Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
multikoe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:19:
Ik vraag me af hoeveel het werkelijk uitmaakt op het totale verbruik over een jaar gezien. Het is lastig vergelijken omdat je twee eigenaren moet vinden die bijna ongeveer dezelfde rijstijl en route rijden met een auto zonder en eentje met warmtepomp. Maar zou het significant veel uitmaken?
En daarnaast ook het gedrag met de rechterhand aan de knoppen: doe je bij 15 graden de jas uit in de auto en zet je de luchtverwarming op 25 graden of gebruik je dan de stoel-/stuurverwarming nog (die geen warmtepomp kan gebruiken) en nog geen luchtverwarming?

Bovendien is de efficiëntie van een warmtepomp een stuk lager bij lagere temperaturen. Juist wanneer je de meeste warmte zal vragen met preconditionering/ontdooien/ontwasemen en niet meer wegkomt met alleen de stoel-/stuurverwarming, is de warmtepomp niet op z'n efficiëntst.

Met andere woorden, ik ben ook sceptischer gaan denken over de warmtepomp in een auto bij ons NL klimaat. Want juist op de (schaarse) momenten in NL dat je het flink nodig hebt, is het maar een beperkte winst. En het hele jaar door sleep je het ding wel mee in je auto.

Misschien is het een heel andere case voor taxi's die 100 dagen per jaar uren per dag staan de idlen met de verwarming aan bij een mildere temperatuur waarop de warmtepomp wel heel efficiënt is, maar zo gebruik ik de auto niet.

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 09-10-2024 16:38 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:26
[...]

Ik vraag me af hoeveel het werkelijk uitmaakt op het totale verbruik over een jaar gezien. Het is lastig vergelijken omdat je twee eigenaren moet vinden die bijna ongeveer dezelfde rijstijl en route rijden met een auto zonder en eentje met warmtepomp. Maar zou het significant veel uitmaken?
Ik heb in ieder geval beredeneerd dat het geen 1000 euro verschil maakt in de 4 jaar dat we de auto rijden.
lekker simpel gerekend: 1000 euro = 4000kWh
Vebruik zal 5? kwh hoger zijn per 100 km
(4000 / 5) * 100 = 80.000 kilometer (in omstandigheden dat de kachel aan staat)

zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:47
Anderzijds er zit al een warmtepomp in dus waarom de optie om daar ook mee te kunnen verwarmen zo duur moet zijn begrijp ik ook niet helemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 09-10-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
ASW1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:58:
Anderzijds er zit al een warmtepomp in dus waarom de optie om daar ook mee te kunnen verwarmen een dure optie moet zijn begrijp ik ook niet helemaal.
Dat is een andere vraag, maar blijkbaar willen ze er en paar centen aan overhouden? Lijkt net of ze winst willen maken over de rug van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:57
[...]

of je laat één bestuurder in beide auto's zelfde traject afleggen?
Liefst op zelfde dag/weer/verkeerssituatie, maar misschien ook simpelweg op circuit. op 100% beginnen en met constante snelheid rondjes draaien tot ie leeg is?

O ja, ze moeten ook nog wel op dezelfde wielen/banden staan.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 09-10-2024 17:14 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Je kunt toch in het EV menu zien hoeveel vermogen er naar de verwarming gaat?
Het is maar een klein percentage van je totale verbruik (mits je wel doorrijdt natuurlijk). De COP zal ergens rond de 3 liggen gok ik, dus een warmtepomp zal je een factor 3 besparen op de energie nodig om te verwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-10-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
ASW1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:58:
Anderzijds er zit al een warmtepomp in dus waarom de optie om daar ook mee te kunnen verwarmen zo duur moet zijn begrijp ik ook niet helemaal.
Ik begrijp je reactie niet helemaal. Niet in elke e-Niro zit (de hardware van) een warmtepomp.

Bedoelde je misschien de airconditioning (die mogelijk onderdeel is van de werking van een warmtepomp) en doel je daarmee op een relatief hoge meerprijs voor de toevoeging van de warmtepomp omdat het in feite alleen een omkering is van de altijd aanwezige airco?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:59:
[...]

Dat is een andere vraag, maar blijkbaar willen ze er en paar centen aan overhouden? Lijkt net of ze winst willen maken over de rug van ons.
Eén ding is zeker, winst willen zij sowieso maken. En de klant betaalt de rekening.
En eigenlijk heeft de klant ook wel een belang dat de leverancier voldoende winst maakt om in leven te blijven. In elk geval zolang je ze nog nodig hebt voor garantie en onderhoud >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
gertvdijk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:16:
[...]

Ik begrijp je reactie niet helemaal. Niet in elke e-Niro zit (de hardware van) een warmtepomp.

Bedoelde je misschien de airconditioning (die mogelijk onderdeel is van de werking van een warmtepomp) en doel je daarmee op een relatief hoge meerprijs voor de toevoeging van de warmtepomp omdat het in feite alleen een omkering is van de altijd aanwezige airco?
Een airco IS een warmtepomp. Het gaat inderdaad om de omkeerinrichting wat het dan een warmtepomp maakt om ook mee te verwarmen ipv te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:19:
Een airco IS een warmtepomp. Het gaat inderdaad om de omkeerinrichting wat het dan een warmtepomp maakt om ook mee te verwarmen ipv te koelen.
Ja, precies. Je betaalde dus bijna 1000 euro voor dit stukje hardware gekoppeld aan de airco: gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
gertvdijk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:22:
[...]

Ja, precies. Je betaalde dus bijna 1000 euro voor dit stukje hardware gekoppeld aan de airco: gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"
Klopt, en natuurlijk voor de 7 jaar garantie daar op, de R&D kosten, etc etc ;)
Er zal een reden zijn dat het niet meer standaard inbegrepen is en het een dure optie werd.
Geen idee of de "airco" dan verder identiek is of zwaarder uitgevoerd is in dat geval, dat blokje lijkt het enige zichtbare verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-10-2024 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:24:
[...]

Klopt, en natuurlijk voor de 7 jaar garantie daar op, de R&D kosten, etc etc ;)
Er zal een reden zijn dat het niet meer standaard inbegrepen is en het een dure optie werd.
Geen idee of de "airco" dan verder identiek is of zwaarder uitgevoerd is in dat geval, dat blokje lijkt het enige zichtbare verschil.
Die omkeerinrichting lijkt eenvoudig, maar het is een complex geheel met behalve die kleppen ook een aantal sensoren die daarbij horen. Complexer en daarmee duurder dan je in eerste instantie denkt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

V-8 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:45:
[...]
8 uur x 7.2kW (op 1 x 35A) is 57,6kWh / ca. 90% lading.
Moet je wel 1x35A hoofdaansluiting hebben i.p.v. 3x25A. ;-)
@V-8 Dat is wat je erin stopt, niet wat er in de accu terecht komt. Je vergeet de ca. 15-20% laadverliezen mee te tellen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
gjcvro schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:59:
[...]

Ze moeten ook de concurrentie bijhouden, waar bij diverse auto"s standaard de warmtepomp ook voor verwarmen kan worden gebruikt. Leuk of niet maar tesla is zo'n beetje de norm qua features en elke 3 sinds 2021 zit het daar gewoon standaard in.Ja dat is een beetje extra hardware en software maar niet overdreven veel.
Weet je wat ook geld kost? Allerlei wel/niet opties gaan aanbieden, waardoor de complexiteit van je hele productie en logistiek nodeloos ingewikkeld wordt. In plaats van die kosten door te rekenen aan de klant kun je ook gewoon alle auto's met warmtepompverwarming uitrusten en dan heb je een betere concurrerende auto.

Vroeger konden woningairco's ook alleen maar koelen, tegenwoordig vind je ze niet eens meer die niet kunnen verwarmen. Daartussen zat een overgangsfase waar we nu blijkbaar met BEV's ook nog zitten, maar die gaat ongetwijfeld voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASW1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:33:
[...]
Vroeger konden woningairco's ook alleen maar koelen, tegenwoordig vind je ze niet eens meer die niet kunnen verwarmen. Daartussen zat een overgangsfase waar we nu blijkbaar met BEV's ook nog zitten, maar die gaat ongetwijfeld voorbij.
offtopic:
Let wel op met airco’s die je huis ook kunnen verwarmen. Ten eerste is het rendement een stukkie lager dan van iets dat verkocht wordt als warmtepomp voor het verwarmen van je huis.

Maar Wat veel erger is, is dat sommige airco’s die ook kunnen verwarmen, dat laatste doen met een gloeispiraal en niet met de warmtepomp. Dat betekent een COP=1 verwarming. Dat gaat je goud geld kosten aan elektra…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Hippe Lip schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:58:
[...]

offtopic:
Let wel op met airco’s die je huis ook kunnen verwarmen. Ten eerste is het rendement een stukkie lager dan van iets dat verkocht wordt als warmtepomp voor het verwarmen van je huis.

Maar Wat veel erger is, is dat sommige airco’s die ook kunnen verwarmen, dat laatste doen met een gloeispiraal en niet met de warmtepomp. Dat betekent een COP=1 verwarming. Dat gaat je goud geld kosten aan elektra…
Welnee, allemaal inverters, dat betekent dat ze twee kanten kunnen op lopen, gloeispiraal ben ik nog nooit tegengekomen. En een beetje knappe airco haalt met verwarmen ook een SCOP van ruim 4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
ASW1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:33:
[...]

Ze moeten ook de concurrentie bijhouden, waar bij diverse auto"s standaard de warmtepomp ook voor verwarmen kan worden gebruikt. Leuk of niet maar tesla is zo'n beetje de norm qua features en elke 3 sinds 2021 zit het daar gewoon standaard in. Ja dat is een beetje extra hardware en software maar niet overdreven veel.
Niet overdreven veel misschien, maar wel heel erg uitgekiend en uitgedokterd waardoor, het bij Tesla niet zomaar een lucht/lucht warmtepomp is, maar ook elke snipper restwarmte van de batterij en de aandrijving gebruikt voor de verwarming van het interieur.

Understanding Tesla's Heat Pump System

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

eltron schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:05:
[...]

Niet overdreven veel misschien maar wel heel erg uitgekiend en uitgedokterd waardoor het bij Tesla niet zomaar een lucht/lucht warmtepomp is, maar ook elke snipper restwarmte van de batterij en de aandrijving gebruikt voor de verwarming van het interieur.

Doet Hyundai/Kia ook. Is hier al eens gepost.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
eltron schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:05:
[...]

Niet overdreven veel misschien maar wel heel erg uitgekiend en uitgedokterd waardoor het bij Tesla niet zomaar een lucht/lucht warmtepomp is, maar ook elke snipper restwarmte van de batterij en de aandrijving gebruikt voor de verwarming van het interieur.

Ja mooi systeem.
Als je vanaf een blanco vel papier een EV gaat ontwerpen eigenlijk heel logisch om die zaken aan elkaar te knopen zodat je maar weinig energie hoeft weg te gooien
Wanneer je gewend bent ICE's te ontwerpen en die ontwerpen dan aan gaat passen op een electroaandrijving ligt het misschien minder voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:19
We vertrekken morgen naar Zuid Frankrijk (Provence) en maken daarbij onderweg één overnachting.
Ik kan op dat adres de auto laden, maar hoorde dat het om een 7 kW lader gaat.

Klopt het dan dat ik daar met mijn 3 fase Kia op slechts 3,7 kW zal kunnen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:13
bnwgraaf schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:00:
We vertrekken morgen naar Zuid Frankrijk (Provence) en maken daarbij onderweg één overnachting.

Klopt het dan dat ik daar met mijn 3 fase Kia op slechts 3,7 kW zal kunnen laden?
Waarschijnlijk wel.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gertvdijk
bnwgraaf schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:00:

Je kan dan gewoon met 7,2 kW maximaal laden. De 3-fase e-Niro kan met 16A laden bij 3 fasen en met 32A bij 1 fase.

Zie ook:
https://ev-database.org/car/1338/Kia-e-Niro-64-kWh
kopje "Home and Destination Charging (0 -> 100%)", "Optional 11.0kW On-Board Charger"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:43

V-8

Weet iemand of je het exacte accupercentage op het instrumentarium kunt tonen?

Je hebt natuurlijk die 'blokjes' aan de linkerkant, maar ik wil ook het precieze percentage zien.
Ik weet dat het wel op het infotainmentscherm te tonen is, maar mijn vraag gaat echt specifiek over het instrumentarium.
Hippe Lip schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:56:
[...]

@V-8 Dat is wat je erin stopt, niet wat er in de accu terecht komt. Je vergeet de ca. 15-20% laadverliezen mee te tellen.
Zóveel zijn die laadverliezen toch niet?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Laatst online: 15:47
Over de warmtepomp was er een video. Samenvatting: je verdient het niet terug, maar je hebt wat extra range in de winter.
YouTube: Kia E Niro heat pump is it worth paying for? - Full Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:28
gertvdijk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:41:
[...]

Je kan dan gewoon met 7,2 kW maximaal laden. De 3-fase e-Niro kan met 16A laden bij 3 fasen en met 32A bij 1 fase.

Zie ook:
https://ev-database.org/car/1338/Kia-e-Niro-64-kWh
kopje "Home and Destination Charging (0 -> 100%)", "Optional 11.0kW On-Board Charger"
Zelfs met de 1 fase e-Niro kun je met 32A op 7,2kW laden dus ook met de 3 fase uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Vaevictis_ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:05:
Zelfs met de 1 fase e-Niro kun je met 32A op 7,2kW laden dus ook met de 3 fase uitvoering.
re "zelfs [...] dus [...]": dat is niet vanzelfsprekend als je zou denken dat de 3-fase OBD een maximale stroomsterkte van 16A aankan. Gelukkig kan hij ook 32A pakken op één fase, zoals voor de meeste EVs geldt (volgens mij).

(met de juiste kabel die 32A aankan, dus 7.2 kW of 22 kW kabel)

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 10-10-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:07
V-8 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:55:

Je hebt natuurlijk die 'blokjes' aan de linkerkant, maar ik wil ook het precieze percentage zien.
Ik weet dat het wel op het infotainmentscherm te tonen is, maar mijn vraag gaat echt specifiek over het instrumentarium.

[...]

De laadverliezen kunnen oplopen tot wel 30%. Afhankelijk van de auto en de laadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:28
gertvdijk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:29:
[...]

re "zelfs [...] dus [...]": dat is niet vanzelfsprekend als je zou denken dat de 3-fase OBD een maximale stroomsterkte van 16A aankan. Gelukkig kan hij ook 32A pakken op één fase, zoals voor de meeste EVs geldt (volgens mij).
Je kunt nooit van een maximale laadsnelheid uitgaan. Heb wel eens gehad in spanje dat ze 32A maar auto met 3kW kon laden, kabel was te dun en voltage zat rond de 212V dus op het randje wat kon. Hoop laadverlies maar ja ik moest wel laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk

Helaas. Dit wil ik ook wel heel graag.

Momenteel heb ik de gewoonte om af en toe op de EV-knop te drukken en met het sterretje weer snel terug te gaan naar AndroidAuto (sterretje kan je zelf instellen).

Het is een van de redenen dat ik misschien wel een evDash wil. https://github.com/nickn17/evDash
Met 11kW ideale omstandigheden kom ik op zo'n 10% in de praktijk op de publieke paal. Onder minder ideale omstandigheden zoals 1-fase (lagere spanning) of zelfs met een granny charger ertussen kan het alleen maar slechter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
[...]

Het was namelijk om het volgende stuk over 1 fase laadpalen in Engeland:

https://www.anwb.nl/auto/...rische-auto-naar-engeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

janne_nl schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:29:
[...]

De laadverliezen kunnen oplopen tot wel 30%. Afhankelijk van de auto en de laadsnelheid.
I know, vooral met een granny etc. maar op gewoon regulier 11kW of 7.4kW had ik niet gedacht dat de verliezen zó groot zouden zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

gertvdijk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:36:

Momenteel heb ik de gewoonte om af en toe op de EV-knop te drukken en met het sterretje weer snel terug te gaan naar AndroidAuto (sterretje kan je zelf instellen).

Het is een van de redenen dat ik misschien wel een evDash wil. https://github.com/nickn17/evDash
Ah jammer zeg, dat is wel een gemis..
Nice, ja dat had ik toevallig gisteren idd al ingesteld, sterretje = Android Auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf

[...]

Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom je die niet zichtbaar kunt maken...
Je kunt het zijmenu gebruiken maar dat doe ik niet als ik Android Auto gebruik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
bnwgraaf schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:43:
Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom je die niet zichtbaar kunt maken...
Je kunt het zijmenu gebruiken maar dat doe ik niet als ik Android Auto gebruik....
Ja dat was misschien wel een voordeel van de oude software waarbij je in theorie split screen moest kunnen doen. Kreeg het niet voor elkaar (voordat ik updatete) met AAWireless; had alleen een vast logo daar. Na de Kia update is het fullscreen en zie ik geen optie meer voor splitscreen (ja wel die van Android Auto zelf natuurlijk, maar niet met een sidescreen van het infotainment).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
[...]

Had er 5 jaar terug een topic voor geopend om te leren hoe dat werkt: Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 09:24

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

gertvdijk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:36:
[...]

[...]

Met 11kW ideale omstandigheden kom ik op zo'n 10% in de praktijk op de publieke paal. Onder minder ideale omstandigheden zoals 1-fase (lagere spanning) of zelfs met een granny charger ertussen kan het alleen maar slechter zijn.
Maar op het infotainment scherm beslaat android auto dan 100% van het scherm? in apple carplay beslaat het 2/3e en heb je nog toegang tot dat uitklap menu, daar kan je dan nog 'interne' dingen tonen, zoals dus ik altijd doe, het percentage van de accu 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

CT schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:13:
[...]

Maar op het infotainment scherm beslaat android auto dan 100% van het scherm? in apple carplay beslaat het 2/3e en heb je nog toegang tot dat uitklap menu, daar kan je dan nog 'interne' dingen tonen, zoals dus ik altijd doe, het percentage van de accu 8)
Dat doe ik ook maar de laatste tijd springt hij daar dan default op map.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
V-8 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:40:
[...]

I know, vooral met een granny etc. maar op gewoon regulier 11kW of 7.4kW had ik niet gedacht dat de verliezen zó groot zouden zijn..
Dat zijn ze ook niet. Ik zat een keer op iets van 5% SOC, tussen de 64 en 50kWh geladen tot helemaal vol. Laadverlies van tussen 5 en 10% schat ik.
Een AC DC omvormer gebruikt nu eenmaal stroom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gertvdijk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Ja dat was misschien wel een voordeel van de oude software waarbij je in theorie split screen moest kunnen doen. Kreeg het niet voor elkaar (voordat ik updatete) met AAWireless; had alleen een vast logo daar. Na de Kia update is het fullscreen en zie ik geen optie meer voor splitscreen (ja wel die van Android Auto zelf natuurlijk, maar niet met een sidescreen van het infotainment).
Als je een stukje van je Android Auto scherm op wilt geven kun je het zijmenu toevoegen via het volgende menu:

Setup >> verbinding mobiel >> telefoonprojectie-instellingen >> Android Auto

Vinkje zetten bij "gebruik split screen op het Android Auto scherm"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
janne_nl schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:27:
[...]

Dat zijn ze ook niet. Ik zat een keer op iets van 5% SOC, tussen de 64 en 50kWh geladen tot helemaal vol. Laadverlies van tussen 5 en 10% schat ik.
Een AC DC omvormer gebruikt nu eenmaal stroom...
Ja, en een accu wordt warm tijdens het laden, die warmte is verloren energie die niet in de accu beschikbaar is gekomen om mee te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik schat dat dat laatste wel meevalt bij AC laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
bnwgraaf schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:48:
Als je een stukje van je Android Auto scherm op wilt geven kun je het zijmenu toevoegen via het volgende menu:

Setup >> verbinding mobiel >> telefoonprojectie-instellingen >> Android Auto

Vinkje zetten bij "gebruik split screen op het Android Auto scherm"
Heb je dat al geprobeerd? En welke softwareversie draait je auto? gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

Het doet bij mij niets. En als het al iets doet, dan zet het de Android Auto split screen aan. Met oude Kia software 'werkte' het wel, met als nadeel dat je nooit fullscreen kon met Android Auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
CT schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:13:
Maar op het infotainment scherm beslaat android auto dan 100% van het scherm?
Ja, na update van Kia software op de volle breedte, met optie split-screen van twee Android Auto apps.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik heb HA gekoppeld aan mijn Zappi laadpaal en aan de tussenmeter voor die laadpaal.
Telkens bij een statuswijziging van de Zappi laat ik HA ik een aantal dingen in een spreadsheet noteren, waaronder de stand van de tussenmeter en van wat de auto aangeeft aan accustand. Op die manier kun je precies zien hoeveel er werkelijk naar de auto gaat en wat de auto zegt hoeveel er bij is gekomen.

Eerlijk gezegd schrok ik ook nogal van dat laadverlies, maar dit lijkt het toch echt te zijn…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpSOFtIOE1r7L1gktlu9r7uDrMA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QhAA5hZgd5ahQ2JWKWVMjwTx.png?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:08

PeaceNlove

Deugleuter

Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:56:
[...]

Ik heb HA gekoppeld aan mijn Zappi laadpaal en aan de tussenmeter voor die laadpaal.
Telkens bij een statuswijziging van de Zappi laat ik HA ik een aantal dingen in een spreadsheet noteren, waaronder de stand van de tussenmeter en van wat de auto aangeeft aan accustand. Op die manier kun je precies zien hoeveel er werkelijk naar de auto gaat en wat de auto zegt hoeveel er bij is gekomen.

Eerlijk gezegd schrok ik ook nogal van dat laadverlies, maar dit lijkt het toch echt te zijn…

[Afbeelding]
Laad jij tot 100%? En zijn dan de sessies waarbij je relatief weinig laadt en veel verlies hebt sessies waarbij je van bijvoorbeeld 80% soc naar 100% soc gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:32
V-8 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:40:
[...]

Ik heb de data. Hieronder de laadverliezen als functie van het aantal kWh dat geladen is. Dit is mijn data, verzameld over drie jaar (in totaal >250 laadsessies) aan publieke laadpalen (en een plukje aan mijn eigen laadstation).
Conclusie: hoe minder je laadt, hoe hoger het verlies. In het algemeen ligt het verlies tussen de 8% en 15%. En er is veel variatie in de verliezen, waarschijnlijk afhankelijk van de specifieke laadpaal die je gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32GjJEbj76w5bRV8QR2KUxZQ6Zc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HGvOHfp608Bn0l7YrEKeo92v.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:56:
[...]

[Afbeelding]
Als ik dat vergelijk met mijn cijfers dan is dat inderdaad wel veel meer. Ik haal aan de paal aan het begin van mijn straat op dit moment redelijk consequent een verlies van minder dan 10%.
Ik bereken wat er in de auto gaat (op basis van het percentage en de capaciteit van de accu) en ik kijk op de factuur van de leverancier wat er geleverd is. De gemiddelde laadsnelheid is overigens rond de 8 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gertvdijk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Heb je dat al geprobeerd? En welke softwareversie draait je auto? gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

Het doet bij mij niets. En als het al iets doet, dan zet het de Android Auto split screen aan. Met oude Kia software 'werkte' het wel, met als nadeel dat je nooit fullscreen kon met Android Auto.
Als je het Android Auto logo ziet, heb he dan op het hele kleine witte pijltje gedrukt, helemaal aan de rechterkant van het scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
bnwgraaf schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:51:
Als je het Android Auto logo ziet, heb he dan op het hele kleine witte pijltje gedrukt, helemaal aan de rechterkant van het scherm?
Ik zie dat hele Android Auto logo rechts niet meer sinds de Kia update (hij gaat fullscreen).

Nogmaals: welke softwareversie draai jij in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gertvdijk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Ik zie dat hele Android Auto logo rechts niet meer sinds de Kia update (hij gaat fullscreen).

Nogmaals: welke softwareversie draai jij in de auto?
De meest recente (juli/augustus 2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:55:
[...]
Ik heb de data. Hieronder de laadverliezen als functie van het aantal kWh dat geladen is. Dit is mijn data, verzameld over drie jaar (in totaal >250 laadsessies) aan publieke laadpalen (en een plukje aan mijn eigen laadstation).
Conclusie: hoe minder je laadt, hoe hoger het verlies. In het algemeen ligt het verlies tussen de 8% en 15%. En er is veel variatie in de verliezen, waarschijnlijk afhankelijk van de specifieke laadpaal die je gebruikt.
@multikoe
En dat zijn altijd laadsessies voor het bovenste deel van de accu, of ook wel eens van bv 20 naar 60%?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

PeaceNlove schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:01:
[...]
Laad jij tot 100%? En zijn dan de sessies waarbij je relatief weinig laadt en veel verlies hebt sessies waarbij je van bijvoorbeeld 80% soc naar 100% soc gaat?
@PeaceNlove
Ik heb mijn laadlimiet vanaf het begin (ca. 6 jaar geleden) op 90% staan. Een paar keer per jaar ga ik naar 100% vanwege lange rit of lange dag.

En die laadsessies zijn dan meestal van X% naar 90% dus.

Daar kan ik nog aan toevoegen dat laadverliezen meestal kleiner zijn bij grotere laadstromen en dat ik meestal met 25A of meer laad (1 fase). De loadbalancing van mijn Zappi houdt de hoofdzekering (25A) in de gaten en als er veel zon is (die bovenste regels dateren van juni dit jaar) komt daar de PV-opbrengst nog bij, tot max 32A.
Dat zou de laadverliezen dus laag moeten houden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:59:
[...]

En dat zijn altijd laadsessies voor het bovenste deel van de accu, of ook wel eens van bv 20 naar 60%?
Aan de AC paal laad ik vrijwel altijd naar 100%. Daarom zie je in mijn grafiek een duidelijke cluster aan de rechterkant, want ik hang hem meestal aan de lader als hij in de buurt van de 20% komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Laatst online: 15:47
multikoe schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

[Afbeelding]
Dat kan je niet zomaar concluderen uit deze grafiek. Het is waarschijnlijker dat laden met een laag vermogen minder efficient is, en omdat het een laag vermogen is krijg je minder lading in de batterij. Het type laadpaal zou (bijna) niets uit mogen maken: daar zit het verlies niet in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 00:24

[...]

@V-8
Mijn eNiro MY 2019 en 1 fase heeft gemiddeld een verlies van bijna 24% over het jaar, met pieken in de winter periode van 30%. Veel hoger dan de gemiddelden die hier worden gepost.
De Kia dealer is op de hoogte, ook de importeur kent het probleem, maar ze weten geen oplossing. Is met 3 verschillende laadboxen en nauwkeurig gemeten.
Nu na 50 kkm, gemiddelde op de display van 15,5 kWh per 100 km, een geaccumuleerd laadverlies van 750 kWh.
Onze Audi Etron 55 heeft een laadverlies van 3%, op dezelfde laadbox etc.
Dus 15,5 kWh per 100 km klinkt leuk, maar het is eigenlijk meer dan 19 kWh (los van de verliezen bij de opwek en transport van de door mij gebruikte stroom).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Hoe weet je nu eigenlijk hoeveel kWh er bij een laadsessie in de niro gegaan is, want die aanduiding ben ik volgens mij nergens in de menu's tegengekomen.
Of reken je dat uit door het percentage dat de auto aangeeft dat erbij gekomen is maal 64 kWh te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
re laadverliezen/efficiëntie: Ik kan mij ook zo voorstellen dat in vergelijking met 1F AC 230V, 3F AC 400V (Wikipedia: Driefasespanning) met hoger rendement is om te zetten naar 400V DC laadstroom naar de HV-accu. Met andere woorden; verwacht meer laadverlies bij 1-fase.

In dit onderzoekje is 1F 32A helaas niet uitgevoerd, dus of het nou een lagere laadstroom is of de ingangsspanning kunnen we hieruit niet concluderen. DonJuape in "Het grote Kia e-Niro topic"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pk1NMtpztGx9NgYpYFf-GRuagSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/77CFqUlbFEoDOTel21XzKM2n.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 10-10-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
grlk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:19:
[...]

Dat kan je niet zomaar concluderen uit deze grafiek. Het is waarschijnlijker dat laden met een laag vermogen minder efficient is, en omdat het een laag vermogen is krijg je minder lading in de batterij. Het type laadpaal zou (bijna) niets uit mogen maken: daar zit het verlies niet in.
Zie grafiek hieronder. Verlies als functie van de laadsnelheid. Als je al een verband ziet, dan is dat horizontaal. De variatie blijft. Veel dieper kan ik niet analyseren, ik registreer niet welke laadpaal ik heb gebruikt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfrhaxFccLDrEqLl_5Y-LCAQAvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AeJZnakQF3JMbSr8tSauvsFK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
ASW1 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:06:
Hoe weet je nu eigenlijk hoeveel kWh er bij een laadsessie in de niro gegaan is, want die aanduiding ben ik volgens mij nergens in de menu's tegengekomen.
Of reken je dat uit door het percentage dat de auto aangeeft dat erbij gekomen is maal 64 kWh te doen?
Uitrekenen via delta-SoC% kan, maar beter is via de OBD-lezer de ruwe SoC in kWh uitlezen. Ook niet via de Kia Connect API beschikbaar denk ik, dus ik neem aan dat de Tweakers hier het via het percentage doen. Daar zit een onzekerheid in, plus dat het niet precies lineair is volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik doe het laatste.
Voor de volledigheid: de SOC (state of charge in %) is vrijwel lineair met de werkelijke capaciteit, dus daar kan geen (significante) fout in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Had je mijn beschrijving gelezen? Dan zie je dat ik een tussenmeter in de meterkast heb. Dat is een MID meter, dus voldoende nauwkeurig.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gertvdijk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:07:
re laadverliezen/efficiëntie: Ik kan mij ook zo voorstellen dat in vergelijking met 1F AC 230V, 3F AC 400V (Wikipedia: Driefasespanning) met hoger rendement is om te zetten naar 400V DC laadstroom naar de HV-accu. Met andere woorden; verwacht meer laadverlies bij 1-fase.
Laden met 3 fasen gebeurt niet op 400V.
Zie het stukje dat @CyBeRSPiN hierboven aanhaalde.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:33:
[...]

Had je mijn beschrijving gelezen? Dan zie je dat ik een tussenmeter in de meterkast heb. Dat is een MID meter, dus voldoende nauwkeurig.
Hoeveel er in bruikbare vorm in de accu terecht is gekomen, laat ik het zo zeggen.
Meten wat er door de lader gaat is het probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASW1 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Hoeveel er in bruikbare vorm in de accu terecht is gekomen, laat ik het zo zeggen.
Meten wat er door de lader gaat is het probleem niet.
Nee, dan moet je gebruik maken van het percentage (keer 64 kWh) dat de (app van) de auto aangeeft. Iets anders is er niet.
En zoals anderen hiervoor al aangaven is dat redelijk betrouwbaar. Weliswaar niet op de kWh exact, maar dat is voor statistiek ook niet zo nodig.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:21:
Nee, dan moet je gebruik maken van het percentage (keer 64 kWh) dat de (app van) de auto aangeeft. Iets anders is er niet.
En zoals anderen hiervoor al aangaven is dat redelijk betrouwbaar. Weliswaar niet op de kWh exact, maar dat is voor statistiek ook niet zo nodig.
Met de OBD-reader kan je 'Cumulative Energy Charged' uitlezen (in 0.1 kWh resolutie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
gertvdijk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:33:
[...]

Met de OBD-reader kan je 'Cumulative Energy Charged' uitlezen (in 0.1 kWh resolutie).
De resolutie zegt op zich niet zoveel, de nauwkeurigheid van de meting kan nog steeds slecht zijn. Maar ik zou dolgraag eens een vergelijking zien tussen wat jij meet met je ODB reader en de berekening middels het percentage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gertvdijk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:33:
[...]

Is dat vóór of ná het laadverlies?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:16:
Is dat vóór of ná het laadverlies?
Het staat onder 'BMS', dus dat lijkt mij na de on-board charger in de componenten, en daarmee na het laadverlies in de OBC. Wellicht is het DC laden vanaf daar nog niet 100% efficiënt, dat weet ik niet.

Maar wel leuk om eens te dataloggen komende keer als ik ga laden! 😀

Volgens mij heb ik dan ook 'bewijs' dat de GOM in elk geval niet linear gekoppeld is aan de SoC-%, maar we zullen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gertvdijk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:40:
[...]
Het staat onder 'BMS', dus dat lijkt mij na de on-board charger in de componenten, en daarmee na het laadverlies in de OBC. Wellicht is het DC laden vanaf daar nog niet 100% efficiënt, dat weet ik niet.
Kijk, daar beginnen de aannames al. Meten is weten, ja, zolang je weet wát je meet.
En dat laatste lijkt hier niet echt aan de orde.
Glad ijs dus…?
Maar wel leuk om eens te dataloggen komende keer als ik ga laden! 😀
Heb je een aparte tussenmeter voor je laadpaal? Anders weet je dan toch nog steeds nix?
Volgens mij heb ik dan ook 'bewijs' dat de GOM in elk geval niet linear gekoppeld is aan de SoC-%, maar we zullen zien.
Oh, dat ‘bewijs’ kan ik je nu zwart op wit geven, hoor.
GoM staat namelijk voor Guess-o-Meter en die –de naam zegt het al– gokt wat je nog voor bereik in je accu hebt zitten. Dat kun je nooit op basis van je accuvulling alleen doen en dat doet de auto dan ook niet. Die kijkt ook hoe je de laatste zoveel ritten of zoveel kilometer hebt gereden.

Kijk maar eens wat de GoM doet als je een hele tijd, paar dagen, paar honderd kilometer, rustig hebt gereden en je nog een bereik hebt van 100 of 150 km. En trap ‘m dan eens flink op z’n staart, ga ermee scheuren en hard rijden. Dan ben je in 5 km zomaar 20 km of meer bereik kwijt.
Bewijs geleverd.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02

Bij halfbroer Ioniq (classic) is vastgesteld dat per blok van 10% de hoeveelheid energie vrij regelmatig afloopt (als in van 90% tot 100% het meest en van 0% tot 10% het minst). Door de kleine accu (28 kWh) ben je je daar ook erg bewust van.

Bij de Niro merk ik dat minder, wat (ook?) komt door de veel grotere accu.

Edit: gezien de reactie hierboven heb ik het punt anders geinterpreteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Mikkem op 10-10-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:58:
Kijk maar eens wat de GoM doet als je een hele tijd, paar dagen, paar honderd kilometer, rustig hebt gereden en je nog een bereik hebt van 100 of 150 km. En trap ‘m dan eens flink op z’n staart, ga ermee scheuren en hard rijden. Dan ben je in 5 km zomaar 20 km of meer bereik kwijt.
Bewijs geleverd.
Eigenlijk raak je geen bereik kwijt, maar de Guess wordt wel verlaagd. Als je vervolgens weer je normale rijgedrag vertoont kom je nog steeds even ver op de resterende lading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:25

13art

Moderator Mobile
eltron schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:03:
[...]

Eigenlijk raak je geen bereik kwijt, maar de Guess wordt wel verlaagd. Als je vervolgens weer je normale rijgedrag vertoont kom je nog steeds even ver op de resterende lading.
Weet niet of ik je goed begrijp, maar als je harder gaat rijden gaat je verbruik omhoog en daarmee je bereik omlaag. Het is dus onmogelijk dat je bereik hetzelfde blijft.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
[...]
Kom maar op! Ik heb de afgelopen jaren lopen beweren dat de GOM wel degelijk lineair is met de SOC, dus ik zal met argusogen naar jouw bewijs kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
13art schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:06:
[...]

Weet niet of ik je goed begrijp, maar als je harder gaat rijden gaat je verbruik omhoog en daarmee je bereik omlaag. Het is dus onmogelijk dat je bereik hetzelfde blijft.
Dat klopt ook, maar waar het om gaat is dat de GoM schatting wordt aangepast op basis van jouw rijgedrag (en omstandigheden). En die schatting gaat niet over wat je al hebt gereden, maar hoeveel je nog kunt rijden met de resterende lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:58:
Oh, dat ‘bewijs’ kan ik je nu zwart op wit geven, hoor.
GoM staat namelijk voor Guess-o-Meter en die –de naam zegt het al– gokt wat je nog voor bereik in je accu hebt zitten. Dat kun je nooit op basis van je accuvulling alleen doen en dat doet de auto dan ook niet. Die kijkt ook hoe je de laatste zoveel ritten of zoveel kilometer hebt gereden.

Bewijs geleverd.
Ik vermoed dat @gertvdijk bedoeld dat de GOM niet lineair afneemt met de gereden afstand, dus tijdens een rit, waarbij je mag aannemen dat de omstandigheden (temperatuur e.d.) niet heel veel veranderen. Wat je heel vaak hoort is dat de GOM aan het einde van een lange rit sneller omlaag duikelt dan de SOC.
Ik heb altijd beweerd dat dat niet zo is en dat de GOM wel degelijk (bijna) lineair afneemt met de gereden afstand, dus ik ben reuze benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:12:
[...]

Kom maar op! Ik heb de afgelopen jaren lopen beweren dat de GOM wel degelijk lineair is met de SOC, dus ik zal met argusogen naar jouw bewijs kijken :)
Dat is ook maar hoe je het definieert. 80% SOC is niet altijd een gelijk aantal km GoM omdat de GoM rekening houdt met historische gegevens over rijgedrag en omstandigheden.
Als voorbeeld is 80% SOC in de winter ongeveer 360km, terwijl dat in de zomer rond de 410km is. In mijn geval dan. Beide 80% lineair zou dat dan ook beide zelfde aantal km zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:19:
[...]
dat de GOM wel degelijk (bijna) lineair afneemt met de gereden afstand, dus ik ben reuze benieuwd.
Mits gelijke rijomstandigheden en rijgedrag.
Als je 2 km omhoog rijdt kan ik je verzekeren dat je GOM sneller afneemt dan het aantal gereden km.
(gelukkig krijg je dat grotendeels terug als je weer omlaag gaat, maar dan moet je wel de top halen :) ), maar zowel omhoog als omlaag verloopt de GOM niet lineair als die is gebaseerd op hoofdzakelijk vlakke ritten.

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 10-10-2024 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:20:
[...]

Dat is ook maar hoe je het definieert. 80% SOC is niet altijd een gelijk aantal km GoM omdat de GoM rekening houdt met historische gegevens over rijgedrag en omstandigheden.
Als voorbeeld is 80% SOC in de winter ongeveer 360km, terwijl dat in de zomer rond de 410km is. In mijn geval dan. Beide 80% lineair zou dat dan ook beide zelfde aantal km zijn toch?
Het gaat om dat "lineair". Zoals ik elders al zeg wordt vaak beweerd dat de GOM "opeens" sneller omlaag kukelt aan het einde van een rit als de SOC in de lagere regionen zit. Met andere woorden: als je gaat rijden en de GOM zegt dat je nog 300km kan rijden en je moet nog 200km, dan verwacht je met 100km reserve aan te komen. Wat "men" dus zegt is dat je gaandeweg de rit je reserve ziet afnemen.
Ik denk dat ik kan aantonen dat dat niet zo is, weliswaar indirect, maar toch. Ik denk dat @gertvdijk dat op een andere manier zal tegenspreken. Daarom ben ik benieuwd en geinteresseerd waar hij mee komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

Ik vermoed dat @gertvdijk bedoeld dat de GOM niet lineair afneemt met de gereden afstand, dus tijdens een rit, waarbij je mag aannemen dat de omstandigheden (temperatuur e.d.) niet heel veel veranderen. Wat je heel vaak hoort is dat de GOM aan het einde van een lange rit sneller omlaag duikelt dan de SOC.
Ik heb altijd beweerd dat dat niet zo is en dat de GOM wel degelijk (bijna) lineair afneemt met de gereden afstand, dus ik ben reuze benieuwd.
@multikoe
Oh, als het over het laatste stukje van je accu gaat…
Regelmatig vergelijk ik GoM met nog te rijden afstand op de navigatie. Vooral als ik naar verwachting met maar een paar %% thuis ga komen. Dan is, bij een rit van bv 140 km, het verschil tussen GoM en nog te rijden afstand zo’n 30 km. Dat is het grootste deel van de rit behoorlijk constant. Maar tegen het einde, zeker als er minder dan 40km op de GoM staat, gaat de GoM harder omlaag. Dan neemt bij 10 gereden kilometers de GoM met soms wel 15 km af.
Dit verschijnsel heb ik echt regelmatig waargenomen.

Geldt dit ook als bewijs?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
[...]

Wat ik bedoel is dat 10% SoC bijladen meer dan 10% van het maximum GoM toeneemt als je het zou extrapoleren. Dus 10->20% laden (niet rijden) levert meer dan een verdubbeling in GoM kilometers op. 20->40 en 40->80 idem. Met een extra jump van 90->100. Stationair tijdens laden, GoM via app of via auto met HVAC uit (=zelfde). Anyway, ik ga het eens bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gertvdijk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:31:
[...]
Wat ik bedoel is dat 10% SoC bijladen meer dan 10% van het maximum GoM toeneemt als je het zou extrapoleren. Dus 10->20% laden (niet rijden) levert meer dan een verdubbeling in GoM kilometers op. 20->40 en 40->80 idem. Met een extra jump van 90->100. Stationair tijdens laden, GoM via app of via auto met HVAC uit (=zelfde). Anyway, ik ga het eens bijhouden.
Ah, wéér een andere kijk op de materie.
Heb je een koppeling met HA? Dan kun je tijdens het laden elke 5 minuten een aantal waarden noteren:
  • tussenmeter
  • accu-%%
  • GoM
Mooi grafiekje maken en je hebt antwoord op je vraag?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Mits gelijke rijomstandigheden en rijgedrag.
Als je 2 km omhoog rijdt kan ik je verzekeren dat je GOM sneller afneemt dan het aantal gereden km.
(gelukkig krijg je dat grotendeels terug als je weer omlaag gaat, maar dan moet je wel de top halen :) ), maar zowel omhoog als omlaag verloopt de GOM niet lineair als die is gebaseerd op hoofdzakelijk vlakke ritten.
Dat klopt, maar dat is niet waar het hier om gaat (denk ik). Gert moet nog met z'n gegevens komen en er barst al een discussie los :)
Ik denk dat het gaat om het volgende (theoretisch scenario): stel je rijdt elke dag 400km over een lange, rechte weg onder iedere keer dezelfde omstandigheden. Je laadt elke dag je auto op tot 100%. Stel, je GOM is aan het begin van de rit toevallig ook 400km. Je GOM aan het begin van de rit zal elke rit hetzelfde zijn. Wat ik beweer is dat je elke dag na 200 km op je GOM 200 zult zien en je SOC zal 50% aanwijzen. Als je 300 km hebt gereden, zul je 100 km zien en 25% SOC.
Gert kan kennelijk aantonen dat je na 200 km op op de GOM geen 200 km zult zien, maar minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan helaas niet meedoen aan deze discussie. Ik heb geen E-Niro. Ik had er een op het oog maar hij biedt €5000 voor mijn Prius Plug-in Executive 267k km, uit 2013. De ANWB koerslijst zegt dat ik er €8k voor zou moeten krijgen. Misschien dan maar privé mijn Prius verkopen. Wat een verschil. Mijn Prius heeft net een beurtje geregen en APK, kan nog jaaaaren mee. Top auto. Snap het niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2024 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:30:
[...]

@multikoe
Regelmatig vergelijk ik GoM met nog te rijden afstand op de navigatie. Vooral als ik naar verwachting met maar een paar %% thuis ga komen. Dan is, bij een rit van bv 140 km, het verschil tussen GoM en nog te rijden afstand zo’n 30 km. Dat is het grootste deel van de rit behoorlijk constant. Maar tegen het einde, zeker als er minder dan 40km op de GoM staat, gaat de GoM harder omlaag. Dan neemt bij 10 gereden kilometers de GoM met soms wel 15 km af.

Hmpff, bijna. Ik zie dat namelijk (bijna) niet. En jij hebt het dan ook wel over het allerlaatste stukje. Ik vraag me af of iemand dat ook meerdere keren gewoon heeft gemeten. Dat zou ik interessant vinden.
Ik baseer mijn mening op een iets andere methode. Ik registreer de GOM en de SOC en de totaal gereden afstand nadat ik volgeladen heb (met de auto uit). Ik doe dat elke morgen, dus over een hele lading heb ik soms wel zes meetpunten. Die meetpunten zijn vrijwel altijd lineair, ook in de lagere regionen. Waaruit ik concludeer dat de SOC zeker lineair is met de gereden afstand en (daarmee?) ook de GOM.
In de grafiek hieronder zie je zo'n reeks, waarbij het laatste datapunt bij 4% SOC is. Je ziet: lineair. En dat is niet toevallig, vrijwel alle reeksen die ik kan laten zien zijn lineair.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFSK2p143LZdNtvbPVBYCItW7AA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RHTIvTJu7Peb5HZgps0oo9qH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gertvdijk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:31:
[...]

Dat is een leuke. Dat is "omgekeerd", maar het zou in mijn ogen dan dus ook lineair moeten zijn. Ik meet niet tijdens een laadsessie, dus ik kan deze data niet produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:35:
[...]

Ah, wéér een andere kijk op de materie.
Heb je een koppeling met HA? Dan kun je tijdens het laden elke 5 minuten een aantal waarden noteren:
  • tussenmeter
  • accu-%%
  • GoM
Mooi grafiekje maken en je hebt antwoord op je vraag?
Met HA om de vijf minuten uitlezen levert volgens mij vrij snel een blokkade op. Daar heb ik namelijk ook aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:40:
Ik kan helaas niet meedoen aan deze discussie. Ik heb geen E-Niro. Ik had er een op het oog maar hij biedt €5000 voor mijn Prius Plug-in Executive 267k km, uit 2013. De ANWB koerslijst zegt dat ik er €8k voor zou moeten krijgen. Misschien dan maar privé mijn Prius verkopen. Wat een verschil. Mijn Prius heeft net een beurtje geregen en APK, kan nog jaaaaren mee. Top auto. Snap het niet.
Wat je hier doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:30:
[...]

@multikoe

Ik herken dit wel, maar is vooral gevoel in combinatie met op die korte afstand andere rijomstandigheden. Over 300km middelt dat wel uit, maar over 30km voel je het direct c.q. zie je het direct in een sneller dalende GOM.
Mogelijk zit er ook in de techniek van de berekening nog een stukje suggestie om je te dwingen om niet te laag te gaan, net als de turtle modus bij de laatste ca. 10km. Het blijkt dat je ook na 0 nog verder kunt rijden. Soms een kwestie van even stilstaan en batterij laten "bijkomen" en dan toch weer iets verder.
Wellicht ook iets met je reserves boven de 64kWh(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Je bedoelt 5000 euro inruil? Tja, de dealer loopt een risico met je inruil én die wil er wat aan verdienen.

Soms moet je je verlies nemen als je verder wilt…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:46:
[...]

Met HA om de vijf minuten uitlezen levert volgens mij vrij snel een blokkade op. Daar heb ik namelijk ook aan gedacht.
Met elke 5 minuten zit je nog nét aan de goede kant van de grens. Als de auto onderweg is lees ik nl elke 5 minuten uit.
En dan heb ik het over een MY19, hè. Ik lees niet de auto uit maar de server van Kia NL

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@multikoe
Rustig rustig. Komt beetje assertief over.

@Verwijderd is aant inlezen en voorbereiden op de Niro die hij wil aanschaffen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:14:
[...]

@multikoe
Rustig rustig. Komt beetje assertief over.

@Verwijderd is aant inlezen en voorbereiden op de Niro die hij wil aanschaffen.
Mijn excuses, ik las de post van @Verwijderd kennelijk verkeerd, ik dacht dat hij zat te trollen. Ik zal proberen wat minder assertief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Hippe Lip ja inruil prijs. Maar ik vraag me af of ik beter af ben privé verkoop. Het is wel echt nog een goede auto, maar wel met kilometers. Nee ik wil wel echt een e-niro, maar baal beetje van deze inruilprijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:56
eltron schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Ik herken dit wel, maar is vooral gevoel in combinatie met op die korte afstand andere rijomstandigheden. Over 300km middelt dat wel uit, maar over 30km voel je het direct c.q. zie je het direct in een sneller dalende GOM.
Mogelijk zit er ook in de techniek van de berekening nog een stukje suggestie om je te dwingen om niet te laag te gaan, net als de turtle modus bij de laatste ca. 10km. Het blijkt dat je ook na 0 nog verder kunt rijden. Soms een kwestie van even stilstaan en batterij laten "bijkomen" en dan toch weer iets verder.
Wellicht ook iets met je reserves boven de 64kWh(?)
Ik herken dat ook en het lijkt me ook logisch. Je begint een rit van 300 km en de GOM geeft aan dat je 400 km moet kunnen halen: 100 km over aan het eind van de rit. Er is echter tegenwind: na (ruim) een uur heb je 100 km gereden en de GOM geeft aan dat je nog 285 km kunt rijden: 85 km over aan het eind van de rit. Weer (ruim) een uur gereden en de GOM geeft aan dat je nog 170 km moet kunnen halen: 70 km over aan het eind van de rit. Na nogmaals (ruim) een uur te hebben gereden, ben je eindelijk thuis: nog 50 km op de GOM.

Dan is de vraag: hoe accuraat is die 50 km? Is dat in werkelijkheid geen 100 km? Ja misschien als je 100 km 25km/u stapvoets rijdt, nee als je 130km/u over de snelweg rijdt.

Mijn conclusie: de GOM doet wat je redelijkerwijs mag verwachten dat ie doet: een redelijke inschatting van hoever je kan rijden met je actuele acculading op basis van de meest actuele verbruikgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Met welk gemiddelde verbruik wordt gebruikt om de GOM mee te berekenen, het laatste uur, de laatste 10 uur, de laatste 10,100 of 1000 km?
Had laatst ook een dergelijke ervaring, met 100% vertrokken, weet niet precies wat de GOM bij vertrek was maar in elk geval boven de 400km.
Totale rit was iets van 350 km, hele snelwegritrit met zo'n beetje met dezelfde snelheid/verbruik gereden maar op het einde ging de GOM rap omlaag.
Ik denk dat ik ben gaan kijken vanaf een GOM van 100 km (dan ga je kijken hoeveel km het is nog volgens de navigatie)
Vanaf dat punt gingen er voor iedere 10 gereden kilometers er zo'n 15 van de GOM af. Uiteindelijk met veel minder GOM thuisgekomen dan eerder verwacht.

Ik heb sowieso geen idee waar die GOM op gebaseerd is, verbruik van het laatste uur, de laatste 10 uur, de laatste 10,100 of 1000 km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASW1 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:35:
Met welk gemiddelde verbruik wordt gebruikt om de GOM mee te berekenen
Als het niet in het boekje staat ben ik bang dat niemand het hier weet…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:16:
@Hippe Lip ja inruil prijs. Maar ik vraag me af of ik beter af ben privé verkoop. Het is wel echt nog een goede auto, maar wel met kilometers. Nee ik wil wel echt een e-niro, maar baal beetje van deze inruilprijs.
@Verwijderd
Om dat wat te relativeren: JIJ vind het echt nog een goede auto. Dat komt mede doordat je weet dat de technische staat in orde is én omdat je ‘m nog goed bruikbaar vind. Je hebt er jaren in gereden en dat geeft een emotionele band.

Maar met name dat laatste punt (nog goed bruikbaar) is nogal subjectief. De ontwikkelingen in EV-land gaan nogal hard op het moment en dan kan een auto al snel oud aandoen. Kijk maar naar je eigen eisen en wensen: je wil een e-Niro, maar niet een MY19 met één fase en zonder full-swing app.

Je auto mag technisch nog zó in orde zijn, als er geen weinig belangstelling voor is, dan daalt de waarde. Marktwerking noemen ze dat.
En privé verkopen kan, maar dan neem je een gok. Lukt dat niet of alleen voor een lagere prijs, dan kun je ‘m niet alsnog inruilen.

Keuzes, keuzes…
Lastig!

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 10-10-2024 23:54 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Probeer anders sites als ikwilvan... en de anwb eens? Plaatsen is gratis en als de geboden prijs je niet aan staat doe je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ASW1 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:35:
Met welk gemiddelde verbruik wordt gebruikt om de GOM mee te berekenen, het laatste uur, de laatste 10 uur, de laatste 10,100 of 1000 km?
Had laatst ook een dergelijke ervaring, met 100% vertrokken, weet niet precies wat de GOM bij vertrek was maar in elk geval boven de 400km.
Totale rit was iets van 350 km, hele snelwegritrit met zo'n beetje met dezelfde snelheid/verbruik gereden maar op het einde ging de GOM rap omlaag.
Ik denk dat ik ben gaan kijken vanaf een GOM van 100 km (dan ga je kijken hoeveel km het is nog volgens de navigatie)
Vanaf dat punt gingen er voor iedere 10 gereden kilometers er zo'n 15 van de GOM af. Uiteindelijk met veel minder GOM thuisgekomen dan eerder verwacht.

Ik heb sowieso geen idee waar die GOM op gebaseerd is, verbruik van het laatste uur, de laatste 10 uur, de laatste 10,100 of 1000 km?
Niemand die het weet. Ik heb zelfs het vermoeden dat het noorderlicht er iets mee te maken heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• V-8

V-8

Naar aanleiding van de posts over laadverliezen:

Vannacht mijn e-Niro (AC, 7.2kW) geladen van 2% naar 100%.

- Je zou verwachten (98% * 64kWh) = 62,7kWh.
- Daadwerkelijk geladen: 68,0kWh
- Verlies = (68,0 - 62,7) = 5,3kWh
- Verliespercentage 5,3kWh / 68,0 kWh = 7,8%

Pagina: 1 ... 310 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.