Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05
gjcvro schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Als er geen errorcode is, en het probleem is ook weg, kun je zoeken tot je een ons weegt, zonder resultaat.
Ja, ook geen idee welke tools ze hebben. Je mag hopen dat ze het BMS ook helemaal kunnen uitlezen met speciale software en een historie van foutmeldingen moeten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:36
Ik heb afgelopen week een e-Niro gekocht en was naar aanleiding van de laadverlies discussies hier ook wel eens benieuwd:

Gisteren geladen van 33 naar 80 procent, waar ik dus 30,08 kWh zou verwachten. Ik heb uiteindelijk 35,43 kWh afgerekend aan de laadpaal. Dat is dus een verlies van 15,1%.

Ik zal proberen dit met enige regelmaat bij te houden, dus ben benieuwd of het anders wordt met andere laadstromen en gedurende het jaar.

Het betreft overigens een 2019 model met slechts 1 fase lader aan boord. Er staan mij mij in de buurt vrijwel alleen 11kW laders dus het laden zal met 3,7 kWh gegaan zijn denk ik. Heb hiervoor een eGolf en een Leaf gereden en die laadden beide ook met die snelheid als ik me niet vergis.

Valt me trouwens op dat ik via de app eigenlijk helemaal niks kan zien over de huidige status van de auto (km stand, accu percentage etc, alleen de onderhoudsgeschiedenis en pechhulp inschakelen). Software is ook een jaar oud, maar auto geeft aan dat dit wel de meest recente versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:00
Rastapopoulos schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:54:

Valt me trouwens op dat ik via de app eigenlijk helemaal niks kan zien over de huidige status van de auto (km stand, accu percentage etc, alleen de onderhoudsgeschiedenis en pechhulp inschakelen). Software is ook een jaar oud, maar auto geeft aan dat dit wel de meest recente versie is.
Heb je niet de verkeerde app? Je miet daarvoor Kia connect hebben, niet MyKia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:40
Ik ben op dit moment de water bestendigheid van de e-Niro aan het testen.... Wat een bakken met water is hier naar beneden gekomen!

En als iemand het nieuws over Zuid-oost Frankrijk heeft gezien, snapt die wat ik bedoel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Rastapopoulos schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:54:

De app van de my'19 uitvoering is anders dan de 'huidige' Kia Connect app. Die voor de 2019 kan minder (voor zolang deze nog werkt vermoed ik), daar het ontwikkeld is door geloof ik de importeur.

my'20 en nieuwer maken gebruik van KIA's connect app, daarin kan je % zien, climate control activeren etc.
bnwgraaf schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:02:
Ik ben op dit moment de water bestendigheid van de e-Niro aan het testen.... Wat een bakken met water is hier naar beneden gekomen!

En als iemand het nieuws over Zuid-oost Frankrijk heeft gezien, snapt die wat ik bedoel!
Zolang het geen zwemtest wordt. Het is behoorlijke ellende in Frankrijk momenteel en hun waternet is verre van die van NL.

[ Voor 24% gewijzigd door Suicyder op 18-10-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:22
ASW1 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:41:
Vraag aan mensen hier die het voltage van hun 12V accu monitoren;
wat zijn typische waarden die je ziet qua spanning, tijdens rijden en na een tijdje parkeren?
Dit is wat ik zie, vanaf ongeveer 18 september. De dikke lijn is het gemiddelde, de dunne lijnen de laagste en hoogste waarden. Ik meet elke 30 minuten, maar de grafiek geeft de waardes per dag weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2vJ0PP_5pTi17NxJnE_FMyRb9g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QhAsJckSRLlbZNuVVeWVeQTp.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door multikoe op 18-10-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:00
multikoe schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Dit is wat ik zie, vanaf ongeveer 18 september. De dikke lijn is het gemiddelde, de dunne lijnen de laagste en hoogste waarden. Allemaal per dag.
[Afbeelding]
Maar dat is lading geschat op basis van voltage denk ik, heb je er ook een met het voltage zelf?

En dit is langdurig gemiddelde, ik neem aan dat tijdens rijden er bijgeladen wordt en er een aanzienlijk hogere spanning is. Wat zijn typische waarden die je ziet in rust en tijdens rijden?

[ Voor 15% gewijzigd door ASW1 op 18-10-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ASW1 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

Maar de Kia Connect app werkt volgens mij niet met het 2019 model...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ASW1 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

Maar dat is lading geschat op basis van voltage denk ik, heb je er ook een met het voltage zelf?
Nope. Dit is wat de Kia API kan leveren en wat ik uitlees met HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ASW1 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

Toevoeging; ik vindt dat niet zo erg, het gaat me meer om het krijgen van een algemeen beeld. Als ik ongewoon gedrag zie, ga ik verder kijken. Voorlopig ziet dit er hartstikke stabiel uit, vooral de pieken omlaag hou ik in de gaten en die worden niet lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
gjcvro schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:46:
Als er geen errorcode is, en het probleem is ook weg, kun je zoeken tot je een ons weegt, zonder resultaat.
Dat is niet helemaal waar denk ik. Een aantal codes worden historisch opgeslagen en kunnen worden uitgelezen. Als de auto het spontaan weer doet kan je alsnog dingen waarnemen zoals een spontaan verlaagd HV-accupercentage of afwijkende voltages bij de cellen onder belasting.

Batterijen in het algemeen en met een lage SoC staan erom bekend om onder rust weer langzaam bij te trekken qua spanning om vervolgens onder belasting weer onderuit te kukelen. Hetzelfde effect als wat je soms hebt met een zaklamp die uitvalt en na 5 minuten rust het toch weer even doet. (https://electronics.stack...r-after-a-load-is-removed)
Het ongebalanceerd gedrag van wat (koptte) cel(len) kan zoiets doen. Kan met een proefrit bij lage SoC en al rijdend uitlezen worden gediagnosticeerd. Al denk ik dat een gemiddelde Aviloo Premium met ruwe data veel meer ziet dan een gemiddelde garage ooit zal uitlezen.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-09 15:43

V-8

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:39:
Als de auto gestart is zou je toch in theorie de 12V accu kunnen afkoppelen? Ik neem aan dat er een stabiele 12V vanuit de 400V accu komt vanuit een omvormer, net zoals een ICE altijd de dynamo heeft meedraaien.
Ik denk ook dat er iets mis is met het BMS of de HV-accu. Het lijkt erop dat de garage niet de kennis/kunde heeft om daar iets over te concluderen, en je nu afscheept met "hij doet het weer".
Kun je geen second opinion vragen van een andere dealer?
Goeie, ik ga overwegen om de Kia-dealer hier om de hoek toch even te bellen.

Overigens is hij bij een Kia-dealer geweest met 3.4 sterren op Google Maps.
De Kia-dealer hier om de hoek heeft 4.7 sterren..

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:51
gertvdijk schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

Dat is niet helemaal waar denk ik. Een aantal codes worden historisch opgeslagen en kunnen worden uitgelezen.
Dan zijn er dus wel errorcodes die uit te lezen zijn, dus weer terug naar mijn stelling: als er GEEN zijn, kun je zoeken tot je een ons weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:36
ASW1 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

Ongelofelijk, je hebt gelijk. Ik kreeg een mailtje met een link naar de MijnKia app om te activeren. Niet bij stilgestaan dat er nog andere bestaan. Dank!

Update: Het is inderdaad niet beschikbaar op dit voertuig, zoals een aantal anderen al aangaven.

[ Voor 12% gewijzigd door Rastapopoulos op 18-10-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Inter18 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

Ik heb het blokkendoos broertje, de Soul
De vraag van Cyberspin past dan nog steeds; ook de Soul is met zowel 39 kWh als 64 kWh geleverd.
En de stroomlijn van de Niro is ook niet echt fantastisch natuurlijk (ik kom van een Classic Ioniq die dankzij de stroomlijn een stuk zuiniger is met dezelfde techniek en een nog kleinere accu).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 15:22
Mikkem schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:13:
[...]

De vraag van Cyberspin past dan nog steeds; ook de Soul is met zowel 39 kWh als 64 kWh geleverd.
En de stroomlijn van de Niro is ook niet echt fantastisch natuurlijk (ik kom van een Classic Ioniq die dankzij de stroomlijn een stuk zuiniger is met dezelfde techniek en een nog kleinere accu).
Dat is waar, het is de 64kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vraag aan degenen die de spanning van de 12v accu in de gaten houden: controleren jullie dit alleen via het uitlezen met home assistant, of ook gewoon met zo'n 12v plug tijdens het rijden?
Mijn e-niro is inmiddels bijna 3,5 jaar oud, dus ik wil het wel in de gaten gaan houden. Ik heb geen verstand van elektra of home assistant, maar ik kan natuurlijk wel makkelijk op zo'n 12v-plug kijken of de spanning te ver zakt.
Of is het beter om dit juist te controleren als de auto uit staat?

[ Voor 7% gewijzigd door rokil op 18-10-2024 23:11 ]

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:05:
Vraag aan degenen die de spanning van de 12v accu in de gaten houden: controleren jullie dit alleen via het uitlezen met home assistant, of ook gewoon met zo'n 12v plug tijdens het rijden?
Mijn e-niro is inmiddels bijna 3,5 jaar oud, dus ik wil het wel in de gaten gaan houden. Ik heb geen verstand van elektra of home assistant, maar ik kan natuurlijk wel makkelijk op zo'n 12v-plug kijken of de spanning te ver zakt.
Of is het beter om dit juist te controleren als de auto uit staat?
Ik lees alleen uit via HomeAssistant. Het gaat mij om een algemene indruk en ik kijk vooral naar trends en/of gedrag over langere periodes. HomeAssistant geeft een percentage weer, dus niet het voltage. Dat laatste is nauwkeuriger maar je moet dan wel weer weten waar je naar kijkt voordat je er conclusies aan kan verbinden. Dat is me teveel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 02:56
13art schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:30:
Rijden we nou gewoon een auto waarvan het geluid is gebaseerd op een zwart gat?!
[Video: What do black holes sound like? NASA releases recording of black hole in distant galaxy]

Grapje natuurlijk, maar was wel het eerste waar ik aan moest denken toen ik dit geluid hoorde/filmpje zag.
Aangezien er geen lucht is in de ruimte is er ook geen geluid.
De enige filmaker, voorzover ik weet, die dit begreep was Stanley Kubrick in "2001: a space odyssey"
Maw hoe een zwart gat klinkt lijkt mij volkomen Gel....
En al helemaal als een synthesizer ;)

[ Voor 0% gewijzigd door DijkDude op 19-10-2024 00:50 . Reden: typefoutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
@gertvdijk Ik heb vannacht geladen en vanmorgen HomeAssistant uitgelezen. Dat levert niet heel veel datapunten op, maar ze zijn wel lineair. Als je heel goed kijkt zie je een hele lichte afwijking, maar niet zo veel als bij jou.
Ik zal dit nog een paar keer herhalen en zien of dit constant is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noAvgQFfJiYqY6PAIC2OmMuNGLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6C4x1u0ns4YrYGQsyFKcrMH9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:59
DijkDude schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:49:
[...]
Aangezien er geen lucht is in de ruimte is er ook geen geluid.
De enige filmaker, voorzover ik weet, die dit begreep was Stanley Kubrick in "2001: a space odyssey"
Maw hoe een zwart gat klinkt lijkt mij volkomen Gel....
En al helemaal als een synthesizer ;)
Iets preciezer, het geluid kan zich niet door de ruimte verplaatsen (maar er kan dus best geluid zijn in de materie die zich in de ruimte bevindt)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Gisteren is mijn 2021 e-Niro voor een grote onderhoudsbeurt bij de dealer geweest. Er staat 108.000 km op de teller. Vooraf had ik aangegeven dat de motor geluid maakte (licht tikkend, schurend, gierend geluid) en kraakte bij drempels.
De kraak is verholpen en begin december wordt de motor vervangen.

Toen ik hem weer ophaalde was mijn auto gewassen en gestofzuigd :)
Ik moet wel zeggen dat de beslissing om Private Lease te gaan een goede is geweest. Je betaalt wat meer, maar je wordt volledig ontzorgd.

Ik kreeg een nieuw model e-Niro mee als vervangend vervoer. Mooie auto, maar wel opvallend veel verschillend van die van mij. Knoppen op het stuur omgedraaid, fysieke knoppen voor radio en klimaat vervangen door een touch-screen-bar. I-Pedal driving: ik moet zeggen dat dat wel lekker rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:05:
Gisteren is mijn 2021 e-Niro voor een grote onderhoudsbeurt bij de dealer geweest. Er staat 108.000 km op de teller. Vooraf had ik aangegeven dat de motor geluid maakte (licht tikkend, schurend, gierend geluid) en kraakte bij drempels.

Ik moet wel zeggen dat de beslissing om Private Lease te gaan een goede is geweest. Je betaalt wat meer, maar je wordt volledig ontzorgd.

Ik kreeg een nieuw model e-Niro mee als vervangend vervoer. Mooie auto, maar wel opvallend veel verschillend van die van mij. Knoppen op het stuur omgedraaid, fysieke knoppen voor radio en klimaat vervangen door een touch-screen-bar. I-Pedal driving: ik moet zeggen dat dat wel lekker rijdt.
Stofzuigen zou wel fijn zijn, wassen, liever niet door de krasstraat. Dat volledig ontzorgen vind ik maar ten dele waar, met een goede garage er achter zou het kunnen, maar die van ons is samen te vatten in 3 letters beginnend met een k. En je bent verplicht voor elke wissewasje er naar toe te gaan. De volgende auto staat in bestelling, maar dat is geen Kia meer. De kia blijft nog wel even, volgend jaar beslissen we over zijn lot 8)
De auto zelf zijn we heel erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:27
multikoe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:05:

1 pedal driving (OPD) ben ik ook gewend vanuit de Nissan Leaf, zou het graag terug willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:54

13art

Moderator Mobile
Vaevictis_ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:05:
[...]

1 pedal driving (OPD) ben ik ook gewend vanuit de Nissan Leaf, zou het graag terug willen.
Regeneratie stand 3 icm de linker flipper (eventueel met nog een beetje het pedaal voor een nog tragere afremming) komt toch behoorlijk in de buurt van OPD naar mijn idee.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:59:
[...]

Stofzuigen zou wel fijn zijn, wassen, liever niet door de krasstraat. Dat volledig ontzorgen vind ik maar ten dele waar, met een goede garage er achter zou het kunnen, maar die van ons is samen te vatten in 3 letters beginnend met een k. En je bent verplicht voor elke wissewasje er naar toe te gaan. De volgende auto staat in bestelling, maar dat is geen Kia meer. De kia blijft nog wel even, volgend jaar beslissen we over zijn lot 8)
De auto zelf zijn we heel erg tevreden over.
Dat ontzorgen gaat verder. Mijn banden worden vervangen zonder dat ik het vraag, ik hoef me niet druk te maken om garantietermijnen (voor bijvoorbeeld de 12V accu) en vervangend vervoer zit gewoon in de lease. Nogmaals: ik betaal daar ook voor, maar ik zie het als een verzekering: je betaalt een constant bedrag en daarmee voorkom je financiele verrassingen.
Overigens heb ik een bijzonder gelukkig moment gekozen om te leasen. Voor het bedrag dat ik nu betaal voor een e-Niro kan ik op dit moment, met dezelfde voorwaarden, een Toyota Yaris leasen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
13art schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:14:
[...]

Regeneratie stand 3 icm de linker flipper (eventueel met nog een beetje het pedaal voor een nog tragere afremming) komt toch behoorlijk in de buurt van OPD naar mijn idee.
Klopt hoor, maar de linker flipper is wel een ON/OFF schakelaar en je moet toch wel een beetje "mikken" om op het juiste moment tot stilstand te komen. De I-pedal laat vloeiende variaties in afremmen toe. Het zijn details, maar ik vond de I-Pedal toch wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:24
multikoe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:56:
Overigens heb ik een bijzonder gelukkig moment gekozen om te leasen. Voor het bedrag dat ik nu betaal voor een e-Niro kan ik op dit moment, met dezelfde voorwaarden, een Toyota Yaris leasen.....
Toevallig juli 2021?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
multikoe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:59:
[...]

Klopt hoor, maar de linker flipper is wel een ON/OFF schakelaar en je moet toch wel een beetje "mikken" om op het juiste moment tot stilstand te komen. De I-pedal laat vloeiende variaties in afremmen toe. Het zijn details, maar ik vond de I-Pedal toch wel fijn.
Snap ik, met de flipper blijft het een benadering, maar met wat oefenen met flipper + tegelijkertijd het pedaal nog iets in te trappen lukt het mij om toch heel soepel tot een stop te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 19-10-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Yep, wij kregen onze e-Niro in augustus 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:42
De 12v accu lees ik uit via Domoticz en daar kijk ik sporadisch naar. Vooral of die niet steeds laag blijft of zo.

Iets anders, heeft iemand ervaring met de e-Niro en wintersokken? We gaan over 2 weken naar Spanje en de winterbanden vind ik zeker in Spanje nog wat vroeg. Maar ja, delen van Frankrijk mag je sinds dit jaar niet meer door na 1 november zonder gemonteerde winterbanden of sneeuwkettingen of sneeuwsokken in je auto. Vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:24
multikoe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:04:
[...]

Toen hebben wij ook gebruik gemaakt van die goede deal. Het was waarschijnlijk omdat ze van de e-Niro af moesten aangezien de Niro EV op komst was. We hebben een contract voor 25dkm/jaar en komen daar ruim mee uit (rijden ca. 20dkm/jaar) en kunnen dus aan het eind ook nog een mooie som terug verwachten.

En in ieder geval de hele lease periode nog volledig salderen met een contract waar geen TLB in zit.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

Dat ontzorgen gaat verder. Mijn banden worden vervangen zonder dat ik het vraag, ik hoef me niet druk te maken om garantietermijnen (voor bijvoorbeeld de 12V accu) en vervangend vervoer zit gewoon in de lease. Nogmaals: ik betaal daar ook voor, maar ik zie het als een verzekering: je betaalt een constant bedrag en daarmee voorkom je financiele verrassingen.
Idem de niro is ook in de privat lease. En inderdaad de banden worden vervangen, maar ik moet daarvoor wel 2x naar de garage, omdat ze eerst moeten constateren dat ze bijna kaal zijn, zodat ze (hopelijk) op voorraad zijn als we de auto afgeven voor een beurt.

De vorige keer hebben we ook aangegeven dat de banden vervangen moesten worden, aangegeven dat we op de auto zouden wachten, trekken ze hem op de brug, plukken de banden er af, en gaan dan pas bestellen.

Om vervolgens te ontdekken dat de banden die dag niet meer geleverd kunnen worden. Maar ondertussen kan de auto niet meer rijdend gemaakt worden, 'krijgen' we vervangend vervoer.

Waarvoor we uiteindelijk via de leasemaaatschappij toch een rekening van krijgen die 2x zo hoog is als wat de auto kost en moeten we daar weer achteraan om dat geld teruggestort te krijgen. Oh, wat een ontzorging... Zoals gezegd, je bent heel erg afhankelijk van de garage, en hoe groter de garage, hoe groter de screwups. Die van ons is heel groot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Idem de niro is ook in de privat lease. En inderdaad de banden worden vervangen, maar ik moet daarvoor wel 2x naar de garage, omdat ze eerst moeten constateren dat ze bijna kaal zijn, zodat ze (hopelijk) op voorraad zijn als we de auto afgeven voor een beurt.
Bij mijn zijn de banden een keer vervangen zonder dat ik er om vroeg en ik heb zelfs een keer mijn eigen winterbanden erom laten leggen, daar werd niet moeilijk over gedaan.
De vorige keer hebben we ook aangegeven dat de banden vervangen moesten worden, aangegeven dat we op de auto zouden wachten, trekken ze hem op de brug, plukken de banden er af, en gaan dan pas bestellen.
Om vervolgens te ontdekken dat de banden die dag niet meer geleverd kunnen worden. Maar ondertussen kan de auto niet meer rijdend gemaakt worden, 'krijgen' we vervangend vervoer.
Dat klinkt niet al te best. Ik snap dat ze niet zomaar afgaan op opmerkingen van de klant, die kan wel van alles beweren, en als dealer zou ik dat toch graag zelf constateren. Ik snap ook nog wel dat je niet vooraf al allerlei onderdelen gaat bestellen op voorspraak van een klant. Maar als de banden standaard zijn, dan zouden ze die wel op voorraad moeten hebben of op z'n minst dezelfde dag nog kunnen bestellen.

In mijn geval betreft het het bekende motorprobleem, maar ook daar accepteer ik dat je die niet alvast gaat bestellen als een klant belt dat zijn motor "een raar geluid" maakt.

Ik ben erg tevreden over onze dealer (Hedin in Zwaag), maar ik moet er wel bij vermelden dat ik niet snel ontevreden ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:09

d0s

sssst

multikoe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:04:
[...]

Hier ook januari '21 en daarmee 2,5 jaar lang met veel plezier ingereden. Geweldige auto en herken inderdaad het volledig ontzorgd zijn bij private lease.

Daarna in oktober 23 weer zo'n goede deal voor de EV6 waarbij je kosteloos kon overstappen en daar rijden we ook met tevredenheid in sinds maart dit jaar (En het restant van de SEPP meegenomen, mooier kon niet) :)

[ Voor 3% gewijzigd door d0s op 19-10-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

In buurt komen is niet hetzelfde, ik weet hoe het werkt maar mijn vriendin werkt niet met de stuurflippers en wil gewoon op stroompedaal tot stilstand komen dus echte OPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:38:
Dat klinkt niet al te best. Ik snap dat ze niet zomaar afgaan op opmerkingen van de klant, die kan wel van alles beweren, en als dealer zou ik dat toch graag zelf constateren.
Dat snap ik ook, maar om die stomme banden te meten kun je ook weer niet zomaar langsrijden blijkbaar. Moet de chef monteur doen..

Ze laten je eerst 15 minuten aan de balie staan in de hoop dat je wegloopt? Vervolgens komen ze terug met de opmerking dat de monteur in overleg zit. Daarna gaan ze het toch nog een keer vragen, blijkt dat wel elke idioot de profieldiepte kan meten, om vervolgens eindelijk na laten we zeggen 30 minuten dezelfde conclusie te trekken als ik, de banden zijn bijna aan de slijtnokken.

Ik kwam er vroeger al met een Ford Focus in de lease, nu al weer bijna 7 jaar met de Kia en in al die jaren weten ze het elke keer weer te verprutsen. Dus vandaar geen Kia, geen Ford en geen peugeot. En elk ander merk dat ze gaan voeren. Voor de Mazda zitten we weer bij de (dorps) garage om de hoek. fijne mensen waar je afspraken mee kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

ook mijn ervaring. En de flipper hoef je niet per se te gebruiken. Alleen om auto helemaal stil te zetten, maar dat kan ook met autohold. Alleen vervelend dat je die dan bij iedere rit aan moet zetten, zou een menu optie moeten zijn, of gewoon helemaal geen optie maar altijd aan wat mij betreft.
In het rijden merk ik dan geen verschil met onze Tesla MY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
janne_nl schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:06:
De 12v accu lees ik uit via Domoticz en daar kijk ik sporadisch naar. Vooral of die niet steeds laag blijft of zo.

Iets anders, heeft iemand ervaring met de e-Niro en wintersokken? We gaan over 2 weken naar Spanje en de winterbanden vind ik zeker in Spanje nog wat vroeg. Maar ja, delen van Frankrijk mag je sinds dit jaar niet meer door na 1 november zonder gemonteerde winterbanden of sneeuwkettingen of sneeuwsokken in je auto. Vandaar de vraag.
Sneeuwsokken worden allom afgeraden als je er mee door de sneeuw zou willen rijden.
Maar als je ze alleen maar achterin wilt leggen om aan de franse regels te kunnen voldoen lijkt mij dat niet zo.n probleem. Eventueel leg je de sneeuwkettingen er naast, die kan je desnoods wel van iemand lenen die ze pas bij de wintersport weer nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat lenen is een goed punt, maar de sokken zijn inderdaad alleen voor de Franse politie🙈. Vooral geen zin in gezeik zeg maar onderweg.

Edit: van wat ik lees zijn kettingen veel meer bandenmaat afhankelijk dan sokken, klopt dat?

[ Voor 25% gewijzigd door janne_nl op 19-10-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
janne_nl schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:54:
Dat lenen is een goed punt, maar de sokken zijn inderdaad alleen voor de Franse politie🙈. Vooral geen zin in gezeik zeg maar onderweg.

Edit: van wat ik lees zijn kettingen veel meer bandenmaat afhankelijk dan sokken, klopt dat?
Ik heb door de jaren heen elke keer een kettingset gekocht voor de juiste bandenmaat. Staan er ondertussen volgens mij 4 setjes. Nog nooit 1 setje gebruikt. Nadeel is dat de wielen steeds groter worden, dus na ongeveer 4 jaar komt er weer een setje bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:57:
[...]

Ik heb door de jaren heen elke keer een kettingset gekocht voor de juiste bandenmaat. Staan er ondertussen volgens mij 4 setjes. Nog nooit 1 setje gebruikt. Nadeel is dat de wielen steeds groter worden, dus na ongeveer 4 jaar komt er weer een setje bij..
Ha, ben ik niet de enige die onwillekeurig toch een aardige verzameling sneeuwkettingen heeft staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

Dat snap ik ook, maar om die stomme banden te meten kun je ook weer niet zomaar langsrijden blijkbaar. Moet de chef monteur doen..

Ze laten je eerst 15 minuten aan de balie staan in de hoop dat je wegloopt? Vervolgens komen ze terug met de opmerking dat de monteur in overleg zit. Daarna gaan ze het toch nog een keer vragen, blijkt dat wel elke idioot de profieldiepte kan meten, om vervolgens eindelijk na laten we zeggen 30 minuten dezelfde conclusie te trekken als ik, de banden zijn bijna aan de slijtnokken.

Ik kwam er vroeger al met een Ford Focus in de lease, nu al weer bijna 7 jaar met de Kia en in al die jaren weten ze het elke keer weer te verprutsen. Dus vandaar geen Kia, geen Ford en geen peugeot. En elk ander merk dat ze gaan voeren. Voor de Mazda zitten we weer bij de (dorps) garage om de hoek. fijne mensen waar je afspraken mee kan maken.
Hoe graag je dit ook zou willen afschuiven op een merk, denk ik dat het voornamelijk te maken heeft met de specifieke dealer(s) waar jij mee te maken hebt gehad. Er zal heus wel een verschil zijn tussen merken (hoewel ik werkelijk niet zou weten hoe dat dan komt), maar het onderlinge verschil tussen dealers van hetzelfde merk is veel groter en wisselen van merk vanwege slechte ervaringen met dealers heeft in mijn ogen dan ook weinig zin.
Daarbij komt dat een grote organisatie nu eenmaal noodzakelijkerwijs veel meer moeite moet doen om efficient en flexibel te werken. Dus even snel iets regelen zoals je dat wel kan met Aad van de dorpsgarage kan niet. Daar staat tegenover dat Aad ziek kan worden, op vakantie gaat, lang niet altijd specifieke kennis heeft van jouw nieuwe auto en als Aad je niet zo leuk vind omdat zijn zoon door jouw zoon onderuit geschoffeld is op het trapveldje in het dorp, jouw reparatie misschien wat duurder is dan anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Hoe graag je dit ook zou willen afschuiven op een merk, denk ik dat het voornamelijk te maken heeft met de specifieke dealer(s) waar jij mee te maken hebt gehad. Er zal heus wel een verschil zijn tussen merken (hoewel ik werkelijk niet zou weten hoe dat dan komt), maar het onderlinge verschil tussen dealers van hetzelfde merk is veel groter en wisselen van merk vanwege slechte ervaringen met dealers heeft in mijn ogen dan ook weinig zin.
Daarbij komt dat een grote organisatie nu eenmaal noodzakelijkerwijs veel meer moeite moet doen om efficient en flexibel te werken. Dus even snel iets regelen zoals je dat wel kan met Aad van de dorpsgarage kan niet. Daar staat tegenover dat Aad ziek kan worden, op vakantie gaat, lang niet altijd specifieke kennis heeft van jouw nieuwe auto en als Aad je niet zo leuk vind omdat zijn zoon door jouw zoon onderuit geschoffeld is op het trapveldje in het dorp, jouw reparatie misschien wat duurder is dan anders :)
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar mijn Kia dealer(s) hebben allemaal meerdere merken...
En veel andere dealers ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
Dr. Donald schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:06:
Ik denk dat ik de enige ben waar de OBD accudegradatie rapporteert. Toen ik de MY21 twee maanden geleden kocht was de SoH 99.5% en nu, 4000km later, zit dat op 96.4%.
Als dat zo door gaat ben ik ook de enige bij wie de accu onder garantie gaat worden.
Dr. Donald schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:34:
[...]
[...]
'cumulative energy charged': 20103,7kWh
'battery work time total': 3657h
'mininum Deterioration': 6.4%
'number of standard charging': 763
'number of quick charging': 58
'accumulated normal charging energy': 15411kWh
'accumulated quick charging energy': 796kWh

Twee plaatjes met accuspanningen tijdens hard regenereren en optrekken.
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ga best wel netjes met mijn accu om. SoC altijd tussen 30 en 80%, muv de vakantie. Toen twee keer vol geladen, een of twee keer boven de 90%, een enkele keer onder de 10%, en 6x gesnellaad.
Ik zou zeggen dat het niet aan mijn gebruik ligt, maar wellicht dat de vorige eigenaar hem altijd tot 100% laadde (~30000km/j)

763x laden is drie jaar lang elke doordeweekse dag opladen. Toen de vorige eigenaar hem verkocht was de auto op een maand na 3 jaar oud. Het aantal keer dat ik dat ik ac geladen heb is denk ik met niet meer op twee handen te tellen.
Inmiddels een paar maanden verder en mijn SoH is er zoals die van iedereen: 100%

Ik had mij voorgenomen elke maand de degradatie bij te houden. September was onveranderd ten opzichte van augustus, maar oktober was de SoH toegenomen van 96.4% naar 100%.

Sinds augustus had ik de accu alleen op zonnestroom geladen, minimaal zo'n 30 tot max 90% en alles daartussen, dus maar een keer tot 100% geladen met het idee dat de BMS de accu fatsoenlijk kan meten, maar dat maakte geen verschil.

Volgende stap was om de accu leeg te rijden om te kijken of dat nog wat veranderd. Deze week was ik tot 18% gekomen. SoH was nog steeds 100, maar de minimum degradation was afgenomen 6.4% in augustus naar 2.2% in begin oktober (en ook nog bij de 100% lading) naar 0.7% nu.
Na de herfstvakantie de volgende poging om hen leeg te rijden.

Bijzonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:47:
Heb zelf net een warmtebeeldcamera besteld dus ik zit al te denken in "welk probleem kan ik vinden waarbij deze gadget een oplossing is" ;)
@CyBeRSPiN
offtopic:
Welke?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:39:
Als de auto gestart is zou je toch in theorie de 12V accu kunnen afkoppelen?
Nee nee nee, doe dat alsjeblieft NOOIT.
Niet bij een ICE en niet bij een EV. De 12V-accu werkt als buffer en stabilisator. Zonder die accu krijg je al snel spanningspieken in je boordnet waardoor er van alles acuut zal overlijden.
<einde citaat van een ervaringsdeskundige>… 8)7

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
[...]
Hoe graag je dit ook zou willen afschuiven op een merk, denk ik dat het voornamelijk te maken heeft met de specifieke dealer(s) waar jij mee te maken hebt gehad.
Enkelvoud het is 1 dealer, waarbij ik het na 10 jaar gewoon zat ben. Dat de auto weg moet voor een beurtje is normaal, maar dat bij ons al weer de nekharen overeind staan omdat we weten dat er weer gezanik komt is niet normaal.
Er zal heus wel een verschil zijn tussen merken (hoewel ik werkelijk niet zou weten hoe dat dan komt), maar het onderlinge verschil tussen dealers van hetzelfde merk is veel groter en wisselen van merk vanwege slechte ervaringen met dealers heeft in mijn ogen dan ook weinig zin.
Nadeel is dat elke kia dealer in de omtrek lid is van dezelfde club.
Daarbij komt dat een grote organisatie nu eenmaal noodzakelijkerwijs veel meer moeite moet doen om efficient en flexibel te werken. Dus even snel iets regelen zoals je dat wel kan met Aad van de dorpsgarage kan niet.
Deden ze maar eens een keer moeite, dan zou dat al helpen. Ik heb ze er nog niet op kunnen betrappen.
Daar staat tegenover dat Aad lang niet altijd specifieke kennis heeft van jouw nieuwe auto
Heb ook niet de indruk dat dat bij deze dealer wel zo is.
en als Aad je niet zo leuk vind omdat zijn zoon door jouw zoon onderuit geschoffeld is op het trapveldje in het dorp, jouw reparatie misschien wat duurder is dan anders :)
Dat zou pas echt knap zijn.

Maar je kunt het proberen te vergoelijken, bij zo ongeveer elk bezoek gaat er wel iets mis, de eerste de beste andere dealer zit ver uit de regio, dus ja dan is de beste optie kijken naar een ander merk, kijken of het daar beter gaat. Ik zou bijna Renault overwegen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Nee nee nee, doe dat alsjeblieft NOOIT.
Niet bij een ICE en niet bij een EV. De 12V-accu werkt als buffer en stabilisator. Zonder die accu krijg je al snel spanningspieken in je boordnet waardoor er van alles acuut zal overlijden.
<einde citaat van een ervaringsdeskundige>… 8)7
Haha, ja dat dacht ik later ook nog ja. Ging meer om de theorie, maar idd piekvragen slopen dan mogelijk je omvormer.
offtopic:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005184264013.html de TR256B variant, die was voor 180 euro in de aanbieding laatst. Wacht nu al ruim 2 weken op levering en kans op invoerrechten, maar goed. Als ie binnen is dan maar eens zien wat ik er allemaal mee kan ontdekken qua isolatie, vloerverwarming en temp van EV onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar mijn Kia dealer(s) hebben allemaal meerdere merken...
En veel andere dealers ook.
Dat klopt, maar Hedin Automotive in Zwaag is gespecialiseerd in Kia en er staan (voor zover ik kon zien) ook geen andere merken in de showroom. Hedin Automotive verkoopt wel veel meer merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 07:59
multikoe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Dat klopt, maar Hedin Automotive in Zwaag is gespecialiseerd in Kia en er staan (voor zover ik kon zien) ook geen andere merken in de showroom. Hedin Automotive verkoopt wel veel meer merken.
Oh, gaat dit over Hedin in Zwaag? Iets om rekening mee te houden dus (woon in Hoorn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:13:

Maar je kunt het proberen te vergoelijken, bij zo ongeveer elk bezoek gaat er wel iets mis, de eerste de beste andere dealer zit ver uit de regio, dus ja dan is de beste optie kijken naar een ander merk, kijken of het daar beter gaat. Ik zou bijna Renault overwegen :+
Ah, maar dat klinkt toch anders en dan snap ik je beter. Het ligt dus niet zozeer aan Kia zelf, maar aan de groep dealers in jouw omgeving.
Het gaat mij er ook niet om om Kia te verdedigen en bovendien realiseer ik me ook dat elk oordeel over een automerk een emotionele component heeft. Het ging mij om de in mijn ogen niet rationele redenering dat het merk beroerd presteert omdat jouw lokale dealer niet bevalt. Maar als je in je omgeving geen keus hebt komt dat eigenlijk ook wel weer op hetzelfde neer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Emootje schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Oh, gaat dit over Hedin in Zwaag? Iets om rekening mee te houden dus (woon in Hoorn).
Yes. Onze ervaring is prima. De enige keer dat ik wat chagrijnig werd is toen ik per ongeluk via het hoofdkwartier een onderhoudsbeurt wilde boeken. In de communicatie ging toen van alles fout. Maar de vestiging zelf is correct, efficient en netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

Ah, maar dat klinkt toch anders en dan snap ik je beter. Het ligt dus niet zozeer aan Kia zelf, maar aan de groep dealers in jouw omgeving.
Ha, nee, tot nog toe heeft de Kia me niet teleurgesteld, met 2 auto's in 7 jaar eigenlijk geen enkel probleem gehad, behalve dan de beruchte wiebelhaak die, wederom niet zonder slag of stoot, uiteindelijk wel vervangen is. de e-niro staat wel erg hoog in de scorelijst van fijne auto's van de afgelopen 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
eltron schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 07:50:
[...]

Iets preciezer, het geluid kan zich niet door de ruimte verplaatsen (maar er kan dus best geluid zijn in de materie die zich in de ruimte bevindt)
Ok,waar.
Maar dan zou je kunnen stellen dat ze om het geluid in een zwart gat te "horen" er toch minstens een microfoon in moeten hangen ;)
Dus het zal wel wetenschappelijk gemeten/berekend oid zijn, maar dan vind ik het nog steeds ongeloofwaardig om niet te zeggen goedkoop om met een soort van synthesizer sound te komen.
Ik vind dat eerlijk gezegd net zo fantasieloos als allerlei ruimte wezens in Star Trek die altijd een hoofd twee ogen en mond en ledematen hebben.
Maar ja ik weet het niet voor hetzelfde geld is dat nog waar ook. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DijkDude schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:29:
[...]

Ok,waar.
Maar dan zou je kunnen stellen dat ze om het geluid in een zwart gat te "horen" er toch minstens een microfoon in moeten hangen ;)
Dus het zal wel wetenschappelijk gemeten/berekend oid zijn, maar dan vind ik het nog steeds ongeloofwaardig om niet te zeggen goedkoop om met een soort van synthesizer sound te komen.
Ik vind dat eerlijk gezegd net zo fantasieloos als allerlei ruimte wezens in Star Trek die altijd een hoofd twee ogen en mond en ledematen hebben.
Maar ja ik weet het niet voor hetzelfde geld is dat nog waar ook. 8)7
Jullie zoeken er veel te veel achter. Dit "truukje" hebben ze eerder al eens gedaan met de Melkweg: plaats een stip in het midden, trek een lijn naar buiten, roteer die lijn langzaam en waar die lijn een ster kruist, genereer een toon met een toonhoogte die afhankelijk is van de afstand tot het centrum.
Het is een artistieke uiting waar misschien een kleine praktische waarde aan gegeven kan worden maar niet meer dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

gertvdijk schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:36:
Een vervolg op "is de SoC/GoM lineair?"-discussie (gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic").

Gisterenavond een laadsessie gedaan 15% -> 85% en zo'n beetje elke 20 minuten de data in de Kia Connect app gescreenshot. (Helaas geen tijd om door te gaan tot 100% aan de laadpaal, wilde geen laadklever zijn en wilde ook gaan slapen, daardoor onvoldoende meetpunten aan de uitersten, maar desalniettemin interessant, denk ik.)

De auto stond dus stil en je krijgt zonder dat je een manuele refresh doet in de Kia Connect app bij elke 10%-punt een update, dat is naar ik aanneem op het moment van het bereiken van het percentage. Ook tussendoor heb ik een paar keer zelf gerefreshed, waarbij de verwachtingswaarde is dat die halverwege het volgende hele procent is (dus manuele refresh bij 15% is ergens tussen 15% en 16% in). Die punten van de manuele refresh heb ik dan ook geregistreerd als +0.5%. Alle Kia Connect updates met GoM en SoC zijn de blauwe stippen, waarvan de eerste is bij het inpluggen en de laatste bij het stoppen van de laadsessie. Voor zover mijn informatie strekt is wat de Kia Connect app doorgeeft als GoM een die geldt als je geen verwarming/AC zou gebruiken. Die komt bij mij ook overeen met wat ik in de auto zie als ik op (Climate) OFF druk. Van alle datapunten heb ik dus screenshots van de Kia Connect app gemaakt en die de volgende dag ingevoerd in een spreadsheet.

De oranje stippen zijn de waarden die je krijgt als je de kilometers van de GoM deelt door het SoC-percentage en vermenigvuldigt met 100, met andere woorden: een extrapolatie naar een volle batterij.

[Afbeelding]

Met alle punten geplot kan je volgens mij duidelijk zien dat in elk geval de GoM niet lineair is in verhouding tot de display-SoC. Als dat wel zo zou zijn geweest, dan was de oranje lijn horizontaal geweest zo ongeveer rond de groene stippellijn.

Die groene stippellijn staat op 424km bereik en dat komt ook ongeveer overeen met de praktijk voor mij; ik had na 370km te hebben gereden gisteren nog 53km op de GoM.

Mijn subjectieve interpretatie op basis van N=1 met 1 exemplaar e-Niro is daarmee voorlopig zoiets over het verloop van de GoM bij SoC-%:
  • Tussen de ≈ 20-80%: bij het opladen, voor elke verhoging van 10 procentpunt SoC krijg ik voor dat blok ≈ 12% (≈ 6km ≈ 1,2% van het geheel) méér kilometers erbij op de GoM dan je zou verwachten bij een lineaire verhouding. En omgekeerd bij het leegrijden; ≈ 12% versneld omlaag ten opzichte wat je zou verwachten.
  • Onder de ≈ 18%: waarschijnlijk realistisch indien er nog een bodembuffer is
  • Tussen de ≈ 18-35%: waarschijnlijk pessimistisch indien er een bodembuffer is
  • Tussen de ≈ 35-65%: realistisch (of pessimistisch indien exclusief bodembuffer)
  • Tussen de ≈ 65-80%: lichtelijk optimistisch, maar wel al een te snelle daling
  • Boven de ≈ 80%: waarschijnlijk te optimistisch — the source of all my problems
Dit strookt bij de ervaringen die ik nu meermaals heb gehad: lange rit voor de boeg, ik laad tot 100% op vlak voor vertrek en ik zou comfortabel met bijvoorbeeld ≈ 100km GoM thuis moeten komen, maar in de praktijk kwam ik telkens lager met bijvoorbeeld ≈ 40-50km en wat range anxiety thuis, ondanks dat mijn verbruik niet hoger en soms zelfs lager was volgens het instrumentenpaneel. De fout in de berekening bij die verwachting komt puur doordat het eerste deel van de reis in de hoge SoC-percentages was en daarbij alles optimistisch was. Ik kom dus bijvoorbeeld aan bij bestemming 1 met een normaal verbruik, 82% SoC (boven verwachting) en tegelijkertijd hogere GoM, en denk de dag dan ook mooi met een hoger SoC aan te kunnen komen. Maar dan daalde de GoM harder per gereden kilometer bij eenzelfde verbruik zodra ik onder 80% SoC kom. Dus tijdens het rijden: "info rit staat nu op X km met GoM op Y km, check even later op X+50: GoM is Y-56 km" een paar keer achter elkaar. 😕

Het is gissen hoe het algoritme van de GoM werkt, maar als ik hardop denk dan is een mogelijke verklaring dat de GoM op basis van méér historische data gaat kijken als je ook een hogere SoC hebt. Het is momenteel een sterk dalende temperatuur buiten en ik kan me voorstellen dat die optimistischer uitkomt als de auto ritten gaat meenemen uit de warmere dagen die we hadden in september. Als dit het geval is zal dit niet meer optreden midden in de winter en zelfs een omgekeerd effect gaan optreden in de lente. Een andere hypothese die ik had was dat toch een buitentemperatuur wordt meegenomen voor de GoM en mijn terugritten meestal in de avond zijn waarbij de temperaturen aanmerkelijk lager liggen. Maar dan zou ik dat effect ook gisterenavond gezien moeten hebben; rond middernacht was de temperatuur echt flink gedaald ten opzichte van die bij het inpluggen rond 19u en toch was de GoM juist gestegen.

In een vervolg wil ik dit in zijn geheel herhalen en via de OBD data loggen waarbij ik de "BMS kWh charged" en ook de "BMS SoC %" (is anders dan "Display SoC %") bij ga houden. Idealiter ook dat ik dan net nog wat dieper thuis aankom met <10% SoC en dan helemaal tot 100% laden. Met de aanname dat die kWh-charged absoluut is kan er een betere conclusie worden getrokken.

Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet precies; aangezien ik geen laadpaal thuis heb en even een tweede telefoon met CarScanner moet zien te regelen ofzoiets. Ik heb ook wel Home Assistant en zou de Kia Connect integratie aan kunnen slingeren, maar dat is hiervoor van beperkte waarde aangezien die niet voorziet in die data uit de OBD. ZIt ook wel te denken aan een evDash nog steeds.
Nou @gertvdijk, goed voorbeeld doet goed volgen.

Eindelijk kwam ik ertoe om een automatisering te knutselen in HA die elk kwartier wat waardes naar een Google spreadsheet wegschrijft. Mooie functie binnen HA is dat toch!
Behalve de GoM en 100%-range heb ik er ook te tussenmeter bij gezet. Dan kan ik ook nog zien of de verhouding tussen GoM en erin gestopte kWh’s lineair is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XmIi9Ax8hOxEiPtFLf7z6YQEI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXnBpgIIJtxLjqwFzc8dm320.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst even moeten spelen met de tijd tussen de waarnemingen. Die stond eerst op 5 min, maar kreeg al snel in de gaten dat ik dan een veel te grote bak met data krijg.

Deze schrijfactie start zodra het laadvermogen van mijn laadpaal boven een grens (10W) uitkomt en stopt dus als het laden klaar is.
En start weer zodra ik weer ga laden.

Na een aantal laadcessies zal ik de resultaten hier ook eens presenteren.

@gertvdijk Hoe heb je je fraaie grafiek trouwens gemaakt? Ziet er niet uit als een standaard exemplaar van HA of Google Sheets…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Hippe Lip schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:36:
@gertvdijk Hoe heb je je fraaie grafiek trouwens gemaakt? Ziet er niet uit als een standaard exemplaar van HA of Google Sheets…
https://docs.google.com/s...uwYmMjc/edit?usp=drivesdk

Was beetje knutselen in Google Sheets ja. 😅

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 19-10-2024 22:39 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Volgens mij zit er een max aan het aantal calls dat je kunt doen naar kia connect. De api die ik gebruikt doet daarom maar 1 keer per uur een call als de auto stil staat. Tijdens tijden elke
20minuten dacht ik.

200 calls per dag. Elk kwartier moet prima lukken. Met elke 5 minuten had je een uitdaging gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

Ha, nee, tot nog toe heeft de Kia me niet teleurgesteld, met 2 auto's in 7 jaar eigenlijk geen enkel probleem gehad, behalve dan de beruchte wiebelhaak die, wederom niet zonder slag of stoot, uiteindelijk wel vervangen is. de e-niro staat wel erg hoog in de scorelijst van fijne auto's van de afgelopen 20 jaar.
Wiebelhaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
multikoe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:46:
[...]

Jullie zoeken er veel te veel achter. Dit "truukje" hebben ze eerder al eens gedaan met de Melkweg: plaats een stip in het midden, trek een lijn naar buiten, roteer die lijn langzaam en waar die lijn een ster kruist, genereer een toon met een toonhoogte die afhankelijk is van de afstand tot het centrum.
Het is een artistieke uiting waar misschien een kleine praktische waarde aan gegeven kan worden maar niet meer dan dat.
Best wel creatief in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

janne_nl schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:15:
Volgens mij zit er een max aan het aantal calls dat je kunt doen naar kia connect. De api die ik gebruikt doet daarom maar 1 keer per uur een call als de auto stil staat. Tijdens tijden elke
20minuten dacht ik.

200 calls per dag. Elk kwartier moet prima lukken. Met elke 5 minuten had je een uitdaging gehad.
Ik rijd een MY19 en mijn data komen niet uit Korea maar van KiaNL. Daar kan ik kennelijk frequenter uitlezen…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 01:00:
[...]

Ik rijd een MY19 en mijn data komen niet uit Korea maar van KiaNL. Daar kan ik kennelijk frequenter uitlezen…
Ja, elke minuut gaat hier al 5 jaar prima, vaker heeft geen zin omdat de data niet vaker updatete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 02:20:
[...]

Ja, elke minuut gaat hier al 5 jaar prima, vaker heeft geen zin omdat de data niet vaker updatete.
Goh, elke minuut zelfs!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Vergeet niet ‘delen voor iedereen met de link’ aan te zetten (en die link hier te melden)…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Slappe constructie van de trekhaak waardoor deze flink kon bewegen onder druk van een fietsendrager. Vooral bij de hev, voor de tijd ven de e niro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
@gertvdijk Ik heb nog eens nagedacht over jouw metingen vs. die van mij en ik realiseerde me opeens dat wat jij doet exact hetzelfde is als wat ik doe: heel simpel de SOC en GOM registreren en de relatie zichtbaar maken in een grafiek. Jouw grafiek laat die relatie zien tijdens één laadsessie (dat zal belangrijk blijken, later), ik registreer die relatie continue, over de afgelopen vier jaar, terwijl de auto op de parkeerplaats staat. We doen dat overigens op dezelfde manier: SOC registreren en de GOM aflezen met de auto uit, in de app. We doen het alleen op andere momenten.
Mijn resultaten in de grafiek hieronder. Zoals je ziet is dat echt lineair, van 100% SOC tot 0% SOC.
Ik heb dezelfde data gebruikt om een grafiek te maken van de GOM t.o.v. de werkelijk gereden kilometers en daarin kun je op het oog nog wel een kromming zien, waarbij de GOM sneller afneemt naarmate je afstand toeneemt. Niet veel, maar het lijkt er te zijn. Ik heb dat nog niet statistish proberen te onderbouwen.
Maar goed, ik meet dus echt wel een lineair verband, waar jij dat niet meet.
Een mogelijke verklaring is dat tijdens het laadproces de batterijconditie verandert. Misschien wordt hij tijdens het laden wat warmer, misschien wordt de SOC meting beinvloed doordat hij aan de stekker hangt. Die aangesloten stekker is een extra variabele die de uitkomst zou kunnen beinvloeden. Ik zal kijken of ik uit de HA data meerdere laadsessies kan exporteren en analyseren om te zien of mijn hypothese klopt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWP6xtvprHRw77BoxIAZzotNVcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GFymv3XAeFpmsm6N2Izd7kmr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Hippe Lip schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 02:53:
[...]

Vergeet niet ‘delen voor iedereen met de link’ aan te zetten (en die link hier te melden)…
offtopic:
Check, fixed. Kennelijk is "people added can open with the link" inderdaad alleen voor mensen die zowel een link hebben als zijn toegevoegd via het account. Pfff. Dezelfde link komt eruit rollen nu overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 20-10-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 15:59

Wokker

De avond wokkel

In dit topic kon ik hier niets over vinden, maar iets viel me op: als ik de auto stop met de flippers, hoor ik de remmen niet. Echter, wanneer ik tot stilstand kom via de adaptive cruise control, bijvoorbeeld in een file, hoor ik vrij duidelijk dat de remmen worden aangetrokken zodra de auto volledig stilstaat. Herkennen jullie dit?

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Wokker schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:32:
In dit topic kon ik hier niets over vinden, maar iets viel me op: als ik de auto stop met de flippers, hoor ik de remmen niet. Echter, wanneer ik tot stilstand kom via de adaptive cruise control, bijvoorbeeld in een file, hoor ik vrij duidelijk dat de remmen worden aangetrokken zodra de auto volledig stilstaat. Herkennen jullie dit?
Correct, de flipper remt alleen op het magnetisch veld van de motor. Als je goed oplet kan de auto ook nog een klein beetje bewegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 26-09 14:54
Zou de auto volledig tot stilstand moeten gaan als je met acc rijdt ? Ik heb altijd het idee dat ik het laatste stuk zelf de rem moet indrukken. Of ik ben te voorzichtig … dat kan ook :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Wokker schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:32:
Dit klopt. Als je met het rempedaal remt, dan worden de mechanische remmen gebruikt voor het allerlaatste beetje afremmen. Ik neem aan dat dat ook met de ACC is. Met de flippers gebruik je uitsluitend de motor.
Dat is inderdaad ook wel een beetje apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Possible schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:57:
Zou de auto volledig tot stilstand moeten gaan als je met acc rijdt ? Ik heb altijd het idee dat ik het laatste stuk zelf de rem moet indrukken. Of ik ben te voorzichtig … dat kan ook :P
Met ACC aan komt de auto inderdaad helemaal tot stilstand. Maar gevoelsmatig begint de auto wel wat laat met afremmen waardoor het remmen ook vrij krachtig gaat. Maar hij komt echt tot stilstand. Had van mij wel wat soepeler en meer gelijdelijk aan gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 26-09 14:54
13art schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:14:
[...]

Met ACC aan komt de auto inderdaad helemaal tot stilstand. Maar gevoelsmatig begint de auto wel wat laat met remmen waardoor het remmen ook vrij krachtig gaat. Maar hij komt echt tot stilstand. Had van mij wel wat soepeler en meer gelijdelijk aan gemogen.
Voor mijn gevoel zit ik zo dicht op de achterkant van de auto dat ik altijd denk dat de auto het niet ziet haha.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 15:59

Wokker

De avond wokkel

13art schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:14:
[...]

Met ACC aan komt de auto inderdaad helemaal tot stilstand. Maar gevoelsmatig begint de auto wel wat laat met remmen waardoor het remmen ook vrij krachtig gaat. Maar hij komt echt tot stilstand. Had van mij wel wat soepeler en meer gelijdelijk aan gemogen.
En het vreemde is ook dat als je dan wegrijdt (met ACC aan) dat je dan ook duidelijk de remmen weer hoort los gaan dat is bij het gebruik van de fllippers ook niet zo. Maar goed blijkbaar is het normaal en kan het weinig kwaad. :)

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Possible schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:20:
[...]

Voor mijn gevoel zit ik zo dicht op de achterkant van de auto dat ik altijd denk dat de auto het niet ziet haha.
Dat herken ik wel, maar als je de ACC een paar keer z'n gang laat gaan, dan merk je dat hij echt wel op tijd stopt. Je kunt het een beetje vergelijken met het als passagier meerijden met iemand die net z'n rijbewijs heeft. Je zit dan ook steeds met je rem-voet tegen het schutbord te trappen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:25
Mijn MY2019 motor (en bak) maakt sinds enkele maanden aanzienlijk meer herrie.
Ik heb dat hier eerder gedeeld.
Ik had door de telefoon in de frunk te leggen een opname gemaakt van enkele minuten, met optrekken en afremmen met de motor etc. Dat was best een schokkend geluidsfragment, gierend en met nogal wat kraken en tikken. Ik had dat gedeeld met de service specialist van Kia toen onze auto voor onderzoek naar een defect in de airco bij hen in de werkplaats stond.
Hij was ook onder de indruk en ervan overtuigd dat de motor en de bak moesten worden vervangen. En heeft toegezegd de motor en bak te gaan bestellen en een datum was gepland, om tegelijk de airco verdamper onder het dashboard de motor ook te vervangen (verdamper voor de 2de keer, zie onder).
Die datum was afgelopen week.
De airco verdamper is vervangen. De (ik moet zeggen zeer ervaren monteur) vertelde me dat ik pech had, want toen die voor de eerste keer werd vervangen had ik nog het oudere model verdamper gekregen, maar sinds een jaar is er een nieuwer model, waarvan de aansluitingen niet meer, door verkeerd gekozen isolatie altijd, nat blijven en in korte tijd, bij mij 2 jaar, door corrosie lek worden. Hij verzekerde me dat de nieuwe verdamper veel langer meegaat. Enfin, we gaan het zien, de eNiro is de eerste auto waar ik dit probleem zelfs twee keer mee heb (zelfs met een 15 jaar oude Passat nooit mee aan de hand gehad, dus een constructie fout ligt wel voor de hand, en dan is 7 jaar garantie wel fijn).
Maar over de motor.
Die is niet vervangen. Waarom?
Wel, diezelfde monteur heeft me door het Kia protocol geleid. Met een geluidsmeter in de middenconsole, reden we rond de 50-70 km/uur, en optrekken en afremmen, om vervolgens tijdens het rijden de auto te schakelen naar de neutraal en weer een flink stuk het geluid op te nemen en weer terug in D.
In die geluidsopname moet dan duidelijk een verschil te horen zijn tussen aangedreven en in de „vrijstand“. En van belang is bij die test de VESS uit te schakelen (omdat die ook nog wel eens een bijzonder luid geluid kan maken onder het rijden, en afhankelijk van de snelheid etc. werd me uitgelegd, wat het hard gieren deels verklaart).
Hoewel er daadwerkelijk een duidelijk verschil is tussen „D en N“, is zijn op de ervaring van de laatste tijd gebaseerde mening dat dit onvoldoende is om door de goedkeuring van Kia Nederland te komen. De motor moet in die test dan echt hard kraken en ratelen. Dus geen nieuwe motor.
Kennelijk afwachten tot het helemaal mis is, wat ook nog na de garantie kan zijn, en dan zijn ze onverbiddelijk valt te verwachten.
Hij vertelde me bovendien dat een van de bijdragen aan het defect raken van de motor en bak lagers de onvoldoende stijfheid is van de steun waarmee de bak aan de motor zit (en bij harder optrekken en regenereren slijt de boel dus daardoor sneller). Dat probleem is dus bij Kia en de dealers genoegzaam bekend, bij elke auto dus een potentieel issue, maar er wordt geen algemene terugroep actie ondernomen, pas als de boel naar de …… is. Bij montage van een nieuwe motor worden de steunen wel vervangen. Maar iets met kalf en put.
Ik ben nu 5 jaar klant van deze Kia vestiging.
Ik heb het zien veranderen van een zeer klantgerichte organisatie, waar je met naam en toenaam bekend bent en steeds binnen enkele dagen tot een week terecht kon, naar een organisatie waar je alleen via de centrale telefoon toegang hebt en een afspraak moet maken, meestal 8 weken of meer verwijderd. En de service specialisten helaas elke een tot twee jaar verdwijnen, en daarmee de ervaring. Die specialisten zijn duidelijk zwaar belast en hebben voor de individuele klant gewoon te weinig tijd. En ook een bedrijf waar een probleem als mijn exorbitant laadverlies ook na 3 jaar elke beurt aankaarten niet wordt geanalyseerd en ze maar hopen dat je het laat zitten. Want ze „kunnen het met hun apparatuur niet reproduceren“. Ik ben blij dat ik de werkplaats nog kan inlopen en met mijn „favoriete“ monteur een praatje kan maken.
De Kia eNiro is een fantastische auto, maar ik heb de indruk dat, wellicht onder de druk van Korea en winstgevendheid, de organisatie de groei niet bijhoudt, en de klant „anoniemer wordt“ en klanten tevredenheid verder onder druk zal komen te staan.
Ik kreeg, hoewel dit een pure garantie klus was toch de (behoorlijke) rekening van een leenauto (Picanto, zucht). Is dit ook jullie ervaring?
En eenmaal thuis, toen ik de laadkabels etc. weer in de frunk wilde leggen bleek het materiaal rondom de steun aan de achterkant gebroken en doordat deze nu op de slang van de koelvloeistof rust ook onbruikbaar is. Hoeft niet bij de dealer gebeurt te zijn maar toch . . . . . Ik had de Frunk er beter voordien uit kunnen halen.
Gelukkig kan Frunk Oostenrijk me daarmee voor redelijk kosten uit de brand helpen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
EVfan schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:24:
Mijn MY2019 motor (en bak) maakt sinds enkele maanden aanzienlijk meer herrie.
Ik heb dat hier eerder gedeeld.
Ik had door de telefoon in de frunk te leggen een opname gemaakt van enkele minuten, met optrekken en afremmen met de motor etc. Dat was best een schokkend geluidsfragment, gierend en met nogal wat kraken en tikken. Ik had dat gedeeld met de service specialist van Kia toen onze auto voor onderzoek naar een defect in de airco bij hen in de werkplaats stond.
Hij was ook onder de indruk en ervan overtuigd dat de motor en de bak moesten worden vervangen. En heeft toegezegd de motor en bak te gaan bestellen en een datum was gepland, om tegelijk de airco verdamper onder het dashboard de motor ook te vervangen (verdamper voor de 2de keer, zie onder).
Die datum was afgelopen week.
De airco verdamper is vervangen. De (ik moet zeggen zeer ervaren monteur) vertelde me dat ik pech had, want toen die voor de eerste keer werd vervangen had ik nog het oudere model verdamper gekregen, maar sinds een jaar is er een nieuwer model, waarvan de aansluitingen niet meer, door verkeerd gekozen isolatie altijd, nat blijven en in korte tijd, bij mij 2 jaar, door corrosie lek worden. Hij verzekerde me dat de nieuwe verdamper veel langer meegaat. Enfin, we gaan het zien, de eNiro is de eerste auto waar ik dit probleem zelfs twee keer mee heb (zelfs met een 15 jaar oude Passat nooit mee aan de hand gehad, dus een constructie fout ligt wel voor de hand, en dan is 7 jaar garantie wel fijn).
Maar over de motor.
Die is niet vervangen. Waarom?
Wel, diezelfde monteur heeft me door het Kia protocol geleid. Met een geluidsmeter in de middenconsole, reden we rond de 50-70 km/uur, en optrekken en afremmen, om vervolgens tijdens het rijden de auto te schakelen naar de neutraal en weer een flink stuk het geluid op te nemen en weer terug in D.
In die geluidsopname moet dan duidelijk een verschil te horen zijn tussen aangedreven en in de „vrijstand“. En van belang is bij die test de VESS uit te schakelen (omdat die ook nog wel eens een bijzonder luid geluid kan maken onder het rijden, en afhankelijk van de snelheid etc. werd me uitgelegd, wat het hard gieren deels verklaart).
Hoewel er daadwerkelijk een duidelijk verschil is tussen „D en N“, is zijn op de ervaring van de laatste tijd gebaseerde mening dat dit onvoldoende is om door de goedkeuring van Kia Nederland te komen. De motor moet in die test dan echt hard kraken en ratelen. Dus geen nieuwe motor.
Kennelijk afwachten tot het helemaal mis is, wat ook nog na de garantie kan zijn, en dan zijn ze onverbiddelijk valt te verwachten.
Hij vertelde me bovendien dat een van de bijdragen aan het defect raken van de motor en bak lagers de onvoldoende stijfheid is van de steun waarmee de bak aan de motor zit (en bij harder optrekken en regenereren slijt de boel dus daardoor sneller). Dat probleem is dus bij Kia en de dealers genoegzaam bekend, bij elke auto dus een potentieel issue, maar er wordt geen algemene terugroep actie ondernomen, pas als de boel naar de …… is. Bij montage van een nieuwe motor worden de steunen wel vervangen. Maar iets met kalf en put.
Ik ben nu 5 jaar klant van deze Kia vestiging.
Ik heb het zien veranderen van een zeer klantgerichte organisatie, waar je met naam en toenaam bekend bent en steeds binnen enkele dagen tot een week terecht kon, naar een organisatie waar je alleen via de centrale telefoon toegang hebt en een afspraak moet maken, meestal 8 weken of meer verwijderd. En de service specialisten helaas elke een tot twee jaar verdwijnen, en daarmee de ervaring. Die specialisten zijn duidelijk zwaar belast en hebben voor de individuele klant gewoon te weinig tijd. En ook een bedrijf waar een probleem als mijn exorbitant laadverlies ook na 3 jaar elke beurt aankaarten niet wordt geanalyseerd en ze maar hopen dat je het laat zitten. Want ze „kunnen het met hun apparatuur niet reproduceren“. Ik ben blij dat ik de werkplaats nog kan inlopen en met mijn „favoriete“ monteur een praatje kan maken.
De Kia eNiro is een fantastische auto, maar ik heb de indruk dat, wellicht onder de druk van Korea en winstgevendheid, de organisatie de groei niet bijhoudt, en de klant „anoniemer wordt“ en klanten tevredenheid verder onder druk zal komen te staan.
Ik kreeg, hoewel dit een pure garantie klus was toch de (behoorlijke) rekening van een leenauto (Picanto, zucht). Is dit ook jullie ervaring?
En eenmaal thuis, toen ik de laadkabels etc. weer in de frunk wilde leggen bleek het materiaal rondom de steun aan de achterkant gebroken en doordat deze nu op de slang van de koelvloeistof rust ook onbruikbaar is. Hoeft niet bij de dealer gebeurt te zijn maar toch . . . . . Ik had de Frunk er beter voordien uit kunnen halen.
Gelukkig kan Frunk Oostenrijk me daarmee voor redelijk kosten uit de brand helpen.
Drama..

Was bij mij ook gedoe met vervangen motor, ben ik geloof ik 3x voor terug geweest, eerst de draagarmen dan de gearbox(?) dan de aandrijving, zoiets.
Maar wel steeds leenauto mee zonder rekening. En dat was ik overigens ook bij andere merken gewend als het om garantie ging. Bij Renault zelfs een keer 6 weken een leenauto gehad toen de turbo van mijn Espace was opgeblazen en de nieuwe motor even op zich liet wachten.

En vanwege de wachttijden bij mijn dealer (meer dan 2 maanden) nu al 2x ergens anders de beurt laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:49
EVfan schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:24:

[…]

[…]
Vervelend om te lezen dat je zoveel negatieve ervaringen hebt.

Wanneer er een onderhoudsbeurt maar ook een reparatie plaatsvindt, behoort bij in ieder geval de dealer waar ik gebruik van maak (Van Mossel Kia Apeldoorn), alleen een leenfiets tot de mogelijkheden, niet een leenauto. Als ik niet wil wachten, dan zal ik een auto moeten huren (wat overigens in mijn beleving wel minder kost dan wanneer je een auto zou huren bij een verhuurbedrijf, maar ik kan me vergissen, want ik heb nog nooit in Nederland een auto gehuurd, alleen in vakantielanden zoals Italië en Spanje). Het is bij mij van tevoren duidelijk kenbaar gemaakt dat het een huurauto betreft en niet een leenauto.

Maar ja, gezien de reactie van @eltron is het blijkbaar verschillend van dealer tot dealer. Als er bij jou van tevoren de term 'leenauto' is gebruikt en achteraf blijkt dat er kosten aan verbonden zijn, is mijn mening dat je hier echt wel een punt van mag maken. Is alleen de vraag of je het gebruik van die term hard kunt maken, want als dat telefonisch is geweest en je hebt van het gesprek geen opname gemaakt, dan wordt het nogal lastig te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik ben even de weg kwijt als het gaat om het effect van temperatuur op de batterij van een EV.
Om te beginnen: ik lees overal dat de capaciteit van een batterij achteruit gaat als de temperatuur zakt. Als met capaciteit wordt bedoeld: kWh, dan betekent dat dat je minder kWh uit de batterij kunt halen. En dat betekent weer dat, als je je verbruik uitrekent via de SOC, je verbruik in de winter veel hoger lijkt. Lijkt, want het aantal kWh dat je verbruikt kan per afgelegde km hetzelfde zijn, je SOC gaat sneller omlaag waardoor je berekende verbruik hoger wordt.
En dat zou betekenen dat een hoger verbruik in de winter niet per sé door de verwarming komt, maar ook door het slechter presteren van je batterij. Tot zover wel een eye-opener, maar ook weer logisch.

Maar: betekent dat dan ook dat je minder kWh's laadt aan de laadpaal? Van 20% naar 100% aan de laadpaal zou dan in de zomer 51.2 kWh zijn, en in de winter dus bijvoorbeeld 40 kWh. Dit zou ik moeten zien in mijn data, want het zou betekenen dat de laadverliezen veel lager zijn in de winter dan in de zomer.... Sterker nog, het verlies zou ook nog een negatief kunnen zijn als ik veel minder kWh laadt dan uit de SOC zou blijken.
Maar dat zie ik allemaal niet. Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:25
eltron schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:45:
[...]

Drama..

Was bij mij ook gedoe met vervangen motor, ben ik geloof ik 3x voor terug geweest, eerst de draagarmen dan de gearbox(?) dan de aandrijving, zoiets.
Maar wel steeds leenauto mee zonder rekening. En dat was ik overigens ook bij andere merken gewend als het om garantie ging. Bij Renault zelfs een keer 6 weken een leenauto gehad toen de turbo van mijn Espace was opgeblazen en de nieuwe motor even op zich liet wachten.

En vanwege de wachttijden bij mijn dealer (meer dan 2 maanden) nu al 2x ergens anders de beurt laten doen.
@eltron @richy3908
Bij Audi is de regel (althans de dealer waar ik al 35 jaar kom) dat in geval garantie de vervangende auto kosten dealer is. Was afgelopen week nog, na een garantie upgrade van het panorama dak.
Dus ik zal morgen zeker de Kia dealer bellen.
Er is geen woord gezegd over kosten, alleen “wij regelen een leenauto”.
Leenauto’s worden niet gefactureerd lijkt me.
Kan best een communicatie probleem binnen de dealer zijn.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
Even een vraag waarvan ik niet weet of deze hier thuishoort of in het laadpaaltopic. Sinds juni dit jaar hebben wij een MY20 en die laad ik thuis op, we hebben nog niet "buiten de deur" geladen.
Nu is het zo dat de Niro aangeeft dat hij klaar is terwijl dat nog lang niet is. Op de laadpaal staat "wacht op voertuig" en de auto doet niks. Elke sessie moet ik hem een aantal keer opnieuw opstarten via de app en daar baal ik wel van.
Is dat iets wat de Niro doet of zou het laadpaal-gerelateerd kunnen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Emootje schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:23:
Even een vraag waarvan ik niet weet of deze hier thuishoort of in het laadpaaltopic. Sinds juni dit jaar hebben wij een MY20 en die laad ik thuis op, we hebben nog niet "buiten de deur" geladen.
Nu is het zo dat de Niro aangeeft dat hij klaar is terwijl dat nog lang niet is. Op de laadpaal staat "wacht op voertuig" en de auto doet niks. Elke sessie moet ik hem een aantal keer opnieuw opstarten via de app en daar baal ik wel van.
Probeer het eens bij een publieke paal. Als dan hetzelfde gebeurt dan weet je in ieder geval meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

multikoe schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:49:
Ik ben even de weg kwijt als het gaat om het effect van temperatuur op de batterij van een EV.
Om te beginnen: ik lees overal dat de capaciteit van een batterij achteruit gaat als de temperatuur zakt. Als met capaciteit wordt bedoeld: kWh, dan betekent dat dat je minder kWh uit de batterij kunt halen. En dat betekent weer dat, als je je verbruik uitrekent via de SOC, je verbruik in de winter veel hoger lijkt. Lijkt, want het aantal kWh dat je verbruikt kan per afgelegde km hetzelfde zijn, je SOC gaat sneller omlaag waardoor je berekende verbruik hoger wordt.
En dat zou betekenen dat een hoger verbruik in de winter niet per sé door de verwarming komt, maar ook door het slechter presteren van je batterij. Tot zover wel een eye-opener, maar ook weer logisch.

Maar: betekent dat dan ook dat je minder kWh's laadt aan de laadpaal? Van 20% naar 100% aan de laadpaal zou dan in de zomer 51.2 kWh zijn, en in de winter dus bijvoorbeeld 40 kWh. Dit zou ik moeten zien in mijn data, want het zou betekenen dat de laadverliezen veel lager zijn in de winter dan in de zomer.... Sterker nog, het verlies zou ook nog een negatief kunnen zijn als ik veel minder kWh laadt dan uit de SOC zou blijken.
Maar dat zie ik allemaal niet. Iemand?
Interessante vragen. Ik denk dat verminderde capaciteit bij lage temperatuur niet speelt bij het laden omdat de EV de batterij op temperatuur brengt bij het laden.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
Emootje schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:23:
Mijn ervaring is dat als het laadpunt 'wacht op voertuig' aangeeft (klinkt als een Alfen-laadpunt, want dat is exact dezelfde bewoording als ik zie op de display van mijn laadpunt), de auto staat ingesteld op gepland opladen.

Je zou eens hiernaar kunnen kijken in de Kia Connect-app. Onder Remote zie je Schema instellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nSjOa6-jYAI7Hp4Pfww4_ecZho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aWwH94SKKigZD9ywhKFzR4h0.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens zie je Opladen gepland staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BQTOsCR8HWRZjHHGntMLcUxT8E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TQjPWwbJp5kxkYFVhgSKtUuV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Interessante vragen. Ik denk dat verminderde capaciteit bij lage temperatuur niet speelt bij het laden omdat de EV de batterij op temperatuur brengt bij het laden.
Hmmm. Dat zou @gertvdijk terug moeten zien in zijn laadgrafiek. De SOC moet dan namelijk in het begin veel minder hard stijgen omdat een deel van de energie niet in de batterij, maar in de verwarming weglekt. Het zou wel verklaren waarom de laadverliezen voor kortere laadsessies hoger zijn dan voor langere....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wat voor type batterij er in de e-Niro my20 zit? Ik ben benieuwd naar de (chemische) samenstelling van de batterij, dus welke nmc accu, wat meer technische info? Iemand die dit weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
richy3908 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:31:
[...]

Mijn ervaring is dat als het laadpunt 'wacht op voertuig' aangeeft (klinkt als een Alfen-laadpunt, want dat is exact dezelfde bewoording als ik zie op de display van mijn laadpunt), de auto staat ingesteld op gepland opladen.
Inderdaad een Alfen-laadpunt. Eerder had ik een Niro-EV, lease van de baas, en die leek het wel goed te doen. Maar dat is al even geleden, april. Ik probeer anders wel eens mijn laadpaal te resetten of zo. Wel irritant.
Geen schema ingesteld trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
Emootje schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:43:
[...]

Inderdaad een Alfen-laadpunt. Eerder had ik een Niro-EV, lease van de baas, en die leek het wel goed te doen. Maar dat is al even geleden, april. Ik probeer anders wel eens mijn laadpaal te resetten of zo. Wel irritant.
Geen schema ingesteld trouwens.
Misschien dat het helpt, maar zoals gezegd, ik denk dat je beter eerst naar de instellingen van je auto kunt kijken, mocht je dat nog niet gedaan hebben, want de melding betekent exact dat: het laadpunt wacht tot de auto tegen het laadpunt zegt: "Oké, start de laadsessie maar".

Als je eerst een andere auto had en er is verder niets veranderd aan de instellingen van het laadpunt, lijkt me het ook het meest logische dat je het eerder in de instellingen van de auto moet zoeken.

Mocht je allang de instellingen hebben nagekeken in de auto en/of in de Kia Connect-app, dan heb ik natuurlijk niks gezegd …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:06
Misschien een ietwat vreemde vraag voor een IT-website, maar iemand toevallig een goede ervaring met een product om het beeldscherm van de e-Niro op te poetsen?

(Voor alle duidelijkheid: op de foto staat het beeldscherm uit en heb ik in een hoek met een zaklamp op het scherm geschenen. Als het scherm aanstaat valt het niet op, maar 't was om aan te tonen dat we na 4 jaar wel de sporen van de vingerbewegingen beginnen te zien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQow0n6p54OnIVhVrMML6qweko4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEMTg3g7KglNRJc64x6FCQic.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 20:21
plmagis schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:38:
Misschien een ietwat vreemde vraag voor een IT-website, maar iemand toevallig een goede ervaring met een product om het beeldscherm van de e-Niro op te poetsen?

(Voor alle duidelijkheid: op de foto staat het beeldscherm uit en heb ik in een hoek met een zaklamp op het scherm geschenen. Als het scherm aanstaat valt het niet op, maar 't was om aan te tonen dat we na 4 jaar wel de sporen van de vingerbewegingen beginnen te zien)

[Afbeelding]
Het lijken wel krassen die je op het scherm hebt. Hier wordt het scherm regelmatig in de wasstraat gepoetst, maar ik weet niet wat ze daar voor het scherm gebruiken.

Thuis gebruik ik voor de tv een speciale tv reiniger. Volgens mij is de bovenste laag van het scherm echt glas, dan zou een glasreiniger ook moeten werken als het hardnekkig is. Maar ik weet het niet zeker. Als het geen glas is dan kun je met een glasreiniger veel schade aanrichten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
DutchKel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:49:
[...]

Het lijken wel krassen die je op het scherm hebt. Hier wordt het scherm regelmatig in de wasstraat gepoetst, maar ik weet niet wat ze daar voor het scherm gebruiken.

Thuis gebruik ik voor de tv een speciale tv reiniger. Volgens mij is de bovenste laag van het scherm echt glas, dan zou een glasreiniger ook moeten werken als het hardnekkig is. Maar ik weet het niet zeker. Als het geen glas is dan kun je met een glasreiniger veel schade aanrichten.
Ik zou ook voorzichtig zijn met zowel welk middel je gebruikt, als welk doekje je gebruikt. Glas kan een hoop hebben, maar als het kunststof is, moet je voorzichtig zijn.

Je hebt inderdaad ook reinigingsmiddelen voor beeldschermen en TV's, wellicht dat die veiliger zijn....

Dit is trouwens wel de reden dat ik niet begrijp, waarom er vaak negatief gereageerd werd op de bediending van het navigatie systeem in de Mazda2 die ik heb gehad, waarbij onder het rijden de touchbediening werd uitgeschakeld (als zijnde veiliger tijdens het rijden). Maar eerlijk gezegd had ik nooit behoefte het scherm via de touchscreen te bedienen, omdat er op de middenconcole een inmijn ogen perfect werkende "rotarycommander" knop zat. Zelfs als ik stil stonden de touchscreen functie weer werkte, vond ik het sneller en comfortabeler om via die knop te werken.

Grote voordeel: geen vingerafdrukken meer op het scherm en minder snel risico op krassen omdat je niet steeds de vingerafdrukken weg aan het poetsen bent.

Ander voordeel: ik kon op de tast de navigatie/radio bedienen, in tegenstelling tot een touchscreen, waar je geen tactiele terugkoppeling krijgt op welke positie je het scherm aanraakt en je dus heel bewust naar het scherm moet kijken om de juiste functie te bedienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
Dr. Donald schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

[...]

Inmiddels een paar maanden verder en mijn SoH is er zoals die van iedereen: 100%

Ik had mij voorgenomen elke maand de degradatie bij te houden. September was onveranderd ten opzichte van augustus, maar oktober was de SoH toegenomen van 96.4% naar 100%.

Sinds augustus had ik de accu alleen op zonnestroom geladen, minimaal zo'n 30 tot max 90% en alles daartussen, dus maar een keer tot 100% geladen met het idee dat de BMS de accu fatsoenlijk kan meten, maar dat maakte geen verschil.

Volgende stap was om de accu leeg te rijden om te kijken of dat nog wat veranderd. Deze week was ik tot 18% gekomen. SoH was nog steeds 100, maar de minimum degradation was afgenomen 6.4% in augustus naar 2.2% in begin oktober (en ook nog bij de 100% lading) naar 0.7% nu.
Na de herfstvakantie de volgende poging om hen leeg te rijden.

Bijzonder...
Deze week toch nog kans gezien om de accu leeg te rijden, maar dat heeft de SoH niet veranderd. Minimum degradation is ook hetzelfde gebleven.

Het was nog wel even spannend, de laatste procenten tikten snel weg. Maar gelukkig wel thuis gekomen, met 1.5% en turtle mode. De celspanning zakt ook erg snel het laatste stukje, met 3.5% zit het net onder de 3.2V maar bij 2% al op 3.1V.

Bij zo'n lage SoC worden de verschillen tussen cellen ook goed zichtbaar. Bij hogere lading is het spanningsverschil af en toe een keertje 0.02V, nu is dat 0.12V. Gelukkig komt dat vooral door een uitschieter naar boven, anders had ik vast een stuk mogen duwen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGsJn-zSjY-HgeqbJE8BgKsQj74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nJXJZlqaZNgvw2EMGmQkLboX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Dr. Donald schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:18:
[...]
, anders had ik vast een stuk mogen duwen...
… als dat al lukt.

Voor zover ik weet blokkeren EV’s volledig als ze uitgeput stranden.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik weet dat het niet zo zwart-wit is, maar eigenlijk klinkt het best grappig: Advies is om de accu ongeveer tussen de 20% en 80% geladen te houden.

Dus je gebruikt in het dagelijkse leven maximaal 60% van de accu capaciteit om te voorkomen dat je in de toekomst nog maar maximaal 80% beschikbaar hebt (vanwege hogere degradatie) :-)

Ik weet, het is wat genuanceerder, want als de degradatie minder is, heb je voor zo nu en dan een grotere capaciteit beschikbaar, indien nodig voor bijvoorbeeld een lange reis, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bnwgraaf schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:26:
Ik weet dat het niet zo zwart-wit is, maar eigenlijk klinkt het best grappig: Advies is om de accu ongeveer tussen de 20% en 80% geladen te houden.

Dus je gebruikt in het dagelijkse leven maximaal 60% van de accu capaciteit om te voorkomen dat je in de toekomst nog maar maximaal 80% beschikbaar hebt (vanwege hogere degradatie) :-)

Ik weet, het is wat genuanceerder, want als de degradatie minder is, heb je voor zo nu en dan een grotere capaciteit beschikbaar, indien nodig voor bijvoorbeeld een lange reis, maar toch.
Eens dat het idee wat komisch over komt.
Maar ook als je altijd tot 100% laadt gebruik je in het dagelijks gebruik waarschijnlijk gemiddeld minder dan 60% van de capaciteit. Dat komt, althans in mijn geval neer op rond de 300km. De meeste dagen rijd ik minder en soms (veel) meer. En met name dan is het fijn als er gewoon nog ruim 500km in zit zodat je niet afhankelijk bent van laden onderweg.
En elke usecase is natuurlijk weer anders, maar de gemiddelde rijder (als die al bestaat) heeft voor dagelijks gebruik voldoende aan 60% van de capaciteit, ongeacht of je daarvoor het deel tussen 40 en 100% gebruikt of het deel tussen 10% en 70% of welke percentages danook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:26:

Zo gek is dat helemaal niet. We doen dat met andere apparatuur ook: met een ICE auto gebruik je ook niet het volledige potentieel van de motor om te zorgen dat hij langer meegaat. Hetzelfde met je eigen lichaam. Alles dat aan slijtage onderhevig is, is gebaat bij matig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Eens dat het idee wat komisch over komt.
Maar ook als je altijd tot 100% laadt gebruik je in het dagelijks gebruik waarschijnlijk gemiddeld minder dan 60% van de capaciteit. Dat komt, althans in mijn geval neer op rond de 300km. De meeste dagen rijd ik minder en soms (veel) meer. En met name dan is het fijn als er gewoon nog ruim 500km in zit zodat je niet afhankelijk bent van laden onderweg.
En elke usecase is natuurlijk weer anders, maar de gemiddelde rijder (als die al bestaat) heeft voor dagelijks gebruik voldoende aan 60% van de capaciteit, ongeacht of je daarvoor het deel tussen 40 en 100% gebruikt of het deel tussen 10% en 70% of welke percentages danook.
Ik lees wel vaker dat men de auto nooit verder dan 80% oplaad. Je kunt dat in de auto als limiet instellen. Als je dagelijks kunt laden dan is dat eigenlijk altijd wel voldoende. Als je eens verder moet rijden, dan verhoog je die limiet tijdelijk.
Het doel van dit alles is om te voorkomen dat de batterij langere tijd op 100% staat, want dat is één van de oorzaken voor batterij-degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 21:02
Ik laad vrij vaak tot 100%, ik rij behoorlijk wat kilometers en een 1 fase auto zoals mijn MY19 kost enorm veel tijd, om bij een laag percentage weer een beetje fatsoenlijke range te krijgen, Heel veel openbare laadpalen geven maar 2,6kW dan. Thuis kan ik met 3,4 kW laden (raar getal weet ik) dat is wel beter, maar schiet nog niet echt op. De laadpaal bij mijn vriendin om de hoek doet 2,6kW en die houdt er steeds ergens in de nacht mee op, dat schiet ook lekker op iedere keer. :/ Zou eigenlijk eens moeten kijken hoe de accu er bij staat na een kleine 120000 kilometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
wortelsoft schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:28:
Ik laad vrij vaak tot 100%, ik rij behoorlijk wat kilometers en een 1 fase auto zoals mijn MY19 kost enorm veel tijd, om bij een laag percentage weer een beetje fatsoenlijke range te krijgen, Heel veel openbare laadpalen geven maar 2,6kW dan. Thuis kan ik met 3,4 kW laden (raar getal weet ik) dat is wel beter, maar schiet nog niet echt op. De laadpaal bij mijn vriendin om de hoek doet 2,6kW en die houdt er steeds ergens in de nacht mee op, dat schiet ook lekker op iedere keer. :/ Zou eigenlijk eens moeten kijken hoe de accu er bij staat na een kleine 120000 kilometer.
Wat gek, ik heb mijn laadpaal op 32A ingesteld (met PV erbij kan dat op aansluiting) en net aansluiting op 25A gelimiteerd zodat bij veel PV stroom ik 7,2kW max. kan halen. Gaat echt lekker. Denk dat er toch iets niet goed is in jouw geval qua lader, bekabeling. Gebruik je een laadpaal of een noodlader?
Pagina: 1 ... 313 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.