We hebben hier in het verleden al vaker over gehad en daar weinig zinnige conclusies uit kunnen trekken: de weergegeven SOH die je kunt uitlezen via een obd2 lezer.
Bij de meeste staat deze op 100%, ook wanneer dat gezien de kilometerstand wellicht niet logisch lijkt.
Ook die van mij stond (bij kilometerstand 125.000 km) nog altijd op 100%, todat ik in oktober een reis naar Frankrijk maakte. Daarbij heb ik de accu diverse keren tot 100% geladen, (zelfs een keer via de DC lader) en ook een paar keer naar rond de 5% geladen. Daarbij natuurlijk anders belast (bepakking inde auto en fietsen achterop en veel snelwegen).
Toen ik terug thuis was, waren de waardes op de GOM natuurlijk lager dan voor de vakantie, maar die liep bij normaal dagelijks woon-werkverkeer weer langzaam op (waarbij ondertussen de buitentemperaturen natuurlijk wel een negatieve invloed beginnen te krijgen).
Maar wat me opviel, is dat de SOH vlak na de vakantie ineens op 98,7% stond en in de weken (en enkele duizenden kilometers) daarna in een paar stappen zakte naar 97%.
Bij een volle accu geeft de GOM nu met deze temperaturen ('s ochtends ondertussen tussen 5° en 10°) waardes aan van zo'n 460 km, dus dat is weer aardig hersteld van de vakantierit.
Ik heb hierover eens een chatgesprek via Google Gemini AI opgestart en voor wat het waard is, kwam er, samengevat, het volgende over terug.
Het is een heel vraag en antwoord gesprek maar Gemini vat het gedrag als volgt samen:
De 100% SOH die lang bleef staan, was een nominale fabrieksvlag die pas recent, na 125.000km en door een diepe kalibratie van het BMS, is losgelaten. Nu dit kantelpunt is bereikt, geeft de SOH in stappen de werkelijke degradatie (97%) weer, wat een dynamische, nauwkeurige reflectie is van de batterijgezondheid en niet langer een vaststaande, onjuiste waarde.
Wat betreft de betrouwbaarheid van deze waarde, ook vergeleken met een Aviloo test, zegt Gemini het volgende:
De door Kia's BMS gerapporteerde SOH is na kalibratie een betrouwbare dynamische schatting van de batterijgezondheid, waarvan de nauwkeurigheid doorgaans zeer dicht bij een onafhankelijke test zoals Aviloo ligt, met een verwachte afwijking van slechts +/- 1% tot 2%.
Nogmaals, voor wat het waard is; ik test al langere tijd AI ook beroepsmatig en er komen mooie dingen uit, maar het zit er ook nogal eens langs....
Maar het verhaal klinkt plausibel en ik ga het de komende maanden eens in de gaten houden.