Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 23:10:
[...]

Ehhh...
Versnellingsbak?

Bij de aflevering van mijn auto had ik ook gevraagd om een kleine toelichting van een monteur over de onderdelen onder de motorkap. Die had het toen ook over een soort versnellingsbak. Allen had hij het over een soort CVT, continu variabele overbrenging, toen ik doorvroeg over die versnellingsbak. Dat zal toch niet?
Ik twijfel ook aan de gebruikte terminologie, ik denk dat ze iets bedoelen wat wel omschreven wordt als: "Maar hij heeft wel een tandwielkast met differentieel die het motortoerental reduceert naar een voor de wielen bruikbaar toerental." Wordt vandaag nog gebeld, zal even vragen om een toelichting die niet in jip-en-janneke-taal gegeven wordt :)

[ Voor 7% gewijzigd door DSmarty op 03-07-2019 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@eltron @Zbygniew P
Het gaat om de overheid en totale aantallen in Nederland. Aangezien de e-Niro schaars is, zal als de Polo rijder niet meer de e-Niro kan kiezen er een e-Niro over blijven waar een Golf rijder in kan stappen. Het is dan jammer voor de Polo rijder in dit geval. Waarom zou de overheid/maatschappij de Polo rijder moeten sponsoren om een Niro te kunnen rijden?

Maar verder met @NiroNiro eens, dit kan beter naar het klimaatakkoord topic.

Lekker verder rijden met de e-Niro :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
DSmarty schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:07:
[...]

Ik twijfel ook aan de gebruikte terminologie, ik denk dat ze iets bedoelen wat wel omschreven wordt als: "Maar hij heeft wel een tandwielkast met differentieel die het motortoerental reduceert naar een voor de wielen bruikbaar toerental." Wordt vandaag nog gebeld, zal even vragen om een toelichting die niet in jip-en-janneke-taal gegeven wordt :)
Het gaat om een zogenaamde reductiekast die wel aanwezig is in de e-Niro. (even nagevraagd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:42
Elmar1982 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:24:
Welke bandenspanning hebben jullie? Voornamelijk benieuwd naar de mensen met 18". Vind hem nu best wel stuiteren. Stuur die lichtjes trilt bij bepaalde snelheden. Hij staat bij mij op 2.9. zo was hij afgeleverd.
Zelfde hier, zelfde spanning. Zowel bij om en nabij 70-80km/u als 130-140 km/u trilt de auto. Niet hoorbaar, wel voelbaar. Daarom lijkt het soms alsof het aan het wegdek ligt. Ik ga ze vandaag daarover bellen en eens langs. Hier hebben meer mensen last van namelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door The__Virus op 03-07-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:14
Het lijkt erop dat de app er weer uit ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-08-2023
Ik had vandaag even contact met mijn Kia dealer , we hadden het even over het 2020 model , hij vertelde me dat hij bij een kia bijeenkomst daar bevestigd is geweest dat de Niro ev update 2020 blijkbaar al kleine 2 maand aan het Produceren zijn. Met een groter scherm en nog paar aanpassingen binnen in de wagen. Nog iemand die dit gehoord heeft van zijn dealer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 23:00
Pfff ik zat hier al een tijdje mee te lezen en kom zojuist terug van de Kia dealer voor een proefrit en meer info om (prive) een e-Niro aan te schaffen.

Positief beginnen: Wat een mooie auto! Rijd heerlijk (aldus mijn vrouw ik mag slechts bijrijder zijn) en mooi degelijk afgewerkt met prima opties.

Maar..... de rest van mijn bezoek viel zwaar tegen. Allereerst natuurlijk de levertijd. Dat deze lang was wist ik uiterard uit dit topic en is voor mij ook geen mega groot probleem. De dealer durfde niet eens te zeggen of ze hem wel in 2020 uit zouden kunnen leveren. Jammer maar goed het zij zo.

Het is duidelijk dat deze auto zichzelf verkoopt (waren ook letterlijk de woorden van de dealer), na de proefrit bijna 45 minuten gewacht tot iemand tijd had om met ons het gesprek aan te gaan betreffende de inruil / een offerte voor ons. Al kan ik het niet echt een gesprek noemen want ze hebben de prijs op de offerte gezet, die uit de 1-op-1 uit de configurator kwam dus die kende ik al, met de mededeling dit is het take it or leave it.

Omdat de auto zo goed verkoop en ze een dergelijk kleine marge maken is er geen inruil van onze huidige auto mogelijk en willen ze hem hooguit (over 1,5 jaar) verkopen aan een handelaar voor ons zonder dat we nu dus weten wat hij op gaat leveren.

Wel kregen we nog een indicatie wat we op dit moment ongeveer als verkoopprijs konden krijgen voor onze Kadjar (uit 2016) maar die prijs lag, nu al, ruim 4.000 euro onder de inruilprijs die we nu bijv op een Volvo XC40 PHEV (levertijd mei-2020) krijgen.

Kortom het was nu tekenen voor 48.105 euro en straks maar hopen wat de "inrull"-auto oplevert of onverrichte zaken weer naar huis. Ik snap echt wel dat ze niet gaan smijten met kortingen nu maar ze hebben nu wel echt een hele arogante houding als je het mij vraagt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
One-eye864 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:25:
Pfff ik zat hier al een tijdje mee te lezen en kom zojuist terug van de Kia dealer voor een proefrit en meer info om (prive) een e-Niro aan te schaffen.

Positief beginnen: Wat een mooie auto! Rijd heerlijk (aldus mijn vrouw ik mag slechts bijrijder zijn) en mooi degelijk afgewerkt met prima opties.

Maar..... de rest van mijn bezoek viel zwaar tegen. Allereerst natuurlijk de levertijd. Dat deze lang was wist ik uiterard uit dit topic en is voor mij ook geen mega groot probleem. De dealer durfde niet eens te zeggen of ze hem wel in 2020 uit zouden kunnen leveren. Jammer maar goed het zij zo.

Het is duidelijk dat deze auto zichzelf verkoopt (waren ook letterlijk de woorden van de dealer), na de proefrit bijna 45 minuten gewacht tot iemand tijd had om met ons het gesprek aan te gaan betreffende de inruil / een offerte voor ons. Al kan ik het niet echt een gesprek noemen want ze hebben de prijs op de offerte gezet, die uit de 1-op-1 uit de configurator kwam dus die kende ik al, met de mededeling dit is het take it or leave it.

Omdat de auto zo goed verkoop en ze een dergelijk kleine marge maken is er geen inruil van onze huidige auto mogelijk en willen ze hem hooguit (over 1,5 jaar) verkopen aan een handelaar voor ons zonder dat we nu dus weten wat hij op gaat leveren.

Wel kregen we nog een indicatie wat we op dit moment ongeveer als verkoopprijs konden krijgen voor onze Kadjar (uit 2016) maar die prijs lag, nu al, ruim 4.000 euro onder de inruilprijs die we nu bijv op een Volvo XC40 PHEV (levertijd mei-2020) krijgen.

Kortom het was nu tekenen voor 48.105 euro en straks maar hopen wat de "inrull"-auto oplevert of onverrichte zaken weer naar huis. Ik snap echt wel dat ze niet gaan smijten met kortingen nu maar ze hebben nu wel echt een hele arogante houding als je het mij vraagt.....
is alvast heel jammer te horen , ik kan alvast spreken uit ervaring maar dan wel uit belgie , dat mijn dealer 1 op 1 er alles aan doet om de perfect conditie's te krijgen als de juiste prijs voor de overname , ik heb zowel een mooie korting gekregen op de e-niro bij aankoop als een mede zoektocht voor een overname van mijn vorige auto , welke is nu met gelukt zelf heb kunnen verkopen. mij hoor je alvast niet klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Vdb.tim schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:43:
[...]

is alvast heel jammer te horen , ik kan alvast spreken uit ervaring maar dan wel uit belgie , dat mijn dealer 1 op 1 er alles aan doet om de perfect conditie's te krijgen als de juiste prijs voor de overname , ik heb zowel een mooie korting gekregen op de e-niro bij aankoop als een mede zoektocht voor een overname van mijn vorige auto , welke is nu met gelukt zelf heb kunnen verkopen. mij hoor je alvast niet klagen
Dat klinkt inderdaad een stuk klantvriendelijker dan in NL. Kortingen mogen ze, naar hun eigen zeggen, van Kia nederland niet geven en ze bieden eventueel de oude auto aan op een handelaren platform en thats it.

Helemaal met zo'n levertijd is het, voor een particulier, wel een erg grote gok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
One-eye864 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:47:
[...]
Dat klinkt inderdaad een stuk klantvriendelijker dan in NL. Kortingen mogen ze, naar hun eigen zeggen, van Kia nederland niet geven en ze bieden eventueel de oude auto aan op een handelaren platform en thats it.

Helemaal met zo'n levertijd is het, voor een particulier, wel een erg grote gok!
ik heb hem zelf ook particulier gekocht , ik hoop het eind augustus in ontvangst te mogen nemen , ik weet alvast dat mijn auto op de boot staat richting rotterdam en hij ergens begin augustus pas zal aankomen.
het is verdomd lang wachten , maar gezien de specificatie's en het rijbereik hoop is alvast dat het de moeite loont .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn dealer gaf inderdaad aan dat ze vanuit KIA NL geen kortingen op dit model mochten geven en daardoor niets anders konden doen dan aanbieden aan een handelaar en die prijs 1op1 doorzetten richting de klant.

Lijkt me heel vervelend als je inderdaad in een dergelijke situatie zit. Anderzijds, zou ik als particulier niet zo snel 50k neerleggen voor deze auto waar ik ook nog eens zo lang op moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:53:
Lijkt me heel vervelend als je inderdaad in een dergelijke situatie zit. Anderzijds, zou ik als particulier niet zo snel 50k neerleggen voor deze auto waar ik ook nog eens zo lang op moet wachten.
50K is zeker veel geld maar de grote in combinatie met het bereik is wel echt uitzonderlijk vergeleken met andere, huidige, elektrische modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 15:53

Misschien is het in jouw geval dan geval beter eerst even af te wachten op wat er verder gaat komen op EV gebied het komende jaar: VW ID3, Peugeot 208 EV. Of kijk anders ook nog eens naar een Nissan Leaf. Heb hiermee proefgereden voor de e-Niro en op wat kleine zaken na beviel me dat ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:49
One-eye864 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:01:
[...]

50K is zeker veel geld maar de grote in combinatie met het bereik is wel echt uitzonderlijk vergeleken met andere, huidige, elektrische modellen
Ja klopt.. van de week een bestelling afgehaald bij een webshop, 2 grote dozen. Die hadden echt never gepast in de sedan-kofferbak van de Model 3. Ook naar de stort gereden met wat grote dingen: achterbank plat en er is HEEL veel ruimte voor spullen.
Zit er nu een beetje op te letten hoe vaak ik grote dingen vervoer. Niet wekelijks, maar toch vaak genoeg.
De Model Y komt pas vanaf 2021 en dat begint dan met de duurdere uitvoeringen (60k+).
De VW ID.3 blinkt ook niet uit mbt bagageruimte volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-10 22:20
Gisteren bij de Kia-dealer geweest en die heeft bevestigd wat de lease-maatschappij ook al had aangegeven. Levertijd op dit moment meer dan 18 maanden... Oftewel waarschijnlijk levering in 2021. Als dat het geval is kan er sowieso een streep doorheen en wordt het toch weer terug naar een benzine- of dieselvariant.

Nu toch maar serieus aan het nadenken over de M3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:15:
[...]
De VW ID.3 blinkt ook niet uit mbt bagageruimte volgens mij.
Dat valt nog te bezien. In tegenstelling tot de e-Niro is de ID3 from scratch opgebouwd als EV. Omdat de electromotor minder ruimte in beslag neemt schijnt 'ie van binnen de ruimte van een Passat te hebben met de buitenafmetingen van een Golf. Enfin, aannames... Ik zou als ik nu op zoek zou zijn naar een EV die ID3 nog wel even willen afwachten. Maar we dwalen af... Nu weer terug naar de e-Niro ;)

[ Voor 4% gewijzigd door connos op 03-07-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-10 19:24
The__Virus schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:02:
[...]

Zelfde hier, zelfde spanning. Zowel bij om en nabij 70-80km/u als 130-140 km/u trilt de auto. Niet hoorbaar, wel voelbaar. Daarom lijkt het soms alsof het aan het wegdek ligt. Ik ga ze vandaag daarover bellen en eens langs. Hier hebben meer mensen last van namelijk.
Ik kreeg van de dealer:
"De trillingen in de auto zijn inderdaad bekend bij ons en bij Kia Nederland.

Door de grotere maat wielen wordt dit wel versterkt, maar ook met de 17 inch blijft dit erin. Vooralsnog is hier nog geen oplossing voor en noemt kia het een producteigenschap."

Zeekr X Long range Mist Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
Elmar1982 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:06:
[...]
Ik kreeg van de dealer:

Door de grotere maat wielen wordt dit wel versterkt, maar ook met de 17 inch blijft dit erin. Vooralsnog is hier nog geen oplossing voor en noemt kia het een producteigenschap."
Producteigenschap?! No way. Ik heb dik 3000km gereden en nog nooit trillingen gevoeld of gehoord. (Dit is met de standaard 17" velgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:49
Vincent240782 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:37:
Gisteren bij de Kia-dealer geweest en die heeft bevestigd wat de lease-maatschappij ook al had aangegeven. Levertijd op dit moment meer dan 18 maanden... Oftewel waarschijnlijk levering in 2021. Als dat het geval is kan er sowieso een streep doorheen en wordt het toch weer terug naar een benzine- of dieselvariant.

Nu toch maar serieus aan het nadenken over de M3.
Vreemd, mijn LM heeft gisteren bevestiging van de dealer gekregen met een ETA in week 40 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veefer
  • Laatst online: 09-09-2022

Ik snap Kia wel, niet om ze te verdedigen, maar puur even geredeneerd vanuit zakelijk oogpunt.
Waarom zou je korting geven als de auto's toch als broodjes de zaak uitvliegen. Dan zou je wel gek zijn. Dat doe je alleen als je ergens vanaf moet omdat je het niet kwijtraakt. Daarnaast, nu een inruilprijs geven voor over 1,5 jaar???? Ik denk dat dat lastig is, hoeveel ga je rijden, hoe ziet de auto eruit, hoe is de markt etc etc. Een richtprijs geven op basis van verwachting van afschrijving kan ik me voorstellen, maar definitief bepalen op het moment supreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
veefer schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:30:
[...]

Ik snap Kia wel, niet om ze te verdedigen, maar puur even geredeneerd vanuit zakelijk oogpunt.
Waarom zou je korting geven als de auto's toch als broodjes de zaak uitvliegen. Dan zou je wel gek zijn. Dat doe je alleen als je ergens vanaf moet omdat je het niet kwijtraakt. Daarnaast, nu een inruilprijs geven voor over 1,5 jaar???? Ik denk dat dat lastig is, hoeveel ga je rijden, hoe ziet de auto eruit, hoe is de markt etc etc. Een richtprijs geven op basis van verwachting van afschrijving kan ik me voorstellen, maar definitief bepalen op het moment supreme.
Deels snap ik het ook wel maar vooral letterlijke "Take it or leave it" houding komt wel heel arrogant over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
One-eye864 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:40:
[...]
Deels snap ik het ook wel maar vooral letterlijke "Take it or leave it" houding komt wel heel arrogant over.
Ik vind dat niet arrogant maar gewoon 'duidelijk'. Ze kunnen wel dingen beloven die ze uiteindelijk niet waar kunnen maken maar daar hou je dan nog een veel slechter gevoel aan over.
Het is gewoon een heel helder verhaal. En als je bang bent dat de handelsprijs te laag is dan kun je altijd nog je auto particulier verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:54
[...]

Ik kreeg van de dealer:

In de IT is dit een ander woord voor "bug" _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 15-10 15:27
Minxz schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:54:
[...]

Ik vind dat niet arrogant maar gewoon 'duidelijk'. Ze kunnen wel dingen beloven die ze uiteindelijk niet waar kunnen maken maar daar hou je dan nog een veel slechter gevoel aan over.
Het is gewoon een heel helder verhaal. En als je bang bent dat de handelsprijs te laag is dan kun je altijd nog je auto particulier verkopen.
Zo heb ik het ook ervaren. Gewoon duidelijk.
Ik verkoop ook zelf waarbij hun quote de ondergrens is.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:14
Vaevictis_ schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:19:
[...]

In de IT is dit een ander woord voor "bug" _/-\o_
Volgens mij heb ik het trillen ook. Zo rond de 110-130 kmh. Zal het niet te maken kunnen hebben met de bandenspanning? Deze staat bij mij op 3.0 bar terwijl 2.6 aanbevolen is. Ik zou het eens kunnen proberen... of heeft iemand dit al geprobeerd?
Hoe ik hier op kom: de bandenspanning van de fiat 500 van mijn vriendin stond na de laatste bandenwissel op 3 bar i.p.v. de aanbevolen 2.2. Dit zorgde op de snelweg voor enorme trillingen. Op lage snelheden merkte je er niet zoveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-10 22:20
Coocoocachoo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:15:
[...]

Vreemd, mijn LM heeft gisteren bevestiging van de dealer gekregen met een ETA in week 40 2020
Welke LM is dat als ik vragen mag? Als dat zo is dan wordt het alsnog een Kia. Alleen als het 2021 wordt dan is het gewoon een te 'dure' optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:49
Vincent240782 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:26:
[...]

Welke LM is dat als ik vragen mag? Als dat zo is dan wordt het alsnog een Kia. Alleen als het 2021 wordt dan is het gewoon een te 'dure' optie.
Athlon, maar gaat neem ik aan om dealer (AutohaagZeeuw). Kan ook zijn dat de dealer in mijn geval er natuurlijk compleet naast zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Coocoocachoo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:34:
[...]

Athlon, maar gaat neem ik aan om dealer (AutohaagZeeuw). Kan ook zijn dat de dealer in mijn geval er natuurlijk compleet naast zit...
Heb je geïnformeerd of leaseplan al door z’n actieauto’s heen is? Ik belde in februari en ik had ‘m 3 maanden later in mei. Ze hadden er echt heel veel gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik kreeg van de dealer:

Heb nog geen trillingen gehad, en ik heb de optionele grotere velgen er onder zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:03
Snirpo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:21:
[...]

Volgens mij heb ik het trillen ook. Zo rond de 110-130 kmh. Zal het niet te maken kunnen hebben met de bandenspanning? Deze staat bij mij op 3.0 bar terwijl 2.6 aanbevolen is. Ik zou het eens kunnen proberen... of heeft iemand dit al geprobeerd?
Hoe ik hier op kom: de bandenspanning van de fiat 500 van mijn vriendin stond na de laatste bandenwissel op 3 bar i.p.v. de aanbevolen 2.2. Dit zorgde op de snelweg voor enorme trillingen. Op lage snelheden merkte je er niet zoveel van.
Bandenspanning staat hier ook op 3.1 bar.
Geen trilling gemerkt. Het zou dan eerder onbalans in de wielen kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
hoog waarschijnlijk niet evenredig verslijten van de banden , dan heb je trillingen , de auto is niet meer in balans , de auto moet terug uitgebalanceerd worden , startend met 1: visueel controleren of elke band evenwijdig versleten is . 2 :elke band afhalen en opnieuw uitbalanceren met de nodige gewichtjes.
3: de auto zelf op de brug zetten en ook opnieuw balanceren. indien dit alles gedaan dan zou het probleem opgelost moeten zijn. indien probleem terug hebt is er een probleem met de ophanging van de wagen. enkel op deze beschreven manier kan je een probleem aanpakken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Levertijd is 4-6 maanden als je een voorraad auto neemt. Heb ik ook gedaan, mag m komende vrijdag ophalen. Je weet niet welke kleur je krijgt, maar dat boeit me totaal niet.

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:07
Wacht maar tot er een bruine staat.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:42
Vdb.tim schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:54:
hoog waarschijnlijk niet evenredig verslijten van de banden , dan heb je trillingen , de auto is niet meer in balans , de auto moet terug uitgebalanceerd worden , startend met 1: visueel controleren of elke band evenwijdig versleten is . 2 :elke band afhalen en opnieuw uitbalanceren met de nodige gewichtjes.
3: de auto zelf op de brug zetten en ook opnieuw balanceren. indien dit alles gedaan dan zou het probleem opgelost moeten zijn. indien probleem terug hebt is er een probleem met de ophanging van de wagen. enkel op deze beschreven manier kan je een probleem aanpakken .
Is dit wat je serieus denkt? Bij een nieuwe auto?
Mijn vorige auto, een V40, vrat achterbanden door schuin afslijten, maar nooit trillingen gehad. Trillingen krijg je wel als je remt met de handrem... :P

[ Voor 9% gewijzigd door The__Virus op 04-07-2019 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
The__Virus schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:23:
[...]

Is dit wat je serieus denkt? Bij een nieuwe auto?
Mijn vorige auto, een V40, vrat achterbanden door schuin afslijten, maar nooit trillingen gehad. Trillingen krijg je wel als je remt met de handrem... :P
tuurlijk , denk je dat dit niet kan dan bij een nieuwe auto ?? als de velg ook maar een beetje niet volledig rond is heb je direct prijs voor alle andere 3 banden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
Vdb.tim schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:30:
[...]

tuurlijk , denk je dat dit niet kan dan bij een nieuwe auto ?? als de velg ook maar een beetje niet volledig rond is heb je direct prijs voor alle andere 3 banden
Een auto word vanaf fabriek altijd uitgebalanceerd en banden ook. Nieuwe banden erop, zoals ik heb laten doen worden ook altijd gebalanceerd. Lijkt me dus kleine kans dat dit bij alle gevallen zo zou zijn, dat dit niet goed gebalanceerd is.

Of het uibelanceer apparaat heeft een issue in de Kia fabriek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
Elmar1982 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:40:
[...]

Een auto word vanaf fabriek altijd uitgebalanceerd en banden ook. Nieuwe banden erop, zoals ik heb laten doen worden ook altijd gebalanceerd. Lijkt me dus kleine kans dat dit bij alle gevallen zo zou zijn, dat dit niet goed gebalanceerd is.

Of het uibelanceer apparaat heeft een issue in de Kia fabriek :+
de kans dat deze wagen uit de zelfde floot , serie , komen is heel groot , enkel is het zeer tragisch als bestuurder dat je dit probleem waarneemt en telkens vermoedelijk van het kastje naar de muur zal gestuurd worden , want nieuwe banden bestellen voor jou zullen ze niet doen , laat staan al de rest . kost te veel moeite en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
Vdb.tim schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:49:
[...]

de kans dat deze wagen uit de zelfde floot , serie , komen is heel groot , enkel is het zeer tragisch als bestuurder dat je dit probleem waarneemt en telkens vermoedelijk van het kastje naar de muur zal gestuurd worden , want nieuwe banden bestellen voor jou zullen ze niet doen , laat staan al de rest . kost te veel moeite en geld.
Aan de banden ligt het niet. Deze zijn al bij heel wat personen nagekeken / teruggezet etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb ook een flinke trilling tussen de 130 - 140kmh op de teller. Erg irritant op nederlandse snelwegen waar je zo hard mag.
Geen verandering tussen winter of zomer wielen, geen verandering met lastwissel.
Ik heb het maar geaccepteerd 🤷‍♀️

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:41
matthewk schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:28:
[...]

Levertijd is 4-6 maanden als je een voorraad auto neemt. Heb ik ook gedaan, mag m komende vrijdag ophalen. Je weet niet welke kleur je krijgt, maar dat boeit me totaal niet.
mag ik vragen bij welke dealer? Wij hebben namelijk specifiek om deze mogelijkheid gevraagd bij onze dealer en deze gaf aan dat dit onmogelijk was. Er zijn geen voorraadauto's (anders dan al vergeven auto's die staan te wachten op transport naar de dealer), en de kleur heeft geen invloed op de levertermijn (zolang je tenminste zwart/grijs/wit neemt)

We hebben 7 maanden geleden besteld, en evengoed gezegd dat de kleur niet uitmaakt, doe maar wat het snelst leverbaar is.

Op levering is nog steeds geen zicht.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

wowter1976 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:41:
[...]

mag ik vragen bij welke dealer? Wij hebben namelijk specifiek om deze mogelijkheid gevraagd bij onze dealer en deze gaf aan dat dit onmogelijk was. Er zijn geen voorraadauto's (anders dan al vergeven auto's die staan te wachten op transport naar de dealer), en de kleur heeft geen invloed op de levertermijn (zolang je tenminste zwart/grijs/wit neemt)

We hebben 7 maanden geleden besteld, en evengoed gezegd dat de kleur niet uitmaakt, doe maar wat het snelst leverbaar is.

Op levering is nog steeds geen zicht.......
Janssen Kerres Maastricht. Ook nu is de levertermijn op voorraad nog steeds een halfjaar. Ze hebben x aantal auto's die ze om de zoveel tijd krijgen. Bestelling is geplaatst midden maart en morgen om 4 pik ik 'm op. Kleur is gelukkig zwart, al had ik liever grijs of blauw gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door matthewk op 04-07-2019 14:48 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Hallo. Ik maak zonet mijn eerste buitenlandse trip. Van Gent (Belgie) naar Bad Neuenahr (Duitsland, Ahrtal nabij Bonn) verbruik: 15,8 kWh.
Toch enkele bizarre vaststellingen bij het laden.
In Ahrweiler kan je op de parking van de Sparkasse laden. Daar staan 2 laadpalen van 22kwh. Probleempje: de maximum parkeertijd is 1 uur!
In hetzelfde Ahrweiler staan in de ondergrondse parkeergarage ook nog eens 2 laadpalen. Probleempje: er is geen internet...
De Ionity laadpalen nabij Luik ( Grace-Hollogne, Bierset) werken snel en perfect.
Toch een zeer positief gevoel: we beslisten van onze grote trip (Bad Neuenahr was een 3-daags experiment) naar Zwitserland/Italië ook met de Kia Niro ev te maken. (Half juli, begin augustus)
Verslag volgt later!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:47

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ducolwd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:37:
Bandenspanning staat hier ook op 3.1 bar.
Geen trilling gemerkt. Het zou dan eerder onbalans in de wielen kunnen zijn.
Ik heb meteen na aflevering vierseizoenenbanden laten monteren en die zijn perfect gebalanceerd; ik stond er met mijn neus bovenop. De jongen die dit deed had er aardigheid in om het nauwkeuriger te doen dan de toegestane marge. Van onbalans is dus geen sprake, maar ook mijn auto trilt zo rond de 135 op de teller = 130 echte kilometers. Precies de maximumsnelheid op sommige snelwegen.

En aan de bandenspanning zal het dus ook niet liggen. Ik rijd vanaf het begin ook op 3,0-3,1 bar.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Mich46 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:59:
Hallo. Ik maak zonet mijn eerste buitenlandse trip. Van Gent (Belgie) naar Bad Neuenahr (Duitsland, Ahrtal nabij Bonn) verbruik: 15,8 kWh.
In Ahrweiler kan je op de parking van de Sparkasse laden. Daar staan 2 laadpalen van 22kwh. Probleempje: de maximum parkeertijd is 1 uur!
Tja, dit lijkt me een onlogische keuze voor onderweg. Een 22 kW (niet kWh) lader is geen snellader. Effectief laad je hiermee hooguit 30 km per uur. Dus om er 300 km bij te laden moet je er 10 uur aan hangen. Dat schiet niet op. Beter kies je onderweg voor een snellader.
In hetzelfde Ahrweiler staan in de ondergrondse parkeergarage ook nog eens 2 laadpalen. Probleempje: er is geen internet...
Bekend soort van probleem. Lees er vaker over. En laat me raden: die paal is natuurlijk niet met een pasje, maar alleen met een app te starten?
Toch een zeer positief gevoel: we beslisten van onze grote trip (Bad Neuenahr was een 3-daags experiment) naar Zwitserland/Italië ook met de Kia Niro ev te maken. (Half juli, begin augustus)
Verslag volgt later!
We zijn benieuwd!
Wij gaan in augustus onze eerste echte buitenlandtrip maken. Van Zutphen naar Luxemburg stad. Weet nog niet of ik via Limburg en België ga rijden of over Duitsland. Nog even uitzoeken met snelladers onderweg en welke pasjes ik ervoor nodig heb.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
Mich46 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:59:
De Ionity laadpalen nabij Luik ( Grace-Hollogne, Bierset) werken snel en perfect.
Verslag volgt later!
Ben jij woonachtig in Gent ? Zo ja welke kleur heb jij precies ? Zou dit kunnen dat ik jou paar weken geleden heb zien rijden in Gentbrugge ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Uiteraard probeerde ik ook de diverse laadpassen die ik in mijn bezit heb: geen enkele werkte.
Natuurlijk is een snellader aangewezen. In Duitsland staan die niet op elke straathoek! En Ahrweiler was onze eindbestemming.
Aan Vdb.Tim: ik vermoed van wel. Mijn Kia heeft de Gravity Bleu kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vdb.tim schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:23:
Ik had vandaag even contact met mijn Kia dealer , we hadden het even over het 2020 model , hij vertelde me dat hij bij een kia bijeenkomst daar bevestigd is geweest dat de Niro ev update 2020 blijkbaar al kleine 2 maand aan het Produceren zijn. Met een groter scherm en nog paar aanpassingen binnen in de wagen. Nog iemand die dit gehoord heeft van zijn dealer ?
Zou het lange wachten wel aangenamer maken :)
Als het goed is ontvang jij begin augustus dan deze aangepaste versie, hou ons zeker op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
Hippe Lip schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:01:
[...]

Ik heb meteen na aflevering vierseizoenenbanden laten monteren en die zijn perfect gebalanceerd; ik stond er met mijn neus bovenop. De jongen die dit deed had er aardigheid in om het nauwkeuriger te doen dan de toegestane marge. Van onbalans is dus geen sprake, maar ook mijn auto trilt zo rond de 135 op de teller = 130 echte kilometers. Precies de maximumsnelheid op sommige snelwegen.

En aan de bandenspanning zal het dus ook niet liggen. Ik rijd vanaf het begin ook op 3,0-3,1 bar.
Maar accepteer je dit of maak je er werk van? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ik denk dat ik na alle berichten hierover ook wel die trillingen heb, maar alleen nadat ik erop ben gaan letten, het was me na 8000km niet opgevallen. Je kan de bestuurdersstoel inderdaad bij bepaalde snelheden zien trillen.
In overmoedige bui had ik een iPhone appje gekocht waarmee je met de acceleratiemeter een log kan maken van sensor inputs, waaronder acceleratie in 3 richtingen. Mijn idee was om dat samen met de GPS-snelheid te loggen en er dan een analyse op los te laten.
Nou, die bak data heb ik nu, maar ik heb echt 0 kaas gegeten van data analyse :P
Als ik zin heb en me echt zou vervelen wil ik het nog wel eens poging wagen, beetje in deze richting: https://blog.wolfram.com/...part-2-the-wolfram-cloud/ Maar dan in plaats van geluid de data van een van de acceleratiesensoren.
Dus telefoon plat leggen in middenconsole, evt klemmen. En dan zien of er een bepaalde frequentie van trillingen in horizontale richting is (met voldoende amplitude, want er zijn volop trillingen in een rijdende auto) tot uiting komt en dat dan per snelheid.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-07-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:29:
Ik denk dat ik na alle berichten hierover ook wel die trillingen heb, maar alleen nadat ik erop ben gaan letten, het was me na 8000km niet opgevallen. Je kan de bestuurdersstoel inderdaad bij bepaalde snelheden zien trillen.
In overmoedige bui had ik een iPhone appje gekocht waarmee je met de acceleratiemeter een log kan maken van sensor inputs, waaronder acceleratie in 3 richtingen. Mijn idee was om dat samen met de GPS-snelheid te loggen en er dan een analyse op los te laten.
Nou, die bak data heb ik nu, maar ik heb echt 0 kaas gegeten van data analyse :P
Als ik zin heb en me echt zou vervelen wil ik het nog wel eens poging wagen, beetje in deze richting: https://blog.wolfram.com/...part-2-the-wolfram-cloud/ Maar dan in plaats van geluid de data van een van de acceleratiesensoren.
Dus telefoon plat leggen in middenconsole, evt klemmen. En dan zien of er een bepaalde frequentie van trillingen in horizontale richting is (met voldoende amplitude, want er zijn volop trillingen in een rijdende auto) tot uiting komt en dat dan per snelheid.
Haha! :) wel slim gedaan igg! :) Er is trouwens nog een apart topic bij kiaforum over de trillingen: https://www.kiaclub.nl/topic/23532-trillingen/ . misschien dat we als groep iets sterker staan. Vraag me ook af of dit alleen in NL voor komt.

Ik merkte het eerst ook niet echt op, maar toen ik weer in mijn andere auto reed voelde dat ineens heel comfortabel terwijl deze ook op 18" staat, verlaagt etc. Toen weer in de Kia en dan merk je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Elmar1982 ik vraag me wel af of ik het net zo sterk ervaar als jou dan. Want ik merk het normaalgesproken niet op, alleen als ik er bewust op ga letten en dan denk, "is dit het nu waar al die ophef over is"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:39:
@Elmar1982 ik vraag me wel af of ik het net zo sterk ervaar als jou dan. Want ik merk het normaalgesproken niet op, alleen als ik er bewust op ga letten en dan denk, "is dit het nu waar al die ophef over is"?
Nou ja ik voel mijn stuur trillen rond die snelheid, dat vind ik wel vervelend want dat resoneert in je hele lichaam als je je stuur beetpakt.. het is niet super veel maar wel voelbaar en je ziet het ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 07:25
Hebben jullie ook geprobeerd om de banden te laten matchen aan de wielen? Dat helpt ook tegen trillingen.

Is een speciaal techniek.

https://www.bosmanbanden....lans-tussen-band-en-velg/

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Elmar1982 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:51:
[...]

Nou ja ik voel mijn stuur trillen rond die snelheid, dat vind ik wel vervelend want dat resoneert in je hele lichaam als je je stuur beetpakt.. het is niet super veel maar wel voelbaar en je ziet het ook
O ok, nee dat herken ik dan zeker niet (gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf nog niets gemerkt moet ik eerlijk bekennen, de keer dat ik last had van trillingen had ik dat op een specifiek stukje snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Hmm, ik heb er zelf geen last van. Maar als het vooral tussen de 130 en 140 is, kan je ook 141 gaan rijden op de teller :)

Ik zal er eens op gaan letten. Maar ik heb zeker geen trilling in het stuur, aangezien ik het stuur altijd losjes vast heb zou ik dat meteen merken. Misschien komt het door de lane keeping assist. Hebben jullie geprobeerd deze uit te zetten? Ik durf door LKAS het stuur niet los te laten. Zal wel tussen de oren zitten, maar ik heb er niet zo'n vertrouwen in, dat er een elektromotor de stuurstand kan wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levinius
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-03-2021
Z___Z schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:39:
Ik durf door LKAS het stuur niet los te laten. Zal wel tussen de oren zitten, maar ik heb er niet zo'n vertrouwen in, dat er een elektromotor de stuurstand kan wijzigen.
Je kunt hem ook niet los laten (tenminste niet voor langere tijd), want dan begint LKAS juist te 'zeuren' dat je je handen aan het stuur moet houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rainesh schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:57:
Hebben jullie ook geprobeerd om de banden te laten matchen aan de wielen? Dat helpt ook tegen trillingen.

Is een speciaal techniek.

https://www.bosmanbanden....lans-tussen-band-en-velg/
In de showroom in Apeldoorn staat een e-Niro met rode stippen op zowel de velgen als op de banden. Ik vroeg me al af waarom dat was. In de garage kwamen ze met een kulpraatje wat duidelijk nergens op sloeg. zou het zo zijn dat Kia velgen en banden matchen?
Rode stip op velg en band

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Elmar1982 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:23:
Maar accepteer je dit of maak je er werk van? :)
Ik heb het gemeld bij de garage. Ze hebben het opgezocht in het landelijke meldingsysteem van Kia en er bleken minstens twee dezelfde meldingen al gedaan te zijn.

Ik ben benieuwd wat de opvolging gaat zijn.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:44:
[...]

In de showroom in Apeldoorn staat een e-Niro met rode stippen op zowel de velgen als op de banden. Ik vroeg me al af waarom dat was. In de garage kwamen ze met een kulpraatje wat duidelijk nergens op sloeg. zou het zo zijn dat Kia velgen en banden matchen?
[Afbeelding: Rode stip op velg en band]
Dat zou heel goed kunnen. Je moet een beginpunt markeren namelijk als je niet zo een fancy machine voor hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:39:
Hmm, ik heb er zelf geen last van. Maar als het vooral tussen de 130 en 140 is, kan je ook 141 gaan rijden op de teller :)

Ik zal er eens op gaan letten. Maar ik heb zeker geen trilling in het stuur, aangezien ik het stuur altijd losjes vast heb zou ik dat meteen merken. Misschien komt het door de lane keeping assist. Hebben jullie geprobeerd deze uit te zetten? Ik durf door LKAS het stuur niet los te laten. Zal wel tussen de oren zitten, maar ik heb er niet zo'n vertrouwen in, dat er een elektromotor de stuurstand kan wijzigen.
Ik tik af en toe met mijn linker of rechter knie tegen het stuur. Heb het stuur nog maar amper vast, werkt echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:17:
[...]

Ik tik af en toe met mijn linker of rechter knie tegen het stuur. Heb het stuur nog maar amper vast, werkt echt prima.
`nee, die LKAS vind ik levensgevaarlijk. Daarover zal ik Kia NL nog eens aanschrijven om het permanent uit te laten zetten. Het systeem kan af en toe erg ongenuanceerd reageren. Dat heb ik al een paar keer gehad.

Een keer sloeg me het stuur uit handen toen de auto bij een vluchtheuvel vond dat ik meer naar rechts moest. Ik kon nog net op tijd ingrijpen om te voorkomen dat ik de stoep op zou vliegen en een voetganger plat zou rijden.

Een andere keer gaf de auto een ruk naar links, récht op een tegenligger af. Ik schrok me echt rot! 8)7

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:21:
[...]

`nee, die LKAS vind ik levensgevaarlijk. Daarover zal ik Kia NL nog eens aanschrijven om het permanent uit te laten zetten. Het systeem kan af en toe erg ongenuanceerd reageren. Dat heb ik al een paar keer gehad.

Een keer sloeg me het stuur uit handen toen de auto bij een vluchtheuvel vond dat ik meer naar rechts moest. Ik kon nog net op tijd ingrijpen om te voorkomen dat ik de stoep op zou vliegen en een voetganger plat zou rijden.

Een andere keer gaf de auto een ruk naar links, récht op een tegenligger af. Ik schrok me echt rot! 8)7
Dan moet je misschien naar de sportschool gaan om iets van een spier te kweken, je overruled de LKAS echt met minimale inspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

midego schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:22:
[...]
Dan moet je misschien naar de sportschool gaan om iets van een spier te kweken, je overrules de LKAS echt met minimale inspanning.
Nee, het gaat niet om spierkracht. Ik zit over het algemeen vrij ontspannen te rijden. Heb mijn handen wel aan het stuur, maar houd dat niet continu heel stevig vast. Ik klem mijn nahden niet steeds strak om het stuur.

Heb jij nooit meegemaakt dat LKAS echt een corrigerende ruk aan het stuur geeft? Dat is echt schrikken!

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 05-07-2019 12:25 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
@Levinius , precies wat @Hippe Lip zegt is de reden dat ik het stuur niet los durf te laten. Niet zozeer omdat de auto gaat piepen dat ik het stuur niet vast heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
[...]

Laat eens je systeem opnieuw kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rainesh schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:28:
[...]

Laat eens je systeem opnieuw kalibreren.
Huh?
Is dat een bestaande procedure? Ken je die? Weet je dat zeker of verwacht je alleen dat Kia zoiets heeft voor de e-Niro?

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 05-07-2019 12:33 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:32:
[...]

Huh?
Is dat een bestaande procedure? Ken je die? Weet je dat zeker of verwacht je alleen dat Kia zoiets heeft voor de e-Niro?
Alle LKAS systemen (ongeacht merk) kunnen gekalibreerd worden. Kia kan het kaliberen voor je (zou ik eerder naar toe gaan) maar ook een Carglass filiaal zou het moeten kunnen. Je driehoekige camera in je voorruit is namelijk je LKAS camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sta ik zojuist bij een opdrachtgever voor de deur aan een publiele paal geparkeerd. Accu half vol dus alleen voir de vorm de kabel eraan gehangen. Blijlt volgens de kia app wel degelijk t ding aan t laden te zijn. Zonder gebruik v laadpas dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rainesh schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:36:
[...]

Alle LKAS systemen (ongeacht merk) kunnen gekalibreerd worden. Kia kan het kaliberen voor je (zou ik eerder naar toe gaan) maar ook een Carglass filiaal zou het moeten kunnen. Je driehoekige camera in je voorruit is namelijk je LKAS camera :)
Dat LKAS werkt met een camera in de voorruit is gevoegelijk bekend. Maar dat 'iedereen' zoiets zou kunnen calibreren lijkt me onwaarschijnlijk. Kia zou het denk ik niet waarderen wanneer een ander aan die wagen zit te klooien. Als dat niet goed gebeurt en ik klaag bij Kia dat het niet goed werkt, zou Kia de rommel van een ander moeten corrigeren?

Nogmaals: weet je zeker dat er voor de Kia e-Niro een procedure voor hercalibratie van LKAS bestaat of heb je alleen het vermoeden, op welke gronden dan ook?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
[...]

Daarover zal ik Kia NL nog eens aanschrijven om het permanent uit te laten zetten.
Succes.. het is volgens mij Europese regelgeving die eist dat als er zo’n systeem aan boord is, die ook elke keer op opstarten actief moet worden.
Ik dacht even dat je in het “bestuurdershulp” menu in het dashboard de ingrepen permanent kon uitzetten en alleen de waarschuwingstoon kon houden, maat ook die setting is weer terug bij af na het opnieuw aanzetten van de auto, net nog even getest.
Enige optie die er nu lijkt te zijn is met een stukje papier de LKAS knop half ingedrukt klemmen, zelf nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:45:
[...]

Dat LKAS werkt met een camera in de voorruit is gevoegelijk bekend. Maar dat 'iedereen' zoiets zou kunnen calibreren lijkt me onwaarschijnlijk. Kia zou het denk ik niet waarderen wanneer een ander aan die wagen zit te klooien. Als dat niet goed gebeurt en ik klaag bij Kia dat het niet goed werkt, zou Kia de rommel van een ander moeten corrigeren?

Nogmaals: weet je zeker dat er voor de Kia e-Niro een procedure voor hercalibratie van LKAS bestaat of heb je alleen het vermoeden, op welke gronden dan ook?
je hebt mijn zin niet goed gelezen. Kia (de dealer dus) kan het kalibreren voor je. Dat gaat met speciale borden en software. Carglass kan het ook omdat zij verplicht zijn om een kalibratie uit te voeren als zij een voorruit vervangen.

Zowel Kia als Carglass starten gewoon een kalibratie sequence op met speciale software + laptop + borden. Het systeem kalibreert zich en vervolgens klaar.

Gezien mijn achtergrond (zie mijn posts in andere topics) ben ik er zeker van :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rainesh op 05-07-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rainesh schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:48:
[...]

je hebt mijn zin niet goed gelezen. Kia (de dealer dus) kan het kalibreren voor je. Dat gaat met speciale borden en software. Carglass kan het ook omdat zij verplicht zijn om een kalibratie uit te voeren als zij een voorruit vervangen.

Zowel Kia als Carglass starten gewoon een kalibratie sequence op met speciale software + laptop + borden. Het systeem kalibreert zich en vervolgens klaar.

Gezien mijn achtergrond (zie mijn posts in andere topics) ben ik er zeker van :)
Wel opvallend, want ik heb bij mijn dealer hierover geklaagd. Ze konden er nix aan doen en konden het systeem ook niet uit zetten...
Ik heb dus het vermoeden dat de dealer dit niet kan calibreren.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:04:
[...]

Wel opvallend, want ik heb bij mijn dealer hierover geklaagd. Ze konden er nix aan doen en konden het systeem ook niet uit zetten...
Ik heb dus het vermoeden dat de dealer dit niet kan calibreren.
Dat zeggen ze altijd...kost te veel tijd en moeite en levert hun geen geld op :)

En een dealer zou dit absoluut moeten kunnen kalibreren. Want stel een camera gaat stuk, deze wordt dan vervangen. Ieder wagen is anders, dus ook de kalibratie waardes zijn anders.

Lees dit maar eens :)

http://www.kniro.net/repair_procedures-1774.html

[ Voor 5% gewijzigd door Rainesh op 05-07-2019 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:41

PeaceNlove

Deugleuter

Z___Z schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:28:
@Levinius , precies wat @Hippe Lip zegt is de reden dat ik het stuur niet los durf te laten. Niet zozeer omdat de auto gaat piepen dat ik het stuur niet vast heb.
Vanochtend had ik het stuur goed vast op de spitsstrook rechts op de A10 zuid, en dat was maar goed ook, want mijn Niro was van plan de afrit te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
PeaceNlove schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:25:
[...]

Vanochtend had ik het stuur goed vast op de spitsstrook rechts op de A10 zuid, en dat was maar goed ook, want mijn Niro was van plan de afrit te nemen.
Dit heeft de mijne ook vooral op N wegen. Kom ik bij een afslag met die vierkanten blokken dan stuurt hij altijd daarheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
PeaceNlove schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:25:
[...]

Ligt dat niet aan de gare Nederlandse belijning? De spitsstrook gaat verder, maar de afrit belijning staat ook gewoon op de weg getekend als doorgetrokken streep met bocht naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:41

PeaceNlove

Deugleuter

Ja, dat lijkt me wel de oorzaak. En dat is dus een goede reden om het stuur van je Niro op dat soort punten goed vast te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Z___Z schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:32:
[...]

Ligt dat niet aan de gare Nederlandse belijning? De spitsstrook gaat verder, maar de afrit belijning staat ook gewoon op de weg getekend als doorgetrokken streep met bocht naar rechts.
Ik denk eerst een software issue, want ik herken het probleem niet met andere merken die Lane Assist hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:42
Rainesh schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:43:
[...]

Ik denk eerst een software issue, want ik herken het probleem niet met andere merken die Lane Assist hebben.
Ik denk dat je hier niet veel aan kunt doen.
E-Niro kijkt naar lijnen. Zeg het maar..... wat moet de auto nu doen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NIvwJWtNMXecMCErvFoLNR1Z/full.jpg

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
driel24 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:53:
[...]

[Afbeelding]
Ja dit dus. Dit is toch enorm verwarrend? Niet alleen voor software, ook voor mensen die hier voor het eerst rijden. Wie dit bedacht heeft? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
[...]

[Afbeelding]
Ik zal het de eerst volgende keer testen. Moet ik wel ritje richting adam doen...in regio den haag ben ik dit nog niet tegengekomen. Althans niet op zo een heftige manier.

Wat betreft N-wegen zou die wel gewoon netjes rechtdoor moeten blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rainesh schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:08:
Dat zeggen ze altijd...kost te veel tijd en moeite en levert hun geen geld op :)

En een dealer zou dit absoluut moeten kunnen kalibreren. Want stel een camera gaat stuk, deze wordt dan vervangen. Ieder wagen is anders, dus ook de kalibratie waardes zijn anders.

Lees dit maar eens :)

http://www.kniro.net/repair_procedures-1774.html
Dank je. Dit is voer waarmee ik de dealer om de oren kan slaan als dat nodig is. Maar eerst gewoon de aardige weg bewandelen natuurlijk. 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Hippe Lip op 05-07-2019 14:16 . Reden: ...tikvout... ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Nu online

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik ben er nog niet uit of ik het allemaal beter vind, die hulpmiddelen. Er zit b.v. in Amsterdam op de Amsteldlijk iets waarvan de Niro mits ACC aanstaat enorm hard gaat remmen, al twee keer gehad. Ik laat hem maar uit daar voortaan.
Als ik het met goed herinner hier: https://www.google.nl/map...GM6ShA!2e0!7i16384!8i8192

[ Voor 26% gewijzigd door beschuit op 05-07-2019 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Tja, IN Amsterdam met cruise control aan gaan rijden lijkt me ook niet echt de bedoeling..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:46:
Tja, IN Amsterdam met cruise control aan gaan rijden lijkt me ook niet echt de bedoeling..
Waarom niet, ik rij ook zoveel mogelijk op cruise control. Juist ook binnen de bebouwde kom, als je niet op je snelheid hoeft te letten heb je je ogen langer op de weg, en je voet kan je op je rempedaal laten rusten waardoor je sneller kan reageren als er weer eens een fietser voor je de weg opduikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Nu online

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:46:
Ik vind het wel lekker, kom je niet boven de 50. Maar ik meld het omdat de SCC daar niet goed werkt, er komt denk ik een echo terug of zo waar hij van slag van raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfj84
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-09-2024
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:24:
[...]

Nee, het gaat niet om spierkracht. Ik zit over het algemeen vrij ontspannen te rijden. Heb mijn handen wel aan het stuur, maar houd dat niet continu heel stevig vast. Ik klem mijn nahden niet steeds strak om het stuur.

Heb jij nooit meegemaakt dat LKAS echt een corrigerende ruk aan het stuur geeft? Dat is echt schrikken!
Die heb ik vrijwel dagelijks als ik op de spitsstrook van de A10 rijdt... Inmiddels zet ik me vast schrap of ga ik even een baantje opzij :Y |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermen1979
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-07-2019
Klopt

Heb ik namelijk ook op velg en band.
De stip.
Vroeg me al af waarom dat was..
Geen last van trillingen in stuur of wat anders.
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:44:
[...]

[Afbeelding: Rode stip op velg en band]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 15-10 15:27
[...]

[Afbeelding]
Raar. Als je in navigatie hebt ingesteld dat je er daar niet af wilt, moet het systeem die info toch kunnen combineren?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:46:
[...]

Raar. Als je in navigatie hebt ingesteld dat je er daar niet af wilt, moet het systeem die info toch kunnen combineren?
Ho ho, je loopt wat hard van stapel. Het geen Tesla. En zelfs daarvan weet ik nog niet zo zeker of de navi de besturing zodanig beïnvloed dat de auto wel of niet een afslag neemt.

Ik denk dat zelfs de Tesla van de leg raakt bij al die verwarrende lijnen op de spitsstrook bij in- en uitvoegstroken hier in NL....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
Ondertussen hier frustratie alom , na altijd een vast aanpreek punt en persoon te hebben gehad in mijn garage , heb ik 30 juni het nieuws gekregen dat de concessie van waar ik hem heb besteld door herstructureringen voor goed dicht gaat en dat dus alle bestelling doorgesluisd worden naar de moeder garage 30 min verderop rijden . Ik bel dus mijn nieuw aanspraak punt om wat extra accessoires te bestellen , gezien ik zowel verschillende malen via mail en telefonisch het nieuws had gekregen dat mijn bestelling onderweg is , was het nu moment om de laatste dingen ge bestellen en uit te gaan kijken voor levering . Wat blijkt nu , de nieuwe verkoper kijkt op zijn of en zegt , oei jouw auto is nog niet geproduceerd ook zelf nog geen productie datum gekend 😱 voor de zekerheid zal hij maandag proberen contact te maken met de vorige verkoper om te horen hoe hij aan die informatie is geraakt . Ik ben benieuwt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:03
Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:36:
Sta ik zojuist bij een opdrachtgever voor de deur aan een publiele paal geparkeerd. Accu half vol dus alleen voir de vorm de kabel eraan gehangen. Blijlt volgens de kia app wel degelijk t ding aan t laden te zijn. Zonder gebruik v laadpas dus. :)
De Kia geeft laden aan als er een stekker in zit. Het meet niet of er stroom door gaat.
Zo kan het zijn dat je denkt aan de laden te zijn, omdat de app dit zegt, maar de paal een storing heeft en er dus geen lading bijkomt.
Dat heb ik wel eens gehad en is toch een beetje teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
ducolwd schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:51:
[...]

De Kia geeft laden aan als er een stekker in zit. Het meet niet of er stroom door gaat.
Zo kan het zijn dat je denkt aan de laden te zijn, omdat de app dit zegt, maar de paal een storing heeft en er dus geen lading bijkomt.
Mijn ervaring is toch anders. De Kia geeft alleen aan als hij aan het laden is, als hij daadwerkelijk aan het laden is. Dus als er een storing komt, geeft de app wel aan dat laden gestopt is (wel vertraagd, maar dat komt omdat de communicatie tussen de auto en Kia niet realtime is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ducolwd schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:51:
[...]

Nou, er werd echt geladen. Maar heb mn lesje wel geleerd. Ik parkeerde om 8 uur, kabel erin maar pas niet aangeboden. Vervolgens parkeerde er blijkbaar iemand naast mij, kabel erin en pas aangeboden. En toen werd er dus via die pas geladen op mijn auto. Toen ik om 3 uur weg wilde was de andere auto al weg maar mijn auto nog aan het laden... En dus niet te stoppen/ontkoppelen met mn eigen pas. Dom dom dom. Bellen met Allego heeft t uiteindelijk gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Verwijderd schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:57:
[...]

Nou, er werd echt geladen. Maar heb mn lesje wel geleerd. Ik parkeerde om 8 uur, kabel erin maar pas niet aangeboden. Vervolgens parkeerde er blijkbaar iemand naast mij, kabel erin en pas aangeboden. En toen werd er dus via die pas geladen op mijn auto. Toen ik om 3 uur weg wilde was de andere auto al weg maar mijn auto nog aan het laden... En dus niet te stoppen/ontkoppelen met mn eigen pas. Dom dom dom. Bellen met Allego heeft t uiteindelijk gefixt.
tja, vreemd toch eigenlijk dat die paal de kabel niet vrijgeeft zonder pasje, als hij aan de kant van de auto al is losgenomen. Want aan de kant van de auto losmaken betekent dat je de auto (of in elk geval de stekker daar) ontgrendelt en dat het jouw auto is. Dan kan ik me voorstellen dat de paal de kabel dan ook meteen vrijgeeft.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-02-2020
[...]

Ik heb precies hetzelfde gehad bij een vluchtheuvel, ik kon nog maar net ingrijpen.
Het zelf sturen bij SCC heb ik uitgezet, ik moet zoveel corrigeren dat het niet meer relaxed is.
Het gaat af en toe zo lomp dat het niet meer grappig is.
De ene bocht wordt wel goed genomen en de andere niet, ik heb er totaal geen vertrouwen in,

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Sinatra
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-09-2024
Kom je nu echt speciaal naar dit topic om zo'n bericht te plaatsen?

[ Voor 81% gewijzigd door PWM op 07-07-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-02-2020
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:46:
[...]

Ho ho, je loopt wat hard van stapel. Het geen Tesla. En zelfs daarvan weet ik nog niet zo zeker of de navi de besturing zodanig beïnvloed dat de auto wel of niet een afslag neemt.

Ik denk dat zelfs de Tesla van de leg raakt bij al die verwarrende lijnen op de spitsstrook bij in- en uitvoegstroken hier in NL....
Een Tesla kan zelfstandig een afslag nemen, maar alleen als je de navigatie aan hebt en het knipperlicht de juiste kant op doet.

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
  • Laatst online: 09:14
YStunnenberg schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:41:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gehad bij een vluchtheuvel, ik kon nog maar net ingrijpen.
Het zelf sturen bij SCC heb ik uitgezet, ik moet zoveel corrigeren dat het niet meer relaxed is.
Het gaat af en toe zo lomp dat het niet meer grappig is.
De ene bocht wordt wel goed genomen en de andere niet, ik heb er totaal geen vertrouwen in,
Intressant, bij mij werkt het eigenlijk best goed. Op 80/100 wegen en snelweg werkt het zelf sturen prima... Binnen de bebouwde kom kun je het beter niet gebruiken. Alleen het lane keep assist vind ik irritant. Die zit teveel aan het stuur te rukken.
Pagina: 1 ... 42 ... 353 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.