Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:22
Dit ligt wel heel erg aan de leeftijd van de Kia. De nieuwere hebben gratis connect support gedurende de 7 jaar garantie.

Via de Kia connect app.

[ Voor 10% gewijzigd door janne_nl op 20-11-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:32
janne_nl schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:10:
Dit ligt wel heel erg aan de leeftijd van de Kia. De nieuwere hebben gratis connect support gedurende de 7 jaar garantie.

Via de Kia connect app.
Ja, dat is meer wat ik ook in mijn hoofd heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:41:
Merken jullie dat een aantal mensen commentaar heeft op mij persoonlijk en mijn traject om een auto te kopen?
@Verwijderd
Je hebt natuurlijk volkomen gelijk. Sorry, ik wil niet op de man spelen.

Hernieuwde poging :+
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:31:
[…]
De E-niro wordt/is nu goed betaalbaar, maar de nieuwe Ioniq 5 vind ik van binnen echt perfect. Niet mooi van buiten, en ik wil niet zoveel geld particulier betalen voor een batterij techniek waarvan ik verwacht dat die zich nog significant ontwikkelt de komende jaren.
[…]
Geldt dit niet voor alle batterijen in alle huidige EV’s? Alles is nu hard in ontwikkeling: minder en zelfs geen kobalt, betere anodes waardoor minder slijtage en sneller kunnen laden, andere elektrolyt waardoor hogere capaciteit per volume-inhoud, vaste elektrolyt (solid state accu) waardoor (bijna?) niet brandbaar. Om maar een paar ontwikkelingen te noemen die gaande zijn.
Is het niet lastig kiezen als je een EV zoekt met een batterij die niet significant gaat ontwikkelen?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat klopt natuurlijk. Daarom vallen voor mij de nieuwe ev's af want ik verwacht dus inderdaad serieuze ontwikkelingen op batterij gebied, bijvoorbeeld op het gebied van snelladen icm verbeterde duurzaamheid. In principe neem je een gokje of accepteer je bij voorbaat een beperkte of onzekere levensduur cq restwaarde van de batterij. Dat vind ik op zich acceptabel mits ik niet de hoofdprijs (lees: max. €25k) betaal.

Dus kort gezegd, voor €25k wil ik best leven met een niet uitontwikkelde techniek. Aan de andere kant, het langzame laden is wel een "probleem" op vakantie. Wij willen snel aankomen en houden in zomervakantie een pauze van 25 minuten maar rijden daarna in een keer door, afgezien van korte plaspauzes. Ik rij twee uur, daarna mijn partner. Pauze 25 min. en dan weer twee keer twee uur rijden, dan zijn we er wel. Met de E-niro moeten we twee keer 45 minuten wachten, heen, en terug. En dat minimaal twee keer per jaar. Soms rijden we ook alleen dat stuk. Familie in buitenland. Dan is dat wel een dingetje. Ik vind het (nog) niet eens een ramp, mijn partner wel.

Een redelijk betrouwbare, familie ev met voldoende kofferbak is lastig te vinden, zo kom ik dus op een E-niro. Toch sluit ik een PHEV (RAV4 PHEV bijv.) nog niet helemaal uit. (Kom er maar in asw)

Andere overwegingen zijn ook nog dat de mrb straks gewoon op gewicht gaat dankzij onze anti milieu pvv-ers die ev's maar onzin vinden. Dus een heel zware ev heeft ook niet mijn voorkeur. De stroomlijn van de EV6 spreekt mij aan, binnen vind ik hem wat laag, de Ioniq5 (na facelift) vind ik van binnen echt perfect, maar dus heel zwaar en van buiten niet echt gestroomlijnd. In principe kijk ik vanuit betrouwbaarheid alleen naar Korea of Japan. Duitse ev's zijn mooi maar heb ik minder vertrouwen in, software loopt nooit lekker maar ook extra opties kosten snel heel veel geld.

Tenslotte ben ik sowieso sceptisch tov nieuwere auto's omdat ik die camera die mijn ogen in de gaten houdt nogal privacy schendend vind als in ik-woon-niet-in-China en de piepjes als ik wel 1km per uur te hard rijd vind ik echt rete irritant. Ik rijd overigens altijd netjes en volgens de regels, maar je gaat berg af altijd wel eens net ietsje harder. Je kunt het uitzetten, maar dan moet je het menu in. Geen zin in. Vroeger was dit alles geen issue, nu wel.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2024 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-09 19:10
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:53:
Ja dat klopt natuurlijk. Daarom vallen voor mij de nieuwe ev's af want ik verwacht dus inderdaad serieuze ontwikkelingen op batterij gebied, bijvoorbeeld op het gebied van snelladen icm verbeterde duurzaamheid. In principe neem je een gokje of accepteer je bij voorbaat een beperkte of onzekere levensduur cq restwaarde van de batterij. Dat vind ik op zich acceptabel mits ik niet de hoofdprijs (lees: max. €25k) betaal.

Dus kort gezegd, voor €25k wil ik best leven met een niet uitontwikkelde techniek. Aan de andere kant, het langzame laden is wel een "probleem" op vakantie. Wij willen snel aankomen en houden in zomervakantie een pauze van 25 minuten maar rijden daarna in een keer door, afgezien van korte plaspauzes. Ik rij twee uur, daarna mijn partner. Pauze 25 min. en dan weer twee keer twee uur rijden, dan zijn we er wel. Met de E-niro moeten we twee keer 45 minuten wachten, heen, en terug. En dat minimaal twee keer per jaar. Soms rijden we ook alleen dat stuk. Familie in buitenland. Dan is dat wel een dingetje. Ik vind het (nog) niet eens een ramp, mijn partner wel.

Een redelijk betrouwbare, familie ev met voldoende kofferbak is lastig te vinden, zo kom ik dus op een E-niro. Toch sluit ik een PHEV (RAV4 PHEV bijv.) nog niet helemaal uit. (Kom er maar in asw)

Andere overwegingen zijn ook nog dat de mrb straks gewoon op gewicht gaat dankzij onze anti milieu pvv-ers die ev's maar onzin vinden. Dus een heel zware ev heeft ook niet mijn voorkeur. De stroomlijn van de EV6 spreekt mij aan, binnen vind ik hem wat laag, de Ioniq5 (na facelift) vind ik van binnen echt perfect, maar dus heel zwaar en van buiten niet echt gestroomlijnd. In principe kijk ik vanuit betrouwbaarheid alleen naar Korea of Japan. Duitse ev's zijn mooi maar heb ik minder vertrouwen in, software loopt nooit lekker maar ook extra opties kosten snel heel veel geld.

Tenslotte ben ik sowieso sceptisch tov nieuwere auto's omdat ik die camera die mijn ogen in de gaten houdt nogal privacy schendend vind als in ik-woon-niet-in-China en de piepjes als ik wel 1km per uur te hard rijd vind ik echt rete irritant. Ik rijd overigens altijd netjes en volgens de regels, maar je gaat berg af altijd wel eens net ietsje harder. Je kunt het uitzetten, maar dan moet je het menu in. Geen zin in. Vroeger was dit alles geen issue, nu wel.
dat trage DC laden is wel een dingetje, maar is wel mee te leven.
een uurtje extra per enkele reis is op zich wel te overzien. Maar als je er echt op zit te wachten duurt wachten altijd lang. De kunst is om het te combineren met een bezigheid als hapje eten of even winkelen. Dan voelt het niet zoals wachten, sterker nog het laden is dan sneller dan de tijd die je voor de activiteit nodig had. En op zo lange rit ook niet erg om iets langer de benen te strekken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zei ik ook maar ja, partner denkt er toch anders over. Het enige waar ik wel echt "mee zit" is het probleem/ratel met de elektro motor. Mocht dat optreden heb ik een probleem want de meeste tweede hands Niro's hebben echt niet tot de letter (lees elke 15k km) netjes de beurt gehad en het lijkt erop dat Kia enorm moeilijk doet met garantie etc. Deze problemen heb ik niet met een Toyota want dat zijn, zeker de laatste PHEV's echt hele betrouwbare en wel uitontwikkelde wagens. Maar ja, dan blijf ik weer pluggen. Ook het voorverwarmen in de winter van de E-niro spreekt mij zeer aan. Keuzes. Gelukkig heb ik geen haast🥳🙉😉🥶🙈

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-09 23:16
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:25:
Zei ik ook maar ja, partner denkt er toch anders over. Het enige waar ik wel echt "mee zit" is het probleem/ratel met de elektro motor. Mocht dat optreden heb ik een probleem want de meeste tweede hands Niro's hebben echt niet tot de letter (lees elke 15k km) netjes de beurt gehad en het lijkt erop dat Kia enorm moeilijk doet met garantie etc. Deze problemen heb ik niet met een Toyota want dat zijn, zeker de laatste PHEV's echt hele betrouwbare en wel uitontwikkelde wagens. Maar ja, dan blijf ik weer pluggen. Ook het voorverwarmen in de winter van de E-niro spreekt mij zeer aan. Keuzes. Gelukkig heb ik geen haast🥳🙉😉🥶🙈
Misschien vooral bij de kia dealers kijken, zodat je zeker weet dat de garantie goed zit?
En je maakt je heel druk om die rammel, maar vergeet niet dat ws de meerderheid er geen last van heeft, want die mensen tref je niet op een forum. Onze niro loopt nog een jaartje in de lease, maar heeft grote kans te blijven na die periode omdat we hem dan overnemen.

Verwijderd

Nou ja omdat de reparatie rond de €10.000 kost. Maar je hebt gelijk, misschien beter bij de dealer kijken.

• gjcvro
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2024 @ 00:44:
Nou ja omdat de reparatie rond de €10.000 kost. Maar je hebt gelijk, misschien beter bij de dealer kijken.
Ik bedoel ook niet dat je het moet negeren, maar je moet het probleem ook niet groter maken dan het lijkt te zijn, voor zover ik weet zijn alle gevallen onder garantie opgelost en heeft ook lang niet elke auto er last van. Vooral dat laatste is belangrijk om te beseffen.

Ik zou wel voorzichtiger zijn met de eerste bouwjaren.

En ook jouw geliefde Toyota heeft wat miskleunen op hun naam, iets met een d4d diesel die toch wat minder was en volgens mij echt allemaal vervangen moesten worden. De hybride techniek lijkt wel ijzersterk.

• janne_nl
Kijk ook eens naar de onderhouds kosten van een e-Niro....

En dat wachten tijdens het laden. Een hele dag in de auto vinden wij best uitputtend. En nu na ongeveer 1300km in de 2 dagen, de 2de dag in de namiddag en avond nog stevig door Bilbao gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:53
Bron? Volgens mij heeft niemand dit nog uit eigen zak hoeven te betalen namelijk.
Ik denk eerder dat het voor 1500 wel kan als alleen de lagers worden vervangen ipv de hele motor (uit gemak voor de dealer). En dan nog, die 10k lijkt me nergens op slaan?

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-11-2024 07:22 ]

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 05:44

haagsepracht

One Man, Half Machine.

ik verwacht dus inderdaad serieuze ontwikkelingen op batterij gebied, bijvoorbeeld op het gebied van snelladen icm verbeterde duurzaamheid.
Zou je in de toekomst wellicht de accu kunnen vervangen, indien nodig, voor een nieuwere geoptimaliseerde variant die up-to-date is met de voor dan huidige techniek? Tegen de tijd dat de accu vervangen moet worden zijn er innovaties geweest op accu vlak en is de garantie vast en zeker al lang en breed verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:32
haagsepracht schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:18:
[...]

Zou je in de toekomst wellicht de accu kunnen vervangen, indien nodig, voor een nieuwere geoptimaliseerde variant die up-to-date is met de voor dan huidige techniek? Tegen de tijd dat de accu vervangen moet worden zijn er innovaties geweest op accu vlak en is de garantie vast en zeker al lang en breed verlopen.
De eerstvolgende stap is individuele cellen repareren/vervangen. Ik kreeg het afgelopen weekend te horen van een verkoper in een garage dat er in Duitsland al 1 bedrijf is die dit kan uitvoeren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
haagsepracht schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:18:
[...]
Reken daar maar niet op. De maatvoering verschilt dusdanig dat het waarschijnlijk niet gaat passen.
zowel wat betreft afmetingen, als wat betreft techniek (hoe het geheel van omvormers, batterijen en motor met elkaar samenwerkt, waaronder voltage, amperage etc.)

Ik verwacht meer van vervangen met gereviseerde batterijen, of zoals ook genoemd reparatie op onderdeel niveau.

Door dergelijke actie gaat de auto dan bijvoorbeeld 30 jaar mee ipv 20.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 21-11-2024 08:53 ]

• gjcvro
DutchKel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:31:
[...]

De eerstvolgende stap is individuele cellen repareren/vervangen. Ik kreeg het afgelopen weekend te horen van een verkoper in een garage dat er in Duitsland al 1 bedrijf is die dit kan uitvoeren.
Wordt bij oudere Tesla's al regelmatig gedaan. En vaak is het niet eens de cel die stuk is, maar de elektronica bij die cel.

Maar net als met de oude gloeilampjes, vaak is het wel zo dat als er 1 stuk is, de volgende niet heel lang duurt, ze hebben tenslotte even lang gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:45
Gisteren de mail van het KIA Connected services abo gekregen. Vraag is natuurlijk of de API wel blijft werken zonder abo, want ik gebruik de app nooit.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
DutchKel schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:31:
[...]

Hier zijn inderdaad al langer bedrijven actief mee bezig.
Hier een voorbeeld:
https://houseofcharge.eu/

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:27

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Andere overwegingen zijn ook nog dat de mrb straks gewoon op gewicht gaat dankzij onze anti milieu pvv-ers die ev's maar onzin vinden. Dus een heel zware ev heeft ook niet mijn voorkeur.
Het lijkt mij onverstandig om off-topic te gaan en politiek hierbij te betrekken, de zin klopt prima met enkel de dikgedrukte zin. Zeker nadat jij de voorkeur geeft aan andere lezers om het ook on-topic te houden:
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:41:
Merken jullie dat een aantal mensen commentaar heeft op mij persoonlijk en mijn traject om een auto te kopen? Terwijl ik liever over de auto, kwaliteit, betrouwbaarheid en garantie van gedachten wissel. On topic betekent over de E-niro zelf.
Verder inhoudelijk over de auto:
Houdt er rekening mee dat Kia als een van de slechtste uit de bus komt m.b.t. privacy.
Bron: https://www.thenewdaily.c...ar-personal-data-stewards
Rafi Alam, senior campaigns and policy advisor at Choice, said that Kia, Hyundai and Tesla were the “worst offenders when it came to protecting the privacy of their customers”.

“Kia and Hyundai both collect and share voice recognition data with third parties, along with other information,” he said.
Verder zou ik (zoals vermeld door andere gebruikers) mij niet heel erg druk maken om de ratel. Ik heb de auto ook als particulier gekocht (en toen nog veel meer geld uitgegeven dan de 25K waar jij nu over praat) en toen waren de risico's van de ratel ook bij mij bekend. De kans is vrij laag dat het gebeurd. Harde cijfers heb ik natuurlijk niet. Maar dat hebben de weggebruikers met ratel ook niet, enkel Kia heeft deze cijfers. Ik heb ook rekening gehouden met het idee dat het ergens in de eerste 7 jaar zal gebeuren. In dat geval zit er nog garantie op waarmee het kosteloos wordt vervangen (zoals door het topic te lezen is.)

En ja, ik ken ook iemand die de ratel heeft gekregen. Maar daar tegenover staan 4 andere collega e-Niro rijders die hier geen last van hebben gehad. Laat je niet leiden door een topic vol met klachten. Weinig Tweakers komen online om dagelijks een bericht te schrijven dat ze geen ratel ervaren. De mensen met ratel wel.

[ Voor 21% gewijzigd door Yariva op 21-11-2024 14:46 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• grlk
  • Laatst online: 30-09 23:41
Mocht de 'ratel' buiten de garantie optreden, er is een lagersetje te koop : https://evclinic.eu/product/kia-eniro-edrive-kit-repair/

600 euro ex montage. Montage kost ook geld, maar geen 9400 euro denk ik.

• flippiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:40
De, hier wel vaker genoemde, verlaagde bodem van Frunk.at staat helaas niet meer op de website... Net nu we binnenkort een Kia E-Niro 2021 kunnen gaan ophalen :/

Ik heb ze al gemaild met de vraag of hij weer terug komt, maar ik vrees het ergste.

Iemand die nog een andere partij weet die dit verkoopt? Anders wordt het toch de DIY guides erbij pakken en in de weer.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:11
flippiej schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:12:
De, hier wel vaker genoemde, verlaagde bodem van Frunk.at staat helaas niet meer op de website... Net nu we binnenkort een Kia E-Niro 2021 kunnen gaan ophalen :/

Ik heb ze al gemaild met de vraag of hij weer terug komt, maar ik vrees het ergste.

Iemand die nog een andere partij weet die dit verkoopt? Anders wordt het toch de DIY guides erbij pakken en in de weer.
@flippiej
Je bedoelt de verlaagde kofferbak bodem?
Fluitje van een cent om het zelf te doen en kost aan materiaal niet meer dan een paar tientjes. Ik verwacht dat Frunk.at. is gestopt omdat er weinig vraag naar was?
Edit, verwarring dus, frunk.at maakt alleen een bak voor de motorkap ruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door EVfan op 21-11-2024 19:41 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• multikoe
  • Laatst online: 14:47
EVfan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:59:
[...]

@flippiej
Fluitje van een cent om het zelf te doen en kost aan materiaal niet meer dan een paar tientjes. Ik verwacht dat Frunk.at.at is gestopt omdat er weinig vraag naar was?
De Frunk is de opbergruimte voorin, onder de motorkap. Die kan niet verlaagd zijn in een e-Niro, de Frunk wordt gemonteerd op de bevestigingspunten van de plastic beschermkap van de motor.

• eltron
flippiej schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:12:

Je kunt de bodem zelfs verlagen door de bestaande bodem lager neer te leggen.
Alleen even het spul wat daar nu in de weg zit er uit halen ( stuk of 8 schroefjes loshalen en die plastic onderdelen weg halen. En dan gewoon de bodem 20cm lager neerleggen met evt wat schuim in het midden ter ondersteuning.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

grlk schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:14:
Mocht de 'ratel' buiten de garantie optreden, er is een lagersetje te koop : https://evclinic.eu/product/kia-eniro-edrive-kit-repair/

600 euro ex montage. Montage kost ook geld, maar geen 9400 euro denk ik.
Mogelijk neem je daar de oorzaak niet mee weg en komt het probleem terug. Er lopen hoge parasitaire stromen van de rotor door de lagers naar het chassis. Ik weet niet hoe ze dit hebben verholpen maar mogelijk niet alleen in de lagers.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Yariva schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:42:
[...]

Verder zou ik (zoals vermeld door andere gebruikers) mij niet heel erg druk maken om de ratel. Ik heb de auto ook als particulier gekocht (en toen nog veel meer geld uitgegeven dan de 25K waar jij nu over praat) en toen waren de risico's van de ratel ook bij mij bekend. De kans is vrij laag dat het gebeurd. Harde cijfers heb ik natuurlijk niet. Maar dat hebben de weggebruikers met ratel ook niet, enkel Kia heeft deze cijfers. Ik heb ook rekening gehouden met het idee dat het ergens in de eerste 7 jaar zal gebeuren. In dat geval zit er nog garantie op waarmee het kosteloos wordt vervangen (zoals door het topic te lezen is.)

En ja, ik ken ook iemand die de ratel heeft gekregen. Maar daar tegenover staan 4 andere collega e-Niro rijders die hier geen last van hebben gehad. Laat je niet leiden door een topic vol met klachten. Weinig Tweakers komen online om dagelijks een bericht te schrijven dat ze geen ratel ervaren. De mensen met ratel wel.
Aan de andere kant zijn er hier aardig wat veel-posters met de ratel en die zijn niet gaan posten omdat ze de ratel hebben. Bij mij op mijn werk heeft ook de helft de ratel (gehad). Maar bij iedereen is het keurig onder garantie vervangen ook als je niet precies bij elke 15k onderhoud had gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 21-11-2024 19:35 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:11
multikoe schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:05:
[...]

De Frunk is de opbergruimte voorin, onder de motorkap. Die kan niet verlaagd zijn in een e-Niro, de Frunk wordt gemonteerd op de bevestigingspunten van de plastic beschermkap van de motor.
@multikoe zeker, dat weet ik, want mijn originele frunk was defect geraakt (zie eerdere post) doordat een pootje uit de bak was gescheurd (pas later ontdekt, denk dat het bij dealer onderhoud is gebeurd).
De reden van mijn post was dus om te achterhalen of met “verlaagd” eigenlijk de kofferbak werd bedoeld.

Edit, dus mij nog niet duidelijk wat de topic starter nu aan frunk.at gevraagd heeft qua nog leverbaar zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door EVfan op 21-11-2024 19:43 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:40
EVfan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:59:
[...]

@flippiej
Fluitje van een cent om het zelf te doen en kost aan materiaal niet meer dan een paar tientjes. Ik verwacht dat Frunk.at. is gestopt omdat er weinig vraag naar was?
Edit, verwarring dus, frunk.at maakt alleen een bak voor de motorkap ruimte.
Ik bedoelde inderdaad de verlaagde bodem voor de achterbak en niet de Frunk. Het helpt niet dat hun website Frunk heet :P
Ze boden dus beiden aan (ik heb de oude link nog), maar nu blijkbaar sinds recent niet meer.

Thanks voor de tips, ik ga wel eerst met de huidige bodem kijken hoe dat verlaagd uit komt en anders alsnog zelf wat uitvogelen.
EVfan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:39:
[...]

Edit, dus mij nog niet duidelijk wat de topic starter nu aan frunk.at gevraagd heeft qua nog leverbaar zijn.
De achterbak verlaagde bodem, niet de Frunk voor in de motorkap.

[ Voor 16% gewijzigd door flippiej op 21-11-2024 19:48 ]

Verwijderd

€10.000. De bron ben ik zelf, ergens gelezen. Ze vervangen dan de hele motor. Dat gebeurt natuurlijk onder garantie, mits je de beurten elke 15k km bij de dealer juist hebt laten uitvoeren. Dan nog moet de dealer gaan vragen bij de importeur of het vervangen mag worden. Lease rijders boeit dit niet want niet hun eigendom. Nu een aantal Niro-'s gezien, maar kunnen jullie eens voorzichtiger met de spullen omgaan? Allemaal krassen en afgeragde auto's. Zonde.

De ratel komt misschien, en dan mag ik met de dealer in discussie, die gaat met de importeur kijken wat kan. Allemaal mijn risico. Daarom is het toch uitkijken. De lease rijders hebben dat natuurlijk laten vervangen onder garantie want zij doen de verplichte beurten op tijd. Ik koop een auto van 4-5 jaar oud met nog maar beetje garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:47:
€10.000. De bron ben ik zelf, ergens gelezen. Ze vervangen dan de hele motor. Dat gebeurt natuurlijk onder garantie, mits je de beurten elke 15k km bij de dealer juist hebt laten uitvoeren. Dan nog moet de dealer gaan vragen bij de importeur of het vervangen mag worden. Lease rijders boeit dit niet want niet hun eigendom. Nu een aantal Niro-'s gezien, maar kunnen jullie eens voorzichtiger met de spullen omgaan? Allemaal krassen en afgeragde auto's. Zonde.

De ratel komt misschien, en dan mag ik met de dealer in discussie, die gaat met de importeur kijken wat kan. Allemaal mijn risico. Daarom is het toch uitkijken. De lease rijders hebben dat natuurlijk laten vervangen onder garantie want zij doen de verplichte beurten op tijd. Ik koop een auto van 4-5 jaar oud met nog maar beetje garantie.
1 voordeel, als je nog lang 'teut', koop je een 2021 model van 4 jaar oud, met vermoedelijk minder kans op de rammel 8)

Maar zonder gekheid, goed nadenken kan nooit kwaad, en je kunt je geld maar 1 keer uitgeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:24
Op Reddit en enkele Kia-fora wordt de ratel wat meer in detail besproken dan hier, en lijkt ook de oorzaak en een potentiële oplossing gevonden. Ik heb er geen verstand van, dus ik ben benieuwd of onderstaande plausibel klinkt.

Het zou gaan om een nooit opgeloste ontwerpfout in de gear reduction unit (GRU), en dus in principe bij elke e-Niro kunnen voorkomen. De fout zou liggen bij een magneet die los gemonteerd is en dus vrij kan bewegen. Die magneet is er om metaaldeeltjes af te vangen die loskomen bij reguliere slijtage van de tandwielen. Omdat de magneet rammelt, maalt hij daarbij de metaaldeeltjes steeds kleiner, tot die niet meer aan de magneet blijven zitten. Ze komen dan in de olie terecht.

Die slijtage is veruit het sterkst in de eerste kilometers, wat verklaart waarom de ratel soms al bij erg lage kilometerstanden optreedt. Als je de olie uit een nieuwe GRU ververst na 500 kilometer, zie je die al volledig vervuild zijn met metaalgruis. Dat tast de lagers aan, die gaan verslijten en uiteindelijk het ratelgeluid veroorzaken en mogelijk andere schade aanrichten.

De genoemde oplossing is: ververs liefst al na de eerste paar honderd kilometer (maar in ieder geval zsm) de olie van de nieuwe GRU, en herhaal dat zo'n 1000 kilometer later nog een keer. Die tweede keer zou de olie die je eruit haalt al veel minder vervuild moeten zijn. Daarna is de kans dat het ratelprobleem nog eens optreedt sterk verkleind.

Dit is mijn interpretatie en vertaling en ik herhaal dat ik er geen verstand van heb. Voor wie het wil nalezen:

https://www.reddit.com/r/...on_gear_oil_after_85k_km/
https://www.speakev.com/posts/3445302/

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:19
DonJuape schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:28:
[...]

Mogelijk neem je daar de oorzaak niet mee weg en komt het probleem terug. Er lopen hoge parasitaire stromen van de rotor door de lagers naar het chassis. Ik weet niet hoe ze dit hebben verholpen maar mogelijk niet alleen in de lagers.
Mijn verdenking is al een tijdje dat het ermee te maken heeft dat de E-niro in het begin ook is geleverd met een 'normale' koelvloeistof, en pas later is overgestapt naar speciale niet-geleidende koelvloeistof voor EV's.

Als je zoekt op "koelvloeistof" in dit topic dan kom je op de eerste pagina al best wat interessante dingen tegen.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:15:
[...]

Mijn verdenking is al een tijdje dat het ermee te maken heeft dat de E-niro in het begin ook is geleverd met een 'normale' koelvloeistof, en pas later is overgestapt naar speciale niet-geleidende koelvloeistof voor EV's.

Als je zoekt op "koelvloeistof" in dit topic dan kom je op de eerste pagina al best wat interessante dingen tegen.
Bij de eerste beurt is wel de koelvloeistof vervangen. Dat was een terugroepactie. Is dat wat je bedoelt? Dat was dus bij 15k. Ratel bij 50k.

Verwijderd

Wat ik niet goed begrijp is het volgende. Als er een ratel is, wat dus betekent dat er iets moet gebeuren, dan vindt dat plaats in de eerste aantal duizenden kilometers. Is het probleem dat duurzaam opgelost? En twee, als het probleem niet boven komt drijven de eerste jaren en kilometers, ben je dan de rest van het autoleven gevrijwaard van dit probleem?

Wel lekker dat Kia hier (niets) over zegt...

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:43:
Wat ik niet goed begrijp is het volgende. Als er een ratel is, wat dus betekent dat er iets moet gebeuren, dan vindt dat plaats in de eerste aantal duizenden kilometers. Is het probleem dat duurzaam opgelost? En twee, als het probleem niet boven komt drijven de eerste jaren en kilometers, ben je dan de rest van het autoleven gevrijwaard van dit probleem?

Wel lekker dat Kia hier (niets) over zegt...
Daar kan niemand behalve Kia iets over zeggen. En Kia gaat er niks over zeggen want dat is niet in hun belang.

Verwijderd

Kortom, alle risico's bij de toekomstige eigenaar. Dit is ook wel wat ik bedoel met niet uitontwikkeld.

• ASW1
DonJuape schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:28:
[...]

Bij de eerste beurt is wel de koelvloeistof vervangen. Dat was een terugroepactie. Is dat wat je bedoelt? Dat was dus bij 15k. Ratel bij 50k.
Hmm de terugroepactie was begreep ik voor die blauwe koelvloeistof, omdat deze te dik/stroperig werd?

Ik bedoelde meer dat de niro's ook zijn geleverd met gewone groene kvs maar dat zal dan bij jou niet geweest zijn? Dacht dat de speciale niet geleidende EV kvs juist was om allerlei zwerfstromen tegen te gaan, zoals bv die je motorlager molt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Anakha schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:14:
Op Reddit en enkele Kia-fora wordt de ratel wat meer in detail besproken dan hier, en lijkt ook de oorzaak en een potentiële oplossing gevonden. Ik heb er geen verstand van, dus ik ben benieuwd of onderstaande plausibel klinkt.

Het zou gaan om een nooit opgeloste ontwerpfout in de gear reduction unit (GRU), en dus in principe bij elke e-Niro kunnen voorkomen. De fout zou liggen bij een magneet die los gemonteerd is en dus vrij kan bewegen. Die magneet is er om metaaldeeltjes af te vangen die loskomen bij reguliere slijtage van de tandwielen. Omdat de magneet rammelt, maalt hij daarbij de metaaldeeltjes steeds kleiner, tot die niet meer aan de magneet blijven zitten. Ze komen dan in de olie terecht.

Die slijtage is veruit het sterkst in de eerste kilometers, wat verklaart waarom de ratel soms al bij erg lage kilometerstanden optreedt. Als je de olie uit een nieuwe GRU ververst na 500 kilometer, zie je die al volledig vervuild zijn met metaalgruis. Dat tast de lagers aan, die gaan verslijten en uiteindelijk het ratelgeluid veroorzaken en mogelijk andere schade aanrichten.

De genoemde oplossing is: ververs liefst al na de eerste paar honderd kilometer (maar in ieder geval zsm) de olie van de nieuwe GRU, en herhaal dat zo'n 1000 kilometer later nog een keer. Die tweede keer zou de olie die je eruit haalt al veel minder vervuild moeten zijn. Daarna is de kans dat het ratelprobleem nog eens optreedt sterk verkleind.

Dit is mijn interpretatie en vertaling en ik herhaal dat ik er geen verstand van heb. Voor wie het wil nalezen:

Ik weet het niet, maar dit klinkt voor mij als een leuk verzonnen verhaal van iemand die wel wat van verbrandingsmotoren weet. Ik heb namelijk nog nooit gehoord van olieverversen bij een EV, last staan bij een e-Niro.
Broodje aap lijkt het me dus…

<John O`Mill>

• ASW1
Hippe Lip schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:49:
[...]

Ik weet het niet, maar dit klinkt voor mij als een leuk verzonnen verhaal van iemand die wel wat van verbrandingsmotoren weet. Ik heb namelijk nog nooit gehoord van olieverversen bij een EV, last staan bij een e-Niro.
Broodje aap lijkt het me dus…
De reductiebak is wel degelijk gevuld met olie. Peil wordt ook gecontroleerd bij een beurt.

https://www.cleevelymobil...vices/reduction-gear-oil/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:23
Bij mij ontstond de ratel pas na ~3 jaar / 80.000 km. Dat strookt niet met het verhaal dat de schade al in de eerste paar 100 km zou ontstaan.

Tevens was de oplossing de motor vervangen terwijl het probleem in de reductiebak zou zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Jeroen O op 22-11-2024 07:00 ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Jeroen O schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:58:
Bij mij ontstond de ratel pas na ~3 jaar / 80.000 km. Dat strookt niet met het verhaal dat de schade al in de eerste paar 100 km zou ontstaan.

Tevens was de oplossing de motor vervangen terwijl het probleem in de reductiebak zou zitten.
Hetzelfde hier. Mijn ratel begon pas bij 100.000km. Ook bij mij wordt de motor vervangen.
Het kan natuurlijk zijn dat het hier om twee verschillende problemen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Jeroen O schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:58:

Hier ook, ca. 2-3 jaar en 75K km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Anakha schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:14:

Uit de eerste gelinkte post: "Meanwhile many owners of our EVs were reporting noises, a tapping on low-speed overrun (coasting)" Dit is heel anders dan wat ik ervaar. Bij mij is het "kloppen" of "ratelen" te horen bij optrekken bij lage snelheden en een hoorbaar "gieren" bij hogere snelheden. Mijn vermoeden is dus dat dit verhaal misschien wel klopt, maar een heel andere oorzaak beschrijft van een probleem dat pas veel later optreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-09 18:18
Ik vraag me altijd af waar dit soort bedragen op gebaseerd zijn? Het gaat om reparaties die altijd onder garantie worden uitgevoerd en daar hangen ze dan een extreem prijskaartje aan.
Misschien heeft het te maken met intern boekhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een nieuwe elektromotor lijkt mij best prijzig. Dan nog de arbeid, ook prijzig. BTW, winst, etc. Dit is wat ik ergens heb gelezen. Ik heb Kia een mooie mail gestuurd met de vraag hoe zij omgaan met dit verhaal als de auto bijvoorbeeld is onderhouden bij een niet Kia dealer, of ipv bij 14.999 km juist bij 15.001 km een beurt heeft gehad. Hoe streng zij daarmee omgaan mocht er een garantie geval zijn, bijv. mbt de motor. Ik verwacht een reactie met algemene voorwaarden gelxl en kluitje in het riet, maar je weet het niet.

Overigens lijkt dit heel veel voor te komen. Mensen die tevreden zijn melden niet iets op een forum, die rijden lekker door. Je kunt het ook omdraaien, hoeveel mensen gaan er nou op een forum meeschrijven over hun auto? De meerderheid lost dat op met de garage en goes on with life. Ik denk dat dit een veel grotere groep is dan een paar mensen die komt vragen en klagen op een forum. Maar geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, just my wild guess.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:53
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:47:

Als een auto aan een bekend probleem lijdt (zoals de ratel, in dit geval een ontwerpfout) kan de garantie niet afhankelijk zijn van de onderhoudsinterval. Ik heb zoiets ooit met een Ford Mondeo aan de hand gehad, deuren van een MK3 rotten allemaal door een fout in het kitten. Dat je slechts garantie krijgt als je ieder jaar of met een km-interval hier garantie op krijgt en anders niet is onzin. Bij een gezamenlijke terugroepactie kost het te veel geld in een korte periode. door tijdens onderhoud (of inspectie) te kijken naar de ernst, smeert men de kosten uit over meerdere jaren. Maar een consument hoeft niet op te draaien voor het plan van een fabrikant of importeur om de kosten behapbaar te maken die te maken hebben met het herstellen van een fabrieksfout. (mijn Mondeo was vanaf nieuw 1 keer bij de Ford in onderhoud geweest, daarna niet meer. Mijn melding dat ik met bovenstaande info en rechtsbijstand de afhandeling van de zaak met vertrouwen tegemoet zag heeft kennelijk geholpen: zonder problemen verholpen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Eindelijk is bij mij ook een keer de 12V accu helemaal leeg. Best vreemd als de auto helemaal nergens meer op reageert. Bij mij is de oorzaak een defecte laadpaal.

Mijn eigen laadpaal weigert sinds ongeveer gisteren om op te laden. Maar ik had wel de kabel erin laten zitten in de hoop dat ik de laadpaal op afstand via de app aan kreeg. Dat lukte helaas niet. Toen ik net de kabel probeerde los te maken reageerde de auto nergens op.

Dus met de sleutel de deur open gemaakt, geen warm welkom in de auto. Daarna de motorkap open gemaakt en vervolgens de vergrendeling van de laadkabel los gemaakt (in de buurt van de laadstekker zit een palletje die je omhoog kunt trekken in geval van nood). De kabel is los. Als mijn vrouw strakjes terug komt van haar werk dan zal ik de auto wel met haar auto even opstarten. De andere accu is gelukkig wel helemaal vol. Ik had hem dinsdag nog opgeladen, toen werkte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MDB1106 Lees op de fora (kiaclub.nl) hoe dealers je "helpen". Ze zijn extreem formeel en als een sticker, stempel ontbreekt, een kilometer teveel is geregistreerd bij een onderhoudsbeurt, of een beurt is uitgevoerd bij een niet-dealer, of je pet staat scheef, dan doen ze niets voor je, dat lees ik OVERAL. Dus je kan wel zeggen "onzin', maar dan stel je mensen gerust terwijl die dealers je gewoon laten zitten. Onterecht? Ja tuurlijk. Maar wel feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:30:
@MDB1106 Lees op de fora (kiaclub.nl) hoe dealers je "helpen". Ze zijn extreem formeel en als een sticker, stempel ontbreekt, een kilometer teveel is geregistreerd bij een onderhoudsbeurt, of een beurt is uitgevoerd bij een niet-dealer, of je pet staat scheef, dan doen ze niets voor je, dat lees ik OVERAL. Dus je kan wel zeggen "onzin', maar dan stel je mensen gerust terwijl die dealers je gewoon laten zitten. Onterecht? Ja tuurlijk. Maar wel feit.
Ik zeg ook onzin. Weet je waar die uitspraken van komen? Dat is altijd het eerste antwoord wat je in de garage krijgt te horen. Daarna krijg je een heel zwam verhaal te horen en uiteindelijk worden die dingen onder coulance gerepareerd alsof Kia je juist tegenmoet komt.

Dit zijn gewoon verkoop trucs om je juist meer tevreden te houden. Je denkt dat je geen garantie hebt omdat je je niet aan de voorwaarden hebt gehouden en dan denk je erna goh Kia is wel heel aardig. Dat terwijl ze bij Kia ook weten dat het voor de rechter geen stand houd.

Ik heb nog nergens gelezen (in NL) dat iemand zelf de motorvervanging moest betalen en geloof me er zijn echt mensen die een complete beurt hebben overgeslagen.

Bij mij is ook de aircopomp vervangen onder garantie terwijl ik bij de beurten af en toe wel meer dan 5000km ernaast zit omdat de garage geen tijd heeft. Daarvan zeiden ze de eerste keer ja dat moeten we wel aan Kia Nederland vragen of dat onder garantie valt, ze zijn daar best streng in. Uiteindelijk is het dus een paar weken erna gewoon onder garantie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb blijkbaar net die ene dealer die me goed behandeld en zelfs belt als er iets onder garantie vervangen moet worden. (3de remlicht had een aantal kapotte leds). Niet eens zelf gemeld.

Dus je hoort OVERAL klopt helemaal niet. Er rijden best wat Kia's rond in Nederland. Dus als het echt zo slecht was....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
janne_nl schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:13:
Ik heb blijkbaar net die ene dealer die me goed behandeld en zelfs belt als er iets onder garantie vervangen moet worden. (3de remlicht had een aantal kapotte leds). Niet eens zelf gemeld.

Dus je hoort OVERAL klopt helemaal niet. Er rijden best wat Kia's rond in Nederland. Dus als het echt zo slecht was....
Ik heb geen garantie situaties gehad, maar ondertussen 6 onderhoudsbeurten gehad en tot nog toe herken ik me niet in de negatieve verhalen die ik soms lees. Ik kan gewoon steeds binnen 2 of 3 weken voor een onderhoudsbeurt terecht, wordt altijd vriendelijk geholpen, de werkzaamheden worden uitvoerig toegelicht.

Oh ja, ik heb toch ook één garantiedingetje gehad: de bekende koelvloeistof wissel. Dat ging zo vanzelf, dat ik die bijna vergat. Bij het maken van een afspraak voor een onderhoudsbeurt meldde ik dat er een lampje ging branden met een bijbehorende waarschuwing en er werd me gelijk verteld, dat ze dat tijdens de beurt zouden oplossen. Geen vragen, geen twijfels; ging vanzelf.
Nee, dat is niet zo prijzig als een motor en reductiebak vervangen, maar moeilijk werd er sowieso niet gedaan.

Maar @Verwijderd mag ik jou eens eerlijk vragen: ben je nog steeds van plan om een e-Niro te kopen? Je hebt zulke hele grote twijfels over de kwaliteit van de auto en je vindt de dealerorganisatie zo slecht. En daarin twijfel je niet, gezien de woorden die je gebruikt; je bent hier zo van overtuigd gezien uitspraken als "nog niet uitontwikkeld" en over de problemen met de Kia organisatie: "dat lees ik OVERAL".

Als ik jou was, zou ik op zoek gaan naar een andere auto. Zelf zou ik van mijn eigen geld zeker geen auto voor rond de €25K kopen, waarvan ik zo overtuigd ben dat die onbetrouwbaar is en waar ik bij een onverhoopt toekomstig probleem nu al zeker weet dat de dealer me in de kou gaat laten staan....

De diverse relativerende antwoorden die je meerdere keren op (dezelfde) vragen hebt gekregen, stellen je blijkbaar niet gerust.
Mijn advies: begin er dan niet aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er rijden best veel Kia's rond. Ja het gaat natuurlijk nu specifiek om de Eniro: https://www.kiaclub.nl/to...r-oud-en-zonder-garantie/ of https://www.kiaclub.nl/topic/25688-garantie-kia-niro-import/

+

Net Kia Nederland gebeld. Alles uitgelegd en gevraagd en de zeer vriendelijke mevrouw aan de telefoon bevestigde mij dat KIA enorm streng is op de voorwaarden voor garantie verlening. Alleen een NL auto, die uiterlijk tot 14.999 km bij een Nederlandse Kia dealer is onderhouden, elke 15k Km weer, met sticker en stempels in de boekjes, alleen zo'n auto komt in aanmerking aldus de Kia mevrouw. Zij complimenteerde mij dat ik dit vooraf checkte. (Dus ik overdrijf niet). Het lijkt wel alsof hier mensen met Kia aandelen meeschrijven. De feiten worden gebagatelliseerd, de feiten zijnde dat KIA gewoon enorm lastig doet met garantie.

Ook de vragen die ik schriftelijk en aan de telefoon stelde, of het structurele motor probleem na motorvervanging dan wel duurzaam zou zijn opgelost, wilden zij niet bevestigen. Kortom: ook met een nieuwe motor kan je na 7 jaar of na de 150.000 km misschien tegen hetzelfde probleem aanlopen en dan mag je het zelf betalen. Vragen naar een prijs voor een nieuwe elektro motor heeft geen zin want gaan ze natuurlijk ook niet geven. Ze durven niets meer te zeggen en als klant moet je maar zien waar je blijft.

Als er zoveel mensen een elektromotor probleem hebben, dan is het een kwestie van tijd voordat dat ding stuk gaat lijkt mij. Niet of, maar wanneer. Dan is garantie dus belangrijk, en ook of het probleem dan is opgelost. Dat is dus allemaal een probleem want je kunt niets doen om te voorkomen dat je motor vroeg of laat stuk gaat. En zelfs na vervanging ben je nog niet duurzaam uit de problemen. Alles kan stuk, ja, maar hier zit een structureel motor probleem. Dit wordt niet erkend door Kia.

@bnwgraaf Stel je nou een vraag, of geef je ongevraagd advies? Ik hoef geen advies, al eerder gezegd. Ik bepaal zelf wat ik koop. Ik wil graag alleen het gesprek voeren over de betrouwbaarheid van een auto. Ik lees veel problemen met deze motor, zelfs internationaal. Het enige wat ik hier hoor is: "ik heb geen probleem" en "maak je niet druk". Argumenten graag. Inhoudelijk. "Koop iets anders" voegt niets toe.

Als er regelmatig wordt gesproken over ratels in de motor, dan is dat geen incident? En als het een structureel probleem is, dan moet dat toch worden gecommuniceerd? Transparantie. Zou jij gaan vliegen met een Max737? Ook al zij er "incidenteel" problemen? Het gaat niet om mij, het gaat erom dat de auto motorproblemen heeft, ga daar nou eens op in. Of ontken je dat ook?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:53:
Er rijden best veel Kia's rond. Ja het gaat natuurlijk nu specifiek om de Eniro: https://www.kiaclub.nl/to...r-oud-en-zonder-garantie/ of https://www.kiaclub.nl/topic/25688-garantie-kia-niro-import/

+

Net Kia Nederland gebeld. Alles uitgelegd en gevraagd en de zeer vriendelijke mevrouw aan de telefoon bevestigde mij dat KIA enorm streng is op de voorwaarden voor garantie verlening. Alleen ee NL auto, die uiterlijk tot 14.999 km bij een Nederlandse Kia dealer is onderhouden, elke 15k Km weer, met sticker en stempels in de boekjes, alleen zo'n auto komt in aanmerking aldus de Kia mevrouw. Zij complimenteerde mij dat ik dit vooraf checkte. (Dus ik overdrijf niet). Het lijkt wel alsof hier mensen met Kia aandelen meeschrijven. De feiten worden gebagatelliseerd, de feiten zijnde dat KIA gewoon enorm lastig doet met garantie.

Ook de vragen die ik schriftelijk en aan de telefoon stelde, of het structurele motor probleem na motorvervanging dan wel duurzaam zou zijn opgelost, wilden zij niet bevestigen. Kortom: ook met een nieuwe motor kan je na 7 jaar of na de 150.000 km misschien tegen hetzelfde probleem aanlopen en dan mag je het zelf betalen. Vragen naar een prijs voor een nieuwe elektro motor heeft geen zin want gaan ze natuurlijk ook niet geven. Ze durven niets meer te zeggen en als klant moet je maar zien waar je blijft.

Als er zoveel mensen een elektromotor probleem hebben, dan is het een kwestie van tijd voordat dat ding stuk gaat lijkt mij. Niet of, maar wanneer. Dan is garantie dus belangrijk, en ook of het probleem dan is opgelost. Dat is dus allemaal een probleem want je kunt niets doen om te voorkomen dat je motor vroeg of laat stuk gaat. En zelfs na vervanging ben je nog niet duurzaam uit de problemen. Alles kan stuk, ja, maar hier zit een structureel motor probleem. Dit wordt niet erkend door Kia.
Dan kan ik je eigenlijk wel met 100% zekerheid vertellen dat je geen niro gaat vinden die voldoet. We zijn redelijk netjes op de beurten, maar een paar honderd km is hij zeker wel eens over de beurt gegaan. Al is het alleen al omdat je een afspraak moet maken voor kwartaal 2 volgend jaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf

+

Net Kia Nederland gebeld. Alles uitgelegd en gevraagd en de zeer vriendelijke mevrouw aan de telefoon bevestigde mij dat KIA enorm streng is op de voorwaarden voor garantie verlening. Alleen ee NL auto, die uiterlijk tot 14.999 km bij een Nederlandse Kia dealer is onderhouden, elke 15k Km weer, met sticker en stempels in de boekjes, alleen zo'n auto komt in aanmerking aldus de Kia mevrouw. Zij complimenteerde mij dat ik dit vooraf checkte. (Dus ik overdrijf niet). Het lijkt wel alsof hier mensen met Kia aandelen meeschrijven. De feiten worden gebagatelliseerd, de feiten zijnde dat KIA gewoon enorm lastig doet met garantie.

Nou, dan is bij deze je vraag opgelost! Streep door de Kia en door naaar een andere auto, zoals bijvoorbeeld een Toyota (prima auto's overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Mijn eigen onderhoud vroeger als lease rijder kennende is dat nooit heel precies.

Maar als ik het zo hoor zou ik toch gewoon een benzine of diesel kopen. Die zijn redelijk uitontwikkeld.

De mevrouw van Kia heeft geen enkele andere keus dan zeggen dat ze streng zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Laatst online: 30-09 23:41
Precies, benzine of diesel, die gaan nooit kapot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf

+

Net Kia Nederland gebeld. Alles uitgelegd en gevraagd en de zeer vriendelijke mevrouw aan de telefoon bevestigde mij dat KIA enorm streng is op de voorwaarden voor garantie verlening. Alleen een NL auto, die uiterlijk tot 14.999 km bij een Nederlandse Kia dealer is onderhouden, elke 15k Km weer, met sticker en stempels in de boekjes, alleen zo'n auto komt in aanmerking aldus de Kia mevrouw. Zij complimenteerde mij dat ik dit vooraf checkte. (Dus ik overdrijf niet). Het lijkt wel alsof hier mensen met Kia aandelen meeschrijven. De feiten worden gebagatelliseerd, de feiten zijnde dat KIA gewoon enorm lastig doet met garantie.

@bnwgraaf Stel je nou een vraag, of geef je ongevraagd advies? Ik hoef geen advies, al eerder gezegd. Ik bepaal zelf wat ik koop. Ik wil graag alleen het gesprek voeren over de betrouwbaarheid van een auto. Ik lees veel problemen met deze motor, zelfs internationaal. Het enige wat ik hier hoor is: "ik heb geen probleem" en "maak je niet druk". Argumenten graag. Inhoudelijk. "Koop iets anders" voegt niets toe.

Als er regelmatig wordt gesproken over ratels in de motor, dan is dat geen incident? En als het een structureel probleem is, dan moet dat toch worden gecommuniceerd? Transparantie. Zou jij gaan vliegen met een Max737? Ook al zij er "incidenteel" problemen? Het gaat niet om mij, het gaat erom dat de auto motorproblemen heeft, ga daar nou eens op in. Of ontken je dat ook?
Als je geen advies wil, dan vraag ik me af wat het doel is van je posts hier precies is. Je geeft dingen aan, waarvan het toch logisch is dat men op een forum daarop reageert? Dat is toch een doel van een forum? Ervaring uitwisselen, adviezen geven, elkaar helpen en voorzien van informatie?

Je hebt laten merken dat je erg twijfelt of je wel een e-Niro moet aanschaffen. Dan wil je toch recties van anderen horen, die je kunnen helpen je twijfel te bevestigen of juist weg te nemen?

Of wil je alleen stoken onder een groep mensen die over het algemeen erg tevreden is over hun Kia?

Maar om inhoudelijk op je post te reageren: ik heb van diezelfde Kia Nederland de volgende antwoorden gekregen rond de tijd dat ik mijn e-Niro uit Duitsland importeerde:
Dank voor het bericht richting Kia Nederland.
Indien de Kia aantoonbaar volgens fabrieksspecificaties is onderhouden in het buitenland, is de fabrieksgarantie in Nederland geldig. De Kia Internationale Wegenhulp is niet overdraagbaar vanuit het buitenland, elk land heeft hiervoor haar eigen dienstverlening. Het is enkel mogelijk om bij de Kia-dealer na een onderhoudsbeurt te profiteren van de Kia Internationale Wegenhulp. Dit kan na een onderhoudsbeurt door de Kia-dealer worden verstrekt. De Kia-dealer kan je informeren over de kosten en dekkingen die hierbij mogelijk zijn.
Dus volgens dat antwoord valt ook een niet-NL auto, welke zelfs onderhoud buiten Nederland heeft gehad (ging in dit geval specifiek om een auto uit Duitsland), ook gewoon onder garantie hier in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Als je perse elektrisch wil rijden in iets wat is uitontwikkeld dan kun je beter de trein nemen. Dat is een van de vervoersmiddelen die het langst elektrisch rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoken onder tevreden Kia rijders? Ik stel vragen over de betrouwbaarheid van de auto. Ik zou zeggen, kom niet met persoonlijke observaties op een poster maar geef commentaar op de inhoudelijk potentiële problemen van in dit geval de E-Niro. Elkaar helpen is inderdaad niet zeggen: "ga met de trein". Ik hoef geen advies wat IK moet doen, ik wil weten hoe de Niro wordt ervaren, in dit geval mbt het ratel probleem. Maar ik zal het u makkelijk maken. Ik zal geen kritische vragen meer stellen. Ik verlaat dit forum. U kunt weer verder genieten. Met of zonder ratel. Toch bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:42:
Stoken onder tevreden Kia rijders? Ik stel vragen over de betrouwbaarheid van de auto. Ik zou zeggen, kom niet met persoonlijke observaties op een poster maar geef commentaar op de inhoudelijk potentiële problemen van in dit geval de E-Niro. Elkaar helpen is inderdaad niet zeggen: "ga met de trein". Ik hoef geen advies wat IK moet doen, ik wil weten hoe de Niro wordt ervaren, in dit geval mbt het ratel probleem. Maar ik zal het u makkelijk maken. Ik zal geen kritische vragen meer stellen. U kunt weer verder genieten. Met of zonder ratel. Toch bedankt.
Iedereen geeft hun eigen ervaringen. Alleen jij gelooft dat blijkbaar niet. Ik heb zojuist gezegd dat ik bij de vorige beurt officieel 5000km te laat was en dat Kia niet moeilijk deed met de garantie.

Waarom zou ik dat verzinnen? Ik verdien er niks aan aangezien ik geen Kia dealer ben, ik kan jou ook geen auto verkopen omdat ik er geen te koop heb.

Dit is gewoon gratis ervarings informatie die je van mij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:48:
[...]

Iedereen geeft hun eigen ervaringen. Alleen jij gelooft dat blijkbaar niet. Ik heb zojuist gezegd dat ik bij de vorige beurt officieel 5000km te laat was en dat Kia niet moeilijk deed met de garantie.

Waarom zou ik dat verzinnen? Ik verdien er niks aan aangezien ik geen Kia dealer ben, ik kan jou ook geen auto verkopen omdat ik er geen te koop heb.

Dit is gewoon gratis ervarings informatie die je van mij krijgt.
Ik was ook een paar duizend km te laat voor de beurt en motor en reductiebox zijn zonder problemen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Kia heeft geen enkele plicht om wie dan ook hierover te informeren behalve als de veiligheid in het geding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:57
DonJuape schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:04:
[...]

Ik was ook een paar duizend km te laat voor de beurt en motor en reductiebox zijn zonder problemen vervangen.
Ik was ook bijna altijd te laat met de beurt, vooral door de lange wachttijden bij de dealer. Ook bij mij zijn motor en reductiebox onder garantie vervangen. Is overigens een leaseauto, maar dat maakt denk ik geen verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
DutchKel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:15:
Als je perse elektrisch wil rijden in iets wat is uitontwikkeld dan kun je beter de trein nemen. Dat is een van de vervoersmiddelen die het langst elektrisch rijd.
Nou ja, die rijdt ook regelmatig niet... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
verkoop kan via andere kanalen maar niet hier

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 22-11-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
bnwgraaf schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:13:

Dus volgens dat antwoord valt ook een niet-NL auto, welke zelfs onderhoud buiten Nederland heeft gehad (ging in dit geval specifiek om een auto uit Duitsland), ook gewoon onder garantie hier in Nederland.
Die ervaring heb ik ook, met een (hybride) Niro, geimporteerd uit Belgie en onderhouden in Duitsland terwijl deze op Nederlands kenteken stond. Niet alle beurten op tijd helaas, maar de verdamper is wel gewoon onder garantie vervangen, wat een behoorlijk klusje is.

Scheelt wel als je klant bij een dealer bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:30:
Niet mijn ervaring. Twee dealers gehad de afgelopen vier jaar en altijd vriendelijk, correct en flexibel geholpen. De eerste dealer monteerde zonder extra kosten mijn eigen winterbanden onder mijn lease-Kia.
Op elk forum voor elk automerk vind je een litanie aan klachten over dealers. Kia dealers zijn niet slechter of beter dan die van andere merken.

Ik vraag me wel af wat je wil bereiken met deze post. Je brengt het als een feit, terwijl jij net zoals iedereen weet dat je niet moet afgaan op wat er in forums wordt gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:23
Mijn ervaring is ook goed.

Ik ben ook al diverse keren met een paar 1000 km over de onderhoudsinterval heen gegaan omdat ze gewoon geen tijd hadden voor het onderhoud. Maar alle reparaties inclusief motorwissel zijn gewoon zonder gezeur uitgevoerd.

Tegenwoordig bel ik gewoon 4 maanden van tevoren om het onderhoud in te plannen.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Jeroen O schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:30:
Mijn ervaring is ook goed.

Ik ben ook al diverse keren met een paar 1000 km over de onderhoudsinterval heen gegaan omdat ze gewoon geen tijd hadden voor het onderhoud. Maar alle reparaties inclusief motorwissel zijn gewoon zonder gezeur uitgevoerd.

Tegenwoordig bel ik gewoon 4 maanden van tevoren om het onderhoud in te plannen.
Ik denk dat het heel simpel is, als je kunt aantonen dat je op tijd de beurt hebt aangevraagd en de dealer had geen tijd dan houd je de volledige garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
RonaldPr schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:00:
[...]

Ik denk dat het heel simpel is, als je kunt aantonen dat je op tijd de beurt hebt aangevraagd en de dealer had geen tijd dan houd je de volledige garantie.
Voor zover ik weet heeft nog niemand dat ooit hoeven aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Donderdagmiddag was het hier in de kop van Noord-Holland even onverwacht winters. "Onverwacht" in die zin dat er niet gestrooid was en de wegen dus spekglad. Ik moest van kantoor naar huis en had nog geen winterbanden onder mijn e-Niro gezet. Het was dus erg oppassen.
Ik kan het dan niet laten om wat te spelen met de gladheid. Dus remmen, gasgeven en kijken wat de auto doet.
Het viel me op dat de ABS prima werkte. Ik vroeg me wel af of de auto ook bij dit soort omstandigheden alleen de motor gebruikt om af te remmen, of dat ook de achterwielen dan gaan meedoen. Ik kon niet uit de auto hangen om de achterwielen te bekijken...
Opvallender was dat bij gasgeven de anti-slip niet leek te werken. De wielen spinden aardig door. Sterker nog: even kort gasgeven liet de wielen spinnen, daarna gas loslaten liet de wielen nog even doorspinnen als gevolg van hun eigen opgebouwde draaisnelheid. Ze leken wel niet direct afgeremd te worden. Ik kon niet uitgebreid testen, maar hebben jullie dezelfde ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:04:
[...]

Voor zover ik weet heeft nog niemand dat ooit hoeven aantonen.
Ik denk dat dat aan de orde is op het moment dat er een probleem wordt gemaakt van "te late" servicebeurten. Ik ben tot nu toe steeds een maand of twee te laat bij de dealer geweest. Soms omdat ik zelf te laat de afspraak maakte, soms omdat ze zelf geen tijd hadden.
Wat ik eerlijk gezegd had verwacht was een vermaning van de lease-maatschappij in de trant van: "U heeft nu al een paar keer te laat een service laten uitvoeren, zou u in de toekomst daar op willen letten?". Maar ik kreeg die mail niet en ook de dealer maakte er geen opmerking over.
Ik denk dus inderdaad dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:49:
Donderdagmiddag was het hier in de kop van Noord-Holland even onverwacht winters. "Onverwacht" in die zin dat er niet gestrooid was en de wegen dus spekglad. Ik moest van kantoor naar huis en had nog geen winterbanden onder mijn e-Niro gezet. Het was dus erg oppassen.
Ik kan het dan niet laten om wat te spelen met de gladheid. Dus remmen, gasgeven en kijken wat de auto doet.
Het viel me op dat de ABS prima werkte. Ik vroeg me wel af of de auto ook bij dit soort omstandigheden alleen de motor gebruikt om af te remmen, of dat ook de achterwielen dan gaan meedoen. Ik kon niet uit de auto hangen om de achterwielen te bekijken...
Opvallender was dat bij gasgeven de anti-slip niet leek te werken. De wielen spinden aardig door. Sterker nog: even kort gasgeven liet de wielen spinnen, daarna gas loslaten liet de wielen nog even doorspinnen als gevolg van hun eigen opgebouwde draaisnelheid. Ze leken wel niet direct afgeremd te worden. Ik kon niet uitgebreid testen, maar hebben jullie dezelfde ervaringen?
Ik vind dat ook altijd leerzaam en leuk om te doen. Helaas heb ik zelf al heel lang deze omstandigheden niet meer gehad ... Ik heb jarenlang een achterwiel aangedreven MX-5 gehad en ben daarmee helaas ook nauwelijks in mooie sneeuw terecht gekomen om eens wat te spelen.

Wat ik me trouwens afvraag: voelde je echt de abs in het rempedaal? Ik vraag me namelijk af in hoeverre de regeneratie onder deze omstandigheden nog evenveel voor de trekkracht zorgt, of dat dan de remschijven zelf eerder worden aangesproken. Ik kan me voorstellen dat dat anders voelt in het rempedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:12:
Wat ik me trouwens afvraag: voelde je echt de abs in het rempedaal? Ik vraag me namelijk af in hoeverre de regeneratie onder deze omstandigheden nog evenveel voor de trekkracht zorgt, of dat dan de remschijven zelf eerder worden aangesproken. Ik kan me voorstellen dat dat anders voelt in het rempedaal.
Nee, ik voelde de ABS niet in het pedaal. Het lijkt wel zo omdat het geluid van de ABS (duidelijk "tikken") vrij luid is.
Ik vraag me dus af hoe die ABS werkt, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat volledig op de motor gebeurt. En die werkt alleen op de voorwielen, dus de achterwielen moeten mechanisch geremd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09 19:01
multikoe schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:49:
Dat de tractiecontrole niet werkt bij erg weinig grip is om te voorkomen dat je gewoon niet zou wegkomen.
Bv je draait een hoofdweg op en het lijkt of je wagen stilvalt.
ABS is bij glad weer even doordrukken, voelt wel tegendraads aan als je gewend bent om voorzichtig te zijn bij glad weer.
Ter controle zou je kunnen kijken of de auto nog regenereert als dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
multikoe schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:53:
[...]

Nee, ik voelde de ABS niet in het pedaal. Het lijkt wel zo omdat het geluid van de ABS (duidelijk "tikken") vrij luid is.
Ik vraag me dus af hoe die ABS werkt, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat volledig op de motor gebeurt. En die werkt alleen op de voorwielen, dus de achterwielen moeten mechanisch geremd worden.
Wel een interessante vraag, hoe gaat regenereren met abs om. Als je hem op de sterkste stand hebt staan dan lijkt het me dat je met ijzel de hele boel blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
RonaldPr schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:34:
[...]

Wel een interessante vraag, hoe gaat regenereren met abs om. Als je hem op de sterkste stand hebt staan dan lijkt het me dat je met ijzel de hele boel blokkeert.
Ik vermoed dat de ABS wielsensoren dat gewoon detecteren en de regeneratie teruggeschroefd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-09 10:12
Ik lees net op autoweek dat de knop van auto hold ook dient om de remschijven te reinigen.
Je moet dan tijdens het rijden de knop 5 seconden ingedrukt houden
Ik heb er nog nooit van gehoord of gelezen.
Is iemand hiermee bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
HJKJ schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:45:
Ik lees net op autoweek dat de knop van auto hold ook dient om de remschijven te reinigen.
Mij niet bekend, zou je de link er bij kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:28
Ik heb een Kia E-NIRO MY2019.
Vorige week zaterdag heb ik helaas een kettingbotsing gehad, was de voorste auto en achterop is een auto gereden.
De reparatie gaat ivm drukte enige tijd duren... heb vandaag een nieuw kenteken en kentekenplaathouder gemonteerd die zijn helaas gesneuveld.
Nu was dat niet het enige, de bumper is beschadigd vol met krassen en een van de parkeersensoren is naar binnen gevallen in de bumper.
Zodra k de auto in de achteruit zit gaat hij meteen piepen.
Weet iemand of het mogelijk is om de sensor terug te plaatsen zonder direct het verwijderen van de bumper?
Mocht dat niet mogelijk zijn, hoe lastig is het om de achterbumper eraf te halen en zonder nog meer schade te veroorzaken terug te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
willemvdvliet schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:10:
Vorige week zaterdag heb ik helaas een kettingbotsing gehad, was de voorste auto en achterop is een auto gereden.
De reparatie gaat ivm drukte enige tijd duren... heb vandaag een nieuw kenteken en kentekenplaathouder gemonteerd die zijn helaas gesneuveld.
Nu was dat niet het enige, de bumper is beschadigd vol met krassen en een van de parkeersensoren is naar binnen gevallen in de bumper.
Weet iemand of het mogelijk is om de sensor terug te plaatsen zonder direct het verwijderen van de bumper?
Mocht dat niet mogelijk zijn, hoe lastig is het om de achterbumper eraf te halen en zonder nog meer schade te veroorzaken terug te plaatsen?
dat terug plaatsen van de sensor weet ik niet,

maar je kunt het wel uitschakelen zodat je geen onnodig gepiep hebt als je achteruit rijdt. Dat is bedoeld voor als je met aanhanger of fietsendrager rijdt, maar in jouw situatie wellicht ook nuttig.
In je middenconsole zit daarvoor (aan de zijkant) een knop met ik meen een "p" er op (niet de p van parkeerstand die in het midden zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
willemvdvliet schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:10:
Ik zou even naar de garage gaan waar de auto uiteindelijk wordt gerepareerd en vragen voor een noodreparatie zodat je de auto nog wel kunt gebruiken. Meestal doen ze daar niet moeilijk over. Ze zetten bepaalde dingen uit en doen dingen die los zitten tijdelijk met tape oid vastzetten waardoor je niet meer schade krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Werkt blijkbaar niet op alle EV's van Kia en Hyundai.
Bij mijn e-Niro zit deze optie er niet op (heb net even getest).
In dit filmpje zeggen ze dat je de remmen dan alsnog kunt "reinigen" door de regeneratie in stand 0 te zetten en dan stevig te remmen.

https://youtu.be/rEmuiYN2c_s?si=mW6gMyp_-XeTndYp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Je hebt zo'n lekker metertje op je dashboard, als die in de max staat, en je remt dan iets harder, remt hij met de gewone remmen, en dan hoef je niet eens als een idioot op de rem te gaan, gewoon flink vertragen is voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Ik moet altijd zo lachen om EV's met fancy open velgen en geel of rood geverfde remklauwen.

Dude, je hebt een EV, als het goed is gebruik je die dingen nauwelijks.

Anyway heb het nog niet gedaan maar met de E-niro kun je het beste een keer op de afrit van de snelweg de versnelling in N zeten en dan de rem gebruiken, dan zijn je schijven weer een beetje gepoetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Rare fratsen die niet nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:43:
[...]

Werkt blijkbaar niet op alle EV's van Kia en Hyundai.
Bij mijn e-Niro zit deze optie er niet op (heb net even getest).
In dit filmpje zeggen ze dat je de remmen dan alsnog kunt "reinigen" door de regeneratie in stand 0 te zetten en dan stevig te remmen.

https://youtu.be/rEmuiYN2c_s?si=mW6gMyp_-XeTndYp
Wat ik zo nu en dan doe is kort na het thuis wegrijden de auto even kort in z’n vrij zetten (niet op P drukken!) en dan gewoon remmen. Dat gebeurt dan met de klauwen op de remschijven. En je hoort dan vanzelf of er iets schuurt (de eerste paar meter) of dat de boel inmiddels glad is.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 14:09

Arfman

Drome!

Afrit van de snelweg doe ik vaak hetzelfde trucje. In de N en dan (als het kan uiteraard) even flink remmen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Heb ik ook ergens gelezen, maar volgens mij was dat alleen voor de EV, niet voor de e-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op zondag 24 november 2024 @ 06:35:
[...]

Heb ik ook ergens gelezen, maar volgens mij was dat alleen voor de EV, niet voor de e-Niro.
Zoiets werd ook gezegd in het filmpje waarvan ik het linkje postte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:45:
Je hebt zo'n lekker metertje op je dashboard, als die in de max staat, en je remt dan iets harder, remt hij met de gewone remmen, en dan hoef je niet eens als een idioot op de rem te gaan, gewoon flink vertragen is voldoende.
Heb je ooit goed gekeken in het EV menu (in de middenconsole) naar de opgenomen en afgegeven vermogens van en naar de motor tijdens optrekken en remmen? Dan zal het je opgevallen zijn dat bij steeds straffer remmen het afgegeven vermogen van de motor (de regeratie) ook steeds verder toeneemt. Dat vermogen loopt op tot over de 140 kW, ongeveer het maximum vermogen van de motor.
De remmen worden misschien uiteindelijk wel gebruikt, maar pas als je echt heel behoorlijk fors remt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:53:
[...]

Heb je ooit goed gekeken in het EV menu (in de middenconsole) naar de opgenomen en afgegeven vermogens van en naar de motor tijdens optrekken en remmen? Dan zal het je opgevallen zijn dat bij steeds straffer remmen het afgegeven vermogen van de motor (de regeratie) ook steeds verder toeneemt. Dat vermogen loopt op tot over de 140 kW, ongeveer het maximum vermogen van de motor.
De remmen worden misschien uiteindelijk wel gebruikt, maar pas als je echt heel behoorlijk fors remt.
Dat kan allemaal wel zo zijn, ik haal nooit die rare fratsen uit met remmen in N enz enz, heb net de winterbanden gemonteerd en de schijven zagen er netjes blinkend uit, alle 4. Dus ik blijf bij mijn stelling dat het uithalen van de rare fratsen niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:48:
[...]

Dat kan allemaal wel zo zijn, ik haal nooit die rare fratsen uit met remmen in N enz enz, heb net de winterbanden gemonteerd en de schijven zagen er netjes blinkend uit, alle 4. Dus ik blijf bij mijn stelling dat het uithalen van de rare fratsen niet nodig is.
Ik ben ook wel erg voorzichtig met remmen in neutraal; dat kan een negatieve invloed op stuurgedrag en controle hebben.
Ik kan me wel voorstellen dat regen in stand 0 en dan stevig remmen er wel voor zorgt dat de remmen een stuk eerder aangesproken worden, zoals aangegeven in het filmpje hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 19:43
Arfman schreef op zondag 24 november 2024 @ 00:11:
Afrit van de snelweg doe ik vaak hetzelfde trucje. In de N en dan (als het kan uiteraard) even flink remmen.
Het is de bedoeling om de oxidatie van de schijven weg te schuren, hoe langer je kan schuren hoe sneller die schijven terug in orde zijn. Flink remmen is het tegenovergestelde van wat je wil bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:18:
[...]

Ik ben ook wel erg voorzichtig met remmen in neutraal; dat kan een negatieve invloed op stuurgedrag en controle hebben.
Ik kan me wel voorstellen dat regen in stand 0 en dan stevig remmen er wel voor zorgt dat de remmen een stuk eerder aangesproken worden, zoals aangegeven in het filmpje hierboven.
Regen staat gewoon altijd op max. Dan nog spreek ik regelmatig toch de remmen nog aan. Ik snap de hype niet zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:34:
[...]

Regen staat gewoon altijd op max. Dan nog spreek ik regelmatig toch de remmen nog aan. Ik snap de hype niet zeg maar.
Het is helemaal geen hype, het is op dit moment gewoon even onderwerp van een geanimeerd gesprek. Misschien een onderwerp waar je niets mee hebt, maar dan wacht je gewoon tot er een onderwerp langsfietst waar je graag op aanhaakt. Straks gaan we het weer over winterbanden hebben, kun je weer aanhaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:34:
[...]

@gjcvro
Ik ben bang dat hier een misverstand in het spel is. De regen-instelling doet alleen iets met het afremmen op de motor (regenereren) als je je gaspedaal loslaat en je rem ook niet aanraakt.
De e-Niro (en Niro EV) is z'o geconstrueerd dat altijd als je je rempedaal (op normaal, gebruikelijk niveau) intrapt, er regeneratie plaatsvindt. Kijk maar op je dashboard als je daar de eergave van afgegeven en opgenomen energie in beeld brengt. Dan zie je dat ook met regen op stand 0 (nul) en gewoon remmen, er geregenereerd wordt. Kortom: dan worden je remschijven niet aangesproken.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat de software in de auto het gebruik van de remschijven wel ingeprogrammeerd heeft. telkens als ik van mijn oprit rijd en en het eind afrem voordat ik de straat oprijd, dan hoor ik die remmen een beetje schuren. Het kan dus zijn dat bij elke eerste X kilometer van een rit die remmen meedoen of zelfs de remtaak volledig voor hun rekening nemen. Net als dat er andere momenten ingeprogrammeerd kunnen zijn.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:25:
[...]

@gjcvro
Ik ben bang dat hier een misverstand in het spel is. De regen-instelling doet alleen iets met het afremmen op de motor (regenereren) als je je gaspedaal loslaat en je rem ook niet aanraakt.
De e-Niro (en Niro EV) is z'o geconstrueerd dat altijd als je je rempedaal (op normaal, gebruikelijk niveau) intrapt, er regeneratie plaatsvindt. Kijk maar op je dashboard als je daar de eergave van afgegeven en opgenomen energie in beeld brengt. Dan zie je dat ook met regen op stand 0 (nul) en gewoon remmen, er geregenereerd wordt. Kortom: dan worden je remschijven niet aangesproken.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat de software in de auto het gebruik van de remschijven wel ingeprogrammeerd heeft. telkens als ik van mijn oprit rijd en en het eind afrem voordat ik de straat oprijd, dan hoor ik die remmen een beetje schuren. Het kan dus zijn dat bij elke eerste X kilometer van een rit die remmen meedoen of zelfs de remtaak volledig voor hun rekening nemen. Net als dat er andere momenten ingeprogrammeerd kunnen zijn.
De remschijven worden ook gebruikt bij afremmen tot stilstand. Probeer maar eens en voel het verschil tussen afremmen tot stilstand met de rechter flipper en afremmen met je rempedaal. Daarom is het "opschonen" van je remmen ook niet zo vreselijk belangrijk, het gebeurt bij elke rit al een paar keer zonder dat je er wat aan kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:27:
[...]

De remschijven worden ook gebruikt bij afremmen tot stilstand. Probeer maar eens en voel het verschil tussen afremmen tot stilstand met de rechter flipper en afremmen met je rempedaal. Daarom is het "opschonen" van je remmen ook niet zo vreselijk belangrijk, het gebeurt bij elke rit al een paar keer zonder dat je er wat aan kan doen.
@multikoe
Je bedoelt ws linkerflipper ipv rechter...

Maar daar zit voor mij dan een verscholen risico: ik rem heel veel af met het vasthouden van de linker flipper plus daarbij gebruik van het gaspedaal om te doseren. Daar komen die remschijven totaal niet bij te pas...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Hippe Lip schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:33:
[...]

ik rem heel veel af met het vasthouden van de linker flipper plus daarbij gebruik van het gaspedaal om te doseren. Daar komen die remschijven totaal niet bij te pas...
Maar worden de schijven bruin als je geen bewust geplande remacties zou doen, dat lijkt me eigenlijk de vraag.
Misschien niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ASW1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:54:
[...]

Maar worden de schijven bruin als je geen bewust geplande remacties zou doen, dat lijkt me eigenlijk de vraag.
Misschien niet.
Gewoon 1x per maand stukje in zijn N laten uitrijden en dan flink remmen.
Pagina: 1 ... 317 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.