Mijn installatie is aangelegd voor 3x16A, had ik ook geen keuze in want is door de leasemaatschappij aangelegd. De 3 fase installatieautomaat is helass 3x16, 3x20 was fijner geweest, dan had ik de boel iets hoger kunnen zetten. Nog een half jaar tot er een EV6 komt en dan heb ik er geen last meer van en zal ik wel meestal tot 80% laden.Vaevictis_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:37:
[...]
Wat gek, ik heb mijn laadpaal op 32A ingesteld (met PV erbij kan dat op aansluiting) en net aansluiting op 25A gelimiteerd zodat bij veel PV stroom ik 7,2kW max. kan halen. Gaat echt lekker. Denk dat er toch iets niet goed is in jouw geval qua lader, bekabeling. Gebruik je een laadpaal of een noodlader?
Een leasemaatschappij legt geen huisinstallatie aan. Is hooguit opdrachtgever voor laadpaal die dan kennelijk op 3x16A is afgesteld, maar dat zijn instellingen die je kunt aan (laten) passen.wortelsoft schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:08:
[...]
Mijn installatie is aangelegd voor 3x16A, had ik ook geen keuze in want is door de leasemaatschappij aangelegd. De 3 fase installatieautomaat is helass 3x16, 3x20 was fijner geweest, dan had ik de boel iets hoger kunnen zetten. Nog een half jaar tot er een EV6 komt en dan heb ik er geen last meer van en zal ik wel meestal tot 80% laden.
als het een 22kW paal is moet je met loadbalancing en zonnepanelen tot max 32A op 1F kunnen komen. maar goed dat is hier beetje off topic. (zie grote thuisladen topic voor dit soort dingen).
Jouw punt was eigenlijk dat je dus vaak tot 100% hebt geladen. En nu de vraag of dat merkbaar hogere degradatie oplevert.
Ben ik benieuwd naar. En ook of de auto lang op 100% heeft gestaan, want als je kort na bereiken 100% weer gaat rijden zou het effect gering moeten zijn.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Let er dan wel op dat de aders van je kabel dik genoeg zijn voor die hogere stroom!eltron schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:12:
[...]
Een leasemaatschappij legt geen huisinstallatie aan. Is hooguit opdrachtgever voor laadpaal die dan kennelijk op 3x16A is afgesteld, maar dat zijn instellingen die je kunt aan (laten) passen.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Meer voor na het poetsen, maar ik heb een screenprotector op het scherm zitten. Ben nogal een zeikert wat betreft vingerafdrukken en vegen op schermen, dus heb standaard een zachte microvezel doek in de auto liggen. Maar hoe voorzichtig je ook bent, er komen altijd wel wat krassen op het scherm. Kan nu dus zonder mij zorgen te hoeven maken het scherm weer schoonmaken zonder dat het onderliggende scherm beschadigd raakt.plmagis schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:38:
Misschien een ietwat vreemde vraag voor een IT-website, maar iemand toevallig een goede ervaring met een product om het beeldscherm van de e-Niro op te poetsen?
(Voor alle duidelijkheid: op de foto staat het beeldscherm uit en heb ik in een hoek met een zaklamp op het scherm geschenen. Als het scherm aanstaat valt het niet op, maar 't was om aan te tonen dat we na 4 jaar wel de sporen van de vingerbewegingen beginnen te zien)
[Afbeelding]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
dat is bij 22kW paal meestal wel het geval, tenzij je een socketversie hebt en de type 2 van de auto moet gebruiken, maar die is bij een 1F auto die op 32A kan ook wel daarop berekend mag ik hopen.Hippe Lip schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:56:
[...]
Let er dan wel op dat de aders van je kabel dik genoeg zijn voor die hogere stroom!
Heb ooit voor het aanleggen van de laadpaal in 2016 voor 10mm2 gekozen met V2H in het achterhoofd en DC laden. Maakte maar een paar tientjes uit dus een no-brainer.eltron schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:09:
[...]
dat is bij 22kW paal meestal wel het geval, tenzij je een socketversie hebt en de type 2 van de auto moet gebruiken, maar die is bij een 1F auto die op 32A kan ook wel daarop berekend mag ik hopen.
Zo na 5,5 jaar zijn de eerste set winterbanden op, zomerbanden waren ook nog orgineel vorig jaar 2 vervangen. Nu gekozen voor all season banden Hankook gekregen want gisteren pas het signaal dat banden niet meer meekonden. Heel verhaal. Enfin, ben nu af van de bandenwissel. Heb wel sneeuwkettingen dus kan er ook nog mee op wintersport.
100% gebruik ik zeker, maar alleen voor de lange ritten.
Aangezien dat soort ritten sowieso wel wat planning vergt vind ik het niet zo'n probleem om daar mijn laadgedrag incidenteel voor aan te passen.
Maar dat is ook de luxe van een 64 kWh accupakket, stel dat het aanzienlijk minder was dan wordt de definitie van wat een lange rit is ook anders.
Aangezien dat soort ritten sowieso wel wat planning vergt vind ik het niet zo'n probleem om daar mijn laadgedrag incidenteel voor aan te passen.
Maar dat is ook de luxe van een 64 kWh accupakket, stel dat het aanzienlijk minder was dan wordt de definitie van wat een lange rit is ook anders.
@eltroneltron schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:09:
[...]
dat is bij 22kW paal meestal wel het geval, tenzij je een socketversie hebt en de type 2 van de auto moet gebruiken, maar die is bij een 1F auto die op 32A kan ook wel daarop berekend mag ik hopen.
Gevaarlijke aanname, want de paal is aangelegd met 16A zekering. In theorie heb je dan aan 2,5mm2 aders voldoende. En als het budget aangelegd wordt (want door/namens leasemij), dan is het bepaald niet ondenkbaar dat er niet meer zit dan die 2,5 kwadraat.
I know, er zijn meerdere redenen om een paar maten dikker te kiezen (als we het zelf voor het zeggen hebben), maar het gaat hier om de vraag wat er werkelijk zit.
@wortelsoft is de enige die dat kan nakijken; de rest is gissen…
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 25-10-2024 17:27 ]
<John O`Mill>
Oke, dacht dat je de kabel van de paal naar de auto bedoelde.Hippe Lip schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:21:
[...]
@eltron
Gevaarlijke aanname, want de paal is aangelegd met 16A zekering. In theorie heb je dan aan 2,5mm2 aders voldoende. En als het budget aangelegd wordt (want door/namens leasemij), dan is het bepaald niet ondenkbaar dat er niet meer zit dan die 2,5 kwadraat.
I know, er zijn meerdere redenen om een paar maten dikker te kiezen (als we het zelf voor het zeggen hebben), maar het gaat hier om de vraag wat er werkelijk zit.
Aansluiting op de huisaansluiting zou kunnen dat LM nog een tientje op de kabeldikte heeft bespaard.
maar zou zelf niet op het idee komen om het met minder dan 4mm2 te doen.
(bij mij is het zelfs 6mm2).
We hebben het over de aanleg van de laadpaal. Wel ff blijven opletten, hè…eltron schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:28:
[...]
Oke, dacht dat je de kabel van de paal naar de auto bedoelde.
Iets van die strekking zei ik ook al.Aansluiting op de huisaansluiting zou kunnen dat LM nog een tientje op de kabeldikte heeft bespaard.
maar zou zelf niet op het idee komen om het met minder dan 4mm2 te doen.
(bij mij is het zelfs 6mm2).

Maar nu weer on topic!
<John O`Mill>
Even gekeken batterij conditie, is nog 100%. Heel vaak tussen 10:00 en 11:00 op 100% en dan rond 15:30-16:00 gaan rijden, omdat ik op het werk of bij klant laad, die situatie zal wel 100-200 keer zijn voor gekomen, misschien nog wel veel vaker. Met 100% een aantal dagen staan als een afspraak niet doorging schatting 10-20 keer. Best lastig zoiets inschatten over de afgelopen vier jaar. Maar ik hou hem het liefst boven de 70%, omdat het zo lang duurt. Maar goed n=1 het heeft weinig invloed op de accu op 120k.
@wortelsoftwortelsoft schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:06:
Even gekeken batterij conditie, is nog 100%.
Hoe stel je dat vast?
<John O`Mill>
Goedenavond allemaal,
Ik heb een vraag. Afgelopen week is mijn Kia E-Niro bij de dealer geweest voor een beurt. Hierbij is door de dealer ook het infotainmentsysteem geüpdatet. Het ziet er allemaal een stuk moderner uit en Google Maps via Android Auto kan nu in volledig scherm. Ik loop echter tegen een probleem aan dat ik voorheen niet had. Als ik navigeer via Maps (Android Auto), kan ik niet meer tegelijkertijd mijn radio gebruiken. Dit was voorheen wel mogelijk. Als nu het Google Maps-navigatiescherm aanstaat en ik druk op mijn radiotoets, springt hij naar het radioscherm. Als ik daarna weer op Android Auto druk, gaat de radio weer uit. Wie kan mij helpen? Is dit wellicht met een andere instelling te verhelpen? Alvast bedankt.
Ik heb een vraag. Afgelopen week is mijn Kia E-Niro bij de dealer geweest voor een beurt. Hierbij is door de dealer ook het infotainmentsysteem geüpdatet. Het ziet er allemaal een stuk moderner uit en Google Maps via Android Auto kan nu in volledig scherm. Ik loop echter tegen een probleem aan dat ik voorheen niet had. Als ik navigeer via Maps (Android Auto), kan ik niet meer tegelijkertijd mijn radio gebruiken. Dit was voorheen wel mogelijk. Als nu het Google Maps-navigatiescherm aanstaat en ik druk op mijn radiotoets, springt hij naar het radioscherm. Als ik daarna weer op Android Auto druk, gaat de radio weer uit. Wie kan mij helpen? Is dit wellicht met een andere instelling te verhelpen? Alvast bedankt.
Je gebruikt ofwel de radio, ofwel Android Auto. Android Auto heeft zijn eigen mediaspelers. Als je muziek wilt horen tijdens gebruikmaking van Android Auto, zul je een mediaspeler moeten gebruiken die op je smartphone geïnstalleerd is. Stel dat je een smartphone met een FM-antenne hebt, dan zou je tijdens gebruikmaking van Android Auto naar de (FM-)radio kunnen luisteren. Of als je een app op je smartphone hebt geïnstalleerd waarmee je naar radiostations via het internet kunt luisteren, dan kun je dus ook naar de radio luisteren tijdens gebruikmaking van Android Auto.Dennis118 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:35:
Goedenavond allemaal,
Zodra je echter de radio van het infotainmentsysteem gebruikt, gebruik je geen Android Auto meer. Dus helaas, het is of het één, of het ander, niet allebei tegelijk.
Wel apart dat je Android Auto en de radio gelijktijdig kon gebruiken vóór de update. Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Bij mij kan ik ook prima radio luisteren en android auto tegelijkertijd aan hebben staan. Zolang je dan geen muziek-stream over android auto heen stuurt blijft bij mij de radio gewoon draaien.richy3908 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 02:02:
[...]
Wel apart dat je Android Auto en de radio gelijktijdig kon gebruiken vóór de update. Daar heb ik nog nooit van gehoord.
O, oké. Misschien vergis ik me dan. Ik zal er eens naar kijken.M2M schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 02:07:
[...]
Bij mij kan ik ook prima radio luisteren en android auto tegelijkertijd aan hebben staan. Zolang je dan geen muziek-stream over android auto heen stuurt blijft bij mij de radio gewoon draaien.
Bij mij kan dit ook prima naast elkaar! Radio van de Kia en navigatie via Android Auto.richy3908 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 02:09:
[...]
O, oké. Misschien vergis ik me dan. Ik zal er eens naar kijken.
Wat M2M zegt lijkt inderdaad een mogelijkheid, dat er één of andere media via je telefoon draait. Ann de andere kant werkte het eerst wel blijkbaar....
Met de carscanner app een odb2 adapter, het item battery capacity staat nog op 100%.
Dat is wat de BMS aangeeft en een softwarematige berekening maar niet een daadwerkelijke meting. Zo'n Aviloo test is een betrouwbare meting, Maar als BMS 100% aangeeft kun je vanuit gaan dat een meting een paar procent er onder zit (bij de e-Niro). Tussen 100-95%. Helemaal niet slecht.wortelsoft schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 07:08:
[...]
Met de carscanner app een odb2 adapter, het item battery capacity staat nog op 100%.
De truuk was om de radio aan te zetten en daarna pas AA te starten. Je radio speelde dan gewoon door en je kon (als ik me goed herinner) ook gewoon blijven schakelen tussen die twee.richy3908 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 02:02:
[...]
Ik weet eerlijk gezegd niet of dat nog steeds kan, ik doe dat toevallig nooit meer.
Ik doe dit elke keer en ik kan in elk geval melden dat het vanaf my20 nog zo werkt.multikoe schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:40:
[...]
De truuk was om de radio aan te zetten en daarna pas AA te starten. Je radio speelde dan gewoon door en je kon (als ik me goed herinner) ook gewoon blijven schakelen tussen die twee.
Ik weet eerlijk gezegd niet of dat nog steeds kan, ik doe dat toevallig nooit meer.
Overigens zijn er al veel onderzoeken gedaan naar de accu van de Kia e-Niro de degradatie is daarvan minimaal. Veel lager dan de concurrentie. En we weten nog niet of je wel tot 100% kunt opladen. Er wordt geadverteerd met een 64kWh accu terwijl er een 67kWh accu pack in zit. Dus als er telkens tot 64kWh wordt opgeladen en de laatste 3kWh wordt gebruikt om defecte cellen te vervangen dan komt er waarschijnlijk best lang uit dat de accu 100% is.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Als slijtage gelijkmatig en evenredig gebeurd wel, laatst een buurman geholpen met id3 uit te lezen met carscanner, daar was 1 cel van een module 0% waardoor de hele module niet werkte had 20% minder range. Garage zei dat ie pech had want de BMS gaf 100% aan uitlezen van de BMS op cel niveau konden ze niet. Dus met foto terug gegaan en moest een expert langskomen. Uiteindelijk een module vervangen en nu weer 100% range.DutchKel schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:58:
[...]
Ik doe dit elke keer en ik kan in elk geval melden dat het vanaf my20 nog zo werkt.
Overigens zijn er al veel onderzoeken gedaan naar de accu van de Kia e-Niro de degradatie is daarvan minimaal. Veel lager dan de concurrentie. En we weten nog niet of je wel tot 100% kunt opladen. Er wordt geadverteerd met een 64kWh accu terwijl er een 67kWh accu pack in zit. Dus als er telkens tot 64kWh wordt opgeladen en de laatste 3kWh wordt gebruikt om defecte cellen te vervangen dan komt er waarschijnlijk best lang uit dat de accu 100% is.
OepsHippe Lip schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:48:
[...]
… als dat al lukt.
Voor zover ik weet blokkeren EV’s volledig als ze uitgeput stranden.
Als ik dat had geweten had ik even gestopt om te laden.
Volgens de handleiding wordt de auto uitgeschakeld wanneer de accu te leeg raakt. Normaal gaat hij dan ook in Park, maar ik neem aan dat dat niet gebeurd wanneer je nog snelheid hebt.
Iemand een idee wat er wel gebeurd?
Verwijderd
Ik heb een E-niro nu op het oog, met de juiste prijs ga ik ervoor, alleen blijft het irritant dat je niet weet of de batterij okay is. Aviloo is te lastig om tijdens een proefrit te doen, dongle zegt altijd 100% zo lijkt het en de auto die ik op het oog heb is een demo model met 40.000 km, dus daar zal best hard mee opgetrokken zijn door proefrit rijders die even willen kijken hoe (hard) dat gaat. De dealer zei dat ze wel kunnen zeggen of de batterij "goed" is maar exact uitlezen kunnen zij ook niet zegt ie. Lekker dan!
Met wat we tot nog toe gezien hebben zou ik me er niet heel druk over maken. Kijk meer hoe de auto aanvoelt en of de motor nog stil is. Rammeltjes aan de motor zijn vaker voorkomend (met motorwissel tot gevolg) dan serieuze degradatie van de accu. Het vermogen van de auto is relatief laag en de laadsnelheid ook, ik vermoed dat daardoor de accu het niet zo zwaar heeft.
Ohja, en let op gecupte banden.
Ohja, en let op gecupte banden.
Van de e-niro zijn vrijwel geen serieuze degradatie problemen bekend, ook niet bij veel hogere km standen.Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:42:
Ik heb een E-niro nu op het oog, met de juiste prijs ga ik ervoor, alleen blijft het irritant dat je niet weet of de batterij okay is. Aviloo is te lastig om tijdens een proefrit te doen, dongle zegt altijd 100% zo lijkt het en de auto die ik op het oog heb is een demo model met 40.000 km, dus daar zal best hard mee opgetrokken zijn door proefrit rijders die even willen kijken hoe (hard) dat gaat. De dealer zei dat ze wel kunnen zeggen of de batterij "goed" is maar exact uitlezen kunnen zij ook niet zegt ie. Lekker dan!
en OBDII dongle geeft wel een indruk al is het een softwarematige inschatting en geen harde meting.
Ik zou het wel aandurven als de prijs goed was en er bovendien nog 110k km garantie op zit.
Mijn dongel zegt 96,8%. Dus helaas geen 100...Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:42:
@Emootje Bij welke km-stand?Emootje schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:04:
[...]
Mijn dongel zegt 96,8%. Dus helaas geen 100...
<John O`Mill>
Hoe leger de (rij)accu raakt, des te minder power je hebt. Turtle mode heet dat. Ik heb ‘m eens tot 1% leeg gereden en optrekken deed een bejaarde op z’n fiets sneller en die fiets ging ook harder vooruit. Je zit dan echt al met geknepen billen, zeker als je nog geen stopcontact in de buurt ziet. Ik heb het niet geprobeerd, maar ik neem aan dat de snelheid er eerst volledig uitloopt voordat de auto het opgeeft.Dr. Donald schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:26:
[...]
Oeps![]()
Als ik dat had geweten had ik even gestopt om te laden.
Volgens de handleiding wordt de auto uitgeschakeld wanneer de accu te leeg raakt. Normaal gaat hij dan ook in Park, maar ik neem aan dat dat niet gebeurd wanneer je nog snelheid hebt.
Iemand een idee wat er wel gebeurd?
Van dat blokkeren las ik een tijd geleden toen iemand gestrand was en z’n auto aan de kant wilde duwen. Dat ging dus niet; geen centimeter van z’n plek te krijgen.
Maar als je het zeker weten wilt dan probeer je het toch gewoon een keer?
Zorg wel dat je een lang genoeg verlengsnoer bij je hebt
(Of een EV met V2L)
<John O`Mill>
Eerst Android Auto aan zetten en daarna pas de radio werkt (bij mij) ook.multikoe schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:40:
[...]
De truuk was om de radio aan te zetten en daarna pas AA te starten. Je radio speelde dan gewoon door en je kon (als ik me goed herinner) ook gewoon blijven schakelen tussen die twee.
Wel moet je daarna weer naar Android Auto schakelen, omdat anders de radio in beeld blijft.
Verwijderd
De auto (banden) maakten inderdaad een vervelend geluid. Kwam vanuit achterin en het leek alsof ik op een weg reed met allemaal oneffenheden, alsof ik in een wasmachine zat. Cuppende banden zijn "normaal" bij een e-niro toch? Dan moet ik dus vragen om een proefrit met fatsoenlijke banden.
De velgen waren trouwens enorm beschadigd...
Klinkt inderdaad als gecupt. Je moet het dan ook kunnen zien/voelen, en het betekent dat je beter nieuwe banden kunt plaatsen en ws een keer uitlijnen.Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 01:42:
De auto (banden) maakten inderdaad een vervelend geluid. Kwam vanuit achterin en het leek alsof ik op een weg reed met allemaal oneffenheden, alsof ik in een wasmachine zat. Cuppende banden zijn "normaal" bij een e-niro toch? Dan moet ik dus vragen om een proefrit met fatsoenlijke banden.
Verwijderd
Maar is het zo dat dat cuppen altijd optreedt, wat voor banden je ook gebruikt? Of is er dan te lang doorgereden op deze banden? Kan je dat cuppen ook voorkomen? Het is wel irritant dat je een nieuwe auto koopt en na zeg 20.000 km begint ie herrie te maken, en niet zo'n klein beetje ook. Heeft iedere Niro hier last van?
Auto laten uitlijnen helpt - in ieder geval bij de Niro - een heel eind. Deze komen, zo lees je her en der terug, niet helemaal goed uitgelijnd de fabriek uit.Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:57:
Maar is het zo dat dat cuppen altijd optreedt, wat voor banden je ook gebruikt? Of is er dan te lang doorgereden op deze banden? Kan je dat cuppen ook voorkomen? Het is wel irritant dat je een nieuwe auto koopt en na zeg 20.000 km begint ie herrie te maken, en niet zo'n klein beetje ook. Heeft iedere Niro hier last van?
Dit is mijn tweede en beide laten uitlijnen.
@VerwijderdVerwijderd schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:57:
Ik had bij ca. 40k km van mijn eerste banden ook last van cuppen. Toen heb ik alles laten uitlijnen bij een goede, locale bandenboer (geen kwikfit) en voor en achter verwisseld.
Het cuppen gebeurt met name achter en die zaten na de actie dus voor. Ik heb ze ‘opgeschuurd’ door tractiecontrol uit te zetten en op een ruim parkeerterrein een paar keer met gierende banden vanaf stilstand op te trekken (tot groot vermaak van de aanwezige jeugd). Daarna was het over.
Inmiddels ben ik bezig aan mijn tweede set banden (ik doe er zo’n 80k km mee) en bij die wissel heb ik de uitlijning nog eens na laten kijken, maar dat zat goed. Het kan mss zomaar wat afwijken als je per ongeluk een stoeprandje ongelukkig pakt.
Deze nieuwe banden (ook weer Michelin 4-seizoenen) heb ik nu zo’n 50k km en lijken nog steeds niet te cuppen.
Ergo: dat uitlijnen lijkt in mijn geval dat cuppen verholpen te hebben.
<John O`Mill>
De e-Niro lijkt extra cupping te voorzaken, of misschien is het wel EV's in het algemeen. Ik vraag me ook af of er een goede test is gedaan waarbij naar cupping is gekeken. Het is waarschijnlijk afhankelijk van nogal wat factoren. Het grappige is dat het volgens mij voornamelijk op de achterwielen gebeurt (correct me if I'm wrong), terwijl die wielen nauwelijks gebruikt worden. Optrekken en remmen doe je voornamelijk met je voorwielen en die krijgen in de bochten ook de grootste krachten te verwerken.Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:57:
Mss cuppen die banden aan de voorkant ook wel, maar wordt dat continu subtiel gladgestreken door het bochtenwerk?multikoe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:54:
[...]
Optrekken en remmen doe je voornamelijk met je voorwielen en die krijgen in de bochten ook de grootste krachten te verwerken.
Wie zal het zeggen…

<John O`Mill>
Dat is het misschien: de achterbanden worden nauwelijks belast en bij de voorbanden worden die opstaande randjes weggesleten. Klinkt logisch.Hippe Lip schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:57:
[...]
Mss cuppen die banden aan de voorkant ook wel, maar wordt dat continu subtiel gladgestreken door het bochtenwerk?
Wie zal het zeggen…
Ook wel eens gelezen dat de achterwielophanging van de niro een relatief simpel systeem is, waardoor cuppen sneller voorkomt?
En de ene band is er gevoeliger voor dan de andere, volgens mij is michelin zo'n gevoelige band, en wat ligt er nou vaak standaard op een Niro.. Bij ons beginnen de achterbanden nou hoorbaar te worden 45k gereden. Voorbandjes worden morgen (hopelijk heeft de garage zoals afgesproken voorraad) vervangen, komen er achter verse.
En de ene band is er gevoeliger voor dan de andere, volgens mij is michelin zo'n gevoelige band, en wat ligt er nou vaak standaard op een Niro.. Bij ons beginnen de achterbanden nou hoorbaar te worden 45k gereden. Voorbandjes worden morgen (hopelijk heeft de garage zoals afgesproken voorraad) vervangen, komen er achter verse.
Ik heb het erg veel zien langskomen en zelf ook gehad, uitlijning was bij mij wel in orde. Regelmatig voor en achterbanden wisselen lijkt wel te helpen.Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:57:
108000. Gekocht met 102000 dus weet de voorgeschiedenis niet.
Mij is eens verteld dat de achterkant als het ware de voorkant moet volgen, en er als het ware achteraan "hobbelt" (niet echt het goede woord). Misschien een beetje zoals ook een aanhanger duurt.multikoe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:54:
[...]
De e-Niro lijkt extra cupping te voorzaken, of misschien is het wel EV's in het algemeen. Ik vraag me ook af of er een goede test is gedaan waarbij naar cupping is gekeken. Het is waarschijnlijk afhankelijk van nogal wat factoren. Het grappige is dat het volgens mij voornamelijk op de achterwielen gebeurt (correct me if I'm wrong), terwijl die wielen nauwelijks gebruikt worden. Optrekken en remmen doe je voornamelijk met je voorwielen en die krijgen in de bochten ook de grootste krachten te verwerken.
Theoretisch zou het ook iets moeten schelen als je de achteras meer belast door gewicht in de kofferbak te leggen.
is denk ik niet uniek voor e-Niro, Ook Tesla geeft aan regelmatig voor en achter te wisselen (om de ca. 15k km). En dan heb ik nog aandrijving op alle 4 de wielen. Maar ook dan krijg je slijtageverschillen die je kunt verminderen door positie te wisselen.Vaevictis_ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:40:
[...]
Ik heb het erg veel zien langskomen en zelf ook gehad, uitlijning was bij mij wel in orde. Regelmatig voor en achterbanden wisselen lijkt wel te helpen.
Ik heb het vandaag uitgeprobeerd en het bleek dat ik compleet uit mijn nek aan het lullen was. Het was dan ook hoe ik dacht dat het zou werken, want ik luister eigenlijk nooit naar de radio, maar ik zat er dus volledig naast.Dennis118 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:35:
Goedenavond allemaal,
Ik kan prima vanuit Android Auto overschakelen naar de radio, waarop evt. muziek die werd afgespeeld, wordt gepauzeerd en de radio begint te spelen. Als ik daarna terugga naar Android Auto, blijft de radio gewoon doorspelen.
Ik weet niet of het hier thuishoort / mag maar voor wie geïnteresseerd is in een frunk voor de kia e-Niro: https://link.marktplaats.nl/m2188475372
[ Voor 6% gewijzigd door berendhaan op 27-10-2024 21:24 ]
Zo graag hoef ik het nou ook weer niet te wetenHippe Lip schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:06:
[...]
Hoe leger de (rij)accu raakt, des te minder power je hebt. Turtle mode heet dat. Ik heb ‘m eens tot 1% leeg gereden en optrekken deed een bejaarde op z’n fiets sneller en die fiets ging ook harder vooruit. Je zit dan echt al met geknepen billen, zeker als je nog geen stopcontact in de buurt ziet. Ik heb het niet geprobeerd, maar ik neem aan dat de snelheid er eerst volledig uitloopt voordat de auto het opgeeft.
Van dat blokkeren las ik een tijd geleden toen iemand gestrand was en z’n auto aan de kant wilde duwen. Dat ging dus niet; geen centimeter van z’n plek te krijgen.
Maar als je het zeker weten wilt dan probeer je het toch gewoon een keer?![]()
Zorg wel dat je een lang genoeg verlengsnoer bij je hebt![]()
(Of een EV met V2L)
Toen teslabjorn de 28kWh Ioniq leeg reed schakelde die al naar park voordat de auto goed en wel tot stilstand was gekomen. De Niro zal vast ook zoiets doen.
Het zou wel fijn zijn als het dan nog mogelijk is om naar N te schakelen.
Dat je in N kunt parkeren is volgens mij niet zo'n bekende feature, ik had er nog nooit van gehoord.
Ik denk ook niet dat als iemand er toevallig wel van weet dat die de helderheid van geest zal hebben om op het moment dat de auto uitvalt daar een te denken.
quote: handleidingAls slepen noodzakelijk is, vervoer de auto dan met alle vier wielen van de grond. Als de auto gesleept moet worden met twee wielen op de grond, doe dit dan met de voorwielen van de grond.
Als het nodig is om de auto te rollen zodat deze op een auto-ambulance kan worden gerold (1), ga dan als volgt te werk:
- Trap eerst het rempedaal in en zet de parkeerrem los.
- Houd het rempedaal ingetrapt, schakel naar stand N (neutraal) en druk op de toets START/STOP om de auto uit te schakelen.
- Wacht minimaal 3 minuten voordat u het bestuurdersportier opent; dan zal de auto in de modus ACC en de stand Neutraal blijven.
- Als het bestuurdersportier binnen de periode van 3 minuten wordt geopend, zal de auto automatisch naar stand P (parkeren) schakelen, zal de auto worden uitgeschakeld en zullen de voorwielen vergrendeld blijven.
Waarschuwing
Als u de auto sleept met de voorwielen op de grond, wekt de elektromotor mogelijk elektriciteit op en kunnen de motoronderdelen beschadigd raken of kan er brand ontstaan
Oh, ben je ervaringsdeskundige? Vertel?grlk schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:27:
De auto is alleen geblokkeerd wanneer de 12V accu ook leeg is.
[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Donald op 27-10-2024 22:51 ]
De auto weet niet in welk land jij thuishoort?gjcvro schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:31:
Maar blijft raar dat het moet.
<John O`Mill>
Als dat niet zo is, zou je dat eventueel één keer in kunnen stellen, zoals je ook vaak bij diverse software doet, daarna zou je dan nooit meer hoeven te schakelen tussen winter- en zomertijd.Hippe Lip schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:48:
[...]
De auto weet niet in welk land jij thuishoort?
De Kia is één van de weinige apparaten in en rond mijn huis waarvan ik twee keer per jaar handmatig de klok moet verzetten.
Ach, kom, hij weet tot op 2 meter nauwkeurig waar hij staat.Hippe Lip schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:48:
[...]
De auto heeft een simkaart, daarmee krijg je ook de actuele tijd mee in het berichten verkeer. Daarnaast heb je time servers op het internet die je kunt aanspreken om tijd te synchroniseren. Maar goed auto makers zijn geen software ontwikkelaars (behalve Tesla) dus het blijft behelpen.Hippe Lip schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:48:
[...]
Hij hoeft alleen maar te weten in welk land/regio/tijdzone hij is.Hippe Lip schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:48:
[...]
(en volgens de navigatie weet hij dat)
[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 28-10-2024 07:27 ]
na 5 jaar toch weer wat geleerd.Hippe Lip schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:23:
Klok omzetten naar wintertijd in een paar seconden:
1. Tik op de tijd boven in beeld.
2. Vink zomer-/wintertijd uit
3. Klaar! Tik zonodig nog op het huisje linksboven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zit altijd te pielen via setup menu en datum/tijd om hetzelfde vinkje uit te zetten. Dit scheelt toch weer 2 stappen.
De tijd is niet het probleem, die wordt al bijgewerkt, het gaat er alleen om of zomer of wintertijd moet worden aangehouden. En bijna elk apparaat slimmer dan een koekoeksklok kan dat zelf beredeneren, behalve een kia, dat vind ik apart. Geen drama, maar wel verassend.Vaevictis_ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 06:24:
[...]
De auto heeft een simkaart, daarmee krijg je ook de actuele tijd mee in het berichten verkeer. Daarnaast heb je time servers op het internet die je kunt aanspreken om tijd te synchroniseren. Maar goed auto makers zijn geen software ontwikkelaars (behalve Tesla) dus het blijft behelpen.
Hoi allemaal, sinds vanochtend een gek probleem met mijn 2018 niro phev (ik weet het geen e-niro, maar geloof wel eenzelfde laadpoort). Wanneer ik mijn auto start of stop (of in P zet) hoor ik tot 4 keer een kort tikkend geluid bij de laadpoort. Soort machinegeweer dat vier keer afgaat, best luid. Klinkt alsof de vergrendeling niet goed werkt. Voorheen kon ik een vastzittende vergrendeling nog verhelpen door aan de gele pin te trekken onder de motorkap. Dat verhelpt het probleem nu niet.
Bij het inpluggen van de stekker gaat het geweer ook af, en vaak rode led. Na een paar keer pluggen ging hij wel laden.
Hebben jullie dit al eens meegemaakt? Zo ja, wat zou het zijn? Ik ga er uiteraard ook nog even mee naar de garage.
Mvg Johan
Bij het inpluggen van de stekker gaat het geweer ook af, en vaak rode led. Na een paar keer pluggen ging hij wel laden.
Hebben jullie dit al eens meegemaakt? Zo ja, wat zou het zijn? Ik ga er uiteraard ook nog even mee naar de garage.
Mvg Johan
"wintertijd" is wel erg verwarrend. Zomertijd is namelijk de afwijking waardoor de tijd aangepast wordt. Dus alleen het label "zomertijd" (in het Engels: Daylight savings) is voldoende. Nu lees ik het dat er in beide gevallen rekening mee gehouden wordt, maar dat is dus niet zo.Hippe Lip schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:23:
Klok omzetten naar wintertijd in een paar seconden:
1. Tik op de tijd boven in beeld.
2. Vink zomer-/wintertijd uit
3. Klaar! Tik zonodig nog op het huisje linksboven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
<John O`Mill>
@Hippe Lip verklaar je nader.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
<John O`Mill>
@Hippe Lip blijkbaar ben je niet in staat om fatsoenlijk een antwoord te geven. Succes.
Helemaal mee eens. Dit is een vertaalfout.timovd schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:10:
[...]
"wintertijd" is wel erg verwarrend. Zomertijd is namelijk de afwijking waardoor de tijd aangepast wordt. Dus alleen het label "zomertijd" (in het Engels: Daylight savings) is voldoende. Nu lees ik het dat er in beide gevallen rekening mee gehouden wordt, maar dat is dus niet zo.
Vind het ook typisch dat dit een van de weinige systemen is die je 2x per jaar moet switchen. Je zou denken dat Android wel snapt wat de geselecteerde tijdzone is en op basis van updates bijgewerkt wordt mbt welke dagen de switch plaatsvindt.
In de auto zit ook een simkaart toch? Via het netwerk zou ook al de tijd aan te passen zijn zou ik denken. Maar goed, allemaal leuk bedacht, maar het wordt niet gedaan dus dan maar 2x per jaar handmatig.CyBeRSPiN schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:05:
[...]
Helemaal mee eens. Dit is een vertaalfout.
Vind het ook typisch dat dit een van de weinige systemen is die je 2x per jaar moet switchen. Je zou denken dat Android wel snapt wat de geselecteerde tijdzone is en op basis van updates bijgewerkt wordt mbt welke dagen de switch plaatsvindt.
Sim, GPS, DAB, online services, allemaal dingen met tijd, en die wordt ook netjes bijgehouden.. alleen bepalen of het zomer of wintertijd is is te lastig blijkbaar.13art schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:32:
[...]
In de auto zit ook een simkaart toch? Via het netwerk zou ook al de tijd aan te passen zijn zou ik denken. Maar goed, allemaal leuk bedacht, maar het wordt niet gedaan dus dan maar 2x per jaar handmatig.
(Her)kennen jullie het volgende issue:
Ik heb een Kia E-niro 2021. Heb thuis een laadpaal op de oprit, dus ga altijd vol weg.
Maar soms moet ik langere afstanden en moet ik snelladen. En dat gaat eigenlijk overal goed (Shell recharge, Leap24,... maar Fastned lukt NOOIT!
Mijn laadpas wordt keurig geaccepteerd waarna gevraagd wordt de lader aan te sluiten, maar daarna is er altijd (ja altijd) een "communicatieprobleem, sluit de lader opnieuw aan". Laadlampje gaat niet branden (rode lampje rechts onderin), niks.
Elke snellader gaat probleemloos, en ook thuis nooit problemen. Maar Fastned gaat altijd fout.
Herkent iemand dit, en is dit op te lossen?
Ik heb een Kia E-niro 2021. Heb thuis een laadpaal op de oprit, dus ga altijd vol weg.
Maar soms moet ik langere afstanden en moet ik snelladen. En dat gaat eigenlijk overal goed (Shell recharge, Leap24,... maar Fastned lukt NOOIT!
Mijn laadpas wordt keurig geaccepteerd waarna gevraagd wordt de lader aan te sluiten, maar daarna is er altijd (ja altijd) een "communicatieprobleem, sluit de lader opnieuw aan". Laadlampje gaat niet branden (rode lampje rechts onderin), niks.
Elke snellader gaat probleemloos, en ook thuis nooit problemen. Maar Fastned gaat altijd fout.
De volgorde van aansluiten wellicht? Dus eerst de laadkabel er in en daarna pas aanmelden met de pas?mister9 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:01:
Herinner me nu dat de verkoper me ook zoiets vertelde. Eerst aansluiten en dan pas de rest omdat het anders soms niet goed gaat.
[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 28-10-2024 14:16 ]
Herken dit niet, maar ik sluit ook altijd eerst mijn auto aan en haal dan pas de laadpas erlangs. Niet bewust overigens.mister9 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:01:
Nooit problemen mee gehad. De laatste keer dat ik heb geladen bij de Fastned is alweer een tijdje geleden dankzij die hoge tarieven. Maar ik heb nog ergens een accountje die gelinked is met de ID van mijn eNiro. Dan is het aan komen rijden, kabel erin en alles gaat automatisch.mister9 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:01:
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Nee, die heeft MY19 niet. Enkel via de wifi kun je met je huisnetwerk of via een hotspot op je telefoon verbinding maken.13art schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:32:
[...]
In de auto zit ook een simkaart toch? Via het netwerk zou ook al de tijd aan te passen zijn zou ik denken. Maar goed, allemaal leuk bedacht, maar het wordt niet gedaan dus dan maar 2x per jaar handmatig.
Daarover gesproken: ik zag ineens dat trajectcontroles gemeld worden nu, incl de afstand tot het einde. Zelfs als je Carplay aan hebt komt er dan een balkje bovenin vanuit de Kia navi..
Viel me gisteren voor het eerst op. Aan de ene kant leuke feuture, maar blokkeert wel een stukje van het Carplay beeld dan.
Vorige week nog een fastned gehad en doe er meerdere per maand. Pasje ervoor, instructies volgen en geen issues meegemaakt. MY21 hier ook.mister9 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:01:
Duurt soms wel 20 seconden voordat je wat relays hoort klikken in dat ding, maar tot op heden nog geen exemplaar gehad dat niet wilde opladen.
Heb je deze als eerste eigenaar?mister9 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:01:
Fastconnect ondersteunt "auto charge" dan wordt de laadsessie op basis van de CCS-ID gestart (het serienummer van je auto), maar dan moet er wel een geldige laadpas gekoppeld zijn. Misschien ligt het daar aan en is de vorige eigenaar het vergeten te ontkoppelen, check het eens met hun support?
Heb wisselende ervaringen met Fastned; soms lukt het wel en soms niet. Ik mijd Fastned daarom zoveel mogelijk (en dat is veel, want snelladen heb ik pas nodig bij meer dan 4-500km/dag en dat komt niet vaak voor. Eigenlijk alleen bij vakanties wat verder weg.)mister9 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:01:
De MY19 heeft wel een simkaart maar die wordt beperkt gebruikt. Via de app data uitlezen zou anders niet lukken.CyBeRSPiN schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:06:
[...]
Nee, die heeft MY19 niet. Enkel via de wifi kun je met je huisnetwerk of via een hotspot op je telefoon verbinding maken.
Daarover gesproken: ik zag ineens dat trajectcontroles gemeld worden nu, incl de afstand tot het einde. Zelfs als je Carplay aan hebt komt er dan een balkje bovenin vanuit de Kia navi..
Viel me gisteren voor het eerst op. Aan de ene kant leuke feuture, maar blokkeert wel een stukje van het Carplay beeld dan.
Ik kan dat dan ook niet, met mijn MY19. Ik heb dan ook geen Connect...Mikkem schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:04:
[...]
Via de app data uitlezen zou anders niet lukken.
Ik heb overigens een Duitse import...
Bij problemen til ik de connector een beetje op bij de beginfase.mister9 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:01:
Als het laden gestart is kan ik het los laten.
Connector kan best wel zwaar zijn met zo'n kabel met koeling en maakt hierdoor slecht contact bij de communicatie pin.
I second that. MIjn vrouw en ik zaten gisteren in de auto en toen liet ik het ook zien en ik had er meteen de opmerking bij dat als de tijd wordt gesynchroniseerd, waarom dan niet ook zomer-/wintertijd, maar blijkbaar is dat moeilijk of zo.gjcvro schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:31:
Maar blijft raar dat het moet.
Nee, er zit geen simkaart in het infotaiment/navi systeem.Mikkem schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:04:
[...]
De MY19 heeft wel een simkaart maar die wordt beperkt gebruikt. Via de app data uitlezen zou anders niet lukken.
De NL modellen hebben wel een module waarmee KCS / mijnkia van data wordt voorzien, maar die staat helemaal los daarvan.
Dus ja, strict genomen zit er ergens een simkaart in, maar niet wat ik bedoelde
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-10-2024 18:27 ]
@MikkemMikkem schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:04:
[...]
De MY19 heeft wel een simkaart maar die wordt beperkt gebruikt. Via de app data uitlezen zou anders niet lukken.
Nee, de MY19 heeft geen simkaart. Er is een accessoire in de auto gebouwd en dat accessoire heeft een simkaart. Daarin zit het verschil. Dat accessoire kan alleen een paar dingen uitlezen uit de auto, maar kan hemelaal nix aan informatie terugsturen. Vandaar dat je ook geen instellingen op afstand kunt aanpassen, zoals deuren openen of op slot doen of de auto voorverwarmen.
<John O`Mill>
Nadat ik vandaag de tijd handmatig moest verzetten in de e-niro '21, heb ik eens gekeken hoe mijn TomTom uit 2004 dat doet. Deze heeft geen sim kaart en dus alleen gps, maar de tijd wordt automatisch aangepast.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik de afgelopen 10 jaar de tijd handmatig moest verzetten in de Toyota's met navigatie.
Waarom lukt het Kia dan weer niet.....
Ik kan me ook niet herinneren dat ik de afgelopen 10 jaar de tijd handmatig moest verzetten in de Toyota's met navigatie.
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Het kán mss wel, maar in alle automatisering die er in de auto zit hebben ze wellicht dat ene puntje gemist? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het een bewuste keuze is om het niet te doen.rokil schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:53:
<John O`Mill>
Iemand heeft er toch echt bewust een ui voor gemaakt om het aan te passen, en met ws minder werk was het automatisch gegaan..
Nou, het kan ook een gevalletje van legacy zijn. ‘Vroeger’ (zei de ouwe zakgjcvro schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:15:
Iemand heeft er toch echt bewust een ui voor gemaakt om het aan te passen, en met ws minder werk was het automatisch gegaan..
Maar intussen heb ik deze vraag ook even voorgelegd in het IONIQ 5 forum hier en daar blijk je het ook handmatig om te moeten zetten. En dat is toch een moderne EV die nooit ICE is geweest.
Wellicht is daar diezelfde softwaremodule in gezet voor het klokje? Toch weer legacy?
<John O`Mill>
Stukje oude code in een programmeertaal waar ze niemand meer voor kunnen vinden om het aan te passen?Hippe Lip schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:20:
[...]
Wellicht is daar diezelfde softwaremodule in gezet voor het klokje? Toch weer legacy?
Tsja en het is nu ook weer niet zo dat alleen onze Kia deze automatische optie mist.... Mijn Alfen laadpaal is ook netjes aan het internet aangesloten, al dan niet via de app en ook daar moest ik de klok weer handmatig een uurtje terug zetten.
Voor zover ik begrepen heb schakelen veel landen al niet meer over op winter/zomertijd en voor wie het wel doet is het dan nog niet op t zelfde tijdstip.
In Europa volgens mij de meeste landen wel en daarnaast kan op basis van de locatie altijd bepaald worden wat de juiste tijd zou moeten zijn.
Een call naar een NTP server zou voor elke locatie de juiste tijd moeten geven.
NTP stuurt alleen UTC tijd door. Die moet je combineren met tzdata en je locatie om tot lokale tijd te komen. Ingewikkeld trucje maar genoeg kant en klare libraries voor. Dus in theorie heeft de auto toegang tot alle info die nodig is. Echter het is niet geïmplementeerd, geen idee waarom niet. Als landen stoppen met zomer/wintertijd worden ze ook in tzdata aangepast, dus niet waarschijnlijk dat Kia voor wil bereiden op afschaffing over n+1 jaar.janne_nl schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:32:
Ach 10 seconden werk 2 keer per jaar overleef ik ook wel.
Nee, ik ben (nog niet) ervaringsdeskundige, je hebt 12 V nodig om de handrem / transmissie te bedienen. Om de auto van zijn plek te krijgen is er de P-release knop.
De Kia E-Niro loopt gewoon heel erg ver vooruit. Ze houden er nu al rekening mee dat er in de toekomst mogelijk niet meer gewisseld hoeft te worden tussen de zomer en wintertijd.
Maar ik kreeg gisteren van een collega te horen dat zijn auto (volgens mij een Citroen) de wintertijd 1 week te laat instelt (zijn auto is ook connected). Die zal wel in de instellingen hebben staan de 5e week van oktober omdat laatste week van oktober mogelijk te lastig is om dat te berekenen.
Dan is dit best een nette oplossing.
Maar ik kreeg gisteren van een collega te horen dat zijn auto (volgens mij een Citroen) de wintertijd 1 week te laat instelt (zijn auto is ook connected). Die zal wel in de instellingen hebben staan de 5e week van oktober omdat laatste week van oktober mogelijk te lastig is om dat te berekenen.
Dan is dit best een nette oplossing.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Nou ik ben weer wat testen verder.13art schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:20:
[...]
De volgorde van aansluiten wellicht? Dus eerst de laadkabel er in en daarna pas aanmelden met de pas?
Herinner me nu dat de verkoper me ook zoiets vertelde. Eerst aansluiten en dan pas de rest omdat het anders soms niet goed gaat.
Heb alle volgordes geprobeerd bij Fastned.
Eerst kabel, daarna de rest - werkt niet (communicatieprobleem)
Eerst pas dan kabel - werkt niet (communicatieprobleem)
Auto helemaal uit - eerst kabel, daarna de rest - werkt niet (communicatieprobleem)
Auto op "contact" - eerst kabel, daarna de rest - werkt niet (communicatieprobleem)
Auto van het slot, op slot, kabel eerst, kabel laatst - werkt niet (communicatieprobleem)
En bij elke andere snellader dan fastned werkt dus alles. Kabel eerst, pas eerst, alles werkt top.
Het is dus ook niet zo dat mijn laadpas niet werkt bij fastned, want die wordt keurig geaccepteerd.
Volgens mij had je ook suggestie gehad om kabel bij de aansluiting in de auto iets omhoog te duwen omdat het contact gebrekkig is vanwege gewicht van de kabel.mister9 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:34:
[...]
Nou ik ben weer wat testen verder.
Heb alle volgordes geprobeerd bij Fastned.
Eerst kabel, daarna de rest - werkt niet (communicatieprobleem)
Eerst pas dan kabel - werkt niet (communicatieprobleem)
Auto helemaal uit - eerst kabel, daarna de rest - werkt niet (communicatieprobleem)
Auto op "contact" - eerst kabel, daarna de rest - werkt niet (communicatieprobleem)
Auto van het slot, op slot, kabel eerst, kabel laatst - werkt niet (communicatieprobleem)
En bij elke andere snellader dan fastned werkt dus alles. Kabel eerst, pas eerst, alles werkt top.
Het is dus ook niet zo dat mijn laadpas niet werkt bij fastned, want die wordt keurig geaccepteerd.
Iets dergelijks had ik vroeger bij Ionity ook (toen ik daar nog laadde) door connectieprobleem kwam de handshake niet tot stand. Als die achter de rug is gaat het verder wel goed.
@mister9 @eltroneltron schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:38:
[...]
Volgens mij had je ook suggestie gehad om kabel bij de aansluiting in de auto iets omhoog te duwen omdat het contact gebrekkig is vanwege gewicht van de kabel.
Iets dergelijks had ik vroeger bij Ionity ook (toen ik daar nog laadde) door connectieprobleem kwam de handshake niet tot stand. Als die achter de rug is gaat het verder wel goed.
Ik kan dat beamen. Het pinnetje dat de handshake moet doen is iets korter (dacht ik) en dat moet omdat die het afschakelen van de spanning triggert als de kabel los komt, om wat voor reden dan ook.
Zowel bij Ionity, als bij Fastned is het nodig de kabel stevig aan te drukken en iets omhoog te drukken. Dat werkte bij mij altijd, ook bij de Audi. Zonder dat aandrukken werkte de verbinding vaak niet. Ook bij Shell overigens.
Ik herinner me dat Fastned daarover zelfs een bulletin heeft uitgebracht, een aantal jaar terug.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Het pinnetje voor de handshake is de control pilot. Het kortere pinnetje is de proximity pilot. Die is inderdaad korter zodat de stroom omlaag kan worden geregeld als deze geen contact maakt zodat je geen vlamboog trekt.EVfan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:59:
[...]
@mister9 @eltron
Ik kan dat beamen. Het pinnetje dat de handshake moet doen is iets korter (dacht ik) en dat moet omdat die het afschakelen van de spanning triggert als de kabel los komt, om wat voor reden dan ook.
Zowel bij Ionity, als bjj Fastned is het nodig de kabel stevig aan te drukken en iets omhoog te drukken. Dat werkte bij mij altijd, ook bij de Audi. Zonder dat aandrukken wekte de verbinding vaak niet. Ook bij Shell overigens.
Ik herinner me dat Fastned daarover zelfs een bulletin heeft uitgebracht, een aantal jaar terug.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Vandaag even een korte balans opgemaakt van afgelopen 10 maanden en ca. 25K km. Uitsluitend thuis geladen, kom ik uit op een stroomverbruik, dus inclusief laadverliezen, van 16kWh/100km.Rastapopoulos schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:54:
Ik heb afgelopen week een e-Niro gekocht en was naar aanleiding van de laadverlies discussies hier ook wel eens benieuwd:
Ik weet dus niet precies hoe hoog de laadverliezen zijn, maar met dit totaalverbruik kan ik goed leven. Met huidige stroomtarieven ongeveer de helft van de kosten van een benzine-auto die 1 op 20 loopt. En door zonnestroom feitelijk nog ongeveer factor 4 goedkoper.
Dat is een heel net gemiddelde over een jaar en als dat inclusief laadverliezen is, dan is het helemaal mooi.eltron schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:13:
[...]
Vandaag even een korte balans opgemaakt van afgelopen 10 maanden en ca. 25K km. Uitsluitend thuis geladen, kom ik uit op een stroomverbruik, dus inclusief laadverliezen, van 16kWh/100km.
Ik weet dus niet precies hoe hoog de laadverliezen zijn, maar met dit totaalverbruik kan ik goed leven. Met huidige stroomtarieven ongeveer de helft van de kosten van een benzine-auto die 1 op 20 loopt. En door zonnestroom feitelijk nog ongeveer factor 4 goedkoper.
@eltroneltron schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:13:
[...]
Vandaag even een korte balans opgemaakt van afgelopen 10 maanden en ca. 25K km. Uitsluitend thuis geladen, kom ik uit op een stroomverbruik, dus inclusief laadverliezen, van 16kWh/100km.
Jouw verbruiksgegevens “continue to amaze me”
Ik zit inclusief de laadverliezen toch wel 50% hoger, zonder dat Kia snapt waarom. En mijn rechtervoet is zo licht als een veertje
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ja, mij eigenlijk ookEVfan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:58:
[...]
@eltron
Jouw verbruiksgegevens “continue to amaze me”
Ik zit inclusief de laadverliezen toch wel 50% hoger, zonder dat Kia snapt waarom. En mijn rechtervoet is zo licht als een veertje
Zag vandaag bij 11 graden nog "gewoon" een GOM van 511km.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.