e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dan heb je een Setec 10kW
Niet waterdicht dus alleen als je onder een afdak of in een garage kunt laden.
https://m.dutch.alibaba.com/amp/p-detail/60595182589.html
https://www.laadkabelwinkel.nl/setec-dc-snellader-10kw-ccs
Er is ook een 20kW versie met wieltjes maar dan heb je een (duurdere) 3x35A aansluiting nodig.
[ Voor 16% gewijzigd door hbolten op 10-09-2019 08:13 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Hippe Lip schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:36:
Als je zo’n lader in je auto inbouwt heb je ‘m in feite omgebouwd naar 3-faseladen.
Die 10 kW versie is maximaal 20A bij 500 volt. Dus bij een e-Niro met een voltage van rond de 400 volt, blijft er nog maar 8 kW over. Das niet echt een vooruitgang ten opzichte van de 7.2 kW.hbolten schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:11:
Reken maar rond de 4k
Dan heb je een Setec 10kW
Niet waterdicht dus alleen als je onder een afdak of in een garage kunt laden.
https://m.dutch.alibaba.com/amp/p-detail/60595182589.html
https://www.laadkabelwinkel.nl/setec-dc-snellader-10kw-ccs
Er is ook een 20kW versie met wieltjes maar dan heb je een (duurdere) 3x35A aansluiting nodig.
De 40A versie zal zo'n 15 kW laden. Zou mij het niet waard zijn. 3 fase laden is vooral een gemis als je publiek wil laden aan een 11 kW paal. Je krijgt dan maar 3,7 kW wat wel heel traag is en nauwelijks de moeite waard is van het inpluggen. Voor thuis overnight laden is 1 fase prima voor 99% van de gebruikers is mijn schatting.
https://www.mobilityhouse...juice-booster-2-22kw.html
Z___Z schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:58:
[...]
Die 10 kW versie is maximaal 20A bij 500 volt. Dus bij een e-Niro met een voltage van rond de 400 volt, blijft er nog maar 8 kW over. Das niet echt een vooruitgang ten opzichte van de 7.2 kW.
De 40A versie zal zo'n 15 kW laden. Zou mij het niet waard zijn. 3 fase laden is vooral een gemis als je publiek wil laden aan een 11 kW paal. Je krijgt dan maar 3,7 kW wat wel heel traag is en nauwelijks de moeite waard is van het inpluggen. Voor thuis overnight laden is 1 fase prima voor 99% van de gebruikers is mijn schatting.
petertenboer schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:07:
Is de juicebooster dan geen mogelijkheid?
https://www.mobilityhouse...juice-booster-2-22kw.html
Voor 4000 euro kan je net zo goed je vastrecht verhogen naar 3x35A. Kan je ook op 7,2 kW laden. Kost je zo'n 600 euro/jaar. Voordat je 4000 euro uitgegeven hebt, ben je alweer 6 jaar verder. Aangezien de meeste auto's voor 4 jaar geleased worden, lijkt me dat een betere oplossing. Op 3x25A kan je overigens ook op 24A laden. Dan heb je 5.4 kW. Dan is het verschil in laadtijd bijna verwaarloosbaar.hbolten schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:15:
Klopt. Als je thuis op 1x32A kan laden is 10kW (of effectief 8kW) niet echt een verbetering. Als je thuis echter maar op 1x16A kan laden (met normale 3 fasen huisaansluiting) dan gaat dit toch 2x zo hard. Hoewel daar ook weer andere oplossingen voor zijn natuurlijk.
[...]
https://www.dropbox.com/s/k5n1qf4hwytf1k8/Dashboard.MOV?dl=0
Begin augustus is al een software-update uitgevoerd, maar dat heeft helaas niet geholpen.
Vandaag was het heel extreme met meldingen als "Stop de Auto. Check de Remmen!" en een snelhiedsmeter die van 0 naar 80 vloog en alles er tussen in terwijl ik constant reed.
Op de Facebook pagina van de e-Niro gebruikers groep gaf iemand aan dat dit te maken kon hebben met de Connected Service module en de CAN-bus. Hier heb ik mijn dealer nu op gewezen.
Als de auto bij de dealer staat, is het probleem er niet, dus onderzoek is lasting.
Nu besloten niet meer met de auto te rijden omdat ik niet in de piepjes wil zitten en ik moet weten wat mijn snelheid is. Ook vervoer ik mijn gezin in deze auto en dan moet ik 100% zeker zijn dat hij in orde is.
Zijn er mensen op dit forum die dit ook hebben meegemaakt?
Hoe vaak is "af en toe"? Hoop dat ze het snel vinden want ik zou hier ook geen goed gevoel bij hebben!
In juli had ik het twee keer en toen is begin augustus de software upgrade uitgevoerd.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:34:
@Akubra ziet er uit als een storing op de CAN-bus ja, en extra vervelend dat het bij de dealer goed gaat. Mogelijk ergens een draadbreuk die alleen af en toe opspeelt? Of een connector ergens die net niet goed aangedrukt zit die onder invloed van trillingen / temperatuur ineens slecht contact gaat maken.
Hoe vaak is "af en toe"? Hoop dat ze het snel vinden want ik zou hier ook geen goed gevoel bij hebben!
Ik ben niet met de auto op vakantie geweest, dus pas de afgelopen twee weken ben ik weer aan het rijden met de e-Niro.
Gisteren kreeg ik al Lane Assist meldingen in mijn dashboard en vanmorgen was hij helemaal van slag.
De auto een paar keer uit-/aangezet maar het bleef fout gaan. Echter bij de dealer was alles weer OK!
Op Facebook heeft iemand ge-anwoord en de dealer genoemd die het heeft opgelost. Ik heb nu mijn dealer verwezen naar de genoemde dealer. Is van dezelfde dealer groep, dus die contacten moeten makkelijk te leggen zijn.
Heftig. Nog nooit gezien, maar zit nog maar op 1578 km.Akubra schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:47:
Zijn er mensen op dit forum die dit ook hebben meegemaakt?
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Nee, gelukkig nooit meegemaakt. Het lijkt op een slecht contact óf een voedingsprobleem. Ik heb het in een andere auto gezien dat als de voedingsspanning (12V) niet in orde is, dat de raarste storingen voorbij komen. En die storingen komen dan niet vaak langs, zodat je geneigd bent om het in de richting te zoeken die de melding aangeeft. Maar toen zat het in de voedingsspanning die niet in orde was. Laat eens kijken naar je accu. Testen met een speciale accuklem, zodat er onder hoge belasting gemeten wordt. Zelfs bij een nieuwe auto, nieuwe accu, kan er iets mis zijn.Akubra schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:47:
Al een tijdje last van een dashboard dat af en toe op hol slaat. Zie onderstaand filmpje.
<John O`Mill>
Verwijderd
Auto's zijn steeds meer techniek en connected en als er ergens iets fout gaat kan dat ook makkelijker invloed hebben op de rest.HamburgerBert schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:51:
Vandaag de Kia opgehaald, @CyBeRSPiN in de TS mag ie op 'geleverd' komen te staan
Eerste ervaring is erg goed!
Nog nooit eerder met adaptive cruise control gereden, deze stond bij aflevering dus aan (kan ie ook uit?), en dat werkt erg prettig.
De stoelen zitten goed en ook goed verstelbaar, met lendesteun.
De wegligging/vering is ook goed voor een auto van 1700kg.
Het touchscreen werkt lekker soepel en snel, echter vind ik het display wat somber aandoen kwa kleuren, veel zwart/wit gebruik, dit in tegenstelling tot het teller gedeelte.
Ik heb de voorkeur om te navigeren met Google Maps, dus ook mijn telefoon met Android auto gekoppeld, en AA aan de voorkeur-toets (de * op het dashboard) toegewezen zodat ik vanuit elk menu hier direct naar toe kan. Dit werkt gewoon goed.
Helaas kan ik nu niet tegelijk van USB-stick muziek afspelen. Is er nog een andere USB aansluiting voor media? Anders zal ik de muziek toch op mijn telefoon moeten zetten. (of een usb hub misschien?)
Tot nu toe een heerlijke auto!
Kwam toch ook een verhaal voorbij van iemand die z'n auto had gebrickt omdat die torque en een obdII kastje had aangesloten en die 2 niet samen gingen bleek achteraf?
Nou dat wat ik weet ging dat om iemand die in het Android infotainmentsysteem had 'ingebroken' (middels "geheime" code in het service menu gedoken) en via USB allerhande apps had geïnstalleerd, waaronder een poging om Torque met bluetooth te laten verbinden met OBD.Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:51:
[...]
Kwam toch ook een verhaal voorbij van iemand die z'n auto had gebrickt omdat die torque en een obdII kastje had aangesloten en die 2 niet samen gingen bleek achteraf?
En bij degene die er een weblog over had met stappenplan hoe je erin komt en apps kun installeren was zelfs zn hele navigatieunit "kapot" en heeft de dealer er onder garantie een nieuwe in moeten plaatsen. Was zogenaamd "toeval" of "pech", maar grote kans dat het met zn gerommel te maken had waardoor de dealer-update van de infotainment software vast liep.
Dit allemaal staat los van de storing hierboven, dat is duidelijk iets op de CAN-bus, ongerelateerd aan het infotainmentsysteem.
Ter info. Ik heb inderdaad niets gedaan met het hele infotainment systeem.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:15:
[...]
Nou dat wat ik weet ging dat om iemand die in het Android infotainmentsysteem had 'ingebroken' (middels "geheime" code in het service menu gedoken) en via USB allerhande apps had geïnstalleerd, waaronder een poging om Torque met bluetooth te laten verbinden met OBD.
En bij degene die er een weblog over had met stappenplan hoe je erin komt en apps kun installeren was zelfs zn hele navigatieunit "kapot" en heeft de dealer er onder garantie een nieuwe in moeten plaatsen. Was zogenaamd "toeval" of "pech", maar grote kans dat het met zn gerommel te maken had waardoor de dealer-update van de infotainment software vast liep.
Dit allemaal staat los van de storing hierboven, dat is duidelijk iets op de CAN-bus, ongerelateerd aan het infotainmentsysteem.
Verwijderd
Zei ik ook niet, gaf aan dat alles steeds meer connected is en je steeds meer last van elkaars connected dingen kan krijgen jammer genoeg. Dit kan echt iets kleins en simpels zijn, waar de dealer vervolgens dagen mee bezig is alvorens ze het hebben gevonden!!Akubra schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:20:
[...]
Ter info. Ik heb inderdaad niets gedaan met het hele infotainment systeem.
Verwijderd
Ga maar uit van drie maandenVerwijderd schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:39:
Vandaag gehoord van de dealer dat mijn order van de E-Niro iig bij de fabriek ligt. Eind januari besteld. Verwachte levering december dit jaar. Iemand een idee hoe lang proces order fabriek tot levering duurt?
Het blijft apart die levertijden. Eind december besteld, zou begin januari 2020 worden geleverd. Gevraagd of december mogelijk is ivm bijtelling. Dat kon men niet garanderen, zal eerder februari worden. Vervolgens lees ik op Facebook dat iemand via een LM binnen 1 maand (!) de auto na bestelling kreeg (mei), wel bij een andere vestiging van de dealergroep maar toch (let wel, met een flinke toeslag via LM). Verhaal gaan halen bij mijn dealer vestiging maar die ‘weten’ hier niets vanaf. En nu lees ik hier berichten dat leveringen eerder komen of in ieder geval eerder dan 1 jaar wachten. Krijg sterk het gevoel dat bij bepaalde dealers, als je maar meer betaalt, je de auto eerder krijgt en bestaande orders van andere klanten dan gewoon opschuiven.marcelveenbrink schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:37:
December besteld. Net dealer gesproken. 1 September in de haven aangekomen. Zou laatste week september geleverd worden. Wordt nu 3/10 bij dealer afgeleverd, 2 weken later klaar...nou goed in ieder geval nog dit jaar dus niets te klagen...
<John O`Mill>
Maar het klopt zeker dat het per dealer verschilt, elke dealer krijgt naar rato een paar bestellingen per maand. Dus die in Schubbekutteveen zal wellicht nog wat bestellingen kunnen doen terwijl die in Utrecht al overvol zit.
En dan systeem van reserveringen per individuele berijder enerzijds, en LM die toch op voorraad (dus zonder bekende berijder) blijken te kunnen bestellen.
En dan nog degenen die er wel klaar mee zijn en gehouden worden aan afkoop van 15% als zij cancelen, terwijl gelijktijdig er zodanige wachtlijsten zijn dat een dealer echt niet met een gecancelde aankoop blijft zitten. Sterker nog, ik zie ook E-Niro's aangeboden boven de catalogusprijs.
En dan systeem van reserveringen per individuele berijder enerzijds, en LM die toch op voorraad (dus zonder bekende berijder) blijken te kunnen bestellen.
En dan nog degenen die er wel klaar mee zijn en gehouden worden aan afkoop van 15% als zij cancelen, terwijl gelijktijdig er zodanige wachtlijsten zijn dat een dealer echt niet met een gecancelde aankoop blijft zitten. Sterker nog, ik zie ook E-Niro's aangeboden boven de catalogusprijs.
Nu heb ik makkelijk praten met een reservering van letterlijk het eerste uur en ook een levering van een van de eerste batches, maar ik heb de indruk dat Kia het helemaal niet slecht doet. Kijk voor de grap eens in het Kona topic, veel meer drama. Het enige dat beter kan is de communicatie, blijkbaar is niet elke dealer daar open over en ook niet alle verkopers hebben goed door hoe het echt zit.
@eltron Er zijn ook mensen die boven de vraagprijs “bieden” bij dealers, maar geen enkel bewijs dat daar gehoor aan wordt gegeven. Die 15% afkoopsom vind ik wel vreemd en totaal onnodig in dit geval (niet op maat gemaakt en vraag is enorm).
[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-09-2019 23:37 ]
Maar tot mijn verbazing had deze Niro ook de aluminium footrest. Die zijn er dus wel in Nederland.
Ik heb de aluminium pedaalset ook in mijn e-Niro, maar helaas zonder die footrest.Op de accessoires site van Kia staat ook alleen de set van twee pedalen.
Dealer maar even gevaagd of hij zo'n aluminium footrest ergens vandaan kan halen, want die wil ik natuurlijk ook.
En ja, ik weet dat je ze kan krijgen via Amazon en AliExpress, maar ik rij de auto als lease en heb de officele set meegenomen in mijn bestelling bij de LM.
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:42:
@RKruk ik snap de emotie, maar daar kun je geen zinnig woord over zeggen. Er zijn LMs die vooraf al zogenaamde “productieslots” bestellen en dan ga je daar als rijder in mee. Dan lijkt het alsof diegene voorgetrokken wordt maar het is dan via de bestelling van de LM die al eerder is geplaatst.
Maar het klopt zeker dat het per dealer verschilt, elke dealer krijgt naar rato een paar bestellingen per maand. Dus die in Schubbekutteveen zal wellicht nog wat bestellingen kunnen doen terwijl die in Utrecht al overvol zit.
Hoezo? Ook die LM was er dus vroeg bij met zijn bestellingen. Die was daarmee dus eerder dan anderen die later bestelden en die anderen moeten dus achteraan sluiten.NiroNiro schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:42:
dat is toch wel best zot dat 1 "speler" zoveel mag afnemen en anderen moeten maar achteraan aansluiten...
Als jij er in 1x 10 had besteld waren die 10 ook gewoon in het levertempo meegenomen en iedereen die later dan jij bestelde moest idd gewoon achteraan sluiten.
<John O`Mill>
Beste e-Niro rijder,
In de afgelopen paar maanden heb je contact met onze klantenservice gehad omdat je met jouw Kia e-Niro niet of moeizaam kon laden bij een deel van onze 50 kW snelladers. We willen je graag informeren dat dit probleem is opgelost en dat je nu dus weer probleemloos bij al onze laders kunt snelladen!
Mocht je hier verder nog vragen over hebben dan horen wij het graag! Je kunt in dat geval gewoon op deze email reageren.
Hartelijke groet,
Tim
Fastned Support
James Wattstraat 77-79 / 1097 DL Amsterdam
+31(0)20-7055300 / support@fastned.nl
Dat klinkt logisch, maar voelt toch heel anders als je toen is verteld dat alleen op basis van individuele berijder gereserveerd kon worden en het dus bijvoorbeeld ook geen zin had om meerdere reserveringen te doen, al dan niet via meerdere kanalen.Hippe Lip schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:27:
[...]
Hoezo? Ook die LM was er dus vroeg bij met zijn bestellingen. Die was daarmee dus eerder dan anderen die later bestelden en die anderen moeten dus achteraan sluiten.
Als jij er in 1x 10 had besteld waren die 10 ook gewoon in het levertempo meegenomen en iedereen die later dan jij bestelde moest idd gewoon achteraan sluiten.
wat @eltron hierboven zegt... Nu weet ik niet hoe de levering gaat, zal het in volgorde van bestelling gaan? Mij was bijv verteld dat mijn levering vertraging op zou lopen omdat ze voorrang gaven aan mensen met een reservering.. en terecht!Hippe Lip schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:27:
[...]
Hoezo? Ook die LM was er dus vroeg bij met zijn bestellingen. Die was daarmee dus eerder dan anderen die later bestelden en die anderen moeten dus achteraan sluiten.
Het is wel vervelend als je hierdoor in de 8% terecht komt, maar ik denk dat we Prinsjesdag volgende week moeten afwachten of de plannen definitief gemaakt zijn. Zelfs tegen 8% is de e-Niro een koopje IMHO. Kia zal volgend jaar gewoon weer de volledige allocatie aan Nederland uitverkopen.
Ik was benieuwd naar de ID3 als alternatief voor de e-Niro, maar het interieur valt echt vies tegen vergeleken met de Niro. Misschien valt het in de praktijk mee.
Ik zou zelf niet meer terug willen naar ICE, tenzij ze EV rijden duurder gaan maken dan ICE rijden, of als ze km heffing gaan invoeren voor alleen EV rijders. Ik wil best belasting betalen over m’n EV, maar geen km-heffing met vooral privacy als grote bezwaar.
Nou dat val hier voor de Kona nogal mee. Was leverbaar op 3 weken. Op de e-Niro moet ik - aangekondigd, effectieve wachttijd staat nu op 6 maanden - elf maanden wachten.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 23:33:
Er is gewoon een keiharde schaarste, dat levert altijd ellende op. Kijk naar concertkaartjes, nieuwbouwprojecten, opleidingsplaatsen geneeskunde, etc.
Nu heb ik makkelijk praten met een reservering van letterlijk het eerste uur en ook een levering van een van de eerste batches, maar ik heb de indruk dat Kia het helemaal niet slecht doet. Kijk voor de grap eens in het Kona topic, veel meer drama. Het enige dat beter kan is de communicatie, blijkbaar is niet elke dealer daar open
ps. blijkbaar speelt - zoals elders aangegeven bij leaseplan - preorders in grote aantallen wel een rol. Hier werden in het bedrijf al eind 2018 250 Kona EV's in bestelling geplaatst.
En er vroeg bij zijn - zoals wij deden - blijkt niet altijd een voordeel. Was in maart alleen de Kona EV en e-Niro te bestellen (en de Kona EV daadwerkelijk onmiddellijk te rijden) kwam er maand later de Opel Ampera bij gevolgd door de Tesla 3 en Leaf e+ en sinds deze week ook de Audi e-Tron en Jaguar I-Pace.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 11-09-2019 14:33 ]
Kom dan maar nooit in België rondrijden als "privacy" je eerste zorg is.Z___Z schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:37:
Ik wil best belasting betalen over m’n EV, maar geen km-heffing met vooral privacy als grote bezwaar.
Een km-heffing kennen we (nog) niet.
Maar bijna het hele land is al "dichtgetimmerd" met ANPR palen en camerabewaking.
ps. en blijf dan ook vooral weg van sociale media en schaf vooral geen 'smart'phone aan.
Verwijderd

[ Voor 4% gewijzigd door marc4547 op 12-09-2019 07:50 ]
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Deze petitie loopt al zie ik. Misschien even allemaal invullen:Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:52:
Allen, Gezien de uitspraak en discussies m.b.t de fosfaatrechten en het effect hiervan op een veelheid van projecten die daardoor on-hold gaan of zelfs geen doorgang kunnen vinden (zie ook item op RTL-Niuews) vraag ik mij af of wij misschien eens een online petitie zouden moeten starten voor het behoud van de 4% bijtelling (of zelfs lager). Dit is toch de kans voor de overheid om elektrisch rijden echt te stimulieren en dus een directe bijdrage te leveren aan het terugdringen van fosfaat uitstoot. In dezelfde nieuwsuitzending werd ook gesproken over onze buren (Duitsland) die nog steeds gaan voor grote vervuilende ICE SUVs! Die uitstoot zal met een oosten wind niet stoppen bij de grens! Kwam deze week ook een item op het youtube kanaal van FullyCharged tegen over een elektrische mini-graver. Laat het bedrijfsleven (wegen en woning bouw) daar ook eens naar kijken. Alles helpt. Dus wat denken jullie ervan? Doen die online petitie? Ik lees veel emotie, misschien wordt het nu tijd voor een gerichte aktie.
https://petities.nl/petit...-zaak-voor-2020?locale=nl
Als ik met de fietsendrager erop achteruit rij dan gaan de achteruit sensoren piepen. Bij mijn vorige auto was dit niet het geval, de auto herkende als er een stekker ingeplugt was achter en schakelde de achteruit sensoren uit.
Nu vraag ik mij af of dit een installatiefoutje is of dat dit bij de KIA niet mogelijk is.
Is er iemand waarbij de achteruitrij sensoren wel uitgeschakeld zijn als er iets op de trekhaak zit?
We have just released special icons for those 100 kW-and-up high power chargers we all crave, so that you easily can see where they are. When zooming out, we prioritize showing the highest power chargers.
Go @Fastned, @IONITY_EU, @ElectrifyAm!
Nee, kan dus niet. Ja, dat wil ik ook graag. Wellicht bij de dealer aangeven dat dat gewenst is, misschien lossen ze dat met een update nog eens op als genoeg mensen klagen. In het menu kan je immers de optie wel uit zetten, alleen wordt die niet na herstart bewaard. Zou dus een relatief kleine wijziging moeten zijn...marc4547 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 07:49:
(...) wil graag deline assist aanzetten als ik het nodig heb? Kan dat? dat hij niet standaard aan gaat?
De wegen hier in de buurt zijn veel 60km met stippellijnen aan beide kanten en niks in het midden (redelijk smal) dus moet het ook echt uit voor de veiligheid.
LKA is niet permanent uit te schakelen. LKA reageert alleen in het uiterste geval wanneer je over een lijntje dreigt te gaan. De ingreep voelt wat ruw en weinig subtiel aan. De auto stuitert soms echt tussen de lijntjes.
LFA is wel permanent uit te schakelen via de instellingen in het menu achter je stuur die je met de knopjes op je stuur bedient. LFA zorgt op veel subtielere manier dat je ruwweg in het midden tussen de lijntjes van je rijstrook blijft. Die corrigeert met veel zachtere hand dan LKA.
Ik had de eerste drie maanden alleen LKA aan (LFA was dus permanent uit). Daaraan kreeg ik een gruwelijke hekel. Nu LFA ook aan staat hoeft LKA van mij niet meer uit.
@marc4547 Heb jij LFA wel aan staan?
<John O`Mill>
Hallo Hippe Lip, Ehhh misschien dom, maar ik ken de term LFA LKA , ik ken het als LIne assist, of bedoel je het line assist lampje met het auto'tje tussen de lijnen en het stuurtje ernaast. Ik heb wel de piep als er een naast me zit en ik komte dichtbij. Sorry misschien dom , maar ik had geen zin om de bijgeleverde encyclopedie door te spitten en de dealer was wat summier met uitleg. Maar als je me in een paar woorden wegwijs kunt maken graag?Hippe Lip schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:53:
Helaas moet ik jullie teleurstellen. Ik heb er ook ruzie mee gehad en het bij de dealer aangekaart. Ik zat er zelfs bij toen het met de computer eraan bekeken werd.
LKA is niet permanent uit te schakelen. LKA reageert alleen in het uiterste geval wanneer je over een lijntje dreigt te gaan. De ingreep voelt wat ruw en weinig subtiel aan. De auto stuitert soms echt tussen de lijntjes.
LFA is wel permanent uit te schakelen via de instellingen in het menu achter je stuur die je met de knopjes op je stuur bedient. LFA zorgt op veel subtielere manier dat je ruwweg in het midden tussen de lijntjes van je rijstrook blijft. Die corrigeert met veel zachtere hand dan LKA.
Ik had de eerste drie maanden alleen LKA aan (LFA was dus permanent uit). Daaraan kreeg ik een gruwelijke hekel. Nu LFA ook aan staat hoeft LKA van mij niet meer uit.
@marc4547 Heb jij LFA wel aan staan?
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Domme vragen bestaan niet, maar je kunt het wel opzoeken natuurlijk. In je boekje bijvoorbeeld. Dat je het boekje niet tevoren helemaal leest snap ik, maar in zo’n geval als dit kunnje het toch wel opzoeken??
Of je kijkt hier ff hoe Kia het uitlegt.
LKA - Lane Keeping Assist - is dat autootje tussen de lijntjes
LFA - Lane Following Assist - is dat stuurtje ernaast.
De werking beschreef ik al. Waarom die twee namen zo op elkaar moeten lijken? Geen idee. Waarom die twee functies zo op elkaar lijken, maar toch twee verschillende functies zijn? Geen idee.
En dat piepen als je iemand afsnijd of er aan de zijkant wat dichtbij komt heeft hier nix mee te maken. Dat is een dode-hoek-waarschuwing. Zal ook wel een term voor zijn, maar ik ken ‘m niet.
[ Voor 18% gewijzigd door Hippe Lip op 12-09-2019 21:42 ]
<John O`Mill>
Hier hetzelfde probleem. Inderdaad heel irritant. Weet niet of het een installatiefout is maar zal er bij mijn volgende onderhoudsbeurt eens naar informeren.boess schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:34:
Ik heb al enige tijd de trekhaak op de e-niro zitten, dit bevalt prima voor het rijden met een fietsendrager, echter is er een dingetje wat mij stoort.
Als ik met de fietsendrager erop achteruit rij dan gaan de achteruit sensoren piepen. Bij mijn vorige auto was dit niet het geval, de auto herkende als er een stekker ingeplugt was achter en schakelde de achteruit sensoren uit.
Nu vraag ik mij af of dit een installatiefoutje is of dat dit bij de KIA niet mogelijk is.
Is er iemand waarbij de achteruitrij sensoren wel uitgeschakeld zijn als er iets op de trekhaak zit?
Welk systeem bedoel je?NiroNiro schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:46:
schijnt dat het in andere modellen van KIA wel permanent uit kan, zelfs de hybrid Niro.. waarom de e-Niro anders is....?
Voor de e-Niro geldt:
- Lane Keeping Assist (LKA); kan alleen tijdelijk uit met knopje links van het stuur
- Lane Following Assist (LFA); kan permanent uit via het menu bediend op het stuur
- Blind-Spot Collision Warning (BSW);kan alleen tijdelijk uit met knopje links van het stuur
Verwijderd
Waar dan? Ik heb de set ook via de dealer en mis de voetrest inderdaad, als deze via elders kan krijgen ook prima!Akubra schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:55:
En ja, ik weet dat je ze kan krijgen via Amazon en AliExpress, maar ik rij de auto als lease en heb de officele set meegenomen in mijn bestelling bij de LM.
Piept ie niet ook als je met LKA de lijn over gaat zonder richtingaanwijzer (of dreigt te gaan)? Is misschien weer een andere optie voor om het geluid aan/uit te zetten. Maar ik wil eigenlijk LKA helemaal niet (geen noodzaak in piepjes of pingpong) en LFA alleen bij ACC, of als ik het handmatig aan zet met het knopje. Ik vermoed toch dat dat niet kan.Hippe Lip schreef op donderdag 12 september 2019 @ 21:33:
@marc4547
En dat piepen als je iemand afsnijd of er aan de zijkant wat dichtbij komt heeft hier nix mee te maken. Dat is een dode-hoek-waarschuwing. Zal ook wel een term voor zijn, maar ik ken ‘m niet.
Ik vind de handleiding voor LKA/LFA overigens ook niet uitmunten in duidelijkheid, zeker als je wat details goed probeert te krijgen over zaken zoals het onthouden na auto uit/aan, en hoe het zich dan precies gedraagt in bepaalde gevallen.
Tis eigenlijk heel simpel, maar ze maken het heel moeilijk.TechLight schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:35:
[...]
Piept ie niet ook als je met LKA de lijn over gaat zonder richtingaanwijzer (of dreigt te gaan)? Is misschien weer een andere optie voor om het geluid aan/uit te zetten. Maar ik wil eigenlijk LKA helemaal niet (geen noodzaak in piepjes of pingpong) en LFA alleen bij ACC, of als ik het handmatig aan zet met het knopje. Ik vermoed toch dat dat niet kan.
Ik vind de handleiding voor LKA/LFA overigens ook niet uitmunten in duidelijkheid, zeker als je wat details goed probeert te krijgen over zaken zoals het onthouden na auto uit/aan, en hoe het zich dan precies gedraagt in bepaalde gevallen.
LKA: het irritante systeem die piept en tegenstuurt als je over een lijn gaat. Deze kan niet permanent uit.
LFA: Automatisch sturen als de adaptive cruise control aan staat. Deze kan wel uit, maar werkt goed, dus zou niet weten waarom je dat zou willen
Dode hoek herkenning: Piepen en lampje op de spiegels als je de richtingaanwijzer uit hebt en iemand naast je zit. En misschien ook wel als je een kant opstuurt zonder richtingaanwijzer en iemand naast je zit, maar nog geen behoefte gehad om dat te proberen
LFA zonder ACC is in ieder geval iets om uit te zetten op smalle maar 2 richting 60km wegen met strepen aan de buitenkant en niet in het midden van de weg. Als LFA je daar in het midden probeert te krijgen is dat levensgevaarlijk als er een tegenligger aan komt.Snirpo schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:46:
LFA: Automatisch sturen als de adaptive cruise control aan staat. Deze kan wel uit, maar werkt goed, dus zou niet weten waarom je dat zou willen
Bovendien moet je dan regelmatig op of over de lijn, dus ook met 'alleen LKA' is dat irritant als de LKA dan alsnog gaat piepen of bijsturen.
Dat is in NL toch niet een vreemde zeldzame situatie, waarbij de rijhulpmiddelen het juist ONveiliger maken. Omdat ik veel op dat soort wegen zit heb ik het dus liever uit bij opstarten van de auto ipv moeten aanwennen om dat steeds actief uit te zetten.
[ Voor 35% gewijzigd door NiroNiro op 13-09-2019 13:22 ]
Verwijderd
Nee, iedere auto in Nederland moet fysiek langs de RDW om een kenteken te krijgen...Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:33:
Kan een auto al op kenteken worden gezet als de auto op de boot staat en het chassis nummer bekend is? Verwachte levering december maar wordt kiele kiele vrees ik..
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Door noord schotland gereden. Meerdere serieuze schotse buien gehad en geen probleem gehad eigenlijk...Benardus schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:51:
Al ruim 10.000 km in e-Niro gereden, maar deze week pas de eerste felle regenbui. De ruitenwissers wiste het water niet weg. Moet nog nagaan of het door vet of druk op de ruit wordt veroorzaakt. Benieuwd of dit gevaarlijke euvel bekend voorkomt.
Wordt de kachel ter verwarming van de auto via de koelvloeistof of elektrisch verwarmd ?
Ik had dit ook in mijn e-Niro na een maand of zo. Tijdens het rijden gingen opeens bijna alle waarschuwingslichten aan. Het dashboard leek wel een kerstboom. Dat had ik volgens mij hier ook wel gepost.kdeboois schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:43:
[...]
Heftig. Nog nooit gezien, maar zit nog maar op 1578 km.
Dealer kon het niet snel oplossen en ik kreeg toen een leenauto mee. Wat een ramp weer in een ICE te moeten rijden, als je net gewend was aan een EV. 😭
Uiteindelijk moest een kabel van de connected service vervangen worden. Dat triggerde een valse noodsituatie. Het duurde wel een paar weken, totdat de kabel binnen was. Gelukkig kon ik mijn auto al snel terug krijgen. Wel moest ik een paar weken doen zonder de connected service, want ze hadden de kabel eerst verwijderd, zodat er geen vreemde onnodige waarschuwingen meer getriggerd konden worden.
Dit moet toch wel al bekend zijn bij de Kia organisatie. Het was al bij mij gebeurd in maart of april.

Die van mij was al eind december besteld maar ook mijn levering ging van juli naar augustus naar dus september uiteindelijk...willemvdvliet schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 09:11:
Mijn E-Niro zou in oktober aankomen levering november. Gisteren contact gehad met de dealer aankomst staat nu op 5 december, voor mijn gevoel valt er weinig van leveringen te zeggen.
Pas toen de auto op de boot stond kon de dealer mij reële informatie geven..
Verwijderd
Ik heb gisteren ook bericht gehad en mag 'm donderdag afhalenTyrael! schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 09:45:
Ik heb gisteren het heugelijke nieuws gehad van de dealer dat die van mij er is! Volgende week kan ik hem ophalen! Eindelijk

Is 300 km dan gewoon haalbaar?
In de zomer: ja. Ik rijd vaak ook “sportief” en kom amper in de buurt van 20kWh/100kmSpeedboot schreef op zondag 15 september 2019 @ 08:24:
Zodra je sportiever gaat rijden met deze auto zoals 130 waar 130 kan, vlotte inhaal acties tussen 80~120 etc, hoeveel km gaat in de praktijk de (zwaardere) accu dan mee op een lange rit, zeg Amsterdam-Groningen?
Maar alles hangt af van overige factoren: airco / kachel aan? Harde tegenwind? Regen?
In de winter is het andere koek, zeker als je het interieur warm wilt hebben. Gelukkig zijn stoelen en stuur ook voorzien van verwarming. En kun je de auto aan de laadpaal voor laten verwarmen (met de MY20 update kan dat ook via de app)
Ik heb de handleiding ook niet door gelezen, maar mogelijk is het luidspreker knopje (mute) op het stuur daar voor?hbolten schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:52:
Voordat ik weer 509 pagina`s handleiding ga scannen: kun je vanaf het stuur de mediaplayer op pauze zetten? Ik heb het juiste knopje nog niet gevonden.
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Ja, is prima haalbaar. Ik rij compleet niet zuinig, 150 waar je 130 mag, 120 waar je 100 mag en haal alsnog een gemiddelde van 20kwh/100km. Het zal soms wat hoger of lager zijn door windrichting en temperatuur.Speedboot schreef op zondag 15 september 2019 @ 08:24:
Zodra je sportiever gaat rijden met deze auto zoals 130 waar 130 kan, vlotte inhaal acties tussen 80~120 etc, hoeveel km gaat in de praktijk de (zwaardere) accu dan mee op een lange rit, zeg Amsterdam-Groningen?
Mijn range is met 100 procent batterij is 330-350 km volgens de auto. En de range meter is echt super accuraat.
Dus ga je wel gewoon netjes 130 rijden, red je de 300 km zat.
Allebei veel plezier gewenstMinxz schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:51:
[...]
Ik heb gisteren ook bericht gehad en mag 'm donderdag afhalen
YStunnenberg schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:13:
[...]
Ik heb de handleiding ook niet door gelezen, maar mogelijk is het luidspreker knopje (mute) op het stuur daar voor?
Ik lees ook op een Kia forum hetzelfde probleem. Maar ook daar is nog geen oplossing aangedragen.hbolten schreef op zondag 15 september 2019 @ 11:22:
Het (mute) knopje doet wat het zegt: het mute, maar je podcast (of luisterboek) blijft gewoon doorlopen. De enige manier om 'm snel op pauze te krijgen zonder eerst door het touchscreen te navigeren is door de stekker van de CarPlay eruit te trekken. Wat dan weer niet werkt als je de bluetooth mediaplayer gebruikt.
[...]
https://www.kia-forums.co...play-pause-button.341583/
Hangt 100% van het weer af. Koud, regen & tegenwind dan kan het spannend worden met haast en de kachel aan, maar normaal is het wel goed te doen lijkt me.Speedboot schreef op zondag 15 september 2019 @ 08:24:
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
o.a. in de uitgebreide topic start staat ook informatie over buitenland
[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen
Precies. Staat allemaal in dat topic. Laten we het hier over de e-Niro specifiek houden.Vdb.tim schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:54:
Vooral de routeplanner . Waar je direct de snel laders ziet
[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-09-2019 19:09 ]
Bij het uitrollen op een neergaande helling zoals in een tunnel blijft de vertraging gelijk maar neemt het remvermogen toe. In mijn geval tot -8 kW. Bij het uitrollen op een helling naar boven (minder sterk dan de tunnel) zag ik bij gelijke vertraging -1 kW tot zelfs een paar kW positief. Er zaten geen voertuigen voor mij toen ik dit alles constateerde.
Zelfs het uitrollen heb je als bestuurder niet meer in de hand......
[ Voor 11% gewijzigd door joepie de p op 15-09-2019 21:10 ]
Indien geen pijltjes en wel auto er onderjoepie de p schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:07:
Vandaag ontdekt dat als je de e-Niro uit laat rollen ( dus met de rechterflipper klikken tot je geen pijltjes voor regeneratie in het scherm meer hebt) je nog steeds regenereert..... Op het middenscherm bij de verbruiksgegevens zie je dan op de vlakke weg -3kW/-4kW.
Bij het uitrollen op een neergaande helling zoals in een tunnel blijft de vertraging gelijk maar neemt het remvermogen toe. In mijn geval tot -8 kW. Bij het uitrollen op een helling naar boven (minder sterk dan de tunnel) zag ik bij gelijke vertraging -1 kW tot zelfs een paar kW positief. Er zaten geen voertuigen voor mij toen ik dit alles constateerde.
Dan heb ik begrepen dat hij ook nog gebruik maakt van 3d kaartinfo
Dat doet hij bij mij alleen als “auto” regen aan staat en hij dan op stand 0 staat. Als ik auto regen uit zet staat de meter echt op 0kw net als in de N.joepie de p schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:07:
Vandaag ontdekt dat als je de e-Niro uit laat rollen ( dus met de rechterflipper klikken tot je geen pijltjes voor regeneratie in het scherm meer hebt) je nog steeds regenereert..... Op het middenscherm bij de verbruiksgegevens zie je dan op de vlakke weg -3kW/-4kW.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Oke. Ga dat eens proberen. Auto regen staat wel aan omdat dit handig is als het verkeer voor je op enig moment langzamer rijdt of sneller vertraagt._eLMo_ schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:32:
[...]
Dat doet hij bij mij alleen als “auto” regen aan staat en hij dan op stand 0 staat. Als ik auto regen uit zet staat de meter echt op 0kw net als in de N.
Maar feitelijk heeft de e-Niro dus 4 standen regen dan. Met het menuprogramma Eco/Normal/Sport kan je niet lager instellen dan 1 pijltje toch?
Maar dat zou op een rechte weg niet veel verschil geven?bruneelm schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:30:
[...]
Indien geen pijltjes en wel auto er onder
Dan heb ik begrepen dat hij ook nog gebruik maakt van 3d kaartinfo
5 mogelijkheden / standen regen: 0 (“uit”), 1, 2, 3 en pedaal vasthouden maakt 5.joepie de p schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:36:
[...]
Oke. Ga dat eens proberen. Auto regen staat wel aan omdat dit handig is als het verkeer voor je op enig moment langzamer rijdt of sneller vertraagt.
Maar feitelijk heeft de e-Niro dus 4 standen regen dan. Met het menuprogramma Eco/Normal/Sport kan je niet lager instellen dan 1 pijltje toch?
De auto stand varieert tussen 0 t/m 3 waarbij de stand waar je hem op zet het minimum is. Auto zal de regen dus alleen verzwaren, nooit lichter maken dan de stand waarop je hem instelt.
[ Voor 15% gewijzigd door _eLMo_ op 15-09-2019 23:04 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Dat regen niet helemaal op nul staat had ik laatst ook toevallig gezien. Interessant dat dat toch nog aan de 'auto' stand ligt. Misschien wil hij een beetje koppeling met de motor houden om soepel te kunnen schakelen.joepie de p schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:36:
Wel irritant inderdaad dat de standaard instelling bij de drive mode niet op nul kan, geen idee waarom ze dat gedaan hebben. Zoals eerder al werd opgemerkt is het nu na de startknop nog een aantal knoppen indrukken voor je 'kan' gaan rijden, terwijl dat helemaal niet nodig zou hoeven zijn. LKA uit onthouden, regen in auto standaard op nul kunnen hebben...
Zit hier inmiddels op bijna 4kkm, begint wel te wennen. Zat laatst even in een ICE, was helemaal vergeten dat daar een pedaal voor de koppeling in zat, dus dat was even wat lawaai voor hij weg wilde rijden

Immers de wagen weet niet wie de volgende bestuurder zal zijn.
Ik moet trouwens ook de navi nog verder doorspitten.. ik zocht gister naar een snellader op de route (ik wist wel waar ik heen wou, maar wilde zien of deze ook makkelijk in de navi kon vinden) maar als ik op laders zoek, krijg ik dan een waslijst met alle laders (ook destination chargers dus) te zien... even zoeken waar je kan selecteren dat je alleen snelladers wilt zien...
Overigens laat het systeem niet alle laadpalen zien, ook niet als je live bent. Laatst bij Fastned Rucphen meen ik, die stond er niet in. en Ionity staat er ook niet in,
Dat zal allicht veranderen nu Hyundai zich heeft aangesloten bij Ionity (mede aandeelhouder geworden). Zie persbericht https://ionity.eu/_Resour...TY-New-Shareholder_EN.pdfbeschuit schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:04:
[...]en Ionity staat er ook niet in,
Iemand een idee of bij de Kia (niet via de software update maar via de dealer) er de komende jaren een upgrade kan komen, of is dat utopie bij onze Kia?
Bij de 350KW laders van Ionity en Fastned halen we nu max 75kWh, zou mooi zijn als dat net als bij Tesla ook bijna zou verdubbelen.
Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.