Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-08-2023
zal niet gebeuren , daar zijn de laders in je auto niet voor gemaakt , kia is geen tesla ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdb.tim
@CyBeRSPiN zet nogmaals weer op de lijst vandaag terug nieuwe e-niro besteld , aflever maand is Mei 2020. Gravity Blue .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:23
Vdb.tim schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:02:
@CyBeRSPiN zet nogmaals weer op de lijst vandaag terug nieuwe e-niro besteld , aflever maand is Mei 2020. Gravity Blue .
Die is dan nog zonder 3-Fase laden neem ik aan?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
eltron schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:04:
[...]

Die is dan nog zonder 3-Fase laden neem ik aan?
tja , wie weet dat , op koreanse pers zeggen ze van wel , gezien we nergens iets bevestigd zien ga ik er nu van uit dat het niet aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Volgens mijn dealer kunnen zij vanaf ongeveer november 2019 deze optie tegen meerprijs bestellen.
Hij gaf ook aan dat je eventueel dan nog kunt kijken omdat zij de feitelijke bestelling bij de fabriek ca. 2-3 maanden voor de levering doen (ze mogen maandelijks maar gelimiteerd aantal orders indienen). Dat zou in jouw geval betekenen bestelling bij fabriek pas in februari 2020, als je voor dat moment deze optie nog kunt toevoegen (wel meerprijs ca. 400(?)) dan kan dit wellicht nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:07
Meerprijs van €400 klinkt mij niet als een grote afwijking tov de huidige hardware (1fase). After market upgraden zou ik wel zien zitten voor de e-Niro.

Hoop eigenlijk ook dat met een software update de e-Niro iets sneller DC kan gaan laden in de toekomst. Geen idee of het kan of dat de hardware beperkend is Vermoed wel dat Kia vanwege de 7 jaars garantie liever kiest voor convervatieve voorzichtigheid. Zouden er straks chiptuning soortige bedrijfjes gaan komen waar je softwarematig nog wat kan upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Vdb.tim schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:53:
zal niet gebeuren , daar zijn de laders in je auto niet voor gemaakt , kia is geen tesla ;-)
Bij DC maak je geen gebruik van de laders in je auto (dat is alleen bij AC). Wat wel beperkingen kunnen opleveren zijn bijvoorbeeld de dikte van de bedrading. Volgens mij is de bedrading bij de Niro geschikt tot maximaal 200A. Dat geeft bij de accuspanning van ongeveer 375V dus 75 kW, wat nu de maximale laadvermogen van de Niro is bij DC laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:24
JvdBosch schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:45:
[...]

Nee, iedere auto in Nederland moet fysiek langs de RDW om een kenteken te krijgen...
Ik ga er vanuit dat je dit als grapje bedoelt (zo niet dan ben ik wel benieuwd waar je deze wijsheid vandaan hebt).

Maar gezien de reactie van @Anoniem: 1250426 lijkt het erop alsof hij bovenstaande als de waarheid heeft aangenomen dus voel ik toch de noodzaak om e.e.a. recht te zetten.

Een dealer kan zeker al wel een kenteken aanvragen bij het RWD zodra er een chassisnummer bekend is. Dit levert elk jaar weer mooie taferelen op:
- Dealers die hun "verkooptargets" nog moeten halen zetten snel wat extra auto's op kenteken,
- Het einde van de 14% bijtellingsregeling
- 2800 Jaguars die in december 2018 nog op kenteken zijn gezet. Dat zou een mooie polonaise geweest moeten zijn daar bij de RDW :P

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
NiroNiro schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:43:
Weet iemand wanneer de auto grootlicht aan gaat? Reed gister in het donker weg en zag dat dat ineens actief was (icoontje rechts onder met grootlicht en "auto" kwam tevoorschijn). Onderweg gestopt om te laden en toen de auto weer aan was, was deze weg...
Ik weet inmiddels hoe het zit.. als je lichten aan staan en je ze het groot licht permanent aan (niet alleen seinen dus) dan gaat deze gelijk op auto (bij mij dan..) en als die de kans ziet dan gaat het grootlicht aan en anders gewoon uit..

• swaluw2
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-10-2022
Kuo schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:53:
[...]

Bij DC maak je geen gebruik van de laders in je auto (dat is alleen bij AC). Wat wel beperkingen kunnen opleveren zijn bijvoorbeeld de dikte van de bedrading. Volgens mij is de bedrading bij de Niro geschikt tot maximaal 200A. Dat geeft bij de accuspanning van ongeveer 375V dus 75 kW, wat nu de maximale laadvermogen van de Niro is bij DC laden.
En zouden we bij de dealer niet tzt een upgrade kunnen doen van de bedrading?
Is bekend tot hoever Tesla via software updates kan gaan qua snelladen, m.a.w. wat voor bedrading ligt daar in?

Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:06
paul-s83 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:53:
[...]

Ik ga er vanuit dat je dit als grapje bedoelt (zo niet dan ben ik wel benieuwd waar je deze wijsheid vandaan hebt).
Ik heb mijn e-Niro in België gekocht en hier de eerste inschrijving gedaan. Ik dacht ook, laat ik de Kia dealer in NL eens bellen of hij de inschrijving bij de RDW via een of andere software-portal kan regelen op basis van VIN. Maar nee, zei hij, hij moet ook met iedere auto langs de RDW. Dat vond ik bij nader inzien ook wel logisch, om fraude zo veel mogelijk te voorkomen.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
NiroNiro schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:04:
[...]
Ik weet inmiddels hoe het zit.. als je lichten aan staan en je ze het groot licht permanent aan (niet alleen seinen dus) dan gaat deze gelijk op auto (bij mij dan..) en als die de kans ziet dan gaat het grootlicht aan en anders gewoon uit..
En heb je al gevonden hoe hij in die stand blijft?*
Auto stand instellen is het probleem niet maar na uitschakelen contact gaat ook altijd de auto stand van de grootlichten terug naar standaard (is wel een Kona maar hoop dat - zoals de meeste software - dit een beetje gelijkaardig is als bij de e-Niro.

* Als je in mijn vorige auto 2 keer tegen de hendel van de grootlichten stand tikte bleef hij in die stand tot je het manueel terug uitschakelde. Ook na stilleggen voertuig.

Anoniem: 1250426

Bedankt voor de opheldering. Dus dan kan het kenteken wel al eerder worden opgevraagd. Volgens mij moet een import uit het buitenland (dus gekocht of besteld in het buitenland) dan wel fysiek langs de RDW. @paul-s83 kan jij dit nog bevestigen?

• IvoB2
eltron schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:19:
Volgens mijn dealer kunnen zij vanaf ongeveer november 2019 deze optie tegen meerprijs bestellen.
_/-\o_ _/-\o_ . Hoera, het is slechts een optie! :)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:22:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ . Hoera, het is slechts een optie! :)
Is 3-fase niet gangbaar in BE? Ook al heb je het nu zelf niet nodig, de restwaarde van de auto zal waarschijnlijk wel een stuk hoger zijn. Ik zou het altijd doen.
Als je je zorgen maakt of je dan maar met max 16A op 1 fase kan laden, hier heb ik het uitgezocht: Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's 99,99% kans dat je alsnog ook 7,4kW (32A) op 1 fase kan en dan 11kW (3x16A) op 3-fase.

• NiroNiro
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:20:
[...]

En heb je al gevonden hoe hij in die stand blijft?*
Auto stand instellen is het probleem niet maar na uitschakelen contact gaat ook altijd de auto stand van de grootlichten terug naar standaard (is wel een Kona maar hoop dat - zoals de meeste software - dit een beetje gelijkaardig is als bij de e-Niro.

* Als je in mijn vorige auto 2 keer tegen de hendel van de grootlichten stand tikte bleef hij in die stand tot je het manueel terug uitschakelde. Ook na stilleggen voertuig.
Als ik de hendel weer naar voren duw gaat ie weer gelijk in auto stand.. wellicht is dit anders bij de Kona of ik heb iets ergens in de menu's aan staan...

• BrainZz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 15:43
De snelheid van laden valt mij erg mee. Bij een 11kW lader heb ik in 7 uur en 20 minuten geladen van 35% naar 100%.

65% laden is 41.6 kW. Dat zou ongeveer 5.67 kW per uur betekenen en dus niet 3,6kW.

Ik was in ieder geval positief verrast.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
BrainZz schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:13:
De snelheid van laden valt mij erg mee. Bij een 11kW lader heb ik in 7 uur en 20 minuten geladen van 35% naar 100%.

65% laden is 41.6 kW. Dat zou ongeveer 5.67 kW per uur betekenen en dus niet 3,6kW.

Ik was in ieder geval positief verrast.
Dan was het dus geen 11kW laadpaal ;)
Zal een 17kW zijn geweest (3x25A), die komen ook veel voor, terwijl alle laadpalen-apps enkel 11kW of 22kW tonen.

• Vdb.tim
CyBeRSPiN schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:37:
[...]

Is 3-fase niet gangbaar in BE? Ook al heb je het nu zelf niet nodig, de restwaarde van de auto zal waarschijnlijk wel een stuk hoger zijn. Ik zou het altijd doen.
Als je je zorgen maakt of je dan maar met max 16A op 1 fase kan laden, hier heb ik het uitgezocht: Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's 99,99% kans dat je alsnog ook 7,4kW (32A) op 1 fase kan en dan 11kW (3x16A) op 3-fase.
hier in belgie is het gebruikelijk 3 fasen te hebben ( 400v ) met een zekering van 32A , mijn laadpaal kan 22 kw laden als het moet. voor mijn huis belasting zou het goed zijn dat de omver aangepast gaat worden naar 11kw zodat de belasting verdeeld word onder de andere fasen en niet zoals nu op 1fase

• Vdb.tim
@CyBeRSPiN :het is Mei 2020 ;-) 17-09-2019 Mei 2019 Gravity Blue

• BrainZz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 15:43
CyBeRSPiN schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:24:
[...]

Dan was het dus geen 11kW laadpaal ;)
Zal een 17kW zijn geweest (3x25A), die komen ook veel voor, terwijl alle laadpalen-apps enkel 11kW of 22kW tonen.
Ik zal vanmiddag eens kijken op de laadpaal of het daar ergens op staat. Het is een NUON laadpaal en in hun eigen app staat 11kW

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Als ik kon kiezen zou ik liever sneller snelladen hebben dan een upgrade naar 3 fasen. Op AC-laden (altijd thuis) zit ik nooit te wachten, maar op DC-laden (onderweg) wel. En dan duurt 30-45 minuten om de accu weer op 74% te krijgen best lang.

• eltron
hbolten schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:50:
Als ik kon kiezen zou ik liever sneller snelladen hebben dan een upgrade naar 3 fasen. Op AC-laden (altijd thuis) zit ik nooit te wachten, maar op DC-laden (onderweg) wel. En dan duurt 30-45 minuten om de accu weer op 74% te krijgen best lang.
en zo is iedere situatie weer anders.
Ik vind DC laden niet zo belangrijk omdat ik daar maar enkele malen per jaar mee te maken heb. Dan duren de pauzes onderweg maar iets langer. Het is dan toch vakantie en ook onderweg gewoon genieten en geen haast.

AC laden is zowel thuis als op bestemming handig als dat tot 3x zo snel kan. Zeker omdat je soms maar kort op een bestemming bent (1 a 2u) en het dan wel fijn is om er 100 tot 150 km bij te kunnen laden zonder dat het tijd kost. En thuis ook handig als hij snel vol zit, zeker als er meer EV bij komen die ook willen laden.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Vdb.tim schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:35:
@CyBeRSPiN :het is Mei 2020 ;-) 17-09-2019 Mei 2019 Gravity Blue
ok, aangepast (1x, niet 3x ;) )

[ Voor 48% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-09-2019 12:48 ]

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
@CyBeRSPiN Je mag mij er ook wel in zetten besteld 12-02-2019 Platinum Graphite verwacht december 2019

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• erwinb100
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-07 19:15
@CyBeRSPiN

Hier ook: besteld 15-03-2019 Aurora black pearl verwacht medio oktober 2019 (aflevering wk 42)

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:56
Hier ook besteld 01-06-2019 in wit .....
Verwacht medio november ...

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:24
JvdBosch schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:08:
[...]

Ik heb mijn e-Niro in België gekocht en hier de eerste inschrijving gedaan. Ik dacht ook, laat ik de Kia dealer in NL eens bellen of hij de inschrijving bij de RDW via een of andere software-portal kan regelen op basis van VIN. Maar nee, zei hij, hij moet ook met iedere auto langs de RDW. Dat vond ik bij nader inzien ook wel logisch, om fraude zo veel mogelijk te voorkomen.
Ah een “importauto”. Dat veranderd de zaak idd 😀

• JvdBosch
paul-s83 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:55:
[...]

Ah een “importauto”. Dat veranderd de zaak idd 😀
Ja en Nee, het betreft een eerste inschrijving in Nederland, dus identiek aan een in Nederland gekochte e-Niro wat dat betreft. Die moeten ook allemaal hun eerste inschrijving in Nederland hebben.

Er stonden bij de RDW, toen ik de auto ging inschrijven, ook een file Volvo's. Waarschijnlijk van een importeur of dealer.

Ik heb de waarheid niet in pacht, maar ik ga alleen af op wat die Kia-dealer zegt. Weet iemand anders of dealers een shortcut hebben binnen de RDW, of moeten die ook allemaal erlangs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Updates mbt de lijst van lopende reserveringen svp via DM naar mij, en niet in dit topic als bericht.
@cypher21 @erwinb100 @HJKJ jullie staan er nu bij.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-09-2019 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
JvdBosch schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:59:
[...]
Ja en Nee, het betreft een eerste inschrijving in Nederland, dus identiek aan een in Nederland gekochte e-Niro wat dat betreft. Die moeten ook allemaal hun eerste inschrijving in Nederland hebben.

Er stonden bij de RDW, toen ik de auto ging inschrijven, ook een file Volvo's. Waarschijnlijk van een importeur of dealer.

Ik heb de waarheid niet in pacht, maar ik ga alleen af op wat die Kia-dealer zegt. Weet iemand anders of dealers een shortcut hebben binnen de RDW, of moeten die ook allemaal erlangs?
Gaat volgens mij om type goedkeuring.
Dus als een NL importeur één type heeft laten goedkeuren, dan hoeft hij de rest niet meer te laten zien als die hetzelfde zijn. Bij import van een eerst in buitenland geregistreerde auto, is vaak sprake van afwijkende specs t.a.v. de NL versie. Dus kan mij voorstellen dat je dan standaard wel langs moet.
En verder kan (bij ICE) nog sprake zijn van fiscale aspecten als de BPM en de waarde waarop die gebaseerd zou moeten worden.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 18-09-2019 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH84
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:56
Hoi allemaal.

Lees al een tijdje mee op het forum. Sinds afgelopen maandag in het bezit van mijn E-niro. Hij is besteld om 19-2. Zou initieel geleverd worden in November 2019. Echter door meer ruimte bij de dealer kon hij eerder geleverd worden.

Ik had wel al een reserveringsnummer. Echter stond toen rond plek 80 echter zouden er maar 50 geleverd worden. Dat was balen. Maar veel mensen voor mij en in de dealer groep hadden afgezegd. Daardoor dus toch nog relatief snel de auto gekregen.

Tot op heden alleen maar positieve ervaringen. Nog niet de tijd gehad om de auto echt naar eigen wensen in te stellen. Dit zal de komende weken wel gebeuren.

• Vdb.tim
ja , mijn excuses , er liep plots iets mis tussen forum en pc , ik kreeg een foutmelding dat het niet zou gelukt zijn om iets te schrijven , dus deed ik het opnieuw en die stond er plots ook eens 2 x erop 8)7 8)7 8)7 8)7

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:37:
[...]

De standaard is 1 x 40 A of 3 x 25A (met een grote meerderheid - wat betreft huishoudens - voor 1x40A op 230V.
Het nieuwe voorstel voor de tariefstructuur 2021-2022 is het invoeren van een elektriciteitstarief op basis van een kwartiermeting die je individuele piek weergeeft (die bepaald dan je tarifering voor het volgende jaar). Je e-rekening zou dan voor 75% (of 100% maar daar zijn ze nog niet uit) uit deze vaste kost bestaan en nog slechts voor 25% bepaald worden door de kWh afname. Exacte cijfers zijn nog niet bekend (m.a.w. die wil men in dit stadium nog niet vrijgeven) maar geruchten in de wandelgangen doen de ronde dat deze "piek" omslag zich zou situeren rond 4-6 kW. Daarboven zou je tarief van afname gevoelig stijgen en steeds duurder worden.
Ik zou, in deze optiek, toch er niet zo zeker van zijn dat sneller laden altijd zo'n goed idee is. Zeker niet als je overwegend thuis laadt. Dan zit ik met de huidige monofase laadsnelheid van 7 kW al boven het piektarief. En buitenhuis (snel)laden kan ik nu ook aan een DC paal.

Als je met de driefase lader in een Kona EV (nog tot begin 2020 in gebruik) of e-Niro (moet ik dan nog mee rondkomen tot eerste kwartaal 2024) nog altijd 32A eenfase kan laden is er uiteraard geen enkel probleem. Maar dat blijft nog altijd afwachten.

ps. het betreft een lease, restwaarde is dus geen punt.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2019 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
NiroNiro schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:18:
[...]
Als ik de hendel weer naar voren duw gaat ie weer gelijk in auto stand.. wellicht is dit anders bij de Kona of ik heb iets ergens in de menu's aan staan...
Ja zo werkt het bij de Kona EV ook.
Maar die instelling blijft niet behouden na afsluiten contact.
Je moet de "auto" grootlicht stand telkens weer handmatig heractiveren (of anders gezegd, ik heb nog niet gevonden hoe je die "auto stand" - eenmaal geactiveerd - kan behouden tot je hem zelf deactiveert).

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2019 17:20 ]

• IvoB2
Vdb.tim schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:33:
[...]

hier in belgie is het gebruikelijk 3 fasen te hebben ( 400v ) met een zekering van 32A , mijn laadpaal kan 22 kw laden als het moet. voor mijn huis belasting zou het goed zijn dat de omver aangepast gaat worden naar 11kw zodat de belasting verdeeld word onder de andere fasen en niet zoals nu op 1fase
Dacht het niet. Jouw situatie is niet de gangbare bij particuliere huishoudens:

Soorten aansluitingen
We onderscheiden drie soorten aansluitingen:

Monofase 1 x 230V
Driefase 3 x 230V
Driefase 3 x 400V+N

Monofase 1 x 230V
Deze standaardaansluiting vinden we in 9 op de 10 particuliere woningen terug. De kans is dus groot dat ze ook voor jou van toepassing is.

Een monofasige of eenfasige aansluiting bestaat uit 2 koperdraden met een 230V wisselspanning. Ze biedt een maximumvermogen van 9,2 kVA.

Driefase 3 x 230V
Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat een driefasige aansluiting uit 3 koperdraden. Tussen elke draad staat een wisselspanning van 230V.

Het maximumvermogen is afhankelijk van de ampèrage (A) van je elektriciteitsmeter. Die wordt berekend met de volgende formule: √3x 230V x A.

Driefase 3 x 400V+N
Bij deze aansluiting worden vier koperdraden gebruikt, namelijk drie fasedraden en één nulgeleider (ook wel neuter genoemd). Tussen elke draad staat een 230V wisselspanning. Tussen elk paar fasedraden is er een spanning van 400V.

Het maximumvermogen bereken je op basis van deze formule: 3 x 230V x A.

PS: De keuze tussen een driefase 3x230V en 3x400V+N kan je niet zelf maken. Deze is afhankelijk van het distributienet in je straat. Dit onderscheid is wel belangrijk voor de bekabeling van het verdeelbord. Meer weten? Vraag dan even raad bij de netbeheerder.

Kostprijs van een aansluiting
De aansluiting van de meterkast met het elektriciteitsnet gebeurt door de netbeheerder (Eandis of Infrax). Helaas doen ze dit niet gratis.

Voor een monofasige stroomaansluiting reken je ongeveer €800, inclusief BTW. Een driefasige aansluiting kost al snel meer dan €1000. Vanaf 10 kVA wordt per bijkomende kVA een vergoeding aangerekend. Daarnaast is er bij installaties van meer dan 25 kVA een studiekost van enkele honderden euro’s.

Conclusie: een driefasige aansluiting is (veel) duurder dan een monofasige aansluiting. Natuurlijk heb je in sommige gevallen geen andere keuze.

(situatie op 25/4/2018).

• aph3x2n
  • Laatst online: 29-04 17:28
Ik heb nu 4000km erop zitten met de e-niro en wat een heerlijke auto is het.

Maar waarom moeten die regen hendels in hemelsnaam aan het stuur vast zitten ik grijp er continue naast... die horen gewoon statisch achter het stuur te zitten net als de richtingaanwijzers...

• NiroNiro
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:18:
[...]

Ja zo werkt het bij de Kona EV ook.
Maar die instelling blijft niet behouden na afsluiten contact.
Je moet de "auto" grootlicht stand telkens weer handmatig heractiveren (of anders gezegd, ik heb nog niet gevonden hoe je die "auto stand" - eenmaal geactiveerd - kan behouden tot je hem zelf deactiveert).
Oh dat bedoel je, ja klopt helemaal, elke keer als ik de auto weer aan doe en ik die functie wil gebruiken moet ik het zelf aanzetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
aph3x2n schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:59:
Ik heb nu 4000km erop zitten met de e-niro en wat een heerlijke auto is het.

Maar waarom moeten die regen hendels in hemelsnaam aan het stuur vast zitten ik grijp er continue naast... die horen gewoon statisch achter het stuur te zitten net als de richtingaanwijzers...
Je weet van het bestaan dan de AUTO-regen stand? (rechterflipper ingedrukt houden om te togglen).
Heb dat vanaf dag 1 aan staan en eigenlijk nooit de behoefte gehad om te flipperen.

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:24:
[...]

Je weet van het bestaan dan de AUTO-regen stand? (rechterflipper ingedrukt houden om te togglen).
Heb dat vanaf dag 1 aan staan en eigenlijk nooit de behoefte gehad om te flipperen.
Zelf zet ik de regen altijd uit en gebruik ik de voetrem. Ik vind dat zelf het meest prettigst rijden, hoef niet na te denken om aan de flippers te trekken en ik regenereer naar mijn beleving net zoveel als met de flippers.

• aph3x2n
CyBeRSPiN schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:24:
[...]

Ik heb net twee weken in de Schotse highlands mogen rijden, echt een heel ander verhaal...

• aph3x2n
petertenboer schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:28:
[...]

Zelf zet ik de regen altijd uit en gebruik ik de voetrem. Ik vind dat zelf het meest prettigst rijden, hoef niet na te denken om aan de flippers te trekken en ik regenereer naar mijn beleving net zoveel als met de flippers.
Ik heb het getest in de bergen, alles op voetrem kom ik op een gemiddelde van ong. 17.5kwh op een rit van 50km uit als ik voornamelijk flipper kom ik op 14,5kwh of zelfs iets lager uit. Dezelfde weg onder dezelfde omstandigheden.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
aph3x2n schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:07:
[...]

Ik heb net twee weken in de Schotse highlands mogen rijden, echt een heel ander verhaal...
Tja ik heb 2000km door het bergachtige Noorwegen gereden, wat is er anders aan dan? SCC aan waar mogelijk en dan heb je er sowieso al geen omkijken naar. Bij bergaf gaat ie dan uit zichzelf flink regenereren om de snelheid constant te houden :) De stand van de flippers is irrelevant als SCC aan staat.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-09-2019 14:30 ]

• JvdBosch
aph3x2n schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:11:
[...]

Ik heb het getest in de bergen, alles op voetrem kom ik op een gemiddelde van ong. 17.5kwh op een rit van 50km uit als ik voornamelijk flipper kom ik op 14,5kwh of zelfs iets lager uit. Dezelfde weg onder dezelfde omstandigheden.
Mijn eigen testen wijzen uit dat het eerste stukje voetrem ook prima regenereert (on par met de flipper, getest met de energie-display). Je moet uiteraard niet laat en hard op de rem, maar vroeg en zacht. Dan is het verschil met de linkerflipper verwaarloosbaar. Alleen
< 10km/u merk ik dat de voetrem weinig meer regenereert, maar dat gaat over zulke kleine energiehoeveelheden...

Voordeel IMHO is dat je veel meer controle hebt met je voet (zowel remkracht als bij plotselinge noodsituaties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Ik gebruik afwisselend, naargelang de rijomstandigheden, de flipper en/of de voetrem. Het grote voordeel bij deze auto is , dat je de KEUZE hebt. Wat “beter” is of meer comfort biedt moet ieder voor zich uitmaken. Ik vind deze discussie vrij irrelevant, precies omdat je zelf kiest.

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
JvdBosch schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:36:
[...]

Mijn eigen testen wijzen uit dat het eerste stukje voetrem ook prima regenereert (on par met de flipper, getest met de energie-display). Je moet uiteraard niet laat en hard op de rem, maar vroeg en zacht. Dan is het verschil met de linkerflipper verwaarloosbaar. Alleen
< 10km/u merk ik dat de voetrem weinig meer regenereert, maar dat gaat over zulke kleine energiehoeveelheden...

Voordeel IMHO is dat je veel meer controle hebt met je voet (zowel remkracht als bij plotselinge noodsituaties).
Dat is dus ook mijn motivatie om zoveel mogelijk uit te rollen en bij te remmen tot stilstand, wat echt kan met 1800 kg+. Je ziet het verbruik bij uitrollen dan direct dalen in het gemiddelde. Daarnaast heb ik voor mijn gevoel veel meer controle en gevoel bij het afremmen. Uiteraard zou ik in bergachtig gebied wel gebruik maken van de flippers, maar hier in Nld houdt ik het bij de voetrem.

Maar dat kan voor een ieder anders aanvoelen. Mijn medepassagiers geven wel aan dat het zonder regenereren prettiger en soepeler rijdt. En tav het verbruik merk ik ook weinig verschil.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Mich46 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:51:
Ik gebruik afwisselend, naargelang de rijomstandigheden, de flipper en/of de voetrem. Het grote voordeel bij deze auto is , dat je de KEUZE hebt. Wat “beter” is of meer comfort biedt moet ieder voor zich uitmaken. Ik vind deze discussie vrij irrelevant, precies omdat je zelf kiest.
Helemaal mee eens. Bij een Tesla Model 3 heb je die keuze dus niet bijvoorbeeld. Altijd regenereren bij "gas los" en maar 2 standen die je via de tablet in moet regelen (dus niet tijdens het rijden). Met de huidige software versie dan, dat kan bij Tesla natuurlijk altijd wijzigen ;)

• aph3x2n
Het is inderdaad zeker fijn dat je kan kiezen. Het landschap, de bochten en het overzicht in de bochten kan erg verschillen dus dan is soms de voetrem (zeker op een single lane weg) onvermijdelijk. Ik hou zelf ook niet altijd van truttig rijden in de bergen dus dan is een onverwachte tegenligger of een clubje schapen wel reden genoeg om de rem in te trappen. Daarbij probeer ik ook zo veel mogelijk rekening te houden met 37 kilo hond achterin.

Hiernaast overigens alleen maar lof over deze auto op vakantie, de meest afgelegen plekken zijn met de range makkelijk te bereiken. Geen moment het gevoel gehad dat ik ergens niet kon komen. Bovendien is Schotland voor het grootste gedeelte ook nog steeds gratis op de snellader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RKruk
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:56
Hippe Lip schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:40:
@RKruk Nee, dat zit anders. Er zijn LMs die gewoon vooruit hebben besteld, wetende dat ze die dingen toch wel kwijt zullen raken. En dat blijkt goed te kloppen!
Via Twitter maar eens nagevraagd bij Kia Nederland. Uiteindelijk vandaag gebeld door directie van de dealergroep waar ik een bestelling heb staan. Zoals ik hier al las, importeur heeft 500-600 auto’s gereserveerd op verzoek van LM’s.

Desondanks wel te horen gekregen dat ik de facelift 2020 versie zal krijgen in januari. Fabriek stopt in november met productie 2019. Alle leveringen in 2020 krijgen de facelift versie. Daarnaast word ik (en alle andere bestellingen) binnenkort gebeld met de optie om 3-fase lader in te laten bouwen in fabriek (350-400 euro heb ik begrepen). Helaas was het niet mogelijk om op basis van chassisnummer een kenteken aan te maken, auto moet fysiek in haven staan. Tevens moet de auto binnen 2 weken na aankomst worden geleverd. In ieder geval garantie gehad dat ik hem in januari krijg tenzij iemand annuleert. Maar met name de optie 3-fase lader vind ik nu wel een groot voordeel.

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-07 15:40
Op basis daarvan zou je zeggen dat die 3-fase ook achteraf kan :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedboot
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-07-2024
Als er een 3-fase boordlader ingebouwd wordt, kun je dan nog wel normaal laden als je thuis geen 3-fase hebt? Ik heb geen 380~400 Volt thuis.
Is het dus down compatibel met lagere amperages en voltages?

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Speedboot schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:23:
Als er een 3-fase boordlader ingebouwd wordt, kun je dan nog wel normaal laden als je thuis geen 3-fase hebt? Ik heb geen 380~400 Volt thuis.
Is het dus down compatibel met lagere amperages en voltages?
Ja. En met 3 fase laad je met 3x 230V, dus géén krachtstroom waarbij 400V gebruikt wordt.
Het ligt in de lijn der verwachting dat je op 1 fase gewoon tot 32A, 7,4kW kunt laden.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-09-2019 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Het is inderdaad persoonlijk. Ik zat er nog eens over na te denken, en de reden dat ik een hekel heb aan op straat laden is dat geklooi met die losse kabel. Ik heb thuis een vaste kabel, en snelladers hebben dat ook, daarom gebruik ik die liever dan een straatpaal. Die losse laadkabel komt eigenlijk nooit onder de laadvloer vandaan.

Weten we trouwens hoe snel 3-fasenladen kan worden met de e-niro? Meeste andere auto’s gaan tot 11kWh (3x16A) zag ik op de ev-database.nl. Dat zou dan iets van 60km/u zijn.
eltron schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:22:
[...]

en zo is iedere situatie weer anders.
Ik vind DC laden niet zo belangrijk omdat ik daar maar enkele malen per jaar mee te maken heb. Dan duren de pauzes onderweg maar iets langer. Het is dan toch vakantie en ook onderweg gewoon genieten en geen haast.

AC laden is zowel thuis als op bestemming handig als dat tot 3x zo snel kan. Zeker omdat je soms maar kort op een bestemming bent (1 a 2u) en het dan wel fijn is om er 100 tot 150 km bij te kunnen laden zonder dat het tijd kost. En thuis ook handig als hij snel vol zit, zeker als er meer EV bij komen die ook willen laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Voor de iPhone gebruikers onder ons. Na het updaten naar iOS13 lijkt CarPlay niet meer te werken, je krijgt dan "verbindingsfout" te zien. Het blijkt dat je opnieuw toestemming moet geven op je telefoon. Ik had de auto onder Settings->Algemeen->CarPlay verwijderd en daarna opnieuw gekoppeld. Daarna werkte het weer.
Paar leuke nieuwtjes: dashboard waarop Apple Maps en Now Playing en wat shortcuts staan (o.a. zoek naar een heus fossiel tankstation in de buurt ;)).
En of je "dark mode" altijd wil of automatisch, en nog wat dingetjes.
Toch een soort Tesla update gevoel zo via Apple :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

RKruk schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:15:
[...]

Via Twitter maar eens nagevraagd bij Kia Nederland. Uiteindelijk vandaag gebeld door directie van de dealergroep waar ik een bestelling heb staan. Zoals ik hier al las, importeur heeft 500-600 auto’s gereserveerd op verzoek van LM’s.

Desondanks wel te horen gekregen dat ik de facelift 2020 versie zal krijgen in januari. Fabriek stopt in november met productie 2019. Alle leveringen in 2020 krijgen de facelift versie. Daarnaast word ik (en alle andere bestellingen) binnenkort gebeld met de optie om 3-fase lader in te laten bouwen in fabriek (350-400 euro heb ik begrepen). Helaas was het niet mogelijk om op basis van chassisnummer een kenteken aan te maken, auto moet fysiek in haven staan. Tevens moet de auto binnen 2 weken na aankomst worden geleverd. In ieder geval garantie gehad dat ik hem in januari krijg tenzij iemand annuleert. Maar met name de optie 3-fase lader vind ik nu wel een groot voordeel.
Mijn dealer geeft aan dat Kia nog steeds niks heeft laten weten over MY2020... Hoe komt jouw dealer aan die informatie? :)

Afbeeldingslocatie: https://funkyimg.com/p/2X9Fa.png

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:30

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:30:
Voor de iPhone gebruikers onder ons. Na het updaten naar iOS13 lijkt CarPlay niet meer te werken, je krijgt dan "verbindingsfout" te zien. Het blijkt dat je opnieuw toestemming moet geven op je telefoon. Ik had de auto onder Settings->Algemeen->CarPlay verwijderd en daarna opnieuw gekoppeld. Daarna werkte het weer.
Ah, dank voor de waarschuwing. Je zou er zomaar door in de stress kunnen raken....

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Laatst online: 00:46
Mijn LM begint al met stalken over winterbanden, we hebben nu michelin premacy 3 maar weet iemand een goede winterband voor een auto van 1800 kg? Ik ben niet zo thuis in de banden en we hebben nog wel even want het is nu nog veel te vroeg maar misschien kan iemand iets zeggen over een goede winterband zonder een enorme discussie los te maken? Ook Michelin winterbanden?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:53
marc4547 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:58:
Mijn LM begint al met stalken over winterbanden, we hebben nu michelin premacy 3 maar weet iemand een goede winterband voor een auto van 1800 kg? Ik ben niet zo thuis in de banden en we hebben nog wel even want het is nu nog veel te vroeg maar misschien kan iemand iets zeggen over een goede winterband zonder een enorme discussie los te maken? Ook Michelin winterbanden?
Ik heb zelf de Michelin Alpine 6 gekocht. Helaas nog geen praktijk ervaring met de e-Niro qua grip en verbruik, maar op de outlander deden deze het prima (qua gewicht nagenoeg gelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:59
Murzeltje schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:35:
[...]

Mijn dealer geeft aan dat Kia nog steeds niks heeft laten weten over MY2020... Hoe komt jouw dealer aan die informatie? :)

[Afbeelding]
Ik ben ook benieuwd.... Hier ook helemaal niets bekend.
(besteld februari 2019)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:30:
Paar leuke nieuwtjes: dashboard waarop Apple Maps en Now Playing en wat shortcuts staan (o.a. zoek naar een heus fossiel tankstation in de buurt ;)).
En of je "dark mode" altijd wil of automatisch, en nog wat dingetjes.
Toch een soort Tesla update gevoel zo via Apple :P
Ik heb ook iOS13 geïnstalleerd, maar vanmorgen deed Carplay het gewoon meteen.

Wat een verademing trouwens dat als je nu je telefoon bedient hij niet van Carplay (vaak Waze) afspringt zeg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:24
marc4547 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:58:
En waarom niet de michelin's cross climates is maar 10€ dan een winterband en 40€ duurder dan de zomerband en geen wissel. Zelf er achteras 110k km en vooras 75k km mee gereden. Enkel al ze op hun einde lopen iets luidruchtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKruk
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:56
Murzeltje schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:35:
[...]

[Afbeelding]
Hij had dit te horen gekregen van de importeur. Dealer gaat eind oktober alle bestellingen in 1x doen voor alle bestaande bestellingen die in 2020 worden geleverd i.p.v. per maand te bestellen. Hij was er vrij stellig in tav de facelift, noemde met name de UVO op die er dan in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Ik moet binnenkort voor mijn 30k km beurt afspraak maken. Wil paar kleine dingen laten nakijken en bespreken.

O.a. dat de rittenregistratie van de app nog steeds bagger is. Hebben anderen zelfde ervaring met de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Harvest2002 ik zie die rittenregistratie als een gimmick waar ik niet om gevraagd heb (noch expliciet toestemming voor heb gegeven). Het is verre van betrouwbaar voor een sluitende administratie. De begin- en eindstand van de km teller staat er bijvoorbeeld ook niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Over een paar maanden moet ik beslissen of ik het tegen betaling voort wil zetten. Dan verwacht ik er wel meer van.

Maar gebrekkige rittenregistratie is dus herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Ik merk ook wel dat routes niet altijd volledig zijn. Soms beginnen ze later, en is het eerste stuk er af, bijvoorbeeld. Als je het voor een 'ongeveer' administratie wil doen kan het aardig zijn, maar ik zou er ook niet 100% op vertrouwen als je het voor financiele/belastingredenen zou willen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
bruneelm schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:08:
[...]

En waarom niet de michelin's cross climates is maar 10€ dan een winterband en 40€ duurder dan de zomerband en geen wissel. Zelf er achteras 110k km en vooras 75k km mee gereden. Enkel al ze op hun einde lopen iets luidruchtiger.
Tja cross climates of all season lijkt mij toch een compromis dat eigenlijk het hele jaar niet optimaal is. Terwijl twee keer per jaar een uurtje wisselen nog wel te overzien is en je dan in elk geval in zomer en winter een meer passende oplossing hebt. 20-40 graden temperatuur verschil lijkt me in een compromisband toch lastig te overbruggen.

Maar 110K km is met welke band dan ook wel een prestatie, petje af ;)

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 20-09-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Ehh, ik weet dat ik het al eerder gevraagd heb maar even een herinnering a.u.b...?
Ik heb al eens eerder opgemerkt dat je kunt instellen dat de auto bij het starten altijd in regeneratie 1 staat. Dat heeft hij maanden gedaan maar staat hij in 2 als ik start. IK heb kennelijk weer zitten rommelen.
Iemand heeft me deze tip al eens gegeven maar ik kan het niet terugvinden. Dus even hulp??
Hoe zet je ook alweer vast dat hij bij het starten op 1 staat en niet op 2

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
marc4547 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:16:
Ehh, ik weet dat ik het al eerder gevraagd heb maar even een herinnering a.u.b...?
Ik heb al eens eerder opgemerkt dat je kunt instellen dat de auto bij het starten altijd in regeneratie 1 staat. Dat heeft hij maanden gedaan maar staat hij in 2 als ik start. IK heb kennelijk weer zitten rommelen.
Iemand heeft me deze tip al eens gegeven maar ik kan het niet terugvinden. Dus even hulp??
Hoe zet je ook alweer vast dat hij bij het starten op 1 staat en niet op 2
Je kunt per drive mode (eco, normaal, sport) de standaard regeneratiestand instellen. Wissel van stand middels de knop in de middenconsole, dan kun je op het navigatiescherm snel naar de betreffende instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hallo allemaal, beetje off-topic, maar het volgende. Mijn vriendin heeft sinds woensdag een nieuwe Niro Hybrid (geen volledige EV dus). Ding is hartstikke mooi, lekker vol in de opties en rijdt dikke prima! Fijne wagen.

Maar als ze achteruitrijd is er een gong te horen, alsof ze een vrachtwagen heeft. Wanneer ze op benzine of accu rijdt maakt die dit geluid. In drive overigens niet, alleen reverse. Hebben jullie dit ook?

(Gaat om de gefacelifte editie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6syX8BBm58GwGSTWDHndMRwg/full.jpg
Verzameling tot dusver :P. De BMW gaat er volgend jaar uit en kijk naar wellicht een andere BMW of Porsche Panamera o.i.d. De Fiat 500 gaat tussen nu en 3 maanden weg.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Yup, gong aanwezig op de ev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:32:
[...]

Je kunt per drive mode (eco, normaal, sport) de standaard regeneratiestand instellen. Wissel van stand middels de knop in de middenconsole, dan kun je op het navigatiescherm snel naar de betreffende instelling.
Top Cyberspin, bedankt voor de tip, hoef ik niet die encyclopedie door te spitten die bij de auto zit!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Ik rem vrij veel met de linker flipper, is een beetje sport aan het worden, vooral om het vloeiend te regelen, maar wat doety nu de rechter flipper behalve dat je minder regeneratie kunt schakelen, wat doet de rechterflipper, iets met regen las ik ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-06 21:24
marc4547 schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:34:
Ik rem vrij veel met de linker flipper, is een beetje sport aan het worden, vooral om het vloeiend te regelen, maar wat doety nu de rechter flipper behalve dat je minder regeneratie kunt schakelen, wat doet de rechterflipper, iets met regen las ik ...?
De rechter flipper is inderdaad om de regeneratiestand lager te zetten. Of als je hem ingedrukt houd op AUTO-REGEN te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Regen = . kort voor regenereren.....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-06 21:11
Stel je rijd met adaptieve cruise control en je wilt extra afremmen. Ik pak dan vaak als gewoonte de linker stuurflipper vast omdat ik daar mee gewend ben om af te remmen. Dan krijg je een waarschuwing. Stuurflipper niet beschikbaar. Persoonlijk vind ik dit een fout. Je schrikt je namelijk rot want de Auto remt niet af.

Hebben meer mensen deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Nee. Ik gebruik gewoon de rem of annuleer de SCC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Ja. Ik vind dat de linkerflipper de SCC zou moeten annuleren. Net als de voetrem.

Ik ben er intussen aan gewend maar we kunnen een change request indienen 😉
dwarsdrijver schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:53:
Stel je rijd met adaptieve cruise control en je wilt extra afremmen. Ik pak dan vaak als gewoonte de linker stuurflipper vast omdat ik daar mee gewend ben om af te remmen. Dan krijg je een waarschuwing. Stuurflipper niet beschikbaar. Persoonlijk vind ik dit een fout. Je schrikt je namelijk rot want de Auto remt niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:24
hbolten schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:49:
Ja. Ik vind dat de linkerflipper de SCC zou moeten annuleren. Net als de voetrem.

Ik ben er intussen aan gewend maar we kunnen een change request indienen 😉

[...]
Buiten rijden op SCC aan hogere snelheid en met de afstand ingesteld op 1 blokje, heb ik tot op heden nog nooit de melding gekregen 'collision detection' en stopt de wagen met de juiste afstand.
Met 1 blokje op hoge afstand wel al maar toch nog op tijd gestopt.
Soms is het wel freaky om toe te zien wanneer (redelijk laat) hij regent en stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:29
dwarsdrijver schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:53:

+1

Heb het mezelf al weer afgeleerd, maar is niet het juiste gedrag mijn inziens.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Wat mij verbaast is dat je zonder SCC wel een collision warning kunt krijgen, maar dat de auto dan niet voor je remt.
bruneelm schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:46:
[...]

Buiten rijden op SCC aan hogere snelheid en met de afstand ingesteld op 1 blokje, heb ik tot op heden nog nooit de melding gekregen 'collision detection' en stopt de wagen met de juiste afstand.
Met 1 blokje op hoge afstand wel al maar toch nog op tijd gestopt.
Soms is het wel freaky om toe te zien wanneer (redelijk laat) hij regent en stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
hbolten schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:01:
Wat mij verbaast is dat je zonder SCC wel een collision warning kunt krijgen, maar dat de auto dan niet voor je remt.

[...]
Dan heb je zelf al op de rem getrapt en/of het staat uit in je dashboard menu (al weet ik niet of dat wel onthouden wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
bij mij ging die wel remmen, maar ik was meer aan het invoegen en blijkbaar vond ie dat ik te dichtbij de andere auto reed.

Ik merk dat ik best veel rij met regen op 2 en ben nu aan het testen met uitrollen met regen op 0 en dan heb ik even kortsluiting in mn hoofd want "hoezo remt de auto niet af" haha... regen weer maar op 2 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Nou dat moet ik dan maar eens gaan testen...

Ik heb het bijvoorbeeld als ik bij een stoplicht iets sneller optrek dan mijn voorganger. Naar mijn weten heb ik niets uitgezet.
CyBeRSPiN schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:02:
[...]

Dan heb je zelf al op de rem getrapt en/of het staat uit in je dashboard menu (al weet ik niet of dat wel onthouden wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:45:
En met 3 fase laad je met 3x 230V, dus géén krachtstroom waarbij 400V gebruikt wordt.
Het ligt in de lijn der verwachting dat je op 1 fase gewoon tot 32A, 7,4kW kunt laden.
Even wat rechtzetten: 3 x 230 V is wat je hier krachtstroom noemt, toch? Dat is 230 V tussen fase en nul en 400V tussen twee fasen.

En of de driefaselader straks ook nog steeds met 32 A kan laden? Het gaat er nu steeds meer op lijken dat er idd een driefaselader aan komt, maar met welke maximum stroom deze overweg kan weten we nog allerminst. Het kan zomaar zijn dat die begrensd is op 16 A.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
  • Laatst online: 04-02-2021
Hippe Lip schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:38:
[...]

Even wat rechtzetten: 3 x 230 V is wat je hier krachtstroom noemt, toch? Dat is 230 V tussen fase en nul en 400V tussen twee fasen.

En of de driefaselader straks ook nog steeds met 32 A kan laden? Het gaat er nu steeds meer op lijken dat er idd een driefaselader aan komt, maar met welke maximum stroom deze overweg kan weten we nog allerminst. Het kan zomaar zijn dat die begrensd is op 16 A.
Mee eens. nu is 1x32A boordlader (1 fase 230V) als er straks een 3 fase 11kw lader in komt, dan is laden op enkel fase "slechts" 16A, dus 3,7kW, en geen 7,4kW. Dus als je thuis geen 3x25A hebt, maar wel 1x40A dan is deze upgrade twijfelachtig. Echter, veel publieke AC palen zijn wel 11kW, daar win je wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Niro-E schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:43:
[...]

Mee eens. nu is 1x32A boordlader (1 fase 230V) als er straks een 3 fase 11kw lader in komt, dan is laden op enkel fase "slechts" 16A, dus 3,7kW, en geen 7,4kW. Dus als je thuis geen 3x25A hebt, maar wel 1x40A dan is deze upgrade twijfelachtig. Echter, veel publieke AC palen zijn wel 11kW, daar win je wel veel.
Het kan best dat een 3x16A 11 kW lader op één fase ook 32A / 7,4 kW ondersteund.

Minder waarschijnlijk ik het dat hij ook 3x32A gaat ondersteunen. Dat is namelijk echt duurder en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Geen zin om die discussie weer te herhalen. Nogmaals, hier staat uitgelegd waarom het plausibel is dat de 3-fase versie alsnog 1x32A kan laden, omdat het beperkende, dure, component de DC-DC trap is: Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's Met 1-fase kan ie nu 7,4kW aan, het 3-fase model zal minimaal 11kW aan kunnen (meer lijkt me niet aannemelijk).
Alleen als ze bij Kia zo dom zijn om te besparen op de gelijkrichter voor L1 kan je dan niet de volle 32A op 1 fase gebruiken. Maar time will tell, zover alleen speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

kdeboois schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:46:
[...]

Het kan best dat een 3x16A 11 kW lader op één fase ook 32A / 7,4 kW ondersteund.

Minder waarschijnlijk ik het dat hij ook 3x32A gaat ondersteunen. Dat is namelijk echt duurder en groter.
Die 32 A is dan mogelijk door twee fasen van de lader (aan de kant van de auto dus) parallel te schakelen. In dat geval gaat het dan idd om een 3 x 16 A lader.

Maar het blijft nog ff giswerk. Er zijn nog geen specs beschikbaar, maar 3 x 32 A zou wel echt een meerwaarde hebben!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
kdeboois schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:46:
[...]

Dat is niet hoe AC/DC omvormers werken. Omdat je vooraf niet weet welke fase je binnenkrijgt, moet de electronica in de omvormer dus voor alle fases geschikt zijn voor die 32A. Dat is onwaarschijnlijk, omdat deze 3x16A ondersteunt. Dus op een enkele fase ook maar 16A (omdat deze anders 3x32A moet kunnen ondersteunen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Niro-E schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:50:
[...]

Dat is niet hoe AC/DC omvormers werken. Omdat je vooraf niet weet welke fase je binnenkrijgt, moet de electronica in de omvormer dus voor alle fases geschikt zijn voor die 32A. Dat is onwaarschijnlijk, omdat deze 3x16A ondersteunt. Dus op een enkele fase ook maar 16A (omdat deze anders 3x32A moet kunnen ondersteunen)
Heb je Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's wel gelezen?...
En de standaard is dat alleen L1 , of pin 1 of hoe het ook heet wordt gebruikt bij 1-fase, zowel aan de paal als aan de auto.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-09-2019 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
CyBeRSPiN schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:51:
[...]

Heb je Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's wel gelezen?...
En de standaard is dat alleen L1 , of pin 1 of hoe het ook heet wordt gebruikt bij 1-fase, zowel aan de paal als aan de auto.
Ja, nu net omdat deze ongeveer 5 seconden na mijn post werdt toegevoegd.
Maar dan heb je dus wel een 32A rectifier nodig, en hebben ze bewust de uitgangsstroom in de DC unit beperkt (hardware of softwarematig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Niro-E schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:55:
[...]

Ja, nu net omdat deze ongeveer 5 seconden na mijn post werdt toegevoegd.
Maar dan heb je dus wel een 32A rectifier nodig, en hebben ze bewust de uitgangsstroom in de DC unit beperkt (hardware of softwarematig)
Een 50A rectifier kost minder dan 10 Euro als je die al consument koopt. In een 3,3 kW design van een mij bekende leverancier zit voor één fase al een 32A rectifier. De echte kosten zitten in de eerste en twee DC trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Zullen we het hier weer ON TOPIC houden?
Laadzaken horen meer thuis in het draadje [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen
[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
you started it >:)

[ Voor 15% gewijzigd door NiroNiro op 23-09-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Ik snap trouwens echt niet, dat er geen foto's van de 2020 e-niro in omloop zijn.
Die zal toch nu wel in productie zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
tsja... het lijkt alsof ze niet zeker weten wat ze ermee moeten.. wel vervelend voor mensen die daarop zitten te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
driel24 schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:33:
Ik snap trouwens echt niet, dat er geen foto's van de 2020 e-niro in omloop zijn.
Die zal toch nu wel in productie zijn ?
productie start ten vroegste in November 2019 . voor model 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Vdb.tim schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:49:
[...]

productie start ten vroegste in November 2019 . voor model 2020
Snap ik..... maar dan is er toch allang een studie model beschikbaar ?
Je koopt eigenlijk een auto waarvan je niet weet hoe hij er uit ziet.
Natuurlijk is er al "iets" bekend door de hybride.
Maar de schakel unit etc etc is toch flink anders.

Pagina: 1 ... 54 ... 340 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.