Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ZorbaR schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 20:24:
De e-Niro zou onze 2014 Volvo S60 vervangen, maar qua interieurafwerking is dit duidelijk een stap terug. Dus dat wordt afwegen of het voor ons dat waard is.
Tja, het is maar waar je voor gaat: het interieur waar je tegenaan kijkt of datgene wat je werkelijk merkt als rijervaring, inclusief de zetels. Ik zou het wel weten (en heb al gekozen :P ). Als je een luxer interieur wilt komt daar natuurlijk een bijbehorend prijskaartje bij...

Maar bij de huidige stand van zaken en het huidige aanbod kom je binnen dit WLTP-bereik hoofdzakelijk uit bij Kia e-Niro en Tesla, waarbij aangetekend moet worden dat die laatste 30-50% duurder is.

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 18-05-2019 20:31 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 20:30:
[...]

Tja, het is maar waar je voor gaat: het interieur waar je tegenaan kijkt of datgene wat je werkelijk merkt als rijervaring, inclusief de zetels. Ik zou het wel weten (en heb al gekozen :P ). Als je een luxer interieur wilt komt daar natuurlijk een bijbehorend prijskaartje bij...

Maar bij de huidige stand van zaken en het huidige aanbod kom je binnen dit WLTP-bereik hoofdzakelijk uit bij Kia e-Niro en Tesla, waarbij aangetekend moet worden dat die laatste 30-50% duurder is.
Ik durf wel te zeggen dat hij met interieurafwerking ook de kwaliteit van de stoelen bedoelt en dat is natuurlijk erg belangrijk.

Tesla is niet per se duurder. De SR+ is ongeveer gelijk, en ja, minder WLPT, maar de mega charge rage compenseert daarvoor...

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
ZorbaR schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 20:24:

Eerste indrukken van het interieur waren gemengd, het voelt wat druk aan en bepaalde accenten (zoals het plastic tussen de rechter- en middenventilatieroosters, en naast het navigatiescherm) vond ik zelfs niet mooi. Beetje jammer.
De electrische XC40 heeft een schitterend interieur... Maar wel een vanafprijs van €60.000,-

https://ev-database.nl/auto/1188/Volvo-XC40-Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

_eLMo_ schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 20:37:
Tesla is niet per se duurder. De SR+ is ongeveer gelijk, en ja, minder WLPT, maar de mega charge rage compenseert daarvoor...
Daarom zei ik "binnen dit WLTP-bereik". Je wilt toch geen boodschappenwagentje voor de regio... O-)
De Tesla is dus een stuk duurder.
Minxz schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 20:39:
De electrische XC40 heeft een schitterend interieur... Maar wel een vanafprijs van €60.000,-
https://ev-database.nl/auto/1188/Volvo-XC40-Electric
Ook daar dus: een stuk duurder.

Dat geld houd ik liever in mijn zak en kies voor iets minder luxe om tegenaan te kijken. Op de stoelen van de e-Niro heb ik helemaal nix aan te merken. Heerlijke zetels!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
Hippe Lip schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 20:45:
[...]

Ook daar dus: een stuk duurder.

Dat geld houd ik liever in mijn zak en kies voor iets minder luxe om tegenaan te kijken. Op de stoelen van de e-Niro heb ik helemaal nix aan te merken. Heerlijke zetels!
Helemaal mee eens.... ik ben ook Volvo's gewend en die zijn heel netjes afgewerkt. maar ik ben niet jaloers op mijn collega die wel een (diesel) XC40 heeft met een schitterend exterieur en interieur. Want hij is over 5 jaar gezien 27000 euro netto meer kwijt aan bijtelling dan ik als ik straks mijn e-niro heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@ZorbaR alsof de 2014 S60 zo’n mooi interieur had :?

Ik kom uit een 2014 Mercedes C, en vind het interieur van de e-Niro niet noemenswaardig slechter afgewerkt. Wel is de ergonomie veel minder. Dat is naast de ruimte en looks ook het enige wat ik mis sinds de overstap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:30
Ik geef ook gewoon mijn eigen mening en ervaringen...
Geen twijfel dat Kia prijs/kwaliteit een prachtige wagen heeft afgeleverd.

Keep on running

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:26
Gisteren proefrit gemaakt in een Tesla model 3 Longe Range.
Ben er niet zwaar door overtuigd.

De Tesla rijdt heel goed alleen er waren een paar dingen waar ik toch mijn twijfels over heb:

Bediening via het scherm is minder praktisch dan fysieke knoppen. Even het dimlicht inschakelen is toch eerst naar het scherm moeten kijken, waarbij dit bij de Kia op gevoel kan.

De kofferruimte is minder praktisch dan bij de E-Niro. Zeker met het oog op mijn huidige gezinsleven (kleine van 1 jaar).

De stoelen van de Model 3 zaten prima. Niet zo goed als in mijn huidige Volvo V40, maar goed genoeg. De stoelen van de Kia maakte bij de proefrit meer indruk.

Autopilot is wel echt stukken fijner in de bediening dan de ACC van de Kia. Waar ik bij de Tesla gelijk soepel kon rijden, was het bij de Kia toch even zoeken en wennen.

De audio in de Kia vond ik persoonlijk in het sub laag beter klinken dan de Tesla. De Tesla klinkt over het gehele bereik wel weer net even wat zuiverder, maar de Kia klonk ook zeker niet slecht.

Het laden bij de Tesla is daarentegen natuurlijk wel beter. 3 fase voor de Tesla, 1 fase voor de Kia. Dat is nog wel een dingetje, aangezien ik afhankelijk ben van laden op de zaak of openbaar laden.

De Tesla is stiller op hogere snelheden dan de Kia. Logisch (meer aerodynamisch).

Kortom: dat wordt nog een paar nachtjes flink twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

PdeBie schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:22:
De Tesla rijdt heel goed alleen er waren een paar dingen waar ik toch mijn twijfels over heb:

Bediening via het scherm is minder praktisch dan fysieke knoppen. Even het dimlicht inschakelen is toch eerst naar het scherm moeten kijken, waarbij dit bij de Kia op gevoel kan.
Dat vind ik nou ook. Eigenlijk best wel gevaarlijk, zoveel van die dingen via een touchscreen. Je aandacht moet daar teveel naartoe, waar je een fysieke knop ook op het gevoel kunt doen.
Het laden bij de Tesla is daarentegen natuurlijk wel beter. 3 fase voor de Tesla, 1 fase voor de Kia. Dat is nog wel een dingetje, aangezien ik afhankelijk ben van laden op de zaak of openbaar laden.
Daar heb je zeker een punt. Het kan overigens zijn dat de nieuwe versie van de e-Niro ook met een driefaselader komt. Maar dat is voorlopig nog koffiedik kijken. De Kona schijnt het te krijgen en omdat Hyundai en Kia van het zelfde concern zijn is het bepaald niet ondenkbaar dat de e-Niro het ook krijgt. Modeljaar 2020 dan ws.
Kortom: dat wordt nog een paar nachtjes flink twijfelen.
En doet het financiële verschil nog mee in de selectie? Gegeven een bepaalde WLTP-range is die Tesla wel een poepie duurder....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:25
Koop of lease? Bij koop lijkt me het risico mbt service/garantie ook nog een ding. Dat is bij Kia dik in orde, bij Tesla duidelijk nog niet.
Lastige keuze hoor, als ik nu zou moeten kiezen moest ik ook goed nadenken. Ik heb zelf een eigen oprit met laadpaal en rijd 99% van de tijd minder dan 150km/dag dus 3 fase laden boeit mij niet zo. Als je afhankelijk bent van openbaar laden is 3 fase laden wel heel fijn. Ook de lange afstandsritten zijn met de Tesla fijner ivm het SC netwerk en automatische planning, maar ook prima te doen met de vele CCS snelladers waar er steeds meer van komen.
De Kona krijgt volgend jaar 3 fase laden met de model update, gek genoeg nog niks bekend over de e-Niro, maar kan me haast niet voorstellen dat die dat dan ook niet krijgt.
Dan houd je eigenlijk de kofferbak van de Niro vs high tech bediening van de Tesla over. Bij een Model Y was het een ander verhaal, maar komt pas in 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@PdeBie
En we zitten hier dan wel in het e-Nirodraadje, maar als de Tesla binnen financiëel bereik ligt, is de Jaguar dan ook een optie?

En als je de Tesla bedoelt die in de zelfde prijsklasse ligt als de e-Niro, dan is de WLTP-range ook nog een selectiecriterium. Naar mijn mening een heel zwaar wegend criterium zelfs....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip de Model 3 is ca 10k duurder dan de Niro. De Jaguar is bijna 2x zo duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Tja, dat was ik ff vergeten.
Tis hier ook de vraag in hoeverre de de €€€ meetellen...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Het gaat om lease via mijn werkgever. Dus de 4% is wel DE reden om elektrisch te gaan.

Thuis laden is helaas geen optie, omdat ik aan een voetgangersgebied woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Hippe Lip De model 3 SR+ heeft 415km WLTP en ik denk op de snelweg dat de verschillen met de Niro nog wel eens kleiner zouden kunnen zijn omdat de Tesla gestroomlijnder is. Als ik die configureer dan kom je uit op 50K en met trekhaak 51K (en dan mag je wel een aanhanger trekken). Dan zit die qua bereik en prijs niet ver van de Niro af. Dan gaat het meer om: wat wil je en zoek je in een auto. Met de Niro kan je onopvallend EV rijden en heb je klassieke bediening en een uitgebreid service apparaat. Bij Tesla ga je voor de new kid on the block en val je op, heb je aparte bediening en de service is, laten we zeggen, anders dan anders.

Zelf ben ik nog steeds heel blij met mijn keus. Even een regenton van 240 liter halen en die rolt zo de kofferbak in met neergeklapte achterbank. Dat hoef je met een model 3 niet te proberen. Maar de wow-factor zit denk ik wel meer bij de Tesla en zeker als je een strak exemplaar treft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Verwijderd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:17:
@Hippe Lip De model 3 SR+ heeft 415km WLTP en ik denk op de snelweg dat de verschillen met de Niro nog wel eens kleiner zouden kunnen zijn omdat de Tesla gestroomlijnder is. Als ik die configureer dan kom je uit op 50K en met trekhaak 51K (en dan mag je wel een aanhanger trekken). Dan zit die qua bereik en prijs niet ver van de Niro af. Dan gaat het meer om: wat wil je en zoek je in een auto. Met de Niro kan je onopvallend EV rijden en heb je klassieke bediening en een uitgebreid service apparaat. Bij Tesla ga je voor de new kid on the block en val je op, heb je aparte bediening en de service is, laten we zeggen, anders dan anders.
Helemaal met je eens.
Zelf ben ik nog steeds heel blij met mijn keus. Even een regenton van 240 liter halen en die rolt zo de kofferbak in met neergeklapte achterbank. Dat hoef je met een model 3 niet te proberen. Maar de wow-factor zit denk ik wel meer bij de Tesla en zeker als je een strak exemplaar treft.
Tja, zeker waar. Ik ga ook meer voor praktische waarde. Een auto is voor mij meer gebruiksvoorwerp dan siervoorwerp. Die wow-factor hoeft voor mij dus niet. Kan zelfs negatief selectiecriterium zijn bij zoiets als de vleugeldeuren van de X...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:17
Ik schrik toch wel van de laadverliezen. Ik red het op 11kW palen (3,6 a 3,7kW laden) om slechts 4,5% SoC erbij te krijgen per uur. Ofwel, ik laad met maximaal 3kW effectief. Ik heb dus makkelijk een verlies van 15-20% met het laden, dat vind ik toch wel erg veel. Zeker omdat ik telkens maar tot 80% laadt, daarboven schijnt het nog erger te zijn.
Dit op openbare laadpalen. Over een aantal maanden verhuizen, dan lekker thuisladen. Maar als ik dan reken op een 16A-groep waardoor ik max 3kW effectief kan laden, maak ik me toch wel wat zorgen bij regelmatig grotere afstanden.

Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfj84
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-09-2024
Het 1-fase laden is voor mij het enige dat minder goed bevalt aan de auto. Comfort (zeker op wat langere ritten met SCC en de stoelen) vind ik echt top en de wegligging ook. Geluid van het JBL systeem is ruim voldoende en ook over de ingebouwde navigatie ben ik erg tevreden!

Wat betreft het laden:
Ik heb ook geen lader aan huis (appartement op de 11e :) ) dus ik ben ook afhankelijk van openbare laders. De palen in de stad haal ik ook maar 3,7kw, maar als ik er een hele nacht aan kan hangen levert dat toch flink wat op. Gelukkig kan ik op mijn werk vrijwel altijd laden, en de stops bij FastNed begin ik ook steeds meer aan te wennen. Het is echt even omschakelen op langere ritten (ik moet nog wel eens van Amsterdam naar Groningen heen en weer) en dan is het en kwestie van iets meer plannen.

Ondanks dat: de voordelen wegen voor mij nog altijd op tegen dit enige nadeel. Als ik echter standaard dagelijks veel meer kilometers zou moeten rijden dan zou ik dat denk ik niet zonder thuislaadoplossing willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ja 15-20% laadverlies schijnt toch wel normaal te zijn bij EV's. Of de verliezen groter zijn van 80-100% weet ik niet zeker, maar kan me er iets bij voorstellen.
@The__Virus afhankelijk hoeveel km je per dag rijdt zou je kunnen overwegen om een paal met loadbalancing te nemen. Met 3x25A kun je dan op 20-25A laden, en als je 1x40A hebt in je nieuwe huis dan kun je zelfs de volle 32A laden.
Met 16A heb je met een nacht laden dus wel weer 50% erbij, als je meer dan 200km/dag rijdt kom je dan in de knel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-02-2020
CyBeRSPiN schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:26:
Ja 15-20% laadverlies schijnt toch wel normaal te zijn bij EV's. Of de verliezen groter zijn van 80-100% weet ik niet zeker, maar kan me er iets bij voorstellen.
@The__Virus afhankelijk hoeveel km je per dag rijdt zou je kunnen overwegen om een paal met loadbalancing te nemen. Met 3x25A kun je dan op 20-25A laden, en als je 1x40A hebt in je nieuwe huis dan kun je zelfs de volle 32A laden.
Met 16A heb je met een nacht laden dus wel weer 50% erbij, als je meer dan 200km/dag rijdt kom je dan in de knel.
Je kan ook een verzwaring van je aansluiting aanvragen, in veel gevallen is dat gratis. Standaard is het nu 1x 40A. Doe de controle bij je netwerkbeheerder wat de kosten zijn. Je vastrecht enz stijgt niet tot 1x 40A.

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
YStunnenberg schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:29:
[...]

Je kan ook een verzwaring van je aansluiting aanvragen, in veel gevallen is dat gratis. Standaard is het nu 1x 40A. Doe de controle bij je netwerkbeheerder wat de kosten zijn. Je vastrecht enz stijgt niet tot 1x 40A.
Als je inderdaad een kleinere 1-fase aansluiting hebt (bijvoorbeeld 1x25A). Maar 3x25A is nu de standaard, en dan is de volgende trap 3x35A en dat kost 700 euro per jaar extra.
Van 3-fase terug naar 1-fase kan soms ook afhankelijk van de apparatuur in huis (moet je geen 3-fase kookplaat of warmtepomp hebben oid), dan moet je wel ook je meterkast ombouwen en een nieuwe meter later plaatsen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
CyBeRSPiN schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:36:
[...]

Als je inderdaad een kleinere 1-fase aansluiting hebt (bijvoorbeeld 1x25A). Maar 3x25A is nu de standaard, en dan is de volgende trap 3x35A en dat kost 700 euro per jaar extra.
Van 3-fase terug naar 1-fase kan soms ook afhankelijk van de apparatuur in huis (moet je geen 3-fase kookplaat of warmtepomp hebben oid), dan moet je wel ook je meterkast ombouwen en een nieuwe meter later plaatsen, etc.
Yep, goede aanvulling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
Volgens mij ligt er 3x25A. Gezien het feit dat ik straks een kookplaat en oven met 2 fasen heb, wil ik de 3 fasen wel in stand houden. Dan zou een Zappi of iets met DLB en instellen op max 23A import van het net optimaal zijn. Zeker i.c.m. de zonnepanelen die op het dak liggen.
Anderzijds: ik moet de paal zelf bekostigen. Dan lonkt het ook om gewoon een 3,7kW paal van Marktplaats te halen en maar te zien hoe het loopt. Voor dat geld kan ik de upgrade altijd later nog doen (verkoop je de paal weer voor dezelfde prijs). Want ook al is het traag, het gaat naar verwachting toch 90% van de tijd voldoende zijn.
Maar goed, de rest van de vragen zal ik wel weer in het laadpaal topic stellen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:26:
Ik heb een aparte kWh meter voor het thuisladen en tot dusver zit ik op 95,6 kWh voor 568 km (16,8 kWh/100km). Als ik binnenkort even tijd heb ga ik wat metingen doen om te kijken wat de verliezen zijn. Ik schat het ook in op ca. 15% (de auto geeft een verbruik aan van ca. 14,5 kWh/100km).

Verder probeer ik nog een systeem te ontdekken in de prognoses van de laadtijd die de app weergeeft. Ik laad op dit moment op 25A (5,6kWh), maar de prognose lijkt gebaseerd te zijn op 16A (3,8kWh).

Omdat de huidige 32A Emat-zekering nogal warm wordt ga ik die vervangen door een kwalitatief beter ABB exemplaar. Dan wil ik weer naar 30-32A laadstroom. Dan meet ik de verliezen nogmaals.

[ Voor 4% gewijzigd door hbolten op 20-05-2019 13:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PdeBie
Nou, het aantal nachtjes slapen duurde veel korter dan verwacht. Heb het met mijn vriendin eens goed over besproken en alle voors en tegens naast elkaar gelegd en we hebben de knoop maar gelijk doorgehakt.

De Kia E-Niro is aangevraagd bij de LM. Nu nog even afwachten op het definitieve contract. Die verwacht ik deze week.

Besteld:
Kia E-Niro Exclusive 64kWh (Platinum Graphite)
Aluminium 2 delig pedalenset
Lichtmetalen velgenset Kunsan 18 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@PdeBie gefeliciteerd! Wat gaf uiteindelijk de doorslag?
Die pedalenset kun je trouwens voor 12 euro inclusief verzenden van Ebay halen, heb je dan binnen een week in huis.

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-05-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Aantal zaken:
  • Ruimte/indeling. Sedan kofferbak van de Model 3 is gewoon minder praktisch dan de hogere kofferruimte van de Kia.
  • Prijs. Scheelt toch 10k en dus flink geld elke maand
  • Stoelen. De stoelen van de Tesla zaten goed, maar die van de Kia beter
En tot slot de W.A.F. :+

Mijn vriendin vind de Kia gewoon mooier. Maar met name punt 1 en 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Omdat de laadsnelheid aan een gewoon stopcontact (granny loader), of een laadpaal thuis of aan de weg zo onduidelijk is, heb ik maar eens twee tabelletjes gemaakt voor de e-Niro.
Eentje voor het bruto laden, de andere houdt rekening met 15% laadverliezen.

In de linker kolom staat waar je aan hangt: van 8A tot 32A bron.
De gele regel geeft aan bij welk verbruik je wilt kijken; van winterverbruik (range ca.350km) tot zuinige zomerrijder (range ca.450km). Gewoon een paar verbruiken genomen.
Het roze blok rechtsonder geeft bij de gegeven bron en het gegeven verbruik de laadsnelheid in km/h.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, op- en aanmerkingen. Dit lijstje wil ik plastificeren en in de auto bewaren om onderweg een idee te hebben wat het effect is als ik op stap ga en in een vreemde stad aan een paal ga hangen tijdens boodschappen doen of theaterbezoek.

Tabel laadsnelheden

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 20-05-2019 15:31 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10 22:33
Hippe Lip schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:30:
Omdat de laadsnelheid aan een gewoon stopcontact (granny loader), of een laadpaal thuis of aan de weg zo onduidelijk is, heb ik maar eens twee tabelletjes gemaakt voor de e-Niro.
Eentje voor het bruto laden, de andere houdt rekening met 15% laadverliezen.

In de linker kolom staat waar je aan hangt: van 8A tot 32A bron.
De gele regel geeft aan bij welk verbruik je wilt kijken; van winterverbruik (range ca.350km) tot zuinige zomerrijder (range ca.450km). Gewoon een paar verbruiken genomen.
Het roze blok rechtsonder geeft bij de gegeven bron en het gegeven verbruik de laadsnelheid in km/h.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, op- en aanmerkingen. Dit lijstje wil ik plastificeren en in de auto bewaren om onderweg een idee te hebben wat het effect is als ik op stap ga en in een vreemde stad aan een paal ga hangen tijdens boodschappen doen of theaterbezoek.

[Afbeelding: Tabel laadsnelheden]
Super, ik neem aan dat de verliezen een schatting zijn.
Idealiter zet je bij de laadsnelheid dan ook %SoC erbij dan kan je nagaan of voldoende % erbij gekomen is om de nog te rijden afstand te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bruneelm schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:35:
[...]

Super, ik neem aan dat de verliezen een schatting zijn.
Idealiter zet je bij de laadsnelheid dan ook %SoC erbij dan kan je nagaan of voldoende % erbij gekomen is om de nog te rijden afstand te overbruggen.
Die procenten snap ik niet helemaal. Je GoM geeft het geschatte resterende bereik aan. Nu ga je twee uurtjes op visite in de winter en hangt 'm daar aan de granny loader op 12A en je weet dat je er dan een goeie 20 km bij hebt gekregen. Daar gaat het toch om?

En ja, die 15% is ook maar een getal, gebaseerd op wat er hier zo links en rechts gezegd wordt. Net als die bereiken van 350 tot 450 km. Het gaat allemaal maar om er een idee van te krijgen waar we het úberhaupt over hebben; het is geen exacte weergave.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip leuke tabel! Als je SoC% per uur laden weergeeft dan heb je geen 3 kolommen nodig.
En dan kun je een vast tabelletje maken met SoC% en het te verwachten bereik op basis van het te verwachten verbruik (stad/snelweg/zomer/winter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Wat hebben jullie met die procenten toch? Wanneer gebruik je die? Dan moet je toch weer zelf gaan rekenen? Dit is juist bedoeld om een direct beeld van het effectieve laadresultaat te krijgen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Waar staat SoC voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
SoC = State of Charge, het accu percentage zegmaar, of ouderwets hoe "vol de tank is" ;)

De vulling van de accu is wat telt toch? Dan kun je vandaar uit wel beredeneren hoever je ermee komt (en dat is nogal afhankelijk van het verbruik van je volgende rit, niet op basis van je historie).
Denk dat je uiteindelijk wel een gevoel krijgt bij het percentage in het EV menu. Enkele reis naar werk kost me bijvoorbeeld 10% nu en 12% in de winter.
Als je wilt laden om ergens te komen, dan zoek je even op hoeveel % het kost om ergens te komen, en dan kun je uit de laadsnelheid tabel afleiden hoeveel % per uur je verwacht te kunnen laden.
Komt op hetzelfde neer, maar ik vind dat omrekenen naar km/u 'laadsnelheid' persoonlijk juist omslachtiger.
Uiteindelijk kwestie van gevoel kweken en je hebt het sowieso niet meer nodig :)

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-05-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:46:
De vulling van de accu is wat telt toch? Dan kun je vandaar uit wel beredeneren hoever je ermee komt (en dat is nogal afhankelijk van het verbruik van je volgende rit, niet op basis van je historie).
Het aantal kms dat je nog kunt rijden is wat er voor mij telt. Daar gaat het bij het rijden in de praktijk uiteindelijk toch om. En dan hoef ik nix meer te beredeneren en kan daarbij dus ook geen foutjes maken.
En dan ga ik er natuurlijk van uit dat je de komende rit niet opeens veel onzuiniger gaat rijden dan je tot nu toe deed op deze acculading.

Het lijkt erop dat je nog met je oude benzinemetertjesgevoel zit te werken. Dáár zet je idd te beredeneren dat als er nog een kwart in zat, dat je het net wel of niet naar huis zou redden. Maar de e-Niro heeft geen 'benzinemeter' die in procenten aangeeft, toch?
Denk dat je uiteindelijk wel een gevoel krijgt bij het percentage in het EV menu. Enkele reis naar werk kost me bijvoorbeeld 10% nu en 12% in de winter.
Nu kan ik het gewoon rechtstreeks aflezen. Vind ik zelf wel zo makkelijk, maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeuren en (vreemde?) denkwijzen.... O-)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
PdeBie schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:47:

De Kia E-Niro is aangevraagd bij de LM. Nu nog even afwachten op het definitieve contract. Die verwacht ik deze week.
Wat zeggen ze over de levertijd? Of is het een wagen die de LM al gereserveerd had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ja iedereen heeft zn eigen voorkeuren. De GoM (Guess-o-meter) werkt erg goed dus daar kun je sowieso vanuit gaan. Alleen als je normaal veel stad/binnenwegen rijdt en ineens een lange snelwegrit zou gaan maken ga je nat. Als ie bijv 100% vol 500km aangeeft bijvoorbeeld, dat red je echt niet met snelweg rijden.
Dus je hebt sowieso wat statistieken nodig om te beredeneren hoever je kan komen op basis van je accupercentage (nogmaals alleen als je ineens een lange rit gaat maken en afwijkt van je normale patroon).
Dat is het gevoel kweken waar ik op doelde.

De "benzinemeter" (accupercentage) bevindt zich in het EV-menu (knopje onder je navigatiescherm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:00:
De "benzinemeter" (accupercentage) bevindt zich in het EV-menu (knopje onder je navigatiescherm).
Ah juist, hier wreekt zich de nog vrij onervaren EV-rijder... 8)

Verder kunnen jij en ikke die redenering wel maken, maar daar hoef ik bij mijn vrouw niet mee aan te komen. Met dat tabelletje in de hand maak ik nog een kans dat ze er iets van snapt. :S

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
hbolten schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:56:
[...]

Wat zeggen ze over de levertijd? Of is het een wagen die de LM al gereserveerd had?
> 12 maanden. Maar collega's die vorige maand toevallig ook de E-Niro besteld hebben, krijgen hem dit jaar november al. Kortom: koffiedik kijken nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veefer
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-09-2022
Marty12345 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:16:
Zijn er hier rijders in de het Westland, omgeving Den Haag? Zie ze de laatste tijd steeds vaker.
jazeker, rijd regelmatig in Westland, den Haag, Delft en omgeving en Leiden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Twijfel overigens nog wel een beetje over de kleur. Runway Red lijkt mij ook wel gaaf. En dat in combinatie met de 18" Kunsan velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Laatst online: 06-08-2023
Soms nog mensen die een update hebben / weten ivm met wanneer ze zouden zijn gepland de nieuwe update van de e-Niro te gaan maken in de fabriek ?? Ik heb hier al mei horen vallen , andere mensen die dit kunnen bekrachtigen of ontkrachten ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:21
Vandaag nog een recent e-Niro gezien bij de Provincie Gelderland, iemand uit dit forum toevallig? Kenteken XL-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:41
Vdb.tim schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:21:
Soms nog mensen die een update hebben / weten ivm met wanneer ze zouden zijn gepland de nieuwe update van de e-Niro te gaan maken in de fabriek ?? Ik heb hier al mei horen vallen , andere mensen die dit kunnen bekrachtigen of ontkrachten ??
Ik was een week geleden nog bij mijn dealer voor een offerte om de trekhaak toe te voegen.
Hij bevestigde dat mijn E-Niro midden/eind september binnen komt. Hij heeft het niet over een facelift gehad. Laat staan over de hier genoemde prijs verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Hippe Lip schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:04:
[...]

Ah juist, hier wreekt zich de nog vrij onervaren EV-rijder... 8)

Verder kunnen jij en ikke die redenering wel maken, maar daar hoef ik bij mijn vrouw niet mee aan te komen. Met dat tabelletje in de hand maak ik nog een kans dat ze er iets van snapt. :S
Ik snap je redenering maar op mijn ICE had ik 4 zaken:
Diesel meter, gereden km sinds laatste tanken, GOM, rood ledje.
Ik wist perfect hoeveel km ik kon rijden bij 100, 75, 50, 25% en rode led, winter en zomer.
Enkel als het krap was keek ik naar de GOM.
Ik vermoed dat % bij een EV zal blijven, zeker omdat dit het getal is dat je krijgt op diverse (remote) schermen.
En ja een tabel om op te laden is handig maar de dame in kwestie zal eerst een bijscholing moeten volgen om uit te vissen welk type paal het is (technisch) én daarna een tabel met de volgorde van te gebruiken laadpas(sen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:13
bruneelm schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 08:21:
[...]

Ik snap je redenering maar op mijn ICE had ik 4 zaken:
Diesel meter, gereden km sinds laatste tanken, GOM, rood ledje.
Ik wist perfect hoeveel km ik kon rijden bij 100, 75, 50, 25% en rode led, winter en zomer.
Enkel als het krap was keek ik naar de GOM.
Ik vermoed dat % bij een EV zal blijven, zeker omdat dit het getal is dat je krijgt op diverse (remote) schermen.
En ja een tabel om op te laden is handig maar de dame in kwestie zal eerst een bijscholing moeten volgen om uit te vissen welk type paal het is (technisch) én daarna een tabel met de volgorde van te gebruiken laadpas(sen).
En daarom is de WAF hier gebaseerd op een eigen parkeerplek en laadpaal aan het schuurtje, zodat ze zich daar niet druk om hoeft te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Eddos schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 08:40:
[...]

En daarom is de WAF hier gebaseerd op een eigen parkeerplek en laadpaal aan het schuurtje, zodat ze zich daar niet druk om hoeft te maken ;)
Hier hetzelfde, totdat ze dochterlief in Frankfurt op wil gaan zoeken....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt allemaal lastig lastig hier.

GoM en SoC% bekijken, na n paar weken rijden weet je wel wat je ong doet op je SoC%. En nee daarvoor hoef je niet het EV menu in, die kan je ook in blokjes zien op in je tellerhuis.

Denk dat voor de meeste van ons de combi SoC% en GoM voldoende is om bij een laadpaal een goede estimate te kunnen maken. De vrouw hoeft alleen maar te checken of de GoM niet iets raars aangeeft t.o.v. de SoC% en waar nodig gewoon ff bij fastned stoppen (dan kan ze ook weer snel verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Het vergt gewoon ervaring. Het is ook eng/lastig voor de eerste keer een lange rit waarbij je MOET laden om terug thuis te komen. En dan nog mogelijk gedoe bij de laadpaal zelf met pasjes die niet overal werken of kabels die vast blijven zitten.
Ik zou zeggen: zoek vooraf uit waar palen in de buurt van de bestemming staan en prik daar dan in. Grote kans dat je dan thuis komt, en anders inderdaad snelladen. Gelukkig heeft de navigatie een mooie functie om snelladers te vinden.

Ik zie trouwens steeds vaker e-Niro's rijden, maar minder vaak dan de Model 3 en Kona, dus blijft lekker exclusief 8)

In het Tesla topic werd gemeld dat iemand merkte dat de auto minder accelereert naarmate de accu leger is.
Ik ben er op gaan letten en het lijkt met de e-Niro net zo te zijn, bij 80%+ lading is het een heel felle acceleratie. Maar onder de 50% is de echte pit er wel uit lijkt het, maar kan ook gewoon gevoel zijn. Hoe test je zoiets?

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-05-2019 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Zou best kunnen dat je gevoel klopt, als je een afstandsbestuurbare auto op batterijtjes hebt, gaat ie minder snel als de batterijtjes minder lading hebben. Denk dat dat met een EV hetzelfde is.. hoe je dat meet? Misschien op een race track en dan de 400 meter rijden bij de verschillende SoC's en kijken wat de snelheid is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Niet eng niet lastig gewoon een ingesteldheid.
Bij de eerste smartphones die de dag niet konden uitzingen had je hetzelfde probleem.
Nu plug je die in dat je thuis haalt en 's nachts zijn die aan t laden.
Met een EV doe ik hetzelfde ik weet of een H/T trip is die ik kan halen of niet, heb mijn voorkeur laadpalen en de nodige app's om me uit de nood te helpen indien nodig. En als H/T niet lukt effen stoppen voor net dat beetje tekort aan te vullen.
Voor héél verre verplaatsingen de routeplanner die me een stukje ondersteunt in de keuze van de paal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:29
Hippe Lip schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:27:
[...]

Hier hetzelfde, totdat ze dochterlief in Frankfurt op wil gaan zoeken....
Dan is de trein de beste optie.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Meer mensen deze mail gehad?
Beste elektrische Kia-rijder,

Binnenkort lanceert Kia de nieuwe Kia Public Charging app.

Wij vragen je vriendelijk om de Kia Public Charging app te downloaden zodra deze beschikbaar is om maximaal gebruik te maken van de oplaadmogelijkheden. Je ontvangt binnenkort een bericht als de Kia Public Charging app beschikbaar is voor gebruik.

Belangrijk: je bestaande laadpas zal niet meer bruikbaar zijn in de Plugsurfing app nadat de Kia Public Charging app op de App Store en Google Play Store beschikbaar is.
Beetje vreemd wel want had de indruk dat ik een generieke Plugsurfing 'druppel' had gekregen niet een specifieke van Kia zelf.
Hoop dat de app van Kia minstens zo goed is, hoewel ik maar 2x met die laadpas heb geladen waarvan maar 1 van de transacties is doorbelast.
O, ik zie het al: het is een branded versie van de Plugsurfing app zelf.

Mooie spelfout in de AppStore: "Laad jou Kia EV" :+

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-05-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 14:18
Ben aan het kijken of ik de reservering mag annuleren. Twee maanden geleden besteld, levering maart 2020. Nog even zitten rekenen met de Tesla model 3.het scheelt tientjes werk. Oktober mag ik de auto al rijden.

Mocht ik de koop niet annuleren, dan rijd ik natuurlijk met plezier de Kia. Lees verschillende reacties over annuleren. 10 maanden van te voren zou toch geen probleem zijn, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barend_berg
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-10 13:54
Wackmack schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:56:

Mocht ik de koop niet annuleren, dan rijd ik natuurlijk met plezier de Kia. Lees verschillende reacties over annuleren. 10 maanden van te voren zou toch geen probleem zijn, lijkt mij.
Ik ben wel benieuwd of dit lukt. Lijkt mij dat als een auto eenmaal besteld is dat er dealers zijn die een annulering niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2023

MikeyC

Infiltrate Mapper

Ik bestelde mijn rode ook in december en krijg 'm pas volgende week, de 15e...
@Hippe Lip Hoe kan het dan dat mijn rode eerst in november en nu uiteindelijk in januari 2020 komt? (Ook besteld in december)

<insert sig here>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 09:42
Mijn rode zou (volgens laatste nieuws) op de boot staan en eind juni uitgeleverd worden. Ben benieuwd want de datum is al 5x verplaatst (zowel voor als achteruit). Over twee weken komen ze de laadpaal monteren dus alles precies op tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 15:57

Pierik

I'll be back!!!

Ik kreeg gisteren het verlossende telefoontje, ik kan de auto vrijdag ophalen bij de dealer :) Eindelijk , het is 5 maanden eerder dan oorspronkelijk verteld maar ook ruim 3 weken later dan in 2e instantie doorgegeven.

Ben heel erg benieuwd hoe het me in de praktijk gaat bevallen om volledig elektrisch te gaan rijden :)

Iracing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduke990
  • Laatst online: 09-10 09:54
Hier hetzelfde bericht, komende zaterdag de auto ophalen!!

Wat moet ik mee krijgen van de dealer:
- 2x laadkabel (1x type2 / 1x granny kabel)
- certificaat Master Care lakbehandeling --> registratiecode op pasje / fles aftercare

Anders nog iets wat misschien vaak vergeten wordt? Alvast bedankt voor de reactie's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
superduke990 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:41:
Hier hetzelfde bericht, komende zaterdag de auto ophalen!!

Wat moet ik mee krijgen van de dealer:
- 2x laadkabel (1x type2 / 1x granny kabel)
- certificaat Master Care lakbehandeling --> registratiecode op pasje / fles aftercare

Anders nog iets wat misschien vaak vergeten wordt? Alvast bedankt voor de reactie's!
Het registreren van jouw e-Niro bij KIA, samen met de dealer.

Wanneer heb je gereserveerd en besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
barend_berg schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:50:
[...]

Ik ben wel benieuwd of dit lukt. Lijkt mij dat als een auto eenmaal besteld is dat er dealers zijn die een annulering niet accepteren.
Dat zou je zeggen echter ook zo ruim van te voren? Het gaat om 10 maanden... verder is de vraag zo groot dat ze de auto zo kunnen doorgeven lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Wackmack schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:28:
[...]

Dat zou je zeggen echter ook zo ruim van te voren? Het gaat om 10 maanden... verder is de vraag zo groot dat ze de auto zo kunnen doorgeven lijkt mij.
Blijft coulance natuurlijk want contract is contract.
Als ze hem doorgeven is dat letterlijk 1 verkoop minder. Enige mazzel is wel dat er nog steeds zo weinig te kiezen valt: alleen kleur en DynamicLine vs ExecutiveLine, dat ze dus wel eenvoudig nog door te schuiven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
Wackmack schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:56:
Ben aan het kijken of ik de reservering mag annuleren. Twee maanden geleden besteld, levering maart 2020. Nog even zitten rekenen met de Tesla model 3.het scheelt tientjes werk. Oktober mag ik de auto al rijden.

Gaat het via een LM? Heb je hem zakelijk of prive gekocht?
Er is wat gaande rondom de e-Niro, de meeste dealers hebben hun demo's verkocht, dat is niet voor niets.

Mogelijk dat de dealer aangeeft dat je een bepaald bedrag moet betalen om onder de bestelling uit te komen, jouw auto is nog niet geproduceerd dus daar zou ik niet mee akkoord zijn.
Wanneer het via een LM loopt is het makkelijker, dan kan de e-Niro doorgezet worden.
Bij zakelijk koop loop je een risico dat er toch een update komt terwijl jij de oude versie geleverd krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Levinius
  • Laatst online: 27-03-2021
Wackmack schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:28:
[...]
De verkoper bij de dealer waar ik mijn Kia besteld heb (december 2018) gaf aan dat de vraag inderdaad zo groot is dat als ik hem zou annuleren hij niet zo flauw zou doen over de 10% boete die er normaal voor staat. Maar dat was mondeling, ik zou het dus gewoon bespreekbaar maken bij de dealer. Maar zoals CyBeRSPiN al aangeeft contract is contract, als de dealer niet mee wil werken heb je juridisch geen poot om op te staan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
YStunnenberg schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:37:
[...]

Gaat het via een LM? Heb je hem zakelijk of prive gekocht?
Er is wat gaande rondom de e-Niro, de meeste dealers hebben hun demo's verkocht, dat is niet voor niets.

Mogelijk dat de dealer aangeeft dat je een bepaald bedrag moet betalen om onder de bestelling uit te komen, jouw auto is nog niet geproduceerd dus daar zou ik niet mee akkoord zijn.
Wanneer het via een LM loopt is het makkelijker, dan kan de e-Niro doorgezet worden.
Bij zakelijk koop loop je een risico dat er toch een update komt terwijl jij de oude versie geleverd krijgt.
Gaat via een LM, zakelijke lease. De LM heeft het bij een dealer besteld en daar ligt de vraag. Bij deze LM zal waarschijnlijk ook de Tesla worden besteld, dat zou positief kunnen zijn. Verder is het natuurlijk een luxe situatie, beide goede auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
Wackmack schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:39:
[...]

Gaat via een LM, zakelijke lease. De LM heeft het bij een dealer besteld en daar ligt de vraag. Bij deze LM zal waarschijnlijk ook de Tesla worden besteld, dat zou positief kunnen zijn. Verder is het natuurlijk een luxe situatie, beide goede auto's.
Ik heb ook de bestelling van de e-Niro bij de LM geannulleerd omdat de dealer niet gereserveerd had voor mij, terwijl hij zei van wel. Gelukkig had ik zelf ook gereserveerd via internet, ik heb toen bij een andere dealer besteld met mijn reserveringsnummer.
Zowel de dealer als de LM maakte hier geen probleem van, de bestelling is doorgezet naar een ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Wackmack schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:39:
[...]

Dan zou de LM wellicht ook nog een rol kunnen spelen. De 4% bijtelling ligt voor EV's geleverd in 2020 nog voor 5 jaar vast. Daar zal in 2021 en daarna nog zeker vraag naar zijn. Hangt wel beetje af van de grootte van de LM, of ze denken die bestelde e-Niro meteen al kwijt te kunnen aan een ander.

Maar absoluut, beide auto's zijn top. Heb ook kort stukje in de Model 3 gereden en had gek genoeg niet meteen spijt dat ik niet even wat langer gewacht had met de keuze maken. Een EV met een range van 350km+ is gewoon sowieso heerlijk, ongeacht merk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
YStunnenberg schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:43:
[...]

Ik heb ook de bestelling van de e-Niro bij de LM geannulleerd omdat de dealer niet gereserveerd had voor mij, terwijl hij zei van wel. Gelukkig had ik zelf ook gereserveerd via internet, ik heb toen bij een andere dealer besteld met mijn reserveringsnummer.
Zowel de dealer als de LM maakte hier geen probleem van, de bestelling is doorgezet naar een ander.
Goed om te horen, hoe wist je dat de dealer geen resevering had gedaan?
CyBeRSPiN schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:46:
[...]

Dan zou de LM wellicht ook nog een rol kunnen spelen. De 4% bijtelling ligt voor EV's geleverd in 2020 nog voor 5 jaar vast. Daar zal in 2021 en daarna nog zeker vraag naar zijn. Hangt wel beetje af van de grootte van de LM, of ze denken die bestelde e-Niro meteen al kwijt te kunnen aan een ander.

Maar absoluut, beide auto's zijn top. Heb ook kort stukje in de Model 3 gereden en had gek genoeg niet meteen spijt dat ik niet even wat langer gewacht had met de keuze maken. Een EV met een range van 350km+ is gewoon sowieso heerlijk, ongeacht merk :)
Gaat om PON, dus zij zijn vrij groot. Dat laatste is helemaal waar. Hopelijk goed nieuws en kan ik een Tweaker blij maken met de reservering en anders nog even 10 maanden wachten. ;(

[ Voor 24% gewijzigd door Wackmack op 22-05-2019 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Laatst online: 09-10 09:54
YStunnenberg schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:47:
[...]

Het registreren van jouw e-Niro bij KIA, samen met de dealer.

Wanneer heb je gereserveerd en besteld?
Ik heb NIET gereserveerd en gewoon besteld als zakelijke koop op 5 december 2018. Vanaf dag 1 heeft de dealer altijd eind mei 2019 geroepen en dat blijkt netjes te kloppen. _/-\o_ Ik geloofde het ook niet omdat ik niet gereserveerd had.......!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YStunnenberg
Wackmack schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:57:

Goed om te horen, hoe wist je dat de dealer geen resevering had gedaan?
Ik heb de verkoper gevraagd wat mijn reserveringsnummer was, van zijn collega kreeg ik te horen dat er geen reservering was op mijn naam even later: "oja op persoonlijke naam van de LM aanvrager" . Daarna kreeg ik een reserveringsnummer door met de toevoeging: "Graag dit nummer voor je houden, dit is een nummer van iemand anders die zijn reservering heeft geannuleerd".

Lekkere actie, van de verkoper, ik vertrouwde de dealer niet meer en terstond geannuleerd en bij de lokale dealer de bestelling als een speer laten doorzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door YStunnenberg op 22-05-2019 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-10 16:43
Vandaag model 2020 besteld, onder voorbehoud van uitvoering en definitieve prijs. Behalve een lichte facelift en een groter scherm is het belangrijkste voordeel dat hij 3 fasen gaat laden *O* Bevestigd door de dealer. Op 25 juni is er een landelijke bijeenkomst voor dealers waar meer bekend gemaakt wordt over het 2020 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdmeer1986
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-01-2021
Goedemiddag,

Ik heb via de leasemaatschappij in april de niro besteld. De datum van levering zou week 18 2020 zijn. Nu zie ik steeds de berichten over het nieuwere model. Bij wie kan ik nagaan of ik het model met 3 fase laden krijg of gewoon de oudere versie. En omdat ik nieuw ben met electrisch rijden is het echt zo'n groot nadeel als je de oude versie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Marcva schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:00:
Vandaag model 2020 besteld, onder voorbehoud van uitvoering en definitieve prijs. Behalve een lichte facelift en een groter scherm is het belangrijkste voordeel dat hij 3 fasen gaat laden *O* Bevestigd door de dealer. Op 25 juni is er een landelijke bijeenkomst voor dealers waar meer bekend gemaakt wordt over het 2020 model.
Cool! Zat er aan te komen, maar eerste keer dat ik lees dat een dealer dit bevestigt.
rvdmeer1986 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:12:
Goedemiddag,

Ik heb via de leasemaatschappij in april de niro besteld. De datum van levering zou week 18 2020 zijn. Nu zie ik steeds de berichten over het nieuwere model. Bij wie kan ik nagaan of ik het model met 3 fase laden krijg of gewoon de oudere versie. En omdat ik nieuw ben met electrisch rijden is het echt zo'n groot nadeel als je de oude versie hebt?
Lijkt me haast wel, maar je zult dat toch echt tzt bij je dealer moeten navragen.
Als je dagelijks niet meer dan 200km rijdt dan heb je aan 1 fase 16A al genoeg om elke nacht weer tot 100% te laden. Red je dat niet dan kun je naar oplossingen zoeken om tot 32A te laden.
Ik mis het zelf vooralsnog niet, maar als ik in jouw schoenen stond zou ik ook graag de nieuwe update met 3-fase hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dat is goed nieuws. Ik ga mijn LM ook maar eens bellen wat ze dan verwachten voor mijn bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:04
Mijne heeft iets vertraging. Maar meer info kreeg ik niet
ga toch nog eerst op vakantie dus word iig 3e of 4e week juni (hopelijk)

[ Voor 39% gewijzigd door Elmar1982 op 22-05-2019 16:35 ]

Zeekr X Long range Mist Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
PdeBie schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:32:
[...]

Dat is goed nieuws. Ik ga mijn LM ook maar eens bellen wat ze dan verwachten voor mijn bestelling
Dealer adviseerde sowieso de installatie aan te passen naar 3 fasen. Toekomstbestendiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 17:30
Ook van mijn dealer begrepen dat 3-fasen eraan komt. Hij vertelde er ook bij dat het (in mijn situatie) geen keus is. De auto die ik krijg, zal deze optie gaan hebben. 😀

Als reden gaf hij op dat mijn auto pas begin volgend jaar geleverd gaat worden. Volgens de dealer, zullen dan alle auto’s in NL standaard geleverd gaan worden met 3-fasen laden, uiteraard wel met de meerprijs a 2k. Maar daar was ik al eerder over geïnformeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Zouden ze dan de huidige versie kunnen ombouwen naar 3-fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomajo
  • Laatst online: 03-10-2022
Mijn Kia app geeft geen actuele informatie sinds einde middag. Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Ja, schrok even dat ik te weinig opgeladen zou zijn om thuis te kunnen komen zonder Fastned, maar bij de auto gekomen zat er gelukkig meer in de accu dan de app zei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04:38
hbolten schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 18:52:
Daar ben ik ook nog steeds benieuwd naar. Ik heb er nog geen eenduidig antwoord op kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:28

GVR

Toch vreemd die verhalen van dealers/lms over facelift. Bij Arval geïnformeerd en die weten van niks. Verwachte lever maand is maart 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@GVR Hoezo zou Arval meer weten dan sommige dealers die dicht bij het vuur ziten? Blijkbaar komt er na 25 juni pas meer info naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin2508
  • Laatst online: 26-05-2021
Als ik met mijn ramen open langs een muurtje of auto's rijd hoor ik mijn wielen piepen. T lijkt net een nest jonge vogeltjes. Iemand anders toevallig ook 'last' van? Iets van lagers ofzo?

Zal het wel even bij de dealer melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Martin2508 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:26:
Als ik met mijn ramen open langs een muurtje of auto's rijd hoor ik mijn wielen piepen. T lijkt net een nest jonge vogeltjes. Iemand anders toevallig ook 'last' van? Iets van lagers ofzo?

Zal het wel even bij de dealer melden.
Je hebt VESS uit staan tijdens het luisteren neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin2508
  • Laatst online: 26-05-2021
Ja, ik rijd m al een tijdje ;-)
CyBeRSPiN schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:29:
[...]

Je hebt VESS uit staan tijdens het luisteren neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:36
hbolten schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 18:52:
Daar zat ik ook aan te denken. En zou ik ook wel 2K voor over hebben. Lijkt mij een kwestie van juiste onderdelen bestellen en monteren. En ongetwijfeld zal er iets aan de software aangepast moeten worden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
eltron schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 23:48:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken. En zou ik ook wel 2K voor over hebben. Lijkt mij een kwestie van juiste onderdelen bestellen en monteren. En ongetwijfeld zal er iets aan de software aangepast moeten worden.
Hebben de nieuwe ook geen nieuw infotainment systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
bomajo schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 19:45:
Mijn Kia app geeft geen actuele informatie sinds einde middag. Meer mensen last van?
Hier ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
bruneelm schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 07:51:
[...]

Hebben de nieuwe ook geen nieuw infotainment systeem?
Ja. En een groter (10” ipv 8”) scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Laatst online: 06-08-2023
PdeBie schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:01:
[...]

Ja. En een groter (10” ipv 8”) scherm
het is wat het is vrees ik , het is enkel een beetje jammer dat ze nu maar pas aankomen met de ontwikkeling van de vernieuwende aanpassing.ze hadden beter gewacht of alsnog deze ingebouwd met verdere software verbeteringen op termijn, moest ze dit ook nog kunnen laten aanpassen aan de huidige geleverde wagens , dan is er weinig aan de hand , maar dit zal niet niet gebeuren volgens mij. ook de detail aanpassing van de interne omvormer in de wagen zal niet gebeuren , ook al laat je het doen door jouw interne kia garage dan nog zullen ze moeilijke gaan doen later als er iets mis zou gaan lopen met jouw wagen betreffende de lopende garantie's op de auto. ze zullen het dan allemaal op jouw nek gaan schuiven gezien de auto niet standaard met deze optie is uitgevoerd en ontwikkeld. enkel indien ze later deze optie officieel aanbieden als optie om achteraf te kunnen inbouwen , dan maak je wel nog een kans , maar ik vrees dat dit niet zal gebeuren. nu voor mezelf neem ik dit met een korreltje zout. ik ben best tevreden met 1 fase laden. in de praktijk zal ik nauwelijks de auto leeg rijden , max 3/4 of 1/2 en dan is hij op minder dan 5 uur weer vol. en indien het toch sneller zou moeten gaan , dan ben je meestal op door trip en ga je dc laden gaan uitvoeren. het is enkel interessant voor mensen waar hun elektriciteit 3F+N ondersteunen maar hun vermogen die vanuit de distributeur komt te laag zit afgezekerd zoals 25A ipv 32A of zelf 40A omdat je dan mooi je vermogen goed kan gaan verdelen en dus alles minder gaat gaan belasten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Wat ik graag zou willen hebben is dat de ingebouwde navi de optie heeft om alleen (live) snelladers te laten zien en daar heen te navigeren, een filter dus op vermogen.

Ook vind ik het minder dat wanneer ik live de laatste info ophaal over laadpalen ik deze alleen in een lijst kan zien, en niet op de kaart.

[ Voor 37% gewijzigd door beschuit op 23-05-2019 11:37 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Net bij mijn dealer langs geweest, maar die wist nog van niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
PdeBie schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:35:
[...]

Net bij mijn dealer langs geweest, maar die wist nog van niets.
Vreemd, je zou verwachten dat de dealerorganisatie zijn informatie centraal beheert / verstuurd. Ik heb mijn dealer niet naar de bron gevraagd, maar hij begon zelf over 3 fasen. Een week of drie geleden kon mij alleen foto's laten zien van de facelift en het gewijzigde interieur / scherm. Dat boeide mij niet echt. De 3 fase wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:27
Marcva schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:58:
[...]

Vreemd, je zou verwachten dat de dealerorganisatie zijn informatie centraal beheert / verstuurd. Ik heb mijn dealer niet naar de bron gevraagd, maar hij begon zelf over 3 fasen. Een week of drie geleden kon mij alleen foto's laten zien van de facelift en het gewijzigde interieur / scherm. Dat boeide mij niet echt. De 3 fase wel!
Misschien de looks niet.... maar met het nieuwe info systeem komt ook betere app integratie.
Dat gaat hopelijk veel verbetering opleveren. Airco/verwarming aan/uit zetten op afstand etc etc..

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
driel24 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:42:
[...]

[...]Airco/verwarming aan/uit zetten op afstand etc etc..
Oh, dat zou top zijn 8) Vind ik nu wel een nadeel tov de Leaf, die dat wel goed geregeld heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Somedude
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 22:30
Vaevictis_ schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:25:
Vandaag nog een recent e-Niro gezien bij de Provincie Gelderland, iemand uit dit forum toevallig? Kenteken XL-
Ja ik! Grappig :) mijn vrouw was er mee op pad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)7 :*) Kom ik aan bij de klant, steek ik de auto in met 42% SoC. 37 uur laden eer die vol is.....

Gelukkig is het niet nodig maar vooral handig om de auto in te prikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 22:01

zerocool82

Ignorance causes chaos

Vdb.tim schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:50:
[...]

in de praktijk zal ik nauwelijks de auto leeg rijden , max 3/4 of 1/2 en dan is hij op minder dan 5 uur weer vol. en indien het toch sneller zou moeten gaan , dan ben je meestal op door trip en ga je dc laden gaan uitvoeren.
Kia lijkt aan te bevelen om minimaal 1x per maand te laden vanaf <20% tot 100% (AC laden).
Om de hoogspanningsbatterij in optimale conditie te houden, wordt AC-laden aanbevolen. Als het laadniveau van de hoogspanningsbatterij lager is dan 20 % kunt u de hoogspanningsbatterij in optimale conditie houden door hem tot 100 % op te laden. (Geadviseerd wordt één keer per maand of vaker.)
Er is bij mij in de straat 3 weken geleden een openbare laadpaal geplaatst, waarvan ik dacht deze vaak nodig te hebben ik heb er echter nog geen één keer gebruik van gemaakt (relatief korte ritjes (max 100km) en mogelijkheden om de e-Niro op te laden op de P&R, kantoorlocaties en bij klanten). Nu met opzet een week niet aan de beschikbare laders gehangen om op <20% uit te komen, om hier in de straat in één keer naar 100% te kunnen laden ;)

[ Voor 0% gewijzigd door zerocool82 op 23-05-2019 13:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:32:
8)7 :*) Kom ik aan bij de klant, steek ik de auto in met 42% SoC. 37 uur laden eer die vol is.....

Gelukkig is het niet nodig maar vooral handig om de auto in te prikken ;)
Die schatting kan fluctueren. Als het een load balancing paal is best kans dat ie wat later meer stroom toebedeeld krijgt. Als de auto net van het slot is (lees: als de stekker niet vergrendeld is) dan is het vermogen sowieso begrensd op 500W, vermoedelijk om geen vonken te trekken als je de stekker loshaalt.
beschuit schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:25:
Wat ik graag zou willen hebben is dat de ingebouwde navi de optie heeft om alleen (live) snelladers te laten zien en daar heen te navigeren, een filter dus op vermogen.

Ook vind ik het minder dat wanneer ik live de laatste info ophaal over laadpalen ik deze alleen in een lijst kan zien, en niet op de kaart.
Je kunt filteren op Type2 en CCS, dus als je Typ2 uitschakelt zie je enkel de snelladers. Of bedoel je om alleen snelladers te tonen die op dat moment online en beschikbaar zijn?
Ik hoop echter dat er snel EV-navigatie apps komen die dat gat opvullen, die je dan via CarPlay kunt gebruiken. Ik meen dat Google Maps inmiddels al een aantal snelladers ondersteunt.

Een CarPlay app van "a better route planner" (ABRP) zou welkom zijn.
Ik denk niet dat Kia zelf nog veel moeite gaat stoppen in een update, aangezien ze begin volgend jaar met een compleet ander systeem gaan leveren.

[ Voor 45% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-05-2019 14:12 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.