Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Tsja, ik heb een warmtepomp maar geen ervaringen met andere e-Niro's en de warmtepomp kun je niet uitzetten om te vergelijken...13art schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:26:
[...]
Tja geen idee, heb geen ervaring met een warmtepomp dus ik weet niet wat het verschil normaliter is. Maar dat het verbruik hoger ligt in de kou zonder warmtepomp is een feit.
Overigens rijd ik de executive/meest uitgebreide en dus ook de zwaarste variant van de e-niro. Toen ik een maandje een andere had lag het verbruik daarvan ook lager dan bij deze.
Banden, en bandenspanning, maakt ook veel uit inderdaad.Dennis 1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:20:
[...]
@eltron Ik rijd altijd in Normal. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn met All season banden. Ik zal het waarschijnlijk binnnkort gaan ervaren.
Volgende week de winterbanden er weer onder, geeft altijd wel hoger verbruik. in mijn geval ca. 5% (hoger verbruik) schat ik.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
@13art Ik heb ook de Executive maar dan met warmtepomp. Ik rijd tegenwoordig alleen kleine stukjes en zit ongeveer op 14 kWh/100 km. Geen idee of dat bij kleine stukjes een beetje normaal is.13art schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:26:
[...]
Tja geen idee, heb geen ervaring met een warmtepomp dus ik weet niet wat het verschil normaliter is. Maar dat het verbruik hoger ligt in de kou zonder warmtepomp is een feit.
Overigens rijd ik de executive/meest uitgebreide en dus ook de zwaarste variant van de e-niro. Toen ik een maandje een andere had lag het verbruik daarvan ook lager dan bij deze.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennis 1 op 22-11-2025 05:49 ]
Is dat een import auto? Ik dacht namelijk dat de NL importeur de warmtepomp er uit gelaten had.Dennis 1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 05:47:
[...]
@13art Ik heb ook de Executive maar dan met warmtepomp. Ik rijd tegenwoordig alleen kleine stukjes en zit ongeveer op 14 kw
Mijn vorige e-Niro (die ik dus maar een maand had) had ook een warmtepomp, maar die kwam uit Duitsland waarbij de executive uitvoering weer anders was dan de executive uitvoering in NL.
[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 22-11-2025 05:50 ]
@bnwgraaf Zou voor inzicht en vergelijken handig zijn als de warmtepomp uit te schakelen zou zijnbnwgraaf schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:36:
[...]
Tsja, ik heb een warmtepomp maar geen ervaringen met andere e-Niro's en de warmtepomp kun je niet uitzetten om te vergelijken...
@eltron Dat is best een hoger verbruik. Daar had ik geen beeld bij. Ik ga binnenkort over van zomer- en winterbanden naar all season banden. Ik ben nu wel benieuwd wat dat voor het verbruik zal betekenen.eltron schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:29:
[...]
Banden, en bandenspanning, maakt ook veel uit inderdaad.
Volgende week de winterbanden er weer onder, geeft altijd wel hoger verbruik. in mijn geval ca. 5% (hoger verbruik) schat ik.
@13art Het is een my2020 en ik heb deze 5 jaar via zakelijke lease gereden. Sinds juli heb ik deze overgenomen van de leasemaatschappij. Volgens mij is dit geen import.13art schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 05:49:
[...]
Is dat een import auto? Ik dacht namelijk dat de NL importeur de warmtepomp er uit gelaten had.
Mijn vorige e-Niro (die ik dus maar een maand had) had ook een warmtepomp, maar die kwam uit Duitsland waarbij de executive uitvoering weer anders was dan de executive uitvoering in NL.
Als mijn snelle Google zoektocht klopt is de warmtepomp niet meer standaard sinds de my21 in NL. Dat zou dus verklaren waarom jij nog wel een warmtepomp hebt.Dennis 1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 05:57:
[...]
@13art Het is een my2020 en ik heb deze 5 jaar via zakelijke lease gereden. Sinds juli heb ik deze overgenomen van de leasemaatschappij. Volgens mij is dit geen import.
@13art Aha. Dan heb ik destijds een beetje geluk gehad.13art schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 06:01:
[...]
Als mijn snelle Google zoektocht klopt is de warmtepomp niet meer standaard sinds de my21 in NL. Dat zou dus verklaren waarom jij nog wel een warmtepomp hebt.
eltron schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:15:
[...]
Wel in ECO modus met regeneratie op 3?
en stoelkoeling ipv airco?
:strip_exif()/f/image/Cz4WrRT6tTvcD98hZF39ByFK.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is met eco en regeneratie 3 (wel automatisch verwarmen dus niet alleen stoelverwarming). Wel aan de laadpaal vast voorverwarmd (doe ik anders nooit) dus geeft wellicht nog een iets positiever beeld.
Zal straks op de terugweg eens alleen stoelverwarming doen. Maar goed dat is voor mij persoonlijk geen optie om zo de winter door te komen. Dan maar een hoger verbruik maar wel meer comfort. Maar voor de test wel eens leuk om te zien wat dat met het verbruik doet.
Edit:
Dan kom ik uit op 16,1 kWh/100km.
[ Voor 16% gewijzigd door 13art op 22-11-2025 09:21 ]
Dan nog begrijp ik niet waarom je zou gaan krabben, met de juiste instellingen gaat er binnen no-time 5-10kW thermisch de auto in; is gewoon binnen een paar minuten ontdooid. Hoogstens als er centimeters sneeuw op ligt dat ik die er af zou vegen, krabber heb ik niet eens. Sterker nog, ontdooien is in mijn ervaring sneller dan ontvochtigen bij ramen beslagen aan de binnenkant.eltron schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:13:
O bij mij is het andersom. Sinds ik de e-Niro heb moet ik weer krabben, maar dat scheelt dan ook weer in het verbruik.![]()
Voorheen had ik een standkachel en was de auto al ontdooid op geplande tijdstip.
En ja bij de E-Niro kan dat dus ook maar maak ik daar geen gebruik van, mijn keuze...
(Al gaat het krabben wel vrij vlot omdat ik wel de auto dan even op max zet).
De juiste instellingen zijn manueel met temperatuur en blower maximaal, intern circuleren standje voorruit en voor maximaal effect de zonnekleppen naar beneden (de ontwasemingsfuncite is niet optimaal voor ontdooien)
Gecombineerd met stoel en stuurverwarming ga je dan echt niet buiten staan krabben.
Mijn testje eerder met Ioniq, ervaring met Niro is hetzelfde.
assje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:15:
Helemaal eens dat dat een voorverwarmingsfunctie op afstand top is maar om nooit meer te hoeven krabben is het geen vereiste.
Zojuist in het EV topic een discussie gehad over verwarmingsvermogen en een testje gedaan. Alle registers open maximale temperatuur/ruitontdooiing etc:
[Afbeelding]
Ik heb een Ioniq met warmtepomp dus de uitleg is ongeveer als volgt:
5kW resistief element
1,5kW warmtepomp wat met een aangenomen COP nog eens ca. 5kW thermisch geeft
Dit is dus 10kW aan warmte dat de auto ingepompt wordt. Binnen 1 minuut is de auto redelijk warm en binnen 2 minuten is alles ontdooid (net beneden vriespunt). Laat het als het -10°C wordt eens 3 minuten duren maar dan heb je het wel gehad.
Als je een app gebruikt moet hij dus wel goed werken want anders ben je al bijna net zo lang bezig. Ik heb een oude Ioniq die helaas geen app heeft. Wel kan ik timers instellen maar dat vind ik onhandig en doe ik dus nooit, desalniettemin heb ik niet eens een krabber.
Krabben is eigenlijk alleen een ding voor brandstofauto's die er lang over doen om (stationair draaiend) warm te worden. Met een elektrische auto is dit gewoon echt niet zo'n probleem, uitgaande van 50 vorstdagen per jaar kost het je ongeveer 2 uur per jaar om te wachten tot je ruit ontdooid is.
Uiteraard wel extra comfort door je auto voor te verwarmen. Dit is dan weer vooral relevant als je geen stoel/stuurverwarming hebt want die zijn direct warm en voldoen voor mij prima voor die ene minuut. Verder kost voorverwarmen wel gewoon extra energie, voor mij nog een reden het niet te doen.
[ Voor 47% gewijzigd door assje op 22-11-2025 08:41 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik merkte trouwens dat de stuurverwarming gewoon aangaat. Die begint wel pas na een paar minuten voelbaar te worden. Zodra de auto ontgrendeld is die weer uit, maar dat was volgens mij altijd al zo.
en driver only?13art schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:15:
[...]
[Afbeelding]
Dit is met eco en regeneratie 3 (wel automatisch verwarmen dus niet alleen stoelverwarming). Wel aan de laadpaal vast voorverwarmd (doe ik anders nooit) dus geeft wellicht nog een iets positiever beeld.
Zal straks op de terugweg eens alleen stoelverwarming doen. Maar goed dat is voor mij persoonlijk geen optie om zo de winter door te komen. Dan maar een hoger verbruik maar wel meer comfort. Maar voor de test wel eens leuk om te zien wat dat met het verbruik doet.
Edit:
Dan kom ik uit op 16,1 kWh/100km.
Vanmorgen niet gekrabd maar ontdooid. Paar winkels geweest, totaal 5,4km en verbruik, inclusief ontdooien 14,1kWh/100km. Dus wel wat hoger, maar zakt snel; na 800m stond hij nog op 50kWh/100km omdat het hoge ontdooiverbruik wordt gedeeld door weinig km.
Jij hebt dat geëlimineerd door aan de lader op te warmen, maar komt toch hoger uit, wat mij dan weer puzzelt.
Mijn afwijking, ik mag graag bezig zijn als het koud is en ik toch even moet wachtenassje schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:36:
[...]Dan nog begrijp ik niet waarom je zou gaan krabben, met de juiste instellingen gaat er binnen no-time 5-10kW thermisch de auto in; is gewoon binnen een paar minuten ontdooid. Hoogstens als er centimeters sneeuw op ligt dat ik die er af zou vegen, krabber heb ik niet eens. Sterker nog, ontdooien is in mijn ervaring sneller dan ontvochtigen bij ramen beslagen aan de binnenkant.
De juiste instellingen zijn manueel met temperatuur en blower maximaal, intern circuleren standje voorruit en voor maximaal effect de zonnekleppen naar beneden (de ontwasemingsfuncite is niet optimaal voor ontdooien)
Gecombineerd met stoel en stuurverwarming ga je dan echt niet buiten staan krabben.
[...]
Ik kan het niet op afstand aanzetten en weet ook niet altijd van tevoren met welke auto en wanneer ik ga rijden. Dus beetje luxe probleem. Ik zet wel ontdooien etc. aan, maar loop dan ondertussen rondje rond de auto met de krabber. Gezellig als de buurman ook aan het krabben is en je nog een praatje maakt etc.😀
Nee niet driver only. Maar goed op de terugweg stond de verwarming niet aan en kom ik alsnog hoger uit.eltron schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:51:
[...]
en driver only?
Vanmorgen niet gekrabd maar ontdooid. Paar winkels geweest, totaal 5,4km en verbruik, inclusief ontdooien 14,1kWh/100km. Dus wel wat hoger, maar zakt snel; na 800m stond hij nog op 50kWh/100km omdat het hoge ontdooiverbruik wordt gedeeld door weinig km.
Jij hebt dat geëlimineerd door aan de lader op te warmen, maar komt toch hoger uit, wat mij dan weer puzzelt.
Enige wat ik kan bedenken is dat het een combi is van banden (Goodyear efficientgrip performance 2), andere route, warmtepomp vs geen warmtepomp en gewicht auto. Zat bij mij ook nog een stukje provinciale weg tussen waar 100 en later (na een stoplicht) 80 gereden wordt. Bij 100km/u zit het verbruik al snel op 20kW/100km. Dus op een kort stuk loopt het dan snel op. Plus wat rotondes dus ook een paar keer optrekken en afremmen op het kleine stuk.
Verder zou ik het ook niet goed weten. Enige wat ik nog kan bedenken is dat het accupakket misschien niet meer optimaal is. Echter is daarbij de vraag of je dat terug ziet in het verbruik? Hoe meet de auto het verbruik? Aan de hand van daadwerkelijk verbruik of aan de hand van de accu? Heb op Ali maar even een ODB (Vgate iCar Pro 2S) besteld voor 15 euro. Kan ik de SOH eens gaan monitoren.
[ Voor 16% gewijzigd door 13art op 22-11-2025 11:46 ]
Graag gedaan en veel plezier ermee!CT schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:24:
Thanks voor de HASS tip en @richy3908 voor de uitgebreide voorbeelden, ik heb nu (met wat trail&error) toch alle functionaliteiten aan de praat en via de HASS app opent alles ook 10x sneller dan die afgeschreven officiele app. Mooie is dat HASS ook meteen mn P1 meter pakte en ook mn Squeezeboxes en Chromecastsik ben hier nog wel even zoet mee haha
![]()
[Afbeelding]
Nope, melden bij Kia en wachten tot ze het oplossen.Dennis 1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:08:
Vandaag voor de eerste keer sinds begin dit jaar de voorruit via de app laten ontdooien. Toch wel prettig.Zoals eerder door anderen aangegeven wordt de achterruit en buitenspiegels sinds de nieuwe app niet meegenomen. Is hier al een oplossing voor en heb ik die misschien gemist?
@Khayma Da's jammer. Dan gaan ik dat ook maar melden.richy3908 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:30:
[...]
Nope, melden bij Kia en wachten tot ze het oplossen.
Precies, hoe meer mensen dat doen, hoe inzichtelijker het wordt hoeveel mensen hier last van hebben en, hopelijk, hoe groter de druk om er iets aan te doen.Dennis 1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:08:
[...]
@Khayma Da's jammer. Dan gaan ik dat ook maar melden.
Van de week heb ik het nogmaals gemeld bij Kia, nadat ik het vorige maand ook had gemeld.
Kreeg vanmorgen een mail van Kia dat ze nog niet eerder van dit probleem gehoord hebben, maar dat ik mijn systeem moet updaten, de cache van de app leegmaken, de app opnieuw moet installeren en als het dan nog niet werkt, moet ik het weer melden zodat ze het eventueel verder kunnen onderzoeken.
Heb toch het idee dat ik, en met mij dus anderen, flink in de maling word genomen!
Hebben jullie het dan over gepland verwarmen? Als ik dat namelijk bij mij handmatig aan zet, gaat in ieder geval de spiegel verwarming mee aan....Dennis 1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:08:
Vandaag voor de eerste keer sinds begin dit jaar de voorruit via de app laten ontdooien. Toch wel prettig.Zoals eerder door anderen aangegeven wordt de achterruit en buitenspiegels sinds de nieuwe app niet meegenomen. Is hier al een oplossing voor en heb ik die misschien gemist?
Ja, inderdaad, want mij lijkt het duidelijk in welke richting gezocht moet worden: de communicatie tussen de servers en de auto. Ik heb nl. precies hetzelfde wanneer ik vanuit Home Assistant de klimaatregeling activeer en het gedrag is exact hetzelfde (en bovendien had ik dit al met de Kia Connect-app), dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit ook maar iets met de app te maken heeft.rokil schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:24:
Weet je wat grappig is? Of eigenlijk treurig...
Van de week heb ik het nogmaals gemeld bij Kia, nadat ik het vorige maand ook had gemeld.
Kreeg vanmorgen een mail van Kia dat ze nog niet eerder van dit probleem gehoord hebben, maar dat ik mijn systeem moet updaten, de cache van de app leegmaken, de app opnieuw moet installeren en als het dan nog niet werkt, moet ik het weer melden zodat ze het eventueel verder kunnen onderzoeken.
Heb toch het idee dat ik, en met mij dus anderen, flink in de maling word genomen!
Een update van het infotainmentsysteem: dat zou het potentieel kunnen oplossen, maar dan moet er wel daadwerkelijk een nieuwe versie zijn, want ik heb net de laatste versie gedownload en het is dezelfde versie die al op mijn infotainmentsysteem is geïnstalleerd.
@bnwgraaf Da's vreemd. Het gaat bij mij handmatig en dan werkt het dus niet. Gaat je achterruitverwarming ook mee aan?bnwgraaf schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:45:
[...]
Hebben jullie het dan over gepland verwarmen? Als ik dat namelijk bij mij handmatig aan zet, gaat in ieder geval de spiegel verwarming mee aan....
Dat heb ik nog niet gecheckt.... Zal morgen eens kijkenDennis 1 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:00:
[...]
@bnwgraaf Da's vreemd. Het gaat bij mij handmatig en dan werkt het dus niet. Gaat je achterruitverwarming ook mee aan?
Daarnaast was het stuur ook niet warm, wat voorheen wel zo was.
Ook maar gemeld bij kia....
Ik twijfelde vanochtend ook of achter de ruimteverwarming wel aan was gegaan. Gedeelte was schoon maar een groot gedeelte ook niet. Maar anderzijds gleed het er met gemak vanaf toen de wisser aan ging. Spiegel rechts was schoon, maar links niet. Dus ja zeg het maar, heeft het wel of niet gewerkt?jaro431 schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:10:
Bij mij van de week met deze temperaturen ook mee in aanraking gekomen: voorruit ging prima, maar achterruit en spiegels deden niet mee (ook gecontroleerd in de app).
Daarnaast was het stuur ook niet warm, wat voorheen wel zo was.
Ook maar gemeld bij kia....
Welke versie van de software heb je en welk bouwjaar, want wellicht zit daar een verschil.janne_nl schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:33:
Volgens mij gaat alles hier mee aan volgens de instelling in de app. Alleen de spiegel ervaring weet ik niet zeker, maar zit die niet samen met de achterruit verwarming? Handmatig aangezet trouwens.
Ik zette van de week ook de pre-heat aan, kreeg nog de waarschuwing dat (volgens mij) stuur en achterruit en spiegels ook aan zouden gaan, maar vervolgens was de achterruit en de spiegel nog gewoon beslagen. Ik weet niet zeker of ik gewoon te snel was, maar het leek niet te werken.
My21, laatste software van zowel de app als infotainment....gjcvro schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:21:
[...]
Welke versie van de software heb je en welk bouwjaar, want wellicht zit daar een verschil.
Ik zette van de week ook de pre-heat aan, kreeg nog de waarschuwing dat (volgens mij) stuur en achterruit en spiegels ook aan zouden gaan, maar vervolgens was de achterruit en de spiegel nog gewoon beslagen. Ik weet niet zeker of ik gewoon te snel was, maar het leek niet te werken.
Zojuist even gecheckt: als ik het klimaat systeem handmatig via de app inschakel, worden het stuur, de spiegels èn de achterruit gewoon verwarmd!bnwgraaf schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:00:
[...]
Dat heb ik nog niet gecheckt.... Zal morgen eens kijken
Het duurt een paar minuten voordat het voelbaar is, maar dan worden ze allemaal ook echt duidelijk warm!
Op het dashboard branden ook alle oranje controle lampjes en ook die van de stuur verwarming.
Ik zal morgen ochtend eens testen met de geplande klimaat regeling.
Edit:
Laatste versie van de app.
Laatste firmware, september 25
MY21
[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 23-11-2025 13:59 ]
Zelfde als ik dus.Van de week dan nog maar eens kijken wat er wel en niet aan gaat. Maar wordt weer warmer, dus minder nodig.jaro431 schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:29:
[...]
My21, laatste software van zowel de app als infotainment....
23-11-2025 Bericht van Kiaevertmulder schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:57:
Vanavond nog bericht van Kia ivm de app en het niet verwarmen van de achterruit en spiegels.
Onderstaand het bericht.
Ik heb mijn twijfels of dit de oplossing is maar zal het uitproberen als jet wel werkt mooi maar als het niet werkt zal ik ze informeren.
Verzoek aan anderen die dit probleem ook hebben om onderstaande ""oplossing" te proberen en het resultaat hier melden zodat ik het kan meenemen.
Hierbij het bericht:
Beste Evert,
Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Connect.
In dit geval willen we je adviseren om een reset uit te voeren van het Kia Connect navigatiesysteem, daar het lijkt of deze geen contact maakt met het netwerk. De reset kan worden uitgevoerd door de reset knop met een paperclip in te drukken, de reset knop is aanwezig bij de volume knop van het toestel.
Indien de reset niet geholpen heeft, wil ik je vragen de volgende stappen te doorlopen vanuit het infotainmentsysteem in het voertuig:
Open privacy-instellingen in het infotainmentsysteem, ga naar Meer > Servicelijst > Schakel Waarschuwingen & Beveiliging uit > Ga opnieuw naar de pagina Servicelijst > Schakel Waarschuwingen & Beveiliging in > Opslaan.
Ik vertrouw erop je hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Christy
Ter aanvulling op mijn eerdere post hierbij de reactie van Kia en mijn reactie.
Wordt vervolgd
Hallo Sammy,
Bedankt voor je reactie.
Ik zou graag zien dat je de voortgang bewaakt zodat er op korte termijn het probleem wordt opgelost.
Nog beter om de reactie van het technisch support team op te vragen en mij/ons die mede te delen.
Ik zet het ook weg en kom hierop over 14 dagen terug bij jou.
Evert Mulder.
Van: noreply@salesforce.com <noreply@salesforce.com> Namens Support Kia Connect
Verzonden: woensdag 12 november 2025 11:53
Aan: evert2311@gmail.com
Onderwerp: Kia Connect Support : 00149503
Beste Evert,
Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Connect.
Ik heb de vraag voor je doorgezet naar ons technisch support team. Zodra wij hier antwoord op hebben, zullen wij dit zo spoedig mogelijk naar jou terugkoppelen.
Ik vertrouw erop je hierbij voldoende geinformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Sammy
Wordt vervolgd
Beste Evert,
Hartelijk dank voor je geduld.
Hierbij even een update dat ons technisch support team nog steeds druk bezig is met jouw vraag. Zodra hier antwoord op is, zullen wij dit direct aan je terugkoppelen.
Met vriendelijke groet,
Kaylee
Reactie van mij
Hallo Kaylee,
Bijzonder attent en bedankt voor je reactie.
Ik had hem als reminder in mijn outlook agenda staan voor komende woensdag.
Ik zet hem opnieuw als reminder in mijn outlook medio december.
Ik hoop dan werkelijk dat het probleem is opgelost want velen met mij ervaren nu met deze winterse omstandigheden dat het buitengewoon lastig en vervelend is dat de spiegels niet ontdooien. Geldt overigens ook voor de achterruit.
Wij houden contact.
Evert Mulder
Wordt vervolgd
Update 24-11-2025
Beste Evert,
Hartelijk dank voor je reactie.
Ons technisch support team is momenteel druk bezig om je probleem te onderzoeken. Ik snap inderdaad dat het met deze temperaturen vervelend is dat je geen gebruik kan maken van de functie. Wij hopen uiteraard dat het probleem snel verholpen zal zijn. Wij zullen je af en toe even een update sturen.
Alvast bedankt voor je geduld.
Met vriendelijke groet,
Kelly
Wordt vervolgd
[ Voor 36% gewijzigd door evertmulder op 24-11-2025 12:57 ]
zie evertmulder in "Het grote Kia e-Niro topic"richy3908 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:30:
[...]
Nope, melden bij Kia en wachten tot ze het oplossen.
Maar ik lees hier dat iedereen problemen heeft, in ieder geval met geplande klimaatregeling.
Betekent het dat de klimaat regeling via planning helemaal niet start (dus ook niet de interieurverwarming), of wordt juist alleen het inetrieur verwarmd, maar de spiegels en achterruit niet?
Dat werkt bij mij nog altijd niet goed. Alleen de cabine wordt verwarmd getuige de lampjes op het dashboard.bnwgraaf schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:01:
Wanneer ik de klimaat regeling handmatig start via de app, wordt alles verwarmd: stuur, spiegels, achterruit....
Dit probleem heb ik weten te debuggen. Het gebeurt wanneer de auto is aangekoppeld aan de laadpaal, maar de laadpaal geen stroom levert (uitgeschakeld). Hij liegt dan gewoon inclusief de dashboardlampjes en stuurt geen warmte de cabine in. Moet ik gaan zeuren bij de dealer om een bepaalde softwareupdate die we niet zelf kunnen doen of is hier een andere oplossing voor? Ik vind het ronduit debiel dat er zo'n softwarebug in de auto zit.gertvdijk schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:29:
Tweemaal afgelopen weken gehad dat de climate control via de Kia app niet goed is geactiveerd. Vanmorgen ging het weer mis. Het vreemde is: de auto reageert wel en heeft een knipperend lampje onder de voorruit EN een lampje bij HEAT op het dashboard. Na zo'n 10 minuten notification van de app dat climate control bijna ready is. Toch is de auto steen- en steenkoud. 🥶 Als ik de deuren open voel ik dat de fan op een matige stand ijskoude lucht staat te blazen. Vervolgens 'start' ik de auto en in READY mode wordt de lucht wel warm (na een opwarmtijd ook waarbij de fan niet hard wil draaien, alsof je niet hebt voorverwarmd).
Driemaal remote cilmate gebruikt; éénmaal heeft het wel gewerkt, tweemaal in deze rare failure mode zonder dat het warm werd. Het is dus niet de bug van de app waarbij bepaalde features niet werken (spiegels/achterruit enzo), want de auto reageert goed en heeft het HEAT lampje aan op het dashboard. Na de eerste keer dacht ik nog dat het een one-off was en deed er niks mee. Maar nu vanmorgen was het de tweede keer en vraag ik hier maar even: herkennen jullie dit probleem?
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
@bnwgraaf Fijn dat het bij je werkt. Bij mij werkt het handmatig helaas nietbnwgraaf schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:01:
Wanneer ik de klimaat regeling handmatig start via de app, wordt alles verwarmd: stuur, spiegels, achterruit....
Maar ik lees hier dat iedereen problemen heeft, in ieder geval met geplande klimaatregeling.
Betekent het dat de klimaat regeling via planning helemaal niet start (dus ook niet de interieurverwarming), of wordt juist alleen het inetrieur verwarmd, maar de spiegels en achterruit niet?
Nee, dit gaat over klimaatregeling op afstand inschakelen, en bij mij en anderen waarbij de achterruitverwarming (+ spiegel- + stuurverwarming) niet werkt, ondanks dat deze staat ingeschakeld in de app (of HA). En dan heb ik ook nog het issue dat de ene keer wel en de andere keer voorruitontwaseming niet werkt, waar ik als ik het goed begrepen heb, de enige in ben, gek genoeg.bnwgraaf schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:01:
Ik gebruik eigenlijk per definitie geplande klimaatregeling niet, want dan moet de auto aan de oplader hangen, wat de meeste tijd helemaal niet het geval is, dus dit is wat mij betreft een totaal nutteloze functie (die niet te overriden is, zoals bij een Nissan Leaf, een van de punten waar een Leaf beter in is dan een e-Niro).
Maar op afstand handmatig (via de app) inschakelen of via geplande klimaat instelling?richy3908 schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:25:
[...]
Nee, dit gaat over klimaatregeling op afstand inschakelen, en bij mij en anderen waarbij de achterruitverwarming (+ spiegel- + stuurverwarming) niet werkt, ondanks dat deze staat ingeschakeld in de app (of HA). En dan heb ik ook nog het issue dat de ene keer wel en de andere keer voorruitontwaseming niet werkt, waar ik als ik het goed begrepen heb, de enige in ben, gek genoeg.
Ik gebruik eigenlijk per definitie geplande klimaatregeling niet, want dan moet de auto aan de oplader hangen, wat de meeste tijd helemaal niet het geval is, dus dit is wat mij betreft een totaal nutteloze functie (die niet te overriden is, zoals bij een Nissan Leaf, een van de punten waar een Leaf beter in is dan een e-Niro).
Als ik aangeef dat ik nooit geplande klimaatregeling gebruik, lijkt mij het antwoord duidelijk, maar oké, ik zal het nogmaals aangeven: ik heb het niet over geplande klimaatregeling maar over handmatig de klimaatregeling op afstand inschakelen.bnwgraaf schreef op maandag 24 november 2025 @ 23:29:
[...]
Maar op afstand handmatig (via de app) inschakelen of via geplande klimaat instelling?
Jaja, mijn welgemeende nederige excusess. Het spijt mij heel diep dat ik niet goed gelezen heb!richy3908 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:55:
[...]
Als ik aangeef dat ik nooit geplande klimaatregeling gebruik, lijkt mij het antwoord duidelijk, maar oké, ik zal het nogmaals aangeven: ik heb het niet over geplande klimaatregeling maar over handmatig de klimaatregeling op afstand inschakelen.
Maar dan zit er dus wel verschillen tussen de auto's.
Mijn MY21 met de september firmware werkt prima als ik in de app de klimaatregeling handmatig start. Alles wordt verwarmd: stuur, spiegels en achterruit.
Vanmorgen heb ik echter getest met geplande klimaatregeling en daarbij blijkt alleen het interieur verwarmd te worden en blijven stuur, spiegels en achterruit inderdaad koud.... de bijbehorende dashboardlampjes branden ook niet.
En terecht dat je je diep schaamt. Voortaan beter lezen en niet meer doen, hoor!bnwgraaf schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:48:
[...]
Jaja, mijn welgemeende nederige excusess. Het spijt mij heel diep dat ik niet goed gelezen heb!![]()
Maar dan zit er dus wel verschillen tussen de auto's.
Mijn MY21 met de september firmware werkt prima als ik in de app de klimaatregeling handmatig start. Alles wordt verwarmd: stuur, spiegels en achterruit.
Vanmorgen heb ik echter getest met geplande klimaatregeling en daarbij blijkt alleen het interieur verwarmd te worden en blijven stuur, spiegels en achterruit inderdaad koud.... de bijbehorende dashboardlampjes branden ook niet.
Geen idee of de onderscheidende factor de verschillende modellen is, maar mocht dat wel zo zijn: ik heb een MY22.
Mijn MY21 doet dit niet goed en de app toont dat het al misgaat in de cloud bij Kia. Alleen cabineverwarming staat aan in de Vehicle status na het inschakelen van alle verwarmingsmogelijkheden. Dus kortgezegd "zet alle verwarming aan" komt terug met "success! de cabineverwarming staat aan, de rest niet" uit de Kia cloud app. Vraag me af hoe dit bij jou dan wel goed gaat 🤔, want het lijkt me niet eens auto-specifiek maar meer een logic bug in de app/cloud.bnwgraaf schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:48:
[...]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Geen idee. Als ik het via een schedule doe, dan wordt alleen het interieur verwarmd.gertvdijk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:01:
[...]
Mijn MY21 doet dit niet goed en de app toont dat het al misgaat in de cloud bij Kia. Alleen cabineverwarming staat aan in de Vehicle status na het inschakelen van alle verwarmingsmogelijkheden. Dus kortgezegd "zet alle verwarming aan" komt terug met "success! de cabineverwarming staat aan, de rest niet" uit de Kia cloud app. Vraag me af hoe dit bij jou dan wel goed gaat 🤔, want het lijkt me niet eens auto-specifiek maar meer een logic bug in de app/cloud.
Start ik het handmatig (in de app of via de Android widget), dan worden stuur, spiegels en achterruit duidelijk warm!
Ik heb gechat met het Kia Navigation Solution Centre en kreeg daar het email adres van de systeem ontwikkelaar van Kia, wat blijkbaar LG Electronics is!
Ik heb daar dus mijn mail heen gestuurd, eens kijken wat daar op terug komt.
Mail adres: cs-europe@lge.com
Daar gaat wat mis, denk ik. Het LG WebOS wordt pas gebruikt in het infotainment van veel nieuwere generaties (EV3 en nieuwer). Vermoedelijk gewoon onkunde van de Kia-medewerker hier. Of, LG heeft support overgenomen van oudere niet-LG-gebaseerde infotainment (lijkt mij onwaarschijnlijk). nieuws: Kia rust EV3-auto uit met webOS-infotainmentsysteembnwgraaf schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:58:
Ik heb gechat met het Kia Navigation Solution Centre en kreeg daar het email adres van de systeem ontwikkelaar van Kia, wat blijkbaar LG Electronics is!
Ik heb daar dus mijn mail heen gestuurd, eens kijken wat daar op terug komt.
Mail adres: cs-europe@lge.com
Owww.... ja dat kan natuurlijk ook nog... Had wel het modeljaar erbij gezegd, en ze had even overleg gepleegd met de technische dienst zei ze, maar ik betwijfel het nu ook inderdaad....gertvdijk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:11:
[...]
Daar gaat wat mis, denk ik. Het LG WebOS wordt pas gebruikt in het infotainment van veel nieuwere generaties (EV3 en nieuwer). Vermoedelijk gewoon onkunde van de Kia-medewerker hier. Of, LG heeft support overgenomen van oudere niet-LG-gebaseerde infotainment (lijkt mij onwaarschijnlijk). nieuws: Kia rust EV3-auto uit met webOS-infotainmentsysteem
Ik heb al reacties van een LG Quality Engineer, en ook al functioneert het mediasysteem alleen als doorgeefluik, hijwil de logbestanden ontvangen van het systeem en extra info.gertvdijk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:11:
[...]
Daar gaat wat mis, denk ik. Het LG WebOS wordt pas gebruikt in het infotainment van veel nieuwere generaties (EV3 en nieuwer). Vermoedelijk gewoon onkunde van de Kia-medewerker hier. Of, LG heeft support overgenomen van oudere niet-LG-gebaseerde infotainment (lijkt mij onwaarschijnlijk). nieuws: Kia rust EV3-auto uit met webOS-infotainmentsysteem
Deze kan ik dan uploaden naar een speciale website van LG, dus ben benieuwd!
Vanavond maar eens de spullen verzamelen...
Vorige week heeft mijn MY2020 de onderhoudsbeurt plus gehad. In totaal 85 euro afrekenen dat was al fijn.
Ik heb ook aangegeven dat de het weer tijd was voor een softwareupdate. De laatste keer dat die is uitgevoerd was vorig jaar november, toen hij nog in de zakelijke lease zat. Bij navraag over de kosten werd aangegeven dat dit kosteloos werd uitgevoerd uit service. Mooie service
Ik heb nu een nieuwe kaartversie, nieuwe navigatieappversie, nieuwe firmwareversie en nieuwe softwareversie. Misschien is dit 1 pakket van een nieuwe update. Ik heb geen idee. Voor mij is dit updaten helemaal nieuw, voor de meeste van jullie waarschijnlijk niet omdat er veel zijn dit dat zelf uitvoeren.
Tevens had ik twee puntjes: ik had al meerdere keren de melding "Fout in batterijmanagement" gehad en dat mijn linkerbuitenspiegel bij het inklappen een knak geluid maakte. Dit zouden ze meteen nakijken. Ze hebben hem een uur onderzocht en konden niet vinden wat de oorzaak was van de foutmelding. Hiervoor diende de auto een keer een halve dag gebracht worden omdat ze meer tijd nodig hadden. Vandaag is dat gebeurd. Uiteindelijk kreeg ik thuis een belletje dat ze gevonden hadden wat de oorzaak van de melding was en dat was de preheater. Deze dient vervangen te worden. Helaas hebben ze die niet op voorraad dus moest ik nog een keer terugkomen. Ik heb aangegeven dat ik vanwege mijn thuissituatie (mantelzorger voor mijn vrouw) ik niet zo vaak en zo lang van huis kan zijn om nog een keer te komen. Ze boden toen aan om de auto thuis op te halen, kosteloos een leenauto neer te zetten en als de auto klaar was deze weer om te wisselen. Ik denk dat ik het best wel getroffen heb met de dealer die ik heb.
Ik weet niet of de warme douche weggeven van Kassa nog bestaat maar anders zou deze dealer wat mij betreft hier absoluut voor in aanmerking komen.
Dan was er nog de knak in de linker buitenspiegel. Ze hadden vorige week een nieuwe motortje besteld omdat ze dachten dat dit de oorzaak was. Vandaag bleek dit niet het geval te zijn en gaan ze de hele buitenspiegel vervangen. De kosten daarvan hebben ze niet doorgegeven maar dit valt onder de garantie net zoals het vervangen van de pre-heater. Hier noemde ze een bedrag voor van bijna 2000 euro. Wat ik toch blij met de verlengde garantie van 5 naar 7 jaar en uiteindelijk tot 10 jaar.
Het is best een lang verhaal geworden en wellicht zijn sommmigen van jullie al halverwege afgehaakt.
Zo'n dealer gun je toch nog meer klanten...
@eltron Dat begrijp ikeltron schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:52:
en nu het adres nog😀
Zo'n dealer gun je toch nog meer klanten...
[ Voor 3% gewijzigd door Dennis 1 op 26-11-2025 15:06 ]
Binnenkort bestaat heel Kassa niet eens meerDennis 1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:10:
Ik weet niet of de warme douche weggeven van Kassa nog bestaat maar anders zou deze dealer wat mij betreft hier absoluut voor in aanmerking komen.
Toch jammer nu met de kou elke ochtend handmatig de spiegels schoon/droog maken.
KnipFoxLenny schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:16:
Hier ook problemen met de achterruit en zijspiegel verwarming (MY22) sinds de nieuwe app. Via de help/contact functie standaard bericht dat het probleem bekend is en dat ze werken aan een oplossing.
Toch jammer nu met de kou elke ochtend handmatig de spiegels schoon/droog maken.
[ Voor 60% gewijzigd door Notna op 27-11-2025 21:49 . Reden: Dat mag ook iets aardiger en minder wannabe mod ]
Vandaar dat hij waarschijnlijk "ook" zegt in zijn bericht..gertvdijk schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:24:
[...]
yes, is maar honderd heul veul keer voorbijgekomen in het topic
]
Ik lees/las deze 'ook' heel anders; namelijk als nóg een (extra) probleem van de nieuwe Kia app en niet als "ik ook". Het zal wel aan mijn begrijpend lezen liggen.gjcvro schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:44:
Vandaar dat hij waarschijnlijk "ook" zegt in zijn bericht..
(Nu is de verzameling van links naar posts die ik had gemaakt weggehaald door een mod, dat lijkt me dan ook weer contraproductief.
[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 27-11-2025 22:30 ]
Iemand een idee wat die twee doen? Voor de volledigheid: ik heb een e-Niro Y21.
Een andere vraag/observatie: Je kunt op je Android smartphone een widget installeren die in het klein wat data laat zien zoals SOC, GOM en Last update tijd. Plus wat knoppen om de auto te bedienen. Hartstikke leuk, maar de GOM wordt af en toe weergegeven in km's en de rest van de tijd in miles. Dat is vreemd, in de app zelf wordt alles netjes in km weergegeven. Iemand die die widget ook gebruikt?
:strip_exif()/f/image/iwGCI5bmuUY7YDxEuPREaq7q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qICWt9p3EJXmh8Q1XD6H1Nq0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zat op zich best wel aan een goed adres. Men heeft bij LG mijn logbestanden doorgenomen en kwam met een heel interessante terugkoppeling:gertvdijk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:11:
[...]
Dit maakte dat ik eens in de app op zoek ben gegaan en tot iets kwam, wat ik nog niet eerder had gezien.I am sharing the results of the log file review as follows.
-Log analysis results (confirmation of normal operation)
Upon reviewing the shared log (08:24), it was confirmed that during scheduled climate control, only the heater setting was configured by the server, while all other items (e.g., heating elements) were received as “OFF”.
The vehicle controller operated normally according to the information received from the server (heater ON, all others OFF).
This is understood to be a functional difference.
'Scheduled Air Conditioning' and “Instant Air Conditioning (Remote Air Conditioning)” have different settings screens (UI) within the Phone App and use separate server protocols, operating independently.
Therefore, the fact that the heating element operated during Instant Air Conditioning does not mean the same setting applies to Scheduled Air Conditioning.
Conclusion: User setting/usage issue highly probable
It is highly probable that the user included features like the heater in the “Instant Air Conditioning” settings but omitted other functional settings when configuring “Scheduled Air Conditioning”.
This appears to be a user-induced incident, stemming from the user mistakenly assuming both functions share identical settings, rather than a system error.
Wanneer je onder "Remote" naar het tabblad "Beheer" gaat, kun je daar naar de Klimaatinstellingen:
/f/image/GRC2ihaZhHfBwvCU4QZdnIPf.png?f=fotoalbum_large)
Dit zijn blijkbaar de instellingen voor de handmatige (remote) start van de klimaatcontrole. Hier kun je dus ook de stuur-, spiegel- en voor-/achterruitverwarming inschakelen en de temperatuur regelen:
/f/image/yPh2h79tnJbvfsmYPKK97xFM.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer je onder "Remote" naar "EV" gaat, kun je daar naar de vertrektijden:
/f/image/0WX2w927o5DfV1E1OJMMhU0o.png?f=fotoalbum_large)
Daar kun je de vertektijden instellen, welke gebruikt worden voor het starten van de geplande klimaatcontrole.
Je kunt daar ook de geplande klimaatcontrole in- en uitschakelen door op de switch te klikken (rode pijl).
Maar je kunt ook ergens op de tegel klikken (groene pijl):
/f/image/OWhW8YqISI72a97dzFrHB7jl.png?f=fotoalbum_large)
En dan kom je..... jawel, in de instellingen voor de geplande klimaat controle!
Daar kun je ook weer de tempratuur instellen!
Wat je daar alleen helaas ziet, is dat je stuur-, spiegel- en achterruitverwarming niet in of uit kun schakelen....
Het enige wat je in kunt stellen is het "ontdooien" van de voorruit:
/f/image/1ARO1rRe2aC8Dz1B8gGXllvS.png?f=fotoalbum_large)
Dus er zijn inderdaad afzonderlijke instellingen voor het handmatig en gepland op afstand starten van de klimaatregeling, waabij je voor de handmatige versie meer opties hebt.
De LG medewerker vertelde me na vragen over de app het volgende:
Dus het zit niet in het systeem, maar in de (nieuwe) app!Unfortunately, we only responsible for and specialized in the function of the system and not the app.
We recommend contacting the relevant department regarding KEU or Kia Connect handling department.
Maar men heeft bij LG wel wat duidelijkheid gegeven waar het in zit. En zoals het er naar uit ziet, is het dus niet zozeer een bug, maar het ontwerp en de functionaliteiten van de app!
Wellicht kunnen degenen die contact hebben met Kia over dit probleem, mijn bevindingen eens aan hen terugkoppelen?
Ik heb contact met Kia over dit probleem en zal je opmerkingen zeker bij hen neerleggen. Zodra dit gebeurt update ik mijn paginabnwgraaf schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:59:
[...]
Ik zat op zich best wel aan een goed adres. Men heeft bij LG mijn logbestanden doorgenomen en kwam met een heel interessante terugkoppeling:
[...]
Dit maakte dat ik eens in de app op zoek ben gegaan en tot iets kwam, wat ik nog niet eerder had gezien.
Wanneer je onder "Remote" naar het tabblad "Beheer" gaat, kun je daar naar de Klimaatinstellingen:
[Afbeelding]
Dit zijn blijkbaar de instellingen voor de handmatige (remote) start van de klimaatcontrole. Hier kun je dus ook de stuur-, spiegel- en voor-/achterruitverwarming inschakelen en de temperatuur regelen:
[Afbeelding]
Wanneer je onder "Remote" naar "EV" gaat, kun je daar naar de vertrektijden:
[Afbeelding]
Daar kun je de vertektijden instellen, welke gebruikt worden voor het starten van de geplande klimaatcontrole.
Je kunt daar ook de geplande klimaatcontrole in- en uitschakelen door op de switch te klikken (rode pijl).
Maar je kunt ook ergens op de tegel klikken (groene pijl):
[Afbeelding]
En dan kom je..... jawel, in de instellingen voor de geplande klimaat controle!
Daar kun je ook weer de tempratuur instellen!
Wat je daar alleen helaas ziet, is dat je stuur-, spiegel- en achterruitverwarming niet in of uit kun schakelen....
Het enige wat je in kunt stellen is het "ontdooien" van de voorruit:
[Afbeelding]
Dus er zijn inderdaad afzonderlijke instellingen voor het handmatig en gepland op afstand starten van de klimaatregeling, waabij je voor de handmatige versie meer opties hebt.
De LG medewerker vertelde me na vragen over de app het volgende:
[...]
Dus het zit niet in het systeem, maar in de (nieuwe) app!
Maar men heeft bij LG wel wat duidelijkheid gegeven waar het in zit. En zoals het er naar uit ziet, is het dus niet zozeer een bug, maar het ontwerp en de functionaliteiten van de app!
Wellicht kunnen degenen die contact hebben met Kia over dit probleem, mijn bevindingen eens aan hen terugkoppelen?
Ik hoop dat ze het oplossen, voorruit is inderdaad het belangrijkste, maar een warm stuur en spiegels + achterruit zoals voorheen is toch echt wel fijn vertrekken.
Nou ja, het had ook in de navigatie update kunnen zitten volgens mij.jaro431 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:19:
Dat het in de app zit, is op zich al wel duidelijk. Want niemand had problemen met de oude app (kia connect).
Ik hoop dat ze het oplossen, voorruit is inderdaad het belangrijkste, maar een warm stuur en spiegels + achterruit zoals voorheen is toch echt wel fijn vertrekken.
Dat is niet waar. Ik had wel degelijk dit probleem al in de Kia Connect-app.jaro431 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:19:
Dat het in de app zit, is op zich al wel duidelijk. Want niemand had problemen met de oude app (kia connect).
04-12-2025 Bericht van Kiaevertmulder schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:35:
[...]
23-11-2025 Bericht van Kia
Beste Evert,
Hierbij even een update dat ons technisch support team nog steeds druk bezig is met jouw vraag. Zodra hier antwoord op is, zullen wij dit direct aan je terugkoppelen.
Met vriendelijke groet,
Kaylee
Reactie van mij
Hallo Kaylee,
Bijzonder attent en bedankt voor je reactie.
Ik had hem als reminder in mijn outlook agenda staan voor komende woensdag.
Ik zet hem opnieuw als reminder in mijn outlook medio december.
Ik hoop dan werkelijk dat het probleem is opgelost want velen met mij ervaren nu met deze winterse omstandigheden dat het buitengewoon lastig en vervelend is dat de spiegels niet ontdooien. Geldt overigens ook voor de achterruit.
Wij houden contact.
Evert Mulder
Wordt vervolgd
Update 24-11-2025
Beste Evert,
Ons technisch support team is momenteel druk bezig om je probleem te onderzoeken. Ik snap inderdaad dat het met deze temperaturen vervelend is dat je geen gebruik kan maken van de functie. Wij hopen uiteraard dat het probleem snel verholpen zal zijn. Wij zullen je af en toe even een update sturen.
Alvast bedankt voor je geduld.
Met vriendelijke groet,
Kelly
Wordt vervolgd
Beste Evert,
Hierbij even een update dat ons technisch support team nog steeds druk bezig is met jouw vraag. Zodra hier antwoord op is, zullen wij dit direct aan je terugkoppelen. Onze excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
Christy
04-12-2025 Reactie van mij
Hallo Christy,
Bedankt voor je alertheid om mij van de voortgang op de hoogte te brengen.
Echter ben ik, en met mij veel Kia rijders gezien de opmerkingen bij de app van Kia in de Play store en een aantal fora, van mening dat dit te lang duurt.
Het blijkt een probleem in de app te zijn.
Zie het onderzoek op bnwgraaf in "Het grote Kia e-Niro topic"
De oude app werkte goed en het moet toch niet zo moeilijk zijn om het probleem in de nieuwe app op te lossen.
Mijn (maar ook van vele anderen) oplossing is om, wanneer het probleem binnen nu en 14 dagen niet opgelost, is de oude app terug te plaatsen en pas de nieuwe app weer actief te maken wanneer het probleem is opgelost.
Wij kunnen dan in ieder geval in deze winterse periode gebruik maken van de ontdooi en verwarmingsfuncties.
Ik wil je verzoeken om dit nadrukkelijk onder de aandacht van het verantwoordelijk management te brengen zodat wij ons als klant gehoord en serieus genomen voelen.
Ik zet, zoals hiervoor, een reminder in mijn outlook om het vervolg en resultaat te monitoren.
Met vriendelijke groet.
Namens veel Kia rijders
Evert Mulder
Wordt vervolgd
Ik weet niet of je met deze toonzetting iets bereikt. Bij mij zou je onderop de stapel terechtkomen.evertmulder schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:59:
[...]
04-12-2025 Bericht van Kia
Beste Evert,
Hierbij even een update dat ons technisch support team nog steeds druk bezig is met jouw vraag. Zodra hier antwoord op is, zullen wij dit direct aan je terugkoppelen. Onze excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
Christy
Hallo Christy,
Echter ben ik, en met mij veel Kia rijders gezien de opmerkingen bij de app van Kia in de Play store en een aantal fora, van mening dat dit te lang duurt.
De oude app werkte goed en het moet toch niet zo moeilijk zijn om het probleem in de nieuwe app op te lossen.
Mijn (maar ook van vele anderen) oplossing is om, wanneer het probleem binnen nu en 14 dagen niet opgelost, is de oude app terug te plaatsen en pas de nieuwe app weer actief te maken wanneer het probleem is opgelost.
Wij kunnen dan in ieder geval in deze winterse periode gebruik maken van de ontdooi en verwarmingsfuncties.
Ik wil je verzoeken om dit nadrukkelijk onder de aandacht van het verantwoordelijk management te brengen zodat wij ons als klant gehoord en serieus genomen voelen.
Ik zet, zoals hiervoor, een reminder in mijn outlook om het vervolg en resultaat te monitoren.
Met vriendelijke groet.
Namens veel Kia rijders
Evert Mulder
Wordt vervolgd
Ik kan mij je opmerking voorstellen maar het probleem speelt al erg lang en het schiet niet op ondanks diverse reclamaties van mij en vele anderen. Zie ook de vele negatieve reviews van de app in de Play store.gjcvro schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:08:
[...]
Ik weet niet of je met deze toonzetting iets bereikt. Bij mij zou je onderop de stapel terechtkomen.
Ik ervaar het probleem ook, en het is balen, maar de medewerker die jij mailt of speekt kan er ook geen drol aan veranderen, dus je frustratie op hem/haar/ het uitleven heeft weinig zin. En het enige wat je bereikt is dat hij/zij/het nog wel 3x nadenkt voordat ze je nog een keer een update stuurt.evertmulder schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:09:
[...]
Ik kan mij je opmerking voorstellen maar het probleem speelt al erg lang en het schiet niet op ondanks diverse reclamaties van mij en vele anderen. Zie ook de vele negatieve reviews van de app in de Play store.
resultaat was dat nu alleen nog het auto met slotje erin lampje brande.. en de P in het midden console nog licht geeft/gaf en daar is nu alles mee gezegd..
eerste vermoeden was de 12v accu, heb deze verwijderd en thuis doorgemeten, maar ik kom op een 13.2volt (?) klinkt alsof deze dan nog in orde is?
terug geplaatst, toen ging wel het rode ((!)) lampje aan maar ook weer uit en nu brand de P nog wel, maar verder niks noppes...
iemand enig idee waar ik dit moet zoeken? ik heb verder geen 'vaste' garage, wel pechhulp, maar weet niet wat die kan betekenen verder
ik lees nu dat de voltage niet perse wat zegt, en ook de 'load' op de accu wellicht 't voltage meteen laag trekt, ik bestel wel sowieso een nieuwe accu
[ Voor 8% gewijzigd door CT op 08-12-2025 10:31 ]
Meet de accu nog eens, maar dan terwijl hij in de auto staat?CT schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:56:
eerste keer dat ik problemen heb met de Kia, maar vanochtend ging de deur nog wel open, daarna klaagde de auto dat de sleutel niet aanwezig was bij starten.. dacht dat de batterij leeg (aan het gaan) was van de sleutel, dus pakte de reserve waar ik toevallig van de week al een nieuwe batterij in had gedaan.
resultaat was dat nu alleen nog het auto met slotje erin lampje brande.. en de P in het midden console nog licht geeft/gaf en daar is nu alles mee gezegd..
eerste vermoeden was de 12v accu, heb deze verwijderd en thuis doorgemeten, maar ik kom op een 13.2volt (?) klinkt alsof deze dan nog in orde is?
terug geplaatst, toen ging wel het rode ((!)) lampje aan maar ook weer uit en nu brand de P nog wel, maar verder niks noppes...
iemand enig idee waar ik dit moet zoeken? ik heb verder geen 'vaste' garage, wel pechhulp, maar weet niet wat die kan betekenen verderedit:
ik lees nu dat de voltage niet perse wat zegt, en ook de 'load' op de accu wellicht 't voltage meteen laag trekt, ik bestel wel sowieso een nieuwe accu
Problemen die je noemt klinkt toch echt als 12V accu.CT schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:56:
eerste keer dat ik problemen heb met de Kia, maar vanochtend ging de deur nog wel open, daarna klaagde de auto dat de sleutel niet aanwezig was bij starten.. dacht dat de batterij leeg (aan het gaan) was van de sleutel, dus pakte de reserve waar ik toevallig van de week al een nieuwe batterij in had gedaan.
iemand enig idee waar ik dit moet zoeken? ik heb verder geen 'vaste' garage, wel pechhulp, maar weet niet wat die kan betekenen verderedit:
6.8vgjcvro schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:42:
[...]
Meet de accu nog eens, maar dan terwijl hij in de auto staat?
nieuwe >44ah >400a accu it is then..
Ja, voor zover ik weet kan een kapotte accu (soms) nog wel de verwachte spanning geven, alleen stort die in onder belasting. Een accu tester belast daarom de accu ook om te kijken hoe goed die is.
Ik "denk" de originele nog, gezien het merk en de meer aziatisch ogende teksten op de accu, heb de KIA occassion gekocht jaren terug, sowieso 2 jaar oud dus. Zal als ik de accu ga vervangen en 'm er weer uithaal even checken of er ook een datum op staat.
@ASW1 ik heb letterlijk deze accu, dus als ik het goed begrijp de originele koreaanse, dan is hij dus exact 4 jaar en 3 maanden oud.
heb nu op dit topic's aanraden deze varta blue besteld.
[ Voor 30% gewijzigd door CT op 08-12-2025 13:33 ]
En je auto is een MY2020?CT schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:14:
[...]
Ik "denk" de originele nog, gezien het merk en de meer aziatisch ogende teksten op de accu, heb de KIA occassion gekocht jaren terug, sowieso 2 jaar oud dus. Zal als ik de accu ga vervangen en 'm er weer uithaal even checken of er ook een datum op staat.
08-12-2025 Bercht van Kiaevertmulder schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:59:
[...]
04-12-2025 Bericht van Kia
Beste Evert,
Met vriendelijke groet,
Christy
Hallo Christy,
Met vriendelijke groet.
Namens veel Kia rijders
Evert Mulder
Wordt vervolgd
Beste Evert,
Wij kunnen volkomen begrijpen dat het langer wachten op een update, zeer vervelend kan zijn. Zeker omdat de Climate Control functie erg handig is in de winter periode.
Het probleem is inderdaad ontstaan sinds de laatste app versie van de nieuwe Kia APP. Dit is inmiddels bekend bij het technisch support team en wij kunnen je verzekeren dat ze er alles aan doen om dit z.s.m. op te lossen. Helaas kan een onderzoek naar dit probleem, wat langer duren dan gewenst. Het is helaas dan ook niet mogelijk om de oude Kia Connect App weer te activeren, maar wij waarderen de feedback en zullen het ook intern doorzetten.
Zodra er meer bekend is, zullen wij je uiteraard z.s.m. op de hoogte brengen. Onze excuses voor het ongemak en hartelijk dank voor je geduld.
Ik vertrouw erop je voor nu voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Chayenne
08-12-2025
Mijn reactie
Hallo Chayenne,
Hartelijk bedankt voor je reactie en uitleg.
Jammer dat de oude Kia app niet terug geplaatst kan worden want dat zou het probleem vooralsnog opgelost hebben totdat de bug in de nieuwe app opgelost is.
Enerzijds geeft het vertrouwen dat je ons verzekerd dat er alles aan gedaan wordt om het probleem op te lossen, anderzijds duurt de oplossing al geruime tijd sinds dit probleem is ontstaan.
Ik vertrouw er maar op dat er alles aan gedaan wordt en zie een update over de voortgang graag tegemoet.
Ik zal ook op het forum dit melden.
Ik zet hem in ieder geval in mij outlook agenda als reminder.
Evert Mulder
Wordt vervolgd
De twee keer gratis OTA zijn ook verbuikt dus wat dat betreft verwacht ik ook niks.
Zag net dat er geen informatie zichtbaar is in home assistant en de refresh werkt ook niet. De app gestart op m'n mobiel en ook daar moest ik akkoord gaan met nieuwe voorwaarden. Ook waren er redelijk wat vragen/keuzes met betrekking tot de manier waarop KIA contact met je kan/mag zoeken en met welke informatie/reclame ze je dan mogen 'bestoken'
Heb er wat gekozen wat minimaal voelt, het leest sowieso niet prettig op een mobiel en krijg er een beetje naar gevoel bij dat er zoveel keuzes/opties zijn. Heb ook nog niet gekeken of je keuzes weer ongedaan kunt maken.
Akkoord gaan met voorwaarden en keuzes maken heeft voor home assistant niet uitgemaakt, die blijft nog steeds op unavailable staan.
Jup Homeassistant is weer disconnected. EVCC doet t nog wel.
Zal morgen even kijken of ik een refreshtoken kan aanmaken voor Homeassistant.
Edit, issue lijkt aan de kant van integratie te liggen
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo/issues/1406
Downgrade via Hacs maar versie 2.46.2 en alles werkt weer.
[ Voor 99% gewijzigd door Get!em op 08-12-2025 21:28 ]
Vreemde is wel dat ik gisteren 2.47 heb geinstalleerd en dat deze gewerkt heeft tot 18:36:35 vanavond.
De rit naar kantoor en terug naar huis zijn netjes verwerkt en het tijdstip waarop de boel ermee gestopt is is een reboot geweest van home assistant vanwege een update van Node Red.
Ondertussen is er een 2.47.1 maar ook die werkt niet.
Bij mij stopte de boel om 10u vanochtend.ninjazx9r98 schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:43:
@Get!em Werkt inderdaad weer met 2.46.2
Vreemde is wel dat ik gisteren 2.47 heb geinstalleerd en dat deze gewerkt heeft tot 18:36:35 vanavond.
De rit naar kantoor en terug naar huis zijn netjes verwerkt en het tijdstip waarop de boel ermee gestopt is is een reboot geweest van home assistant vanwege een update van Node Red.
Ondertussen is er een 2.47.1 maar ook die werkt niet.
Haha, ik heb ook geen idee, mijn tekst stond in het Italiaans. Alles maar doorgescrolld en gewoon op akkoord gedrukt.ninjazx9r98 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:51:
Vorige week donderdag moest ik in de auto akkoord gaan met twee sets aan nieuwe voorwaarden en de derde stap was een mededeling dat de update klaar was. Geen idee welke update,
Ik vind niet erg fraai dat ze de technisch noodzakelijk en de privacy/reclame met elkaar gemixt hebben in al die toestemmingen.
Krijg ik de vraag of het via de KIA app lukt om de stuurverwarming aan te zetten. Want ze hebben een klant met dezelfde auto die aangeeft dat het niet (meer?) kan in de nieuwe App
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het me niet meer herinner. Volgens mij werd het stuur warm als ik heating side mirrors aan zetten. Maar ik heb de remote functie nog maar 1x gebruikt deze winter.
Al moet ik toegeven dat laatst het stuur niet warm was. Maar mogelijk had ik het nog niet aangezet vanuit de zomer.
Weet iemand hoe/wat?
Zie evertmulder in "Het grote Kia e-Niro topic"Thyzz schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:33:
Ik kom vanmorgen bij de dealer. (jaarlijkse beurt)
Krijg ik de vraag of het via de KIA app lukt om de stuurverwarming aan te zetten. Want ze hebben een klant met dezelfde auto die aangeeft dat het niet (meer?) kan in de nieuwe App
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het me niet meer herinner. Volgens mij werd het stuur warm als ik heating side mirrors aan zetten. Maar ik heb de remote functie nog maar 1x gebruikt deze winter.
Al moet ik toegeven dat laatst het stuur niet warm was. Maar mogelijk had ik het nog niet aangezet vanuit de zomer.
Weet iemand hoe/wat?
ik denk dat je 1 in plaats van 3 bedoelt?Dennis 1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:25:
Helaas heb ik sinds een update van een paar weken, ook het probleem dat de recuperatiestand niet wordt vastgehouden. Heel random is hij zijn instelling kwijt. Als ik wegrijd en een bocht moet nemen merk ik ineens dat dat de auto niet afremt. Hij staat dan op stand 3 ipv stand 1. Best wel irritantIs hier al een oplossing voor gevonden? Volgende week moet de auto naar de dealer voor het vervangen van de pre-heater. Is er iets wat ze daar kunnen doen?
maar maakt verder niet uit, de regeneratiestand kun je als instelling koppelen aan de drive mode (althans bij mijn MY19). Dus als je in de juiste drive mode zit zou je ook de daarbij ingestelde regeneratie moeten hebben, die houdt hij wel vast.
Nee hoor, je kunt zelfs een verspringing hebben in de rijmodes, staat ineens alles op 1.eltron schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:36:
[...]
ik denk dat je 1 in plaats van 3 bedoelt?
maar maakt verder niet uit, de regeneratiestad kun je als instelling koppelen aan de drive mode (althans bij mijn MY19. Dus als je in de juiste drive mode zit zou je ook de daarbij ingestelde regeneratie moeten hebben, die houdt hij wel vast.
Blijft grappig dat verschillende mensen verschillende ervaringen hebben.gjcvro schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:11:
[...]
Nee hoor, je kunt zelfs een verspringing hebben in de rijmodes, staat ineens alles op 1.
Bij mij was dit namelijk wél de oplossing, daarna (sinds de zomer ergens) geen last meer van gehad.
@eltron inderdaad 1 ipv 3eltron schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:36:
[...]
ik denk dat je 1 in plaats van 3 bedoelt?
maar maakt verder niet uit, de regeneratiestad kun je als instelling koppelen aan de drive mode (althans bij mijn MY19. Dus als je in de juiste drive mode zit zou je ook de daarbij ingestelde regeneratie moeten hebben, die houdt hij wel vast.
Maar helaas de drivemode instellingen houdt hij ook niet vast. Dat was het eerste wat ik heb geprobeerd
Geen idee, wij rijden (bijna) altijd in de normale modus, en dan ineens stond de auto op 1, en stonden alle profielen ook op 1, terwijl we expres alles op 3 hadden staan. Meteen daarna dus weer alle profielen op 3 gezet, tijd later weer alles terug.jaro431 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:24:
[...]
Blijft grappig dat verschillende mensen verschillende ervaringen hebben.
Bij mij was dit namelijk wél de oplossing, daarna (sinds de zomer ergens) geen last meer van gehad.
Maar inderdaad de laatste keer is volgens mij al een hele tijd geleden, vandaar dat ik al een keer eerder heb gevraagd of meer mensen er minder last van hadden de laatste tijd. Vooral in de overgang naar de nieuwe app leek het erger te zijn bij ons.
@gjcvro Dit is precies wat er nu ook bij mij gebeurt. Ik heb het idee dat het te maken heeft met een update van een paar weken geleden. Maar dat is een gok.gjcvro schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:06:
[...]
Geen idee, wij rijden (bijna) altijd in de normale modus, en dan ineens stond de auto op 1, en stonden alle profielen ook op 1, terwijl we expres alles op 3 hadden staan. Meteen daarna dus weer alle profielen op 3 gezet, tijd later weer alles terug.
Maar inderdaad de laatste keer is volgens mij al een hele tijd geleden, vandaar dat ik al een keer eerder heb gevraagd of meer mensen er minder last van hadden de laatste tijd. Vooral in de overgang naar de nieuwe app leek het erger te zijn bij ons.
Nee, dit speelt al veel langer dan een paar weken.Dennis 1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:52:
[...]
@gjcvro Dit is precies wat er nu ook bij mij gebeurt. Ik heb het idee dat het te maken heeft met een update van een paar weken geleden. Maar dat is een gok.
Dan zal het inderdaad niet aan de update liggen. Het is bij wel sinds een paar weken begonnen. Erg irritant in ieder gevalrichy3908 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:03:
[...]
Nee, dit speelt al veel langer dan een paar weken.
Dat vind ik persoonlijk de prettigste stand: uitrollen wanneer het kan, afremmen wanneer het moet. Ik raak de flippers nooit aan.
Dit was overigens een andere melding dan die van afgelopen week om akkoord te gaan met de nieuwe Connect voorwaarden.
Life is not about specs, it is about joy!
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.