Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:02

timovd

Voorsprong door techniek

@V-8 maar heb je ook daadwerkelijk continu met 7,2kW geladen? Bij een lager vermogen, verwacht ik en hoger verlies i.v.m. standbyverbruik.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-09 12:27
V-8 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:42:
Naar aanleiding van de posts over laadverliezen:

Vannacht mijn e-Niro (AC, 7.2kW) geladen van 2% naar 100%.

- Je zou verwachten (98% * 64kWh) = 62,7kWh.
- Daadwerkelijk geladen: 68,0kWh
- Verlies = (68,0 - 62,7) = 5,3kWh
- Verliespercentage 5,3kWh / 68,0 kWh = 7,8%
2%, ben je gelijk maar begonnen met limieten uittesten om jezelf meer comfortabel te maken met de lagere percentages? :D

ps. ik heb dat wel bewust gedaan vrij vroeg, maar niet na 2/3 dagen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Suicyder op 11-10-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:35

Dat is aan de ondergrens van wat ik meet, maar het kan, zeker als je zoveel kWh laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
timovd schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:47:
@V-8 maar heb je ook daadwerkelijk continu met 7,2kW geladen? Bij een lager vermogen, verwacht ik en hoger verlies i.v.m. standbyverbruik.
Dit is het verlies over de hele sessie en het komt overeen met wat ik meet. Hoe korter de sessie, hoe hoger het verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-09 15:43

V-8

timovd schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:47:
Vermogen zat meestal rond de 6.7kW.
De dips aan het begin komen door de load balancing (ik heb maar 1x35A hoofdaansluiting)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBnt8jwUPjcqRS69eWjwgDJSGj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iFQgjtOc6GB0B8lsnsLqsREW.png?f=fotoalbum_large
Suicyder schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:50:
[...]

2%, ben je gelijk maar begonnen met limieten uittesten om jezelf meer comfortabel te maken met de lagere percentages? :D
Haha, ja hoor, daar ben ik niet zo bang voor! Heb mijn vorige EV wel eens tot 0% / 0km leeggereden, en toen moest ik nog een paar kilometer zelfs.
(ja, ik weet dat dit niet zo goed is voor de accu :P )

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
V-8 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:52:
[...]

Haha, ja hoor, daar ben ik niet zo bang voor! Heb mijn vorige EV wel eens tot 0% / 0km leeggereden, en toen moest ik nog een paar kilometer zelfs.
Let wel dat bij de e-Niro 0% ook werkelijk 0% schijnt te zijn (zie tests Björn Nijland), dus niet als bij een Tesla dat er dan nog iets over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Suicyder schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Let wel dat bij de e-Niro 0% ook werkelijk 0% schijnt te zijn (zie tests Björn Nijland), dus niet als bij een Tesla dat er dan nog iets over is.
Dankje, ja dat geloof ik.. Ik kreeg al de melding in de trant van 'accuspanning laag'
Dus niet alleen de SoC maar ook de accuspanning zelf was laag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:54
V-8 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:52:
[...]

Vermogen zat meestal rond de 6.7kW.
De dips aan het begin komen door de load balancing (ik heb maar 1x35A hoofdaansluiting)

[Afbeelding]

[...]

Zie dat jij het laatste stuk inderdaad minder snel gaat laden over het laatste half uur? Dacht dat ik dat bij ons niet zag, maar ik laad ook maar zelden tot 100% Staat me alleen bij dat ik verbaasd heb zitten kijken dat hij bij ons tot de laatste 10 minuten bijna volle bak (nouja, afgestopt op 10 A per fase) door blijft laden.

[ Voor 22% gewijzigd door gjcvro op 11-10-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

gjcvro schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:02:
[...]

Zie dat jij het laatste stuk inderdaad minder snel gaat laden over het laatste half uur? Dacht dat ik dat bij ons niet zag, maar ik laad ook maar zelden tot 100% Staat me alleen bij dat ik verbaasd heb zitten kijken dat hij bij ons tot de laatste 10 minuten bijna volle bak (nouja, afgestopt op 10 A per fase) door blijft laden.
Idd! Bij mijn Opel laadde hij ook tot bijna op het laatst gewoon met het max. vermogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:13

Is eigenlijk wel officieel vastgesteld dat de accucapaciteit bij 100% vol exact 64,0 kWh is? Stel dat het 65 is dan heb je op papier al weer minder verlies.
In een brandstoftank kun je vaak ook wel wat liters meer kwijt dan opgegeven als je hem helemaal aftopt en helemaal leeg hebt gereden. Heb wel eens 37 liter in een 35 litertank gestopt, die 2 liter is dan geen "tankverlies" ;)

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-10-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@CyBeRSPiN
Net een dergelijke gedachte zat ik ook te spelen. Maar ik ben bang dat we dat zelf niet vast kunnen stellen.

Hoeveel is de héle accu eigenlijk? Iets van 66,5 kWh totaal? Als je het daarop terugrekent, hoe komen de verliezen dan uit? Wordt het dan meer lineair?

[ Voor 38% gewijzigd door Hippe Lip op 11-10-2024 09:28 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:30:
[...]

@multikoe
Oh, als het over het laatste stukje van je accu gaat…
Regelmatig vergelijk ik GoM met nog te rijden afstand op de navigatie. Vooral als ik naar verwachting met maar een paar %% thuis ga komen. Dan is, bij een rit van bv 140 km, het verschil tussen GoM en nog te rijden afstand zo’n 30 km. Dat is het grootste deel van de rit behoorlijk constant. Maar tegen het einde, zeker als er minder dan 40km op de GoM staat, gaat de GoM harder omlaag. Dan neemt bij 10 gereden kilometers de GoM met soms wel 15 km af.
Dit verschijnsel heb ik echt regelmatig waargenomen.

Geldt dit ook als bewijs?
Welke GoM bedoel je? Er zijn er eigenlijk 2 in mijn beleving ;-)

- 1 op het instrumentarium, achter het stuur.
- 1 op het infotainmentsysteem, in menu 'EV'

Deze wijken af van elkaar. In ieder geval gaf gisteren bij mij de GoM op het instrumentarium (---) aan, terwijl de GoM op het infotainment nog 12km aangaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Is eigenlijk wel officieel vastgesteld dat de accucapaciteit bij 100% vol exact 64,0 kWh is? Stel dat het 65 is dan heb je op papier al weer minder verlies.
Goed punt. Van wat ik me herinner is er boven de 64 kWh nog iets van 2.5 kWh over. Dus de totale capaciteit zou iets van 67 kWh zijn. Dat is een verschil van 5% en dat zou betekenen dat een verlies van 10% eigenlijk 9.5% is. Het maakt dus niet zo heel veel uit (als mijn aanmames kloppen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-09 17:23
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:16:
@Hippe Lip ja inruil prijs. Maar ik vraag me af of ik beter af ben privé verkoop. Het is wel echt nog een goede auto, maar wel met kilometers. Nee ik wil wel echt een e-niro, maar baal beetje van deze inruilprijs.
Wees blij dat ze hem nog willen inruilen.
Ik heb zelf een diesel op geel kenteken en die is niet te verkopen particulier en inruilen probeer ik geeneens.
De Prius moet particulier zeker meer opbrengen, kijk maar eens wat de prijzen zoal zijn en het zijn superbetrouwbare auto’s.
Maar een Niro is net weer een stapje vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:20

J8S

multikoe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Goed punt. Van wat ik me herinner is er boven de 64 kWh nog iets van 2.5 kWh over. Dus de totale capaciteit zou iets van 67 kWh zijn. Dat is een verschil van 5% en dat zou betekenen dat een verlies van 10% eigenlijk 9.5% is. Het maakt dus niet zo heel veel uit (als mijn aanmames kloppen...)
Hoe bereken je die?

Je kunt ook zeggen dat je in plaats van 98% van 64 kWh, eigenlijk 98% van 67 kWh volgeladen hebt. Dan kom je dus op een daadwerkelijk geladen hoeveelheid van 65,66 kWh uit.

68 - 65,66 = 2,34 kWh, 2,34 / 68 maal 100 is 3,44% laadverlies.

Is dat te volgen of maak ik een denkfout ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

J8S schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:48:
[...]
Je kunt ook zeggen dat je in plaats van 98% van 64 kWh, eigenlijk 98% van 67 kWh volgeladen hebt.
Daar maak je een denkfout, lijkt me.

Je auto geeft -denk ik- het percentage aan van het bruikbare deel van de accu. Daar zit de reserve onder- en bovenaan niet bij lijkt me, want die zit er om de accu te beschermen te diep ontladen en te ver laden (écht 100%).

98% op het display is dan 98% van 64 kWh = 62,7 kWh.
En 62,7 kWh is 93,6% van 67 kWh.

Op die manier zou ik de berekeningen aanpassen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:08
Suicyder schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Hier persen er nog 3 km uit.....
https://youtu.be/OWSni5-GNo0?si=nLyiNWLhLk3jlD3n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Daar maak je een denkfout, lijkt me.

Je auto geeft -denk ik- het percentage aan van het bruikbare deel van de accu. Daar zit de reserve onder- en bovenaan niet bij lijkt me, want die zit er om de accu te beschermen te diep ontladen en te ver laden (écht 100%).

98% op het display is dan 98% van 64 kWh = 62,7 kWh.
En 62,7 kWh is 93,6% van 67 kWh.

Op die manier zou ik de berekeningen aanpassen.
Ik ga wel uit van minstens 64 kWh bruikbaar eigenlijk, en nog een onbekende buffer aan de bovenkant. Dat er een buffer zit is al wel duidelijk volgens mij.
Tesla heeft dat bijvoorbeeld niet, en bij sommige accu-types (niet LFP) laadt die daarom standaard tot max 90% op om de accu te beschermen, maar staat het wel toe om incidenteel de hele accu vol te laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 21:03

GerkeP

Vragen mag altijd........

Iedereen veel plezier, ik rijd sinds maandag in een EV6
Mocht er nog iemand belang hebben bij een set rubbermatten voor de e-Niro, die heb ik nog over, af te halen in Kollum

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oy0mSSRDMrmMgcici1YhClWyQrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEUiZI46i8taTPFqyzXxlIS6.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:14:
[...]

Ik ga wel uit van minstens 64 kWh bruikbaar eigenlijk, en nog een onbekende buffer aan de bovenkant. Dat er een buffer zit is al wel duidelijk volgens mij.
Tesla heeft dat bijvoorbeeld niet, en bij sommige accu-types (niet LFP) laadt die daarom standaard tot max 90% op om de accu te beschermen, maar staat het wel toe om incidenteel de hele accu vol te laden.
EV database gaat uit van
:Accu / Tractiebatterij Capaciteit * 67.5 kWh, Capaciteit Bruikbaar 64.0 kWh

https://ev-database.org/nl/auto/1338/Kia-e-Niro-64-kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Nou, sinds Musk zich steeds meer met Trump bezig houdt, gaat het snel achteruit met Tesla:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxmjN5kdR6VRpBt2yOzN0FgxIu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJCNgRgvzdtNBMoUONoGUoAj.jpg?f=fotoalbum_large

Maarruh, ik heb bij de Tesla laders wel erg vaak dat het laden niet wil starten. Deze reis bij alle twee de laadplekken een of twee palen moeten opschuiven omdat het gewoon niet wilde.
Ik heb nu deze zomer bij ongeveer 6 Tesla laders gestaan en bij 4 keer lukte het pas na een tweede of derde zuil op te schuiven. Dit heb ik bij andere aanbieders niet.
Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
bnwgraaf schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:11:
Nou, sinds Musk zich steeds meer met Trump bezig houdt, gaat het snel achteruit met Tesla:
[Afbeelding]
Holy crap, waar is dit dan....
Maarruh, ik heb bij de Tesla laders wel erg vaak dat het laden niet wil starten. Deze reis bij alle twee de laadplekken een of twee palen moeten opschuiven omdat het gewoon niet wilde.
Ik heb nu deze zomer bij ongeveer 6 Tesla laders gestaan en bij 4 keer lukte het pas na een tweede of derde zuil op te schuiven. Dit heb ik bij andere aanbieders niet.
Herkent iemand dit?
Zelf weinig tot geen problemen gehad met Tesla SuCs met mijn e-Niro, soms dat hij op 34-37 kW blijft hangen maar dan is de ventilator in de laadpaal defect (kan je melden in de app). Verder vorig jaar en dit jaar de zomervakanties goed en zonder issues gebruik kunnen maken van de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-09 19:57
[Afbeelding]

Herkent iemand dit?
Lijkt me meer het Milton effect dan dat Trump er iets mee te maken zou hebben.

met laden bij SUC zonder Tesla geen ervaring, met Tesla tot nog toe altijd simpel: stekker erin en gaan (plug and charge).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02

Herkent iemand dit?
Afgelopen zomervakantie 9 keer bij Tesla geladen, 1 sessie werd na enkele minuten afgebroken, 1 keer moest ik de auto verplaatsen (stekker stond denk ik teveel onder trekspanning) en 1 keer had ik 2 pogingen nodig om het laden te laten starten.

Alle "problemen" bij de terugreis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Lijkt me niet specifiek Tesla, bij Ionity heb ik ook wel eens dat de e-Niro de sessie niet wil starten en ik soms na een paar pogingen een andere zuil probeer.

offtopic:
@eltron ik denk niet dat er veel Poolse vrachtwagens in Florida rondrijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Okay, misschien iets in combinatie met mijn e-Niro, maar ik heb het bij laders van andere aanbieders veel minder vaak problemen.

De foto was een vervallen laadplek van Tesla waar ze ondertussen waren begonnen met een renovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:22
[Afbeelding]

Herkent iemand dit?
@bnwgraaf
Nee, dat herken ik niet. Alleen in Duitsland nabij Bremen een ouder station (met twee laadkabels per zuil, en als er iemand naast je komt staan zakt de laadsnelheid naar 50%). Daar was een laadpaal die het niet deed. Een andere auto, net na mijn poging kon wel laden, maar klaagde over « langzaam ».
Ook voor de Etron geen problemen met de nieuwere stations.
Heerlijke laadstations, en voordelig . Alleen jammer dat er geen faciliteiten bij zijn vaak.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ondertussen zijn we na een kleine 1300 km in Zuid Frankrijk aangekomen.
Weer genoten van deze heerlijke reisauto!
Laden ging prima (al moesten de Tesla laders af en toe een nieuw zetje krijgen)

En ondertussen nu dus lange afstanden met mijn nieuwe Continental AllSeasonContact 2 gereden en die bevallen heel erg goed!
Wat een rustige, comfortabele banden zijn dat! Heerlijk stil, maar het voelt ook comfortabeler aan dan mijn oude banden! Alsof je bent overgestapt van een bureaustoel met plastic wieltjes naar eentje met rubberen wieltjes. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@bnwgraaf Welke banden had je hiervoor?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Toen ik de auto in Duitsland kocht, zaten er Falken EuroAllSeason op. Hoewel deze er in diverse tests nog niet eens zo slecht uitkomen, zou het niet mijn eigen keuze geweest zijn.

Ze reden op zich prima en hoewel het aantal mm profiel nog altijd ongeveer 3 mm was, waren de achterbanden ondertussen aardig gecupt.

[ Voor 16% gewijzigd door bnwgraaf op 12-10-2024 07:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
bnwgraaf schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:02:
Ondertussen zijn we na een kleine 1300 km in Zuid Frankrijk aangekomen.
Weer genoten van deze heerlijke reisauto!
Laden ging prima (al moesten de Tesla laders af en toe een nieuw zetje krijgen)

En ondertussen nu dus lange afstanden met mijn nieuwe Continental AllSeasonContact 2 gereden en die bevallen heel erg goed!
Wat een rustige, comfortabele banden zijn dat! Heerlijk stil, maar het voelt ook comfortabeler aan dan mijn oude banden! Alsof je bent overgestapt van een bureaustoel met plastic wieltjes naar eentje met rubberen wieltjes. :-)
Als je de verschillende berichten hier zo leest zou er eigenlijk een keer een Tweakers Niro EV banden meeting moeten worden georganiseerd zodat iedereen zelf kan horen welke band nu eigenlijk het meest stil is in een Niro EV/e-Niro.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:30
13art schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Als je de verschillende berichten hier zo leest zou er eigenlijk een keer een Tweakers Niro EV banden meeting moeten worden georganiseerd zodat iedereen zelf kan horen welke band nu eigenlijk het meest stil is in een Niro EV/e-Niro.
Ik denk dat nieuwe ongecupte banden stiller zijn dan gebruikte banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
ASW1 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Ik denk dat nieuwe ongecupte banden stiller zijn dan gebruikte banden.
Tenzij je hele slechte nieuwe banden hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Banden doen heel veel voor de beleving. (en rijeigenschappen, kon ooit driften met een voorwielaangedreven auto, omdat de achterbanden de helft minder grip hadden dan de voorbanden)

De set winterwielen (KLEBER krisalp hp3) die we hebben voor de niro zijn ook veelal stiller behalve bij een bepaald snelheid op de snelweg gaan ze soort van zingen, geen idee waarom, maar is op te lossen door harder of zachter te rijden ;-)

Als het goed is komen er eind oktober 2 verse op, want de voorbandjes zijn op (45k) en achter begint het cuppen nu wel hoorbaar te worden, dus wellicht gaan die naar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
13art schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

Tenzij je hele slechte nieuwe banden hebt ;)
Ik zou in een vergelijking alleen nieuwe banden met andere nieuwe banden willen
13art schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

achter begint het cuppen nu wel hoorbaar te worden, dus wellicht gaan die naar voor.
Links-rechts omdraaien!

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 12-10-2024 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Dat heb ik inderdaad eerst gedaan. Later ze alsnog naar voren gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Als de banden een draairichting hebben zal dat niet veel uitmaken denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
gjcvro schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:45:
[...]

Als de banden een draairichting hebben zal dat niet veel uitmaken denk ik?
Dan kun je ze niet rechts-links verwisselen omdat daardoor de draairichting omkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
ASW1 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:49:
[...]

Dan kun je ze niet rechts-links verwisselen omdat daardoor de draairichting omkeert.
Kan wel, maar dan moet je ze van de velg afhalen enz enz, met 0 effect. Vandaar dat bij het advies links rechts wisselen wel een waarschuwing hoort ivm draairichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
gjcvro schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Kan wel, maar dan moet je ze van de velg afhalen enz enz, met 0 effect. Vandaar dat bij het advies links rechts wisselen wel een waarschuwing hoort ivm draairichting.
Ik ging er voor het gemak even van uit dat je ze op de velg laat zitten, anders is het idd sowieso zinloos omdat de draairichting dan niet verandert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Na ruim 5 jaar is het nu ook mij overkomen. Auto opeens helemaal dood. Oftewel 12V accu leeg.
En heel onverwacht, geen enkel signaal gehad. Recent nog een beurt; garage zegt hier niets over.
Ik had de auto voor de deur gezet en moest even paar minuten op iemand wachten waarbij ik de auto uit had gezet om niet voortdurend die vervelende meldingen over leeglopende accu te krijgen.
De passagier stapt in, ik wil weg rijden; niet dus. helemaal niets meer.
Met startkabels wel aan de gang gekregen en poosje bijgeladen door de auto met motor aan te laten staan.
Nu maar een Varta besteld en voor de tussentijd een jumpstarter in de auto voor het geval dat...

Zwak punt die accu, zoals hier al vaak gemeld. Gemiddeld zou een 12V auto-accu ca. 6 jaar meegaan leert mij een rondje surfen. Dat heeft ie dus niet gehaald, maar wel wat langer dan aantal andere Tweakers hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:13:
Na ruim 5 jaar is het nu ook mij overkomen. Auto opeens helemaal dood. Oftewel 12V accu leeg.
En heel onverwacht, geen enkel signaal gehad. Recent nog een beurt; garage zegt hier niets over.
Ik had de auto voor de deur gezet en moest even paar minuten op iemand wachten waarbij ik de auto uit had gezet om niet voortdurend die vervelende meldingen over leeglopende accu te krijgen.
Met startkabels wel aan de gang gekregen en poosje bijgeladen door de auto met motor aan te laten staan.
Nu maar een Varta besteld en voor de tussentijd een jumpstarter in de auto voor het geval dat...

Zwak punt die accu, zoals hier al vaak gemeld. Gemiddeld zou een 12V auto-accu ca. 6 jaar meegaan leert mij een rondje surfen. Dat heeft ie dus niet gehaald, maar wel wat langer dan aantal andere Tweakers hier.
Ruim 5 jaar is nog niet eens zo heel erg slecht toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
bnwgraaf schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:29:
[...]

Ruim 5 jaar is nog niet eens zo heel erg slecht toch?
Nee, in vergelijking tot anderen niet.
En wat dat betreft beklaag ik mij niet. Maar ben wel verrast door het plotselinge optreden. Gelukkig voor mijn huisdeur.
Voor hetzelfde geld was het weet ik waar geweest. En je kunt opeens niet meer voor of achteruit bij wijze van spreken, terwijl dat enkele minuten daarvoor nog geen enkel probleem was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02

Waarom zou je 'm niet gewoon volledig aan laten staan?

Het voelt in eerste instantie wat tegenstrijdig maar werkt prima. Ik moet vaak even wachten als ik op werk parkeer voor ik naar binnen kan. Niro gewoon niet uitzetten werkt het best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1

Oh dat is ook toevallig omdat ik laatst vroeg naar de ervaringen daarover en je toen reageerde.
eltron schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:11:
[...]

Ik behoor niet tot die categorie, bij mij is de 12V accu nooit vervangen en ik heb er de afgelopen 5 jaar en 150k km nooit problemen mee gehad.
Ik ga er danook van uit dat hij nog jaren mee kan. Ook al kan het bij mij natuurlijk ook plotseling voorbij zijn. Dan kijken we vandaar weer verder. Garantie is toch voorbij.
De mijne is nu (denk ik) 4,5 jaar oud.
Krijg binnenkort een grote beurt en hoop dan te horen of de boordaccu al eens is vervangen of niet.
Zo nee dan ga ik hem preventief vervangen. Liever iets te vroeg dan ergens stil te komen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan

Precies zo heb ik het dus ook gehad @eltron
Geheel onverwacht, geen enkel signaal vooraf. Bij mij zelfs zo dood dat de booster helemaal leeggetrokken werd en de auto niet meer zo te starten was.
Ik denk dat, omdat, zoals bij dinosap voertuigen, we deze accu niet belasten om te starten, we het ook minder goed aan kunnen zien komen. Als het starten van een benzine of dieselmotor moeilijker gaat, namelijk toerental lager wordt en dus voel je het aankomen.
In de EV blijft de accu functioneren tot de laatste “snik”.
Maar 5 jaar voor de originele accu is toch redelijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
ASW1 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:07:
[...]

Oh dat is ook toevallig omdat ik laatst vroeg naar de ervaringen daarover en je toen reageerde.

[...]

Krijg binnenkort een grote beurt en hoop dan te horen of de boordaccu al eens is vervangen of niet.
Zo nee dan ga ik hem preventief vervangen. Liever iets te vroeg dan ergens stil te komen staan.
@ASW1
Preventief vervangen is een prima zet hoor. De accu geeft het volledig onvoorspelbaar op in een klap. En (bij mij tenminste) als je het echt niet kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 00:06

Je weet dat je hier schrijft dat een accu ook maar 2 jaar kan meegaan? Als daar tegenover staat dat sommige accu's 10 jaar mee gaan. Dan krijg je ook een gemiddelde van 6 jaar.

Maar alles valt wel een beetje samen met de grootte van de accu. Een kleine accu zal waarschijnlijk sneller op zijn dan een grote accu. De capaciteit van de accu neemt namelijk langzaam af en bij een kleine accu merk je dat sneller.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ik rij al best lang auto's voor een periode van 4 tot 5 jaar, en daarbij nooit een accuprobleem gehad. De vorige, niro hev, ook niet, de huidige tikt net jaar 3 aan. Afgelopen zomer wel voor de 2e keer de accu van de ice auto vervangen, in 15 jaar tijd. Die was inderdaad al een tijd merkbaar slechter aan het worden, maar daarna onverwacht toch ineens helemaal dood. Natuurlijk 2 avonden voor vertrek richting vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
EVfan schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 07:39:
[...]

Precies zo heb ik het dus ook gehad @eltron
Geheel onverwacht, geen enkel signaal vooraf. Bij mij zelfs zo dood dat de booster helemaal leeggetrokken werd en de auto niet meer zo te starten was.
.......
Dat had ik ook, maar daarvoor heeft de 1000A GB40 (Noko) jumpstarter een booster knop, waarbij je overigens wel extra voorzichtig moet doen, omdat dan wat veiligheidschecks worden overgeslagen.
Maar zonder booster knop lukte ook niet meer, met ging het als de brandweer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-09 17:23
gjcvro schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:38:
Ik rij al best lang auto's voor een periode van 4 tot 5 jaar, en daarbij nooit een accuprobleem gehad. De vorige, niro hev, ook niet, de huidige tikt net jaar 3 aan. Afgelopen zomer wel voor de 2e keer de accu van de ice auto vervangen, in 15 jaar tijd. Die was inderdaad al een tijd merkbaar slechter aan het worden, maar daarna onverwacht toch ineens helemaal dood. Natuurlijk 2 avonden voor vertrek richting vakantie.
Ik denk dat een accu niet zomaar opeens “dood” kan gaan, het voltage zal langzaam zakken en dan houdt het een keer op. Je kunt het ondervangen door een voltmeter in de 12 Volt aansluiting te doen en dan kun je het voltage in de gaten houden en de accu op tijd vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
RonaldPr schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Ik denk dat een accu niet zomaar opeens “dood” kan gaan, het voltage zal langzaam zakken en dan houdt het een keer op. Je kunt het ondervangen door een voltmeter in de 12 Volt aansluiting te doen en dan kun je het voltage in de gaten houden en de accu op tijd vervangen.
Nouja, de ene week kan ik de auto nog gewoon starten, de andere week niet eens meer de centrale vergrendeling bedienen. Dus 'ineens' is wel wat anders dan hier eerder beschreven, stoppen en niet meer starten, maar toch. Komt er op neer dat er een soort klif is waardoor de accu in relatief korte termijn van "functioneren" naar "kaduuk" kan gaan. En ik denk hoe kleiner de belasting van de accu hoe kleiner dat tijdsbestek zal zijn, je kunt wat langer op het randje van de klif lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
bnwgraaf schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Dat had ik ook, maar daarvoor heeft de 1000A GB40 (Noko) jumpstarter een booster knop, waarbij je overigens wel extra voorzichtig moet doen, omdat dan wat veiligheidschecks worden overgeslagen.
Maar zonder booster knop lukte ook niet meer, met ging het als de brandweer!
Ja die Noko apparaten zijn super (garages en ANWB gebruiken die ook). Ik heb een eenvoudiger ding, zonder “turbo”. Werkt eigenlijk altijd, behalve die ene keer.
De ANWB wegenwachter meette de klemspanning, 0,5V 8)7
Hij kreeg er ook niks meer in met zijn zware lader en vermoedde dat ergens tussen de cellen een brug kapot gegaan was.
Had heel toevallig ook nog de juiste accu bij zich. Mazzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
RonaldPr schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

@RonaldPr
Nou met een uitzondering.
De cellen kunnen en zullen langzaam achteruit gaan, maar toch komt het regelmatig voor dat er ergens in de constructie een breuk optreedt en de klemspanning in een klap naar heel laag zo niet nul gaat. Dat was bij mij het geval.
Toen ik met een lege accu stond vertelde de wegenwachter dat hij dit, totaal falen van het ene op het andere moment en klemspanning heel laag, en niet meer te laden, toch regelmatig ziet. Wellicht is de mechanische bevestiging van de elektrische verbindingen in de Kia originele accu niet best?
En hij vertelde ook dat de EV accu’s vaker defect raken dan je zou verwachten voor die lage belasting die ze ondergaan.

[ Voor 4% gewijzigd door EVfan op 13-10-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik kijk toevallig net naar het geplande onderhoud van een elektrische Renault Zoe.
Wat schetst mijn verbazing naast het gebruikelijke 'interieurfilter vervangen' en 'remvloeistof vervangen' staat daar ook '12V accu vervangen'. Preventief dus.

Denk inderdaad dat bij een ICE een zwakke accu zich aankondigt en je daardoor vaak aan stilvallen ontsnapt, maar bij een BEV ga je kennelijk net zo lang door totdat de accu helemaal in elkaar klapt.
Eigenlijk zou er iets van een monitoring in moeten zitten die de batterijspanning in de gaten houdt en tijdig waarschuwt wanneer de accu slecht wordt. Maar misschien is dat niet goed te voorspellen, in ieder geval lijkt het alsof dit niet merkgebonden is.
Als je niet stil wilt vallen is elke 4 jaar vervangen nog niet zo'n slecht idee.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXr2lkFGjhV6zMcHk70q798_mGQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u2SGKNzns8TqO8HACZvZcuGV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ASW1 op 13-10-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
ASW1 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:07:
[...]

[...]
Ja bijzonder is het wel.
toen ook wel gemeld dat ik geen last had en het wel aan zou kijken tot het ook een keer mis zou gaan. niet wetend\verwachtend dat dit zo snel zou zijn.

Overigens vandaag en gisteren verder geen problemen meer. Jumpstarter niet nodig gehad (en de nieuwe accu komt maandag pas). en zo'n jumpstarter kost ook geen drol en zorgt er wel voor dat je altijd weg kunt, ook als je 12V batterij er mee stopt.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 13-10-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
eltron schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:35:
[...]
de nieuwe accu komt maandag pas
Ik neem niet aan dat de accu onder de 7j. garantie valt?
En hoeveel km heeft die van jou eigenlijk gelopen?

Heb net mijn accu bestudeerd, geen datum te vinden maar merk 'Rocket' en made in Korea dus ik ga er van uit dat dit dan de originele nog is.
In dat geval 4,5 jaar oud en 125k gelopen.
Zo'n jumpstarter aanschaffen heb ik ook aan zitten denken, maar dan moet je als hij kapot gaat alsnog een nieuwe accu kopen. Voor 7 tientjes haal je een nieuwe Varta en dan kun je die jumpstarter laten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
ASW1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:26:
[...]

Heb net mijn accu bestudeerd, geen datum te vinden maar merk 'Rocket' en made in Korea dus ik ga er van uit dat dit dan de originele nog is.
Zo'n jumpstarter aanschaffen heb ik ook aan zitten denken, maar dan moet je als hij kapot gaat alsnog een nieuwe accu kopen. Voor 7 tientjes haal je een nieuwe Varta en dan kun je die jumpstarter laten zitten.
Maar als je ergens op bezoek bent en je komt niet meer thuis omdat je 7 tientjes wilde besparen dan baal je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:03:
[...]

Maar als je ergens op bezoek bent en je komt niet meer thuis omdat je 7 tientjes wilde besparen dan baal je wel.
Of je zet er gewoon na 4/5 jaar een nieuwe in. Dan hoef je die 7 tientjes ook niet uit te geven aan een jumpstarter. Als je met een jumpstarter aan de slag moet kun je ws de accu ook (binnenkort) afschijven.

Maar het blijft een gok. Als je nog meer voertuigen hebt kan zo'n jumpstarter juist handig zijn, of precies overbodig omdat je daar stroom kunt 'lenen'.

[ Voor 15% gewijzigd door gjcvro op 13-10-2024 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
ASW1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:26:
[...]

garantie boordaccu is maar 2 jaar.
en ruim 150k km gereden.

Jumpstarter is altijd handig, ook bij nieuwe accu kan je overkomen dat er iets is wat hem leegtrekt. En je kunt hem ook als reguliere powerbank gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:11:
[...]

Of je zet er gewoon na 4/5 jaar een nieuwe in. Dan hoef je die 7 tientjes ook niet uit te geven aan een jumpstarter. Als je met een jumpstarter aan de slag moet kun je ws de accu ook (binnenkort) afschijven.

Maar het blijft een gok. Als je nog meer voertuigen hebt kan zo'n jumpstarter juist handig zijn, of precies overbodig omdat je daar stroom kunt 'lenen'.
jumpstarter was 3 tientjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:39:
[...]

jumpstarter was 3 tientjes..
Ah, ik las dat de jumpstarter 7 tientjes was. Dan is het nog wel een interessante aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

Het nadeel is alleen dat bij een aantal mensen voor die tijd de accu al begeeft. Ik moet wel bekennen dat ik zelf ook geen jumpstarter in mijn auto heb. Ik zou dan de pechhulp moeten inschakelen. Als daar enige kosten aan verbonden zijn dan is dat voor de leasemaatschappij omdat ik de auto lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Een groot voordeel van een jumpstarter is ook dat het niet uitmaakt hoe of waar je auto staat.
Toen bij mij de accu de geest gaf, stond de auto onder de carport met de kont naar de straat. Dus ik kon daar met geen mogelijkheid met een andere auto bij komen of had wel heel erg lange laadkabels nodig gehad!

Probeer een e-Niro met een lege 12V accu maar eens van zijn plaats te krijgen! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ASW1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:33:
Eigenlijk zou er iets van een monitoring in moeten zitten die de batterijspanning in de gaten houdt en tijdig waarschuwt wanneer de accu slecht wordt. Maar misschien is dat niet goed te voorspellen, in ieder geval lijkt het alsof dit niet merkgebonden is.
Die 12V spanning wordt constant gemeten, de auto doet er niet zoveel mee, anders dan waarschuwen als hij te laag wordt. Maar kennelijk dan toch net te laat.
Ik lees met mijn HomeAssistant de 12V spanning elke vier uur uit en heb dus een mooi en volledig overzicht over de prestaties van mijn 12V batterij. Ik ga er van uit dat ik wel vreemd gedrag zal gaan zien voordat hij er echt tussenuit piept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:00:
Een groot voordeel van een jumpstarter is ook dat het niet uitmaakt hoe of waar je auto staat.
Toen bij mij de accu de geest gaf, stond de auto onder de carport met de kont naar de straat. Dus ik kon daar met geen mogelijkheid met een andere auto bij komen of had wel heel erg lange laadkabels nodig gehad!

Probeer een e-Niro met een lege 12V accu maar eens van zijn plaats te krijgen! :-)
Ik heb gewoon een goedkoper 12V acculader bij me. Je hoeft de boel namelijk niet met hoog vermogen te starten, feitelijk heb je alleen 12V spanning op het circuit nodig om de auto aan te kunnen zetten. Het verder doorladen kan dan via de HV batterij gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:07:
[...]

Ik heb gewoon een goedkoper 12V acculader bij me. Je hoeft de boel namelijk niet met hoog vermogen te starten, feitelijk heb je alleen 12V spanning op het circuit nodig om de auto aan te kunnen zetten. Het verder doorladen kan dan via de HV batterij gebeuren.
Ja precies, daarom hoeft een jumpstarter ook niet zo veel capaciteit te hebben!

Maar je hebt het over een 12 V lader, dan heb je wel voeding nodig, of is dat er eentje met ingebouwde accu (= jumpstarter?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:00:

Thuis staat er wel een hele dikke 12v accu, dus dat is niet zo'n punt. Onderweg is wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:12:
[...]

Ja precies, daarom hoeft een jumpstarter ook niet zo veel capaciteit te hebben!

Maar je hebt het over een 12 V lader, dan heb je wel voeding nodig, of is dat er eentje met ingebouwde accu (= jumpstarter?)
Nee, ik kan mezelf dus alleen helpen als ik ergens in de buurt van een stopcontact ben. Langs de weg zal ik hulp moeten roepen, maar ik ga er van uit dat als ik stil sta, dat ergens bij een huis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:06:
[...]

Ah, ik las dat de jumpstarter 7 tientjes was. Dan is het nog wel een interessante aankoop.
https://www.action.com/nl-nl/p/3009200/nor-tec-multifunctionele-jumpstarter/

Geschikt voor benzinemotor tot 4 liter en diesel tot 2 liter (cilinderinhoud).

EV heeft zelfs geen cilinders dus lukt altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:12:
[...]

https://www.action.com/nl-nl/p/3009200/nor-tec-multifunctionele-jumpstarter/

Geschikt voor benzinemotor tot 4 liter en diesel tot 2 liter (cilinderinhoud).

EV heeft zelfs geen cilinders dus lukt altijd :)
Nee, maar mijn meest humeurige voertuig is een 2,4 liter driecilinder met een hekel aan kou. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:27:
[...]

Nee, ik kan mezelf dus alleen helpen als ik ergens in de buurt van een stopcontact ben. Langs de weg zal ik hulp moeten roepen, maar ik ga er van uit dat als ik stil sta, dat ergens bij een huis is.
Ben bang dat dit helaas niet gaat lukken met een lader. Punt is namelijk dat die accu naar z’n grootje is, dat er minstens één cel kaduuk is. Dan heb je even wat meer power nodig om de accu weer naar de 12V te tillen en of dat gaat lukken met een gewone acculader…?
Bovendien zul je, ALS het al lukt, eerst een hele poos (>=1 uur?) moeten wachten tot die lader er voldoende energie in gepompt gedruppeld heeft. Dan is een jumpstarter toch echt een stuk sneller.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 19:28
[...]

ik was de 4e keer in eerste jaar pechhulp wel beu elke keer 1 uur wachten; daarnaast kun je een jumpstarter ook makkelijk meenemen in een andere auto. Ik ga nooit meer zonder op pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Vaevictis_ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 23:18:
[...]

ik was de 4e keer in eerste jaar pechhulp wel beu elke keer 1 uur wachten; daarnaast kun je een jumpstarter ook makkelijk meenemen in een andere auto. Ik ga nooit meer zonder op pad.
Kan me daar 100% in vinden als het me ook zou overkomen. Maar tot nog toe gedraagt de auto zich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:45:
[...]

Ben bang dat dit helaas niet gaat lukken met een lader. Punt is namelijk dat die accu naar z’n grootje is, dat er minstens één cel kaduuk is. Dan heb je even wat meer power nodig om de accu weer naar de 12V te tillen en of dat gaat lukken met een gewone acculader…?
Bovendien zul je, ALS het al lukt, eerst een hele poos (>=1 uur?) moeten wachten tot die lader er voldoende energie in gepompt gedruppeld heeft. Dan is een jumpstarter toch echt een stuk sneller.
Hmmm. Misschien toch maar eens overwegen. Tot nu toe (3 jaar) gedraagt de accu zich nog voorbeeldig dus met mijn kortzichtige blik denk ik dan: "zal wel meevallen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
multikoe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 06:11:
[...]

Hmmm. Misschien toch maar eens overwegen. Tot nu toe (3 jaar) gedraagt de accu zich nog voorbeeldig dus met mijn kortzichtige blik denk ik dan: "zal wel meevallen" :)
Herkenbaar hoor. Mijn Niro is ook bijna 3 jaar oud, nul problemen dus dan voelt het wat gek om dan de accu nu al te gaan vervangen. Plus, hoe zeker is het dat een plotselinge dood bij alle auto's gebeurt? That being said, he ik vanaf het begin al wel een jumpstarter in de auto liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-09 10:57
Krijg je de achterbak eigenlijk nog wel open als de accu leeg is en de auto op slot zit?

Want als dat niet zo is heb je volgens mij ook niks aan een jumpstarter die daar ligt, als je zelf een lege accu hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Rastapopoulos schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:24:
Krijg je de achterbak eigenlijk nog wel open als de accu leeg is en de auto op slot zit?

Want als dat niet zo is heb je volgens mij ook niks aan een jumpstarter die daar ligt, als je zelf een lege accu hebt.
Ik heb hem in de frunk liggen. Maar om ook even antwoord op je vraag te geven, met wat kunst en vliegwerk (nou ja, meer kruipen) kan je van binnenuit de kofferbak ook open krijgen.

En dan zijn er nog jumpstarters (die heb ik niet) die in de middenconsole passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-09 10:57
13art schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:25:
[...]

Ik heb hem in de frunk liggen. Maar om ook even antwoord op je vraag te geven, met wat kunst en vliegwerk (nou ja, meer kruipen) kan je van binnenuit de kofferbak ook open krijgen.

En dan zijn er nog jumpstarters (die heb ik niet) die in de middenconsole passen.
Goed om te weten, zal ik binnenkort eens uitproberen. (Zal de foto’s achterwege laten 😉)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Rastapopoulos schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:24:

je kunt altijd met de fysieke sleutel de auto in. Waarschijnlijk moet je dan de achterbank even inklappen om in de kofferbak te komen.

en mijn jumstarter is niet veel groter dan een powerbank en past in de middenconsole.

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 14-10-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-09 13:34
Ik zie bij de Action jumpstarter een aansteker stekker, zou je de auto via de sigaretten aansteker van 12V kunnen voorzien om zo het systeem te kunnen opstarten?

En ik vermoed dat ik meteen het antwoord heb... Die 12V via de sigarettenaansteker is alleen beschikbaar als de auto "aan" is, dus bij uitgeschakelde auto geen verbinding met de 12V accu.... Toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
Ik vermoed dat die stekker bedoeld is voor het opladen van de jumpstarter.
Vooral een normale auto ga je niet starten via de sigaretten aansteker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 19:28
gjcvro schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:05:
Ik vermoed dat die stekker bedoeld is voor het opladen van de jumpstarter.
Vooral een normale auto ga je niet starten via de sigaretten aansteker.
Dat klopt het is om de powerbank op te laden want de 12v doet niets meer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05:44

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Zo sinds vandaag eindelijk eigenaar van een prachtige E-Niro. Een mooie witte, vinden we toch de mooiste kleur. Super blij mee én natuurlijk alle instellingen aan het tweaken. Mooi dat mijn partner en ik ook beiden onze accounts kunnen linken aan de auto in de Kia Connect app, zodat onze instellingen afzonderlijk van elkaar worden opgeslagen. De 12 volt accu is preventief vervangen gaf men aan bij de garage (was blj om dat de horen gezien de recente discussie hier) als ook de koelvloeistof spanningsregelaar. Ze hebben er nieuwe ruitenwissers opgedaan. Kwam er achter dat deze variante een warmte pomp heeft, oké mooi. Ik kan niet wachten om de eerste grote ronde er mee te gaan rijden :) Heeft iemand nog tips voor ons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
haagsepracht schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:13:
Zo sinds vandaag eindelijk eigenaar van een prachtige E-Niro. Een mooie witte, vinden we toch de mooiste kleur. Super blij mee én natuurlijk alle instellingen aan het tweaken. Mooi dat mijn partner en ik ook beiden onze accounts kunnen linken aan de auto in de Kia Connect app, zodat onze instellingen afzonderlijk van elkaar worden opgeslagen. De 12 volt accu is preventief vervangen gaf men aan bij de garage (was blj om dat de horen gezien de recente discussie hier) als ook de koelvloeistof spanningsregelaar. Ze hebben er nieuwe ruitenwissers opgedaan. Kwam er achter dat deze variante een warmte pomp heeft, oké mooi. Ik kan niet wachten om de eerste grote ronde er mee te gaan rijden :) Heeft iemand nog tips voor ons?
Neem een doekje mee voor het kwijlen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

multikoe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

Neem een doekje mee voor het kwijlen :)
:9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
haagsepracht schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:13:
Gefeliciteerd en welkom bij de club! 😄
Wat voor uitvoering heb je en van welk modeljaar is je exemplaar?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

gertvdijk schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:06:
[...]

Gefeliciteerd en welkom bij de club! 😄
Wat voor uitvoering heb je en van welk modeljaar is je exemplaar?
Thanks! Het betreft een Dynamic Line uit 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:38:
[...]

garantie boordaccu is maar 2 jaar.
en ruim 150k km gereden.

Jumpstarter is altijd handig, ook bij nieuwe accu kan je overkomen dat er iets is wat hem leegtrekt. En je kunt hem ook als reguliere powerbank gebruiken.
Inderdaad.... Zie mijn post van enkele weken geleden! Accu is een paar maanden oud en toch was hij op een ochtend helemaal leeg.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 06:11:
[...]

Ik weet niet of dat voor alle jumpstarters geldt, maar de Noko is ook gelijk een flinke powerbank en heeft ook (nood-) verlichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
13art schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:25:
[...]

Ik heb hem in de frunk liggen.....
Ik heb hem dat ook liggen, maar toch ga ik hem daar binnenkort uithalen.

Lage een hoge temperaturen vinden accu's niet fijn en over de motorkap variëren die temperaturen nog best wel. Wellicht krijgen we binnenkort weer eens echt vriesweer! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 15:22
Digitair schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:12:
Zijn er hier ervaringsdeskundigen met de ingebouwde navigatie mbt lange ritten en laadstops?

Ik heb over een tijdje een rit naar Oostenrijk gepland staan.
Voorheen zocht ik meestal onderweg on-the-fly naar chargers bij langere routes, wanneer het bijna tijd werd om te laden.

Werkt de optie om een route incl chargers te plannen een beetje naar behoren?
Volgens mij kun je niet instellen wat je minimum SOC mag zijn, toch?
Ik ga eens op reageren, ok al rijd ik het Thick zusje, de Soul.
In de 1-na laatste versie van Kia's Nav werkte het prima,
De wagen liet je conservatief laden (voreg). maar er was in ieder geval een planning.
Dit lijkt bij de laatste update niet meer te werken waardoor je zoals beschreven rond de 100km zelf op 'stations zoeken' moet drukken.
Dit geeft je meer opties qua in detail plannen maar is ook minder rustgevend.

Wat me wel opviel is dat de wagen, je je flink regeneratief remt vlak voor de stop, hij ook bij 4% SoC meteen richting 70kWh gaat, om zlf te pieken bij 79,2kWh, niet slecht.van 4% naar 76% in 32min.

Maar waar de planning eigenlijk zonder nadenken ging in de vorige versie, moet ik nu weer opletten. Ik heb op de terugweg van Nantes naar R'dam ABRP niet meer gebruikt, de Kia weet de laders prima te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Heeft iemand dit ook gehad?
De laatste twee keer dat ik mijn auto aan de laadpaal hing (publiek, Greenflux) krijg ik op het moment dat hij bijna vol is de melding in de notificaties: Connected, but not charging. De SOC is dan 98%. De vorige keer gebeurde dat vlak voordat ik hem van de lader moest halen (we gingen op pad). Vannacht kreeg ik de melding om half vier. Nu zit ik aan het ontbijt en zie ik de auto toch op 100% staan.
Als ik de laadcurve bekijk, dan zie ik dat die bij 98% min of meer stopt en er dan 2 uur over doet om bij de 100% te komen.
Dit is iets wat me nog nooit eerder is overkomen. Ik heb tientallen keren aan diezelfde paal gehangen en kreeg dan netjes een melding dat hij op 100% en klaar was.
Ik heb niets verandert in de instellingen (hij laadt verder ook gewoon tot 100%) en ik kan niets bedenken dat verandert is t.o.v. die andere 70 keer dat ik aan diezelfde paal heb gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Enkele paal of een dubbele? Ik heb 1 keer aan een dubbele pal gestaan, en toen kreeg ik die melding zo ongeveer elke 10/15 minuten. Dan stopte het laden, maar ging uiteindelijk weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Inter18 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:09:
[...]

Ik ga eens op reageren, ok al rijd ik het Thick zusje, de Soul.
In de 1-na laatste versie van Kia's Nav werkte het prima,
De wagen liet je conservatief laden (voreg). maar er was in ieder geval een planning.
Dit lijkt bij de laatste update niet meer te werken waardoor je zoals beschreven rond de 100km zelf op 'stations zoeken' moet drukken.
Dit geeft je meer opties qua in detail plannen maar is ook minder rustgevend.

Wat me wel opviel is dat de wagen, je je flink regeneratief remt vlak voor de stop, hij ook bij 4% SoC meteen richting 70kWh gaat, om zlf te pieken bij 79,2kWh, niet slecht.van 4% naar 76% in 32min.

Maar waar de planning eigenlijk zonder nadenken ging in de vorige versie, moet ik nu weer opletten. Ik heb op de terugweg van Nantes naar R'dam ABRP niet meer gebruikt, de Kia weet de laders prima te vinden
Die ervaring heb ik niet. Ik Heb de meest recente update op het systeem en ben er afgelopen zomer een kleine 5000 km door Scandinavië mee gereden en heb vorige week de reis vanuit Brabant naar de Provence gemaakt.

De laadpunten werden netjes ingepland met genoeg marge en bij verandering van verbruik werden deze ook tijdens de rit aangepast, waarvan je dan ook een melding kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
bnwgraaf schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:18:
[...]

Die ervaring heb ik niet. Ik Heb de meest recente update op het systeem en ben er afgelopen zomer een kleine 5000 km door Scandinavië mee gereden en heb vorige week de reis vanuit Brabant naar de Provence gemaakt.

De laadpunten werden netjes ingepland met genoeg marge en bij verandering van verbruik werden deze ook tijdens de rit aangepast, waarvan je dan ook een melding kreeg.
Goedemorgen,

dat zijn exact mijn ervaringen met de 1-na-laatste versie. Maar nu geeft ie netjes aan en daarna -> zoek het zelf maar uit.
Heb nog geen instelling 'automatisch laadstations toevoegen' kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dat automatisch plannen is leuk als de baas betaalt of als je zelf niet zo op de centen zit, maar door gericht op goedkopere snelladers of die waar je een voordeelabonnement op hebt (bijv Ionity Power) kun je tientallen euro’s per laadbeurt besparen. Dat doet ABRP beter dan, want zover ik weet kan je met Kia niet op aanbieder filteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Inter18 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:22:
[...]

Goedemorgen,

dat zijn exact mijn ervaringen met de 1-na-laatste versie. Maar nu geeft ie netjes aan en daarna -> zoek het zelf maar uit.
Heb nog geen instelling 'automatisch laadstations toevoegen' kunnen vinden.
Heb je bij het plannings overzicht wel het vinkje aangezet dat er laadstoos mee ingepland moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:23:
Dat automatisch plannen is leuk als de baas betaalt of als je zelf niet zo op de centen zit, maar door gericht op goedkopere snelladers of die waar je een voordeelabonnement op hebt (bijv Ionity Power) kun je tientallen euro’s per laadbeurt besparen. Dat doet ABRP beter dan, want zover ik weet kan je met Kia niet op aanbieder filteren?
Ik betaal alles aan mijn auto zelf, ook de laadkosten en ben altijd bewust om zo goedkoop mogelijk te laten.
Wanneer ik op bestemming ben zoek ik dan ook handmatig de laadpalen.
Onderweg tijdens lange reizen, maakt het niet zoveel uit welke laadpalen ik kies, zolang ik enigszins langs de route blijft
Met mijn Shell, ANWB en Maingau pas, plus Tesla app, laad ik overal langs de doorgaande wegen voor ongeveer dezelfde tarieven. Daarnaast zou je de filter kunnen aanzetten als je alleen bij bepaalde aanbieders wilt laden, dan worden de andere uitgesloten van plannen.

Wel jammer dat de Tesla laders niet worden aangegeven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
bnwgraaf schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:34:
[...]

Heb je bij het plannings overzicht wel het vinkje aangezet dat er laadstoos mee ingepland moeten worden?
Blijkbaar niet, dan zal dat met de laatste update uit zijn gegaan.
Ik zal straks eens naar de wagen strompelen
Pagina: 1 ... 311 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.