Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Tsja, ik heb een warmtepomp maar geen ervaringen met andere e-Niro's en de warmtepomp kun je niet uitzetten om te vergelijken...13art schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:26:
[...]
Tja geen idee, heb geen ervaring met een warmtepomp dus ik weet niet wat het verschil normaliter is. Maar dat het verbruik hoger ligt in de kou zonder warmtepomp is een feit.
Overigens rijd ik de executive/meest uitgebreide en dus ook de zwaarste variant van de e-niro. Toen ik een maandje een andere had lag het verbruik daarvan ook lager dan bij deze.
Banden, en bandenspanning, maakt ook veel uit inderdaad.Dennis 1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:20:
[...]
@eltron Ik rijd altijd in Normal. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn met All season banden. Ik zal het waarschijnlijk binnnkort gaan ervaren.
Volgende week de winterbanden er weer onder, geeft altijd wel hoger verbruik. in mijn geval ca. 5% (hoger verbruik) schat ik.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
@13art Ik heb ook de Executive maar dan met warmtepomp. Ik rijd tegenwoordig alleen kleine stukjes en zit ongeveer op 14 kWh/100 km. Geen idee of dat bij kleine stukjes een beetje normaal is.13art schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:26:
[...]
Tja geen idee, heb geen ervaring met een warmtepomp dus ik weet niet wat het verschil normaliter is. Maar dat het verbruik hoger ligt in de kou zonder warmtepomp is een feit.
Overigens rijd ik de executive/meest uitgebreide en dus ook de zwaarste variant van de e-niro. Toen ik een maandje een andere had lag het verbruik daarvan ook lager dan bij deze.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennis 1 op 22-11-2025 05:49 ]
Is dat een import auto? Ik dacht namelijk dat de NL importeur de warmtepomp er uit gelaten had.Dennis 1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 05:47:
[...]
@13art Ik heb ook de Executive maar dan met warmtepomp. Ik rijd tegenwoordig alleen kleine stukjes en zit ongeveer op 14 kw
Mijn vorige e-Niro (die ik dus maar een maand had) had ook een warmtepomp, maar die kwam uit Duitsland waarbij de executive uitvoering weer anders was dan de executive uitvoering in NL.
[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 22-11-2025 05:50 ]
@bnwgraaf Zou voor inzicht en vergelijken handig zijn als de warmtepomp uit te schakelen zou zijnbnwgraaf schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:36:
[...]
Tsja, ik heb een warmtepomp maar geen ervaringen met andere e-Niro's en de warmtepomp kun je niet uitzetten om te vergelijken...
@eltron Dat is best een hoger verbruik. Daar had ik geen beeld bij. Ik ga binnenkort over van zomer- en winterbanden naar all season banden. Ik ben nu wel benieuwd wat dat voor het verbruik zal betekenen.eltron schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:29:
[...]
Banden, en bandenspanning, maakt ook veel uit inderdaad.
Volgende week de winterbanden er weer onder, geeft altijd wel hoger verbruik. in mijn geval ca. 5% (hoger verbruik) schat ik.
@13art Het is een my2020 en ik heb deze 5 jaar via zakelijke lease gereden. Sinds juli heb ik deze overgenomen van de leasemaatschappij. Volgens mij is dit geen import.13art schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 05:49:
[...]
Is dat een import auto? Ik dacht namelijk dat de NL importeur de warmtepomp er uit gelaten had.
Mijn vorige e-Niro (die ik dus maar een maand had) had ook een warmtepomp, maar die kwam uit Duitsland waarbij de executive uitvoering weer anders was dan de executive uitvoering in NL.
Als mijn snelle Google zoektocht klopt is de warmtepomp niet meer standaard sinds de my21 in NL. Dat zou dus verklaren waarom jij nog wel een warmtepomp hebt.Dennis 1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 05:57:
[...]
@13art Het is een my2020 en ik heb deze 5 jaar via zakelijke lease gereden. Sinds juli heb ik deze overgenomen van de leasemaatschappij. Volgens mij is dit geen import.
@13art Aha. Dan heb ik destijds een beetje geluk gehad.13art schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 06:01:
[...]
Als mijn snelle Google zoektocht klopt is de warmtepomp niet meer standaard sinds de my21 in NL. Dat zou dus verklaren waarom jij nog wel een warmtepomp hebt.
eltron schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:15:
[...]
Wel in ECO modus met regeneratie op 3?
en stoelkoeling ipv airco?
:strip_exif()/f/image/Cz4WrRT6tTvcD98hZF39ByFK.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is met eco en regeneratie 3 (wel automatisch verwarmen dus niet alleen stoelverwarming). Wel aan de laadpaal vast voorverwarmd (doe ik anders nooit) dus geeft wellicht nog een iets positiever beeld.
Zal straks op de terugweg eens alleen stoelverwarming doen. Maar goed dat is voor mij persoonlijk geen optie om zo de winter door te komen. Dan maar een hoger verbruik maar wel meer comfort. Maar voor de test wel eens leuk om te zien wat dat met het verbruik doet.
Edit:
Dan kom ik uit op 16,1 kWh/100km.
[ Voor 16% gewijzigd door 13art op 22-11-2025 09:21 ]
Dan nog begrijp ik niet waarom je zou gaan krabben, met de juiste instellingen gaat er binnen no-time 5-10kW thermisch de auto in; is gewoon binnen een paar minuten ontdooid. Hoogstens als er centimeters sneeuw op ligt dat ik die er af zou vegen, krabber heb ik niet eens. Sterker nog, ontdooien is in mijn ervaring sneller dan ontvochtigen bij ramen beslagen aan de binnenkant.eltron schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:13:
O bij mij is het andersom. Sinds ik de e-Niro heb moet ik weer krabben, maar dat scheelt dan ook weer in het verbruik.![]()
Voorheen had ik een standkachel en was de auto al ontdooid op geplande tijdstip.
En ja bij de E-Niro kan dat dus ook maar maak ik daar geen gebruik van, mijn keuze...
(Al gaat het krabben wel vrij vlot omdat ik wel de auto dan even op max zet).
De juiste instellingen zijn manueel met temperatuur en blower maximaal, intern circuleren standje voorruit en voor maximaal effect de zonnekleppen naar beneden (de ontwasemingsfuncite is niet optimaal voor ontdooien)
Gecombineerd met stoel en stuurverwarming ga je dan echt niet buiten staan krabben.
Mijn testje eerder met Ioniq, ervaring met Niro is hetzelfde.
assje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:15:
Helemaal eens dat dat een voorverwarmingsfunctie op afstand top is maar om nooit meer te hoeven krabben is het geen vereiste.
Zojuist in het EV topic een discussie gehad over verwarmingsvermogen en een testje gedaan. Alle registers open maximale temperatuur/ruitontdooiing etc:
[Afbeelding]
Ik heb een Ioniq met warmtepomp dus de uitleg is ongeveer als volgt:
5kW resistief element
1,5kW warmtepomp wat met een aangenomen COP nog eens ca. 5kW thermisch geeft
Dit is dus 10kW aan warmte dat de auto ingepompt wordt. Binnen 1 minuut is de auto redelijk warm en binnen 2 minuten is alles ontdooid (net beneden vriespunt). Laat het als het -10°C wordt eens 3 minuten duren maar dan heb je het wel gehad.
Als je een app gebruikt moet hij dus wel goed werken want anders ben je al bijna net zo lang bezig. Ik heb een oude Ioniq die helaas geen app heeft. Wel kan ik timers instellen maar dat vind ik onhandig en doe ik dus nooit, desalniettemin heb ik niet eens een krabber.
Krabben is eigenlijk alleen een ding voor brandstofauto's die er lang over doen om (stationair draaiend) warm te worden. Met een elektrische auto is dit gewoon echt niet zo'n probleem, uitgaande van 50 vorstdagen per jaar kost het je ongeveer 2 uur per jaar om te wachten tot je ruit ontdooid is.
Uiteraard wel extra comfort door je auto voor te verwarmen. Dit is dan weer vooral relevant als je geen stoel/stuurverwarming hebt want die zijn direct warm en voldoen voor mij prima voor die ene minuut. Verder kost voorverwarmen wel gewoon extra energie, voor mij nog een reden het niet te doen.
[ Voor 47% gewijzigd door assje op 22-11-2025 08:41 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik merkte trouwens dat de stuurverwarming gewoon aangaat. Die begint wel pas na een paar minuten voelbaar te worden. Zodra de auto ontgrendeld is die weer uit, maar dat was volgens mij altijd al zo.
en driver only?13art schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:15:
[...]
[Afbeelding]
Dit is met eco en regeneratie 3 (wel automatisch verwarmen dus niet alleen stoelverwarming). Wel aan de laadpaal vast voorverwarmd (doe ik anders nooit) dus geeft wellicht nog een iets positiever beeld.
Zal straks op de terugweg eens alleen stoelverwarming doen. Maar goed dat is voor mij persoonlijk geen optie om zo de winter door te komen. Dan maar een hoger verbruik maar wel meer comfort. Maar voor de test wel eens leuk om te zien wat dat met het verbruik doet.
Edit:
Dan kom ik uit op 16,1 kWh/100km.
Vanmorgen niet gekrabd maar ontdooid. Paar winkels geweest, totaal 5,4km en verbruik, inclusief ontdooien 14,1kWh/100km. Dus wel wat hoger, maar zakt snel; na 800m stond hij nog op 50kWh/100km omdat het hoge ontdooiverbruik wordt gedeeld door weinig km.
Jij hebt dat geëlimineerd door aan de lader op te warmen, maar komt toch hoger uit, wat mij dan weer puzzelt.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.