Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:36:
En nu heel eerlijk, als je 22% moest betalen was je niet voor de E-Niro gegaan.

Ergo, 4%.

(Het is echt een hele fijne complete auto, maar niet voor 50K @ 22%)
4% hoeft niet per se, daar zit wel wat elasticiteit in, maar als de e-Niro (veel) duurder had uitgepakt dan zijn fossiele voorganger, dan had ik (voor nu) een andere oplossing gezocht. Dan had ik het leasebudget als loon laten uitbetalen, een gebruikte Prius+ hybride gekocht voor familietrips en vakanties en een elektrische scooter erbij voor de kortere ritten.

Maar vadertje staat heeft een beetje geholpen en dat stel ik zeer op prijs. Een 100% fossiele auto komt er hier niet meer in. Een fossiele scooter trouwens ook niet. Wanneer worden die dingen verboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:50

GVR

Elmar1982 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:10:
Weet iemand nog carwrapper die voor rond de 100 euro de blauwe accenten wrapped?
Wrap Destination in Hoofddorp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:24

Zeekr X Long range Mist Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-10 16:43
FJP84 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:58:
[...]

Wat is de gemiddelde wachttijd voor de MY20?
Geen idee. MY2019 is in beginsel niet meer te krijgen. Dus als je nu bestelt krijg je altijd MY2020. Productie start in december heb ik van de dealer begrepen. Levering in maart afgesproken om niet alsnog het risico te lopen MY2019 te krijgen, bijvoorbeeld door annuleringen of zo. Dat was in mei.
Kia scoort goed op kwaliteit bron. Geen idee over de waarde van het onderzoek en de toko, maar toch leuk om te lezen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-04 17:28
Weet iemand of het Bagage/honden rek voor tussen de achterbak en de achterbank dezelfde pasvorm heeft als de andere versies van de niro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 16:36
Een dingetje waar ik me wel heel erg aan irriteer. De lane assist... Argh. Bij suggestiestroken gaat de auto zo fijn aan je stuur zitten rukken en piepen. Kon je dat maar permanent uitzetten... Maar zal wel weer met europese regels te maken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:38
Snirpo schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:10:
Een dingetje waar ik me wel heel erg aan irriteer. De lane assist... Argh. Bij suggestiestroken gaat de auto zo fijn aan je stuur zitten rukken en piepen. Kon je dat maar permanent uitzetten... Maar zal wel weer met europese regels te maken hebben.
Misschien proberen met een papiertje die LKAS knop halverwege vast te klemmen? Las ergens dat iemand dat voor elkaar had bij een Kona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:33
Snirpo schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:10:
Zet ik na het starten standaard uit. Met dat gekke geluidje erbij. Bij de ACC vind ik het dan weer wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 15:53
joepie de p schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:15:
[...]
Zet ik na het starten standaard uit. Met dat gekke geluidje erbij. Bij de ACC vind ik het dan weer wel prettig.
Bij ACC (eigenlijk SCC smart cruise control) wordt LFA (Lane Follow Assist) mee aangezet. Dat zie je aan het icoontje met het groene stuurtje. Hiervoor hoef je dus niet LKAS aan hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-10 07:35
Weet iemand hoe je radio (DAB) en android auto (Waze) tegelijk kunt laten werken? Als ik op media druk (Android auto- > Waze) gaat spotify automatisch spelen en stopt de radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:14
Vaevictis_ schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:19:
Weet iemand hoe je radio (DAB) en android auto (Waze) tegelijk kunt laten werken? Als ik op media druk (Android auto- > Waze) gaat spotify automatisch spelen en stopt de radio.
Ik heb geen probleem
Bij opstarten speelt DAB
Ik stop kabel in smartphone en icoon rechts wordt Android auto, daarna komt dit op scherm en kies ik waze en radio blijft spelen
Een setting in auto android op smartphone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vaevictis_ schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:19:
“Media” is dan ook niet de knop om naar Waze te schakelen. Ik heb de “ster” knop ingesteld om naar het Home menu te gaan, vanuit daar ga ik naar CarPlay/Android Auto. Je kunt die knop ook instellen om rechtstreeks naar Android/CarPlay te gaan.
Met de Radio knop kun je dan weer radio luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
Weet iemand als ik thuis bij een NewMotion laadpaal laad of ik op afstand de huidige laadsnelheid kan zien? Via nm of kia app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Elmar1982 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:12:
Weet iemand als ik thuis bij een NewMotion laadpaal laad of ik op afstand de huidige laadsnelheid kan zien? Via nm of kia app?
Nee, kan niet. Heb zelf een programma om de slimme meter uit te lezen via de P1 poort. Daarmee kan ik het stroomgebruik per fase zien en dan dus ook zien hoeveel stroom de e-Niro pakt (de andere verbruikers op die fase trekken nauwelijks stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:20:
[...]

Nee, kan niet. Heb zelf een programma om de slimme meter uit te lezen via de P1 poort. Daarmee kan ik het stroomgebruik per fase zien en dan dus ook zien hoeveel stroom de e-Niro pakt (de andere verbruikers op die fase trekken nauwelijks stroom).
Ik heb de load balancing op de P1 zitten maar het is idd wel slim als je dit zou kunnen zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10 10:43
CyBeRSPiN schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:56:
@Hippe Lip over het klooien met Android apps: hier ook iemand die "wist wat hij deed" ;)

McTrex2 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Benieuwd hoe het voor hem afloopt..
Ik heb in mijn handleiding de versies gespecificeerd die ik zelf ook gebruik en weet dat ze geen problemen kunnen opleveren: https://mohammad.moghtade...je-kia-of-hyundai-hebben/

Probleem hier is de ODB adapter en niet zo zeer de .APK's die de gebruiker geïnstalleerd heeft. Er zijn meerdere mensen die hetzelfde ervaren met Torque Pro icm een ODB adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Xmoo schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:05:
[...]

Ik heb in mijn handleiding de versies gespecificeerd die ik zelf ook gebruik en weet dat ze geen problemen kunnen opleveren: https://mohammad.moghtade...je-kia-of-hyundai-hebben/

Probleem hier is de ODB adapter en niet zo zeer de .APK's die de gebruiker geïnstalleerd heeft. Er zijn meerdere mensen die hetzelfde ervaren met Torque Pro icm een ODB adapter.
Ok, maar jij weet dus ook nog niet hoe je het Android systeem in recovery/DFU mode kan krijgen als er ineens toch wat mis gaat na het wat langer gebruiken van custom apps? Misschien is het root file system wel volgelopen en start ie daarom niet meer op?
Kwam wel ergens tegen bij een ander systeem dat je powerknop en reset-pin lang ingedrukt moet houden en je dan in een soort boot-menu kunt komen.
Maar bij nog een ander systeem moest the hele head-unit eruit en ergens iets gesoldeerd worden om die mode te kunnen activeren.

Hoop echt dat het ooit duidelijk wordt, want als er eenmaal een pad naar recovery is dan durf ik het ook wel aan. Tot die tijd zit het me niet lekker dat een custom app mogelijk na langer gebruik ellende kan veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:47:
[...]

“Media” is dan ook niet de knop om naar Waze te schakelen. Ik heb de “ster” knop ingesteld om naar het Home menu te gaan, vanuit daar ga ik naar CarPlay/Android Auto. Je kunt die knop ook instellen om rechtstreeks naar Android/CarPlay te gaan.
Met de Radio knop kun je dan weer radio luisteren.
Om met de ster-knop direct naar Car Play of Android Auto te gaan kies je ‘telefoonprojectie’ als bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:46:
[...]

Ok, maar jij weet dus ook nog niet hoe je het Android systeem in recovery/DFU mode kan krijgen als er ineens toch wat mis gaat na het wat langer gebruiken van custom apps? Misschien is het root file system wel volgelopen en start ie daarom niet meer op?
Kwam wel ergens tegen bij een ander systeem dat je powerknop en reset-pin lang ingedrukt moet houden en je dan in een soort boot-menu kunt komen.
Maar bij nog een ander systeem moest the hele head-unit eruit en ergens iets gesoldeerd worden om die mode te kunnen activeren.

Hoop echt dat het ooit duidelijk wordt, want als er eenmaal een pad naar recovery is dan durf ik het ook wel aan. Tot die tijd zit het me niet lekker dat een custom app mogelijk na langer gebruik ellende kan veroorzaken.
Ik gebruik mijn customs apps al sinds juli vorig jaar toen ik mijn Stonic in ontvangst had mogen nemen.
Ik heb thuis een handleiding (moet even goed zoeken) van het hele systeem. Vanuit de fabrikant van de multimediasysteem zelf. Daarin staat hoe je in welke menu kunt komen etc. Echter is het in Chines/Japans/Koreaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Xmoo ok, zou mooi zijn als daar een factory reset in beschreven staat.
Snap dat er velen zijn die gewoon een paar appjes hebben toegevoegd, en dat zal prima werken, misschien wel voor jaren achtereen. Maar elke keer kan er weer een nieuwe app komen die handig lijkt, maar op een gegeven moment ellende veroorzaakt.
Denk dat er iets te lichtzinnig gedacht wordt nog, de ervaring / zelfvertrouwen opgedaan met Android telefoons projecteren op dit systeem. In het ergste geval ben je dan een paar honderd euro kwijt voor een nieuwe telefoon als ie echt gesloopt is, maar een telefoon kun je eigenlijk niet bricken omdat je hem eigenlijk altijd in die DFU mode kan krijgen. Met dit systeem gaat dat dus vooralsnog niet.

Heb je al eens een software update vanuit de dealer gehad? Hoe ging dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
hbolten schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:53:
[...]

Om met de ster-knop direct naar Car Play of Android Auto te gaan kies je ‘telefoonprojectie’ als bestemming.
Klopt, dat kan ook. Ik vind het Home scherm wel handig: navigatie, radio/media en linkje naar Carplay in 1 overzicht.
Maar dat Home scherm kun je ook via Radio of Navigate, en dan linksboven klikken bereiken.

Heb het nog ff getest maar als ik inderdaad via Media naar Waze ga, dan stopt ook de radio.
Logisch, want je wil 'Media' afspelen en dus schakelt de audio over naar, in dat geval, CarPlay.
Is het duidelijk @Vaevictis_ hoe je naar CarPlay kan schakelen zonder Media te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xmoo
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:25:
@Xmoo ok, zou mooi zijn als daar een factory reset in beschreven staat.
Snap dat er velen zijn die gewoon een paar appjes hebben toegevoegd, en dat zal prima werken, misschien wel voor jaren achtereen. Maar elke keer kan er weer een nieuwe app komen die handig lijkt, maar op een gegeven moment ellende veroorzaakt.
Denk dat er iets te lichtzinnig gedacht wordt nog, de ervaring / zelfvertrouwen opgedaan met Android telefoons projecteren op dit systeem. In het ergste geval ben je dan een paar honderd euro kwijt voor een nieuwe telefoon als ie echt gesloopt is, maar een telefoon kun je eigenlijk niet bricken omdat je hem eigenlijk altijd in die DFU mode kan krijgen. Met dit systeem gaat dat dus vooralsnog niet.

Heb je al eens een software update vanuit de dealer gehad? Hoe ging dat?
Ik heb vanuit de dealers geen software update gehad omdat ik de update zelf al thuis had uitgevoerd :P Mijn eigen applicaties erop gelaten. Update ging foutloos en mijn eigen applicaties blijven erop werken. Tijdens het onderhoud hebben ze deze stap geskipped omdat ik al meest recente versie had. Tevens heb ik hier ook geen opmerking over gehad. Monteur was nog niet op de hoogte dat het mogelijk was en ging het op zijn eigen Rio ook uitvoeren zei hij.

Ik had die update wel eerst even uitgepakt en bekeken wat die precies doet. Deed niks anders als wat huidige .APK's vernieuwen en wat resources bestanden vernieuwen. Ik verwacht niet dat de Android versie ooit vernieuwd zal worden tot er een Gen6 systeem zou komen in alle Hyundai's en Kia's.

Ik hoop eigenlijk een oplossing te vinden voor Wireless Apple Car en Android Car. Alleen moet ik eerst even kijken hoe dat te werk gaat en/of het alleen maar .APK vernieuwen is, of dat echt het systeem hardwarematig het moet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
Ik heb de auto via persoonlijke hotspot verbonden aan mijn Iphone. Wat mij opvalt is dat hij hem nooit automatisch pakt, al heb ik de PH wel aan staan. Ik moet dan op mijn telefoon naar het scherm gaan van Persoonlijke hotspot en dan wachten. Dan pakt de auto hem pas op. Herkent iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xmoo
Elmar1982 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:48:
Ik heb de auto via persoonlijke hotspot verbonden aan mijn Iphone. Wat mij opvalt is dat hij hem nooit automatisch pakt, al heb ik de PH wel aan staan. Ik moet dan op mijn telefoon naar het scherm gaan van Persoonlijke hotspot en dan wachten. Dan pakt de auto hem pas op. Herkent iemand dit?
Is standaard, is bij mij ook zo. Ik zal jou eens iets vertellen... Persoonlijke Hotspot op iOS13 is momenteel niet compatibel met het navigatie/multimedia systeem. Zou te maken hebben met beveiligingsmaatregelen waar de nieuwe iOS 13 mee werkt en daar op Android 5.x en lager geen ondersteuning meer voor is. TCC893X_EVM draait op Android 4.

Nu is iOS13 pas beta 2 en wellicht dat ze het oplossen maar voor nu kan ik mijn Persoonlijke Hotspot niet gebruiken voor mijn Kia Stonic (Android 4) en Transformer Pad (Android 5)

@CyBeRSPiN Zoeken naar TCC893X_EVM, dat is het systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Xmoo op 24-06-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
Xmoo schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:53:
[...]

Is standaard, is bij mij ook zo. Ik zal jou eens iets vertellen... Persoonlijke Hotspot op iOS13 is momenteel niet compatibel met het navigatie/multimedia systeem. Zou te maken hebben met beveiligingsmaatregelen waar de nieuwe iOS 13 mee werkt en daar op Android 5.x en lager geen ondersteuning meer voor is. TCC893X_EVM draait op Android 4.

Nu is iOS13 pas beta 2 en wellicht dat ze het oplossen maar voor nu kan ik mijn Persoonlijke Hotspot niet gebruiken voor mijn Kia Stonic (Android 4) en Transformer Pad (Android 5)
Hmm lekker dan! Kia ff updaten dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
Stoelverkoeling op hoogste stand moet je dit echt merken? Als ik mijn hand op de stoelen leeg voel ik niet veel tot niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50

PeaceNlove

Deugleuter

Ik merkte er vandaag niet heel veel van, maar ik denk dat ik zonder van achter wel plakkerig was geweest. De airco hield het overigens prima van Utrecht naar Zuid-Limburg vanmiddag. Landal Hoog Vaals heeft de laadpalen trouwens mooi verstopt en ze zijn traag met naar wat ik zag 9A, maar dat maakt me nu weinig uit 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:30
Ik heb dezelfde ervaring, zeker in het begin. Het leek bij mij wel dat de stoelverkoeling pas vol aan gaat wanneer de temperatuur in de auto op het gewenste niveau is middels de climate control.
Alsof de climate control ‘voorrang’ krijgt op de stoelverkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-02-2020
Ik kan mij herinneren dat er de e-Niro rijders van het eerste uur spraken over dat je de parkeersensoren aan de voorkant moest activeren met een knop.
Bij mij brandt standaard het lampje in de knop op het moment dat je de auto in de achertuit zet.

Is dat wat er toen bedoeld werd? Of was de gewenste situatie dat de sensoren automatisch aangaan bij een lage snelheid?

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:25
Elmar1982 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 17:41:
Stoelverkoeling op hoogste stand moet je dit echt merken? Als ik mijn hand op de stoelen leeg voel ik niet veel tot niets
Met deze warme dagen voel je er idd iets minder van, ik denk omdat het fijn is als deze aan staat.
Probeer het van de week nog maar eens als het wat kouder is. Je zal het dan misschien als iets minder prettig ervaren en dan valt het wel op dat het wel werkt.
De koeling lijkt wel iets minder snel te werken dan de verwarming maar dat kan ook een gevoel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
YStunnenberg schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 06:46:
Ik kan mij herinneren dat er de e-Niro rijders van het eerste uur spraken over dat je de parkeersensoren aan de voorkant moest activeren met een knop.
Bij mij brandt standaard het lampje in de knop op het moment dat je de auto in de achertuit zet.

Is dat wat er toen bedoeld werd? Of was de gewenste situatie dat de sensoren automatisch aangaan bij een lage snelheid?
Klopt, en vind het nog steeds vervelend dat het zo werkt. Ik steek heel vaak met de neus naar voren in een vak, dan is het fijn als die sensoren actief zijn.
Bij mn vorige auto (Toyota Auris) waren de sensoren altijd actief bij lage snelheid. Ging altijd goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 07:28:
[...]

Klopt, en vind het nog steeds vervelend dat het zo werkt. Ik steek heel vaak met de neus naar voren in een vak, dan is het fijn als die sensoren actief zijn.
Bij mn vorige auto (Toyota Auris) waren de sensoren altijd actief bij lage snelheid. Ging altijd goed..
Mij ook opgevallen. Ik ging er eigenlijk vanuit zodra ik vlak tegen iets aan ga rijden dat ze dan automatisch mee gaan helpen maar moet idd eerst op de knop drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-10 14:35
Elmar1982 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:07:
[...]

Mij ook opgevallen. Ik ging er eigenlijk vanuit zodra ik vlak tegen iets aan ga rijden dat ze dan automatisch mee gaan helpen maar moet idd eerst op de knop drukken.
Ha dat is het dus, thanks! Het viel me al op dat de parkeersensoren aan de voorzijde vaak niet werken, erg irritant . Gaat dus niet automatisch.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:24
Van het weekend even naar de dealer geweest voor een Niro en dat ziet er inderdaad mooi uit zeg.
Knappe auto.
Rij nu een electrische Hyunday Ioniq maar ben me alvast aan het voorbereiden op een opvolger.
Verkoper gaf wel aan dat de huidige levertijd 14 maanden is. Zou voor mij perfect zijn maar lang is het wel :)

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Vandaag wordt bij de dealer de (officiële) trekhaak gemonteerd. Daar hebben ze een hele dag voor nodig.

Auto staat dus in de werkplaats. Nu krijg ik voortdurend waarschuwingen dat-ie niet op slot staat.

[ Voor 32% gewijzigd door hbolten op 25-06-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:38
Zojuist nog even met Durmi Purmerend gebeld. In maart besteld en nog geen leveringsdatum bekend. Rekening houden met volgend jaar april, en dan meteen de modelupdate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Mijn buurman vroeg of de e-Niro net zo hard achteruit als vooruit kan. Heeft iemand dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hbolten schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:43:
Mijn buurman vroeg of de e-Niro net zo hard achteruit als vooruit kan. Heeft iemand dat al geprobeerd?
Is geen DAF uit de jaren 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
hbolten schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:09:
Vandaag wordt bij de dealer de (officiële) trekhaak gemonteerd. Daar hebben ze een hele dag voor nodig.

Auto staat dus in de werkplaats. Nu krijg ik voortdurend waarschuwingen dat-ie niet op slot staat.
De (afneembare) trekhaak zit eronder, maar bij het richting aangeven klinkt nu uit de kofferbak een toeterend geluid. De auto blijft nog een dagje bij de dealer en ik heb een gratis leenauto meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40
Viel me vanmiddag op dat de extreme hitte toch ook niet fijn is voor het bereik. Ik had de accu opgeladen tot 90% en de Kia app gaf aan dat ik daar 390 km mee zou kunnen rijden. Ik start de auto en zie vervolgens de 390 heeeeeeel snel teruglopen naar 301 km bereik nog maar.

Weet niet of dit zou bijtrekken als je een langere rit gaat maken, maar dit zou anders wel een tegenvaller zijn voor de ritten naar zuid Frankrijk / Italië. .

[ Voor 23% gewijzigd door GAEvakYD op 25-06-2019 18:56 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
GAEvakYD schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:56:
Viel me vanmiddag op dat de extreme hitte toch ook niet fijn is voor het bereik. Ik had de accu opgeladen tot 90% en de Kia app gaf aan dat ik daar 390 km mee zou kunnen rijden. Ik start de auto en zie vervolgens de 390 heeeeeeel snel teruglopen naar 301 km bereik nog maar.

Weet niet of dit zou bijtrekken als je een langere rit gaat maken, maar dit zou anders wel een tegenvaller zijn voor de ritten naar zuid Frankrijk / Italië. .
Over de hitte gesproken. Hij maakt ook een best lawaai met dit weer. Is dit de accukoeling of aandrijving van de airco o.i.d? Klinkt een beetje als de ventilator van een brandstofauto als de motor te warm wordt. Of is is dit niet normaal? :X Moet er wel bij zeggen dat dit een ritje naar de supermarkt was en de auto de hele dag in de brandende zon had gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Tja de airco/warmtepomp is natuurlijk een klassieke: een verdamper en compressor en die moet dmv een ventilator zn warmte kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:39:
Tja de airco/warmtepomp is natuurlijk een klassieke: een verdamper en compressor en die moet dmv een ventilator zn warmte kwijt ;)
Van de buitenkant hoor je ook een elektrisch zoemend geluid. Nouja, het zal wel normaal zijn ;) De airco werkt overigens wel echt heel goed en snel.

[ Voor 7% gewijzigd door Snirpo op 25-06-2019 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Snirpo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:00:
[...]

Van de buitenkant hoor je ook een elektrisch zoemend geluid. Nouja, het zal wel normaal zijn ;) De airco werkt overigens wel echt heel goed en snel.
Klopt, was eerst teleurgesteld dat er geen app-bediening was voor airco en kachel. Maar zoveel verwarmen als koelen gaat als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Snirpo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:12:
[...]
Moet er wel bij zeggen dat dit een ritje naar de supermarkt was en de auto de hele dag in de brandende zon had gestaan.
Ik rij met mijn ICE in dat geval eerst een minuutje met de ramen open: ergste warmte er uit. Als ik een langere rit ga maken doe ik ze dicht en de airco aan. Korte bebouwde kom ritten doe ik nu met de raampjes open. Volgens mij is het zo'n enorme energieverspilling om die mega hitte weg te koelen,want tegen de tijd dat je je bestemming hebt bereikt is de ingestelde temperatuur toch nog niet bereikt en laat je 'm alweer opwarmen in de zon. Om die warmte weer weg te koelen tijdens de rit naar de volgende winkel, of de thuisreis. Nee, doe mij maar arko ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Wat ik wel mis is een regeling om de airco harder/zachter te zetten. In mn Toyota had ik 3 standen.
Als alternatief sleutel ik nu steeds aan de thermostaat, maar dat leidt er soms toe dat de kachel ‘s ochtends aan gaat (stond bijvoorbeeld op 23 graden bij 30 graden buitentemp).
In de Niro is het alleen gekoppeld aan de drive mode, dus eco voor matige airco en sport voor airco op turbostand.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-06-2019 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan01984
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-11-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedoel je de opbouw vh bijtellingspercentage? Niet verrassend toch? En volgens mijn info houd je voor de duur v 5 jaar t percentage zoals dat gold t.t.v. de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Mwah de schok is dat de bijtelling blijkbaar volgend jaar van 4% naar 8% gaat terwijl altijd werd aangenomen dat die 4% zou gelden voor alle auto’s verkocht t/m eind 2020. Zag ik ook niet aankomen.
Indien waar dan zal dit nog een hoop extra mensen een Model 3 in jagen aangezien die wel dit jaar nog kunnen leveren.
Maar discussie kan beter hier: Proton_ in "Elektrische auto's - deel 4"

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-06-2019 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 15:57

Pierik

I'll be back!!!

Hmm een verdubbeling van de bijtelling zal wel gaan betekenen dat er wat annuleringen zullen komen voor de Niro gok ik. Zeker gezien de belachelijke levertijden op het moment.

Iracing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmar1982
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:31:
Wat ik wel mis is een regeling om de airco harder/zachter te zetten. In mn Toyota had ik 3 standen.
Als alternatief sleutel ik nu steeds aan de thermostaat, maar dat leidt er soms toe dat de kachel ‘s ochtends aan gaat (stond bijvoorbeeld op 23 graden bij 30 graden buitentemp).
In de Niro is het alleen gekoppeld aan de drive mode, dus eco voor matige airco en sport voor airco op turbostand.
Je kan de dat toch met de rechter draai knop instellen? 1 tm 5 volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Elmar1982 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:33:
[...]

O wow, ok ga ik morgen meteen checken haha!
Zo leer je altijd weer wat nieuws :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elmar1982 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:33:
[...]

Moet je wel automatische airco uit zetten. Weet niet of @CyBeRSPiN net als mij meestal de airco op automatisch heeft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-10 08:15
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 07:28:
[...]

Is dit niet softwarematig aan te zetten?? (via de dealer dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:55:
[...]

Moet je wel automatische airco uit zetten. Weet niet of @CyBeRSPiN net als mij meestal de airco op automatisch heeft staan.
Ja daar kwam ik dus net achter, helaas.. bedoelde dus dat je wel de automatische airco (thermostaatregeling) behoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
  • Laatst online: 14-11-2023
Vorige week is mijn e-Niro naar de dealer geweest voor de 15.000 km beurt. Twee zaken vallen mij op.

Als de accu 100% vol is krijg ik nu een meldig dat regenereren niet werkt omdat de accu 100% vol zit. Zag ik eerder niet.

Wat ik vervelender vind is dat ik naast het opstart/afsluit muziekje ook een schel computer-achtig geluid hoor bij het aan en uitzetten van de auto. Iemand anders hier ervaring mee? Anders terug naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:33:
[...]

Ja daar kwam ik dus net achter, helaas.. bedoelde dus dat je wel de automatische airco (thermostaatregeling) behoudt.
Temp blijft wel gelijk. Auto regelt ook de snelheid. Dus als die minder moet is het logisch dat auto uit gaat. Volgens mij in elke auto zo. Ik speel er soms ook nog mee. Maar je kan ook je roosters dimmen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Elmar1982 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:20:
[...]

Volgens mij in elke auto zo. Ik speel er soms ook nog mee. Maar je kan ook je roosters dimmen 😉
Nee, in mn Toyota dus niet. Kon je Soft, Medium, Fast kiezen en zo de automatische airco sturen :)
In de Niro zit ook wel zoiets maar het is gekoppeld aan de profielen ECO, Normal en Sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:30:
[...]

Nee, in mn Toyota dus niet. Kon je Soft, Medium, Fast kiezen en zo de automatische airco sturen :)
In de Niro zit ook wel zoiets maar het is gekoppeld aan de profielen ECO, Normal en Sport.
Kan in BMW's ook (althans die van me vriendin, en mijn vorige bmw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
hbolten schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:47:
[...]

De (afneembare) trekhaak zit eronder, maar bij het richting aangeven klinkt nu uit de kofferbak een toeterend geluid. De auto blijft nog een dagje bij de dealer en ik heb een gratis leenauto meegekregen.
Het blijkt dat Kia bij de trekhaak een relais met een ingebouwde zoemer heeft geleverd. Dealer heeft de zoemer nu onklaar gemaakt, en informeert bij Kia waarom het relais überhaupt een zoemer heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@hbolten triest, dit is bij andere dealers weken geleden al voorgevallen (zag op het kiaclub forum er eea over al), jammer dat de importeur dan niet meteen dealers informeert over hoe die zoemer onschadelijk gemaakt kan worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-08 14:20
Akubra schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:48:
Vorige week is mijn e-Niro naar de dealer geweest voor de 15.000 km beurt. Twee zaken vallen mij op.

Als de accu 100% vol is krijg ik nu een meldig dat regenereren niet werkt omdat de accu 100% vol zit. Zag ik eerder niet.

Wat ik vervelender vind is dat ik naast het opstart/afsluit muziekje ook een schel computer-achtig geluid hoor bij het aan en uitzetten van de auto. Iemand anders hier ervaring mee? Anders terug naar de dealer.
Mijn afspraak voor de 1e beurt staat voor volgende week gepland.
Betreffende de regeneren melding bij 100% vol, die heb ik wel eens gezien "met de huidige stand".

Het geluidje zal ik op letten, de dealer gaf aan dat er ook een ECM update gedaan moet worden, hebben ze jou wat verteld over een update ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
ArieL schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:52:
[...]

Mijn afspraak voor de 1e beurt staat voor volgende week gepland.
Betreffende de regeneren melding bij 100% vol, die heb ik wel eens gezien "met de huidige stand".

Het geluidje zal ik op letten, de dealer gaf aan dat er ook een ECM update gedaan moet worden, hebben ze jou wat verteld over een update ?
Dealer heft mij helemaal niets verteld over wat ze precies met de auto gedaan hebben. Alleen de 15.000 beurt.

Bij mijn vorige Toyota Auris werd bij ophalen netjes verteld wat er gedaan was en of er bijzonderheden waren.

Had er natuurlijk ook naar kunnen vragen, maar moest op pad voor een afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Bij mijn ICE hoor je de zoemer als de stekker geen goede verbinding maakt en de richtingaanwijzer op de fietsendrager (in kwestie) niet meeknippert. Dacht altijd dat dit een veiligheidsdingetje was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:30:
[...]

Het probleem is volgens mij dat de thermometer van de climate control ergens zit waar de zon op schijnt. Dus al de zon in de auto schijnt door de voorruit, dan "denkt" de climate control dat het heel warm is in de auto en gaat de airco vol aan. Ik moet altijd als de zon binnen schijnt de airco op 25 graden zetten. Het is gewoon een design flaw van Kia. Heel veel implementaties van features in de Niro werken net niet. Dat is wel een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
joepie de p schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:21:
Bij mijn ICE hoor je de zoemer als de stekker geen goede verbinding maakt en de richtingaanwijzer op de fietsendrager (in kwestie) niet meeknippert. Dacht altijd dat dit een veiligheidsdingetje was.
Dat zou dus niet moeten gebeuren als er niets is aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Z___Z schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:26:
[...]

Het probleem is volgens mij dat de thermometer van de climate control ergens zit waar de zon op schijnt. Dus al de zon in de auto schijnt door de voorruit, dan "denkt" de climate control dat het heel warm is in de auto en gaat de airco vol aan. Ik moet altijd als de zon binnen schijnt de airco op 25 graden zetten. Het is gewoon een design flaw van Kia. Heel veel implementaties van features in de Niro werken net niet. Dat is wel een beetje jammer.
Mja, ik weet het ook niet precies. Met dat "driver-only" knopje komt er alleen lucht uit de roosters bij de bestuurder, maar als ie dan alsnog de algemene temp in de auto meet en daarop gaat compenseren heeft het weinig zin natuurlijk.
Ik vind dit minder erg dan een airco/kachel die niet krachtig genoeg is om het snel warm/koud te krijgen, dat is in elk geval niet het probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
hbolten schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:40:
[...]

Dat zou dus niet moeten gebeuren als er niets is aangesloten
Nee lijkt me niet. Klinkt als een massa-storinkje oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:29
15000 km beurt gehad, maar geen rare geluiden daarna.

Ook trekhaak door dealer laten installeren en geen probleem met een zoemer. Als je fietsdrager hebt geïnstalleerd met fietsen erop, maakt ie wel veel herrie als je achteruit rijdt. Ik neem aan dat dit komt door de sensoren aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door IUser op 26-06-2019 19:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Akubra
Akubra schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:48:

Na wat grondiger onderzoek ben ik er achter waar het geluid vandaan komt.

Ik was vergeten dat er naast de onderhouds-beurt ook een dashcam geïnstalleerd is. En die maakt dat geluid bij het opstarten en uitgaan.

Wordt een vrolijke boel als ik de e-Niro opstart :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Kun je de dashcam niet aanpassen via een interne menu dan dat ie stil blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Xmoo schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:05:
Hoe weet je dat ze geen problemen op kunnen leveren?
Je weet hoogstens dat ze bij jou (nog) geen problemen gegeven hebben, toch?
Hoe weet je dat het aan die ODB-adapter ligt en niet aan één van de apps?

En dan nog: het gaat er mij juist om om ABRP toe te voegen, juist inclusief die OBD-plug. Die geeft je namelijk real-time informatie. Die zorgt dat ABRP de planning aanpast tijdens het rijden, mocht dat nodig zijn. Daar heb je dus echt wat aan.

Maar als jij zegt dat het die OBD-plug is die de risico's leveren, dan kan ik mijn project mss net zo goed opgeven dus?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Xmoo schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:57:
Ik heb thuis een handleiding (moet even goed zoeken) van het hele systeem. Vanuit de fabrikant van de multimediasysteem zelf. Daarin staat hoe je in welke menu kunt komen etc. Echter is het in Chines/Japans/Koreaans.
Je snapt natuurlijk wel dat ik veel interesse heb in die handleiding....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Xmoo schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:53:
[...]

@CyBeRSPiN Zoeken naar TCC893X_EVM, dat is het systeem.
Thanks. Dat was een flinke zoektocht, maar heb eea gevonden.
De e-Niro heeft de iAVN software aan boord.

- Dealer handleiding voor map updates (oude versie) Geeft duidelijk stappenplan mocht je zelf ergens een update gevonden hebben (ik ga zelf gewoon langs de dealer, te riskant met updates die ergens illegaal gedeeld worden terwijl de dealer het voor nop doet).

- Russisch forum met uitleg over hoe je met solderen op het moederbord en middels een verbouwde SD-cardreader en een 2.8V voeding de interne opslag kunt dumpen, iets kan wijzigen (opstart file hernoemen zodat systeem niet langer crasht bij het opstarten) en het weer terug kunt flashen op het moederbord. Daarna kun je met de officiële firmwareupdate op een SD kaartje aan de voorkant het systeem blijkbaar weer volledig herstellen.
Voor de liefhebber, en dit gaat echt veel te ver voor een gemiddelde persoon die wat heeft lopen spelen en zn unit “gebrickt” heeft. Kan een last resort zijn als de dealer verder niks anders kan dan voor duizenden euro’s een nieuwe unit bestellen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Er wordt daar overigens gewaarschuwd dat als je eigen apps hebt lopen installeren, je die altijd eerst incl. data moet verwijderen voordat je een update doet. Kia zelf kan er namelijk vanuit gaan dat er voldoende vrije ruimte in het geheugen is en de update dan zonder verdere checks uitpakken. Als je het systeem zelf hebt voorzien van allerlei (onzinnige) apps, dan heb je blijkbaar toch kans dat het geheugen halverwege vol loopt en dan heb je dus ook een dure “baksteen” in het midden van je auto..

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-06-2019 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
Akubra schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:41:
[...]

Dealer heft mij helemaal niets verteld over wat ze precies met de auto gedaan hebben. Alleen de 15.000 beurt.

Bij mijn vorige Toyota Auris werd bij ophalen netjes verteld wat er gedaan was en of er bijzonderheden waren.

Had er natuurlijk ook naar kunnen vragen, maar moest op pad voor een afspraak.
Zou jij het volgende kunnen proberen:Worden de deuren nu vergrendeld?

Ik zag dat er een nieuwe webservice beschikbaar is:
GetCanbusDataForAll - Deze geeft de volgende response terug:
code:
1
{"CarId":xxxxxx,"Model":"e-Niro","LicensePlateNumber":"XX-999-X","Mileage":"1996","FuelType":null,"FuelLevel":72,"Doors":true,"Tires":false,"Position":{"Lattitude":xxxx,"Longitude":xxxxx},"IsActive":true}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@YStunnenberg zou geinig zijn als dat zou gaan werken, zou dan wel tegen hun principe van “wij sturen nooit data richting je auto” zijn. Maar alleen een “close” is relatief veilig. Ik zou dat wel prettig vinden. Al een keer na 30min lopen vanaf parkeerplaats melding gehad dat ie niet op slot stond, maar dan niks op afstand kunnen... ;)
Die laatste service lijkt voor fleet management te zijn, in een keer de status van alle wagens in je beheer opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:03
Marcva schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:45:
[...]
Wat ik tot dusver begrepen heb dringt de NL importeur er in Korea op aan om in MY2020 een 3 fasen lader te leveren voor de NL modellen. Neefje Kona schijnt dat wel te krijgen. Op 25 juni zou er een landelijke dealerbijeenkomst zijn waar meer over MY2020 bekend gemaakt zou worden. Even geduld dus.
Is er misschien een kia dealer van dit forum naar deze bijeenkomst geweest ?
Ben wel nieuwsgierig.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:03:
@YStunnenberg zou geinig zijn als dat zou gaan werken, zou dan wel tegen hun principe van “wij sturen nooit data richting je auto” zijn. Maar alleen een “close” is relatief veilig. Ik zou dat wel prettig vinden. Al een keer na 30min lopen vanaf parkeerplaats melding gehad dat ie niet op slot stond, maar dan niks op afstand kunnen... ;)
Die laatste service lijkt voor fleet management te zijn, in een keer de status van alle wagens in je beheer opvragen.
Ik denk dat weleens gelijk in kan hebben met wat je zegt over fleetmanagement.

Het is ook goed om te zien dat men de webservices aan het uitbreiden is. Of dat ook gaat werken voor de UVO 3.0 versies valt te bezien.
De e-Niro is niet het enigste model dat met de KIA connected services module werkt. Mocht het inderdaad werken dan ga ik zsm nog langs de dealer om de ECM te laten updaten.
En dan proberen uit te leggen dat het moet, de dealer waar ik zit ik echt een auto schuiver, dienstverlening is niet hun ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Hippe Lip schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 00:18:
[...]

Hoe weet je dat ze geen problemen op kunnen leveren?
Je weet hoogstens dat ze bij jou (nog) geen problemen gegeven hebben, toch?

[...]

Hoe weet je dat het aan die ODB-adapter ligt en niet aan één van de apps?

En dan nog: het gaat er mij juist om om ABRP toe te voegen, juist inclusief die OBD-plug. Die geeft je namelijk real-time informatie. Die zorgt dat ABRP de planning aanpast tijdens het rijden, mocht dat nodig zijn. Daar heb je dus echt wat aan.

Maar als jij zegt dat het die OBD-plug is die de risico's leveren, dan kan ik mijn project mss net zo goed opgeven dus?
Tijdens het installeren van een .APK kun je zien waar het toegang tot heeft en welke wijzigingen het uitvoert binnen het systeem. Daarin kun je zien of het risico met zich mee brengt of niet. Ik heb Android developement gedaan sinds versie m3-rc22a. Maar nogmaals men moet het allemaal zelf weten, ik zeg niet dat ik gelijk heb. Ik tel alleen mijn succes verhalen op van Kia's waar ik dit op heb uitgevoerd foutloos.

Probleem zit hem dat de unit (TCC893X_EVM) eigenlijk gebouwd is om met Bluetooth ernaar toe te verbinden en niet de unit met Bluetooth met iets anders te verbinden (in dit geval een OBD-plug). OBD-plug kun je gebruiken maar is niet veilig genoeg om het icm de unit te gebruiken, losse unit kan heel makkelijk en brengt minste risico met zich mee. Dus ja dan zou ik jou adviseren om niet door te gaan met jouw project. Gewoon zo minst risico vol. OBD-plug icm een cheap tablet van 100 euro. Zie bijvoorbeeld: YouTube: How to monitor your vehicle's health - Torque Pro App
CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:32:
[...]
Er wordt daar overigens gewaarschuwd dat als je eigen apps hebt lopen installeren, je die altijd eerst incl. data moet verwijderen voordat je een update doet. Kia zelf kan er namelijk vanuit gaan dat er voldoende vrije ruimte in het geheugen is en de update dan zonder verdere checks uitpakken. Als je het systeem zelf hebt voorzien van allerlei (onzinnige) apps, dan heb je blijkbaar toch kans dat het geheugen halverwege vol loopt en dan heb je dus ook een dure “baksteen” in het midden van je auto..
Inmiddels 2 updates overleefd gelukkig. Geheugen is uit te lezen in het Android systeem. Over het algemeen ben ik hier wat makkelijker mee denk ik ivm mijn kennis met Android :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
YStunnenberg schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:54:
[...]

Ik denk dat weleens gelijk in kan hebben met wat je zegt over fleetmanagement.

Het is ook goed om te zien dat men de webservices aan het uitbreiden is. Of dat ook gaat werken voor de UVO 3.0 versies valt te bezien.
Nee, UVO is een compleet los systeem. Die auto's gaan zeer waarschijnlijk geen Kia Connected Services krijgen omdat UVO ingebouwd zit in de navi unit zelf en daarmee al kan communiceren met de auto.
Of Kia moet het nog als extra inbouwen om die rittenregistratie mogelijk te maken (denk dat er daarvoor betere en goedkopere oplossing bestaan).
Xmoo schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:07:
[...]

Tijdens het installeren van een .APK kun je zien waar het toegang tot heeft en welke wijzigingen het uitvoert binnen het systeem. Daarin kun je zien of het risico met zich mee brengt of niet. Ik heb Android developement gedaan sinds versie m3-rc22a. Maar nogmaals men moet het allemaal zelf weten, ik zeg niet dat ik gelijk heb. Ik tel alleen mijn succes verhalen op van Kia's waar ik dit op heb uitgevoerd foutloos.

Probleem zit hem dat de unit (TCC893X_EVM) eigenlijk gebouwd is om met Bluetooth ernaar toe te verbinden en niet de unit met Bluetooth met iets anders te verbinden (in dit geval een OBD-plug). OBD-plug kun je gebruiken maar is niet veilig genoeg om het icm de unit te gebruiken, losse unit kan heel makkelijk en brengt minste risico met zich mee. Dus ja dan zou ik jou adviseren om niet door te gaan met jouw project. Gewoon zo minst risico vol. OBD-plug icm een cheap tablet van 100 euro. Zie bijvoorbeeld: YouTube: How to monitor your vehicle's health - Torque Pro App

[...]

Inmiddels 2 updates overleefd gelukkig. Geheugen is uit te lezen in het Android systeem. Over het algemeen ben ik hier wat makkelijker mee denk ik ivm mijn kennis met Android :P
Ja, met jouw kennis en ervaring begrijp ik dat. Misschien dat je op je weblog nog even kan benadrukken dat je niet zomaar willekeurige apps moet installeren of verder kan experimenteren. Jij screent de APKs en weet waar op te letten, dat kan 99% van de lezers van je blog niet ;) Die denken: o wat grappig, ik ga ff YouTube/NetFlix proberen, o en die bluetooth met ABRP is ook interessant, etc. En dan niet doorhebben dat als je systeem, om welke reden ook, niet meer succesvol opstart, je dan echt een serieus probleem hebt. Op dat Russische forum ook legio gevallen met "ik had per ongeluk daarop geklikt in het Engineering Menu en nu start ie niet meer op, help!!1!1"
Je laat het nu denk ik veiliger ogen dan het in werkelijkheid is.
En jij hebt nu 2 updates overleefd, maar 100% zekerheid over wat een volgende update voor effect heeft als je allerlei eigen apps hebt geïnstalleerd heb jij ook niet, temeer omdat de dealer dat ook op eigen initiatief kan doen bij onderhoud.

Nu klinkt dit misschien wel te negatief.. Waardeer wel je moeite om je kennis te delen :)

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-06-2019 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Xmoo schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:07:
Ik twijfel geen moment aan je kennis, kunde en ervaring. Waar ik mijn voorzichtigheid op baseer zijn de fouten die er in veel software zitten. Het gaat me dus niet zozeer om welke acties een app wil uitvoeren, maar welke acties de app ongewild uitvoert door softwarefouten. Ik ben een betrekkelijke leek op dit gebied, maar er zijn toch gevallen van 'memory leak' bekend bij sommige (versies van) browsers? Zo kan iets ongewild een probleem veroorzaken. Door het vollopen van het werkgeheugen komt het eigen Niro-systeem in de problemen en kan niet meer normaal werken. Dát is waar ik (als leek) een beetje bang voor ben.
Ah, duidelijk zo. Dan blaas ik het project idd maar af. Misschien dat er iemand anders zich nog aan wil wagen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip niet zozeer het werkgeheugen, dat is weer leeg na een reset, maar de interne opslag (eMMC), zeg maar het SD kaartje dat op het moederbord vastgesoldeerd zit. Daarvan vraag ik me af wat er gebeurt als die volgestroomd is. Misschien was Torque ongemerkt wel allerlei logbestandjes aan het opslaan.
Of zou ie toch altijd wel moeten kunnen starten als de opslag vol is (zou ik eigenlijk van Android wel verwachten..).
Eigenlijk zouden we ergens zo'n head unit op de kop moeten tikken om daar vrij mee te experimenteren zodat je daarna met vertrouwen iets kunt toevoegen aan het echte systeem. Want die ABRP ingebakken krijgen zou wel heel fijn zijn voor de vakantieritten.
Maar idd, een goedkope tablet en je bent er ook, zonder risico.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-06-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:22:
@Hippe Lip niet zozeer het werkgeheugen, dat is weer leeg na een reset,...
Het zou me niet verbazen als juist door het vollopen van het werkgeheugen er iets mis gaat. De werkende apps kunnen hun data niet kwijt en daardoor gebeuren er rare dingen. Ik kan me voorstellen dat juist tijdens dat proces de schade aangericht wordt. En dat dit dan zijn weerslag heeft op het permanente geheugen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaik13
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-12-2020
Moet ik een bril kopen of klopt het dat op de borden langs de weg geen melding staat dat er een laadstation is.
Wel borden natuurlijk met benzinestation (eventueel met LGP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

maaik13 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:41:
Moet ik een bril kopen of klopt het dat op de borden langs de weg geen melding staat dat er een laadstation is.
Begin maar met die bril te kopen: ik heb nog nooit borden gezien met LGP; wel met LPG... O-)

<flauwe modus uit>

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maaik13 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:41:
Ben echt vaak een bord langs de snelweg tegen gekomen. Je ziet dan vaak een electro icoontje gecombineerd met een tank icoontje naast het tankpomp icoontje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
wat gekke Mike zegt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
De logo-wissel uitgevoerd door een deler: https://youtu.be/vqtIHD55CnM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
driel24 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:41:
[...]

Is er misschien een kia dealer van dit forum naar deze bijeenkomst geweest ?
Ben wel nieuwsgierig.
Ik ga morgen ff bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

YStunnenberg schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:56:
Zou jij het volgende kunnen proberen:Worden de deuren nu vergrendeld?

Ik zag dat er een nieuwe webservice beschikbaar is:
GetCanbusDataForAll - Deze geeft de volgende response terug:
code:
1
{"CarId":xxxxxx,"Model":"e-Niro","LicensePlateNumber":"XX-999-X","Mileage":"1996","FuelType":null,"FuelLevel":72,"Doors":true,"Tires":false,"Position":{"Lattitude":xxxx,"Longitude":xxxxx},"IsActive":true}
Ik krijg als resultaat (op een nieuw tabblad):

Server Error
403 - Forbidden: Access is denied.
You do not have permission to view this directory or page using the credentials that you supplied.

Edit:
Nu deed ik het nog een keer, maar nu kreeg ik, op een nieuw tabblad:
true

Overigens sluiten de deuren in geen van beide gevallen, helaas. De app op mijn telefoon (iPhone) zegt overigens wèl dat de deuren op slot zitten. Het lijkt dus op de server gewijzigd, maar niet in de auto.
Heb jij daarvoor iets extra's in de auto (of elders) geïnstalleerd, @YStunnenberg ?

[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 27-06-2019 21:53 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk is dat de API die door de module in de auto zit gebruikt wordt on de status van het slot te wijzigen. Ik denk namelijk dat de auto de gegevens naar Kia pusht en niet Kia die de data polled uit de auto. Daarom kan je dus helemaal niks met de App en is het voor Kia makkelijk veilig te houden. Gewoon deny all op inkomend verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 09:42
Afgelopen vrijdag mijn rode duivel in ontvangst mogen nemen.
Het rijd echt geweldig! Wel is het even wennen na 10 jaar Renault gereden te hebben, vooral de "veiligheids" systemen moet ik echt nog aan wennen.

Helaas had de auto wel wat transportschade aan de plastic kap om het rechtervoorwiel. De dealer heeft een nieuw stuk kunststof besteld, dus dit wordt snel opgelost.

Heeft iemand anders er ook last van dat de spiegels soms niet helemaal terugklappen naar de oorspronkelijke stand nadat ze bij achteruit rijden naar de "stoeprand" stand geweest zijn? Gebeurt niet altijd, maar soms blijft ie halverwege steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
Hippe Lip schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:36:
[...]

Ik krijg als resultaat (op een nieuw tabblad):

Server Error
403 - Forbidden: Access is denied.
You do not have permission to view this directory or page using the credentials that you supplied.

Edit:
Nu deed ik het nog een keer, maar nu kreeg ik, op een nieuw tabblad:
true

Overigens sluiten de deuren in geen van beide gevallen, helaas. De app op mijn telefoon (iPhone) zegt overigens wèl dat de deuren op slot zitten. Het lijkt dus op de server gewijzigd, maar niet in de auto.
Heb jij daarvoor iets extra's in de auto (of elders) geïnstalleerd, @YStunnenberg ?
Ik heb niets geinstalleerd in de auto, ik zag dat de methode laatst was toegevoegd en omdat het CloseDoors heet zou je verwachten dat men wat aan het doen is.

De methode GetCanbusData geeft de status van allles terug, dat is de info die de app gebruikt, zo krijg je ook DoorsLocked":false terug wanneer de deuren niet vergrendeld zijn en bij CloseDoors krijg je altijd true terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-10 07:35
GAEvakYD schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:12:
[...]

Ik heb session ID achterhaald door gratis tooling Charles proxy (https://www.charlesproxy.com) te gebruiken en het verkeer van de Kia app te onderscheppen.

Als je die eenmaal hebt kun je met tools als Advanched rest client een Post call doen naar "https://app.kia.nl/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData"

Daarbij moet je dan wel session ID op de volgende manier als header meegeven:
code:
1
Cookie: ASP.NET_SessionId=XXXXXXXXXXXXX;

Ik heb zelf een script draaien op mijn NUC die elke X minuten de api aanroept en de waardes via MQTT post. Mijn Home assistant pakt die MQTT waardes op en toont die.
@GAEvakYD Zou je dit willen delen? Ook hier Home Assistant met MQTT dus zou het graag willen overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
Vaevictis_ schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:48:
[...]

@GAEvakYD Zou je dit willen delen? Ook hier Home Assistant met MQTT dus zou het graag willen overnemen.
Ik heb het Curl commando genomen wat op het forum staat en daarmee een request in xcode gemaakt. Ik kwam er achter dat de cookie: ASP.NET_SessionId niet voldoende was.
Ik heb de cookie uitgebreid met : _CurrentOwnedCarId=.... en NL_MyKiaLogin= ....

Deze gegevens heb ik opgevangen met FireFox tijdens het inloggen op https://app.kia.nl/nl/mijnkia/
Je komt mijn Network MyKiaTimeline.ashx tegen daar staat de cookie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@YStunnenberg typisch, werkt hier nog steeds prima met alleen session id.
code:
1
curl 'https://www.kia.com/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData' -X POST -H 'Cookie: ASP.NET_SessionId=XXXXX' -H 'Content-Length: 0'

Of werkt het na verloop van tijd niet meer?

@Vaevictis_ hier staat het stappenplan: CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"

Vervolgens kun je daarmee met een MQTT client naar een topic publishen, voorbeeldje: https://stackoverflow.com...r-to-mqtt-broker/23949871

[ Voor 35% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-06-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:18:
@YStunnenberg typisch, werkt hier nog steeds prima met alleen session id.
code:
1
curl 'https://www.kia.com/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData' -X POST -H 'Cookie: ASP.NET_SessionId=XXXXX' -H 'Content-Length: 0'

Of werkt het na verloop van tijd niet meer?

@Vaevictis_ hier staat het stappenplan: CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"

Vervolgens kun je daarmee met een MQTT client naar een topic publishen, voorbeeldje: https://stackoverflow.com...r-to-mqtt-broker/23949871
Wat er gebeurde weet ik niet, mogelijk cookies weggegooid. Bij xcode kreeg ik een authorization error, dus maar extra gegevens toegevoegd aan de cookie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
De app is aangepast bij mij, de bandenspanning staat op een andere plek, bij jullie ook?
Je kan nu niet meer op de bandenspanning klikken en ook niet meer op rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
YStunnenberg schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:26:
De app is aangepast bij mij, de bandenspanning staat op een andere plek, bij jullie ook?
Je kan nu niet meer op de bandenspanning klikken en ook niet meer op rijstijl.
Bij mij niet (iOS, Android en de /dashboard site).
Misschien krijg jij nu een speciale behandeling omdat je die geheime 'CloseDoors' functie hebt aangeroepen :P
Pagina: 1 ... 40 ... 353 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.