Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:56

13art

Moderator Mobile
eltron schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:02:
[...]

Ja, mij eigenlijk ook :). Bij jou moet echt iets bijzonders aan de hand zijn als je ook een rustige rijder bent.

Zag vandaag bij 11 graden nog "gewoon" een GOM van 511km.
Whut?! Geloof dat die van ons de laatste tijd net de 400 aan tikt maar that's it. Wel is het vaak zo dat we of korte ritten maken of langere ritten met veel snelweg. Maar de boordcomputer geeft nu een gemiddelde aan van 14,7 (juni t/m heden) maar dat de komende maanden nog wel aardig kaan doorstijgen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

13art schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:17:
[...]

Whut?! Geloof dat die van ons de laatste tijd net de 400 aan tikt maar that's it. Wel is het vaak zo dat we of korte ritten maken of langere ritten met veel snelweg. Maar de boordcomputer geeft nu een gemiddelde aan van 14,7 (juni t/m heden) maar dat de komende maanden nog wel aardig kaan doorstijgen.
Ik zit nog wel ruim boven de 400 maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit 500 heb gezien.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UP2nEy8RxZxF-Y6YuY_8QximJTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pu7PkYrP4bAyA67f0KEgrVpK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Hippe Lip op 01-11-2024 18:31 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:46
13art schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:17:
[...]

@13art
Ik verdenk @eltron ervan met een dikke jas en verwarming uit en in zwembroek met airco uit te rijden :)

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
eltron schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:02:
[...]

Ja, mij eigenlijk ook :). Bij jou moet echt iets bijzonders aan de hand zijn als je ook een rustige rijder bent.

Zag vandaag bij 11 graden nog "gewoon" een GOM van 511km.
Ja er is serieus wat mis, maar natuurlijk wijst de dealer eerst naar mijn rechtervoet (is ook niet erg klein hoor :) )
Maar die is het niet. Mijn vrouw rijdt zelfs met 20% hoger verbruik dan ik. Maar dat is niet de issue, het gaat hier om het laadverlies sec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:59
EVfan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:39:
[...]

@13art
Ik verdenk @eltron ervan met een dikke jas en verwarming uit en in zwembroek met airco uit te rijden :)
ik gebruik idd verwarming niet veel, maar mijn vrouw des te meer; liefst zelfs 's zomers nog de stoelverwarming op 3 en de stuurverwarming + interieurverwarming aan...
Maar de verwarming is best efficiënt (warmtepomp) en scheelt op 500km niet eens zoveel bereik en staat ook zelden de volle 500km aan.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:02
Dat is de GOM die je uitleest? Waar? In de auto of in de app? En ik neem aan dat dat na een laadsessie is, op 100%?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:11
CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:47:
@EVfan misschien eens met een warmtebeeldcamera checken welke componenten warm worden tijdens het laden.
Inmiddels mn camera binnen en gisteren wat foto's gemaakt. Buiten zo'n 8 graden, en dit is na 4 uur laden op 4,7kW.
Let op dat de schaal van de kleuren per plaatje anders is, het is dus niet allemaal zo gloeiend heet als het lijkt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJSSacVgt20N5EXTS-L3wSBvNPA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iH3lSF5Be2XhopztLxDt97K.jpg?f=fotoalbum_tileBuitenkantAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpkRbXzxg1iWIy32e162yhUrg1g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuqrfE1TbnId7mc0Hd55t3lz.jpg?f=fotoalbum_tileNewMotion laadpaalAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzcaN6ogWDW_IxCo9glD5B1BETM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjTF7yF5AcxV2UlHlx6cH7Ng.jpg?f=fotoalbum_tileLaadpoort
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7kqUUEQAvvq8E2Ts10GArb_k6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzUj5WQTQZDEkMcn0S3ogD7R.jpg?f=fotoalbum_tileOnderkant met accupakket (gedraaid)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTSZZBlU4odS_l0BEXiuIZVZ5SM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkDb38AHquGskc4CResfINHO.jpg?f=fotoalbum_tileOnder de motorkapAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbynNoLwWMtU0NddlTAK8wLTFBo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ODvxsZlkj4RDAcTsRaqnGTO.jpg?f=fotoalbum_tileVloeistof wordt ook warm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKhZHwByM_L4FVBQv9QslvxGLFQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AT8ojZ6f9ROQMMZKNwnsj0wr.jpg?f=fotoalbum_tileZonder kap (vanaf voor)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaY4K0y06PcHO6nZmRYaL8z7ZPc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZX6TqbfnX7gXOsF4lPF6Zmt8.jpg?f=fotoalbum_tileZonder kap (opzij)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hox6AOXkphz4I6uUVNC6y3tcetg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/veHlsjJclrIyL9HHBQftEaJ4.jpg?f=fotoalbum_tileVloeistof is 43 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjHfeRGxVN02jFP9mv2I6dAs-Fc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9y3TsVM19Dz3MO0xkIhed8v.jpg?f=fotoalbum_tileZekeringhouder?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-FZwDuXeG6OnLt7_XBsjsWZaiE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tllA9VSCVXMiiGTyrmJ8zHsw.jpg?f=fotoalbum_tileMijn kat

Wel interessant om te zien denk ik. Vraag me af of de accu actief verwarmd wordt, of dat dit juist de waterkoeling van de onboard charger is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@CyBeRSPiN
Interessante foto’s idd; vooral die laatste :+

Die vierkante laadbox wordt natuurlijk warm door de AC>DC-omzetting. Dat de vloeistof warm wordt zal zijn omdat die laadbox gekoeld wordt (aanname). Dan vraag ik me meteen af of die vloeistof dan ook zachtjes door het accupakket gaat.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 05:46:
[...]

Dat is de GOM die je uitleest? Waar? In de auto of in de app? En ik neem aan dat dat na een laadsessie is, op 100%?
@multikoe
Zoals al vaker hier gezegd: ik laad maar een paar keer per jaar op tot 100%, dus dat is het in elk geval niet.

En verder heb ik een sensor in HA aangemaakt die dat bereik berekent door het bereik te delen door de SoC. Dat gebeurt op een min of meer continu-basis:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
###     berekening theoretisch maximaal bereik van de auto
      - name: "Kia maximaal bereik"
        unique_id: kia_maximaal_bereik
        device_class: distance
        unit_of_measurement: km
        state_class: measurement # nodig om long-term grafieken te kunnen maken
        state: >
          {{ (100 * states('sensor.kia_e_niro_range') | round(0) / states('sensor.kia_e_niro_ev_charge_level') | round(0) ) | round(0, default=0) }}

Dat levert het plaatje op dat ik liet zien. De bovenste met een resolutie per dag, de tweede per week, waardoor die een beetje gladgestreken wordt. Met een resolutie per maand houd je niet veel informatie meer over.

En dan laat ik HA elke nacht oom middernacht nog een heleboel cijfertjes in een spreadsheet noteren, waarbij ook dat zelfde max bereik berekend wordt. Dat is dus op willekeurige SoC-momenten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXIIg8IkfRfHsv63wFvPgk-hwio=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UUNjaAj4XfV2crAkdhvkkdvX.png?f=user_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:11:
[...]
@multikoe
Zoals al vaker hier gezegd: ik laad maar een paar keer per jaar op tot 100%, dus dat is het in elk geval niet.
Je had het inderdaad al vaker gezegd, misschien dat ik uit jaloezie voor je programmeerwerk die herinneringen heb gewist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:11:
[...]

En verder heb ik een sensor in HA aangemaakt die dat bereik berekent door het bereik te delen door de SoC. Dat gebeurt op een min of meer continu-basis:
Het bereik verschilt met de auto aan en met de auto uit, hoe maak je daar onderscheid in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:31:
[...]

Het bereik verschilt met de auto aan en met de auto uit, hoe maak je daar onderscheid in?
@multikoe
Niet. Geen idee hoe HA de data selecteert om de grafiek te bouwen, want ik neem niet aan dat er elke 5 minuten een sample aangemaakt wordt en die allemaal bewaard worden...

Maar in het spreadsheet zal het nagenoeg uitsluitend bij stilstand zijn (0:00 uur). Die grafiek ziet er dan ook iets anders uit, nu je daarover begint... :?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:36:
[...]

@multikoe
Niet. Geen idee hoe HA de data selecteert om de grafiek te bouwen, want ik neem niet aan dat er elke 5 minuten een sample aangemaakt wordt en die allemaal bewaard worden...

Maar in het spreadsheet zal het nagenoeg uitsluitend bij stilstand zijn (0:00 uur). Die grafiek ziet er dan ook iets anders uit, nu je daarover begint... :?
Ha! Nu begint het leuke werk....
Jouw idee om de data naar Excel te schieten is ook erg interessant, ik doe dat nu handmatig: overtikken van HA naar Google Sheet en dan daarvan via Google Studio een mooie grafiek maken. Het zou wel grappig zijn om die eerste stap automatisch te kunnen doen. Ik ga eens kijken. Zoveel te doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@multikoe
Niet naar Excel maar naar Google sheets. Daarvoor is een integratie in HA.

Dan wil je niet alleen wat cijfertjes vastleggen, maar natuurlijk op elke regel ook wat afgeleiden (formules) noteren. En dat gaat dan niet op de gewone manier, want je weet net op welke regel HA aan het schrijven is. Dus vond ik een andere notatie waarbij je dat kunt ondervangen:
=100 * indirect(ADRES(RIJ();10)) / indirect(ADRES(RIJ();9))

WAARSCHUWING
Als je eenmaal met die integratie aan de slag gaat wil je ALLES op die manier vastleggen.
Gevolg: VERSLAVING }) }) })

[ Voor 41% gewijzigd door Hippe Lip op 02-11-2024 11:44 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:41:
@multikoe
Niet naar Excel maar naar Google sheets. Daarvoor is een integratie in HA.

Dan wil je niet alleen wat cijfertjes vastleggen, maar natuurlijk op elke regel ook wat afgeleiden (formules) noteren. En dat gaat dan niet op de gewone manier, want je weet net op welke regel HA aan het schrijven is. Dus vond ik een andere notatie waarbij je dat kunt ondervangen:
=100 * indirect(ADRES(RIJ();10)) / indirect(ADRES(RIJ();9))

WAARSCHUWING
Als je eenmaal met die integratie aan de slag gaat wil je ALLES op die manier vastleggen.
Gevolg: VERSLAVING }) }) })
I know.. I know... Ik heb mezelf bewust moeten beperken tot die informatie die ik regelmatig wil weten en die ook voor mijn vrouw (als ze ooit gebruik gaat maken van het dashboard van HA) interessant is. Wat ik nu in HA weergeef is SOC, GOM, 12V batterijniveau, laadtijd tot 100% bij AC laden, bandenspanning OK/NOT OK, deuren op slot, stekker aangesloten en laadstatus.
Mijn "echte" analyse doe ik in Google Studio op basis van een Google Sheet. Hier kan ik helemaal los gaan en bijvoorbeeld ook km's/jaar voor de lease-jaren en allerlei analyses v.w.b. laadsnelheden, laadverliezen, kosten, de hele reutemeteut. Heerlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@multikoe
Wat ik bedoelde is dat het verslavende vooral begint wanneer je door hebt hoe HA alles automatisch naar Google Sheets wegschrijft.
Dat met de hand bijhouden van dingen doe ik al tientallen jaren… 8)
Ook verslavend, maar met die automatisering vallen er weer wat beperkingen weg… :D

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@multikoe
En dit soort mogelijkheden, hè…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zU_2o2zyGJ1j_TSpqYELJyPfqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B82JSrwOF1OaUrIgzGoeeX8h.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:52
Welke epaper display is dit? Heb zelf andere epaper displays met esphome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:12:
[...]
Welke epaper display is dit? Heb zelf andere epaper displays met esphome.
@Vaevictis_
Ik heb een paar Solum-displays. Voorheen heb ik wel gekeken naar zelfbouw (dat is toch wat jij hebt gemaakt?), maar dat wordt al snel een stukkie groter en bovendien niet zo draadloos en self supporting als die winkeldisplays. Bovendien ben ik (nog?) niet thuis in het werk met ESP-dingen (vooral het flashen).

Ik heb de kennis uit het Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik topic gehaald.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:48
Wat mij vooral opvalt, is dat de bandenspanning in bar op de foto is te zien, terwijl de informatie in HA alleen maar laat zien of de bandenspanning wel of niet 'OK' is. Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
richy3908 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:18:
[...]

Wat mij vooral opvalt, is dat de bandenspanning in bar op de foto is te zien, terwijl de informatie in HA alleen maar laat zien of de bandenspanning wel of niet 'OK' is. Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Bandenspanning zit in de integratie voor de my19 kia heb deze ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
Vaevictis_ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:25:
[...]

Bandenspanning zit in de integratie voor de my19 kia heb deze ook.
Ah, oké, dan is dat blijkbaar een verschil tussen MyKia en UVO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@richy3908
Dat hangt van je auto af. In de banden van mijn Kia e-Niro, die @Vaevictis_ ook rijdt, zitten echte sensoren die de druk per band meten.
Er zijn ook merken die de verplichte sensor oplossen door de snelheid (rpm) van elk wiel te meten (via de pulssensoren van de ABS). Als je een lekke band hebt neemt de effectieve diameter af en dus de snelheid (rpm) toe. Dat wordt dan gesignaleerd.
In jouw auto lijkt dat zo ook te zitten. Zeker als je in de app van je auto ook geen druk uit kunt lezen.

Er zijn dacht ik ook aftermarket systemen met sensoren in de wielen, dus als je dat graag zou willen…

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 02-11-2024 22:05 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
Hippe Lip schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:04:
@richy3908
Dat hangt van je auto af. In de banden van mijn Kia e-Niro, die @Vaevictis_ ook rijdt, zitten echte sensoren die de druk per band meten.
Er zijn ook merken die de verplichte sensor oplossen door de snelheid (rpm) van elk wiel te meten (via de pulssensoren van de ABS). Als je een lekke band hebt neemt de effectieve diameter af en dus de snelheid (rpm) toe. Dat wordt dan gesignaleerd.
In jouw auto lijkt dat zo ook te zitten. Zeker als je in de app van je auto ook geen druk uit kunt lezen.
Op de display van de auto kan ik de druk in bar per band wel degelijk zien, maar het lijkt erop dat die niet worden doorgegeven aan de servers van Kia, of ze zijn met de HA-integratie nog niet zover met reverse engineeren daarvan, dat kan natuurlijk ook. In ieder geval kan ik het in de Kia Connect-app niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

richy3908 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:10:
[...]
Op de display van de auto kan ik de druk in bar per band wel degelijk zien, maar het lijkt erop dat die niet worden doorgegeven aan de servers van Kia, of ze zijn met de HA-integratie nog niet zover met reverse engineeren daarvan, dat kan natuurlijk ook. In ieder geval kan ik het in de Kia Connect-app niet zien.
@richy3908
Heb je op github gekeken bij de details van de HA-integratie? ik zie bijvoorbeeld in HA bij mijn integratie alle info staan die er doorgegeven wordt. Daar staan ook Tire warnings bij zonder bandenspanning, maar er staat ook de Tire pressure van elke band.
Het gaat in mijn geval wel om de MY19, en die heeft een andere integratie dan de latere modellen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RTdWW17UA4SiCOqnRGyXFyTRuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bm53kV1nTpExD3lXXL20HeX6.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
Hippe Lip schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:28:
[...]

@richy3908
Heb je op github gekeken bij de details van de HA-integratie? ik zie bijvoorbeeld in HA bij mijn integratie alle info staan die er doorgegeven wordt. Daar staan ook Tire warnings bij zonder bandenspanning, maar er staat ook de Tire pressure van elke band.
Het gaat in mijn geval wel om de MY19, en die heeft een andere integratie dan de latere modellen…

[Afbeelding]
Ja, ook daar zie je niet de bandendruk staan. Ik heb een MY22.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49S6b0A4GQwIIf4Dv3Mw5adlbpI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QpmR8o14mEpL3Tm7yB7TZ7iI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

richy3908 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:59:
[...]

Ja, ook daar zie je niet de bandendruk staan. Ik heb een MY22.

[Afbeelding]
Hmm, dat voorspelt niet veel goeds voor mijn toekomst. Ik stap over een paar maanden over naar een IONIQ 5 die ik bestelde. Die heeft -voor zover ik weet- dezelfde integratie als jouw MY22 en dan zou ik mijn bandenspanning kwijt zijn? 8)7 Wel jammer, want daar raak je toch wel aan gehecht.
Toch ook maar eens kijken naar een aftermarket setje?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
Hippe Lip schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:08:
[...]

Hmm, dat voorspelt niet veel goeds voor mijn toekomst. Ik stap over een paar maanden over naar een IONIQ 5 die ik bestelde. Die heeft -voor zover ik weet- dezelfde integratie als jouw MY22 en dan zou ik mijn bandenspanning kwijt zijn? 8)7 Wel jammer, want daar raak je toch wel aan gehecht.
Toch ook maar eens kijken naar een aftermarket setje?
Nee, zo belangrijk vind ik het ook weer niet en ik ben er toch aan gewend. Maar je, als je eerst iets wel hebt en vervolgens niet meer, dan zuigt dat, dus ik kan me voorstellen dat jij aan een aftermarketsetje denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:23
Met m'n overstap naar een EV6 heb ik wat zaken over van m'n e-Niro (MY20):
1) camwipe (2,5 jaar in gebruik gehad, werkte nog prima);
2) houten verlaagde kofferbakvloer (in 2 delen);
3) frunkbox met aluminium gefröbelde beugels. 1 zwarte sluiting ontbreekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpRhMM9j04f393aG6wujHggeSSw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glX4aGsZ6bCQYc7dIiMhfYCx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uJYa5Ze4wt_HPKOE5-iP4gn0MI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRvzV1Kv5oLd7nT2u2wSp7q3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yd2z9ugBpZWZrJ-ipC0jlLhq6ko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edUHAMkzVF5teflWsxptzF5b.jpg?f=fotoalbum_tile

Laat 't me per PB weten als je interesse hebt in alle 3 en deze (gratis) in Utrecht west wil komen ophalen.

Update: inmiddels genoeg gegadigden

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:38:
[...]
Ha! Nu begint het leuke werk....
Jouw idee om de data naar Excel te schieten is ook erg interessant, ik doe dat nu handmatig: overtikken van HA naar Google Sheet en dan daarvan via Google Studio een mooie grafiek maken.
@multikoe
Ik las er eerst overheen: Google Studio.
Wattisda? Ik vind dingen als Google Data Studio, maar das voor Analytics…?

En zijn de grafieken die je ‘gewoon’ in Sheets kunt maken niet goed genoeg, of doe he er andere dingen mee?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

blb4 schreef op zondag 3 november 2024 @ 00:09:

3) frunkbox met aluminium gefröbelde beugels. 1 zwarte sluiting ontbreekt.
[…]
Laat 't me per PB weten als je interesse hebt in alle 3 en deze (gratis) in Utrecht west wil komen ophalen.
Mwah, als er een sluiting ontbreekt, laat dan maar zitten… :+ ;)

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op zondag 3 november 2024 @ 05:05:
[...]

@multikoe
Ik las er eerst overheen: Google Studio.
Wattisda? Ik vind dingen als Google Data Studio, maar das voor Analytics…?

En zijn de grafieken die je ‘gewoon’ in Sheets kunt maken niet goed genoeg, of doe he er andere dingen mee?
Sorry, het heet Looker Studio nou. Het is vergelijkbaar met PowerBI van Microsoft. Je kunt met Looker Studio allerlei datasources aan elkaar knopen en daar analyses op doen.
Dit is offtopic, dus als je meer wil weten, stuur dan even een DM. Ik gebruik het voornamelijk om mijn Google Sheet data in mooie dashboard te verwerken: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Z1vtTM_Zbcu7tYaCErZYVrlyqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XCfY8A6QsnvIWEUDsYCGsVka.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:41:
[...]

Inmiddels mn camera binnen en gisteren wat foto's gemaakt. Buiten zo'n 8 graden, en dit is na 4 uur laden op 4,7kW.
Let op dat de schaal van de kleuren per plaatje anders is, het is dus niet allemaal zo gloeiend heet als het lijkt ;)
[Afbeelding]Buitenkant[Afbeelding]NewMotion laadpaal[Afbeelding]Laadpoort
[Afbeelding]Onderkant met accupakket (gedraaid)[Afbeelding]Onder de motorkap[Afbeelding]Vloeistof wordt ook warm!
[Afbeelding]Zonder kap (vanaf voor)[Afbeelding]Zonder kap (opzij)[Afbeelding]Vloeistof is 43 graden
[Afbeelding]Zekeringhouder?[Afbeelding]Mijn kat

Wel interessant om te zien denk ik. Vraag me af of de accu actief verwarmd wordt, of dat dit juist de waterkoeling van de onboard charger is?
Ja zeker interessante plaatjes @CyBeRSPiN .
Helaas heb ik geen warmtebeeld camera, mijn zoon wel, zal de gelegenheid een keer te baat nemen als hij hier een keer is. Welke camera heb je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:11
EVfan schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:43:
[...]

Ja zeker interessante plaatjes @CyBeRSPiN .
Helaas heb ik geen warmtebeeld camera, mijn zoon wel, zal de gelegenheid een keer te baat nemen als hij hier een keer is. Welke camera heb je?
Deze: https://mileseeytools.com...ra-mileseey-tr256b-tr256e

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vaevictis_
Wie biedt meer? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydnJiaB7RiWdIgynxexYJlrsSXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2Jg7XQrzCRsBr3PNtigBYqF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
petje af, dit heb ik bij e-niro niet eerder gezien.
wel GOM ver boven de 500km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:04
En dat ook nog met een buitentemperatuur van 10 graden, je zou verwachten dat het met 20-25 graden nog hoger is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 14:05
Ben je de laatste 500km van een berg gevallen? :+

Ik kom daar niet in de buurt, 470-475km op GOM is wel mijn top geweest, mede door het hoge aantal snelwegkilometers (95-97% denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Suicyder schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:31:
[...]

Ben je de laatste 500km van een berg gevallen? :+

Ik kom daar niet in de buurt, 470-475km op GOM is wel mijn top geweest, mede door het hoge aantal snelwegkilometers (95-97% denk ik).
Gewoon in nl, wel eerste keer opgeladen met nieuwe all season banden 2.9 bar die er nu een week onder zitten. Auto wordt gebruikt voor woon/werkverkeer Utrecht/Amstelveen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:59
Vaevictis_ schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:51:
[...]

Gewoon in nl, wel eerste keer opgeladen met nieuwe all season banden 2.9 bar die er nu een week onder zitten. Auto wordt gebruikt voor woon/werkverkeer Utrecht/Amstelveen.
Ik heb nog geen 600 km gehaald zoals jij, maar ik heb wel ook het gevoel dat mijn nieuwe banden een merkbaar positief effect hebben op het verbruik. Voorgaande jaren had ik het idee dat mijn verbruik duidelijk hoger was bij temperaturen onder 10°.
Blijft natuurlijk lastig of er niet andere omstandigheden zijn die dit hebben beinvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 21:42
Recent een keer 500km, net voor we zaterdag vertrokken richting Spanje. Echter in Frankrijk eigenlijk continu de verwarming aangehad. Nu in Bilbao zegt de app 423km. In Frankrijk steeds 110km/h gereden, dat helpt ook niet echt denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:13
[...]

Zeker de verkeerde maat gemonteerd.
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

En nu wil iedereen natuurlijk weten welk merk die banden van je zijn.

En hoe is het met het geluid gesteld? Beetje stil?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:42:
[...]

En nu wil iedereen natuurlijk weten welk merk die banden van je zijn.

En hoe is het met het geluid gesteld? Beetje stil?
Hankook 215/55 ZR17 TL 98W (HA H750 Kinergy 4S2 XL) heb ze niet zelf uitgekozen maar dit is wat ze nog op voorraad hadden. Geluid valt me mee ze maken minder herrie dan de orginele zomerbanden.

[ Voor 12% gewijzigd door Vaevictis_ op 06-11-2024 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:26
Vaevictis_ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:58:
[...]

Hankook 251/55 ZR17 TL 98W heb ze niet zelf uitgekozen maar dit is wat ze nog op voorraad hadden.
251? Ik gok 215?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Pas was in het nieuws dat steeds meer auto's zijruiten van gelaagd glas hebben en daar kom je met een lifehamer niet doorheen...
Heeft iemand een idee of er ook e-Niro's zijn met gelaagde zijruiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:17:
Pas was in het nieuws dat steeds meer auto's zijruiten van gelaagd glas hebben en daar kom je met een lifehamer niet doorheen...
Heeft iemand een idee of er ook e-Niro's zijn met gelaagde zijruiten?
Dit vond ik even snel bij de ANWB, naar aanleiding van een vraag van iemand. Het beantwoord je vraag niet, maar geeft wat extra info.
U bezit een hagelnieuwe Toyota RAV4 met z.g. Lamisafe voorruit en voorste zijruiten. U vraagt of een lifehammer in staat is deze ruiten te breken.

Lamisafe, ook wel Laminated genoemd, is gelaagd autoglas met in de regel als doel een verbeterde inbraakbeveiliging en geluidsisolatie van het interieur. Met een lifehammer zijn deze ruiten niet te breken in tijd van nood. Dat geldt wel voor de achterruit en achterste zijruiten. In tijd van nood, wanneer de raambediening of het openen van de portieren géén optie meer is, kunnen de achterste zijruiten wel met de lifehammer een weg naar buiten bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:30:
[...]

Dit vond ik even snel bij de ANWB, naar aanleiding van een vraag van iemand. Het beantwoord je vraag niet, maar geeft wat extra info.

[...]
Kan nog wel eens een hele toer zijn als je op je kop in het water ligt, om dan naar de achterbank te kruipen om daar een zzijruit in te slaan, dus zou dit wel graag weten eigenlijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:13
Voor zover ik weet is dit nooit geleverd op de e-niro.
Je kunt het heel simpel zien door de ruit een stukje omlaag te doen en de zijkant te bekijken.
Gelaagd glas is 2 lagen glas met een plastic folie ertussen, dit zie je.

Je kunt wel dit soort folie aan de binnenzijde van de ruit laten plakken. Werkt ook een beetje maar is minder sterk.
Ook dit kun je zien aan de randen als de vorige eigenaar het heeft laten aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ASW1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:41:
Voor zover ik weet is dit nooit geleverd op de e-niro.
Je kunt het heel simpel zien door de ruit een stukje omlaag te doen en de zijkant te bekijken.
Gelaagd glas is 2 lagen glas met een plastic folie ertussen, dit zie je.

Je kunt wel dit soort folie aan de binnenzijde van de ruit laten plakken. Werkt ook een beetje maar is minder sterk.
Ook dit kun je zien aan de randen als de vorige eigenaar het heeft laten aanbrengen.
Ja dat wilde ik vanavond ook eens bij mij bekijken; ik vermoed dat dit nog geen gelaagd glas is, maar wel goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een Niro te koop gezien bij een lease maatschappij. Gebeld en ze zouden een SOH kunnen uitdraaien. Iets is beter dan niets. Probleem was wel dat ze de onderhoudsintervallen niet konden garanderen. Ze deden het onderhoud zelf als lease maatschappij en gevraagd naar de Kia 7 jaar garantie maar dat konden ze dus niet garanderen omdat de onderhoudsbeurten niet altijd op tijd zouden kunnen zijn uitgevoerd. Ben benieuwd. Hij zou een onderhouds historie opsturen.

Ik lees ook best veel discussie tussen klanten en of Kia Nederland de motor ratel "erg genoeg" vindt om de motor te vervangen. Je bent dan best afhankelijk en bij pech en geen garantie kan dat behoorlijk geld kosten. Ik zou denken dat een EV6 deze problemen allemaal niet heeft omdat ze natuurlijk continu bijleren van juist dit soort problemen en dat dan verbeteren bij de ontwikkeling van een nieuw model auto. Net zoals cuppende banden, heeft EV6 ook niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
bnwgraaf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:06:
[...]

Ja dat wilde ik vanavond ook eens bij mij bekijken; ik vermoed dat dit nog geen gelaagd glas is, maar wel goed om te weten.
De e-Niro heeft inderdaad geen gelaagd glas (geen idee hoe dat met de Niro EV is).
Het geluidsverschil in de cabine tussen een e-Niro en een xpeng G6 bijvoorbeeld (heeft alleen voor en zijkant voor gelaagd glas) is enorm te noemen. Een Tesla MY heeft voor/zij gelaagd en alleen achter niet (achter mag geloof ik ook niet gelaagd zijn i.v.m. 'ontsnappingspunt'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:34:
[...]

Kan nog wel eens een hele toer zijn als je op je kop in het water ligt, om dan naar de achterbank te kruipen om daar een zzijruit in te slaan, dus zou dit wel graag weten eigenlijk!
Ik heb ooit op de kop in een sloot gelegen en kon toen via de achterklep naar buiten.
Als het om elektrische ramen gaat, dan werkt dat volgens mij in het algemeen nog prima, ook als de auto in het water ligt. Bij auto's die onder water raken branden bijvoorbeeld de koplampen nog heel lang dus het elektrisch systeem blijft gewoon werken.

Het probleem lijkt me meer te liggen bij hulpverleners, die dus niet naar binnen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-09 20:34
Goedemiddag,

Sinds gisteren in bezit van een lead Kia Niro EV, telefoon via connect app verbonden met de auto, so far so good.

Nu als ik bij status kijk van de auto tijdens het laden , geeft deze aan dat hij verbonden is en aan het laden is.

Als ik echter de laatste status wil ophalen geef hij aan dat ik een pincode moet invoeren...

Deze heb ik nergens hoeven instellen en in het boekjes kan ik er niets over vinden...

Iemand een idee?

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Scorpio861 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:23:
Goedemiddag,

Sinds gisteren in bezit van een lead Kia Niro EV, telefoon via connect app verbonden met de auto, so far so good.

Nu als ik bij status kijk van de auto tijdens het laden , geeft deze aan dat hij verbonden is en aan het laden is.

Als ik echter de laatste status wil ophalen geef hij aan dat ik een pincode moet invoeren...

Deze heb ik nergens hoeven instellen en in het boekjes kan ik er niets over vinden...

Iemand een idee?

Alvast dank!
Dat is gewoon de pincode die je in de app in hebt moeten stellen volgens mij bij het installeren. Ik heb hem gekoppeld aan mijn vingerafdruk dus gebruik de pincode zelden.

[ Voor 5% gewijzigd door gjcvro op 07-11-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:26:
[...]
Dat is gewoon de pincode die je in de app in hebt moeten stellen volgens mij bij het installeren. Ik heb hem gekoppeld aan mijn vingerafdruk dus gebruik de pincode zelden.
Same here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-09 20:34
gjcvro schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:26:
[...]
De eerste stap was inderdaad het instellen van je pincode..... Echter daarna zoveel instellingen en mogelijkheden voorbij zien komen dat ik volledig was vergeten een pincode ingesteld te hebben haha....

Dank voor je snelle reactie, werkt nu als een zonnetje .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:47
Dit jaar voor het eerst de winter in met de e-Niro.
Heeft iemand van jullie ooit een sneeuw (of regen) cover gebruikt voor de laadstekker? Of juist niet nodig gehad? Bijvoorbeeld zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GbGs-j6jHZFT-H_PY0PhucAYcw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3MtjXqI0lO3hUxuwsK6XElZH.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gjcvro
Dit ziet er heel erg uit als een oplossing voor een niet bestaand probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
gjcvro schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:31:
Zo had ik het ook kunnen formuleren, maar ik heb nog geen EV in de winter gehad. Of bedoel je dat het toch nooit sneeuwt in NL? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
lmb-s schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:49:
[...]
Zo had ik het ook kunnen formuleren, maar ik heb nog geen EV in de winter gehad. Of bedoel je dat het toch nooit sneeuwt in NL? ;-)
Ben er meerdere malen mee in de sneeuw geweest, wintersport, maar dat gaat ook bij hevige sneeuw (of regen) uitstekend zonder een dergelijke cover.
Ik heb ook nog nooit iemand zoiets in de praktijk zien gebruiken.
Dus zoals @gjcvro zegt: een mooie oplossing voor een niet bestaand probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
lmb-s schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:41:
Dit jaar voor het eerst de winter in met de e-Niro.
Heeft iemand van jullie ooit een sneeuw (of regen) cover gebruikt voor de laadstekker? Of juist niet nodig gehad? Bijvoorbeeld zoiets:
[Afbeelding]
@lmb-s
Uit een stukje grondzeil van een tent (kost bij een zeilmaker weinig tot niets), met twee stukjes klittenband zelf een zeiltje gemaakt.
Als het regent of sneeuwt gebruik ik dat altijd om de laadinrichting droog te houden.
Bovenrand 5-10 cm onder de motorkap rand, en de klittenband aan de onderkant afsluiten, ik druk het zeil en daarmee het laadklepje dan even half in tegen de stekker.
Werkt goed.
Nodig is het niet, maar geeft een wat veiliger gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
eltron schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:10:
[...]

Ben er meerdere malen mee in de sneeuw geweest, wintersport, maar dat gaat ook bij hevige sneeuw (of regen) uitstekend zonder een dergelijke cover.
Ik heb ook nog nooit iemand zoiets in de praktijk zien gebruiken.
Dus zoals @gjcvro zegt: een mooie oplossing voor een niet bestaand probleem.
@eltron
Dan ben ik de eerste die je zou kunnen zien die het gebruikt. :) ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
Ok, dan laat ik het nog even voor wat het is, hoef toch maar 1x per week te laden en desnoods dek ik het even af met een handdoek oid.
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-09 20:20
gjcvro schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:31:
Inderdaad: absolute nonsens. Probleem bestaat niet.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-09 20:20
lmb-s schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:48:
Ok, dan laat ik het nog even voor wat het is, hoef toch maar 1x per week te laden en desnoods dek ik het even af met een handdoek oid.
Niet nodig. Zelfs als het klettert van de regen kan je gewoon veilig de laadstekker erin steken of eruit halen.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjcvro
lmb-s schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:48:
Afdekken met een handdoek zou ik al zeker niet doen. Het systeem is er op gemaakt om onder (bijna) alle omstandigheden veilig te kunnen gebruiken. Een handdoek zal het eerder gevaarlijker maken dan veiliger.
Net zo'n domme actie als sommige teslarijders hebben bedacht: een natte handdoek op de (snellader) stekker leggen als koeling.
Als je wil afdekken, kun je beter een carport bouwen, sta je zelf droog als je de stekker er uit trekt. :P

[ Voor 15% gewijzigd door gjcvro op 07-11-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
Het ging me meer om sneeuw en vorst, maar snap inderdaad dat het niet afgedekt moet zijn met een natte handdoek. Ik bedoelde gewoon iets tijdelijks voor even, maar begrijp dat het allemaal niet nodig is. Goed te weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@lmb-s
Ik rij mijn e-Niro nu zo’n 6 jaar en zo’n 115k km. Ik laad aan huis en heb dat ook in de sneeuw gedaan. Dat is geen enkel probleem, echt niet. Op geen enkele manier, heus. Volkomen veilig ook.

Het enige probleem wat er met sneeuw wel is, is dat als je in de sneeuw rijdt, het daarna lastig is om de laadklep, die aan de voorkant zit, open te krijgen. Er is dan (soms verijsde) sneeuw in en achter de rand van de klep gekomen, waardoor je die niet meer in kunt drukken voor de ontgrendeling. Dat kan lastig zijn. Ga er dan niet hard op duwen, want je zou de eerste niet zijn met een breuk in het midden…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-09 09:34
Hippe Lip schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:22:
@lmb-s
Ik rij mijn e-Niro nu zo’n 6 jaar en zo’n 115k km. Ik laad aan huis en heb dat ook in de sneeuw gedaan. Dat is geen enkel probleem, echt niet. Op geen enkele manier, heus. Volkomen veilig ook.

Het enige probleem wat er met sneeuw wel is, is dat als je in de sneeuw rijdt, het daarna lastig is om de laadklep, die aan de voorkant zit, open te krijgen. Er is dan (soms verijsde) sneeuw in en achter de rand van de klep gekomen, waardoor je die niet meer in kunt drukken voor de ontgrendeling. Dat kan lastig zijn. Ga er dan niet hard op duwen, want je zou de eerste niet zijn met een breuk in het midden…
Hiervoor heb ik thuis een haardroger liggen (overigens nog niet hoeven te gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
Goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:46
Was dit nieuws al gedeeld: Kia to take the Niro EV out of the order books

Bron https://www.electrive.com...v-out-of-the-order-books/

https://insideevs.de/news/739827/kia-niro-ev-ausgelaufen/

Natuurlijk voor wat het waard is en dit gaat over onze Oosterburen, maar toch.

[ Voor 10% gewijzigd door laredo op 07-11-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Nja ik verwacht niet dat hij bij ons nog lang in de boeken zal blijven, de EV3 is toch meer opvolger van de e-Niro dan de Niro EV welke meer een gaatje opgevuld heeft voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Suicyder schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:20:
Nja ik verwacht niet dat hij bij ons nog lang in de boeken zal blijven, de EV3 is toch meer opvolger van de e-Niro dan de Niro EV welke meer een gaatje opgevuld heeft voor mijn gevoel.
Tja, dat dacht ik eerst ook, dat de EV3 de opvolger zou zijn. Totdat ik erin ging zitten. Een proefrit heb ik niet eens gemaakt, want dat ding is echt een stuk kleiner hoor. Ik zie niet hoe die een opvolger van de Niro kan zijn…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Hippe Lip schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:36:
[...]

Tja, dat dacht ik eerst ook, dat de EV3 de opvolger zou zijn. Totdat ik erin ging zitten. Een proefrit heb ik niet eens gemaakt, want dat ding is echt een stuk kleiner hoor. Ik zie niet hoe die een opvolger van de Niro kan zijn…
Helemaal eens, ik rijdt een NiroEV (MY24) , maar de hoofdruimte (wanneer je ren dakraam hebt) viel mij vies tegen. En met mijn 1,96mtr achter mijzelf zitten lukte ook niet. Zaken die in de Niro prima voor elkaar zijn. Alleen de bagageruimte viel mij in positieve zin mee (voor dit segment). Ook jammer dat je alleen in gt plus elek memory stoelen krijgt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:35
multikoe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:49:
[...]

Het probleem lijkt me meer te liggen bij hulpverleners, die dus niet naar binnen kunnen.
Zelf hulpverlener. Geloof me, we komen bij je hoor ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Suicyder
Hippe Lip schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:36:
[...]

Ik heb er zelf alleen even in gezeten in de showroom tijdens de EVexperience op Zandvoort. Viel mij sowieso erg tegen. Maar ik ben dan ook bezig met een overstap naar 1 stapje groter (meer EV6 formaat alleen valt die voor mij af, omdat de mensen in mijn omgeving met een EV6 er teveel gedoe mee hebben).
Ik ben van mening dat ze de EV5 hadden moeten lanceren in die prijscategorie, want hoe ga je nu de EV4/5 tussen de prijzen van EV3 & EV6 in krijgen.

Nee de e-Niro had een perfecte plekje met formaat/prijs 3/4 jaar geleden, dat voordeel is voor Kia wel weg ondertussen, plus de concurrentie evolueert sneller.
Emootje schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:43:
[...]

Zelf hulpverlener. Geloof me, we komen bij je hoor ;-)
Dan krijg je "Haal dat dak d'r af" ipv "kom van dat dak af" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn garage is 2,9 meter breed, dus ik moet de auto strak langs de kant erin parkeren. De EV3 heeft de laadpoort rechtsvoor, dus ik zou hem niet eens in kunnen pluggen om te laden in de garage. Rare plek voor een laadpoort, want ik kan me niet herinneren welke auto dat nog meer heeft.
Voor mij valt de EV3 dus bij voorbaat al af, al zou ik graag een kleinere elektrische Kia gaan rijden.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
rokil schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:07:
Mijn garage is 2,9 meter breed, dus ik moet de auto strak langs de kant erin parkeren. De EV3 heeft de laadpoort rechtsvoor, dus ik zou hem niet eens in kunnen pluggen om te laden in de garage. Rare plek voor een laadpoort, want ik kan me niet herinneren welke auto dat nog meer heeft.
Voor mij valt de EV3 dus bij voorbaat al af, al zou ik graag een kleinere elektrische Kia gaan rijden.
Ik heb de laadkabel juist naar buiten gebracht zodat de auto buiten kan staan om te laden.

Maar inderdaad een vreemde plek voor een laadpoort.

[ Voor 4% gewijzigd door gjcvro op 08-11-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-09 09:34
rokil schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:07:
Als hem hem achteruit in de garage parkeert kan het dan wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Veel auto's hebben de laadklep rechts achter op plek waar soms ook de benzine tankopening zit/zat. Als je garage smal is, is dat ook een issue.

Als ik daar ook nog op moet letten....

Bij de oudere Tesla Suc's is linksvoor ook lastig. (Net als rechts achter denk ik)

[ Voor 18% gewijzigd door janne_nl op 08-11-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Zal allemaal zo zijn voor en nadelen hebben. De niro zetten we nou vooruit op de oprit (zoals de auto's altijd al stonden en op de hoek van de garage hangt nou de laadkabel. Straks komt er nog een Tesla, die moet nou dus achteruit op de oprit worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
De laadpoort zou mijns inziens een standaard moeten zijn (in ieder geval in Europa), denk aan linksachter/rechtsvoor (vooruit/achteruit inparkeren voor zelfde plek) voor alle merken. Dan kan je ook bij alle laadpalen het 'correct' inrichten voor alle auto's. Dit is gewoon dom.

Ik heb vooral moeite bij ons op kantoor met de e-Niro, i.v.m. locatie MOET ik achteruit inparkeren en met de laadpoort voor heb ik dus een enorm lange kabel nodig om te kunnen laden. Dat is uiteindelijk weerstand en dus laadverlies (minimaal, maar toch!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Tankdop is uiteindelijk ook een soort van gestabiliseerd naar linksachter/rechtsachter, wellicht komt het met laadpoorten ook ooit goed. Maar de meeste fabrikanten zijn wars van standaardisering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:28:
Tankdop is uiteindelijk ook een soort van gestabiliseerd naar linksachter/rechtsachter, wellicht komt het met laadpoorten ook ooit goed. Maar de meeste fabrikanten zijn wars van standaardisering...
Das wel iets heel anders. De tankdop zit natuurlijk zo kort mogelijk op de tank…
En niet gestandaardiseerd, want soms links, soms rechts…

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 08-11-2024 10:30 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:30:
[...]

Das wel iets heel anders. De tankdop zit natuurlijk zo kort mogelijk op de tank…
Ja,
en daarom hadden we die ook voor, achter, middenachter, links en rechts. Bij een EV zal die in de buurt van de omvormer zitten.
Daarom schrijf ik ook "soort van gestabiliseerd naar linksachter/rechtsachter"

[ Voor 31% gewijzigd door gjcvro op 08-11-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Tijdje geleden werd hier de bandendruk in Home Assistant besproken, dat bij de nieuwere versies er alleen "ok" staat.. Zelfs die klopt niet. Kreeg net door dat de auto een melding gaf van lage bandenspanning, maar HA vind alles 'OK'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:08:
Tijdje geleden werd hier de bandendruk in Home Assistant besproken, dat bij de nieuwere versies er alleen "ok" staat.. Zelfs die klopt niet. Kreeg net door dat de auto een melding gaf van lage bandenspanning, maar HA vind alles 'OK'.
Heeft er sinds die melding nog wel communicatie tussen de auto (of de server waarop die info staat) en HA plaatsgevonden?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

Inderdaad, laadpoort kan eigenlijk overal zitten.
En je kunt dus zelfs meerdere laadpoorten in een auto zetten. Volgens mij hebben ze dat bij Audi gedaan. gewoon zowel links als rechts een laadpoort.
Heb je wat minder last van de wisselende fysieke omstandigheden op de verschillende laadlocaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Suicyder schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:22:
De laadpoort zou mijns inziens een standaard moeten zijn (in ieder geval in Europa), denk aan linksachter/rechtsvoor (vooruit/achteruit inparkeren voor zelfde plek) voor alle merken. Dan kan je ook bij alle laadpalen het 'correct' inrichten voor alle auto's. Dit is gewoon dom.
Een benzinetank zit vrijwel nooit voorin, dat zal de reden zijn dat tankdoppen vrijwel altijd aan de achterkant zitten. Diezelfde redenering zal opgaan voor laadpoorten, die je zo dicht mogelijk bij je omvormer en andere apparatuur hebt zitten. Bij mijn e-Niro zit dat allemaal voorin en mijn laadpoort zit dus ook aan de voorkant. Bij een Tesla zit dat (kennelijk) allemaal achterin, vandaar de poort achter.
Je wil natuurlijk ook niet dat er een lange kabel zit tussen je laadpoort en je omvormer als je bezorgd bent over verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:25:
[...]

Heeft er sinds die melding nog wel communicatie tussen de auto (of de server waarop die info staat) en HA plaatsgevonden?
Jep, expres nog om een update gevraagd. Ondertussen zijn de bandje opgepompt, dus kan het niet nogmaals proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:51:
[...]

Een benzinetank zit vrijwel nooit voorin, dat zal de reden zijn dat tankdoppen vrijwel altijd aan de achterkant zitten. Diezelfde redenering zal opgaan voor laadpoorten, die je zo dicht mogelijk bij je omvormer en andere apparatuur hebt zitten. Bij mijn e-Niro zit dat allemaal voorin en mijn laadpoort zit dus ook aan de voorkant. Bij een Tesla zit dat (kennelijk) allemaal achterin, vandaar de poort achter.
Je wil natuurlijk ook niet dat er een lange kabel zit tussen je laadpoort en je omvormer als je bezorgd bent over verliezen.
Dat laadverlies interesseert de fabrikant weinig, de extra (lange) kabel wel.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik denk dat dat laadverlies binnen de auto hem wel enigszins interesseert....dat heeft impact op de range

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
janne_nl schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:48:
Ik denk dat dat laadverlies binnen de auto hem wel enigszins interesseert....dat heeft impact op de range
Nee, als de batterij vol is blijft de range hetzelfde ongeacht hoeveel laadverlies het heeft gekost om de batterij te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
evertmulder schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:21:
[...]

Als hem hem achteruit in de garage parkeert kan het dan wel
Ja, maar dan moet ik er zelf in blijven zitten, omdat ik de deur dan niet meer open krijg. :)

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:48:
Ik denk dat het hem pas wat interesseert als hij ongeveer weet hoe groot dat laadverlies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:01:
[...]

Ik denk dat het hem pas wat interesseert als hij ongeveer weet hoe groot dat laadverlies is.
Die oranje kabels tussen de componenten zijn vrij dik en niet al te lang. Ze zijn wel erg duur en het gaat om centen meer of minder in de auto industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
eltron schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:12:
[...]

Nee, als de batterij vol is blijft de range hetzelfde ongeacht hoeveel laadverlies het heeft gekost om de batterij te vullen.
Ik denk dat je beter moet lezen, ook de vorige posts. Elke kabel verbinding geeft verlies. Als je de kabels BINNEN de auto langer maakt zal dat ook ietsie verlies geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
janne_nl schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:41:
[...]

Ik denk dat je beter moet lezen, ook de vorige posts. Elke kabel verbinding geeft verlies. Als je de kabels BINNEN de auto langer maakt zal dat ook ietsie verlies geven.
Nog steeds denk ik dat de fabrikant eerder kijkt naar de kosten van de kabel dan het marginale verlies in die kabel. En niet alleen de kabel, maar ook het plaatsen van die kabel. Als de omvormer voor in de auto zit, en de laadpoort achter moet je een goede veilige route hebben voor toch wel een paar dikke kabels dwars door de auto heen.
Pagina: 1 ... 315 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.