CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:53:
[...]
Op vakantie in het buitenland laad je doorgaans met 1F op 7,2 kW (32A) en met 3F op 11kW (3x 16A), dus het verschil is niet zo groot.
Met een uurtje AC laden schiet je sowieso niet zoveel op. Ga naar een snellader, die staan vaak bij een shopping center, dus dan kan je daar even boodschappen doen. Met Tesla of met een Ionity abonnement is de kWh prijs concurrerend met, en soms zelfs goedkoper, dan AC laden. Bij de ALDI in Duitsland laatst geladen voor 39ct/kWh, even wat boodschappen doen en was alweer vol genoeg voor de volgende bestemming.
En anders een hotel zoeken in de buurt van AC palen, of met een eigen reserveerbare laadplek, dan gebruik je de nacht om te laden en maakt het 1F vs 3F bijna geen verschil.
Voorverwarmen kan de MY19 inderdaad alleen gepland via het systeem in de auto en mits aangekoppeld aan de laadpaal. Als je op vaste dagen op vaste tijdstippen vertrekt is dat dus ook goed te doen (veel gebruikt toen ik nog naar kantoor ging), maar ja het is wel een luxe om het via de app te kunnen doen voor die paar keer per jaar dat het echt nodig is ivm ijzel/sneeuw. Als je er op moet wachten is het ca 3 minuten dat de hele voorruit ontdooid is, gaat veel sneller dan een ICE waarvan de motor eerst op temperatuur moet komen.
Dus ja, de MY20+ hebben wat pluspunten, maar de MY19 is zeker niet slecht en bevalt prima voor vakanties.
Tsja, het blijft dus een persoonlijke situatie en dus de bijbehorende afweging.
7.2 kun je een klein verschil noemen met 11, maar de 3F is dan toch ruim 40% sneller....
En persoonlijk kom ik , zoals gezegd, vaak op campings in diverse landen. En dan zijn er zat plekken waar de laders, laat staan snelladers, niet dik bezaaid liggen (Frankrijk is daar een mooi voorbeeld van, zeker buiten de dicht bevolkte toeristische gebieden)). 11 KW laders zijn er dan gelukkig iets meer te vinden.
Als er dan al snelladers in de buurt zijn, zijn die vaak niet van Tesla of Ionity en liggen de prijzen momenteel al snel richting de €0,59 tot €0,80 per kWh, waar ik met de AC laders vaak toch weer beduidend lager zit (vaak zo tussen de €0,15 en €0,45).
Bovendien zijn er onder andere in Frankrijk, naast de kosten per kWh, regelmatig ook nog tarieven per minuut (en dan bedoel ik niet de blokkeerkosten die na een bepaalde tijd pas in gaan).
Maar zoals gezegd, dat is mijn situatie, waar ik wel erg blij ben met 3F.
En het verwarmen, nee, dat kan niet gepland, als je niet ingeplugd ben, maar ook dat gebruik ik persoonlijk nog wel eens, en niet te vergeten, vooral ook het omgekeerde: op afstand de koeling aanzetten.
De vraag is, wat is je persoonlijke situatie en wat je er voor over hebt, voor deze extra's.