Een vervolg op "is de SoC/GoM lineair?"-discussie (
gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic").
Gisterenavond een laadsessie gedaan 15% -> 85% en zo'n beetje elke 20 minuten de data in de Kia Connect app gescreenshot.
(Helaas geen tijd om door te gaan tot 100% aan de laadpaal, wilde geen laadklever zijn en wilde ook gaan slapen, daardoor onvoldoende meetpunten aan de uitersten, maar desalniettemin interessant, denk ik.)
De
auto stond dus stil en je krijgt zonder dat je een manuele refresh doet in de Kia Connect app bij elke 10%-punt een update, dat is naar ik aanneem op het moment van het bereiken van het percentage. Ook tussendoor heb ik een paar keer zelf gerefreshed, waarbij de verwachtingswaarde is dat die halverwege het volgende hele procent is (dus manuele refresh bij 15% is ergens tussen 15% en 16% in). Die punten van de manuele refresh heb ik dan ook geregistreerd als +0.5%. Alle Kia Connect updates met GoM en SoC zijn de
blauwe stippen, waarvan de eerste is bij het inpluggen en de laatste bij het stoppen van de laadsessie. Voor zover mijn informatie strekt is wat de Kia Connect app doorgeeft als GoM een die geldt als je geen verwarming/AC zou gebruiken. Die komt bij mij ook overeen met wat ik in de auto zie als ik op (Climate) OFF druk. Van alle datapunten heb ik dus screenshots van de Kia Connect app gemaakt en die de volgende dag ingevoerd in een spreadsheet.
De
oranje stippen zijn de waarden die je krijgt als je de kilometers van de GoM deelt door het SoC-percentage en vermenigvuldigt met 100, met andere woorden: een extrapolatie naar een volle batterij.
Met alle punten geplot kan je volgens mij duidelijk zien dat in elk geval de GoM niet lineair is in verhouding tot de display-SoC. Als dat wel zo zou zijn geweest, dan was de oranje lijn horizontaal geweest zo ongeveer rond de groene stippellijn.
Die groene stippellijn staat op 424km bereik en dat komt ook ongeveer overeen met de praktijk voor mij; ik had na 370km te hebben gereden gisteren nog 53km op de GoM.
Mijn
subjectieve interpretatie op basis van N=1 met 1 exemplaar e-Niro is daarmee voorlopig zoiets over het verloop van de GoM bij SoC-%:
- Tussen de ≈ 20-80%: bij het opladen, voor elke verhoging van 10 procentpunt SoC krijg ik voor dat blok ≈ 12% (≈ 6km ≈ 1,2% van het geheel) méér kilometers erbij op de GoM dan je zou verwachten bij een lineaire verhouding. En omgekeerd bij het leegrijden; ≈ 12% versneld omlaag ten opzichte wat je zou verwachten.
- Onder de ≈ 18%: waarschijnlijk realistisch indien er nog een bodembuffer is
- Tussen de ≈ 18-35%: waarschijnlijk pessimistisch indien er een bodembuffer is
- Tussen de ≈ 35-65%: realistisch (of pessimistisch indien exclusief bodembuffer)
- Tussen de ≈ 65-80%: lichtelijk optimistisch, maar wel al een te snelle daling
- Boven de ≈ 80%: waarschijnlijk te optimistisch — the source of all my problems
Dit strookt bij de ervaringen die ik nu meermaals heb gehad: lange rit voor de boeg, ik laad tot 100% op vlak voor vertrek en ik zou comfortabel met bijvoorbeeld ≈ 100km GoM thuis moeten komen, maar in de praktijk kwam ik telkens lager met bijvoorbeeld ≈ 40-50km en wat
range anxiety thuis, ondanks dat mijn verbruik niet hoger en soms zelfs lager was volgens het instrumentenpaneel. De fout in de berekening bij die verwachting komt puur doordat het eerste deel van de reis in de hoge SoC-percentages was en daarbij alles optimistisch was. Ik kom dus bijvoorbeeld aan bij bestemming 1 met een normaal verbruik, 82% SoC (boven verwachting) en tegelijkertijd hogere GoM, en denk de dag dan ook mooi met een hoger SoC aan te kunnen komen. Maar dan daalde de GoM harder per gereden kilometer bij eenzelfde verbruik zodra ik onder 80% SoC kom. Dus tijdens het rijden: "info rit staat nu op X km met GoM op Y km, check even later op X+50: GoM is Y-56 km" een paar keer achter elkaar. 😕
Het is gissen hoe het algoritme van de GoM werkt, maar als ik hardop denk dan is een mogelijke verklaring dat de GoM op basis van méér historische data gaat kijken als je ook een hogere SoC hebt. Het is momenteel een sterk dalende temperatuur buiten en ik kan me voorstellen dat die optimistischer uitkomt als de auto ritten gaat meenemen uit de warmere dagen die we hadden in september. Als dit het geval is zal dit niet meer optreden midden in de winter en zelfs een omgekeerd effect gaan optreden in de lente. Een andere hypothese die ik had was dat toch een buitentemperatuur wordt meegenomen voor de GoM en mijn terugritten meestal in de avond zijn waarbij de temperaturen aanmerkelijk lager liggen. Maar dan zou ik dat effect ook gisterenavond gezien moeten hebben; rond middernacht was de temperatuur echt flink gedaald ten opzichte van die bij het inpluggen rond 19u en toch was de GoM juist
gestegen.
In een vervolg wil ik dit in zijn geheel herhalen en via de OBD data loggen waarbij ik de "BMS kWh charged" en ook de "BMS SoC %" (is anders dan "Display SoC %") bij ga houden. Idealiter ook dat ik dan net nog wat dieper thuis aankom met <10% SoC en dan helemaal tot 100% laden. Met de aanname dat die kWh-charged absoluut is kan er een betere conclusie worden getrokken.
Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet precies; aangezien ik geen laadpaal thuis heb en even een tweede telefoon met CarScanner moet zien te regelen ofzoiets. Ik heb ook wel Home Assistant en zou de Kia Connect integratie aan kunnen slingeren, maar dat is hiervoor van beperkte waarde aangezien die niet voorziet in die data uit de OBD. ZIt ook wel te denken aan een evDash nog steeds.
[
Voor 1% gewijzigd door
gertvdijk op 15-10-2024 21:05
. Reden: typo range anxiety, duidelijker ervaringsvoorbeeld, typo temperatuur ]