Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Kia e-Niro topic

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• asifnl
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 22-02 07:49
CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:34:
Ja ik dacht dat ik gered was met die laadpas van Kia, maar duurt blijkbaar tot 24u voordat ie overal geactiveerd is.. hangt nu aan de granny charger met 12A te laden, die is zodadelijk alweer vol!

Iemand trouwens enig idee of de e-Niro (veel) lawaai maakt tijdens het voorverwarmen? Ik vertrek morgen zeer vroeg en heb preheating aangezet, straks schrikt de hele buurt wakker door de warmtepomp.. :P
Heb gisteren ook pre-heating gebruikt , niks van gemerkt ;)

• SN3
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21:35

SN3

Belg

Vdb.tim schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 06:39:
Beste e-Niro fans , is er iemand die me duidelijk kan stellen en vertellen op de app ook in werking is voor deze auto die geleverd worden in belgie ? Ik sta op punt 1 te gaan bestellen , maar bij navraag van de app bij mijn lokale dealer , weet ze zelf geen correct antwoord op te geven. Mvg tim .
Volgens mij zit dat inbegrepen als je tomtom live services hebt. Want daar zitten de 'kia connected services' bij. Heb dat pas later zelf gevonden.
Hou je ons op de hoogte wat de huidige vooropgestelde levertijd in Belgie is?

Kia e-Niro Must 64kWh - Aurora Black Pearl - Bestelling: 21 januari - Levering: +- Augustus 2019

• AeoIus
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 23:23
Harvest2002 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:31:
[...]Let wel even op de temperatuur. De auto heeft de neiging om die voortdurend aan te passen. In het begin stond ie zelfs op 27 graden.
Het is elke keer een verrassing wat voor temperatuur ik krijg :?

Hij vergeet regelmatig de preheat stand maar ook de normale cabine stand qua temperatuurinstelling en ik ben er nog niet achter waaraan dit ligt.
Ik maak niet altijd gebruik van het vertrekschema (in het weekend gaat die uit) en volgens mij is het daarna altijd bal, maar ook door de week is het wisselend. Maar vanochtend stond dan alles weer zoals ik het gisteren had ingesteld.

BF4: MrKlinkers - Steam/Dirt Rally: MrKlinkers - Dirt Rally league Klinkerweg

• zerocool82
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:59

zerocool82

Ignorance causes chaos

greatgonzo schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:41:
Ben wel heel benieuwd wat er gebeurd op de autobahn (mochten we voor de Niro gaan).. als we naar de schoonfamilie in Zuid Limburg gaan, vertrekkend vanuit het Oosten (219 km).

https://abetterrouteplanner.com/ zegt dat ik het red met 12% tegen 120 km/h...maar of dat ook in de winter zo is
Maar klopt het verbruik bij abrp wel? De e-niro staat hier nog als alpha met een verbruik van 4.67 km/kWh bij een snelheid van 110 km per uur. Dat is 21,4 kWh per 100 km, waarbij de e-niro in veel gevallen (veel) zuiniger lijkt. Volgens EVdatabase loopt het praktisch verbruik van 11,1 kWh per 100 km (stad zomer) tot 23,3 kWh per 100 km (snelweg winter), dus enkel in het slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming zou het verbruik hoger zijn (en uiteraard als je continue 130 km per uur gaat rijden o.i.d.).

Xiaomi Pocophone F1 128GB | iPhone 8 | Apple iPad Wi-Fi 128GB (2017) | Raspberry Pi | Sony KD-65XE9005 65" | AOC 32" Q3279VWF | Samsung HW-MS65 | D-Link DIR-868

• bartsluimer
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 23-02 06:37
zerocool82 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:12:
[...]

Maar klopt het verbruik bij abrp wel? De e-niro staat hier nog als alpha met een verbruik van 4.67 km/kWh bij een snelheid van 110 km per uur. Dat is 21,4 kWh per 100 km, waarbij de e-niro in veel gevallen (veel) zuiniger lijkt. Volgens EVdatabase loopt het praktisch verbruik van 11,1 kWh per 100 km (stad zomer) tot 23,3 kWh per 100 km (snelweg winter), dus enkel in het slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming zou het verbruik hoger zijn (en uiteraard als je continue 130 km per uur gaat rijden o.i.d.).
Je kan hem zelf aanpassen het is een standaard waarde voor de auto zodat je altijd ongeveer wel goed zit. Planner gaat ook uit van leeg rijden tot 10% wat ook niet overal handig is.
Het laden gaat daarin tegen weer uit van volle bak laden wat ik nog niet gehaald heb. Stond 2x zo lang bij de paal te wachten.

• JvdBosch
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22-02 17:10
Vdb.tim schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 06:39:
Beste e-Niro fans , is er iemand die me duidelijk kan stellen en vertellen op de app ook in werking is voor deze auto die geleverd worden in belgie ? Ik sta op punt 1 te gaan bestellen , maar bij navraag van de app bij mijn lokale dealer , weet ze zelf geen correct antwoord op te geven. Mvg tim .
Mijn Belgische dealer heeft bevestigd dat Kia Connected Services er op zit.

e-Niro besteld, Runway Red met Smokey Grey interieur, Eind april levering

• innova58
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22-02 08:40
JvdBosch schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:16:
[...]

Mijn Belgische dealer heeft bevestigd dat Kia Connected Services er op zit.
Ik vraag mij af of Kia connected services gelijk staat aan beschikbaarheid van de app. De app is specifiek ontwikkeld door een NL bedrijf voor KIA Nederland begreep ik.

Kijk maar eens naar Duitse fora’s over de Kia e-Niro. Daar schijnt de app niet beschikbaar te zijn. Ondanks aanwezigheid van Kia connected services. Heel vreemd allemaal.

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

bartsluimer schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:27:
[...]

Je kan hem zelf aanpassen het is een standaard waarde voor de auto zodat je altijd ongeveer wel goed zit. Planner gaat ook uit van leeg rijden tot 10% wat ook niet overal handig is.
Het laden gaat daarin tegen weer uit van volle bak laden wat ik nog niet gehaald heb. Stond 2x zo lang bij de paal te wachten.
Ja je kan echt heel veel aanpassen, het leegrijden tot 10% maar ook de windsnelheid, temperatuur, conditie van de weg etc. Maar wat zou een realistisch gemiddeld verbruik zijn bij 110 km per uur, 20 kWh/100km?

Xiaomi Pocophone F1 128GB | iPhone 8 | Apple iPad Wi-Fi 128GB (2017) | Raspberry Pi | Sony KD-65XE9005 65" | AOC 32" Q3279VWF | Samsung HW-MS65 | D-Link DIR-868

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:00

greatgonzo

schit-te-rend!

Kun je eigenlijk op de een of andere manier instellen, bijvoorbeeld met de app, dat je maar een x procent laad?

Want ik wil bijvoorbeeld tot 30% thuis laden s'nachts.. En dan de rest gratis op het werk..

En kun je op de standaard laadkabel de amperes instellen?

• NiroNiro
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
Aanpassen kan in de auto (menu weet ik niet uit mn hoofd, nog alleen op video’s van Bjørn gezien) je kunt met een slider dan kiezen tot hoe vol die moet laden.. enige is dan dat als je op je werk komt dat je die weer naar 100 (als je 100 wilt dan) moet aanpassen, anders blijft het bij 30 staan.

• walteij
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 22-02 15:32
@Khayma Voeg mij maar toe aan het lijstje. Reservering gemaakt op 2-10-2018.
De auto is bij de leasemaatschappij besteld op 14-01-2019 (vertraging door proefritje met de vrouw en de kerstvakantie). Verwachte leverdatum is 15-4-2019, de kleur: Gravity Blue.

WHO is general failure and WHY is he reading my harddisk?

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

walteij schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:01:
@Khayma Voeg mij maar toe aan het lijstje. Reservering gemaakt op 2-10-2018.
De auto is bij de leasemaatschappij besteld op 14-01-2019 (vertraging door proefritje met de vrouw en de kerstvakantie). Verwachte leverdatum is 15-4-2019, de kleur: Gravity Blue.
Ik was in de veronderstelling dat mijn e-niro zeer snel geleverd werd, maar op basis van de berichten die ik hier de laatste weken lees valt dit toch wel tegen. Ik heb 8 september een reservering geplaatst en 30 november besteld; de verwachte levering is 31 maart 2019 (2 weken eerder).

zerocool82 wijzigde deze reactie 07-02-2019 11:10 (0%)
Reden: typo

• Zbygniew P
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22-02 23:46
Nu sinds vrijdag zo'n 1300 km gereden. Wat willekeurige bevindingen:
- ACC is super en erg slim. Als je bijvoorbeeld rechts rijdt en degene die je inhaalt gaat vlak voor je weer naar rechts dan staat ie tijdelijk een kortere afstand tot je voorganger toe. Enige wat ik mis is een "rechts inhaal preventie". Als je in een langzaam rijtje links rijdt en naar rechts gaat omdat iemand zit te duwen dan gaat meteen het gas erop als er rechts meer ruimte is. Dat is het enige moment waarop je echt moet ingrijpen en de CC tijdelijk uitzetten. File rijden is bijna prettig geworden.
- Gisteren Kolding-Aalborg heen en weer. Opladen bij Ionity gaat ongeveer zoals beloofd (7-78% in 51 minuten, ik kwam met koude accu aan omdat ik een beetje reserve wou houden als ik toch naar een andere paal toe moest).
- In Duitsland en Denemarken zijn laadpunten veel beter bewegwijzerd dan in NL.
- Verbruik lange ritten snelweg in de regen met winterbanden: 220-230 Wh/km. (grootste deel 130, klein beetje tegenwind).
- Ik heb het idee dat de efficiency van de Granny charger beroerd is. Een keer thuis opgeladen vanaf 64% naar 100. Dat is dus grofweg 24Kwh, maar de meter gaf aan dat er ongeveer 40Kwh doorheen was gegaan. Let wel: dit zijn niet exact gecontroleerde omstandigheden omdat er ook andere gebruikers zijn. Kan iemand het eens proberen met een dedicated KWH meter?
- Het kan heel goed zijn dat ik het instructieboekje moet lezen :) , maar bij mij schakelen de parkeersensoren regelmatig uit. Heeft iemand anders hier last van?

O, ja. Op 12-11 gereserveerd (allerlaatste dag) maar op 24-11 bij de dealer naar binnen gelopen en getekend (voordat ie aan de belronde begon). Daarna nog een paar keer erachter aan gemaild.
Afgelopen vrijdag geleverd.

Zbygniew P wijzigde deze reactie 07-02-2019 11:34 (6%)

• Pierik
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:26

Pierik

I'll be back!!!

zerocool82 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:10:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat mijn e-niro zeer snel geleverd werd, maar op basis van de berichten die ik hier de laatste weken lees valt dit toch wel tegen. Ik heb 8 september een reservering geplaatst en 30 november besteld; de verwachte levering is 31 maart 2019 (2 weken eerder).
Is best redelijk vlot nog volgens mij. Ik heb 16 Oktober gereserveerd en moet wachten tot week 44 (eind oktober). Al is dat misschien weer juist behoorlijk traag.. Mij dealer is Vanmossel in Apeldoorn. Vermoedelijk is de E-Niro daar vrij populair dat schijnt ook nogal wat uit te maken.

Iracing Profiel

• Akubra
  • Laatst online: 23-02 11:50
Helaas vandaag niet mijn e-Niro ophalen. De kenteken platen zijn bij de verkeerde vestiging afgeleverd.
Dealer had hem wel netjes opgeladen

Wordt nu zaterdag. Ook geen probleem, want 2 dagen op 9 maanden (na reservering) maakt ook niets meer uit.

Morgen had ik een ritje Maastricht voor de boeg, dus was een mooi ritje om de auto te testen.

Plaatje is niet zichtbaar. Hoe komt dat?

Akubra wijzigde deze reactie 07-02-2019 13:06 (61%)

• Wackerstamfer
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17:42
Zbygniew P schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:30:

- Ik heb het idee dat de efficiency van de Granny charger beroerd is. Een keer thuis opgeladen vanaf 64% naar 100. Dat is dus grofweg 24Kwh, maar de meter gaf aan dat er ongeveer 40Kwh doorheen was gegaan. Let wel: dit zijn niet exact gecontroleerde omstandigheden omdat er ook andere gebruikers zijn. Kan iemand het eens proberen met een dedicated KWH meter?
The EV Puzzle heeft hier eens naar gekeken (Kona maar maakt niet zo veel uit) :https://www.youtube.com/watch?v=e2TMn7PbmjY
  • 10% Loss op AC wall charger
  • 12,5-16% Loss op Granny charger
Wellicht is het aftoppen tot 100% an sich ook niet het meest efficiënte stukje.
Akubra schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:43:

[Afbeelding]

Heb je hem in Dropbox op publiek gezet?
Edit. je linkt niet naar de foto, maar naar de dropbox pagina, eentje verder klikken op de foto geeft de juiste link:

Wackerstamfer wijzigde deze reactie 07-02-2019 11:54 (24%)

Verwacht: Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:38
@Zbygniew P heb je de granny wel op 12A gezet? Standaard staat deze op 10A.
Er gaat ook precies die ingestelde hoeveelheid in heb ik met mn slimme meter geconstateerd. Kan idd wel kloppen dat laadverlies.
Bij deur openen gaat ie even naar 0,5kW maar daarna snel weer omhoog.

Ik zoek nog een manier om dat automatisch sturen snel in en uit te schakelen, op N wegen vind ik het niet altijd fijn, veel onverwachte correcties bij onduidelijke belijning aan de bermkant, bushaltes, dubbele lijnen in het midden, etc.

De app werkt trouwens super! Wordt continu voorzien van actuele data, ook in het buitenland. Heel prettig om te kijken of laden nog goed gaat en hoe vol ie is.

Verbruik is rond de 20-21kWh/100km bij 80% snelweg rond de 110/120.

De preheating maakte idd geen enkel lawaai. Wel een enorm verbruik tijdens dat halfuurtje opwarmen, trok de volle 12A uit de granny lader. Dus kost je dan 25ct per dag aan stroom, kort defrosten en interieur even warmblazen zou fijn zijn als alternatief. De accu hoef ik lang niet altijd warmgestookt voor korte ritjes.

De laadklep gaat trouwens bijzonder lastig open, ik moet heel hard drukken op de klep, is dat normaal?

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 07-02-2019 12:57 (14%)

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Akubra schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:43:
Helaas vandaag niet mijn e-Niro ophalen. De kenteken platen zijn bij de verkeerde vestiging afgeleverd.
Dealer had hem wel netjes opgeladen

[Afbeelding]

Wordt nu zaterdag. Ook geen probleem, want 2 dagen op 9 maanden (na reservering) maakt ook niets meer uit.

Morgen had ik een ritje Maastricht voor de boeg, dus was een mooi ritje om de auto te testen.

Dan weet ik bij welke dealer je zit ;)

Helaas, vandaag niet mijn e-Niro ophalen, de kentekenplaten zijn niet afgeleverd.
Morgenmiddag als het goed is *O*

Kia e-Niro Executive - Grafity Blue - Reservering: 27 juni - Bestelling: 30 nov - Geleverd: 8 februari

• Akubra
  • Laatst online: 23-02 11:50
marowi schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:08:
[...]

Dan weet ik bij welke dealer je zit ;)

Helaas, vandaag niet mijn e-Niro ophalen, de kentekenplaten zijn niet afgeleverd.
Morgenmiddag als het goed is *O*
Gedeelde smart is halve smart. Hahaha!!

Ze belden 15 minuten voor afleveren (stond op het punt naar de dealer te gaan).
Nog gekeken of ze ze vandaag nog konden krijgen maar helaas. Morgen pas. En dan kan ik niet :-(

Have fun morgen......

• LogOffShutDown
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22-02 16:42
O, ja. Op 12-11 gereserveerd (allerlaatste dag) maar op 24-11 bij de dealer naar binnen gelopen en getekend (voordat ie aan de belronde begon). Daarna nog een paar keer erachter aan gemaild.
Afgelopen vrijdag geleverd.
Gefeliciteerd! Dan heb je echt heel veel geluk gehad met zo'n snelle levering!
Welke dealer/plaats is dat?
(In Zwolle betekent eind oktober 2018 gereserveerd/besteld helaas dat hij pas in 2020 geleverd kan worden.)

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 17:37
zerocool82 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:29:
[...]

Ja je kan echt heel veel aanpassen, het leegrijden tot 10% maar ook de windsnelheid, temperatuur, conditie van de weg etc. Maar wat zou een realistisch gemiddeld verbruik zijn bij 110 km per uur, 20 kWh/100km?

[Afbeelding]
Ik heb nu 2200 in totaal gereden en zit volgens de auto op gemiddeld 18.6 kWh per 100 km. Net 174 km gereden. Bijna helemaal snelweg en 120/130 en zat op 18.0 kWh per 100 km.

• Harvest2002
@CyBeRSPiN laadklep gaat volgens mij niet open als auto op slot zit?

Verbruik. Ik heb eerste 2 weken tot 100% opgeladen en kwam toen tot 10% verlies. Heb laatste dagen tot 80% opgeladen en dan lijkt het verlies maar 2,5%. De laatste 20% lijkt dus veel verlies op te leveren. Ga nog wat verder experimenteren. Voorverwarmen kost mij circa 1 kWh.

• CyBeRSPiN
@Harvest2002 ja daar was ik snel achter ;), maar ook als ie open is moet ik hard op de klep drukken om hem open te klappen. Misschien nieuwigheid..

Je verbruik is wel netjes trouwens! Geen verwarming aan? Mijn voeten worden snel koud met alleen stoelverwarming aan. Driver only heating richt zich gelukkig standaard wel op je voeten ;)

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Nu sinds vrijdag zo'n 1300 km gereden. Wat willekeurige bevindingen:
- ACC is super en erg slim. Als je bijvoorbeeld rechts rijdt en degene die je inhaalt gaat vlak voor je weer naar rechts dan staat ie tijdelijk een kortere afstand tot je voorganger toe. Enige wat ik mis is een "rechts inhaal preventie". Als je in een langzaam rijtje links rijdt en naar rechts gaat omdat iemand zit te duwen dan gaat meteen het gas erop als er rechts meer ruimte is. Dat is het enige moment waarop je echt moet ingrijpen en de CC tijdelijk uitzetten. File rijden is bijna prettig geworden.
[...]
Mijn ervaring met ACC is dat het juist dom is. ACC kijkt niet vooruit, dus het werkt prima als je achter iemand rijdt. Maar zodra er iemand voor je komt te rijden remt hij meteen af, terwijl dit niet nodig is. Ook als iemand voor je weg gaat en er dus ruimte voor je is, maar je daarvoor mensen ziet remmen, gaat alsnog vol het gas erop 8)7. Ook reageert ACC veel langzamer dan ik zelf zou doen. Misschien is het afgesteld zodat het de reactiesnelheid heeft van de gemiddelde bestuurder, of de computer is gewoon te traag.

Vandaag wezen snelladen bij Fastned. Kwam daar aan, met 1 Leaf geloof ik, dus de 175 kW lader gepakt. Kon gemiddeld 60 kW laden van 10% tot 80% dus dat viel niet tegen. Toen ik weg ging stond er een wachtrij. Mijn N=1 conclusie is dat mensen graag gaan laden rond lunchtjid :+

Qua rijden, het sturen is niet zo gevoelloos als ik tijdens de proefrit had meegemaakt. Dus dat valt weer mee. Wel gemerkt dat een touchscreen niks is vergeleken met een draaiknop in de middentunnel. Ik kan het tijdens het rijden niet fatsoenlijk bedienen, maar dat kan ook aan mij liggen. Apple CarPlay werkt niet draadloos. Heb het bedraad nog geprobeerd, maar als je CarPlay kiest staat er op het display dat je de telefoon met USB moet aansluiten.
Ook kan het stuur net niet ver genoeg naar voren getrokken worden, waardoor de armsteunen net te ver zijn om daar op te leunen en het stuur vast te houden.
De LED verlichting geeft goed licht, is niet adaptief, maar het lichtbeeld is breed genoeg, dus heb het nog niet gemist.

• NiroNiro
  • Niet online
Harvest2002 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:37:
[...]
Ik heb nu 2200 in totaal gereden en zit volgens de auto op gemiddeld 18.6 kWh per 100 km. Net 174 km gereden. Bijna helemaal snelweg en 120/130 en zat op 18.0 kWh per 100 km.
Hele nette verbruik voor zulke snelheden, had je wind mee? ACC aan?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

hebben mensen hier ervaring met bestellen in België, of misschien Duitsland? Gaat dit sneller dan NL??
Vanmorgen overleg gehad met de accountant van mijn vrouw. Had zelf het idee dat het voor ons voordeliger zou zijn te wachten op de particuliere subsidie van 2021.

Komt er op neer dat we toch beter dit jaar kunnen bestellen. Maar ik geloof nooit dat als ik het nu bestel, dat ik hem dan nog in 2019 krijg in NL. Schijnt dat het in het buitenland sneller gaat, klopt dat?

• JvdBosch
greatgonzo schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:15:
hebben mensen hier ervaring met bestellen in België, of misschien Duitsland? Gaat dit sneller dan NL??
Vanmorgen overleg gehad met de accountant van mijn vrouw. Had zelf het idee dat het voor ons voordeliger zou zijn te wachten op de particuliere subsidie van 2021.

Komt er op neer dat we toch beter dit jaar kunnen bestellen. Maar ik geloof nooit dat als ik het nu bestel, dat ik hem dan nog in 2019 krijg in NL. Schijnt dat het in het buitenland sneller gaat, klopt dat?
België gaat sneller ja, maar ook daar gaat het gauw oplopen. Toen ik bestelde eind december, zonder reservering of zo, was de levertijd 5 á 6 maanden. Ik kom er echter wel achter dat het niet zeker is dat de Nederlandse mijnKia app ook werkt bij Belgische auto's... Ik heb contact met mijn dealer en hij met Kia België. Ik hoop snel op duidelijkheid.

• Zbygniew P
  • Laatst online: 22-02 23:46
CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:44:
@Zbygniew P heb je de granny wel op 12A gezet? Standaard staat deze op 10A.
Er gaat ook precies die ingestelde hoeveelheid in heb ik met mn slimme meter geconstateerd. Kan idd wel kloppen dat laadverlies.
Nee die optie had ik stomweg over het hoofd gezien |:( . Ga het de komende tijd eens proberen.
LogOffShutDown schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:17:
[...]

Gefeliciteerd! Dan heb je echt heel veel geluk gehad met zo'n snelle levering!
Welke dealer/plaats is dat?
(In Zwolle betekent eind oktober 2018 gereserveerd/besteld helaas dat hij pas in 2020 geleverd kan worden.)
Ik weet het en voel me ook bijna een beetje bezwaard. Dealer aan de rand van Nederland (laat ik niet zeggen welke precies, dan krijgt ie misschien allemaal telefoontjes). Ik weet niet precies hoeveel reserveringen hij had maar ik was de eerste die tekende. Nu is alles bij hem ook uitverkocht. Ik heb bij het bestellen expliciet naar de levertijd gevraagd en op basis van de toezegging eind januari besteld. Wist toen nog niet dat het zo'n run zou worden...

• AeoIus
Dat de MijnKia app bij mij niet goed registreert ligt schijnbaar aan het kabeltje. Die wordt volgende week vervangen. In de productie zou het verkeerde kabeltje zijn gebruikt.
Mocht je dus ook problemen hebben, neem dan contact op met de dealer.

• Harvest2002
Zelfde probleem bij mij. Kabeltje gisteren vervangen,. Hij doet het nu weer. Wel raar dat ie in het begin ook goed deed.

• Harvest2002
Was ook leuk om te zien. Als je in het EV menu kijkt kun je ook je gebruik per rit bekijken en dan zie je hoeveel ritten de auto heeft gereden. Mijn eerste rit (in Korea) dateert al van 19 september 2018! Bij 8 oktober staat een sterretje, ik neem aan dat ie toen verscheept is. Klopt met de mededeling van mijn dealer toen ik in november bestelde, dat de auto al onderweg was naar NL.

• Fralamjo
  • Laatst online: 21:43
het sterretje zal waarschijnlijk staan bij de rit met het minste verbruik (dat is iig bij mijn Ioniq zo... damn... dealer bel :P )

• Harvest2002
NiroNiro schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:13:
[...]

Hele nette verbruik voor zulke snelheden, had je wind mee? ACC aan?
ACC niet aan. Was rit van Tilburg naar Zeist vanmorgen en vanmiddag weer terug naar Tilburg. Vanmorgen wel wat file gehad dus dat zal het gemiddelde gedrukt hebben. Voor de totale rit zat ik uiteindelijk op 17.7 kWh per 100 km. Ik heb wel de auto constant op de eco stand staan, heb andere standen nog niet gebruikt.

• Harvest2002
Fralamjo schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:04:
het sterretje zal waarschijnlijk staan bij de rit met het minste verbruik (dat is iig bij mijn Ioniq zo... damn... dealer bel :P )
Zou kunnen. Zal ik eens checken.

• CyBeRSPiN
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:30:
[...]

Mijn dealer had het er destijds nog over dat ze bezig waren met een bedrijfje die er een custom bak voor kon maken om de ruimte beter te benutten. Zal er van de week bij het ophalen nog eens naar informeren.
@kows
Ze waren aan het kijken om een houten plaat te laten maken die precies onderin past en die dan netjes laten bekleden. Dat kan iedereen in principe ook zelf doen natuurlijk, stuk multiplex en wat doek.

Reden dat we in NL die hoge kofferbak hebben: het is gelijk aan de Niro Hybrid. En waarom is die dan hoog? Die werd/wordt voornamelijk verkocht aan bejaarden en die tillen hun kratje liever niet over de achterbumper :+

• IUser
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Ik ben denk ik wel uit dat ik voor deze auto ga. Alleen de kleur nog niet. Weet iemand wat voor kleur auto het is waarmee ze adverteren? Dus de auto in de brochure en de website? Volgens mij is dat Platinum Graphite?

• Pevano
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19:51
Hoe komen zij aan de E-Niro’s uit de link? Twee maanden levertijd ?

https://www.businesslease.nl/kia-eniro

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

Pevano schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:54:
Hoe komen zij aan de E-Niro’s uit de link? Twee maanden levertijd ?

https://www.businesslease.nl/kia-eniro
Mijn dealer gaf aan dat hij al meerdere keren was gebeld door bepaalde leasemaatschappijen met het voorstel om zijn gehele jaarvoorraad volledig over te nemen. Zou mij niets verbazen als dit in een aantal gevallen (deels) gelukt is (ze zouden dan wel op de één of andere manier de reserveringslijst moeten omzeilen).

• CyBeRSPiN
zerocool82 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:07:
[...]

Mijn dealer gaf aan dat hij al meerdere keren was gebeld door bepaalde leasemaatschappijen met het voorstel om zijn gehele jaarvoorraad volledig over te nemen. Zou mij niets verbazen als dit in een aantal gevallen (deels) gelukt is (ze zouden dan wel op de één of andere manier de reserveringslijst moeten omzeilen).
Begreep van mijn dealer dat het systeem van “eens per maand een paar bestellen” inmiddels is aangepast naar “alle bestellingen voor het hele jaar meteen doorzetten”, misschien wel om dit soort gedonder en geschuif met reserveringen van mensen die netjes in de rij staan.

• michielonline
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22-02 13:02
Levertijd is wel heel erg afhankelijk van kleur zeg... Ik heb begin December een Runway Red versie besteld, deze zou "op de tweede boot staan" en in februari binnenkomen. Daarna kreeg ik een bericht dat het Mei werd, daarna April, daarna Maart (dus ik achter de laadpalen boer aan dat hij op moet schieten, Enexis werkt ook niet mee want de slimme meter vervangingen liggen ook stil door een gebrek aan gasmeters blijkbaar).

Krijg ik deze week te horen dat het Juni wordt en dat Runway Red nog niet eens in productie is....
Benieuwd hoe lang het nog gaat duren. Heb in ieder geval nog even tijd voor de paal/slimme meter/oude auto verkoop.

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:52
Pierik schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:36:
[...]Is best redelijk vlot nog volgens mij. Ik heb 16 Oktober gereserveerd en moet wachten tot week 44 (eind oktober). Al is dat misschien weer juist behoorlijk traag.. Mij dealer is Vanmossel in Apeldoorn. Vermoedelijk is de E-Niro daar vrij populair dat schijnt ook nogal wat uit te maken.
Hee, ik heb ‘m begin december besteld, ook bij Van Mossel in Apeldoorn. Ik bestelde Runway Red en kreeg te horen dat die kleur niet in de eerste serie zit. Wordt pas half mei geleverd, ondanks dat ik er redelijk vroeg bij was. Maar ik meen dat ik elders las dat iemand zijn rooie veel eerder zou krijgen.
Krijgt Van Mossel extra wachttijd of zo?

Taal is makkelijker als je denkt...

• swaluw2
  • Laatst online: 17:45

swaluw2

Reserveringslijst sinds 25-07

Sigmasailor schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:30:
Komen er, daaraan voorafgaand, dan helemaal geen vooraankondigingen? Ik neem toch aan dat je dan al een paar waarschuwingen gekregen hebt?
Jazeker, die waarschuwingen kwamen wel hoor, maar op dat moment moet je toch zo zuinig mogelijk nog doorrijden naar de snellader.

Kia E-Niro Gravity Blue besteld 1e week december 2018, verwachte levering zaterdag 2 februari

• swaluw2

swaluw2

JobScherp schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:35:
Ik vind het eigenlijk bijzonder dat je verlichting uitgeschakeld wordt vóórdat je motor uitgaat. Verlichting kost relatief weinig energie lijkt me. Schakel dan die motor even iets eerder uit zodat je in ieder geval wel nog een tijdje verlichting kan voeren.
Blij dat motor juist niet (helemaal) uitging. Licht ging uit terwijl 2 wegen samen kwamen en snelheid verminderde tegelijkertijd automatisch alsof er geremd werd.

Licht stond ingesteld op automatisch en kon het wel weer aanzetten door het in de gewone verlichting stand te zetten. Daarnaast 2 rijstroken naar rechts gegaan om met 70km u naar de snellader te rijden.

Lesson learned! 8)7

Kia E-Niro Gravity Blue besteld 1e week december 2018, verwachte levering zaterdag 2 februari

• swaluw2

swaluw2

Ook vandaag de Telekom Ladestrom pas binnen gekregen. Direct getest bij Allego snellader. Werkte perfect. Toch raar, bijna vol geladen voor maar 2 euro. Zal wel voor hen een marketing strategie zijn om zonder reclames een hele snelle virale klantenbestand op te bouwen om vervolgens over een paar maanden net als Maingau het tarief van een paar cent per minuut naar een vast tarief per kw te gaan. Tot die tijd een super uitkomst als je geen eigen laadpaal thuis hebt!

• JobScherp
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 22:52
swaluw2 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 23:26:
[...]

Blij dat motor juist niet (helemaal) uitging. Licht ging uit terwijl 2 wegen samen kwamen en snelheid verminderde tegelijkertijd automatisch alsof er geremd werd.

Licht stond ingesteld op automatisch en kon het wel weer aanzetten door het in de gewone verlichting stand te zetten. Daarnaast 2 rijstroken naar rechts gegaan om met 70km u naar de snellader te rijden.

Lesson learned! 8)7
Als je de verlichting nog wel handmatig aan kon zetten dan is het inderdaad prettig dat je nog even door kon rijden naar de snellader :+

Bedoelde het ook meer als je helemaal geen verlichting meer kon voeren maar nog wel kon rijden.

• Dark_Sim1986
  • Laatst online: 19-02 13:47
Weet iemand of het mogelijk is muziek van een USB stick af te laten spelen en Carplay te gebruiken?
Ik zou graag flitsmeister oid op het scherm hebben maar wil de muziek van mijn stick kunnen afspelen.
Volgens mij is er voor beide zaken maar 1 usb poort beschikbaar

• rlp.jaspers
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 22-02 10:41
Dark_Sim1986 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:20:
Weet iemand of het mogelijk is muziek van een USB stick af te laten spelen en Carplay te gebruiken?
Ik zou graag flitsmeister oid op het scherm hebben maar wil de muziek van mijn stick kunnen afspelen.
Je geeft voor een deel al antwoord op je eigen vraag ;) Er is inderdaad maar 1 data-USB aansluiting, de rest is alleen voor opladen. Misschien dat een USB-hub/splitter werkt? Die dingen kosten bijna niks... (gemiste kans dat ze niet gewoon alles data/power hebben gemaakt).

• AeoIus
rlp.jaspers schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:28:
[...]
Je geeft voor een deel al antwoord op je eigen vraag ;) Er is inderdaad maar 1 data-USB aansluiting, de rest is alleen voor opladen. Misschien dat een USB-hub/splitter werkt? Die dingen kosten bijna niks... (gemiste kans dat ze niet gewoon alles data/power hebben gemaakt).
2 data aansluitingen was fijn geweest inderdaad.
Heeft iemand al eens een splitter geprobeerd?

• tyson69
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 20:58
AeoIus schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:48:
[...]
2 data aansluitingen was fijn geweest inderdaad.
Heeft iemand al eens een splitter geprobeerd?
Volgens mij was de conclusie in het vorige topic dat dit niet werkte.

• driel24
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:13
Bij Android zou je de muziek op je MicroSd van je telefoon kunnen plaatsen.
Werkt dat misschien ?

(apple is weer een ander verhaal >> geen MicroSd slot)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• swaluw2

swaluw2

Na het volledig laden geeft het display weer 450 kilometer actieradius aan, terwijl met zuinig rijden ik met volledige accu ongeveer 350 kilometer haalde.

Weet iemand of de e-Niro ook "leert" en na meerdere ervaringen van lagere actieradius ook de geschatte actieradius na volledig opladen bijstelt aan je eigen ervaringen? Of blijft het altijd de WLTP norm (ongeveer) aanhouden na volledig opladen?

• Z___Z
  • Niet online
Hoe is jullie ervaring met de bijgeleverde type 2 kabel? Hij is denk ik te kort. Als de laadpaal aan de achterkant van je auto staat is de kabel te kort om de voorkant te halen. Je moet dus met de voorkant van de auto bij de laadpaal staan. Dat is niet echt handig als er 2 vakken zijn bij 1 laadpaal, waarbij je dus normaal gesproken 1 vak hebt waar de paal bij de voorkant van de auto staat en 1 vak waar de paal bij de achterkant van de auto staat.

• AeoIus
swaluw2 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:29:
Na het volledig laden geeft het display weer 450 kilometer actieradius aan, terwijl met zuinig rijden ik met volledige accu ongeveer 350 kilometer haalde.

Weet iemand of de e-Niro ook "leert" en na meerdere ervaringen van lagere actieradius ook de geschatte actieradius na volledig opladen bijstelt aan je eigen ervaringen? Of blijft het altijd de WLTP norm (ongeveer) aanhouden na volledig opladen?
Ik heb het idee van wel, Ik zit na goed 1900km op een verbruik van 18,6kWh/100km en als ik volledig oplaad is mijn range 385-410 (volgens mij ook nog afhankelijk van de buitentemperatuur).

In mijn ritten van 51km (Elst-Deventer) haal ik ook wel 15,5kWh/100km dus dan zou je de 400km makkelijk moeten kunnen halen, maar diezelfde rit ook met 21kWh/100km afgelegd in kou, tegenwind en niet voorverwarmd.

• eltron
  • Laatst online: 22:53
Heb dit al eerder gevraagd in afgesloten gecombineerde topic Kona electric en e-Niro. Gebruik momenteel 2 SD kaart sloten; één voor navigatie en één voor muziek. Bij e-Niro kan dat dus niet. Conclusie op basis van de gevoerde discussie was dat de muziek dan maar op de telefoon moet, eventueel met geheugenuitbreiding micro SD.
En wellicht nog nader te bezien of die dan via kabel of via bluetooth afgespeeld zal worden.

e-Niro besteld, aurora black pearl of gravity blue, verwacht oktober

• Fralamjo
@swaluw2 Range indicator stelt zich bij naar rijgedrag, maar niet direct. Neemt een gemiddelde over meerdere laadbeurten, verder stelt die bij aan hand van de hoeveelheid verwarming die hij denkt nodig te hebben.

@Z___Z Als de kabel aan de achterkant zit, zoals bij de Ioniq, heb je ook hetzelfde probleem. Soms is de oplossing de auto in de andere richting zetten of een lange kabel kopen. 6 of 8 meter kabel kan je voor rond de 250 euro kopen en dan is die 32A, 16A 1 fase kabel kan goedkoper.

• Z___Z
  • Niet online
Fralamjo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:11:
@swaluw2 Range indicator stelt zich bij naar rijgedrag, maar niet direct. Neemt een gemiddelde over meerdere laadbeurten, verder stelt die bij aan hand van de hoeveelheid verwarming die hij denkt nodig te hebben.

@Z___Z Als de kabel aan de achterkant zit, zoals bij de Ioniq, heb je ook hetzelfde probleem. Soms is de oplossing de auto in de andere richting zetten of een lange kabel kopen. 6 of 8 meter kabel kan je voor rond de 250 euro kopen en dan is die 32A, 16A 1 fase kabel kan goedkoper.
Je moet een 32A 1-fasekabel kopen denk ik, of kan je de auto instellen dat hij max 16A trekt uit de paal, of heeft de kabel een chip die de auto/laadpaal vertelt wat zijn maximum amperage is?
Het heeft geen zin om een 3 fase kabel te kopen. Die is alleen maar zwaar en duur, zonder dat het meerwaarde heeft op een e-Niro. Jammer dat de standaard kabel niet 6 meter is.

• Fralamjo
Ik zou, gezien het geringe prijsverschil, idd voor een 32A kabel gaan; mocht je dan een 22kW paal treffen dan heb je daar profijt van. Er zit dacht ik een codering in de kabel zodat de auto weet dat die niet meer er overheen mag trekken, maar gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

• ArieL
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 23:34
Z___Z schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:47:
[...]

Je moet een 32A 1-fasekabel kopen denk ik, of kan je de auto instellen dat hij max 16A trekt uit de paal, of heeft de kabel een chip die de auto/laadpaal vertelt wat zijn maximum amperage is?
Het heeft geen zin om een 3 fase kabel te kopen. Die is alleen maar zwaar en duur, zonder dat het meerwaarde heeft op een e-Niro. Jammer dat de standaard kabel niet 6 meter is.
De auto en de laadpaal communiceren via een signaallijn (draadje), hierover laat de laadpaal weten hoeveel laadstroom hij kan bieden.
Daarnaast zit er nog een extra aansluiting in de laadstekker waardoor de laadkabel de laadpaal laat weten hoeveel stroom hij aankan; dit werkt via een weerstand in de stekker (die je op de laadpaal aansluit).
Ik heb zelf een kabel van 10 meter besteld.

Wat nog wel interessant is, is dat normaal bij een 1 fase laadkabel de draad altijd op de "1e fase" aansluiting zit; maw sluit je twee e-niros aan op een twee punts 11kW laadpaal, dan verwacht ik dat ze allebei dezelfde fase gebruiken en deze dus delen -> halve laadsnelheid (dus 3.7/2 !!!). Maar.. er blijven dus twee fasen volledig onbenut !! Zit er intelligentie in de laadpaal of is het technisch mogelijk om je kabel schakelbaar te maken dat je tussen de twee overige fasen kunt kiezen..dus auto 1 gebruikt de 1e fase, auto 2 gebruikt de 2e fase..ik vond ik zo 1,2,3 geen antwoord in het laadpalen topic..

• CyBeRSPiN
eltron schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:57:
[...]

Heb dit al eerder gevraagd in afgesloten gecombineerde topic Kona electric en e-Niro. Gebruik momenteel 2 SD kaart sloten; één voor navigatie en één voor muziek. Bij e-Niro kan dat dus niet. Conclusie op basis van de gevoerde discussie was dat de muziek dan maar op de telefoon moet, eventueel met geheugenuitbreiding micro SD.
En wellicht nog nader te bezien of die dan via kabel of via bluetooth afgespeeld zal worden.
Inderdaad. En wat ook het geval lijkt te zijn: wanneer CarPlay of Android Auto actief is dan is Bluetooth uitgeschakeld. Dus niet navigatie via aangesloten telefoon en dan muziek streamen via een ander Bluetooth apparaat (ik heb zelf 2 telefoons, don’t ask ;))
ArieL schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:37:
[...]

Wat nog wel interessant is, is dat normaal bij een 1 fase laadkabel de draad altijd op de "1e fase" aansluiting zit; maw sluit je twee e-niros aan op een twee punts 11kW laadpaal, dan verwacht ik dat ze allebei dezelfde fase gebruiken en deze dus delen -> halve laadsnelheid (dus 3.7/2 !!!). Maar.. er blijven dus twee fasen volledig onbenut !! Zit er intelligentie in de laadpaal of is het technisch mogelijk om je kabel schakelbaar te maken dat je tussen de twee overige fasen kunt kiezen..dus auto 1 gebruikt de 1e fase, auto 2 gebruikt de 2e fase..ik vond ik zo 1,2,3 geen antwoord in het laadpalen topic..
Het is niet heel handig om de fases bij een dubbele paal identiek aan te sluiten. 1-fase auto’s zoals de Niro hebben maar 1 fase-pin “bedraad”, dus zullen nooit iets doen met de 2 andere pinnen van de aansluiting. Beter sluit je dan de 1e pin van de tweede aansluiting aan op fase 2 of 3, zodat beide max kunnen pakken. Maar hangt dan weer af van de regeling van de paal, een vraag voor in dat andere topic dus! ;)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 08-02-2019 12:45 (41%)

• Rogar
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23:25
Ik heb me nog niet eerder gemeld in het topic (jaja, een mee-lezer ;)), maar ik ga eind maart op wintersport en wil alvast dakdragers en -koffer reserveren.
Nu kwam de vraag of de dakrails open of gesloten is. Op de foto's lijkt het een gesloten rails te zijn. Kan iemand dit bevestigen misschien?

• AeoIus
Rogar schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:11:
Ik heb me nog niet eerder gemeld in het topic (jaja, een mee-lezer ;)), maar ik ga eind maart op wintersport en wil alvast dakdragers en -koffer reserveren.
Nu kwam de vraag of de dakrails open of gesloten is. Op de foto's lijkt het een gesloten rails te zijn. Kan iemand dit bevestigen misschien?
Is dicht:

Ik heb er dakrails bijbesteld, maar die zitten nog in de doos :X .

AeoIus wijzigde deze reactie 08-02-2019 13:17 (6%)

• driel24
Rogar schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:11:
Volgens mij gaat een dak koffer veel verbruik opleveren.

Mijn huidige diesel verbruikt ook echt veel meer.

• swaluw2

swaluw2

driel24 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:23:
[...]
Hangt er wel beetje van af. Varieert van zo'n 10% tot 30% mindere range.

Je hebt hele gestroomlijnde dakkoffers en vierkante bakken en met name van belang of je onder de 100 km/u maximaal rijdt of neigt naar 130k/u.Ook bandenspanning, zwaarte in totaal in dakkkoffer, zwaarteverdeling binnen in de koffer, de positionering van dakkoffer ten opzichte van dak auto (des te meer vooruitstekend des te meer luchtweerstand) spelen een rol.

• driel24
swaluw2 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:32:
[...]

Hangt er wel beetje van af. Varieert van zo'n 10% tot 30% mindere range.

Je hebt hele gestroomlijnde dakkoffers en vierkante bakken en met name van belang of je onder de 100 km/u maximaal rijdt of neigt naar 130k/u.Ook bandenspanning, zwaarte in totaal in dakkkoffer, zwaarteverdeling binnen in de koffer, de positionering van dakkoffer ten opzichte van dak auto (des te meer vooruitstekend des te meer luchtweerstand) spelen een rol.
Klopt helemaal....
Wij hebben een flinke windhapper. 8)
Een van de grootste : Thule Atlantis 900
230 x 90 x 50

• swaluw2

swaluw2

Dit is bijvoorbeeld een goede maat voor de e-Niro waarbij het niet te veel uitsteekt bij voorruit, de kofferbak nog open kan en een vorm heeft ("sport") met minder luchtweerstand:
https://sorent.nl/product/dakkoffer-cam-431-liter-sport/

Ik heb zelf de grotere versie van gehad op de Outlander, daar verloor ik 12% qua verbruik naar mijn vakanties (weliswaar in de zomer, niet in de winter getest).

• rlp.jaspers
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 22-02 10:41
[...]

De auto en de laadpaal communiceren via een signaallijn (draadje), hierover laat de laadpaal weten hoeveel laadstroom hij kan bieden.
Daarnaast zit er nog een extra aansluiting in de laadstekker waardoor de laadkabel de laadpaal laat weten hoeveel stroom hij aankan; dit werkt via een weerstand in de stekker (die je op de laadpaal aansluit).

Wat mij overigens opviel in positieve zin is dat de laadkabel bij het afsluiten van de auto ook gelocked wordt aan de auto kant (dus soort diefstalpreventie van de auto/kabel ;) ); ik zag ook dat de stekker van deze laadkabel enigszins afweek van degene die de outlander heeft, dat zou kunnen komen door de mogelijkheid tot locken. Lijkt mij in elk geval goed om in de gaten te houden bij het kopen van een andere laadkabel.

• swaluw2

swaluw2

driel24 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:38:
[...]

Klopt helemaal....
Wij hebben een flinke windhapper. 8)
Een van de grootste : Thule Atlantis 900
230 x 90 x 50
230 lengte, red je dat wel op de e-Niro? ;)

Ik heb mijn 210 cm lengte dakkoffer juist verkocht omdat het al te lang was voor de e-Niro. Of je kan kofferbak niet meer open krijgen, of steekt te veel naar voren.

En die van jou is nog 20 centimeter langer? Dat belemmert toch je zicht te veel (en daarnaast enorme actieradius verlies)?

• driel24
swaluw2 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:44:
[...]

230 lengte, red je dat wel op de e-Niro? ;)

Ik heb mijn 210 cm lengte dakkoffer juist verkocht omdat het al te lang was voor de e-Niro. Of je kan kofferbak niet meer open krijgen, of steekt te veel naar voren.

En die van jou is nog 20 centimeter langer? Dat belemmert toch je zicht te veel (en daarnaast enorme actieradius verlies)?
230 gaan we niet redden....
Ik ga ook waarschijnlijk niet meer met de auto op vakantie als we EV gaan rijden.
Kamperen met eigen tunnel tent, aanhangwagen, dakkoffer etc etc lukt niet....
denk ik ;)

• swaluw2

swaluw2

driel24 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:49:
[...]

230 gaan we niet redden....
Ik ga ook waarschijnlijk niet meer met de auto op vakantie als we EV gaan rijden.
Kamperen met eigen tunnel tent, aanhangwagen, dakkoffer etc etc lukt niet....
denk ik ;)
Ah, OK. Ik ga normaal 2x jaar op vakantie (mei en zomer), beide keren boven de 1200 km afstand.

Deze zomer 1.500 KM, dus 3.000 KM heen-terug naar Spanje (in het binnenland in de bergen zonder snelladers). Met 2 kleine kids achterin, dus we gaan beleven met veel planning van te voren of het echt al mogelijk is of dat het jaar erop toch autohuur wordt. De autotreinen verbindingen zijn sinds enkele jaren niet goed meer (alleen richting Franse kust vanaf Parijs).

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Nou... heb voor de gein maar eens 10 garages in België en in Duitsland gemaild over de levertijd daar..
Ben benieuwd of ze in het buitenland wel voor einde 2019 kunnen leveren

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Ik weet dat de paal met de auto communiceert over de kabel, maar "vertelt" de kabel ook wat zijn eigen maximum stroomsterkte is?

• Rogar
AeoIus schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:16:
[...]
Is dicht:
[Afbeelding: E-Niro]

Thanks, ga ik het doorgeven. Nu hopen dat de auto snel in Rotterdam aankomt.
driel24 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:23:
[...]

Ja, dat denk ik ook wel. Er komt een Thule 800 op en we zitten er straks met z'n vieren in. Dan maar een extra stop inplannen. Als we een beetje normaal rijden, moeten we het wel met 3-4 stops redden naar Frankrijk.

• CyBeRSPiN
Z___Z schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:22:
[...]

Ik weet dat de paal met de auto communiceert over de kabel, maar "vertelt" de kabel ook wat zijn eigen maximum stroomsterkte is?
Ja. Er zit een weerstand in die een andere waarde heeft afhankelijk van de zwaarte. De auto en paal kunnen uitlezen wat de maximale laadstroom is die de kabel aan kan.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

als iemand nog wil... in België kan iig één garage nog deze week leveren :D

• swaluw2

swaluw2

Rogar schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:24:
[...]

Ja, dat denk ik ook wel. Er komt een Thule 800 op en we zitten er straks met z'n vieren in. Dan maar een extra stop inplannen. Als we een beetje normaal rijden, moeten we het wel met 3-4 stops redden naar Frankrijk.
Vanaf waar vertrek je ongeveer en waar ga je (ongeveer) naar toe in Frankrijk? Mijn schema naar Spanje is 7x snelladen onderweg.Via de ABRP app diverse settings aangepast die overeenkomen met mijn type rijgedrag, extra zwaarte bagage, etc.

• HitDyl
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18:31
greatgonzo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:39:
als iemand nog wil... in België kan iig één garage nog deze week leveren :D
Maar hoe zit dat dan met MIA en garantie?

• Vdb.tim
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 23-02 12:58
Zijn er mensen die rondrijden en gekocht hebben in België en kunnen bevestigen of de app van Kia al dan niet werkt of niet ?? In Nederland blijkt hij wel degelijk te werken. Graag bevestigen graag , ik zou volgende week gaan bestellen en tenoots bestel ik de auto in een Nederlandse verdeler. Zou hem bestellen in kleur bruin , mooi kleur als je het mij vraagt.

• Vdb.tim
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 23-02 12:58
Wat zijn de kortingen die iemand al bekomen is hier ? Zou gaan op particulieren aankoop , voorlopig kan ik al 46000 euro bekomen , full option Inc open dak. En metaal kleur , input graag. ( heb al al dealers gehad die geen korting willen toekennen.) en niks willen ze van korting bevestigen op papier.

• JvdBosch
Vdb.tim schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:41:
Zijn er mensen die rondrijden en gekocht hebben in België en kunnen bevestigen of de app van Kia al dan niet werkt of niet ?? In Nederland blijkt hij wel degelijk te werken. Graag bevestigen graag , ik zou volgende week gaan bestellen en tenoots bestel ik de auto in een Nederlandse verdeler. Zou hem bestellen in kleur bruin , mooi kleur als je het mij vraagt.
Ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat het niet werkt, dan valt het niet tegen. Misschien kan een Nederlandse dealer hem activeren. Het wordt voor me nagevraagd door mijn dealer. Het ligt er vooral aan denk ik of je de mogelijkheid tot korting en andere opties belangrijker vindt dan het niet hebben van een app.

• JvdBosch
HitDyl schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:40:
[...]

MIA is geen punt, want nieuwe auto, ik heb het nagevraagd. Garantie is ook geen punt.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

HitDyl schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:40:
[...]

Dat vraag ik nog allemaal na.. dat is ook de reden waarom ik niet voor dat exemplaar van volgende week ga :D

Maar eerste google hit zegt dat het kan.. mits je aan kunt tonen dat het een nieuwe auto is.. tweedehands kan namelijk niet

• Rogar
swaluw2 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:51:
[...]

Vanaf waar vertrek je ongeveer en waar ga je (ongeveer) naar toe in Frankrijk? Mijn schema naar Spanje is 7x snelladen onderweg.Via de ABRP app diverse settings aangepast die overeenkomen met mijn type rijgedrag, extra zwaarte bagage, etc.
We gaan van Rotterdam naar La Joue du Loup.

• asifnl
AeoIus schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:16:
[...]
Is dicht:
[Afbeelding: E-Niro]

Mooie auto man !!
Ik heb het ook precies zelfde (kleur).. ;)

wt voor dak rail heb je besteld ?
kan je foto posten als je erop heb gezet aub.
ik wil ook een koffer, maar weet nog niet wat ik daarvoor allemaal nodig heb, even nog informeren denk ik..

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

denk dat de levertijd in België trouwens 9 maanden is.. dat krijg ik terug van verschillende garages.. Is nog altijd 3 maanden sneller dan NL

• swaluw2

swaluw2

Rogar schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:04:
[...]

We gaan van Rotterdam naar La Joue du Loup.
Met mijn "zuinige settings" inclusief dakkoffer zou ik met die route op 5 laadstops komen. 11 1/2 uur rijden, en 5 uur laden, 16 1/2 uur bij elkaar over 1.072km ;)

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Vandaag proefritje gemaakt. Ondanks het hoge gewicht rijdt de auto prima. Het koppel kan de auto echter compleet niet kwijt op lage toeren door enkel FWD. ACC werkt lekker. LKA werkt prima op de snelweg, maar daarbuiten is het een drama.

Ik ben benieuwd hoe snel de e-Niro banden eet. Trekt vlot op en remt vlot af op enkel de voorbanden. Dat zal snel slijten.

Enkele vragen voor de kenners:
- Klopt het dat de spiegels niet inklappen bij het sluiten van de auto?
- Iemand ervaring met zwarte dakdragers? Ik overweeg een zwarte auto te nemen en dan zijn de alu dragers geen porum.
- Waarom willen veel mensen de auto perse in 2019? Heeft dit met subsidie te maken?

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:36
Je wilt toch nu geen bestelling plaatsen, en pas binnen 12 maanden je auto krijgen?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

-DarkShadow- schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:38:

- Waarom willen veel mensen de auto perse in 2019? Heeft dit met subsidie te maken?
in ons geval willen we aanspraken op MIA (milieu subsidie voor zelfstandige ondernemers). Dat potje wordt steeds leger..

• asifnl
-DarkShadow- schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:38:
Vandaag proefritje gemaakt. Ondanks het hoge gewicht rijdt de auto prima. Het koppel kan de auto echter compleet niet kwijt op lage toeren door enkel FWD. ACC werkt lekker. LKA werkt prima op de snelweg, maar daarbuiten is het een drama.

Ik ben benieuwd hoe snel de e-Niro banden eet. Trekt vlot op en remt vlot af op enkel de voorbanden. Dat zal snel slijten.

Enkele vragen voor de kenners:
- Klopt het dat de spiegels niet inklappen bij het sluiten van de auto?
- Iemand ervaring met zwarte dakdragers? Ik overweeg een zwarte auto te nemen en dan zijn de alu dragers geen porum.
- Buiten spiegels klappen inderdaad in bij het afsluiten van de deuren (volgens mij kan je het ook in de instelling wijzigen)
- in 2019 heb je MIA regeling, kan zijn dat de regeling volgende jaar ongunstig uitpakt, dus vandaar.. ;(

• Orcram
  • Laatst online: 22-02 10:29
greatgonzo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:18:
denk dat de levertijd in België trouwens 9 maanden is.. dat krijg ik terug van verschillende garages.. Is nog altijd 3 maanden sneller dan NL
Ik heb mijn Kia e-Niro besteld op 29/01 in België, de More uitvoering in Aurora Black Pearl kleur, de leverdatum voorlopig staat nu op eind juni 2019. Dus tot nu toe is t voor mij een levertijd van 5 maanden! :)

• Rogar
swaluw2 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:36:
[...]

Met mijn "zuinige settings" inclusief dakkoffer zou ik met die route op 5 laadstops komen. 11 1/2 uur rijden, en 5 uur laden, 16 1/2 uur bij elkaar over 1.072km ;)
Sow, dat is een beste rit nog dan :X 8)7

• -DarkShadow-
  • Niet online
Vanaf het moment van bestellen heb je 3 maanden om de MIA aan te vragen. Ik neem aan dat er op dat moment budget wordt gereserveerd. De MIA regeling uit het jaar van aanvraag geldt.

Soldeerstations
Labvoeding

• Harvest2002
-DarkShadow- schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 17:00:
Vanaf het moment van bestellen heb je 3 maanden om de MIA aan te vragen. Ik neem aan dat er op dat moment budget wordt gereserveerd. De MIA regeling uit het jaar van aanvraag geldt.
Nee, MIA uit het jaar waarin je de koop aangaat geldt. Dus als je in 2018 hebt besteld en levering is in 2019, is MIA 2018 van toepassing, maar je moet wel binnen 3 maanden nadat je hebt besteld, de MIA aanvragen. Als levering na die 3 maanden is, is geen probleem. Dus als je op eind november 2018 hebt besteld, moet je uiterlijk eind februari 2019 de MIA aanvragen, ook als de levering na februari 2019 plaatsvindt.

• DSmarty
  • Niet online
Harvest2002 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 17:27:
[...]

Nee, MIA uit het jaar waarin je de koop aangaat geldt. Dus als je in 2018 hebt besteld en levering is in 2019, is MIA 2018 van toepassing, maar je moet wel binnen 3 maanden nadat je hebt besteld, de MIA aanvragen. Als levering na die 3 maanden is, is geen probleem. Dus als je op eind november 2018 hebt besteld, moet je uiterlijk eind februari 2019 de MIA aanvragen, ook als de levering na februari 2019 plaatsvindt.
Exact.
Ik heb de offerte op 13/12/2018 getekend en direct de MIA-aanvraag gedaan, levering is (hopelijk) volgende week. Ik heb dus een toekenning van de RVO gekregen voor de MIA regeling van 2018, maar breng deze dus in mindering op 2019 (levering), aangezien ik geen aanbetaling gedaan heb in 2018.
Achteraf blij dat ik nog snel vorig jaar getekend heb, toen viel de EV nog onder G3110 (36% MIA), dit jaar nog maar onder D3110 (27% MIA).

DSmarty wijzigde deze reactie 08-02-2019 17:32 (7%)

• -DarkShadow-
  • Niet online
Harvest2002 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 17:27:
[...]

Goed punt inderdaad. Maar hetgeen wat hierboven gesuggereerd wordt, dat men graag de auto in 2019 wil ontvangen i.v.m. mogelijke beperking van MIA in 2020, lijkt nog steeds niet te kloppen en dat was mijn vraag.

Soldeerstations
Labvoeding

• Harvest2002
-DarkShadow- schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 17:34:
[...]

Goed punt inderdaad. Maar hetgeen wat hierboven gesuggereerd wordt, dat men graag de auto in 2019 wil ontvangen i.v.m. mogelijke beperking van MIA in 2020, lijkt nog steeds niet te kloppen en dat was mijn vraag.
Klopt. Als men in 2019 bestelt maar levering is in 2020, kan men MIA 2019 gewoon gebruiken.

• DSmarty
  • Niet online
Harvest2002 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 17:36:
[...]

Klopt. Als men in 2019 bestelt maar levering is in 2020, kan men MIA 2019 gewoon gebruiken.
Mits:
"Let er overigens op dat de Belastingdienst veelal eist dat minimaal 25% van het investeringsbedrag is betaald binnen een jaar na de aanschafdatum."

Bron: https://www.rvo.nl/subsid...uto/faq-meldingsprocedure

Dus het gaat om de datum van het aangaan van de overeenkomst, maar je moet dus wel rekening houden dat dit, afgaande op de opmerking boven, niet langer dan een jaar voor levering moet liggen, tenzij je (fors) wil aanbetalen.

• Harvest2002
Ja. Maar ik neem aan dat levering iig wel binnen 1 jaar plaatsvindt.

Overigens liggen de regels iets ingewikkelder:
https://www.belastingdien...en_investeringsregelingen

• smoken
  • Registratie: juni 2001
Vanmiddag mijn Pearl White mogen ophalen!
Super geregeld bij de dealer, alles nog een keer doorgenomen en ingesteld en met ongeveer een uur stond ik buiten. Helaas niet echt ver kunnen rijden, maar het stukje dat ik gereden heb was heerlijk.

De voetverlichting achter zat er niet in, zou wel nog komen gaf hij aan .. dus ik ben benieuwd.
Uitstapverlichting en voetverlichting voor zijn wel mooi!
En verlichting in de handgrepen, blijkbaar standaard maar dat wist ik niet. Wel gaaf!

Eenmaal thuis aan de Zappi gehangen en er wordt geladen met 7.4kW
Daarna ook de vaatwasser aangezet en nog eens gekeken en toen zag ik dat de Load Balancing netjes werkt, ook fijn om te weten.

Morgen 200km rijden, dus dan kan ik echt testen.

Foto's zijn niet top, maar geven misschien wel een idee qua verlichting:

e-Niro
https://tweakers.net/ext/f/AzEAyFxDw6b9D773CuNSjMWZ/thumb.jpgVoetverlichting voorUitstap 3
Uitstap 2Uitstap 1

• Ben1987
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 19:43
swaluw2 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:51:
[...]

Wow, 7 keer? Welke bestemming? Wij gaan 2 x per jaar naar Mescher sur Gironde. Is niet het echte zuiden maar hoopte niet meer dan 3 x te hoeven snelladen.

Krijg mijn witte dynamic as donderdag trouwens. Bootje was dus niet vertraagd naar 08-02...
Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True