Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:56
Suicyder schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:52:
[...]

Ik heb er zelf alleen even in gezeten in de showroom tijdens de EVexperience op Zandvoort. Viel mij sowieso erg tegen. Maar ik ben dan ook bezig met een overstap naar 1 stapje groter (meer EV6 formaat alleen valt die voor mij af, omdat de mensen in mijn omgeving met een EV6 er teveel gedoe mee hebben).
Ik ben van mening dat ze de EV5 hadden moeten lanceren in die prijscategorie, want hoe ga je nu de EV4/5 tussen de prijzen van EV3 & EV6 in krijgen.

Nee de e-Niro had een perfecte plekje met formaat/prijs 3/4 jaar geleden, dat voordeel is voor Kia wel weg ondertussen, plus de concurrentie evolueert sneller.

[...]

Dan krijg je "Haal dat dak d'r af" ipv "kom van dat dak af" :P
De niro EV’23 Executiveline die ik nu ruim een jaar als vervangende auto heb is wel een maatje groter dan de E-Niro(my20) die ik zakelijk rijdt. Ik ben voor hetzelfde maatje groter nu naar Renault uitgeweken, de scenic e-tech. Qua EV prestaties vergelijkbaar met kia, in de zin van actieradius, laadsnelheid DC (AC=22kW!).

De EV3 leek mij te klein, dat blijkt nu ook nadat ik er in heb gezeten. De EV6 mooi maar duur, minder praktisch.

Ik ga qua stoelen en het schuif kantel dak een stapje terug met de overstap naar de Scenic E-Tech tov de Niro EV.

Hopelijk heb ik meer geluk met de Renault dan met de Kia (E-Soul) die ik in de lease heb/had. Die laatste heb ik maar 2,5 jaar gereden, de andere 1,5 jaar inmiddels staat ie bij de dealer met een defecte accu.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:02
janne_nl schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:41:
[...]

Ik denk dat je beter moet lezen, ook de vorige posts. Elke kabel verbinding geeft verlies. Als je de kabels BINNEN de auto langer maakt zal dat ook ietsie verlies geven.
Alleen de kabels van de accu naar de motor zijn dan van belang voor de range. Het ging in deze discussie volgens mij over de locatie van de laadpoort en (dus) over de bekabeling van de laadpoort naar de omvormer en van daaruit naar de accu. Die hebben geen invloed op de range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:36:
[...]

Tja, dat dacht ik eerst ook, dat de EV3 de opvolger zou zijn. Totdat ik erin ging zitten. Een proefrit heb ik niet eens gemaakt, want dat ding is echt een stuk kleiner hoor. Ik zie niet hoe die een opvolger van de Niro kan zijn…
Ze hebben de Niro EV (4420) ook iets langer gemaakt dan de e-Niro (4375), en de EV3 (4300) is iets korter dan de e-Niro. Tussen Niro EV en EV3 zit dus 12cm verschil, en ondanks dat de Niro een combi platform is waarin ook benzine moet passen en de EV3 een dedicated platform, merk je dat dus toch kennelijk.
gjcvro schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:12:
Maar inderdaad een vreemde plek voor een laadpoort.
Ik denk dat de rechterzijde ook een keuze is om, als je normaal fileparkeert, de laadpoort aan de stoepzijde te hebben ipv aan de straatkant. Dat is bij snelladen niet zo belangrijk, maar als er bij straat-parkeerplaatsen meer AC laadpalen komen toch wat veiliger dan kabels en klepjes die aan de straatkant uitsteken.

(edit: dit is trouwens het e-niro topic, dus mijn post gaat zo nog wat verder offtopic; voorop bij de e-niro was niet per se slecht omdat je er van allerlei kanten bij kunt, mits de kabel niet erg kort is (Tesla SuC). Nadeel is alleen dat het weer er op slaat met hoger risico op dichtvriezen, water er in e.d. Ik denk dat voorop daarom niet meer zo vaak gedaan wordt bij nieuwe autos)

[ Voor 13% gewijzigd door TechLight op 09-11-2024 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:05

13art

Moderator Mobile
blb4 schreef op zondag 3 november 2024 @ 00:09:
Met m'n overstap naar een EV6 heb ik wat zaken over van m'n e-Niro (MY20):
1) camwipe (2,5 jaar in gebruik gehad, werkte nog prima);
2) houten verlaagde kofferbakvloer (in 2 delen);
3) frunkbox met aluminium gefröbelde beugels. 1 zwarte sluiting ontbreekt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Laat 't me per PB weten als je interesse hebt in alle 3 en deze (gratis) in Utrecht west wil komen ophalen.

Update: inmiddels genoeg gegadigden
Van blb4 de Camwipe en de verlaagde kofferbakvloer overgenomen (waarvoor nogmaals dank). Met een dochtertje om de hoek (de uitgerekende dag was gisteren) leek me extra ruimte in de kofferbak mee dan wenselijk.

Bij de Leen Bakker het meest goedkope tapijt gehaald wat ik kon vinden en de planken bekleed. Ben aardig tevreden over het resultaat. Nu alleen nog iets bedenken om het gat dicht te maken. Maar ook wel weer dusdanig dat het makkelijk open kan wanneer ik de plank er uit wil halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4J2NJYyGFRqA3kzwIzNwyb6_hMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JujMO6DyBfpDpkeXOpKyVurp.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Dekseltje 3d printen? Of een PVC einddop of zo.
of zoiets:
https://www.aluparts.nl/p...ddop-zwart-voor-buis-18mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:43
Of zoiets erin maken:
Afbeeldingslocatie: https://www.rwinshop.nl/uploads/flthmb/1530387153_kelderluikoog_h1435.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Mooie oplossingen. Had in de garage nog één of andere rubber afsluitdop liggen die zowaar paste. Deze zwart gespoten en als het uitgehard is er maar in doen en zien of ik daar tevreden mee ben. Zo niet dan één van bovenstaande oplossingen eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Klein hapje er uit, zoals bij de beschuitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:13
eltron schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:46:
[...]

Inderdaad, laadpoort kan eigenlijk overal zitten.
En je kunt dus zelfs meerdere laadpoorten in een auto zetten. Volgens mij hebben ze dat bij Audi gedaan. gewoon zowel links als rechts een laadpoort.
Heb je wat minder last van de wisselende fysieke omstandigheden op de verschillende laadlocaties.
Klopt onze Etron heeft twee laadpoorten. Maar alleen de linker is DC snelladen (en 11 kW AC), de andere alleen 11 kW AC.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:36
Omdat er niet echt een categorie is voor in de V&A gooi ik het hier op het forum. Mocht dit ongewenst zijn dan mijn excuses en mag deze post weer verwijderd worden.

Ik reed tot voor kort met veel plezier een e-niro (2020) in de lease en heb daar indertijd een frunk voor aangeschaft.
Dat betreft deze maar dan zonder de gas cilinders.

Door een lompe actie is één van de pootjes ooit afgebroken maar met wat plasticlassen en versteviging heeft het daarna weer prima gefunctioneerd.

Mag weg voor € 50,- .

Wie het eerst kome wie het eerst maalt ;)

PM me bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:13
Alexhuber schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:09:
Omdat er niet echt een categorie is voor in de V&A gooi ik het hier op het forum. Mocht dit ongewenst zijn dan mijn excuses en mag deze post weer verwijderd worden.

Ik reed tot voor kort met veel plezier een e-niro (2020) in de lease en heb daar indertijd een frunk voor aangeschaft.
Dat betreft deze maar dan zonder de gas cilinders.

Door een lompe actie is één van de pootjes ooit afgebroken maar met wat plasticlassen en versteviging heeft het daarna weer prima gefunctioneerd.

Mag weg voor € 50,- .

Wie het eerst kome wie het eerst maalt ;)

PM me bij interesse.
He, ik had precies hetzelfde is bij de dealer gebeurd denk ik, kwam er pas later achter dat er een pootje ontbrak, wat ik later op de vooras terugvond.
Heb Frunk benaderd en voor een zeer nette prijs een nieuwe kunnen aanschaffen.
En wat is het geval?
De nieuwe is op de bevestigingspunten flink zwaarder uitgevoerd.
Kan dus goed zijn dat er meer problemen zijn geweest met de eerste uitvoeringen.
Heb de defecte bak met steun hier nog liggen, stuur maar een PM als je die wilt hebben. Gratis, zelf repareren.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-WL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-09 22:59
Gisteren na 4,5 jaar en 90K een nieuwe 12V accu, na drie keer startkabel gebruikt te hebben vond ik het mooi geweest.
De EV3 stond in de showroom, de ruimte voor de passagiers achterin valt me erg tegen. Voorin vond ik het prima (1.95M).
Veel eerste zakelijke Niro rijders zullen zich net als ik orienteren op de volgende auto, ik ben wel benieuwd waar jullie op zijn uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:13
Maarten-WL schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:01:
Gisteren na 4,5 jaar en 90K een nieuwe 12V accu, na drie keer startkabel gebruikt te hebben vond ik het mooi geweest.
Hier ook een e-niro van 4,5 jaar 125k met de orginele 12V accu er nog in.
Heb een nieuwe accu reeds klaarstaan in de garage, ga hem er nog inzetten voor de kerstvakantie want dan gaan we naar Engeland en absoluut geen zin om accuprobleem onderweg te krijgen.
Een Varta voor €71,50 thuisbezorgd dus daar gaan we geen risico voor lopen onderweg, tijd om te vervangen is het vermoedelijk toch al.

Alleen nog een vraag, er zitten twee kleine gele lipjes in gaatjes links en recht, je kunt ze eruit trekken. Zijn dat een soort stopjes voor transport, moet je die eruit halen of laten zitten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:43
Veel eerste zakelijke Niro rijders zullen zich net als ik orienteren op de volgende auto, ik ben wel benieuwd waar jullie op zijn uitgekomen.
Ik heb besloten om de e-Niro privé over te nemen en te stoppen met de dure molensteen van zakelijke lease :)
Met de nu veel hogere bijtelling, en daar ik zakelijk amper kilometers maak was het niet interessant meer.
Van mn eigen MY19 heb ik vol vertrouwen dat de accu nog heel lang mee zal gaan. Weinig mee snelgeladen en nooit lang op 100% laten staan, meestal tot 80, max 90% geladen.
Tuurlijk, elke 4-5 jaar weer een nieuwe mogen uitzoeken is ook mooi, maar ik houd onder de streep heel veel geld over nu voor andere leuke dingen :)
De keuze voor een opvolger is wel reuze nu tov van 6 jaar terug.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-11-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:55
ASW1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:31:
[...]

Alleen nog een vraag, er zitten twee kleine gele lipjes in gaatjes links en recht, je kunt ze eruit trekken. Zijn dat een soort stopjes voor transport, moet je die eruit halen of laten zitten?
In sommige gevallen zitten er gele dopjes aan de zijkant van de accu. Verwijder deze dopjes voordat u de accu gebruikt. Deze dopjes zitten er zodat de accu niet gaat lekken tijdens de verzending. De gaatjes die deze dopjes dichten zijn voor het ontluchten van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

De EV3 stond in de showroom, de ruimte voor de passagiers achterin valt me erg tegen. Voorin vond ik het prima (1.95M).
In juli loopt mijn lease af. Overnemen (bij Arval in de regel niet zo gunstig), andere tweedehands EV kopen of private (occassion) lease. Ik ben er nog niet uit.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
DonJuape schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:57:
[...]

In juli loopt mijn lease af. Overnemen (bij Arval in de regel niet zo gunstig), andere tweedehands EV kopen of private (occassion) lease. Ik ben er nog niet uit.
Gelukkig heb je nog even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Geen zakelijker rijder, wel aan het oriënteren geweest, de EV3 kwam net te laat om goed mee te nemen in de vergelijking. We hebben gekeken naar de ioniq 5, ev6, volvo ex30, MG 4/ 5 en Tesla 3/Y.

Maar met de laatste prijsaanpassingen en de introductie van een voor ons (bijna) perfecte combinatie van ruimte, range, luxe en prestaties (en trekgewicht) zijn we gegaan voor een model 3 tesla (RWD long range) Jammer genoeg staat hij nu nog op de boot, dus nog even wachten. De e-niro blijft er nog even naast rijden, volgend jaar kijken we wat we daar mee doen. Hij bevalt nog steeds erg goed als woon werk en boodschappenauto, minder als trekpaard en vakantieauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:02
gjcvro schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:02:
[...]

Geen zakelijker rijder, wel aan het oriënteren geweest, de EV3 kwam net te laat om goed mee te nemen in de vergelijking. We hebben gekeken naar de ioniq 5, ev6, volvo ex30, MG 4/ 5 en Tesla 3/Y.

Maar met de laatste prijsaanpassingen en de introductie van een voor ons (bijna) perfecte combinatie van ruimte, range, luxe en prestaties (en trekgewicht) zijn we gegaan voor een model 3 tesla (RWD long range) Jammer genoeg staat hij nu nog op de boot, dus nog even wachten. De e-niro blijft er nog even naast rijden, volgend jaar kijken we wat we daar mee doen. Hij bevalt nog steeds erg goed als woon werk en boodschappenauto, minder als trekpaard en vakantieauto.
Ik heb eigenlijk precies dezelfde afweging gemaakt, maar is bij mij een model Y LR AWD geworden. Maar de e-Niro houden we er ook gewoon in als vervanger van de boodschappenauto.
En is op onderdelen ook nog steeds beter dan de Tesla. Ondanks dat de Tesla een half jaar en de e-Niro 5 jaar oud is.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Gisteren half Nederland doorgereden in een electrische Hyundai Kona , ik denk het 2019 model. Er vielen me een aantal dingen op, vergeleken met mijn eigen e-Niro.
- De adaptive cruise control leek soepeler te reageren. Kan zijn dat de reactiesnelheid anders ingesteld stond, maar ik vermoed dat hij op "normal" stond, net zoals die van mij
- De cruis-control werkt (kennelijk) alleen als je het gaspedaal helemaal loslaat. Ik ben gewend om gas te geven en ondertussen de cruis-control in te schakelen. Dat loopt dan (als ik goed mik) precies in elkaar over. De Kona hield elke keer in en pakte pas weer op als ik het gaspedaal losliet.
- Ik miste de draaiknop om D, R en P in te schakelen. De Kona heeft drukknoppen. Kwestie van wennen misschien, maar ik ben mijn draaiknop gaan waarderen...
- Het dashboard is wat minder "clean" dan die van mijn e-Niro, die ik eigenlijk al te druk vindt.
- Verder valt op dat dit toch eigenlijk gewoon een e-Niro is, maar dan net even anders. Alle functies en knoppen werken hetzelfde. Wel zo prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Mijn e-Niro's ACC luistert enkel naar het stroompedaal als die een snellere snelheid wil bereiken dan ingesteld
Mijn Niro EV's ACC luistert gewoon naar het stroompedaal, druk je niet hard genoeg ligt de snelheid lager dan ingesteld

Een serieuze aanpassing van de mindset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
multikoe schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:38:

- De adaptive cruise control leek soepeler te reageren. Kan zijn dat de reactiesnelheid anders ingesteld stond, maar ik vermoed dat hij op "normal" stond, net zoals die van mij
Wat vertel je me nu, kun je dat instellen? Je bedoelt dan niet de tussenafstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:30
Yep. Dat kun je instellen in 3 standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
janne_nl schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:56:
Yep. Dat kun je instellen in 3 standen.
Ik ga eens op zoek dan, geen idee waar hij nu op staat of wat er überhaupt in te stellen valt, ben op zich erg tevreden over de werking van ACC.
Edit: lees het nu in de manual. Had met een gehuurde tesla idd al eens dat hij neurotisch de snelheid van de (niet op CC rijdende, onregelmatig rijdende) voorganger bleef kopiëren en dat is niet fijn idd, het lijkt erop dat deze instelling daarvoor bedoeld is zodat je een bepaalde vertraging kunt instellen.

Net overigens de eerste grote beurt laten uitvoeren bij 125k aan de niro die ik in juli heb gekocht.
186 euro afgetikt omdat ik zelf het interieurfilter al had gedaan, voor wat eigenlijk alleen 'inspectie' is.
Basically een financiële aflaat om de garantie te behouden.

[ Voor 21% gewijzigd door ASW1 op 15-11-2024 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Ja. Ergens betaal je gewoon voor de garantie lijkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
ASW1 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:53:
[...]

Wat vertel je me nu, kun je dat instellen? Je bedoelt dan niet de tussenafstand?
Yes, in het systeemmenu achter je stuurwiel kun je de response instellen voor je ACC. Dat heeft (in mijn beleving) voornamelijk effect op de versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb hem recent op snel gezet en heb het idee dat hij sneller remt dan eerder. Niet zo op het laatste moment zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:13
Heeft iemand hier een iCrar pro V-Gate OBD om de auto uit te kunnen lezen met een iphone?

Ik probeer deze te verbinden, Hij komt netjes bij Bluetooth devices te staan (V-LINK). Echrer kan ik geen verbinding maken (device not supported)

Ik was in de veronderstelling dat dit juist 1 was die wel zou werken?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Possible schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:01:
Heeft iemand hier een iCrar pro V-Gate OBD om de auto uit te kunnen lezen met een iphone?

Ik probeer deze te verbinden, Hij komt netjes bij Bluetooth devices te staan (V-LINK). Echrer kan ik geen verbinding maken (device not supported)

Ik heb wel deze dongle maar geen Iphone. Maar zou daar ook mee moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-09 10:12
Natuurlijk betaal je je eigen garantie!
Nog 2 jaar in de garantie en dan kom ik voorlopig even niet in de garage
Wanneer tesla dat kan dan het bij Kia ook !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:19

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

multikoe schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:55:
[...]

Yes, in het systeemmenu achter je stuurwiel kun je de response instellen voor je ACC. Dat heeft (in mijn beleving) voornamelijk effect op de versnelling.
Die instelling ken ik wel, maar heb echt géén idee wat die doet. De omschrijving in het boekje heeft me nooit veel wijzer gemaakt en eerst in de ene uiterste stand zetten en later in de andere uiterste stand zou ergens verschil moeten maken. Nix van gemerkt. Mss is het verschil zó subtiel dat get nauwelijks tot niet opvalt?

Waar moet ik überhaupt op letten?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Possible schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:01:

Die combinatie gebruik ik. Al een poos geleden dat ik die gekoppeld heb. Was even rommelen maar werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:24:
[...]

Die instelling ken ik wel, maar heb echt géén idee wat die doet. De omschrijving in het boekje heeft me nooit veel wijzer gemaakt en eerst in de ene uiterste stand zetten en later in de andere uiterste stand zou ergens verschil moeten maken. Nix van gemerkt. Mss is het verschil zó subtiel dat get nauwelijks tot niet opvalt?

Waar moet ik überhaupt op letten?
Mijn ervaring is dat de auto in de trage stand, wat minder snel optrekt. Dat betekent dus dat, als de auto voor je opzij schuift, of versnelt, dat jouw auto daar minder alert op reageert. Dat levert een rustiger gedrag op. Ik merk zelf niet dat hij bijvoorbeeld eerder afremt, dat zou je wel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
HJKJ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:23:
Natuurlijk betaal je je eigen garantie!
Nog 2 jaar in de garantie en dan kom ik voorlopig even niet in de garage
Wanneer tesla dat kan dan het bij Kia ook !
Tesla raadt volgens mij wel aan regelmatig bepaalde zaken te laten controleren. Na de garantie periode is de APK wellicht voldoende daar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
janne_nl schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:00:
[...]

Tesla raadt volgens mij wel aan regelmatig bepaalde zaken te laten controleren. Na de garantie periode is de APK wellicht voldoende daar voor.
APK controleert alleen maar, zal niets vervangen/smeren. Remvloeistof of remmen gangbaar maken zullen ze dus niet doen, tenzij je daar afspraken over maakt en/of het nodig is om door de APK heen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Nee. Dat weet ik. Apk gaat alleen over enkele basale veiligheids dingetjes.

Daarom denk ik dat geen beurten niet zo slim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 08:13
Mikkem schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 06:21:
[...]

Die combinatie gebruik ik. Al een poos geleden dat ik die gekoppeld heb. Was even rommelen maar werkt prima.
Maar wat moet je precies doen om te koppelen? Bij Bluetooth devices staat ''V-LINK'' Apple geeft dan aan dat protocol niet ondersteund wordt. Hoe vaak ik dit ook probeer.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Herkent iemand dit?
Wanneer ik op adaptive cruise control rij, ik achter iemand anders rij en ik nader een rotonde of kruispunt en ik geef richting aan, dan gebeurt het regelmatig dat de auto opeens begint te versnellen. Hij komt dan ook dusdanig dicht op mijn voorligger dat ik zelf maar besluit te gaan remmen in plaats van af te wachten of de auto dit gaat doen.

Het vreemde is dat dit niet altijd het geval is. Soms blijft hij keurig de snelheid aanhouden en afremmen naar gelang de voorligger afremt. Maar zo nu en dan dus ook niet en begint de auto juist te versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
13art schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:56:
Herkent iemand dit?
Wanneer ik op adaptive cruise control rij, ik achter iemand anders rij en ik nader een rotonde of kruispunt en ik geef richting aan, dan gebeurt het regelmatig dat de auto opeens begint te versnellen. Hij komt dan ook dusdanig dicht op mijn voorligger dat ik zelf maar besluit te gaan remmen in plaats van af te wachten of de auto dit gaat doen.

Het vreemde is dat dit niet altijd het geval is. Soms blijft hij keurig de snelheid aanhouden en afremmen naar gelang de voorligger afremt. Maar zo nu en dan dus ook niet en begint de auto juist te versnellen.
Ik denk dat jij zelf de oorzaak aangeeft "ik geef richting aan", rij nu hoofdzakelijk met de Niro EV en niet met de e-Niro, duik eens in de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Volgens mij rijdt je dan langzamer dan de ingestelde snelheid en denkt de ACC dat je gaat inhalen en versnelt. Dat denk ik tenminste. Het gebeurt bij mij ook altijd.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
bruneelm schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:11:
[...]

Ik denk dat jij zelf de oorzaak aangeeft "ik geef richting aan", rij nu hoofdzakelijk met de Niro EV en niet met de e-Niro, duik eens in de handleiding
Daar staat, voor zover ik nu zie, niets in over het uitschakelen van de ACC (of Smart Cruise Control zoals ze het in de handleiding noemen) bij het richting aangeven. Ook komt er geen melding over het uitschakelen van de ACC bij het richting aangeven. Ook al zou het uitgeschakeld worden dan zou het logischer zijn dat de auto gaat afremmen in plaats van versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Bij naderen rotonde moet sowieso ACC eraf dus ik begrijp het probleem niet zo. Of neem je die rotonde zelf ook met ACC?
In mijn ervaring gaat dat eigenlijk niet omdat wanneer je voorligger ineens afslaat ACC ongewenst begint te versnellen terwijl je nog op de rotonde zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ASW1 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:46:
Bij naderen rotonde moet sowieso ACC eraf dus ik begrijp het probleem niet zo. Of neem je die rotonde zelf ook met ACC?
In mijn ervaring gaat dat eigenlijk niet omdat wanneer je voorligger ineens afslaat ACC ongewenst begint te versnellen terwijl je nog op de rotonde zit
Bij de rotonde gaat de ACC er sowieso uiteindelijk af om de reden die je aangeeft. Bij een kruispunt hoeft dat lang niet altijd. Maar daar gaat het niet om. Het is naar mijn idee vreemd dat de wagen uit zichzelf besluit om te gaan versnellen waar de situatie het niet toelaat, ongeacht waar het is of in welke situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 16-11-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
rokil schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:20:
Volgens mij rijdt je dan langzamer dan de ingestelde snelheid en denkt de ACC dat je gaat inhalen en versnelt. Dat denk ik tenminste. Het gebeurt bij mij ook altijd.
Dat kan, maar het is vreemd dat hij gaat versnellen als er nog een voorligger voor zit.
Voor de duidelijkheid, ik heb het dus over wat er gebeurt nog voor de rotonde/ het kruispunt, niet er op. Op een rotonde, wanneer de ACC er nog op zou zitten, is het logisch dat de auto gaat versnellen aangezien de voorligger dan door de bocht uit zicht van de radar gaat. Ik bedoel dus tijdens het benaderen van een rotonde of kruispunt zeg maar 50-100m er voor.

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 16-11-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:20:
[...]

Mijn ervaring is dat de auto in de trage stand, wat minder snel optrekt. Dat betekent dus dat, als de auto voor je opzij schuift, of versnelt, dat jouw auto daar minder alert op reageert. Dat levert een rustiger gedrag op. Ik merk zelf niet dat hij bijvoorbeeld eerder afremt, dat zou je wel verwachten.
@multikoe
Net een ritje gemaakt, iemand opgezocht, en de instelling (die op de middelste stand stond) op ‘Snel’ gezet. Ik moet zeggen dat ik het verschil in reactie niet echt heb gemerkt. En als ik al iets dacht te merken (sneller optrekken als mijn voorligger dat ook doet), dan is het maar de vraag of het echt merkbaar is of dat het suggestie is omdat ik weet dat ik de instelling heb aangepast en er nu op let…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-5Swi2Z5N1xvHyiwIOGxk810I8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6IEikjkQpkKa7BacooKsDyo.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
13art schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:44:
[...]

Het is naar mijn idee vreemd dat de wagen uit zichzelf besluit om te gaan versnellen waar de situatie het niet toelaat, ongeacht waar het is of in welke situatie.
Tja het is geen auto pilot maar een redelijk simpel systeem.
Kennelijk denkt dat dat je wilt gaan inhalen (waarschijnlijk de linker knipper?)
Ik zie het nut van linksknipperen voor een rotonde sowieso niet, maar dat is weer een heel andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ASW1 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:06:
[...]

Tja het is geen auto pilot maar een redelijk simpel systeem.
Kennelijk denkt dat dat je wilt gaan inhalen (waarschijnlijk de linker knipper?)
Ik zie het nut van linksknipperen voor een rotonde sowieso niet, maar dat is weer een heel andere discussie.
Klopt is naar links. Dus het inhaalverhaal zou een verklaring kunnen zijn, maar dan doet een auto aannames waarvan het niet in staat is om ze te nemen juist omdat het een raltief eenvoudig systeem is. Dus dat zou naar mijn idee niet logisch zijn. Alsmede dat het niet altijd lijkt te gebeuren.

Officeel is het zo dat je alleen verplicht bent om richting aan te geven bij het verlaten van de rotonde, echter is het voor het overige verkeer duidelijker wanneer je vooraf richting aangeeft.
Dit is niet wettelijk verplicht, maar ook niet verboden. Sterker nog: in rijlessen wordt deze tip vaak meegegeven. De reden? Het maakt automobilisten achter je en overig verkeer duidelijk wat jij van plan bent.'
Vvn.nl

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 16-11-2024 14:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
In Duitsland mag je GEEN richting aangeven voor je een rotonde oprijdt.

Tis maar dat jullie het weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
janne_nl schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:16:
In Duitsland mag je GEEN richting aangeven voor je een rotonde oprijdt.

Tis maar dat jullie het weten.
Die hebben het nog iets gecompliceerder gemaakt met een aanvulling op die regel:
Rijd je op een rotonde zonder voorrangsbord? Dan geef je wel richting aan. Dit doe je als je de rotonde op rijdt, en ook wanneer je de rotonde verlaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
13art schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:10:
[...]

Officeel is het zo dat je alleen verplicht bent om richting aan te geven bij het verlaten van de rotonde, echter is het voor het overige verkeer duidelijker wanneer je vooraf richting aangeeft.
Linksknipperen geeft wel informatie, maar het is wel nutteloze informatie waar je verder niets aan hebt.
Alleen de rechtsknipper voordat iemand van de rotonde afslaat hoef ik te zien; de rest is ruis.

Op de snelweg vind ik die versnelling bij het richting aangeven om in te halen juist heel prettig.
Als je zelf inhaalt doen de meeste bestuurders dit ook zo, eerst versnellen in je eigen rijstrook en dan naar links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ASW1 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:22:
[...]

Linksknipperen geeft wel informatie, maar het is wel nutteloze informatie waar je verder niets aan hebt.
Alleen de rechtsknipper voordat iemand van de rotonde afslaat hoef ik te zien; de rest is ruis.

Op de snelweg vind ik die versnelling bij het richting aangeven om in te halen juist heel prettig.
Als je zelf inhaalt doen de meeste bestuurders dit ook zo, eerst versnellen in je eigen rijstrook en dan naar links.
Dat is het dus juist, het is (voor de meesten) geen nutteloze informatie. Het is niet voor niets dat de meeste mensen het aangeleerd krijgen tijdens de rijlessen. In het verkeer draait het om duidelijkheid zodat er geanticipeerd kan worden. Maar goed zoveel mensen zoveel wensen. Maar ja ook lang niet iedereen houdt zich aan het verplichte richting aangeven bij het verlaten van een rotonde. Helaas.

Maar goed, we raken off topic zo, dus terug naar de Niro :)

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 16-11-2024 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Ik begrijp niet wat er te anticiperen valt met een linksknipper, wat doe je dan anders vergeleken met dezelfde situatie zonder linksknipper?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
ASW1 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:34:
Ik begrijp niet wat er te anticiperen valt met een linksknipper, wat doe je dan anders vergeleken met dezelfde situatie zonder linksknipper?
Als die van de andere kant van de rotonde komt weet je dat hij voor je langs komt, en degene die geen richting aangeeft slaat waarschijnlijk af in de weg waar jij uit komt. Vooral op de kleine rotondes handig, kun je oprijden zonder af te wachten wat de ander doet. Tenminste als iedereen dat nou eindelijk eens snapte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emootje
Het is superirritant, zo'n linksknipper. Alsof je een andere kant op kan op een rotonde. Gewoon rechtsknipperen wanneer je eraf gaat. Tenzij je een BMW of Mercedes hebt, dan hoeft dat niet.

Anyway, is die knipper bij de Niro ook niet "intelligent" bij het lane-assist verhaal? Als ik naar links of rechts wil zonder te knipperen dan gaat ie echt tegenstribbelen. Doe ik mijn knipperlicht aan dan voel ik hem niet. Dus wellicht is dat bij ACC ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
gjcvro schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:40:
[...]

Als die van de andere kant van de rotonde komt weet je dat hij voor je langs komt, en degene die geen richting aangeeft slaat waarschijnlijk af in de weg waar jij uit komt. Vooral op de kleine rotondes handig, kun je oprijden zonder af te wachten wat de ander doet.
Ik denk niet dat we het hierover eens gaan worden, bovendien is het off topic dus ik hou erover op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Laatst online: 28-09 22:28
Bij een rotonde gaat de auto voor je naar rechts tov de radarstraal, de auto denkt dan dat ie kan versnellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
13art schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:44:
[...]

Bij de rotonde gaat de ACC er sowieso uiteindelijk af om de reden die je aangeeft. Bij een kruispunt hoeft dat lang niet altijd. Maar daar gaat het niet om. Het is naar mijn idee vreemd dat de wagen uit zichzelf besluit om te gaan versnellen waar de situatie het niet toelaat, ongeacht waar het is of in welke situatie.
Op de snelweg werkt het prima: als je wil inhalen, richtingaanwijzer uit en de auto versnelt alvast. Ik vind het helemaal prima en het is ook functionaliteit waar je heel snel rekening mee houdt.

Bij het aanrijden op een rotonde is de ACC in veel andere situaties ook gevaarlijk. Bij een turborotonde, als de auto voor je dan een andere rijbaan kiest, versnelt jouw auto ook. Nog een reden om bij het aanrijden op een rotonde de ACC uit te schakelen (of anders gezegd: de controle over de auto over te nemen).

De ACC is in wezen gewoon een dom systeem dat alleen de afstand tot een voorganger meet. Verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:02:
[...]

@multikoe
Net een ritje gemaakt, iemand opgezocht, en de instelling (die op de middelste stand stond) op ‘Snel’ gezet. Ik moet zeggen dat ik het verschil in reactie niet echt heb gemerkt. En als ik al iets dacht te merken (sneller optrekken als mijn voorligger dat ook doet), dan is het maar de vraag of het echt merkbaar is of dat het suggestie is omdat ik weet dat ik de instelling heb aangepast en er nu op let…

[Afbeelding]
Ik heb dan ook nooit gezegd dat het verschil groot is :)
Ik heb vanmiddag even getest: in de "slow" stand, trekt de auto heel duidelijk wel trager op. Het verschil tussen Normal en Fast is niet zo groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Emootje schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:21:
Het is superirritant, zo'n linksknipper. Alsof je een andere kant op kan op een rotonde. Gewoon rechtsknipperen wanneer je eraf gaat. Tenzij je een BMW of Mercedes hebt, dan hoeft dat niet.

Anyway, is die knipper bij de Niro ook niet "intelligent" bij het lane-assist verhaal? Als ik naar links of rechts wil zonder te knipperen dan gaat ie echt tegenstribbelen. Doe ik mijn knipperlicht aan dan voel ik hem niet. Dus wellicht is dat bij ACC ook zo?
Dat laatste klopt. Ik reed veel over polderwegen, met zo'n enkele rijbaan en twee strepen links en rechts. Bij tegenliggers en het passeren van fietsers moet je over die trepen heen. Met de LKA aan begint de auto te piepen en stuurt hij tegen. Met de knipperlichten aan doet hij dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
13art schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:56:
Herkent iemand dit?

Ik heb niet alles gelezen dus het kan zijn dat dit antwoord al is gegeven maar als je een knipperlicht aanzet dan zorgt de auto ervoor dat de afstand tussen je voorligger en jou tijdelijk iets kleiner mag zijn. De reden is dat de auto op de snelweg niet langzamer gaat rijden als je de voorligger inhaalt. Dezelfde snelheid blijft dan even gelden. Als je op de baan blijft dan zul je zien dat de acc nog steeds aan staat alleen dat de afstand met je voorligger inmiddels iets minder is. Erna zal de auto wel weer afstand gaan houden van je voorligger.

Je hoeft de acc dus niet uit te zetten of zelf in te grijpen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Possible schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:02:
[...]

Maar wat moet je precies doen om te koppelen? Bij Bluetooth devices staat ''V-LINK'' Apple geeft dan aan dat protocol niet ondersteund wordt. Hoe vaak ik dit ook probeer.
Dat is alweer even geleden. Zal 'm er morgen even uit gooien en opnieuw koppelen, kijken hoe dat ook al weer ging.

Nu maakt 'ie vanzelf verbinding bij aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:43:
[...]

Ik heb niet alles gelezen dus het kan zijn dat dit antwoord al is gegeven maar als je een knipperlicht aanzet dan zorgt de auto ervoor dat de afstand tussen je voorligger en jou tijdelijk iets kleiner mag zijn. De reden is dat de auto op de snelweg niet langzamer gaat rijden als je de voorligger inhaalt. Dezelfde snelheid blijft dan even gelden. Als je op de baan blijft dan zul je zien dat de acc nog steeds aan staat alleen dat de afstand met je voorligger inmiddels iets minder is. Erna zal de auto wel weer afstand gaan houden van je voorligger.

Je hoeft de acc dus niet uit te zetten of zelf in te grijpen.
Als je de ACC op 120 km/u hebt gezet en je rijdt achter een auto die 110 km/u rijdt (en jij dus ook), dan zal bij het aanzetten van de linker knipper de auto gaan versnellen naar 120 km/h. Stel dat de auto dat niet had gedaan, dan had je met je auto eerst helemaal op de linker weghelft moeten gaan rijden zodat de radar de auto voor je niet meer ziet, waarna de auto pas gaat versnellen. Door die minimum afstand tijdelijk even uit te schakelen, versnelt de auto soepel langs de voorganger.

Dit geeft een probleem bij een situatie waarbij je voor een rotonde (of bijvoorbeeld voor een T-splitsing waar je linksaf wil) links richting aangeeft. Persoonlijk zet ik in dat soort situaties altijd de ACC uit omdat de auto soms onverwachte dingen doet en je daar precies in die situaties niet op zit te wachten. Het is één van de dingen waar je als beginnend ACC gebruiker aan moet wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:44:
[...]

Als je de ACC op 120 km/u hebt gezet en je rijdt achter een auto die 110 km/u rijdt (en jij dus ook), dan zal bij het aanzetten van de linker knipper de auto gaan versnellen naar 120 km/h. Stel dat de auto dat niet had gedaan, dan had je met je auto eerst helemaal op de linker weghelft moeten gaan rijden zodat de radar de auto voor je niet meer ziet, waarna de auto pas gaat versnellen. Door die minimum afstand tijdelijk even uit te schakelen, versnelt de auto soepel langs de voorganger.

Dit geeft een probleem bij een situatie waarbij je voor een rotonde (of bijvoorbeeld voor een T-splitsing waar je linksaf wil) links richting aangeeft. Persoonlijk zet ik in dat soort situaties altijd de ACC uit omdat de auto soms onverwachte dingen doet en je daar precies in die situaties niet op zit te wachten. Het is één van de dingen waar je als beginnend ACC gebruiker aan moet wennen.
Daarom gebruik ik ACC eigenlijk alleen op snelwegen, autowegen en autoweg-achtige 80km wegen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:10:
[...]

Daarom gebruik ik ACC eigenlijk alleen op snelwegen, autowegen en autoweg-achtige 80km wegen.
Ik gebruik hem veel vaker, maar als je eenmaal die ACC een beetje door hebt (en/of snapt hoe het technisch werkt), dan is het gewoon allemaal dikke prima.
Dat gezegd hebbende: ik werd in de eerste weken een paar keer flink verrast door het gedrag van de ACC bij het aanrijden op turbo-rotondes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
[...]

Laat de acc voor de gein eens een keer aan staan. Je ziet dat het geen problemen geeft. Als je het spannend vind dan kun je de voet nog boven de rem houden zodat je altijd zelf nog kunt ingrijpen.

Ik zet nooit de acc uit voor een rotonde en heb er ook nooit problemen mee gehad. Zelfs mijn bijrijders hebben zich daar ook nooit onveilig bij gevoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Ik zet zelf vaak al de acc uit wat ruimer voor de rotonde, zodat ik iets meer ruimte krijg op mijn voorligger. Als hij moet stoppen kan ik dat rustiger doen, kunnen we alle twee door dan heb ik hem vaak op de rotonde al weer ingehaald en kan ik weer aanhaken na de rotonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:13

Wokker

De avond wokkel

Weet iemand waarom ik als ik radio luister via dab+ bij sommige zenders -waaronder radio2 maar kink fm bv niet- een duimpje omhoog kan geven bij het afgespeelde nummer? Wat gebeurt er met die duimpjes? En kan ik ze nog ergens terug vinden?

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:09
Ik lees nu een paar keer dat sommigen de acc niet uitzetten voor een rotonde, maar hoe zie ik dat voor me?
Het gebeurt regelmatig dat mijn voorganger de rotonde 1/4 neemt en ik hem na 3/4 moet verlaten. Dan gaat de acc dus gedurende een halve rotonde de snelheid oppakken van de aangekoppelde wegen (waar je de acc op hebt ingesteld)?
Of simpeler nog, als er niemand voor me rijd, knal ik dus zonder af te remmen de rotonde op?

Dan zal ik soms flink aan mijn stuur moeten gaan "hangen" op bijvoorbeeld de 80 km/u wegen met rotondes die ik dagelijks neem!

Nu begrijp ik dat bij mij er nog steeds voldoende profiel op de banden zat na 90.000 km terwijl anderen daar al doorheen zijn bij 30.000! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:38:
Ik lees nu een paar keer dat sommigen de acc niet uitzetten voor een rotonde, maar hoe zie ik dat voor me?
Het gebeurt regelmatig dat mijn voorganger de rotonde 1/4 neemt en ik hem na 3/4 moet verlaten. Dan gaat de acc dus gedurende een halve rotonde de snelheid oppakken van de aangekoppelde wegen (waar je de acc op hebt ingesteld)?
Of simpeler nog, als er niemand voor me rijd, knal ik dus zonder af te remmen de rotonde op?

Dan zal ik soms flink aan mijn stuur moeten gaan "hangen" op bijvoorbeeld de 80 km/u wegen met rotondes die ik dagelijks neem!

Nu begrijp ik dat bij mij er nog steeds voldoende profiel op de banden zat na 90.000 km terwijl anderen daar al doorheen zijn bij 30.000! :P
Toevallig vandaag weer eens geprobeerd: ACC aan, rijdend achter een auto. Die auto ging, net zoals ik, rechtdoor op de rotonde, maar de bocht was krap genoeg om de auto voor me uit de radarstraal te laten lopen. En mijn auto ging dus lekker versnellen.....

De reden dat ik aan het spelen was was omdat ik wilde uitproberen wat de ACC zou doen als ik bij het aanremmen voor de rotonde, met een auto voor me, de linker knipper aan zou zetten. Resultaat: de auto versnelt niet echt (wat hij zou doen als de auto helemaal uit beeld zou verdwijnen) maar remt wel duidelijk minder af, waardoor de afstand wel afneemt. Misschien dat hij een soort-van minimaal snelheidsverschil tot de voorgaande auto heeft? Ik durfde niet tot het einde te wachten, dus ik weet niet of hij alsnog helemaal af zou remmen voor die voorgaande auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:53
[...]

Als je er eenmaal aan gewend bent en weet dat de auto soms onverwachts kan reageren, is het simpelweg een kwestie van even ingrijpen. Ik gebruik de ACC werkelijk overal, tot aan 30km-zones aan toe. En ja, soms betekent dat even ingrjipen door op de rem of het stroompedaal te trappen. Ik schat in dat ik 98 à 99% van de tijd de ACC gebruik, heerlijk, ik zou nooit meer anders willen.

Wat gedrag betreft bij een rotonde, zeker bij die minirotondes, zet ik 'm op de rotonde of ervoor vaak even uit, afhankelijk van de situatie, maar wat naderen van de rotonde betreft, laat ik 'm lekker aan als ik een voorligger heb, want die remt toch af voor de rotonde en dus mijn auto ook. En zo niet, dan zet ik 'm voor de rotonde al uit om alvast wat snelheid te gaan minderen.

Wat de linker richtingaanwijzer betreft: het is zeker niet altijd zo dat je auto gaat versnellen en als ie dat wel doet, is mijn ervaring dat als je achter je voorligger blijft rijden, het zich vanzelf herstelt. En zo niet, dan geldt weer: even ingrijpen. Het is een kwestie van spelen met het moment van je richtingaanwijzer inschakelen om er een beetje feeling voor te krijgen op welke momenten je auto wel en op welke momenten niet versnelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
bnwgraaf schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:38:

Ik trap voor een rotonde alleen op de rem als er geen voorligger is. Dan heb je geen keuze. Als ik wel een voorligger heb wat in 95% van de gevallen is dan trap ik alleen even op de rem op het moment dat ik op de rotonde zelf rij, maar de reden daarvan is dat de auto niet goed kan herkennen of er een auto voor je rijd terwijl die een scherpe bocht maakt (daar krijg je ook een waarschuwing voor op je dashboard). Maar ik zet hem dus echt pas uit met de rem als ik echt op de rotonde zit. Vaak rijd de voorligger ook best hard omdat het een kleine lichte auto is, dan is de snelheid op de rotonde zelf inhouden wel fijner. Heel af en toe als er voor me iemand redelijk langzaam rijd dan kan ik de acc wel eens helemaal aan laten staan maar dat komt niet zo vaak voor.

De discussie ging er echter om dat je de acc voor de rotonde uit moet zetten als je een richtingaanwijzer aanzet. Dat doe ik dus nooit, dan is alleen de afstand tussen de voorligger wat kleiner. Op de rotonde zet ik de acc uit met een rem aanraking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik heb nu een paar keer gehad dat de verlichte ring rond de schakelknop ineens een andere kleur had dan de rest van de ambient verlichting.
Niets ergs, bij volgende keer starten is deze weer dezelfde kleur als het andere ambient licht. Maar vond het wel grappig te constateren, dat de elektronica deze blijkbaar los aanstuurt van de andere streepjes licht in het dashboard en de middenconsole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
bnwgraaf schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:48:
Ik heb nu een paar keer gehad dat de verlichte ring rond de schakelknop ineens een andere kleur had dan de rest van de ambient verlichting.
Niets ergs, bij volgende keer starten is deze weer dezelfde kleur als het andere ambient licht. Maar vond het wel grappig te constateren, dat de elektronica deze blijkbaar los aanstuurt van de andere streepjes licht in het dashboard en de middenconsole.
Het kan zijn dat het draadje die de kleur bepaald een beetje los zit. Waarschijnlijk heb je nog garantie op de auto dus ik zou het bij de garage voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De problemen met de elektromotor en/of reductiebak. Als deze onder garantie worden vervangen, is dan het probleem duurzaam opgelost? Dus zit het probleem in de specifieke versie van die elektromotor of kan het probleem zich ook (weer) voordoen in de nieuwe variant?

Hebben alle E-niro's dit potentiële probleem of is dit vanaf een bepaalde productiejaar -maand opgelost?

@ASW1 niet mee bemoeien;-) haha, het is inderdaad een hele bevalling. Ook nog gekeken naar een Plug-in maar dan blijf je weer overal stekkeren... Maar ik weet hoe je erover denkt dus sssst...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:14:
De problemen met de elektromotor en/of reductiebak. Als deze onder garantie worden vervangen, is dan het probleem duurzaam opgelost? Dus zit het probleem in de specifieke versie van die elektromotor of kan het probleem zich ook (weer) voordoen in de nieuwe variant?

Hebben alle E-niro's dit potentiële probleem of is dit vanaf een bepaalde productiejaar -maand opgelost?

@ASW1 niet mee bemoeien;-) haha, het is inderdaad een hele bevalling. Ook nog gekeken naar een Plug-in maar dan blijf je weer overal stekkeren... Maar ik weet hoe je erover denkt dus sssst...
Ik denk dat niemand hier dit met zekerheid kan zeggen. Gezien hoeveel het voor komt lijkt het me vanuit KIA wel essentieel dat de motorwissel het probleem permanent verhelpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
@Verwijderd heb je nog geen nieuwe auto? Volgens mij pak je het verkeerd aan. Als je meer dan een half jaar moet zoeken naar een andere auto dan klopt er iets niet. Het is geen aankoop voor je leven.

Wij hebben hier in 2 weken een 2e elektrische auto uitgezocht. Meer dan 2 weken hoeft het voor mij ook niet te duren, dan raak ik alleen maar gefrustreerd. De 2e auto is overigens geen E-niro geworden maar een Peugeot e208 GT Plus. De reden was dat mijn vrouw de E-Niro te groot vind om in te rijden. Dus we gingen kijken voor een maatje kleiner maar wel met veel luxe. Ik ben wel fan van de 3d cockpit van de e208, die ziet er heel gelikt uit.

Ik denk dat je meer gestructureerd moet gaan zoeken. Schrijf van alle auto's die je interessant vind de plus en minpunten op. Daarna streep je de plus en minpunten die je zelf niet belangrijk vind door en dan kijk je wat er overblijft. Sommige auto's kun je dan al direct helemaal doorstrepen en andere blijven in je lijst staan. Zo moet je doorgaan totdat je uiteindelijk 1 auto over hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
DutchKel schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:35:
@Verwijderd heb je nog geen nieuwe auto? Volgens mij pak je het verkeerd aan. Als je meer dan een half jaar moet zoeken naar een andere auto dan klopt er iets niet. Het is geen aankoop voor je leven.

Wij hebben hier in 2 weken een 2e elektrische auto uitgezocht. Meer dan 2 weken hoeft het voor mij ook niet te duren, dan raak ik alleen maar gefrustreerd. De 2e auto is overigens geen E-niro geworden maar een Peugeot e208 GT Plus. De reden was dat mijn vrouw de E-Niro te groot vind om in te rijden. Dus we gingen kijken voor een maatje kleiner maar wel met veel luxe. Ik ben wel fan van de 3d cockpit van de e208, die ziet er heel gelikt uit.

Ik denk dat je meer gestructureerd moet gaan zoeken. Schrijf van alle auto's die je interessant vind de plus en minpunten op. Daarna streep je de plus en minpunten die je zelf niet belangrijk vind door en dan kijk je wat er overblijft. Sommige auto's kun je dan al direct helemaal doorstrepen en andere blijven in je lijst staan. Zo moet je doorgaan totdat je uiteindelijk 1 auto over hebt.
Er zijn ook mensen die wel houden van de zoektocht, en blijven dromen van die ene perfecte auto.
"het bezit van de zaak is het einde van het vermaak" 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het inderdaad leuk. Maar bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:04:
Ik vind het inderdaad leuk. Maar bedankt voor het advies.
Ah ja zo had ik het nog niet bekeken. Een auto is voor mij ook alleen maar een vervoermiddel dus wellicht kijk ik er daarom ook anders tegenaan.

Maar even iets anders de Tesla's zakken nu ook ontzettend in prijs. Heb je daar ook al naar gekeken? Mogelijk vind je het uiterlijk van een Tesla ook erg mooi.

Mijn volgende auto wordt als het zo door blijft gaan met het zakken van de prijzen wellicht een Tesla. Maar ik heb de E-Niro nog een klein jaartje voordat die naar een ander gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee een Tesla is geen optie. Ik heb weinig vertrouwen in de bouwkwaliteit, hou niet van het design plus Musk. Ik zou ook niet snel een Chinees kopen vanwege dezelfde redenen. Ik heb een fijn gevoel bij Japan en Toyota, helaas hebben zij geen ev's, nou ja eentje maar dat vind ik helemaal niks qua design. Ik denk dat Kia/Hyundai dan the next best thing is.

De E-niro wordt/is nu goed betaalbaar, maar de nieuwe Ioniq 5 vind ik van binnen echt perfect. Niet mooi van buiten, en ik wil niet zoveel geld particulier betalen voor een batterij techniek waarvan ik verwacht dat die zich nog significant ontwikkelt de komende jaren.

De enige reden waarom ik twijfel(de) aan de niro is omdat zij bij de ratel in de elektro motor dus aan Kia Nederland gaan vragen of ze die mogen vervangen. Het antwoord kan dan dus ook Nee zijn en dat wekt bij mij geen vertrouwen. Ik heb echter veel zonnepanelen en per jaar 5000+ kWh overcapaciteit en ik ben dat pluggen zat, vandaar dat ik toch neig naar een E-niro. Hopelijk heb ik geluk met de elektromotor en de cuppende banden. Ik lees dat iedereen het eens ach zo betrouwbare auto vindt maar als ik de problemen zo lees heb ik daar mijn twijfels bij. Deze twijfels heb ik niet bij een plugin Toyota van de laatste jaren, maar ja, dan blijf ik continu pluggen en benzine gebruiken, daar wil ik juist vanaf.

Ev3 is te klein.
Ev6 ook niet uitontwikkeld, zelfde als Ioniq5 voor de facelift.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:31:
De E-niro wordt/is nu goed betaalbaar, maar de nieuwe Ioniq 5 vind ik van binnen echt perfect. Niet mooi van buiten, en ik wil niet zoveel geld particulier betalen voor een batterij techniek waarvan ik verwacht dat die zich nog significant ontwikkelt de komende jaren.
@Verwijderd
Als je gaat wachten omdat er iets nog niet uitontwikkeld is of er nog iets nieuws komt, dan ga je je verdere leven lang nix meer kopen en alleen maar bijven wachten. Er blijven nieuwe ontwikkelingen komen. Gelukkig maar! 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:31:

De enige reden waarom ik twijfel(de) aan de niro is omdat zij bij de ratel in de elektro motor dus aan Kia Nederland gaan vragen of ze die mogen vervangen. Het antwoord kan dan dus ook Nee zijn en dat wekt bij mij geen vertrouwen. Ik heb echter veel zonnepanelen en per jaar 5000+ kWh overcapaciteit en ik ben dat pluggen zat, vandaar dat ik toch neig naar een E-niro. Hopelijk heb ik geluk met de elektromotor en de cuppende banden. Ik lees dat iedereen het eens ach zo betrouwbare auto vindt maar als ik de problemen zo lees heb ik daar mijn twijfels bij. Deze twijfels heb ik niet bij een plugin Toyota van de laatste jaren, maar ja, dan blijf ik continu pluggen en benzine gebruiken, daar wil ik juist vanaf.
Serieus, als je je alleen maar focust op de punten die niet goed zijn dan zul je nooit meer een andere auto aanschaffen vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Merken jullie dat een aantal mensen commentaar heeft op mij persoonlijk en mijn traject om een auto te kopen? Terwijl ik liever over de auto, kwaliteit, betrouwbaarheid en garantie van gedachten wissel. On topic betekent over de E-niro zelf. Dat gelxl over "koop gewoon eentje" mag je echt voor je houden. Mijn vragen en overwegingen kunnen toekomstige eigenaren die hier ook over nadenken helpen, zeker als er op gereageerd wordt, inhoudelijk, over de vragen zelf ipv over mij. Ja, lease rijders boeit dit allemaal geen zak, maar als ik €25.000 uitgeef als particulier dan doe ik mijn huiswerk. Ik wil jaren in deze auto rijden.

Dus graag inhoudelijke overwegingen mbt de auto zelf heel graag, persoonlijk advies is niet nodig/gewenst.

On topic. Ik ga een proefrit maken deze week in een E-niro. Als u dat leuk vindt kan ik mijn bevindingen hier posten. Maar desgevraagd kan ik ook niet meer reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen. Rij zelf particulier een e-Niro uit 2022 (laatste model voor de Niro EV). Dat bevalt prima. Recent naar Spanje geweest en op zich ging dat prima. Laden tussen de 50 en 75 a 80 kW. Loopt boven 70% snel terug naar net onser de 30kW in de buurt van de 80%.

30k nu op de teller. En bij een temp van rond de 20 440km gereden in september.

Thuis kunnen laden vind ik wel een vereiste.

En ja, als je in de winter je verwarming op 21 zet is de accu erg snel leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
janne_nl schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:58:
Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen. Rij zelf particulier een e-Niro uit 2022 (laatste model voor de Niro EV). Dat bevalt prima. Recent naar Spanje geweest en op zich ging dat prima. Laden tussen de 50 en 75 a 80 kW. Loopt boven 70% snel terug naar net onser de 30kW in de buurt van de 80%.

30k nu op de teller. En bij een temp van rond de 20 440km gereden in september.

Thuis kunnen laden vind ik wel een vereiste.

En ja, als je in de winter je verwarming op 21 zet is de accu erg snel leeg.
Geen warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
NL modellen hebben (helaas) geen warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:41:
Merken jullie dat een aantal mensen commentaar heeft op mij persoonlijk en mijn traject om een auto te kopen? Terwijl ik liever over de auto, kwaliteit, betrouwbaarheid en garantie van gedachten wissel. On topic betekent over de E-niro zelf. Dat gelxl over "koop gewoon eentje" mag je echt voor je houden. Mijn vragen en overwegingen kunnen toekomstige eigenaren die hier ook over nadenken helpen, zeker als er op gereageerd wordt, inhoudelijk, over de vragen zelf ipv over mij. Ja, lease rijders boeit dit allemaal geen zak, maar als ik €25.000 uitgeef als particulier dan doe ik mijn huiswerk. Ik wil jaren in deze auto rijden.

Dus graag inhoudelijke overwegingen mbt de auto zelf heel graag, persoonlijk advies is niet nodig/gewenst.

On topic. Ik ga een proefrit maken deze week in een E-niro. Als u dat leuk vindt kan ik mijn bevindingen hier posten. Maar desgevraagd kan ik ook niet meer reageren.
Ja, dat is me ook opgevallen, en ik denk ook te begrijpen waarom dat zo is.
Je bent hier nu al zo lang mee bezig, en dezelfde vragen en afwegingen komen steeds weer opnieuw voorbij zodat het verder weinig toevoegt hier.
Heb je al eens overwogen een eigen aankooptopic hiervoor te openen, ook omdat je blijkbaar verschillende merken/typen nieuw/tweedehands overweegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
13art schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:14:
[...]

Heb je het nu over de E-niro of een andere auto?
De E-niro is wel met WP geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
ASW1 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:22:
[...]

Heb je het nu over de E-niro of een andere auto?
De E-niro is wel met WP geleverd.
Het '22 model niet dacht ik. En dat is waar Janne het over had.

[ Voor 8% gewijzigd door 13art op 20-11-2024 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
ASW1 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:15:
[...]

Ja, dat is me ook opgevallen, en ik denk ook te begrijpen waarom dat zo is.
Je bent hier nu al zo lang mee bezig, en dezelfde vragen en afwegingen komen steeds weer opnieuw voorbij zodat het verder weinig toevoegt hier.
Heb je al eens overwogen een eigen aankooptopic hiervoor te openen, ook omdat je blijkbaar verschillende merken/typen nieuw/tweedehands overweegt?
Dat ben ik met je eens.
@Verwijderd is ook al diverse keren begonnen over de ratel en dat hij de indruk krijgt, dat de e-Niro een onbetrouwbare auto zou zijn.
Diverse mensen hebben ook al verschillende keren hierop geantwoord.
Als hij daar zo over blijft twijfelen, is hij vrij om deze auto niet op zijn shortlist te zetten en naar andere auto's te gaan kijken. Maar door dit punt steeds maar weer op te gooien, wordt de e-Niro niet meer of minder betrouwbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 20-11-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
13art schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:14:
[...]

Dat wisselt, de mijne heeft er wel één, latere versies wellicht niet of optioneel.
Is voor iemand die een tweedehands zoekt wel relevante informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
eltron schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:52:
[...]

Dat wisselt, de mijne heeft er wel één, latere versies wellicht niet of optioneel.
Is voor iemand die een tweedehands zoekt wel relevante informatie.
Ik dacht dat vanaf een bepaald jaar de NL importeur de warmtepomp niet meer aanbood als optie.

Maar inderdaad, kan belangrijke informatie zijn bij aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
13art schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:14:
[...]

Ik dacht dat vanaf een bepaald jaar de NL importeur de warmtepomp niet meer aanbood als optie.

Maar inderdaad, kan belangrijke informatie zijn bij aankoop.
Ik had geen keus, bij mij zat ie er in, of ik wilde of niet, maar ik vond het niet erg :)
en scheelt in de koude maanden wel range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik inderdaad geen warmtepomp.

Verwarming zeker niet hoger dan 18 en stoelverwarming en stuurverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Vraagje

Mijn Kia Connect is overleden vermoed ik. Ik dacht dat dit kwam doordat ik vertik om er voor te betalen, maar ik heb het bericht er even bij gepakt:

"Vanaf 1 januari 2025 kun je het Kia Connected Service blijven gebruiken door te kiezen voor een van onze betaalde varianten
Speciaal voor jou hebben we een overgangsfase
Het Kia Connected Service abonnement gaat er vanaf 1 juni anders uitzien. In de vernieuwde vorm heb je de keuze tussen twee abonnementsvormen: plus en pro. Om Kia Connected Services te blijven gebruiken, heb jij als basisabonnementhouder daarom een plus of pro abonnement nodig. Omdat wij de overgang graag soepel willen laten verlopen, hebben we speciaal voor jou een overgangsperiode ingesteld: alleen jij kunt tot 1 januari 2025 gratis gebruik blijven maken van alle essentiele functies. Wel zijn enkele functies vanaf 1 juni exclusief beschikbaar in onze betaalde abonnementsvorm(en).

We begrijpen dat je hier even aan moet wennen. Alleen op deze manier kunnen we de abonnementsprijzen gelijk houden. Net als alle Kia-rijders vinden wij veiligheid het meest belangrijk! Daarom blijven o.a. de veiligheidsverhogende bandenspanningsindicator en de veelgebruikte functie om te zien of je auto op slot staat, gewoon tot 1 januari 2025 in jouw app beschikbaar.

Je kiest vanaf nu zelf of je gebruik wil gaan maken van de extra slimme functies. Wil je bijvoorbeeld je actieradius en resterende laadtijd kunnen inzien? Geef dan jouw auto een slimme upgrade. Je krijgt dan meerdere handige inzichten en functionaliteiten in de MijnKia app.

Het enige wat jij hoeft te doen is het Kia Connected Service abonnement aan te schaffen op de webshop en de MijnKia app te downloaden. Koop je abonnement vóór juni, en betaal slechts €2.99 per maand1."

en

"Wat betekent dit voor jou
Dit zijn de belangrijkste wijzigingen
Tot 1 januari 2025 kun jij gebruik blijven maken van essentiele functies. Wil je jouw actieradius en resterende laadtijd inzien? Dat valt nu al onder het Plus-abonnement. Met een plus of pro abonnement krijg je ook toegang tot nog meer extra slimme functies. Wil je meer informatie?"

Dus blijkbaar zou dit pas vanaf 2025 niet meer werken en heb ik ergens een technisch probleem?

Hoe het ook zij, ik mis de app niet echt, maar wel de info over SOC. Dat heeft ermee te maken dat de Kia inmiddels is gepromoveerd tot boodschappenauto waar de vrouw hoofdzakelijk mee rijdt. en als ik nu wil weten of zij voldoende SOC heeft moet ik in de auto gaan kijken. Dat zou toch handiger moeten kunnen?
Ik denk aan OBDII + een oude telefoon of zo, maar misschien weet iemand een betere oplossing?

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 20-11-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-09 21:56
eltron schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:17:
Vraagje

Mijn Kia Connect is overleden vermoed ik. Ik dacht dat dit kwam doordat ik vertik om er voor te betalen, maar ik heb het bericht er even bij gepakt:

"Vanaf 1 januari 2025 kun je het Kia Connected Service blijven gebruiken door te kiezen voor een van onze betaalde varianten
Speciaal voor jou hebben we een overgangsfase
Het Kia Connected Service abonnement gaat er vanaf 1 juni anders uitzien. In de vernieuwde vorm heb je de keuze tussen twee abonnementsvormen: plus en pro. Om Kia Connected Services te blijven gebruiken, heb jij als basisabonnementhouder daarom een plus of pro abonnement nodig. Omdat wij de overgang graag soepel willen laten verlopen, hebben we speciaal voor jou een overgangsperiode ingesteld: alleen jij kunt tot 1 januari 2025 gratis gebruik blijven maken van alle essentiele functies. Wel zijn enkele functies vanaf 1 juni exclusief beschikbaar in onze betaalde abonnementsvorm(en).

We begrijpen dat je hier even aan moet wennen. Alleen op deze manier kunnen we de abonnementsprijzen gelijk houden. Net als alle Kia-rijders vinden wij veiligheid het meest belangrijk! Daarom blijven o.a. de veiligheidsverhogende bandenspanningsindicator en de veelgebruikte functie om te zien of je auto op slot staat, gewoon tot 1 januari 2025 in jouw app beschikbaar.

Je kiest vanaf nu zelf of je gebruik wil gaan maken van de extra slimme functies. Wil je bijvoorbeeld je actieradius en resterende laadtijd kunnen inzien? Geef dan jouw auto een slimme upgrade. Je krijgt dan meerdere handige inzichten en functionaliteiten in de MijnKia app.

Het enige wat jij hoeft te doen is het Kia Connected Service abonnement aan te schaffen op de webshop en de MijnKia app te downloaden. Koop je abonnement vóór juni, en betaal slechts €2.99 per maand1."

en

"Wat betekent dit voor jou
Dit zijn de belangrijkste wijzigingen
Tot 1 januari 2025 kun jij gebruik blijven maken van essentiele functies. Wil je jouw actieradius en resterende laadtijd inzien? Dat valt nu al onder het Plus-abonnement. Met een plus of pro abonnement krijg je ook toegang tot nog meer extra slimme functies. Wil je meer informatie?"

Dus blijkbaar zou dit pas vanaf 2025 niet meer werken en heb ik ergens een technisch probleem?

Hoe het ook zij, ik mis de app niet echt, maar wel de info over SOC. Dat heeft ermee te maken dat de Kia inmiddels is gepromoveerd tot boodschappenauto waar de vrouw hoofdzakelijk mee rijdt. en als ik nu wil weten of zij voldoende SOC heeft moet ik in de auto gaan kijken. Dat zou toch handiger moeten kunnen?
Ik denk aan OBDII + een oude telefoon of zo, maar misschien weet iemand een betere oplossing?
De mijne werkt al een aantal maanden niet meer. Ik heb het vermoeden dat men niet de afleverdatum voor de 5 jaar periode heeft genomen, maar de datum van productie of verscheping heeft genomen als startdatum. Mijn auto is afgeleverd op 16 januari 2019. Ik kreeg echter al ruim voor 16 januari 2024 geen gegevens meer over mijn locatie. Sinds 12 september 2024 krijg ik helemaal geen info meer door. Ook in Home Assistant niet meer. Benieuwd of dat via OBDII wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je nog wel bijvoorbeeld de auto op (voor-) verwarmen zetten met de app, als je niet meer betaald? Of wat kan je precies nog wel met die app als je niet meer betaald? Ik vind dit geen fijne ontwikkeling, dat je nu moet betalen om iets met de auto te kunnen doen op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:08:
Kan je nog wel bijvoorbeeld de auto op (voor-) verwarmen zetten met de app, als je niet meer betaald? Of wat kan je precies nog wel met die app als je niet meer betaald? Ik vind dit geen fijne ontwikkeling, dat je nu moet betalen om iets met de auto te kunnen doen op afstand.
Met de Kia Connect app kun je sowieso niets op afstand doen. Alleen informatie ontvangen.
Niet heel erg interessant. Het enige wat ik mis is de SOC en dan met name omdat ik er zelf nauwelijks meer in rijd en ik er geen 100% vertrouwen in heb dat mijn vrouw op tijd laadt.

[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 20-11-2024 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 12:38
eltron schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:22:
[...]

Met de Kia Connect app kun je sowieso niets op afstand doen. Alleen informatie ontvangen.
Niet heel erg interessant. Het enige wat ik mis is de SOC en dan met name omdat ik er zelf nauwelijks meer in rijd en ik er geen 100% vertrouwen in heb dat mijn vrouw op tijd laadt.
Met de connect app kun je juist wél alles op afstand doen, in de mijnKia-app kan dat niet.

Dus als ik volgend jaar niet meer vooraf kan ontdooien zou dat bijzonder irritant zijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
jaro431 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:31:
[...]
Met de connect app kun je juist wél alles op afstand doen, in de mijnKia-app kan dat niet.

Dus als ik volgend jaar niet meer vooraf kan ontdooien zou dat bijzonder irritant zijn!!
dat is de spraakverwarring ja: met de mijnKia app bedien je de connect service die ik dus aanduidt met connect app, maar die is beperkt tot informatie uitlezen.

En vooraf ontdooien kan ik wel, maar niet via app, ik moet het dan van tevoren instellen met timer (eventueel weekprogramma).

[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 20-11-2024 20:36 ]

Pagina: 1 ... 316 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.