• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat laatste heb ik, dankzij de dealerketen, in ieder geval.
Ze gingen al zeuren over de camwipe die ik erop had geklikt en het verwijderen van de bandenreparatie spullen met bakken, omdat ik de verlaagde bodem heb gemaakt.
De frunk verwijder ik soiweso bij ieder bezoek....

[ Voor 64% gewijzigd door rokil op 16-11-2025 21:04 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

rokil schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:02:
Dat laatste heb ik, dankzij de dealerketen, in ieder geval.
Ze gingen al zeuren over de camwipe die ik erop had geklikt en het verwijderen van de bandenreparatie spullen met bakken, omdat ik de verlaagde bodem heb gemaakt.
De frunk verwijder ik soiweso bij ieder bezoek....
Bedoel je werkelijk dat je dealer over garantie gaat zeuren als je een camwipe op je achterruitenwisser klikt? En omdat je je dubbele bodem eruit haalt omdat je achterin meer ruimte hebt?

Zullen we hier dan ff een crowdfunding starten voor een psychiater voor die arme man daar? Dat is werkelijk te gek voor woorden en zo iemand kun je niet echt serieus nemen. Die is z'n vak niet waard.

Ik zou zeggen: negeer dat soort onzin en hoop dat de mannen (m/v/x) in de werkplaats gewoon netjes en goed hun werk doen en dat ze (wel) deskundig zijn.

Pfffft |:(

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

13art schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:40:
[...]
- Oude accu er uit en dan de nieuwe er in. En dan weer hetzelfde doen maar omgekeerd. Dus beginnen met de klem vast te maken en dan de min pool er op zetten en vervolgens de pool.
@13art
Wil je de regel met weer aansluiten van de accu ff aanpassen in je post hierboven, zeker omdat hier een bookmark op staat. Je zegt eerst de MIN aan te willen sluiten en dan de pool.
Dat moet zijn:

- Oude accu er uit en dan de nieuwe er in. En dan weer hetzelfde doen maar omgekeerd. Dus beginnen met de klem vast te maken en dan de PLUS pool er op zetten en vervolgens de MIN pool.

<John O`Mill>

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Hippe Lip schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:48:
[...]

@13art
Wil je de regel met weer aansluiten van de accu ff aanpassen in je post hierboven, zeker omdat hier een bookmark op staat. Je zegt eerst de MIN aan te willen sluiten en dan de pool.
Dat moet zijn:

- Oude accu er uit en dan de nieuwe er in. En dan weer hetzelfde doen maar omgekeerd. Dus beginnen met de klem vast te maken en dan de PLUS pool er op zetten en vervolgens de MIN pool.
Je hebt helemaal gelijk. Heb het aangepast.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• rokil
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:45:
[...]

Bedoel je werkelijk dat je dealer over garantie gaat zeuren als je een camwipe op je achterruitenwisser klikt? En omdat je je dubbele bodem eruit haalt omdat je achterin meer ruimte hebt?

Zullen we hier dan ff een crowdfunding starten voor een psychiater voor die arme man daar? Dat is werkelijk te gek voor woorden en zo iemand kun je niet echt serieus nemen. Die is z'n vak niet waard.

Ik zou zeggen: negeer dat soort onzin en hoop dat de mannen (m/v/x) in de werkplaats gewoon netjes en goed hun werk doen en dat ze (wel) deskundig zijn.

Pfffft |:(
Ja, helaas wel. Zodra ik zelf iets aan de auto ga sleutelen, in dit geval dus de camwipe, komt een eventuele garantie-aanvraag al in dicussie. Toen ik vroeg wat een kunststof klepje te maken zou hebben met bijvoorbeeld een motorprobleem zei hij dat dat niks uitmaakt. Voor een correcte aanvraag van garantieafhandeling, moet vanuit Kia altijd gekeken worden naar ongeoorloofde aanpassingen en dan kan de garantie afgewezen worden. Voornamelijk omdat Kia erg moeilijk doet als het op garantie aankomt.

Ik ben dus altijd eerst een halve dag bezig om de auto weer terug naar origineel te bouwen voordat ik naar de dealer moet. Iedere keer bedenk ik me dan weer dat de auto (bijna) perfect is, maar dat dit toch echt de laatste Kia is.
Bij Toyota keken ze bijvoorbeeld hoe mooi ik de velgen had gespoten met plasti-dip, omdat ze dat niet kenden. Er werd gevraagd of ze het sleutel batterijtje moesten vervangen.
Bij Kia is de batterij gewoon vervangen, voor een prijs waar ik er zelf 4 voor had kunnen kopen en die ik er toevallig een week ervoor in had gezet omdat die leeg was. Er is een aantekening gemaakt dat ik zelf de velgen, grille en de blauwe accenten had gespoten en dat dat dus ongeoorloofd is. 8)7

De soep zal waarschijnlijk niet zo heet gegeten worden, maar van fijn contact met de dealer is geen sprake. Vooralsnog voor mij geen Kia meer hierna...

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-12 22:14
rokil schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:06:
[...]
De soep zal waarschijnlijk niet zo heet gegeten worden, maar van fijn contact met de dealer is geen sprake. Vooralsnog voor mij geen Kia meer hierna...
Datzelfde gevoel had ik ook. We hebben net de auto overgenomen uit de lease, waarbij wel het grote nadeel telde dat we nog 3 jaar vast zaten aan de dealers voor onderhoud ivm garantie..

Aan de andere kant kan ik bijna elk merk afschrijven, want bij allemaal is de verkoop meestal prima geregeld (alhoewel die ook soms steken laten vallen) maar de service is bijna overal om te huilen. Zeker als links van de balie Ford zit en rechts peugeot. dan heb je meteen 3 merken minder. VAG valt bij voorbaat af. Toyota bij mijn ouders was erg goed, maar dat was nog een soort dorpsgarage waarbij je in ieder geval de indruk had dat ze hun klante kenden. Mijn ervaring: hoe groter de voorgevel hoe ellendiger de achterkant.

Maar de enige garantieclaim die ik tot nog toe deed werd door Kia NL zonder probleem opgelost.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02:59
gjcvro schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:26:
[...]
Maar de enige garantieclaim die ik tot nog toe deed werd door Kia NL zonder probleem opgelost.
Ik heb met mijn dealer in Zwaag geen problemen en de service is prima, maar ik probeer ook niet (meer) om goede maatjes te worden. Het is een bedrijf, met veel werknemers, regels en functies en managers enzo en jouw opmerking over die voorgevel is gewoon waar. Voor alle bedrijven eigenlijk.
Ik woonde lang in een dorp. Daar kwam de plaatselijke garagehouder de auto na een APK keuring gewoon bij mij thuis brengen en dan kreeg hij een kop koffie. Als je daar naar verlangt, dan zul je altijd maar weer teleurgesteld worden en daar pas ik voor.

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wij hadden laatst een kapotte abs sensor. Rijhulpsystemen en regeneratief remmen deden het vaak niet en dan kreeg je een melding over het kop staart systeem.
Sensor is onder garantie vervangen en geen opmerkingen over vervangen varta accu, frunk of diepe kofferbak.

• gjcvro
multikoe schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:41:
[...]

Ik heb met mijn dealer in Zwaag geen problemen en de service is prima, maar ik probeer ook niet (meer) om goede maatjes te worden. Het is een bedrijf, met veel werknemers, regels en functies en managers enzo en jouw opmerking over die voorgevel is gewoon waar. Voor alle bedrijven eigenlijk.
Ik woonde lang in een dorp. Daar kwam de plaatselijke garagehouder de auto na een APK keuring gewoon bij mij thuis brengen en dan kreeg hij een kop koffie. Als je daar naar verlangt, dan zul je altijd maar weer teleurgesteld worden en daar pas ik voor.
Ik denk dat er veel verlangen naar een beetje normale behandeling. 8)
Maar zelfs al zou het een professionele behandeling zijn zou ik al tevreden zijn, maar wat ze nu doen is alsof je dankbaar moet zijn dat ze je toestaan binnen te lopen en dat ze zo goed zijn om je auto te onderhouden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

rokil schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:06:
Ja, helaas wel. Zodra ik zelf iets aan de auto ga sleutelen, in dit geval dus de camwipe, komt een eventuele garantie-aanvraag al in dicussie. Toen ik vroeg wat een kunststof klepje te maken zou hebben met bijvoorbeeld een motorprobleem zei hij dat dat niks uitmaakt. Voor een correcte aanvraag van garantieafhandeling, moet vanuit Kia altijd gekeken worden naar ongeoorloofde aanpassingen en dan kan de garantie afgewezen worden. Voornamelijk omdat Kia erg moeilijk doet als het op garantie aankomt.
Vergeet niet dat jouw contact zich meestal beperkt tot de baliemedewerker en dat er in de werkplaats goed opgeleide mensen werken.

Ik heb ook wel eens ruzie gehad met die baliemedewerker en toen het te hoog opliep heb ik die op zeer luide toon terechtgewezen. De hele zaak leek mee te luisteren. Nadien heb ik die baliefiguur niet meer gezien, viel me later op.
Dat terugbouwen zou ik in jouw geval niet doen. Laat ze maar komen met hun opmerkingen, maar je tegenhouden kunnen ze echt niet. Negeer dat soort dingen, zou ik zeggen.

<John O`Mill>

• rokil
  • Niet online
De 'hoofd werkplaats' staat de klanten altijd te woord en doet dus vervelend. Tenzij hij gelijk heeft en Kia inderdaad liever geen garantie wil geven...

Om verder gezeur te voorkomen doe ik het terugbouwen iedere keer wel. Ik denk dat bij mijn naam/auto een kruisje staat, omdat ik al vanaf het eerste bezoek vervelend deed.
Het begon toen al dat ik, als e-niro rijder, toch moest betalen voor het KIW-pro abonnement, want e-niro's waren uitgesloten van de eerste 3 jaar gratis. De gratis basis was voor mij genoeg, maar dat ging dus niet op.
Ik heb toen rustig gevraagd of hij kon laten zien waar ergens vermeld staat dat dat speciaal voor de e-niro niet geld en waarom hij ongevraagd een batterij van € 4,- van een week oud had vervangen door een van € 12,-.
Er stonden meerdere klanten bij en hij was zichtbaar kwaad. De batterij kreeg ik dan gratis, maar voor de KIW moest ik toch echt betalen. Ik heb onder protest betaald en het bij Kia Nederland gemeld.
Een week later kreeg ik van de dealer een terugstorting van het KIW-pro abonnement en ik denk dat hij me sindsdien niet lief meer vindt. :?
Afgelopen jaar bij een andere vestiging een beurt laten uitvoeren. Bleek dat de andere locatie, die ook van hun is, een verbouwing had en het personeel gedurende die periode ook in die vestiging werkte.
Moest hij me weer helpen! Hij keek me niet eens aan _O-

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:19
rokil schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:53:
omdat ik al vanaf het eerste bezoek vervelend deed
Ja als je zelf begint met vervelend doen krijg je dit. :+
(grapje; ik neem aan dat het om een schrijffout gaat)

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• rokil
  • Niet online
Niet zo zeer een schrijffout, maar had er beter misschien 'vervelend' van kunnen maken.
Ik neem tenminste aan dat de medewerker op dat moment zo over mij dacht...

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:14
Ik moet het altijd eerst nog zien, maar volgens Kia support komt in de volgende (winter-) update van de software het zoeken via Google POI database ook beschikbaar voor het gen5w systeem!
En in de november update in Canada zijn de Tesla superchargers toegevoegd, inclusief een optie in de filters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8i1xZs3PCM6OJcBYBebqCLXpWe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2AXLNeJnuPw5ynDRchy7BJBs.png?f=fotoalbum_large

• tknight
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-12 09:59
Nederlands MY2021 Executiveline nu gekocht bij de dealer, zonder warmtepomp of trekhaak. 56 000 km, "KIA Certified Used" voor € 22.750. Hopelijk helpt dit iedereen die op dit moment op zoek is. Nu moet ik thuis een laadpunt installeren. Kan iemand bevestigen dat het artikel een paar pagina’s terug correct is en dat de “oude Kia‑logo” 2021 daadwerkelijk V2L (Vehicle‑to‑Load) ondersteunt, en welke lader ik daarvoor moet installeren?

• gjcvro
tknight schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:35:
Nederlands MY2021 Executiveline nu gekocht bij de dealer, zonder warmtepomp of trekhaak. 56 000 km, "KIA Certified Used" voor € 22.750. Hopelijk helpt dit iedereen die op dit moment op zoek is. Nu moet ik thuis een laadpunt installeren. Kan iemand bevestigen dat het artikel een paar pagina’s terug correct is en dat de “oude Kia‑logo” 2021 daadwerkelijk V2L (Vehicle‑to‑Load) ondersteunt, en welke lader ik daarvoor moet installeren?
Het is knap experimeteel volgens mij en zeker niet zomaar een laadpunt. Wat een paar posts terug genoemd werd is volgens mij een speciaal DC laadpunt, en waarschijnlijk heb je daar ook nog iets van een accu bij nodig en aansturing? DC charger was iets van 4k dacht ik gezien te hebben. Alles bij elkaar kwam ik al snel op 10k uit, en dat ga ik op dit moment nog niet spenderen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Voor V2L is geen speciaal laadpunt nodig. Elke ‘gewone’ laadpaal voldoet. Maar de e-Niro heeft geen V2L.

Algemeen geldt dat V2L uitsluitend ‘zwevend’ werkt, dat wil zeggen niet aan het net gekoppeld.
Het leveren van 230V gebeurt via een adapter die je in de laadaansluiting van de auto steekt en waarin een stopcontact zit. Op die manier kun je een ‘load’ (die van Vehicle to Load) aansluiten, met een maximale belasting van 16A.
Maar niet voor de e-Niro dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 18-11-2025 09:13 ]

<John O`Mill>

• gertvdijk
Nederlands MY2021 Executiveline nu gekocht bij de dealer, zonder warmtepomp of trekhaak. 56 000 km, "KIA Certified Used" voor € 22.750. Hopelijk helpt dit iedereen die op dit moment op zoek is.
Gefeliciteerd, welkom bij de club. Klinkt als een best goede prijs! Daarvoor had ik in juni 2024 een DynamicPlusLine MY2021 met 108k km en pas na aftrek subsidie.
tknight schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:35:Kan iemand bevestigen dat het artikel een paar pagina’s terug correct is en dat de “oude Kia‑logo” 2021 daadwerkelijk V2L (Vehicle‑to‑Load) ondersteunt, en welke lader ik daarvoor moet installeren?
Nee, dat was foutieve informatie gegeven door iemand die DC vs AC ontladen door elkaar haalde. Heb je mijn reactie gemist? gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

V2L doet ook niks met een laadpaal trouwens, dus je haalt ook wel wat dingen door elkaar vermoed ik.

V2L = AC (230V wisselspanning) aansluiten op de auto zoals een frituurpan tijdens het kamperen. Daarbij wordt de omvormer in de auto in de omgekeerde modus gezet maar ongeschikt voor het terugleveren aan het net (mist veiligheidsvoorwaarden zoals spanningsloos maken bij geen spanning op het grid).

Wat je een paar pagina's geleden zag over het gebruiken van de auto als thuisbatterij ging over het gebruik van de DC connectoren aan een DC-laadpaal die de stroom omgekeerd laat lopen en waarbij de omvormer van de lader/thuisinstallatie wordt gebruikt.

V2G/V2H = AC op het grid aansluiten / terugleveren aan het net (of evt via DC en dan de omvormer buiten de auto).

Voor de e-Niro hoef je geen laadpaal uit te zoeken voor V2* want dat kan helemaal niet met de omvormer die in de auto zit. De enige uitzondering is er dus als je bereid bent een DC-laadpaal te gaan installeren thuis en dat is nogal een uitzonderlijke situatie.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• gertvdijk
Hippe Lip schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:25:
Voor V2L is geen speciaal laadpunt nodig. Elke ‘gewone’ laadpaal voldoet.

V2L werkt uitsluitend ‘zwevend’, dat wil zeggen niet aan het net gekoppeld.
Het leveren van 230V gebeurt via een adapter die je in de laadaansluiting van de auto steekt en waarin een stopcontact zit. Op die manier kun je een ‘load’ (die van Vehicle to Load) aansluiten, met een maximale belasting van 16A.
Ik snap je reactie niet in de context van dit topic van de e-Niro, omdat de e-Niro helemaal geen V2L ondersteunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziudxc4oDK1HF9ra9qZU8M5yVDk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/G2qKBIbYwaf5KH3HILer4dhe.png?f=fotoalbum_medium
https://ev-database.org/car/1338/Kia-e-Niro-64-kWh

• multikoe
Ik struikelde over de volgende video. Er zaten ook voor mij nog wat leuke dingen tussen (widgets bijvoorbeeld).
YouTube: Tips on how to use the new Kia App. Where has everything gone? Part ...

• Hippe Lip

Hippe Lip

gertvdijk schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 00:19:
Ik snap je reactie niet in de context van dit topic van de e-Niro, omdat de e-Niro helemaal geen V2L ondersteunt.
Het was een meer algemeen bedoelde uitkeg. Heb de tekst aangepast zodat dit nu duidelijker is.

<John O`Mill>

• bnwgraaf
We hebben hier in het verleden al vaker over gehad en daar weinig zinnige conclusies uit kunnen trekken: de weergegeven SOH die je kunt uitlezen via een obd2 lezer.
Bij de meeste staat deze op 100%, ook wanneer dat gezien de kilometerstand wellicht niet logisch lijkt.

Ook die van mij stond (bij kilometerstand 125.000 km) nog altijd op 100%, todat ik in oktober een reis naar Frankrijk maakte. Daarbij heb ik de accu diverse keren tot 100% geladen, (zelfs een keer via de DC lader) en ook een paar keer naar rond de 5% geladen. Daarbij natuurlijk anders belast (bepakking inde auto en fietsen achterop en veel snelwegen).

Toen ik terug thuis was, waren de waardes op de GOM natuurlijk lager dan voor de vakantie, maar die liep bij normaal dagelijks woon-werkverkeer weer langzaam op (waarbij ondertussen de buitentemperaturen natuurlijk wel een negatieve invloed beginnen te krijgen).

Maar wat me opviel, is dat de SOH vlak na de vakantie ineens op 98,7% stond en in de weken (en enkele duizenden kilometers) daarna in een paar stappen zakte naar 97%.
Bij een volle accu geeft de GOM nu met deze temperaturen ('s ochtends ondertussen tussen 5° en 10°) waardes aan van zo'n 460 km, dus dat is weer aardig hersteld van de vakantierit.

Ik heb hierover eens een chatgesprek via Google Gemini AI opgestart en voor wat het waard is, kwam er, samengevat, het volgende over terug.

Het is een heel vraag en antwoord gesprek maar Gemini vat het gedrag als volgt samen:
De 100% SOH die lang bleef staan, was een nominale fabrieksvlag die pas recent, na 125.000km en door een diepe kalibratie van het BMS, is losgelaten. Nu dit kantelpunt is bereikt, geeft de SOH in stappen de werkelijke degradatie (97%) weer, wat een dynamische, nauwkeurige reflectie is van de batterijgezondheid en niet langer een vaststaande, onjuiste waarde.
Wat betreft de betrouwbaarheid van deze waarde, ook vergeleken met een Aviloo test, zegt Gemini het volgende:
De door Kia's BMS gerapporteerde SOH is na kalibratie een betrouwbare dynamische schatting van de batterijgezondheid, waarvan de nauwkeurigheid doorgaans zeer dicht bij een onafhankelijke test zoals Aviloo ligt, met een verwachte afwijking van slechts +/- 1% tot 2%.
Nogmaals, voor wat het waard is; ik test al langere tijd AI ook beroepsmatig en er komen mooie dingen uit, maar het zit er ook nogal eens langs....
Maar het verhaal klinkt plausibel en ik ga het de komende maanden eens in de gaten houden.

• multikoe
bnwgraaf schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:06:
Nogmaals, voor wat het waard is; ik test al langere tijd AI ook beroepsmatig en er komen mooie dingen uit, maar het zit er ook nogal eens langs....
Maar het verhaal klinkt plausibel en ik ga het de komende maanden eens in de gaten houden.
Het is interessant. Mijn idee is namelijk ook dat AI er wel eens naast kan zitten, maar de conversatie an sich kan interessante nieuwe denk-lijnen geven. In dit geval de aanname dat Kia de SOH heel lang uitsluitend theoretisch berekent (lees: gewoon vastzet) en pas na een bepaald omslagpunt werkelijk begint te meten.

Maar ook over dat meten heb ik mijn twijfels, ik heb altijd begrepen dat je die SOH alleen via een bepaalde procedure kunt bepalen, waarbij de accu wordt leeggetrokken, opgeladen, belast etc. Daarbij wordt dan gekeken naar het gedrag van de accu, niet alleen de te meten parameters. Ik heb het daarom altijd vreemd gevonden dat je de SOH ook kunt bepalen zonder die rigoreuze testen te doen. Mijn vermoeden is dat het dan een combinatie is van simpelweg het aantal laadcycli tellen, voltages meten en dan een algoritme daar op loslaten dat met een geschatte SOH komt.
Maar goed, ik ben geen accu-expert, dus ik sta open voor correcties!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Sowieso is het lastig om de SOH een betekenis te geven. In mijn eigen praktijk rijd ik de accu nooit helemaal leeg, hooguit een keer naar 5% bij thuiskomst na een lange rit waarbij ik de afweging gemaakt heb om wat langzamer te rijden ipv nog ergens een paar minuten aan de snellader te staan.
Op lange ritten stop ik vaak al bij 15-25% SoC om te snelladen, puur omdat dit dan handig uitkomt met een pauze. Ik zou dan dus niet eens merken of de accu al 10% gedegradeerd zou zijn omdat ik persoonlijk nooit de volledige 0-100% range benut. En met mn rijstijl (in Duitsland) en weersomstandigheden weet je toch ook al nooit of de GoM nu terecht sneller terugloopt of niet. Stormachtige tegenwind bij 130km/u op de Afsluitdijk is wel echt killing heb ik gemerkt ;)

• bnwgraaf
multikoe schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:33:
[...]

Het is interessant. Mijn idee is namelijk ook dat AI er wel eens naast kan zitten, maar de conversatie an sich kan interessante nieuwe denk-lijnen geven. In dit geval de aanname dat Kia de SOH heel lang uitsluitend theoretisch berekent (lees: gewoon vastzet) en pas na een bepaald omslagpunt werkelijk begint te meten.

Maar ook over dat meten heb ik mijn twijfels, ik heb altijd begrepen dat je die SOH alleen via een bepaalde procedure kunt bepalen, waarbij de accu wordt leeggetrokken, opgeladen, belast etc. Daarbij wordt dan gekeken naar het gedrag van de accu, niet alleen de te meten parameters. Ik heb het daarom altijd vreemd gevonden dat je de SOH ook kunt bepalen zonder die rigoreuze testen te doen. Mijn vermoeden is dat het dan een combinatie is van simpelweg het aantal laadcycli tellen, voltages meten en dan een algoritme daar op loslaten dat met een geschatte SOH komt.
Maar goed, ik ben geen accu-expert, dus ik sta open voor correcties!
De vraag is wat de Kia ecu allemaal meeneemt in de berekening. In principe kan die continue data daarbij opnemen, niet alleen maar een momentane waarde. En dat doet de Aviloo test ook, metingen gedurende het bijna leegrijden van de accu.

Maar geen idee, waar de Kia allemaal rekening mee houdt. Er is natuurlijk veel data continu aanwezig: (verschil in) celspanningen, stromen, temperaturen, celspanning in combinatie met snelheid/opgenomen stroom enz.... Daarbij kan ik me voorstellen, dat je niet persé naar 0% hoeft te rijden, om iets te berekenen, maar ook ik ben geen expert.
Ben gewoon geinteresseerd wat het doet en wat we er eventueel mee kunnen, behalve een globaal idee krijgen of er niets geks is.....

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:40:
Sowieso is het lastig om de SOH een betekenis te geven. In mijn eigen praktijk rijd ik de accu nooit helemaal leeg, hooguit een keer naar 5% bij thuiskomst na een lange rit waarbij ik de afweging gemaakt heb om wat langzamer te rijden ipv nog ergens een paar minuten aan de snellader te staan.
Op lange ritten stop ik vaak al bij 15-25% SoC om te snelladen, puur omdat dit dan handig uitkomt met een pauze. Ik zou dan dus niet eens merken of de accu al 10% gedegradeerd zou zijn omdat ik persoonlijk nooit de volledige 0-100% range benut. En met mn rijstijl (in Duitsland) en weersomstandigheden weet je toch ook al nooit of de GoM nu terecht sneller terugloopt of niet. Stormachtige tegenwind bij 130km/u op de Afsluitdijk is wel echt killing heb ik gemerkt ;)
Ik heb hier ook wel eens over proberen na te denken, maar ben daar al snel mee gestopt omdat ik er zonder diepgaande kennis van accu-technologie toch niet uitkom.
Als degradatie betekent dat je gewoon minder kWh in je batterij kan stoppen, dan zou je er niets van moeten merken als je nooit boven de 80 laadt. Maar de vraag is wat het BMS doet met die afname en dan met name met de SOC. Ik ga er eigenlijk van uit dat die SOC steeds na een laadbeurt tot 100% kan gaan. Maar dat die 100% dan niet 64 kWh betekent, maar bijvoorbeeld 60 kWh. Maar dat zou betekenen dat je die afname terug moet zien in je verbruik, als je dat tenminste, zoals ik, berekend a.d.h.v. de SOC. Als je tijdens een rit 60% capaciteit hebt gebruikt, dan is het afhankelijk van die SOH hoeveel kWh dat dan werkelijk is.
Maar het verbruik dat door de auto wordt berekend, is misschien op basis van een echte energie-meter en als dat zo is, dan zou je een verschil moeten zien ontstaan tussen de waarde op basis van de SOC en de waarde op basis van wat de auto berekent.
Je zou de afname van de SOH dan overigens ook weer moeten terugzien in je laad-data, want van 10% naar 80% zou dan steeds minder kWh kosten.
Oeh, nu denk ik er toch weer over na...

• multikoe
bnwgraaf schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:53:
[...]
...maar ook ik ben geen expert.
Ben gewoon geinteresseerd wat het doet en wat we er eventueel mee kunnen, behalve een globaal idee krijgen of er niets geks is.....
Idem!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:03
Sinds vanochtend een zware brom in het ventilatie systeem. Alsof er een middenklasse diesel onder motorkap stationair draait. Geluidssterkte neemt toe als de ventilator harder gezet wordt.
Eerste verdachte is blad in het ventilatiesysteem, immers ons huis wordt omringd door eiken en kastanje bomen.
Maar ik kan niets vinden.
Iemand die dit herkent en advies heeft?
Ik heb alvast al wel een afspraak bij de dealer (kan nog deze week, wat wel tof is).
Ik zal het hier terugmelden, ter lering en (hopelijk) vermaeck.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@EVfan ja dat is een blad in de @EVfan ;)
Vaak is even op “off” en dan weer aan was voor mij steeds de remedie. Heb het al lange tijd niet meer gehad, denk 2 of 3x in 6 jaar tijd.

• Pieter n Co
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-11 16:54
Bedankt allen voor de waardevolle tips en overwegingen bij aanschaf v occasion e-Niro!

Afgelopen zaterdag testrit gemaakt en beviel goed alleen was er een licht kloppend geluid te horen linksvoorin bij het stapvoets naar achter rijden en vond ik geluid van buiten vrij goed te horen als je op de achterbank zit. Nauwelijks ervaring met EVs maar had wel gehoopt dat t stiller zou zijn op de snelweg (wegdek was wel nat).
Ter vergelijking een andere niro ingestapt en korte testrit gemaakt. Deze was gereserveerd maar kon daardoor wel even vergelijken. Deze tweede niro had niet dat kloppende geluid en wel vergelijkbaar omgevingsgeluid achterin.

Bij de dealer aangegeven dat we wel serieuse interesse hebben en nog even aangegeven van dat kloopende geluid. Die belde eind vd middag me op en vertelde dat de niro die ik als eerste had gereden niet meer te koop is voor de particuliere markt. Hij zei dat t kloppende geluid een voorteken is van een ratelende motor, zoals door jullie voor gewaardschuwd. De dealer kocht ook bewust ratelende niros op bij leasebedrijven omdat ze hier een afzetmarkt voor hebben in Oekraine.
Gelukkig dat auto niet gekocht.. Ik heb het TSB gevonden waarin de 'rumbling noise' aangekaart is bij 2019MY modellen.
Weet iemand of dit alleen bij de 2019MY modellen een probleem is? Dan wil ik die modellen natuurlijk vermijden..

Beide e-Niros waren 2019MY ExcecutiveLine modellen heb ik kunnen achterhalen (obv 8″ infotainment en 1-Fase) .

[ Voor 5% gewijzigd door Pieter n Co op 18-11-2025 17:11 ]

• EVfan
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:55:
@EVfan ja dat is een blad in de @EVfan ;)
Vaak is even op “off” en dan weer aan was voor mij steeds de remedie. Heb het al lange tijd niet meer gehad, denk 2 of 3x in 6 jaar tijd.
@CyBeRSPiN
Dank, die truc heb ik al geprobeerd, werkte niet.
Heb je een ventilatie rooster eruit gehaald, zodat het blad eruit geblazen kan worden?
Of helpt met een blazer de andere kant (dus van binnen uit) door de roosters blazen?

[ Voor 10% gewijzigd door EVfan op 18-11-2025 19:17 ]

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:35
EVfan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:13:
[...]

@CyBeRSPiN
Heb je een ventilatie rooster eruit gehaald, zodat het blad eruit geblazen kan worden?
Of helpt met een blazer de andere kant (dus van binnen uit) door de roosters blazen?
Stuk karton om stofzuigerslang circa de maat van je ventilatierooster, kijken of je hem er dan "doorheen" trekt?

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:46
Het is hier al een paar keer voorbij gekomen namelijk all season banden. Mijn huidige zomerbanden zijn aan vervanging toe en ik wil over naar all season.

Hebben jullie op basis van (recente) ervaringen een mening over wat mogelijk een goede keuze zou zijn?

Alvast bedankt! _/-\o_

• bnwgraaf
Dennis 1 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:46:
Het is hier al een paar keer voorbij gekomen namelijk all season banden. Mijn huidige zomerbanden zijn aan vervanging toe en ik wil over naar all season.

Hebben jullie op basis van (recente) ervaringen een mening over wat mogelijk een goede keuze zou zijn?

Alvast bedankt! _/-\o_
Ik zou in ieder geval één van de bekendere namen pakken, daarvan zijn er een paar die steevast bovenaan als beste getest worden, de ene test wijst de ene als winnaar aan, de andere test de andere, maar de banden dit de laatste paar jaar steevast goed getest worden zijn in willekeurige volgorde:
- Michelin CrossClimate
- Continenten AllSeasonContact 2
- Bridgestone Turanza 6
- GoodYear Vector4Seasons

Zelf heb ik sinds een jaar de Continental banden en die bevallen me persoonlijk erg goed. Ik ben alle seizoensomstandigheden tegen gekomen, inclusief een vers pak sneeuw van 10 à 15 cm en hoewel ik tientallen jaren aan winterbanden gewend was, verraste deze banden me in de sneeuw!

Maar de grootste tijd van het jaar komen ze vooral droog weer en tegen tegen.

Ik zou er ook eens een recente test bij pakken en kijken welke banden het beste scoren op de punten die voor jou het belangrijkste zijn.

• gertvdijk
Manmanman ik moet binnenkort ook nieuwe banden. Nu Hankook Kinergy 4S2 all-seasons die erop zaten bij de koop (occassion). Ik twijfel of ik nu all-seasons moet nemen of zomerbanden.

Hoe dan ook gaat het sowieso een verademing zijn bij nat weer, denk ik. Ik heb echt flinke grip-issues op de voorbanden bij optrekken en nat wegdek. Afgelopen weekend zelfs gehad dat de cruise control in eco mode al een tractieprobleem veroorzaakte en direct afsloeg (ESP inschakeling zet SCC uit met melding "voldoet niet aan voorwaarden"). Het was ook wel echt worst-case: ramp omhoog snelweg, aardig nat wegdek en wat beladen en dan ineens vrij baan krijgen waarbij de SCC optrekt. Maar het moet niet erger worden zeg, het voelt altijd wel een tikkie onveilig om geen vermogen te hebben een paar seconde terwijl de tractiecontrole ingrijpt dan.

Zou leuk zijn om de mogelijkheid te hebben om naar duitsland te gaan in de winter maar aan de andere kant heb ik weer liever 330 dagen per jaar een zomerband. twijfel twijfel. een extra setje banden en/of velgen vind ik economisch gezien niet aantrekkelijk met 14k km per jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 19-11-2025 19:24 ]

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:08
Dennis 1 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:46:

Alvast bedankt! _/-\o_
Hier de link naar de test die recent in AW stond.
Naar aanleiding hiervan heb ik de Vredestein banden aangeschaft.
Onder onze Jazz uit 2007 hebben we jaren lang en vele km's op Vredestein vier seizoenen banden gereden. Op mijn zoektocht naar de goedkoopste aanbieder stuitte ik op de e.v. uitvoering hiervan.
Vredestein Quatrac PRO EV 215/55 R17 98W XL, FSL, 3PMSF, EV
Ze liggen alleen nog in de garage dus of ze bevallen weet ik nog niet. :+
https://www.autoweek.nl/a...rste-suvs-en-cross-overs/

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:43
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:21:
Manmanman ik moet binnenkort ook nieuwe banden. Nu Hankook Kinergy 4S2 all-seasons die erop zaten bij de koop (occassion). Ik twijfel of ik nu all-seasons moet nemen of zomerbanden.

Hoe dan ook gaat het sowieso een verademing zijn bij nat weer, denk ik. Ik heb echt flinke grip-issues op de voorbanden bij optrekken en nat wegdek. Afgelopen weekend zelfs gehad dat de cruise control in eco mode al een tractieprobleem veroorzaakte en direct afsloeg (ESP inschakeling zet SCC uit met melding "voldoet niet aan voorwaarden"). Het was ook wel echt worst-case: ramp omhoog snelweg, aardig nat wegdek en wat beladen en dan ineens vrij baan krijgen waarbij de SCC optrekt. Maar het moet niet erger worden zeg, het voelt altijd wel een tikkie onveilig om geen vermogen te hebben een paar seconde terwijl de tractiecontrole ingrijpt dan.

Zou leuk zijn om de mogelijkheid te hebben om naar duitsland te gaan in de winter maar aan de andere kant heb ik weer liever 330 dagen per jaar een zomerband. twijfel twijfel. een extra setje banden en/of velgen vind ik economisch gezien niet aantrekkelijk met 14k km per jaar.
Voor mij is het min of meer andersom.
De Kia is inmiddels onze tweede auto en naar Duitsland in de winter zal waarschijnlijk niet meer gebeuren.
Maar heb wel zomer en winterbanden (en velgen) die nog vrij goed zijn en ik dus toch maar op ga rijden, al zou ik ook wel naar 4 seizoenen of alleen zomerbanden over willen.
Verder gewoon een luxe probleem.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Dennis 1
bnwgraaf schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:10:
[...]

Ik zou in ieder geval één van de bekendere namen pakken, daarvan zijn er een paar die steevast bovenaan als beste getest worden, de ene test wijst de ene als winnaar aan, de andere test de andere, maar de banden dit de laatste paar jaar steevast goed getest worden zijn in willekeurige volgorde:
- Michelin CrossClimate
- Continenten AllSeasonContact 2
- Bridgestone Turanza 6
- GoodYear Vector4Seasons

Zelf heb ik sinds een jaar de Continental banden en die bevallen me persoonlijk erg goed. Ik ben alle seizoensomstandigheden tegen gekomen, inclusief een vers pak sneeuw van 10 à 15 cm en hoewel ik tientallen jaren aan winterbanden gewend was, verraste deze banden me in de sneeuw!

Maar de grootste tijd van het jaar komen ze vooral droog weer en tegen tegen.

Ik zou er ook eens een recente test bij pakken en kijken welke banden het beste scoren op de punten die voor jou het belangrijkste zijn.
@bnwgraaf Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga me hier verder in verdiepen. Ik rij nog geen 5000 km per jaar en alleen in Nederland. Ik ben ook wel benieuwd of er veel prijsverschil zit tussen de door jou aangegeven opties. Ik ga het onderzoeken :)

Vandaag heeft de kia voor de 1e keer sinds de overname van de leasemaatschappij in juli, een onderhoudsbeurt gehad. Dit betrof de onderhoud Plus beurt. Wat prettig hierbij was dat ik maar 85 euro hoefde af te rekenen. Dit zijn leuke bedragen voor een onderhoudsbeurt. 8)

• Dennis 1
gertvdijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:21:

@gertvdijk Ik begrijp je twijfel. Ik heb ook last van minder grip bij nat weer met mijn zomerbanden en dat is geen prettig gevoel.

• Dennis 1
Signor Doekie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:29:
[...]

Hier de link naar de test die recent in AW stond.
Naar aanleiding hiervan heb ik de Vredestein banden aangeschaft.
Onder onze Jazz uit 2007 hebben we jaren lang en vele km's op Vredestein vier seizoenen banden gereden. Op mijn zoektocht naar de goedkoopste aanbieder stuitte ik op de e.v. uitvoering hiervan.
Vredestein Quatrac PRO EV 215/55 R17 98W XL, FSL, 3PMSF, EV
Ze liggen alleen nog in de garage dus of ze bevallen weet ik nog niet. :+
https://www.autoweek.nl/a...rste-suvs-en-cross-overs/
@Signor Doekie Bedankt voor de link! Ik zal eens gaan bekijken of deze banden een optie kunnen zijn. Van jouw ervaring kan ik nu nog niet vanuit gaan. oOo

• Dennis 1
eltron schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:51:
[...]

Voor mij is het min of meer andersom.
De Kia is inmiddels onze tweede auto en naar Duitsland in de winter zal waarschijnlijk niet meer gebeuren.
Maar heb wel zomer en winterbanden (en velgen) die nog vrij goed zijn en ik dus toch maar op ga rijden, al zou ik ook wel naar 4 seizoenen of alleen zomerbanden over willen.
Verder gewoon een luxe probleem.
@eltron Fijn dat je dat als luxeprobleem kunt hebben ;)

• rokil
  • Niet online
Ik heb inmiddels 57.000 kilometer met de Michelin Crossclimate 2 banden gereden.
De slijtage is, vind ik, minimaal, want er is nog bijna 5 mm profiel aanwezig, maar het cuppen is bij deze band heel erg aanwezig. Zo erg dat ik eraan denk om de banden voortijdig te gaan vervangen.
Grip vind ik onder alle omstandigheden goed, maar ik ben een rustige rijder en ga er niet mee op wintervakantie.
Ja, de auto is 2x gecontroleerd op uitlijning en beide keren geen afwijkingen. Band/auto combinatie is niet geweldig volgens beide bandenboeren.

• Dennis 1
rokil schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:33:
Ik heb inmiddels 57.000 kilometer met de Michelin Crossclimate 2 banden gereden.
De slijtage is, vind ik, minimaal, want er is nog bijna 5 mm profiel aanwezig, maar het cuppen is bij deze band heel erg aanwezig. Zo erg dat ik eraan denk om de banden voortijdig te gaan vervangen.
Grip vind ik onder alle omstandigheden goed, maar ik ben een rustige rijder en ga er niet mee op wintervakantie.
Ja, de auto is 2x gecontroleerd op uitlijning en beide keren geen afwijkingen. Band/auto combinatie is niet geweldig volgens beide bandenboeren.
@rokil Bedankt voor het delen van je ervaring! Dan lijkt dat voor mij ook geen goede keuze.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:29
rokil schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:33:
maar het cuppen is bij deze band heel erg aanwezig. Zo erg dat ik eraan denk om de banden voortijdig te gaan vervangen.
Dat is wel de pest met rotatiegebonden banden dat je ze niet om kunt draaien om zo van het cuppen af te zijn.
Maar ik vermoed dat de meeste all-seasons een verplichte draairichting hebben vanwege hun profiel?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dennis 1 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:24:
[...]

@gertvdijk Ik begrijp je twijfel. Ik heb ook last van minder grip bij nat weer met mijn zomerbanden en dat is geen prettig gevoel.
Toch zouden juist zomerbanden het meeste grip op moeten leveren bij nat wegdek. Tenzij het koud is. Dan gaat de rubber samenstelling misschien nog meespelen.
Anders gezegd, een allseason band of winter band zal bij een natte weg (boven ~7graden?) minder grip hebben dan een gelijkwaardige zomerband.

… Hmmm misschien dat ik je bericht verkeerd interpreteer.

[ Voor 5% gewijzigd door bartvl op 19-11-2025 23:05 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Dennis 1
bartvl schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:03:
[...]

Toch zouden juist zomerbanden het meeste grip op moeten leveren bij nat wegdek. Tenzij het koud is. Dan gaat de rubber samenstelling misschien nog meespelen.
Anders gezegd, een allseason band of winter band zal bij een natte weg (boven ~7graden?) minder grip hebben dan een gelijkwaardige zomerband.

… Hmmm misschien dat ik je bericht verkeerd interpreteer.
@bartvl Als ik met nat weer wegrijdt dat slip ik wel snel. Hangt natuurlijk ook af van de mate waarin ik het stroompedaal indruk, maar toch :)

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:24

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DJvx2M1FPGwRdsxHsp37aaWckw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QqTVMbDlN0eRZjkDPnvqPepH.png?f=fotoalbum_large

Gewoon unrooted en locked bootloader... hele app is nu onbruikbaar

• BartjeV
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-12 21:11
CT schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:38:
[Afbeelding]

Gewoon unrooted en locked bootloader... hele app is nu onbruikbaar
Die heb ik ook maar mijn telefoon draait GrapheneOS, en niet geroot. Tot de laatste release ging dat zonder problemen. De app werkt overigens nog een klein beetje bij mij. Ik krijg nog wel notificaties over niet gesloten deuren en over het laden tien minuten voor het klaar is en wanneer het laden daadwerkelijk gestopt is.

Ik heb bij Kia het supportformulier ingevuld en uiteindelijk was de melding dat het voor de veiligheid is en dat ik maar standaard Android moet gebruiken.

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

BartjeV schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:28:
[...]

Die heb ik ook maar mijn telefoon draait GrapheneOS, en niet geroot. Tot de laatste release ging dat zonder problemen. De app werkt overigens nog een klein beetje bij mij. Ik krijg nog wel notificaties over niet gesloten deuren en over het laden tien minuten voor het klaar is en wanneer het laden daadwerkelijk gestopt is.

Ik heb bij Kia het supportformulier ingevuld en uiteindelijk was de melding dat het voor de veiligheid is en dat ik maar standaard Android moet gebruiken.
Ja ik heb ook grapheneOS.. maar dat is dus de wereld op zn kop. Ik ben erg blij met de Kia en dacht er al aan tzt naar de opvolger te gaan, maar dit geeft wel aardig aan hoe KIA er dus inzit kwa IT, ik weet dus nu al dat ik geen KIA meer neem :+ laten we hopen dat ze zich nog gaan bedenken, maar ik vrees dat ze dit hele app gedoe gewoon hebben uitbesteed.
Sowieso heeft de app bijna een 1 ster rating in de appstore, heb er nu ook maar mijn ongenoegen geuit met 1 sterretje als frustratie.

Is er nog een mogelijkheid de 'oude' app te installeren, misschien via APK oid? Ik zie dat deze namelijk niet meer is te vinden in de app-store.

had je overigens ook hun developer doc mee gestuurd? Ik ga sowieso ff checken of ik de kia app op deze pagina op deze wall of shame kan laten toevoegen.

[ Voor 8% gewijzigd door CT op 20-11-2025 09:47 ]

• BartjeV
CT schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:41:
[...]

Ja ik heb ook grapheneOS.. maar dat is dus de wereld op zn kop. Ik ben erg blij met de Kia en dacht er al aan tzt naar de opvolger te gaan, maar dit geeft wel aardig aan hoe KIA er dus inzit kwa IT, ik weet dus nu al dat ik geen KIA meer neem :+ laten we hopen dat ze zich nog gaan bedenken, maar ik vrees dat ze dit hele app gedoe gewoon hebben uitbesteed.
Sowieso heeft de app bijna een 1 ster rating in de appstore, heb er nu ook maar mijn ongenoegen geuit met 1 sterretje als frustratie.

Is er nog een mogelijkheid de 'oude' app te installeren, misschien via APK oid? Ik zie dat deze namelijk niet meer is te vinden in de app-store.

had je overigens ook hun developer doc mee gestuurd? Ik ga sowieso ff checken of ik de kia app op deze pagina op deze wall of shame kan laten toevoegen.
Nee, ik heb verder niets meegestuurd. In hun antwoord aan mij werd verwezen naar FxShield dat kennelijk geregeld in Koreaanse apps wordt gebruikt. Ik heb geantwoord dat dit ook mijn laatste Kia zal zijn en vorige week een niet zo positieve review in de Play store achtergelaten. De stroom aan kritische reviews lijkt nog niet veel indruk te hebben gemaakt want op iedere nieuwe review worden dezelfde weinigzeggende reacties gegeven door Kia.

• gertvdijk
Tweemaal afgelopen weken gehad dat de climate control via de Kia app niet goed is geactiveerd. Vanmorgen ging het weer mis. Het vreemde is: de auto reageert wel en heeft een knipperend lampje onder de voorruit EN een lampje bij HEAT op het dashboard. Na zo'n 10 minuten notification van de app dat climate control bijna ready is. Toch is de auto steen- en steenkoud. 🥶 Als ik de deuren open voel ik dat de fan op een matige stand ijskoude lucht staat te blazen. Vervolgens 'start' ik de auto en in READY mode wordt de lucht wel warm (na een opwarmtijd ook waarbij de fan niet hard wil draaien, alsof je niet hebt voorverwarmd).

Driemaal remote cilmate gebruikt; éénmaal heeft het wel gewerkt, tweemaal in deze rare failure mode zonder dat het warm werd. Het is dus niet de bug van de app waarbij bepaalde features niet werken (spiegels/achterruit enzo), want de auto reageert goed en heeft het HEAT lampje aan op het dashboard. Na de eerste keer dacht ik nog dat het een one-off was en deed er niks mee. Maar nu vanmorgen was het de tweede keer en vraag ik hier maar even: herkennen jullie dit probleem?

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 20-11-2025 10:30 ]

• eltron
Dennis 1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:02:
[...]

@bartvl Als ik met nat weer wegrijdt dat slip ik wel snel. Hangt natuurlijk ook af van de mate waarin ik het stroompedaal indruk, maar toch :)
I sowieso zwak punt, veel vermogen en weinig druk/gewicht op de voorwielen. Bij optrekken wordt dat effect nog sterker doordat de neus omhoog komt.
Het kan wel uitmaken in welke drive mode je rijdt. Bij eco zal het minder zijn dan bij Sport.
Banden heeft wel effect maar is niet het grootste issue.

• FitTiv
CT schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:41:
[...]

Via aurorastore kan je oudere versies downloaden.

Verder wellicht werkt de app met magisk en universal safetynet fix module op graphene os weer, hier in ieder geval geen klachten icm lineageos microg

Trouwens voor de mensen met een degoogled android; de aa4mg module van magisk maakt het mogelijk zonder google programmatuur AA te draaien. Dit werkt prima bij de niro en een peug 208.

[ Voor 10% gewijzigd door FitTiv op 20-11-2025 11:01 ]

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

FitTiv schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:55:
[...]
Verder wellicht werkt de app met magisk en universal safetynet fix module op graphene os weer, hier in ieder geval geen klachten icm lineageos microg[..]
Het idee is dat graphene 'veiliger' (privacy etc.) is dan de normale androids die te verkrijgen zijn, maar wel locked/unrooted ivm de security.
Dus wat dit soort praktijken van app developers oplevert is dat je dus juist wel unlocked en rooted door het leven moet om hun zogenaamde beveiligingschecks te omzeilen? :o dat is dus de wereld op z'n kop waar ik op doel.

• bnwgraaf
FitTiv schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:55:
[...]

Via aurorastore kan je oudere versies downloaden.

Verder wellicht werkt de app met magisk en universal safetynet fix module op graphene os weer, hier in ieder geval geen klachten icm lineageos microg

Trouwens voor de mensen met een degoogled android; de aa4mg module van magisk maakt het mogelijk zonder google programmatuur AA te draaien. Dit werkt prima bij de niro en een peug 208.
als je de oude nog ergens kunt downloaden, zul je deze waarschijnlijk toch niet meer kunnen gebruiken. Bij starten van de app krijg je de melding dat je de nieuwe app moet gebruiken en volgens mij kom je niet voorbij die melding.

• EVfan
EVfan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:13:
[...]

@CyBeRSPiN
Even deze casus afsluiten, hopelijk draagt het bij aan onze kennis database van de eNiro.
Alle DHZ pogingen om het vermeende blad/blaadje te verwijderen waren vruchteloos, dus vandaag bij de dealer geweest (kon gelukkig snel terecht).
De analyse dat er blad in het ventilatie systeem zou zitten was correct.
Echter het ging niet om een of een paar blaadjes, maar een halve emmer 8)7
De monteur haalde van achter het dashboard hand voor hand gedroogd blad tevoorschijn.
Weg stationair draaiende diesel in de motorruimte, en weer netjes stil.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EVfan schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:14:
[...]

Even deze casus afsluiten, hopelijk draagt het bij aan onze kennis database van de eNiro.
Alle DHZ pogingen om het vermeende blad/blaadje te verwijderen waren vruchteloos, dus vandaag bij de dealer geweest (kon gelukkig snel terecht).
De analyse dat er blad in het ventilatie systeem zou zitten was correct.
Echter het ging niet om een of een paar blaadjes, maar een halve emmer 8)7
De monteur haalde van achter het dashboard hand voor hand gedroogd blad tevoorschijn.
Weg stationair draaiende diesel in de motorruimte, en weer netjes stil.
Hmm, goed te weten. Hier sta ik ook in de windstroom van vallend blad. (elke week de oprit weer vol).

• FitTiv
bnwgraaf schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:34:
[...]

als je de oude nog ergens kunt downloaden, zul je deze waarschijnlijk toch niet meer kunnen gebruiken. Bij starten van de app krijg je de melding dat je de nieuwe app moet gebruiken en volgens mij kom je niet voorbij die melding.
Ik dacht dat hij doelde op een oudere versie van de nieuwe app. De oude app werkt inderdaad (helaas) niet meer.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

FitTiv schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:24:
[...]

Ik dacht dat hij doelde op een oudere versie van de nieuwe app. De oude app werkt inderdaad (helaas) niet meer.
Servers en server api zijn flink gewijzigd laatste tijd bij Kia, dus verbaasd me niks.
De EVCC en Homeassistant hadden grootste moeite om het weer netjes werkbaar te krijgen.

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Get!em schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:40:
[...]

Servers en server api zijn flink gewijzigd laatste tijd bij Kia, dus verbaasd me niks.
De EVCC en Homeassistant hadden grootste moeite om het weer netjes werkbaar te krijgen.
Dat is nog een goed idee, ik ga dit weekend is home assistant proberen als app alternatief.
Ik heb nu ook reactie van kia en ze zeggen dood leuk dat je een door hun (lees: google) ondersteund toestel met Android versie moet kopen, maw ze zijn gewoon een "google sell out", erg jammer, helemaal in deze tijd van geopolitieke toestanden.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
BartjeV schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:28:
[...]

Wow dit is echt triest. Na banken nu ook al apps van auto's? Heeft helemaal niets met veiligheid te maken, ik durf wel te stellen dat GrapheneOS veiliger is dan een verouderde android telefoon die geen updates meer krijgt. Dit is gewoon valse veiligheid.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

CT schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 06:43:
[...]

Dat is nog een goed idee, ik ga dit weekend is home assistant proberen als app alternatief.
Ik heb nu ook reactie van kia en ze zeggen dood leuk dat je een door hun (lees: google) ondersteund toestel met Android versie moet kopen, maw ze zijn gewoon een "google sell out", erg jammer, helemaal in deze tijd van geopolitieke toestanden.
Je kunt daarin heel weinig bedienen, alleen de SoC charging limit, door lock.

Wel zie je veel meer waardes. En je bent sneller bij die waardes. De app van Kia start nogal traag op.
Nadeel is dat de force refresh niet altijd verse waardes oplevert. Zet dus ook je last-update datum in beeld.
Dit is hoe ik een beperkte snelle set aan gegevens in beeld heb.
(Gele balk is SoC en streepje erop is SoC limit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnPx9LskKZXy_ehEpFdFc0hLa0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JD62n5zzB2GxQJ1yOMKTbcvf.jpg?f=fotoalbum_large

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Get!em schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:05:
[...]
Je kunt daarin heel weinig bedienen, alleen de SoC charging limit, door lock.
[...]
Ok, dat is precies ook het enige dat ik uberhaupt gebruik in de app :D vooral charge limit (thuis 80% of de dag voor lange rit 100%..) en of de deur wel dicht is als je net de garage van een winkelcentrum uit loopt.. :+

Alleen het starten en stopen van laden zou wellicht ook nog handig zijn, soms start het laden niet (afhankelijk van hoe je de kabels aankoppelt etc.) en moet je toch handmatig in de app er een slinger aan geven, dit kan denk ik vast ook wel via het dashboard mocht dit niet kunnen, daar moet ik dan nog even in duiken.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
[...]

Overdrijven is ook een vak. Ze hebben waarschijnlijk eoa bedrijfje gevraagd een app te ontwikkelen en ondersteuning van alle mogelijke (custom) Android versies zal daar niet als acceptatiecriterium gebruikt zijn.
Zolang er genoeg mensen getroffen zijn en die ook gaan klagen zullen ze er mogelijk wat aan doen. Als het om een handvol mensen gaan (zal wel, want wie zet nu een custom OS op een telefoon?) heb je kans dat ze daar geen geld en moeite in gaan stoppen.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-11-2025 09:19 ]

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

@CyBeRSPiN Ik vind niet dat ik overdrijf, maar dat ter zijde, want ik snap dat niet iedereen hier actief mee bezig is of bewust is van..
En ik denk ook niet dat een topic over de e-niro (de auto zelf) hier direct schuld aan heeft of het topic is om hier diep op in te gaan.

Maar.. om wat meer licht te schijnen op wat hier gebeurd:

1. De app werkt prima op Android, enige acceptatie criteria voor veiligheid zou moeten zijn (zoals ze ook zelf aangeven in hun eigen pop-up) een locked bootloader en een un-rooted telefoon op Android. Wat hier gebeurd is actief checken via de google play service (geen android, maar een google service) op een lijst fingerprints van bedrijven (zoals google zelf of een samsung etc.) die betalen aan google om op die lijst te mogen (simpel gezegd). Dit heeft niks met veiligheid te maken zoals hier al eerder werd opgemerkt, maar hier verschuilt een bedrijf zich wel achter, en dat is dus gevaarlijk.
Kia app loopt al via de Google Play Store (als App) en dus geen third party installatie, de play store doet al een integrity check op het Android (AOSP) en kan de Play Service gebruiken voor bijv. notificaties e.d. zo werken overigens de meeste bank applicaties ook, het gaat hier om een specifieke ' do no evil' toevoeging van google zelf die niks toevoegd behalve uitsluiting

2. Waarom is dat 'gevaarlijk'? Nou er zijn veel redenen en heuvels om op te sterven om dit te verdedigen.
- Mijn persoonlijke heuvel is dat via deze drogreden een bedrijf Google (en ook Apple) als enige alternatief biedt voor hun App. Geen enkel ander platform (bijv. graphene, of e/OS (fairphone)) krijgt nog een eerlijke kans om naast Google en Apple een platform te lanceren, en hier werkt Kia dus actief aan mee.
- Andere reden kan zijn dat met deze google service en het gemak dat bedrijven dit gebruiken zorgt voor een monopoly op Android (AOSP) (dat al in gang is gezet) en uberhaupt de nagel voor de kist waar ze het in begraven, en dan kom je weer bij het punt dat de hele markt in handen is van de grote tech giganten in de USA.
- Of zoals ze bij graphene zelf uitleggen
Make sure to push back against false claims that it has something to do with compatibility or security issues. The only reason they aren't permitting it is because we do not license Google Mobile Services (GMS) and these apps are enforcing Google's business interests rather than security.

[ Voor 8% gewijzigd door CT op 21-11-2025 10:58 ]

• bnwgraaf
CT schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:36:
@CyBeRSPiN Ik vind niet dat ik overdrijf, maar dat ter zijde, want ik snap dat niet iedereen hier actief mee bezig is of bewust is van..
En ik denk ook niet dat een topic over de e-niro (de auto zelf) hier direct schuld aan heeft of het topic is om hier diep op in te gaan.

Maar.. om wat meer licht te schijnen op wat hier gebeurd:

1. De app werkt prima op Android, enige acceptatie criteria voor veiligheid zou moeten zijn (zoals ze ook zelf aangeven in hun eigen pop-up) een locked bootloader en een un-rooted telefoon op Android. Wat hier gebeurd is actief checken via de google play service (geen android, maar een google service) op een lijst fingerprints van bedrijven (zoals google zelf of een samsung etc.) die betalen aan google om op die lijst te maken (simpel gezegd). Dit heeft niks met veiligheid te maken zoals hier al eerder werd opgemerkt, maar hier verschuilt een bedrijf zich wel achter, en dat is dus gevaarlijk.

2. Waarom is dat 'gevaarlijk'? Nou er zijn veel redenen en heuvels om op te sterven om dit te verdedigen.
- Mijn persoonlijke heuvel is dat via deze drogreden een bedrijf Google (en ook Apple) als enige alternatief biedt voor hun App. Geen enkel ander platform (bijv. graphene, of e/OS (fairphone)) krijgt nog een eerlijke kans om naast Google en Apple een platform te lanceren, en hier werkt Kia dus actief aan mee.
- Andere reden kan zijn dat met deze google service en het gemak dat bedrijven dit gebruiken zorgt voor een monopoly op Android (AOSP) (dat al in gang is gezet) en uberhaupt de nagel voor de kist waar ze het in begraven, en dan kom je weer bij het punt dat de hele markt in handen is van de grote tech giganten in de USA.
- Of zoals ze bij graphene zelf uitleggen
[...]
Toch ben ik het wel eens met @CyBeRSPiN Er bestaan nog veel meer roms dan alleen GrapheneOS. En het is helemaal niet typisch iets van Kia dat ze die niet officieel ondersteunen. Het is geen doen om je app op alle in omloop zijnde (custom) OS systemen te testen.

Zelf heb ik veel ervaring in de CAD software en daar gebeurt niets anders.
Ik heb eens met een klant meegemaakt waar een Vault Database systeem van de CAD software op een Windows server was geinstalleerd maar niet goed functioneerde. Er werd een supportcase aangemaakt bij de supportafdeling, waar men een aantal dagen probeerde mee te denken en het op te lossen, totdat men vroeg naar het gebruikte besturingssysteem en daarbij hoorde dat het een niet ondersteunde Windows server versie was. Op dat moment was het gelijk "no supported OS, case closed". En daarbij hebben we het dan nog over een officiele, alleen niet ondersteunde, Windows versie!
Hier hebben we het over een open source project, gebaseerd op Android, maar zeker niet afkomstig van Google.

Zelfs met hardware werd maar een beperkte selectie van beperkte merken officieel ondersteund.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
bnwgraaf schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:47:
[...]

Toch ben ik het wel eens met @CyBeRSPiN Er bestaan nog veel meer roms dan alleen GrapheneOS. En het is helemaal niet typisch iets van Kia dat ze die niet officieel ondersteunen. Het is geen doen om je app op alle in omloop zijnde (custom) OS systemen te testen.

Zelf heb ik veel ervaring in de CAD software en daar gebeurt niets anders.
Ik heb eens met een klant meegemaakt waar een Vault Database systeem van de CAD software op een Windows server was geinstalleerd maar niet goed functioneerde. Er werd een supportcase aangemaakt bij de supportafdeling, waar men een aantal dagen probeerde mee te denken en het op te lossen, totdat men vroeg naar het gebruikte besturingssysteem en daarbij hoorde dat het een niet ondersteunde Windows server versie was. Op dat moment was het gelijk "no supported OS, case closed". En daarbij hebben we het dan nog over een officiele, alleen niet ondersteunde, Windows versie!
Hier hebben we het over een open source project, gebaseerd op Android, maar zeker niet afkomstig van Google.

Zelfs met hardware werd maar een beperkte selectie van beperkte merken officieel ondersteund.
Deze vergelijking gaat mank want play integrity checks hoef je niet te gebruiken dit wordt dus bewust aangezet zonder dat men de consequenties overziet. Bij jouw CAD software weet je wat een gesupported combinatie is en daar houd je als bedrijf rekening mee. Bij consumenten is dat niet aan de orde geen echte support en moet met breed scala toestellen werken.

Daarnaast voegt het niets toe maar sluit alleen mensen uit. :'(

• multikoe
[...]

Home Assistant is geen vervanger voor de app. Je kunt een aantal dingen niet: meldingen uitlezen bijvoorbeeld en je kunt ook de verwarming niet op afstand starten.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@CT ik volg je standpunt wel. Zeker mbt dat verschuilen achter “security”.
Dus notificaties vanuit de Kia server naar de app lopen, die kunnen dan niet werken. Want Google.
Dus dan moeten ze allerlei uitzonderingen gaan inbouwen dat als er geen Google services op de telefoon zijn ze dan moeten melden dat notificaties niet werken. Of moeten ze dan ook maar zorgen dat ze een alternatieve channel daarvoor gebruiken?

Ik ben zelf overigens nog steeds (passief) op zoek naar een alternatieve dongle om mn Kia te kunnen monitoren, na 2026 gaat de stekker eruit ivm uitfasering GPRS. Die dan mooi rechtstreeks met mn eigen server kan connecten zonder dat Kia kan meekijken waar ik rijd.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-11-2025 10:54 ]

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

@multikoe Dat begreep ik al maar dat is in mijn geval prima
@CyBeRSPiN Ik heb mijn epistel een kleine update gegeven, als verduidelijking dat het hier al gaat om een via de google (play) service geinstalleerde versie, en daar bovenop verhinderen ze nu dus toegang. Wel een goed onderscheid om wat te verduidelijken, het gaat hier dus niet om super custom android versie de-googled en de kia app buiten de appstore om geinstalleerd.. uiteraard zou het helemaal geweldig zijn als kia dat zou ondersteunen, maar ook ik leef niet in een sprookjes wereld _/-\o_

• BartjeV
Ik begrijp dat Kia niet actief gaat testen of hun app op GrapheneOS of andere varianten draait. Mijn probleem met de Kia app is dat die tot de laatste versie bij mij werkte en dat ze actief een check hebben ingebouwd (of dat is gebeurd in een library van een derde partij) die ten onrechte meldt dat mijn systeem geroot is. In de respons die ik van Kia kreeg werd FxShield genoemd. Daar kan ik alleen informatie van vinden in het Koreaans.

In de reviews op de play store is er een persoon die claimt dat de applicatie niet werkt wanneer USB debugging aanstaat in de developer opties. Als dat waar is, dan gaat een autofabrikant bepalen wat jij verder met je telefoon mag doen.

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:11
multikoe schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:45:
[...]

Home Assistant is geen vervanger voor de app. Je kunt een aantal dingen niet: meldingen uitlezen bijvoorbeeld en je kunt ook de verwarming niet op afstand starten.
Incorrect. Ik kan de klimaatregeling op afstand starten, deuren ontgrendelen/vergrendelen en het laden starten/stoppen, allemaal vanuit Home Assistant.

• richy3908
BartjeV schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:25:
In de reviews op de play store is er een persoon die claimt dat de applicatie niet werkt wanneer USB debugging aanstaat in de developer opties. Als dat waar is, dan gaat een autofabrikant bepalen wat jij verder met je telefoon mag doen.
Klopt, maar (gelukkig) niet wanneer USB-debugging aan staat, alleen dat als je een actieve verbinding hebt, de app niet wil starten. Dan zie je deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peOHWucUE4m57TNaj8djmKEBiqc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CrrHddIAvmAZkvqyQkLl45gY.png?f=fotoalbum_large

Dit is dus puur omdat ik via USB verbonden ben met mijn pc om scrcopy te kunnen gebruiken om mijn smartphone vanaf mijn pc te bedienen. Zodra ik de USB-verbinding verbreek (alleen de scrcopy-sessie stoppen is niet voldoende), kan ik de app gewoon starten, zonder USB-debugging uit te hoeven schakelen in de ontwikkelaarsopties.

• multikoe
richy3908 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:10:
[...]
Incorrect. Ik kan de klimaatregeling op afstand starten, deuren ontgrendelen/vergrendelen en het laden starten/stoppen, allemaal vanuit Home Assistant.
IK ben wel erg benieuwd hoe je dat gedaan hebt.

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Ik vind deze periode toch minder leuk om te rijden gezien het verbruik dan het voorjaar/zomer ;-)

We rijden tegenwoordig voor het overgrote deel nog maar kleine stukjes, geen warmtepomp dus het verbruik schiet omhoog. 25 kWh/100km is geen uitzondering.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
13art schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:07:
Ik vind deze periode toch minder leuk om te rijden gezien het verbruik dan het voorjaar/zomer ;-)

We rijden tegenwoordig voor het overgrote deel nog maar kleine stukjes, geen warmtepomp dus het verbruik schiet omhoog. 25 kWh/100km is geen uitzondering.
Winterjas aan en enkel de stoel- en stuurverwarming gebruiken.

• richy3908
multikoe schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:03:
[...]

Als je in Developer Tools naar tabblad Actions gaat en zoekt op 'kia', zie je daar allerhande acties staan. Niet alle werken, zoals 'open charging port', en je moet wel goed kijken welke opties je aanzet als je bijv. 'start climate' gebruikt (houd de Kia-app als maatstaf aan). Hier is een screenshot van bijv. 'start climate':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zq0WZZ-NJIZXc1O0W44hJ0YaRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cRe1OS7TFuL2mtoFmKP3RpGa.png?f=fotoalbum_large

• richy3908
multikoe schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:03:
[...]

Ik kan natuurlijk beter een screenshot maken terwijl hij op UI Mode staat. Maakt het wat inzichtelijker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9apF8yLUKmyRUPk8_1q5wnZbGis=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HzzaG5ewiqYOkTS9kBy8fq8M.png?f=fotoalbum_large

• multikoe
richy3908 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:18:
[...]
Als je in Developer Tools naar tabblad Actions gaat en zoekt op 'kia', zie je daar allerhande acties staan. Niet alle werken, zoals 'open charging port', en je moet wel goed kijken welke opties je aanzet als je bijv. 'start climate' gebruikt (houd de Kia-app als maatstaf aan). Hier is een screenshot van bijv. 'start climate':
Darn it! Daar heb ik nooit gekeken. Dit opent perspectieven!

• multikoe

Ik zou me daar niet druk om maken. Het risico bestaat dat je ooit je gas/electriciteitsverbruik van je huis van nu eens gaat vergelijken met het verbruik in de zomer. Als je dat extra verbruik dan optelt bij het extra verbruik van je auto dan lig je binnen no-time bij een psycholoog op de bank :)

• bnwgraaf
multikoe schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:48:
[...]

Wow, die kende ik ook nog niet!
Niet dat ik het handig vind om acties op de Kia uit te voeren via Home Assistant (momenteel gebruik ik daarvoor gewoon zonder problemen de app, of soms de widget), maar ik wil in Home Assistant de meest recente gegevens wel eens zien en heb nu op die manier een force update knop toegevoegd.

• richy3908
multikoe schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:48:
[...]

Dit is in ieder de YAML van een Lovelace-kaart met data van mijn auto:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
  - theme: Backend-selected
    title: Auto
    icon: mdi:car
    type: sections
    badges: []
    cards: []
    sections:
      - type: grid
        cards:
          - type: heading
            heading: Updaten
            heading_style: title
            icon: mdi:update
          - type: custom:stack-in-card
            mode: horizontal
            cards:
              - show_name: true
                show_icon: true
                type: custom:button-card
                color: rgb(0, 255, 0)
                size: 90px
                tap_action:
                  action: call-service
                  service: kia_uvo.update
                  service_data:
                    device_id: <REDACTED>
                show_state: false
                icon: mdi:car-connected
                name: Update
                hold_action:
                  action: none
              - show_name: true
                color: rgb(255, 0, 0)
                tap_action:
                  service: kia_uvo.force_update
                  service_data:
                icon: mdi:car-connected
                name: Forceer update
                hold_action:
        cards:
            heading: Vergrendeling
            icon: mdi:car-door-lock
          - type: conditional
            conditions:
              - entity: lock.e_niro_door_lock
                state: locked
            card:
              icon: mdi:lock-open-variant
              tap_action:
                service: script.unlock_car_and_update
              name: Ontgrendel auto
            conditions:
              - entity: lock.e_niro_door_lock
                state_not: locked
            card:
              icon: mdi:lock
              tap_action:
                service: script.lock_car_and_update
              name: Vergrendel auto
        cards:
            heading: Klimaatregeling
            icon: mdi:sun-snowflake-variant
          - type: custom:stack-in-card
            cards:
                conditions:
                  - entity: timer.niro_climate_control
                    state: active
                card:
                  type: entities
                  entities:
                    - entity: timer.niro_climate_control
                      name: Klimaatregeling
              - type: entities
                entities:
                  - entity: input_number.climate_control_time_e_niro
                    name: Tijd
                  - entity: input_number.niro_temperature
                    type: custom:slider-entity-row
                    hide_state: false
                    name: Temperatuur
                  - entity: input_boolean.niro_defrost_front
                    name: Ontdooien
                  - entity: input_boolean.niro_defrost_rear
                    name: Stuur, achterruit, zijspiegels
                conditions:
                  - entity: binary_sensor.e_niro_air_conditioner
                    state: 'off'
                card:
                  show_name: true
                  tap_action:
                    service: script.turn_on
                    service_data:
                      entity_id: script.start_e_niro_hvac
                  icon: mdi:hvac
                  name: Start klimaatregeling
                  hold_action:
                conditions:
                    state: 'on'
                card:
                  tap_action:
                    service_data:
                  name: Start klimaatregeling
                  hold_action:
                conditions:
                card:
                  tap_action:
                    service_data:
                      entity_id: script.stop_e_niro_hvac
                  name: Stop klimaatregeling
                  hold_action:
                entities:
                  - entity: input_datetime.niro_departure_time1
                  - entity: input_datetime.niro_departure_time2
                show_header_toggle: true
        cards:
            heading: Opladen
            icon: mdi:ev-station
            conditions:
              - entity: binary_sensor.e_niro_ev_battery_charge
                state: 'off'
            card:
              tap_action:
                service_data:
                  entity_id: script.start_charging_car
              hold_action:
              name: Start met laden
              icon: mdi:battery-charging
            conditions:
            card:
              tap_action:
                service_data:
                  entity_id: script.stop_charging_car
              hold_action:
              name: Stop met laden
        cards:
            heading: Status
            icon: mdi:list-status
            entities:
              - entity: sensor.e_niro_last_updated_at
                name: Laatst bijgewerkt
              - entity: sensor.e_niro_ev_battery_level
                name: Hoogvoltageaccu
              - entity: sensor.e_niro_car_battery_level
                name: 12V-accu
              - entity: sensor.niro_plugged_in
                name: Inplugstatus laadkabel
                icon: ''
                name: Oplaadstatus
              - entity: binary_sensor.e_niro_defrost
                name: Voorruit ontdooien
              - entity: binary_sensor.e_niro_back_window_heater
                name: Achterruit-/zijspiegelverwarming
              - entity: binary_sensor.e_niro_steering_wheel_heater
                name: Stuurwielverwarming
              - entity: number.e_niro_ac_charging_limit
                name: Oplaadlimiet
              - entity: number.e_niro_dc_charging_limit
                name: Oplaadlimiet snellader
              - entity: sensor.niro_odometer
                name: Kilometerstand
                secondary_info: none
                icon: mdi:counter
              - entity: sensor.e_niro_ev_range
                name: Geschat bereik
                secondary_info: none
            state_color: true
        cards:
            heading: Locatie
            icon: mdi:map-marker
            grid_options:
              columns: full
              rows: 1
          - type: map
            entities:
              - entity: device_tracker.e_niro_location
            theme_mode: dark
            grid_options:
              columns: full
              rows: 7
        cards:
            heading: Algemene data
            icon: phu:bulb-general-group
            entities:
              - entity: sensor.e_niro_last_updated_at
                name: Laatst bijgewerkt
              - entity: binary_sensor.e_niro_trunk
                name: Achterklep
              - entity: binary_sensor.e_niro_back_window_heater
                name: Achterruitverwarming
              - entity: binary_sensor.e_niro_tire_pressure_all
                name: Bandendruk algemeen
              - entity: binary_sensor.e_niro_tire_pressure_front_left
                name: Bandendruk linksvoor
              - entity: binary_sensor.e_niro_tire_pressure_front_right
                name: Bandendruk rechtsvoor
              - entity: binary_sensor.e_niro_tire_pressure_rear_left
                name: Bandendruk linksachter
              - entity: binary_sensor.e_niro_tire_pressure_rear_right
                name: Bandendruk rechtsachter
              - entity: sensor.e_niro_data
                name: Data
                icon: mdi:database
              - entity: sensor.e_niro_ev_range
                name: Geschatte actieradius
              - entity: sensor.e_niro_estimated_portable_charge_duration
                name: Geschatte druppellaadtijd
              - entity: sensor.e_niro_estimated_charge_duration
                name: Geschatte oplaadtijd
              - entity: sensor.e_niro_estimated_fast_charge_duration
                name: Geschatte snellaadtijd
              - entity: sensor.niro_plugged_in
                name: Inplugstatus laadkabel
              - entity: sensor.niro_odometer
                name: Kilometerteller
                icon: mdi:counter
              - entity: device_tracker.e_niro_location
                name: Locatie
              - entity: binary_sensor.e_niro_engine
                name: Motor
              - entity: binary_sensor.e_niro_hood
                name: Motorkap
              - entity: sensor.e_niro_car_battery_level
                name: Oplaadniveau 12V-accu
              - entity: sensor.e_niro_ev_battery_level
                name: Oplaadniveau hoogspanningsaccu
                name: Oplaadstatus
              - entity: binary_sensor.e_niro_front_left_door
                name: Portier linksvoor
              - entity: binary_sensor.e_niro_front_right_door
                name: Portier rechtsvoor
              - entity: binary_sensor.e_niro_back_left_door
                name: Portier linksachter
              - entity: binary_sensor.e_niro_back_right_door
                name: Portier rechtsachter
              - entity: binary_sensor.e_niro_steering_wheel_heater
                name: Stuurwielverwarming
              - entity: binary_sensor.e_niro_defrost
                name: Voorruitverwarming
            show_header_toggle: false
            state_color: true
    max_columns: 4
    path: auto

De andere objecten, zoals scripts etc., wil ik ook wel delen.

Update: en niet alles werkt (goed), zoals bijv. het schedulen van de klimaatregeling. Daar is tegenwoordig een aparte Action voor, maar daar ben ik nooit ingedoken.

[ Voor 1% gewijzigd door richy3908 op 21-11-2025 15:57 . Reden: Verduidelijking ]

• gjcvro
richy3908 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:18:
[...]

[Afbeelding]
Ik ben ook al een keer tegen gekomen dat je blijkbaar laden zou moeten kunnen starten en stoppen, en ook de laadstroom zou kunnen regelen. Toen wel zitten zoeken, maar kwam niet echt verder.

• richy3908
gjcvro schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:11:
[...]

Ik ben ook al een keer tegen gekomen dat je blijkbaar laden zou moeten kunnen starten en stoppen, en ook de laadstroom zou kunnen regelen. Toen wel zitten zoeken, maar kwam niet echt verder.
Klopt, en die werken ook bij mij:
  • Laden starten: kia_uvo.start_charge (werkt alleen met AC laden)
  • Laden stoppen: kia_uvo.stop_charge (werkt alleen met AC laden)
  • Oploaadlimieten instellen: kia_uvo.set_charge_limits
Laadstroom instellen (kia_uvo.set_charging_current) is tegenwoordig ook mogelijk, zie ik. Nooit gebruikt, dus ik weet niet of die werkt.

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
multikoe schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:51:
[...]

Ik zou me daar niet druk om maken. Het risico bestaat dat je ooit je gas/electriciteitsverbruik van je huis van nu eens gaat vergelijken met het verbruik in de zomer. Als je dat extra verbruik dan optelt bij het extra verbruik van je auto dan lig je binnen no-time bij een psycholoog op de bank :)
Shit, daar had ik nog niet over nagedacht, nu wel. En bedankt! ;)

• multikoe
bnwgraaf schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:27:
[...]

Wow, die kende ik ook nog niet!
Niet dat ik het handig vind om acties op de Kia uit te voeren via Home Assistant (momenteel gebruik ik daarvoor gewoon zonder problemen de app, of soms de widget), maar ik wil in Home Assistant de meest recente gegevens wel eens zien en heb nu op die manier een force update knop toegevoegd.
Ik zou het willen gebruiken om 's ochtends de auto voor te verwarmen voor mijn vrouw. Die vetrekt op vaste tijden. Ik ga er mee spelen.

• richy3908
Oké, zoals beloofd, hierbij nog wat objecten in Home Assistant m.b.t. de e-Niro. Het zou zomaar kunnen dat sommige objecten eigenlijk niet eens meer in gebruik zijn; vooral tussen de helpers zitten er kanshebbers.

Helpers

Charge limit AC e-Niro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2NWGYHc0ZhsAWbQ7GoGzx-VVww=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vnSrAU55D8HPr1UARSW0fm2S.png?f=fotoalbum_large
Charge limit DC e-Niro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_OGUmdkXl44GNgNPsI7V_83jRk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KRdkzwQap3p5ys3kBzZ0m5wI.png?f=fotoalbum_large
Climate control e-Niro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Qg5-MwYtyp94jB9rqje_d-lc_Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pi67JZslryUDEPChm0oV0Rq9.png?f=fotoalbum_large
Climate control time e-Niro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5y8Oqc1NYGFqZUo2OTJjN0ax4HA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nLChtxxb3BPo15THY6xkm4Jj.png?f=fotoalbum_large
Defrost e-Niro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5ahGmyuA1RMhRwA7w3QIIx4J1k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wRewPtM1KO6JvE55b5FugnXD.png?f=fotoalbum_large
Defrost steering wheel, back window, side mirrors e-Niro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCb83gWp05FivWoVTqeq-u4CqU0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DsWdT6hUsWt1NCfRxpB5XSaK.png?f=fotoalbum_large
HVAC e-Niro defrost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0voj66euPYJANxkJWsb6Wy5wRwI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TuBxXN8yFfdFqzsBWW0B8x1d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYOSiSkJxsMpEECpgG6gJ_kA_Mk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HHYg49GPhBKiYAlOu7CPtbPZ.png?f=fotoalbum_large
HVAC e-Niro heating
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_ftWZ3C2vsPCbSBjgzTlsiAte8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w9f1TyZVABlxhpb4oRjCG7r2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3OwOww2S4xdZiIRo2GfNHcmXjE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9jvbwjOn4AbEc2Wd8rfg0h4O.png?f=fotoalbum_large
HVAC e-Niro temperature
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OKxwmM84ELxP7Pg2kaZOAAcz5M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CKtB9ttwEwUaQL8qyORHf6Ut.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpqevq1fE84eQBNOnEI1CrvBgWM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oiZ8Zp9EXjAli31YZZRoJ64r.png?f=fotoalbum_large
Niro odometer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVGP8xlfkbK54AXa9ph_PaB_aBA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XAMPDQ7SDXGX6RCvM0fFsVLM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OWdtDOZKtIIfDXCiTUS1o-teBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IDSCnWKGGcP4ERSryF5FtWdx.png?f=fotoalbum_large
Niro plugged in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ToIIc1FaXRkkfI-4ZHEg0zgahM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5teN4hYU7BJ5Mqqfhn76v6Wm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sjx-poI3zzCuk5Jhd4IEKQn1x8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O6G2PX5WISNSO56N6XMRGP9o.png?f=fotoalbum_large
Odometer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXbTWQvFb1ejxiWJ102aR3i8jX4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WqDAlAjZfobX7Eq9FBhBzPZE.png?f=fotoalbum_large
Temperature e-Niro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCnSQnypaWGN4DkzvTqBgO1RQdg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EL6gQPlwABp0B806qVicB3AJ.png?f=fotoalbum_large
Vertrekdatum/-tijd 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmDO8RGWJ1wV4_Ze7oWbAdw9vxk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KntnjjwGbtwRBwVFR50bW1VL.png?f=fotoalbum_large
Vertrekdatum/-tijd 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4oS74WjjdPqDJzlQ1mdnM17dJA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vZC1nQjQuxLJFJPBaBvz6YTt.png?f=fotoalbum_large

Scripts

Lock car and update
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Lock car and update
sequence:
  - action: kia_uvo.lock
    data:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 5
      milliseconds: 0
  - action: kia_uvo.update
    data:
mode: single
description: ""
Start car climate control
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
alias: Start car climate control
sequence:
  - data:
      duration: "{{ states('input_number.climate_control_time_e_niro') }}"
      climate: true
      temperature: "{{ states('input_number.niro_temperature') }}"
      defrost: >-
        {{ iif(is_state('input_boolean.niro_defrost_front', 'on'), true, false,
        false) }}
      heating: >-
        {{ iif(is_state('input_boolean.niro_defrost_rear', 'on'), '4', '0', '0')
        }}
    action: kia_uvo.start_climate
  - delay:
      seconds: 10
  - repeat:
      count: 5
      sequence:
          data:
        - delay:
        - if:
            - condition: state
              entity_id: binary_sensor.e_niro_air_conditioner
              state: "on"
          then:
            - action: notify.send_message
              target:
                entity_id: notify.home_assistant
              data:
            - parallel:
                - data:
                    duration: >
                      {{ states('input_number.climate_control_time_e_niro') |
                      multiply(60) | int }}
                  target:
                    entity_id: timer.niro_climate_control
                  action: timer.start
                - delay: >-
                    {{ states('input_number.climate_control_time_e_niro') |
                    multiply(60) | int }}
            - repeat:
                count: 5
                sequence:
                    data:
                  - if:
                      - condition: state
                        entity_id: binary_sensor.e_niro_air_conditioner
                        state: "off"
                    then:
                      - delay:
                      - stop: ""
  - action: notify.send_message
    target:
      entity_id: notify.home_assistant
    data:
      title: Klimaatregeling e-Niro gestopt
mode: restart
Start charging car
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Start charging car
sequence:
  - data:
    action: kia_uvo.start_charge
  - repeat:
      count: 2
      sequence:
        - delay:
            seconds: 30
        - data:
          action: kia_uvo.update
Stop car climate control
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
alias: Stop car climate control
sequence:
  - data:
    action: kia_uvo.stop_climate
  - repeat:
      sequence:
        - delay:
        - data:
  - data: {}
    target:
    action: script.turn_off
  - repeat:
      sequence:
        - delay:
        - data:
    target:
    action: timer.finish
  - delay:
    target:
    action: timer.cancel
Stop charging car
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Stop charging car
sequence:
  - data:
    action: kia_uvo.stop_charge
  - repeat:
      sequence:
        - delay:
        - data:
Unlock car and update
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Unlock car and update
sequence:
  - action: kia_uvo.unlock
    data:
  - delay:
    data:

Automations

Set e-Niro odometer
Ik weet niet of deze nog nodig is, maar ik heb deze automation gemaakt toen het regelmatig gebeurde dat de odometer op 0 stond, en hij werkt goed, dus deze draait nog steeds. Op de Lovelace-kaart staat dus niet de daadwerkelijke odometer, maar een input_number-helper die door deze automation bijgewerkt wordt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Set e-Niro odometer
triggers:
  - seconds: /10
    trigger: time_pattern
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.e_niro_odometer
    above: input_number.odometer
actions:
  - data:
      value: "{{ states('sensor.e_niro_odometer') }}"
    target:
      entity_id: input_number.odometer
    action: input_number.set_value

[ Voor 100% gewijzigd door richy3908 op 21-11-2025 19:44 ]

• eltron
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:17:
[...]Overdrijven is ook een vak. Ze hebben waarschijnlijk eoa bedrijfje gevraagd een app te ontwikkelen en ondersteuning van alle mogelijke (custom) Android versies zal daar niet als acceptatiecriterium gebruikt zijn.
Zolang er genoeg mensen getroffen zijn en die ook gaan klagen zullen ze er mogelijk wat aan doen. Als het om een handvol mensen gaan (zal wel, want wie zet nu een custom OS op een telefoon?) heb je kans dat ze daar geen geld en moeite in gaan stoppen.
Doe het al meer dan een jaar zonder app en zeker gezien deze discussie wordt ik daar steeds blijer om.
Wel nog een lichte behoefte om op afstand SOC te kunnen uitlezen. Nu loop ik ca. 1x per kwartaal even naar de auto om te checken of er nog genoeg lading is voor volgende rit. (Meestal is dat geen vraag en is het zeker dat het voldoende is).

• gjcvro
eltron schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:59:
[...]
Doe het al meer dan een jaar zonder app en zeker gezien deze discussie wordt ik daar steeds blijer om.
Die snap ik niet zo goed. Je wordt blij dat iets niet werkt dat je niet gebruikt?

• eltron

Bizar, ik moest vanmorgen voor het eerst weer krabben, maar kom vandaag uit op 12,3kWh/100km over 2 kleine ritjes van totaal ca, 90km. wel warmtepomp overigens.
(En de GOM geeft nog 511km aan bij 100% SOC.)

• eltron
gjcvro schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:01:
[...]Die snap ik niet zo goed. Je wordt blij dat iets niet werkt dat je niet gebruikt?
Vooral blij dat ik al de problemen niet heb die in dit draadje voorbij komen :) over de app.
Of met andere woorden, ik mis het niet, behalve heel soms de SOC.

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
eltron schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:03:
[...]

Bizar, ik moest vanmorgen voor het eerst weer krabben, maar kom vandaag uit op 12,3kWh/100km over 2 kleine ritjes van totaal ca, 90km. wel warmtepomp overigens.
Met klein ritje bedoel ik 5 a 6km. Net genoeg om de auto op te warmen dus. Overigens is 12,3kWh/100km in deze periode voor mij onhaalbaar, ook op langere stukken. Dan ligt het meer rond de 16 a 17.

• bnwgraaf
eltron schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:03:
[...]

Apart! Sinds ik de e-Niro heb hoef ik juist nooit meer ijs te krabben! :P

• eltron
13art schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:06:
[...]

Met klein ritje bedoel ik 5 a 6km. Net genoeg om de auto op te warmen dus. Overigens is 12,3kWh/100km in deze periode voor mij onhaalbaar, ook op langere stukken. Dan ligt het meer rond de 16 a 17.
Dergelijke ritjes heb ik ook wel af en toe, naar supermarkt heen en weer en zo, maar kom ook dan nog wel rond de 12kWh uit. Soms iets lager 11,7of zo, soms iets hoger 12,5/12,7. Maar veel meer niet.

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
eltron schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:10:
[...]

Dergelijke ritjes heb ik ook wel af en toe, naar supermarkt heen en weer en zo, maar kom ook dan nog wel rond de 12kWh uit. Soms iets lager 11,7of zo, soms iets hoger 12,5/12,7. Maar veel meer niet.
Haha dat is voor mij dan weer onbegrijpelijk :? _O-
Zelf in de zomer kom ik daar zelden aan.

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 21-11-2025 20:12 ]

• eltron
bnwgraaf schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:10:
[...]

Apart! Sinds ik de e-Niro heb hoef ik juist nooit meer ijs te krabben! :P
O bij mij is het andersom. Sinds ik de e-Niro heb moet ik weer krabben, maar dat scheelt dan ook weer in het verbruik. :)

Voorheen had ik een standkachel en was de auto al ontdooid op geplande tijdstip.
En ja bij de E-Niro kan dat dus ook maar maak ik daar geen gebruik van, mijn keuze...
(Al gaat het krabben wel vrij vlot omdat ik wel de auto dan even op max zet).

• eltron
13art schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:11:
[...]Haha dat is voor mij dan weer onbegrijpelijk :? _O-
Zelf in de zomer kom ik daar zelden aan.
Wel in ECO modus met regeneratie op 3?
en stoelkoeling ipv airco?

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 21-11-2025 20:15 ]

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
eltron schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:15:
[...]

Wel in ECO modus met regeneratie op 3?
Zal het morgen voor de grap eens proberen (regeneratie staat altijd al op 3 overigens) met de eco stand. Maar de enkele keer dat ik met de eco stand reed scheelde dat niet veel met de normaal modus. Volgens de GOM scheelt het dan enkele kilometers. Niet echt noemenswaardig. Maar misschien is dat in het najaar/winter anders.

[ Voor 29% gewijzigd door 13art op 21-11-2025 20:18 ]

• Dennis 1
eltron schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:31:
[...]

I sowieso zwak punt, veel vermogen en weinig druk/gewicht op de voorwielen. Bij optrekken wordt dat effect nog sterker doordat de neus omhoog komt.
Het kan wel uitmaken in welke drive mode je rijdt. Bij eco zal het minder zijn dan bij Sport.
Banden heeft wel effect maar is niet het grootste issue.
@eltron Ik rijd altijd in Normal. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn met All season banden. Ik zal het waarschijnlijk binnnkort gaan ervaren. :)

• Dennis 1

@13art Scheelt het verbruik met of zonder warmtepomp zoveel? :|
Pagina: 1 ... 356 357 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.