Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomajo
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-10-2022
DSmarty schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:36:
[...]

Bij mij is de reductiebak vervangen, maar ik heb het idee dat het geratel weer terug begint te keren.
Hoi, dat is vervelend. Hoeveel km geleden is deze vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
bomajo schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:18:
[...]

Hoi, dat is vervelend. Hoeveel km geleden is deze vervangen?
Toen ik rond de 15.000km op de teller had staan, dat is grofweg 5.000km geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:11
Vaevictis_ schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:20:
[...]

@CyBeRSPiN

Interessant, kun je de code / stappen delen t.a.v. integratie OpenHAB? Ik zit zelf op Home Assistant maar als het een REST API is krijg ik het wel werkend.

15s is wel een beetje veel, bij de Nissan Leaf als je meer dan 1x per uur polled is de 12V accu in week leeg (heb ik ervaren).
Even voor de duidelijkheid: je communiceert (helaas) niet rechtstreeks met de auto.
De Kia Connected Module pusht updates vanuit de auto naar de server van Kia, en de app van Kia haalt de info van de servers. Voor de accu maakt het dus niks uit :)
Ik ben er inmiddels achter dat Kia de data niet vaker dan 1 minuut ververst, dus pollen sneller dan 60s heeft geen enkele zin (heb dit inmiddels aangepast).

Bij deze de OpenHAB config.
code: services/http.cfg
1
2
kia.url=https://app.kia.nl/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData{Cookie=ASP.NET_SessionId=123asdf567; NL_MyKiaLogin=_LoginGuid=abc-def-123-klm}
kia.updateInterval=60000

Bovenstaande is onderdeel van de HTTP Binding. Deze haalt met een interval van 60 seconden de data op. Tussen accolades staan de Headers, dat wordt vertaald naar "Cookie: ...." in het request. Het mag een GET request zijn.
De cookiewaarden voor ASP.NET_SessionId en NL_MyKiaLogin heb je nodig, zie mijn tutorial daarvoor hier:
CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"
In onderstaande config map ik de opgehaalde data middels JSON naar items. Voor sommige items heb ik een proxy gemaakt om de waarden true/false naar ON-OFF of OPEN-CLOSED te kunnen vertalen.
code: items/kia.items
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Number kia_range "Range [%d km]" (gPersist) { http="<[kia:60000:JSONPATH($.CanbusLast.Range)]" }
Number kia_odo "Odo [%d km]" (gPersist) { http="<[kia:60000:JSONPATH($.CanbusLast.odoMeter)]" }
Number kia_battery "Battery Charge [%d %%]" <battery> (gPersist) { http="<[kia:15000:JSONPATH($.CanbusLast.ev.soc)]" }
Contact kia_door "Deuren dicht? [MAP(opendicht.map):%s]" <lock> (gPersist)
String kia_door_json (gPersist) { http="<[kia:60000:JSONPATH($.CanbusLast.DoorsLocked)]" }
Switch kia_charging "Laden? [MAP(ONOFF_JaNee.map):%s]" <energy> (gPersist)
String kia_charging_json (gPersist) { http="<[kia:60000:JSONPATH($.CanbusLast.ev.charging)]" }
Location kia_location (gPersist)
String kia_location_json (gPersist) { http="<[kia:60000:REGEX((.*))]" }
DateTime kia_last_update "Laatste update [%1$ta %1$tR]" (gPersist)

In onderstaande rules map ik de data naar de types die ik intern nodig heb. Ook houd ik bij wanneer voor het laatst een waarde gewijzigd is om een beeld te krijgen hoe vers de data is. Kia zelf geeft dit helaas niet mee in de info.
code: rules/kia.rules
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
rule "kia doors changed"
when Item kia_door_json changed
then
  if (kia_door_json.state == "true") {
   kia_door.postUpdate(CLOSED)
  } else {
    kia_door.postUpdate(OPEN)
  }
  kia_last_update.postUpdate(new DateTimeType())
end

rule "kia charging changed"
when Item kia_charging_json changed
then
  if (kia_charging_json.state == "true") {
   kia_charging.postUpdate(ON)
  } else {
    kia_charging.postUpdate(OFF)
  }
end

rule "kia position changed"
when Item kia_location_json changed 
then  
  val String json = (kia_location_json.state as StringType).toString
  val String lat  = transform("JSONPATH", "$.CanbusLast.position.Lattitude", json)
  val String lon  = transform("JSONPATH", "$.CanbusLast.position.Longitude", json)
  logInfo("kia_location_json",lat +","+ lon)
  kia_location.postUpdate(lat +","+ lon)
end

En relevante code in de sitemap:
code: sitemaps/default.sitemap
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
...
  Frame label="e-Niro" {
    Default item=kia_battery
    Default item=kia_range
    Default item=kia_odo
    Default item=kia_door
    Text    item=kia_charging
    Mapview item=kia_location height=5
    Text    item=kia_last_update
  }
...

Hoop dat je hier wat aan hebt. Met HA zul je met YAML aan de slag moeten (the horror..), maar zal vast ook heel eenvoudig zijn aangezien het uiteindelijk neerkomt op variabelen in de REST API omzetten naar entities.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:21

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik krijg bij mijn response onder andere een 'fuel level: 36', terwijl de accu 75% geladen is.

Hoe zit dat? die 36 is niet het percentage en is ook niet het resterende aantal kWh's...

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Bizar eigenlijk dat die SessionId nooit verloopt.

Ik heb trouwens een fuel level van 38 (en een soc van 78)
CyBeRSPiN schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:12:
[...]

Even voor de duidelijkheid: je communiceert (helaas) niet rechtstreeks met de auto.
De Kia Connected Module pusht updates vanuit de auto naar de server van Kia, en de app van Kia haalt de info van de servers. Voor de accu maakt het dus niks uit :)
Ik ben er inmiddels achter dat Kia de data niet vaker dan 1 minuut ververst, dus pollen sneller dan 60s heeft geen enkele zin (heb dit inmiddels aangepast).

Bij deze de OpenHAB config.
code: services/http.cfg
1
2
kia.url=https://app.kia.nl/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData{Cookie=ASP.NET_SessionId=123asdf567; NL_MyKiaLogin=_LoginGuid=abc-def-123-klm}
kia.updateInterval=60000

Bovenstaande is onderdeel van de HTTP Binding. Deze haalt met een interval van 60 seconden de data op. Tussen accolades staan de Headers, dat wordt vertaald naar "Cookie: ...." in het request. Het mag een GET request zijn.
De cookiewaarden voor ASP.NET_SessionId en NL_MyKiaLogin heb je nodig, zie mijn tutorial daarvoor hier:
In onderstaande config map ik de opgehaalde data middels JSON naar items. Voor sommige items heb ik een proxy gemaakt om de waarden true/false naar ON-OFF of OPEN-CLOSED te kunnen vertalen.
code: items/kia.items
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Number kia_range "Range [%d km]" (gPersist) { http="<[kia:60000:JSONPATH($.CanbusLast.Range)]" }
Number kia_odo "Odo [%d km]" (gPersist) { http="<[kia:60000:JSONPATH($.CanbusLast.odoMeter)]" }
Number kia_battery "Battery Charge [%d %%]" <battery> (gPersist) { http="<[kia:15000:JSONPATH($.CanbusLast.ev.soc)]" }
Contact kia_door "Deuren dicht? [MAP(opendicht.map):%s]" <lock> (gPersist)
String kia_door_json (gPersist) { http="<[kia:60000:JSONPATH($.CanbusLast.DoorsLocked)]" }
Switch kia_charging "Laden? [MAP(ONOFF_JaNee.map):%s]" <energy> (gPersist)
String kia_charging_json (gPersist) { http="<[kia:60000:JSONPATH($.CanbusLast.ev.charging)]" }
Location kia_location (gPersist)
String kia_location_json (gPersist) { http="<[kia:60000:REGEX((.*))]" }
DateTime kia_last_update "Laatste update [%1$ta %1$tR]" (gPersist)

In onderstaande rules map ik de data naar de types die ik intern nodig heb. Ook houd ik bij wanneer voor het laatst een waarde gewijzigd is om een beeld te krijgen hoe vers de data is. Kia zelf geeft dit helaas niet mee in de info.
code: rules/kia.rules
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
rule "kia doors changed"
when Item kia_door_json changed
then
  if (kia_door_json.state == "true") {
   kia_door.postUpdate(CLOSED)
  } else {
    kia_door.postUpdate(OPEN)
  }
end

rule "kia charging changed"
when Item kia_charging_json changed
then
  if (kia_charging_json.state == "true") {
   kia_charging.postUpdate(ON)
  } else {
    kia_charging.postUpdate(OFF)
  }
end

rule "kia position changed"
when Item kia_location_json changed 
then  
  val String json = (kia_location_json.state as StringType).toString
  val String lat  = transform("JSONPATH", "$.CanbusLast.position.Lattitude", json)
  val String lon  = transform("JSONPATH", "$.CanbusLast.position.Longitude", json)
  logInfo("kia_location_json",lat +","+ lon)
  kia_location.postUpdate(lat +","+ lon)
end

En relevante code in de sitemap:
code: sitemaps/default.sitemap
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
...
  Frame label="e-Niro" {
    Default item=kia_battery
    Default item=kia_range
    Default item=kia_odo
    Default item=kia_door
    Text    item=kia_charging
    Mapview item=kia_location height=5
    Text    item=kia_last_update
  }
...

Hoop dat je hier wat aan hebt. Met HA zul je met YAML aan de slag moeten (the horror..), maar zal vast ook heel eenvoudig zijn aangezien het uiteindelijk neerkomt op variabelen in de REST API omzetten naar entities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dat fuel level doet niks volgens mij, zover ik weet zit er geen brandstof in ;)
Je moet bij ev.soc kijken.
En die niet verlopende session is bizar idd. Kijk dus echt uit dat je die niet per ongeluk ergens post, want je kunt jezelf ook niet uitloggen uit alle andere actieve sessies.

[ Voor 57% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-10-2019 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:42:
Dat fuel level doet niks volgens mij, zover ik weet zit er geen brandstof in ;)
Je moet bij ev.soc kijken.
En die niet verlopende session is bizar idd. Kijk dus echt uit dat je die niet per ongeluk ergens post, want je kunt jezelf ook niet uitloggen uit alle andere actieve sessies.
Ah, ik zat gewoon de verkeerde data te bekijken. Er staat in de string ook: "soc":75. Dat zit dus wel goed.
Thnx.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dat de automodule de data pusht, is ook de reden dat de rittenadministratie niet betrouwbaar is. Het pusht de data direct wanneer je de auto uit zet. Sta je in een garage zonder mobile ontvangst, is de rit verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Eénwegcommunicatie dus. Er wordt niet gecontroleerd of de data werkelijk is aangekomen bij de bestemming?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Het lijkt mij eigenlijk sterk dat die module een buffer heeft, maar het zou kunnen, zou wel beter zijn. Het is waarschijnlijk gewoon pushen wat de huidige status + locatie is. Aan de serverkant kunnen ze dan de rit bijhouden. Maar slecht bereik zou een oorzaak kunnen zijn dat de rit niet netjes als "afgesloten" beschouwd wordt en dan maar helemaal genegeerd..

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-10-2019 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-10 11:17
DSmarty schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:36:
[...]

Bij mij is de reductiebak vervangen, maar ik heb het idee dat het geratel weer terug begint te keren.
Zo jammer dat je niet hoort wat er echt aan mankeert. Ik zou bijna gaan denken dat de pasranden van de e-motor niet goed aansluiten op die van de reductiebak (kan gebeuren...). Als je dan niet oplet komen die twee onderdelen scheef ten opzichte van elkaar in de auto (zelfs met het juiste aanhaalmoment van de verbindingsbouten). Uiteraard komen er dan (dwars) krachten op de lagers die niet voorzien waren en gaat er iets kapot (of beide onderdelen). Als je er dan eentje vervangt kan het gebeuren dat de tweede het later alsnog begeeft (of ze zelfs weer beide beschadigd). Zo kan je wel even bezig blijven.

In mijn geval willen ze de e-motor vervangen en zou de reductiebak in orde zijn (blijkens oliemonsters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekbogser
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-10 17:44
Even een vraagje:
Heb met de dealer een probleem over de trekhaak.
Na montage van de haak, direct de fietsdrager gemonteerd, alles ok.
Na demontage v d fietsdrager, zoemt de zoemer bij elke keer richting aangeven.
De dealer heeft na overleg met importeur een kabel in de kabelboom v d trekhaak doorgeknipt. ( geen idee of dat kortsluitveilig is)
Nu werkt de zoemer, die eigenlijk is om te waarschuwen dat verlichting fietsdrager stuk is, niet meer.
Eerst beweerde dealer dat er een andere kabelboom in zou moeten, nu zegt hij dat dit het is!!
Een modificatie dus
Wat is nu waarheid?

En, eerder had ik naast de regeneratie-boog een circel waarin de mate van actieradius terugwinning.
Die is verdwenen?
Iemand een idee hoe ik dat terug krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Hekbogser dat laatste zie je volgens mij alleen als je de drive mode in de ECO stand hebt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hekbogser
  • Laatst online: 14-10 17:44
@CyBeRSPiN idd, de auto stond (onbedoeld) op normaal, thnx _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Hekbogser schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:09:
Even een vraagje:
Heb met de dealer een probleem over de trekhaak.
Na montage van de haak, direct de fietsdrager gemonteerd, alles ok.
Na demontage v d fietsdrager, zoemt de zoemer bij elke keer richting aangeven.
De dealer heeft na overleg met importeur een kabel in de kabelboom v d trekhaak doorgeknipt. ( geen idee of dat kortsluitveilig is)
Nu werkt de zoemer, die eigenlijk is om te waarschuwen dat verlichting fietsdrager stuk is, niet meer.
Eerst beweerde dealer dat er een andere kabelboom in zou moeten, nu zegt hij dat dit het is!!
Een modificatie dus
Wat is nu waarheid?

En, eerder had ik naast de regeneratie-boog een circel waarin de mate van actieradius terugwinning.
Die is verdwenen?
Iemand een idee hoe ik dat terug krijg?
Dat van de zoemer heb ik ook gelezen op de kiaclub. Daar was de oplossing (van de dealer/importeur) ook doorknippen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ergens las ik dat die zoemer voortkomt uit de Duitse voorschriften. Hier in NL niet voorgeschreven, dus kan de zoemer er zondermeer uitgeknipt worden. Wel jammer, want nu mis je de essentie van dat ding.

Ben dan ook benieuwd hoe die dingen in Duitsland gemonteerd worden, want als het daar voorschrift is, zal die er toch niet ook uitgeknipt worden....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-10 19:47
Gisteren akkoord gekregen op het bestellen van de Kia e-Niro Dynamic line in Clear White, alleen werd de beloofde levertijd van eind 1e kwartaal 2020 meteen aangepast naar 2e kwartaal, mogelijk zelfs eind 3e kwartaal.

Of ik toch niet voor de Hyundai Kona wou gaan, die konden ze in februari 2020 leveren, zolang de levering binnen 2020 valt wacht ik (on)geduldig af op mijn e-Niro!

Alleen beetje jammer dat mijn tussentijdse auto een Fiat Punto is geworden, dat word wat een flink aantal maanden "afzien " :P

Firstworldproblems ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinb100
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-08 16:18
Zijn er inmiddels al meerdere mensen die de blauwaccenten hebben laten wrappen ?

Wat waren jullie kwijt daarvoor en waar ?

Ik zag eerder 90 euro voorbij komen in Aalsmeer maar dat is anderhalf rijden van mij vandaan (geen straf natuurlijk) maar ik vroeg me af of er ook iets dichterbij te vinden is.

Ik heb tot nog toe 3 prijzen gehad en die variëren van 225 tot 300 euro excl. BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

erwinb100 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:18:
Zijn er inmiddels al meerdere mensen die de blauwaccenten hebben laten wrappen ?

Wat waren jullie kwijt daarvoor en waar ?

Ik zag eerder 90 euro voorbij komen in Aalsmeer maar dat is anderhalf rijden van mij vandaan (geen straf natuurlijk) maar ik vroeg me af of er ook iets dichterbij te vinden is.

Ik heb tot nog toe 3 prijzen gehad en die variëren van 225 tot 300 euro excl. BTW
Heb je in dit draadje gekeken?

Ik kan je aanraden om vooral even door te zoeken en er zeker zo'n drie à vier te bellen of mailen. De prijzen kunnen nogal verschillen. Zo heb ik hier in de omgeving van Zutphen er ook een aantal per mail benaderd met duidelijke foto's van wat er moet gebeuren. Daarbij zat in mijn geval ook de grill. De prijsopgave van de duurste was meer dan 3x zo hoog als de goedkoopste. Omdat ik niet zomaar de goedkoopste wil kiezen ben ik er ff op verder gaan googelen en die bleek er goed uit te springen. Het was een vriendelijke zaak en er werd met heel veel zorg gewerkt.

Dat is de moeite van het ff doorzoeken dus zeker waard!

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 04-10-2019 11:53 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 18:03
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/JLCKqip.jpg

Ik zie dat dit eerder besproken is, maar dit is toch vreemd? Ik heb gepland laden uit staan, maar toch heeft ie een schema staan voor het laden van mijn auto.

Dit is toch gewoon een bug in de software? Of hoe hebben ze deze keuze dan verklaard?

Nog 2 puntjes waar ik mij aan stoor:

- Auto hold kan niet standaard aan.
- LKA kan niet standaard uit.

Verder ben ik echt heel tevreden maar dit zijn wel wat kleine puntjes die onhandig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door BrainZz op 04-10-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@BrainZz ja vreemd.. Je plaatje doet het niet trouwens, hier de link: https://i.imgur.com/LJunMEf.jpg
Zal eens kijken of het in de versie die ik recent kreeg anders werkt.

Als aanvulling op je lijstje:
-parkeersensoren aan de voorkant die pas aan gaan als je eerst achteruit rijdt.. 8)7
(en je kan ze ook met knopje aan zetten, maar wie doet dat nou.. springt ook meteen weer uit als je harder dan 20km/u gaat ofzo)

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-10-2019 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
erwinb100 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:18:
Ik peins er niet over. Het staat mijn witte e-Niro goed, die blauwe streepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:54:
@BrainZz ja vreemd.. Je plaatje doet het niet trouwens, hier de link: https://i.imgur.com/LJunMEf.jpg
Zal eens kijken of het in de versie die ik recent kreeg anders werkt.

-parkeersensoren aan de voorkant die pas aan gaan als je eerst achteruit rijdt.. 8)7
(en je kan ze ook met knopje aan zetten, maar wie doet dat nou.. springt ook meteen weer uit als je harder dan 20km/u gaat ofzo)
Ik heb nog een versie van 2018 software erop staan trouwens. Dus helaas niet geupdated bij de dealer bij aflevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown90
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 13:57
Kelnarath schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:46:
Gisteren akkoord gekregen op het bestellen van de Kia e-Niro Dynamic line in Clear White, alleen werd de beloofde levertijd van eind 1e kwartaal 2020 meteen aangepast naar 2e kwartaal, mogelijk zelfs eind 3e kwartaal.

Of ik toch niet voor de Hyundai Kona wou gaan, die konden ze in februari 2020 leveren, zolang de levering binnen 2020 valt wacht ik (on)geduldig af op mijn e-Niro!

Alleen beetje jammer dat mijn tussentijdse auto een Fiat Punto is geworden, dat word wat een flink aantal maanden "afzien " :P

Firstworldproblems ;-)
Hier idem dito, vandaag navraag vanuit de leasemaatschappij of ik toch niet een andere auto wilde bestellen vanwege de verwachte levertijd (12 maanden in mijn geval). Nee, ik wil alleen de e-Niro O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

BrainZz schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:02:
[Afbeelding]

Ik zie dat dit eerder besproken is, maar dit is toch vreemd? Ik heb gepland laden uit staan, maar toch heeft ie een schema staan voor het laden van mijn auto.

Dit is toch gewoon een bug in de software? Of hoe hebben ze deze keuze dan verklaard?
Dat lijkt me wel meevallen; ik zie het probleem niet echt. De dag en tijd die je in je display ziet zijn de laatst ingevoerde dingen, maar het vinkje bij Gepland opladen staat uit. Ik neem aan dat hij dan ook niet gepland gaat opladen. Wat is er dan op tegen dat die oude gegevens er nog in staan als die functie gewoon uit staat?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
Hippe Lip schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Dat lijkt me wel meevallen; ik zie het probleem niet echt. De dag en tijd die je in je display ziet zijn de laatst ingevoerde dingen, maar het vinkje bij Gepland opladen staat uit. Ik neem aan dat hij dan ook niet gepland gaat opladen. Wat is er dan op tegen dat die oude gegevens er nog in staan als die functie gewoon uit staat?
Ik heb helemaal nog nooit een schema ingepland, alleen gisteren een schema erin gezet voor het verwarmen van de auto.

Het laden startte vanochtend niet automatisch op mijn werk toen ik de kabel aansloot moest eerst de knop voor het laadschema indrukken om het laden te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:54:
@BrainZz j....
Ik zat vandaag bij een collega in de auto (open Insigna eerste versie) en die heeft dat ook...

[ Voor 14% gewijzigd door NiroNiro op 04-10-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@NiroNiro ja dat zal wel, maar als je 10 jaar in auto's hebt gereden waar de parkeersensoren gewoon altijd werken op lage snelheden dan is dat wel echt heel irritant. Ik parkeer heel vaak vooruit in een vak en kan dat vaak zonder steken, dan is het vervelend als je dan niet kan vertrouwen op de sensoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
NiroNiro schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:47:
Ik zat vandaag bij een collega in de auto (open Insigna eerste versie) en die heeft dat ook...
Gelukkig had mijn Insignia dat niet meer.
Als je daar aan gewend bent (dat het altijd aan alle kanten werkt) is het - zoals nu in de Kona EV/e-Niro de eerste keer toch even schrikken. En het blijft, zelfs na een half jaar gebruik, een vervelend iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:56

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
  • Laatst online: 29-04 17:28
Moet dat dan met de juiste telefoon niet al werken in de niro of is er ook nog een update van de niro zelf nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
Ik gluur al sinds maart mee in dit topic, destijds is mijn e-niro bestelt met een verwachte levering half februari 2020. Van de dealer (LM) wel de bevestiging gekregen dat dit een 2020 model is, kleine pleister op de 8% bijtelling..Daarnaast geeft dit topic een hoop voorpret :)

Ben al op zoek gegaan naar een fietsendrager voor aan de achterklep (trekhaak past niet meer in budget).
Thule geeft in een reactie aan dat voor de e-niro geen model beschikbaar is.

Gebruikt er nu iemand al een dergelijke fietsendrager en zo ja, van welk merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:41
Ik heb achterklep drager ook overwogen, maar niet gedaan. Teveel gedoe en mi ook risico op beschadiging. Vraag is dan of goedkoop dan niet duurkoop wordt. En ik gebruik fietsendrager ook als bagagedrager bij vakanties. De kofferbak is vrij klein en dakkoffer heeft vanwege luchtweerstand teveel impact op de range. Voor € 1.000 prijsverschil, incl btw. heb je met trekhaak veel meer comfort en gemak. Zeg € 200/jaar als je er 5 jaar mee doet. Zou ik niet voor gaan tobben.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-10 17:26
zwoelie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:38:
Ik gluur al sinds maart mee in dit topic, destijds is mijn e-niro bestelt met een verwachte levering half februari 2020. Van de dealer (LM) wel de bevestiging gekregen dat dit een 2020 model is, kleine pleister op de 8% bijtelling..Daarnaast geeft dit topic een hoop voorpret :)

Ben al op zoek gegaan naar een fietsendrager voor aan de achterklep (trekhaak past niet meer in budget).
Thule geeft in een reactie aan dat voor de e-niro geen model beschikbaar is.

Gebruikt er nu iemand al een dergelijke fietsendrager en zo ja, van welk merk?
Ik heb deze fietsendrager PortaBici Elettrica BICI OK 2 ELEKTROBIKE - Fabbri via ebay gekocht voor €179. Gebruik hem voor 2 MTB's. Ben er tevreden over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:35
CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"CyBeRSPiN schreef op woensdag 2 oktober 2019 @i.Stijn
@CyBeRSPiN

Thanks. Heeft een paar uurtjes gekost, had nog geen eerdere integratie met een REST sensor gemaakt. Er zijn in HA verschillende manieren. De REST sensor leek me het makkelijkst. De leest de hele JSON in sensor.kia_sensor en vervolgens haal je per attribuut de juiste gegevens 1 voor 1 op (zoals SoC).

Ik zal hem ook volledig posten in het HA topic.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
sensor:
  - platform: rest
    method: POST
    name: kia_sensors
    resource: "https://www.kia.com/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData"
    headers: 
      Connection: keep-alive 
      Content-Length: 0
      Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01
      Origin: https://www.kia.com
      X-Requested-With: XMLHttpRequest
      User-Agent: Mozilla/5.0 (Linux; Android 7.0; SM-G892A Build/NRD90M; wv) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Chrome/60.0.3112.107 Mobile Safari/537.36 gonative
      Sec-Fetch-Mode: cors
      Sec-Fetch-Site: same-origin
      Referer: https://www.kia.com/nl/mijnkia/dashboard/
      Accept-Encoding: gzip, deflate, br
      Accept-Language: en-US,en;q=0.9,nl;q=0.8
      Cookie: xxxxxx

json_attributes:
      - SelectedCar
      - CanbusLast

value_template: 'OK'

- platform: template
    sensors:
      soc:
        value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["ev"]["soc"] }}'
        device_class: 'battery'
        unit_of_measurement: '%'

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 06-10-2019 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-10 11:44
iemand inmiddels al ervaring met het kia baggagerek op de e-niro?

verder zijn wij nog op zoek naar een goed passende kofferbakdeken (hond.....), iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
eltron schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:09:
Ik heb achterklep drager ook overwogen, maar niet gedaan. Teveel gedoe en mi ook risico op beschadiging. Vraag is dan of goedkoop dan niet duurkoop wordt. En ik gebruik fietsendrager ook als bagagedrager bij vakanties. De kofferbak is vrij klein en dakkoffer heeft vanwege luchtweerstand teveel impact op de range. Voor € 1.000 prijsverschil, incl btw. heb je met trekhaak veel meer comfort en gemak. Zeg € 200/jaar als je er 5 jaar mee doet. Zou ik niet voor gaan tobben.
Daar heb je wel een punt, gaat zoveel keer goed en de volgende keer niet...thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
ningalloon schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:12:
[...]

Ik heb deze fietsendrager PortaBici Elettrica BICI OK 2 ELEKTROBIKE - Fabbri via ebay gekocht voor €179. Gebruik hem voor 2 MTB's. Ben er tevreden over.
Dat is een mooi bedrag, zal eens gaan kijken bij ebay wat mogelijk is. of een trekhaak... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:15
Een poosje terug waren wat eerste ervaringen gepost over het verbruik met een fietsendrager. Iemand meer ervaringen opgedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aph3x2n
  • Laatst online: 29-04 17:28
wowter1976 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:49:
iemand inmiddels al ervaring met het kia baggagerek op de e-niro?

verder zijn wij nog op zoek naar een goed passende kofferbakdeken (hond.....), iemand tips?
Daar heb je het protection pack voor, of de losse rubbere inleg voor achterin. Ik heb de hele pack genomen omdat je met een hond toch ook zelf vaak vieze schoenen zal hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:35
aph3x2n schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:04:
[...]

Daar heb je het protection pack voor, of de losse rubbere inleg voor achterin. Ik heb de hele pack genomen omdat je met een hond toch ook zelf vaak vieze schoenen zal hebben ;)
Protection pack is erg goed, die rubberen matten en achterbumper bescherming erg fijn.
Vooral de rubberen matten zijn ideaal afspoelen onder kraan en schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-10 15:44
joepie de p schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 15:58:
Een poosje terug waren wat eerste ervaringen gepost over het verbruik met een fietsendrager. Iemand meer ervaringen opgedaan?
Ik heb er 1 sinds juni. Gebruik hem voor 2 elektrische fietsen, gewicht ca 70 kg. Meegenomen naar Berlijn en gebruikte toen 18.3 kWh/100 km. In NL zit ik op ongeveer 17 kWh/100 km. Ik schat ongeveer 10% meer dan zonder fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Laatst online: 17-09-2024
Nelis13 schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:21:
De laatste dagen gaat mijn klepje voor op de auto niet meer goed open. Loopt ergens op aan. Het laatste stukje voordat je het dicht doet gaat stroef. En als je hem dus indrukt om weer open te maken, dan blijft hij dus nagenoeg dicht zitten. En moet je het klepje met je vinger / nagel open peuteren. Niet heel praktisch.
Ik had al mijn bedenkingen toen ik zag dat het hele systeem van het klepje van plastic was.
Maar goed over een aantal weken moet hij weer voor de 30K beurt. Dan mogen ze er naar gaan kijken. Tot die tijd maar peuteren.
Precies hetzelfde probleem. Ik verdacht een suïcidale slak, maar als meer mensen er last van hebben zal het wel echt iets zijn. Ga ook bij de komende beurt maar eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
Het is nu weer iets minder. Ik kan mijn vinger er weer tussen krijgen. Komt waarschijnlijk omdat ie wel regelmatig met klepje open in de regen staat. Ik zie dan ook veel water bij het "scharnier" tevoorschijn komen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat als het straks gaat vriezen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aph3x2n schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:04:
[...]

ik bedoel meer zoiets:

https://www.hatchbag.nl/kia-niro-vanaf-2016
https://www.alleskanmee.n...rm-Kia-Niro-va.-bj.-2016-

iemand ervaring met een van beiden, of een goed passend universeel model? Die van zooplus lijken meer geschikt voor langere laadruimten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-10 16:43
joepie de p schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 15:58:
Paar maanden geleden de Uebler X31s gekocht met de Niro in het achterhoofd. Hij zit nu nog op de gewone trekhaak van mijn diesel, maar moet volgend jaar op de e-Niro passen.
Fijne drager. Erg eenvoudige montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
De puntjes die op de trekhaak zitten zijn heel makkelijk met een ijzerzaagje te verwijderen. Beetje schuurpapier om het gald te polijsten en elke fietsendrager past erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds vrijdag ook de langverwachte E-Niro mogen ophalen :)
Klopt het dat de mattenset niet mooi past? Of hebben ze bij ons foute matten erin gelegd? Er zijn haakjes voorzien waar de mat mooi zou moeten in passen maar dat is bij ons totaal niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Verwijderd alleen bij de mat voor de bestuurder zitten 2 haakjes bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puntinator1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-10 19:37
Bij mij bleef de klep ook hangen met openen. "Gerepareerd" door siliconen spray in het scharnier te spuiten. Of iig de richting waar je verwacht dat hij aanloopt.
Het heeft iig geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
Hoi allemaal, wij hebben sinds donderdag eindelijk onze E-Niro binnen. Met dakkoffer, fietsendrager, twee fietsen, drie kinderen en een volle achterbak meteen op pad gegaan. Verbruik viel me mee. Maar ik heb inmiddels wel een aantal newbievragen. Wie wil/kan ze beantwoorden?

- Wat is het maximale kWh wat je kunt laden bij een snellader? 175?
- Wat is de optimale snelheid op de snelweg? 105km/u? Lees: wanneer daalt accu rapppp?
- Waarom gaf de auto gisterochtend na laden aan: vol, 434km bereik, en vandaag na laden 383? Zelfde weersomstandigheden en settings.
- Hoe ver kom je op een ‘volle tank’ als je continu 130 rijdt?
- Waarom krijg ik de achterdeuren nooit open van buitenaf?
- Klopt het dat je in de lijst met laadpalen niet kunt selecteren op het aantal kWh dat de palen kunnen leveren?
- Kun je tijdens het rijden actueel verbruik in beeld zien (dus de data die je ziet ná een rit, als je de auto uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
locloc schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:58:
Hoi allemaal, wij hebben sinds donderdag eindelijk onze E-Niro binnen. Met dakkoffer, fietsendrager, twee fietsen, drie kinderen en een volle achterbak meteen op pad gegaan. Verbruik viel me mee. Maar ik heb inmiddels wel een aantal newbievragen. Wie wil/kan ze beantwoorden?

- Wat is de optimale snelheid op de snelweg? 105km/u? Lees: wanneer daalt accu rapppp?
- Waarom gaf de auto gisterochtend na laden aan: vol, 434km bereik, en vandaag na laden 383? Zelfde weersomstandigheden en settings.
- Klopt het dat je in de lijst met laadpalen niet kunt selecteren op het aantal kWh dat de palen kunnen leveren?
- Kun je tijdens het rijden actueel verbruik in beeld zien (dus de data die je ziet ná een rit, als je de auto uitzet?
- maximale wat je kunt halen is 77 maar dat is als alles klopt, SOC, buiten temp en accu temp.
- 105 is prima snelheid daarboven gaat het snel, 130 nog harder.
- achterdeuren nog op slot? Dat heb ik nog niet meegemaakt
- Klopt
- hmmm goeie, nooit geprobeerd, volgens mij wel, dan krijg je een horizontale lijn te zien met verbruikswaarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
locloc schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:58:

kW (vermogen), niet kWh (capaciteit)
77kW is de max die je kan halen. Dat lukt op alle laders die boven de 100kW leveren.
Maar let op, je haalt dat alleen als de accu leeg genoeg is en alleen als de accu warm is. In de winter wordt het lastiger om de 77kW te halen.
Hangt er vanaf. Wind mee of niet etc. Maar rond die snelheid is optimaal ja.
De GoM past zich aan aan je laatste ritten. Rijdt je onzuinig door veel snelweg gebruik dan daalt de geschatte range, zodat deze erg nauwkeurig werkt als je blijft rijden zoals je reed.
In de zomer zeker 300km.
Is een setting dat de sloten erop gaan als je begint te rijden. Moet uit te zetten zijn via het dashboard menu. Open doen kan ook met knopje in je portier aan de bestuurderskant.
kW dus ;)
Je kunt kiezen of je normale AC palen en of snelladers weergeeft. Als je alleen snelladers wilt zien selecteer dan alleen “CCS Combo” en deselecteer ”Type 2”
Ja, je kunt door het menu scrollen. Lees even de handleiding :)

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-10-2019 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
CyBeRSPiN schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:09:
kW (vermogen), niet kWh (capaciteit)
77kW is de max die je kan halen. Dat lukt op alle laders die boven de 100kW leveren.
Maar let op, je haalt dat alleen als de accu leeg genoeg is en alleen als de accu warm is. In de winter wordt het lastiger om de 77kW te halen.
Ah, dank. Maar ik moet mijn vraagstelling dan ook nog wat verder finetunen geloof ik: ik kan dus wél inpluggen in een 175kW paal, maar hij laadt dan met max 77kW, snap ik het zo goed?
Is een setting dat de sloten erop gaan als je begint te rijden. Open doen kan ook met knopje in je portier aan de bestuurderskant.
Eh, ja dat is dus wat ik nu elke keer moet doen: ik stap uit, probeer het portier van de kids te openen. Lukt niet. Geïrriteerd voorportier weer openen, knopje indrukken, dan deur wel open. Hoe kan ie standaard op dat hij gewoon open blijft/gaat?
Ja, je kunt door het menu scrollen. Lees even de handleiding :)
Eh... which part of 'drie kinderen' did you not get? Zover ben ik nog LANG niet, dat ik daar tijd voor heb. ;)

Maar dank voor alle antwoorden!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
locloc schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:16:
[...]

Ah, dank. Maar ik moet mijn vraagstelling dan ook nog wat verder finetunen geloof ik: ik kan dus wél inpluggen in een 175kW paal, maar hij laadt dan met max 77kW, snap ik het zo goed?
Klopt. In de praktijk heb je 50kW, 175kW en 350kW snelladers. Max snelheid haal je op 175kW. Heeft geen zin om voor 350kW te gaan mochten ze naast elkaar staan. Laat die dan liever vrij voor iemand met een Porsche Taycan ;)
[...]

Eh, ja dat is dus wat ik nu elke keer moet doen: ik stap uit, probeer het portier van de kids te openen. Lukt niet. Geïrriteerd voorportier weer openen, knopje indrukken, dan deur wel open. Hoe kan ie standaard op dat hij gewoon open blijft/gaat?
Kwestie van even door het dashboardmenu gaan met knopjes op het stuur.
[...]

Eh... which part of 'drie kinderen' did you not get? Zover ben ik nog LANG niet, dat ik daar tijd voor heb. ;)
Ik had de handleiding al 2 maanden uit voordat ik de auto in ontvangst nam. Jouw kinderen slapen helemaal niet? ;)
De link naar de handleiding staat in de topicstart :)
Lezen vanaf 5-53, op 5-57 staat hoe je de portiervergrendeling anders kunt instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-10-2019 20:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• h4bd04
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-05 10:54
Op 25-6 de Kia E-Niro Executive line Gravity Blue besteld. Gisteren bericht gehad van de leasemaatschappij (had er een aantal vooraf ingekocht) dat de levering in week 49 plaats gaan vinden.
O+ *O* :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
locloc schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:16:
[...]

[...]

[...]

Maar dank voor alle antwoorden!!
Ik heb em ingesteld dat als in op P druk dat de deuren open gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhmkappe
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-12-2020
Via welke LM is dit dan gegaan , is snel geleverd.mijn auto is in januari besteld en verwachte leverdatum april 2020 via LM en dealer in Helmond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
h4bd04 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:46:
Op 25-6 de Kia E-Niro Executive line Gravity Blue besteld. Gisteren bericht gehad van de leasemaatschappij (had er een aantal vooraf ingekocht) dat de levering in week 49 plaats gaan vinden.
Gefeliciteerd !!! Val jij in ieder geval in de 4%

Op allerlei websites staat geschreven dat de regels 01-01-2020 sowieso veranderen.
Maar hier staat volgens mij, dat het nog steeds een voorstel is.
https://www.tweedekamer.n...=2019Z17354&dossier=35304

Weinig over te vinden in de media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:10
h4bd04 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:46:
Gefeliciteerd!
Ik heb er ook één in bestelling staan en volgens de LM zou hij mid november geleverd worden.
Als extra zekerheid gaven ze aan dat, wanneer de Kia niet voor 31-12 geleverd kon worden, ik de keuze had om dan een Hyundai Kona te nemen.....

Wat betreft de bijtelling ok, maar als ik dan toch moet wachten dan zou ik volgend jaar eerder gaan voor de Skoda Vision IV...

Keuzes, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-10 18:15
driel24 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:00:
[...]

Gefeliciteerd !!! Val jij in ieder geval in de 4%

Op allerlei websites staat geschreven dat de regels 01-01-2020 sowieso veranderen.
Maar hier staat volgens mij, dat het nog steeds een voorstel is.
https://www.tweedekamer.n...=2019Z17354&dossier=35304

Weinig over te vinden in de media.
In de media weinig over te vinden. Maar als je doorklikt is er wel een planning te vinden:
Dinsdag 17 september 2019: Prinsjesdag: indiening
Woensdag 25 september 2019: Besloten technische briefing door ambtenaren van het ministerie van Financiën
Woensdag 9 oktober 2019: Inbrengdatum voor het verslag

Herfstreces van vrijdag 18 oktober tot en met maandag 28 oktober 2019

Dinsdag 22 oktober 2019: Nota naar aanleiding van het verslag
Maandag 28 oktober 2019: Eerste wetgevingsoverleg
Donderdag 31 oktober 2019: Schriftelijke beantwoording vragen n.a.v. het eerste wetgevingsoverleg
Maandag 4 november 2019: Tweede wetgevingsoverleg
Dinsdag 12 en woensdag 13 november 2019: Plenaire behandeling
Donderdag 14 november 2019: Brief beoordeling moties en amendementen
Donderdag 14 november 2019: Stemmingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
blottle schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:23:
[...]

In de media weinig over te vinden. Maar als je doorklikt is er wel een planning te vinden:
Dinsdag 17 september 2019: Prinsjesdag: indiening
Woensdag 25 september 2019: Besloten technische briefing door ambtenaren van het ministerie van Financiën
Woensdag 9 oktober 2019: Inbrengdatum voor het verslag

Herfstreces van vrijdag 18 oktober tot en met maandag 28 oktober 2019

Dinsdag 22 oktober 2019: Nota naar aanleiding van het verslag
Maandag 28 oktober 2019: Eerste wetgevingsoverleg
Donderdag 31 oktober 2019: Schriftelijke beantwoording vragen n.a.v. het eerste wetgevingsoverleg
Maandag 4 november 2019: Tweede wetgevingsoverleg
Dinsdag 12 en woensdag 13 november 2019: Plenaire behandeling
Donderdag 14 november 2019: Brief beoordeling moties en amendementen
Donderdag 14 november 2019: Stemmingen
Heb ik gezien......
Maar ik bedoelde : In de kranten etc etc gaan ze er vanuit dat het er al door is.
Dat is volgens mij niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
De politiek is het er al over eens. Alleen de formalisering in wetgeving moet nog worden afgerond. De kans dat het nog verandert is ongeveer nul komma nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4bd04
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-05 10:54
Jhmkappe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:44:
Via welke LM is dit dan gegaan , is snel geleverd.mijn auto is in januari besteld en verwachte leverdatum april 2020 via LM en dealer in Helmond.
Brightlease

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-10 16:01
puntinator1 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:55:
Bij mij bleef de klep ook hangen met openen. "Gerepareerd" door siliconen spray in het scharnier te spuiten. Of iig de richting waar je verwacht dat hij aanloopt.
Het heeft iig geholpen.
Mijn klepje blijft nu ook hangen :'( . Jou oplossing maar eens proberen. T klepje voelt ook wel een beetje goedkoperig aan, had beter gekunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Ojee...

Voor degene met een home advanced paal, hier is een situatie:
Je sluit de auto aan en biedt je pas, auto gaat laden (blauwe lamp op de paal)
Je loopt naar bijrijderskant en doet de deur open, auto gaat naar 0.5 kW en blijft daar, hou de deur ff open —> Ineens wordt de lamp op de paal groen. Je doet de deur weer dicht.
Je loopt naar de bestuurderskant en opent de deur, na een seconde of 10 doe je deze weer dicht —> even later wordt de lamp op de paal blauw en gaat de auto weer laden maar dan met 1.7 kW. (Inmiddels krijg ik een notificatie van de paal dat de auto klaar is met laden (normaal zou de lamp dan groen moeten zijn)).
Ik bied de pas weer aan de paal en dan gaat de laadsnelheid rap omhoog naar 4.3.

Heb ik een bug ontdekt? Dat als de auto net aan de lader hangt en je doet de bijrijdersdeur open dat laden wordt gestopt? Hebben meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@NiroNiro neen. Is normaal. Zolang de laadklep ontgrendeld is (dus de eerste 10-20s als je de auto van het slot haalt), dan gaat het laadvermogen terug naar 0,5kW. Dit zodat je veilig de stekker los kan loshalen zonder vonken te trekken. Na een tijdje gaat de vergrendeling er weer op en zie je de normale laadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Ja dat snap ik, mijn vraag is niet dat het naar 0.5 gaat, mijn vraag is dat het laden stopt als je de passagierskant opent en open laat vlak nadat de auto begint met laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
Heb ik ook met mijn paal. (Zappi V1)
Ik had eerst een pincode erop (geen pasje mogelijkheid).
Dus auto aansluiten --> laden. Geen probleem.
Alleen als op de een of andere manier het laden stopt of onderbroken wordt vanuit de auto kant. Dan stopt de laadpaal ook en moet opnieuw de pincode ingetoetst worden. Met als gevolg geen volle auto omdat die niet verder is gaan laden.
Dus tegenwoordig geen pincode meer. Zodra de auto vraag heeft, geeft de Zappi stroom. Sindsdien geen lege auto meer 's ochtends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-10 19:10
Nelis13 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:02:
Het is nu weer iets minder. Ik kan mijn vinger er weer tussen krijgen. Komt waarschijnlijk omdat ie wel regelmatig met klepje open in de regen staat. Ik zie dan ook veel water bij het "scharnier" tevoorschijn komen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat als het straks gaat vriezen ....
Ik ben ook benieuwd naar wat wel of niet kan indien het eerst regende en daarna de nachtvorst voorbijgekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
bruneelm schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:18:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar wat wel of niet kan indien het eerst regende en daarna de nachtvorst voorbijgekomen is.
Ja idd. Zolang je laad warmt de stekker nog wel op, maar als ie al snel vol zit en daarna de nachtvorst eroverheen komt?
Had tijd terug al een komische anekdote gehoord over iemand met een EV die 's ochtends lekker automatisch voorverwarmd is. De eigenaar zwaaide naar de buurman die druk aan het krabben was. En werd later uitgelachen omdat zn laadkabel vastgevroren zat en alsnog niet eerder weg was dan de ouderwets krabbende buurman ;w
Dus ben ook wel benieuwd in hoeverre dit bij ons kan gebeuren, hoop van niet.. Maar dat dopje om de laadpoort mee af te dekken zit bij mij soms vol regenwater, daar moet je dan sowieso goed op letten om daar het water heel goed uit te kloppen.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-10-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
Nou ik denk dat de stekker er wel weer uit te halen is (die wordt idd wel warm genoeg om niet te bevriezen bij het laden). Alleen het klepje moet dan open blijven staan. Ziet er alleen wel knullig uit allemaal KIA e-Niro rijders met een uitstekend klepje ....

Mocht de stekker wel vastgevroren zijn lijkt me heet water erover gieten niet zo'n heel goed idee ...?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-10 19:10
De helling van de stekker, die regenwater vangt, helt af naar de wagen toe zodat er toch wat water naar de zijkant van de connector van de wagen loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
Ja zat ik laatst ook over na te denken. Ik zou het anders hebben ontworpen, maar weet niet of de helling naar de laadkabel wel veilig is als daar water naar toe stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Nelis13 had het nu specifiek over de stekker zelf niet over het klepje. En dat ie nog goed aan het laden is net voor je vertrekt heb je niet in de hand. Als je "alleen daltarief" instelt dan begint ie altijd stipt om 23u, en rekent niet de andere kant op. Dus niet "klaar om 8u", maar "beginnen om 23u".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
Ja dat is inderdaad het geval. Maar goed tegen die tijd zet ik ook interieur verwarming aan op het tijdstip dat ik vertrek, alleen is de spanning die over de draad gaat waarschijnlijk niet groot genoeg om de kabel ook maar 1 graad op te warmen.

Misschien maar geen deken over de ruit gooien, maar over de laadkabel/stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
CyBeRSPiN schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:09:
[...]

kW dus ;)
Je kunt kiezen of je normale AC palen en of snelladers weergeeft. Als je alleen snelladers wilt zien selecteer dan alleen “CCS Combo” en deselecteer ”Type 2”
Via de Setup -> Navigatie -> Laadstation

heb ik niet de CCS Combo optie en ook niet Type 2.

Waar zie je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn klepje klemt ook, dus dat maakt 3 mensen hier. Mijn oplossing is indrukken (zodat de sluiting los laat) en dan met de vuist 2x op de bumper slaan en dan gaat hij net ver genoeg open om hem open te kunnen trekken.

-Edit
Ik heb trouwens sinds de laatste update ook dat mijn infotainment crashed ongeveer 1x per week met allemaal verticale streepjes en dan onmiddellijk reboot.

[ Voor 27% gewijzigd door _eLMo_ op 09-10-2019 13:19 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
BrainZz schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:07:
[...]

Via de Setup -> Navigatie -> Laadstation

heb ik niet de CCS Combo optie en ook niet Type 2.

Waar zie je dit?

@_eLMo_ had je iets zelf geknutseld aan het infotainmentsysteem? Zelf geen last van gelukkig.
Ook de laadklep nog geen kuren (zit wel vast als de auto op slot is ;)), maar zie wel dat dit niet 5 jaar goed gaat zo.

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-10-2019 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levinius
  • Laatst online: 27-03-2021
_eLMo_ schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:12:
Mijn klepje klemt ook, dus dat maakt 3 mensen hier. Mijn oplossing is indrukken (zodat de sluiting los laat) en dan met de vuist 2x op de bumper slaan en dan gaat hij net ver genoeg open om hem open te kunnen trekken.
Dat klinkt voor mij als een uitermate droevige vorm van knulligheid! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
Ik denk dat ik er een knop op ga lijmen. Dan kan ik hem daar altijd aan open trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
Zelfde plek dus. Dan zal het wel liggen aan de versie van de software die ik in de auto heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Bij het indrukken roteert de sluiting waardoor de klep los komt, lijkt erop dat bij een aantal dat roteren niet werkt. Misschien smeren?
BrainZz schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:29:
[...]

Zelfde plek dus. Dan zal het wel liggen aan de versie van de software die ik in de auto heb.
Vreemd. Zal straks eens kijken hoe het bij mij zit. Niet per ongeluk de software van een plug-in Niro gekregen ofzo?

[ Voor 55% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-10-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:17:

@_eLMo_ had je iets zelf geknutseld aan het infotainmentsysteem? Zelf geen last van gelukkig.
Ook de laadklep nog geen kuren (zit wel vast als de auto op slot is ;)), maar zie wel dat dit niet 5 jaar goed gaat zo.
Infotainment wel doorheen gebrowsed en een appie op geinstalleerd uit 3rd party sources (gechecked op virussen). Die eigenlijk dezelfde dag er al weer afgegooid, dus zou wat mij betreft niet de oorzaak moeten zijn.
Tevens was de navigatie geupdate, na de beurt werkte hij niet, dus toen hebben ze hem opnieuw geupdate. Na 2 weken stopte de navigatie weer met werken. Lijkt me aannemelijkst dat dit een SD kaart probleem is welke mogelijk ook de crash veroorzaakt.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:29:
Bij het indrukken roteert de sluiting waardoor de klep los komt, lijkt erop dat bij een aantal dat roteren niet werkt. Misschien smeren?
Rotatie van de locking pin is niet het probleem bij mij, had ik op de VW ook en die loopt soepel. Het scharnier klemt echt ergens.

[ Voor 19% gewijzigd door _eLMo_ op 09-10-2019 13:32 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
_eLMo_ schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:31:
[...]

Infotainment wel doorheen gebrowsed en een appie op geinstalleerd uit 3rd party sources (gechecked op virussen). Die eigenlijk dezelfde dag er al weer afgegooid, dus zou wat mij betreft niet de oorzaak moeten zijn.
Tevens was de navigatie geupdate, na de beurt werkte hij niet, dus toen hebben ze hem opnieuw geupdate. Na 2 weken stopte de navigatie weer met werken. Lijkt me aannemelijkst dat dit een SD kaart probleem is welke mogelijk ook de crash veroorzaakt.
Daar zou ik zo zeker niet van zijn dat dat geen invloed gehad heeft. Maar goed, laat de dealer het maar fixen, zou het zelf ook niet te sprake brengen.
Op Kiaclub forum had ook iemand zitten rommelen met apps en was de update bij de dealer vastgelopen, die heeft een compleet nieuwe headunit gekregen, wel onder garantie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
NiroNiro schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:37:
Ja dat snap ik, mijn vraag is niet dat het naar 0.5 gaat, mijn vraag is dat het laden stopt als je de passagierskant opent en open laat vlak nadat de auto begint met laden..
als je de deur unlocked en open doet gaat deze niet meer automatisch op slot, klepje van de laad poort is dan unlocked.
Weet niet zeker of de stekker dan gelocked wordt, je kan proberen om de stekker los te maken als de laadsnelheid op 0.5 staat. waarschijnlijk lukt dat en is de stekker dus niet gelocked en is de laadsnelheid daardoor lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:29:
Dat smeren ga ik dan maar vast preventief doen, met siliconenspray.
Voorkomt hopelijk ook vastvriezen tzt.
En een knop er op lijmen lijkt me wat rigoreus. Misschien een powermagneet er achter plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 22:49
eltron schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:28:
[...]

Dat smeren ga ik dan maar vast preventief doen, met siliconenspray.
Voorkomt hopelijk ook vastvriezen tzt.
En een knop er op lijmen lijkt me wat rigoreus. Misschien een powermagneet er achter plakken.
Schoenlepel in de auto :)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
WC ontstopper naast de oplaadkabel onder de bagageruimte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:15
Gewoon met klepje permanent open rijden. Alarmsignaal hoor je op een gegeven moment niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/J7VFfVH

Dit zijn mijn opties in dat menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
BrainZz schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:17:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/J7VFfVH/IMG-20191009-170824.jpg

Dit zijn mijn opties in dat menu.
Dan klopt het toch?
Combo Type2 = CCS (snellader)
Type2 = AC (normale laadpaal)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marty12345
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-04 13:28
Vandaag mijn Pearl White e-niro opgehaald. Januari '19 besteld. En nu eindelijk gaan rijden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Laatst online: 17-09-2024
Marty12345 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:31:
Vandaag mijn Pearl White e-niro opgehaald. Januari '19 besteld. En nu eindelijk gaan rijden!
Gefeliciteerd! veel plezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Laatst online: 06:35
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

Ja idd. Zolang je laad warmt de stekker nog wel op, maar als ie al snel vol zit en daarna de nachtvorst eroverheen komt?
Had tijd terug al een komische anekdote gehoord over iemand met een EV die 's ochtends lekker automatisch voorverwarmd is. De eigenaar zwaaide naar de buurman die druk aan het krabben was. En werd later uitgelachen omdat zn laadkabel vastgevroren zat en alsnog niet eerder weg was dan de ouderwets krabbende buurman ;w
Dus ben ook wel benieuwd in hoeverre dit bij ons kan gebeuren, hoop van niet.. Maar dat dopje om de laadpoort mee af te dekken zit bij mij soms vol regenwater, daar moet je dan sowieso goed op letten om daar het water heel goed uit te kloppen.
Ik heb permanent een oude handdoek in de kofferbak liggen m de dopjes van je laadkabel droog te maken en de kabel zelf niet nat achterin te hoeven leggen.... Is zeker doelmatig!!!
>:)

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marty12345 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:31:
Dan ga je een vrolijke (rij)tijd tegemoet. Veel plezier ermee!

Bereid je er wel op voor dat je nu te maken krijgt met een afnemende actieradius. Het wordt langzaamaan kouder en dan kom je minder ver op een volle lading. In de koudste tijd van de winter kan dat zomaar 100 km (of meer?) schelen in je bereik.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:21:
[...]

Dan klopt het toch?
Combo Type2 = CCS (snellader)
Type2 = AC (normale laadpaal)
8)7

Helemaal gelijk... Maar even uitgetest maar het blijft moeilijk om palen op de route te vinden. Ik reed gisteren op de A4 zo'n 10 km voor Den Ruygen Hoek en die vond ie niet :? Wel laadstations langs de A12 maar bijvoorbeeld het laadstation van NLE bij Leiderdorp werd niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Nee het is knap waardeloos, FastNed en Ionity staan er niet in. Misschien moeten ze TomTom betalen om in de lijst te "mogen"? Maar ach, we hadden toch al genoeg apps, kan er nog wel een bij om een snellader te zoeken.. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-10-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
Ik zag wel een fastned locatie er tussen staan overigens. Maar misschien was dat bij live laadstations dat durf ik niet nu met zekerheid te zeggen.
Pagina: 1 ... 56 ... 353 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.