Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36
Thanks. Even op “inloggen met e-mail” klikken en je kunt zonder daadwerkelijk inloggen lezen.
Grappige review met wollig taalgebruik, feitelijk bijna helemaal kloppend ook.
Alleen dat je met alleen de flippers wel degelijk tot stilstand kan komen en blijven is hen blijkbaar niet uitgelegd ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulus3110
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-09-2020
Goedemorgen. Na een paar maanden passief meelezen op dit forum wordt het tijd om ook actief een bijdrage te gaan leveren. Mijn E-Niro wordt woensdag 27 februari geleverd door de dealer in Leeuwarden. In de zomer 2018 gereserveerd en in november door de leasemaarschappij besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 15:07
@driel24,
Zelf reken ik ook met een gemiddelde van 100km/u voor mijn diesel. Ik heb ook even alle info ingevuld in de ABRP en dit voor verschillende parameters qua snelheid SoC bij laadpaal etc. Kwestie van hetgeen Bjorn Neyland heeft vastgesteld bij de I-pace dat er een kantelpunt is in snelheid en laadtijd
Indien ik tot 130km/u ingeeft en 5, 10 of 15%SiC ingeeft dan kom ik aan 12u45 inclusief laden voor 1075km naar Oostenrijk. Indien ik dezelfde parameters gebruik maar met 110km max rij dan rij ik er slechts 15 min langer op 13u totaal. Verschil zit hem hoofdzakelijk in t rijden, ik moet wel 30min minder stilstaan om te laden.
Ik vermoed indien ik de trip maak dat rijden als leuke ervaring is en laden, indien kort en de meeste laadsessies bij 110 duren minder dan 38min, ook leuk meegenomen zijn. Bij 130 duren enkele laadsessies tot 50min en kan die 20min meer wel wat van het leuke afsoepen.
Op die 15min zal t niet aankomen en voordeel is een veel lager verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 17 februari 2019 @ 08:56:
[...]

Thanks. Even op “inloggen met e-mail” klikken en je kunt zonder daadwerkelijk inloggen lezen.
Grappige review met wollig taalgebruik, feitelijk bijna helemaal kloppend ook.
Alleen dat je met alleen de flippers wel degelijk tot stilstand kan komen en blijven is hen blijkbaar niet uitgelegd ;)
Wel een beetje vreemde conclusie. Het is vergelijkbaar met een Golf Variant 1.0 confortline vergelijken met een Tiguan 1.5 Highline Business R en dan concluderen dat de Golf beter is, omdat die voor meer mensen bereikbaar is en goedkoper is in de maand voor de particulier 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:01
bruneelm schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:31:
@driel24,
Zelf reken ik ook met een gemiddelde van 100km/u voor mijn diesel. Ik heb ook even alle info ingevuld in de ABRP en dit voor verschillende parameters qua snelheid SoC bij laadpaal etc. Kwestie van hetgeen Bjorn Neyland heeft vastgesteld bij de I-pace dat er een kantelpunt is in snelheid en laadtijd
Indien ik tot 130km/u ingeeft en 5, 10 of 15%SiC ingeeft dan kom ik aan 12u45 inclusief laden voor 1075km naar Oostenrijk. Indien ik dezelfde parameters gebruik maar met 110km max rij dan rij ik er slechts 15 min langer op 13u totaal. Verschil zit hem hoofdzakelijk in t rijden, ik moet wel 30min minder stilstaan om te laden.
Ik vermoed indien ik de trip maak dat rijden als leuke ervaring is en laden, indien kort en de meeste laadsessies bij 110 duren minder dan 38min, ook leuk meegenomen zijn. Bij 130 duren enkele laadsessies tot 50min en kan die 20min meer wel wat van het leuke afsoepen.
Ik heb deze link al eens gepost op het Niro/Kona forum, maar het geeft mij een behoorlijk goed inzicht in de reistijd met diverse snelheden. Je moet even "puzzelen" met een aantal parameters en een route invoeren dan krijg je een mooi inzicht in hoe je het beste kan rijden qua snelheid en laden. https://ecalc.ch/evcalc.p...=kia_niro_-_60kwh²_(2018)

Uiteraard kun je naast ABR ook deze routeplanner gebruiken, waarbij je zelf ook je laadpassen kan invoeren zodat alleen de laadpalen gekozen worden waar jij kan laden. https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/

[ Voor 7% gewijzigd door petertenboer op 17-02-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
bruneelm schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:31:
@driel24,
Bedankt voor je bericht. Ben ook eens gaan kijken in ABRP. Wij stoppen normaal altijd in Montpellier om te slapen. Met die bestemming kom ik op totaal andere waardes. Toch even vergeleken met bijv. Bestemming Innsbruck. Daar zie ik inderdaad keurige waardes. Wat blijkt : de laadtijden in Frankrijk zijn heel slecht. :(

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 06:01
Glawen schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:25:
[...]

Jazeker, super relaxte rit, voornamelijk via autopilot gereden. Maar het laden had wel 2 kleine uitdagingen.
Via abetterrouteplanner.com de rit naar Oostenrijk voorbereid, waarbij ik aangaf dat ik bij elk laadstation en de eindbestemming met min 15% wilde arriveren. Deze routeplanner adviseerde 5 stops. Na de eerste 3 stops was het wel duidelijk dat de standaardinstellingen van deze routeplanner voor de e-Niro veel te conservatief waren, ik arriveerde n.l. bij elk laadstation met ongeveer 15% meer op de GOM dan deze routeplanner aangaf. Daarom besloten de laatste 2 stops samen te voegen tot 1 stop.
Vanochtend 100% volgeladen vertrokken, totaal 943km gereden, gemiddeld verbruik 18.1 kWh/100 km. Aangekomen met 40% op de GOM. Bij elke laadbeurt geladen tot 80%. De eerste helft van de rit de cruise control op 110 km gezet. 2e helft op 120 km gezet, maar toen wel vele stukken met file, wat de gemiddelde snelheid flink omlaag bracht.
Zoals eerder genoemd was het niet gelukt te laden bij het eerste laadstation, een Fastned 175 kW lader. Daar dus uiteindelijk geladen met de 50kW lader.
2e lader was een 100kW New Motion lader. Ging vlekkeloos.
3e lader was een E.ON 160kw lader. Ging ook vlekkeloos. Mooie was dat deze startte zonder pasje/app, dus volgens mij gratis😀
4e lader was een Innogy 175kW lader. Hier ook kleine problemen. 2 keer werd de sessie na een paar minuten afgebroken. 3e keer ging het goed.

Vooral de eerste laad ellende was geen goede reclame voor mijn vrouw en mijn zoon...maar gelukkig waren ze dat na de 2e laadsessie snel vergeten 😀 Al met al een positieve ervaring!
Gekke vraag misschien, maar hoe bevalt 'autopilot' en wat versta je daar precies onder?

Ik krijg mijn E-Niro in mei of juni, en volgende week heb ik een proefrit staan. Ik kijk met name uit naar actieve lane assist en adaptieve cruise control in de file omdat ik veel file rij in mijn dagelijkse forensen reis. In hoeverre kan je vertrouwen op de assistentsystemen (zowel in als buiten de file)? Of blijft het jaloers kijken naar de Tesla rijders?;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Adaptive cruise control werkt prima. Autosteer (LFA) werkt ook best aardig, maar je moet natuurlijk wel je handen aan het stuur houden. Dat is bij een Tesla niet anders overigens. De Full Self Driving (FSD) optie van Tesla is voorlopig niet beschikbaar in Europa, in de VS misschien wel in de komende jaren.
In de file werkt het heerlijk. Inhaken op je voorligger, en bij langer dan 5 seconde stilstaan even het gas aantikken om weer verder te gaan.
Op een file afrijden voelt nog wel een beetje eng. Naar mijn idee remt ie aan de late kant of geeft ie zelfs nog gas bij terwijl je het verderop al stil ziet staan waardoor je soms denkt dat je moet ingrijpen. Raak je vervolgens de rem aan dan ben jij ineens aan zet en moet je soms een stuk dieper intrappen om even hard of harder te remmen dan de auto zelf al deed.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-02-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cas8
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-10 19:17
greatgonzo schreef op zondag 17 februari 2019 @ 07:44:
[...]

Hoe werkt bestellen dan? Als ik nu bestel, krijg ik in 2020 dan ook standaard deze versie, of leveren ze je dan een oude?
Goede vraag. De dealer waar ik was, zei dat alle auto's die ze binnen krijgen al gereserveerd/verkocht waren tot januari 2020. Hij verwachtte dat vanaf dat moment ook een keer zal worden overgeschakeld naar de nieuwe versie. Dus grote kans dat als je nu bestelt je de nieuwe versie al krijgt, tenzij de dealer waar je bestelt toevallig nog oude "voorraad" heeft. Maar dat zul je echt even moeten navragen bij jouw dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 16:46
Hmmm, toch even schrikken van het thuis laden.

Mijn Zappi geeft aan dat ik deze maand 285kWh heb geladen. Waarvan in de week van 10 t/m 17 feb 135kWh.

Zou dus betekenen dat ik op 8 en 9 feb, 150kWh geladen heb. Waarbij ik 9 feb weliswaar geladen heb van 15% tot 90%.

In totaal staat de teller nu op 782km en de accu werd met 99% afgeleverd.

Zou het aan de kabel laten liggen na opladen en in de ochtend opwarmen een dergelijk nadelig effect kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@smoken voorverwarmen kost ca. 1kWh/dag dus dat zal het niet zijn.
Maar het laadverlies is wel duidelijk te zien. 40% laden kost me bijvoorbeeld 32,5 kWh.
Aan de kabel laten zonder laden maakt niet uit, geen verbruik dan.

Maar wel echt fors verschil dan zeg, hoe betrouwbaar is die kWh meter van Zappi? Stond ie wel op 0 bij aanvang?

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-02-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekbogser
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-10 22:14
Dat lijkt me niet te kloppen, mijn electricien heeft een kWh meter in de groepenkast gemonteerd.
Meet dus separaat het verbruik van de E-lader. Verbruik nu, 232 kWh op 1306 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Dank voor bovenstaande reacties.

Ik heb puur gekeken naar het laden van deze maand, naar mijn idee wordt er dan puur gekeken naar wat er naar de auto gaat.

Heb hem nu net weer aan de lader gehangen tot 90% (vanaf 65 ongeveer) daarna eens kijken wat de Zappi zegt dat er geladen is en de normale meter..

Hoop inderdaad dat het niet klopt, want ik had verwacht voor rond de 100€ per maand te laden, nu kom ik met 1 week al in de buurt van dat bedrag 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSim1986
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-06 14:47
Weet iemand of die blauwe accenten (strepen) in de bumpers er makkelijk af kunnen? Als dat niet zo is laat ik ze namelijk wrappen. Als ze er makkelijk af gaan kan ik ze zelf spuiten
\
Heb er achteraf spijt van dat ik deze niet heb mee laten spuiten

[ Voor 16% gewijzigd door DarkSim1986 op 17-02-2019 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
In het oude topic staat ergens een foto van iemand die ze heeft laten wrappen... scan maar erdoorheen, kan het zo snel niet terugvinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DarkSim1986 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 18:33:
Weet iemand of die blauwe accenten (strepen) in de bumpers er makkelijk af kunnen? Als dat niet zo is laat ik ze namelijk wrappen. Als ze er makkelijk af gaan kan ik ze zelf spuiten
\
Heb er achteraf spijt van dat ik deze niet heb mee laten spuiten
Ik heb al het blauw laten wrappen in hoogglans zwart. Resultaat is prima, kosten zijn beperkt (€175 incl btw). Klaar terwijl u wacht bij de blindeerkoning.nl in Delft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSim1986
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-06 14:47
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:00:
[...]

Ik heb al het blauw laten wrappen in hoogglans zwart. Resultaat is prima, kosten zijn beperkt (€175 incl btw). Klaar terwijl u wacht bij de blindeerkoning.nl in Delft.
Ik had een offerte hier in de buurt voor 150. Denk dat ik dar maar ga doen dan. Auto is zwart en dat blauw/groene steekt dan net verkeerd af vind ik.

tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
  • Laatst online: 15-11-2022
Cas8 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:13:
[...]

Goede vraag. De dealer waar ik was, zei dat alle auto's die ze binnen krijgen al gereserveerd/verkocht waren tot januari 2020. Hij verwachtte dat vanaf dat moment ook een keer zal worden overgeschakeld naar de nieuwe versie. Dus grote kans dat als je nu bestelt je de nieuwe versie al krijgt, tenzij de dealer waar je bestelt toevallig nog oude "voorraad" heeft. Maar dat zul je echt even moeten navragen bij jouw dealer.
Een dealer met voorraad...., waren die er maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-07 12:00
Weet iemand hoe je de opstart en afsluit geluiden kan uitzetten? Zowel de 'muziekjes' als de 4 piepjes van 'systeemcontrole' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian12
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-05 11:07
Ben1987 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:24:
Weet iemand hoe je de opstart en afsluit geluiden kan uitzetten? Zowel de 'muziekjes' als de 4 piepjes van 'systeemcontrole' ?
Ja dat wil ik ook weten, de eerste keer is dat leuk...

Ik neem alles serieus, behalve mezelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Forget it.. en het went.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Kleine update:

Opgeladen van 61% naar 100%
Verbruik volgens meter: 29kWh (inclusief rest v/h huishouden), lading auto volgens Zappi 28.77kWh.

Ben bang dat die 285kWh die ik de afgelopen 1,5 week volgens Zappi geladen heb toch klopt :-(

Ik krijg op iOS nu ook push notificatie voor start laden en 100% lading trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door smoken op 17-02-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@smoken hoe wist je zeker dat je 8 en 9 feb 150kWh hebt geladen?
Enige wat ik kan bedenken is dat de meter niet op 0 is begonnen? 40% laden en 30kWh erin stoppen komt overeen met mijn observatie. Ongeveer 15% laadverlies wat volgens mij standaard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 07:29
Ik ben nog aan het twijfelen of ik dit jaar ga proberen met de Niro op vakantie te gaan.
*/- 1000km rijden was ik van plan.

Weet iemand een goede routeplanner (incl oplaadpunten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
hantheman schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:59:
Ik ben nog aan het twijfelen of ik dit jaar ga proberen met de Niro op vakantie te gaan.
*/- 1000km rijden was ik van plan.

Weet iemand een goede routeplanner (incl oplaadpunten)?
Ik ga naar Noorwegen met de e-Niro. Plan is om in 1 dag naar Noord-Denemarken te rijden, en op dag 2 de veerboot te nemen. Lijkt me erg leuk om te ervaren, 4x laden onderweg denk ik.

Er zijn meerdere planners, waaronder deze:
https://abetterrouteplanner.com

https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/

Maar zeker als je door Duitsland gaat is plannen al nauwelijks meer nodig, het stikt er volgens mij van de snelladers.
Frankrijk wordt meer een uitdaging volgens mij..

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-02-2019 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 07:29
Het idee was Frankrijk, dat wordt redelijk spannend, ik weet niet of ik dat mijn vrouw aan kan doen ;)
Wellicht toch kijken of ik via de zaak een auto kan huren voor de vakantie.

Het valt me wel op dat die routeplanners nog veel te wensen over laten.
Hopelijk gaat google binnenkort laadpaalinfo toevoegen aan hun kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
Hier heb je nog eentje
https://evpaths.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben1987
Hoezo is Frankrijk een uitdaging? Zat laders naar mijn idee, wij gaan 2 keer per jaar naar zuid West Frankrijk. Ff plannen maar je komt er wel lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
CyBeRSPiN schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:56:
@smoken hoe wist je zeker dat je 8 en 9 feb 150kWh hebt geladen?
Enige wat ik kan bedenken is dat de meter niet op 0 is begonnen? 40% laden en 30kWh erin stoppen komt overeen met mijn observatie. Ongeveer 15% laadverlies wat volgens mij standaard is?
De Zappi is al in december gemonteerd en eenmalig getest. Verder heb ik in januari en februari niet geladen.

8 feb. heb ik de e-Niro ontvangen, 30 km gereden en derhalve slechts een paar % geladen.

9 feb. heb ik een lange rit gehad van in totaal 255km met uiteindelijk nog 15% accu resterend, dus veel geladen daarna.

Totale som voor de maand feb. staat op 285kWh. De week van 10 t/m 17 feb. staat op 138kWh. Dan moet ik op 8 en 9 feb. samen dus het verschil geladen hebben, 285 - 138 = 147kWh. Best veel voor 255+30 km.

Er moet ergens iets mis gaan...durf hem nu in ieder geval niet de hele nacht aan de kabel te laten liggen. Teller geeft ook aan dat ik 3 dagen, 23 uur en 0 minuten in totaal geladen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Pre-heating aangezet? Zou ie continue de batterij hebben verwarmd i.p.v. max 30minuten voor vertrek?
Ik monitor mn huis intensief qua energiegebruik, als laden gestopt is dan gaat er echt niks meer in ook al is kabel verbonden. Met voorverwarmen nog weinig ervaring opgedaan.
Niet iemand uit de buurt die je lader even gebruikt heeft, of is ie beveiligd tegen gebruik door anderen? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-02-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
@CyBeRSPiN pre-heating heeft inderdaad altijd aangestaan, en ook stond de winterstand aan (beide nu uitgezet). Ik denk zelf dat er daar iets mis gegaan is of door de uitgestelde start.

Als het goed is kan niemand anders laden, dien je twee keer een pincode voor in te geven en tevens hangt er een camera recht boven de Zappi.

Komende week eens goed in de gaten houden. Wel zonde geld, ik heb 800km gereden, dus naar mijn mening zou ik nooit meer geladen moeten hebben dan max 150kWh, ik zit nu op het dubbele.

Verder overigens niets dan lof over de Zappi en de support vanuit de Nederlandse reseller. Ook nu, op dit late uur, direct reactie op mijn vraag. Deze week wat dingen testen, 2bcontinued!

[ Voor 15% gewijzigd door smoken op 17-02-2019 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin2508
  • Laatst online: 26-05-2021
Ik denk even hardop mee wat betreft je laatste laadsessie: 39% geladen

28,77 kWh : 0.39 = 73.77 kWh voor 100% : 67 KWh (ongeveer de capaciteit van de batterij?) = 110%. Dus 10% laadverlies? Misschien levert het laden tot 100% ook nog wat extra laadverlies op? 4mm2 of 6mm2 kabel? 10% verlies voor omzetten van AC naar DC is de realiteit denk ik?
smoken schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:50:
Kleine update:

Opgeladen van 61% naar 100%
Verbruik volgens meter: 29kWh (inclusief rest v/h huishouden), lading auto volgens Zappi 28.77kWh.

Ben bang dat die 285kWh die ik de afgelopen 1,5 week volgens Zappi geladen heb toch klopt :-(

Ik krijg op iOS nu ook push notificatie voor start laden en 100% lading trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Ben1987 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:23:
Hoezo is Frankrijk een uitdaging? Zat laders naar mijn idee, wij gaan 2 keer per jaar naar zuid West Frankrijk. Ff plannen maar je komt er wel lijkt mij.
Druk maar eens op ABRP een route naar zuid Frankrijk en dan een route naar midden Oostenrijk. Extreem verschil in laad snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Martin2508 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 23:50:
Ik denk even hardop mee wat betreft je laatste laadsessie: 39% geladen

28,77 kWh : 0.39 = 73.77 kWh voor 100% : 67 KWh (ongeveer de capaciteit van de batterij?) = 110%. Dus 10% laadverlies? Misschien levert het laden tot 100% ook nog wat extra laadverlies op? 4mm2 of 6mm2 kabel? 10% verlies voor omzetten van AC naar DC is de realiteit denk ik?

[...]
Geen idee welke kabel er gebruikt is eerlijk gezegd, hoe kan ik dat zien?

10% verlies zou kunnen, maar dan nog is 300kWh voor 800km wel absurd veel, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:39
@smoken

Je kunt ook eens in het EV menu kijken wat het verbruik per rit is geweest: tabje ECO rijden en dan Brandstofverbruik. Dan kun je kijken of het inderdaad aan je verbruik ligt of aan het opladen (of aan de meter).

Wat laden betreft merk ik dat opladen tot 100% veel meer verlies oplevert dan laden tot 80%. De eerste 1600 km heb ik steeds tot 100% opgeladen en dat leverde 10% verlies op. Sinds die tijd laad ik tot 80% op en dat reduceert het verlies tot 2% of zelfs minder. Bv gisteravond/vannacht volgens mijn NewMotion laadpaal 44.81 kW geladen, volgens mijn meter was dat 45 kW. Hogere temperaturen lijken ook wel (wat) effect te hebben. Ik ga de komende weken eens kijken wat het effect is als je tot 90% oplaadt.

In totaal nu 2896 km gereden en dat heeft me 596 kW gekost. 300 kW voor 800 km is heel hoog.

Overigens rijd ik altijd in ECO stand, heb geen winterbanden, maar rijd ook niet zuinig: veel snelweg en 130 als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
driel24 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 00:10:
[...]

Druk maar eens op ABRP een route naar zuid Frankrijk en dan een route naar midden Oostenrijk. Extreem verschil in laad snelheden.
Ik zie het ja... Moet 4 uur laden, die had ik niet verwacht....maar qua range vind ik 'm wel behoorlijk negatief berekenen, dat kan in de praktijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
@Harvest2002 als ik jouw verbruik omreken zou ik op 165kWh uitkomen voor 800km,...klinkt al een stuk aannemelijker dan 300kWh.

Ik ga de komende dagen testen en hopelijk krijg ik het uitgevogeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:39

greatgonzo

schit-te-rend!

Hier was laatst een MIA discussie. Heb de belastingdienst gebeld en je kunt in 2020 de MIA ontvangen van 2019.. Mits je al een betaling doet in 2019.

Ik neem aan dat jullie bij bestelling al een aanbetaling moesten doen? Hoeveel was dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
greatgonzo schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:56:
Hier was laatst een MIA discussie. Heb de belastingdienst gebeld en je kunt in 2020 de MIA ontvangen van 2019.. Mits je al een betaling doet in 2019.

Ik neem aan dat jullie bij bestelling al een aanbetaling moesten doen? Hoeveel was dat?
Ik heb geen enkele aanbetaling gedaan.
De MIA-regeling geldt voor het jaar waarin je de verplichting bent aangegaan (lees: Contract getekend).
Een eventuele aanbetaling is alleen relevant voor het jaar waarin je de MIA mag verrekenen met de winst.
Bijvoorbeeld:
Contract getekend in 2018 (betekent MIA regeling 2018)
10.000 euro aanbetaald in 2018 (dus dit deel moet je verrekenen met de winst van 2018)
resterende 40.000 euro betaald in 2019 (dit deel moet je dus verrekenen met de winst van 2019)

Even uitgaande van het feit dat er tussen het aangaan van de verplichting en de ingebruikname van het voertuig minder dan een jaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Correct. Ik heb ook geen aanbetaling gedaan. Voor de MIA is het ook niet nodig.Of je dealer een aanbetaling vraagt, staat hier los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ok.. maar dan kies je dus zelf voor aanbetaling, om zodoende MIA te kunnen aanvragen?

[ Voor 74% gewijzigd door greatgonzo op 18-02-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:12
Wat dan; en waar staat dat?
Ik denk ook dat bovenstaande klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

De belastingdienst zegt op de site:
In welk jaar verantwoordt u de investeringsaftrek in de aangifte?

U vermeldt de investeringsaftrek in de aangifte over het jaar van investeren. Daarbij is ook van belang of u het bedrijfsmiddel meteen in gebruik neemt of niet.

Ingebruikname

U neemt de investeringsaftrek in aanmerking in het jaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik neemt. Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald. Als er nog een restant aan investeringsaftrek is, kunt u dat in volgende jaren in aftrek brengen. Maar niet later dan het jaar van ingebruikname.

Als u de investering niet binnen 3 jaar in gebruik neemt, is er sprake van een (fictieve) desinvestering. U moet dan de desinvesteringsbijtelling toepassen.

Ook als u -bij een niet in gebruik genomen bedrijfsmiddel- niet binnen 12 maanden 25% van de investering hebt betaald, moet u de desinvesteringsbijtelling toepassen.
Ik moet dus in 2019 al wat investeren, wil ik er aanspraak op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-10 17:38

J8S

greatgonzo schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:16:
De belastingdienst zegt op de site:

[...]

Ik moet dus in 2019 al wat investeren, wil ik er aanspraak op maken.
Wil je er in 2019 aanspraak op maken, ja. Als je wagen besteld is in jan. 2019 en geleverd wordt in jan. 2020 (en betaald wordt in deze maand), dan kun je gebruik maken van de regeling van 2019 en dit bedrag aftrekken van de fiscale winst in 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
@greatgonzo

Ingebruikname is het moment waarop je de auto daadwerkelijk ontvangt en ermee gaat rijden. Dus koop in 2019 en betaling en ingebruikname in 2020, aftrek over belastbaar inkomen 2020.

Om mijn voorbeeld te nemen. Ik heb auto besteld (=gekocht) op 20-11-2018. Auto is geleverd op 16-01-2019, toen heb ik ook betaald en toen ben ik ermee gaan rijden. Op 25-01-2019 heb ik MIA 2018 aangevraagd over in totaal 41.290 euro (auto ex btw plus laadpaal). Op 28-01-2019 heb ik brief ontvangen dat men aanvraag heeft ontvangen en dat er geen technische controle wordt uitgevoerd. Dat betekent dat ik over het belastingjaar 2019 36% extra aftrek aan MIA heb over die 41.290.

Stel dat ik in 2018 al een aanbetaling had gedaan van 5.000 dan had ik over belastbaar inkomen 2018 aan MIA 1.800 (36% van 5000) kunnen aftrekken en over belastbaar inkomen 2019 36% van 36.290.

Let wel: dit zijn de bedragen en percentages van MIA 2018, de bedragen en percentages van MIA 2019 zijn lager: 27% over maximaal 40.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Harvest2002 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 07:19:
@smoken

Je kunt ook eens in het EV menu kijken wat het verbruik per rit is geweest: tabje ECO rijden en dan Brandstofverbruik. Dan kun je kijken of het inderdaad aan je verbruik ligt of aan het opladen (of aan de meter).

Wat laden betreft merk ik dat opladen tot 100% veel meer verlies oplevert dan laden tot 80%. De eerste 1600 km heb ik steeds tot 100% opgeladen en dat leverde 10% verlies op. Sinds die tijd laad ik tot 80% op en dat reduceert het verlies tot 2% of zelfs minder. Bv gisteravond/vannacht volgens mijn NewMotion laadpaal 44.81 kW geladen, volgens mijn meter was dat 45 kW. Hogere temperaturen lijken ook wel (wat) effect te hebben. Ik ga de komende weken eens kijken wat het effect is als je tot 90% oplaadt.

In totaal nu 2896 km gereden en dat heeft me 596 kW gekost. 300 kW voor 800 km is heel hoog.

Overigens rijd ik altijd in ECO stand, heb geen winterbanden, maar rijd ook niet zuinig: veel snelweg en 130 als dat kan.
Ik heb het nog even nagekeken, 800KM met 18.8kWh/100KM gemiddeld.
Dus dan zou ik niet meer hebben hoeven te laden dan 150kWh.
Benieuwd waar die andere ca. 150 naartoe gelekt zijn ... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
smoken schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:19:
[...]

Ik heb het nog even nagekeken, 800KM met 18.8kWh/100KM gemiddeld.
Dus dan zou ik niet meer hebben hoeven te laden dan 150kWh.
Benieuwd waar die andere ca. 150 naartoe gelekt zijn ... ;-)
Zie de discussie hier: CyBeRSPiN in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
Het lijkt erop dat het laden van 80% naar 100% een stuk minder efficient gaat (misschien wel richting 25% verlies ipv de standaard 10-15%) Ook lage temperaturen zijn van negatieve invloed op de efficiëntie. Heb geen data kunnen vinden van de e-Niro/Kona, maar vermoed dat het in zn algemeenheid geldt dat het laatste stukje lader minder efficient. Kan een reden zijn om op de lader in te stellen om niet meer dan 80/90% te laden op momenten dat je niet de hele range nodig hebt.
Maar dat zou alsnog niet jouw missende 150kWh niet verklaren denk ik.
Ofwel die Zappi is de weg kwijt (geweest) of er gaat iets mis in de auto waardoor ie heel veel stroom heeft verbrand via de paal.
Misschien met een logboekje bijhouden wat de SoC van de auto is bij aankoppelen en de meterstanden van Zappi en in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:41
Harvest2002 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:59:
@greatgonzo

Stel dat ik in 2018 al een aanbetaling had gedaan van 5.000 dan had ik over belastbaar inkomen 2018 aan MIA 1.800 (36% van 5000) kunnen aftrekken en over belastbaar inkomen 2019 36% van 36.290.
Volgens mijn fiscaal adviseur had je hier de volle 5000 aan aftrek MIA mogen rekenen.
Ik heb vrijwillig in december bij opdrachtverstrekking het volle bedrag aan MIA aanbetaald zodat ik die volledig op 2018 kan aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Goed lezen: ik heb het over extra MIA aftrek. De 5.000 die jij bedoelt is afschrijving, dus als je in 2018 5.000 hebt aanbetaald, kun je 5.000 afschrijven en 1.800 als extra MIA aftrek opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-10 14:04
Hebben jullie de wintermodus al weer uitstaan of gebruiken jullie deze helemaal niet?

Ik heb hier volgens mij zien langskomen dat deze alleen bij -10C actief wordt, maar waar kwam dat vandaan?

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Laatst online: 18-08 18:03
. weer onzin uitgekraamd

[ Voor 81% gewijzigd door Nelis13 op 18-02-2019 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
AeoIus schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:45:
Hebben jullie de wintermodus al weer uitstaan of gebruiken jullie deze helemaal niet?

Ik heb hier volgens mij zien langskomen dat deze alleen bij -10C actief wordt, maar waar kwam dat vandaan?
Staat nog aan maar heb geen idee wat het nu doet. Staan geen details in de handleiding en de importeur houdt het ook bij algemene bewoordingen terwijl ik vroeg wat precies de omstandigheden zijn waarop die wintermodus actief wordt een wat er dan gebeurt:
De wintermodus zal inderdaad het accupakket op de beste temperatuur proberen te brengen. Dit kan middels voorverwarmen tijdens laden of tijdens het rijden, waarbij er na een uur rijden resultaat zal worden verkregen.
Ook bij hoger dan -10C kan het zin hebben volgens mij. De optimale temp van de batterij ligt op 20 graden begreep ik.
"Cold gate" (het trager dan normaal opladen bij een snellader) wordt in elk geval niet opgelost door de winter modus aan te zetten, dit is uitvoerig getest door Bjørn en 'EV Puzzle' op Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:41
Harvest2002 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:42:
Goed lezen: ik heb het over extra MIA aftrek. De 5.000 die jij bedoelt is afschrijving, dus als je in 2018 5.000 hebt aanbetaald, kun je 5.000 afschrijven en 1.800 als extra MIA aftrek opvoeren.
Ik heb goed gelezen.
Ik heb het niet over afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 18:24
joepie de p schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:03:
[...]

Ik heb goed gelezen.
Ik heb het niet over afschrijving.
Inderdaad. Mij is het zo ook verteld door de belastingdienst. Je kunt dus de volle 5000 als MIA aftrek opvoeren, niet de 1800.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
De MIA is een extra aftrek van 36% over het bedrag dat je hebt geïnvesteerd in je auto. Je betaalt toch geen MIA aan de dealer? Het bedrag dat jullie in aftrek nemen is wellicht gelijk aan het bedrag dat je aan MIA kunt aftrekken en dat heb je vervolgens blijkbaar als aanbetaling aan de dealer betaald. En dat bedrag kun je aftrekken. Als dat fiscaal voordelig is voor jullie, prima.

Wat ik heb gezegd is dat je naast je gewone aanbetaling ook nog 36% extra kunt aftrekken voor de MIA. Ik heb niet gezegd dat je alleen maar 1.800 kunt aftrekken, dus nog steeds goed lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swaluw2
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-10-2022
Mooi dat de KIA app nu ook eindelijk een berichtje stuurt als opladen klaar is. Goed moment om dan de auto ook direct weg te halen bij de openbare laadpaal in de wijk.

Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swaluw2
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-10-2022
driel24 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 00:10:
[...]

Ik ga zelf naar Spanje met de e-Niro, inclusief dakkoffer, 4 personen in de auto en laden tijdens zwarte zaterdag.

Frankrijk route naar het Zuiden heeft meestal 50kw laders, dus hoger dan 45/47 kw laden zit er niet in. Optimum is van 15% (te leeg wil je niet zijn indien laadpaal stuk is of er meerdere wachtenden voor je zijn en je door moet rijden naar de volgende) tot 75%.
Dan sta je wel een uurtje bij de laadpaal telkens. Ik ga dan ook meestal max 100 rijden op ACC om 1 of 2x minder te kunnen laden op de hele route (1500 km).

Inderdaad is de ABRP app beetje te pessimistisch qua range maar met volle bagage, 4 personen en dakkoffer komt het voor mij juist wel redelijk in de buurt. Heb je dat niet, dan kan je in de settings het verbruik handmatig aanpassen waardoor het wel realistisch is.

Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@swaluw2 op zwarte zaterdag is wel echt een gok nemen dan, je bent vast niet de enige die het probeert met een EV. Bij een tankstation staan vaak al rijen, als je meerdere voor je hebt bij een snellader dan gaat de lol er gauw vanaf.. Moet je echt perse op een zaterdag gaan rijden? Ik snap dat nooit zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
CyBeRSPiN schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:20:
[...]

Zie de discussie hier: CyBeRSPiN in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
Het lijkt erop dat het laden van 80% naar 100% een stuk minder efficient gaat (misschien wel richting 25% verlies ipv de standaard 10-15%) Ook lage temperaturen zijn van negatieve invloed op de efficiëntie. Heb geen data kunnen vinden van de e-Niro/Kona, maar vermoed dat het in zn algemeenheid geldt dat het laatste stukje lader minder efficient. Kan een reden zijn om op de lader in te stellen om niet meer dan 80/90% te laden op momenten dat je niet de hele range nodig hebt.
Maar dat zou alsnog niet jouw missende 150kWh niet verklaren denk ik.
Ofwel die Zappi is de weg kwijt (geweest) of er gaat iets mis in de auto waardoor ie heel veel stroom heeft verbrand via de paal.
Misschien met een logboekje bijhouden wat de SoC van de auto is bij aankoppelen en de meterstanden van Zappi en in huis?
Thx @CyBeRSPiN !

Ik heb contact gehad met mijn energieleverancier en gevraagd of ze me konden vertellen wat de meterstand was op 1-2-2019. Zeer prettige medewerker aan de lijn welke met me mee is gaan rekenen en we kwamen beiden tot de conclusie dat er ca. 160kWh geladen is!

Het ziet er dus naar uit dat de logging functie van de Zappi niet helemaal lekker is, en dat was ook de reactie van de NL reseller. Ik heb firmware 1.76 terwijl de meest recente 2.32 is.

(hopelijk zeer) Binnenkort krijg ik de HUB binnen, dan kan ik meteen die firmware updaten.

Case Closed ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@smoken ok mooi om te horen! Wel slecht van Zappi dan, en van je leverancier die niet meteen ff zegt dat je beter kunt updaten. Ligt het gelukkig niet aan de Niro! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53

PeaceNlove

Deugleuter

Geen MID gecertificeerde meter er tussen gehangen? Volgens de Zappi website bij een andere partij voor ongeveer €25 te koop.

[ Voor 3% gewijzigd door PeaceNlove op 18-02-2019 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
pfew close(d) call 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
PeaceNlove schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:01:
Geen MID gecertificeerde meter er tussen gehangen? Volgens de Zappi website bij een andere partij voor ongeveer €25 te koop.
Nope... heb je een link?
Misschien een goed idee om alsnog te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
@PeaceNlove tx! Ik ga eens kijken of dit zelf in te bouwen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Werkt bij jullie off peak Charging? Bij mij is het hit or miss. Soms begint het laden direct, soms gaat hij wel om 23:00 starten met laden en soms start hij helemaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Z___Z schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:17:
Werkt bij jullie off peak Charging? Bij mij is het hit or miss. Soms begint het laden direct, soms gaat hij wel om 23:00 starten met laden en soms start hij helemaal niet...
Werkt prima, maar alleen als je een vertrektijd instelt. En volgens mij moet je dan voldoende leeg zijn om meteen te beginnen met laden, is het niet dat ie plant om “just in time” vol te zijn zodat je profiteert van een warme accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:07:
@swaluw2 op zwarte zaterdag is wel echt een gok nemen dan, je bent vast niet de enige die het probeert met een EV. Bij een tankstation staan vaak al rijen, als je meerdere voor je hebt bij een snellader dan gaat de lol er gauw vanaf.. Moet je echt perse op een zaterdag gaan rijden? Ik snap dat nooit zo.
Eens! en langs de péage / Corri-door staat er vaak maar één of ze moeten er wat bij geplaatst hebben. Ik ben in september 2017 gegaan en had het rijk alleen en het was ook nog eens doordeweeks. Ik zou nu, afhankelijk van de uiteindelijke bestemming eerder via Duitsland/Zwitserland gaan en dan kom je daarna in een stuk Frankrijk terecht waar ze tegen die tijd ook Ionity chargers klaar hebben. Dat zijn meestal 4 palen per laadplek of zelfs meer. Minder wachten en allemaal laders van meer dan 50kW.

En mijn ervaringen van de Corri-door chargers zie ik ook terug in notabene Franse reviews: hit & mis. Er zijn chargers die doen het perfect en er zijn er die niet aan de praat te krijgen zijn. Hou altijd minimaal 50-70km range over zodat je niet strand en naar een andere laadplek kan rijden. Oh, en als je de Franse taal niet een beetje machtig bent is het bellen van de helpdesk van de Corri-door zinloos: die spreken echt alleen maar Frans.

Mijn 2 centen gebaseerd op ervaring met een Ioniq Electric richting Franse alpen en weer terug.

En nog een nabrandertje: auto uitzetten voordat je gaat inpluggen en laden. Pas als de auto echt aan het laden is kan je eventueel de auto weer aanzetten, maar niet eerder; bij twijfel even extra wachten. Dat geldt voor meerdere fastchargers en is niet uniek voor de Corri-door chargers.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2019 21:54 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Wasstraat Waarschuwing. . .

Zonder er bij stil te staan de wasstraat ingereden. In z'n "N" zetten natuurlijk en . . . . . no way, de Niro probeert de wasstraat band/ketting tegen te houden 8)7 8)7 . Lichte paniek bij het personeel, "van de handrem af meneer, in z'n vrij".... check, handrem staat niet aan, rode "P" brand niet, "N" staat geselecteerd :F . "Meneer, meneer van de handrem af".... What's Up ? Display checkend..... AUTOHOLD stond nog aan. Check. Hoe krijg je die in godsnaam uit in zijn "N" ??? ahaha, even een onnatuurlijke reactie toepassen : voet op de rem, dan "Autohold" weer selecteren (gaat nu uit), voet van de rem . . . . . pffffff, mijn hartslag was toch lichtelijk omhoog gegaan :)

Wat hebben we geleerd ? Zet dus de Autohold-functie uit alvorens je de wasstraat binnenrijdt :9~ :9~

[ Voor 3% gewijzigd door giancarlo_f op 18-02-2019 21:47 . Reden: textuele aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Lol! :D Ik begon met lezen en dacht, huh N werkt prima, van de week nog door de wasstraat gegaan.
Ben je zo gek op auto-hold dat je dat altijd aan zet? Ik mis het totaal niet, met je linker flipper zet je de auto ook stil. Had hiervoor een automaat zonder auto-hold functie.

De wasstraat ga ik helaas vaker zien, Gravity Blue is zeer besmettelijk. Had hiervoor een auto met grijze metallic lak, die ging alleen met de 15k beurtjes bij de dealer door de wasstraat, en een enkele keer op eigen kosten in totaal 4/5x per jaar ofzo. Viel nooit zo op hoe smerig ie was.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-02-2019 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 18 februari 2019 @ 22:02:
Lol! :D Ik begon met lezen en dacht, huh N werkt prima, van de week nog door de wasstraat gegaan.
Ben je zo gek op auto-hold dat je dat altijd aan zet? Ik mis het totaal niet, met je linker flipper zet je de auto ook stil. Had hiervoor een automaat zonder auto-hold functie.

De wasstraat ga ik helaas vaker zien, Gravity Blue is zeer besmettelijk. Had hiervoor een auto met grijze metallic lak, die ging alleen met de 15k beurtjes bij de dealer door de wasstraat, en een enkele keer op eigen kosten in totaal 4/5x per jaar ofzo. Viel nooit zo op hoe smerig ie was.
Vond de achterkant sowieso snel vies worden, zal komen door de vorm van de auto.
PS: Donderdag haal ik mijn Gravity Blue ook op :) Opteer vooralsnog overigens wel voor handwas, vind wasstraat altijd zo zonde bij nieuwe auto's 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maaik13
  • Laatst online: 05-12-2020
Ik lees net op een andere site (besloten Kia Niro Facebook groep) dat er werkelijk een update aankomt. Sommige kleuren zijn hierdoor vanaf heden niet meer leverbaar. E-Niro PE. verwachte productie start nov-19
Voorzijde koplampen ice cube
Vernieuwd dashboard
Optioneel 10"navi + telematics services ipv kia connected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
maaik13 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 07:05:
Ik lees net op een andere site (besloten Kia Niro Facebook groep) dat er werkelijk een update aankomt. Sommige kleuren zijn hierdoor vanaf heden niet meer leverbaar. E-Niro PE. verwachte productie start nov-19
Vernieuwd dashboard
Ook bekend welke kleuren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-10 17:42
Vernieuwd dashboard
Als dit zo al zou zijn, vraag ik me af of ze bestaande e-Niro rijders een upgrade kunnen en willen aanbieden. De Connected Services is 'slechts' een extra geplaatste module (is zelfs pas in de haven ingebouwd). Als ik de plaatjes van de Uvo interface in de auto zie, dan lijkt die heel erg op de huidige. Het lijkt me ook niet dat ze alles compleet hebben herschreven voor Connected Services, maar dat het infotainmentsysteem beide ondersteunt (in Korea is er wel Uvo). Mocht dat zo zijn, dan is een upgrade van Connected Services => Uvo niet meer dan het vervangen van de module en mogelijk aanpassen van wat settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Maybe.. maar in Noorwegen hebben ze altijd gezegd dat de app “later” komt en niet achteraf ingebouwd kan worden. Dat lijkt nu te stroken met deze info, ik denk dat de “head-unit” vernieuwd is. Mogelijk gaat de simkaart er rechtstreeks in i.p.v. losse module, zou wel logisch zijn voor een fabrieksopties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-10 17:42
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:48:
Maybe.. maar in Noorwegen hebben ze altijd gezegd dat de app “later” komt en niet achteraf ingebouwd kan worden. Dat lijkt nu te stroken met deze info, ik denk dat de “head-unit” vernieuwd is. Mogelijk gaat de simkaart er rechtstreeks in i.p.v. losse module, zou wel logisch zijn voor een fabrieksopties.
Klopt, dat is daar inderdaad aangegeven. Ik zou het wel vreemd vinden dat ze dat 'opnieuw' zouden moeten maken/uitvinden. In Korea rijdt deze immers al met Uvo rond; dan zouden ze dus voor alleen NL en NO-markt een aparte 'head-unit' gemaakt hebben. Dat voelt naar mijn idee gek. Hopen mag altijd, maar ik merk dat ik voorverwarmen (grootste gemis tov Uvo) nu althans totaal niet mis. Auto is in no-time warm en vanochtend een gemiddeld verbruik van 14,5 kWh/100km op 80-wegen en wat stad (gisteren zelfs 12,5) op een afstand van 30km :Y (en op korte afstanden hakt de verwarming er uiteraard harder op in ;-)) .

[ Voor 4% gewijzigd door rlp.jaspers op 19-02-2019 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Niet alleen NL/NO maar heel Europa, zie ook de eerder geposte info van Kia Duitsland, over een app in Q3 2019.
Maar nu we de echte kou dit jaar alweer achter de rug hebben mis ik het ook niet meer ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-02-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus3110
Volgende week woensdag is het zover en mag ik mijn Niro ophalen bij de dealer. Heb er zin in! Voor mijn werk moet ik gemiddeld twee keer per week meer dan 400 km rijden, ik zal dan tussentijds aan de snellader moeten. Waar ik nog een beetje huiverig voor ben is dat de lader bezet kan zijn en dat de wachttijd dan toeneemt tot misschien wel een uur. Heeft iemand al ervaring met het rijden van langere afstanden en tussendoor snelladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-Niro
  • Laatst online: 25-07 20:59
Paulus3110 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:19:
Volgende week woensdag is het zover en mag ik mijn Niro ophalen bij de dealer. Heb er zin in!
Gefeliciteerd! Wanneer heb je de auto Gereserveerd / Besteld?

[ Voor 38% gewijzigd door e-Niro op 19-02-2019 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus3110
Gereserveerd vorig jaar zomer, besteld november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Volgende week woensdag is het zover en mag ik mijn Niro ophalen bij de dealer. Heb er zin in! Voor mijn werk moet ik gemiddeld twee keer per week meer dan 400 km rijden, ik zal dan tussentijds aan de snellader moeten. Waar ik nog een beetje huiverig voor ben is dat de lader bezet kan zijn en dat de wachttijd dan toeneemt tot misschien wel een uur. Heeft iemand al ervaring met het rijden van langere afstanden en tussendoor snelladen?
ligt eraan hoeveel meer dan 400 km je moet rijden. Je hoeft in principe alleen maar een klein beetje bij te laden. Je haalt zo'n 350 km als je veel snelweg rijdt. Dus als je 500 km moet rijden op een dag, dan hoef je maar 150 km bij te laden. Dat duurt zo'n 10 minuten. Lijkt me dat je dat wel ergens tussendoor kan doen. Met benzine/diesel zou je ook minstens 1x per week moeten tanken met die afstanden. Dus je "verliest" eigenlijk maar 1 extra "tankstop".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
Binnen Nederland zijn al zo veel snelladers langs de snelweg dat je dan ook wel door kunt rijden naar de volgende als er een helemaal bezet is volgens mij.
Je moet bijladen maar dat hoeft niet op het allerlaatste moment. Je moet het wel timen met de rest capaciteit in je batterij zodat je laadsnelheid maximaal is.
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360012716654/Charge_curve_Hyundai_Niro.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Laatst online: 18-08 18:03
Z___Z schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:06:
[...]

ligt eraan hoeveel meer dan 400 km je moet rijden. Je hoeft in principe alleen maar een klein beetje bij te laden. Je haalt zo'n 350 km als je veel snelweg rijdt. Dus als je 500 km moet rijden op een dag, dan hoef je maar 150 km bij te laden. Dat duurt zo'n 10 minuten. Lijkt me dat je dat wel ergens tussendoor kan doen. Met benzine/diesel zou je ook minstens 1x per week moeten tanken met die afstanden. Dus je "verliest" eigenlijk maar 1 extra "tankstop".
Nou 150 km is +/- 30% van de batterij. (3x150 = 450km)
50kW lader (over het algemeen en max dus 77kW laden)
Zelfs met 77kW per uur. Doe je over 1/3 van 64kW meer dan 10 minuten
Dus 20 minuten komt aan een >50kw lader in de buurt.
Aan een 50kW lader is 30% ongeveer 30 minuten. (persoonlijke ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
Fastned zegt zelf:
De laadsnelheid is maximaal 77 kW voor de uitvoering met 64 kWh batterij bij onze 175 kW snelladers. De laadsnelheid bij onze overige laders is maximaal 50 kW voor zowel de 39 als 64 kWh uitvoering. In onderstaande laadcurve kun je de laadsnelheid zien van de 64 kWh e-Niro op beide typen snelladers. De e-Niro laadt 100 kilometer bereik in 15 - 25 minuten. Vanaf 73% zal de laadsnelheid stapsgewijs afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 12:40
Vernieuwd dashboard
Ik zou dit toch wel heel jammer vinden. Mijn bestelling gaat deze week pas richting de LM, dus eind dit jaar of begin volgend jaar rijden. Als ik hem halverwege volgend jaar met goede app kan krijgen doe ik dat liever...
Blijf het raar vinden dat KIA nu al z’n melkkoe gaat bijwerken, het is niet alsof ze hem in de huidige vorm niet verkocht krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Smobbo schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:49:
[...]

Ik zou dit toch wel heel jammer vinden. Mijn bestelling gaat deze week pas richting de LM, dus eind dit jaar of begin volgend jaar rijden. Als ik hem halverwege volgend jaar met goede app kan krijgen doe ik dat liever...
Blijf het raar vinden dat KIA nu al z’n melkkoe gaat bijwerken, het is niet alsof ze hem in de huidige vorm niet verkocht krijgen :+
Ach de huidige app is prima, alleen dat voorverwarmen kan soms wel handig zijn. Maar dan alleen als ze ook fixen dat ie niet perse aangesloten moet zijn op een paal.

De Niro als model gaat al wel een tijdje mee (2016/2017), modellen worden continu geüpdatet dus de e-Niro gaat gewoon mee in die wijziging voor de hele Niro-lijn:
https://thekoreancarblog....aught-for-the-first-time/
Of het een echte melkkoe voor Kia is betwijfel ik, de accu's moeten ze elders inkopen dus daar verdienen ze weinig op.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-02-2019 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-10 10:35
Hier, na 2 ritten in de auto, een super tevreden persoon! Wat rijdt het heerlijk rustig en stil zeg!
Nu dat dikke boek eens doorspitten en alles instellen (waaronder de zitpositie en Carplay).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shippie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-03 09:28

shippie

Dussssssssss..

Smobbo schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:49:
[...]

Als ik het bericht mag geloven wordt de wijziging in november in de fabriek doorgevoerd. Als je bestelling nu nog niet gedaan is, verwacht ik dat je auto na november pas gebouwd gaat worden. Ik zal eens bij de dealer navragen of hij al een productiedatum heeft voor de mijne (16 januari besteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:45

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik lees net op een andere site (besloten Kia Niro Facebook groep) dat er werkelijk een update aankomt.
<knip>
Wat zijn dat voor lampen, die ‘ice cube’?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shippie

shippie

Dussssssssss..

Hippe Lip schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:17:
[...]

Wat zijn dat voor lampen, die ‘ice cube’?
Vierkantje lampjes die ook op andere kia's te vinden zijn, dacht ik
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS-ol58kUxwBFKUkZ6gGQuJQQkClSUS4FtUcWHfcQSWH8GkLMv5

[ Voor 23% gewijzigd door shippie op 19-02-2019 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
  • Laatst online: 14-11-2023
Het ligt eraan hoe lang je op een bestemming bent en of ze daar een laadpaal hebben.
Ik zit één keer per week de hele dag bij een klant (200 km enkele reis) zonder laadpaal. Helaas ook geen publieke laadpaal in de buurt.

Ik moet dus snelladen anders red ik het niet. Meestal doe ik dat op de heenweg met een bakje koffie.
Vanmorgen geladen van 28% tot en met 75% met 39 kW. Boven de 76% valt de snelheid terug naar 23 kW.
Daar was hij bijna één uur mee bezig. Geen probleem, want zat rustig met een bakje koffie te werken.

Zou ik kunnen laden bij de klant, dan kan ik in die 8 uur dat ik daar ben redelijk wat bijtanken zodat ik de terugweg met een vollere batterij kan aanvangen. Dan moet ik nog steeds snelladen op de terugweg, maar dat zou dan een stuk korter kunnen om thuis te komen. 's Nachts kan de auto dan weer vol raken voor de volgende dag.

Deze rit is voor mij de uitzondering. Bij de meeste van mijn bestemmingen is een (publieke) laadpaal te vinden.

Maak je veel kilometers op een dag en bezoek je ook nog eens veel bestemmingen, dan is snelladen wellicht de enige optie. Ook als er een laadpaal is, is de tijd van je bezoek misschien te kort om voldoende kilometers bij te tanken. Zeker als het een 3.2 kW laadpaal is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smoken
smoken schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:38:
Ook ik heb een pakketje richting NL vanuit ver en wellicht kan dit voor anderen hier ook interessant zijn: pedalen
Nog niet eerder iets vanuit Korea zo snel ontvangen!

e-Niro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KAarGiEjoL6wnT0RlzfrMhUc/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WyLZibvqFoKMGdEWY4ROKm51/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 16:32
Akubra schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:31:
[...]

Ik zit één keer per week de hele dag bij een klant (200 km enkele reis) zonder laadpaal. Helaas ook geen publieke laadpaal in de buurt.

Ik moet dus snelladen anders red ik het niet.

Zou ik kunnen laden bij de klant, dan kan ik in die 8 uur dat ik daar ben redelijk wat bijtanken zodat ik de terugweg met een vollere batterij kan aanvangen. Dan moet ik nog steeds snelladen op de terugweg,
[...]
Je kan toch wel 400 km rijden als je tussendoor 8 u aan aan een lader hangt en je met een volle lading vertrok. Zelfs als deze 3 kW is komt er 24 kWh bij ? Heb je een 7,4 kW te pakken dan zit je praktisch vol!

[ Voor 3% gewijzigd door Wackerstamfer op 19-02-2019 14:31 ]

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
shippie schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:35:
[...]

Als ik het bericht mag geloven wordt de wijziging in november in de fabriek doorgevoerd. Als je bestelling nu nog niet gedaan is, verwacht ik dat je auto na november pas gebouwd gaat worden. Ik zal eens bij de dealer navragen of hij al een productiedatum heeft voor de mijne (16 januari besteld).
De mijne is 14-2-2019 besteld bij de lm, en levering week 8 2020 !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shippie

shippie

Dussssssssss..

koekerk schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:58:
[...]

De mijne is 14-2-2019 besteld bij de lm, en levering week 8 2020 !!
Dikke kans dat je dus de updatet model krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
  • Laatst online: 14-11-2023
Wackerstamfer schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:29:
[...]

Je kan toch wel 400 km rijden als je tussendoor 8 u aan aan een lader hangt en je met een volle lading vertrok. Zelfs als deze 3 kW is komt er 24 kWh bij ? Heb je een 7,4 kW te pakken dan zit je praktisch vol!
Ik vertok niet vol. Mijn laadpaal thuis is nog niet geplaatst en voor die 14 kW had ik geen zin in het rijden naar een laadpaal in mijn wijk. En zoals ik al aangaf heeft deze klant geen laadpaal, dus kan in die 8 uur niet laden.

Heeft je bestemming dat wel, dan moet die 400 zeker te doen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Akubra op 19-02-2019 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
shippie schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 14:59:
[...]

Dikke kans dat je dus de updatet model krijgt
_/-\o_ mag dan ook wel, na het lange wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shippie

shippie

Dussssssssss..

koekerk schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:00:
[...]

_/-\o_ mag dan ook wel, na het lange wachten...
Lijkt mij ook, sterker nog .. ik wil best een paar weekjes extra wachten om dat model ook te krijgen. Ik wacht nog op antwoord van de dealer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:54:
[...]

Ach de huidige app is prima, alleen dat voorverwarmen kan soms wel handig zijn. Maar dan alleen als ze ook fixen dat ie niet perse aangesloten moet zijn op een paal.

De Niro als model gaat al wel een tijdje mee (2016/2017), modellen worden continu geüpdatet dus de e-Niro gaat gewoon mee in die wijziging voor de hele Niro-lijn:
https://thekoreancarblog....aught-for-the-first-time/
Of het een echte melkkoe voor Kia is betwijfel ik, de accu's moeten ze elders inkopen dus daar verdienen ze weinig op.
Het kan ook zijn, zoals bij het zuster model, dat de hybride modellen een update krijgen en pas veel later het EV model. Immers het EV model is pas uit en heeft al andere accenten ten opzichte van de hybrides.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus3110
Iedereen die heeft gereageerd op mijn vraag over snelladen langs de snelweg bedankt! Volgens mij hoef ik mij niet druk te maken en kan ik simpel genoek bereik opladen om thuis te komen
Pagina: 1 ... 9 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.