e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Zou wel gaaf zijn als dit straks werkt. Kan ik het straks mooi automatiseren d.m.v. een bluetooth beacon (of gewoon een oude telefoon). Dat de auto automatisch op slot gaat als je telefoon uit de beacon range is (a la Tesla).YStunnenberg schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:43:
[...]
Dat zal het zijn, ik heb nu de deuren van KIA NL vergrendeld, oops
Of nog makkelijker: bij disconnect van de bluetooth van de auto --> na 30 seconden automatisch de auto op slot. Of: op 100 meter afstand van de auto, deuren op slot, je hebt immers de GPS positie van de auto.
[ Voor 23% gewijzigd door Snirpo op 29-06-2019 09:31 ]
Dat is wel een heel goed puntCyBeRSPiN schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:47:
En dan maar hopen dat ie nog steeds checkt of je sleutelbos nog in je auto ligt
Je bent of een oud wijf, of een held. Wat mij betreft het laatsteconnos schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:30:
Als je maar voor 1% sportief bent, kom je nog eens ergens
[Afbeelding]
Ik heb 100% normaal en 0% eco en 0% sportief nu zie ik, haha klopt geen zak van..
[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-06-2019 10:44 ]
Ge durft het gewoon niet rechtuit zeggen 'een ouwe held' 🤭Marcva schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:40:
[...]
Je bent of een oud wijf, of een held. Wat mij betreft het laatste
Klopt helemaal. Ik ben ook een keer 100% normaal geweestCyBeRSPiN schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:41:
@connos haha! Ja die rijstijl heeft overigens niks te maken met de stand van de knop eco/normal/sport maar is puur gebaseerd op je acceleratie tijdens het rijden.
Ik heb 100% normaal en 0% eco en 0% sportief nu zie ik, haha klopt geen zak van..
Ik rijd trouwens 70% stad/binnenwegen en 30% snelweg. Op de snelweg rijd ik het meest ca. 105km/u op de teller (100km/u op de gps) Dus toch een beetje als een oud wijf
[ Voor 13% gewijzigd door connos op 29-06-2019 11:04 ]
Weet niet of dit met het huidige entertainment systeem ook mogelijk is, het lijkt erop dat je je daarvoor kan aanmelden. Daarmee krijg je dus twee-weg communicatie naar de auto:
YouTube: 2019 Kia Niro EV and UVO Intelligence
Dit is de Amerikaanse versie. Daar hebben ze wel UVO. Voor de rest lijkt het system wel exact hetzelfde als de NL versie. Het zou wel gaaf zijn als Kia zo lief is om dit te retrofitten in 2019 NL versie. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn. Modem erin, appje drop en UVO abbonement. Maar weinig kans op...willemvdvliet schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:31:
Mijn Kia e-niro komt in december, maar kwam zonet het onderstaande filmpje tegen op youtube.
Weet niet of dit met het huidige entertainment systeem ook mogelijk is, het lijkt erop dat je je daarvoor kan aanmelden. Daarmee krijg je dus twee-weg communicatie naar de auto:
YouTube: 2019 Kia Niro EV and UVO Intelligence
Gezien de huidige demo auto's van Kia per september verkocht mogen worden hopelijk komt dit systeem dan iets eerderCyBeRSPiN schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:47:
Dat is dus het systeem wat de 2020 versie van de Niro krijgt in NL. Kleine pleister op de wond voor het lange wachten en de 8% bijtelling..
- meerprijs t.o.v. MY2019: € 1.800,=
- 3 fasen wordt een optie die vanaf juli / augustus 2020 leverbaar is, prijs onbekend.
Met de huidige kabinetsplannen is dat dus niet handig en overwegen ze zelfs de andere kant op te bewegen: niet uitstellen, maar vervroegen. MY2020 lijkt echter niet eerder in productie te komen (hij had eerder al december genoemd).
We hebben na Prinsjesdag (17 september) weer contact: ik had namelijk expliciet om een MY2020 gevraagd i.v.m. de potentiële 3 fasen. Met een verdubbeling van de bijtelling is dat nu een dure grap. Ik krijg dan liever dit jaar al een MY2019 met 4%.
Ik vraag mij alleen af of e.e.a. op Prinsjesdag wel duidelijk is (17 september). Als het kabinet vast houdt aan die 8% kan de kamer daar nog voor gaan liggen. Wat ik hoop in het kader van "onbetrouwbare overheid". De debatten over de diverse beleidsterreinen volgen in de weken erna pas en dan komt de Eerste Kamer nog.
Mogelijk krijgt NL door deze dreigende wetswijziging dit jaar wel een grotere punt uit de productietaart dan begroot. Dat zal dan ten koste gaan van andere landen.
Ja prima. Zit nu in Oostenrijk bij de F1 maar zal volgende week mijn Git repo op public zetten.Vaevictis_ schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:48:
[...]
@GAEvakYD Zou je dit willen delen? Ook hier Home Assistant met MQTT dus zou het graag willen overnemen.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Verwijderd
En ik kan best begrijpen dat Kia geschrokken is van de nieuwe bijtellingsplannen. Die zullen ook denken... Nederlandse overheid is echt een super zwalker in zijn beleid en vooral die verdubbeling van de bijtelling in combinatie met de grens van 45K. Die grens komt echt te vroeg want er zijn nauwelijks auto's die aan die grens voldoen. Al die auto's komen pas in 2020 (misschien als er voldoende accu's zijn).
En nog dank aan de mensen die de Huawei 8372 mifi dongle adviseerrden. Gisteren gekocht, vandaag datasim er in en hobbelen maar. Wel even gedoe bij KPN... MB's delen... euh... kan niet... eerst product toevoegen in mijnKpn... ok... wat is het mobiele nummer van een datasim?

Nee, klopt.Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:33:
@Marcva Zeker niet nagevraagd of er ook een mogelijkheid komt om de huidige modellen te upgraden naar de UVO module, zoals die in Korea is ingebouwd, zodat je ook een betere app krijgt
Ik snap werkelijk niet wat ze bezielt. Pas als je een langdurig, stabiel beleid voert bereik je je doel. Kijk naar de zonnepanelen. Sinds de btw regeling langjarig en zonder twijfel loopt kleuren de daken steeds zwarter. Doe dat voor EV's ook.....Die zullen ook denken... Nederlandse overheid is echt een super zwalker
Zou dat niet op te lossen zijn door de niet-geheven BPM in geval van export alsnog te heffen bij de eigenaar? In dat geval blijven die auto's hier in NL en krijgen we sneller een goede tweedehands markt voor fatsoenlijke EV's en blijven niet alleen de kneusjes hier...
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik vind dat een brilliant plan. Gewoon het spiegelbeeld van de bpm bij importHippe Lip schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:43:
Zou dat niet op te lossen zijn door de niet-geheven BPM in geval van export alsnog te heffen bij de eigenaar? In dat geval blijven die auto's hier in NL en krijgen we sneller een goede tweedehands markt voor fatsoenlijke EV's en blijven niet alleen de kneusjes hier...
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Alleen lees ik niets meer over die 60 maanden. Het zou kunnen zijn dat de aanpassing van de verlaagde bijtelling voor alle EV's gaat gelden. Dan is het meteen einde EV verkoop. Want een gewone Niro en Kona is dan net zo duur en heb je ook geen laad sores.
de tekst in het klimaatakkoord voorspelt niet veel goeds. Afwachten, ik kan het mis hebben.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Met de plannen die er nu liggen (rekeningrijden voor EV + volledige MRB) zullen EV's die per 2026 uit de lease komen massaal naar buitenland gaan.Hippe Lip schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:43:
en dan is er nog de kritiek dat 'gesubsidieerde' EV's na de lease naar het buitenland gaan en dat zo de investering van de overheid naar het buitenland verdwijnt.
Mijn vertrouwen in de overheid is wat dat betreft behoorlijk geschaad door de autobrief2 de nek om te draaien en de bijtelling te verdubbelen. Hoe kan ik bij grote, langlopende financiële beslissingen nog vertrouwen op gemaakte afspraken? Dan hang ik gewoon de handboek in de wilgen en investeer ik NIETS meer ten aanzien van verduurzaming....
Mijn werkgever zal ook blij zijn, ik heb enorm veel inspanning moeten verrichten om mijn werkgever te overtuigen om EV's op te nemen in de vloot. Resultaat tot nu toe... hogere kosten dan voorspelt met de laadvoorziening, prijs verhoging van de e-niro, en nu als kers op de taart onvoorspelbaar, inconsistent beleid vanuit Den Haag.
Beleid rondom de plofauto blijft keurig stabiel en lasten verhogingen blijven nagenoeg uit.
Het is ongehoord wat voor zwalkend wanbeleid onze overheid nu tentoon spreidt, het zijn (zeker ten aanzien van mobiliteit) ordinaire lastenverhogingen verpakt in een zogenaamd "klimaat" jasje
Ach... gelukkig kan ik nog een voor een paar tientjes lekker met het vliegtuig op vakantie en kunnen we straks genieten van Lelystad Airport.... Knettergek

Ben er nog niet uit wat ik ga doen.
1. blijven wachten op de e-niro, qua kosten met de nieuwe bijtelling op zich nog prima te doen.
2. annuleren en kijken of ik een Tesla Model 3 SR+ kan bestellen
3. annuleren, auto van de vrouw verkopen, privé een PHEV aanschaffen en zakelijk een nieuwe plofauto gaan rijden.
[ Voor 58% gewijzigd door revolution-nl op 29-06-2019 20:16 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Wat betreft je keuze: ik hoop dat die niet alleen financieel is, maar dat je bewust schoner wilt gaan rijden. Een M3 in 2019 of een eNiro in 2020 zullen ongeveer even duur uitpakken. Voor mij zou het dus 1 of 2 zijn. Onder de huidige omstandigheden waarschijnlijk 2. Fossiel komt er hier niet meer in.revolution-nl schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:53:
[...]
Ben er nog niet uit wat ik ga doen.
1. blijven wachten op de e-niro, qua kosten met de nieuwe bijtelling op zich nog prima te doen.
2. annuleren en kijken of ik een Tesla Model 3 SR+ kan bestellen
3. annuleren, auto van de vrouw verkopen, privé een PHEV aanschaffen en zakelijk een nieuwe plofauto gaan rijden.
Verder eens met je verhaal hoor. EV nu eerst duurder maken en Fossiel niet, klinkt niet als een goed doordachte stap richting schonere mobiliteit. Ik ben ook heel benieuwd naar de onderbouwing (heeft iemand die al gevonden?)
Daarnaast is er een denkfout gemaakt met de hoogte van misgelopen bijtellingsinkomsten. Ze namen aan dat iemand altijd een auto neemt van een bepaalde cataloguswaarde. Terwijl het leaserijders natuurlijk louter om de netto kosten per maand gaat. Met die fout was er een enorm hoge “subsidie” per bespaarde ton CO2, terwijl het in de praktijk wel meevalt (en er meer voordelen zijn zoals schonere lucht, voorraad tweedehands aanbod vergroten om zo op te lijnen voor 2030).
Precies. Partijpolitiek en onderbuikargumenten. En dat is dus precies het probleem. Dit is helemaal geen onderbouwing. Dit is slap leiderschap in de grootste crisis van de moderne mensheid.CyBeRSPiN schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:16:
De onderbouwing is de angst om zetels te verliezen aan de populisten die beweren dat er geen klimaatcrisis is (en CO2 geen broeikasgas is maar juist goed voor planten) en dat Jan Modaal zn auto wordt afgepakt terwijl de elite in gesubsidieerde Tesla’s rijdt
Daarnaast is er een denkfout gemaakt met de hoogte van misgelopen bijtellingsinkomsten. Ze namen aan dat iemand altijd een auto neemt van een bepaalde cataloguswaarde. Terwijl het leaserijders natuurlijk louter om de netto kosten per maand gaat. Met die fout was er een enorm hoge “subsidie” per bespaarde ton CO2, terwijl het in de praktijk wel meevalt (en er meer voordelen zijn zoals schonere lucht, voorraad tweedehands aanbod vergroten om zo op te lijnen voor 2030).
Het is helemaal niet nodig om EV duurder te maken. Integendeel, het moet goedkoper worden dan fossiel rijden. Verkoop van nieuwe fossiele auto moet veel sneller worden afgebouwd. Fabrikanten en energieleveranciers moeten door overheidsmaatregelen gedwongen worden in beweging te komen. Dan is overstappen naar schoon energieverbruik straks voor iedereen haalbaar.
(We gaan wel een beetje off topic maar daar is dit belangrijk genoeg voor)
Ik zit met exact hetzelfde. Hier een combinatie/balans van financieel en bewust schoner rijden. Ik ben zelfs voornemens om mijn huidige hybride fossiel eerder af te kopen, omdat een E-Niro of Tesla M3 binnenin ook een stuk ruimer is dan deze huidige voiture.hbolten schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:00:
[...]
Wat betreft je keuze: ik hoop dat die niet alleen financieel is, maar dat je bewust schoner wilt gaan rijden. Een M3 in 2019 of een eNiro in 2020 zullen ongeveer even duur uitpakken. Voor mij zou het dus 1 of 2 zijn. Onder de huidige omstandigheden waarschijnlijk 2. Fossiel komt er hier niet meer in.
Een range test (320km) in normaal zomerweer (Zon, droog, beetje wind en 22c) heeft de E-Niro met vlag en wimpel doorstaan (winter zal wel een dingetje zijn misschien). Nu is de grote twijfel: is een Model 3 SR+ uit het zelfde hout gesneden, of better save than sorry en moet ik mij richten op een M3 LR AWD?
De plannen van het kabinet maken het bijna noodzakelijk dat ik de overstap uiterlijk dit jaar en niet volgend jaar moet maken. Dat is afkoop technisch wel een iets andere rekensom...
Baal wel redelijk als een stekker
Tesla-rijdende collega’s zeiden dat je een LR eigenlijk niet nodig hebt, omdat je bij een Supercharger in 10 minuten weer genoeg lading hebt om weer 200km te rijden. Tesla maakt hiermee snelladen belangrijker dan range. Zit zeker wat in.FJP84 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:33:
[...]
Ik zit met exact hetzelfde. Hier een combinatie/balans van financieel en bewust schoner rijden. Ik ben zelfs voornemens om mijn huidige hybride fossiel eerder af te kopen, omdat een E-Niro of Tesla M3 binnenin ook een stuk ruimer is dan deze huidige voiture.
Een range test (320km) in normaal zomerweer (Zon, droog, beetje wind en 22c) heeft de E-Niro met vlag en wimpel doorstaan (winter zal wel een dingetje zijn misschien). Nu is de grote twijfel: is een Model 3 SR+ uit het zelfde hout gesneden, of better save than sorry en moet ik mij richten op een M3 LR AWD?
De plannen van het kabinet maken het bijna noodzakelijk dat ik de overstap uiterlijk dit jaar en niet volgend jaar moet maken. Dat is afkoop technisch wel een iets andere rekensom...![]()
Baal wel redelijk als een stekker
Ik heb net m’n model 3 SR+ en de range met dit mooie weer is ongeveer 380. Ik ben benieuwd naar de winter
Maar als hij half leeg is dan laad hij nu al met 700km/u, dus in 10 minuten heb je er al meer dan 100km range bij
Range is voor mij dus niet een issue, zeker binnen Nederland niet.
Schoner willen rijden en dan ook nog eens Extra belast worden
380km is meer dan genoeg opzich. Voor een retourtje van pak hem beet 153km. Met een beetje aangepast rijgedrag kan ik in de winter ver komen en anders inderdaad 10min aan de lader. Bijna sneller dan tanken nuSmobbo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:23:
@FJP84 is een eNiro überhaupt nog haalbaar voor eind 2019? Daarna is hij 2x zo duur als een model 3.
Ik heb net m’n model 3 SR+ en de range met dit mooie weer is ongeveer 380. Ik ben benieuwd naar de winter.
Maar als hij half leeg is dan laad hij nu al met 700km/u, dus in 10 minuten heb je er al meer dan 100km range bij.
Range is voor mij dus niet een issue, zeker binnen Nederland niet.
Ik ga eens rekenen! Tnx
De redenering is dat een steeds kleiner wordende groep ICE's opdraait voor de MRB. Die dus navenant hoger wordt per ICE. Ik heb alleen wel gehoord dat deze optie voor de fiscus niet uit te voeren is omdat ze de EV's niet zouden kunnen filterenharw schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:10:
Helemaal off topic maar zat even te kijken naar het rekening rijden voor alleen ev. Wat volgens mij wettelijk niet eens kan. Discriminatie ?
Schoner willen rijden en dan ook nog eens Extra belast worden
LM zal meestal niet de botleneck zijn. Het is dealer die de order moet laten varen hetzij kosteloos of met annuleringskosten als ze problemen willen zoeken.blottle schreef op maandag 1 juli 2019 @ 07:44:
Mijn e-Niro komt januari, door de nieuwe bijtellingregels maar een e-mail gestuurd aan de LM of het mogelijk is om de auto in december te krijgen. Anders ben ik toch wel nieuwsgierig naar de Tesla M3, als ik die dit jaar nog kan krijgen, is de bijtelling gelijk aan de e-niro van volgend jaar. Ook geen idee hoe moeilijk de LM doet als ik de e-niro annuleer.
Everything has Pro's & Con's.....
Is de autobrief 3 nu al gelijk definitief of is het een voorstel wat door de 2de en 1ste kamer heen moet?
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Ja moet nog door de kamers. Maar regering is nogal verzot op geld. Dus gaat er waarschijnlijk gewoon doorheen.Ik zou de conclusies trekken en nu acteren ipv afwachten.driel24 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:55:
Zoals velen krijg ik de e-Niro begin 2020.
Is de autobrief 3 nu al gelijk definitief of is het een voorstel wat door de 2de en 1ste kamer heen moet?
Maar om nou de spelregels (autobrief 2) tijdens de wedstrijd te wijzigen....
Ook vind ik dat ze een rekenfout maken.
Er wordt steeds vanuit gegaan dat ze erg veel inkomsten missen.
Maar ik had nooit een auto van 47000 willen en mogen kiezen als het geen EV was.
Waarschijnlijk zat ik dan in de 25000 range.
Veel mensen moeten door de hoge aanschafwaarde, eigen bijdrage betalen.
Bij 8% is voor velen een ICE al goedkoper. Natuurlijk zijn er dan die zeggen, dat je een EV moet willen rijden vanwege milieu. Maar je moet het ook kunnen betalen.
Het kan nooit de bedoeling zijn dat de ICE goedkoper is.
Nu kunnen de mensen die al een EV besteld hebben met de gedachte van de huidige regeling in de problemen komen als ze toch die auto moeten afnemen of een boete krijgen.
Ik ben van mening dat dit een inschattingsfout is. Over enkele weken of maanden staat er in de media dat duizenden mensen uitstaande bestellingen met levering in 2020 willen gaan annuleren. Hoe voordelig 8% ook lijkt.Z___Z schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:30:
Aan de andere kant is de e-Niro natuurlijk veel luxer dan welke andere auto ook van 25k, dus mag het ook wel duurder zijn. EV rijden hoeft ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten zijn. 8% is voor veel rijders nog steeds enorm voordelig, en zal waarschijnlijk niet tot een lager aantal EV verkopen leiden. Wat dat betreft heeft het kabinet gewoon gelijk om meteen de bijtelling te verhogen naar 8%.
precies wat ze nu doen, 4% zou eigenlijk t/m 2020 vastliggen.Nelis13 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:38:
Ik vind het prima dat ze de bijtelling etc van de EV aanpassen. En dat nu dus ook doen tot 2026. Alleen moeten ze straks niet terugkomen op dit besluit. Of halverwege de percentages nog hoger maken. Zoals met afbouwen hypotheekrente aftrek. Eerst afspraak dat hypotheekrente aftrek in X jaren langzaam minder wordt en dat dan 2 jaar later opeens versnellen.
Nu kunnen de mensen die al een EV besteld hebben met de gedachte van de huidige regeling in de problemen komen als ze toch die auto moeten afnemen of een boete krijgen.
Ook ik krijg de auto in Q1 2020. Maar of ik nu 4% of 8% bijtelling betaal, de Niro is nog steeds een stuk voordeliger dan wanneer ik een benzine auto zou leasen (bijv. de peugeot 308 SW automaat).
En daar wordt iedereen met dit gedrag een beetje bang voor (incl. ikzelf). Want als ik straks die e-Niro/Model 3/Kona/vulmaarin rijd voor 22%, dan had ik wellicht wat anders besteld. De 4% bijtelling is wel een extraatje.Nelis13 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:38:
Ik vind het prima dat ze de bijtelling etc van de EV aanpassen. En dat nu dus ook doen tot 2026. Alleen moeten ze straks niet terugkomen op dit besluit. Of halverwege de percentages nog hoger maken. Zoals met afbouwen hypotheekrente aftrek. Eerst afspraak dat hypotheekrente aftrek in X jaren langzaam minder wordt en dat dan 2 jaar later opeens versnellen.
Verwijderd
Ook ik krijg auto 1ste kwartaal 2020, terwijl die in februari 2019 al besteld is.
Weg voordeel tov een ICE auto!
Precies daarover zou de discussie moeten gaan. Natuurlijk zijn er mensen die het terecht vinden dat de bijtelling vanwege allerlei redenen omhoog gaat of moet en dat het zijn geld nog steeds waard is. Maar dit is een andersoortige discussie.Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:03:
Ik sluit mij hierop aan, hoe kan je in één keer de bijtelling aanpassen, terwijl deze tot eind 2020 op 4% was gezet.
Ook ik krijg auto 1ste kwartaal 2020, terwijl die in februari 2019 al besteld is.
Weg voordeel tov een ICE auto!
Of iets het waard is, die afweging valt voor velen niet meer te maken als de spelregels tijdens de wedstrijd zomaar worden veranderd.
En dat geleuter over milieu en klimaat is allemaal bijzaak. Voor de meesten is het een financiële afweging. Als je echt begaan bent met het milieu ga je niet in enig vervoermiddel zitten anders dan de benenwagen of de ouderwets aangedreven fiets.
Een paar tientjes.... Netto bijtelling gaat van +- 75 naar 150 per maandCyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:16:
Een e-Niro rijdt echt zoveel fijner dan een ICE. Dat is die paar tientjes extra per maand (meer is het niet) wel waard, en zo'n drama is het ook weer niet.. Een andere maatregel is dat de belasting op stroom omlaag gaat, dus dat compenseert dan weer een beetje.
maar dan vergeet je de eigen bijdrage.
Die mag je werkgever zelf bepalen.
Verlaging van belasting op stroom is bij een auto van de zaak niet voor de werknemer denk ik
[ Voor 5% gewijzigd door driel24 op 01-07-2019 13:22 ]
Gaat niet alleen om de verdubbeling van bijtelling. De grens vanwaar de 22% geldt gaat ook iets omlaag. En in beginsel gaat het om het feit dat je iets bestelt waarbij je van bepaalde voorwaarden/spelregels uitgaat die zomaar ineens veranderen.CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:16:
Een e-Niro rijdt echt zoveel fijner dan een ICE. Dat is die paar tientjes extra per maand (meer is het niet) wel waard, en zo'n drama is het ook weer niet.. Een andere maatregel is dat de belasting op stroom omlaag gaat, dus dat compenseert dan weer een beetje.
En op maandbasis is het misschien wel "een paar tientjes" maar het is wel elke maand 12x in een jaar en 4/5 jaar lang.
Gelukkig rijd ik al bijna een half jaar met mijn Niro.
Ik ben wel benieuwd hoe ze die subsidie op 2e hands EV's gaan inrichten. Ik zie nml al een subsidie voor mijzelf aankomen als ik mijn Niro van zakelijk naar prive over zet. En dat lijkt me nou net niet de bedoeling.
Een electrische auto heeft een hoger leasebedrag omdat de aanschaf hoger is, maar het verbruikscomponent is lager.CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:21:
De eigen bijdrage heeft toch 0 relevantie als we het over de 4 -> 8 procent bijtelling hebben?
Veel werkgevers houden hier geen rekening mee, en werknemers besluiten dan vanwege het bijtellingsvoordeel dat toch te doen omdat het alsnog goedkoper is.
Dit kan natuurlijk wel precies de schaal om laten vallen voor veel mensen.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Natuurlijk wel.......CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:21:
De eigen bijdrage heeft toch 0 relevantie als we het over de 4 -> 8 procent bijtelling hebben?
Ik zou een 25000 ICE gekozen hebben, zonder eigen bijdrage.
Nu een EV van 47000 met eigen bijdrage.
Verwijderd
Precies, ongeveer 75 euro per maand, en dat ongeveer 50 maanden, is best een bedrag wat je nu ineens extra moet betalen!Electrons schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:21:
[...]
Gaat niet alleen om de verdubbeling van bijtelling. De grens vanwaar de 22% geldt gaat ook iets omlaag. En in beginsel gaat het om het feit dat je iets bestelt waarbij je van bepaalde voorwaarden/spelregels uitgaat die zomaar ineens veranderen.
En op maandbasis is het misschien wel "een paar tientjes" maar het is wel elke maand 12x in een jaar en 4/5 jaar lang.
Dat komt dan inderdaad bovenop de evt eigen bijdrage, maar het gaat dus om het verschil tussen levering dit jaar en levering volgend jaar, dat is tientjeswerk (netto). De eigen bijdrage gaat toch niet extra omhoog doordat de bijtelling verandert?
Sterker nog, als de eigen bijdrage mag worden afgetrokken van de bijtelling. Dus bij voldoende hoge 'eigen bijrdage' is er misschien wel weinig effect van de 8% bijtelling omdat de 4% bijzonder weinig was.
[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-07-2019 13:31 ]
Verwijderd
Maar (zoals een enkeling al aangaf) een ICE van hetzelfde bedrag tegen 22% is nog altijd duurder dan een EV tegen 4% of 8%.
Wat er voor het gemak vergeten wordt is dat velen nu een lease categorie hoger zitten doordat zij in totaliteit op hetzelfde of goedkoper uitkomen (incl. tekort lease bedrag bijleggen) omdat het geen 22% is.
Nou ik ga er liever van uit eten elke maand. Nu draag je het weg naar het collectief en je krijgt er niets extra voor terug.CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:26:
@driel24 We praten lang elkaar heen. Ten opzichte van 2019 ga je in 2020 een paar tientjes extra betalen door de hogere bijtelling (en dat een fractie van de catalogusprijs boven de 45k valt).
Dat komt dan inderdaad bovenop de evt eigen bijdrage, maar het gaat dus om het verschil tussen levering dit jaar en levering volgend jaar, dat is tientjeswerk (netto). De eigen bijdrage gaat toch niet extra omhoog doordat de bijtelling verandert?
Verwijderd
Waarom lease je geen VW UP of iets in die categorie? Dan hou je wel meer dan n paar tientjes over. Kan je nog vaker er van gaan uit eten.Electrons schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:28:
[...]
Nou ik ga er liever van uit eten elke maand. Nu draag je het weg naar het collectief en je krijgt er niets extra voor terug.
Of wil je stiekem toch de dikste wagen voor het minste geld hebben en baal je eigenlijk dat je nu nog steeds de dikste wagen voor het minste geld hebt maar dat je er ietsjes meer voor moet betalen?

Jawel, je mag 5 jaar lang tegen 8% bijtelling rijden, later is dat al 12% en daarna nog meer. Ook betaal je geen wegenbelasting, dat de rest van de samenleving met een ICE wel in de kas brengt en jij dus op parasiteertElectrons schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:28:
[...]
Nou ik ga er liever van uit eten elke maand. Nu draag je het weg naar het collectief en je krijgt er niets extra voor terug.
Mag je wel in 2026 weer zeuren dat alleen EV's aan rekeningrijden mee moeten doen.. (als dat er al komt).
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-07-2019 13:34 ]
het is nog erger,driel24 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:28:
tientjes werk ? 75euro x 12maanden x 5jaar = 4500 euro.....
het verschil is 100 euro per maand (inc. heffingskortingeffecten, bij een inkomen van +70k)
dus in totaal 6000 euro netto over de hele looptijd van 60 maanden.
my 2019 44.475 euro, dus 86 euro bijtelling netto p/m in 2019
my2020 46.275 euro, dus 173 (8%) + 13 (22%) = 186 euro bijtelling netto p/m in 2020
6000 euro vindt ik niet verwaarloosbaar
In 2020 is dan het verschil met een 308 SW nog maar 70 euro per maand netto. Een verschil dat klein genoeg is om toch de benzineauto te overwegen. Het zal voor velen een klein genoeg verschil zijn om toch nog 5 jaar lang met een gerust hart in 1 keer naar frankrijk/italie te kunnen knallen.....
en nee, de autos zijn dan niet geheel vergelijkbaar, maar indien levering 2020 wordt, dan zou ik toch liever een benzine auto van 25k nemen....
[ Voor 70% gewijzigd door wowter1976 op 01-07-2019 13:49 ]
Vind dat hier wel heel denigrerend wordt gedaan, alsof een e-niro een goddelijk privilege is en je dankbaar moet zijn dat de verhevenen het toestaan dat je er in mag rijden.Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:32:
[...]
Waarom lease je geen VW UP of iets in die categorie? Dan hou je wel meer dan n paar tientjes over. Kan je nog vaker er van gaan uit eten.
Of wil je stiekem toch de dikste wagen voor het minste geld hebben en baal je eigenlijk dat je nu nog steeds de dikste wagen voor het minste geld hebt maar dat je er ietsjes meer voor moet betalen?
Als je gewoon kijkt naar elektrische auto's met een range van 300+ kom je gewoon niet zoveel opties tegen en zit je in een duurder segment. Maar voor veel mensen is onder die 300km gewoon niet genoeg concurrentie t.o.v. een ICE. Dus ja, dan moeten ze kiezen voor een Kona, e-Niro, Model 3, Leaf+ of e-Ampera, allemaal ongeveer even duur. En door bijtelling komt het in het kostenplaatje nu overeen met de ICE die ik zou kiezen.
Met de verhoogde bijtelling zou dit segment EV buiten mijn gewenste budget vallen en de goedkopere EVs buiten mijn gewenste specificaties en zou ik dus op een ICE uitkomen. Ondanks dat ik dat liever niet zou willen.
Nou vind ik het EV stukje en het stukje extra luxe op dit moment aansprekelijk genoeg om wel voor de e-Niro te blijven gaan, maar dat is een afweging die ieder voor zich moet nemen. En los van het feit of iemand dat wel of niet wilt doen (wat volledig aan hem/haar is), blijft het gewoon een naaistreek dat je de keuze hebt moeten maken op informatie die dan opeens wijzigt waardoor je extra kosten hebt en waarbij je met de huidige informatie misschien een andere keuze had willen maken.
Ik denk dat het voor de e-Niro volgend jaar niks uit gaat maken qua verkoopaantallen. De mensen die nu voor de 8% gaan annuleren, zullen vervangen worden door de mensen die anders volgend jaar een Model 3 LR zouden leasen. Het gaat dus vooral impact hebben op auto's > 45k, aangezien de 5k cataloguswaarde verlaging van de bijtellingskorting veel meer impact zal hebben dan de tariefsverhoging van 4%.
Z___Z schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:17:
Het alternatief is 22% bijtelling. Daarmee vergeleken is 8% bijtelling nog steeds een koopje.
e-Niro 45k - 4% = 1800, 8% = 3600 bruto, netto: 49% = 882, 57% = 1026 (8%: 1764 - 2052)
Niro: 35k - 22% = 7700 bruto, netto: 49% =3773, 57% = 4389
Leaseprijs (directlease) 48 maanden - 40k/jaar
e-Niro: 912
Niro: 895
Dus dat is om het even.
Bij 8% moet je eigen bijdrage dus meer dan 2000 euro/jaar zijn voordat de e-Niro duurder wordt dan de Niro (ICE). Bij de meeste bedrijven mag je niet zoveel eigen bijdrage. Aangezien je voor 2000 euro/jaar minder leasebudget waarschijnlijk in een B-segment rijdt i.p.v. in het C-segment, is het zelfs met veel eigen bijdrage nog een prima deal.
Dus mijn mening is dat 4% gewoon veel te weinig was, en 8% nog steeds een prima deal is. Als je daarom gaat annuleren heb je het denk ik gewoon niet goed nagerekend. De argumenten voor in 1x doorrijden naar zuid Europa lijkt me in dat geval niet zo relevant. Want rijd je liever met wat meer stops in een luxere EV naar zuid Europa, of in een B-segment auto in 1x. Dat laatste wens ik niemand toe.
Ik heb geen problemen met 8,12 of 100% bijtelling. Waarom verandert de discussie steeds. Gaat om het punt dat de regels te pas en te onpas worden veranderd en je daarom geen zuivere keuze kan maken. Heeft niets met parasiteren te maken.CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:33:
[...]
Jawel, je mag 5 jaar lang tegen 8% bijtelling rijden, later is dat al 12% en daarna nog meer. Ook betaal je geen wegenbelasting, dat de rest van de samenleving met een ICE wel in de kas brengt en jij dus op parasiteert
Mag je wel in 2026 weer zeuren dat alleen EV's aan rekeningrijden mee moeten doen.. (als dat er al komt).
Volgens anderen ben je aan het parasiteren als je dit niet extra in de kas stortwowter1976 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:37:
[...]
het is nog erger,
het verschil is 100 euro per maand (inc. heffingskortingeffecten, bij een inkomen van +70k)
dus in totaal 6000 euro netto over de hele looptijd van 60 maanden.
my 2019 44.475 euro, dus 86 euro bijtelling netto p/m in 2019
my2020 46.275 euro, dus 173 (8%) + 13 (22%) = 186 euro bijtelling netto p/m in 2020
6000 euro vindt ik niet verwaarloosbaar

"voor dat bedrag kan IK geen auto rijden"
En iets wat al enkele jaren vastlag voor 2020 zomaar een paar maanden vantevoren veranderen vindt ik niet betrouwbaar
Nu zeker wel. 4% was tot en met 2020. In die veronderstelling heb ik ook de e Niro besteld. Maar tegen de tijd dat ik in kan stappen is het opeens 8%. Dat vind ik NIET betrouwbaar.Z___Z schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:00:
Over het algemeen is de overheid wel een betrouwbare partner. De regels voor bestaande contracten is nog nooit veranderd en verandert nu weer niet.
I stand corrected, via https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html kom ik ook uit rond de 75 euro netto extra per maand, wat uiteraard meer is dan "tientjeswerk"..driel24 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:28:
tientjes werk ? 75euro x 12maanden x 5jaar = 4500 euro.....
Verder ook eens hoor dat die bijtelling in 2020 al aanpassen niet door de beugel kan, had ik ook niet aan zien komen.
De 4% is niet vol te houden, maar pas het dan per 2021 aan, dat lag al in de lijn der verwachting dat het dan naar 8% of hoger zou gaan.
En dan eigenlijk pas doen als er zekerheid is dat er vanaf dat jaar EVs op de markt komen die < 35k zijn met een range van 300km+ zodat iedereen nog steeds graag de overstap maakt vanaf een ICE.
[ Voor 39% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-07-2019 14:11 ]
In principe staat voor nieuwe dingen in het volgende jaar niks vast tot de miljoenennota gepresenteerd is. Dat is altijd al zo geweest.
Vandaag is de auto helemaal ontleed.
Het lijkt erop dat er speling zit op de spiebanen van de aandrijfas. Ook is de smering onvoldoende.
Morgen krijg ik de auto terug, zal een update posten als het probleem is opgelost.
Overigens ben ik het filmpje van het geluid kwijt, maar de beste analogie is: Zo'n stukje plastic wat je vroeger tegen je spaken van de fiets deed om zo'n tikkend geluid te maken. (alleen dan wat minder luid)
<John O`Mill>
Correct, ik heb zelf geen last van de genoemde trillingen.Hippe Lip schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:32:
Die ratel van jou heeft nix te maken met het trilprobleem, toch?
Ik heb last van een "ratel" op lage snelheden bij (zo lijkt het) regenereren.
<John O`Mill>
Bij het laden bij Fastned kreeg ik een communicatiefout. Ik heb Fastned gebeld en na wat trial and error moest de man concluderen dat het 'misschien' aan de auto lag. Ik ben niet voor één gat te vangen, dus later op de dag een andere Fastned geprobeerd. Zelfde error... (peentjes zweten). Maar wat blijkt...
Oorzaak: instelling DC laden tot max 50% ingesteld in de auto settings.
Oplossing: terug op 100% gezet.
Is dit een bug of zie ik wat anders over het hoofd?
"The first human who hurled an insult instead of a stone was the founder of civilization." -Sigmund Freud-
Ik heb ergens gelezen dat dit de standaard instelling is vanuit de fabriek, gaf ook een issue bij Electrify America opladers met de Kona dacht ik.CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:42:
@MrSmee wat was de acculading toen je het laden startte? Ik zou overigens niet weten waarom je DC laden tot max 50% zou willen limiteren, denk dat je de eerste bent die dat getest heeft
Ik denk dat mijn wagen afgeleverd werd met 50% lading. De dealer heeft die niet verder bij geladen op mijn vraag, dus vermoedelijk nog een fabrieksinstelling die over t hoofd gezien is.CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:42:
@MrSmee wat was de acculading toen je het laden startte? Ik zou overigens niet weten waarom je DC laden tot max 50% zou willen limiteren, denk dat je de eerste bent die dat getest heeft
Waarom zou je die instellen op 50%? Kantelpunt om met 72kW te laden is 57% en je moet kiezen 50 of 60. Een Duitser heeft via YT een hele exposé dat je je het snelst kan bewegen van punt A naar punt B als je hoor van de ene paal naar de andere (laden met 72).
Wauw... Ik ben echt een stom ei: 51%CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:42:
Dus... ik druip af... Manmanman...
Anyway, de reden was puur om de centjes. Ik kon me een situatie voorstellen waarbij ik niet bij de auto zou zijn en niet te veel wilde betalen voor het laden.
Ik wil eigenlijk m'n post verwijderen, maar zal met de billen bloot gaan
"The first human who hurled an insult instead of a stone was the founder of civilization." -Sigmund Freud-
Veel plezier met je e-Niro, nog veel te ontdekken de komende tijd!
@bruneelm haha echt? Ik vraag me dat af want je verliest meer tijd met zo’n pitstop, bovendien vlakt het snelle laden pas echt sterk af na 73%, maar dat zou alsnog geen reden zijn om het dan maar automatisch af te laten kappen, als jij je koffie nog niet op hebt dan druppelt er mooi nog wat stroom je accu in waarmee je dan weer verder of sneller kan rijden naar een volgende lader.
[ Voor 59% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-07-2019 22:45 ]
Zeekr X Long range Mist Grey
Vorige zondag aan een Ionity viel het laden terug van 72 naar 52 bij 57%, ik kan me voorstellen dat statistisch gezien het sneller is om dan af te haken en naar de volgende Ionity of andere 100kW paal te rijden.CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:42:
Haha welnee dit is juist nuttig voor anderen dit soort verhalen
Veel plezier met je e-Niro, nog veel te ontdekken de komende tijd!
@bruneelm haha echt? Ik vraag me dat af want je verliest meer tijd met zo’n pitstop, bovendien vlakt het snelle laden pas echt sterk af na 73%, maar dat zou alsnog geen reden zijn om het dan maar automatisch af te laten kappen, als jij je koffie nog niet op hebt dan druppelt er mooi nog wat stroom je accu in waarmee je dan weer verder of sneller kan rijden naar een volgende lader.
In de tijd van (1)7 naar 57% zou een sanitaire stop wel kunnen, een koffie is niet altijd nodig en indien wel dan ga ik akkoord om verder te laden.
De DE YTber ging over ASAP van punt A naar punt B en dan ga je geen lunch inplannen of koffie slurpen, de sanitaire stop kan je meestal niet onbeperkt uitstellen.
Thanks voor de update! Ik zit er nog steeds mee, ik heb het gemeld bij de garage, maar nog niks van gehoord. Ik zal eens kijken of ik het geluid ervan kan opnemen. Wel lastig, zo hard is het ook weer niet.DSmarty schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:15:
Kleine update over mijn "ratel"probleem:
Het lijkt erop dat er speling zit op de spiebanen van de aandrijfas. Ook is de smering onvoldoende.
Morgen krijg ik de auto terug, zal een update posten als het probleem is opgelost.
Overigens ben ik het filmpje van het geluid kwijt, maar de beste analogie is: Zo'n stukje plastic wat je vroeger tegen je spaken van de fiets deed om zo'n tikkend geluid te maken. (alleen dan wat minder luid)
https://www.volkskrant.nl...gen-portemonnee~b8b04016/
Verwijderd
Mooi zo'n belabberd linkse krant als de volkskrant. Private lease vergelijken met de bijtelling van zakelijke lease... Sowieso kan je al niks serieus nemen wat er in de volkskrant staat, laatst staan een dergelijk slecht onderbouwd stuk als deze.Marcva schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:35:
Hoewel ik blij ben dat de enigszins off topic discussie over de bijtelling verstomd is, wil ik jullie dit opiniestuk niet onthouden. Ik ben het er niet mee eens, maar de e-Niro wordt als voorbeeld genoemd...

Enige waar ik het wel mee eens ben, is dat of je nu 4-8-12-16% bijtelling hebt... Je bent een stuk goedkoper uit dan 22%, en derhalve rij je nog steeds goedkoper rondjes om de kerk.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2019 14:44 ]
Bericht van de LM:blottle schreef op maandag 1 juli 2019 @ 07:44:
Mijn e-Niro komt januari, door de nieuwe bijtellingregels maar een e-mail gestuurd aan de LM of het mogelijk is om de auto in december te krijgen. Anders ben ik toch wel nieuwsgierig naar de Tesla M3, als ik die dit jaar nog kan krijgen, is de bijtelling gelijk aan de e-niro van volgend jaar. Ook geen idee hoe moeilijk de LM doet als ik de e-niro annuleer.
Omdat het een voorstel van de overheid is, kunnen ze nog niks doen of zeggen over een mogelijk aanpassing van de levertijd. Ze kunnen hier ook nog geen contact voor opnemen met de leasemaatschappij.
Het artikel begint goed, totdat ze inderdaad gaan vergelijken met private lease. Als ze de vergelijking hadden gemaakt met de "normale" 22% bijtelling hadden ze dezelfde conclusie kunnen trekken met correcte argumentatie.Marcva schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:35:
Hoewel ik blij ben dat de enigszins off topic discussie over de bijtelling verstomd is, wil ik jullie dit opiniestuk niet onthouden. Ik ben het er niet mee eens, maar de e-Niro wordt als voorbeeld genoemd...
Wat mi ten onrechte niet wordt meegerekend is dat veel leaserijders en ZZPers een EV kopen die 2 tot 3x duurder is dan de ICE die ze anders hadden gekocht. In combinatie met lagere bijtelling pakt dat dan toch acceptabel uit. Maar niet meer als de bijtelling verdubbelt.
Met name voor ZZPers is de Youngtimer dan veel aantrekkelijker, ook bij hoger onderhoud. Maar wel het minste alternatief uit milieu oogpunt.
Wat mij betreft een dikke min voor milieubeleid gedreven door belastinginkomsten.
en dan heb ik het nog niet over km beprijzing in 2026 voor EV's die ook aan energiebelastingen op elektriciteit procentueel al meer betalen dan een ICE op fossiele brandstof.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Typische categorie nepnieuws dus dit artikel.Verwijderd schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:43:
[...]
Mooi zo'n belabberd linkse krant als de volkskrant. Private lease vergelijken met de bijtelling van zakelijke lease... Sowieso kan je al niks serieus nemen wat er in de volkskrant staat, laatst staan een dergelijk slecht onderbouwd stuk als deze.
Enige waar ik het wel mee eens ben, is dat of je nu 4-8-12-16% bijtelling hebt... Je bent een stuk goedkoper uit dan 22%, en derhalve rij je nog steeds goedkoper rondjes om de kerk.
Die kerel roept een boel "jeuk" op:Marcva schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:35:
Hij vergelijkt dus de kosten van ALLEEN de bijtelling van de EV met de volledige private-leasekosten incl brandstof van een brandstofauto.
Wat een volidioot
En update2:DSmarty schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:15:
Kleine update over mijn "ratel"probleem:
Het eerder genoemde probleem is verholpen, echter heeft het nauwelijks resultaat gehad.
Men gaat nu de complete versnellingsbak, op aangeven van de importeur, vervangen.
Een volgende update gaat dus even duren ivm levertijd en (mijn) vakantie.
OK, nou ik wacht wel even af. Tot die tijd kan ik dat verschrikkelijke VESS wel uitzetten, onze auto hoor je nu al met rateltjeDSmarty schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 19:52:
[...]
En update2:
Het eerder genoemde probleem is verholpen, echter heeft het nauwelijks resultaat gehad.
Men gaat nu de complete versnellingsbak, op aangeven van de importeur, vervangen.
Kan je dit met cijfers onderbouwen? Volgens mij vertel je hier alleen maar onderbuikgevoelens. Tegen 8% kan nog steeds geen enkele ICE op met vergelijkbare formaat/comfort als de e-Niro. Zelfs als je het verschil in leaseprijs mee neemt. Zie mijn berekening eerder in dit topic.eltron schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 19:17:
Hoewel off topic gaat mij wel aan het hart dat hiermee EV voor velen weer onbereikbaar wordt. c.q. dat men moet besparen op de boodschappen vanwege onbetrouwbare overheid.
Wat mi ten onrechte niet wordt meegerekend is dat veel leaserijders en ZZPers een EV kopen die 2 tot 3x duurder is dan de ICE die ze anders hadden gekocht. In combinatie met lagere bijtelling pakt dat dan toch acceptabel uit. Maar niet meer als de bijtelling verdubbelt.
Met name voor ZZPers is de Youngtimer dan veel aantrekkelijker, ook bij hoger onderhoud. Maar wel het minste alternatief uit milieu oogpunt.
Wat mij betreft een dikke min voor milieubeleid gedreven door belastinginkomsten.
en dan heb ik het nog niet over km beprijzing in 2026 voor EV's die ook aan energiebelastingen op elektriciteit procentueel al meer betalen dan een ICE op fossiele brandstof.
Ben wel met je eens dat als rekening rijden voor EV wordt ingevoerd dat veel mensen afhaken. Ik ga in ieder geval terug naar ICE ongeacht het kostenverschil als EV rekening rijden wordt en ICE niet.
Eerlijk gezegd vind ik het behoorlijk teleurstellend dat iemand die graag de feiten benoemd suggereert dat de bijtelling de enige kosten zijn voor een leaserijder. Die leasekosten worden niet betaald door de sint, de kerstman of de paashaas.. die gaan gewoon van mijn salaris af (en net zo bij vele andere leaserijders) ; maw zonder lease auto van de zaak was mijn salaris equivalent hoger geweest (en dat is zeker niet "bijna niks") ! Dit wordt wel vaker over het hoofd gezien. Ik zal niet ontkennen dat het dan nog steeds voordeliger kan zijn dan een privé auto, maar daar staat tegenover dat er daarmee vaak ook meer flexibiliteit van je wordt verwacht. Alles meenemende komen lease via werkgever en privé lease al redelijk dicht bij elkaar, waarbij privé lease wel een negatieve invloed heeft op je leen mogelijkheden... En nu ga ik mijn uiterst prettig rijdende e-niro aan de lader hangen...Marcva schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:35:
Je kan kijken naar de (misschien wel omstreden) onderbouwing van Robert Kok over de kosten voor de bijtelling van electrische auto's waarin de gedragsverandering van mensen werd meegenomen. Maar ook als je zelf gaat tellen kom je al snel best in die buurt uit: stel een kwart van de mensen die een electrische auto koopt/least had anders tweedehands of veel goedkoper gekocht/geleased. In dat geval zijn de kosten van de bijtelling over een paar jaar vrijwel budgetneutraal.Z___Z schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:41:
[...]
Kan je dit met cijfers onderbouwen? Volgens mij vertel je hier alleen maar onderbuikgevoelens. Tegen 8% kan nog steeds geen enkele ICE op met vergelijkbare formaat/comfort als de e-Niro. Zelfs als je het verschil in leaseprijs mee neemt. Zie mijn berekening eerder in dit topic.
Ben wel met je eens dat als rekening rijden voor EV wordt ingevoerd dat veel mensen afhaken. Ik ga in ieder geval terug naar ICE ongeacht het kostenverschil als EV rekening rijden wordt en ICE niet.
En (toegegeven, n=1) ikzelf als zzp'er had er nooit over gedacht een nieuwe auto te kopen omdat ik dat weggegooid geld vind, en het me eerlijk gezegd niet zoveel boeit. Nu heeft mijn vrouw 6 jaar geleden (ook zzp'er) een Zoe gekocht, en ik dit jaar een Niro.
edit: linkje erbij naar ppt over dit onderwerp
https://www.tweedekamer.n....%2016%20april%202019.pdf
[ Voor 9% gewijzigd door Zbygniew P op 02-07-2019 22:51 ]
Ehhh...DSmarty schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 19:52:
[...]
En update2:
Versnellingsbak?
Bij de aflevering van mijn auto had ik ook gevraagd om een kleine toelichting van een monteur over de onderdelen onder de motorkap. Die had het toen ook over een soort versnellingsbak. Allen had hij het over een soort CVT, continu variabele overbrenging, toen ik doorvroeg over die versnellingsbak. Dat zal toch niet?
<John O`Mill>
tja cijfers heb ik niet, ik ben geen onderzoeksbureau. Maar onderbuik is het ook niet alleen. Ik kijk gewoon naar de afwegingen die ik zelf en enkele tientallen mensen om mij heen maken. En die gaan vaak vooral over kosten en over range als het om EV gaat.Z___Z schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:41:
[...]
Kan je dit met cijfers onderbouwen? Volgens mij vertel je hier alleen maar onderbuikgevoelens. Tegen 8% kan nog steeds geen enkele ICE op met vergelijkbare formaat/comfort als de e-Niro. Zelfs als je het verschil in leaseprijs mee neemt. Zie mijn berekening eerder in dit topic.
Voor serieuze range zit je bij EV boven 40K. Dat betekent voor velen een aanzienlijk hoger bedrag dan anders voor ICE zou worden uitgegeven. Dit werd goedgemaakt door lagere bijtelling, maar vanaf 2021 dus niet meer en enkele duizenden bestellers zitten al in de fuik en kunnen er niet meer uit.
en vreemd of niet maar ik zie mensen inderdaad overstappen van een (categorie) polo naar een e-Niro. En niet omdat de Niro luxer is.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.