Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Vaevictis_ schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:16:
Het leuke van de custom integratie in Home Assistant is dat na het verlopen van het abonnement (na 1 jaar) je gewoon nog GPS gegevens (en dus route) doorkrijgt. Het is gewoon dat de App geen gegevens meer toont.

Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/60211744
Even zonder gein, maar kan het niet komen door je integratie dat je 12V batterij helemaal leeg is? Bij de Nissan Leaf integratie wordt hier ook voor gewaarschuwd, want iedere keer als je via Nissan de status informatie van je auto opvraagt wordt de auto zogezegd even "wakker" gemaakt en gebruikt deze dus wat stroom van de 12V accu. Daardoor kan het zijn dat je batterij dus vrij snel leeg loopt.
Je communiceert wel via de servers van Kia, maar die gaat naar gelang het nodig is vaker informatie over de auto opvragen als daar door een client om gevraagd wordt. Normaal gesproken ga je niet elke 15 minuten (of hoe lang je je interval hebt staan) de app opstarten om de info te controleren. Nu doe je dat wel, continu.

Om die reden default de Nissan integratie naar 1 update per uur, en daar wordt al gewaarschuwd dat niet te doen als je auto gemiddeld langer dan een week stil staat.

[edit]
Ik zie dat je een scan interval van 300 gebruikt, 5 minuten dus, geen wonder dat je accu elke keer leeg is. :P

[ Voor 4% gewijzigd door --MeAngry-- op 20-07-2020 10:54 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5V1NA70G
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 13:50
--MeAngry-- schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:51:
[...]

Even zonder gein, maar kan het niet komen door je integratie dat je 12V batterij helemaal leeg is? Bij de Nissan Leaf integratie wordt hier ook voor gewaarschuwd, want iedere keer als je via Nissan de status informatie van je auto opvraagt wordt de auto zogezegd even "wakker" gemaakt en gebruikt deze dus wat stroom van de 12V accu. Daardoor kan het zijn dat je batterij dus vrij snel leeg loopt.
Je communiceert wel via de servers van Kia, maar die gaat naar gelang het nodig is vaker informatie over de auto opvragen als daar door een client om gevraagd wordt. Normaal gesproken ga je niet elke 15 minuten (of hoe lang je je interval hebt staan) de app opstarten om de info te controleren. Nu doe je dat wel, continu.

Om die reden default de Nissan integratie naar 1 update per uur, en daar wordt al gewaarschuwd dat niet te doen als je auto gemiddeld langer dan een week stil staat.

[edit]
Ik zie dat je een scan interval van 300 gebruikt, 5 minuten dus, geen wonder dat je accu elke keer leeg is. :P
Wordt de accu niet af en toe bijgeladen door de electromotor? Dat lijkt me juist handig aan een EV, dat je altijd je accu kan laten bijladen. Naja tot je EV brandstof op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

5V1NA70G schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:56:
[...]

Wordt de accu niet af en toe bijgeladen door de electromotor? Dat lijkt me juist handig aan een EV, dat je altijd je accu kan laten bijladen. Naja tot je EV brandstof op is.
Bij de Leaf gebeurt dit niet, daarom waarschuwen ze hiervoor, maar daar is dit 12V gebruik sowieso geen probleem, ook niet met een integratie als je oplet met de interval.

Bij Kia weet ik dat het een optie is om de accu op spanning te houden, maar ik kan me dus voorstellen dat het door het BMS niet opgemerkt wordt omdat er telkens maar een heel klein beetje stroom uit de accu gehaald wordt. Zo'n 12V accu is best een dom ding, vaak zonder iets van intelligentie erin zoals bij een telefoonaccu, of de HV accu. Daardoor is het voor een extern BMS heel moeilijk om exact uit te lezen hoe vol je 12V accu nog is. Daarom krijg je ook altijd alleen maar een waarschuwing als het voltage laag wordt, dat is het enige waaraan je kunt zien dat de accu leeg aan het raken is.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
door de hoofdaccu ja, denk dat in dit geval de 12v accu sneller leegloopt dan dat ie bijgeladen wordt... Ik ben benieuwd hoe dat bijladen precies werkt, intervals? Kijkt ie naar de volts? Je zou verwachten dat die gewoon die 12v accu in leven houdt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niro-E
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-02-2021
NiroNiro schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:02:
door de hoofdaccu ja, denk dat in dit geval de 12v accu sneller leegloopt dan dat ie bijgeladen wordt... Ik ben benieuwd hoe dat bijladen precies werkt, intervals? Kijkt ie naar de volts? Je zou verwachten dat die gewoon die 12v accu in leven houdt..
De 12V accu wordt wanneer de spanning in de 12V accu daalt door de Hoogspanningsaccu bijgeladen d.m.v. een DC-DC converter. Niet bevestigd, maar het gerucht gaat dat wanneer deze dit na een paar keer binnen een bepaalde tijd moet bijladen, er een beveiliging is die het periodiek bijladen van de 12V accu stopt. (om te voorkomen dat een accu defect, of een storing in het 12V circuit de hoofdaccu volledig leegtrekt)

Op zich een goede beveiliging, maar een melding van de auto dat dit bijladen is onderbroken vanwege abnormale 12V consumptie o.i.d. zou uiteraard wel prettig zijn.

De DC-DC converter heeft een vermogen van 1 -1,5kW. Dus ruim voldoende om je accu bij te laden, en ver buiten wat er op de 12V aan vermogen getrokken wordt.

edit: Even wat nagezocht.. de Batterysaver optie die je kunt inschakelen in het menu van de Niro, zal de 12V accu bijladen wanneer de accuspanning onder de 11,5V komt. Deze wordt dan weer bijgeladen naar 12V. Dit werkt echter maar 10x achter elkaar, dus als er een behoorlijke opname is, dan zal bij langere periode van stilstand problemen kunnen optreden. Ik weet nog niet exact wanneer/waardoor deze teller gereset wordt. (ik verwacht bij starten van de auto)

[ Voor 24% gewijzigd door Niro-E op 20-07-2020 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bij de MY19 heeft de app geen koppeling met de auto. Volgens mij pusht de auto de gegevens naar een server van Kia. De app haalt vervolgens data vanaf die server. Daarom is er ook altijd vertraging tussen de status in de app en de status in de auto. Weet niet of de server van Kia actief de auto om een update kan vragen. Als dat het geval is, kan dit inderdaad de 12 volt accu leegtrekken.

Sowieso als je de 12 volt accu een paar keer onder de 6 volt hebt gehad is hij zo goed als kapot. Dan heb je gewoon een nieuwe 12 volt accu nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Niro-E schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:06:
[...]

De 12V accu wordt wanneer de spanning in de 12V accu daalt door de Hoogspanningsaccu bijgeladen d.m.v. een DC-DC converter. Niet bevestigd, maar het gerucht gaat dat wanneer deze dit na een paar keer binnen een bepaalde tijd moet bijladen, er een beveiliging is die het periodiek bijladen van de 12V accu stopt. (om te voorkomen dat een accu defect, of een storing in het 12V circuit de hoofdaccu volledig leegtrekt)

Op zich een goede beveiliging, maar een melding van de auto dat dit bijladen is onderbroken vanwege abnormale 12V consumptie o.i.d. zou uiteraard wel prettig zijn.

De DC-DC converter heeft een vermogen van 1 -1,5kW. Dus ruim voldoende om je accu bij te laden, en ver buiten wat er op de 12V aan vermogen getrokken wordt.
ah kijk, als dit waar is dan kan dat wel de reden zijn waarom de 12V accu van @Vaevictis_ steeds leegloopt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:32
Niets nieuws voor ingewijden, maar misschien wel leuk voor lezers die later in het topic starten:

R'dam-West Tirol
Ca 1000 km
2 fietsen op de draaghaak

Heenweg op doordeweekse dag met veel (vracht)verkeer, gemiddelde snelheid 83 km/u, ca 19 graden, max snelheid 120 km/u: 18,5 kWh/100km.

Terugweg op zondag, geen vertragingen, gemiddelde snelheid 105 km/u, ca 25 graden, max snelheid 130 km/u: 20,2 kWh/100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:56
Vaevictis_ schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:16:
Het leuke van de custom integratie in Home Assistant is dat na het verlopen van het abonnement (na 1 jaar) je gewoon nog GPS gegevens (en dus route) doorkrijgt. Het is gewoon dat de App geen gegevens meer toont.

Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/60211744
Ja ik heb jouw script van Home Assistant overgenomen. Top dat dat helemaal native werkt en niet met een Python-script! Die scripts kreeg ik allemaal niet werkend, vage foutmeldingen...
En daarna met die data een device tracker in Home Assistant gemaakt. Mooie is dat ik nu ook gewoon notificaties kan maken over deuren, laden, etc. :). Toevallig werkte het net dit weekend niet, toen ik het in ging richten. Hij deed het voor een uurtje en daarna niet meer. Dacht eerst dat ik geblockt was ofzo, maar bleek weer een storing bij hun te zijn.

Wel bizar eigenlijk, dat KIA altijd kan zien waar ik rijd en heb gereden. Kunnen alles bijhouden. Daar heb ik nooit voor getekend volgens mij. Ze zijn niet direct in beeld over de discussie over telemetrie volgens mij, maar dit zou toch echt beter moeten.

[ Voor 6% gewijzigd door The__Virus op 20-07-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
joepie de p schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:45:
Niets nieuws voor ingewijden, maar misschien wel leuk voor lezers die later in het topic starten:

R'dam-West Tirol
Ca 1000 km
2 fietsen op de draaghaak

Heenweg op doordeweekse dag met veel (vracht)verkeer, gemiddelde snelheid 83 km/u, ca 19 graden, max snelheid 120 km/u: 18,5 kWh/100km.

Terugweg op zondag, geen vertragingen, gemiddelde snelheid 105 km/u, ca 25 graden, max snelheid 130 km/u: 20,2 kWh/100 km.
Hoe vaak en op hoeveel km heb je geladen? Gepland met ABRP? Ik heb het idee dat ABRP toch wel erg vaak wel laden, niet op optimale momenten. Plant mij bijv. de eerste stop op 41% acculading (andere vakantiebestemming hoor ;)), klinkt wat zonde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
dat viel mij ook op over ABRP, wellicht dat ze met de premium variant iets beter kunnen plannen voor onze auto's.. is ook lastig voor ze natuurlijk omdat de my19 geen realtime data verstuurd zonder gebruik te moeten maken van een dongle en ev-notify etc... Komende dagen ga ik weer langere ritten maken, dan ga ik die dongle wel weer uitproberen. De laatste keer dat ik em heb gebruikt ging die na een aantal minuten/km's uit.

Volgens mij zag ik hier oplossing zonder dongle die dan wel met abrp kan praten? of heb ik het verkeerd? anders probeer ik dat even snel op te zetten voordat ik die rit ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:29
@The__Virus dat is vreemd van KIA. Bij BMW moest ik een document van 8 pagina's doorlezen, paraferen en ondertekenen ivm connected services anders werd die niet door de dealer geactiveerd

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
The__Virus schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:51:
[...]

Hoe vaak en op hoeveel km heb je geladen? Gepland met ABRP? Ik heb het idee dat ABRP toch wel erg vaak wel laden, niet op optimale momenten. Plant mij bijv. de eerste stop op 41% acculading (andere vakantiebestemming hoor ;)), klinkt wat zonde...
Ja ABRP. Ik heb uitsluitend Ionity geselecteerd. De voordelen zijn bekend, meerdere laders op goed toegankelijke plekken. Op de heenweg was het 6x vrij kort laden. Op de terugweg 5x. Verschil zit voornamelijk in de instellingen. Ik wilde graag zo veel mogelijk het gunstige laadbereik benutten. Heen had ik die tussen 20% en 77% gezet. Terug tussen 10% en 77%.

Het was overigens vrijwel windstil, behalve bij terugkomst in NL. Ionity gaf als max vaak 69-72 kW. Bij de laatste stop in Sevenum waren accu en motorzone behoorlijk warm. Onderweg (terug) was accuverzorging regelmatig aan.

Op een enkele plek moet ik vrij kort laden of laden in het minder gunstige bereik maar dan was het nodig om de volgende lader te kunnen halen. Mij bevallen de korte stops wel. Even benen strekken, kopje koffie, plassen, volgende ionity in Gmaps zetten).

https://abetterrouteplann...26-47d2-989d-195d12ff49bb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:29
ABRP houd rekening met wat je minimum lading bij de volgende stop moet zijn. Daardoor staat er af en toe een stop van 5 minuten terwijl ie nog halfvol is.
Pas het aan naar 10% en de stops zijn anders.
Ik zie dat J de P hetzelfde meld. :)

[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 20-07-2020 12:11 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 08:14
Hoe zijn de ervaringen met de ingebakken navigatie eigenlijk? Of is deze helemaal niet zo slim dat hij obv je acculading de laadpunten bepaald?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
ik heb een aantal keer de melding gehad dat ik het ingestelde adres niet zou halen (wist ik wel) en dat ik een lader moest gaan zoeken, dus dat wilde ik wel, maar de. indeling van de laders is best lastig, ook al filter je deze blijft het lastig de lader vinden die je zoekt en soms staan de fastned laders er niet eens in.. best jammer eigenlijk... Ik doe vaak combo van ABRP en chargemap (voor op locatie, misschien is er daar in de buurt een laadpaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
NiroNiro schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:00:
dat viel mij ook op over ABRP, wellicht dat ze met de premium variant iets beter kunnen plannen voor onze auto's.. is ook lastig voor ze natuurlijk omdat de my19 geen realtime data verstuurd zonder gebruik te moeten maken van een dongle en ev-notify etc... Komende dagen ga ik weer langere ritten maken, dan ga ik die dongle wel weer uitproberen. De laatste keer dat ik em heb gebruikt ging die na een aantal minuten/km's uit.

Volgens mij zag ik hier oplossing zonder dongle die dan wel met abrp kan praten? of heb ik het verkeerd? anders probeer ik dat even snel op te zetten voordat ik die rit ga maken.
Ja ik ga het binnenkort inrichten zonder dongle, maar op basis van de data die uit de Connected module komt. Dit lees ik nu uit met Home Assistant. Er was iemand die een Python-script voor heeft gemaakt. Is ergens hier in dit topic naar gelinkt, van BazeMan op Github geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
hmmm ok, even zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:03
--MeAngry-- schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:51:
[...]

[edit]
Dat klopt die waarschuwing is ook van mij (o.a.) afkomstig. Ik heb dit aan de lijve ondervonden bij integratie van de Leaf in Home Assistant. Grote verschil is dat je bij KIA tegen een (gecachde) webservice praat. En bij Nissan elke keer een verzoek naar de auto wordt gestuurd. Dus weet bijna zeker dat het hier niet aan kan liggen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Niro-E schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:06:
[...]

edit: Even wat nagezocht.. de Batterysaver optie die je kunt inschakelen in het menu van de Niro, zal de 12V accu bijladen wanneer de accuspanning onder de 11,5V komt. Deze wordt dan weer bijgeladen naar 12V. Dit werkt echter maar 10x achter elkaar, dus als er een behoorlijke opname is, dan zal bij langere periode van stilstand problemen kunnen optreden. Ik weet nog niet exact wanneer/waardoor deze teller gereset wordt. (ik verwacht bij starten van de auto)
Goed om te weten, deze optie staat aan. Maar ik vind het dus heel raar dat dus een 50Ah accu (e.v.t. met bijladen vanuit batterij) na 12 uur compleet leeg is zonder aanwijsbare oorzaak. Er staan geen verbruikers aan (dashcam staat uit). Dus er moet echt iets goed mis zijn. Bij mij was de spanning van de 12V accu naar 5V teruggelopen ook bij de KIA dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Z___Z schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:16:
Bij de MY19 heeft de app geen koppeling met de auto. Volgens mij pusht de auto de gegevens naar een server van Kia. De app haalt vervolgens data vanaf die server. Daarom is er ook altijd vertraging tussen de status in de app en de status in de auto. Weet niet of de server van Kia actief de auto om een update kan vragen. Als dat het geval is, kan dit inderdaad de 12 volt accu leegtrekken.

Sowieso als je de 12 volt accu een paar keer onder de 6 volt hebt gehad is hij zo goed als kapot. Dan heb je gewoon een nieuwe 12 volt accu nodig.
Ok dank, dus toch een nieuwe accu. Dealer had ook 5V gemeten en zei dat de accu goed was.
Wat een prutsers. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-02-2021
Vaevictis_ schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:42:
[...]

Goed om te weten, deze optie staat aan. Maar ik vind het dus heel raar dat dus een 50Ah accu (e.v.t. met bijladen vanuit batterij) na 12 uur compleet leeg is zonder aanwijsbare oorzaak. Er staan geen verbruikers aan (dashcam staat uit). Dus er moet echt iets goed mis zijn. Bij mij was de spanning van de 12V accu naar 5V teruggelopen ook bij de KIA dealer.
Agree.. dat zou inderdaad op 40-50W verbruik, ongeveer 3 tot 4 ampere uitkomen, onwaarschijnlijk hoog.. Maar er gaan ook verhalen rond dat de laadspanning tijdens het rijden veel te hoog is (14,7V) waardoor de accu behoorlijk verzwakt wordt, hierdoor kan het probleem uiteraard eerder optreden (bij minder vermogen)

Je zou bij de dealer eens navraag kunnen doen naar de optie om een LiFePo4 accu te gebruiken in plaats van de loodaccu. Deze gaat veel beter om met de hogere laadspanning, en zal minder snel defect gaan hierdoor.
Hebben ze in de garage met een stroomtang de ruststroom van de accu al eens gemeten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Niro-E schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Agree.. dat zou inderdaad op 40-50W verbruik, ongeveer 3 tot 4 ampere uitkomen, onwaarschijnlijk hoog.. Maar er gaan ook verhalen rond dat de laadspanning tijdens het rijden veel te hoog is (14,7V) waardoor de accu behoorlijk verzwakt wordt, hierdoor kan het probleem uiteraard eerder optreden (bij minder vermogen)

Je zou bij de dealer eens navraag kunnen doen naar de optie om een LiFePo4 accu te gebruiken in plaats van de loodaccu. Deze gaat veel beter om met de hogere laadspanning, en zal minder snel defect gaan hierdoor.
Hebben ze in de garage met een stroomtang de ruststroom van de accu al eens gemeten?
Net gebeld, ze gaan op 30 juli weer de auto onderzoeken. Ik krijg wel een andere accu, en dan hopen dat ze de auto binnen 1 week klaar hebben i.v.m. de vakantie. Ze begonnen al over de kosten van een nieuwe accu en onderzoek. Ik heb me maar even ingehouden want ik zou hem zo door te telefoon willen trekken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik wil eens gaan bellen met KIA motors NL over dit probleem, iemand al goede (of slechte) ervaringen mee? Ik wil namelijk afspraken maken over kostenloze vervanging van de accu, vergoeding van de gemaakte kosten van de acculader en jumpstarter en vervangend elektrisch vervoer mocht de auto niet klaar zijn voor onze vakantie. Vrees dat ik er met de dealer niet uit ga komen gezien hoe ze het nu aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:00:
Ik wil eens gaan bellen met KIA motors NL over dit probleem, iemand al goede (of slechte) ervaringen mee? Ik wil namelijk afspraken maken over kostenloze vervanging van de accu, vergoeding van de gemaakte kosten van de acculader en jumpstarter en vervangend elektrisch vervoer mocht de auto niet klaar zijn voor onze vakantie. Vrees dat ik er met de dealer niet uit ga komen gezien hoe ze het nu aanpakken.
Zou dit niet in de garantietermijn van 7 jaar moeten vallen? Of valt dit weer buiten de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Waar heeft de e-niro zijn goede bereik aan te danken en dat ie zo dichtbij de wltp waarden komt vergeleken met anderen?

Ik bedoel het is geen platform speciaal voor EV, het is geen grote batterij, het heeft niet echt aerodynamisch design, ze zullen er ook geen baanbrekende nieuwe accu techniek voor uitgevonden hebben bij KIA.

Is het omdat ie puur op range is afgesteld waar andere meer performance in termen van acceleratie en topsnelheid hebben? En met die afstelling zuiniger is dan een auto met hogere topsnelheid ook al rijdt je even hard in beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UY64P1FeLJkD9kKOKOpHLA7oVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smXHY64vjiCzkACMJDNGGj9y.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ver voor bijbetalen voor een nieuwe 12v accu of onderzoekskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:17
Hertog_Martin schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:36:
Waar heeft de e-niro zijn goede bereik aan te danken en dat ie zo dichtbij de wltp waarden komt vergeleken met anderen?

Ik bedoel het is geen platform speciaal voor EV, het is geen grote batterij, het heeft niet echt aerodynamisch design, ze zullen er ook geen baanbrekende nieuwe accu techniek voor uitgevonden hebben bij KIA.

Is het omdat ie puur op range is afgesteld waar andere meer performance in termen van acceleratie en topsnelheid hebben? En met die afstelling zuiniger is dan een auto met hogere topsnelheid ook al rijdt je even hard in beiden?
Grote accu (67kWh bruto) en nononse mentaliteit van de Koreanen.
Acceleratie heeft niks met wltp te maken, hij wordt niet onzuiniger van snel optrekken maar wel van op hoge snelheid rijden (luchtweerstand). En waarom zou je sneller dan 170km/u willen? Nog een tijdje en het mag helemaal nergens meer, nu enkel nog Duitsland en op circuits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-09 13:22
Dmv OVMS weet ik dat na 24uur nadat de de auto uitgezet wordt de 12V accu voor 20 minuten wordt bijgeladen.
De 12V accu loopt vrij snel leeg.
Ik was een keer mijn ramen aan het tinten en daarbij stonden de deuren een uurtje open en de SOC van de 12V accu was al 20% gedaald zo snel kan het gaan.
Toen de auto maar aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:39:
Dat klopt die waarschuwing is ook van mij (o.a.) afkomstig. Ik heb dit aan de lijve ondervonden bij integratie van de Leaf in Home Assistant. Grote verschil is dat je bij KIA tegen een (gecachde) webservice praat. En bij Nissan elke keer een verzoek naar de auto wordt gestuurd. Dus weet bijna zeker dat het hier niet aan kan liggen. :/
Bijna zeker. Gezien de ernst van het probleem misschien toch goed ook dat eens te testen, en zulke periodieke updates uit te zetten. Als de backend inderdaad vaak/vaker met de auto communiceert als er vaker gevraagd wordt dan kan dat best uitmaken. Zou ook kunnen dat de backend eerst probeert met de auto 'live' te praten, maar als dat niet lukt / te lang duurt, je gecachede informatie te zien krijgt. Dan is echter het kwaad wellicht al geschied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
TechLight schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:15:
[...]

Bijna zeker. Gezien de ernst van het probleem misschien toch goed ook dat eens te testen, en zulke periodieke updates uit te zetten. Als de backend inderdaad vaak/vaker met de auto communiceert als er vaker gevraagd wordt dan kan dat best uitmaken. Zou ook kunnen dat de backend eerst probeert met de auto 'live' te praten, maar als dat niet lukt / te lang duurt, je gecachede informatie te zien krijgt. Dan is echter het kwaad wellicht al geschied.
Nee, de auto pusht de updates naar Kia, 1x/minuut als de auto “aan” is, en heel sporadisch als ie uit is. Het actief opvragen maakt daarbij niet uit. De auto pusht naar Kia, en de app haalt het bij Kia op. Ik haal nu al bijna een jaar lang 24/7 de data bijna elke minuut op en geen enkel probleem met mn 12V accu.
Heb het hier over MY19 NL met MijnKia voor de duidelijkheid.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-07-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:12
CyBeRSPiN schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:24:
[...]

Nee, de auto pusht de updates naar Kia, 1x/minuut als de auto “aan” is, en heel sporadisch als ie uit is. Het actief opvragen maakt daarbij niet uit. De auto pusht naar Kia, en de app haalt het bij Kia op. Ik haal nu al bijna een jaar lang 24/7 de data bijna elke minuut op en geen enkel probleem met mn 12V accu.
Heb het hier over MY19 NL met MijnKia voor de duidelijkheid.
Toch krijg ik sterk de indruk dat er wel een pull situatie is als ik de laadstatus wil weten. Hij haalt dan volgens mij wel de laatste stand op bij de auto.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
eltron schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:37:
[...]

Toch krijg ik sterk de indruk dat er wel een pull situatie is als ik de laadstatus wil weten. Hij haalt dan volgens mij wel de laatste stand op bij de auto.
Tijdens het laden is de auto wel “aan” (denk dat “aan” de lading niet helemaal dekt), het zou ook kunnen dat ie wel continue monitort of er wat verandert. En dat zodra de SoC wijzigt pusht ie het weer naar Kia. Het is m.i. technisch niet mogelijk dat je een pull doet via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:44:
[...]

Tijdens het laden is de auto wel “aan” (denk dat “aan” de lading niet helemaal dekt), het zou ook kunnen dat ie wel continue monitort of er wat verandert. En dat zodra de SoC wijzigt pusht ie het weer naar Kia. Het is m.i. technisch niet mogelijk dat je een pull doet via de app.
Toch krijg je wel de actuele laadstatus als je dashboard refreshed. Dat zou dan idd betekenen dat tijdens laden de verbinding continue aan staat en wordt doorgegeven, of dat Kia die ophaalt op het moment dat je de actuele vraag stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
eltron schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:49:
[...]

Toch krijg je wel de actuele laadstatus als je dashboard refreshed. Dat zou dan idd betekenen dat tijdens laden de verbinding continue aan staat en wordt doorgegeven, of dat Kia die ophaalt op het moment dat je de actuele vraag stelt.
Hoe zie jij het verschil tussen “auto pusht elke minuut bij wijziging” en “Kia haalt het op van auto”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:21:
[...]

Hoe zie jij het verschil tussen “auto pusht elke minuut bij wijziging” en “Kia haalt het op van auto”?
Zie ik niet, maar het laatste lijkt mij een stuk handiger.
Vooral omdat anders wel erg veel data op de Kia server komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
eltron schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:00:
[...]

Zie ik niet, maar het laatste lijkt mij een stuk handiger.
Vooral omdat anders wel erg veel data op de Kia server komen.
Valt wel mee. Auto checkt zn huidige status elke minuut, alleen bij wijziging van toestand een update zenden naar Kia. App heeft zo toegang tot de laatst bekende status zonder dat er adhoc een verbinding met de auto nodig is. Let wel: dan zou er dus continu een verbinding met het netwerk nodig zijn! Want hoe weet de auto wanneer jij de status wil opvragen in de app?
Ik weet vrij zeker dat het zo werkt, en is ook de hoofdreden waarom je niks op afstand kan bedienen met deze versie.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-07-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:00:
[Afbeelding]

Zo ver voor bijbetalen voor een nieuwe 12v accu of onderzoekskosten.
Het is natuurlijk fijn als er zwart op wit garantie is. Maar daar ben je als consument niet van afhankelijk. De verkoper moet jou een goed product leveren (zelfs los van de fabrikant) dat tenminste gedurende de te verwachten levensduur probleemloos functioneert (met in acht neming van normale slijtage en onderhoud).
Een auto hoort meer dan 10 jaar mee te gaan en een accu veel meer dan 2 jaar.
Ik heb nog nooit een accu hoeven vervangen in de afgelopen 35 jaar. Wel vrijwel altijd nieuw gereden, maar meestal langer dan 2 jaar met een auto gedaan.
En mijn e-Niro heeft jouw probleem ook niet, al moet ik bekennen dat ik soms ook licht zenuwachtig wordt als ik even stil sta en op het scherm de waarschuwing krijg dat mijn accu leegloopt. (Maar daar is die waarschuwing natuurlijk ook voor bedoeld, al zag ik liever geen waarschuwing maar gewoon bijvullen uit de batterij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:44:
[...]

Het werkt allemaal via cloud. De app haalt gegevens op bij een gecached versie van de Kia webservices. De auto stuurt op vaste intervallen gewijzigde data door naar de cloud van Kia. Bij Nissan hebben ze de fout gemaakt om bij een request naar de cloud altijd actuele gegevens op te halen bij de auto. Rete traag en trekt de accu leeg. Pull ipv push.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
eltron schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:08:
[...]

Het is natuurlijk fijn als er zwart op wit garantie is. Maar daar ben je als consument niet van afhankelijk. De verkoper moet jou een goed product leveren (zelfs los van de fabrikant) dat tenminste gedurende de te verwachten levensduur probleemloos functioneert (met in acht neming van normale slijtage en onderhoud).
Een auto hoort meer dan 10 jaar mee te gaan en een accu veel meer dan 2 jaar.
Omdat ik morgen een afspraak heb voor een kleine beurt heb ik even gekeken in het onderhoudsboekje. Op pagina 2 zit een sticker geplakt met garantietermijnen. Op de accu zit 3 jaar garantie. Verderop wordt de situatie voor (PH)EV uitgelegd dus ik lees dat het gaat om de 12V accu voor eender welk type Niro. Een gebruikelijke levensduur voor een loodaccu is ca 4-5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:20:
[...]

Het werkt allemaal via cloud. De app haalt gegevens op bij een gecached versie van de Kia webservices. De auto stuurt op vaste intervallen gewijzigde data door naar de cloud van Kia. Bij Nissan hebben ze de fout gemaakt om bij een request naar de cloud altijd actuele gegevens op te halen bij de auto. Rete traag en trekt de accu leeg. Pull ipv push.
Ik geloof het eigenlijk niet. Als ik in een gebied zit met slecht mobiel bereik (maar de telefoon op wifi zit), krijg ik de app niet of nauwelijks geupdate. Als ik in een gebied met goede mobiele dekking zit, geen enkel probleem. Dan kan het dus niet alleen caching zijn. Wat de backend dan precies doet weet ik niet, maar het zou wel erg toevallig zijn als ik steeds precies gelijk met server problemen in een slecht dekkingsgebied zit...

Overigens, als @CyBeRSPiN de data per minuut al lang opvraagt is dat kennelijk alsnog onvoldoende reden om de accu leeg te trekken, dus hebben we allebei een beetje gelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Mn auto heeft al eens 10 dagen compleet stilgestaan (niet aan de laadpaal). Maar wel elke minuut gepolled, geen enkel issue. Ik vergelijk de data die ik steeds terugkrijg. De data werd dagenlang niet geüpdatet, terwijl iets als GPS normaalgesproken altijd wel iets wisselt. Denk dat een hoop data ook niet beschikbaar is voor die Kia NL OBD dongle met simkaart (wat het in feite is) als de auto uitstaat. Denk niet dat bijv de bandenspanning realtime wordt bijgehouden als de auto uit is. Behalve voor SoC die in theorie langzaam af zou kunnen nemen bij lang stilstaan is er ook vrij weinig dat kan updaten zolang de auto op slot en stilstaat.

[ Voor 77% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-07-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:04

greatgonzo

schit-te-rend!

noobvragen mag hopelijk: kun je op de granny die je meegeleverd krijgt de stroomsterkte aanpassen?
Ik verwacht de granny alleen nodig te hebben bij (schoon)familie, en weet niet hoeveel er aangesloten is op de stroomgroep van hun berging. Mogelijk kom ik maar tot 8A oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
greatgonzo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:57:
noobvragen mag hopelijk: kun je op de granny die je meegeleverd krijgt de stroomsterkte aanpassen?
Ik verwacht de granny alleen nodig te hebben bij (schoon)familie, en weet niet hoeveel er aangesloten is op de stroomgroep van hun berging. Mogelijk kom ik maar tot 8A oid.
ja is regelbaar, ik meen tussen 6 of 8 en 12A, default 10A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 22:44
Na problemen met mijn accu in Mei zijn opgelost, werkte mijn geluidjes niet meer (knipperlicht, deuntjes, waarschuwing als ik niet zou opletten). Begin juni had ik een onderhoudsbeurt. Dus toen maar aangegeven. Dit schijnt te komen door een kabelbreuk in de kabel van de connected services box. Deze is er toen uitgehaald en sinds begin juni (de onderhoudsbeurt) werkt alles weer, behalve de app.
Vrijdag wordt het kabeltje vervangen (had een maand levertijd want moet uit de fabriek komen en met Corona wilde dat niet echt lukken). Ben benieuwd. Hopelijk werkt dan de app ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

eltron schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:27:
[...]

ja is regelbaar, ik meen tussen 6 of 8 en 12A, default 10A
top.. twijfel namelijk hoe te laden...
Ik heb 100 km woon-werk. Met de granny zou ik dan elke dag in 10 uur bijgeladen zijn.
Laadpaal is natuurlijk beter (en sneller), maar toch een investering van €1500-2000 inclusief meterkast aanpassingen.

En met een 3x25A laad ik woon-werk dan in 4 uur.. Tja, je wint 6 uur.. maar het gebeurd toch in de nacht.
Het enige dingetje is na een weekendje weg. Dan is hij nagenoeg leeg en wil je misschien toch weer tot volledig laden, dan ben je 1,5 dag kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

na mijn eerdere melding dat het wél werkte werk het nú niet meer. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
Murzeltje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:48:
[...]

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Murzeltje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:48:
[...]

Dat is toch enkel als je de kachel/airco in wilt plannen, niet om direct de kachel/airco in te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
greatgonzo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:41:
[...]

Ik heb 100 km woon-werk. Met de granny zou ik dan elke dag in 10 uur bijgeladen zijn.
Laadpaal is natuurlijk beter (en sneller), maar toch een investering van €1500-2000 inclusief meterkast aanpassingen.

En met een 3x25A laad ik woon-werk dan in 4 uur.. Tja, je wint 6 uur.. maar het gebeurd toch in de nacht.
Het enige dingetje is na een weekendje weg. Dan is hij nagenoeg leeg en wil je misschien toch weer tot volledig laden, dan ben je 1,5 dag kwijt.
Je kunt altijd nog tussendoor publiek laden, AC of DC, hier en daar zelfs gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Dat is toch enkel als je de kachel/airco in wilt plannen, niet om direct de kachel/airco in te schakelen?
Ik kreeg de melding bij direct aanzetten vandaag, echter ik weet ook waaorm , m'n kofferbak zat niet goed dicht..

Net weer getest, nu doet ie het prima, zowel ingepland, als handmatig aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

@greatgonzo Let op, de thuislader is alleen voor noodgevallen en niet voor structureel gebruik. Ik zou je echt aanraden vanwege de veiligheid en gemoedsrust om toch voor een echte laadpaal te gaan. De tijdswinst is dan mooi meegenomen. Je kunt ook een goedkope New Motion paal van marktplaats halen. Voor 300 euro ben je dan klaar (ex. installatie). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazda-Flip
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:20
Zojuist werd ik gebeld door de dealer dat mijn Kia e-Niro MY20 ExecutiveLine in de kleur Aurora Black 6 augustus geleverd wordt.

Ook direct luxe kentekenplaten aangevraagd voor de aflevering.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Mazda-Flip schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:00:
Zojuist werd ik gebeld door de dealer dat mijn Kia e-Niro MY20 ExecutiveLine in de kleur Aurora Black 6 augustus geleverd wordt.

Ook direct luxe kentekenplaten aangevraagd voor de aflevering.

Ben benieuwd!
Uhh heb ik iets gemist? Luxe plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazda-Flip
dirkmuis schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:01:
[...]

Gewone kentekenplaten met opgedrukte letters zijn dat. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Ja, dit betreft het starten van de airco/kachel die middels een "schedule" is ingesteld. Hiervoor lijkt het toch echt noodzakelijk om de kabel ingeplugged te hebben.

Kan dit wederom bevestigen:
  • In de ochtend, thuis, een geplande tijd ingesteld van 8:00 en de auto niet ingeplugd - waarbij ik na het "send schedule to car" een push notificatie ontving dat het NIET kan (wegens het ontbreken van de aangesloten kabel): iets voor 8:00 aangekomen bij de auto en inderdaad niks gedaan
  • In de middag, op kantoor, een geplande tijd ingesteld van 17:00 en de auto wel ingeplugd
  • en geen melding ontvangen: aangekomen bij de auto was deze lekker op temperatuur (afgekoeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
Murzeltje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:52:
[...]

Ik kreeg de melding bij direct aanzetten vandaag, echter ik weet ook waaorm , m'n kofferbak zat niet goed dicht..

Net weer getest, nu doet ie het prima, zowel ingepland, als handmatig aanzetten.
Ok, zal vanmiddag even proberen een foto te maken van mijn versies. Dan kunnen we dat even vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
Mazda-Flip schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:08:
[...]

Heb je daarvoor extra betaald? Bij mij was dit standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
dirkmuis schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:01:
[...]

Hier een voorbeeld van het verschil - boven normaal en onder luxe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VKTnjs7A-elapBI8Spn3JDybvg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DZmlrSHl9yKCbvfZDmlaT6HH.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mazda-Flip
Mabion schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:15:
[...]

Heb je daarvoor extra betaald? Bij mij was dit standaard.
Geen idee, toen ik de verkoper erover sprak gaf die aan dat die ze ging monteren.
Ik vermoed dat deze inderdaad standaard binnen het afleverpakket vallen.

Waarschijnlijk ook al een grote rit op de planning. Zijn bezig om een vakantie te plannen eind augustus naar Frejus in Frankrijk. Ben benieuwd hoe dat gaat en dan vooral om het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Mazda-Flip schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:29:
[...]

Geen idee, toen ik de verkoper erover sprak gaf die aan dat die ze ging monteren.
Ik vermoed dat deze inderdaad standaard binnen het afleverpakket vallen.

Waarschijnlijk ook al een grote rit op de planning. Zijn bezig om een vakantie te plannen eind augustus naar Frejus in Frankrijk. Ben benieuwd hoe dat gaat en dan vooral om het laden.
Dat moet je idd echt plannen. Frankrijk is nog een soort woestijn als het om laden gaat.
Zou ik zoveel mogelijk mijden, maar als het toch moet kun je het best via Duitsland en Zwitserland zodat je alleen het laatste stukje door Frankrijk moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:44:
[...]
@greatgonzo Let op, de thuislader is alleen voor noodgevallen en niet voor structureel gebruik. Ik zou je echt aanraden vanwege de veiligheid en gemoedsrust om toch voor een echte laadpaal te gaan. De tijdswinst is dan mooi meegenomen. Je kunt ook een goedkope New Motion paal van marktplaats halen. Voor 300 euro ben je dan klaar (ex. installatie). :)
Dat vraag ik mij dus af. Ik heb tijdens de wintersport dagenlang met de granny geladen.Volgens mij moet dat ook probleemloos kunnen; ook wekenlang of jarenlang.
Kia geeft in instructieboekje aan dat het een noodoplossing is en dat snap ik wel. Het is voor hen natuurlijk geen verkoop argument als je meer dan 30u bezig bent om de auto vol te druppelen zoals zij dat noemen.
Maar technisch mag dat geen enkel probleem zijn. En voor jou is het ook geen probleem als de auto toch zo lang stil staat of helemaal niet leeg is en je er alleen maar 100km bij wilt druppelen.
In het instructie wordt ook een verband gelegd tussen grannyladen en het stroomtarief voor EV. Blijkbaar gaan zij er van uit dat je met een EV-laadpaal een lager (EV)-stroomtarief krijgt. Bij ons speelt dat helemaal niet en is de stroomprijs gelijk en dus geen reden om een paal aan te schaffen.

[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 21-07-2020 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
eltron schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:19:
[...]

Dat vraag ik mij dus af. Ik heb tijdens de wintersport dagenlang met de granny geladen.Volgens mij moet dat ook probleemloos kunnen; ook wekenlang of jarenlang.
Kia geeft in instructieboekje aan dat het een noodoplossing is en dat snap ik wel. Het is voor hen natuurlijk geen verkoop argument als je meer dan 30u bezig bent om de auto vol te druppelen zoals zij dat noemen.
Maar technisch mag dat geen enkel probleem zijn. En voor jou is het ook geen probleem als de auto toch zo lang stil staat of helemaal niet leeg is en je er alleen maar 100km bij wilt druppelen.
'@greatgonzo @eltron Het is echt niet goed, het heeft te maken dat de belasting op een WCD lang en te hoog is. Het is helemaal erg als je ook nog een opgerolde kabelhaspel gebruikt. Voor nood prima, niet voor structureel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:23:
[...]

'@greatgonzo @eltron Het is echt niet goed, het heeft te maken dat de belasting op een WCD lang en te hoog is. Het is helemaal erg als je ook nog een opgerolde kabelhaspel gebruikt. Voor nood prima, niet voor structureel gebruik.
Daarom moet je een goede WCD gebruiken. Maar als die is goedgekeurd voor 3,7kW en je gebruikt hem voor 2,3 kW zou ik niet weten wat het probleem zou zijn.
Volgens mij zit er ook een thermische beveiliging op(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Mazda-Flip schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:08:
[...]

En dat levert de dealert gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08

PeaceNlove

Deugleuter

Van Mossel in Zwolle kreeg ik bij levering luxe platen. En daar had ik niet eens om gevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:19:
[...]

In het instructie wordt ook een verband gelegd tussen grannyladen en het stroomtarief voor EV. Blijkbaar gaan zij er van uit dat je met een EV-laadpaal een lager (EV)-stroomtarief krijgt. Bij ons speelt dat helemaal niet en is de stroomprijs gelijk en dus geen reden om een paal aan te schaffen.
Als je een goed stopcontact hebt is granny laden niet slecht voor de kabel of het stopcontact, maar lager dan 16A laden is wel slecht voor de efficiency van de AC-DC convertor. Dus alleen om die reden is het al niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Z___Z schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:58:
[...]
Als je een goed stopcontact hebt is granny laden niet slecht voor de kabel of het stopcontact, maar lager dan 16A laden is wel slecht voor de efficiency van de AC-DC convertor. Dus alleen om die reden is het al niet aan te raden.
Hoe zit dat dan met die efficiëncy van de AC-DC converter?
Houdt dat in dat je beneden 16A niet efficiënt laadt?
en is 32A dan efficiënter dan 16A?
Voor mij ook van belang omdat ik met de Zappi vaak bewust op een lage stand laadt (eco of eco+) om de zonnepanelen optimaal te gebruiken.
Als dat dan minder efficiënt zou zijn dan is de vraag waar het breakeven punt ligt van voor- en nadeel als we niet meer kunnen salderen, financieel, maar ook energetisch, hoe gebruik je een kWh optimaal, nog afgezien van de netto prijs er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Vaevictis_ schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:23:
[...]

Ik krijg drie offertes:
1) wcd in aparte groep
2) laadpaal 1x32A
3) laadpaal 3x25A

We gaan het eens zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 19:28
Toch even uit het raam gekeken.
Yes ! Ik heb ook superdeluxe kentekenplaten.
Zonder te vragen trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
eltron schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:38:
[...]

Hoe zit dat dan met die efficiëncy van de AC-DC converter?
Houdt dat in dat je beneden 16A niet efficiënt laadt?
en is 32A dan efficiënter dan 16A?
Voor mij ook van belang omdat ik met de Zappi vaak bewust op een lage stand laadt (eco of eco+) om de zonnepanelen optimaal te gebruiken.
Als dat dan minder efficiënt zou zijn dan is de vraag waar het breakeven punt ligt van voor- en nadeel als we niet meer kunnen salderen, financieel, maar ook energetisch, hoe gebruik je een kWh optimaal, nog afgezien van de netto prijs er van.
Ik heb de efficiëncy eens nagemeten ooit en ik kwam uit op de volgende waarde's.
Neemt dus toe met de stroom waarde.

V A %
232 9,8 0,792052252
233 20 0,841551502
232 24,8 0,884056938
232 31,9 0,895216733

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
Ik kreeg bij de beurt vandaag een rubberen omhulsel in de handen gedrukt voor de oma-lader.
Op zich niet zo gek want het hard plastieken apparaat ligt als je hem gebruikt op de straat en is best krasgevoelig. Hadden jullie het omhulsel bij aflevering meegeleverd gekregen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 22:28

tijmeng

Panasonic 7J

De Frunk was al langsgekomen maar was nog niet bekend met deze gasveren voor de motorkap:

YouTube: Haubenlifter, Gasdruckfeder Kia e Niro

Per september bij frunk.at te bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:58

WhySoSerious

Be the change.

ningalloon schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:26:
[...]

Ik heb de efficiëncy eens nagemeten ooit en ik kwam uit op de volgende waarde's.
Neemt dus toe met de stroom waarde.

V A %
232 9,8 0,792052252
233 20 0,841551502
232 24,8 0,884056938
232 31,9 0,895216733
Dus 10 procentpunt verlies die een granny heeft tov een laadpaal?
En in hoeverre is dit auto-specifiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 22:16
[...]

ik - nou ja mijn vrouw - heeft ook een woon-werk van 100 km. Toch laadpaal aangeschaft (EV-box). Die kostte 800 euri, incl installatie en wat omzetten van groepen en fasen in de (3x25) meterkast. Ik heb wel zelf de grondkabel ingegraven. Ik laad nu op 5,3 kW/u. In 5 maanden 15.000 km en pas 1 keer aan de DC snellader gehangen. En ook 1 x een middagje aan de granny. Ik vind het allemaal super gaan zo. :*)

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
WhySoSerious schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:45:
[...]

Dus 10 procentpunt verlies die een granny heeft tov een laadpaal?
En in hoeverre is dit auto-specifiek?
Dit heb ik bij mijn wallbox gemeten, maar maakt niets uit met een granny.
Beide zijn een soort of schakelaar.
Ander merk ac-dc omzetter heeft weer andere specifatie's, maar zal weinig verschil inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Deze 'tweak' video wil ik even delen :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

En nog een leuke 'tweak' :

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Zo ik heb de aandacht van KIA Motors Nederland, heb de klacht van de 12V accu voorgelegd en hoe de dealer dit nu (niet) oplost. Ben het wel zat na 8x gestrand te zijn (vrouw met kinderen en ook een vriend). 6x pechhulp moeten inzetten voor starthulp.

Ook gevraagd om de kosten voor een acculader en jumpstarter (180 euro samen) te vergoeden en dat ik zo geen vertrouwen meer in de auto meer heb. En dat ik begin augustus met de auto op vakantie wil dus dan moet het gemaakt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henrypop
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-05-2021
eltron schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:30:
[...]

Daarom moet je een goede WCD gebruiken. Maar als die is goedgekeurd voor 3,7kW en je gebruikt hem voor 2,3 kW zou ik niet weten wat het probleem zou zijn.
Volgens mij zit er ook een thermische beveiliging op(?).
Al is het maar dat de volgende stekker ook veel voor de kiezen krijgt en de volgende Contrastekker ook, bovendien zijn deze stekkers niet vergrendeld en kunnen ze half los in het stopcontact gaan zitten door trekken aan de kabel, als je er dan de hele nacht 10a doorheen haalt zinder toezicht... iov 1 stekkerovergang heb je er ook 3. Al met al een zeer gammel systeem als je het vergelijkt met de een laadpaal-stekker (En op de zaak laden? Lease auto? Kosten zijn zakelijk?) (brandverzekering? Er staat toch vermeld dat het niet is bedoeld voor structureel gebruik?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
Henrypop schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:48:
[...]

Al is het maar dat de volgende stekker ook veel voor de kiezen krijgt en de volgende Contrastekker ook, bovendien zijn deze stekkers niet vergrendeld en kunnen ze half los in het stopcontact gaan zitten door trekken aan de kabel, als je er dan de hele nacht 10a doorheen haalt zinder toezicht... iov 1 stekkerovergang heb je er ook 3. Al met al een zeer gammel systeem als je het vergelijkt met de een laadpaal-stekker (En op de zaak laden? Lease auto? Kosten zijn zakelijk?) (brandverzekering? Er staat toch vermeld dat het niet is bedoeld voor structureel gebruik?)
Kortom: De Granny is niet het probleem maar de gebruiker. Zonder verleng kabel op een normale wantcontactdoos is er geen probleem. En met een verlengkabel geld altijd dat je de juiste moet gebruiken. Of te wel kabel diameter en stekkers moeten voldoen voor het gebruik. Geen goedkope 1mm2 kabeltjes graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vaevictis_ schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:39:
Zo ik heb de aandacht van KIA Motors Nederland, heb de klacht van de 12V accu voorgelegd en hoe de dealer dit nu (niet) oplost. Ben het wel zat na 8x gestrand te zijn (vrouw met kinderen en ook een vriend). 6x pechhulp moeten inzetten voor starthulp.

Ook gevraagd om de kosten voor een acculader en jumpstarter (180 euro samen) te vergoeden en dat ik zo geen vertrouwen meer in de auto meer heb. En dat ik begin augustus met de auto op vakantie wil dus dan moet het gemaakt zijn.
Ok houd ons op de hoogte, hoop dat het lukt voor je vakantie. Want touren met deze auto is echt leuk, maar dan wel zonder stress rondom die 12V accu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
inderdaad, good luck! En anders maar een leenauto van de dealer of KIA Nederland zodat je zorgeloos weg kunt... Heb je de aanbevelingen van hier ook aangekaart bij de dealer? (zekeringen 1 voor 1 eruit en dan meten bijv.?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsem
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-08-2024
Hoi allen,

Mooi uitgebreid forum dit! Ik ben van plan een E-niro te gaan bestellen, ik vroeg me alleen nog af of grotere velgen nog iets gaan betekenen voor de actieradius van de auto. Ik vind die 18" Katana velgen erg mooi namelijk! Weet één van jullie dit toevallig?

Alvast bedankt! Gr Wietse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
ja, het betekent iets meer verbruik, hoeveel meer weet ik niet want rij vanaf begin met de Katana's. Denk dat het in Kilometers iets van 50 a 60 scheelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsem
  • Laatst online: 22-08-2024
Thank NiroNiro!
Mag ik vragen wat je ongeveer voor actieradius haalt en wat voor snelheden je ongeveer rijdt? ik zal in de praktijk hoofdzakelijk 110 rijden ongeveer, maar ben wel benieuwd wat het doet als je 'savonds eens 130 gaat rijden bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
130 (met een verbruik van 20kWh) haal je dan wel 300+ km's
110 ligt mijn verbruik dan rond de 18kWh, dan ga je richting de 400

snelheid maakt niet zoveel uit, want als het flink waait bijv. ga je meer verbruiken... Mijn waardes zijn dus bij nagenoeg windstil en zonnig weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfjnab
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08 21:31
ElectricAlex schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:48:
Toch even uit het raam gekeken.
Yes ! Ik heb ook superdeluxe kentekenplaten.
Zonder te vragen trouwens.
Kreeg ik ook zonder te vragen, dus lijkt erop dat het standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:02
Vaevictis_ schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:39:

Toen ik mijn Kona pas bracht voor de terugroepactie voor de waterpomp maakten ze ook melding van een software update voor de 12v accu. Omdat beide auto’s vrijwel gelijk zijn moet die update er dan toch ook zijn voor de Niro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derots
  • Laatst online: 04-11-2024
De E-Niro wordt morgen geleverd (ben een enorme leek op het gebied van auto's, laat staan EV's), ben maar eens een beetje gaan rondkijken op dit forum. Een hoop informatie, jullie nog specifieke tips voor het aflevermoment/ eerste dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown90
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 13:57
derots schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:03:
De E-Niro wordt morgen geleverd (ben een enorme leek op het gebied van auto's, laat staan EV's), ben maar eens een beetje gaan rondkijken op dit forum. Een hoop informatie, jullie nog specifieke tips voor het aflevermoment/ eerste dagen?
Genieten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
joepie de p schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:36:
Ik kreeg bij de beurt vandaag een rubberen omhulsel in de handen gedrukt voor de oma-lader.
Op zich niet zo gek want het hard plastieken apparaat ligt als je hem gebruikt op de straat en is best krasgevoelig. Hadden jullie het omhulsel bij aflevering meegeleverd gekregen?
nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ja, als je een stukje gereden hebt weer opladen. >:)
Beetje flauw misschien, maar is echt anders dan bij brandstofauto waar je pas gaat tanken als hij leeg is.
Een EV laad je op als hij toch stil staat en niets beters te doen heeft. Meestal is dat een uur of 15 a 20 op een dag en dat is dus meestal voldoende om bijna altijd vol te vertrekken met maximale range danwel minimaal wat je nodig hebt voor je volgende rit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYtVYieX26StFtEUeD56WQR0EJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFVzqdN49SC4IlBzXN0I2NXM.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag mijn nieuwe e-Niro opgehaald. Heel blij mee en leuke rondjes mee gereden. De app is ok maar zou beter kunnen. De UVO app haalt niet zelf de nieuwe status op en het werkt ook niet heel snel. Steeds moet je de pin opgeven en een paar keer met het spelen verbindings problemen gehad. Andere ook ervaring met zulke issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

Probeer dit te voorkomen, maar wel een keer mee te maken :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6DYaB1rOA4CLSPQ6try440QGag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TtjbBase7lO6c7jfcb2wcOnR.png?f=user_large

Ik had gister een onverwachts lang ritje, en net toen ik thuis kwam sprong deze melding in m'n scherm :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

t2012 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:30:
[Afbeelding]

Vandaag mijn nieuwe e-Niro opgehaald. Heel blij mee en leuke rondjes mee gereden. De app is ok maar zou beter kunnen. De UVO app haalt niet zelf de nieuwe status op en het werkt ook niet heel snel. Steeds moet je de pin opgeven en een paar keer met het spelen verbindings problemen gehad. Andere ook ervaring met zulke issues?
Geen verbindingsproblemen, maar als je net een commando verstuurt heb dan krijg je een melding dat de remote service al in gebruik is o.i.d. Beetje hinderlijk, maar niet onoverkomelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
t2012 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:30:
[Afbeelding]

Heb jij de Non Executive versie? Eerste keer dat ik 1 zie op NL platen. Veel plezier ervan, zijn fijne auto's!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Iemand hier autopoetser? Ik ben laatst over de afsluitdijk gereden en kwam thuis met heel veel stowaways op mn voorbumper aangekomen. Nu heb ik ze weggekregen maar tot mijn verbazing blijf ik nu printjes van die beesten zien, is dit weer goed te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:48
NiroNiro schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:36:
[...]

Heb jij de Non Executive versie? Eerste keer dat ik 1 zie op NL platen. Veel plezier ervan, zijn fijne auto's!
Ja dat klopt, het is de DynamicLine (hoe zie jij zo snel het verschil)? Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
koplampen en ruiten na de B-stijl niet donkerder getint

[ Voor 6% gewijzigd door NiroNiro op 22-07-2020 14:56 ]

Pagina: 1 ... 99 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.