• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:58
Hippe Lip schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:05:
[...]

Nounou, dik betalen? We zijn wel verwend geworden hier in NL hoor! De bijtelling is sinds vorig jaar weliswaar verhoogd, maar ten opzichte van de bijtelling van een ICE is dit toch nog steeds erg weinig?
De prachtige Opel Ampera met 0% bijtelling. Ik mis hem nog iedere maand 😁

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:05:
[...]

Nounou, dik betalen? We zijn wel verwend geworden hier in NL hoor! De bijtelling is sinds vorig jaar weliswaar verhoogd, maar ten opzichte van de bijtelling van een ICE is dit toch nog steeds erg weinig?
Dat is inderdaad precies het punt :) Ik moet dus nu aan de ICE dus dat gaat mij netto minimaal het dubbele per maand kosten... Tegen de tijd dat ik aan de accu kan (5 jaar) is de vraag of er überhaupt nog ICE korting is of dat de overheid deze gewoon aan het uitfaseren is.
kdeboois schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:15:
[...]

De prachtige Opel Ampera met 0% bijtelling. Ik mis hem nog iedere maand 😁
Hehe Opel Ampera heb ik ook nog bekeken, maar die is echt te klein met gezin met 2 kinderen..

[ Voor 19% gewijzigd door Okasha op 20-02-2020 11:25 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:57
Levertijd zou nu ca 7 maanden zijn volgens een collega die deze week een bestelling deed.
Vind ik nog meevallen, dacht al ergens gehoord te hebben dat ze al uitverkocht waren voor levering dit jaar.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:27
En de aankomstdatum is een geschatte datum. De werkelijke datum kan veel later zijn, door tussenstops of soms wachttijden op zee. Mijn Kona stond op een autoboot die bijna 6 dagen voor het VK op zee heeft gelegen en kwam 10 dagen later aan dan gepland, door meerdere tussenstops.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Dagniro
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-08 20:55
Heeft iemand een foto van een e-niro met Katana velgen eronder? Ik heb per ongeluk deze velgen besteld (had Kunsan moeten zijn) en ik kan niet meer wijzigen 😒. Kan me de auto niet zo goed voorstellen met deze velgen.

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
Dagniro schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:10:
Heeft iemand een foto van een e-niro met Katana velgen eronder? Ik heb per ongeluk deze velgen besteld (had Kunsan moeten zijn) en ik kan niet meer wijzigen 😒. Kan me de auto niet zo goed voorstellen met deze velgen.
[Afbeelding]

• GagdetGrunn
  • Laatst online: 15-09-2021
Okasha schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:49:
[...]

Nou heb vanochtend nog even getest, maar toch definitief van de shortlist. De zit is gewoon te hoog en het plafond te laat om een fijne zit te vinden. Met mijn rug helaas geen optie. Dat wordt dus gewoon dik de bijtelling lappen aan vadertje staat ;)
Misschien beetje vloeken in de kerk hier maar heb je de Model 3 goed getest? Ik krijg hoe langer ik de E-Niro steeds meer het gevoel dat ik tóch voor de Tesla had moeten gaan. De adaptive cruise control en LFA zijn daar gewoon veel beter. En zitten achter het stuur was ook geen straf.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Stond die nog op de handrem van de brug af? Die bandenmaat lijkt veel te klein, de wielkast is een stuk leger dan met de standaard banden?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:27
Nou kogel is ook de kerk.. Een voorraad 2019 e-Niro besteld. Durfde het niet aan om het risico te nemen op een 2020 model welke misschien wel/niet geleverd wordt dit jaar.

Binnenkort zoefen ipv vroemen..

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:15
Lange tijd geleden (maart 2019) is er hier volop gesproken over muziek via USB in combinatie met Android Auto. Er is maar één USB om te connecten. Dus het was OF USB-stick, OF AndroidAuto.

Sinds kort zelf een e-niro, dus kan nu zelf testen.
De eerste dagen geen muziek te vinden via Google Music in AndroidAuto.
Maar sinds vandaag zie ik mijn muziek die op de MicroSd in mijn Samsung S9 (android10) staat.
Ik weet niet of er een update geweest is deze week of dat het uitlezen gewoon heel lang duurt....

Maar dit is wel handig !!!

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Seroendeng
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-12 02:24
Rostares schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:14:
Nou kogel is ook de kerk.. Een voorraad 2019 e-Niro besteld. Durfde het niet aan om het risico te nemen op een 2020 model welke misschien wel/niet geleverd wordt dit jaar.

Binnenkort zoefen ipv vroemen..
Gefeliciteerd en ga je geen spijt van krijgen hoor. Blijft een goeie en comfortabele auto met alles erop en eraan! Toevoegingen van MY20 zijn leuk maar niet noodzakelijk (zeker tegen die meerprijs).

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:24
Onze leasemaatschappij heeft een paar weken geleden de e-Niro besteld, als het Corona virus niet teveel de productiecapaciteit omlaag haalt zou deze voor 2021 binnen moeten zijn.
Ik heb me redelijk verdiept in het ding, maar één ding is me niet duidelijk geworden: is de binnenspiegel automatisch dimmend?

Verwijderd

Frij5fd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:19:
Ik heb me redelijk verdiept in het ding, maar één ding is me niet duidelijk geworden: is de binnenspiegel automatisch dimmend?
De binnenspiegel is inderdaad automatisch dimmen, er zit een aan/uit knopje op om de functie uit te kunnen schakelen
Gefeliciteerd met je bestelling!

• Ronaldpvandijk
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-05-2022
Hmm,
Vanmorgen deed mijn eSoul niets meer. De laadpas stond in storing.
Wss 12v accu leeg. Nu wachten op de pechhulp.

Vraag me alleen af wat te doen. Een ICE moet je even laten draaien, maar dat werkt bij een EV vlgs mij niet. Hoe wordt die accu nu vol? Aan een andere laadpas koppelen?

• kdeboois
Volgens mij kan je het laden van de 12V batterij triggeren. Ik ga even zoeken.

@Ronaldpvandijk
There is a setting in the menu for e-Niro under system settings -> other -> Aux. Battery saver+
When this is ticked the 12 v battery is recharged by the main battery. But only 10 times in a row for some reason, so leaving the car for longer periods could cause a dead battery anyway.

[ Voor 66% gewijzigd door kdeboois op 23-02-2020 11:05 ]

• Ronaldpvandijk
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-05-2022
@kdeboois ,
Klopt. Heb ik ook aanstaan.
Maar dan is het vreemd dat de 12v dus toch ontladen is, door de storing aan de paal.
En het lijkt er ook niet op dat de 12v daarna geladen wordt uit de hoofdaccu.

• kdeboois
Ronaldpvandijk schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:46:
@kdeboois ,
Maar dan is het vreemd dat de 12v dus toch ontladen is, door de storing aan de paal.
Waarom heb je die aanstaan ?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Die functie heb ik ook aan staan. Het lijkt me voor iedereen zinvol om die aan te zetten, juist voor het geval dat...

Maar er staat in het instructieboekje dacht ik ook bij dat die functie wel enkele beperkingen heeft. Hij stopt met bijladen als de accu te vaak bijgeladen moet worden. Terecht, want dat kan duiden op een serieuze storing en die wil je niet ongemerkt in stand houden. Die kan, als de auto een paar dagen (weekend bijv) stil staat uiteindelijk zelfs je rijaccu helemaal leegtrekken, zeker als daar al niet al te veel meer in zat.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• RKruk
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-07 11:12
Zag ik zojuist op Youtube, impressie van de nieuwe infotainment van de Niro MY20:

YouTube: e-Niro ‘4’ / MY20 infotainment & dash preview

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dat brede navigatiescherm ziet er wel fraai uit. En het ding lijkt een stuk responsiever. Mijn (MY19) systeem lijkt altijd een beetje achter mijn vinger aan te hobbelen.

Nice to have, maar hiervoor zou ik niet per se op een MY20 hoeven wachten. De 3-fase lader is iets anders, maar ook dat binnen redelijke grenzen. Tis een mooie feature, maar omdat ik nooit onderweg aan een AC-paal heb hoeven staan mis ik het ook niet. Dat ligt wellicht anders bij een veelrijder zonder eigen laadpaal op de oprit die altijd op een openbare paal is aangewezen?

<John O`Mill>

• CyBeRSPiN
En op afstand verwarmen / koelen via de app, ook als ie niet aan de paal staat is ook zeker nice to have. Als er ooit nog een echte winter komt. Maar ook in de zomer is het wel geinig om een paar tellen voordat je in de auto stapt alvast de airco aan te knallen.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
...

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:30 ]

• CyBeRSPiN
Ik sprak ook een persoonlijke voorkeur uit @IvoB2.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:00
IvoB2 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:22:
Bwa, dat weet ik zo nog niet.
Ik vind er persoonlijks niets lollig aan om zonder overgang plots van 40°C in 25°C terecht te komen. En op een verkoudheid meer zit ik ook al niet te wachten. Als ik het al gebruik dan liever met een zachte overgang. En de opgehoopte warmte in de auto is er het vlugst uit door even de vier ramen te openen (kan tegenwoordig ook al met een knopje).
En tijdens "een echte winter" is als overgang (tot de verwarming zijn werk begint te doen) de zetel- en stuurverwarming een mooie overgang.
Dat lijkt mij inderdaad ook niets, maar daarom wil ik dus van ca. 21°C naar max 25°C, ook als het buiten richting 40°C gaat.
En je maakt mij niet wijs dat jij 's zomers van 40°C naar 25°C zou gaan als je de auto in stapt. Tenzij je daarvoor in de volle zon uit de wind etc hebt gezeten (uitgaande van Benelux klimaat).

En ja de 4 ramen met knopje open helpt ook al sinds een jaar of 15, en met airco vol aan is het dan ook binnen paar minuten geregeld. Dus probleem valt in praktijk wel mee.

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 23-02-2020 14:42 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• stefan01984
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-11-2020
Geen boten bekend met aankomst in haven Rotterdam! Komen de Niro's via Antwerpen hier komen in korte tijd wel een tal van boten aan.

• IvoB2
...

[ Voor 125% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:29 ]

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:16
Ronaldpvandijk schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:46:
@kdeboois ,
Die optie is denk ik alleen voor de zelf ontlading van de 12V accu te compenseren.
Ik heb voor de zekerheid een jump starter in de auto liggen.
Mocht er een storing zijn (laadklepje niet dicht etc) waardoor de auto niet in standby gaat en dus de 12V leeg trekt hoef ik niet op de pech hulp te wachten.

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:24
stefan01984 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:47:
Geen boten bekend met aankomst in haven Rotterdam! Komen de Niro's via Antwerpen hier komen in korte tijd wel een tal van boten aan.
Yep, zie eerdere posts alhier
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61489060

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-12 18:23
RKruk schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:45:
Zag ik zojuist op Youtube, impressie van de nieuwe infotainment van de Niro MY20:

YouTube: e-Niro ‘4’ / MY20 infotainment & dash preview
Het bewijs dat ze er dan eindelijk zijn 😀 Alleen stuur aan de verkeerde kant.

Denk dat met een zwart dashboard het er wel mooier uitziet, dan lijkt het scherm er meer in verwerkt te zijn.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:25
Mabion schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:28:
[...]
Denk dat met een zwart dashboard het er wel mooier uitziet, dan lijkt het scherm er meer in verwerkt te zijn.
Klopt ziet er strak uit in zwart. De hybrides hebben dat al.
Inderdaad snappy :9

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
Het dashboard IS zwart hoor. Hier zit alleen het witte af-fabriek folie nog op het dashboard. Maar zo’n wit dashboard is ook niet lelijk. Ik vind al dat zwart van binnen zo somber...

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 23-02-2020 21:55 ]

<John O`Mill>

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-12 18:23
Hippe Lip schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:54:
[...]

Het dashboard IS zwart hoor. Hier zit alleen het witte af-fabriek folie nog op het dashboard. Maar zo’n wit dashboard is ook niet lelijk. Ik vind al dat zwart van binnen zo somber...
Ahja, na een tweede keer kijken zie ik dat het inderdaad een folie is.

Gelukkig zit er dan weer ambient lighting in, om de boel weer op te vrolijken!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-12 07:29
eltron schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:40:
[...]

En ja de 4 ramen met knopje open helpt ook al sinds een jaar of 15, en met airco vol aan is het dan ook binnen paar minuten geregeld. Dus probleem valt in praktijk wel mee.
Dat knopje heb ik nog even gemist op de e-Niro. Zit die functie er wel op?

• stefan01984
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-11-2020
[...]

Het bewijs dat ze er dan eindelijk zijn 😀 Alleen stuur aan de verkeerde kant.

Is ook zwart dashboard, hier zit nog transport folie op het dashboard. Moet voor aflevering er nog afgehaald worden.

• eltron
joepie de p schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:03:
[...]
Dat knopje heb ik nog even gemist op de e-Niro. Zit die functie er wel op?
Ik moet bekennen dat ik het ook niet kan vinden. Tot nog toe niet nodig gehad, maar ik was altijd gewend dat de ramen open gaan als je de knop om de deur te openen (op je sleutel), 2 seconden vast houdt. Dacht dat dit standaard was want in meerdere auto's van verschillende merken was dat zo. Bij E-Niro echter niet, tenzij het ergens in de gebruikersinstellingen afzonderlijk is in te stellen(?)

• joepie de p
Ik kan het in de gebruikershandleiding niet vinden. De sleutel is echt alleen voor het ontgrendelen/vergrendelen van portieren en de achterklep, en om te starten.

Op zich jammer. Had ook graag met de afstandsbediening de ramen alle vier kunnen openen of sluiten. Ik mis ook de functie dat geopende ramen automatisch sluiten als je de auto uitzet of afsluit.

• CyBeRSPiN
En als we toch aan het klagen zijn: ik vind het bizar dat de ramen in de achterportieren niet met een druk te openen of te sluiten zijn zoals in de voorportieren. Je moet de knoppen ingedrukt houden.

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-12 09:49
Zo bizar is dat niet. Ik heb nog nooit een auto gehad waarbij de achter portierramen met 1 druk opengingen. Links voor is standaard, rechtsvoor meestal. Achter nog nooit gehad

• CyBeRSPiN
Steeck03 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:54:
Zo bizar is dat niet. Ik heb nog nooit een auto gehad waarbij de achter portierramen met 1 druk opengingen. Links voor is standaard, rechtsvoor meestal. Achter nog nooit gehad
Dan was ik verwend met mn Toyota's die ik hiervoor reed ;)
Maar toch vreemd? Is elektronica van 50ct die dat regelt, waarom daarop bezuinigen voor achter.

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-12 10:41
Ik heb inmiddels met een aantal Kia dealers contact gehad en krijg tegenstrijdige informatie over de levertijd van de e-Niro... De een zegt minimaal een jaar, de ander zegt "2020 gaat lukken hoor meneer!"
Heeft iemand hier enig idee of levering dit jaar mogelijk is?

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-12 07:20
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:58:
[...]

Maar toch vreemd? Is elektronica van 50ct die dat regelt, waarom daarop bezuinigen voor achter.
Voor 50ct inclusief de beveiliging tegen kindervingertjes? Zelfs voor de (volwassen) bestuurder hebben ze die beveiliging er in gestopt

• DKoenders
  • Laatst online: 19-12 16:57
Steeck03 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:54:
Zowel franse (Renault, Peugeot) als duitse auto's (VW, volgens mij ook Opel) hebben het in deze klasse standaard. Inderdaad een beetje knullig dat KIA dit niet heeft :'(

• CyBeRSPiN
EvilBeegee schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:01:
Ik heb inmiddels met een aantal Kia dealers contact gehad en krijg tegenstrijdige informatie over de levertijd van de e-Niro... De een zegt minimaal een jaar, de ander zegt "2020 gaat lukken hoor meneer!"
Zijn ze bereid om in je contract op te laten nemen dat je gratis kan annuleren als levering dit jaar niet meer gaat lukken?
Het is heel goed mogelijk dat je bij verschillende dealers andere antwoorden krijgt en ze allemaal gelijk hebben. Ze lijken allemaal een quota te krijgen, de een zit er al doorheen, de ander heeft mogelijk nog ruimte.
Ook kunnen er leasemaatschappijen zijn die een voorraad hebben ingekocht.
bruneelm schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:03:
[...]

Voor 50ct inclusief de beveiliging tegen kindervingertjes? Zelfs voor de (volwassen) bestuurder hebben ze die beveiliging er in gestopt
Zit dat er nu niet in achter dan? Dat zou wel kwalijk zijn, want je als je de knop ingedukt houdt ligt dat vingerkootje dan dus ineens op straat? :o Misschien eens met een worteltje proberen :+

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-02-2020 11:09 ]

• Rostares
Welkom bij de club..

Dit zeiden ze vorig jaar ook tegen mijn collega.. Die zit nu nog steeds te wachten op zijn E-Niro (ergens begin vorig jaar besteld)

Dat is dus ook de reden dat ik maar voor zeker ben gegaan en voor het 2019 model ben gegaan. En er 1 heb gekozen die al met 4 wielen in de showroom staat :-)

• Marcva
Rostares schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:14:
[...]

Dat is dus ook de reden dat ik maar voor zeker ben gegaan en voor het 2019 model ben gegaan. En er 1 heb gekozen die al met 4 wielen in de showroom staat :-)
En vorig jaar op kenteken gezet is? En dus 4% bijtelling heeft over de volledige waarde van de auto?

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:39
Wat ik vorige week van de dealer waar ik geweest was begreep is dat alle/veel dealers/dealergroepen al in het voren productieplekken gereserveerd hebben (oftwel, gewoon een aankooporder ingedient welke tot een bepaalde tijd geannuleerd/aangepast naar model kan worden)

Mocht die dealer de betreffende plek nog niet verkocht hebben is er een mogelijkheid dat die (zonder vertragingen) nog in 2020 gaat lukken, mocht de dealer al zijn plekken al verkocht hebben zal het een nieuwe order worden waar die kans een stuk kleiner is

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Rostares
Marcva schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:19:
[...]

En vorig jaar op kenteken gezet is? En dus 4% bijtelling heeft over de volledige waarde van de auto?
Dat zou echt feest zijn.. Maar helaas.

Nee, de auto was begin februari binnen gekomen. Vond ik wel apart want zou verwachten dat deze er al lang moesten zijn. Hebben blijkbaar nog ergens op zee rondgezworven.

Zie op Autotrack wel wat modellen die gedeeltelijk MY2020 lijken te zijn, maar bijvoorbeeld weer de 3fase lader missen.

Heb eigenlijk nog nooit zoveel gehannes gehad met het uitzoeken van een auto (inmiddels 4e leaseauto)

Zou het prima vinden om te wachten maar die kans dat het toch 2021 wordt nekt het voor mij een beetje. Aangezien de Kia in zijn klasse de enige betaalbare optie is als ik elektrisch wil rijden.

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-12 10:41
Dank voor jullie antwoorden. Misschien moet ik inderdaad proberen een annuleringsclausule in te bouwen mocht het dit jaar niet lukken.

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:13
Ik heb twee weken geleden via de leasemaatschappij een MY2020 besteld. Dealer gaf aan dat juli/augustus levering mogelijk was.
Omdat mijn huidige leasecontract in december afloopt staat de levering nu op december. Volgens de dealer ging dit ook zeker lukken.

Ik kan overigens mijn bestelling bij de leasemaatschapij aanpassen/annuleren als de e-niro niet in december wordt geleverd, maar ik heb liever dat de e-niro dit jaar geleverd wordt.

• wnijhuis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-05-2024
Deze reactie gekregen op mijn vraag in hoeverre er al duidelijkheid is over levering van mijn MY20 november/december: "Zojuist heb ik contact gehad met de leverende dealer. Hij heeft aangegeven dat er in maart wordt gestart met de productie van de batch waarin deze auto zit en naar verwachting zal levering dat ook gewoon dit jaar plaatsvinden. Niks is zeker in autoland en helemaal wanneer we het over een populaire elektrische auto als de E-Niro hebben. Zoals het nu lijkt hoef jij je hier echter geen zorgen over te maken.".

• eltron
Frenkie567917 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:01:
Ik heb twee weken geleden via de leasemaatschappij een MY2020 besteld. Dealer gaf aan dat juli/augustus levering mogelijk was.
Omdat mijn huidige leasecontract in december afloopt staat de levering nu op december. Volgens de dealer ging dit ook zeker lukken.

Ik kan overigens mijn bestelling bij de leasemaatschapij aanpassen/annuleren als de e-niro niet in december wordt geleverd, maar ik heb liever dat de e-niro dit jaar geleverd wordt.
Als ze nu ook de planning op december richten hoeft er weinig mis te gaan of het wordt 2021.
Als ze plannen juli/augustus, is er een redelijke kans dat december lukt. momenteel weet niemand hoeveel vertraging Covid-19 gaat opleveren

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:12
Heb net een dealer aan de lijn gehad. Geeft aan dat my2020 een levertijd heeft van 6 tot 7 maanden. De wachttijd van een jaar zou niet meer aan de orde zijn. Hoorde zoiets ook al van de leasemaatschappij.

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:13
eltron schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:25:
[...]

Als ze nu ook de planning op december richten hoeft er weinig mis te gaan of het wordt 2021.
Als ze plannen juli/augustus, is er een redelijke kans dat december lukt. momenteel weet niemand hoeveel vertraging Covid-19 gaat opleveren
Ja, daar ben ik ook wat bang voor...
Ik ga vragen bij dealer/leasemaatschappij of het mogelijk is om de leverdatum te vervroegen, maar dat de auto pas in december op kenteken wordt gezet. Oftewel, dat de auto zolang bij de dealer wordt "gestald".

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-12 22:32

GVR

Rostares schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:32:
[...]

Nee, de auto was begin februari binnen gekomen. Vond ik wel apart want zou verwachten dat deze er al lang moesten zijn. Hebben blijkbaar nog ergens op zee rondgezworven.

Zie op Autotrack wel wat modellen die gedeeltelijk MY2020 lijken te zijn, maar bijvoorbeeld weer de 3fase lader missen.

Heb eigenlijk nog nooit zoveel gehannes gehad met het uitzoeken van een auto (inmiddels 4e leaseauto)

Zou het prima vinden om te wachten maar die kans dat het toch 2021 wordt nekt het voor mij een beetje. Aangezien de Kia in zijn klasse de enige betaalbare optie is als ik elektrisch wil rijden.
Ik krijg een my20 met 1 fase (al dacht ik 3 fase te krijgen helaas), dus die combi kan gewoon

• Seroendeng
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:58:
[...]

[Zie dat deze al eerder beantwoord was 😅... Inderdaad maar proberen met een worteltje]

50cent denk ik niet. Bij die functie moet een anti pinch klembeveiliging aanwezig zijn. In dat geval moet er een extra sensor in de raammotor zitten die het weer duurder maakt. Ook de elektronica moet dan van een andere orde zijn wat betreft betrouwbaarheid... Lijkt soms simpeler dan het is.

[ Voor 8% gewijzigd door Seroendeng op 24-02-2020 21:09 ]

• Seroendeng
Iets anders wat ik vanavond opmerkte (schaam momentje..) Mijn instrument cluster stond erg fel terwijl het donker was. Ik klooien met de verlichting knop maar alleen het infotainment veranderde mee... Dacht nog eens te melden dat dit een software fout zou zijn..

Tot het moment dat iemand achter mij begon te seinen. Bleek ik m'n drl lichten (day time running lights) enkel aan te hebben en dus achter licht uit te hebben 🙄 Lampen op automatisch gezet waarna de verlichting van het cluster ook gedimd werd... Blijkbaar moet je dus getriggered worden door een fel licht in je gezicht om te bedenken dat je lampen uit staan! Weer wat geleerd.

• DekkerM
  • Laatst online: 11-12 20:46
Kwam vandaag thuis, alleen naar kantoor op en neer, nog 94% in de accu. Wil dus niet opladen, maar wel stekkeren omdat ik inmiddels wel verpest ben door de voorverwarmde auto. Hoe moet ik dat aanpakken?

• CyBeRSPiN
DekkerM schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:55:
Kwam vandaag thuis, alleen naar kantoor op en neer, nog 94% in de accu. Wil dus niet opladen, maar wel stekkeren omdat ik inmiddels wel verpest ben door de voorverwarmde auto. Hoe moet ik dat aanpakken?
Laadlimiet AC op lager zetten in het EV menu. 90% of lager dus. En voorverwarmen inplannen.

• DekkerM
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:59:
[...]

Laadlimiet AC op lager zetten in het EV menu. 90% of lager dus. En voorverwarmen inplannen.
Dat heb ik net geprobeerd, wil m'n laadpaal geen transactie starten. Misschien omdat de auto er niet om vraagt?

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:27
Klopt, de sessie start pas als de auto gaat verwaremen.. Is bij de Kona ook zo,
Je plant bijv uitgesteld laden ivm daltarief en verwarmen in.. Dan gaat de laadsessie starten om 23.00 is ie vol dan stopt sessie. en de volgende sessie start als ie moet verwarmen. je kunt de kabel gewoon in de laadpaal laten zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 24-02-2020 22:35 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12 22:22
Afgelopen vrijdag proefrit gemaakt, is me erg goed bevallen. Voor mij, financieel gezien, de beste gezinsauto op de markt momenteel.
(Ik schrok wat een Toyota Corolla station kost, terwijl dat al een goedkope C-segmenter is. Maar ja, ik rijd nu een 14% auto...)
mavical schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:55:
Heb net een dealer aan de lijn gehad. Geeft aan dat my2020 een levertijd heeft van 6 tot 7 maanden. De wachttijd van een jaar zou niet meer aan de orde zijn. Hoorde zoiets ook al van de leasemaatschappij.
Mijn lokale dealer verwacht levering in oktober/november. Garanties geven ze niet, maar ze voorzien geen problemen. Bestelling gaat deze week geplaatst worden, verzoek voor offerte is vandaag de deur uitgegaan.
Frenkie567917 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:26:
Ja, daar ben ik ook wat bang voor...
Ik ga vragen bij dealer/leasemaatschappij of het mogelijk is om de leverdatum te vervroegen, maar dat de auto pas in december op kenteken wordt gezet. Oftewel, dat de auto zolang bij de dealer wordt "gestald".
Had die optie kort besproken als mogelijkheid voor een voorraad MY19, maar ze waren zeker niet happig om tot eind september te wachten met uitleveren.

• IvoB2
...

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:29 ]

• Minxz
IvoB2 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:01:
[...]

Als je dimlichten niet branden zijn de knoppen van je instrumentarium toch ook niet verlicht?
Een digitaal instrumentarium is ALTIJD verlicht.

• driel24
Seroendeng schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:14:
Iets anders wat ik vanavond opmerkte (schaam momentje..) Mijn instrument cluster stond erg fel terwijl het donker was. Ik klooien met de verlichting knop maar alleen het infotainment veranderde mee... Dacht nog eens te melden dat dit een software fout zou zijn..

Tot het moment dat iemand achter mij begon te seinen. Bleek ik m'n drl lichten (day time running lights) enkel aan te hebben en dus achter licht uit te hebben 🙄 Lampen op automatisch gezet waarna de verlichting van het cluster ook gedimd werd... Blijkbaar moet je dus getriggered worden door een fel licht in je gezicht om te bedenken dat je lampen uit staan! Weer wat geleerd.
Dit is dus de reden waarom ik mijn dimlichten altijd aan heb staan.
De achterlichten branden niet bij dlr.
Als het hard regent of mistig is, zie je zoveel mensen zonder achterlichten rijden.
Echt gevaarlijk.

Oh ja, de dim lichten gaan uit als je de auto uitzet.Ook handig.

• IvoB2
...

[ Voor 113% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:29 ]

• Marcva
driel24 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:15:
[...]

Dit is dus de reden waarom ik mijn dimlichten altijd aan heb staan.
De achterlichten branden niet bij dlr.
Als het hard regent of mistig is, zie je zoveel mensen zonder achterlichten rijden.
Echt gevaarlijk.

Oh ja, de dim lichten gaan uit als je de auto uitzet.Ook handig.
Er zijn auto's die wel de achterlichten meeschakelen met de DLR.
De ANWB hierover in antwoord op een vraag hierover in december 2018 (van een Niro rijder):
De enige regeling voor dagrijverlichting is te vinden in Reglement nr. 48 van de Europese Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE).

Hierin is staat dat dagrijverlichting verplicht is, maar er staat niet dat het verplicht is dat de achterlichten automatisch moeten aangaan. Als de achterlichten niet automatisch aangaan, moet er een signalering aanwezig zijn die de bestuurder erop attendeert dat de achterlichten dan niet branden. Daarnaast staat in dit Reglement dat achterlichten ook niet hoeven te branden als duidelijk blijkt uit de dashboardverlichting dat de dimlichtset (voor- en achterlichten) moeten worden ingeschakeld.

Gelukkig zijn de meeste merken vanaf de genoemde datum wél de achterlichten bij gaan schakelen maar het was ons ook opgevallen dat er uitzonderingen zijn. Om de bovengenoemde reden zou dat een terechte uitzondering kunnen zijn zoals bij uw Kia Niro.
Bron: https://www.anwb.nl/exper...lichting-en-achterlichten
Overigens wel raar dat dit geen optie is in het menu: DLR = achterlichten aan/uit.

• zyx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-12 12:56

zyx

CyBeRSPiN schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:06:
[...]

Het is heel goed mogelijk dat je bij verschillende dealers andere antwoorden krijgt en ze allemaal gelijk hebben. Ze lijken allemaal een quota te krijgen, de een zit er al doorheen, de ander heeft mogelijk nog ruimte.
Ook kunnen er leasemaatschappijen zijn die een voorraad hebben ingekocht.
Ik had de zelfde ervaring waarbij ik bij verschillende dealers verschillende antwoorden krijgt, dat geeft je als leaserijder geen vertrouwd gevoel om eerlijk te zijn. Misschien een idee om een overzicht van per dealer in de thread te maken?

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:26
Krijgen jullie na een jaar ook niet meer in de app te zien dat de auto aan het laden is en hoe lang hij nog moet?
Is dit op te lossen met die icar pro-plug en EV-notify?

• TDeVee
  • Laatst online: 10-02-2023
https://www.ad.nl/auto/st...och-in-de-grond~a01cc045/

Iemand hier al een bestelling gedaan?

• Niro-E
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-02-2021
Wanneer gaat het AD is ophouden met hun anti EV campagne? ben benieuwd hoeveel geld ze opstrijken hiervoor. Alleen de laatse dagen al 4 of 5 negatieve berichtgevingen varierend van laapaal files naar de vakantie, tot duurder wordende rekening door tesla's etc.

• Steeck03
Rostares schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:32:
[...]

Zo gek is dat niet. Januari, februari en maart zijn vooral MY2019 die aankomen. Reken maar op 2-3 maanden vaartijd. Daarna MY2020, de meeste nog met enkel fase lader en pas daarna 3 fase laders.

• driel24
Niro-E schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:21:
[...]

Wanneer gaat het AD is ophouden met hun anti EV campagne? ben benieuwd hoeveel geld ze opstrijken hiervoor. Alleen de laatse dagen al 4 of 5 negatieve berichtgevingen varierend van laapaal files naar de vakantie, tot duurder wordende rekening door tesla's etc.
Viel mij ook heel erg op. Dacht dat dat eerst alleen van de Telegraaf af kwam.
Maar nu zie je het ook bij AD. Heel erg eenzijdige berichtgeving.

Het kwaad is overigens al geschied.
Ik word regelmatig aangesproken, hoe slecht het allemaal wel niet is....

Het staat op Facebook/AD/Telegraaf, dus het is waar. |:(

• Marcva
Nog een snipper MY2020 in een Oostenrijkse commercial:https://www.youtube.com/watch?v=YVbGqYF7ahg

• Kymoza
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-06-2024
Uit België: Ik ben nieuw hier maar wil toch even melden dat ik op 26/01 onze e-niro heb besteld en de levering zou 5 a 6 maanden duren. Dus tegen eind juli ongeveer. Hopelijk klopt dit een beetje?

• bruneelm
Kymoza schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:53:
Uit België: Ik ben nieuw hier maar wil toch even melden dat ik op 26/01 onze e-niro heb besteld en de levering zou 5 a 6 maanden duren. Dus tegen eind juli ongeveer. Hopelijk klopt dit een beetje?
In BE kan de dealer exact zeggen wanneer die in productie gaat. En dan is het kijken op welk schip hij 'zou' zitten en zelfs dat kan de dealer weten eenmaal aan boord. Dan ken je de aankomstdatum in Rotterdam en doe je er een maand bij.
Kan je opvolgen dus

• niroot
  • Laatst online: 20-12 12:23
Rogar schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:51:
Krijgen jullie na een jaar ook niet meer in de app te zien dat de auto aan het laden is en hoe lang hij nog moet?
Is dit op te lossen met die icar pro-plug en EV-notify?
Ja, dat werkt. Hier mijn reisverhaal dat ik al op het Kia forum poste:

Vandaag in Zwitserland aangekomen na een reis met overnachting. Net voor vertrek De Vgate iCar Pro BT4 binnengekregen. Deze via Bluetooth verbonden met een oude Android telefoon met EVnotify die ik permanent in de auto laat. Op mijn iPhone ook EVnotify en de abetterrouteplanner app (gelinkt aan EVnotify). De route door abrp laten plannen en gedeeld met Waze via CarPlay op het grote scherm. De iPhone ernaast in een houder met abrp die dan ook de route laat zien maar vooral de actuele SoC tegen de geplande SoC. Dit geeft je een heel goed gevoel hoe je er voor staat. En als het te ver uit elkaar gaat lopen kun je abrp opnieuw laten plannen en de nieuwe laadbestemming overzetten naar waze. Ook schakelde ik bij het naderen van een lader regelmatig over naar EVnotify om de accu temperatuur te controleren.

Toen ik voor vertrek de Vgate even testte viel het me op dat al vrij snel (enkele minuten) na het uitschakelen van de auto er geen data meer doorkwam via EVnotify. Ik weet niet of dat komt omdat de Vgate dan in de sleep mode gaat of dat de auto gewoon geen data meer doorgeeft. Ook bij het herstarten viel me op dat de auto volledig gestart moet worden voordat de telefoon met EVnotify wil koppelen via Bluetooth met de Vgate. Daar baalde ik flink van want ik wilde juist tijdens de laadstops de boel in de gaten kunnen houden. Maar gelukkig, tijdens het laden bleef de verbinding gewoon in stand. Zelfs in de abrp kun je dit volgen en wordt aangegeven hoe lang je nog moet wachten voor je weer verder kunt.

En dat was maar goed ook want op 2 verschillende Ionity laadstations hield de lader er op een geven moment mee op. Ionity was de grote tegenvaller van deze reis maar ik ben nu al zeer onder de indruk van de abrp app, die vast nog lang niet is uitontwikkeld. En ook van de e-Niro die met snelheden van 120-140 km/u (en ook de nodige files) met skibox het verbruik onder 22 kWh per 100km wist te houden

• Kymoza
  • Laatst online: 05-06-2024
bruneelm schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:22:
[...]

In BE kan de dealer exact zeggen wanneer die in productie gaat. En dan is het kijken op welk schip hij 'zou' zitten en zelfs dat kan de dealer weten eenmaal aan boord. Dan ken je de aankomstdatum in Rotterdam en doe je er een maand bij.
Kan je opvolgen dus
Gaan deze wagens dan ook eerst naar Rotterdam vooraleer ze naar België komen?

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-11 19:03
Valt het jullie ook op dat je de motorkap hard moet dicht gooien ?

Met mijn golf kan ik de motorkap wanneer hij op de steun rust gewoon dicht drukken
Dit ivm behoud van de xenon verlichting
Ik heb nu wel led-verlichting maar toch ?

• Minxz
HJKJ schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:39:
Valt het jullie ook op dat je de motorkap hard moet dicht gooien ?

Met mijn golf kan ik de motorkap wanneer hij op de steun rust gewoon dicht drukken
Dit ivm behoud van de xenon verlichting
Ik heb nu wel led-verlichting maar toch ?
dichtdrukken werkt niet... gewoon 40/50 centimeter erboven houden en dan dicht laten vallen.

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:16
Het zal hier niet zo snel gebeuren, maar hoe doet de E-Niro het bij -45 graden.

https://www.thedrive.com/...a-niro-ev-can-and-cant-do

• eltron
ningalloon schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:53:
Het zal hier niet zo snel gebeuren, maar hoe doet de E-Niro het bij -45 graden.

https://www.thedrive.com/...a-niro-ev-can-and-cant-do
-48 (Fahrenheit) en dan je verwarming uit moeten zetten omdat de batterij te snel leeg raakt....

• joepie de p
Bij ~ -44 graden C doet je warmtepomp het ook niet heel best meer. Kan de COP lager zijn dan 1?
(Het thermisch element doet nog wel 1 maar heeft geen verliezen in draaiende delen)

[ Voor 30% gewijzigd door joepie de p op 25-02-2020 20:42 ]

• Pruys
  • Laatst online: 12-10-2023
Steeck03 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:26:
[...]

Zo gek is dat niet. Januari, februari en maart zijn vooral MY2019 die aankomen. Reken maar op 2-3 maanden vaartijd. Daarna MY2020, de meeste nog met enkel fase lader en pas daarna 3 fase laders.
Ik mag toch hopen dat mijn verwachtte levering eind april een 3 fase lader heeft. Ik heb nl nog steeds de keuze om anders begin maart een my2019 variant te krijgen. Het verschil tussen een my2020 en een my2019 is het wachten niet waard als er geen 3 fase lader aanwezig is..

Morgen maar weer eens met de LM bellen om helderheid te krijgen.

• bruneelm
Kymoza schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:53:
[...]

Gaan deze wagens dan ook eerst naar Rotterdam vooraleer ze naar België komen?
Ja, t schip lost enkel in Rotterdam

• Niro-E
joepie de p schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:40:
Bij ~ -44 graden C doet je warmtepomp het ook niet heel best meer. Kan de COP lager zijn dan 1?
(Het thermisch element doet nog wel 1 maar heeft geen verliezen in draaiende delen)
De warmtepomp zit gekoppeld aan het koelcircuit van de batterij/electronica. Dus niet aan de buitenlucht. Bij die temperaturen zal de 2kw batterij heater inschakelen, en het "koel"water opwarmen. De warmtepomp kan hiermee gewoon werken. De COP kan nooit lager als 1 zijn, wet van behoud van energie zal altijd 1kw warmte voor 1kw energie produceren.

• Steeck03
Minxz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:12:
[...]

Een digitaal instrumentarium is ALTIJD verlicht.
Klopt, maar de gewone knoppen niet. Ik geef toe het is mij ook een keer gebeurd, toen ik de auto net had en dus de lichtschakelaar nog niet op auto stond.
Ik ergerde me dat er geen verlichting in de knoppen zat >:) . Tja, een mens is een gewoonte dier

• IvoB2
...

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 10:28 ]

• GVR

GVR

Pruys schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:11:
[...]

Ik mag toch hopen dat mijn verwachtte levering eind april een 3 fase lader heeft. Ik heb nl nog steeds de keuze om anders begin maart een my2019 variant te krijgen. Het verschil tussen een my2020 en een my2019 is het wachten niet waard als er geen 3 fase lader aanwezig is..

Helderheid ja, dat is lastig bij de LM. Een week van te voren hoor ik ineens dat ik een 1 fase my19 krijg ipv een 3fase my20. Nu in overleg wat we ermee gaan doen.

Verwijderd

GVR schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 05:42:
Helderheid ja, dat is lastig bij de LM. Een week van te voren hoor ik ineens dat ik een 1 fase my19 krijg ipv een 3fase my20. Nu in overleg wat we ermee gaan doen.
Ook ik ervaar een gebrek aan communicatie van de LM, maar die van jou is wel een hele nare verrassing :F

• Pople
  • Laatst online: 07-12 21:03
Wat zijn de ervaringen met Snelladen? mijn ervaring: IONITY Ohligser Heide -> Alles kon er laden, Hyondai Kona, Audi E-tron, maar mijn kia e-niro gaf een communicatiefout blijkbaar. 45 minuten geprobeerd, Zonder laden net de bestemming kunnen halen op 355km... Ook met helpdesk Ionity gebeld, maar die konden het niet oplossen. . In NL bij Fastned, Allego en Ionity komen ik en mijn collega ook nooit verder dan 52KW, bij accu niveaus van 10%-20%

• CyBeRSPiN
@Pople gaat wel goed meestal. Alleen bij Ionity ook wel eens dat probleem gehad. De ene keer kwam ik er wel uit met de helpdesk, de andere keer niet. Toen gewisseld van laadpunt en toen werkte het wel. In de zomer altijd wel de 77kW aangetikt. Accutemperatuur moet voldoende hoog zijn en SoC onder de 30%.

• eltron
Pople schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:44:
Wat zijn de ervaringen met Snelladen? mijn ervaring: IONITY Ohligser Heide -> Alles kon er laden, Hyondai Kona, Audi E-tron, maar mijn kia e-niro gaf een communicatiefout blijkbaar. 45 minuten geprobeerd, Zonder laden net de bestemming kunnen halen op 355km... Ook met helpdesk Ionity gebeld, maar die konden het niet oplossen. . In NL bij Fastned, Allego en Ionity komen ik en mijn collega ook nooit verder dan 52KW, bij accu niveaus van 10%-20%
Soms contactkwestie waarbij stekker iets omhoogtrekken bij de start van het laadproces het probleem communicatiefout soms kan oplossen. Heb dit ook een paar keer bij IONITY gehad.

• Pruys
  • Laatst online: 12-10-2023
Pruys schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:11:
[...]

De afgelopen dagen verschillende malen contact gehad met de LM, zij hebben na ‘uitvoerig’ contact met de dealer bevestigd dat ik de my20 krijg met een 3 fasen lader. Ze hadden zelfs al een datum waarop de auto bij de dealer wordt afgeleverd.. begin mei.

Dus nog even geduld en ik heb dan ook eindelijk die Niro, inclusief 3 lader. Maar goed zoals de meeste hier weten hebben we te maken met een LM dus ik juich nog niet 😉

• Niro-E
Pople schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:44:
Heb bij Ionity in Januari 6x geladen op weg (en terug) van en naar Oostenrijk.
Alleen de palen in NL nabij Venlo gaven problemen (van de 4 was er 1 in storing, en die andere wilde de sessie niet starten) gewisseld, en die werkte wel.

In Duitsland geen problemen gehad, eerste laadstop na 330km, en die ging iets minder snel met 56kW, maar later in de sessie toch tot 70kW (buiten temp 3 graden) . De 2de en 3de stop was de accu goed warm, en haalde hij steeds 76kW vanaf het begin.

• DekkerM
Pruys schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:26:
[...]

Maar goed zoals de meeste hier weten hebben we te maken met een LM dus ik juich nog niet 😉
En een Corona virus waardoor de levering van e-Niro's nog maar zo 3 maanden extra vertraagd kan worden.

• CyBeRSPiN
Vandaag wat leuk geknutseld met mn domoticaysteem (OpenHAB).
Ik kan nu de (netto) laadsnelheid bepalen aan de hand van de updates van de mijnkia app.
Hoe doe ik dit?
Zodra het laden start dan sla ik de huidige SoC en de huidige tijd op.
Vervolgens als het accupercentage ophoogt dan bereken ik hoeveel kWh er in de tijd sinds het laden startte bij is gekomen.
De code is als volgt, en is wellicht inspiratie voor anderen om het in een ander systeem te implementeren:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
rule "kia laad start"
when Item kia_charging changed to ON 
then
  kia_charge_start_time.postUpdate(now.getMillis)
  kia_charge_start_battery.postUpdate(kia_battery.state)
  sendNotification("my-iPhone","Het laden is gestart, SoC="+kia_battery.state+"%")
end

rule "kia laad stop"
when Item kia_charging changed to OFF 
then
  kia_charge_start_time.postUpdate(NULL)
  kia_charge_start_battery.postUpdate(NULL)
  sendNotification("my-iPhone","Het laden is gestopt, SoC="+kia_battery.state+"%, snelheid="+kia_charge_speed.state+"kW")
  kia_charge_speed.postUpdate(NULL)
end

rule "kia SoC updated"
when Item kia_battery changed
then
  if(kia_charging.state == OFF ) {
    return
  }
  var Number deltaSoC = (kia_charge_start_battery.state as Number) - (kia_battery.state as Number)
  var Number deltaHours = ((kia_charge_start_time.state as Number) - now.millis) / 3600000
  var Number totalCap = 64 * 1.15 // 64kWh capacity of e-Niro + 15% buffer / loss
  kia_charge_speed.postUpdate(((totalCap / 100) * deltaSoC) / deltaHours)
end

Binnenkort eens langs bij een snellader om te checken of de snelheid ook een beetje overeenkomt :)

Heb daarnaast een melding ingebouwd die mij moet waarschuwen als de auto wel aan de laadpaal hangt met een lage SoC maar het laden niet na 23u is gestart, dit is me nu 2x overkomen.
Java:
1
2
3
4
5
6
7
rule "kia plugged in, not charging after 23h, SoC below 80"
when Time cron "23 05 0 * * ?"
then
  if(kia_plugged_in == ON && kia_battery.state < 80 && kia_charging.state == OFF) {
    sendNotification("my-iPhone", "e-Niro ingeplugd maar laadt niet!")
  }
end

Binnenkort nog even de pushmelding over "deur niet op slot" inbouwen. De mijnKia app is bij mij nu verlopen en ik vertik het om er 4 euro/maand voor te betalen ;)

• GVR

GVR

Pruys schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:26:
[...]

De afgelopen dagen verschillende malen contact gehad met de LM, zij hebben na ‘uitvoerig’ contact met de dealer bevestigd dat ik de my20 krijg met een 3 fasen lader. Ze hadden zelfs al een datum waarop de auto bij de dealer wordt afgeleverd.. begin mei.

Dus nog even geduld en ik heb dan ook eindelijk die Niro, inclusief 3 lader. Maar goed zoals de meeste hier weten hebben we te maken met een LM dus ik juich nog niet 😉
Arval zegt pas my2020 uit te leveren vanaf q3, en dan pas als de voorraad 2019 modellen op is, want die hebben ze tientallen deze maanden. Enorm slecht verhaal nadat mij een my2020 beloofd was met levering komende maandag waar dus uiteindelijk niets van klopt. Als ik niet was gaan bellen zou ik as maandag geconfronteerd zijn met de my19.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@GVR Tis maar wat je kiest: nu leveren (en dus rijden) of pas over ruim een half jaar. Die driefase-lader is met name interessant als je je accu regelmatig meer dan 50% leegrijdt op een dag én geen eigen laadpaal op de oprit hebt waardoor je op plalen langs de openbare weg bent aangewezen.

Met een eigen laadpaal hoef je weinig te vrezen. Dan haal je het eigenlijk altijd wel.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:30:
Binnenkort nog even de pushmelding over "deur niet op slot" inbouwen. De mijnKia app is bij mij nu verlopen en ik vertik het om er 4 euro/maand voor te betalen ;)
Heb je al geprobeerd of je die info die je nu niet meer krijgt in de app, misschien toch zo van de server van Kia kunt halen? Het zou me niet verbazen als die info wel gewoon vanaf de auto verstuurd wordt naar de server va Kia, maar dat die alleen niet meer naar je app doorgezonden wordt...

<John O`Mill>

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:57:
[...]

Heb je al geprobeerd of je die info die je nu niet meer krijgt in de app, misschien toch zo van de server van Kia kunt halen? Het zou me niet verbazen als die info wel gewoon vanaf de auto verstuurd wordt naar de server va Kia, maar dat die alleen niet meer naar je app doorgezonden wordt...
Die info gebruik ik inderdaad. Dus die pushmelding is zo geregeld.
Pagina: 1 ... 78 ... 358 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.