Paulus3110 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:19:
Volgende week woensdag is het zover en mag ik mijn Niro ophalen bij de dealer. Heb er zin in! Voor mijn werk moet ik gemiddeld twee keer per week meer dan 400 km rijden, ik zal dan tussentijds aan de snellader moeten. Waar ik nog een beetje huiverig voor ben is dat de lader bezet kan zijn en dat de wachttijd dan toeneemt tot misschien wel een uur. Heeft iemand al ervaring met het rijden van langere afstanden en tussendoor snelladen?
Het ligt eraan hoe lang je op een bestemming bent en of ze daar een laadpaal hebben.
Ik zit één keer per week de hele dag bij een klant (200 km enkele reis) zonder laadpaal. Helaas ook geen publieke laadpaal in de buurt.
Ik moet dus snelladen anders red ik het niet. Meestal doe ik dat op de heenweg met een bakje koffie.
Vanmorgen geladen van 28% tot en met 75% met 39 kW. Boven de 76% valt de snelheid terug naar 23 kW.
Daar was hij bijna één uur mee bezig. Geen probleem, want zat rustig met een bakje koffie te werken.
Zou ik kunnen laden bij de klant, dan kan ik in die 8 uur dat ik daar ben redelijk wat bijtanken zodat ik de terugweg met een vollere batterij kan aanvangen. Dan moet ik nog steeds snelladen op de terugweg, maar dat zou dan een stuk korter kunnen om thuis te komen. 's Nachts kan de auto dan weer vol raken voor de volgende dag.
Deze rit is voor mij de uitzondering. Bij de meeste van mijn bestemmingen is een (publieke) laadpaal te vinden.
Maak je veel kilometers op een dag en bezoek je ook nog eens veel bestemmingen, dan is snelladen wellicht de enige optie. Ook als er een laadpaal is, is de tijd van je bezoek misschien te kort om voldoende kilometers bij te tanken. Zeker als het een 3.2 kW laadpaal is.