• Shyne
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-12 17:29
Hi
Begin Februari een Runway red MY20 besteld met een maatje grotere velgen( Kunsan ) . Welke hopelijk na de zomer arriveert.
Is er iemand die wellicht al op 18' velgen rond rijd en wat kan zeggen over het verbruik ?

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12 15:27

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Net gebeld door de deale, van Mossel Amersfoort, de auto is bij hun binnen \o/

Alleen... Arval geeft sinds maandag geen tenaamstellingscodes meer af.... Dus even contact opgenomen met Arval en ze gaan een uitzondering maken. Dus als er niks tussen komt, dan kan ik volgende week vrijdag de sleutels van de Kia e-Niro ExecutiveLine (MY19) in de kleur Gravity Blue in ontvangst nemen.

Kan niet wachten!

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Shyne schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:50:
Hi
Begin Februari een Runway red MY20 besteld met een maatje grotere velgen( Kunsan ) . Welke hopelijk na de zomer arriveert.
Is er iemand die wellicht al op 18' velgen rond rijd en wat kan zeggen over het verbruik ?
Yip, in de winter (toen we nog 130 mochten) haalde ik, volgens BMS, 320~350km op een volle accu. Dan reed ik vmax op de snelweg.

Verwijderd

PimIam schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:33:
Vandaag bericht gekregen dat ik mijn E-Niro Executive MY20 3F Platinum Graphite op 1 april kan halen.
Dat is dan op 18 dagen na een jaar wachten... wel in november gewijzigd van MY19 naar MY20 3F.
Particulier. Spannend!!

Na volgen van alle meldingen in dit topic, waarvoor dank, heb ik mij vandaag geregistreerd.. om het blijde nieuws te delen.
Gefeliciteerd! Nu verwachten we natuurlijk wél een paar foto's.

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-12 19:07
jefmin schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:23:
[...]

Heb jij al informatie gekregen van je dealer? Mijn dealer zegt dat de auto nog niet gemaakt is omdat ze geen chassisnummer hebben. Ik vraag me af of iemand hier ook gehoord heeft een aantal weken voordat die de auto kreeg of de auto op de boot stond en dergelijke? Of dat mensen pas een week van te voren hoorde dat de auto er was om op te halen omdat die bij de dealer was aangekomen. Ook liet de dealer doorschemeren dat de fabriek nu gesloten is.
Mijn dealer wist me te melden dat hij geproduceerd was en op de kade op transport wacht. En dat dat waarschijnlijk op de boot zou zijn die 6 mei aan zou komen. Maar geen garanties daarvoor.
Dus ik wacht af. Als t te lang duurt moet ik met de ICE op vakantie (als Corona pandemie voorbij is). Als t te snel gaat is mijn laadpaal er nog niet.. ach. Luxe problemen..

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:28
Shyne schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:50:
Hi
Een runway Red... dat heb ik ook besteld. Ik dacht eerlijk gezegd dat ik de enige in NL was. Erg vrolijk is het kleurenpalet niet echt, met uitzondering dan van Runway Red. Waarom zou Kia er voor kiezen om alleen maar uber saaie kleuren te leveren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsgNP8CYwrfXttISvwii1Mb4LN8=/f/image/4djPDpHBKNqRvC5kCelHivWh.png

Dus de keuze is tussen wit, wit, zilver, donkergrijs,zwart, donkerblauw (bijna zwart) en rood 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door upje op 27-03-2020 19:35 ]

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:51
upje schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:10:
[...]

Waarom zou Kia er voor kiezen om alleen maar uber saaie kleuren te leveren?
Kwestie van vraag en aanbod. Kijk eens om je heen op straat: het zijn allemaal die 'saaie' kleuren. En idd een enkele vrolijke noot.
Ik hou ook niet van rood en vind donkere kleuren stijlvoller. Maar ja, over smaak valt niet te twisten. Neem het Kia dus niet kwalijk, we vragen er zelf om.

• Xjohan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:14
Mijn Executive uitvoering is 27 maart 2019 besteld. Kreeg eerder te horen dat het een MY 2019 bleef.

Nu te horen gekregen dat het een MY2020 met 1 fase geworden is. Bijzonder toch!

Auto kan nog niet uitgeleverd worden omdat Arval daar een stop op heeft gezet wegens de CC.

Laadpunt en meterkast worden a.s. maandag aangepast voor 1 fase laden.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-12 17:13
[...]

Een runway Red... dat heb ik ook besteld. Ik dacht eerlijk gezegd dat ik de enige in NL was. Erg vrolijk is het kleurenpalet niet echt, met uitzondering dan van Runway Red. Waarom zou Kia er voor kiezen om alleen maar uber saaie kleuren te leveren?[Afbeelding]

Dus de keuze is tussen wit, wit, zilver, donkergrijs,zwart, donkerblauw (bijna zwart) en rood 8)7
Volgens mij zijn jullie wat laat op het feestje. In de TS staan de rode e-Niro’s sinds voorjaar / zomer 2019 al te glimmen.

Helemaal eens dat dit de enige ‘kleur’ is. De rest probeert zich te verstoppen door op asfalt te lijken.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-12 19:07
[...]

Een runway Red... dat heb ik ook besteld. Ik dacht eerlijk gezegd dat ik de enige in NL was.
Er rijden er al 84 in Runway Red rond....

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:06
Die gele kleur van CEED is wel een ideetje.
Maar inderdaad ook het gros van de Kona rijders heeft voor grijs (vuilniszakkleur was de goedkoopste) of zwart gekozen.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:55
Xjohan schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 07:25:
..
Auto kan nog niet uitgeleverd worden omdat Arval daar een stop op heeft gezet wegens de CC.
....
Bijzonder beleid van Arval.
Uitleveren moet prima kunnen als maar de nodige voorzorgsmaatregelen worden getroffen.
Desnoods zet dealer hem bij je voor de deur en gooit de sleutel door de brievenbus.
Even ontsmetten of paar dagen wachten (virus overleeft maar korte tijd buiten het lichaam en verzwakt dan ook) en niks aan de hand.

Of is Arval dicht omdat ze het thuiswerken niet op orde hebben zodat ze een dergelijke aflevering niet kunnen regelen?

Zie ook @Ralph Smeets op 26/3, hij heeft een beetje aangedrongen bij Arval en toen kon het opeens wel.

[ Voor 17% gewijzigd door eltron op 28-03-2020 14:08 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12 15:27

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Mijn Executive uitvoering is 27 maart 2019 besteld. Kreeg eerder te horen dat het een MY 2019 bleef.

Opvolgend op de reactie van @eltron, ik heb dus inderdaad even aangedrongen bij Arval om de levering toch door te laten gaan. Nu ben ik eerst zelf bij de dealer geweest half februari en kreeg de optie om voor een MY19 te kiezen. Toen met Arval geregeld dat de auto via de dealer zou worden geleverd en niet via hun. Dat is dan ook de reden dat ze voor mij een uitzondering hebben gemaakt.

Maar een beetje aandringen kan natuurlijk geen kwaad. Zeer zeker als je eenzelfde traject als het mijne hebt gedaan.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:23
Met de laatste software update werkt zomertijd omschakeling uiteindelijk.
Mis wel de batterij status van de smartphone rechts bovenin.

• sraven
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-12 18:05
Ik weet niet of dit al een keer gepost is, maar ik vond het wel interessant.
DIY eNiro dashboard voor de handige harry.
https://github.com/nickn17/enirodashboard

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:07

GVR

Goh dus arval kan wel communiceren. Ik kreeg te horen dat het een my20 werd maar kreeg als verrassing de my19... Nooit-meer-arval

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
...

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:19 ]

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:17

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Ik lees hier al een tijdje mee, en overweeg een VW ID3 (ze houden stug vol dat VW op schema zit voor 2020) of een e-Niro. Levering 2020 heeft geeft waarschijnlijk wel de doorslag. Daarnaast lijkt me de e-niro een stapje groter dan de ID3.

Ik kon hier niks over vinden; wordt de e-Niro ook sinds kort in Tsjechië gemaakt?
En het lijkt erop dat de levertijden beter worden, of kakt dat nu weer in door corona...

[ Voor 14% gewijzigd door Bensjero op 30-03-2020 09:53 ]

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:57
Aangezien je je vraag in het e-Niro forum stelt is mijn beperkt objectieve advies: e-Niro!

EV-database meldt levering september 2020 voor de ID 3. Over het algemeen is EV-database goed geinformeerd.

• eltron
Bensjero schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:52:
Ik lees hier al een tijdje mee, en overweeg een VW ID3 (ze houden stug vol dat VW op schema zit voor 2020) of een e-Niro. Levering 2020 heeft geeft waarschijnlijk wel de doorslag. Daarnaast lijkt me de e-niro een stapje groter dan de ID3.

Ik kon hier niks over vinden; wordt de e-Niro ook sinds kort in Tsjechië gemaakt?
En het lijkt erop dat de levertijden beter worden, of kakt dat nu weer in door corona...
ID.3 is op dit moment in meerdere opzichten een groot risico. Zowel de levertijd als de techniek (met name software) nog grote vraagtekens Eens te meer blijkt, VW ID.3 is verre van af.

Als je geduld hebt kun je wachten tot de ID.3 is uitontwikkeld en leverbaar is. Ziet er wel als een mooie ontwikkeling uit. Dus ik hoop dat ze het probleem onder de knie krijgen.

Tot het zover is, is de e-Niro wel de veiligere keus, al weet je ook niet of dat nog in 2020 lukt. MY19 ws wel maar MY20 is de wachtlijst langer.

• Kymoza
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-06-2024
Bensjero schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:52:

Ter info,
onze e-niro is besteld eind januari 2020 en zou geleverd worden eind juli/augustus 2020.
Dit is wel in België; misschien dat daar wel een verschil in zit tov Nederland?
Ik ben ook benieuwd of die e-niro in Tsjechië wordt gemaakt of in Zuid-Korea.

• TDeVee
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-02-2023
Nu alle snelwegen overdag 100 km/h zijn geworden merken mensen het al in hun bereik?

• kdeboois
Zeker, mijn bereik is al weken hetzelfde: 199 km. Ik zit in Karltaine. :)

Hij staat overigs stil op de originele zomerbanden. Geen winterbanden nodig gehad.

[ Voor 39% gewijzigd door kdeboois op 30-03-2020 12:04 . Reden: Banden banden en nog eens banden. ]

• eltron
TDeVee schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:42:
Nu alle snelwegen overdag 100 km/h zijn geworden merken mensen het al in hun bereik?
Het is nu de optelsom van:

1. Het wordt warmer
2. Minder snelweg, en minder snel op snelweg, maar door Corona sowieso minder snelweg km
3. Banden weer omgewisseld naar zomerbanden.

Vanwege minder km duurt het even voor het doorwerkt in de range maar die staat nu wel boven de 430km en als het zo door gaat dan gaat het richting de 500km

• DKoenders
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-12 16:57
Daar is hij dan helemaal gepoetst en wel. De eerste MY2020 die door dealer is uitgeleverd.
Hij rijd heerlijk.
Valt me op dat er nu ook verkeersbord herkenning inzit op het instrumentencluster.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIiY6Agz8ZUirB_n6AxbDqpdv78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ce43vhSIOxVr5sjfvaewxFpj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EN-svSTpJJkUv5iXQj6UT9Ffe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhZarEf2r0N6WJWZk67rHuGz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnBnrLuqNggmfyIWoHQJAdHGePA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aI3DesXGD2xC6lojDInkpkPh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zUJdTsWRzh83AcjUNVkNKHfTWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaAdEp1Xzfqv6mfCTk3ie38L.jpg?f=fotoalbum_large

• s_janssen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-01-2023
DKoenders schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:46:
Daar is hij dan helemaal gepoetst en wel. De eerste MY2020 die door dealer is uitgeleverd.
Hij rijd heerlijk.
Valt me op dat er nu ook verkeersbord herkenning inzit op het instrumentencluster.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ahhh heel mooi> Verheug me nu al op mijn Gravity Blue ergens in september.
Mooi ook dat nieuwe grote display.
Is de verkeersbordherkenning echt herkenning of komt het net als bij Waze uit de navi data?
En de navigatie is dat nog steeds TomTom? Het lijkt meer op andere navigatie.
En proficiat natuurlijk!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:15
Hij rijd heerlijk.
Valt me op dat er nu ook verkeersbord herkenning inzit op het instrumentencluster.[Afbeelding]
Ziet er strak uit, maar van buiten exact nog hetzelfde als de mijne.
Scherm is inderdaad eens stuk breder en mooi geïntegreerd in het geheel.
Navigatie ziet er ook hetzelfde uit als eerdere model-jaren al lijken de buttons iets meer afgrond.

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:07

GVR

petertenboer schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:32:
[...]

Ziet er strak uit, maar van buiten exact nog hetzelfde als de mijne.
Scherm is inderdaad eens stuk breder en mooi geïntegreerd in het geheel.
Navigatie ziet er ook hetzelfde uit als eerdere model-jaren al lijken de buttons iets meer afgrond.
Bijna hetzelfde, andere achterlichten

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
s_janssen schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:02:
[...]

En de navigatie is dat nog steeds TomTom? Het lijkt meer op andere navigatie.
Is geen TomTom (ook nooit geweest?), kaartmateriaal is van Navteq/HERE.
Denk dat je in de war bent met de Live Services van TomTom die worden gebruikt voor verkeersinfo, flitsers en weerberichten.

• Niro-E
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-02-2021
Mochten er nog E-Niro rijders zijn die zich afvragen wanneer de batterij verzorging actief is:

Gisteren bij snelladen terwijl de accu rond de 10 a 11 graden was, heeft de auto de batterij heater ingeschakeld. Dit was ook te merken doordat de accu inlet temperatuur (koelwater) ineens snel opliep naar zo'n 30 graden. (via EV notify te zien)

Nadat de temperatuur van de accu zo rond de 20 graden lag, ging de koelwatertemperatuur weer terug.
Op het verbruiksoverzicht was te zien dat over een afstand van 35km, het verbruik van de batterij verzorging zo'n 15% was. Dit komt overeen met ongeveer 1kwh aan verbruikte energie.

• thomasmancini28
  • Laatst online: 13:48
Beste e-niro rijders,

Ik ben al een tijdje aan het meekijken omdat ik van plan ben om elektrisch te gaan rijden.
Na een vergelijking van mijn opties als zzp' er (financial lease) ben ik uitgekomen op een e-niro (occasion) en heb me inmiddels al een beetje kunnen inlezen.
Ik heb 2 auto's op het oog. Een zwarte met slechts enkele duizenden km's op de teller bij een kia dealer.
Daarnaast een gravity blue variant bij een particulier met dubbel zoveel kilometers. (nog steeds relatief weinig)
De auto bij de dealer is 1000 euro duurder in aanschaf en de blauwe particuliere heeft een electromotor vervanging gehad ivm een ratel. Ik las op het internet dat dit probleem vaker voorkomt en de vervangende elektromotor iets van een aanpassing heeft gehad waardoor de problemen daarna zijn verholpen. (?)

Nu is mijn vraag als volgt. Hebben jullie als ervaringsdeskundige een beeld van hoe vaak deze problemen zijn voorgekomen? Ik neig zelf naar de zwarte ivm kleur en iets betere staat, maar ik weet niet of het verstandiger is om toch een Niro te nemen die deze reparatie al achter de rug heeft.

In principe hebben beide auto's nog lange tijd fabrieksgarantie dus ik maak me niet veel zorgen maar ben toch benieuwd of jullie een suggestie of advies voor me hebben.

Vriendelijke groet,
Thomas

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:11

PeaceNlove

Deugleuter

thomasmancini28 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:51:

Nu is mijn vraag als volgt. Hebben jullie als ervaringsdeskundige een beeld van hoe vaak deze problemen zijn voorgekomen? Ik neig zelf naar de zwarte ivm kleur en iets betere staat, maar ik weet niet of het verstandiger is om toch een Niro te nemen die deze reparatie al achter de rug heeft.
De zwarte lak is beroerd, krast veel te makkelijk en dat zie je direct! Heb er spijt van dat ik niet voor het alternatief aluminium grijs ben gegaan.
Hoe dat met de blauwe lakis weet ik niet, maar ik zou niet nogmaals zwart kiezen.

• Steeck03
  • Laatst online: 18-12 09:49
Beste e-niro rijders,

De auto bij de dealer is 1000 euro duurder in aanschaf en de blauwe particuliere heeft een electromotor vervanging gehad ivm een ratel. Ik las op het internet dat dit probleem vaker voorkomt en de vervangende elektromotor iets van een aanpassing heeft gehad waardoor de problemen daarna zijn verholpen. (?)

In principe hebben beide auto's nog lange tijd fabrieksgarantie dus ik maak me niet veel zorgen maar ben toch benieuwd of jullie een suggestie of advies voor me hebben.

Vriendelijke groet,
Thomas
Zie hieronder een quote van Hippe Lip. Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien is het een overweging:
Quote:
Tja, dat wordt nu langzamerhand wel een punt, nu we gaan richting de verkoop van de laatste MY19’s: de dealers gaan dan ook hun demomodellen verkopen. Daar zit nog wel een puntje aan dat ws niet veel mensen weten: die demo’s zitten anders in elkaar. Die zijn in een eerste serie geleverd aan de dealers en die hebben wel een warmtepomp voor de koeling (dan noemen we ‘t meestal ‘airco’), maar die hebben geen omkeerinrichting daarin, waardoor je er niet mee kunt verwarmen. Die auto’s verwarmen in de koudere maanden met een gewoon verwarmingselement en dat verbruikt ca. 3x (of nog erger) meer energie. Die zijn in de ‘verwarmingsmaanden’ dus een stuk minder zuinig dan de later geleverde modellen aan hun klanten.

Puntje dus om op te letten als je een gebruikte e-Niro koopt.

• thomasmancini28
PeaceNlove schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:25:
[...]

De zwarte lak is beroerd, krast veel te makkelijk en dat zie je direct! Heb er spijt van dat ik niet voor het alternatief aluminium grijs ben gegaan.
Hoe dat met de blauwe lakis weet ik niet, maar ik zou niet nogmaals zwart kiezen.
Steeck03 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:27:
[...]

Zie hieronder een quote van Hippe Lip. Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien is het een overweging:
Quote:
Tja, dat wordt nu langzamerhand wel een punt, nu we gaan richting de verkoop van de laatste MY19’s: de dealers gaan dan ook hun demomodellen verkopen. Daar zit nog wel een puntje aan dat ws niet veel mensen weten: die demo’s zitten anders in elkaar. Die zijn in een eerste serie geleverd aan de dealers en die hebben wel een warmtepomp voor de koeling (dan noemen we ‘t meestal ‘airco’), maar die hebben geen omkeerinrichting daarin, waardoor je er niet mee kunt verwarmen. Die auto’s verwarmen in de koudere maanden met een gewoon verwarmingselement en dat verbruikt ca. 3x (of nog erger) meer energie. Die zijn in de ‘verwarmingsmaanden’ dus een stuk minder zuinig dan de later geleverde modellen aan hun klanten.

Puntje dus om op te letten als je een gebruikte e-Niro koopt.
Thanks, die 2 punten neem ik sowieso mee!

• eltron
Beste e-niro rijders,

Ik ben al een tijdje aan het meekijken omdat ik van plan ben om elektrisch te gaan rijden.
Na een vergelijking van mijn opties als zzp' er (financial lease) ben ik uitgekomen op een e-niro (occasion) en heb me inmiddels al een beetje kunnen inlezen.
Ik heb 2 auto's op het oog. Een zwarte met slechts enkele duizenden km's op de teller bij een kia dealer.
Daarnaast een gravity blue variant bij een particulier met dubbel zoveel kilometers. (nog steeds relatief weinig)

Vriendelijke groet,
Thomas
Als je ZZP-er bent zou ik ook even naar de fiscaliteit kijken.
Bij particulier heb je waarschijnlijk geen BTW meer te verrekenen. Bij de dealer is het waarschijnlijk een BTW auto waarvan de BTW kan worden verrekend.
En even kijken wat effect is op de MIA.
en hoe dit dan weer uitpakt bij finlease.

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-12 10:41
Ervan uitgaande dat de particuliere auto geen BTW auto is, zou ik sowieso voor de dealer optie gaan, ben je onderaan de streep een stuk goedkoper uit lijkt me.

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

• eltron
EvilBeegee schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:46:
Ervan uitgaande dat de particuliere auto geen BTW auto is, zou ik sowieso voor de dealer optie gaan, ben je onderaan de streep een stuk goedkoper uit lijkt me.
Is wel iets genuanceerder. Bij aanschaf ja.
Maar bij gebruik moet je weer een bijtelling doen voor privé gebruik die hoger is voor een btw auto dan voor een marge auto. Zal per saldo nog wel positief zijn maar naarmate je de auto langer zakelijk rijdt neemt dat verschil af.

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-12 10:41
eltron schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:54:
[...]

Is wel iets genuanceerder. Bij aanschaf ja.
Maar bij gebruik moet je weer een bijtelling doen voor privé gebruik die hoger is voor een btw auto dan voor een marge auto. Zal per saldo nog wel positief zijn maar naarmate je de auto langer zakelijk rijdt neemt dat verschil af.
Klopt natuurlijk. In mijn geval (ook Zzp'er) was het in ieder geval duidelijk goedkoper om hem zakelijk aan te schaffen.

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

• thomasmancini28
@EvilBeegee @eltron Klopt zeker en bedankt voor de tips.
Ik werk alleen in de gezondheidszorg en val buiten alle BTW regelingen omdat ik niet BTW plichtig ben. Dus in mijn geval heb ik niet veel aan een BTW auto. Overigens is de particulier wel iemand die zelf de auto ook zakelijk rijdt. Maar het is wel een marge auto.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:06
@eltron : De bijtelling gaat altijd over de standaard consumentenprijs inclusief btw en bpm
Daar vergissen ondernemers zich nog al eens in bij bestelauto's (geen bpm bij aanschaf, maar voor de bijtelling gaat die vlieger niet op)
maar voor @thomasmancini28 maakt het niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 30-03-2020 21:14 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• stefan01984
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-11-2020
Hij rijd heerlijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Betreft het 1 fase of 3 fase MY 2020?

• petertenboer
Voorbij met de pret van Maingau bij Ionity: https://edison.media/main...vom-ionity-netz/25203263/

Verwijderd

Hij rijd heerlijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Na 70.000 km vind ik het nog steeds een geweldige auto dus dat goede gevoel blijft nog wel even.
[Afbeelding]

• joepie de p
In hetzelfde artikel staat nog iets vermeldenswaardigs. Ionity wil Hyundai betrekken maar dat is nog geen standvastig verhaal.

Naar NL vertaalde quote uit het artikel:

Intussen gaat Hyundai Duitsland zijn eigen weg: er loopt een contract met EnBW, dat kopers van de elektrische auto's Kona en Ioniq Elektro bijzondere voorwaarden zal geven. We hebben het over elektriciteitskosten van 29 cent / kWh voor wisselstroom (AC) laders en 39 cent / kWh voor (DC) snellaadstations.

• eltron
Jammer, maar zo groot was de pret, althans in mijn geval, nu ook weer niet.
Heb het in NL nooit nodig en tijdens laatste vakantie in Oostenrijk (kerst) heb ik heen en terug welgeteld 87kWh bij Ionity geladen. Waarbij één keer wachtrij, dus die wordt dan hopelijk wat korter.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat. Maingau was 13% van Ionity omzet in Duitsland. Dat zal nu flink verminderen. En door nieuwe prijsstrategie en Corona is de omzet al met ca. 60% gedaald.
Wordt straks exclusief voor met name VAG met een ID3 die het niet doet 8)7

• Marcva
eltron schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:12:
[...]

[...]
Wordt straks exclusief voor met name VAG met een ID3 die het niet doet 8)7
Dat lijkt me niet. Hyundai en Ionity hebben vorig jaar al de intentie van samenwerking uitgesproken. Maar, zo blijkt uit dit artikel, ligt dat nog bij de mededingingsautoriteit.
Ondertussen gaat Hyundai dus ook relaties aan met andere energieboeren. Dat lijkt me geen slechte ontwikkeling.

[ Voor 1% gewijzigd door Marcva op 31-03-2020 05:01 . Reden: Verduidelijking ]

• DKoenders
stefan01984 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:50:
[...]

Betreft het 1 fase of 3 fase MY 2020?
Het is een 1-fase boordlader als het goed is.
Heb thuis ook maar 1-fase.

• Niro-E
Tja, was te verwachten. Maar goed, in Nl heb ik het zo goed als nooit nodig. Voor vakantietrips blijft het wat mij betreft voor veel stops wel een goed alternatief, omdat ze op veel locaties de enige zijn die meerdere stations op een locatie hebben. De kans op lang wachten, of en niet kunnen laden door een defect station is daarmee veel kleiner.

De kosten zijn hierdoor vergelijkbaar met een brandstofauto voor die vakantietrip, mar doordat de rest van het jaar (en het gros van de km's) goedkoper is, det het op het totaal niet heel veel.

Dus mijn vakantiereis (als we weer mogen) zal allicht proberen een alternatief te gebruiken als deze ook meerdere stations heeft, en anders gewoon Ionity gebruiken voor de trip planning.

• PimIam
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-11 17:00
PimIam schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:33:
Vandaag bericht gekregen dat ik mijn E-Niro Executive MY20 3F Platinum Graphite op 1 april kan halen.
Dat is dan op 18 dagen na een jaar wachten... wel in november gewijzigd van MY19 naar MY20 3F.
Particulier. Spannend!!

Na volgen van alle meldingen in dit topic, waarvoor dank, heb ik mij vandaag geregistreerd.. om het blijde nieuws te delen.
Helaas heeft KIA besloten om de E-Niro 3 fasen pas per 1 april op kenteken te laten zetten..Dit vanwege de totaal CO2 uitstoot van het merk KIA. Het vervaardigen van de kenteken platen kan pas daarna, heb aflevering een week verschoven.
De auto staat nu wel glimmend in de showroom.

• joepie de p
PimIam schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:48:
[...]

Helaas heeft KIA besloten om de E-Niro 3 fasen pas per 1 april op kenteken te laten zetten..Dit vanwege de totaal CO2 uitstoot van het merk KIA.
Ik snap de relatie niet :?

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ik ook niet. Dat je eerst MY19 wilt opmaken, om scheve gezichten te voorkomen en niet met een voorraad minder gewilde exemplaren achter te blijven, kan ik me dan wel weer voorstellen.

• Andretreffers
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-07 11:17
Leaseplan gaat alle auto’s. Die op aflevering na 1 mei staan pas af leveren vanaf september!

• conbla
  • Laatst online: 16-12 22:16
Andretreffers schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:28:
Leaseplan gaat alle auto’s. Die op aflevering na 1 mei staan pas af leveren vanaf september!
Bron zou wel handig zijn..

• Andretreffers
Hierbij het bericht dat ik vanmorgen ontving, auto besteld april2019 geplande aflevering mei2020

• Andretreffers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41d0W774yifZKX63QbHrorogfbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPygeeH3w84B0cOhFalAsXRN.jpg?f=fotoalbum_large

• kdeboois
De meeste verkopers bij dealers verzinnen volgens mij ook af en toe iets 😉

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Hoezo verzinnen? Of verzin jij als Tweaker ook gewoon af en toe iets? :P

• kdeboois
Ik ben dan ook verkoper 😉

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Net weer voor onderhoud geweest. Mooi op ruime afstand van anderen kunnen werken op mn laptop tijdens het wachten.
Een andere feature van de nieuwe navigatie update dat ik miste van vorige autos: je ziet nu wat de naam van de huidige weg is en hoe het volgende kruispunt eruit ziet kwa mogelijke afslagen en voorsorteerstroken.

• TDeVee
Andretreffers schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:47:
Hierbij het bericht dat ik vanmorgen ontving, auto besteld april2019 geplande aflevering mei2020
Ik heb deze mail ook gehad,, daarna gelijk mijn dealer gebeld.
Ze wisten hier niks vanaf en zullen de auto's ook gewoon leveren als ze bij hun staan.
Mijn auto had een kleine vertraging (4/5 weken) maar tot september wachten was voor hun geen optie ivm net opslag.

Onduidelijk verhaal allemaal..

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:15:
Net weer voor onderhoud geweest. Mooi op ruime afstand van anderen kunnen werken op mn laptop tijdens het wachten.
Een andere feature van de nieuwe navigatie update dat ik miste van vorige autos: je ziet nu wat de naam van de huidige weg is en hoe het volgende kruispunt eruit ziet kwa mogelijke afslagen en voorsorteerstroken.
Klopt ja! Van t weekend zelf geupdate en zojuist voor het eerst maar een stuk gaan rijden (uit verveling...) Wel een erg fijne feature die ik mistte van TomTom

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
cypher21 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Klopt ja! Van t weekend zelf geupdate en zojuist voor het eerst maar een stuk gaan rijden (uit verveling...) Wel een erg fijne feature die ik mistte van TomTom
Hoe heb je die zelf geupdate dan?

• CyBeRSPiN
  • Nu online
TDeVee schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:39:
[...]

Ik heb deze mail ook gehad,, daarna gelijk mijn dealer gebeld.
Ze wisten hier niks vanaf en zullen de auto's ook gewoon leveren als ze bij hun staan.
Mijn auto had een kleine vertraging (4/5 weken) maar tot september wachten was voor hun geen optie ivm net opslag.

Onduidelijk verhaal allemaal..
Tja, maar jij bent geen koper bij de dealer, dat is de LM.. Begrijp ik nu goed dat de LM de voorkeur geeft om lopende orders aan nieuwe rijders te leveren en bestaande rijders dan liever door laat rijden totdat de productie weer op peil is?

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:11

zeroday

There is no alternative!

Ik ben aan het kijken voor een KIA
en ben nu ook met wat leasemaatschappijen bezig

ik zie bijv. e-Niro EV ActieAuto ExecutiveLine 1Fase MJ19 met 20K kilometer voor bijv. 588
maar ook een e-Niro EV ExecutiveLine 5d of Kia Niro (5-d) 64kWh ev executiveline 3-fase 150kW aut (wat zover ik kan zien hetzelfde is als de vorige gezien de catalogus prijs) die bijv. bij leaseplandirect op 603 wordt getikt en bij andere +650 (lease bedrag)

maar weet iemand waar ik de verschillen kan zien?

There are no secrets, only information you do not yet have

• kdeboois
Meestal de voorwaarden in het leasecontract.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@zeroday ik denk dat je de verschillen tussen MY19 en MY20 bedoelt?
De MY20 kan 3-fase laden, de MY19 niet. Bij publieke palen kun je dan tot 3x sneller laden, en thuis tot zo'n 1,5x sneller. Als je van publiek laden afhankelijk bent, er alleen 11kW palen staan en je ook dagelijks meer dan 250km rijdt dan kan dat wel prettig zijn. Met de 1-fase variant is verder niks mis ;)
Verder is het ontwerp van het achterlicht subtiel gewijzigd en is het scherm van de navigatie breder en (vind ik) mooier geintegreerd in het dashboard. Ook heeft de MY20 een UVO-app waarmee je zaken op afstand kan bedienen. Met de app van de MY19 kun je alleen dingetjes aflezen.
Dat was het volgens mij wel.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-03-2020 15:48 ]

• delius
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 20:50
ningalloon schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:46:
[...]

Ik heb geen rekening gehouden met WAF.
Die foto's op Alie lijken ook niet op wat ik ontvangen heb. Zelfs bij de reviews zien ze er verschillend uit.
Die van een NL reviewer van 15 dec lijkt het nog het meeste op. Zie geen verschil met de originele van de KIA website.
Ik had ze eigenlijk wel juist groter gewild. Houden ze ook meer tegen. :+
Heb ze ook binnen via die link van Alie, maar bij de spatlappen voor, zit nog een extra bevestiging aan de binnenkant, daar zit standaard geen bevestigingsschroef. Of zou ik de verkeerde uitvoering hebben gekregen?

• TDeVee
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:52:
[...]

Tja, maar jij bent geen koper bij de dealer, dat is de LM.. Begrijp ik nu goed dat de LM de voorkeur geeft om lopende orders aan nieuwe rijders te leveren en bestaande rijders dan liever door laat rijden totdat de productie weer op peil is?
Ik ben een nieuwe rijden, heb geen huidige lease auto.
Auto is besteld en onderweg staat bij de dealer op de stoep dalijk.
Zegt leaseplan dan tegen de dealer, ik wil de auto nog niet kopen pas na september?

• DKoenders
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:47:
De MY20 kan 3-fase laden, de MY19 niet. Bij publieke palen kun je dan tot 3x sneller laden, en thuis tot zo'n 1,5x sneller. Als je van publiek laden afhankelijk bent, er alleen 11kW palen staan en je ook dagelijks meer dan 250km rijdt dan kan dat wel prettig zijn. Met de 1-fase variant is verder niks mis ;)
Verder is het ontwerp van het achterlicht subtiel gewijzigd en is het scherm van de navigatie breder en (vind ik) mooier geintegreerd in het dashboard. Ook heeft de MY20 een UVO-app waarmee je zaken op afstand kan bedienen. Met de app van de MY19 kun je alleen dingetjes aflezen.
En verkeersbord herkenning in het instrumentencluster. Ja, het is echt herkenning want vanmiddag kreeg ik een niet inhalen bord in mijn display samen met een 30 KM vanwege wegwerkzaamheden.
En ik heb nog een aparte ESP in/uitschakel knop gevonden welke de MY19 volgens mij ook niet heeft.
Maar correct me if I am wrong.
Die UVO app werkt overigens wel heel goed en ik zie daar zelf zeker de voordelen van.
Nooit meer in een koude of hete auto stappen, is voor mij wel een hele grote plus.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@DKoenders die ESP knop is niet nieuw. Die bordenherkenning is wel geinig, maar kun je vaak niet van op aan.
En voorverwarmen/-koelen kan de MY19 ook, maar alleen volgens een ingepland schema, en alleen als ie aan een laadpaal gekoppeld is. Lijkt me opzich een fijne feature inderdaad, jammer dat dit niet achteraf als update kon voor MY19. Anderzijds: heb deze "winter" denk ik 2x niet hoeven krabben dankzij het voorverwarmen, en de auto is heel erg rap met verwarmen/koelen, waardoor ie in 2 minuten ijsvrij is.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-03-2020 16:07 ]

• DKoenders
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:06:
@DKoenders die ESP knop is niet nieuw. Die bordenherkenning is wel geinig, maar kun je vaak niet van op aan.
En voorverwarmen/-koelen kan de MY19 ook, maar alleen volgens een ingepland schema, en alleen als ie aan een laadpaal gekoppeld is. Lijkt me opzich een fijne feature inderdaad, jammer dat dit niet achteraf als update kon voor MY19. Anderzijds: heb deze "winter" denk ik 2x niet hoeven krabben dankzij het voorverwarmen, en de auto is heel erg rap met verwarmen/koelen, waardoor ie in 2 minuten ijsvrij is.
Ja die planning zit er nog steeds in en werkt ook bij de MY20 alleen als hij ingeplugd staat. Via de app werkt het ook als hij niet ingeplugd staat.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:47:
Check! dus dan gaan we maar eens onderhandelen ! super info !

• eltron
@zeroday In aanvulling op voorgaande berichten over de UVO app voor de MY20 is wellicht nog van belang dat de UVO app niet alleen betere functionaliteit heeft, maar ook gratis is, terwijl je bij de MY19 Kia connected services hebt die mindere functionaliteit heeft en je na een jaar voor moet betalen als je de hele service wilt houden. De UVO app heeft behalve afstandsbediening op verwarming en koeling, o.a. ook de mogelijkheid om de auto op afstand te openen of te vergrendelen.
Dat lijkt misschien overdreven en met de sleutel kan je ook van 10 meter afstand de auto openen.
Het is echter ook handig als je vergeten bent af te sluiten en het dan vanaf enkele honderden meters afstand kunt doen. Of bijvoorbeeld bij winkelen met hele gezin waarbij ieder het eigen winkelpad kiest en je weer verzamelt bij de auto. Je kunt dan de auto ontgrendelen als de kids melden dat zij al bij de auto zijn bijvoorbeeld.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

@eltron het is de bedoeling om de auto ergens Q3 en Q4 te krijgen .. als dat lukt ;)

• Marcva
eltron schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:30:
@zeroday In aanvulling op voorgaande berichten over de UVO app voor de MY20 is wellicht nog van belang dat de UVO app niet alleen betere functionaliteit heeft, maar ook gratis is,[...]
Gratis als je de auto minder dan 7 jaar houdt :+
Zie mijn eerdere post: https://gathering.tweaker...message/61648422#61648422

• petertenboer
Rectificatie via laadpastop10.nl tav Maingau en het laden bij Ionity.

Daar waar gisteren een ieder (inclusief mijzelf) via een bericht op een Duitse website aangaf dat Maingau niet meer zou werken bij Ionity, heeft Maingau vandaag aangegeven dat er nog steeds via hun bij Ionity kan worden geladen.

• kdeboois
Was dat alleen met de e-Niro ? @petertenboer >:)

Wellicht anders hier even melden: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:23
delius schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:49:
[...]

Heb ze ook binnen via die link van Alie, maar bij de spatlappen voor, zit nog een extra bevestiging aan de binnenkant, daar zit standaard geen bevestigingsschroef. Of zou ik de verkeerde uitvoering hebben gekregen?
Dat is zeker net als bij mij de 4e bevestiging, maar met alleen 3 schroeven gemonteerd valt die er niet af.

• delius
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 20:50
ningalloon schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:58:
[...]

Dat is zeker net als bij mij de 4e bevestiging, maar met alleen 3 schroeven gemonteerd valt die er niet af.
Ok!
Op de plaats voordie derde schroef aan de onderkant, daar zit bij mij een gat in de carrosserie. Dat wordt een beetje prutsen met de bijgeleverde klemmetjes.

Edit: spulletje ligt inmiddels in de schuur. Alie bericht gedaan dat het niet past.
Iets met goedkoop...

[ Voor 12% gewijzigd door delius op 01-04-2020 11:50 ]

• petertenboer
Nee dat is niet alleen met de e-Niro en ja ik plaats het hier omdat we het er hier gisteren ook over gehad hebben en het wel zo netjes is een ieder te informeren dat er gisteren foutief over is gecommuniceerd.

• joepie de p
Harvest2002 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:01:
[...]

Ik heb de mijne sinds juni 2019. Vele kilometers mee gereden. Ook naar het buitenland.Geen problemen mee gehad en ook niet dat ie wiebelt. Herken ook niet dat je hem een cm omhoog kan tillen.
Terugkoppeling. De dealer heeft de trekhaak opnieuw vastgezet. Nu dus echt vast. Antwoord waarom hij wiebelde was niet duidelijk maar het had iets te maken met ringen op de montagebalk waar speling op zat. Het was iig lastiger dan alleen het aandraaien van moeren.

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:14
Heb de E-Niro nu precies 1 jaar en heb de verbruiksmeter niet gereset om te kijken wat het gemiddeld energieverbruik is over een heel jaar. Misschien interessant dit te vergelijken met andere gebruikers.

Aantal gereden Km 13.431
Snelweg/Provenciale wegen/stad: 30/20/50% (Geschat)
Gemiddeld verbruik: 160Wh/Km (16KWh/100km)

• mfjnab
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08 21:31
connos schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:58:

Aantal gereden Km 13.431
Gemiddeld verbruik: 160Wh/100Km
Moet dat niet 16 kWh/100km zijn?

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
mfjnab schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:55:
[...]

Moet dat niet 16 kWh/100km zijn?
Dat is hetzelfde toch als 160WH?

• Niro-E
Minxz schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:59:
[...]

Dat is hetzelfde toch als 160WH?
Nope, 160Wh is per km. En dat is 16kWh per 100km,
Zit een factor 100 tussen. 16kwh is 16.000Wh

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:14
Niro-E schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:06:
[...]

Nope, 160Wh is per km. En dat is 16kWh per 100km,
Zit een factor 100 tussen. 16kwh is 16.000Wh
Je hebt helemaal gelijk. Ik ga 't ff aanpassen.

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-12 22:20
connos schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:58:
Heb de E-Niro nu precies 1 jaar en heb de verbruiksmeter niet gereset om te kijken wat het gemiddeld energieverbruik is over een heel jaar. Misschien interessant dit te vergelijken met andere gebruikers.

Aantal gereden Km 13.431
Gemiddeld verbruik: 16KWh/100km
Ook even gekeken ter vergelijking. 13462 km gereden sinds 1 november.
Gemiddeld verbruik 15,8 kWh/100 km.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:18
ElectricAlex schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:39:
[...]

Ook even gekeken ter vergelijking. 13462 km gereden sinds 1 november.
Gemiddeld verbruik 15,8 kWh/100 km.
Indien we echt willen vergelijken dan zou volgende info nodig zijn
% s/p/s wegen
Snelheid s/p/s wegen
Verbruik
Snelwegen zal nu wel mogelijks enkel 100 zijn, tenzij voor nachtuilen, maar voor historisch verbruik niet.
Voor de een is het 90 teller, 90 GPS voor de ander 130gps .

• eltron
bruneelm schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:01:
[...]

Indien we echt willen vergelijken dan zou volgende info nodig zijn
% s/p/s wegen
Snelheid s/p/s wegen
Verbruik
Snelwegen zal nu wel mogelijks enkel 100 zijn, tenzij voor nachtuilen, maar voor historisch verbruik niet.
Voor de een is het 90 teller, 90 GPS voor de ander 130gps .
En zelfs dat lijstje zou je nog met een fors aantal variabelen kunnen uitbreiden. (korte of lange ritten, wel of niet opgewarmd voor vertrek, al of niet vanuit garage vertrokken, buitentemperatuur, windsnelheid en richting, Eco mode of Sport mode, winterbanden of zomerbanden en al of niet alleen in de auto danwel met volle bepakking en of dakkoffer en beladen draaghaak, bergop of bergaf, verwarming/airco aan of uit, en dan ben ik er vast nog een paar vergeten).

Vind het juist wel interessant om maar eens simpelweg dit gemiddelde verbruik te vergelijken over grote afstand en lange periode zoals 12 maanden. Veel zaken middelen dan aardig uit en je ziet dan wel wat de gemiddeld behaalde verbruiken zijn. Vervolgens kan je kijken of bij jou nog sprake is van te beïnvloeden factoren als het eigen verbruik je niet aan staat.
Heb zelf op rit niveau zo ongeveer alles voorbij zien komen tussen 8kWh/100km en 23kWh/100km.
Terwijl ik gemiddeld op ca. 16,5kWh/100km uit kom.

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-12 19:00
Na de eerste 5000 km, 80% snelweg, zit ik op 5,3 km/kWh. Dat is 18,8 kWh/100. altijd rustig gereden. Vind ik wat tegenvallen.... maar het verbruik daalt nu snel: bijna geen ritten naar het werk dus geen snelweg meer.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Tacovdh schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:52:
Na de eerste 5000 km, 80% snelweg, zit ik op 5,3 km/kWh. Dat is 18,8 kWh/100. altijd rustig gereden. Vind ik wat tegenvallen.... maar het verbruik daalt nu snel: bijna geen ritten naar het werk dus geen snelweg meer.
Jij hebt tot nu toe enkel in de kou gereden, wacht maar tot het 20+ graden wordt :)

Verwijderd

Inderdaad. Heb nu 70.000 km gereden. In de zomer een bereik van ongeveer 420/430 km. In de winter ongeveer 340/350 km. Ik rijd bijna alleen op de snelweg, altijd 107 km/uur op de teller.

• Niro-E
Tacovdh schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:52:
Zit op 18,7kwh/100km.gemiddeld. Sinds half januari. Merendeel snelweg, inclusief rit naar Oostenrijk voor wintersport (120-130km/h), en een rit naar Texel met fietsen op het dak. Op hele korte stukjes laat k de verwarming vaak uit (stoelverwarming) alles op winterbanden tot nu toe.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Vandaag wordt als het goed is mijn gekozen KIA besteld

Kia Niro (5d) 64kWh ev Executiveline 3 fase (150kW aut)

Blijkt dat Van Mossel dit jaar geen levering meer kan garanderen
een andere dealer zegt in sept/okt te kunnen gaan leveren. Dus daar wordt ie besteld.

kleur: RunWay Red Metallic. Na een paar jaar zwart te hebben gereden wordt het tijd voor een kleurtje ;)

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-07 12:00
Is er al iemand die een keer een bagagebox op zijn trekhaak heeft gezet ? Wat heb je hier precies voor nodig ?

• Steeck03
  • Laatst online: 18-12 09:49
Ben1987 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:54:
Is er al iemand die een keer een bagagebox op zijn trekhaak heeft gezet ? Wat heb je hier precies voor nodig ?
ik heb bij de kia club gezien dat iemand het heeft gedaan. Hoe weet in niet, maar dat kun je daar vast wel vinden

• eltron
Ben1987 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:54:
Ik heb het zo opgelost; fietsendrager plus box https://gathering.tweaker...message/61367608#61367608

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-07 12:00
is dat gewoon "zomaar" een box ? Of wel 1 echt geschikt voor de drager ? Welke fietsendrager is het ?

(Nog nooit een trekhaak en dus fietsendrager (nodig) gehad)

Edit: lees nu iets verder dat het een koffer voor tuinstoelkussens is :) dan vraag ik me weer af, mag dit ook echt.... wil geen gelazer krijgen, vooral niet in Frankrijk waar we regelmatig komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben1987 op 02-04-2020 16:18 ]

• eltron
Ben1987 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:16:
[...]
is dat gewoon "zomaar" een box ? Of wel 1 echt geschikt voor de drager ? Welke fietsendrager is het ?

(Nog nooit een trekhaak en dus fietsendrager (nodig) gehad)

Edit: lees nu iets verder dat het een koffer voor tuinstoelkussens is :) dan vraag ik me weer af, mag dit ook echt.... wil geen gelazer krijgen, vooral niet in Frankrijk waar we regelmatig komen.
Deze wordt verkocht als bergkoffer voor in de tuin/tuinstoelkussens.
Maar voldoet ook prima voor bagage onderweg (420 liter extra).
En ik heb de Movanext Vision Plus fietsendrager http://www.movanext.nl/pg...movanext_vision_plus.html

en bijkomend voordeel tov dakkoffer is natuurlijk dat het nauwelijks extra luchtweerstand oplevert.
(al had ik voor de wintersport ook de dakkoffer nodig, maar ja de E-Niro heeft zelf weinig bagageruimte).

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 02-04-2020 17:06 ]

• Marcva
eltron schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:03:
[...]

Deze wordt verkocht als bergkoffer voor in de tuin/tuinstoelkussens.
Maar voldoet ook prima voor bagage onderweg (420 liter extra).
En ik heb de Movanext Vision Plus fietsendrager http://www.movanext.nl/pg...movanext_vision_plus.html

en bijkomend voordeel tov dakkoffer is natuurlijk dat het nauwelijks extra luchtweerstand oplevert.
(al had ik voor de wintersport ook de dakkoffer nodig).
Zat dat metalen frame onder de bergkoffer er bij?
Pagina: 1 ... 84 ... 359 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.