ik ben benieuwd
Inderdaad. Heb het zo ook moeten doen. Lijkt me wel het omgekeerde van wat beoogd wordt.Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:49:
[...]
Het vinkje zomertijd/wintertijd uitvinken en je bent klaar. De rest op automatisch laten staan.
Redeneer ik nu verkeerd of de softwareprogrammeurs van Hyundai?
En wat doet dat vinkje bij "GPS-tijd" dan eigenlijk. Die volgt toch automatisch de lokale tijd? Gezien hij de tijd niet automatisch aanpast naar de huidige tijd staat die functie er dan ook alleen maar voor de schijn?
Werkt niet in de Kona (dus waarschijnlijk in de e-Niro ook niet).NiroNiro schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:25:
[...]
Meerdere mensen melden dit ook op fb, radio 1 afspelen en na ong 5 minuten zou het goed moeten staan... Ik heb het zelf niet geprobeerd dus ik weet niet of het klopt...
Net een rit van 30 minuten achter de rug met Radio 1 aan.
Enige oplossing was voor mij de functie zomertijd/wintertijd uitvinken. In mijn logica dus het omgekeerde van wat ik dacht dat logisch zou zijn.
Of hij met deze optie uitgevinkt automatisch naar zomertijd zal overgaan zal ik waarschijnlijk niet meer meemaken.
Net bericht gekregen dat de opgegeven levertijd van de e-Niro is bijgesteld van 15/11/2019 naar 13/01/2020.
Eigenaardige is dat bij de bestelling van de e-Niro (eind maart 2019) er een levertijd van 11 maanden werd vooropgesteld. Hoe ze dan op 15/11 komen is mij een raadsel. Zelfs 13/01 is vroeger.
[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 28-10-2019 16:00 ]
Ik mis zelf meer het bord begin zone dan dat de SCC dat doetHippe Lip schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:45:
[...]
Hmm, daar zou ik niet teveel van verwachten hier. Het lijkt me erg onbetrouwbaar voor dat doel, zeker gezien het feit dat de auto heel makkelijk een bord (begin of eind van de zone) kan missen door wat voor omstandigheden dan ook.

En dat de EV het einde van een zone mist is geen ramp. Dan rij ik gewoon te traag. Daar staan voorlopig nog geen boetes op.
Ik denk dat alles wat een dealer zegt net zo waar én onwaar kan zijn als wat er op een duitse site staat..Marcva schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:25:
Tav M2020 op de Duitse site: elke importeur bepaalt zelf welke opties er opzitten. In DE kun je ook de 39 kWhaccu krijgen, hier niet.
Ik zie trouwens dat daar de blauwe accenten er nog opzitten. Van mijn dealer had in juist begrepen dat die zouden verdwijnen. Ook dat 3 fasen een optie wordt en geen standaard zoals hij eerder had aangegeven.
KIA Nederland zegt gewoon letterlijk dat ze nog steeds geen informatie hebben over MY2020...
We gaan het vanzelf zien
Van mij mag het snel juli 2020 zijn
PSN/XBOX : Murzeltje1976
Wintertijd is de standaardtijd. Zomertijd is +1. Het knopje kan dus net zo goed 'Zomertijd' heten,
GPS doet niet aan DST, dus die weet van niks.
IvoB2 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:52:
[...]
Inderdaad. Heb het zo ook moeten doen. Lijkt me wel het omgekeerde van wat beoogd wordt.
Redeneer ik nu verkeerd of de softwareprogrammeurs van Hyundai?
En wat doet dat vinkje bij "GPS-tijd" dan eigenlijk. Die volgt toch automatisch de lokale tijd? Gezien hij de tijd niet automatisch aanpast naar de huidige tijd staat die functie er dan ook alleen maar voor de schijn?
Het icoon heet noch wintertijd, noch zomertijd. Het noemt "zomer-/wintertijd".hbolten schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:21:
Wintertijd is de standaardtijd. Zomertijd is +1. Het knopje kan dus net zo goed 'Zomertijd' heten,
[...]
Ik kies dus niet zoals bij een icoon "wintertijd" voor wintertijd en bij een icoon "zomertijd" al dan niet voor zomertijd.
Als bij een dubbele benoeming er dan een vakje onderstaat dat je kan aanvinken ga ik er logischerwijs vanuit dat bij aanvinken je die optie wenst te activeren (= omschakelen als het zo ver is) en bij uitvinken went te de-activeren. Niet andersom.
Trouwens is de standaardtijd GMT. Wintertijd is hier GMT+1 en zomertijd GMT+2.
Een gps signaal is bij weergave gekoppeld aan de afwijking van de lokale tijdzone waarin het toestel zich bevindt en geeft die normaliter dan ook exact weer. Zo werkt dat zonder probleem met mijn handheld gps en bij mijn gps gekoppeld polshorloge. Die geven - waar ook ter wereld en op voorwaarde dat hij verbinding heeft met minimaal 4 satellieten - steeds de lokale tijd weer.
Wat is het nut van het aanvinken van een functie 'die van niks weet"?
[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 28-10-2019 16:44 ]
Jawel eindelijk is het zo ver...
Aankomende woensdag om 17 uur kan ik mijn Gravity Blue Executive Line in ontvangst nemen. Besteld op 20-12-2018, dus bijna een jaar in bestelling geweest... De verwachtingen zijn hoog gespannen, maar hier meelezend wordt vrijwel niemand daarin teleurgesteld.
Broeva en haro 🎉
Aankomende woensdag om 17 uur kan ik mijn Gravity Blue Executive Line in ontvangst nemen. Besteld op 20-12-2018, dus bijna een jaar in bestelling geweest... De verwachtingen zijn hoog gespannen, maar hier meelezend wordt vrijwel niemand daarin teleurgesteld.
Broeva en haro 🎉
Iemand hier op het forum die weet of de Kuda console voor bevestiging van carkit die in de "gewone" Niro past ook in de e-Niro te gebruiken is? Ik lees her en der wat tegenstrijdige berichten...
Bij mijn vorige auto (Ford) heette het knopje zomertijd en bij het aanzetten ervan werd de klok met een uur geplust en bij het uitzetten werd er een uur gemind. Waarom ze het bij Kia zomer-/wintertijd noemen is mij een raadsel, misschien een slechte vertaling door Kia, in elk geval het heeft dezelfde functionaliteit als bij mn Ford het plussen of minnen van de klok. In plaats van het vinkje hadden ze beter twee radiobuttons zomertijd en wintertijd kunnen maken dan was de functie meteen helder geweest.
Zoals reeds gezegd GPS is onbekend met DST en zal de autofabrikant deze functionaliteit zelf moeten inbouwen om automatisch te schakelen tussen zomer- en wintertijd. Het is vrij eenvoudig een lijstje met schakelmomenten op te nemen in de software, echter de levensduur van een auto is algauw 10 jaar en hoe gaat je eventuele wijzigingen in de lijst bijwerken? Een auto die niet bij de kia dealer wordt onderhouden zal vrijwel zeker ook geen software updates krijgen, de auto download zelf een up to date lijstje echter niet elke auto heeft toegang tot internet of de gebruiker zal zelf de update moeten downloaden en bijvoorbeeld met een usb-stick moeten uploaden in de auto. Om die reden kiezen diverse fabrikanten ervoor dit niet de automatiseren en simpelweg een knopje hiervoor te maken.
Zoals reeds gezegd GPS is onbekend met DST en zal de autofabrikant deze functionaliteit zelf moeten inbouwen om automatisch te schakelen tussen zomer- en wintertijd. Het is vrij eenvoudig een lijstje met schakelmomenten op te nemen in de software, echter de levensduur van een auto is algauw 10 jaar en hoe gaat je eventuele wijzigingen in de lijst bijwerken? Een auto die niet bij de kia dealer wordt onderhouden zal vrijwel zeker ook geen software updates krijgen, de auto download zelf een up to date lijstje echter niet elke auto heeft toegang tot internet of de gebruiker zal zelf de update moeten downloaden en bijvoorbeeld met een usb-stick moeten uploaden in de auto. Om die reden kiezen diverse fabrikanten ervoor dit niet de automatiseren en simpelweg een knopje hiervoor te maken.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Als het knopje zomertijd of wintertijd zou heten begreep ik het ook wel. Dan doe je door iets aan te vinken niets meer dan een manuele reset.
Als je 2 verschillende iconen hebt begrijp ik het ook nog. Wat je aanvinkt is dan van toepassing.
Als je echter één icoon hebt met een dubbele naam ontgaat mij volledig op welke functie het vinkje of het ontvinken dan slaat. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.
In mijn vorige auto bouwjaar 2011 ging dat al volledig geautomatiseerd zonder handmatige ingreep. En dat ging zeven jaar goed, zonder tussenkomst van de dealer.
Als je dan een icoon (want een knop is er niet meer) anders noemt dan dat je bedoelt wordt het uiteraard helemaal verwarrend.
Besluit: de Kona EV/e-Niro heeft geen automatische omschakeling naar winter- en zomertijd omdat de fabrikant er rekening mee houdt dat sommige klanten niet naar de dealer gaan voor een onderhoud en/of softwareupdate. Als tegemoetkoming hebben ze er dan een verkeerd vertaald icoontje aan toegevoegd zodat het lijkt of er toch iets zou kunnen gebeuren.
Dezelfde klanten liggen dan blijkbaar ook niet wakker van het feit dat na al die dealerloze jaren hun ingebouwde navigatie hopeloos achterloopt. Behalve dat ze soms een beetje de tijd kwijt zijn rijden ze op onbekend terrein dan af en toe ook nog eens van de juiste weg af.
ps. Mijn zeer eenvoudige basic CV thermostaat schakelt al jaar en dag automatisch over op winter- en zomertijd. En hij wordt nooit binnengedaan bij de dealer.
Mijn handheld GPS van 10 jaar oud en van een paar 100 euro functioneert eveneens nog altijd en geeft op iedere locatie nog altijd de juiste tijd aan. Na aankoop nooit meer een winkel gezien.
Als je 2 verschillende iconen hebt begrijp ik het ook nog. Wat je aanvinkt is dan van toepassing.
Als je echter één icoon hebt met een dubbele naam ontgaat mij volledig op welke functie het vinkje of het ontvinken dan slaat. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.
In mijn vorige auto bouwjaar 2011 ging dat al volledig geautomatiseerd zonder handmatige ingreep. En dat ging zeven jaar goed, zonder tussenkomst van de dealer.
Als je dan een icoon (want een knop is er niet meer) anders noemt dan dat je bedoelt wordt het uiteraard helemaal verwarrend.
Besluit: de Kona EV/e-Niro heeft geen automatische omschakeling naar winter- en zomertijd omdat de fabrikant er rekening mee houdt dat sommige klanten niet naar de dealer gaan voor een onderhoud en/of softwareupdate. Als tegemoetkoming hebben ze er dan een verkeerd vertaald icoontje aan toegevoegd zodat het lijkt of er toch iets zou kunnen gebeuren.
Dezelfde klanten liggen dan blijkbaar ook niet wakker van het feit dat na al die dealerloze jaren hun ingebouwde navigatie hopeloos achterloopt. Behalve dat ze soms een beetje de tijd kwijt zijn rijden ze op onbekend terrein dan af en toe ook nog eens van de juiste weg af.
ps. Mijn zeer eenvoudige basic CV thermostaat schakelt al jaar en dag automatisch over op winter- en zomertijd. En hij wordt nooit binnengedaan bij de dealer.
Mijn handheld GPS van 10 jaar oud en van een paar 100 euro functioneert eveneens nog altijd en geeft op iedere locatie nog altijd de juiste tijd aan. Na aankoop nooit meer een winkel gezien.
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 28-10-2019 19:02 ]
Je hoeft mij niet te vertellen dat er apparaten zijn die wel automatisch zomer- en wintertijd schakelen, maar de automobiel industrie is een vrij conservatieve club, afgezien Tesla, en in dat licht kan ik volgen waarom ze dit een handmatige actie maken.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Goedenavond, mijn werkgever gaat aankomende week een grote bestelling plaatsen. Is de wachttijd bij de huidige bestellingen nog steeds 10-11 maanden? Ik kan mij voorstellen dat de wachttijd momenteel erg snel terugloopt aangezien er momenteel veel nieuwe ev’s op de markt komen.
De bestelling van mijn auto is vorige week doorgegeven aan de leasemaatschappij, en kreeg toen een levertijd te horen van Q4 2020. Bij navraag bij een lokale dealer kreeg ik te horen dat zij gegarandeerd een levering van juli/augustus 2020 afgeven. Dit vervolgens doorgegeven aan de leasemaatschappij, zodat de bestelling via deze dealer geplaatst gaat worden.wernerchuck schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:04:
Goedenavond, mijn werkgever gaat aankomende week een grote bestelling plaatsen. Is de wachttijd bij de huidige bestellingen nog steeds 10-11 maanden? Ik kan mij voorstellen dat de wachttijd momenteel erg snel terugloopt aangezien er momenteel veel nieuwe ev’s op de markt komen.
Hmm, dan lijkt het erop dat óf Kia de achterstand aan het inlopen is, óf die dealer nog ‘ruimte’ in het afleverschema heeft.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@IvoB2 De vraag is of het huidje knopje verwarrend is. Er zijn namelijk heel veel landen die geen zomer- en dus wintertijd kennen. Laat Zuid-Korea (en ook Japan) nou net daartoe behoren!
https://www.landenkompas.nl/zomertijd
In mijn vorige auto Toyota moest ik dat helemaal handmatig instellen. Er was zelf geen verwarrend knopje dat je kon aan- of uitvinken.
Gelet op de discussie in Europa om de zomertijd (of wintertijd) weer af te schaffen heeft wellicht KIA heel vooruitziend besloten om dit juist niet te automatiseren. Want wat is de klacht als straks de zomer- of wintertijd wordt afgeschaft? Of als je als expat je e-Niro in de VS koopt en hem naar NL of BE importeert? Precies! Dus hebben ze (wellicht) een knopje gemaakt met een vinkje waarmee je simpel de klok een uur achteruit of vooruit kunt zetten, voor juist die mensen die niet weten of ze nu de klok een uur vooruit of achteruit moeten zetten of hoe ze dat moeten doen. Het feit dat als je het vinkje bij het knopje uitzet, hij de klok een uur achteruit zet en niet vooruit, betekent dat ze er wel over hebben nagedacht. Dus vinkje weg: klok een uur achteruit, vinkje aan: klok uur vooruit.
Zo bezien is het heel klantvriendelijk, mondiaal toepasbaar en eigenlijk vrij logisch. Just my 2 cents.
In mijn vorige auto Toyota moest ik dat helemaal handmatig instellen. Er was zelf geen verwarrend knopje dat je kon aan- of uitvinken.
Gelet op de discussie in Europa om de zomertijd (of wintertijd) weer af te schaffen heeft wellicht KIA heel vooruitziend besloten om dit juist niet te automatiseren. Want wat is de klacht als straks de zomer- of wintertijd wordt afgeschaft? Of als je als expat je e-Niro in de VS koopt en hem naar NL of BE importeert? Precies! Dus hebben ze (wellicht) een knopje gemaakt met een vinkje waarmee je simpel de klok een uur achteruit of vooruit kunt zetten, voor juist die mensen die niet weten of ze nu de klok een uur vooruit of achteruit moeten zetten of hoe ze dat moeten doen. Het feit dat als je het vinkje bij het knopje uitzet, hij de klok een uur achteruit zet en niet vooruit, betekent dat ze er wel over hebben nagedacht. Dus vinkje weg: klok een uur achteruit, vinkje aan: klok uur vooruit.
Zo bezien is het heel klantvriendelijk, mondiaal toepasbaar en eigenlijk vrij logisch. Just my 2 cents.
Ik kreeg net onder het rijden een melding "Controleer het EV systeem", vervolgens gaat er een geel lampje branden met ! EV. Kent iemand deze melding? Auto heeft bijna 14.000 gereden.

[ Voor 39% gewijzigd door Vaevictis_ op 29-10-2019 07:41 ]
De handleiding lijkt me duidelijk.. Je moet ermee naar de Dealer (tenzij je zelf met een ODB2 dongle de exacte melding kunt uitlezen) Melding lijkt hetzelfde principe als het "motor management" storingslampje uit eeen ICE.Vaevictis_ schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 07:30:
Ik kreeg net onder het rijden een melding "Controleer het EV systeem", vervolgens gaat er een geel lampje branden met ! EV. Kent iemand deze melding? Auto heeft bijna 14.000 gereden.
[Afbeelding]
Mijn vraag was meer bedoeld in de trant heeft iemand anders dit ook al eens gehad?Niro-E schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:31:
[...]
De handleiding lijkt me duidelijk.. Je moet ermee naar de Dealer (tenzij je zelf met een ODB2 dongle de exacte melding kunt uitlezen) Melding lijkt hetzelfde principe als het "motor management" storingslampje uit eeen ICE.
Is dat een valabel argument dat het bij Toyota ook niet kon?Harvest2002 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:44:
@IvoB2 De vraag is of het huidje knopje verwarrend is. Er zijn namelijk heel veel landen die geen zomer- en dus wintertijd kennen. Laat Zuid-Korea (en ook Japan) nou net daartoe behoren!
Klachten bij afschaffen zomer/wintertijd? Geloof je dat argument nu zelf? Dan vink je - bij een goed ontworpen instelling - die optie gewoon uit => aanvinken = optie zomer/wintertijd geactiveerd, uitvinken = optie gedeactiveerd. Of nog veel eenvoudiger en zoals het al meer wordt toegepast, koppel de tijd gewoon aan het meegezonden radiosignaal. Daar zullen ze ten alle tijde wel weten hoe laat het is.
Dus Kia/Hyundai doet per land de "moeite" een andere versie van eenzelfde model uit te brengen maar slaagt er anderzijds niet in voor bijna een hele groep landen binnen de EU de tijd automatisch te doen verspringen? Omdat het in de toekomst heel misschien wel eens zou kunnen veranderen? Oei, oei, hopelijk wijzigt de verkeerswetgeving nooit in de landen waar Kia/Hyundai naar exporteert. Hoe gaan ze dat dan rechttrekken in de nav? (Misschien met een softwareupdate?).
Lees je zelf wel wat je schrijft? Als expat je voertuig naar een ander continent exporteren? So what? Je doet precies of de tijd over de gehele wereld hetzelfde is en dat men als fabrikant daarom in de EU geen rekening kan houden met een afwijkende zomer- wintertijd?
Hebben ze bij Kia/Hyundai nog nooit van de mogelijkheid tot softwareupdates gehoord?
Als je voertuig van of naar een ander continent gaat hoe update je dan je nav? Gewoon pech gehad en terug een papieren kaart?
Dat is geen feit en hoe weet je dat daar is over nagedacht? Dat weet je alleen uit ondervinding door het nu te doen. Het kon net zo goed andersom werken. Daarom dat de meeste gebruikers er ook nu pas achterkomen dat ze het manueel moeten uitvinken.Het feit dat als je het vinkje bij het knopje uitzet, hij de klok een uur achteruit zet en niet vooruit, betekent dat ze er wel over hebben nagedacht. Dus vinkje weg: klok een uur achteruit, vinkje aan: klok uur vooruit.
Lijkt me gewoon een hele uitleg om ten alle prijze iets verwarrend te rechtvaardigen dat heel simpel kan worden opgelost als men over het ontwerp had nagedacht.
Heb je trouwens dit WE op je PC ook de tijd ergens manueel moeten bijwerken?
Ik niet hoor. En trouwens ook niet als ik naar een andere tijdzone reis.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 29-10-2019 09:25 ]
Opel had dit al minstens in 2011 (daarvoor herinner ik het mij niet). En je kan toch moeilijk beweren dat dit een vooruitstrevend merk was (in de tijd van GM)?squaddie schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:56:
Je hoeft mij niet te vertellen dat er apparaten zijn die wel automatisch zomer- en wintertijd schakelen, maar de automobiel industrie is een vrij conservatieve club, afgezien Tesla, en in dat licht kan ik volgen waarom ze dit een handmatige actie maken.
Soit, in se heb ik er geen probleem mee dat je het manueel moet doen maar maak het dan duidelijk. Dan maak je een icoon die ofwel "zomertijd" heet ofwel "wintertijd" en vink je dat aan of uit. Dan weet je tenminste wat je doet. We zijn het er hopelijk toch wel over eens dat iets "aanvinken" betekent dat je iets activeert?
Als je iets dubbel benoemt (zomer-/wintertijd) heb je geen flauw idee wat je manueel nu eigenlijk aan- of uitvinkt. Bij een dubbele benoeming ga je er van uit dat bij aanvinken hij automatisch switcht tussen de twee. Bij een enkele benoeming dat je twee keer manueel een actie moet ondernemen (aan- en uitzetten).
Ik kreeg gisteren bericht dat de levertijd verschoven is van 15/11/2019* naar 13/01/2020.Hippe Lip schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:01:
Hmm, dan lijkt het erop dat óf Kia de achterstand aan het inlopen is, óf die dealer nog ‘ruimte’ in het afleverschema heeft.
Niet dat ik daar wakker van lig maar je kan dat moeilijk het inlopen van een achterstand noemen.
*trouwens de eerste keer dat ik die datum effectief hoor benoemen.
Ja, bij de gelijkaardige Kona EV.Vaevictis_ schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:57:
[...]
Mijn vraag was meer bedoeld in de trant heeft iemand anders dit ook al eens gehad?
Was een dag later weer verdwenen.
Ik krijg in de Kona EV wel meer "oranje' meldingen die een tijdje later spontaan weer verdwijnen.
Ik kan morgen mijn e-Niro op gaan halen, wat zou er standaard in het afleverpakket moeten zitten, of verschilt dat heel veel per dealer? In ieder geval de granny-charger toch?
zo uit mijn hoofd: laadkabel voor de laadpaal, granny lader, life hammer, gevarendriehoek/ehbo set, reserve lampen, instructieboeken wellicht wat vergeten...
Verwijderd
Geweldig dit.... al die berichten over het knopje om de zomertijd/wintertijd te wisselen....
De tijd die hier aan gespendeerd is hadden jullie de komende 100jaar die setting kunnen aanpassen

De tijd die hier aan gespendeerd is hadden jullie de komende 100jaar die setting kunnen aanpassen

Kia RFID tag kregen wij ook nog.NiroNiro schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:40:
zo uit mijn hoofd: laadkabel voor de laadpaal, granny lader, life hammer, gevarendriehoek/ehbo set, reserve lampen, instructieboeken wellicht wat vergeten...
Zeg, die gaatjes in de voorstoelen voor de koeling. Wat gebeurt er als je daar een keer per ongeluk een kop koffie oid in omgooit?
Dan heb je een natte stoel en een verbrand kruishbolten schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:06:
Zeg, die gaatjes in de voorstoelen voor de koeling. Wat gebeurt er als je daar een keer per ongeluk een kop koffie oid in omgooit?
ijskoffie ?hbolten schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:06:
is dit een hypothetische vraag, of is het zojuist gebeurd en durf je niet meer op je stoel te gaan zitten ?Levinius schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:21:
[...]
Dan heb je een natte stoel en een verbrand kruis
edit: verkeerde quote, maar goed..

[ Voor 6% gewijzigd door Murzeltje op 29-10-2019 14:37 ]
Update levertijd; maart besteld, 22-11 wordt de auto geleverd bij de dealer. Mooi op tijd dus! 😉
Zojuist via de chatfunctie van kia.com navraag gedaan over het feit of het model 2020 van de e-Niro beschikt over een 3-fase lader (aan boord):

Naar mijn weten is dit de eerste keer dat dit bevestigd wordt, voorheen kreeg ik namelijk te horen dat dit nooit bevestigd was.

Naar mijn weten is dit de eerste keer dat dit bevestigd wordt, voorheen kreeg ik namelijk te horen dat dit nooit bevestigd was.
[ Voor 34% gewijzigd door Mabion op 29-10-2019 15:30 . Reden: Proberen afbeelding te fixen ]
Je hebt een punt natuurlijk....Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:52:
Geweldig dit.... al die berichten over het knopje om de zomertijd/wintertijd te wisselen....![]()
![]()
![]()
![]()
Maar komop zeg het is 2019....
Zelfs mijn koelkast en thermostaat gingen automatisch naar de juiste tijd... en dan een "slimme" elektrische auto uit 2019 doet dat niet....
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Of net (eerder) het omgekeerdeLevinius schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:21:
[...]
Dan heb je een natte stoel en een verbrand kruis
Een nat kruis en een verbrande stoel 🤣
Ik denk niet dat iemand lijdzaam blijft zitten terwijl zijn kroonjuwelen worden gestoomd
[ Voor 15% gewijzigd door bruneelm op 29-10-2019 16:22 ]
😃. Puur hypothetisch. Mag ook water, cola of thee zijn. Wat als dat door de gaatjes de stoel indringt. Gaat er iets stuk? Raakt de koeling verstopt? Trekt de geur in het schuim en raak je dat nooit meer kwijt? Van die dingen. Dat houdt mij soms bezig.Murzeltje schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:37:
[...]
is dit een hypothetische vraag, of is het zojuist gebeurd en durf je niet meer op je stoel te gaan zitten ?
edit: verkeerde quote, maar goed..
Haha, nou ik vraag het me eigenlijk ook wel af. En hoe je evt zelf de stoelhoes kunt losmaken om de boel schoon te maken in zo'n geval.
In de kia app is bij mij de locatie niet echt beschikbaar, deze blijft op locatie ophalen staan.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe laat mijn vrouw thuis komt
Ik zag net wel een E-niro bij een groot shopping center staan. Volledig ingepakt in aluminiumfolie om de locatiegegevens te blocken.ducolwd schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:36:
In de kia app is bij mij de locatie niet echt beschikbaar, deze blijft op locatie ophalen staan.
Ik heb vandaag de Michelins Alpine6 eronder gekregen met 2,5 bar erin.wowter1976 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 23:05:
[...]
Juiste spanning staat gewoon in je handleiding.......
3 is inderdaad wat veel, maar dealers pompen de banden tegenwoordig blijkbaar erg hard....kreeg een Opel Astra mee die door de dealer op 3,5 rondom was gezet, lekker stuiteren....
Profile Assen
Ja, die zomertijd. Licht fronsje, kan beter. Wat mij echter tot waanzin drijft is dat de radio aanblijft als je de auto uitzet ;-)
Hier ook op 3 bar, er wordt 0,2 bar extra t.a.v. zomerbanden geadviseerd.delius schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:44:
[...]
Ik heb vandaag de Michelins Alpine6 eronder gekregen met 2,5 bar erin.
Profile Assen
Dat dacht ik ook te lezen op de site van profile, maar daar moest ik niet naar kijken volgens de monteur 🤔Vaevictis_ schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:55:
[...]
Hier ook op 3 bar, er wordt 0,2 bar extra t.a.v. zomerbanden geadviseerd.
En waarom is dat een probleem? Zodra je de deur open doet is ie uit toch.beschuit schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:54:
Ja, die zomertijd. Licht fronsje, kan beter. Wat mij echter tot waanzin drijft is dat de radio aanblijft als je de auto uitzet ;-)
Hier geen reservelampen, en geen Kia laaddruppel in het afleverpakket. Horen die er wel dan bij? Volgens de prijslijst niet
Wil best een reserve plugsurfing pas....
reservelampen lagen bij mij in de onderste bak in de kofferbak.wowter1976 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:20:
[...]
Hier geen reservelampen, en geen Kia laaddruppel in het afleverpakket. Horen die er wel dan bij? Volgens de prijslijst niet
Ja, zit altijd ff te rommelen, spullen pakken, telefoon pakken, riem los, dan wil ik de radio uit. First world problems, maar toch suf dat ik dat niet kan instellen.Minxz schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:06:
[...]
En waarom is dat een probleem? Zodra je de deur open doet is ie uit toch.
Vandaag de stuurverwarming weer herontdekt, echt heerlijk! Alleen wel even wennen om met 2 handen aan het stuur te rijden
Waar plaatsen jullie trouwens de Lifehammer in de auto?NiroNiro schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:40:
Ik heb nog geen fijne plek gevonden om hem binnen handbereik en stevig vast te monteren.
Aan het vak van de bestuurdersdeur laat hij gemakkelijk los, hoe strak ik hem met de inbus ook vastzet

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Ja lekker is dat wel als het kouder is als 10 graden. Je kan ook stoelverwarming aan zetten en op je handen gaan zittenCyBeRSPiN schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:54:
Vandaag de stuurverwarming weer herontdekt, echt heerlijk! Alleen wel even wennen om met 2 handen aan het stuur te rijden
Maar dan wel zonder koffiebird101 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:24:
[...]
Je kan ook stoelverwarming aan zetten en op je handen gaan zitten
Ik heb 2 lifehammers geplaatst (voorschrift werkgever) aan de middenconsole naast mijn voeten. Je kunt het kunststoffen paneel enigszins los trekken en daar de lifehammer op vastzetten.HamburgerBert schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:15:
[...]
Waar plaatsen jullie trouwens de Lifehammer in de auto?
Ik heb nog geen fijne plek gevonden om hem binnen handbereik en stevig vast te monteren.
Aan het vak van de bestuurdersdeur laat hij gemakkelijk los, hoe strak ik hem met de inbus ook vastzet
Jij zet zeker ook de radio zachter als je achteruit aan het inparkeren bentbeschuit schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:46:
[...]
Ja, zit altijd ff te rommelen, spullen pakken, telefoon pakken, riem los, dan wil ik de radio uit. First world problems, maar toch suf dat ik dat niet kan instellen.
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Vandaag maar weer eens gevraagd of er al meer bekend is. Januari 2019 besteld en verwachting is januari/februari 2020. Erg vervelend dat ze niet meer willen nakijken over een exacte datum.
Ha, dat doet ie dan weer zelfcypher21 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:53:
[...]
Jij zet zeker ook de radio zachter als je achteruit aan het inparkeren bent
Even twee vragen voor de ervaringsdeskundigen:
1. Als ik een tijd in ga stellen voor voorverwarmen volgens het schema, start het voorverwarmen dan op de ingestelde tijd of is de ingestelde temperatuur om die tijd bereikt (en start hij dus eerder)?
2. Als ik instel dat ik om 6:30 voor wil verwarmen en ik draai me nog een keer om, blijft hij dan voorverwarmen totdat ik instap of stopt hij na een x periode?
Nu we langzaam aan weer moeten gaan krabben wil ik het schema meteen instellen vanavond als ik de auto gehaald heb.
1. Als ik een tijd in ga stellen voor voorverwarmen volgens het schema, start het voorverwarmen dan op de ingestelde tijd of is de ingestelde temperatuur om die tijd bereikt (en start hij dus eerder)?
2. Als ik instel dat ik om 6:30 voor wil verwarmen en ik draai me nog een keer om, blijft hij dan voorverwarmen totdat ik instap of stopt hij na een x periode?
Nu we langzaam aan weer moeten gaan krabben wil ik het schema meteen instellen vanavond als ik de auto gehaald heb.
Je stelt de vertrektijd in, hij start volgens mij 30 minuten van te voren met opwarmen.Levinius schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:26:
Verbruik is ongeveer 1kWh (30 minuten @ 2kW), dus kost je wel 20-25ct per dag dat je dit instelt.
Nee hij stopt op de ingestelde vertrektijd.2. Als ik instel dat ik om 6:30 voor wil verwarmen en ik draai me nog een keer om, blijft hij dan voorverwarmen totdat ik instap of stopt hij na een x periode?
Zijn wel een aantal zaken die ik graag anders zou zien:
-meenemen van de buitenspiegels (die verwarming moet je dan alsnog aanzetten)
-stuurverwarming
-stoelverwarming (je stoel voelt nog koud aan terwijl de auto standje sauna is)
-op afstand kunnen aanzetten. Bijv koppelen aan een systeem dat op basis van de weersomstandigheden en je eigen agenda besluit of en wanneer het aan moet. Wellicht kan dat met het nieuwe MY2020 model dat over het UVO systeem beschikt
-en geen afhankelijkheid van wel/niet aangekoppeld aan een laadpaal
Veel plezier vandaag trouwens!
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-10-2019 13:49 ]
Dank gaat zeker lukken!CyBeRSPiN schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:46:
[...]
Je stelt de vertrektijd in, hij start volgens mij 30 minuten van te voren met opwarmen.
Verbruik is ongeveer 1kWh (30 minuten @ 2kW), dus kost je wel 20-25ct per dag dat je dit instelt.
En dat het 20-25 ct kost is voor mij wat minder van belang de kosten van verbruik van de laadpaal worden verrekend met de leasemaatschappij.
Op welke temperatuur heb jij 'm ingesteld? Bij mij staat-ie op 20 graden om 7:00u incl voorruitontwaseming. De ramen zijn 's ochtends schoon, maar de auto niet echt warm.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:46:
[...]
Je stelt de vertrektijd in, hij start volgens mij 30 minuten van te voren met opwarmen.
[...]
Nee hij stopt op de ingestelde vertrektijd.
Zijn wel een aantal zaken die ik graag anders zou zien:
-meenemen van de buitenspiegels (die verwarming moet je dan alsnog aanzetten)
-stuurverwarming
-stoelverwarming (je stoel voelt nog koud aan terwijl de auto standje sauna is)
-op afstand kunnen aanzetten. Bijv koppelen aan een systeem dat op basis van de weersomstandigheden en je eigen agenda besluit of en wanneer het aan moet. Wellicht kan dat met het nieuwe MY2020 model dat over het UVO systeem beschikt
-en geen afhankelijkheid van wel/niet aangekoppeld aan een laadpaal
21.5 graden
Staan alle ventilatieroosters wel open?
Staan alle ventilatieroosters wel open?
[ Voor 65% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-10-2019 14:29 ]
Ik vroeg er om, en kreeg er zo één. Ze zijn ook maar iets van 10 euro als je ze lost koopt.wowter1976 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:20:
[...]
Welke dealer was dat?Mathij5 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:48:
Update levertijd; maart besteld, 22-11 wordt de auto geleverd bij de dealer. Mooi op tijd dus! 😉
we only make way for the man who boldly pushes past us
Staat er mooi blinkend bij!ElectricAlex schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:11:
Een plaatje is ook altijd leuk.
10 maanden later: daar is ie dan
[Afbeelding: Niro]
Veel rijplezier toegewenst!
Morgen komt mijn Niro binnen bij de dealer volgens de LM.
Hoe lang duurt het dan nog voordat ie rijklaar is gemaakt?
Ca. twee maal de helft van de tijd van het totaal: [ “gereedmaken auto (o.a. transportbescherming verwijderen, kenteken aanvragen en oppoetsen)” en “wachten op een moment dat er een medewerker tijd voor heeft” ]jpg97 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:14:
Morgen komt mijn Niro binnen bij de dealer volgens de LM.
Duurde bij mij 1,5 week, maar verschilt natuurlijk per dealer. Nieuwe wagens komen in batches aan.
Er is al diverse keren iets gezegd over het open gaan van het laad klepje, in het begin drukte ik erop en dan sprong hij 2 cm open. Nu ging hij steeds meer klemmend open. Ik ben naar mijn dealer gegaan, ( Fase Alphen a/d Rijn) en daar hebben ze met een dremel ietsje weggeslapen vaan de bovenkant van het 90 graden plaatje wat uit de auto komt. was in 10 min klaar en nu springt hij weer als nieuw open als ik erop druk.
Dus een handige oplossing voor dit probleem, zonder WD40, Vasseline en weet ik veel wat voor glijmiddellen.
Dat is dus de oplossing, ik kan er een foto van maken waar precies een heel klein stukje weggeslepen moet worden , alleen had ik wel eens problemen met het plaatsen van foto's maar als er geïnteresseerden zijn wil ik wel een poging wagen, om een foto te schieten waar exact wat weggeslepen moet worden. Of ik vraag aan Cyberspin of die het namens mij wil plaatsen?
Dus een handige oplossing voor dit probleem, zonder WD40, Vasseline en weet ik veel wat voor glijmiddellen.
Dat is dus de oplossing, ik kan er een foto van maken waar precies een heel klein stukje weggeslepen moet worden , alleen had ik wel eens problemen met het plaatsen van foto's maar als er geïnteresseerden zijn wil ik wel een poging wagen, om een foto te schieten waar exact wat weggeslepen moet worden. Of ik vraag aan Cyberspin of die het namens mij wil plaatsen?
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
De dealer had het zelf als oplossing uit zijn dealer database en het werkt nu weer als in het begin. Ik ben er weer blij mee!!
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Hoe ziet de My Kia app er bij jullie uit?
Ik kan er echt niets mee buiten
- voertuig lokaliseren
- Assistance
- Afspraak maken
- Dealer bellen
- Dealer vinden
- Indicatoren (lampjes)
Ik kan niet mijn bereik zien, temperatuur aanpassen, verbruik raadplegen,... Wel jammer, had dit namelijk wel verwacht.
- voertuig lokaliseren
- Assistance
- Afspraak maken
- Dealer bellen
- Dealer vinden
- Indicatoren (lampjes)
Ik kan niet mijn bereik zien, temperatuur aanpassen, verbruik raadplegen,... Wel jammer, had dit namelijk wel verwacht.
Consultant - Autogek
Gisteren de auto gehaald bij een verkoper die nauwelijks wist hoe het zat met de Kia Connected Services. Hij begon al dat ik nog 199 euro moest betalen om het te kunnen gebruiken, waarop ik vertelde dat dit al standaard ingebouwd is in de e-Niro. Vervolgens vroeg ik hoe ik hem in de Mijn Kia app gekoppeld kreeg en hij bleef erg vaag dat dat vanzelf wel zou gebeuren...
Ik zit nu net als mijn bovenbuurman met een standaard Mijn Kia app zonder de functionaliteiten zoals laden en deuren op slot e.d.
Kan iemand vertellen wat de dealer precies moet doen om die koppeling te realiseren, zodat ik ze dat dan maar zelf ga uitleggen aan ze?
Voor de rest was alles goed geregeld overigens, de auto hadden ze in 3 dagen rijklaar gemaakt dus hulde voor dat!
Ik zit nu net als mijn bovenbuurman met een standaard Mijn Kia app zonder de functionaliteiten zoals laden en deuren op slot e.d.
Kan iemand vertellen wat de dealer precies moet doen om die koppeling te realiseren, zodat ik ze dat dan maar zelf ga uitleggen aan ze?
Voor de rest was alles goed geregeld overigens, de auto hadden ze in 3 dagen rijklaar gemaakt dus hulde voor dat!
[ Voor 8% gewijzigd door Levinius op 31-10-2019 08:41 ]
Ik heb toen ik hem ophaalde ter plekke bij de dealer de app gedownload en dan moet je jezelf registreren met het chasisnummer van de auto waardoor jij de accu informatie etc van jouw auto krijgt en niet die van de bovenbuurman....Levinius schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:40:
Gisteren de auto gehaald bij een verkoper die nauwelijks wist hoe het zat met de Kia Connected Services. Hij begon al dat ik nog 199 euro moest betalen om het te kunnen gebruiken, waarop ik vertelde dat dit al standaard ingebouwd is in de e-Niro. Vervolgens vroeg ik hoe ik hem in de Mijn Kia app gekoppeld kreeg en hij bleef erg vaag dat dat vanzelf wel zou gebeuren...

temp aanpassen wordt em niet.. die app is alleen read only helaas... je moet jezelf en je auto registreren dan gaat het wel werken. Maak een account aan (dacht ik) en je auto registreer je met de meldcode dacht ik (of was het kenteken?!)matthewk schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:16:
- voertuig lokaliseren
- Assistance
- Afspraak maken
- Dealer bellen
- Dealer vinden
- Indicatoren (lampjes)
Verwijderd
Worden de auto's standaard bij de dealer geleverd op de basis velgen? Of komen ze al aan met de gekozen accesoire velgen?
Accupercentage, range, km stand, deuren op slot (status), bandenspanning, rijstijl, locatie.matthewk schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:16:
- voertuig lokaliseren
- Assistance
- Afspraak maken
- Dealer bellen
- Dealer vinden
- Indicatoren (lampjes)
Wat jij ziet is als er een storing is of de auto nog niet goed gekoppeld is aan MijnKia. Dat moet de dealer voor je regelen.
Ik ga overigens morgen met mijn eNiro terug voor een terugroep actie. Er moet een zekering worden vervangen die vrij diep in de eNiro zit.
Staat 1,5 uur voor en kan alleen door een opgeleide EV monteur worden uitgevoerd. Ik had een van de eerste eNiro's in Nederland, dus misschien is dit niet voor iedereen een probleem.
Staat 1,5 uur voor en kan alleen door een opgeleide EV monteur worden uitgevoerd. Ik had een van de eerste eNiro's in Nederland, dus misschien is dit niet voor iedereen een probleem.
Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers
@AeoIus ok, nog niks gehoord. Was er ook vroeg bij, maar zat niet bij de allereerste batch (want de GravityBlue stond daar niet tussen).
Kon vanochtend niet voorwarmen omdat ik niet aan de paal stond, maar viel me alles mee hoe snel de verwarming op stoom komt en alles ontdooit.
In 2, hooguit 3 minuten was alles ontdooid zonder krabben.
Geeft je te denken waarom je dan die auto 30 minuten zou moeten laten stoken terwijl het echt werk in 3 minuten al gedaan is.
Echt jammer dat het ontwasemen/ontdooien niet via de app kan. Kwestie van tijdens je ontbijt ff kijken of de ruit bevroren is en knopje indrukken. Scheelt weer 1 kWh aan stroom.
De verbruiksmeter na 500 meter rijden oversteeg bij mij trouwens de 100kWh/100km
Dankzij de files kwam ik aan met 19kWh/100km gemiddeld
Kon vanochtend niet voorwarmen omdat ik niet aan de paal stond, maar viel me alles mee hoe snel de verwarming op stoom komt en alles ontdooit.
In 2, hooguit 3 minuten was alles ontdooid zonder krabben.
Geeft je te denken waarom je dan die auto 30 minuten zou moeten laten stoken terwijl het echt werk in 3 minuten al gedaan is.
Echt jammer dat het ontwasemen/ontdooien niet via de app kan. Kwestie van tijdens je ontbijt ff kijken of de ruit bevroren is en knopje indrukken. Scheelt weer 1 kWh aan stroom.
De verbruiksmeter na 500 meter rijden oversteeg bij mij trouwens de 100kWh/100km
Dankzij de files kwam ik aan met 19kWh/100km gemiddeld
[ Voor 75% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-10-2019 10:25 ]
Ik had KIA Oostenrijk gevraagd hoe het zit met 3 fase laden, aangezien dat bij hen op de website staat,
het antwoord:
<knip>
Het 3-fasen opladen is optioneel voor het model Kia e-Niro vanaf modeljaar 2020 in Oostenrijk.
Houd er echter rekening mee dat de respectieve importeurs de uitrustingslijnen lokaal kunnen definiëren en zo van het ene land naar het andere kunnen afwijken.
Of in Nederland daarom de 3-fase laadoptie optioneel of standaard wordt aangeboden of beschikbaar is, kan helaas niet door Kia Austria worden verteld.
<plak>
3 fase laden is er dus inderdaad wel, als optie. Maar het kan zo maar zijn dat het niet eens word aangeboden...
Toch belachelijk dat KIA Nederland gewoon nog helemaal niks durft te zeggen...
het antwoord:
<knip>
Het 3-fasen opladen is optioneel voor het model Kia e-Niro vanaf modeljaar 2020 in Oostenrijk.
Houd er echter rekening mee dat de respectieve importeurs de uitrustingslijnen lokaal kunnen definiëren en zo van het ene land naar het andere kunnen afwijken.
Of in Nederland daarom de 3-fase laadoptie optioneel of standaard wordt aangeboden of beschikbaar is, kan helaas niet door Kia Austria worden verteld.
<plak>
3 fase laden is er dus inderdaad wel, als optie. Maar het kan zo maar zijn dat het niet eens word aangeboden...
Ja nu de temperatuur weer zakt (en de verwarming dus geregeld tijdens het rijden aan moet). Gaat het gemiddelde kWh/100km weer omhoog.
Gedurende het voorjaar en de zomer en recente najaar. Altijd rond de 13-16 kWh/100km gezeten (afhankelijk van meer of minder snelweg)
Nu inmiddels alweer enige tijd boven de 16 en nu inderdaad weer geregeld 19kWh/100km (zonder snelweg). Dus een gemiddeld verbruik van 20 met (22 op de snelweg) zal ook niet lang meer duren.
Voorverwarmen vind ik ook niet echt nodig. De spiegels doet hij toch niet. En tegen de tijd dat de spiegels wel weer zicht geven is de voorruit ook weer schoon / ontdooit. Ook jammer dat ie de camera achter niet kan ontdooien.
Gedurende het voorjaar en de zomer en recente najaar. Altijd rond de 13-16 kWh/100km gezeten (afhankelijk van meer of minder snelweg)
Nu inmiddels alweer enige tijd boven de 16 en nu inderdaad weer geregeld 19kWh/100km (zonder snelweg). Dus een gemiddeld verbruik van 20 met (22 op de snelweg) zal ook niet lang meer duren.
Voorverwarmen vind ik ook niet echt nodig. De spiegels doet hij toch niet. En tegen de tijd dat de spiegels wel weer zicht geven is de voorruit ook weer schoon / ontdooit. Ook jammer dat ie de camera achter niet kan ontdooien.
Weet iemand trouwens of Android auto ook draadloos mogelijk is/wordt? Ik lees er veel over maar kom er niet uit of dit voor de Kia ook kan.
Volgens kia moet er minimaal 50km op de teller staan voordat de app ook de rithistorie e.d. laat zien (waarschijnlijk om te voorkomen dat door de dealer/schoonmaakbedrijf gereden kms in de historie terecht komen.. )matthewk schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:16:
- voertuig lokaliseren
- Assistance
- Afspraak maken
- Dealer bellen
- Dealer vinden
- Indicatoren (lampjes)
anyway: de dag na de eerste langere rit deed de app het bij ons opeens.
Heb net de Kia OVU app gedownload. Hier lijkt echt een hoop meer mee te kunnen, al accepteert ie mijn VIN niet

Consultant - Autogek
Ga daar maar niet vanuit. Dan moet de auto namelijk zelf een wifi AP op zetten waarmee de telefoon kan verbinden, dat zit er niet in en gaat ook met een update niet komen.martijnmaas370 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:15:
Weet iemand trouwens of Android auto ook draadloos mogelijk is/wordt? Ik lees er veel over maar kom er niet uit of dit voor de Kia ook kan.
Ja dat klopt maar alleen de MY2020 uitvoering gaat hier straks wat mee kunnen. UVO is vooralsnog alleen USA en Azië. En de nieuwe Kia Soul EV die wellicht nu al leverbaar is.matthewk schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:25:
Heb net de Kia OVU app gedownload. Hier lijkt echt een hoop meer mee te kunnen, al accepteert ie mijn VIN niet
[ Voor 35% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-10-2019 11:27 ]
Dit is wat ik een aantal dagen geleden heb vernomen via de website van KIA: klikMurzeltje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:02:
Ik had KIA Oostenrijk gevraagd hoe het zit met 3 fase laden, aangezien dat bij hen op de website staat,
het antwoord:
<knip>
<plak>
En ik heb exact hetzelfde gevraagd een paar dagen terug en kreeg als antwoord dat ze daar nog geen informatie over hadden ...Mabion schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:20:
[...]
Dit is wat ik een aantal dagen geleden heb vernomen via de website van KIA: klik

Ik heb een foto gemaakt voor de laadklep problemen, welk stukje je weg slijpen moet. Alleen ik weet niet hoe ik hem plaatsen moet ? Cyberspin kun je me helpen?
En mag het PNG zijn of moet het JPG zijn?marc4547 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:30:
Ik heb een foto gemaakt voor de laadklep problemen, welk stukje je weg slijpen moet. Alleen ik weet niet hoe ik hem plaatsen moet ? Cyberspin kun je me helpen?
@marc4547 plaatje ergens uploaden, bijvoorbeeld hier: https://imgur.com/upload?beta
En verolgens hier de link plaatsen. Er is een een fotoalbum op dit forum, maar daarvoor moet je een tijdje (actief) lid voor zijn om die te mogen gebruiken.
En verolgens hier de link plaatsen. Er is een een fotoalbum op dit forum, maar daarvoor moet je een tijdje (actief) lid voor zijn om die te mogen gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-10-2019 12:35 ]
Bedankt Cyberspin, maar lijkt me handig voor meerder mensen met problemen met de laadklep.CyBeRSPiN schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:35:
@marc4547 plaatje ergens uploaden, bijvoorbeeld hier: https://imgur.com/upload?beta
Dit is de link van de Foto:
https://imgur.com/a/JSd7LMo
En dit is wat ik net te horen krijg van Kia:Mabion schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:20:
[...]
Dit is wat ik een aantal dagen geleden heb vernomen via de website van KIA: klik

Aanvulling: Bernard kan niet verklaren waarom sommige mensen te horen krijgen dat er wel een 3 fase lader aan boord zit, en waarom er het ene moment gezegd word dat er helemaal niks bekend is... En hij snapt de frustratie, maar hij kan geen duidelijkheid verschaffen.

[ Voor 24% gewijzigd door Murzeltje op 31-10-2019 12:51 ]
Die communicatie met Kia NL (via e-mail en chat) is gewoon waardeloos. Verwijzen dan soms weer naar de dealer die het ook niet weet.
Wat dat betreft is echt echt wel een 1.0 automerk/importeur
Blijkbaar zijn ze bang om openheid te geven. Als ze gewoon zeggen dat ze nog in beraad zijn over hoe de invulling van fabrieksopties gaat zijn voor MY2020 en met een richtdatum komen dat er meer duidelijk is..
Wel vreemd dan, want als je nu bestelt wat krijg je dan eigenlijk?
Blijkbaar zijn ze bang om openheid te geven. Als ze gewoon zeggen dat ze nog in beraad zijn over hoe de invulling van fabrieksopties gaat zijn voor MY2020 en met een richtdatum komen dat er meer duidelijk is..
Wel vreemd dan, want als je nu bestelt wat krijg je dan eigenlijk?
[ Voor 43% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-10-2019 13:05 ]
Dat kun je dus ook prima zelf doen met een handvijl (als je geen Dremel hebt)marc4547 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:38:
[...]
Bedankt Cyberspin, maar lijkt me handig voor meerder mensen met problemen met de laadklep.
Dit is de link van de Foto:
https://imgur.com/a/JSd7LMo
En sommige dealers haken al af als ze er achter komen dat de auto niet besteld is, serieus, net , bij een niet nader te noemen Kia dealer het volgende gesprek:CyBeRSPiN schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:02:
Die communicatie met Kia NL (via e-mail en chat) is gewoon waardeloos. Verwijzen dan soms weer naar de dealer die het ook niet weet.
Ik:
"Hoi, Ik wil graag weten of de E-niro die ik in juni 2020 geleverd krijg een 3 fase lader aan boord heeft, en het grotere navigatie scherm"
Dealer:
"Dat kan, ik ga dit even voor u nakijken. Heeft de auto bij ons besteld? "
Ik:
"Ik heb geen idee, de leasemaatschappij heeft 'm besteld"
Dealer:
"Waarom komt u met deze vraag dan bij ons als u de auto ergens anders heeft besteld?"
Ik:
"Omdat U een KIA dealer bent, en ik er even vanuit ga dat een KIA dealer de juiste informatie kan verstrekken, en een leasemaatschappij daar minder van af weet"
<chat gesloten door medewerker>

"
Ja, toch te gek voor woorden zoiets
Kan je niet via de LM achterhalen bij welke dealer zij inkopen?
Kreeg vorig jaar al de indruk dat de dealers in het algemeen (er zijn uitzonderingen) niet zo blij zijn met de EV. Megaveel aandacht: bellen, mails, chats, bezoekjes aan de showroom en steeds gezeur over levertijden etc. en nee moeten verkopen.
En er dan nauwelijks wat aan verdienen en qua onderhoud is het ook geen vetpot voor ze.

Kreeg vorig jaar al de indruk dat de dealers in het algemeen (er zijn uitzonderingen) niet zo blij zijn met de EV. Megaveel aandacht: bellen, mails, chats, bezoekjes aan de showroom en steeds gezeur over levertijden etc. en nee moeten verkopen.
En er dan nauwelijks wat aan verdienen en qua onderhoud is het ook geen vetpot voor ze.
Lijkt me wel, maar als ik er nu op druk springt hij weer open zoals ik hem toen ophaalde, gewoon een cm of 2!hbolten schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:05:
[...]
Dat kun je dus ook prima zelf doen met een handvijl (als je geen Dremel hebt)
Dus smeermiddelen is niet de oplossing

ik weet precies welke dealer er ingekocht is, dat staat nl. op de offerteCyBeRSPiN schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:22:
Ja, toch te gek voor woorden zoiets![]()
Maarja.. zo is het blijkbaar niet
@Murzeltje nee ok, maar dat is met heel erg veel winkels zo, allemaal franchise ondernemers die naar buiten toe doen alsof ze 1 zijn. Lijkt me sterk dat dealers inzicht hebben in wat andere dealers voor orders hebben geplaatst bij de importeur.
Neemt niet weg dat het gek is dat er over 3-fase hier nog geheimzinnig gedaan wordt terwijl het een van de belangrijke tekortkomingen is van de huidige uitvoering. Zou m.i. niet eens een optie moeten zijn, alhoewel er een groep (particuliere kopers) zal zijn die daar geen meerprijs voor over heeft.
Snap daarnaast ook niet dat er inmiddels niet meer maatwerk mogelijk is.
In de rest van de landen kun je wel kiezen voor bijvoorbeeld een 230V aansluiting in de middenconsole, een zonnedak, chroom op de deurlijsten, etc. Waarom zitten ze hier nog te schipperen met een soort 'first edition'..
Neemt niet weg dat het gek is dat er over 3-fase hier nog geheimzinnig gedaan wordt terwijl het een van de belangrijke tekortkomingen is van de huidige uitvoering. Zou m.i. niet eens een optie moeten zijn, alhoewel er een groep (particuliere kopers) zal zijn die daar geen meerprijs voor over heeft.
Snap daarnaast ook niet dat er inmiddels niet meer maatwerk mogelijk is.
In de rest van de landen kun je wel kiezen voor bijvoorbeeld een 230V aansluiting in de middenconsole, een zonnedak, chroom op de deurlijsten, etc. Waarom zitten ze hier nog te schipperen met een soort 'first edition'..
@CyBeRSPiN
Ach, ik ben toch wel blij met de auto die komen gaat, maar als je welke dealer dan ook vraagt "Is het niet een beetje raar dat er <noem maar een groot getal> aan E-Niro's in back order staan, waarvan niemand, maar dan ook niemand, in NL durft te zeggen hoe deze er uit gaat zien"
dan krijg je ook geen antwoord...
.. dat dat een half jaar geleden nog niet bekend was, ok, kan ik in komen, maar volgens mij moeten ze nu toch wel ongeveer weer van de lopende band gaan rollen.. En dus is er bekend wat de specs gaan zijn...
Antwoord leverende dealer, zojuist gekregen:
Ach, ik ben toch wel blij met de auto die komen gaat, maar als je welke dealer dan ook vraagt "Is het niet een beetje raar dat er <noem maar een groot getal> aan E-Niro's in back order staan, waarvan niemand, maar dan ook niemand, in NL durft te zeggen hoe deze er uit gaat zien"
dan krijg je ook geen antwoord...
.. dat dat een half jaar geleden nog niet bekend was, ok, kan ik in komen, maar volgens mij moeten ze nu toch wel ongeveer weer van de lopende band gaan rollen.. En dus is er bekend wat de specs gaan zijn...
Antwoord leverende dealer, zojuist gekregen:

[ Voor 14% gewijzigd door Murzeltje op 31-10-2019 13:52 ]
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.