En daarnaast ook het gedrag met de rechterhand aan de knoppen: doe je bij 15 graden de jas uit in de auto en zet je de luchtverwarming op 25 graden of gebruik je dan de stoel-/stuurverwarming nog (die geen warmtepomp kan gebruiken) en nog geen luchtverwarming?multikoe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:19:
Ik vraag me af hoeveel het werkelijk uitmaakt op het totale verbruik over een jaar gezien. Het is lastig vergelijken omdat je twee eigenaren moet vinden die bijna ongeveer dezelfde rijstijl en route rijden met een auto zonder en eentje met warmtepomp. Maar zou het significant veel uitmaken?
Bovendien is de efficiëntie van een warmtepomp een stuk lager bij lagere temperaturen. Juist wanneer je de meeste warmte zal vragen met preconditionering/ontdooien/ontwasemen en niet meer wegkomt met alleen de stoel-/stuurverwarming, is de warmtepomp niet op z'n efficiëntst.
Met andere woorden, ik ben ook sceptischer gaan denken over de warmtepomp in een auto bij ons NL klimaat. Want juist op de (schaarse) momenten in NL dat je het flink nodig hebt, is het maar een beperkte winst. En het hele jaar door sleep je het ding wel mee in je auto.
Misschien is het een heel andere case voor taxi's die 100 dagen per jaar uren per dag staan de idlen met de verwarming aan bij een mildere temperatuur waarop de warmtepomp wel heel efficiënt is, maar zo gebruik ik de auto niet.
[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 09-10-2024 16:38 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.