Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12-2022
Elmar1982 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 12:38:
[...]

[Afbeelding]

Ik snap alleen nog niet waarom hij zo hoog op zn poten staat na de vervanging.
Gezichtsbedrog de nieuwe velgen hebben flat tires zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-02-2020
De webservices van Kia Connect hebben 2 methodes: GetCanbusData en CloseDoors. De CloseDoors geeft true als response maar de auto reageert er niet op. Ik weet niet hoelang deze methode er al is maar mogelijk is KIA bezig om de functionaliteit iets uit te breiden.

Of ik doe iets niet goed :)

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-10 17:33
[quote]Vaevictis_ schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:26:
[...]

@Hippe Lip Helaas, ik heb de e-Niro als 2e auto en kreeg te horen dat je alleen bij verzekeraar van de 1e auto de schadevrije jaren (7 stuks) mag meetellen. Bij een andere verzekeraar moet je dan met 0 rekenen. Dus ik ben gebonden aan promovedum. Die vraagt 74 euro per maand allrisk incl. inzittende en rechtsbijstandsverzekering.
[
Wanneer je veel alleen in de auto zit heb je geen inzittende verzekering nodig
En een rechtsbijstandverzekering heb je al helemaal niet nodig
Dit zijn nou net die verzekeringen die je achteloos erbij neemt

Dan moet je toch op een veel reëler bedrag uitkomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:58
YStunnenberg schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 20:38:
De webservices van Kia Connect hebben 2 methodes: GetCanbusData en CloseDoors. De CloseDoors geeft true als response maar de auto reageert er niet op. Ik weet niet hoelang deze methode er al is maar mogelijk is KIA bezig om de functionaliteit iets uit te breiden.

Of ik doe iets niet goed :)
Die is dan recent toegevoegd, was die nog niet tegengekomen.
Zou mooi zijn als ie op slot kan op afstand, al paar keer melding gehad en teruggelopen.

Wat ik vooral hoop is dat ze de “tijdstip laatste update” gaan toevoegen zodat je weet in hoeverre de gegevens betrouwbaar zijn. Al vaak gehad dat ie meer dan een dag geen updates kreeg. Heb daar al meerdere keren om verzocht. Ze zouden in juni met een update komen hoorde ik paar maanden terug, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Laatst online: 06:35
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:44:
[...]

Je plaatje doet het niet, als ik hierheen ga dan wel: https://imgur.com/OtTCqDd

Goed bezig! Eigen app of is er een appje om zelf een today view te bouwen op basis van wat HTTP requests?

[...]

Is het wel de juiste inch-maat dan?

@marc4547 welk forum? Ik hoor dus een beetje een licht aanlopend geluid maar geen ratel.
Toch maar even verder onderzoeken dan, geen zin in ellende op vakantie straks.
Op Facebook is ook een aparte site waar je je als Niro EV rijder kunt registreren
Marc

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
marc4547 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:41:
[...]

Ik lees net op een ander forum dit: en ik wil niemand bezorgd maken inclusief mijzelf maar dat er meer auto's zijn die bij lage snelheden dit ratel geluidje hebben. Er is er al een die er een nieuw differentieel in krijgt, Kia erkend het probleem maar zolang ik dit geluid niet heb laat ik het maar ztten…..

Let op dit is niet mijn auto maar er schijnen toch wel problemen te zijn: :'(

Ratel bij lage snelheid!
Een aantal weken geleden stelde ik de vraag of er meer mensen waren met een ratelgeluid bij lage snelheden en afremmen.
Tip vanuit de groep, ga naar de garage🤔, leek mij ook logisch 😉
Ik ben dus naar de dealer geweest en daar hebben ze het zelf ook geconstateerd. Deze week is de auto terug gegaan om het probleem te verhelpen. Importeur/Kia hadden de werkplaats opdracht gegeven een soort modificatie aan de aandrijving uit te voeren.
Na bijna een week in de garage blijkt dat die modificatie niet werkt.
Conclusie: het differentieel moet vervangen worden. Levertijd op dit moment onbekend. Zal wellicht uit Korea moeten komen.
Er blijken meer auto's te zijn die dit hebben.
Tip: mocht je na enige kilometers een ander / ratelgeluid horen bij afremmen of lage snelheid, meld het gelijk bij je dealer. Het is namelijk een cruciaal onderdeel.
Bedankt voor de info, heb je toevallig ook de bron?
Zal het even aangeven bij de dealer.

1 en 2 juli staat de auto bij de garage, 11 juli ga ik op vakantie... als er inderdaad onderdelen uit Zuid Korea moeten komen... dan wordt dat wel een uitdaging :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@DSmarty jij had het geluid opgenomen toch? Kun je dat hier delen, benieuwd of het ook maar iets in de buurt komt van wat ik soms hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 16 juni 2019 @ 08:18:
@DSmarty jij had het geluid opgenomen toch? Kun je dat hier delen, benieuwd of het ook maar iets in de buurt komt van wat ik soms hoor.
Dat heeft de dealer gedaan bij een proefrit toen ik melding maakte van het probleem.
Zal straks eens kijken of ik zelf ook even een geluidsopname kan maken.

Mijn vriendin heeft overigens de indruk dat de ratel in de loop van de tijd luider is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-10 14:35
DSmarty schreef op zondag 16 juni 2019 @ 08:25:
[...]

Dat heeft de dealer gedaan bij een proefrit toen ik melding maakte van het probleem.
Zal straks eens kijken of ik zelf ook even een geluidsopname kan maken.

Mijn vriendin heeft overigens de indruk dat de ratel in de loop van de tijd luider is geworden.
Ik wil ook graag wel even horen hoe het klinkt, heb ook iets van een ratel-achtig geluidje als ik langzaam rijd en hij remt op de motor. Niet duidelijk maar al je er op let is het er steeds wel en het viel me op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomajo
  • Laatst online: 03-10-2022
Krijg net melding: vul koelvloeistof spaninngsregelaar. Morgen maar even langs dealer. Iemand dit al eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:33
Iemand een idee of de leren bekleding onderhoud nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:59
Gezocht: Kia e-niro rijder die bij camping Leistert in Roggel al vanaf 7:00 vannochtend, alleen de enige Laadplek op de hele camping bezit..

Ik zit hier op mijn campeer plek met 1.1 kw mijn leaf te laden hopend dat ik morgen mijn bestemming haal. Ga je nog weg vandaag..

[ Voor 18% gewijzigd door BasvanS op 16-06-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@joepie de p Gewone leerbehandeling zoals b.v. Sonax of Meguiar's en het houdt het leer in prima conditie.

@BasvanS Da's vies minder... al laten omroepen? En is die wel ingeplugged of zelfs dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
BasvanS schreef op zondag 16 juni 2019 @ 16:47:
Gezocht: Kia e-niro rijder die bij camping Leistert in Roggel al vanaf 7:00 vannochtend, alleen de enige Laadplek op de hele camping bezit..

Ik zit hier op mijn campeer plek met 1.1 kw mijn leaf te laden hopend dat ik morgen mijn bestemming haal. Ga je nog weg vandaag..
Tja, even stukje lopen naar het Beekpark in het centrum, staan 2x11kW op je te wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
@Verwijderd Wel ingeplugged, heb gisteren niet naar het kenteken gekeken maar denk dat het dezelfde is, 24 uur nu dus bijna.

Laad die op 3 of 11 de Niro?

@CyBeRSPiN Laad wel bij de caravan.. zojuist de 10a eruit laten klappen, bij de receptie meteen maar melding gedaan van de niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BasvanS 3,5kW, heeft geen 3-fase lader, maar na 24 uur is die wel vol. Tja, ik denk dat je nu wel meer laadpaalklevers krijgt omdat mensen soms niet snappen dat anderen mogelijk ook EV rijden en willen laden. btw: als de laadlampjes op het dashboard onder de voorruit niet meer branden of knipperen dan is die vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2019 @ 19:00:
@BasvanS 3,5kW, heeft geen 3-fase lader, maar na 24 uur is die wel vol. Tja, ik denk dat je nu wel meer laadpaalklevers krijgt omdat mensen soms niet snappen dat anderen mogelijk ook EV rijden en willen laden. btw: als de laadlampjes op het dashboard onder de voorruit niet meer branden of knipperen dan is die vol.
Knipperde niks meer.. maar goed, voordeel aan de kleine accu van de Leaf is dat de helft ook met 18 uur weer vol is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:19
Hoi allemaal,

Afgelopen weekend heb ik een goede uitgebreide proefrit kunnen maken in de E-Niro 64kW. Complete auto met voldoen range. Alleen heb ik vraag over het laden aan publieke gemeentelijke laadpaal.

Gisterenavond heb ik de wagen rond 21.30u met 80km range aan de laadpaal gehangen en vanochtend rond 7.30u was de wagen maar 59% geladen (±258km range). Ik had verwacht dat in 10u tijd de wagen wel vol zou zijn. Er was uiteindelijk ook een andere wagen aan het andere contactpunt verbonden. Heeft dat nog impact?

Ik ben aan het overwegen om in 2020 over te stappen op Elektrisch rijden, en de E-Niro staat hoog op de shortlist. Zelf kan ik helaas geen thuis lader plaatsen ivm tussenwoning dus het volledig (80-100%) opladen in de nacht aan de laadpaal op loopafstand is wel een must.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
FJP84 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:04:
Hoi allemaal,

Afgelopen weekend heb ik een goede uitgebreide proefrit kunnen maken in de E-Niro 64kW. Complete auto met voldoen range. Alleen heb ik vraag over het laden aan publieke gemeentelijke laadpaal.

Gisterenavond heb ik de wagen rond 21.30u met 80km range aan de laadpaal gehangen en vanochtend rond 7.30u was de wagen maar 59% geladen (±258km range). Ik had verwacht dat in 10u tijd de wagen wel vol zou zijn. Er was uiteindelijk ook een andere wagen aan het andere contactpunt verbonden. Heeft dat nog impact?

Ik ben aan het overwegen om in 2020 over te stappen op Elektrisch rijden, en de E-Niro staat hoog op de shortlist. Zelf kan ik helaas geen thuis lader plaatsen ivm tussenwoning dus het volledig (80-100%) opladen in de nacht aan de laadpaal op loopafstand is wel een must.

3-fase 11kw paal laad met 3.6 kw. in 10 uur is dat dus nog geen 40 kw = 60%

je kunt maar met 1 fase laden, van de 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FJP84 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:04:
Hoi allemaal,

Vaker laden of minder ver leeg rijden als dat mogelijk is. Af en toe fastnet pakken (al dan niet heel kort), laden op het werk, tijdens het winkelen, boodschappen, opties genoeg mocht je willen. Je moet alleen even kijken wat er allemaal beschikbaar is als je geen thuislader kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
BasvanS schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:36:
[...]

Logisch ook. Had al zo'n vermoeden. Toch eens bekijken of ik dit snel genoeg ga vinden. Al kan ik de E-Niro onderweg ook altijd een 15-20 min aan de snellader hangen. Dan zit ie wel weer op 80% toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 22:55
[...]

Ik ben net nieuw, overweeg via lease deze auto te kiezen. Is het zo dat de nieuwe modellen wel 3 fase kunnen gaan laden? Wat jij omschrijft is een beperking van het huidige model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-10 16:43
stormfly schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:30:
[...]

Ik ben net nieuw, overweeg via lease deze auto te kiezen. Is het zo dat de nieuwe modellen wel 3 fase kunnen gaan laden? Wat jij omschrijft is een beperking van het huidige model?
Wat ik tot dusver begrepen heb dringt de NL importeur er in Korea op aan om in MY2020 een 3 fasen lader te leveren voor de NL modellen. Neefje Kona schijnt dat wel te krijgen. Op 25 juni zou er een landelijke dealerbijeenkomst zijn waar meer over MY2020 bekend gemaakt zou worden. Even geduld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dat zou zeker voor diegenen zonder mogelijkheid voor een eigen laadpaal zeer welkom zijn.
Op een 11kW paal red je het vaak prima, mits je een soort van zekerheid hebt dat je altijd over zo'n paal in de buurt kan beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:10

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

[...]
De 11kW paal bij mij in de straat laadt met 2,7kW. Mijn Niro hangt er nu al een uur of twaalf aan, is van 40% naar 85%...
Die 3.6kW heb ik nog nooit ergens gezien, helaas.

Als ik haast heb is er een paar straten verderop een paal waar hij 5,3kW uit trekt. Daar is hij laatste van 4% naar 100% geladen in 12 uur en drie kwartier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 15:53
Vorige week is 50 meter verderop in de straat een Pitpoint paal geplaatst van 3x25A. Mijn e-Niro laadt met 1-fase 5,3KW, dus ben ik in zo'n 13u van 0-100%, zo'n 7,5% p/uur. Op 17 december de paal aangevraagd via MRA-e, dus dat heeft een maand of 6 geduurd.
De tarieven van MRA-e behoren niet tot de goedkoopste; 32 cent p/KWh in de daluren (20u-17u) en 35 cent p/KWh in de piekuren 17-20u. Daarom heb ik toch maar het abo van Kia (icm Plugsurfing) genomen van €9,99 p/maand. Hiermee laad ik AC overal in NL voor 24 cent per KWh. En als ik een keer moet snelladen is er altijd nog Maingau.
Ondanks dat ik geen oprit heb en zelf dus geen laadpaal kon plaatsen, ben ik heel blij met deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randeazy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09-2024
Afgelopen week een paar nachtjes in Parijs wezen slapen met mijn vrouw. Conclusie was toch best bedroevend om in Frankrijk goed gepland op weg te gaan. Ik had een rit van 455km voor de boeg en vertrok met een volle accu. (390km resterend) Rond een km of 300 ben ik eens een laadpaal aan gaan doen. In Frankrijk geven ze erg goed aan bij de borden of er een laadpaal faciliteit aanwezig is en die zijn er best veel. Nadeel is, er staat er altijd maar 1 en de ervaring leert dus dat langs de snelweg er 3 van de 4 palen niet goed, of helemaal niet functioneerde! Als je dus gokt op bepaalde punten is dat best stressvol.

De palen bij de tankstations zijn vaak van Corri-Door of een vergelijkbare samenwerking en geven max 50KW.
Aanmelden via de QR code werkte niet (2 palen geprobeerd), bij de eerste stond niet eens een telefoonnummer op om te bellen.

Uiteindelijk toch goed gekomen en ook in Parijs zijn er een aantal goede laadpalen (22KW) gewoon langs de weg waar ik met mn NewMotion pas prima op terecht kon. (Waren ook goed aangegeven in de New Motion App) (Deze waren vreemd genoeg niet zichtbaar in ABetterRoutePlanner). Het parkeren leek me gratis op de plekken wat fijn is maar ook een nadeel. Er stonden altijd wel 1 of 2 franse EV's zonder te laden op de bestemde parkeerplekken. Best krap allemaal dus en zeker als je bv juist achter moet zijn met je laadaansluiting maar daar hadden wij geen last van.

Terugweg dus een beetje van hetzelfde. Ging daar weg met ongeveer 190KM resterend. In Frankrijk bij tankstation dus 2 stops achter elkaar die niet werkte (1 was uit, 1 stond in recover modus en kwam niet online). Uiteindelijk flink uitgeweken richting Belgie en daar een IONITY station aangedaan bij Tournai. Wat een verademing was dat. 350KW laders en gewoon allemaal werkend. Eind goed al goed, over een maand gaan we weer een week naar Frankrijk maar de eerste buitenlandse ervaring was zeker op de heenweg een domper die het gevoel in eerste instantie even flink omlaag bracht. Maar als je dus nog net wat beter plant en rekening houd met een defecte lader en een backup hebt op de route moet het wel lukken. Ben benieuwd wat het word als er (zomervakantie) wat drukte op de weg is met meer EV's en steeds maar 1 laad voorziening per afrit!

Advies dus zodra je naar/door Frankrijk wilt met een niet Tesla, goed plannen (eerder laden) en ook rekening houden met een backup plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:36
Marcva schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:45:
[...]
Wat ik tot dusver begrepen heb dringt de NL importeur er in Korea op aan om in MY2020 een 3 fasen lader te leveren voor de NL modellen. Neefje Kona schijnt dat wel te krijgen. Op 25 juni zou er een landelijke dealerbijeenkomst zijn waar meer over MY2020 bekend gemaakt zou worden. Even geduld dus.
Waar haal je dit soort informatie vandaan? Zowel Google als mijn dealer wisten me niet veel details over MY20 te vertellen. Ik hoop zeer binnenkort een EV te mogen bestellen en de e-Niro staat bovenaan het lijstje, maar dat 3 fasen laden is wel echt een grote plus die het eventueel naar de Kona zou kunnen doen kantelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Mijn eerste 1000 km met de Niro E zitten er op. Gemiddeld verbruik: 13,1 kWh.
Gisteren autostraderit gedaan van 200 Km. Verbruik op de autostrade: 15,9kwh.
Ik kan thuis laden en heb zonnepanelen. Ik rijd dus voor een habbekrats.
Wat weinig aan bod komt op dit forum is het grote verschil tussen het rijden met ( deze) elektrische auto en een brandstofmotor. Het comfort dat je ervaart met de Kia Niro in vergelijking met, is echt enorm. Ik kom van een BMW 3 GT (automaat) wat nu toch ook niet de minste auto is. Toch zou ik na de ervaring met de Kia absoluut niet willen ruilen.
We twijfelen meer en meer of we onze geplande Zwitserland/Italië reis al dan niet met de Kia doen. We beschikken ook nog over een BMW 3 . Misschien toch nog een jaartje wachten als het laadpalennet uitgebreider zal zijn? Ook de aanbieders met soms torenhoge kostprijzen, zullen dan hopelijk uit de markt geprijsd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Coocoocachoo schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:33:
Ik hoop zeer binnenkort een EV te mogen bestellen en de e-Niro staat bovenaan het lijstje, maar dat 3 fasen laden is wel echt een grote plus die het eventueel naar de Kona zou kunnen doen kantelen...
Vergeet niet dat de Kona van binnen, met name achterin, een stuk kleiner (lees: korter) is!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Mich46 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:36:
We twijfelen meer en meer of we onze geplande Zwitserland/Italië reis al dan niet met de Kia doen. We beschikken ook nog over een BMW 3 . Misschien toch nog een jaartje wachten als het laadpalennet uitgebreider zal zijn? Ook de aanbieders met soms torenhoge kostprijzen, zullen dan hopelijk uit de markt geprijsd worden.
Het hangt ook van je instelling, je manier van vakantie houden af. Als je gewend bent om met z’n tweeën afwisselend in één keer door te jakkeren om zo snel mogelijk in Italië te zijn, kies dan je BMW. Wil je dat rustig in een paar dagen doen en vind je (laadpaal)verrassingen onderweg een leuke uitdaging, pak dan je EV.
Van die hogere prijzen van sommige palen zou ik me niet teveel aantrekken. Dat gaat op het totaal maar om een paar euro. Bij benzine- en dieselprijzen zie je onderweg ook zomaar dat de literprijzen meer dan een dubbeltje kunnen verschillen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Ik ga in september een paar dagen naar de UK (Bisley) en zal tzt zeker even vragen naar ervaringen, maar als die er al zijn, ik hoor ze graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-10 08:15
Mich46 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:36:
Ik kom van een BMW 3 GT (automaat) wat nu toch ook niet de minste auto is. Toch zou ik na de ervaring met de Kia absoluut niet willen ruilen.
Hoe ervaar jij de stugheid van het onderstel ? ik heb voor mijn bestelling 3 keer een proefrit gemaakt, waarbij alle keren opviel hoe stuk geveerd hij was (logisch wegens het gewicht etc.). Ik heb momenteel een Seat Toledo FR op 17 inch met een 40 bandje, maar is lang niet zo stug als de Kia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akubra
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-11-2023
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2019 @ 19:00:
En als het lampje op de laadpaal niet blauw is, is hij ook niet aan het laden.

Nu ik de e-Niro heb, valt het me steeds meer op dat niet alle EV rijders netjes met de beschikbare laadpalen omgaan. De laadpaalklevers dus.

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat EV's (of plug-ins) op een plek bij een laadpaal staan en niet eens aan het laden zijn!!!! Gewoon geen kabel aangesloten.

Laatst nog bij het UMCU. Daar zijn de plekken voor EV's lekker dicht bij de ingang, dus lekker gewild. Staat daar een EV op een plek zonder te laden. Best wel aso!!

Nu heb ik met de e-Niro niet elke laadpaal nodig, maar ik kijk altijd wel met een schuin oog naar de mogelijkheden op mijn bestemming. En dan vallen dit soort dingen steeds vaker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veefer
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-09-2022
stormfly schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:30:
[...]

Net wat je beperkt vindt. Ik heb er inmiddels 11K opzitten en nog niet 1 keer een probleem gehad met laden of niet snel genoeg laden.
Nu heb ik het geluk dat ik 3x in de week op een van onze vestigingen ben met een laadpaal en daar een uur of 8 sta met 3,7KW. Tussendoor als het moet laad ik 's nachts thuis bij, zodat ik echt vol zit, maar dat is tot nu toe niet meer dan 700kWh. Een keer heb ik meer om het uit te proberen een half uurtje aan de 'Fastnet' gehangen.
Ik denk dus dat het helemaal aan je dagelijkse afstanden ligt en laadmogelijkheden of het een beperking is of iets wat 'niet anders is'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

veefer schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:52:
[...]

Net wat je beperkt vindt. Ik heb er inmiddels 11K opzitten en nog niet 1 keer een probleem gehad met laden of niet snel genoeg laden.
Nu heb ik het geluk dat ik 3x in de week op een van onze vestigingen ben met een laadpaal en daar een uur of 8 sta met 3,7KW. Tussendoor als het moet laad ik 's nachts thuis bij, zodat ik echt vol zit, maar dat is tot nu toe niet meer dan 700kWh. Een keer heb ik meer om het uit te proberen een half uurtje aan de 'Fastnet' gehangen.
Ik denk dus dat het helemaal aan je dagelijkse afstanden ligt en laadmogelijkheden of het een beperking is of iets wat 'niet anders is'
Niet alleen dat, ik prik de auto op het werk in (zowel de klant als eigen kantoor), maar ook tijdens het winkelen of uiteten. En inderdaad (die luxe moet je net hebben) af en toe thuis nog.
Vorige week ongeveer 1100 km afgelegd, en 0x stil gestaan om te laden. Gisteren bij thuiskomst nog ingeprikt en vanochtend weer met een volle accu de weg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 22:55
veefer schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:52:
[...]

Exact het hangt van je functie/werk af, ik rij meerdere keren per week naar klanten 2x 100km of 2x200km per dag. Ik hoop dat ze naar 3fase laden gaan overstappen. Dat scheelt gewoon een zorg voor de volgende ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus3110
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-09-2020
Even een praktische vraag. Ben blij met de functie die de auto binnen de lijnen houdt. Alleen, soms moet je tóch even over een lijn heen en dan klinkt er een piepje. Kun je dat geluid uitzetten zónder de hele functie uit te hoeven zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Paulus3110 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:14:
Even een praktische vraag. Ben blij met de functie die de auto binnen de lijnen houdt. Alleen, soms moet je tóch even over een lijn heen en dan klinkt er een piepje. Kun je dat geluid uitzetten zónder de hele functie uit te hoeven zetten?
Nee, het is of LDW (Lane Departure Warning: dus geluid), of LKA (Lane Keeping Assistance: bijsturen en geluid). Met de knop [/ \] links van het stuur kun je LKA even uitzetten en daarna weer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Paulus3110 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:14:
Knipperlicht gebruiken, piept ie ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 12:48
DSmarty schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:20:
[...]

Ik heb dit geluid dus ook, heb sterk de indruk dat het voornamelijk optreedt bij het recupereren op lagere snelheden. Het is een goed hoorbaar, maar net niet storend, tikkend/ratelend geluid.

Ben deze week bij de dealer geweest, die hebben er een geluidsopname van gemaakt en voorgelegd aan de importeur.
Men is nog niet heel specifiek, maar binnenkort ben ik in ieder geval 2 dagen de auto kwijt omdat ze op onderzoek gaan. Men had het over "de versnellingsbak", maar ik vermoed dat dat een verspreking is :)
Ik heb vandaag met raam open gereden en toen viel dit me ook op. Dacht eerst dat het met VESS te maken had, maar nee. Alleen bij lage snelheden, zowel afremmen als optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Wij rijden maximum 550 km per dag. Dus daaraan zal het niet liggen, dat we de BMW zouden gebruiken. Als je ouder bent, vermindert je stressbestendigheid. En als je twijfelt of je wel op je bestemming geraakt... Uiteraard is dit ten onrechte,maar emoties zijn niet altijd met ratio te overrulen.
Ik vind de Kia Niro niet harder afgeveerd dan de BMW, maar Duitse wagens zijn vrijwel altijd harder dan Franse, Italiaanse of Spaanse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glawen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-10 18:28
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:07:
[...]

Knipperlicht gebruiken, piept ie ook niet meer.
Of langzamer dan 60 km/h rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Mich46 Check je route eens bij b.v. een site als https://abetterrouteplanner.com/ En kijk ook even bij Ionity. Als ik mijn fietsconditie genoeg op orde heb dan ga ik naar het noorden van Italië met de Niro. Relaxed rijden en de laadstop is een mooi moment voor een bakje koffie, een hapje en ook een bezoek aan het lokale sanitair ;) En mogelijk knip ik het netjes op in twee dagen met een hotelletje onderweg. Ook bieden steeds meer hotels een laadmogelijkheid zodat je vanuit het hotel makkelijk dagtrips kan maken.

En ik ben bijna 58 en mijn stressbestendigheid groeit juist :) relaxed rijden en de vakantie begint al met het reis zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip over het klooien met Android apps: hier ook iemand die "wist wat hij deed" ;)

McTrex2 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Benieuwd hoe het voor hem afloopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:27
FJP84 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:28:
[...]
Logisch ook. Had al zo'n vermoeden. Toch eens bekijken of ik dit snel genoeg ga vinden. Al kan ik de E-Niro onderweg ook altijd een 15-20 min aan de snellader hangen. Dan zit ie wel weer op 80% toch
Alternatief is om er een omvormer bij te nemen die meerdere fasen (2) naar 1 fase kan omzetten. Hierdoor kan je bij 11KW paal of 3fase thuis, toch met 7,2KW laden. Scheelt toch weer de helft van de tijd, al is het niet heel goedkoop. ;)
https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
CyBeRSPiN schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:56:
@Hippe Lip over het klooien met Android apps: hier ook iemand die "wist wat hij deed" ;)

Ik ben ook benieuwd. Ben zelf ook wel van het proberen altijd. Maar als het in de kosten gaat lopen om het weer werkend te krijgen dan is de lol er snel af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:35
Vandaag opgehaald wat een feest! Ik zie in de mij. Kia app nog geen functies om te auto uit te lezen?

Is het mogelijk om met 1 pedaal te rijden dus gas los helemaal te stoppen. Nu moet voet nog op de rem. Zoals als e-pedal bij de Leaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vaevictis_ schreef op maandag 17 juni 2019 @ 22:27:
Vandaag opgehaald wat een feest! Ik zie in de mij. Kia app nog geen functies om te auto uit te lezen?

Is het mogelijk om met 1 pedaal te rijden dus gas los helemaal te stoppen. Nu moet voet nog op de rem. Zoals als e-pedal bij de Leaf.
Gefeliciteerd! :)
Heb je de MijnKia app registratie samen met de dealer doorlopen? Het beginscherm van de app toont eigenlijk alles, behalve de rittenhistorie.

Ja je kan helemaal tot stilstand komen door de linkerflipper ingedrukt te houden.
Of, met Smart Cruise Control aan achter een tot stilstand komende voorligger rijden (daar moet je een beetje vertrouwen mee opbouwen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Coocoocachoo schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:33:
[...]

Waar haal je dit soort informatie vandaan? Zowel Google als mijn dealer wisten me niet veel details over MY20 te vertellen....
Info van de dealer. Maar kan een fantast zijn ;)
Had me de 3 fasen namelijk al als gegeven gemeld voor MY20, maar moest daar dus op terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op maandag 17 juni 2019 @ 22:44:
[...]

Gefeliciteerd! :)
Heb je de MijnKia app registratie samen met de dealer doorlopen? Het beginscherm van de app toont eigenlijk alles, behalve de rittenhistorie.

Ja je kan helemaal tot stilstand komen door de linkerflipper ingedrukt te houden.
Of, met Smart Cruise Control aan achter een tot stilstand komende voorligger rijden (daar moet je een beetje vertrouwen mee opbouwen ;))
Nee niet doorlopen. Hmmm linker flipper. Ik zou het heel fijn vinden als het vanzelf gaat en zo als de hold functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:36
Marcva schreef op maandag 17 juni 2019 @ 23:01:
[...]
Info van de dealer. Maar kan een fantast zijn ;)
Had me de 3 fasen namelijk al als gegeven gemeld voor MY20, maar moest daar dus op terugkomen.
Ah ok, dan is het maar een weekje wachten tot meer informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaevictis_ schreef op maandag 17 juni 2019 @ 23:06:
[...]

Nee niet doorlopen. Hmmm linker flipper. Ik zou het heel fijn vinden als het vanzelf gaat en zo als de hold functie.
Regen op niveau 3 zetten, dan ben je er bijna. Dan moet je voor het laatste stukje alleen nog maar de rem of flipper gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:56:

Maar als ik het zo lees, is het niet iemand die weet wat die doet maar blindelings filmpjes heeft gevolgd. Met als resultaat dat het (tijdelijk)_ werkte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:35:
[...]

Maar als ik het zo lees, is het niet iemand die weet wat die doet maar blindelings filmpjes heeft gevolgd. Met als resultaat dat het (tijdelijk)_ werkte.
Ik schaarde @Hippe Lip in diezelfde categorie: een beproefd stappenplan volgen, dan kan er immers weinig mis gaan. "Zolang je het OS maar niet update of de bootloader wijzigt", etc.
Ik blijf het herhalen: zolang er geen gedocumenteerde factory reset is, niet aan beginnen, hoe verleidelijk ook als tweaker.
Normaal kun je met een Androidtoestel heel ver gaan en kun je altijd een soort rescue mode / DFU mode activeren. Maar die toetsencombo voor de auto-navigatie-unit is niet bekend of de daarvoor benodigde knopjes simpelweg niet aanwezig (of onbereikbaar zonder demontage van onderdelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeedot
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-10 18:26
Heeft er iemand ervaring met beschermfolie op de bumper (bij de kofferbak)?

Groeten, robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relex28
xeedot schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:24:
ik heb hem wel besteld, meer omdat ik nu best wat diepe krassen heb (per ongeluk) van een fietsje, kinderwagen, boodschappen. you name it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
xeedot schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:24:
NB: Ik zag ergens op foto’s dat het niet 1 sticker is, maar dat het uit 3 delen bestaat en netjes plakken niet aan elke dealer besteed is.
Oordeel zelf: https://www.kiaclub.nl/to...b=comments#comment-214486
Er is ook een transparante stickerset die minder opvallend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relex28
CyBeRSPiN schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:24:
[...]

NB: Ik zag ergens op foto’s dat het niet 1 sticker is, maar dat het uit 3 delen bestaat en netjes plakken niet aan elke dealer besteed is.
:F jongens toch.. zo kun je hem toch niet afleveren. Dit is de diedelig beschermfolie (ook leverbaar icm protection pack)

ik heb de transparante genomen gelukkig O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Laatst online: 21:03
"Real range" artikel...

Kona en Niro op 1 en 2

https://www.ad.nl/auto/zo...-in-de-praktijk~acfaa7f3/

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
De Niro doet het goed in de media: https://www.volkskrant.nl...-de-schone-zaak~b97e3dd0/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Blijft ook een heerlijke auto! Overigens een met de drie fase opmerking, echt heel raar waarom dat er niet vanaf het begin inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag me af hoe ze die Jag hebben getest... Echt niemand die de I-pace rijdt haalt die afstanden. Ken er een paar die de I-Pace hebben. Halen allemaal met n beetje goed geluk 350km. Had o.a. er mee te maken dat niemand de standaard velgen of basis uitrusting heeft, welke allen een flinke impact hebben op de range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dat de Model 3 ontbreekt is toch wel bijzonder te noemen, is de meest verkochte EV van de afgelopen periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Laatst online: 21:03
CyBeRSPiN schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:39:
[...]

Dat de Model 3 ontbreekt is toch wel bijzonder te noemen, is de meest verkochte EV van de afgelopen periode.
hmmmm niet aan gedacht. dat is wel heeeeel raar

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marcva
beschuit schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:27:
(...) Overigens een met de drie fase opmerking, echt heel raar waarom dat er niet vanaf het begin inzit.
Drie fasen zijn wereldwijd zeker niet de standaard. "De VS en Azië hebben een 1 fase elektriciteitsnetwerk. In sommige landen zoals Engeland Is het netwerk wel 3 fasen, maar krijgt de gebruiker slechts 1 fase aangeboden." Bron: https://www.automotivate....g-over-1-en-3-fase-laden/
Van mijn dealer begrepen dat de NL importeur op drie fasen aandringt in Korea. Voor NL modellen dus. Gelet op de meerkosten en de competitieve markt snap ik wel dat ze dat niet standaard toepassen als het maar in een beperkt deel van de wereld voordeel oplevert.
Neemt niet weg dat ik expliciet voor een MY20 op de lijst sta, juist vanwege de eventuele 3-fasen :)

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 19-06-2019 12:16 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Ah, OK, dat wist ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 15:53
beschuit schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:27:
Blijft ook een heerlijke auto! Overigens een met de drie fase opmerking, echt heel raar waarom dat er niet vanaf het begin inzit.
Ik denk omdat in Korea (waar Hyundai en Kia worden gemaakt) maar ook in veel andere landen er weinig particuliere 3-fase aansluitingen zijn.
EDIT: Ik zie dat Marcva mij al voor is geweest :)

[ Voor 6% gewijzigd door connos op 19-06-2019 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Marcva schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:50:
[...]

Drie fasen zijn wereldwijd zeker niet de standaard.
Inderdaad en daarvoor moet je al niet ver buiten NL gaan.
Ook in buurland België is monofase 40A ver in de meerderheid boven trifase 25A.
Als je een thuislaadstation hebt is een trifase 16A EV dan, wat betreft laadsnelheid, nadeliger dan een monofase 32A EV.
Onze 2019 bestelde e-Niro wordt normaal pas geleverd in februari 2020. En wij maar "bidden" dat het geen MY2020 model is (of toch een NL uitvoering :) ).

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 19-06-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
  • Laatst online: 19:24
Staat bij jullie op jullie kenteken bij P.2. vermogen ook 29kW? Hoort dit niet 64 te zijn?

Zeekr X Long range Mist Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Elmar1982 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:37:
Staat bij jullie op jullie kenteken bij P.2. vermogen ook 29kW? Hoort dit niet 64 te zijn?
Hoezo 64? Doel je daarmee op de accucapaciteit uitgedrukt in kWh?
29kW (39 PK) is het vermogen dat de motor continue kan leveren, en ja, dat staat bij iedereen zo omdat het op basis van de typegoedkeuring is. Het max. vermogen volgens de specs is 150kW (204 PK), maar dat komt alleen kort vrij bij rap optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Volgens mij is het max. motorvermogen 100 of 150 kW.
En het vermogen van de accu is 104 of 170 kW.
De energie inhoud van de accu is 39.2 of 64 kWh.
Maar staat dat laatste ook op het inschrijvingsbewijs?

Geen flauw idee wat er op het inschrijvingsbewijs vermeldt staat.
(en kan het ook niet nakijken gezien de EV een week de deur uit is en wij de week daarop ;w ).

edit: net te laat. :)

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 19-06-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 18:24
Op het conformiteits-certificaat staat 29kW vermogen bij Maximum 30 minutes power.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
relex28 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:10:
[...]

ik heb hem wel besteld, meer omdat ik nu best wat diepe krassen heb (per ongeluk) van een fietsje, kinderwagen, boodschappen. you name it.
@xeedot Ja ik, het is best wel een eenvoudige plakstrip. Heeft de bumper al beschermd op de eerste dag met een fiets in te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-10 20:06

zerocool82

Ignorance causes chaos

CyBeRSPiN schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:39:
[...]

Ja dat is wel jammer, maar ik verwacht omdat deze test al wat ouder is. Hier bijv. op 20 mei, maar ik heb de resultaten van deze test al eerder gezien.

Mijn verwachting is trouwens dat het werkelijke bereik van de Model 3 tegen zal vallen, zeker als dit in lijn is met het werkelijke bereik vs het officiële bereik van andere Tesla modellen. Voor de Model S (75D) is het verschil 72km, voor de Model X is dit zelfs 185 km (dit in tegenstelling tot 43km voor de Kia).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Marcva schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:50:
[...]
Neemt niet weg dat ik expliciet voor een MY20 op de lijst sta, juist vanwege de eventuele 3-fasen :)
Wat is de gemiddelde wachttijd voor de MY20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:33:
[...]

Vraag me af hoe ze die Jag hebben getest... Echt niemand die de I-pace rijdt haalt die afstanden. Ken er een paar die de I-Pace hebben. Halen allemaal met n beetje goed geluk 350km. Had o.a. er mee te maken dat niemand de standaard velgen of basis uitrusting heeft, welke allen een flinke impact hebben op de range.
407 km haal ik in de Niro ook niet, en die is gewoon 100% standaard de executive line uitvoering. Range ligt eerder rond de 350 km, zeker op langere afstanden die je dus op de snelweg aflegt. Range is alleen interessant voor snelweg snelheid, aangezien niemand in een stuk 300+ km over provinciale wegen gaat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In de UK (whatcar is een UK site en die hebben nog geen model 3 ter beschikking) is de maximale snelheid op de snelweg 70mph (112km/u) dan kom je wel een eind, ga je idd veel 120-130 rijden op de snelweg dan zakt de range verder. Zodra je van de snelweg afgaat, gaat het hard de goede kant op. Ik heb normaal een range van ongeveer 400km, maar binnendoor naar vrienden (150km enkele reis) en ik had een range van bijna 500km zonder er echt moeite voor te doen.

@Z___Z Moet je eens naar Noorwegen gaan op vakantie... als je buiten de drukke gebieden komt dan heb je alleen maar N-wegen en dan rij je dus wel degelijk 300+ km binnendoor (waarschijnlijk niet aan één stuk omdat je blaas het niet houdt, maar da's een ander verhaal) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-10 20:06

zerocool82

Ignorance causes chaos

Z___Z schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:12:
[...]

407 km haal ik in de Niro ook niet, en die is gewoon 100% standaard de executive line uitvoering. Range ligt eerder rond de 350 km, zeker op langere afstanden die je dus op de snelweg aflegt. Range is alleen interessant voor snelweg snelheid, aangezien niemand in een stuk 300+ km over provinciale wegen gaat rijden.
De GoM geeft bij mij (bij 100% accu) +- 450km aan (combinatie snelweg, provinciale wegen en stad). Het kunnen uiteraard ook meerdere ritjes zijn van in totaal 300+, maar als je inderdaad 300km achtereen op de snelweg dient te rijden (> 120km/u) dan zal het bereik snel afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ja mijn GOM geeft nu het warm is ook bijna 400 aan, omdat ik ook door de stad rijd, maar range heb ik niet nodig voor mijn woon/werk/klant ritjes, maar voor de verdere bestemmingen zoals Groningen, Maastricht, Duitsland, Italië en Frankrijk. Dat zijn snelweg kilometers. Leuk dat de UK speed limit 70 mph is en Noorwegen veel 90 km wegen heeft, maar totaal irrelevant voor ons Nederlanders IMHO.
Wij willen weten in hoeveel stops we in Toscane of de Cote-Azur kunnen komen. Met een range van 350 kan je maar etappes maken van max 250 km als je van 10-80% laad bij elke stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoM geeft bij mij 398km aan bij 100%, dat is een mix van 60% - 70% snelweg en 30% - 40%. Persoonlijk vind ik dat heel netjes, en dan rij ik nog vrij gelijk zoals ik met de ICE ook deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47
Bij mij vergelijkbaar. Veel snelweg, wel vaak beperkt tot 100 (110 op teller) vanwege spitsstrook. Bij 130 (138 op teller) daalt de GOM wel behoorlijk, maar dat mag ik maar beperkt rijden, vaak kortere tijd.

Het dashboard in de app is trouwens iets aangepast? Geen verbetering in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
  • Laatst online: 13-10 13:39
Z___Z schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:06:
Ja mijn GOM geeft nu het warm is ook bijna 400 aan, omdat ik ook door de stad rijd, maar range heb ik niet nodig voor mijn woon/werk/klant ritjes, maar voor de verdere bestemmingen zoals Groningen, Maastricht, Duitsland, Italië en Frankrijk. Dat zijn snelweg kilometers. Leuk dat de UK speed limit 70 mph is en Noorwegen veel 90 km wegen heeft, maar totaal irrelevant voor ons Nederlanders IMHO.
Wij willen weten in hoeveel stops we in Toscane of de Cote-Azur kunnen komen. Met een range van 350 kan je maar etappes maken van max 250 km als je van 10-80% laad bij elke stop.
Het lijkt erop dat je verwacht dat je precies hetzelfde om kan gaan met een EV dan met een ICE? Ik denk dat ten minste iedereen in dit topic, maar waarschijnlijk zelfs drie kwart van autokennend Nederland echt wel op de hoogte is van de beperkingen. Nog erger, ik denk dat de meeste mensen die de overstap naar een EV (durven) maken, tot de conclusie komen dat het in de praktijk vaak meevalt.

En, lange stukken > 120 rijden lukt mij al jaren niet meer, maar misschien komt dat omdat ik te dicht bij de randstad zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb intussen zo'n 3300 km gereden, gemengd snelweg/provinciaal, en bij 100% batterij zit ik nog steeds op een geschat rijbereik van ca. 450km. Ik streef naar een laag energieverbruik, dat betekent dat ik altijd op ECO rijd met regeneratie op 3/auto, en dat ik in principe niet harder ga dan 110km/u en dan zoveel mogelijk op adaptive cruise control. Als je langere tijd 120 of 130 rijdt, ga je onevenredig meer energie verbruiken (de luchtweerstand neemt exponentieel toe), en ik ben juist EV gaan rijden om energie te besparen (en mijn CO2-footprint te verkleinen). De tijdswinst is uiteindelijk marginaal, en als je pech hebt verlies je die tijdswinst weer bij de snellader onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
hbolten schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:58:
Ik heb intussen zo'n 3300 km gereden, gemengd snelweg/provinciaal, en bij 100% batterij zit ik nog steeds op een geschat rijbereik van ca. 450km. Ik streef naar een laag energieverbruik, dat betekent dat ik altijd op ECO rijd met regeneratie op 3/auto, en dat ik in principe niet harder ga dan 110km/u en dan zoveel mogelijk op adaptive cruise control. Als je langere tijd 120 of 130 rijdt, ga je onevenredig meer energie verbruiken (de luchtweerstand neemt exponentieel toe), en ik ben juist EV gaan rijden om energie te besparen (en mijn CO2-footprint te verkleinen). De tijdswinst is uiteindelijk marginaal, en als je pech hebt verlies je die tijdswinst weer bij de snellader onderweg.
Ik denk er precies hetzelfde over. En ik merk, zoals door meerdere al genoemd, dat ik er relaxed van wordt. De adaptive cruisecontrol is een uitkomst en zorgt dat ik niet zo'n behoefte heb om te jakkeren.

Bij mij staat ie bij 100% op 445 en dit is voor mijn woon- werkverkeer ruim voldoende. Ook voor de zomervakanties voorzie ik geen problemen ook al rijd ik iedere zomer richting zuid Italië (ca.1900 km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Samoerai schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:58:
[...]

Het lijkt erop dat je verwacht dat je precies hetzelfde om kan gaan met een EV dan met een ICE? Ik denk dat ten minste iedereen in dit topic, maar waarschijnlijk zelfs drie kwart van autokennend Nederland echt wel op de hoogte is van de beperkingen. Nog erger, ik denk dat de meeste mensen die de overstap naar een EV (durven) maken, tot de conclusie komen dat het in de praktijk vaak meevalt.

En, lange stukken > 120 rijden lukt mij al jaren niet meer, maar misschien komt dat omdat ik te dicht bij de randstad zit.
Ik verwacht inderdaad dat je met een EV precies hetzelfde kan rijden als met een ICE. Die verwachting is tot nu toe ook gewoon bevestigd. Het is ook de enige manier om de EV buiten het niche gebied te krijgen richting de grote massa.

Actieradius was bij een ICE belangrijk omdat je anders vaker bij het tankstation staat. Bij een EV is actieradius om een andere reden belangrijk, namelijk voor de lange afstanden. Voor het dagelijks verkeer kan ik gewoon thuis laden en kost het me dus geen tijd. Vrijwel elke EV die nu te koop is voldoet hieraan. Dus voor dit punt is actieradius niet belangrijk. Waar het wel belangrijk voor is, is als ik naar het buitenland ga. Dan wil ik niet elk uur stoppen, dus mijn criteria hier is dat ik 2 uur wil kunnen rijden tussen stops. Hiervoor heb je een actieradius nodig van 250 km tussen 10-80 SOC. Dus een 100% actieradius van 360 km op de snelweg.

Daar voldoet de Niro net aan.

Dat je in je dagelijkse ritten door de randstad geen lange stukken 120+ kan rijden snap ik ook wel, maar zoals ik noem, hiervoor heb je ook de actieradius niet nodig. Als je naar Italië of zuid Frankrijk gaat kan je echt wel lange stukken 130 rijden.

EV rijden betekent voor mij niet dat je meteen als een bejaarde moet gaan rijden (no offense). De Niro is prima exact hetzelfde te rijden als de ICE versies. Met als voordeel geen uitstoot, super soepele aandrijflijn, nooit meer tanken, en als kers op de taart 4% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Niemand betwist dat er trajecten zijn waar je 130 kunt rijden. De vraag is alleen of je dat ook echt moet doen. Met welke intentie rijd je een EV? Vind je energiebesparing (want ook de 'uitstootvrije' stroom die je (onderweg) laadt moet nog steeds geproduceerd worden) belangrijk?

Persoonlijk vind ik het - in het licht van de noodzakelijke energietransitie - nog steeds een erg slecht idee van de Vroempartij dat ze een maximum snelheid van 130 hebben doorgedrukt. De extra uitstoot die dat veroorzaakt moeten we nu op andere plekken weer gaan compenseren.

Ik kies vrijwillig voor een lagere maximum snelheid om mijn uitstoot te verminderen. Dat deed ik al met mijn fossiele auto, en ik doe het nu nog bewuster, omdat de auto het zo inzichtelijk maakt. Het is één van de manieren waarop ik relatief eenvoudig kan bijdragen aan CO2-reductie.

Nog even een snelle rekensom:
1000km met 110km/u en 2x snelladen kost je ca. 10 uur en grofweg 170 kWh aan energie
1000km met 130km/u en 3x snelladen kost je ook ca. 10 uur en grofweg 230 kWh aan energie

Overigens maak ik mij bij een buitenlandreis niet zo'n zorgen over rijbereik. Beschikbaarheid van (snel)laadpunten is veel kritieker. Zeker in de vakantieperioden vrees ik lange wachttijden.

[ Voor 8% gewijzigd door hbolten op 20-06-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
hbolten schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:00:
Niemand betwist dat er trajecten zijn waar je 130 kunt rijden. De vraag is alleen of je dat ook echt moet doen. Met welke intentie rijd je een EV? Vind je energiebesparing (want ook de 'uitstootvrije' stroom die je (onderweg) laadt moet nog steeds geproduceerd worden) belangrijk?

Persoonlijk vind ik het - in het licht van de noodzakelijke energietransitie - nog steeds een erg slecht idee van de Vroempartij dat ze een maximum snelheid van 130 hebben doorgedrukt. De extra uitstoot die dat veroorzaakt moeten we nu op andere plekken weer gaan compenseren.

Ik kies vrijwillig voor een lagere maximum snelheid om mijn uitstoot te verminderen. Dat deed ik al met mijn fossiele auto, en ik doe het nu nog bewuster, omdat de auto het zo inzichtelijk maakt. Het is één van de manieren waarop ik relatief eenvoudig kan bijdragen aan CO2-reductie.

Nog even een snelle rekensom:
1000km met 110km/u en 2x snelladen kost je ca. 10 uur en grofweg 170 kWh aan energie
1000km met 130km/u en 3x snelladen kost je ook ca. 10 uur en grofweg 230 kWh aan energie

Overigens maak ik mij bij een buitenlandreis niet zo'n zorgen over rijbereik. Beschikbaarheid van (snel)laadpunten is veel kritieker. Zeker in de vakantieperioden vrees ik lange wachttijden.
Ik rijd onder andere EV voor het milieu ja, maar niet voor de CO2 reductie. Ik rijd EV voor de reductie in NOx en SOx en fijnstof uitstoot. Ik woon in de stad, en juist daar wil je van de uitstoot af. Veel beter als deze stoffen buiten de stad uitgestoten worden. Tegen de tijd dat het bij mensen aankomt is het dan al significant in concentraties gedaald.

CO2 heb ik ook wel een mening over, is wel off-topic, maar ik denk dat de CO2 verhoging meer komt door het kappen van bomen en verstenen van groen in de wereld dan door de uitstoot. CO2 uitstoot daalt al jaren, zonder effect, omdat het verstenen en ontbossen niet stopt.

1000 km met 110 km/uur gemiddeld kan je alleen rijden als je 130 rijdt waar het mag. Door bochten, afritten, files en wegwerkzaamheden is het anders onmogelijk om 110 km/uur gemiddeld te rijden, laat staan 130 km/uur gemiddeld. Daarvoor moet je al snel 180 km/uur rijden om de plekken dat het kan om dat überhaupt mogelijk te maken.
Daarnaast kan je met de Niro niet met 2x stoppen 1000 km rijden als je 110 op de snelweg gaat rijden. Dan moet je de snelheid verlagen naar richting de 90.
Zelfs als de nummers die je geeft realistisch waren, dan kost een keer extra stoppen geen 1,5 uur en is 3x stoppen op 1000 km voor mij beter dan 2x stoppen. Ik zat in m'n ICE ook niet 3,5 uur in de auto zonder te stoppen. Stukjes van 2,5 uur vind ik prima. Je moet ook wat eten, plassen en je benen een keer strekken.

Qua wachttijden vrees ik met je mee. Ik hoop door niet in het weekend te rijden en de stops te plannen bij Ionity niet te hoeven wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Z___Z schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:27:
[...]

Ik rijd onder andere EV voor het milieu ja, maar niet voor de CO2 reductie. Ik rijd EV voor de reductie in NOx en SOx en fijnstof uitstoot. Ik woon in de stad, en juist daar wil je van de uitstoot af. Veel beter als deze stoffen buiten de stad uitgestoten worden. Tegen de tijd dat het bij mensen aankomt is het dan al significant in concentraties gedaald.

...
Klopt hoor. Pars pro toto. Ik gebruik CO2 hier als verzamelnaam voor alle uitstoot die vrijkomt bij het verbranden van fossiele (/organische) brandstoffen. CO2 is maar één van de broeikasgassen en fijnstof is ook een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En nu heel eerlijk, als je 22% moest betalen was je niet voor de E-Niro gegaan.

Ergo, 4%.

(Het is echt een hele fijne complete auto, maar niet voor 50K @ 22%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
hbolten schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:58:
Ik heb intussen zo'n 3300 km gereden, gemengd snelweg/provinciaal, en bij 100% batterij zit ik nog steeds op een geschat rijbereik van ca. 450km.
Idem voor de Kona. Maar deze geeft wel steeds een geschat rijbereik van 507 Km aan bij 100% acculading.
Over 4000 Km was mijn hoogste verbruik tijdens een langere rit (overwegend snelweg) van 289 Km 38 kWh en mijn laagste verbruik 9,8 kWh/100 Km (dorps- en N-wegen).
Overall verbruik op 4000 Km staat nu op 13,2 kWh/100 Km (vooral naar boven geduwd door de zware voet van mevrouw).
Net zoals bij een ICE (daar was het verschil tussen ons beiden ook ruim een liter/100 Km) is de rijstijl van doorslaggevend belang. En, zoals reeds herhaaldelijk gesteld, doorduwen levert doorgaans niet echt veel tijdwinst op.

En autobestuurders die denken dat ze over afstanden (met om het even welk normaal voertuig op d eopenbare weg) van 1000 Km eengemiddelde van 110-130 kunnen aanhouden houden ofwel hun eigen statistieken niet bij of doen die afstanden nooit. Ik heb o.a. 5 jaar aan een stuk dagelijks 65 Km gereden met een motorfiets en daarbij steeds +10 Km gedaan bij de geldende snelheidsbeperkingen en tussen het stilstaand verkeer geslalomd (wat je dus noch met een ICE auto noch met een EV auto kan). Na 40.000 Km was mijn overall gemiddelde 47 Km/uur. Bij gemengde ritten (40-50% autosnelweg tegen 120-136 Km/uur op de snelheidsmeter) van 600-800 Km had ik een gereden gemiddelde van 80 Km/uur.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 20-06-2019 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:36:

Ergo, 4%.

Nog eerlijker? Als ik hem zelf had moeten betalen was ik er zeker ook niet voor gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:36:

Ergo, 4%.

Klopt, maar dat heeft verder niks te maken met EV of ICE. Ik zou namelijk ook 22% over de 30k van de Niro Hybrid ook niet betaald hebben.
IvoB2 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:59:
[...]

Idem voor de Kona. Maar deze geeft wel steeds een geschat rijbereik van 507 Km aan bij 100% acculading.
Over 4000 Km was mijn hoogste verbruik tijdens een langere rit (overwegend snelweg) van 289 Km 38 kWh en mijn laagste verbruik 9,8 kWh/100 Km (dorps- en N-wegen).
Overall verbruik op 4000 Km staat nu op 13,2 kWh/100 Km (vooral naar boven geduwd door de zware voet van mevrouw).
Net zoals bij een ICE (daar was het verschil tussen ons beiden ook ruim een liter/100 Km) is de rijstijl van doorslaggevend belang. En, zoals reeds herhaaldelijk gesteld, doorduwen levert doorgaans niet echt veel tijdwinst op.

En autobestuurders die denken dat ze over afstanden (met om het even welk normaal voertuig op d eopenbare weg) van 1000 Km eengemiddelde van 110-130 kunnen aanhouden houden ofwel hun eigen statistieken niet bij of doen die afstanden nooit. Ik heb o.a. 5 jaar aan een stuk dagelijks 65 Km gereden met een motorfiets en daarbij steeds +10 Km gedaan bij de geldende snelheidsbeperkingen en tussen het stilstaand verkeer geslalomd (wat je dus noch met een ICE auto noch met een EV auto kan). Na 40.000 Km was mijn overall gemiddelde 47 Km/uur. Bij gemengde ritten (40-50% autosnelweg tegen 120-136 Km/uur op de snelheidsmeter) van 600-800 Km had ik een gereden gemiddelde van 80 Km/uur.
Je vergelijkt korte ritjes met lange afstanden. Natuurlijk ga je 110 km/uur gemiddeld niet halen over je dagelijkse woon-werk verkeer. Dat is de basis van mijn hele argumentatie dat je niks hebt aan die 450 km range die je zou kunnen halen met je dagelijkse woon-werk rijgedrag.

Op een enkele rit van 1000 km (noord Italië of zuid Frankrijk) kan je echt wel 110 km/uur gemiddeld rijden, maar dan moet je dus wel het deel 130 km/uur rijden waar dat mag/kan. Als we toch oude koeien uit de sloot halen, ik heb dat gemiddelde gereden vanuit Bayern terug naar Nederland, inclusief veel baustellen. Je moet dan wel in Bayern flink doorrijden, dus 150+ om die files te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tja, je haalt nu wel de uitzondering in de EU aan, de Duitse autobahn.
Als je zo door Frankrijk raast krijg je aan de volgende péage de rekening gepresenteerd.
Op de autosnelweg buiten de péage stukken is de max. snelheid trouwens ook al gereduceerd tot 110 Km/uur met telkens 70 - 90 Km/uur over lange stukken langsheen agglomeraties.

289 Km is in mijn perceptie trouwens geen "kort ritje". :)

We verschillen, waar overigens niets mis mee is, inzake vervoer gewoon van uitgangspunt.

Langdurig rijden tegen snelheden van 150/200 Km/uur vind ik trouwens veel te stresserend. Lijkt me meer werkuren dan vullen van vrije tijd. Die tijd heb ik gelukkig gehad.

Voor reizen buiten de range van mijn EV maak ik al lang geen gebruik meer van de auto.
o.a. met de TGV haal je veel hogere effectieve gemiddelde snelheden en hij gebruikt ook al lang een autopilot. ;) . Of gewoon het vliegtuig. Voor 15 € H/T naar Toulouse in enkele uren.

In de onmiddellijke omgeving (0-30 Km) verplaats ik me gewoon te voet of per fiets. Voor WW-verkeer fiets en motor. Voor recreatieve verplaatsingen binnen de Benelux (of binnen een straal van 400 Km) of WW-verkeer met noodzakelijke bagage is de EV het geschikte vervoermiddel. Verder de trein/vliegtuig eventueel ter plaatse aangevuld met het openbaar vervoer (TTB) en/of huurwagen.
Ik ben het punt al gepaseerd dat een individuele auto mij overal en altijd ergens naar toe moet kunnen brengen. Opties genoeg die elkaar kunnen aanvullen.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 20-06-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Z___Z schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:12:
[...]

Hoe doe je dit? Mijn range is 480 km (13.8kWh/100km), ik rijd vooral op de snelweg A12 Utrecht/Arnhem. Deels 100 deels 120. Wel in de eco stand cruise control aan en max. regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ik 385km bij 100%, maar doe te weinig mn best om echt zuinig te rijden (grote stukken 130km zone op mn ww traject)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
Weet iemand nog carwrapper die voor rond de 100 euro de blauwe accenten wrapped?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elmar1982 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:10:
Weet iemand nog carwrapper die voor rond de 100 euro de blauwe accenten wrapped?
Blindeerkoning.nl vroeg €175

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Elmar1982 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:10:
Ben ik nou de enige die de (azuur)blauwe accenten wel mooi vindt (bij een metallic witte e-Niro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:12:
[...]

Blindeerkoning.nl vroeg €175
Nog duur. Op kia forum kwam ik 70 en 90 tegen.

Pagina: 1 ... 39 ... 353 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.