@cypher21 van horen zeggen dat de 12V in de e-Niro nu juist minder capaciteit heeft (want geen zware startmotor of onzuinige koplampen), maar weet niet of dat zo is.
@blottle misschien toch maar een jump starter in de auto leggen? Symptoombestrijding, maar beter dan stil staan. Is hier al vaker voorbij gekomen.
Heb de jump starter al. Nu de auto nog
12V accu in E-niro is 45Ah. Dit is gelijk aan 0,54kwh. een 100W belasting kun je dan ongeveer 5 uur laten draaien. Een dashcam, en een telefoonlader plus de radio zal rond de 100 tot 150W zijn ongeveer.CyBeRSPiN schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:36:
@cypher21 van horen zeggen dat de 12V in de e-Niro nu juist minder capaciteit heeft (want geen zware startmotor of onzuinige koplampen), maar weet niet of dat zo is.
Een accu in een brandstofauto uit vergelijkbare klasse is 60/70Ah.. dus ongeveer 1,5x zo groot.
Het lijkt er op dat dit straks misschien ook gaat werken voor Kia, want op deze site zag ik ook Kia staan.Motorfret schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:29:
Het ziet er naar uit dat hyundai het zelf doen van updates officieel gaat ondersteunen;
http://update.hyundai.com/EU/EN/Main
Als je Hyundai vervangt voor KIA werkt het ookKuo schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:08:
[...]
Het lijkt er op dat dit straks misschien ook gaat werken voor Kia, want op deze site zag ik ook Kia staan.[Afbeelding]
http://update.kia.com/EU/EN/navigaionUpdate
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Verwijderd
Bedankt voor de link maar blijkbaar moet je daarvoor registreren bij KIA?driel24 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:37:
[...]
Als je Hyundai vervangt voor KIA werkt het ook![]()
Mijn Koreaans is niet meer zo sterk.
Staat dat het ook als guest kanVerwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:25:
[...]
Bedankt voor de link maar blijkbaar moet je daarvoor registreren bij KIA?
Mijn Koreaans is niet meer zo sterk.
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Dat is inderdaad een goed idee. Twee keer kort achter elkaar had ik ook last van een lege 12V-accu en kocht toen maar zo'n ding. Ik koos de Noco Genius GB40 bij bol.comMarcva schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:57:
@blottle misschien toch maar een jump starter in de auto leggen? Symptoombestrijding, maar beter dan stil staan. Is hier al vaker voorbij gekomen.
https://www.bol.com/nl/p/...FM-A.1_30.39.ProductImage
En het werkt inderdaad: sinds ik dat ding in de auto heb liggen heb ik nooit meer last van een lege accu
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Hoop dat die van mij ook zo goed isHippe Lip schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:02:
[...]
En het werkt inderdaad: sinds ik dat ding in de auto heb liggen heb ik nooit meer last van een lege accu![]()
https://www.amazon.com/Ba...-Flashlight/dp/B0811QSPBX
Maar dan via Ali.
Hippe Lip schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:02:
[...]
En het werkt inderdaad: sinds ik dat ding in de auto heb liggen heb ik nooit meer last van een lege accu![]()
Nogal bizar om met een auto van 45k zelf nog een jumpstart aan te schaffen en mee te nemen. Ik wacht even rustig af wat de dealer vindt en dan zien we wel verder.
Misschien een usb/telefoonlader aangesloten op je usb poort? Of wordt deze volledig spanningsloos als het contact eraf is?blottle schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:26:
Vorige week woensdag wilde mijn e-Niro van december niet meer starten. Kia wegenhulp gebeld en die hebben hem weer aan de praat gekregen. De accu was leeg (de normale 12v accu). Hierna woensdag zo'n 150 km gereden om zeker te zijn dat die opgeladen zou worden. Naar de garage geweest halverwege en ze konden niets geks zien of uitlezen.
Vrijdagavond wilde we weer weg met de auto, deed die weer niets. Omdat mijn dealer dicht was onze andere auto maar gebruikt. Dus zaterdag 's ochtends direct weer wegenwacht gebeld en de auto direct bij de dealer gebracht. Probleem was hetzelfde. De dealer vroeg nog of ik dingen had aan laat staan, maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen in de e-Niro. Als ik iets vergeet piept 'ie altijd wel ergens over. Heb wel een lease-auto dus misschien zit er iets in van de LM...
Hopelijk vandaag een telefoontje van de dealer.
Rij nu in een Rio uit 2014. Dat is nogal wat anders haha.
Het valt me op dat ik op diverse fora berichten lees van mensen met een lege 12v accu. (in de e-niro
Ik heb er een kabeltje in zitten voor mijn telefoon. Maar de telefoon neem ik wel altijd mee naar binnen.Wienen schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:20:
[...]
Misschien een usb/telefoonlader aangesloten op je usb poort? Of wordt deze volledig spanningsloos als het contact eraf is?
Het valt me op dat ik op diverse fora berichten lees van mensen met een lege 12v accu. (in de e-niro)
Ik weet niet of de spanning er volledig af gaat als ik het aangesloten laat liggen.
Daar verkeek mijn vrouw zich ook een keer op in haar Ford Fiesta. Dacht dat de stroom wel van de 12v aansluiting ging als ze de auto van het contact deed. Dus liet ze de 12v stoelverwarmingsmat aan. Accu was redelijk snel dood.blottle schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:22:
[...]
Ik heb er een kabeltje in zitten voor mijn telefoon. Maar de telefoon neem ik wel altijd mee naar binnen.
Ik weet niet of de spanning er volledig af gaat als ik het aangesloten laat liggen.
Ik zou er niet blind op vertrouwen dat alle aansluitingen (usb, 12v, etc) simpelweg maar uitschakelen. Ik ben ook wel benieuwd naar de invloed van obd2-apparaten. Die houden het systeem wel enigszins wakker lijkt me?
@Bitaktus19 ja, dashcams en van die ODBII projectjes zoals OVMS zijn berucht. Indien goed aangesloten houden ze rekening met een leeglopende accu (ofwel mee afschakelen met de auto, danwel afschakelen als de accuspanning een bepaald niveau bereikt).
Verwijderd
Ofwel mis ik iets of zie ik iets over het hoofd maar ook als guest moet ik met een hoop voorwaarden akoord gaan die alleen in het Koreaans zijn opgesteld.
edit: blijkbaar werkt het nog niet gezien "coming soon".
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2020 14:22 ]
Hmm, dan hoop ik dat die bij Ali niet meer dan 22 euro kost, want anders kun je alsnog BTW (of waren het juist de invoerrechten?) betalen plus een administratiebedrag van (dacht ik) 13 euro.Marcva schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:07:
[...]
Hoop dat die van mij ook zo goed is![]()
https://www.amazon.com/Ba...-Flashlight/dp/B0811QSPBX
Maar dan via Ali.
En overigens: koop je wel de goeie? In de beschrijving staat “Portable Car Jump Starter“.
Dat is dus een jumpstarter “for a portable car”, voor een dinky toy?
<John O`Mill>
Mazzel gehad, zullen we maar zeggen: € 36,= schoon aan de haak. Vertrouw het vermogen voor geen meter, maar hij hoeft geen diesel voor te gloeien en door z'n compressie heen te trekken. De 12V accu een beetje oppiepen om de systemen in de lucht te krijgen lijkt me voldoende.Hippe Lip schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:41:
[...]
Hmm, dan hoop ik dat die bij Ali niet meer dan 22 euro kost, want anders kun je alsnog BTW (of waren het juist de invoerrechten?) betalen plus een administratiebedrag van (dacht ik) 13 euro.
Jazeker, verzonden uit porseleinEn overigens: koop je wel de goeie? In de beschrijving staat “Portable Car Jump Starter“.
Dat is dus een jumpstarter “for a portable car”, voor een dinky toy?
[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 04-05-2020 15:14 . Reden: typo ]
Nou dat zou mijn idee ook zijn!blottle schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:19:
Nogal bizar om met een auto van 45k zelf nog een jumpstart aan te schaffen en mee te nemen. Ik wacht even rustig af wat de dealer vindt en dan zien we wel verder.
Nou, lijkt erop van wel. Tot op heden voornamelijk contact gehad met de dealer, die aangaf dat begin juni de auto uitgeleverd kan worden. Maar vandaag toch nog maar even contact gezocht met de leasemaatschappij en die geeft dus doodleuk aan dat deze dan toch pas NA september wordt uitgeleverd.TDeVee schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:59:
[...]
Ik ben een nieuwe rijden, heb geen huidige lease auto.
Auto is besteld en onderweg staat bij de dealer op de stoep dalijk.
Zegt leaseplan dan tegen de dealer, ik wil de auto nog niet kopen pas na september?
Dealer heeft daarbij aangegeven dat bij hen nog 4 van zulke gevallen bekend zijn - en dat de auto dan inderdaad bij hun tot die tijd blijft staan. Uiteindelijk bepaald de leasemaatschappij.
Wat minder blij mee, zeg maar.
Nog meer mensen in deze situatie? Bij dezelfde of andere leasemaatschappij?
[ Voor 4% gewijzigd door Mabion op 04-05-2020 17:53 ]
Yep ook leaseplan, en het ergste is dat ze niet zeggen in september maar vanaf september (kan dus ook januari worden)Mabion schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:53:
[...]
Nou, lijkt erop van wel. Tot op heden voornamelijk contact gehad met de dealer, die aangaf dat begin juni de auto uitgeleverd kan worden. Maar vandaag toch nog maar even contact gezocht met de leasemaatschappij en die geeft dus doodleuk aan dat deze dan toch pas NA september wordt uitgeleverd.
Dealer heeft daarbij aangegeven dat bij hen nog 4 van zulke gevallen bekend zijn - en dat de auto dan inderdaad bij hun tot die tijd blijft staan. Uiteindelijk bepaald de leasemaatschappij.
Hier hetzelfde verhaal ook via leaseplan. Ook tot september wachten. Hou zelf de lijntjes kort met leverende dealer. Zodat zsm in september geleverd gaat worden.Mabion schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:53:
[...]
Nou, lijkt erop van wel. Tot op heden voornamelijk contact gehad met de dealer, die aangaf dat begin juni de auto uitgeleverd kan worden. Maar vandaag toch nog maar even contact gezocht met de leasemaatschappij en die geeft dus doodleuk aan dat deze dan toch pas NA september wordt uitgeleverd.
Tijdelijk mag ik van me werkgever in Kona Eletric rijden. Dus kan vast wennen aan elektrisch rijden.
Vreemd, heel vreemd. Het gaat hier dus niet om een bestaand leasecontract dat eerst uitgediend moet worden voordat de nieuwe auto in gebruik genomen mag worden?stefan01984 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:07:
[...]
Tijdelijk mag ik van me werkgever in Kona Eletric rijden. Dus kan vast wennen aan elektrisch rijden.
Wat zou er dan voor reden achter zitten dat Leaseplan de auto pas na september vrijgeeft? Zouden het afspraken zijn met Kia-NL?
<John O`Mill>
Voor de geïnteresseerden. Update 14 van het navigatiesysteem/systeem komt eraan, MY2020.
Komt op 15 mei beschikbaar als t goed is. Heb ook al ergens de specificatie van de update gevonden. Tipje van de sluier... Er wordt niet gerept over fullscreen Android Auto... Maar.... Wel over split screen naast AA en Carplay. Ook leuk!
https://docdro.id/BHtAdAk
Komt op 15 mei beschikbaar als t goed is. Heb ook al ergens de specificatie van de update gevonden. Tipje van de sluier... Er wordt niet gerept over fullscreen Android Auto... Maar.... Wel over split screen naast AA en Carplay. Ook leuk!
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Nee, ik zit nu sinds eind maart met een huurauto te wachten tot de e-Niro komt.Hippe Lip schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:15:
[...]
Vreemd, heel vreemd. Het gaat hier dus niet om een bestaand leasecontract dat eerst uitgediend moet worden voordat de nieuwe auto in gebruik genomen mag worden?
Wat zou er dan voor reden achter zitten dat Leaseplan de auto pas na september vrijgeeft? Zouden het afspraken zijn met Kia-NL?
Volgens de dealer heeft het ermee te maken dat de leasemaatschappij geen investeringen meer wilt maken. Risico beperken, denk ik.
Goed nieuws!Trackerfire schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:17:
Voor de geïnteresseerden. Update 14 van het navigatiesysteem/systeem komt eraan.
Is een Kona Elektric van oktober 2019 die door coronacrisis stil is komen te staan. Ik mocht me peugeot 308 diesel inleveren en dan tijdelijk Kona rijden. Dat hoefde ze me geen twee keer te vragen.Hippe Lip schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:15:
[...]
Vreemd, heel vreemd. Het gaat hier dus niet om een bestaand leasecontract dat eerst uitgediend moet worden voordat de nieuwe auto in gebruik genomen mag worden?
Inderdaad wat er mee gezegd wordt, leaseplan wil geen financieel risico nemen.
Die is voor de MY20 zo te zien.Trackerfire schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:17:
Voor de geïnteresseerden. Update 14 van het navigatiesysteem/systeem komt eraan.
De meeste features zitten reeds in de huidige MY19 software. Een splitscreen gaat op het schermpje van de MY19 niet passen, op de MY20 wel.
Dat ie de cloud kan gebruiken om de route te berekenen is ook typisch iets wat de MY19 niet kan, want geen sim ingebouwd.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-05-2020 22:37 ]
Klopt idd, MY2020. Duidelijk gemaakt in originele post. Wel mooi dat ontwikkeling doorgaat. Nu nog widescreen support voor MY2020 van Android auto. Zoiets raars dat dat er niet is. Wordt wel minder belangrijk nu je straks het AA logo kan wegtoveren door split screen te gebruiken.CyBeRSPiN schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:36:
[...]
Die is voor de MY20 zo te zien.
De meeste features zitten reeds in de huidige MY19 software. Een splitscreen gaat op het schermpje van de MY19 niet passen, op de MY20 wel.
Dat ie de cloud kan gebruiken om de route te berekenen is ook typisch iets wat de MY19 niet kan, want geen sim ingebouwd.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Geen idee hoe die nummering werkt, maar denk dat je slechts 1 versie achterloopt: zerocool82 in "Het grote Kia e-Niro topic"
Jep, want deze "14" update krijgt nummer 13.41 mee als softwareversie.CyBeRSPiN schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:50:
[...]
Geen idee hoe die nummering werkt, maar denk dat je slechts 1 versie achterloopt: zerocool82 in "Het grote Kia e-Niro topic"
Leaseplan heeft een verplichting tot afname: contract=contract. En Kia wil dat nieuwe auto’s snel op kenteken worden gezet en worden betaald. Kia wil juist niet dat de nieuwe auto’s tot september blijven staan. Het is dus geen kwestie van investeringen uitstellen door Leaseplan. Het probleem van Leaseplan is dat ingenomen auto’s niet worden verkocht, omdat de markt slap is. Daar zit het risico van Leaseplan. En dat risico willen ze niet, dus schuiven ze de nadelige gevolgen door naar de dealers en consumenten. En bedankt....Hippe Lip schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:15:
[...]
Ik kreeeg gister de melding dat de auto die vrij was gekomen voor mij niet / later beschikbaar komt in Q4 en dat de dealer wel een auto in de eerste week juli kon leveren maar in een andere kleur. Tsja.. kleur is ook niet alles en als ik um eerder kan krijgen vind ik dat ok, Onzo Toko had aangegeven dat niet voor juli geleverd mocht worden. Ik gisteren even de baas aangeschoten en toen kwam even uit de hoge hoed een nieuwe regel die die niet heeft aangegeven: pas levering na 31 augustus.. Dit omdat we nu eigen autos hebben en de 2e hands markt met opkopers ingestort is ivm corona dus hij is bang dat hij de autos niet kwijt kan. (bedrijf krijgt 4 nieuwe autos)Mabion schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:53:
[...]
Dusss .. in samenhang met bedrijf, LM en dealert: als de auto's arriveren zullen ze daar een tijdje blijven staan.
Dealers zijn enorm aan het schuiven, enerzijds omdat sommige bedrijven afzien van de lease ivm corona en anderzijds mensen die langer zouden moeten wachten op een auto eerder een auto in hun mik proberen te schuiven omdat er plekjes vrijgekomen zijn
There are no secrets, only information you do not yet have
driel24 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:37:
[...]
Als je Hyundai vervangt voor KIA werkt het ook![]()
Grappig dat er een typfout in de URL zit.
De spanning gaat er zeer niet af. Ik heb een snoertje met ingebouwde LED. Die blijft aanblottle schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:22:
[...]
Ik heb er een kabeltje in zitten voor mijn telefoon. Maar de telefoon neem ik wel altijd mee naar binnen.
@komkommertijd met zo'n nick snap ik die analysekomkommertijd schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:34:
[...]
[...]Het probleem van Leaseplan is dat ingenomen auto’s niet worden verkocht, omdat de markt slap is. [...].
Nog wel afwachten of die update site ook voor NL gaat gelden, zal aan de importeur gaan liggen.
In de UK zijn ze er niet happig op om de extra omzet mis te lopen.. want ook al is de update gratis, het zal vaak in combinatie met onderhoud gedaan worden.
Currently the software updates are completed within the network of Hyundai dealerships, this is free of charge. We have no plans currently, to change this method at this time.
— Hyundai UK (@Hyundai_UK) 5 mei 2020
In de UK zijn ze er niet happig op om de extra omzet mis te lopen.. want ook al is de update gratis, het zal vaak in combinatie met onderhoud gedaan worden.
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-05-2020 13:32 ]
Inderdaad een typfout in de URL en ook een site die "Niet beveiligd" is, humm klinkt als een nep site van KIA?Bitaktus19 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:18:
Grappig dat er een typfout in de URL zit.
Ik zou deze website niet vertrouwen!
[ Voor 3% gewijzigd door e-Niro op 05-05-2020 14:31 ]
Gewoon een website die op http en https reageert. certificaat is afgegeven door amazon met wildcard op hyundai. Luie webserver administrator.e-Niro schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:29:
[...]
Inderdaad een typfout in de URL en ook een site die "Niet beveiligd" is, humm klinkt als een nep site van KIA?
Ik zou deze website niet vertrouwen!
Middelste USB blijft onder stroom, rechtste en deze in de box vallen zonder stroom bij mijSteeck03 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:25:
[...]
De spanning gaat er zeer niet af. Ik heb een snoertje met ingebouwde LED. Die blijft aan
Betekent dat dat als ik het snoertje van m'n telefoon in de middelste USB poort laat zitten, de 12v accu langzaam leegloopt??
Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl
Een snoertje alleen verbruikt geen stroom.. Maar als je er iets van een adapter of hub oid op aansluit dan stroomt ie heel langzaam leeg ja.EvilBeegee schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:25:
Betekent dat dat als ik het snoertje van m'n telefoon in de middelste USB poort laat zitten, de 12v accu langzaam leegloopt??
Niet goed gelezen: er zit een LED aan (in) het snoertje. Maar ja, zo’n ding gebruikt 20 mA als het veel is. Dan brandt-ie erg fel. Dat verbruikt dus (I x U = P) 0,02 x 12 x 24 = 5,76 Wh per etmaal. 0,006 kWh per etmaal dus. Daar zou ik me niet echt druk om maken.....CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:56:
[...]
Een snoertje alleen verbruikt geen stroom.. Maar als je er iets van een adapter of hub oid op aansluit dan stroomt ie heel langzaam leeg ja.
<John O`Mill>
Was iemand al zo ver om de UVO uit te lezen en bv de data Domoticz in te schieten?
https://github.com/wcomartin/kiauvo opgepakt bijvoorbeeld? Anders heb ik er weer een hobby projectje bij.
Die scripts verwijzen overigens naar de canadese kia uvo site, de nederlandse app praat tegen https://prd.eu-ccapi.kia.com:8080/ aan...
https://github.com/wcomartin/kiauvo opgepakt bijvoorbeeld? Anders heb ik er weer een hobby projectje bij.
Die scripts verwijzen overigens naar de canadese kia uvo site, de nederlandse app praat tegen https://prd.eu-ccapi.kia.com:8080/ aan...
[ Voor 26% gewijzigd door plips op 05-05-2020 22:52 ]
Klopt inderdaad. Het snoertje zat in de USB poort, niet in de charge only. Ik heb die ook even geprobeerd en die gaat wel uitbruneelm schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:25:
[...]
Middelste USB blijft onder stroom, rechtste en deze in de box vallen zonder stroom bij mij
Waar stond dat? Kan dat in zn berichten niet vinden..Hippe Lip schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:30:
[...]
Niet goed gelezen: er zit een LED aan (in) het snoertje.
Maar in dat geval heb je gelijk.
Ik had hier ook al naar gezocht, maar kon de NL URL niet vinden.plips schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:46:
Was iemand al zo ver om de UVO uit te lezen en bv de data Domoticz in te schieten?
Bedankt Plips.
Zal eens kijken of ik het aan de gang kan krijgen met dat script.
De tekst van @Steeck03 (hieronder) zat nog ergens in het achterhoofd, maar dat is dan weer iemand anders. Tis ook wat met zo’n forum waar iedereen door elkaar kakelt.....CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:16:
[...]
Waar stond dat? Kan dat in zn berichten niet vinden..
Maar in dat geval heb je gelijk.
Steeck03 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:25:
[...]
De spanning gaat er zeer niet af. Ik heb een snoertje met ingebouwde LED. Die blijft aan
<John O`Mill>
@DKoenders @plips leuk projectje. Ik had destijds de MY19 achterhaald.
Even snel in de APK lopen neuzen. De inlog zit hier: https://prd.eu-ccapi.kia....i/v1/user/oauth2/redirect
En het werkt met Oauth2 (beter dan de MijnKia app met een neverending session..)
Jammer dat ik er niet zelf mee kan prutsen want heb geen account
BlueLink is overigens van Hyundai, ze hebben BlueLink dus rebranded naar UVO voor Kia..
Dit zijn de properties:
Grappig dat de code bol staat met "EU". Denk dat er een grondige code review heeft plaatsgevonden ivm privacyregels en dat dat de reden is dat MY19 geen UVO heeft..
Desondanks zie ik Facebook code
Zou me niet verbazen als Facebook data verzamelt bij elke keer dat je de app opent, en aangezien de app tal van permissies nodig heeft (GPS..) kunnen ze in theorie lekker graaien in je data. Nog een reden om met een zelfbouw app aan de slag te gaan dus.
NB: de MY19 app heeft ook Facebook code. Had er vorig jaar al wat over geklaagd maar 0 reactie.
Even snel in de APK lopen neuzen. De inlog zit hier: https://prd.eu-ccapi.kia....i/v1/user/oauth2/redirect
En het werkt met Oauth2 (beter dan de MijnKia app met een neverending session..)
com.stationdm.eubluelink.activities.auth.SDMLoginWebviewActivityis waar de login plaatsvindt.
BlueLink is overigens van Hyundai, ze hebben BlueLink dus rebranded naar UVO voor Kia..
Dit zijn de properties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| private boolean acc; private boolean airCtrlOn; private EUAirTemp airTemp; private EUBattery battery; private boolean batteryCharge; private boolean defrost; private boolean doorLock; private EUDoorOpen doorOpen; private EUUnit dte; private boolean engine; private EUEVStatus evStatus; private EUFcevStatus fcevStatus; private Boolean hoodOpen; private boolean ign3; private boolean lowFuelLight; private EUSeatHeaterVentState seatHeaterVentState; private int sideBackWindowHeat; private boolean sleepModeCheck; private int steerWheelHeat; private EUTirePressureLamp tirePressureLamp; private boolean transCond; private boolean trunkOpen; |
Grappig dat de code bol staat met "EU". Denk dat er een grondige code review heeft plaatsgevonden ivm privacyregels en dat dat de reden is dat MY19 geen UVO heeft..
Desondanks zie ik Facebook code
NB: de MY19 app heeft ook Facebook code. Had er vorig jaar al wat over geklaagd maar 0 reactie.
[ Voor 70% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-05-2020 10:32 ]
Tja, juist om dit soort projectjes alleen al zou je over willen stappen op een MY20. Maar ja, met die wachttijden krijg je ‘m tegen de tijd dat MY21 in aantocht is met wellicht nog veel leukere opties.CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:14:
@DKoenders @plips leuk projectje. Ik had destijds de MY19 achterhaald.
com.stationdm.eubluelink.activities.auth.SDMLoginWebviewActivityis waar de login plaatsvindt.
En dan laat ik de kosten voor de upgrade gemakshalve maar even buiten beschouwing....
<John O`Mill>
@Hippe Lip Ik zit nog tot 2024 vast aan de MY19, tenzij ik van werkgever wissel. Ach, geen ramp nog. Tegen die tijd zijn er veel mooiere EVs met features waarvan we nu nog niet weten dat die onmisbaar zijn
Haha, ben wel benieuwd wat voor features dat zouden moeten zijn.CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:29:
@Hippe Lip Ik zit nog tot 2024 vast aan de MY19, tenzij ik van werkgever wissel. Ach, geen ramp nog. Tegen die tijd zijn er veel mooiere EVs met features waarvan we nu nog niet weten dat die onmisbaar zijn
Kan zo een paar bedenken:
- terug kunnen leveren aan het net;
- accuverwarming die onderweg rekening houdt met een ingesteld laadpunt (direct op ideale accutemp de laadsessie in).
Ik vond het gebrek aan connectiviteit een reden om op de MY20 te wachten. Niet op afstand kunnen voorverwarmen/-koelen is een gemiste kans. Zeker omdat andere merken met oudere modellen dat wel kunnen.
Verder kan ik zo even niets bedenken.
Trouwens, voor de mensen die al rondrijden: klopt het dat de parkeersensoren aan de voorzijde niet snelheidsafhankelijk inschakelen?
Ik las op een buitenlands forum dat ze inschakelen bij de R en anders alleen als je handmatig inschakelt?
Ja dat werkt dus zo en dat is balen.. die aan de voorzijde verliezen zo hun waarde, ze staan nooit aan als je in een keer het vak in steekt, alleen als je eerst in de R gaat of ze handmatig aan zet, maar wie doet dat nou?Bitaktus19 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:20:
[...]
Trouwens, voor de mensen die al rondrijden: klopt het dat de parkeersensoren aan de voorzijde niet snelheidsafhankelijk inschakelen?
Ik las op een buitenlands forum dat ze inschakelen bij de R en anders alleen als je handmatig inschakelt?
Ik vind het wel prettig eigenlijk. Er piept en ringelt al genoeg. Daar hoeft mij mij niet met regelmatig een piepert bij voor als ik met vol vertrouwen vooruit inparkeer. Bij twijfel druk ik het knopje is (dus bijna nooit).CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:41:
[...]
Ja dat werkt dus zo en dat is balen.. die aan de voorzijde verliezen zo hun waarde, ze staan nooit aan als je in een keer het vak in steekt, alleen als je eerst in de R gaat of ze handmatig aan zet, maar wie doet dat nou?
Ik zou liever hebben dat die parkeersensor knop een echte aan/uit knop was, dat ie ingedrukt blijft totdat je besluit dat je dat niet meer wilt. Net zoals anderen dat graag voor de Autohold hadden gewild (en voor VESS, LKAS, etc, maar die zullen binnenkort voor nieuwe modellen wettelijk verplicht standaard altijd aan moeten staan).joepie de p schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:04:
[...]
Ik vind het wel prettig eigenlijk. Er piept en ringelt al genoeg. Daar hoeft mij mij niet met regelmatig een piepert bij voor als ik met vol vertrouwen vooruit inparkeer. Bij twijfel druk ik het knopje is (dus bijna nooit).
Die knop schakelt meteen weer uit nu als je harder dan 20km/u rijdt.
En met inparkeren is zo'n sensor nu juist voor onverwachte gevallen zoals een laag paaltje oid. Als je het allemaal ziet aankomen dan heb je er niet zoveel aan
parkeersensoren zouden naar mijn mening standaard onder de 10km/h aan moeten staanCyBeRSPiN schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:39:
[...]
Ik zou liever hebben dat die parkeersensor knop een echte aan/uit knop was, dat ie ingedrukt blijft totdat je besluit dat je dat niet meer wilt. Net zoals anderen dat graag voor de Autohold hadden gewild (en voor VESS, LKAS, etc, maar die zullen binnenkort voor nieuwe modellen wettelijk verplicht standaard altijd aan moeten staan).
Die knop schakelt meteen weer uit nu als je harder dan 20km/u rijdt.
En met inparkeren is zo'n sensor nu juist voor onverwachte gevallen zoals een laag paaltje oid. Als je het allemaal ziet aankomen dan heb je er niet zoveel aan
Dat auto hold vind ik ook echt irritant om elke keer in te moeten drukken. Maar rem meerendeel af met de flipper aan het stuur
Ik denk dat je iedereen relatief eenvoudig tevreden kan stellen door dat soort dingen schakelbaar te maken in de boordcomputer.
Zou zeggen dat dat via een softwareupdate moet kunnen...Bitaktus19 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:59:
Ik denk dat je iedereen relatief eenvoudig tevreden kan stellen door dat soort dingen schakelbaar te maken in de boordcomputer.
Daar zijn ze bij old-auto niet zo van. Want dan klopt de papieren handleiding niet meer
Bootliefhebbers opgelet!
MORNING LENA V-083 komt een bezoek brengen aan Rotterdam op:"
23-06-2020
23-06-2020
Kun je de bandenspanning ook uitlezen in de auto, of alleen op de app? Ik kan het zo niet vinden.
Check pagina 7-10 van de manualDekkerM schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:35:
Kun je de bandenspanning ook uitlezen in de auto, of alleen op de app? Ik kan het zo niet vinden.
spoiler: ja, dat kan in de auto.
Ze zijn wel verschillend. Hoe dat zit weet ik niet. Daarnaast geven ze beide een hogere waarde dan de luchtpomp. Het is meer een indicatie.Bitaktus19 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:38:
[...]
Check pagina 7-10 van de manual
spoiler: ja, dat kan in de auto.
Vandaag contact gehad met de dealer over mijn probleem met de 12V accu. Mogelijk zit er een fout/storing in het verzekeringskastje. Ze hebben dit opgenomen met de importeur. Zij hebben het probleem nog nooit gehoord. Ik ben in ieder geval mijn e-Niro voor een langere periode kwijt nu.
Ai, zoeken naar Gremlins dus...blottle schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:15:
Vandaag contact gehad met de dealer over mijn probleem met de 12V accu. Mogelijk zit er een fout/storing in het verzekeringskastje. Ze hebben dit opgenomen met de importeur. Zij hebben het probleem nog nooit gehoord. Ik ben in ieder geval mijn e-Niro voor een langere periode kwijt nu.
Hopen dat ze het snel vinden.
Zou mijn e-Niro daar dan opstaan?jefmin schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:06:
Bootliefhebbers opgelet!
23-06-2020
Vraagje aan de MY20-rijders hier: schakelen die parkeersensors aan de voorkant bij jullie ook alleen in als je eerst de achteruitversnelling ingeschakeld hebt of als je op het knopje voor die sensoren in de middenconsole hebt gedrukt?Bitaktus19 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:20:
[...]
<John O`Mill>
Yep, helaas wel. Snelheid afhankelijk of instelbaar zou beter geweest zijn.Hippe Lip schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:51:
[...]
Vraagje aan de MY20-rijders hier: schakelen die parkeersensors aan de voorkant bij jullie ook alleen in als je eerst de achteruitversnelling ingeschakeld hebt of als je op het knopje voor die sensoren in de middenconsole hebt gedrukt?
Gemiste kans voor Kia dus. Het was mooi geweest als dat bij MY20 verbeterd was, maar helaas....
<John O`Mill>
Ik had dat op mijn Octavia. Nadeel was alleen dat de parkeersensoren ook heel sterk reageerden op Renault parkeersensoren, dus in de file had ik soms een compleet piepconcert. Dus altijd aan bij lage snelheid is ook niet allesDKoenders schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:22:
[...]
Yep, helaas wel. Snelheid afhankelijk of instelbaar zou beter geweest zijn.
WeljaDKoenders schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:22:
[...]
Yep, helaas wel. Snelheid afhankelijk of instelbaar zou beter geweest zijn.
Is dit de eerst volgende of komen er tussen nu en de 23ste ook nog wat aan?
jefmin schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:06:
Bootliefhebbers opgelet!
23-06-2020
Nog twee zelfs. Zie de allereerste post van dit topic.tuktukker schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:15:
[...]
Er zijn meer mensen die hier last van hebben. De persoon op youtube heeft zelfs speciaal een junpstarter gekocht voor dit probleem. Zie 7:55 min:blottle schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:15:
YouTube: Kia e-Niro: Thoughts after 1 year
Kijk eens... De mijne staat denk ik op de Grand Uranus, aangezien ik weer van de dealer bevestigd heb gekregen dat hij 'm op 15-6 in de showroom verwacht, en ik 'm de 22e waarschijnlijk zelf heb.tuktukker schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:15:
[...]
PSN/XBOX : Murzeltje1976
De mijne verwacht hem dan ook.Murzeltje schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:32:
[...]
Kijk eens... De mijne staat denk ik op de Grand Uranus, aangezien ik weer van de dealer bevestigd heb gekregen dat hij 'm op 15-6 in de showroom verwacht, en ik 'm de 22e waarschijnlijk zelf heb.
[Afbeelding]
Ik zou 4 dagen tussen lossen en afleveren best snel vinden.
4 dagen na aankomst levering bij de de dealer, daarna nog rijklaar maken, 7 dagen later zou je 'm dan hebben. Klopt ook met de berichten dat ik ergens gelezen heb dat Kia verwacht dat een Dealer de auto binnen 2 weken na aankomst aflevert...Bitaktus19 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:42:
[...]
De mijne verwacht hem dan ook.
Ik zou 4 dagen tussen lossen en afleveren best snel vinden.
Maar ach, hij komt er in ieder geval aan :-)
PSN/XBOX : Murzeltje1976
Ah thanks! Die kende ik nog niet.IUser schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 07:12:
[...]
Er zijn meer mensen die hier last van hebben. De persoon op youtube heeft zelfs speciaal een junpstarter gekocht voor dit probleem. Zie 7:55 min:
YouTube: Kia e-Niro: Thoughts after 1 year
Ik ben benieuwd wat de importeur en dealer met mijn auto gaan doen. Dit is gewoon een probleem en anders ga ik het wel via de LM spelen want het is uiteindelijk hun auto. Als ik door blijf rijden met een auto die niet helemaal goed werkt, en de LM weet er niets vanaf, krijg ik zo nog een naheffing oid omdat ik een kapotte auto inlever.
Er zijn belangrijkere dingen dan auto's, maar het is wel iets om naar uit te kijken.Murzeltje schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:49:
[...]
4 dagen na aankomst levering bij de de dealer, daarna nog rijklaar maken, 7 dagen later zou je 'm dan hebben. Klopt ook met de berichten dat ik ergens gelezen heb dat Kia verwacht dat een Dealer de auto binnen 2 weken na aankomst aflevert...
Maar ach, hij komt er in ieder geval aan :-)
Kost je hoogstens een paar deukjesWienen schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:00:
[...]
WeljaDat wordt even wennen dan! Ben gewend dat ze altijd aan staan.
wat doe je met de OBD2 dongle? En wat voor toegevoegde waarde kan dat hebben als je bijv. met met MY2020 model ook UVO hebt?niroot schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:41:
Omdat ik mijn OBD2 dongle uit het zicht wilde maar hem toch gemakkelijk kunnen aan- en uitschakelen heb ik een verlengkabel met schakelaar aangeschaft. Die schakelaar blijft heel handig klemmen in de handgreep van het klepje.
Je kan sowieso allerlei diagnostische info uitlezen zoals voltage per cel, accutemperatuur, het totaal aantal geladen en verbruikte kWh. Dat is niet op een andere manier te achterhalen, ook niet met UVO.zeroday schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:46:
[...]
wat doe je met de OBD2 dongle? En wat voor toegevoegde waarde kan dat hebben als je bijv. met met MY2020 model ook UVO hebt?
Je kunt ook een ABRP koppeling maken via Torque en EVNotify, totdat iemand het voor elkaar krijgt om UVO aan ABRP te koppelen, kwestie van tijd.
Mooiste zou dan een officiele koppeling zijn, dat je in de UVO app ABRP kunt autoriseren om de data uit te lezen (en dat naderhand ook weer in te trekken).
Ik heb zojuist bericht gekregen van de dealer dat de datum van mijn witte e-niro vervroegt is van 01-okt naar 15-aug
Op zich leuk om te hebben inderdaad. Maar dan meer een gimmick dan noodzaak.CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:56:
[...]
Je kan sowieso allerlei diagnostische info uitlezen zoals voltage per cel, accutemperatuur, het totaal aantal geladen en verbruikte kWh. Dat is niet op een andere manier te achterhalen, ook niet met UVO.
Je kunt ook een ABRP koppeling maken via Torque en EVNotify, totdat iemand het voor elkaar krijgt om UVO aan ABRP te koppelen, kwestie van tijd.
Mooiste zou dan een officiele koppeling zijn, dat je in de UVO app ABRP kunt autoriseren om de data uit te lezen (en dat naderhand ook weer in te trekken).
De geladen kwh's haal ik wel uit de laadpaal/meterkast. Daarnaast begrijp ik dat er wel verbanden worden gezien tussen het gebruik van OBD2 en een lege 12v accu. Door gebruik zou de boordcomputer niet in (volledige) slaapmodus gaan, oftewel stroomgebruik. Ik ken dat enigszins van een mijn eerste android telefoons. Die wilde door een fout ook niet in slaapmodus gaan, waarmee de accuduur dramatisch werd verkort.
Als je lange afstanden gaat rijden, vooral in de winter waarbij accu temperatuur vs laadsnelheid een rol gaat spelen is de inzage in deze data wel degelijk een plus. Ik vindt het ook jammer dat het systeem van Kia zelf niet aangeeft wat de accu temp. is, en de max laadsnelheid daarbij (i.c.m. huidige SoC)Bitaktus19 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:05:
[...]
Op zich leuk om te hebben inderdaad. Maar dan meer een gimmick dan noodzaak.
De geladen kwh's haal ik wel uit de laadpaal/meterkast. Daarnaast begrijp ik dat er wel verbanden worden gezien tussen het gebruik van OBD2 en een lege 12v accu. Door gebruik zou de boordcomputer niet in (volledige) slaapmodus gaan, oftewel stroomgebruik. Ik ken dat enigszins van een mijn eerste android telefoons. Die wilde door een fout ook niet in slaapmodus gaan, waarmee de accuduur dramatisch werd verkort.
De koppeling met ABRP is ook erg handig op langere ritten.
Dat sowieso. Ook de NL MY19 heeft een app waarmee je noodzakelijke info kan inzien (vooral SoC is erg fijn).Bitaktus19 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:05:
[...]
Zonder die functie is het wel heel fijn om een alternatief te hebben.
Dan heb je alleen de kWh's die je thuis laadt.De geladen kwh's haal ik wel uit de laadpaal/meterkast.
Kun je dus niet makkelijk checken hoe zuinig je hebt gereden als je tussendoor ook elders laadt.
Klopt, vandaar ook die schakelaar.Daarnaast begrijp ik dat er wel verbanden worden gezien tussen het gebruik van OBD2 en een lege 12v accu. Door gebruik zou de boordcomputer niet in (volledige) slaapmodus gaan, oftewel stroomgebruik. Ik ken dat enigszins van een mijn eerste android telefoons. Die wilde door een fout ook niet in slaapmodus gaan, waarmee de accuduur dramatisch werd verkort.
Ik koppel de OBD enkel op vakantieritten ivm ABRP koppeling (ik denk dat die module dit jaar dus in mn handschoenenkastje blijft liggen...
Deze persoon op YouTube laat zien wat je onder andere met deze informatie kan doen (hij heeft een MY20): YouTube: eNiro2020svkzeroday schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:46:
[...]
wat doe je met de OBD2 dongle? En wat voor toegevoegde waarde kan dat hebben als je bijv. met met MY2020 model ook UVO hebt?
De MY20 zal hier zeer waarschijnlijk niet in verschillen tov MY19.
Was die youtuber diegene die zo'n mooi compact display heeft die data van de OBD kan weergeven? Dat is wel een geinig dingetje.
Was die youtuber diegene die zo'n mooi compact display heeft die data van de OBD kan weergeven? Dat is wel een geinig dingetje.
https://dutch-dutch.nlFrij5fd schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:18:
[...]
Ik krijg de Snow white pearl en een zwarte grille lijkt me wel wat. Ik woon niet ver van Gouda, kun je aangeven bij welk bedrijf je de offerte gevraagd had?
Ja, klopt.CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:30:
De MY20 zal hier zeer waarschijnlijk niet in verschillen tov MY19.
Daar hoop ik ook op, maar die van mij gaat via leaseplan dus sowieso na 1september pas uitgeleverd worden. Ik heb ook nog geen datum, hij wordt geleverd in Q4. Of dat dat begin of einde q4 is weet ik niet. Waarom ze geen maand (kunnen) noemen snap ik ook niet.willemoldemans schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:58:
Ik heb zojuist bericht gekregen van de dealer dat de datum van mijn witte e-niro vervroegt is van 01-okt naar 15-aug
[ Voor 11% gewijzigd door pieterrademaker op 07-05-2020 18:04 ]
Dat ze voor Q4 nog geen datum af kunnen geven is wel vreemdpieterrademaker schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:02:
[...]
Daar hoop ik ook op, maar die van mij gaat via leaseplan dus sowieso na 1september pas uitgeleverd worden. Ik heb ook nog geen datum, hij wordt geleverd in Q4. Of dat dat begin of einde q4 is weet ik niet. Waarom ze geen maand (kunnen) noemen snap ik ook niet.
Ik heb het bericht rechtstreeks van de LM gekregen, die hebben het bij de dealer nagevraagd. Heb wel iets getriggerd door onze wagenparkbeheerder ea te laten navragen. Wellicht dat de dealer daar op heeft reageerd.
[ Voor 3% gewijzigd door willemoldemans op 07-05-2020 18:19 ]
Ik gebruik de dongle voor de koppeling met ABRP. Op lange (vakantie)ritten is dat echt wel wat meer dan een gimmick. Het geeft erg veel rust om het geplande en actuele verbruik naast elkaar te zien. De dongle die ik heb zou na enige tijd vanzelf in de slaapmodus moeten gaan maar ik heb het idee dat de Niro de poort zelf al eerder uit zet. Als ik de auto dan weer start komt de verbinding pas weer tot stand nadat de dongle opnieuw wordt ingeplugd. Vandaar de schakelaar.Bitaktus19 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:05:
[...]
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

:strip_exif()/f/image/elXln2BeZLq8UCSm7FnlRk7F.jpg?f=fotoalbum_large)