1 x Omvomer Goodwe/solis of growatt
1x Flatfix, Montagesysteem
1x aardlekautomaat 1-fase
1x ballast
1x  AC & DC kabels

Totaal: 3950,- incl BTW incl. Installatie (vaste prijs)

Is dit wat?

[ Voor 8% gewijzigd door Bravertal op 10-08-2019 21:28 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Bravertal schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:16:
[...]

@jacovn ,
Dus als ik die 2 panelen laat zitten met de juiste bekabeling dan kunnen deze blijven liggen,lijkt mij een top idee. Binnenkort neemt de electricien contact op en dan zal ik het bespreken.

Ik kwam dit op internet (is bij mij in de buurt)

12 x 320wp Neo Solar power Zonnepanelen
1 x Omvomer Goodwe/solis of growatt
1x Flatfix, Montagesysteem
1x aardlekautomaat 1-fase
1x ballast
1x  AC & DC kabels

Totaal: 3950,- incl BTW incl. Installatie (vaste prijs)

Is dit wat?
Je zult wel je huis conform vergunning op moeten laten leveren. Echter als je meer PV plaatst binnen afzienbare tijd, zou ik eventueel de PV installatie helemaal niet plaatsen en minderkosten vragen indien mogelijk.

Als de electricien ook de PV installatie aan legt wordt het een ander verhaal, die zal wellicht niet met al te veel plezier een groep maken, een extra dikke AC kabel leggen als hij je geen panelen mag leveren.

Als de elektricien iemand anders is dan de PV intallateur zal afhangen van de relatie bouwer/elektricien/Pv installateur. Maar dan zou ik liever ieder zijn ding laten doen: bouwer dakdoorvoer, elektricien meterkast en AC kabel en ze daar maar voor betalen.

Ik heb het wel zo gedaan, en garantie op dak, er zit netjes een PV groep in meterkast net als alle andere en er was geen boor en hakwerk nodig in een nieuw opgeleverd huis. (Wij hebben plat dak, dus garantie op dak en waterdichtheid was voor ons wel handig om door de dakdekker van de bouwer te laten doen)

Als je al een AC voedingsleiding en groep hebt liggen, en er is zelfs een dakdoorvoer dan moet er ook wel wat van een offerte af kunnen. Was bij mijn €150 ex btw voor zover ik me herinner.
Let wel op dat er een aard leiding moet zijn om de panelen op te vereffenen. Ik heb naar de inverter ruimte een aardleiding laten leggen en een verdeelblok waar de PV op in koppelt.
Een AC werk schalaar bij de inverter is ook belangrijk, maar die kan de PV instalateur meestal wel monteren.

Leg wel alles goed vast anders ga je vast meerwerk rekeningen krijgen omdat ze onvoorziene zaken tegen komen.

En voor type panelen, als het de voorkant van je huis is wil je wellicht even kijken naar uiterlijk van panelen.
NSP zou nu URE heten en een 320 wattpeak mono lijkt een half cell paneel wat voor onder €150 te koop is online.

Misschien moet je even op een online website kijken naar uiterlijk van de verschillende panelen.
Ik persoonlijk vind een halcell mono paneel niet echt mooi om te zien.

Zwarte panelen hebben meestal iets lager rendement dan hun niet zwarte broertje. Wellicht heb je een partner die er nu niet bij stil staat maar grote moeite heeft met niet zwarte panelen (ik heb sunpower black in zicht zitten hierdoor)

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 11-08-2019 07:45 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Zoals eerder vermeld gaan ik met een vriend 2x 6 72 cells panelen leggen in Oost/West. Per string is het piekvermogen van de panelen 2370 (4740Wp voor beide strings). Kan dat op een 3600 Growatt omvormer, of is dat te ver ondergedimentioneerd?
Als we naar een grotere omvormer gaan, moeten we zwaarder afzekeren of naar een 3-fase aansluiting. 3-fase zou voor de toekomstige elektrische auto niet eens een heel groot probleem zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timovd
6 panelen van 72 cell, is nou niet bepaald een leuke spanning voor een 3-fase omvormer. Die zit dan op 94,7% rendement.
6 panelen van 72 cell, is iets beter op een 1-fase omvormer, Rendement is dan 95,5 %

Je verteld er geen hellingshoek bij, dus ik doe een gok met 20%. Sunnydesignweb (kies nieuw project) komt met een 3.6 op 1-fase.
Indien je veel schaduw hebt, kan je ook eens kijken naar enphase eventueel. (dan scheelt dan weer de tigo's)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zAAXNWSozKbvjTGNjtFOcbU8/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jij0WyGcRxxIOE2NRy2Ulpnm/thumb.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2019 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@AUijtdehaag het is een Mansardedak (Franse kap) van inderdaad zo'n 20 graden. Het gaat overigens om 395Wp-panelen. 375 had ik zonder problemen op een 1-fase 16A gedaan met bijpassende omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timovd
Vmpp spanning blijft gelijk, dus.....1-fase
Is dat zo een bifacial paneel ofzo?

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2019 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@AUijtdehaag, Aan de documentatie te zien, zijn het "gewone" half-cell panelen; JAM72S10 PR 390-410

Edit: PERC staat dus voor Passivated Emitter and Rear Cell en dus wél "dubbelzijdig".

[ Voor 20% gewijzigd door timovd op 12-08-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit deel 7, nieuwbouwwoningen met in-dak panelen:
Gasschuif schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:23:
[...]

Doe het dan gelijk goed :)

Fietste gisteren hier even door een nieuwbouwwijk in het dorp (Berkel en Rodenrijs/Bergschenhoek) Parkzoom 3

Ramen in de maat van de panelen
[Afbeelding]

En gelijk het hele dak vol, niet meer dat hokjesdenken...
[Afbeelding]
[Afbeelding]

En pak de schuur ook gelijk mee.
[Afbeelding]
En dan de lokale 112 site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Foute stekkers, yeah right! Ik geloof er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:59

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Nou, dat ziet er heftig uit.... Ik hoop zoiets nooit mee te maken!
Dit was de foto voor de brand, zag dat de link niet meer werkte.
Gelukkig hier Solar Edge met vlamboog blussing op "enable". (raar, maar staat af fabriek op "disable")

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kKYlDaXl.jpg

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:01
Rol-Co schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:41:
[...]

foute stekkers niet denk ik, wel slecht gemonteerde stekkers en verschillende merken die niet altijd goed passen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 16:02
habbekrats schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:45:
[...]

foute stekkers niet denk ik, wel slecht gemonteerde stekkers en verschillende merken die niet altijd goed passen.
Als je goed kijkt lijkt het eerder dat de kunststof platen die er onder zitten fikken.
Ben toch blij dat ik beschermende dakpan heb....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:23
Met een installatie van een week oud, 12 x Aeg mono 325 pw met SolarEdge omvormer. Zag ik gisteren ineens dat mijn laatste paneel flink achterblijft op de rest in opbrengst. Waar de rest rond de 1,34 KWh zit doet de laatste 92,75 Wh en is zwart afgebeeld. Wat kan dit zijn, een defect paneel of optimizer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rorie
Panelen gaan zelden kapot...
Dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rorie schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:08:
Met een installatie van een week oud, 12 x Aeg mono 325 pw met SolarEdge omvormer. Zag ik gisteren ineens dat mijn laatste paneel flink achterblijft op de rest in opbrengst. Waar de rest rond de 1,34 KWh zit doet de laatste 92,75 Wh en is zwart afgebeeld. Wat kan dit zijn, een defect paneel of optimizer?
maandag morgen even je instalateur bellen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
Was ik al bang voor 😀.
Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:12:
[...]

maandag morgen even je instalateur bellen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:41:
[...]

Als je ziet hoeveel huizen er tegenwoordig opgeleverd worden op deze manier :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Wolly
Als het mijn huis zou zijn....oplevering niet zonder een warmtebeeldcamera...

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2019 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

habbekrats schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:45:
[...]

Ja dat bedoel ik, ik geloof niet dat dat het nog kan zijn, dan zit er NA de tno melding nog steeds zoveel fout? Dan zouden we toch ook veel meer opdak rotte stekkers moeten hebben.

Ik gok een scheuten solar verhaal, deze panelen gaan misschien prima op dak maar voor in dak te weinig koeling waardoor het bij sommigen fout kan gaan in de junction box bijv. Dat icm licht ontvlambare isolatie blijkbaar gaat het mis.

Maar je hoort niets over merken o.i.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:46
Deze was ook nog niet zo lang geleden.
https://www.hvzeeland.nl/...erwoest-hotel-philippine/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dapdodo
Zijn wel goede panelen als ze 's morgens om 04.00 uur al werken... :+
Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend. Volgens de politie doet de brandweer hier nog onderzoek naar. "Op dit moment zijn er geen aanwijzingen dat het om brandstichting gaat", aldus de politie.
https://www.hvzeeland.nl/...site&utm_source=hvzeeland

[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:46
AUijtdehaag schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:50:
Zijn wel goede panelen als ze 's morgens om 04.00 uur al werken... :[...]
Gaat mij meer ook isolatie en ventilatie eronder icm elektriciteit. Denk er van te voren over na.
Heb ik Arnhem renovatie project gezien met 10cm ruimte tussen dak en de zonnepanelen ondanks dat het van onderaf indak leek. Via dakraam was die ruimte duidelijk waarneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 07:14
vandaag mijn installatie upgraden van 5 naar 7Kw omvormer en straks van 7 naar 9,2Kwp.

nu vroeg ik me af of je dit nog verplicht moet melden?
en zoja is het dan niet verstandig om te veel vermogen aan te melden zodat je alvast een netcapaciteits
reserveert ?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Wodan89 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:39:
vandaag mijn installatie upgraden van 5 naar 7Kw omvormer en straks van 7 naar 9,2Kwp.

en zoja is het dan niet verstandig om te veel vermogen aan te melden zodat je alvast een netcapaciteits
reserveert ?
Staat gewoon op de site:
https://www.energieleveren.nl/PIR-public/pages/faq.faces
Ik wil mijn productie-installatie vervangen, uitbreiden of beëindigen. Moet ik dit registreren bij energieleveren.nl?
Bij vervanging of beëindiging kunt u de oude installatie eerst afmelden bij energieleveren.nl en vervolgens de nieuwe installatie aanmelden. Bij uitbreiding hoeft u alleen de nieuwe installatie aan te melden, de huidige installatie blijft eveneens geregistreerd.
:>

[ Voor 30% gewijzigd door ApC_IcE op 12-08-2019 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

reserveert ?
Buiten de meningen hier over de site Energieleveren.nl zou ik dat gewoon doen ja, oude afmelden en nieuwe aanmelden. Schijnbaar is dit voor de netbeheerders een informatiebron om vast te stellen waar eventuele problemen op het net kunnen ontstaan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 07:14
Ik meld me wel opnieuw aan met 10kwp.
Verder zoude ze ook de slimme meters kunnen uitlezen voor net problemen. Lijkt me betrouwbaarder

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 18:39
Vraagje over het EVO clicksysteem:

Ik wil graag 12 zonnepanelen plaatsen, zie op de onderstaande foto het ontwerp.

Nu is mijn vraag: moet ik Clickfit EVO horizontaal of verticaal gebruiken? Ik lees verschillende meningen en adviezen maar ben er nog niet helemaal over uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7dVzaY6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wodan89 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:00:
Ik meld me wel opnieuw aan met 10kwp.
Verder zoude ze ook de slimme meters kunnen uitlezen voor net problemen. Lijkt me betrouwbaarder
Daar waren ze onder andere in de gemeente Utrecht mee bezig als onderdeel van een pilot. Ze vroegen vooraf toestemming om de data te mogen verzamelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

reserveert ?
Je hoeft de originele installatie niet af te melden. Enkel de additionele capaciteit aanmelden

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Tweeke schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:56:
[...] Je hoeft de originele installatie niet af te melden. Enkel de additionele capaciteit aanmelden
Alleen als het een extra installatie is.
Als het een vervangende installatie is, is afmelden-aanmelden wel de weg. (als je het meldt)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-10 22:36
zxop4932 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:37:

Nu is mijn vraag: moet ik Clickfit EVO horizontaal of verticaal gebruiken? Ik lees verschillende meningen en adviezen maar ben er nog niet helemaal over uit.

[Afbeelding]
Clickfit evo landscape

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 18:39
Dank voor je reactie! Maar wat is dan beter/handiger/makkelijker EVO Landscape horizontaal of verticaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 09:47
Ik ben me aan het orienteren op zonnepanelen en ik heb ruimte voor 18 panelen (dus waarschijnlijk wordt het 4950 wp).
Naar zolder loopt 1 aparte groep voor de wasmachine/droger a 16A (2.5mm2). Aansluiting is 1x35A.
Ik heb begrepen dat de max van 16A voor zonnepanelen niet geldt, dus mogelijk zou ik deze als 20/25A groep kunnen aansluiten. Dan zit ik helaas nog met mijn wasmachine.

Is het toegestaan een PV verdeler aan te sluiten op 20 of 25A?
Dus zonnepanelen zijn beperkt tot 20/25A maar de wasmachine zit vervolgens weer achter een 16A automaat.
Alle verdelers die ik zie, zijn met omvormer die ook achter 16A zit in de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:31
zxop4932 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:16:
[...]

Dank voor je reactie! Maar wat is dan beter/handiger/makkelijker EVO Landscape horizontaal of verticaal?
Horizontaal dan dus ;)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Frankvbr schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:46:
Ik ben me aan het orienteren op zonnepanelen en ik heb ruimte voor 18 panelen (dus waarschijnlijk wordt het 4950 wp).
Naar zolder loopt 1 aparte groep voor de wasmachine/droger a 16A (2.5mm2). Aansluiting is 1x35A.
Ik heb begrepen dat de max van 16A voor zonnepanelen niet geldt, dus mogelijk zou ik deze als 20/25A groep kunnen aansluiten. Dan zit ik helaas nog met mijn wasmachine.

Dus zonnepanelen zijn beperkt tot 20/25A maar de wasmachine zit vervolgens weer achter een 16A automaat.
Alle verdelers die ik zie, zijn met omvormer die ook achter 16A zit in de verdeler.
Liggen alle panelen dezelfde kant op?
Hebben ze tegelijk hun piek?
Zo niet kan je wel met 20A (vaak) over 2,5mm2 maar met 25A moet je dat niet willen.
Dan moet je ook kijken naar de lengte van de 2,5mm2 kabel.

Als je een verdeler hebt met 1x16 en 1x20 moet de groep in de meterkast 1x25 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
ApC_IcE schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:04:
[...]

Zo niet kan je wel met 20A (vaak) over 2,5mm2 maar met 25A moet je dat niet willen.

Als je een verdeler hebt met 1x16 en 1x20 moet de groep in de meterkast 1x25 zijn.
Zelfde richting dus naar verwachting dezelfde piekmomenten.
Is vaste kabel overigens. Kabel zal max 12 meter zijn.

20A zou natuurlijk wel kunnen met 275wp panelen. Kom ik een kleine 10% lager uit dan piekvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:04
ApC_IcE schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:04:
[...]

Waarom geen 25A over 2.5 mm2? Het gaat toch om de totale weerstand van de kabel/draad?
Stel dat de route van meterkast naar zolder gunstig is, bijv via koker recht omhoog, dan is het haalbaar in 10 meter. Met 25A levert dat een verlies van slechts 1.5% op, prima binnen alle normen dus.

De redenatie voor de PV-verdeler snap ik niet. 25A > 16A (wasmaschine) + 25A mag toch gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Oilman schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:14:
[...]

Waarom geen 25A over 2.5 mm2? Het gaat toch om de totale weerstand van de kabel/draad?
Stel dat de route van meterkast naar zolder gunstig is, bijv via koker recht omhoog, dan is het haalbaar in 10 meter. Met 25A levert dat een verlies van slechts 1.5% op, prima binnen alle normen dus.

De redenatie voor de PV-verdeler snap ik niet. 25A > 16A (wasmaschine) + 25A mag toch gewoon.
En de warmte dan?
Het gaat niet alleen om het verlies. dat is bij de lengte belangrijk.
Was het niet 10A per m2?
Als de kabel heel kort is zou ik het met 20A nog doen maar met 25A zou ik naar 4mm2 gaan.

De redenatie is om een vorm van selectiviteit te houden.

Hoofdgroep 35A, volgende stap 25, en weer volgende 20, en dan 16.

Je kan ook uiteraard van 35A direct naar 16A.

[ Voor 3% gewijzigd door ApC_IcE op 12-08-2019 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Je mag tot 30-34A gaan van de normen met 2.5 mm2 draad, de variatie zit 'm in de manier van afmonteren, denk aan losse VD-draden in een PVC buis, kabel in een buis of direct aan de muur. Enkel als de kabel door de isolatie loopt dan zak je naar 26A.

Selectiviteit is gelukkig geen eis meer, technisch gezien heeft het 0 meerwaarde in het geval van zonnepanelen in een huis. Daar komt nog bij dat van 25>20A niet selectief is, dan zou je naar 16A moeten stappen en daar vervolgens weer onderverdelen naar 10A, maar daar kan je dus niets mee in de meeste gevallen.

Dit is een mooie calculator om te rekenen aan kabels:
https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

zxop4932 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:37:

[Afbeelding]
Ik zou horizontaal doen, kost je wat meer rail, haken blijft gelijk, maar is veel makkelijker plaatsen, je kan dan o.a. ophang busjes gebruiken.
Kijk wel even of je het paneel aan de korte kant mag klemmen, dat mocht niet altijd bij alle panelen, maar dat word vaak toch dan wel gedaan. Nooit gehoord (in 10 jaar) dat dat problemen gaf.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

via zo'n wasmachine aansluiting mag je maar 3000 W AC aansluiten. (nen1010 voorschrift)
De draden terug trekken en dan er 4 mm2 in trekken is n optie.
Dan kan je een extrend MK maken (PV verdeler is eigenlijk een uitgeklede versie daarvan) end an daar weer de wasmachine op aansluiten.
Aansluiten op 20 of 25A is niet zo'n probleem, je bent met 25A de selectiviteit kwijt, maar dat is geen eis in deze, het nadeel kan zijn dat als je een volle sluiting krijgt in de omvormer(kabel) dat dan je hoofdzekering eruit gaat, maar die kan is niet zo groot.
Zo'n gewone PV verdeler is van binnen vaak met 2,5 mm2 bedraadt, neem daar minimaal 4 mm2 voor als je boven de 16A gaat. Het gaat hier om een woonhuis, volgens mij waren daar ooit aanvullende eisen in de NEN1010.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 12-08-2019 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kewl_one
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-10-2023
Goedemiddag heren specialisten.
Zoals gevraagd heb ik voor mijn heel bijzondere situatie een topic aangemaakt en wil toch even vragen of iemand mij daarmee kan helpen...

Topic is hier:
https://gathering.tweaker...message/59689554#59689554

Alle input wordt hoog op prijs gesteld!

Groet,
Fred

It is never to early to start RTFM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Oilman schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:14:
[...]

Ik weet niet hoe hoog je netspanning is, maar het is handig om de spanningsval over de kabel zo klein mogelijk te houden ivm evt uitschakelen omvormer bij te hoge netspanning. In dat geval is 4 dus mogelijk beter dan 2,5.
Prijsverschil is maar klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
jobr schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:22:
[...]

Ik weet niet hoe hoog je netspanning is, maar het is handig om de spanningsval over de kabel zo klein mogelijk te houden ivm evt uitschakelen omvormer bij te hoge netspanning. In dat geval is 4 dus mogelijk beter dan 2,5.
Prijsverschil is maar klein.
Dat klopt helemaal, maar @Frankvbr heeft al een bestaande situatie. Natuurlijk kan hij die vervangen, maar dat is niet geheel risicoloos. Hij zal niet de eerste zijn waar de draad of kabel klem zit vanwege onzorgvuldigheden tijdens de bouw.

Als de draad 10 meter is dan hebben we het over een maximaal spanningsverlies van 4 V bij de maximale belasting. Kortom ik zou die 2.5 mm kabel/VD-draad lekker laten zitten als deze inderdaad maar een meter of 10 is. Het wordt een ander verhaal als de route naar zolder het hele huis doorkruist en de lengte 25 meter is.
Vervangen kan altijd nog als blijkt dat de netspanning lokaal zeer hoog is door gebrek aan capaciteit, ter referentie, ik heb hier nog nooit meer dan 242V gezien, dan heeft de omvormer dus ruimte genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
Andre1973 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:48:
[...]

via zo'n wasmachine aansluiting mag je maar 3000 W AC aansluiten. (nen1010 voorschrift)
De draden terug trekken en dan er 4 mm2 in trekken is n optie.
Dan kan je een extrend MK maken (PV verdeler is eigenlijk een uitgeklede versie daarvan) end an daar weer de wasmachine op aansluiten.
Aansluiten op 20 of 25A is niet zo'n probleem, je bent met 25A de selectiviteit kwijt, maar dat is geen eis in deze, het nadeel kan zijn dat als je een volle sluiting krijgt in de omvormer(kabel) dat dan je hoofdzekering eruit gaat, maar die kan is niet zo groot.
Zo'n gewone PV verdeler is van binnen vaak met 2,5 mm2 bedraadt, neem daar minimaal 4 mm2 voor als je boven de 16A gaat. Het gaat hier om een woonhuis, volgens mij waren daar ooit aanvullende eisen in de NEN1010.
Draden trekken geen optie. Is een kabel die in trapgat naar meterkast loopt. Niet via een buis en niet te vervangen zonder breek en stucwerk.

Wat maakt het dat de PV verdeler maar tot 3k watt mag en de "extended MK" hoger? Puur de aanvoer 4mm2 kabel dikte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Oilman schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:33:
Je mag tot 30-34A gaan van de normen met 2.5 mm2 draad, de variatie zit 'm in de manier van afmonteren, denk aan losse VD-draden in een PVC buis, kabel in een buis of direct aan de muur. Enkel als de kabel door de isolatie loopt dan zak je naar 26A.

Selectiviteit is gelukkig geen eis meer, technisch gezien heeft het 0 meerwaarde in het geval van zonnepanelen in een huis. Daar komt nog bij dat van 25>20A niet selectief is, dan zou je naar 16A moeten stappen en daar vervolgens weer onderverdelen naar 10A, maar daar kan je dus niets mee in de meeste gevallen.

Dit is een mooie calculator om te rekenen aan kabels:
https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning
Ik ga dus echt niet 30-34A over een lange periode over een 2.5mm2 kabel laten gaan.
Wat een advies :X

Ik hou erover op. Je weet het blijkbaar beter! lekker doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Je hebt een 35A hoofdzekering. Dan zou je een 25A groep met bijbehorende dikke bedrading mogen plaatsen. Dat ga jij niet doen, vanwege dan benodigd breekwerk. Geen probleem. Maak een 20A groep. Sluit daar een pv-verdeler met 16A voor de wasmachine en een 20A voor de omvormer op aan. Neem een omvormer die daar net binnen blijft. (20x 230 = 4k6) Een 4k / 4k5 omvormer dus. Daar kan je zonder problemen 5kWp aan panelen op aansluiten. Dan heb je een heel klein beetje verlies bij hele hoge opbrengsten. Zie de link naar de analyse van Anton Boonstra in de openingspost. Je zou zelfs tot wel 6kWp aan panelen kunnen gaan op een 4kVA omvormer. Zeker als je oriëntatie niet optimaal zuid is. Probleem opgelost.

Als je hoge netspanning hebt zou je een 5kVA omvormer ook kunnen gebruiken, 5kVA / 250V = 20A, 5kVA / 240V = <21A, 5kVA / 230V = <22A, 5kVA / 220 = 22,7A ... automaten en zekeringen moeten hun gespecificeerde waarde voor onbepaalde tijd aan kunnen, dat houdt in dat ze gedurende kortere tijd een hogere belasting aan kunnen. Met minder dan 5kWp moet dit zeker goed gaan. Ook komt het weinig en meestal maar kort voor dat je de max Wp ook echt binnenkrijgt. 2,5mm2 mag die 22,7A ook volgens de tabellen hebben.

Als je nog meer Wp op een 5kVA omvormer wilt aansluiten kan je maar beter zeker weten dat die kabel echt goed is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Frankvbr schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 22:23:
[...]

Draden trekken geen optie. Is een kabel die in trapgat naar meterkast loopt. Niet via een buis en niet te vervangen zonder breek en stucwerk.

Wat maakt het dat de PV verdeler maar tot 3k watt mag en de "extended MK" hoger? Puur de aanvoer 4mm2 kabel dikte?
De nen1010 schrijft dat zo voor, volgens mij sinds januari 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rorie schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:16:
Was ik al bang voor 😀.

[...]
En wat was het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Andre1973 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 00:13:
[...]

Plak je er toch sticker op van 2016 })

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Gisteren een email gestuurd naar mijn installateur (Bongo), vaste aanspreekpunt was op vakantie dus email gestuurd naar het generieke operations adres. Tot op heden geen reactie, zal ze vandaag eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

reneeke1970 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 07:21:
[...]

Plak je er toch sticker op van 2016 })
Dit vind ik dan wel weer humor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
ApC_IcE schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 22:40:
[...]

Ik ga dus echt niet 30-34A over een lange periode over een 2.5mm2 kabel laten gaan.
Wat een advies :X

Ik hou erover op. Je weet het blijkbaar beter! lekker doen!
Ik verzin dat niet, ik pas enkel de normen toe. De normen geven een maximum aan van 30-34A afhankelijk hoe de draad/kabel gemonteerd is (ligt deze door de isolatie heen dan daalt het naar 26A, voor 2.5 mm2). Prima dat jij een ruime marge t.o.v. de normen aan wilt houden, maar dat is technisch gezien niet nodig als je de norm goed geïnterpreteerd hebt.
Andre1973 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 00:13:
[...]

Heb je deze tekst ter beschikking?

[ Voor 15% gewijzigd door Oilman op 13-08-2019 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Ik wil binnenkort mijn installatie uitbreiden van 2x9 naar 1x11 en 1x13 URE F7M320H7A zonnepanelen op een Growatt 5000 MTL-S omvormen. Bij het invullen op de Sunny designer zag ik dat de Max DC spanning op 580 V zit, terwijl de Growatt 5000 MTL-S niet hoger mag/kan dan 550V. Is dit iets om me zorgen over de maken of te kiezen voor een extra (micro omvormer)?

5 van de 6 extra panelen ga ik landscape neerleggen op horizontale rails, omdat dit eenvoudiger te plaatsen is. Voor het laatste paneel zal ik een stuk rails moeten verlengen met een meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:37:
Ik wil binnenkort mijn installatie uitbreiden van 2x9 naar 1x11 en 1x13 URE F7M320H7A zonnepanelen op een Growatt 5000 MTL-S omvormen. Bij het invullen op de Sunny designer zag ik dat de Max DC spanning op 580 V zit, terwijl de Growatt 5000 MTL-S niet hoger mag/kan dan 550V. Is dit iets om me zorgen over de maken of te kiezen voor een extra (micro omvormer)?

5 van de 6 extra panelen ga ik landscape neerleggen op horizontale rails, omdat dit eenvoudiger te plaatsen is. Voor het laatste paneel zal ik een stuk rails moeten verlengen met een meter.
Als het goed is schakelt hij gewoon niet in met 580 volt, maar er gaan verhalen dat beveiliging soms niet goed werkt.
Deze 580 is gebaseerd op buiten temp -10 ,dan stijgt de voc behoorlijk. Maar in de praktijk...... Ik persoonlijk zou het wel durven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:34
Bokno schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:26:
[...]

Foto: schoorsteen heeft extra verlenging, die zet ik erop als de kachel aan moet komende winter.Nu geeft ie schaduw.
Public
Publieke map
[Afbeelding]

Public
Publieke map
[Afbeelding]
Wat een top idee, zat al lang te denken aan een dergelijke oplossing maar de details had ik nog niet helder. Bedankt voor het delen! Vraagje, wat heb je gebruikt aan de zijkant als daktrim? Er lijkt een soort bolle trim op te zitten? Ik moet dit aansluiten op een bestaand bitumen dak dus dat is wel even een uitdaging. Het is wel hellend in de lengterichting dus ik denk dat ik er wel mee wegkom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Een youless110 was toch om te bouwen naar pulse met wat soldeer werk?
Iemand toevallig ergens een online linkje met uitleg?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:27
reneeke1970 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:12:
@AUijtdehaag heeft het hier of in het Youless-topic ooit eens beschreven. Ff zoeken >:) ...
Het is niet zo moeilijk. Twee draadjes over de sensor solderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aegle op 13-08-2019 12:23 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42

(ik denk dat dit gewoon kan, maar ken je situatie niet en geen idee op hoeveel safe je wil spelen.
dus jouw situatie moet je zelf beoordelen of het kan of niet.)

de omvormer doet in de ochtend een check of de Voc (+temperatuur coëfficiënt) niet boven de 550V is.
is hij dat wel dan start hij niet. de beveiliging die werkt gewoon.
het is een beetje zonde maar als je een dag hebt in de winter dat de omvormer niet start, dat is geen ramp op je jaar opbrengst.

er is een klein gevaar met die beveiliging:
stel dat in de ochtend 1 of meer panelen in de schaduw liggen.
dan schakelen de diodes een stuk van het paneel uit en leveren die ook niet de Voc die ze normaal doen.
op dat moment kan het dus zijn dat je beveiliging niet je omvormer beveiligd.
en dan start hij wel als het eigenlijk niet kan. :-(

nu heb je op zo een moment dat de omvormer wel al is over gegaan met leveren.
je hebt dan geen Voc meer maar Vmpp, en die is een stuk lager als de Voc.
pas als de Vmpp over de 500 of 550V komt, dan gaat je omvormer stuk.
(geen idee met die goodwe wat hij echt aan kan, de specs zijn erg vaag om daar een goed antwoord op te geven. geen idee of er echt iemand dit geprobeerd heeft of er alleen maar een mening over heeft. aan meningen heb je geen bal, hellaas. ;) )
maar als je flink onder gedimensioneerd, dan ga je ook aftoppen.
dit doet de omvormer door minder Ampp te trekken, en je Vmpp gaat dan omhoog richting de Voc.
(maar zal nooit Voc bereiken, maar dit alles is wel met de temperatuur coëfficiënt vergeet die niet. ;) )
dit zie je in de IV curve van je paneel.
een voorbeeld van een ander paneel:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/curve.jpg

ik weet dat een omnik (erg vergelijkbaar met goodwe) het gewoon weg begeeft na een paar jaar als je er 15 panelen aan hangt in 1 string.
de Voc word gewoon te hoog en dat trekt de Vmpp in de winter maanden naar de gevaar zones.
(dit is helaas ervaring, maar zoals altijd een langer verhaal. ;) )

(het volgende is een mening en geen feit, dus lees ook zo:)
ik denk dat je gerust 13 van die panelen met onder dimensionering kunt doen zoals je van plan bent.
de kans dat het fout gaat is erg klein, heel klein zelfs.
en als het fout gaat, dan scoor je toch een sma/fronius of iets anders.
die kunnen het wel aan zonder problemen. (vooral fronius doet dit op zijn sloffen, sma heeft liever geen hoger Vmpp als 530V.)
geen probleem voor een particulier om dat te doen, zolang hij de problemen die er mischien zijn begrijp.
erg dom voor een installateur om dit te doen, gewoon omdat hij dan geen correcte werking kan garanderen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Bedankt voor jullie feedback @migjes @reneeke1970, de risico's lijken, zeker gedurende de zomerperiode beperkt. De string met 13 panelen zal aan de westkant komen, waardoor hij sowieso 's ochtends niet direct volle instraling heeft en het risico nog wat kleiner zal worden.

Dat worden dus binnenkort even 6 extra panelen, wat kabel, mc4 connectoren, mc4 tang en wat clickfit basic materiaal regelen. Blijft toch zonde die kale dakpannen en nu krijg ik de BTW nog terug.

Eventuele versnelde afschrijving van de omvormer is iets om wel even in te calculeren, maar prima op te vangen door niet een extra (micro) omvormer te plaatsen. Mocht het wel fout gaan binnen 5 jaar, dan zal er een betere omvormer geplaatst worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Ep Woody op 13-08-2019 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:43

Als het 1 dakvlak is kun je ook voor 3x8 gaan. Das ook 24 ;-)

Indien Oost-West, 1 paneel weglaten. Toch zonde als je na een jaar of 3 de omvormer kunt vervangen omdat je buiten specs zat.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Ep Woody
de 13 panelen aan de west kant, dat maakt het dus niet veiliger, helaas.
lol het tegen over gestelde eigenlijk (dan weet je zeker dat ze in de ochtend in de schaduw liggen als de beveiliging zijn werk doet.). ;)
maar zolang jij de risico's begrijpt kun je het gewoon doen.
het blijft acceptabel ;)

het is wel lekker om straks een 365Vmpp (13x28Vmpp)op die omvormer te hebben, zelfs als het goed heet is buiten blijft hij dan in een mooi rendement zitten. ;)

er is gewoon een erg kleine kans dat dit niet goed gaat en je een nieuwe omvormer moet scoren.
(dat is ook weer niet te gek duur. laten we ook weer geen watjes worden. ;) )

nadeel is wel, dit kan 2 tot 3 jaar gewoon goed gaan, en dan in eens gaat het toch een winter fout.
je verdiend met zo een set wel 1 omvormer per zomer terug dus een acceptabel risico.
begrijp dat en dan is het goed.

het is gewoon een gok of die goodwe het gaat begeven als hij 501Vmpp krijgt of pas bij 551Vmpp.
dat hij niet start bij 551Voc dat weten we. ;)
en lastig te schatten hoeveel de Vmpp gaat stijgen met die onder dimensionering.

(mijn ervaring zegt dat de meeste TL omvormers niet tegen 530Vmpp kunnen dus er is vaak meer marge als er in de specs staat, maar dat is niet speciaal goodwe. helaas dus een mening en hoeft geen waarheid te zijn. de betere merken geven dit wel vaak aan als grens, maar die hebben vaak niet van die vage specs zoals goodwe.
laat het ons weten of dit goed of fout gaat, kunnen we van leren.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:43
1 paneel extra op west, die levert zo'n 250 kWh per jaar op, in euro's is dat ongeveer 50 euro (als je tenminste geen overproductie hebt, dan is het hooguit 27,50)

Als dat je na een jaar of 2-3-4-5 een omvormer kost, is het een duur paneel geweest (lees: had je beter niet kunnen doen)

En nu komt het, de omvormer gaat sowieso een keer kapot. De vraag is natuurlijk waardoor. Toch zul je jezelf altijd afvragen of het ook was gebeurd met een paneeltje minder.

[ Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 13-08-2019 14:03 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:12:
Ik heb er hier nog 2 liggen die overleden zijn. Gratis af te halen.
(niet dat het niet werkte, maar ik heb er 4 gemaakt en alle 4 tegelijk overleden na een hele tijd)
2 draaien er nog wel.(bij de buren)

LS120 heeft toch een pulse ingang?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2019 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@migjes Het is een Growatt, maar dat terzijde. De specsheet is inderdaad wat onduidelijk over wat er nu werkelijk kan. Onder full load tussen 160V-500V (max vermogen?), maar een Max DC voltage en MPPT range tot 550V

De panelen gaan er wel bij op komen. We houden de aanbiedingen in de gaten en als er een goede deal voorbij komt zal er een reserve omvormer op de plank klaar liggen.

@hesselbeertje 1 paneel minder ziet er esthetisch niet zo fijn uit. Ik heb nu al 2 rijen, 1x5 en 1x4 per dakvlak. Het achterdak wordt een beetje tetris met dank aan een rookgasafvoer en afzuigkap pijp (pal op zuid). Westdak is straks redelijk strak met 2x5 portrait en 1x3 landscape eronder.

Gelukkig werken de diodes en de MPPT erg goed en is het verlies door de harde schaduw erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:06:
[...]

Ik heb er hier nog 2 liggen die overleden zijn. Gratis af te halen.
(niet dat het niet werkte, maar ik heb er 4 gemaakt en alle 4 tegelijk overleden na een hele tijd)
2 draaien er nog wel.(bij de buren)

LS120 heeft toch een pulse ingang?
Ja maar ik heb nog meter over, die wil ik nou apart op boiler hangen.
Nou als ze bij jou allemaal dood gaan dan misschien toch maar het lampje gebruiken haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ep Woody schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:16:
@migjes Het is een Growatt, maar dat terzijde. De specsheet is inderdaad wat onduidelijk over wat er nu werkelijk kan. Onder full load tussen 160V-500V (max vermogen?), maar een Max DC voltage en MPPT range tot 550V

De panelen gaan er wel bij op komen. We houden de aanbiedingen in de gaten en als er een goede deal voorbij komt zal er een reserve omvormer op de plank klaar liggen.

@hesselbeertje 1 paneel minder ziet er esthetisch niet zo fijn uit. Ik heb nu al 2 rijen, 1x5 en 1x4 per dakvlak. Het achterdak wordt een beetje tetris met dank aan een rookgasafvoer en afzuigkap pijp (pal op zuid). Westdak is straks redelijk strak met 2x5 portrait en 1x3 landscape eronder.

Gelukkig werken de diodes en de MPPT erg goed en is het verlies door de harde schaduw erg klein.
sorrie, growatt goodwe omnik hosola etc etc, het is bijna allemaal 1 pot nat spul. >:)
(het design is allemaal gebaseerd op een TL omvormer en verder niks speciaal.)
het is vaak meer de marketing afdeling die bepaald wat er in de specs staat als de technische dienst. :-(
(of te wel: gewoon proberen met de specs, gaan er te veel kapot dat gaan we gewoon faillissement in en plakken we er een nieuw merknaampje op. ;) )

maar toch stiekem sta ik er vaak van te kijken dat ze best nog wel wat vreemde dingen aan kunnen.
ik weet alleen erg zeker dat 15 panelen in 1 string te veel is voor die jongens.
en dan nog kan het 1 tot zelfs 3 winters gewoon goed gaan voordat ze het begeven met 15 panelen.

hebben ze 12x32Vmpp dan werken ze perfect.
dus tussen de 12 en de 15 dan word het gokken en alles proberen mee te nemen.
"jou kilometers kunnen variëren", is het beste antwoord wat ik kan geven. ;)
(maar wel gewoon doen.)

probeer eens rond te kijken naar een fronius, die kan het zeker.
mijn power-one gaat tot de 600Voc, maar praktijk testen zegt 630Voc.
boven de 530Vmpp gaat hij vreemd gedrag vertonen.
SMA gaat ook tot de 600Voc< praktijk ????, maar dan zit je wel weer op grenzen, dan is fronius leuker
mischien heeft steca ook nog iets leuks (zijn nieuwe modellen, heb nog niet alles bekeken wat daar mee zou kunnen.)
zoekt en gij zult vinden. >:)

er is ook nog iemand hier bezig op het forum met een zelfde omvormer soort.
en dan per mpp zelfs 2x stringen parallel dus iets van 4x11 of 4x12 op de omvormer.
dus ruim over de 15A die ze max kunnen per mpp.
en eigenlijk is dat zelfs kortsluit A en die is hoger als de Ampp. ;)
maar ze specificeren 15A is dat de kortsluit of is dat niet. :?
(ik heb nog niks gehoord dat het fout gaat, maar ook niks meer verder van hem gehoord.
geen nieuws? goed nieuws????)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:27
reneeke1970 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:27:
[...]

Ja maar ik heb nog meter over, die wil ik nou apart op boiler hangen.
Nou als ze bij jou allemaal dood gaan dan misschien toch maar het lampje gebruiken haha
Hmm. bij mij draait het nu al een jaar of 4? volgens de @AUijtdehaag-methode en doet het nog steeds*

* Aegle klopt nu op de onderkant van de houten tafel waarvan de onderzijde niet is gelakt

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Gaat niet echt rap he de afgelopen dagen, zit meestal rond de helft van wat ik kan halen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JDx schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:31:
Gaat niet echt rap he de afgelopen dagen, zit meestal rond de helft van wat ik kan halen.
Valt nog mee hier, gisteren zat ik aan de 27kWh en vandaag al aan de 18kWh. Het is niet de 40kWh die ik onder perfecte omstandigheden kan halen maar het gaat toch aardig. Einde dag zal wel richting de 25kWh gaan.

Merk dat hij op echt donkere momenten wel inzakt tot net 200watt, dat is wel erg weinig :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:55
Hier in Zeeland kan het toch ook wel wat beter...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3FIMY4kY1HPNSx9W3N1ZLUhd/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Aegle schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:30:
[...]

Hmm. bij mij draait het nu al een jaar of 4? volgens de @AUijtdehaag-methode en doet het nog steeds*

* Aegle klopt nu op de onderkant van de houten tafel waarvan de onderzijde niet is gelakt
En die methode is? Vlak naast de sensor zitten twee open gaatjes in de print en daar moeten ze aan?
En de sensor blijft zitten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:03
Is het bij een installatie van 20 panelen nuttig om van zolder naar meterkast te werken met YMVK van 4 mm2 of zelfs 6 mm2 of is 2.5 genoeg? Ik lees dat er bij 2.5 meer verlies is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Ep Woody @migjes

Ik heb op de zuid omvormer (steca 4200) 38x22,7 VOC (862V) hangen, zijn mpp bereik is 360-700 met een max van 845V maar daar komt ie nooit, de zon is niet ineens op dus is hij al gestart waardoor er met load zomaar 100V af gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Van overspanning gaan ze echt wel stuk, ik heb er ooit eentje rokend aan de muur gehad (met 0,0 draai uren), foutje de jongens van kantoor.
voorheen riepen ze meteen "ja hoor dat kan" als ik bel, tegenwoordig is het: "wacht even ik kijk het nog een keer na!"

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 13-08-2019 18:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

traders schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:41:
Is het bij een installatie van 20 panelen nuttig om van zolder naar meterkast te werken met YMVK van 4 mm2 of zelfs 6 mm2 of is 2.5 genoeg? Ik lees dat er bij 2.5 meer verlies is?
1 fase? dan zou ik naar 4 (liever nog 6) gaan, al is het maar om minder spanningsval te hebben dan de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

dezeppo schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:33:
Hier in Zeeland kan het toch ook wel wat beter...

[Afbeelding]
Daar hebben we een apart topic voor, leef je uit :+
Het grote "jouw productie" topic - Deel 4

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
tux-87 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:05:
[...]

Wat een top idee, zat al lang te denken aan een dergelijke oplossing maar de details had ik nog niet helder. Bedankt voor het delen! Vraagje, wat heb je gebruikt aan de zijkant als daktrim? Er lijkt een soort bolle trim op te zitten? Ik moet dit aansluiten op een bestaand bitumen dak dus dat is wel even een uitdaging. Het is wel hellend in de lengterichting dus ik denk dat ik er wel mee wegkom :P
Op de nok heb ik de standaard afwerking gebruikt van Hornbach, de dakplaten voor de achter (noord) zijde zijn daar ook van.
https://www.hornbach.nl/s...-1-m/8738988/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
Dag weet iemand iets meer over het volgende probleem:
Ik heb in mijn setup twee fronius tl 3.0 en twee Protect pv 1500 van AEG.
De AEG geeft nu een probleem.Ze zijn 5 jaar geleden nieuw gekocht en er kon toen twee talen geselecteerd worden nl engels of italiaans voor de een of andere reden.
Nu springt de AEG steeds over op italiaans,zonder reden . Als ik hem terugzet naar engels doet hij het na een tijdje weer ,ook zijn de gegevens over productie verdwenen uit het geheugen . stopt dan helemaal en geeft aan dat er geen data uit het geheugen komen.
Als ik hem opnieuw opstart door ac en dc af te schakelen doet hij het een tijdje normaal en stopt dan weer.
Vraag: heeft iemand dat ook eens aan meegemaakt met een AEG protect pv 1500.?
Ik heb hem open geschroefd meer alles ziet er tiptop uit ik had gehoopt ergens een eprom te zien ik denk dat dat de boosdoener is.
Vraag; heeft iemand wel eens een update uitgevoerd en hoe?
Vraag : kan iemand mij ervaringen vertellen met een revisie bedrijf in NL?

Een van mijn Fronius omvormers heb ik refurbished gekocht in België, bij omvormer service,ik heb daar goede rervaring mee maar hoop dat er in nederland ook bedrijven zijn die een Aeg omvormer kunnen repareren deze winter.
Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw