Ik ben er van op de hoogte hoe het systeem werkt, na 3 jaar heb je dat wel zo'n beetje door, tenminste ik wel.Hippe Lip schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:25:
[...]
@gjcvro
Ik ben bang dat hier een misverstand in het spel is. De regen-instelling doet alleen iets met het afremmen op de motor (regenereren) als je je gaspedaal loslaat en je rem ook niet aanraakt.
De e-Niro (en Niro EV) is z'o geconstrueerd dat altijd als je je rempedaal (op normaal, gebruikelijk niveau) intrapt, er regeneratie plaatsvindt. Kijk maar op je dashboard als je daar de eergave van afgegeven en opgenomen energie in beeld brengt. Dan zie je dat ook met regen op stand 0 (nul) en gewoon remmen, er geregenereerd wordt. Kortom: dan worden je remschijven niet aangesproken.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat de software in de auto het gebruik van de remschijven wel ingeprogrammeerd heeft. telkens als ik van mijn oprit rijd en en het eind afrem voordat ik de straat oprijd, dan hoor ik die remmen een beetje schuren. Het kan dus zijn dat bij elke eerste X kilometer van een rit die remmen meedoen of zelfs de remtaak volledig voor hun rekening nemen. Net als dat er andere momenten ingeprogrammeerd kunnen zijn.
Of over hoe je er voor zorgt dat je niet te vaak de knipperlichtvloeistof bij hoeft te vullen.multikoe schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:25:
[...]
Het is helemaal geen hype, het is op dit moment gewoon even onderwerp van een geanimeerd gesprek. Misschien een onderwerp waar je niets mee hebt, maar dan wacht je gewoon tot er een onderwerp langsfietst waar je graag op aanhaakt. Straks gaan we het weer over winterbanden hebben, kun je weer aanhaken
Ik verbaas me er gewoon over wat men bedenkt en voor rare dingen doet omdat ze van anderen horen dat het nodig is..
Dat mag, maar het gebruik van "fratsen" en "hype" zou mensen er toe kunnen bewegen eerst even te checken of de vraag die ze hebben wel goed valt. En dat is niet nodig.gjcvro schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:14:
[...]
Ik verbaas me er gewoon over wat men bedenkt en voor rare dingen doet omdat ze van anderen horen dat het nodig is..
Overigens: heb je wel eens gericht de vraag gesteld of iemand hier gecorrodeerde remschijven heeft gehad?
Vanmiddag een aantal malen uitgeprobeerd en werkt uitstekend. Ik rem ook niet of nauwelijks met het rempedaal dus dit is een mooie optie om de remschijven even te "ontroesten"Vaevictis_ schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:57:
[...]
Gewoon 1x per maand stukje in zijn N laten uitrijden en dan flink remmen.
Dat is inderdaad anders want dan voel je dat de remschijven inderdaad niet aangetrokken worden en je toch tot stilstand koomt.Hippe Lip schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:33:
[...]
@multikoe
Je bedoelt ws linkerflipper ipv rechter...
Maar daar zit voor mij dan een verscholen risico: ik rem heel veel af met het vasthouden van de linker flipper plus daarbij gebruik van het gaspedaal om te doseren. Daar komen die remschijven totaal niet bij te pas...
Wel apart dat wanneer je op de acc rijdt, de rem bij het tot stilstand komen wel gebruikt wordt!
Misschien dat dat sneller/beter te doseren is bij veranderende situatie zoals filerijden met acc ingeschakeld.
Ik gebruik ook "gewoon" de rem (die regenereert) en heel weinig de pedalen (en regeneratie normaal op stand nul). Merk ook dat laatste stukje remmen en bij achteruit remmen de schijven schoongemaakt worden. Ik heb in ruim 5 jaar nog nooit iets speciaals gedaan, en dan blijft het - bij mij - gewoon prima. Ik denk dat ik (vrijwel?) nooit hard genoeg rem om bij hogere snelheden de fysieke remmen te belasten.
Voor de flipperaars kan het inderdaad anders zijn. Maar zoveel roest zit er doorgaans denk ik niet op, zodat ipv in z'n neutraal ook een prima optie kan zijn om wat zacht voor of achteruit te rijden en rustig te remmen met pedaal (tot je niks meer hoort).
Voor de flipperaars kan het inderdaad anders zijn. Maar zoveel roest zit er doorgaans denk ik niet op, zodat ipv in z'n neutraal ook een prima optie kan zijn om wat zacht voor of achteruit te rijden en rustig te remmen met pedaal (tot je niks meer hoort).
Ik doe er geen moeite voor. Als de auto een paar dagen in de regen gestaan heeft dan heb je meteen een roestlaagje op de schijven. Dat zie ik niet, maar hoor het schuren wel zodra ik 20 meter na de koude start aan het eind van het parkeerterreintje ben. Meestal is het daarna over, soms ook nog bij de tweede keer remmen.
Beste. Ik rij sinds maart dit jaar de Kia e Niro uit 2021. De winter komt eraan en dan merk ik dat de verwarming van het ondergedeelte cq beenruimte koel aanvoelt. Met andere worden, krijg koude benen. Ik voel onder het dashboard ook niet echt een warme lucht stroming ondanks dat ik de luchtstroom uitsluitend naar onder richt.
Iemand idee hoe dit te verbeteren of is dit een nare Kia te kort koming?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.
Of dit een "nare" Kia tekortkoming is moet je zelf maar bepalen.berrieberrie schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:55:
Beste. Ik rij sinds maart dit jaar de Kia e Niro uit 2021. De winter komt eraan en dan merk ik dat de verwarming van het ondergedeelte cq beenruimte koel aanvoelt. Met andere worden, krijg koude benen. Ik voel onder het dashboard ook niet echt een warme lucht stroming ondanks dat ik de luchtstroom uitsluitend naar onder richt.
Probeer eens:
Zet de climate control op AUTO, de temperatuur op 25 en de Drive Mode op Normal. Is de lucht dan wel warm?
Onderbouwing: in de ECO Drive Mode werkt de verwarming niet op vol vermogen. Het kan dus zijn dat als het buiten erg koud is, dat de lucht die uit de ventilatieopeningen komt niet echt heel warm is.
Voor de duidelijkheid: ik heb, ook met de Drive Mode in ECO, gewoon altijd een warme auto. Als die van jouw wel koud blijft, wat je ook probeert, dan heb jij waarschijnlijk een nare e-Niro getroffen. De enige oplossing is dan naar de garage/dealer voor een reparatie. Het kan natuurlijk altijd een technische storing zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door multikoe op 28-11-2024 14:49 ]
Oke zal een uitproberen wat jij voorstelt.multikoe schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:47:
[...]
Of dit een "nare" Kia tekortkoming is moet je zelf maar bepalen.
Probeer eens:
Zet de climate control op AUTO, de temperatuur op 25 en de Drive Mode op Normal. Is de lucht dan wel warm?
Onderbouwing: in de ECO Drive Mode werkt de verwarming niet op vol vermogen. Het kan dus zijn dat als het buiten erg koud is, dat de lucht die uit de ventilatieopeningen komt niet echt heel warm is.
Voor de duidelijkheid: ik heb, ook met de Drive Mode in ECO, gewoon altijd een warme auto. Als die van jouw wel koud blijft, wat je ook probeert, dan heb jij waarschijnlijk een nare e-Niro getroffen. De enige oplossing is dan naar de garage/dealer voor een reparatie. Het kan natuurlijk altijd een technische storing zijn.
Normaal zet ik de climat op auto en op een volgens het boekje voorgestelde temperatuur van 22. Maar rij wel in de ecomodus. Deze zal ik dan eens aanpassen.
Ben ook eens gaan googlen op dit punt en ik ben dus blijkbaar niet de enigste met dit probleem.
Suggestie van jou was ik nog niet tegengekomen.
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.
Volgens mij kun je ook instellen per drivemode hoe hard de climatecontrol mag werken.berrieberrie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:23:
[...]
Oke zal een uitproberen wat jij voorstelt.
Normaal zet ik de climat op auto en op een volgens het boekje voorgestelde temperatuur van 22. Maar rij wel in de ecomodus. Deze zal ik dan eens aanpassen.
Ben ook eens gaan googlen op dit punt en ik ben dus blijkbaar niet de enigste met dit probleem.
Suggestie van jou was ik nog niet tegengekomen.
Wat bedoel je daar mee?berrieberrie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:23:
en op een volgens het boekje voorgestelde temperatuur van 22.
Dat klopt, maar er zijn niet heel veel mensen die deze instelling aanpassen. En het is goed om alle mogelijk variaties te proberen zodat je, mocht niets helpen, een compleet verhaal hebt richting de dealer/garage.gjcvro schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 02:00:
[...]
Volgens mij kun je ook instellen per drivemode hoe hard de climatecontrol mag werken.
En @berrieberrie : Googlen op een probleem dat je hebt is prima, maar Google being Google zul je altijd veel hits krijgen. Als je googled op "mijn voordeur klemt" dan zou je de indruk kunnen krijgen dat voordeuren kennelijk een ontwerpfout hebben want ze klemmen wel heel vaak
Een tweede probleem met online zoeken naar de oplossing voor een probleem is dat je daarbij wel heel veel oplossingen/suggesties kunt ophalen, maar dat heel vaak feedback ontbreekt, waardoor je helemaal niet kunt bepalen waar het nou eigenlijk aan lag. Vooral Facebook is notoir voor mensen die een probleem posten, een bak aan suggesties binnenhengelen, maar vervolgens niets laten horen. Erg frustrerend als je een uitgebreid antwoord hebt gegeven, maar vervolgens niet meer hoort of dat geholpen heeft.
Je zou hier ook kunnen kijken c.q. je vraag stellen https://www.kiaclub.nl/forum/159-niro-ev/multikoe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:18:
[...]
Dat klopt, maar er zijn niet heel veel mensen die deze instelling aanpassen. En het is goed om alle mogelijk variaties te proberen zodat je, mocht niets helpen, een compleet verhaal hebt richting de dealer/garage.
En @berrieberrie : Googlen op een probleem dat je hebt is prima, maar Google being Google zul je altijd veel hits krijgen. Als je googled op "mijn voordeur klemt" dan zou je de indruk kunnen krijgen dat voordeuren kennelijk een ontwerpfout hebben want ze klemmen wel heel vaak![]()
Een tweede probleem met online zoeken naar de oplossing voor een probleem is dat je daarbij wel heel veel oplossingen/suggesties kunt ophalen, maar dat heel vaak feedback ontbreekt, waardoor je helemaal niet kunt bepalen waar het nou eigenlijk aan lag. Vooral Facebook is notoir voor mensen die een probleem posten, een bak aan suggesties binnenhengelen, maar vervolgens niets laten horen. Erg frustrerend als je een uitgebreid antwoord hebt gegeven, maar vervolgens niet meer hoort of dat geholpen heeft.
Pagina 5-111 van Engelstalig handboek
For your convenience and to improve the effectiveness of the climate control, use the AUTO button and set the temperature to 22 °C/72 °F.
Ik heb de climate control altijd op 18 staan eigenlijk, geen last gehad van koude benen. Let wel, ik rij standaard in "sport" en daarin staat de climate control settings altijd op 'normal operation'. Waar hij standaard bij ECO beperkt wordt in maximaal vermogen.
Ik ben gestopt met ECO/Normal/Sport te wijzigen qua instellingen, iedere update waren die weer standaard. Hoewel het nu wellicht kan, daar ze mijns inziens maar weinig updates meer uitbrengen voor de auto (ook een van de redenen waarom ik Kia vooralsnog links laat liggen in mijn zoektocht naar opvolging van de auto).
Ik ben gestopt met ECO/Normal/Sport te wijzigen qua instellingen, iedere update waren die weer standaard. Hoewel het nu wellicht kan, daar ze mijns inziens maar weinig updates meer uitbrengen voor de auto (ook een van de redenen waarom ik Kia vooralsnog links laat liggen in mijn zoektocht naar opvolging van de auto).
Dat is een interessant forum!evertmulder schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:22:
[...]
Je zou hier ook kunnen kijken c.q. je vraag stellen https://www.kiaclub.nl/forum/159-niro-ev/
Inderdaad, in de Nederlandse handleiding is dat pagina 5-118.berrieberrie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:25:
[...]
Pagina 5-111 van Engelstalig handboek
For your convenience and to improve the effectiveness of the climate control, use the AUTO button and set the temperature to 22 °C/72 °F.
Maar dat is toch heel bijzonder? Sinds wanneer bepaalt een regel in de handleiding hoe warm ik het interieur moet maken? Je stelt de temperatuur toch in zodat je het zelf comfortabel hebt? Voor mij is dat 20, voor anderen is dat 18, voor mijn moeder is dat 23.
Ik heb de drive mode op normal gezet en inderdaad er komt meer warme lucht van onder.
Het zal wel een persoonlijk dingetje zijn, maar ook met deze instelling vind ik het niet erg geweldig.
In vergelijk met mijn oude Skoda Octavia, daar kon je eitje onderin bakken bij wijze van spreken.
Denk dat ik gauw last krijg van koude benen. Ik rij ook vaak heel vroeg in de morgen of laat in de avond in verband met werk.
Het zal wel een persoonlijk dingetje zijn, maar ook met deze instelling vind ik het niet erg geweldig.
In vergelijk met mijn oude Skoda Octavia, daar kon je eitje onderin bakken bij wijze van spreken.
Denk dat ik gauw last krijg van koude benen. Ik rij ook vaak heel vroeg in de morgen of laat in de avond in verband met werk.
Een brandstofauto kan gebruik maken van de restwarmte van de motor en daar is heel veel van beschikbaar (70% van de energie uit brandstof gaat verloren als warmte...). Hoewel dat bij een koude start aangevuld moet worden met additionele verwarmingselementen, de meeste wat oudere auto's worden binnen pas warm als ook het koelwater van de motor warm is geworden.berrieberrie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:56:
Ik heb de drive mode op normal gezet en inderdaad er komt meer warme lucht van onder.
In een EV ben je afhankelijk van een elektrische kachel en het kan zijn dat die in de Kia wat onder-gedimensioneerd is. Maar nogmaals: ik krijg het interieur in de ECO stand (zonder verder iets aangepast te hebben) heel snel gewoon warm op een voor mij comfortabele 20 graden.
Je kunt, zoals @gjcvro aanraadt: eens kijken in de handleiding hoe je de klimaatstand instelt per drive modus en die dan in de ECO stand op maximaal zetten. Misschien dat het voor jou dan helpt.
Je kunt ook naar de dealer rijden en vragen of je even in een andere e-Niro mag zitten. Een EV hoeft niet te rijden om te verwarmen. Dan weet je meteen of jouw auto afwijkt.
Je hebt net een auto uit een jaar dat er een kantelpunt is gemaakt met de warmtepomp. Mogelijk heeft je auto geen warmtepomp. Dan wordt de auto elektrisch verwarmt met een COP van 1. Aangezien de kabels maar een bepaalde dikte hebben kan het zijn dat de auto minder snel opwarmt tov als je een warmtepomp hebt.berrieberrie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:56:
Enfin dat je een auto uit 2021 hebt heeft wel als voordeel dat je de auto ook voordat je de auto in stapt kunt voorverwarmen via de app. Ik raad je aan om daar dan gebruik van te maken. Dan is de auto en verwarming al op temperatuur en komt er wellicht minder koude lucht uit de blazers. Bij mij is de auto hartje winter in 5 a 10 minuten opgewarmd naar 24 graden via de app.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Wij hebben geen warmtepomp (bewuste keuze, geen 1k waard), maar merken er niets van in de opgeleverde warmte.DutchKel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:41:
[...]
Je hebt net een auto uit een jaar dat er een kantelpunt is gemaakt met de warmtepomp. Mogelijk heeft je auto geen warmtepomp. Dan wordt de auto elektrisch verwarmt met een COP van 1. Aangezien de kabels maar een bepaalde dikte hebben kan het zijn dat de auto minder snel opwarmt tov als je een warmtepomp hebt.
Enfin dat je een auto uit 2021 hebt heeft wel als voordeel dat je de auto ook voordat je de auto in stapt kunt voorverwarmen via de app. Ik raad je aan om daar dan gebruik van te maken. Dan is de auto en verwarming al op temperatuur en komt er wellicht minder koude lucht uit de blazers. Bij mij is de auto hartje winter in 5 a 10 minuten opgewarmd naar 24 graden via de app.
Ik heb ook een 2021 model, zonder warmtepomp. Mijn auto wordt (ook met deze temperaturen) binnen een paar minuten warm. Er komt geen hete lucht uit de ventilatieopeningen, maar warm genoeg.DutchKel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:41:
[...]
Je hebt net een auto uit een jaar dat er een kantelpunt is gemaakt met de warmtepomp. Mogelijk heeft je auto geen warmtepomp. Dan wordt de auto elektrisch verwarmt met een COP van 1. Aangezien de kabels maar een bepaalde dikte hebben kan het zijn dat de auto minder snel opwarmt tov als je een warmtepomp hebt.
Overigens, bedenk ik me net: de temperatuur van de lucht is ook afhankelijk van de stand van de ventilator. De elektrische kachel heeft maar een beperkte capaciteit en als je de ventilator vol aan zet, dan zal de luchttemperatuur lager zijn dan als je de ventilator op een lagere stand zet.
Dat betekent dat het vooral een persoonlijke keuze is:
- Kachel maximaal + ventilator maximaal: heel veel warme (niet hete) lucht in je auto. Hiermee verwarm je de cabine voor iedereen overal. Ook goed om je ramen te ontwasemen.
- Kachel maximaal + ventilator minimaal: heel weinig maar wel hete lucht. Hiermee zou je dus lokaal snel goed kunnen verwarmen (je benen bijvoorbeeld), maar blijft de cabine langer koud.
Die laatste stand is natuurkundig het efficientst omdat je met dezelfde hoeveelheid energie minder kubieke meters lucht hoeft te verwarmen.
Goed advies.Enfin dat je een auto uit 2021 hebt heeft wel als voordeel dat je de auto ook voordat je de auto in stapt kunt voorverwarmen via de app. Ik raad je aan om daar dan gebruik van te maken. Dan is de auto en verwarming al op temperatuur en komt er wellicht minder koude lucht uit de blazers. Bij mij is de auto hartje winter in 5 a 10 minuten opgewarmd naar 24 graden via de app.
Nog meer goed advies: gebruik de stoel- en stuurverwarming als je die hebt. Dat scheelt enorm voor de "beleving" van de temperatuur. En het is een heel stuk zuiniger in het verbruik van de auto
Heb je ook in de normal stand geprobeerd wellicht de airflow op onder+ramen gezet (dus niet midden) om te kijken of de airflow dan wel acceptabel is?berrieberrie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:56:
Dat moest ik in mijn vorige auto's nog wel eens doen om ervoor te zorgen dat er voldoende flow over de ramen heen gingen, wellicht dat je nu teveel verliest op het middendeel (voor je gevoel).
En als je alleen bent, heb je de "driver only" modus al eens getest?
Hij heeft wel een warmtepomp. heb ik expres opgelet bij koop. Is import auto uit Tsjechië. utvoering executive.DutchKel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:41:
[...]
Inderdaad voorverwarmen is ideaal (als de connectie er is). Toevallig gisteren niet gelukt. Heb unit even gereset nu weer werkend.
Ja Allemaal geprobeerd. Met de verandering van de normal mode ( heb nu ook de instellingen de eco modus op normale verwarming gezet. Vanavond weer uitproberen.Suicyder schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:59:
[...]
Heb je ook in de normal stand geprobeerd wellicht de airflow op onder+ramen gezet (dus niet midden) om te kijken of de airflow dan wel acceptabel is?
Dat moest ik in mijn vorige auto's nog wel eens doen om ervoor te zorgen dat er voldoende flow over de ramen heen gingen, wellicht dat je nu teveel verliest op het middendeel (voor je gevoel).
En als je alleen bent, heb je de "driver only" modus al eens getest?
Dank voor de vele adviezen. Laat nog van me horen.
En ja stoel en stuurverwarming heb ik ook en is inderdaad comfortabel, alleen de onderbenen hebben er niks aan
Inmiddels is er ook een oplossing voor het probleem. https://dtslopik.nl/dts-l...nit-kia-en-hyundai-ev-op/
[ Voor 3% gewijzigd door rjwblom op 02-12-2024 13:32 ]
Wat me alleen niet duidelijk is hoe het dan defect gaat, daar vermelden ze niets over.rjwblom schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:31:
Inmiddels is er ook een oplossing voor het probleem. https://dtslopik.nl/dts-l...nit-kia-en-hyundai-ev-op/
Ze kunnen het repareren maar misschien zit er wel iets anders fout zodat het weer fout gaat later.
Interessant, enig idee wat ze ervoor vragen?rjwblom schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:31:
Vast niet de 10.000 euro die de twijfelende "Mercedesrijder" (ben zn username even kwijt) zonder bronvermelding aangaf
Op zich goed om te zien dat er oplossingen zijn/komen.rjwblom schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:31:
Wel vond ik het volgende opvallend (en ik had zoiets ook al op een buitenlands forum gelezen):
:strip_exif()/f/image/HtQMDEbVmkrIYUi1bjVWBVfW.png?f=user_large)
Vreemd, betekent dat dan dat je met een MY19/20 sowieso nog de lange dekking hebt?bnwgraaf schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:02:
[...]
Op zich goed om te zien dat er oplossingen zijn/komen.
Wel vond ik het volgende opvallend (en ik had zoiets ook al op een buitenlands forum gelezen):
[Afbeelding]
Heb de auto prive overgenomen van de LM, zal dan wel officieel gezien worden als 2e eigenaar

Bij de eerstvolgende beurt maar aangeven dat ik een lichte ratel hoor (is ook zo), hopelijk wordt dat dan onder garantie opgepakt.
Ik ben ook nog aan het kijken hoe ik dit moet lezen... Het hangt er dus ook af waar de tweede eigenaar de auto heeft gekocht.CyBeRSPiN schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:10:
[...]
Vreemd, betekent dat dan dat je met een MY19/20 sowieso nog de lange dekking hebt?
Heb de auto prive overgenomen van de LM, zal dan wel officieel gezien worden als 2e eigenaar![]()
Bij de eerstvolgende beurt maar aangeven dat ik een lichte ratel hoor (is ook zo), hopelijk wordt dat dan onder garantie opgepakt.
Wel bijzonder, want het hang bijvoorbeeld niet af van onderhoud, zou je zeggen...
Wat ik schokkender vind is dat ze zich dus onder de langere garantie uit proberen te wurmen. Blijkbaar is hun eigen vertrouwen ook beschadigd. Kijken hoe veel twijfelende 2e hands kopers dit oplevert. Ik moet alleen nog even kijken hoe het nou dan zit met de 7 jaar garantie, waar die 7 jaar dan op zit.bnwgraaf schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:02:
[...]
[Afbeelding]
Ach, er zijn echt wel meer bedrijven die de belangrijkste garantie alleen bij de eerste eigenaar neerleggen.
Het schokkende is wellicht dat ze dit doen gedurende de looptijd. Kopen bij een dealer lijkt veilig in deze.
Het schokkende is wellicht dat ze dit doen gedurende de looptijd. Kopen bij een dealer lijkt veilig in deze.
@CyBeRSPiNCyBeRSPiN schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:10:
[...]
Vreemd, betekent dat dan dat je met een MY19/20 sowieso nog de lange dekking hebt?
Heb de auto prive overgenomen van de LM, zal dan wel officieel gezien worden als 2e eigenaar![]()
Ben benieuwd en wens je succes. In mijn geval is er een duidelijk bijgeluid, zoiets als een schavend geluid dat wat lijkt op het geluid van het ronddraaiende lager in het eerder gedeelde filmpje. Ik heb dat gemeld, inclusief een geluidsfragment opgenomen met de iPhone in de frunk. De service medewerker gaf aan dat dat wel een serieus bijgeluid is. Maar de test die Kia Nederland vereist is een geluidsfragment opgenomen in de auto (middenconsole) rijdend met 50-60 km/uur en dan van D naar N schakelen en terug. Dan is het verschil in geluid leidend voor wel of niet naar Kia Nederland een claim sturen, en daar beslissen ze.
In mijn geval dus niet erg genoeg en zelfs niet voldoende om de claim naar Kia Nederland te sturen.
De zeer ervaren monteur die bij mij de test deed gaf aan dat de problemen (deels) worden veroorzaakt door de onvoldoende stijfheid van de steun tussen motor en gear box. (Een andere genoemde oorzaak zijn de hoge stroomsterktes die kennelijk door de lagers naar aarde (kunnen) lopen). Als het defect lager probleem er is heeft vervangen van die steun (door een herontworpen stijvere steun) geen zin meer. Op mijn vraag waarom bij auto’s die het probleem nog niet hebben de steun niet preventief wordt vervangen . . . . Was het antwoord ”tja lang niet alle auto’s krijgen dit probleem”.
Mijn auto is MY 2019 en eerste eigenaar (privé). Ik wist niet dat je dan dus 10 jaar en 150000 km garantie op de motor en gearbox hebt (heb altijd met 7 jaar gerekend). Dat heb ik correct begrepen?
Zo ja dan is dat weer goed nieuws. Nog 5 jaar en 90000 km te gaan.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
@EVfan ok, dan denk ik dat ik "het" probleem nog niet heb, het is me ook eigenlijk meer gaan opvallen sinds er hier eea over geschreven werd. Met ramen dicht en radio aan hoor ik het niet.
Zal eens proberen met 50 naar N en weer naar D te gaan op een rustige weg op een windstille dag.
Zal eens proberen met 50 naar N en weer naar D te gaan op een rustige weg op een windstille dag.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-12-2024 17:07 ]
@CyBeRSPiN . Eigenlijk hier idem, ik hoor het wel, rustig asfalt, geen wind etc. Een opname met de telefoon in de frunk is “schokkend”, maar kennelijk niet gerelateerd aan of voldoende voor het lager probleem. Zeker eens de test doen, zat zelf naast de monteur, stil weggetje, met mooi wegdek, en toegegeven, er is dan wel wat verschil in geluid, maar als de aandrijving niet onder druk staat heb je in feite een referentie, en het schavend geluid viel me dan mee. Tip: zet de VESS uit, die kan best veel bijgeluid veroorzaken. Ben benieuwd.CyBeRSPiN schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:05:
@EVfan ok, dan denk ik dat ik "het" probleem nog niet heb, het is me ook eigenlijk meer gaan opvallen sinds er hier eea over geschreven werd. Met ramen dicht en radio aan hoor ik het niet.
***members only***
De prijs van de renovatie die je noemt is veel geld, maar valt me eerlijk gezegd nog wel mee.
Volgens mij is dat een foutje op hun website, dat moet 7j/150k zijnEVfan schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:40:
[...]
@CyBeRSPiN
Ik wist niet dat je dan dus 10 jaar en 150000 km garantie op de motor en gearbox hebt (heb altijd met 7 jaar gerekend). Dat heb ik correct begrepen?
Sinds kort rijd ik een Kia e-Niro Executive 64 kWh uit oktober 2020 en nu zie ik in de ev-database onder de kop "Home and destination charging" de opties Standard 7.2 kW On-Board Charger en Optional 11.0kW On-Board Charger. Hele domme vraag misschien, maar hoe kom ik erachter welke onboard charger mijn uitvoering heeft?
I know I'm dead on the surface, but I am screaming underneath
Open de laadpoort (bovenste helft) en kijken hoeveel pinnen er zij. Zijn alle puntjes bezet dan is het 3 fase (anders mis je er 2)Mindwalker schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:07:
Sinds kort rijd ik een Kia e-Niro Executive 64 kWh uit oktober 2020 en nu zie ik in de ev-database onder de kop "Home and destination charging" de opties Standard 7.2 kW On-Board Charger en Optional 11.0kW On-Board Charger. Hele domme vraag misschien, maar hoe kom ik erachter welke onboard charger mijn uitvoering heeft?
Zie ook deze post - haagsepracht in "Het grote Kia e-Niro topic"
[ Voor 6% gewijzigd door Suicyder op 02-12-2024 22:10 ]
Oké dank, ik zie dat die onderste pinnen ook aanwezig zijn inderdaad. Zie nu ook dat ik hem gisteren precies een uur lang aan een 11 kW lader heb gehangen en in dat uur heeft 'ie 9,50 kWh opgeslurpt dus dat was sowieso meer dan die 7,2 kW.Suicyder schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:09:
[...]
Open de laadpoort (bovenste helft) en kijken hoeveel pinnen er zij. Zijn alle puntjes bezet dan is het 3 fase (anders mis je er 2)
Zie ook deze post - haagsepracht in "Het grote Kia e-Niro topic"
Voor de helderheid: kW is vermogen en kWh hoeveelheid energie c.q. capaciteit. Dus als ik het goed begrijp heeft hij in een uur 9,5kWh energie opgeslurpt (en moet dus met meer dan 7,2kW vermogen geladen hebben).Mindwalker schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:20:
[...]
Oké dank, ik zie dat die onderste pinnen ook aanwezig zijn inderdaad. Zie nu ook dat ik hem gisteren precies een uur lang aan een 11 kW lader heb gehangen en in dat uur heeft 'ie 9,50 kW opgeslurpt dus dat was sowieso meer dan die 7,2 kW.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ja klopt, ik vergat een h bij de 9,5kWh.eltron schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:01:
[...]
Voor de helderheid: kW is vermogen en kWh hoeveelheid energie c.q. capaciteit. Dus als ik het goed begrijp heeft hij in een uur 9,5kWh energie opgeslurpt (en moet dus met meer dan 7,2kW vermogen geladen hebben).
Niet dat ik kan zien of heb je je post bewerkt?Mindwalker schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:14:
[...]
Ja klopt, ik vergat een h bij de 9,5kWh.
(dat kun je wel zien want in mijn reactie staat nog het originele citaatDijkDude schreef op woensdag 4 december 2024 @ 02:55:
[...]
Niet dat ik kan zien of heb je je post bewerkt?
Nou mijn jump starter is eerder kapot dan de 12v accu
Had de jump starter in 2020 gekocht en hij heeft eigenlijk alleen dienst gedaan als powerbank. 1 keer mee geprobeerd iemand mee te helpen, maar dat lukte niet, omdat die auto twee accu’s had schijnbaar

Ik heb het andersom gedaan. Het afgelopen weekend met spoed een jumpstarter gekocht omdat de 12V accu de vorige maand 2 keer leeg was.wortelsoft schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:52:
Nou mijn jump starter is eerder kapot dan de 12v accuHad de jump starter in 2020 gekocht en hij heeft eigenlijk alleen dienst gedaan als powerbank. 1 keer mee geprobeerd iemand mee te helpen, maar dat lukte niet, omdat die auto twee accu’s had schijnbaar
De auto is gisteren naar de garage gebracht en daar was geconstateerd dat de 12V accu inderdaad defect is. Helaas hadden ze geen vervangende 12V accu op voorraad dus de auto staat nog bij de garage. Ze verwachten de accu vandaag binnen te krijgen.
Ik ging op vakantie naar zuid Frankrijk vlak nadat de auto een dag bij het schadebedrijf had gestaan (was iets uit een boom op het dak gevallenDutchKel schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:05:
[...]
Ik heb het andersom gedaan. Het afgelopen weekend met spoed een jumpstarter gekocht omdat de 12V accu de vorige maand 2 keer leeg was.
De auto is gisteren naar de garage gebracht en daar was geconstateerd dat de 12V accu inderdaad defect is. Helaas hadden ze geen vervangende 12V accu op voorraad dus de auto staat nog bij de garage. Ze verwachten de accu vandaag binnen te krijgen.
Had paar maand geleden ook zoiets.DutchKel schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:05:
[...]
Ik heb het andersom gedaan. Het afgelopen weekend met spoed een jumpstarter gekocht omdat de 12V accu de vorige maand 2 keer leeg was.
Maar in mijn geval de auto gestart met startkabels (met onze laatste ICE). Vervolgens jumpstarter gekocht voor de zekerheid en Varta accu besteld, maar sindsdien deed de oude accu het nog prima. Heb uiteindelijk de oude accu wel vervangen, maar eigenlijk min of meer preventief. De jumpstarter ligt sindsdien volgeladen in de auto en ik vraag me af hoe lang dat goed gaat.... (hoe vaak moet ik hem bijladen en/of ontladen om hem goed operationeel te houden voor het geval dat).
Een garage die geen 12V accu's op voorraad heeft? En dan nog, dan zijn die toch wel te halen bij de dichtstbijzijnde autohandel? Of is de accu in de e-Niro een erg speciale variant?DutchKel schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:05:
[...]
Ja, ze gebruiken alleen de goedkoopste, die ook af fabriek wordt meegeleverd.multikoe schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:26:
[...]
Een garage die geen 12V accu's op voorraad heeft? En dan nog, dan zijn die toch wel te halen bij de dichtstbijzijnde autohandel? Of is de accu in de e-Niro een erg speciale variant?
Daarom kan je beter zelf een Varta bestellen met iets meer capaciteit.
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 04-12-2024 09:17 ]
En ze vragen er de hoofdprijs voor. Ik heb de rekening al gezien, die is bijna 200 euro.eltron schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:17:
[...]
Ja, ze gebruiken alleen de goedkoopste, die ook af fabriek wordt meegeleverd.
Daarom kan je beter zelf een Varta bestellen met iets meer capaciteit.
Voor €72,55 krijg je deze varta thuisgestuurd:DutchKel schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:55:
[...]
En ze vragen er de hoofdprijs voor. Ik heb de rekening al gezien, die is bijna 200 euro.
https://online-accu.nl/auto-accu/varta/c22/?number=13978
Vervolgens ga je naar de openingspost van dit topic en zoek je de handleiding, in mijn geval de MY20 en dan kijk je op pagina 497 (8-27) waar staat hoe je de accu kunt verwijderen en terugplaatsen.
Klusje van niets. Ik zou het iedereen met een accu van meer dan 4j oud adviseren preventief te doen.
De oude accu kun je inleveren bij de gemeentewerf of iedere willekeurige garage (dingen worden opgehaald door een recyclebedrijf en daar krijgen ze wat geld voor)
[ Voor 11% gewijzigd door ASW1 op 04-12-2024 10:33 ]
Als ik de rekening zelf moet betalen dan deed ik dat ook wel. Het is een lease auto dus het is dan voor mij goedkoper om het via de garage te doen.ASW1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:26:
[...]
Voor €72,55 krijg je deze varta thuisgestuurd:
https://online-accu.nl/auto-accu/varta/c22/?number=13978
Vervolgens ga je naar de openingspost van dit topic en zoek je de handleiding, in mijn geval de MY20 en dan kijk je op pagina 497 (8-27) waar staat hoe je de accu kunt verwijderen en terugplaatsen.
Klusje van niets. Ik zou het iedereen met een accu van meer dan 4j oud adviseren preventief te doen.
De oude accu kun je inleveren bij de gemeentewerf of iedere willekeurige garage (dingen worden opgehaald door een recyclebedrijf en daar krijgen ze wat geld voor)
Ja natuurlijk, dat is nou precies het soort gemak waarom mensen leasen.DutchKel schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:18:
[...]
Als ik de rekening zelf moet betalen dan deed ik dat ook wel. Het is een lease auto dus het is dan voor mij goedkoper om het via de garage te doen.
Hoe oud was jouw 12V accu trouwens for the record?
Anderzijds, die jumpstarter heb je nu ook zelf moeten betalen en preventief vervangen zie ik een leasemy niet gauw doen.
Weinig dingen zo vervelend als onderweg ergens stil te vallen door een ingestorte accu, en het komt zo te lezen best vaak voor bij EV's met een boordaccu van >4 jaar oud.
De auto is van aug 2020 en dit is nog de 1e accu. Dus bijna 4,5 jaar oud.ASW1 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:10:
[...]
Ja natuurlijk, dat is nou precies het soort gemak waarom mensen leasen.
Hoe oud was jouw 12V accu trouwens for the record?
Anderzijds, die jumpstarter heb je nu ook zelf moeten betalen en preventief vervangen zie ik een leasemy niet gauw doen.
Weinig dingen zo vervelend als onderweg ergens stil te vallen door een ingestorte accu, en het komt zo te lezen best vaak voor bij EV's met een boordaccu van >4 jaar oud.
De jumpstarter heb ik inderdaad zelf betaald, maar als ik het wil dan mag ik die wel declareren. Dat doe ik in dit geval niet omdat ik die jumpstarter zelf wil houden na de lease. De lease loopt nog tot oktober 2025.
Bij zakelijke lease is het wat je met de werkgever afspreekt wat je mag declareren. Ik heb zelfs 1 keer gehad dat ik de auto eens in de 3 maanden mocht laten wassen en dat kon declareren via de leasemaatschappij.
[ Voor 26% gewijzigd door DutchKel op 04-12-2024 13:02 ]
Ik kan hierover niets vinden in de handleiding, op de website of waar dan ook. Is dit niet van de Amerikaanse KIA-auto's?bnwgraaf schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:02:
[...]
[Afbeelding]
Ik kreeg een notificatie te zien vandaag dat er binnenkort een nieuwe kaart klaar staat om via OTA gedownload te worden, moest daarvoor wel naar de KIA Connect Store in de app. Wat blijkt kost dat €90.. wait wut!? Kan je die kaarten ook zelf downloaden en er op zetten? Zo ja, waar?
Lekker dan …haagsepracht schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:59:
Ik kreeg een notificatie te zien vandaag dat er binnenkort een nieuwe kaart klaar staat om via OTA gedownload te worden, moest daarvoor wel naar de KIA Connect Store in de app. Wat blijkt kost dat €90.. wait wut!? Kan je die kaarten ook zelf downloaden en er op zetten? Zo ja, waar?
De URL is https://update.kia.com/EU/NL/Main en dan kun je het met een USB-stick doen (tip: doe terwijl je nog in de auto zit alle portieren op slot, de verlichting uit, de klimaatregeling uit, de display uit van de navigatie en zet je auto in servicemodus, dan kun je m.b.v. de fysieke sleutel de bestuurdersportier op slot doen, zodat je niet hoeft te wachten tot de update klaar is, want die duurt best wel lang).
Of ervoor kiezen de update te laten uitvoeren nadat de auto is uitgeschakeld.richy3908 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:28:
[...]
Lekker dan …
De URL is https://update.kia.com/EU/NL/Main en dan kun je het met een USB-stick doen (tip: doe terwijl je nog in de auto zit alle portieren op slot, de verlichting uit, de klimaatregeling uit, de display uit van de navigatie en zet je auto in servicemodus, dan kun je m.b.v. de fysieke sleutel de bestuurdersportier op slot doen, zodat je niet hoeft te wachten tot de update klaar is, want die duurt best wel lang).
Je kunt dan gewoon het contact uitzetten, de protieren sluiten met de afstandsbediening en krijgt een melding in de app als de update klaar is.
Oké, dat is nieuw voor mij, maar dan is dat ondertussen verbeterd, zo te horen.bnwgraaf schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:01:
[...]
Of ervoor kiezen de update te laten uitvoeren nadat de auto is uitgeschakeld.
Je kunt dan gewoon het contact uitzetten, de protieren sluiten met de afstandsbediening en krijgt een melding in de app als de update klaar is.
Dat is inderdaad in een van de latere updates toegevoegd. Dus je moet wel al een keer eerder hebben geupdated. Ik dacht dat het midden 2023 was toegevoegd.richy3908 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:05:
[...]
Oké, dat is nieuw voor mij, maar dan is dat ondertussen verbeterd, zo te horen.
Ik heb maar een eenvoudige jumpstarter, maar het valt me mee hoeveel die door zelfontlading capaciteit verliest. Denk aan van 100 naar 95% in een half jaar.eltron schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:10:
[...]
Had paar maand geleden ook zoiets.
Maar in mijn geval de auto gestart met startkabels (met onze laatste ICE). Vervolgens jumpstarter gekocht voor de zekerheid en Varta accu besteld, maar sindsdien deed de oude accu het nog prima. Heb uiteindelijk de oude accu wel vervangen, maar eigenlijk min of meer preventief. De jumpstarter ligt sindsdien volgeladen in de auto en ik vraag me af hoe lang dat goed gaat.... (hoe vaak moet ik hem bijladen en/of ontladen om hem goed operationeel te houden voor het geval dat).
Ik check het nu dus once in every blue moon.
Aj.... Had ik een paar maanden geleden nieuwe Continental banden laten monteren, rijd ik er gisteren avond op een aardedonker weg eentje aan stukken! Een gat in de weg of een afgebrokkelde zijrand, dat heb ik niet gezien, Klabam, en binnen 200 meter het waarschuwingslampje van de bandenspanning! Rechter achterband afgeschreven binnen enkele seconden....
Tsja en natuurlijk geen reserve wiel meer tegenwoordig, anders was ik met een kwartiertje weer op weg geweest.
Via de pechservice van Kia was er tijdens de donderdagavond spits in ongeveer een half uurtje al een snelle servicebus terplekke. De vriendelijke monteur kon natuurlijk ook niet veel uitrichten, dus werd de auto ambulance ingeschakeld welke ook weer ongeveer een half uurtje nodig had.
Auto opgeladen en dan: ik was gestrand tussen Den Bosch en thuis, maar de auto werd naar de dichtstbijzijnde Kia garage gebracht... In Den Bosch
Wel vier dagen recht op een leenauto.
Dus op zich werd het nodige best goed geregeld.
Nadeel is wel dat de Kia garage (waar ik niet in onderhoud ben) maar liefst €340 rekent voor het vervangen van de band!
Een paar maanden geleden kostten de vier banden inclusief uitlijnen me €900 in totaal.
Maar ja, ik kon moeilijk zeggen dat ik mijn auto op zou komen halen en de reparatie wel ergens anders zou laten uitvoeren, want zonder reservewiel of auto ambulance kon ik hem niet meenemen en helaas, de pechservice wilde de auto niet bij de garage in ons dorp afzetten. Dat zou hun ook veel meer tijd kosten en was verder weg. Daarnaast zullen ze van Kia wel de opdracht gekregen hebben naar een Kia garage af te slepen, zodat de eigen dealer organisatie ook aan de reparatie verdient.
Daarnaast kan ik pas maandag de leenauto terug brengen dus dan ook mijn eigen auto ophalen. De garage en de inleverplek van de leenauto liggen ongeveer 3,5 van elkaar verwijderd maar bij Kia zegt men geen capaciteit te hebben om me bij het afleverpunt op te halen en bij het afleverpunt zeggen ze dat bij hun service niet inbegrepen is om me even bij de Kia dealer af te zetten....
Dus ik moet of 3,5 km lopen, wat bij droog weer op zich nog wel te doen is, maar nog best wat tijd kost, terwijl ik door moet naar mijn werk, of ik moet wat anders zien te regelen door iemand extra mee te laten rijden (2x 30 km).
Het voordeel dat de banden nog nieuw zijn, is dat in ieder geval het verschil van de profieldiepte nog te overzien is.
Tsja en natuurlijk geen reserve wiel meer tegenwoordig, anders was ik met een kwartiertje weer op weg geweest.
Via de pechservice van Kia was er tijdens de donderdagavond spits in ongeveer een half uurtje al een snelle servicebus terplekke. De vriendelijke monteur kon natuurlijk ook niet veel uitrichten, dus werd de auto ambulance ingeschakeld welke ook weer ongeveer een half uurtje nodig had.
Auto opgeladen en dan: ik was gestrand tussen Den Bosch en thuis, maar de auto werd naar de dichtstbijzijnde Kia garage gebracht... In Den Bosch
Wel vier dagen recht op een leenauto.
Dus op zich werd het nodige best goed geregeld.
Nadeel is wel dat de Kia garage (waar ik niet in onderhoud ben) maar liefst €340 rekent voor het vervangen van de band!
Een paar maanden geleden kostten de vier banden inclusief uitlijnen me €900 in totaal.
Maar ja, ik kon moeilijk zeggen dat ik mijn auto op zou komen halen en de reparatie wel ergens anders zou laten uitvoeren, want zonder reservewiel of auto ambulance kon ik hem niet meenemen en helaas, de pechservice wilde de auto niet bij de garage in ons dorp afzetten. Dat zou hun ook veel meer tijd kosten en was verder weg. Daarnaast zullen ze van Kia wel de opdracht gekregen hebben naar een Kia garage af te slepen, zodat de eigen dealer organisatie ook aan de reparatie verdient.
Daarnaast kan ik pas maandag de leenauto terug brengen dus dan ook mijn eigen auto ophalen. De garage en de inleverplek van de leenauto liggen ongeveer 3,5 van elkaar verwijderd maar bij Kia zegt men geen capaciteit te hebben om me bij het afleverpunt op te halen en bij het afleverpunt zeggen ze dat bij hun service niet inbegrepen is om me even bij de Kia dealer af te zetten....
Dus ik moet of 3,5 km lopen, wat bij droog weer op zich nog wel te doen is, maar nog best wat tijd kost, terwijl ik door moet naar mijn werk, of ik moet wat anders zien te regelen door iemand extra mee te laten rijden (2x 30 km).
Het voordeel dat de banden nog nieuw zijn, is dat in ieder geval het verschil van de profieldiepte nog te overzien is.
Dat is inderdaad vette pech!
Ben blij dat ik een thuiskomertje achterin heb liggen in het geval ik ook zoiets mee maak....
Ben blij dat ik een thuiskomertje achterin heb liggen in het geval ik ook zoiets mee maak....
Ja voor nu te laat, maar ik overweeg dat toch ook eens te doen.rokil schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:45:
Dat is inderdaad vette pech!
Wat voor krik heb je er bij genomen?
@bnwgraaf toch een raar verhaal met die monteur. Hij wist toch dat het om een band/wiel ging?
zij kunnen toch van de garage wel een reserveexemplaar meenemen dat je weer verder kunt?
Desnoods zo'n universeel ANWB thuiskomding.
Nu zit je met enorme kosten en tijdverspilling terwijl de oplossing simpel was.
Als mij zoiets zou overkomen zou ik het de ANWB laten oplossen. Of mijn vrouw of één van de kinderen vragen om even met (momenteel) een van de zomerbanden (op velg) langs te komen. Dan kun je ook zo weer verder. (Omdat het zo weinig voorkomt en die dingen nogal groot zijn, heb ik niet standaard extra wiel bij me).
zij kunnen toch van de garage wel een reserveexemplaar meenemen dat je weer verder kunt?
Als mij zoiets zou overkomen zou ik het de ANWB laten oplossen. Of mijn vrouw of één van de kinderen vragen om even met (momenteel) een van de zomerbanden (op velg) langs te komen. Dan kun je ook zo weer verder. (Omdat het zo weinig voorkomt en die dingen nogal groot zijn, heb ik niet standaard extra wiel bij me).
[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 06-12-2024 22:22 ]
Met een beetje pech laat de ANWB je ook gewoon afslepen. Enkele maanden hier voor de deur zien gebeuren, platte band, niet op te pompen, ANWB komt kijken en belt sleepwagen.eltron schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:20:
@bnwgraaf toch een raar verhaal met die monteur. Hij wist toch dat het om een band/wiel ging?
Ben ook wel eens afgesleept door ANWB omdat het vrij dicht bij hun servicecentre was en ze daar de band ook konden repareren. Was ik in één keer helemaal klaar.gjcvro schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:27:
[...]
Met een beetje pech laat de ANWB je ook gewoon afslepen. Enkele maanden hier voor de deur zien gebeuren, platte band, niet op te pompen, ANWB komt kijken en belt sleepwagen.
En dat universele ding past op 90% van de auto's, maar dan houd je er toch nog 10% over waar het niet past
[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 06-12-2024 22:33 ]
Bestaat dat echt?eltron schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:32:
[...]
En dat universele ding past op 90% van de auto's, maar dan houd je er toch nog 10% over waar het niet past
Ik bedoel, de helft van de auto's heeft 5 bouten en de andere helft 4, dat sluit al 50 % uit.
Dan nog allerlei naafdiameters en offsets etc. is er echt zoiets als een universeel thuiskomertje?
Audi A3 lijkt me algemeen genoeg. En nee denk niet dat het de snelste oplossing was, man heeft misschien wel 2 uur staan wachten, eerst op de ANWB, daarna de sleepdienst.eltron schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:32:
[...]
Ben ook wel eens afgesleept door ANWB omdat het vrij dicht bij hun servicecentre was en ze daar de band ook konden repareren. Was ik in één keer helemaal klaar.
Ik heb er een extra zware 2 tons schaarkrik bij genomen. Thuis heb ik het, weliswaar op een schone, droge, vlakke ondergrond geprobeerd en het lukte aardig om de zware e-niro omhoog te draaien.bnwgraaf schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:57:
[...]
Ja voor nu te laat, maar ik overweeg dat toch ook eens te doen.
Wat voor krik heb je er bij genomen?
Makkelijk is anders, maar voor nood lukt het dus.
En dan zul je net zien dat je een klapband krijgt als je op een afgelegen zandpad rijd waar de krik weer geen grip heeft.rokil schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 23:21:
[...]
Ik heb er een extra zware 2 tons schaarkrik bij genomen. Thuis heb ik het, weliswaar op een schone, droge, vlakke ondergrond geprobeerd en het lukte aardig om de zware e-niro omhoog te draaien.
Makkelijk is anders, maar voor nood lukt het dus.
Ja, er zal altijd een mogelijkheid bestaan dat je toch niet alles bij je hebt wat nodig is. Dan zou ik voortaan een aanhanger achter me aan moeten meenemen met zo goed als een hele auto in onderdelen. Dat is dan weer te zwaar voor de e-niro, dus dat zal dan een flinke bestelbus, of vrachtwagen moeten worden die achter me aan rijdt.
Ik heb ooit een keer een klapband gehad en was toen blij dat ik een reservewiel bij me had en niet hoefde te vertrouwen op zo'n nood-vul reparatie set.
Sindsdien is het me in de daaropvolgende 30 jaar niet meer overkomen, maar ik heb het toch graag bij me.
Ik heb ooit een keer een klapband gehad en was toen blij dat ik een reservewiel bij me had en niet hoefde te vertrouwen op zo'n nood-vul reparatie set.
Sindsdien is het me in de daaropvolgende 30 jaar niet meer overkomen, maar ik heb het toch graag bij me.
Daarom ook een plankje meenemenDutchKel schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:53:
[...]
En dan zul je net zien dat je een klapband krijgt als je op een afgelegen zandpad rijd waar de krik weer geen grip heeft.
Probleem opgelost..
Overigens heb ik nu een Ford Focus te leen met een gigantisch scherm op de middenconsole en er viel me iets op.
Als je via Android Auto navigeert met bijvoorbeeld Google Maps of TomTom, dan worden de aanwijzingen ook voor je tussen de meters weergegeven en niet zoals bij onze Kia alleen wanneer je de ingebouwde navigatie gebruikt.
Als je via Android Auto navigeert met bijvoorbeeld Google Maps of TomTom, dan worden de aanwijzingen ook voor je tussen de meters weergegeven en niet zoals bij onze Kia alleen wanneer je de ingebouwde navigatie gebruikt.
Dat is wel opvallend, want als je via AA muziek afspeelt via Spotify, wordt in het middenscherm wel een nummer-wisseling getoond. Het middenscherm kan dus wel gebruikt worden door AAbnwgraaf schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:11:
Overigens heb ik nu een Ford Focus te leen met een gigantisch scherm op de middenconsole en er viel me iets op.
Ja en nee. Er kan alleen de huidige track worden weergegeven (dat is niet specifiek van Android AA aangezien oudere auto's dit ook kunnen als je via bluetooth muziek afspeelt). Dat is anders dan een volledig apart scherm gebruiken.multikoe schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:42:
[...]
Dat is wel opvallend, want als je via AA muziek afspeelt via Spotify, wordt in het middenscherm wel een nummer-wisseling getoond. Het middenscherm kan dus wel gebruikt worden door AA
Dit is mijn eerste winter met de e-Niro, en wat ik een paar keer geprobeerd heb is om de kachel uit te zetten om alleen met stoel- en stuurverwarming te rijden bij korte ritjes.
Wat me opviel is dat ik dan na een paar minuten toch de compressor van de warmtepomp/airco hoor lopen.
Ik vermoed dat dat is vanwege automatisch ontvochtigen/ontwasemen, en dat de airco erin springt om te ontvochtigen.
Is dat inderdaad zo?
Want dan kan ik waarschijnlijk net zo goed de verwarming wel aan laten staan.
Om nou iedere keer die ontvochtigen/ontwasemen functie uit en aan te zetten gaat me namelijk te ver.
Wat me opviel is dat ik dan na een paar minuten toch de compressor van de warmtepomp/airco hoor lopen.
Ik vermoed dat dat is vanwege automatisch ontvochtigen/ontwasemen, en dat de airco erin springt om te ontvochtigen.
Is dat inderdaad zo?
Want dan kan ik waarschijnlijk net zo goed de verwarming wel aan laten staan.
Om nou iedere keer die ontvochtigen/ontwasemen functie uit en aan te zetten gaat me namelijk te ver.
Huh, kan je die horen? Die heb ik nog nooit gehoord!ASW1 schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:03:
Dit is mijn eerste winter met de e-Niro, en wat ik een paar keer geprobeerd heb is om de kachel uit te zetten om alleen met stoel- en stuurverwarming te rijden bij korte ritjes.
Nou heb ik daar nog nooit op gelet en dus ook niet naar dat geluid gezocht, maar ik heb het idee dat ik die compressor helemaal niet kan horen. Hebben anderen dat ook gehoord dan?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@ASW1 & @Hippe Lip: Ik hoor inderdaad in de winter een geluid (als van een compressor) dat ik in de zomer niet lijk te horen, maar ‘k heb de verwarming in de e-Niro wel op 18,5 staan.Hippe Lip schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:49:
[...]
Huh, kan je die horen? Die heb ik nog nooit gehoord!
Nou heb ik daar nog nooit op gelet en dus ook niet naar dat geluid gezocht, maar ik heb het idee dat ik die compressor helemaal niet kan horen. Hebben anderen dat ook gehoord dan?
‘k Heb nog niet geprobeerd om hem lager te zetten omdat ik het verbruik bij die temperatuur wel vond meevallen (althans het verbruik is idd hoog tijdens de eerste minuten (boven de 25 kWh/100km), maar na een kwartiertje zit ik terug aan een gemiddeld verbruik van 15kWh/100km).
Oh jee, ik hoop niet dat dit slecht nieuws is.Hippe Lip schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:49:
[...]
Huh, kan je die horen? Die heb ik nog nooit gehoord!
Ik kan wel degelijk iets horen draaien soms uit het vooronder.
Heb altijd aangenomen dat dit de compressor van het klimaatsysteem is maar dat is een aanname.
Alleen bij stilstand en heel lage snelheden te horen, tijdens het rijden valt het weg in het omgevingsgeluid.
Je kunt hem inderdaad wel horen. Als test kun je buiten de auto gaan staan en remote de verwarming aanzetten. Dan hoor je het veel beter. Ik hoor het namelijk als ik buiten de auto sta en de auto van te voren aan het voorverwarmen ben.ASW1 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:07:
[...]
Oh jee, ik hoop niet dat dit slecht nieuws is.
Ik kan wel degelijk iets horen draaien soms uit het vooronder.
Heb altijd aangenomen dat dit de compressor van het klimaatsysteem is maar dat is een aanname.
Alleen bij stilstand en heel lage snelheden te horen, tijdens het rijden valt het weg in het omgevingsgeluid.
In de auto hoor ik het zelf niet. Maar ik hoor dan ook minder goed.
In de zomer als de airco aan staat zou je hetzelfde geluid moeten horen.plmagis schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:05:
[...]
@ASW1 & @Hippe Lip: Ik hoor inderdaad in de winter een geluid (als van een compressor) dat ik in de zomer niet lijk te horen, maar ‘k heb de verwarming in de e-Niro wel op 18,5 staan.
‘k Heb nog niet geprobeerd om hem lager te zetten omdat ik het verbruik bij die temperatuur wel vond meevallen (althans het verbruik is idd hoog tijdens de eerste minuten (boven de 25 kWh/100km), maar na een kwartiertje zit ik terug aan een gemiddeld verbruik van 15kWh/100km).
Ja dat was wel een beetje het punt van mijn vraag, het geluid is hetzelfde volgens mij.gjcvro schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:23:
[...]
In de zomer als de airco aan staat zou je hetzelfde geluid moeten horen.
Moet zeggen dat ik wel een scherp gehoor heb en vaak dingen hoor die anderen niet horen.
Maar ik hoor het dus draaien als de verwarming begint, mijn idee was op hele korte stukjes de verwarming uit te laten om stroom te besparen maar dan hoor ik dat ding na een minuutje ofzo alsnog optoeren, ik vermoed in airco modus om te ontvochtigen. Dat schiet natuurlijk niet op, als dat zo is doe dan maar gewoon verwarmen.
[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 08-12-2024 22:38 ]
Ik dacht dat je het ergens in de settings uit kon zetten, maar kan het zo snel niet vinden.ASW1 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:37:
[...]
Ja dat was wel een beetje het punt van mijn vraag, het geluid is hetzelfde volgens mij.
Moet zeggen dat ik wel een scherp gehoor heb en vaak dingen hoor die anderen niet horen.
Maar ik hoor het dus draaien als de verwarming begint, mijn idee was op hele korte stukjes de verwarming uit te laten om stroom te besparen maar dan hoor ik dat ding na een minuutje ofzo alsnog optoeren, ik vermoed in airco modus om te ontvochtigen. Dat schiet natuurlijk niet op, als dat zo is doe dan maar gewoon verwarmen.
En voor de verbruikscijfers is het wel leuk, maar per saldo kost het je nauwelijks extra stroom, dus of het die extra handelingen (en kou) nou waard is.
En ik weet niet of b.v de accupack ook nog extra wordt verwarmd, omdat dat beter is voor de accu. Whatever, als ik echt wil besparen pak ik de fiets wel.
En het is niet de ventilator van de verwarming/lucht? Ik vraag het even omdat die van mij, na het vervangen van luchtverontreiningsfilter oid afgelopen kleine beurt, behoorlijk veel (meer) lawaai maakt. Vooral op volle toeren...
[ Voor 3% gewijzigd door lmb-s op 08-12-2024 23:18 ]
Een warmtepomp verwarmt erg efficiënt, dus bij korte verwarmingsperiodes zul je waarschijnlijk nauwelijks merken of deze aan of uit staat. Het besparen op energieverbruik door zuinig rijden met een elektrische auto levert doorgaans meer op. Een warmtepomp heeft vaak een COP (coëfficiënt van prestatie) tussen de 3 en 4. Dit betekent dat voor elke 1 kWh aan elektrische energie die wordt verbruikt, de warmtepomp 3 tot 4 kWh aan warmte genereert.ASW1 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:37:
[...]
Ja dat was wel een beetje het punt van mijn vraag, het geluid is hetzelfde volgens mij.
Het klopt dat de airco alsnog aanspringt wanneer de verwarming uit staat, terwijl het automatisch ontwasemen aan staat.
Dat merk je vooral heel goed met een lekke verdamper. Erg leerzaam.
Bij mij maakte de ventilator op een gegeven moment ook meer lawaai en lag het aan een sensor/schakelaar of zo. Die is onder garantie vervangen en daarna was het lawaai weer over.lmb-s schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:18:
En het is niet de ventilator van de verwarming/lucht? Ik vraag het even omdat die van mij, na het vervangen van luchtverontreiningsfilter oid afgelopen kleine beurt, behoorlijk veel (meer) lawaai maakt. Vooral op volle toeren...
Hoe merk je dat dan (handige kennis voor het detecteren van een lekke verdamper)?Mikkem schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:25:
Het klopt dat de airco alsnog aanspringt wanneer de verwarming uit staat, terwijl het automatisch ontwasemen aan staat.
Overdadig veel condens opbouw?
Nee, maakt een fluitend geluid.Leader98 schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:15:
[...]
Hoe merk je dat dan (handige kennis voor het detecteren van een lekke verdamper)?
Overdadig veel condens opbouw?
En uiteindelijk merk je ook dat het vochtiger blijft, maar dat zegt weinig over wanneer de airco wel en niet aan staat.
Bedankt, volgende beurt al vastgelegd (net vóór afloop BOVAG), dus zal het in de gaten houden.eltron schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:56:
[...]
Bij mij maakte de ventilator op een gegeven moment ook meer lawaai en lag het aan een sensor/schakelaar of zo. Die is onder garantie vervangen en daarna was het lawaai weer over.
Bij mij lijkt het meer op resonantie, of een nieuwe slechtere ventilator oid. Tot stand 4 hoor je het nauwelijks als je er niet op let, daarboven een brommend steeds sterker wordend geluid..
Dat lijkt (zeer) sterk op situatie die ik had.lmb-s schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:37:
[...]Bedankt, volgende beurt al vastgelegd (net vóór afloop BOVAG), dus zal het in de gaten houden.
Bij mij lijkt het meer op resonantie, of een nieuwe slechtere ventilator oid. Tot stand 4 hoor je het nauwelijks als je er niet op let, daarboven een brommend steeds sterker wordend geluid..
Dit stond uiteindelijk op mijn factuur:
:strip_exif()/f/image/bohw6Mwdk9mKyiw5gqTrt4Zf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door eltron op 09-12-2024 21:37 ]
Goed documenteren wát je hebt aangemeld en wanneer. Probeer daarvan bewijs te krijgen, zeker omdat je garantie kennelijk binnenkort afloopt. Klacht per e-mail omschrijven en melden?lmb-s schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:37:
[...]
Bedankt, volgende beurt al vastgelegd (net vóór afloop BOVAG), dus zal het in de gaten houden.
Als ze je eerst met een kluitje in het riet sturen en het blijkt later toch iets serieus dan zouden ze kunnen zeggen dat het buiten de garantieperiode ligt. Je moet vanaf dat moment dus steeds vlot met je klachten komen en blijven aanhouden dat je dit voor het eerst op <datum> gemeld hebt en dat het nog steeds niet over is.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Had ik laatst ook na een beurt, meteen terug gereden en binnen 5 minuten opgelostlmb-s schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:18:
Bedankt voor de suggesties. Ga ik doen. Even terugrijden is iets lastiger omdat het een uur rijden is, maar ik zou er mee kunnen leven als het in April maar opgelost wordt. Ga ze een mail sturen.
Houd er wel rekening mee dat als je met een defect door blijft rijden en het wordt erger dat je wettelijk gezien dan de garantie verliest en dat het je dan alsnog geld kan kosten.lmb-s schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:44:
Bedankt voor de suggesties. Ga ik doen. Even terugrijden is iets lastiger omdat het een uur rijden is, maar ik zou er mee kunnen leven als het in April maar opgelost wordt. Ga ze een mail sturen.
Ik zou daarom wel een melding maken zodat je klacht (en de datum) in ieder geval vastgelegd zijn.DutchKel schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:12:
[...]
Houd er wel rekening mee dat als je met een defect door blijft rijden en het wordt erger dat je wettelijk gezien dan de garantie verliest en dat het je dan alsnog geld kan kosten.
En als de garage zegt dat je het direct moet laten repareren dan zou ik dat ook direct doen ipv wachten. Dan behoud je in elk geval de garantie en krijg je de minste problemen achteraf.multikoe schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:26:
[...]
Ik zou daarom wel een melding maken zodat je klacht (en de datum) in ieder geval vastgelegd zijn.
Edit: Als een garage zegt dat je er wel mee kunt wachten dan is het hun verantwoordelijkheid en niet meer die van jou als het verder mis gaat. Bijvoorbeeld: Mijn vrouw heeft bij haar voorruit een grote hap eruit, het is geen sterretje maar de steenslag kwam op de zijkant van de ruit en sloeg daarbij een stuk van 1 laag uit de ruit. Hierbij zei de garage dat het niet erger kon worden omdat het geen sterretje of scheur is. De ruit is verder dus nog wel intact. Ze gaan in de kerstvakantie de ruit dus pas vervangen. Mocht het ervoor toch door die schade erger mis gaan dan is het nu aan de garage omdat hun hadden gezegd dat het verder geen kwaad kan tijdens het rijden.
[ Voor 45% gewijzigd door DutchKel op 10-12-2024 13:31 ]
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.