Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 15:22
Wat ooit is ingesteld staat er nog steeds,

Meldingen van opladen weergeven, filter van Ionity, Shell recharge etc staat ook nog aan. Snelheid boven 100kWh. Hij planned de statiomns alleen niet in.

Als je in de help 'Laad' intikt dan komen de opties naar voren.

Voor mezelf, waar staat exact 'automatisch inplannen'?
Ik heb dat niet specifiek kunnen vinden, vind het toch wel handig onderweg naar Polen (900km) of Frankrijk (830km)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:38
Inter18 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:26:
Wat ooit is ingesteld staat er nog steeds,

Meldingen van opladen weergeven, filter van Ionity, Shell recharge etc staat ook nog aan. Snelheid boven 100kWh. Hij planned de statiomns alleen niet in.

Als je in de help 'Laad' intikt dan komen de opties naar voren.

Voor mezelf, waar staat exact 'automatisch inplannen'?
Ik heb dat niet specifiek kunnen vinden, vind het toch wel handig onderweg naar Polen (900km) of Frankrijk (830km)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb1FFIxa-xmXxiWt0Af4_zEg5qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOmkR1FwWCPWSBjS8e6sYT1s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:51
bnwgraaf schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:39:

Onderweg tijdens lange reizen, maakt het niet zoveel uit welke laadpalen ik kies, zolang ik enigszins langs de route blijft
Met mijn Shell, ANWB en Maingau pas, plus Tesla app, laad ik overal langs de doorgaande wegen voor ongeveer dezelfde tarieven.
Haal je dan niet een een of ander abonnementje daarvoor?
Dat kan echt veel schelen. Heb dit in de zomer gedaan, alleen bij Ionity geladen maar wel voor de helft.
Vergt iets meer voorbereiding maar had alle Ionity's op de route uitgeschreven met de onderlinge tussenafstand op een post-it voor op het dashboard, en dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:38
ASW1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

Haal je dan niet een een of ander abonnementje daarvoor?
Dat kan echt veel schelen. Heb dit in de zomer gedaan, alleen bij Ionity geladen maar wel voor de helft.
Vergt iets meer voorbereiding maar had alle Ionity's op de route uitgeschreven met de onderlinge tussenafstand op een post-it voor op het dashboard, en dat ging prima.
Dat ben ik voor de volgende keer nog wel aan het overwegen, maar dan ben je onderweg wel wat minder flexibel en moet je inderdaad wat meer plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inter18
Soms zegt 1 plaatje meer dan 1000 woorden.
Ik kan zoeken wat ik wil in de setup als dit vinkje pas naar voren komt als je een route planned.

Kortom, hij was idd uit.
Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:48
gjcvro schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 06:53:
Enkele paal of een dubbele? Ik heb 1 keer aan een dubbele pal gestaan, en toen kreeg ik die melding zo ongeveer elke 10/15 minuten. Dan stopte het laden, maar ging uiteindelijk weer door.
Dit is een paal met twee aansluitingen. Er stond een andere auto aan de andere kant. Maar ook dat is een situatie die veel vaker voorkomt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
Een vervolg op "is de SoC/GoM lineair?"-discussie (gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic").

Gisterenavond een laadsessie gedaan 15% -> 85% en zo'n beetje elke 20 minuten de data in de Kia Connect app gescreenshot. (Helaas geen tijd om door te gaan tot 100% aan de laadpaal, wilde geen laadklever zijn en wilde ook gaan slapen, daardoor onvoldoende meetpunten aan de uitersten, maar desalniettemin interessant, denk ik.)

De auto stond dus stil en je krijgt zonder dat je een manuele refresh doet in de Kia Connect app bij elke 10%-punt een update, dat is naar ik aanneem op het moment van het bereiken van het percentage. Ook tussendoor heb ik een paar keer zelf gerefreshed, waarbij de verwachtingswaarde is dat die halverwege het volgende hele procent is (dus manuele refresh bij 15% is ergens tussen 15% en 16% in). Die punten van de manuele refresh heb ik dan ook geregistreerd als +0.5%. Alle Kia Connect updates met GoM en SoC zijn de blauwe stippen, waarvan de eerste is bij het inpluggen en de laatste bij het stoppen van de laadsessie. Voor zover mijn informatie strekt is wat de Kia Connect app doorgeeft als GoM een die geldt als je geen verwarming/AC zou gebruiken. Die komt bij mij ook overeen met wat ik in de auto zie als ik op (Climate) OFF druk. Van alle datapunten heb ik dus screenshots van de Kia Connect app gemaakt en die de volgende dag ingevoerd in een spreadsheet.

De oranje stippen zijn de waarden die je krijgt als je de kilometers van de GoM deelt door het SoC-percentage en vermenigvuldigt met 100, met andere woorden: een extrapolatie naar een volle batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzeY_Srktg9oLhmrPQ2UTRgw_JM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/24cPmUTANGuCObyzTmBaf1n2.png?f=user_large

Met alle punten geplot kan je volgens mij duidelijk zien dat in elk geval de GoM niet lineair is in verhouding tot de display-SoC. Als dat wel zo zou zijn geweest, dan was de oranje lijn horizontaal geweest zo ongeveer rond de groene stippellijn.

Die groene stippellijn staat op 424km bereik en dat komt ook ongeveer overeen met de praktijk voor mij; ik had na 370km te hebben gereden gisteren nog 53km op de GoM.

Mijn subjectieve interpretatie op basis van N=1 met 1 exemplaar e-Niro is daarmee voorlopig zoiets over het verloop van de GoM bij SoC-%:
  • Tussen de ≈ 20-80%: bij het opladen, voor elke verhoging van 10 procentpunt SoC krijg ik voor dat blok ≈ 12% (≈ 6km ≈ 1,2% van het geheel) méér kilometers erbij op de GoM dan je zou verwachten bij een lineaire verhouding. En omgekeerd bij het leegrijden; ≈ 12% versneld omlaag ten opzichte wat je zou verwachten.
  • Onder de ≈ 18%: waarschijnlijk realistisch indien er nog een bodembuffer is
  • Tussen de ≈ 18-35%: waarschijnlijk pessimistisch indien er een bodembuffer is
  • Tussen de ≈ 35-65%: realistisch (of pessimistisch indien exclusief bodembuffer)
  • Tussen de ≈ 65-80%: lichtelijk optimistisch, maar wel al een te snelle daling
  • Boven de ≈ 80%: waarschijnlijk te optimistisch — the source of all my problems
Dit strookt bij de ervaringen die ik nu meermaals heb gehad: lange rit voor de boeg, ik laad tot 100% op vlak voor vertrek en ik zou comfortabel met bijvoorbeeld ≈ 100km GoM thuis moeten komen, maar in de praktijk kwam ik telkens lager met bijvoorbeeld ≈ 40-50km en wat range anxiety thuis, ondanks dat mijn verbruik niet hoger en soms zelfs lager was volgens het instrumentenpaneel. De fout in de berekening bij die verwachting komt puur doordat het eerste deel van de reis in de hoge SoC-percentages was en daarbij alles optimistisch was. Ik kom dus bijvoorbeeld aan bij bestemming 1 met een normaal verbruik, 82% SoC (boven verwachting) en tegelijkertijd hogere GoM, en denk de dag dan ook mooi met een hoger SoC aan te kunnen komen. Maar dan daalde de GoM harder per gereden kilometer bij eenzelfde verbruik zodra ik onder 80% SoC kom. Dus tijdens het rijden: "info rit staat nu op X km met GoM op Y km, check even later op X+50: GoM is Y-56 km" een paar keer achter elkaar. 😕

Het is gissen hoe het algoritme van de GoM werkt, maar als ik hardop denk dan is een mogelijke verklaring dat de GoM op basis van méér historische data gaat kijken als je ook een hogere SoC hebt. Het is momenteel een sterk dalende temperatuur buiten en ik kan me voorstellen dat die optimistischer uitkomt als de auto ritten gaat meenemen uit de warmere dagen die we hadden in september. Als dit het geval is zal dit niet meer optreden midden in de winter en zelfs een omgekeerd effect gaan optreden in de lente. Een andere hypothese die ik had was dat toch een buitentemperatuur wordt meegenomen voor de GoM en mijn terugritten meestal in de avond zijn waarbij de temperaturen aanmerkelijk lager liggen. Maar dan zou ik dat effect ook gisterenavond gezien moeten hebben; rond middernacht was de temperatuur echt flink gedaald ten opzichte van die bij het inpluggen rond 19u en toch was de GoM juist gestegen.

In een vervolg wil ik dit in zijn geheel herhalen en via de OBD data loggen waarbij ik de "BMS kWh charged" en ook de "BMS SoC %" (is anders dan "Display SoC %") bij ga houden. Idealiter ook dat ik dan net nog wat dieper thuis aankom met <10% SoC en dan helemaal tot 100% laden. Met de aanname dat die kWh-charged absoluut is kan er een betere conclusie worden getrokken.

Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet precies; aangezien ik geen laadpaal thuis heb en even een tweede telefoon met CarScanner moet zien te regelen ofzoiets. Ik heb ook wel Home Assistant en zou de Kia Connect integratie aan kunnen slingeren, maar dat is hiervoor van beperkte waarde aangezien die niet voorziet in die data uit de OBD. ZIt ook wel te denken aan een evDash nog steeds.

[ Voor 1% gewijzigd door gertvdijk op 15-10-2024 21:05 . Reden: typo range anxiety, duidelijker ervaringsvoorbeeld, typo temperatuur ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@gertvdijk Man! Wat heb je een geweldig onderzoek gedaan! Kudo’s!

En wat een duidelijk verhaal heb je daarbij gezet! Ik sta echt even PAF. Zo’n overzicht zou ik met mijn laadpaal thuis plus HA-koppeling automatisch moeten kunnen genereren, al weet ik niet of de GoM telkens goed doorgegeven wordt. Ik ben met mijn MY19 afhankelijk van de servers van Kia NL en hoe vaak de data daarheen gezonden wordt.
Wie weet kom ik daar binnenkort aan toe, vind ik tijd, denk ik eraan (allemaal struikelblokken ;) ).

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Hippe Lip schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:56:
@gertvdijk Man! Wat heb je een geweldig onderzoek gedaan! Kudo’s!
Thanks!

Ja, JIJ zei dat ik er een grafiekje van moest maken :D

(zonder gekheid: was gewoon een goed idee!)
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:35:
Ah, wéér een andere kijk op de materie.
[...]
Mooi grafiekje maken en je hebt antwoord op je vraag?
Hippe Lip schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:56:
Ik ben met mij MY19 afhankelijk van de servers van Kia NL en hoe vaak de data daarheen gezonden wordt.
Ah ja, maar jij zou gewoon vanuit binnen met je OBD-reader via bluetooth uitlezen/dataloggen, met een laadpaal thuis? :*)

[ Voor 24% gewijzigd door gertvdijk op 15-10-2024 21:13 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
gertvdijk schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

Thanks!

Ja, JIJ zei dat ik er een grafiekje van moest maken :D
Volgens mij zei ik dat, maar maakt niet uit: heerlijk leesvoer! En het weerspreekt wat ik altijd heb beweerd, dus ik ga nu even alle mogelijke moeite doen om mijn zelfvertrouwen terug te winnen :)

Ik kan mijn HomeAssistant zo configureren dat er elke paar minuten uitgelezen wordt. Ik zal dat toch eens doen tijdens een laadsessie. Dan krijg ik namelijk dezelfde datapunten als jij en die kan ik na exporteren in een grafiek verwerken.

Ben heel benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-09 19:57
multikoe schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:30:
[...]

Volgens mij zei ik dat, maar maakt niet uit: heerlijk leesvoer! En het weerspreekt wat ik altijd heb beweerd, dus ik ga nu even alle mogelijke moeite doen om mijn zelfvertrouwen terug te winnen :)

Ik kan mijn HomeAssistant zo configureren dat er elke paar minuten uitgelezen wordt. Ik zal dat toch eens doen tijdens een laadsessie. Dan krijg ik namelijk dezelfde datapunten als jij en die kan ik na exporteren in een grafiek verwerken.

Ben heel benieuwd....
Als het goed is hebben we dan straks zelfde grafiek met n=2.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Ik heb een leuke voor de data mannen denk ik.
Terugkomende van Nantes, uitgekomen op 21,3kWh, Wagen geeft bij vol nu 265 km aan -> klopt niet, zou een eveneens droevige 300km moeten zijn als het strikt data gebaseerd moeten zijn.
Historisch zullen er ook lange stukken zijn geweest naar Polen waarbij ik klaar was met 115 sukkelen en eens flink de wagen op snelheid gejaagd. Daarnaast ook met aanhanger gereden, hetgeen het verbruik negatief beinvloed bij lage snelheden.
Andere kant van het verhaal, uit de Kia App haal ik dat ik bij het in NL rijden ong 3,6kWh gemiddeld regenereer, wat je met alleen snelweg cruisen niet zal halen. GoM zal hier proberen rekening mee te houden.

Moraal van mijn verhaal, waar ik eerder ook last had van het in record tempo wegvallen van de kilometers van 50 naar 0 (2* turtle op 1 rit van Polen terug) doet de wagen het nu veel beter.

Dus idd, GoM is niet voor niets een Guess o Meter.

Vind het wel zeer vermakelijk leesvoer, al deze data uit de wagen halen.
Alleen als ik 450km+ bereik zie dan word ik een beetje droevig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

multikoe schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:30:
[...]
@multikoe
Mag ik dan nog even wat meer aan je zelfvertrouwen knabbelen? :+
[b]Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:35:[…]
Mooi grafiekje maken en je hebt antwoord op je vraag?

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 15-10-2024 23:33 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:32:
[...]

@multikoe
Mag ik dan nog even wat meer aan je zelfvertrouwen knabbelen? :+

[...]
Aw, chips. Kan er ook nog wel bij _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:35
@Inter18 welke versie van de Niro heb je dan? Niet toevallig een met een 39 kWh accu ipv 64 kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Inter18 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:02:
Bij ons geeft hij ong 410 km bereik aan bij een volle accu. Gemiddeld verbruik is .165 kW/km, dus in de praktijk nog iets minder. Dus ik haal de 450km ook niet met MY21.

[ Voor 42% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 16-10-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
_l_Arjan_l_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:47:
Bij ons geeft hij ong 410 km bereik aan bij een volle accu. Gemiddeld verbruik is .165 kW/km, dus in de praktijk nog iets minder. Dus ik haal de 450km ook niet met MY21.
Op welke opmerking is dit een antwoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Bij een gemiddelde lange (=snelweg) rit zul je zeker 16 kWh per 100km verbruiken.
64kWh gedeeld door 16 is precies 400 km die je dan maximaal zou kunnen rijden van 100% naar helemaal leeg.

GOM waarde van 470 km of meer bij 100% ziet er leuk uit maar met het vorige sommetje in je hoofd kun je al op je klompen aanvoelen dat je beter van 400 uit kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
ASW1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:05:
GOM waarde van 470 km of meer bij 100% ziet er leuk uit maar met het vorige sommetje in je hoofd kun je al op je klompen aanvoelen dat je beter van 400 uit kunt gaan.
Dat hangt dus maar net vanaf hoe en waar jij rijdt. Op vakantie kwam ik boven de 500km GOM uit en dat was nog realistisch ook, want geen snelwegen.
De GoM is een leuk hulpmiddel, maar zou geen factor moeten zijn in laadverliesberekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
GOM is gewoon niet realistisch, bij normaal dagelijks gebruik haal ik nooit de GOM.

Bij meerdere korte ritten en/of tussendoor laden valt dat niet op, maar bij lange ritten waarbij je bijna leeg rijdt zie je ineens wat je tekort komt tov wat je dacht te hebben toen je vertrok.

Die doodenkele keer dat je gaat hypermilen of lange toeristische routes doet en je wel de 500 zou halen, durf ik te wedden dat de GOM de laadbeurt erna op 600 staat.

Ik zou wel zo'n grafiekje willen zien van het leegrijden vanaf een volle lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:09:
De GoM is een leuk hulpmiddel, maar zou geen factor moeten zijn in laadverliesberekeningen.
Daar gebruikt toch iedereen de SOC voor? Niet de GOM.
Het verhaal van @gertvdijk gaat over de vraag of de GOM lineair is met de SOC en hij toont aan (met n=1 weliswaar) dat dat niet zo is.
Of de SOC lineair is met de werkelijk resterende capaciteit in kWh is een heel andere, overigens net zo interessante, vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

multikoe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

Wil je voor jezelf spreken en niet voor een ander… 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Of de SOC lineair is met de werkelijk resterende capaciteit in kWh is een heel andere, overigens net zo interessante, vraag.
Ja, mee eens. Ik heb er gevoel bij dat er meer energiedichtheid zit in de hogere SoC percentages, maar ik wil het staven met data voor ik verder uitspraken ga doen. Mocht dat zo zijn, dan is de GoM-SoC verhouding niet lineair als gevolg van een SoC-capaciteit verhouding die niet lineair is.

Vaak zijn de ritten niet onder dezelfde omstandigheden zoals dat de heenreis met meewind was (en terug logischerwijs waarschijnlijk tegenwind had).

Wel heb ik in de zomer gehad dat ik met een symmetrische route van 2x 130km van voornamelijk snelweg met praktisch geen wind en ook een vergelijkbaar verbruik... heenweg: 23%punt SoC verloren (100% -> 77%), en op de terugweg 29%punt (77%->48%) SoC verloren. Dat voelde toen heel vreemd, maar goed dat was N=1, ik had de auto net en ik denk echt dat de heenweg de afwijking was want anders zou je 565km actieradius op de snelweg kunnen hebben. :+

Verder verwijs ik naar mijn vorige post waarin ik de test eens wil doen met meer ruwe data uitgelezen via de OBD poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-09 15:43

V-8

V-8 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:42:
Naar aanleiding van de posts over laadverliezen:

Vannacht mijn e-Niro (AC, 7.2kW) geladen van 2% naar 100%.

- Je zou verwachten (98% * 64kWh) = 62,7kWh.
- Daadwerkelijk geladen: 68,0kWh
- Verlies = (68,0 - 62,7) = 5,3kWh
- Verliespercentage 5,3kWh / 68,0 kWh = 7,8%
Het avontuur met de e-Niro was van korte duur!

Gisterenavond is mijn vrouw er mee gestrand. Bij een SoC van >10% stopte de auto er ineens mee, nota bene op de linkerbaan van de snelweg.

Kreeg al eens keer in de Kia App de melding 'Lage EV-batterijspanning'.
Staat nu bij een Kia-dealer, ik ben benieuwd wat er uit gaat komen!

Zou het er door kunnen komen dat ik hem een keer tot 2% heb leeggereden? Dat zou m.i. toch gewoon moeten kunnen? Eergisteren ook tot 5% leeggereden, maar ook dat zou toch geen problemen moeten veroorzaken.

KM-stand ± 55.000, auto is van halverwege 2021.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:48
Ikzelf zou alles onder de 10% proberen te vermijden, maar neemt niet weg dat hij niet zomaar mag stoppen. Wellicht toch een slechte cel er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
V-8 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:00:
Gisterenavond is mijn vrouw er mee gestrand. Bij een SoC van >10% stopte de auto er ineens mee, nota bene op de linkerbaan van de snelweg.
Damn, dat is wel schrikken.

Kan je iets verduidelijken misschien wat "stopte de auto er ineens mee" betekent? Beperkt vermogen, totaal geen acceleratie meer maar wel nog controle met sturen/alarmlichten bijvoorbeeld ofzoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

gertvdijk schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:19:
[...]

Damn, dat is wel schrikken.

Kan je iets verduidelijken misschien wat "stopte de auto er ineens mee" betekent? Beperkt vermogen, totaal geen acceleratie meer maar wel nog controle met sturen/alarmlichten bijvoorbeeld ofzoiets?
Zeker! Inderdaad viel het vermogen volledig weg, geen reactie op gaspedaal meer. Auto kon nog wel uitrollen en sturen, alarmlichten aan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Is dat een diagnostiekmelding of gewoon een lage SoC-melding?

Die laatste lijkt me normaal, die krijg ik altijd ≤ 15% (of ≤ 19%?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BG_eBcxnp6OpWOZNgtnyKX3gC-c=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/CwUwRECHevI8Ejzzsl78DO5d.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

[...]

@V-8
Oei oei oei! Levensgevaarlijk. Nog naar rechts naar de vluchtstrook kunnen uitrollen, hoop ik?
En pal daarvóór was er nog vol vermogen (dus geen enkele aankondiging)?
Laat ons weten!
Zou het er door kunnen komen dat ik hem een keer tot 2% heb leeggereden? Dat zou m.i. toch gewoon moeten kunnen? Eergisteren ook tot 5% leeggereden, maar ook dat zou toch geen problemen moeten veroorzaken.
Nee, onmogelijk. Ik had mijn e-Niro nog niet zo heel lang toen ik die, terugkomend uit Friesland, leeg reed tot 1%. Bij iets van 4% begint tutle mode. Eerst merk je dat de fut er een beetje uit is (niet ff snel inhalen), dan dat langzaam aan geleidelijk de max snelheid steeds lager wordt (niet zomaar ineens). En uiteindelijk kon ik met een slakkengang (een fietser trekt sneller op en rijdt harder) de laadpaal bereiken…

Sindsdien heb ik vaker tot 2 of 3% leeggereden. Geen probleem. Als dat niet zou mogen dan hebben ze een constructiefout gemaakt. En de accu van de e-Niro staat erom bekend dat die een bijzonder lage degradatie heeft. De mijne heeft na meer dan 100k een degradatie van 1%; professioneel gemeten.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:40
[...]

Het verhaal van @gertvdijk gaat over de vraag of de GOM lineair is met de SOC en hij toont aan (met n=1 weliswaar) dat dat niet zo is.
Even wat ter overdenking, nu nogal wat discussie is over de SOC en de GOM etc.
Ik zie het als volgt, maar hoor graag hoe jullie ernaar kijken.
De klemspanning van de cellen in de batterij is afhankelijk van de laadtoestand van de cellen. Of dat lineaire afhankelijkheid is weet ik niet, maar ik vrees van niet.
Maar dus ook de spanning van de gehele batterij is afhankelijk van de laadtoestand. En afhankelijk van de samenstelling (variatie van de kwaliteit en productie tolerantie van de batterij cellen) kan en zal dit dus van auto tot auto wat verschillen denk ik.
Dat betekent dus ook dat naarmate de batterij leger raakt het vermogen dat de accu kan leveren alleen constant gehouden kan worden als de stroomsterkte toeneemt lijkt me. En dat zal dus een snellere ontlading betekenen.
Ofwel, het verschijnsel dat de SoC van batterij sneller lijkt terug te lopen per gereden kilometer (bij constante snelheid, wind, regen etc.) als deze leger raakt is natuurkundig logisch. Maar . . .
Ik ga ervan uit dat de batterij technologen en de engineers van, hier, Kia, voor dit effect in de weergave in de auto proberen te corrigeren.
Echter, met de manier waarop de GOM voor de Kia en ook veel andere merken wordt berekend zie je dit effect niet terug.
Het hangt ook van het type technologie af. Zo heeft de LiFePo accu een vlakkere V versus % lading curve, en aanvankelijk leidde dat tot veel gedoe met het schatten van de resterende actieradius voor dit soort batterijen. Bijvoorbeeld voor de Tesla 3 was dat destijds in Duitsland een behoorlijk issue. Die stranden nogal eens omdat de berekening van de resterende actieradius er nogal eens flink naast zat, lees optimistisch.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gertvdijk
EVfan schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:55:
De klemspanning van de cellen in de batterij is afhankelijk van de laadtoestand van de cellen. Of dat lineaire afhankelijkheid is weet ik niet, maar ik vrees van niet. Maar dus ook de spanning van de gehele batterij is afhankelijk van de laadtoestand.
Dat is niet lineair, maar je kan bij "gewone" lithium cellen aan de hand van de spanningskarakteristiek bepalen wat de SoC is. De fabrikant van de cellen levert een curve, zie ook https://batteryuniversity...characteristics-of-li-ion.
En afhankelijk van de samenstelling (variatie van de kwaliteit en productie tolerantie van de batterij cellen) kan en zal dit dus van auto tot auto wat verschillen denk ik.
Ja, belangrijker nog: naar mate de accu ouder wordt en degradeert kunnen die verschillen tussen de cellen oplopen. Het is aan de BMS om te proberen die te balanceren en de gehele accu te beperken in absolute capaciteit zodat geen van de cellen nog verder in de uiterste komt en zo nog verder degradeert.

Dit uit zich in een lagere bruikbare totale capaciteit voor de gebruiker; de gekende "range loss" als degradatie, die dan versneld gaat bij één/enkele kapotte cel(len), omdat pakket zo goed kan functioneren als de zwakste cel (schakel).
Dat betekent dus ook dat naarmate de batterij leger raakt het vermogen dat de accu kan leveren alleen constant gehouden kan worden als de stroomsterkte toeneemt lijkt me. En dat zal dus een snellere ontlading betekenen.
Dat moet worden geabstraheerd door het BMS naar de gebruiker. En ja, het te leveren vermogen neemt af bij een lage SoC, maar dat is ook een normaal verschijnsel. Veel EVs kennen een power limit bij lagere SoC en ook de bekende turtle mode is een (extremere) vorm daarvan.
Ofwel, het verschijnsel dat de SoC van batterij sneller lijkt terug te lopen per gereden kilometer (bij constante snelheid, wind, regen etc.) als deze leger raakt is natuurkundig logisch. Maar . . .
Ik ga ervan uit dat de batterij technologen en de engineers van, hier, Kia, voor dit effect in de weergave in de auto proberen te corrigeren.
Dat moet echt worden geabstraheerd door een slim BMS. Het is ten slotte geen tandenborstel of een scheerapparaat met een batterij die veel simpeler is.
Het hangt ook van het type technologie af. Zo heeft de LiFePo accu een vlakkere V versus % lading curve, en aanvankelijk leidde dat tot veel gedoe met het schatten van de resterende actieradius voor dit soort batterijen. Bijvoorbeeld voor de Tesla 3 was dat destijds in Duitsland een behoorlijk issue. Die stranden nogal eens omdat de berekening van de resterende actieradius er nogal eens flink naast zat, lees optimistisch.
Ja, LFP batterijen hebben een dermate vlakke curve bij normale SoC's dat een plotselinge ineenstorting van het voltage als verrassing kan komen voor het BMS als die niet gekalibreerd/gebalanceerd is waarbij het een beetje gissen lijkt voor het BMS wat de self-discharge is geweest. Daarom wordt bij die batterijen geadviseerd regelmatig even tot 100% te laden, om zo weer even te kalibreren.

Zie ook
Lithium Iron Phosphate(LiFePO4) — LFP
[...]
Very flat voltage discharge curve but low capacity. [...] Elevated self-discharge.
Maar goed, dat laatste is hier eigenlijk off-topic. De e-Niro heeft NMC-cellen.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 16-10-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Inter18 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:02:
Waarom zou je daar droevig van worden?
Ik wordt er zelfs blij van.
Mijn GOM wijst al een maand of 8 rond de 511km aan en dat haal ik ook! recent nog ritje vanuit omgeving Gouda naar achterin Groningen heen en weer 500km zonder te laden.

Ander voorbeeld: een ritje vanmiddag over A27, A28 en A12. groot deel langzaam rijdend en af en toe stilstaand, maar tussendoor ook wel ruim boven de 100km/h tot ca. 130km/h aangetikt.

verbruik 12,2kWh/100km=> 524km/64kWh.

en dat na 5 jaar en ruim 150k km, wordt ik dus helemaal niet droevig, maar alleen maar blij van.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 16-10-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
eltron schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:30:
Mijn GOM wijst al een maand of 8 rond de 511km aan en dat haal ik ook! recent nog ritje vanuit omgeving Gouda naar achterin Groningen heen en weer 500km zonder te laden.

Ander voorbeeld: een ritje vanmiddag over A27, A28 en A12. groot deel langzaam rijdend en af en toe stilstaand, maar tussendoor ook wel ruim boven de 100km/h tot ca. 130km/h aangetikt.

en dat na 5 jaar en ruim 150k km, wordt ik dus helemaal niet droevig, maar alleen maar blij van.
Dat is mooi dat je dat verbruik haalt, zeker nu in oktober nog.
Ik heb er nu 5000km mee gereden sinds ik hem heb in juni. Zeer gunstige omstandigheden gehad zoals goed weer en windrichting maar toch nooit onder de 128 Wh/km gezien eigenlijk op een afstand van enige betekenis. Dat was bij meewind, langzaamrijdend verkeer op de snelweg en vervolgens veel provinciale wegen.

Wellicht zijn er nog wat factoren die meespelen zoals de rechtervoet/acceleratie, banden en -spanning.

Ik bedenk me wel dat ik de banden weer eens moet oppompen. Kreeg hem mee met 2.7-2.8 bar in de zomer op een snikhete dag, maar inmiddels is dat gedaald tot 2.5. Kan geen kwaad om die wat te verhogen met nog koudere dagen in het vooruitschiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
[...]

@eltron, @gertvdijk
Ik haal dat soort verbruikscijfers alleen als ik de airco en verwarming uit heb en houd. Zet ik de klimaatregeling op auto aan, dan is het minimum 13,5-14.
Gemiddeld haal ik in de zomer 450-460 km (geëxtrapoleerd naar 100%), in de winter 380-400 km (afhankelijk van temperatuur en wind/regen/sneeuw etc.)
Ik vind dat nog steeds super, mijn Audi haalt maar 70% daarvan met een 30% grotere batterij.
Staat tegenover dat mijn Kia een laadverlies van ruim 25% heeft, de Audi maar 3%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
EVfan schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:04:
[...]

@eltron, @gertvdijk
Ik haal dat soort verbruikscijfers alleen als ik de airco en verwarming uit heb en houd. Zet ik de klimaatregeling op auto aan, dan is het minimum 13,5-14.
Gemiddeld haal ik in de zomer 450-460 km (geëxtrapoleerd naar 100%), in de winter 380-400 km (afhankelijk van temperatuur en wind/regen/sneeuw etc.)
Ik vind dat nog steeds super, mijn Audi haalt maar 70% daarvan met een 30% grotere batterij.
Staat tegenover dat mijn Kia een laadverlies van ruim 25% heeft, de Audi maar 3%
Dat laadverlies van de Kia herken ik overigens ook niet. Maar ik let er ook niet erg op.
maar af en toe calculeer ik wel globaal hoeveel tijd ik moet laden om bij te vullen met bepaald vermogen en daar zit dan zeker geen 25% tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:04:
[...]
Dat kan niet kloppen, die 25%. Hoe meet je dat? Het hoogste verlies haal je op een Granny charger en dan is het nog maar rond de 20%. Als jij aan een AC-laadpaal (publiek of eigen) 25% verlies hebt, dan is er serieus iets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

gertvdijk schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

Is dat een diagnostiekmelding of gewoon een lage SoC-melding?

Die laatste lijkt me normaal, die krijg ik altijd ≤ 15% (of ≤ 19%?).

[Afbeelding]
Goeie, ik ging uit van de spanning, maar je brengt me aan het twijfelen. Heb wel de app op Nederlands staan, maar wellicht is het dezelfde melding!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PLf8Zqow1Wx2089mmwFt4XhxiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXnBHKNuUfUAc8rsYwcgPlYm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Hippe Lip schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:46:
[...]

@V-8
Oei oei oei! Levensgevaarlijk. Nog naar rechts naar de vluchtstrook kunnen uitrollen, hoop ik?
En pal daarvóór was er nog vol vermogen (dus geen enkele aankondiging)?

[...]

Laat ons weten!

[...]

Nee, onmogelijk. Ik had mijn e-Niro nog niet zo heel lang toen ik die, terugkomend uit Friesland, leeg reed tot 1%. Bij iets van 4% begint tutle mode. Eerst merk je dat de fut er een beetje uit is (niet ff snel inhalen), dan dat langzaam aan geleidelijk de max snelheid steeds lager wordt (niet zomaar ineens). En uiteindelijk kon ik met een slakkengang (een fietser trekt sneller op en rijdt harder) de laadpaal bereiken…

Sindsdien heb ik vaker tot 2 of 3% leeggereden. Geen probleem. Als dat niet zou mogen dan hebben ze een constructiefout gemaakt. En de accu van de e-Niro staat erom bekend dat die een bijzonder lage degradatie heeft. De mijne heeft na meer dan 100k een degradatie van 1%; professioneel gemeten.
Inderdaad, geen enkele aankondiging gehad! Gewoon uit het niets ineens over en uit. Turtle mode ken ik idd, ook al een keer gehad. (1e, lichte beperking, niet zoals een fiets zoals jij beschrijft)

Gelukkig kon mijn vrouw nog veilig op de vluchtstrook komen, een geluk bij een ongeluk.

Werd gistermiddag gebeld door de dealer wat eigenlijk het probleem was, want bij hen reed de auto gewoon zonder problemen... (?).
Het verhaal verteld en ze gaan hem uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
eltron schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:23:
[...]

Dat laadverlies van de Kia herken ik overigens ook niet. Maar ik let er ook niet erg op.
maar af en toe calculeer ik wel globaal hoeveel tijd ik moet laden om bij te vullen met bepaald vermogen en daar zit dan zeker geen 25% tussen.
@eltron
Het laadverlies is hier de afgelopen honderden pagina’s vaker onderwerp van gesprek geweest.
Gemiddeld wordt hier 15-16% vermeld herinner in me.
Mijn MY19 zit gemiddeld op 24-25%, in de zomer zelden onder de 21%, in de winter vaker tegen de 30%.
De dealer en de importeur weten ervan, en halen hun schouders op. Ze weten het niet, en vinden dat zo maar onderdelen vervangen ook geen optie is. Maar het moet ergens in de omzetter van de auto zitten denk ik.
Zoals eerder vermeld, tov de genoemde 15% heb ik na 50000 km dus 1500kWh meer verbruik, en inclusief het laadverlies zit ik dus op kleine 20 kWh per 100 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
multikoe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 06:20:
[...]

Dat kan niet kloppen, die 25%. Hoe meet je dat? Het hoogste verlies haal je op een Granny charger en dan is het nog maar rond de 20%. Als jij aan een AC-laadpaal (publiek of eigen) 25% verlies hebt, dan is er serieus iets aan de hand.
@multikoe.
Wel een wat stugge uitspraak die je doet he!
Het laadverlies is over 5 jaar met 3 verschillende laadboxen en een gecertificeerde kWh meter gemeten.
Gewoon: aantal kWh gemeten met de kWh meter, gedeeld door de delta SoC maal 64 kWh.
Elke laadbeurt weer gemeten, weinig variatie anders dan statische fluctuaties, vooral als er niet al teveel wordt geladen.
Dus ja het is gemiddeld 25%, niks granny oid, gewoon aan een Zaptec Go, en twee verschillende EVboxen. En niet publiek, allemaal op de oprit hier. En dikke kabels, 6 mm2 vanaf de meterkast ca. 6 meter, en 3 maal 32 A kabel (van Tibber). Gemeten met 1 fase installatie op 7,2 kW vermogen alsook nu met 3 fase installatie met 3,6 kW vermogen.
En ja er is serieus iets aan de hand, maar de dealer wil, ondanks dat ik het tussen 2019 en 2022 3 maal als probleem heb gemeld bij de onderhoudsbeurten, er geen verder onderzoek naar doen en al helemaal geen laadsysteem in de auto vervangen.
En de importeur dekt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:46:
[...]

@multikoe.
Het laadverlies is over 5 jaar met 3 verschillende laadboxen en een gecertificeerde kWh meter gemeten.
Gewoon: aantal kWh gemeten met de kWh meter, gedeeld door de delta SoC maal 64 kWh.
Elke laadbeurt weer gemeten, weinig variatie anders dan statische fluctuaties, vooral als er niet al teveel wordt geladen.
Dus ja het is gemiddeld 25%, niks granny oid, gewoon aan een Zaptec Go, en twee verschillende EVboxen. En niet publiek, allemaal op de oprit hier. En dikke kabels, 6 mm2 vanaf de meterkast ca. 6 meter, en 3 maal 32 A kabel (van Tibber). Gemeten met 1 fase installatie op 7,2 kW vermogen alsook nu met 3 fase installatie met 3,6 kW vermogen.
En ja er is serieus iets aan de hand, maar de dealer wil, ondanks dat ik het tussen 2020 en 2023 3 maal als probleem heb gemeld bij de onderhoudsbeurten, er geen verder onderzoek naar doen en al helemaal geen laadsysteem in de auto vervangen.
En de importeur dekt dat, d.w.z. doen er het zwijgen toe en reageren nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:46:
[...]

@multikoe.
Klopt, maar met "kan niet kloppen" bedoel ik dat die waarde ver buiten de normale verliezen ligt en dat dat kan liggen aan je meetmethode of aan een hardware probleem. Je legt uit hoe je meet, dus dat is nu uitgesloten.
En ja er is serieus iets aan de hand
Yep, dat was en is nu duidelijk :)
, maar de dealer wil, ondanks dat ik het tussen 2019 en 2022 3 maal als probleem heb gemeld bij de onderhoudsbeurten, er geen verder onderzoek naar doen en al helemaal geen laadsysteem in de auto vervangen. En de importeur dekt dat.
Ik zou daar ook chagrijnig van worden. Ik zou met dat verlies 200 euro per jaar extra uitgeven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@EVfan misschien eens met een warmtebeeldcamera checken welke componenten warm worden tijdens het laden. Dat verlies moet in warmte gaan zitten, maar waar.. De batterij zelf warmt natuurlijk altijd een beetje op, en al is dat maar een paar graden, de massa is enorm dus dat is al een grote verliespost waar je lastig de vinger achter krijgt.

Heb zelf net een warmtebeeldcamera besteld dus ik zit al te denken in "welk probleem kan ik vinden waarbij deze gadget een oplossing is" ;)

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-10-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:47:
@EVfan misschien eens met een warmtebeeldcamera checken welke componenten warm worden tijdens het laden. Dat verlies moet in warmte gaan zitten, maar waar.. De batterij zelf warmt natuurlijk altijd een beetje op, en al is dat maar een paar graden, de massa is enorm dus dat is al een grote verliespost waar je lastig de vinger achter krijgt.

Heb zelf net een warmtebeeldcamera besteld dus ik zit al te denken in "welk probleem kan ik vinden waarbij deze gadget een oplossing is" ;)
Goede suggestie, heb geen warmtebeeld camera nog, mijn zoon maar eens enthousiasmeren om hier een keer te komen meten als ik de Kia aan het laden ben.
Al met al verlies ik nu met de 3-fase laadbox (deze Zaptec geeft na een laadsessie in de app dezelfde waarde aan als de kWh meter) van ruim 800W vermogen. Toen ik met 7,2 kW laadde (1 fase systeem met EVBox) was dat dus het dubbele op 1,6 kW vermogen. Wat een verspilling. @multikoe ja daar wordt ik wel eens moedeloos van. Vooral omdat de Audi maar een kleine 3% verlies heeft.
Nog wat dramatischer gesteld: om 1 kWh in de accu te krijgen heb ik ruim 1350 W nodig (350/1350 is het verlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@EVfan heb je ook al gekeken naar de OBD data mbt aantal kWh geladen? Scheelt dat dan ook zoveel tov je meting aan de laadpaal kant?

En 1350 W een uur lang en dan 1 kWh er bij zou zelfs 35% laadverlies betekenen..

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-10-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:20:
@EVfan heb je ook al gekeken naar de OBD data mbt aantal kWh geladen? Scheelt dat dan ook zoveel tov je meting aan de laadpaal kant?

En 1350 W een uur lang en dan 1 kWh er bij zou zelfs 35% laadverlies betekenen..
Nee @CyBeRSPiN , 1350Wh verbruiken en maar 1 kWh in de accu laden betekent 350/1350 - 1 ofwel zo’n 25%. Berekend op de 1 kWh die in de accu gaat is het wel 35% inderdaad, maar dat is niet de definitie van laadverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:20:

@CyBeRSPiN
Ik heb geen OBD. Dus die optie is er niet, maar de kWh meter (gecertificeerd) en de Zaptec app meting geven binnen 1% dezelfde gegevens, dus die vertrouw ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
EVfan schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:36:
[...]

@CyBeRSPiN
Ik heb geen OBD. Dus die optie is er niet, maar de kWh meter (gecertificeerd) en de Zaptec app meting geven binnen 1% dezelfde gegevens, dus die vertrouw ik wel.
Ik bedoel de OBD poort van de Niro zelf. Dongletje van een paar tientjes erin, Android telefoon eraan, en dan kun je de boel uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:37:
[...]

Ik bedoel de OBD poort van de Niro zelf. Dongletje van een paar tientjes erin, Android telefoon eraan, en dan kun je de boel uitlezen.
@CyBeRSPiN
Snapte ik hoor :)
Maar heb geen OBD lezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
EVfan schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

Nee @CyBeRSPiN , 1350Wh verbruiken en maar 1 kWh in de accu laden betekent 350/1350 - 1 ofwel zo’n 25%. Berekend op de 1 kWh die in de accu gaat is het wel 35% inderdaad, maar dat is niet de definitie van laadverlies.
Nevermind, het is inderdaad het percentage van de totaal geleverde energie die niet in de accu terecht komt.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-10-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:47:

Da's een goeie suggestie, maar je hebt er alleen wat aan als je kunt vergelijken met een identieke auto, met identieke componenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

Goede suggestie, heb geen warmtebeeld camera nog, mijn zoon maar eens enthousiasmeren om hier een keer te komen meten als ik de Kia aan het laden ben.
Al met al verlies ik nu met de 3-fase laadbox (deze Zaptec geeft na een laadsessie in de app dezelfde waarde aan als de kWh meter) van ruim 800W vermogen. Toen ik met 7,2 kW laadde (1 fase systeem met EVBox) was dat dus het dubbele op 1,6 kW vermogen. Wat een verspilling. @multikoe ja daar wordt ik wel eens moedeloos van. Vooral omdat de Audi maar een kleine 3% verlies heeft.
Nog wat dramatischer gesteld: om 1 kWh in de accu te krijgen heb ik ruim 1350 W nodig (350/1350 is het verlies).
Dit staat bij heel veel mensen niet op het netvlies die EV rijden: je betaalt voor energie die niet eens je batterij in komt. Stel je voor dat je van elke 50 liter die je tankt, 10 liter ziet wegstromen in het putje voordat het in je tank belandt..... De wereld zou te klein zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
multikoe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

Dit staat bij heel veel mensen niet op het netvlies die EV rijden: je betaalt voor energie die niet eens je batterij in komt. Stel je voor dat je van elke 50 liter die je tankt, 10 liter ziet wegstromen in het putje voordat het in je tank belandt..... De wereld zou te klein zijn....
De pomp zelf gebruikt ook energie om de boel in de tank te krijgen, maar daar betaal je een enorme marge op.
Er zijn weinig mensen die zelf thuis benzine raffineren uit eigen opgepompte olie, maar die zullen dan versteld staan hoeveel energie erbij verloren is gegaan om 1 liter in je tank te krijgen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

De pomp zelf gebruikt ook energie om de boel in de tank te krijgen, maar daar betaal je een enorme marge op.
Er zijn weinig mensen die zelf thuis benzine raffineren uit eigen opgepompte olie, maar die zullen dan versteld staan hoeveel energie erbij verloren is gegaan om 1 liter in je tank te krijgen ;)
Het gaat er hier om dat je spullen koopt, daar vervolgens 20% van weggooid en de rest kunt gebruiken. Die marge waar jij het over hebt, die zit al in de kWh prijs die je betaalt. Pas daarna treedt dat verlies op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
multikoe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:30:
[...]

Het gaat er hier om dat je spullen koopt, daar vervolgens 20% van weggooid en de rest kunt gebruiken. Die marge waar jij het over hebt, die zit al in de kWh prijs die je betaalt. Pas daarna treedt dat verlies op.
Ja ok. De damp die uit je tank komt en via de slang weer wordt afgezogen zou je dan als tankverlies kunnen zien, maar dat valt dan in het niet bij de percentages hier ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
Aan de andere kant is het me nog steeds niet gelukt mijn benzinetank te vullen (met brandstof) vanaf het dak van het huis. 8)
Dus dat dat iets minder efficiënt gaat neem ik wel voor lief. De zonnepanelen en de omvormer werken ook niet zonder verliezen. Mooier zou het al zijn als je de energie niet 2x om hoefde te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door gjcvro op 17-10-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:41

13art

Moderator Mobile
multikoe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

Als je zo gaat beredeneren dan kan je net zo goed thuis ook helemaal van het net afgaan want elk apparaat in huis heeft in meer of mindere mate te maken met energieverlies.

Maar om bij de auto's te blijven, een benzine auto verliest energie bij het remmen wat nergens voor gebruikt wordt (tenzij een hybride auto). Bij een EV wordt deze energie voor een deel weer hergebruikt.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

[...]

Update: dealer belde en vroeg wat het probleem was, bij hen deed de auto het gewoon.
Is uitgelezen en de 12V-accu is vervangen, en de motor is 'ingeleerd', aldus de telefoniste.
Morgen ga ik hem weer ophalen, benieuwd wat ik verder nog hoor bij het ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:13:
Aan de andere kant is het me nog steeds niet gelukt mijn benzinetank te vullen (met brandstof) vanaf het dak van het huis. 8)
Dus dat dat iets minder efficiënt gaat neem ik wel voor lief. De zonnepanelen en de omvormer werken ook niet zonder verliezen. Mooier zou het al zijn als je de energie niet 2x om hoefde te zetten.
Je hebt gelijk hoor en dat is waarschijnlijk ook waarom het bij veel mensen nog niet tot ergernis lijdt. Maar ik vermoed zo maar dat het laadverlies een factor gaat worden bij kopers. Als er verschillen zijn van 3% tot 25% dan beinvloed dat je verbruiks-beleving. De fabrikant vermeldt gemiddeld 15 kWh/100km. Met een verlies van 20% is dat dus bijna 19 kWh/100km. En bij 3% is dat 16 kWh/100km. Het lijkt niet veel, maar bij een ICE worden met dat soort verschillen keuzes gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
13art schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

Als je zo gaat beredeneren dan kan je net zo goed thuis ook helemaal van het net afgaan want elk apparaat in huis heeft in meer of mindere mate te maken met energieverlies.

Maar om bij de auto's te blijven, een benzine auto verliest energie bij het remmen wat nergens voor gebruikt wordt (tenzij een hybride auto). Bij een EV wordt deze energie voor een deel weer hergebruikt.
Klopt hoor, maar consumenten kijken niet zo ver. Het simpele gegeven dat je 20% van wat je betaalt weg gooit zonder dat je daar ook maar iets aan doen kan in mijn beleving best nog wel een "ding" worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:41
multikoe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Je hebt gelijk hoor en dat is waarschijnlijk ook waarom het bij veel mensen nog niet tot ergernis lijdt. Maar ik vermoed zo maar dat het laadverlies een factor gaat worden bij kopers. Als er verschillen zijn van 3% tot 25% dan beinvloed dat je verbruiks-beleving. De fabrikant vermeldt gemiddeld 15 kWh/100km. Met een verlies van 20% is dat dus bijna 19 kWh/100km. En bij 3% is dat 16 kWh/100km. Het lijkt niet veel, maar bij een ICE worden met dat soort verschillen keuzes gemaakt.
Ik vermoed dat het bij de meeste mensen niet tot ergernis leid omdat ze het gewoon niet weten. Ik kijk echt niet wat er in mijn auto gaat en wat er werkelijk in de auto wordt opgeslagen. Dat vind ik niet interessant om te weten. Wat ik belangrijker vind is dat als ik de auto aan de laadpaal hang dat de auto de volgende dag weer vol is en ik er een rit mee kan maken.

Er zijn echt maar heel weinig mensen die alles helemaal bijhouden.

Misschien heeft mijn auto wel een laadverlies van 40%, ik heb daar werkelijk geen idee van.

Dat is hetzelfde als dat ik een benzine auto rij en daarbij kijk naar het verbruik van de auto. Dat doe ik ook niet en heb ik ook nooit gedaan.

Ook met douchen, ik hou me echt niet aan 5 minuten douchen per dag. Ik douche vaak wel langer omdat ik dat fijn vind. Wel heb ik een warmtepomp waarmee de warmte zo duurzaam mogelijk wordt opgewekt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
V-8 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

Update: dealer belde en vroeg wat het probleem was, bij hen deed de auto het gewoon.
Is uitgelezen en de 12V-accu is vervangen, en de motor is 'ingeleerd', aldus de telefoniste.
Vreemd verhaal wel.. hoop dat je terplekke een betere uitleg krijgt. Ook over hoe dit kon gebeuren en of dit nu nog een keer mis kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:17
Zelfs 25% laadverlies stelt niks voor bij het verlies dat een ICE heeft zodra je hem (of haar) start.

1liter benzine is ongeveer 10kWh. Reken maar eens uit hoe zuinig een EV dan eigenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Wat een raar verhaal over de motor inleren. :?

Wellicht een idee om wat data te verzamelen met een OBD-lezer zoals de spanning van de accucellen en te kijken of je er een afwijkende tussen ziet staan bij een lage SoC (< 20% ofzo, liefst tijdens rijden/acceleratie). Volgens mij heeft CarScanner er een grafiek-dashboard voor om alle 98 cellen in beeld te krijgen als staafgrafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

gertvdijk schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:27:
[...]

Wat een raar verhaal over de motor inleren. :?

Wellicht een idee om wat data te verzamelen met een OBD-lezer zoals de spanning van de accucellen en te kijken of je er een afwijkende tussen ziet staan bij een lage SoC (< 20% ofzo, liefst tijdens rijden/acceleratie). Volgens mij heeft CarScanner er een grafiek-dashboard voor om alle 98 cellen in beeld te krijgen als staafgrafiek.
Goed idee, welke OBD-dongle raad je aan? Of zijn er Tweakers in de regio Gorinchem die er een hebben en het leuk vinden om evt. samen de auto uit te lezen met een geschikte OBD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 07:59
Ik heb deze onlangs besteld. Werkt fijn met Car Scanner.
https://www.amazon.nl/dp/B071D8SYXN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

Ik vermoed dat het bij de meeste mensen niet tot ergernis leid omdat ze het gewoon niet weten. Ik kijk echt niet wat er in mijn auto gaat en wat er werkelijk in de auto wordt opgeslagen. Dat vind ik niet interessant om te weten. Wat ik belangrijker vind is dat als ik de auto aan de laadpaal hang dat de auto de volgende dag weer vol is en ik er een rit mee kan maken.

Er zijn echt maar heel weinig mensen die alles helemaal bijhouden.

Misschien heeft mijn auto wel een laadverlies van 40%, ik heb daar werkelijk geen idee van.

Dat is hetzelfde als dat ik een benzine auto rij en daarbij kijk naar het verbruik van de auto. Dat doe ik ook niet en heb ik ook nooit gedaan.

Ook met douchen, ik hou me echt niet aan 5 minuten douchen per dag. Ik douche vaak wel langer omdat ik dat fijn vind. Wel heb ik een warmtepomp waarmee de warmte zo duurzaam mogelijk wordt opgewekt.
Veel mensen kijken naar het brandstofverbruik van ICE als ze een auto beoordelen voor een koop als één van de factoren omdat het ze nu eenmaal scheelt in de portemonnee. Het is altijd één van de kolommen in de rijtjes van de consumentenbond en de ANWB. Je hoeft bij EV's maar één niveau dieper te gaan om uit te komen bij het laadverlies als kostenverhogende factor. Dat duurt echt niet lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
[...]

Vraag me af of het mogelijk is dat een ingestorte 12V accu dit veroorzaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
multikoe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:26:
[...]

Veel mensen kijken naar het brandstofverbruik van ICE als ze een auto beoordelen voor een koop als één van de factoren omdat het ze nu eenmaal scheelt in de portemonnee. Het is altijd één van de kolommen in de rijtjes van de consumentenbond en de ANWB. Je hoeft bij EV's maar één niveau dieper te gaan om uit te komen bij het laadverlies als kostenverhogende factor. Dat duurt echt niet lang.
Je hebt gelijk maar tegelijkertijd denk ik toch dat dit een stap te ver is voor de gemiddelde autobezitters.
Anderzijds denk ik dat het laadverlies bij normaal 3 fase laden dusdanig laag is dat het weinig uitmaakt.
Zie hier ook nauwelijks verschil tussen wat de Easee aangeeft geladen te hebben en wat de E-niro beweert te hebben geladen.
25% lijkt me echt extreem en niet representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
[...]

Diezelfde groep mensen kijkt niet verder dan de WLTP range.
Dat zie je nu al, geweldige range, ja met een 120kWh accu.. :O

Als ze echt naar het verbruik zouden kijken werden er denk ik een stuk minder polestars en volvo's verkocht.

[ Voor 7% gewijzigd door gjcvro op 17-10-2024 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ASW1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:44:
[...]

Je hebt gelijk maar tegelijkertijd denk ik toch dat dit een stap te ver is voor de gemiddelde autobezitters.
Anderzijds denk ik dat het laadverlies bij normaal 3 fase laden dusdanig laag is dat het weinig uitmaakt.
Zie hier ook nauwelijks verschil tussen wat de Easee aangeeft geladen te hebben en wat de E-niro beweert te hebben geladen.
25% lijkt me echt extreem en niet representatief.
25% is wellicht extreem maar 10% tot 15% heb je bij de e-Niro zo te pakken. Een Audi blijft onder de 5%. Kortom, het zou terecht zijn als dit in de geadverteerde verbruikscijfers zou worden meegenomen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
DonJuape schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:03:
[...]

25% is wellicht extreem maar 10% tot 15% heb je bij de e-Niro zo te pakken.
Ik zal het eens wat meer gaan bijhouden dan, heb nog maar 1x vergeleken en zag bijna geen verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:03:
[...]

25% is wellicht extreem maar 10% tot 15% heb je bij de e-Niro zo te pakken. Een Audi blijft onder de 5%. Kortom, het zou terecht zijn als dit in de geadverteerde verbruikscijfers zou worden meegenomen.
Zoiets zou in een van de WLTP getallen (namelijk verbruik) meegenomen moeten zijn. Echter toen ik daar een tijdje terug naar vroeg (hier in de thread, of algemeen over Elektrische autos) leek de regelgeving er op te wijzen dat naar keuze van de fabrikant een AC of DC laadmethode gekozen kan worden. Daarmee kunnen fabrikanten dus toch een beetje kiezen wat voor hen beter uitkomt. Maar het WLTP verbruikscijfer is in ieder geval ook wel goed om mee te nemen als je voor efficiencie gaat, niet alleen de range gedeeld door de batterijgrootte.

Ik houd voor mijn e-niro ook ballpark 10% verlies op de AC aan. Dat klopt bij 4-7kW best aardig. Daaronder wordt het laadverlies in % wel steeds groter omdat de auto ook "overhead" heeft natuurlijk. Op de granny lader zou ik ballpark 20% aanhouden als je wilt inschatten hoe lang je moet laden, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ASW1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Ik zal het eens wat meer gaan bijhouden dan, heb nog maar 1x vergeleken en zag bijna geen verlies.
Het verlies varieert afhankelijk van het aantal kWh dat je in de batterij stopt, dus het is beter als je meerdere keren meet in verschillende omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
TechLight schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:39:
[...]

Zoiets zou in een van de WLTP getallen (namelijk verbruik) meegenomen moeten zijn.
Dat is lastig omdat er veel factoren meespelen: AC of DC, de laadsnelheid, hoeveel kWh je laadt en waarschijnlijk ook de temperatuur. Het zou kunnen als er een gestandaardiseerde methode is om dat laadverlies uit te drukken in één getal. Net zoals dat voor brandstofverbruik en voor het bepalen van de range gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:44:
[...]

Dat is lastig omdat er veel factoren meespelen: AC of DC, de laadsnelheid, hoeveel kWh je laadt en waarschijnlijk ook de temperatuur. Het zou kunnen als er een gestandaardiseerde methode is om dat laadverlies uit te drukken in één getal. Net zoals dat voor brandstofverbruik en voor het bepalen van de range gebeurt.
Een verliespercentage voor 20% tot 80% SoC bij 11kW AC bij de specs lijkt me niet te veel gevraagd.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

ASW1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:39:
[...]

Vraag me af of het mogelijk is dat een ingestorte 12V accu dit veroorzaakt
Ik ook!!

Hoop dat ze morgen bij het ophalen een goed en duidelijk verhaal hebben omtrent de oorzaak...
Maar ik vrees van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:39:
@Inter18 welke versie van de Niro heb je dan? Niet toevallig een met een 39 kWh accu ipv 64 kWh?
Ik heb het blokkendoos broertje, de Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
_l_Arjan_l_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

mwah, ik zit vaak op de snelweg, en rijd de wagen warvoor iet bedoelt is. met het warme weer rond 18kWh/100km maar nadat de lieverds van de leasemij besloten er pilot sports 8)7 onder te leggen mag ik blij zijn als ik onder de 20kWh/100km blijf.
Ik houd er zo van als er door een achter een bureau zittende kleuter wordt bepaald waar ik mee op pad mag.

Wegligging is super, maar de snelheden waarbij deze band excelleert...,knal ik genadeloos de begrenzer in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
multikoe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:44:
Klopt, en inderdaad, net zoals de WLTP range voor niemand precies werkt, zegt het in zijn algemeenheid toch wat. Zolang we niets beters hebben zegt het WLTP /verbruik/ dus in ieder geval wel /iets/ over de combinatie efficientie van de drive train samen met laadverliezen. Precies dar gestandardiseerde getal dat je aanhaalt (en wetende dat de standaard in dit geval helaas ook meer open/interpretabel is dan je zou willen). Maar je kan daarop dus best op high level auto's met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
multikoe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Klopt wel, vermits deze data ook objectief beschikbaar komen. Zo ver is het nog lang niet, ik denk ook voorlopig niet.
En de meeste auto fabrikanten zullen er ook niet happig op zijn dit te publiceren. Kijk maar wat er met de gepubliceerde actieradius allemaal speelt. Hier is Kia nog redelijk “eerlijk”, ik haal bijvoorbeeld de gespecificeerde 450 km vrijwel steeds, behalve van november tot (begin) april.
Maar mijn eTron is ondanks onze rustige rijstijl nog nooit boven de 370 km geweest, terwijl de WLTP op 420 zit. In de winter is 280-290 km net haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
janne_nl schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:21:
Zelfs 25% laadverlies stelt niks voor bij het verlies dat een ICE heeft zodra je hem (of haar) start.

1liter benzine is ongeveer 10kWh. Reken maar eens uit hoe zuinig een EV dan eigenlijk is.
Helemaal waar, het verschil gaat in warmte de lucht in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inter18
[...]

inmiddels zit ik met een 2020 Soul bijna op het dubbele.
Meerdere malen al turtullent met nog 70km/u (Kom op, je kan het blokkendoos) en een samengeknepen achterwerk bij de laadpaal aangekomen.
Ik ben ook een keer gestrand met een kaduuke 12V batterij, zei het dat ik gelukkig al stil stond, aan de lader notabene. kabel losgekoppeld, deur ging nog open en dat was, helemaal niets meer, alles zwart.
Ondanks dat 'hoofdaccu mag secundaire accu bijvullen; aangevinkt is, doet hij dat alléén als de wagen aan staat. Daar sta je dan, met een hoofdbatterijj die je hele huis een week draaiende houdt.

Er lopen al draadjes op diverse forums sinds begin 2019 betreffende de niet geweldige 12V batterij. Erop staan dat er een ander type in wordt gemonteerd en doorrijden maar.

Mocht 1 van jullie met volstrekt vreemde meldngen betreffende boordelectronica worden geconfronteerd, je zult zien dat de 12V batterijj ergens tussen 5 en 5,5V geeft. Als je een andere accu erin zet dan is het opgelost.

Dit is het enige dat ik heb meegemaakt na ruim 100dkm. Betrouwbaar zijn ze wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
[...]

Ik heb het al gepost, maar dat haal ik bij lange na niet. Ik vermijd files en rijd veel snelweg, regenereren gebeurd niet zo heel veel.
Iverbruik waar het balkje bij staat is ong 70dkm een keer gereset, hij staat op 19,9kWh/100km.

Dus ja, beetje jaloers ben ik wel maar de Soul is dan ook gezegend met de stroomlijn van een huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

TechLight schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:06:
[...]

Klopt, en inderdaad, net zoals de WLTP range voor niemand precies werkt, zegt het in zijn algemeenheid toch wat. Zolang we niets beters hebben zegt het WLTP /verbruik/ dus in ieder geval wel /iets/ over de combinatie efficientie van de drive train samen met laadverliezen. Precies dar gestandardiseerde getal dat je aanhaalt (en wetende dat de standaard in dit geval helaas ook meer open/interpretabel is dan je zou willen). Maar je kan daarop dus best op high level auto's met elkaar vergelijken.
De laadverliezen zitten niet in de WLTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

janne_nl schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:21:

Het klopt dat een EV zuiniger is maar het gaat er om dat je de verbruikscijfers bij een EV niet eerlijk kunt vergelijken als je het verschil in laadverliezen tussen de verschillende EV's niet weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:25:
De laadverliezen zitten niet in de WLTP.
Je hebt WLTP range, en WLTP verbruik ("consumption"). Die twee zijn niet 1:1 te mappen via de batterijgrootte. In "verbruik" zit wel degelijk laadverlies.

Zie bv https://evdb.nz/wltp
WLTP consumption is expressed as Wh/km and is based on “recharged electric energy from the mains.”
ze kijken dus hoeveel energie nodig is om de batterij weer op te laden (en niet hoeveel energie je uit een volle batterij kunt halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
TechLight schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:44:
[...]

Je hebt WLTP range, en WLTP verbruik ("consumption"). Die twee zijn niet 1:1 te mappen via de batterijgrootte. In "verbruik" zit wel degelijk laadverlies.

Zie bv https://evdb.nz/wltp

[...]

ze kijken dus hoeveel energie nodig is om de batterij weer op te laden (en niet hoeveel energie je uit een volle batterij kunt halen)
Dat wist ik niet. En het is prima zo, want dit betekent dat er een gestandaardiseerde meetmethode is die een waarde oplevert die weergeeft hoe "duur" de auto is als het gaat om energiegebruik. Helemaal prima, niets meer aan doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
TechLight schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:06:
[...]

Klopt, en inderdaad, net zoals de WLTP range voor niemand precies werkt, zegt het in zijn algemeenheid toch wat.
Je hebt er in de praktijk wel wat aan als je auto's met elkaar wil vergelijken. Dan is het een goede maatstaf. Maar als voorspellende waarde kun je hem alleen gebruiken als je rekening houdt met een flinke marge en persoonlijke omstandigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:41

13art

Moderator Mobile
Rijden we nou gewoon een auto waarvan het geluid is gebaseerd op een zwart gat?!

Grapje natuurlijk, maar was wel het eerste waar ik aan moest denken toen ik dit geluid hoorde/filmpje zag.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:17
Denk er aan dat de laadverliezen niet (alleen) zitten tussen laadpaal en auto. De laatste kabel is meestal van een goede dikte. Als je een (te) dunne kabel tussen je meterkast en de laadpaal hebt, moet je die verliezen ook meetellen.

Een laadverlies van 30% kost je bij een kWh prijs van 40ct ongeveer 12ct. Maar bij mijn 2022 Niro zit het laadverlies dik onder de 10%. Met een nagenoeg lege accu een keer iets minder dan 64kWh geladen. Het blijft een gok, maar kan nooit heel veel laadverlies zijn geweest. (Controle was op de meter thuis en niet op de auto of de laadpaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 13:41
[...]

Dan kijken de mensen die jij kent naar andere dingen dan de mensen die ik ken. Mensen die ik ken kijken meestal meer naar hoe soepel rijd de auto, hoe lekker zit je erin, hoe ziet de auto eruit (niemand wil een Multipla rijden), welke snufjes zitten erin. Voor een aantal is het merk ook erg belangrijk, dan moet het vaak een Volvo, BMW of Mercedes zijn. Het verbruik zelf staat bij de meeste mensen die ik ken ergens achteraan op de lijst, als ze er al naar kijken. De andere dingen vinden ze veel belangrijker.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

[...]

Update: auto opgehaald, ze hadden geen heel goed verhaal eigenlijk.
De resolver blijkt ingeleerd te zijn en de 12V-accu is vervangen. Uit hun accutest bleek echter dat die an sich nog wel goed was, maar toch vervangen.

Toen ik vroeg wat dan eigenlijk de oorzaak van het stilvallen was, had hij eigenlijk geen idee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
hm, dat geeft vertrouwen... Volgens mij wel de eerste die ik hoor die spontaan stilvalt, en met het verhaal dat de 12v vervangen is, je/ze in de avond/ donker reed? Is het (12v accu) inderdaad een verdachte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
gjcvro schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:57:
hm, dat geeft vertrouwen... Volgens mij wel de eerste die ik hoor die spontaan stilvalt, en met het verhaal dat de 12v vervangen is, je/ze in de avond/ donker reed? Is het (12v accu) inderdaad een verdachte.
Lijkt mij juist géén verdachte. Het stilvallen was met behoud van controle over het voertuig (stuurbekrachtiging etc?) en ook de alarmlichten functioneerden nog. Dus alleen de HV-aandrijving was stilgevallen terwijl de 12V-systemen het nog deden. Tijdens de 'ready' mode wordt de 12V-accu toch ook constant bijgeladen? Dus zelfs als die kaduuk is werken de 12V-systemen nog tijdens het rijden.

Komt op mij nog steeds over als een BMS- of HV-accu probleem wat er speelt bij dit stilvallen.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 18-10-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 15:13
gertvdijk schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:59:
[..]
Komt op mij nog steeds over als een BMS- of HV-accu probleem wat er speelt bij dit stilvallen.
Ik ga hier in mee, lijkt erop alsof BMS geen goed beeld heeft van accu % of er zit ergens een defecte cel die hij tijdens de storing probeerde aan te spreken.

Zoals aangegeven, de andere onderdelen welke afhankelijk zijn van de 12V accu bleven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
gertvdijk schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

Lijkt mij juist géén verdachte. Het stilvallen was met behoud van controle over het voertuig (stuurbekrachtiging etc?) en ook de alarmlichten functioneerden nog. Dus alleen de HV-aandrijving was stilgevallen terwijl de 12V-systemen het nog deden. Tijdens de 'ready' mode wordt de 12V-accu toch ook constant bijgeladen? Dus zelfs als die kaduuk is werken de 12V-systemen nog tijdens het rijden.

Ik kan me zomaar voorstellen dat de stuurbekrachtiging een verhaal apart is met een dubbele zekerheid, dus daar zou ik niet helemaal op af gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Als de auto gestart is zou je toch in theorie de 12V accu kunnen afkoppelen? Ik neem aan dat er een stabiele 12V vanuit de 400V accu komt vanuit een omvormer, net zoals een ICE altijd de dynamo heeft meedraaien.
Ik denk ook dat er iets mis is met het BMS of de HV-accu. Het lijkt erop dat de garage niet de kennis/kunde heeft om daar iets over te concluderen, en je nu afscheept met "hij doet het weer".
Kun je geen second opinion vragen van een andere dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Vraag aan mensen hier die het voltage van hun 12V accu monitoren;
wat zijn typische waarden die je ziet qua spanning, tijdens rijden en na een tijdje parkeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:39:
Als de auto gestart is zou je toch in theorie de 12V accu kunnen afkoppelen? Ik neem aan dat er een stabiele 12V vanuit de 400V accu komt vanuit een omvormer, net zoals een ICE altijd de dynamo heeft meedraaien.
Ik denk ook dat er iets mis is met het BMS of de HV-accu. Het lijkt erop dat de garage niet de kennis/kunde heeft om daar iets over te concluderen, en je nu afscheept met "hij doet het weer".
Kun je geen second opinion vragen van een andere dealer?
Als er geen errorcode is, en het probleem is ook weg, kun je zoeken tot je een ons weegt, zonder resultaat.
Pagina: 1 ... 312 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.