Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
Vanmiddag was de automatische ontwaseming erg onprettig, dat was ook de reden dat ik 'm eerder uitgezet had.

Zonnig, buiten 15 graden en airco op automatisch met 19 graden wordt er de hele rit koude lucht geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 12:59
Vraag me af of dat de ook ontwaseming is. Als het buiten 15 is met zon, zal het in de auto toch snel warmer dan 19 zijn schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
janne_nl schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:25:
Vraag me af of dat de ook ontwaseming is. Als het buiten 15 is met zon, zal het in de auto toch snel warmer dan 19 zijn schat ik.
Ja, vooral aan het begin van de rit kan dat zeker. Maar na een half uur is dat wel weg. De temperatuur verhogen werkte ook niet dus dan kom ik snel bij deze functionaliteit uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:50
ASW1 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:33:
Vraag voor de e-Niro rijders bij wie al eens de 12V boordaccu is vervangen; hoe oud was die accu ongeveer bij vervanging en hoe kondigde zich aan dat die boordaccu vervangen moest worden?

Ik kwam dit onderwerp een paar keer tegen en het lijkt erop alsof ze zonder aankondiging ineens de geest geven. In die zin vraag ik me af of het evt nuttig is de accu preventief te vervangen (is nu ruim 4j oud) om gedoe te voorkomen dat de auto op enig moment ineens stil valt.
Ik behoor niet tot die categorie, bij mij is de 12V accu nooit vervangen en ik heb er de afgelopen 5 jaar en 150k km nooit problemen mee gehad.
Ik ga er danook van uit dat hij nog jaren mee kan. Ook al kan het bij mij natuurlijk ook plotseling voorbij zijn. Dan kijken we vandaar weer verder. Garantie is toch voorbij.

Wat ik nog wel grappig vond dat ik bij de 150k km beurt had gevraagt om naar de ventilatoren te kijken omdat die soms raar geluid maakten. Bleek een sensor stuk te zijn. Die kon onder garantie worden vervangen. maar moest een nieuwe afspraak voor worden gemaakt waarbij het van belang was dat bij de afspraak de 150k km niet overschreden mocht zijn (ik zat er nog 50km vanaf). Volgende ochtend vroeg is de sensor onder garantie vervangen.

Wel benieuwd wat ervaringen van anderen zijn met:
1. deze sensor
2. hoe met de 150k km grens wordt omgegaan in geval van wel/niet garantie.

en de garantie is wel bijzonder verdeeld overigens met verschillende termijnen voor:
- basis 3jr
- basis plus 7 jaar of 150.000km
- 12V accu 2 jaar => dus dat is wel heel erg kort in het kader van deze discussie
- carrosserie 12jr
- lak 5jr

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 03-10-2024 20:14 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

eltron schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:11:
[...]
Wel benieuwd wat ervaringen van anderen zijn met:
1. deze sensor
2. hoe met de 150k km grens wordt omgegaan in geval van wel/niet garantie.
@eltron
Tja, eigenlijk heb je het antwoord op je 2e punt zelf al gegeven: KEIHARD. En dat zal niet aan de garage liggen, maar aan Kia. Die eist bij een claim op de garantie een aantal dingen van de garage. Daarbij zitten behalve testprocedures die doorlopen moeten worden vaak ook foto’s. Bijvoorbeeld eentje van de kilometerteller? Daarom mocht jij voor die reparatie geen kilometer over die 150k gaan! Anders gaat bij Kia de deur dicht en is het eind oefening wat betreft de garantie.
Wel logisch trouwens.
en de garantie is wel bijzonder verdeeld overigens met verschillende termijnen voor:
- basis 3jr
- basis plus 7 jaar of 150.000km
- 12V accu 2 jaar => dus dat is wel heel erg kort in het kader van deze discussie
- carrosserie 12jr
- lak 5jr
Dat zal met de gemiddelde te verwachten leeftijd van onderdelen te maken hebben. Bij mij is de accu net kort vóór einde garantie vervangen. Reden was wellicht een stommiteit van mij, maar ik vind het al bijzonder dat daarop garantie gegeven wordt.

Ik ben hier wel tevreden over, want Kia is heel rechtlijnig in de die garantie: als er iets niet in orde is wordt het geen welles-nietes-spelletje, maar wordt het gewoon zonder discussie in orde gemaakt. Kom daar bij een ander merk maar eens om.
Dat is ook de reden dat ik voor de opvolger voor Hyundai heb gekozen. Zelfde concern, zelfde handelwijze. Dus een geen-gezeur-garantie. Dat vind ik wel wat waard.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:03
Hippe Lip schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:19:
Daarom mocht jij voor die reparatie geen kilometer over die 150k gaan! Anders gaat bij Kia de deur dicht en is het eind oefening wat betreft de garantie.
Wel logisch trouwens.
Eigenlijk dikke onzin, je hebt het nl gemeld voor het verlopen van de garantie. Als ze het vervolgens niet voor die tijd gemaakt krijgen is dat niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:10:
[...]

Eigenlijk dikke onzin, je hebt het nl gemeld voor het verlopen van de garantie. Als ze het vervolgens niet voor die tijd gemaakt krijgen is dat niet jouw probleem.
Ja, je kunt het onzin vinden, maar als dat de procedure is, dan zit je daar toch maar mooi mee. De garage kan de reparatie nou eenmaal niet starten voordat het onderdeel er is…
Maar ik ben het met je eens, hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 03-10-2024 23:02 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:02:
[...]

Ja, je kunt het onzin vinden, maar als dat de procedure is, dan zit je daar toch maar mooi mee. De garage kan de reparatie nou eenmaal niet starten voordat het onderdeel er is…
Maar ik ben het met je eens, hoor.
Zou mooi zijn, je meld je 3 maanden van te voren met een probleem maar door gebrek aan voorraad is het ineens geen garantie meer. Ik gok dat je niet veel moeite hoeft te doen om bij een geschillencommissie of rechtbank je gelijk te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:39
Mikkem schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:45:
[...]

Ja, vooral aan het begin van de rit kan dat zeker. Maar na een half uur is dat wel weg. De temperatuur verhogen werkte ook niet dus dan kom ik snel bij deze functionaliteit uit.
Ontwasemen doe je met warme en droge lucht. Warme lucht neemt veel meer vocht op en de airco haalt het vocht uit de lucht.
Het lijkt er eerder op dat je verwarming niet aan ging. En dat kan zijn omdat het al warmer was dan 19 graden in je auto of je verwarming werkt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:22

13art

Moderator Mobile
gjcvro schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:47:
[...]

Zou mooi zijn, je meld je 3 maanden van te voren met een probleem maar door gebrek aan voorraad is het ineens geen garantie meer. Ik gok dat je niet veel moeite hoeft te doen om bij een geschillencommissie of rechtbank je gelijk te halen.
Ben ik met je eens. Als het probleem binnen de garantieperiode is vastgesteld dan zou dat verder geen probleem moeten opleveren als de reparatie uitgesteld wordt door iets waar de klant geen invloed op heeft. Dat Kia er dan alsnog onderuit wil komen zegt mijns inziens wat over Kia. En al zou er wat over in de voorwaarden staan, dan zal geen rechter er mee akkoord gaan lijkt me. Kapot binnen de garantie is en blijft kapot binnen de garantie. Naar mijn weten werkt het zo met elk consumentenproduct.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 04-10-2024 07:38 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
13art schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:20:
[...]

Ben ik met je eens. Als het probleem binnen de garantieperiode is vastgesteld dan zou dat verder geen probleem moeten opleveren als de reparatie uitgesteld wordt door iets waar de klant geen invloed op heeft. Dat Kia er dan alsnog onderuit wil komen zegt mijns inziens wat over Kia. En al zou er wat over in de voorwaarden staan, dan zal geen rechter er mee akkoord gaan lijkt me. Kapot binnen de garantie is en blijft kapot binnen de garantie. Naar mijn weten werkt het zo met elk consumentenproduct.
Dat geldt in ieder geval voor de 2 jaar wettelijke garantie. Ik kan me voorstellen dat het voor de extra garantie, welke Kia aanbiedt, een ander verhaal is. Volgens mij is Kia daar vrij in, om er ook extra voorwaarden aan te stellen. Ik ben echter geen jurist, maar ik kan me voorstellen dat het zo werkt.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:22

13art

Moderator Mobile
Jojan265 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:34:
[...]

Dat geldt in ieder geval voor de 2 jaar wettelijke garantie. Ik kan me voorstellen dat het voor de extra garantie, welke Kia aanbiedt, een ander verhaal is. Volgens mij is Kia daar vrij in, om er ook extra voorwaarden aan te stellen. Ik ben echter geen jurist, maar ik kan me voorstellen dat het zo werkt.
Ik ook niet, maar het gebeurt veel vaker met consumentenproducten dat je de garantie kan verlengen. En voor zover mijn ervaring en kennis reikt zijn de voorwaarden dan niet anders. Wat ik wel weet is dat bedrijven nogal eens proberen zaken onder voorwaarden af te schuiven zonder dat dit überhaupt rechtsgeldig is.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 06:55
Jojan265 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:34:
[...]

In Nederland hebben we geen vaste wettelijke garantieperiode van twee jaar, zoals in sommige andere landen. In plaats daarvan is de garantie gebaseerd op het begrip "conformiteit" uit het Burgerlijk Wetboek. Dit betekent dat een product moet voldoen aan wat de consument redelijkerwijs mag verwachten. Hoe lang deze verwachte levensduur is, hangt af van het soort product en de prijs. Voor bijvoorbeeld een auto zou de verwachte levensduur langer zijn dan voor een goedkoper of minder duurzaam product.

De eerste zes maanden na aankoop geldt het omgekeerde bewijsrecht: de verkoper moet bewijzen dat het probleem niet bij het product lag. Na die zes maanden moet de consument zelf aantonen dat het probleem al bestond bij aankoop.

De extra garantie die Kia aanbiedt, bovenop deze wettelijke rechten, is een commerciële garantie en daar mogen zij inderdaad extra voorwaarden aan verbinden, zolang die niet afdoen aan de wettelijke rechten van de consument.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:38
DutchKel schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

In Nederland hebben we geen vaste wettelijke garantieperiode van twee jaar, zoals in sommige andere landen.

....................
Maar volgens het Europese recht wel minimaal 2 jaar, dus niet korter. Langer mag.

Maar los darvan ging het er hier toch om dat iets binnen de aangegeven garantieperiode optrad en gemeld is, maar de dealer dit om diverse redenen niet binnen de garantieperiode kon herstellen.

Dat lijkt me een andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29
@Hippe Lip is dit een hypothetische discussie of heeft iemand dit werkelijk aan de hand gehad dat het gemeld is < 150k, maar niet opgelost kon voor die tijd en dan daardoor buiten de garantieregeling viel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
bnwgraaf schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:17:
[...]

Maar volgens het Europese recht wel minimaal 2 jaar, dus niet korter. Langer mag.

Maar los darvan ging het er hier toch om dat iets binnen de aangegeven garantieperiode optrad en gemeld is, maar de dealer dit om diverse redenen niet binnen de garantieperiode kon herstellen.

Dat lijkt me een andere discussie.
Volgens mij gaat het juist om deze discussie. Ik weet niet precies hoe Kia de grens van 150000 km in hun garantiebepalingen hebben staan, en zou deze dan ook nog niet juridisch kunnen toetsen. Maar er zou zomaar een hele harde grens in kunnen zitten. Want ook al heb je een probleem aangemeld binnen de 150000 km, als de reparatie erna volgt, hoe bewijs je dan dat het probleem niet verergert is doordat je meer dan die 150000 km heb gereden. M.a.w. Kia geeft aan dat er een klein onderdeel moet worden vervangen, maar dat deze niet op voorraad is. Doordat je nog hebt doorgereden geeft Kia aan, dat er een compleet nieuw groot onderdeel vervangen moet worden. Dat wordt een leuke discussie denk ik.

Nogmaals ik ben geen jurist, maar probeer alleen maar praktisch te denken. Meestal als het om veel geld gaat, werken dingen anders dan men graag wil geloven.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 26-09 06:55
Jojan265 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:36:
[...]

Volgens mij gaat het juist om deze discussie. Ik weet niet precies hoe Kia de grens van 150000 km in hun garantiebepalingen hebben staan, en zou deze dan ook nog niet juridisch kunnen toetsen. Maar er zou zomaar een hele harde grens in kunnen zitten. Want ook al heb je een probleem aangemeld binnen de 150000 km, als de reparatie erna volgt, hoe bewijs je dan dat het probleem niet verergert is doordat je meer dan die 150000 km heb gereden. M.a.w. Kia geeft aan dat er een klein onderdeel moet worden vervangen, maar dat deze niet op voorraad is. Doordat je nog hebt doorgereden geeft Kia aan, dat er een compleet nieuw groot onderdeel vervangen moet worden. Dat wordt een leuke discussie denk ik.

Nogmaals ik ben geen jurist, maar probeer alleen maar praktisch te denken. Meestal als het om veel geld gaat, werken dingen anders dan men graag wil geloven.
Daarom wordt er in Nederland ook over conformiteit gesproken in het wetboek. Je moet als koper er vanuit kunnen gaan dat een auto langer meegaat dan 150.000km als de auto meer kost dan XXXXX euro.

Als je een nieuwe auto van 10000 euro koopt dan kun je er vanuit gaan dat deze mogelijk maar 150000 km meegaat. De Kia E-Niro is geen goedkope auto dus ik ga er dan ook vanuit dat je er vanuit mag gaan dat je veel meer dan 150000km ermee kunt rijden en dat daarom de wettelijke garantie mogelijk ook nog steeds geldt als je meer dan 150000km rijd ermee.

Maar alleen een rechter kan dat uiteindelijk beslissen dat Kia verplicht is om het te repareren onder garantie, ik weet alleen vrijwel zeker dat Kia het niet tot een rechtszaak laat komen omdat ze dan zwart op wit hebben staan dat hun eisen niet van toepassing zijn. Dus zullen ze als iemand toch op zijn strepen gaat staan zeggen dat ze het onder coulance gaan repareren.

Ik heb dit al eens eerder meegemaakt met een ander bedrijf, dus geen ervaring met Kia.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:35:
@Hippe Lip is dit een hypothetische discussie of heeft iemand dit werkelijk aan de hand gehad dat het gemeld is < 150k, maar niet opgelost kon voor die tijd en dan daardoor buiten de garantieregeling viel?
Ik heb het zo ver niet laten komen, en vanwege verzoek grage om garantie te laten uitvoeren voor de 150k km één rit minder met de e-niro gemaakt. Ik verwacht overigens dat het ook nog wel boven de 150k km had gekund, maar dan voor garage extra gedoe in registratie/documentatie/argumentatie dat het voor einde garantie was ontstaan en pas na einde garantie verholpen.
En volgens mij was het onderdeel zelfs wel op voorraad, misschien niet op locatie, de boodschap kreeg ik rond lunchtijd na een beurt en reparatie volgende ochtend om 8u.

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 04-10-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
multikoe schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 06:20:
[...]

Ontwasemen doe je met warme en droge lucht. Warme lucht neemt veel meer vocht op en de airco haalt het vocht uit de lucht.
Het lijkt er eerder op dat je verwarming niet aan ging. En dat kan zijn omdat het al warmer was dan 19 graden in je auto of je verwarming werkt niet.
Dit is mijn tweede Niro en daartussen zat halfbroer Hyundai Ioniq. Ze doen het allemaal. Forums en Facebook staan vol met meldingen over dit gedrag wat verdwijnt wanneer je de automatische instelling voor het ontwasemen uit zet.

Het is buiten onprettig wel effectief, al zou ik liever hebben dat het gaat zoals jij beschrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:37
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:35:
Melden betekent niets. Ik stond met ongeveer 149k km met een defecte airco en +25 graden bij de dealer. Die kon er niets mee, omdat niet duidelijk is wát aan de airco kapot is. De dealer heeft mij kunnen helpen door net voor de 150k km een afspraak in te passen voor het stellen van een diagnose. Die diagnose telt voor de garantie en moet voor de 150k km plaatsvinden. De reparatie was een paar weken later en is onder garantie uitgevoerd.. Boven de 150k km.

Ik heb dit ongeveer half jaartje terug in dit topic gepost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

joepie de p schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:24:
[...]
Melden betekent niets. Ik stond met ongeveer 149k km met een defecte airco en +25 graden bij de dealer. Die kon er niets mee, omdat niet duidelijk is wát aan de airco kapot is. De dealer heeft mij kunnen helpen door net voor de 150k km een afspraak in te passen voor het stellen van een diagnose. Die diagnose telt voor de garantie en moet voor de 150k km plaatsvinden. De reparatie was een paar weken later en is onder garantie uitgevoerd.. Boven de 150k km.

Ik heb dit ongeveer half jaartje terug in dit topic gepost.
Mooi verhaal en duidelijk voorbeeld van de praktijk.
Dan kunnen we deze (eindeloze?) discussie nu ook weer sluiten. :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je op een e-Niro of een Niro EV ook wielen van 15 inch of 16 inch gebruiken? Die ik dan eerst zelf moet kopen natuurlijk? Ik had gelezen dat 16 inch zou moeten kunnen maar kan 15 inch ook? Of is er een grens aan hoe klein je wielen mogen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Verwijderd schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:59:
Kan je op een e-Niro of een Niro EV ook wielen van 15 inch of 16 inch gebruiken? Die ik dan eerst zelf moet kopen natuurlijk? Ik had gelezen dat 16 inch zou moeten kunnen maar kan 15 inch ook? Of is er een grens aan hoe klein je wielen mogen zijn?
Nee, niet kleiner dan 17” vanwege de grootte van de remklauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Je vraag gaat toch over een e-Niro en niet over een Hybride?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 07:59
Hij geeft eigenlijk puur antwoord op de afrolomtrek. Vroeger, heel vroeger, verving ik ook de 175/70/13 voor een 195/50/15. Qua afrolomtrek gelijk maar qua comfort niet. De 13" werden dan bewaard voor de winterbanden. Maar voor die Niro gaat die vlieger niet op, zeker geen 15".
En heb je al een Niro dan? Ga er eerst eens een tijd mee rijden dan kom je erachter dat het best goed rijdt, die 17" of 18".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Verwijderd schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:59:
Ergens bij de technische info is bescheven welke ruimte daarvoor nodig is aan de binnenkant van de velgen. Elke velg heeft ook een maataanduiding voor de ruimte aan de binnenkant.

Het kleinste waar Kia mee levert is dacht ik 17”, maar ik kan me voorstellen dat niet zomaar elke 17” velg past…

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09 20:51

haagsepracht

One Man, Half Machine.

De kogel is door de kerk. We hebben een e-Niro aangeschaft. Heb flink wat gelezen in dit topic en uberhaubt over BEV’s en ben tot de conclusie gekomen dat een tweedehands e-Niro een prima aankoop zou zijn voor ons. Nu nog eventjes SEPP subsidie aanvragen en een eigen laadpaal regelen. Ga waarschijnlijk zelf de kabel trekken, of in ieder geval de pijp waar de kabel doorheen kan. Een collega had het over het huren van een bodemraket om dit te kunnen doen zonder te graven in de tuin. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:10
haagsepracht schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:39:
De kogel is door de kerk. We hebben een e-Niro aangeschaft. Heb flink wat gelezen in dit topic en uberhaubt over BEV’s en ben tot de conclusie gekomen dat een tweedehands e-Niro een prima aankoop zou zijn voor ons. Nu nog eventjes SEPP subsidie aanvragen en een eigen laadpaal regelen. Ga waarschijnlijk zelf de kabel trekken, of in ieder geval de pijp waar de kabel doorheen kan. Een collega had het over het huren van een bodemraket om dit te kunnen doen zonder te graven in de tuin. Heeft iemand daar ervaring mee?
Gefeliciteerd met je aanschaf! Voor vragen over bodemraketten zou ik ff kijken in 't topic bodemrakketten of soortgelijk :).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:19
Gefeliciteerd met de e-Niro, een goede keuze.
Je kunt misschien ook een 400 Volt stopcontact aan laten leggen met een losse lader. Dat is stukken voordeliger.

[ Voor 3% gewijzigd door RonaldPr op 05-10-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Voor vragen over thuisladen kun je terecht in het thuisladen topic.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 05-10-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09 20:51

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Top thanks voor de tips, ga eens in het thuisladen topic kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 12:59
Vandaag 440km op een volle accu gereden. Met nog 28km over bij thuiskomst.

Zo'n beetje constant 105 op de autoweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
janne_nl schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:42:
Vandaag 440km op een volle accu gereden. Met nog 28km over bij thuiskomst.

Zo'n beetje constant 105 op de autoweg.
Ja vandaag was een mooie dag. Ben ook na een kleine 200km thuis gekomen met 12,0kWh/100km verbruik, met vergelijkbare snelheden op snelweg (tot mijn verbazing ondanks spitstijdstip geen files op A2 en A12 rond Den Bosch en Utrecht)). Zou neerkomen op 64/12*100= 533km range bij 100% SOC.

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 07-10-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga op zoek naar een E-Niro, zwart, 3 Fase, my20, tot 125k km. Ga mijn Prius Plug-in toch inruilen. Ik hoop er eentje te vinden rond de €22k maar dat wordt lastig misschien. Maar ik ben dat constante pluggen overal zat. Ik heb goed gelezen en de nieuwe Ioniq 5 is ook echt heel goed maar wel heel errug duur. Dus ik ga voor een E-niro. Normaal gesproken zou ik voor een wat lagere prijs gaan en wat meer kilometers, bijv. tussen de 125k en 175k km, maar met de batterij is dat toch iets wat ik dan minder aantrekkelijk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Verwijderd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:00:
Ik ga op zoek naar een E-Niro, zwart, 3 Fase, my20, tot 125k km. Ga mijn Prius Plug-in toch inruilen. Ik hoop er eentje te vinden rond de €22k maar dat wordt lastig misschien. Maar ik ben dat constante pluggen overal zat. Ik heb goed gelezen en de nieuwe Ioniq 5 is ook echt heel goed maar wel heel errug duur. Dus ik ga voor een E-niro. Normaal gesproken zou ik voor een wat lagere prijs gaan en wat meer kilometers, bijv. tussen de 125k en 175k km, maar met de batterij is dat toch iets wat ik dan minder aantrekkelijk vindt.
Als je jouw eisen iets bijstelt kan het wel een stuk voordeliger. Met een my19 en 1F komt er momenteel vrij veel op de markt en prijsniveau rond de 15K.
Of je echt 3F nodig hebt kan ik niet voor jou beoordelen, maar ik heb het de afgelopen 5 jaar en ruim 150k km (vrijwel) niet gemist.
En als je er eentje met fiscale waarde onder de 45K vindt kun je nog 2K subsidie krijgen ook.
(mijn EL zat er net € 250 boven vanwege de metallic lak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hier ook tevreden met de MY19 met 1F, heb het niet gemist al vreesde ik vooraf dat het een beperking zou zijn.
Maar zijn die er al voor 15k dan? Dan heb ik een afschrijving van 7k in 8 maanden tijd.. :X Wel theoretisch allemaal, want voorlopig verkoop ik hem niet.
Snelle blik op Marktplaats leert me dat MY19 eerder rond de 20k te koop is, tenminste die nog ver onder de 150k km zitten en dus nog 2 jaar fabrieksgarantie hebben (mits volgens schema onderhouden).

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-10-2024 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 09:38
En nog even een zéér tevreden MY19-1F koper en rijder (in Mei gekocht, gelijk 4000km vakantierit).
Wat een fijne wagen (wel executive ;-)), ik ga nooit meer terug naar benzine/diesel.
Thuis laden en op vakantie DC, dus heb de 3F ook nog steeds niet gemist.

Ik zie ook op gaspedaal dat die nog steeds zo'n 19-20K kosten inclusief 12mnd Bovag.

Ik heb trouwens zelf gemerkt en zie het nog steeds, dat teveel aan die SEPP hangen geen zin heeft. De versies die subsidie krijgen, zijn meestal ook gelijk 2000 duurder

[ Voor 19% gewijzigd door lmb-s op 08-10-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik stel me voor, ik ben op vakantie, ik parkeer ergens voor een uitje/uurtje of wat, dan is het toch (heel) handig om dan lekker snel te kunnen laden? Anders zit je altijd bij je hotel te klxten om weer vol(ler) te komen. Ik vind 3 Fase ook wel thuis handig, (heb wel eigen oprit) als je bijv. een langere rit hebt gemaakt en de volgende dat wil je dagje weg en op 100% zitten. Maar ik geef toe, de keuze wordt een heel stuk kleiner want het was een optie voor MY20. Warmtepomp wil ik ook. Best veel eisen, vandaar dat ik er nog geen heb gevonden.

MY19 is echt geen optie want die kunnen niet voorverwarmen via de app, en ik wil in de winter warm instappen. Sowieso executive.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Verwijderd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:41:
Ja ik stel me voor, ik ben op vakantie, ik parkeer ergens voor een uitje/uurtje of wat, dan is het toch (heel) handig om dan lekker snel te kunnen laden? Anders zit je altijd bij je hotel te klxten om weer vol(ler) te komen. Ik vind 3 Fase ook wel thuis handig, als je bijv. een langere rit hebt gemaakt en de volgende dat wil je dagje weg en op 100% zitten. Maar ik geef toe, de keuze wordt een heel stuk kleiner want het was een optie voor MY20. Warmtepomp wil ik ook. Best veel eisen, vandaar dat ik er nog geen heb gevonden.

MY19 is echt geen optie want die kunnen niet voorverwarmen via de app, en ik wil in de winter warm instappen. Sowieso executive.
Ja het hangt inderdaad nogal af van de manier waarop je de auto inzet.

Wij gaan er regelmatig mee op (kampeer-)vakantie en dan is 3F laden toch echt wel een meerwaarde.
Niet altijd is er een lader in de buurt van de overnachtingsplek en als je dan ergens gaat laden, tijdens bijvoorbeeld een bezoekje aan een supermarkt of stadje of zo, is het wel prettig een beetje vlot te kunnen laden.

Ik heb een jaar lang thuis met de grannylader geladen. Dat ging okay, en dat isnog wat langzamer, maar had er niet aan moeten denken dat ik tijdens de vakanties ook hierop was aangewezen.

Maar nogmaals, er zijn genoeg gebruikssituaties denkbaar waar het wel genoeg is als je 1F laden hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ja ik stel me voor, ik ben op vakantie, ik parkeer ergens voor een uitje/uurtje of wat, dan is het toch (heel) handig om dan lekker snel te kunnen laden? Anders zit je altijd bij je hotel te klxten om weer vol(ler) te komen. Ik vind 3 Fase ook wel thuis handig, (heb wel eigen oprit) als je bijv. een langere rit hebt gemaakt en de volgende dat wil je dagje weg en op 100% zitten. Maar ik geef toe, de keuze wordt een heel stuk kleiner want het was een optie voor MY20. Warmtepomp wil ik ook. Best veel eisen, vandaar dat ik er nog geen heb gevonden.

Op vakantie in het buitenland laad je doorgaans met 1F op 7,2 kW (32A) en met 3F op 11kW (3x 16A), dus het verschil is niet zo groot.
Met een uurtje AC laden schiet je sowieso niet zoveel op. Ga naar een snellader, die staan vaak bij een shopping center, dus dan kan je daar even boodschappen doen. Met Tesla of met een Ionity abonnement is de kWh prijs concurrerend met, en soms zelfs goedkoper, dan AC laden. Bij de ALDI in Duitsland laatst geladen voor 39ct/kWh, even wat boodschappen doen en was alweer vol genoeg voor de volgende bestemming.
En anders een hotel zoeken in de buurt van AC palen, of met een eigen reserveerbare laadplek, dan gebruik je de nacht om te laden en maakt het 1F vs 3F bijna geen verschil.
Voorverwarmen kan de MY19 inderdaad alleen gepland via het systeem in de auto en mits aangekoppeld aan de laadpaal. Als je op vaste dagen op vaste tijdstippen vertrekt is dat dus ook goed te doen (veel gebruikt toen ik nog naar kantoor ging), maar ja het is wel een luxe om het via de app te kunnen doen voor die paar keer per jaar dat het echt nodig is ivm ijzel/sneeuw. Als je er op moet wachten is het ca 3 minuten dat de hele voorruit ontdooid is, gaat veel sneller dan een ICE waarvan de motor eerst op temperatuur moet komen.
Dus ja, de MY20+ hebben wat pluspunten, maar de MY19 is zeker niet slecht en bevalt prima voor vakanties.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-10-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Op vakantie in het buitenland laad je doorgaans met 1F op 7,2 kW (32A) en met 3F op 11kW (3x 16A), dus het verschil is niet zo groot.
Met een uurtje AC laden schiet je sowieso niet zoveel op. Ga naar een snellader, die staan vaak bij een shopping center, dus dan kan je daar even boodschappen doen. Met Tesla of met een Ionity abonnement is de kWh prijs concurrerend met, en soms zelfs goedkoper, dan AC laden. Bij de ALDI in Duitsland laatst geladen voor 39ct/kWh, even wat boodschappen doen en was alweer vol genoeg voor de volgende bestemming.
En anders een hotel zoeken in de buurt van AC palen, of met een eigen reserveerbare laadplek, dan gebruik je de nacht om te laden en maakt het 1F vs 3F bijna geen verschil.
Voorverwarmen kan de MY19 inderdaad alleen gepland via het systeem in de auto en mits aangekoppeld aan de laadpaal. Als je op vaste dagen op vaste tijdstippen vertrekt is dat dus ook goed te doen (veel gebruikt toen ik nog naar kantoor ging), maar ja het is wel een luxe om het via de app te kunnen doen voor die paar keer per jaar dat het echt nodig is ivm ijzel/sneeuw. Als je er op moet wachten is het ca 3 minuten dat de hele voorruit ontdooid is, gaat veel sneller dan een ICE waarvan de motor eerst op temperatuur moet komen.
Dus ja, de MY20+ hebben wat pluspunten, maar de MY19 is zeker niet slecht en bevalt prima voor vakanties.
Hier kan ik me op alle punten alleen maar bij aansluiten. Staar je alsjeblieft niet blind op die 1 of 3 fasen en het voorverwarmen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 09:38
[...]

Ik sluit me hierbij ook aan, plus: ik wilde bewust ook laadpaalinstallatie kosten besparen. Wij zitten op 1F-35A, en met de 1F Niro konden we dus heel goed uit met een 1F laadpaal en laden nu met loadbalancing op 30A.
Hierdoor zeker een goedkopere installatie kunnen uitvoeren.

Maar alweer, de 1F is perfect voor onze situatie, elke situatie en wensen zijn weer anders natuurlijk

[ Voor 9% gewijzigd door lmb-s op 08-10-2024 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:43
lmb-s schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Ik sluit me hierbij ook aan, plus: ik wilde bewust ook laadpaalinstallatie kosten besparen. Wij zitten op 1F-35A, en met de 1F Niro konden we dus heel goed uit met een 1F laadpaal en laden nu met loadbalancing op 30A.
Hierdoor zeker een goedkopere installatie kunnen uitvoeren.
Dat vat het wel een beetje samen; wanneer je een eigen laadpunt kunt hebben dan is een 1F niro prima wanneer je ook een 1F huisaansluiting hebt.
Wanneer je een 3F huisaansluiting hebt (3x25A) dan is een 1F niro al een stuk minder, omdat je dan nog maar met maximaal 5,7 kW kunt laden.
Wanneer je van laden op straat afhankelijk bent zou ik sowieso een 3F model kiezen.

Dus het hangt eigenlijk vooral van je laadsituatie af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:59:
[...]

Hier kan ik me op alle punten alleen maar bij aansluiten. Staat je alsjeblieft niet blind op die 1 of 3 fasen en het voorverwarmen.
[...]

Tsja, het blijft dus een persoonlijke situatie en dus de bijbehorende afweging.

7.2 kun je een klein verschil noemen met 11, maar de 3F is dan toch ruim 40% sneller....

En persoonlijk kom ik , zoals gezegd, vaak op campings in diverse landen. En dan zijn er zat plekken waar de laders, laat staan snelladers, niet dik bezaaid liggen (Frankrijk is daar een mooi voorbeeld van, zeker buiten de dicht bevolkte toeristische gebieden)). 11 KW laders zijn er dan gelukkig iets meer te vinden.
Als er dan al snelladers in de buurt zijn, zijn die vaak niet van Tesla of Ionity en liggen de prijzen momenteel al snel richting de €0,59 tot €0,80 per kWh, waar ik met de AC laders vaak toch weer beduidend lager zit (vaak zo tussen de €0,15 en €0,45).

Bovendien zijn er onder andere in Frankrijk, naast de kosten per kWh, regelmatig ook nog tarieven per minuut (en dan bedoel ik niet de blokkeerkosten die na een bepaalde tijd pas in gaan).

Maar zoals gezegd, dat is mijn situatie, waar ik wel erg blij ben met 3F.

En het verwarmen, nee, dat kan niet gepland, als je niet ingeplugd ben, maar ook dat gebruik ik persoonlijk nog wel eens, en niet te vergeten, vooral ook het omgekeerde: op afstand de koeling aanzetten.

De vraag is, wat is je persoonlijke situatie en wat je er voor over hebt, voor deze extra's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 22:28
Ik heb zelf indertijd de mazzel gehad dat mijn uitvoering (My'20/21 met VESS) standaard al 3 fase lader had. Maar dat was ook wel een vereiste geweest, daar ik afhankelijk ben van publiek laden en de gemeente hier heel streng is met kabel over de stoep (mag niet, ook niet met zo'n mooi gootje etc).
Nu ben ik 96k kilometers verder en nog steeds prima auto, de 11 kW is wel echt waardevol gebleken, wel wat hickups gehad deze zomer (specifieke dealer gebonden achteraf gezien).
Toch gaat naar alle waarschijnlijkheid de e-Niro het adres verlaten daar ik over mag naar lease vanuit de werkgever. Meestal gaat overname van private naar operational niet lukken, dan zou ik proberen eerst nog of ik een kandidaat kan vinden voor de huidige auto, is iets voor komende periode hier.

Zal hem indien het gebeurd wel gaan missen denk ik, prima auto geweest, vreet wel wat veel achterbandjes (cuppen, is nu als het goed is beter uitgelijnd sinds paar dagen) en het snelladen blijft achter, maar niet problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 22:00

V-8

Ha Tweakers, ik krijg morgen een E-Niro Dynamic Line van de zaak (64 kWh, april 2021).

Is er iets te zeggen over of deze auto beschikt over een warmtepomp, preconditionering en Kia Connect?
En Android Auto?

Ben benieuwd, ik kom nu van een elektrische Opel af met wáárdeloze app!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@V-8 Waarschijnlijk allemaal aanwezig, maar morgen weet je het zeker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
V-8 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:28:
Ha Tweakers, ik krijg morgen een E-Niro Dynamic Line van de zaak (64 kWh, april 2021).

Is er iets te zeggen over of deze auto beschikt over een warmtepomp, precoditionering en Kia Connect?
En Android Auto?

My"20 dus bij DL zou er volgens mij 3-fase, 10,25" display met Android auto/Apple carplay moeten zitten, kia connect wel, warmtepomp was een optie (kan je onder motorkap wel zien uiteindelijk), preconditioning helaas genoeg niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

Suicyder schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

My"20 dus bij DL zou er volgens mij 3-fase, 10,25" display met Android auto/Apple carplay moeten zitten, kia connect wel, warmtepomp was een optie (kan je onder motorkap wel zien uiteindelijk), preconditioning helaas genoeg niet
Helder, bedankt!

Even voor de zekerheid, met preconditioning bedoel ik het voorverwarmen (of koelen) van het interieur, niet het preconditioneren van de batterij t.b.v. snel / efficient opladen.
Was jouw antwoord daaromtrent gericht op interieur of accu preconditioneren? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
V-8 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:32:
[...]

Helder, bedankt!

Even voor de zekerheid, met preconditioning bedoel ik het voorverwarmen (of koelen) van het interieur, niet het preconditioneren van de batterij t.b.v. snel / efficient opladen.
Was jouw antwoord daaromtrent gericht op interieur of accu preconditioneren? ;-)
Oh interieur kan wel, accu niet. Dat is juist een van de fijnste functies van de gehele auto in de winter, waaaarmmmteeee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Suicyder schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:33:
[...]

Oh interieur kan wel, accu niet. Dat is juist een van de fijnste functies van de gehele auto in de winter, waaaarmmmteeee :D
Haha, ja, zeker! Die accu dat geloof ik wel, het gaat mij inderdaad om warmte. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16

Is er iets te zeggen over of deze auto beschikt over een warmtepomp, preconditionering en Kia Connect?
En Android Auto?

Hé die heb ik ook, april 2021 DPL! 🙌 NL MY21 (geen import) heeft geen warmtepomp standaard, was een optie van bijna 1000 euro destijds. Wat als luxe opvalt t.o.v. voorgaande jaren is wel het zonnedak. Verder allemaal modern aanwezig. Zie de prijslijsten voor alle details, en de andere eerdere discussies, om even schaamteloos naar mijn eigen berichten te linken:

gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

Edit: Oh wacht, je hebt het over een DynamicLine (zonder Plus)? Dan moet je zelf even de prijslijsten bekijken en heb je geen zonnedak enzo.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 08-10-2024 14:44 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Met 1F laad je thuis in nachtje (8 a 9u) van 0% naar 100%. En helemaal leeg is tie nooit als je begint met laden.
Dat van dat voorverwarmen met app kan ik niet voor je oplossen, maar is ook een vrij persoonlijke wens.
Ik heb dat wel op mijn Tesla MY maar gebruik het daar ook vrijwel nooit. De e-Niro kun je wel met tijdklok op voorverwarmen zetten maar is gedoe en past nooit precies.
Feit is dat het verwarmen zo snel gaat dat je auto ook zonder voorverwarmen met 1-2 minuten al aangenaam warm is terwijl ondertussen je rug, billen en handen al heel direct worden verwarmd (als je dat wilt tenminste) ik heb het dan al snel te heet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:49:
[...]

Met 1F laad je thuis in nachtje (8 a 9u) van 0% naar 100%. En helemaal leeg is tie nooit als je begint met laden.
De e-Niro kun je wel met tijdklok op voorverwarmen zetten maar is gedoe en past nooit precies.
Ook alleen maar als hij aan de laadpaal hangt volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
gjcvro schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:03:
[...]

Ook alleen maar als hij aan de laadpaal hangt volgens mij.
Klopt, is dus vooral een feature voor diegenen met een laadpaal op de eigen oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:58
Ik weet niet of het aan mijn installatie ligt maar ik krijg geen GPS locatie meer door in home assistant. Draai op 2024.10.2 en basis abonnement. Kan iemand bevestigen dat het wel moet werken met deze combi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

En Android Auto?

Ik heb deze. Zoals @Suicyder al zei zit het er allemaal op (en ook een VESS knop) behalve wellicht de warmtepomp want dat is inderdaad een optie (die ik trouwens heb genomen).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

DonJuape schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:16:
[...]

Ik heb deze. Zoals @Suicyder al zei zit het er allemaal op (en ook een VESS knop) behalve wellicht de warmtepomp want dat is inderdaad een optie (die ik trouwens heb genomen).
Top! Betekent 'geen warmtepomp' alleen dat je minder efficiënt verwarmt, of betekent het bv. ook dat je eventueel niet zou kunnen koelen / verwarmen op afstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
V-8 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:26:
Top! Betekent 'geen warmtepomp' alleen dat je minder efficiënt verwarmt, of betekent het bv. ook dat je eventueel niet zou kunnen koelen / verwarmen op afstand?
Dat eerste.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
V-8 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Verschil is het minder efficiënt verwarmen, maar voorverwarmen is geen enkel probleem. En ik telde zo dat 1000 euro best veel stroom is wat ik er mee zou moeten besparen, dus voor ons niet de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vaevictis_ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:56:
Ik weet niet of het aan mijn installatie ligt maar ik krijg geen GPS locatie meer door in home assistant. Draai op 2024.10.2 en basis abonnement. Kan iemand bevestigen dat het wel moet werken met deze combi?
Lijkt erop dat er geen updates zijn vanuit Kia KCS sinds vandaag. Die van mij staat ook nog steeds op 80% terwijl dat niet het geval is. Ook in de mijnKia app zie ik de status van vanochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
eltron schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:49:
[...]

Met 1F laad je thuis in nachtje (8 a 9u) van 0% naar 100%.
Hoe zie je dat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:51:
[...]

Lijkt erop dat er geen updates zijn vanuit Kia KCS sinds vandaag. Die van mij staat ook nog steeds op 80% terwijl dat niet het geval is. Ook in de mijnKia app zie ik de status van vanochtend.
Ik wilde de headunit al gaan resetten, bij mij hetzelfde als wat jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dat zijn inderdaad wel heerlijk lange nachtjes! :)
Hangt natuurlijk ook een beetje vanaf welke batterij je in je e-Niro hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

8 uur x 7.2kW (op 1 x 35A) is 57,6kWh / ca. 90% lading.
Moet je wel 1x35A hoofdaansluiting hebben i.p.v. 3x25A. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bnwgraaf schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:45:
[...]

Dat zijn inderdaad wel heerlijk lange nachtjes! :)
Hangt natuurlijk ook een beetje vanaf welke batterij je in je e-Niro hebt.
En of je huisaansluiting 1 of 3F is.
Met een nachtje van 8u kom je met 1 fase op 7x8= 56 kWh
Met 3 fasen (3x25A) kom je op 5x8= 40 kWh

Een andere factor is wanneer je nu of misschien in de toekomst op een dynamisch contract laadt.
(Ik vermoed dat in de toekomst PV bezitters alleen nog maar dynamisch aangeboden krijgen)
Dan wil je bij voorkeur sneller kunnen laden om de dure uren te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anjistha
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-08 15:41
[...]

Zelfde probleem. Sinds gisterenmorgen geen updates meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Mikkem schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:41:
[...]

Ik wilde de headunit al gaan resetten, bij mij hetzelfde als wat jij beschrijft.
Bij KCS (MY19 - NL model) zit er niks in de headunit, het is een losse module ergens onder het dashboard ingebouwd. Of heeft Kia Connect (MY20+) ook een storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:12:
[...]

Bij KCS (MY19 - NL model) zit er niks in de headunit, het is een losse module ergens onder het dashboard ingebouwd. Of heeft Kia Connect (MY20+) ook een storing?
Ik heb dezelfde module.

Toen ik de auto net had en de boel niet aan de gang kreeg (dealer heeft nagenoeg geen kennis hiervan) heb ik met resetten de boel op gang gekregen.

Hoe het verder werkt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
V-8 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:45:
[...]

8 uur x 7.2kW (op 1 x 35A) is 57,6kWh / ca. 90% lading.
Moet je wel 1x35A hoofdaansluiting hebben i.p.v. 3x25A. ;-)
Mja. Dat is niet echt de standaard denk ik.

Met de granny lader zit je op meer dan 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:12:
[...]

Geen problemen hier, ondanks dat de auto op een 'gaatje' staat qua ontvangst (normaal heeft hij op deze plek geen ontvangst :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Suicyder schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:18:
[...]

Geen problemen hier, ondanks dat de auto op een 'gaatje' staat qua ontvangst (normaal heeft hij op deze plek geen ontvangst :+ )
Ja, dan is het dus enkel KCS dat problemen heeft, het zijn ook 2 totaal verschillende systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Mikkem schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:16:
[...]

Dat kan jij wel denken, maar volgens gaslicht.com zijn er 4 standaard aansluitingen:
Voor stroom geldt als standaard huisaansluiting: 1x25A, 1x35A, 1x40A en 3x25A.

En op 7,4kW laden kan dus zowel met 1x35A als met 1x40A. Met 3x25A kan het eventueel ook, overdag als je van 25 naar 32A aanvult met zonnestroom.

Maar het gaat in de praktijk nergens over, althans in mijn geval. Op een gemiddelde dag rijdt ik zelden meer dan een dikke 200km. Daarvoor is ca. 50% SOC voldoende. Af en toe een dagje rond de 4-500 km dan laad ik naar 100% (vanaf meestal ca, 50-60) en het lukt dus altijd, ook met 3.7kW aan publieke paal, om als dat nodig is met 100% te vertrekken.

En ieder moet gewoon doen wat hij wil als het gaat om het belangrijk vinden van keuze 3F of dat 1F ook acceptabel is. Ik probeer alleen mijn praktijkervaring te delen voor nieuwelingen die de boodschap hebben gekregen dat 3F echt een must is. Dat valt, vooral als je thuis kunt laden, best mee.

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 09-10-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

[ Voor 81% gewijzigd door eltron op 09-10-2024 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
Ik ben net overgestapt van het thuisladen (met de granny) naar publiek laden met mijn 1F.

Valt me enorm mee, zag vooraf wel wat leeuwen en beren.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat de laadpaal officieel 11 kWh is, maar het laden gaat in de praktijk met 5,5 kWh, of ik er nu alleen sta of met een andere auto ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Mikkem schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:16:
[...]

Hangt er sterk vanaf waar je woont, hoe oud je huis is etc.
Hier in de straat heeft bijna iedereen 1 fase.

Ik zelf ook, en laad mijn huidige EV (50 kWh) ook al geruime tijd naar volle tevredenheid op 32A / 7.4kW.
Deze wordt vandaag gewisseld voor de e-Niro, dus die ga ik ook op 1F 32A laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Mikkem schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:50:
Ik ben net overgestapt van het thuisladen (met de granny) naar publiek laden met mijn 1F.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat de laadpaal officieel 11 kWh is, maar het laden gaat in de praktijk met 5,5 kWh, of ik er nu alleen sta of met een andere auto ernaast.
kW*

kWh is vergelijkbaar met 'liters', oftewel hoeveel stroom heb je in een bepaald tijdsbestek geladen.
kW is vergelijkbaar met 'liters per tijdseenheid' oftewel vermogen. Dus bv. je tankt 10 liter per minuut / laadt met 5.5kW vermogen.

Als je dat één uur lang doet, heb je dus in totaal 5.5kWh geladen.

Overigens heb ik geen antwoord op je vraag ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron

11kW palen zijn vaak 17kW die verdeelt wordt over 2 aansluitingen. Als je aan twee kanten 5,5 trekt gaat dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
eltron schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:42:
[...]
Maar het gaat in de praktijk nergens over, althans in mijn geval. Op een gemiddelde dag rijdt ik zelden meer dan een dikke 200km. Daarvoor is ca. 50% SOC voldoende. Af en toe een dagje rond de 4-500 km dan laad ik naar 100% (vanaf meestal ca, 50-60) en het lukt dus altijd, ook met 3.7kW aan publieke paal, om als dat nodig is met 100% te vertrekken.
Het is maar wat je gewend bent blijkt maar weer.

Ik rij niet zoveel en kan 11 kW laden op de oprit, in de praktijk ben ik daardoor een hele luie lader.
De auto hangt hooguit 2x per week aan de lader, meestal probeer ik in de goedkope uren te laden wanneer de EPEXprijs bijna nul is, vaak in het weekend dus of bij veel wind 's nachts.

Ik kan ook lui/weinig laden omdat ik weet dat ik relatief snel bij kan laden wanneer er zich een langere rit aankondigt en de auto staat met 30% of minder op de oprit.
Het is een vrij onnodig comfortdingetje natuurlijk, maar ik vind het wel relaxed om niet iedere dag in- en uit te hoeven pluggen. Als ik maar met 5 kW (in geval van een 1F auto, omdat ik 3x25A heb) zou kunnen laden dan zou ik meer geneigd zijn de auto voller te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
eltron schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

11kW palen zijn vaak 17kW die verdeelt wordt over 2 aansluitingen. Als je aan twee kanten 5,5 trekt gaat dat prima.
@Mikkem inderdaad. Dat komt doordat in Nederland 3x25A (25A x 230V = 5,5kW) de standaard is, een zwaardere aansluiting is veel duurder, daarom zie je hier bijna nergens 22kW palen terwijl dat in het buitenland wel de standaard is. Logisch ook, want hoe meer vermogen hoe meer een laadpaalexploitant potentieel verdient aan een sessie. Het extra vastrecht is hier echter zo hoog (meer dan 1000 euro extra op jaarbasis) dat het blijkbaar niet loont, ook is het aandeel van 1F auto's steeds kleiner aan het worden en zijn auto's die met 22kW kunnen AC-laden ook dun bezaaid (o.a. Renault Zoe en Audi e-tron met 3000 euro meerprijs optie oid..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Bij mij werkt het gewoon. Ik zie de auto waar hij vanochtend heen is gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk

Ik heb een 3F, maar ik zie die 5,2-5,5 kW altijd de eerste paar minuten bij één 'moderne' SGZH1-paal van fabrikant EVBox (deze, afwijkend van de andere SGZH1-palen in de omgeving). De Kia Connect app geeft dan ook een lange laadtijd als inschatting, maar na een paar minuten gaat hij toch over op 11 kW. Het duurt zo lang dat het scherm in de auto op het instrumentenpaneel alweer uit is gegaan. Ik krijg de indruk dat er een soort handshake moet plaatsvinden om de 11 kW aan te mogen slingeren ofzo. Nergens last van bij de andere SGZH1-palen hier in Delft; die gaan geleidelijk omhoog naar de 10,9 kW binnen een minuut als ik de auto aankoppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
multikoe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Jij hebt toch geen MY19 met KCS? Meen dat jij een MY20 / 21 hebt met Kia Connect en UVO. Dat systeem is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Jij hebt toch geen MY19 met KCS? Meen dat jij een MY20 / 21 hebt met Kia Connect en UVO. Dat systeem is anders.
Ah, excuses! Je hebt helemaal gelijk. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
multikoe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Ik krijg nu de locatie van gisteren door. Auto staat voor de deur maar in HA in Amstelveen. Zal wel nog naeilen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vaevictis_ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:12:
[...]

Ik krijg nu de locatie van gisteren door. Auto staat voor de deur maar in HA in Amstelveen. Zal wel nog naeilen. 8)7
Ja, dat is een bekend fenomeen. Het lijkt erop dat alle gemiste data alsnog wordt afgespeeld, elke minuut zie je dan weer een nieuw datapunt. Misschien om te zorgen dat een evt rittenregistratiesysteem actueel kan worden gehouden.
Had ik van de zomer ook toen ik in Zwitserland geen bereik had, toen zag ik de updates tergend langzaam weer in lijn komen met de werkelijke status. Mijn geknutselde ABRP integratie werkte toen ook even niet lekker.
Bij mij staat ie inmiddels weer voor de deur met kloppende SoC, maar heb er weinig mee gereden gisteren.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-10-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Ja, dat is een bekend fenomeen. Het lijkt erop dat alle gemiste data alsnog wordt afgespeeld, elke minuut zie je dan weer een nieuw datapunt. Misschien om te zorgen dat een evt rittenregistratiesysteem actueel kan worden gehouden.
Had ik van de zomer ook toen ik in Zwitserland geen bereik had, toen zag ik de updates tergend langzaam weer in lijn komen met de werkelijke status. Mijn geknutselde ABRP integratie werkte toen ook even niet lekker.
Bij mij staat ie inmiddels weer voor de deur met kloppende SoC, maar heb er weinig mee gereden gisteren.
Nu ook weer up-to-date. Voordat de KCS module werd vervangen had ik een 30 dagen achterstand in alle gegevens leek dus erop dat alles met een hele lage data snelheid (2G?) binnen kwam. Totaal onbruikbaar maar wel onder garantie gemaakt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
V-8 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

kW*

kWh is vergelijkbaar met 'liters', oftewel hoeveel stroom heb je in een bepaald tijdsbestek geladen.
kW is vergelijkbaar met 'liters per tijdseenheid' oftewel vermogen. Dus bv. je tankt 10 liter per minuut / laadt met 5.5kW vermogen.

Als je dat één uur lang doet, heb je dus in totaal 5.5kWh geladen.

Overigens heb ik geen antwoord op je vraag ;-)
Lees je antwoord nog eens na 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

gjcvro schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:20:
[...]

Lees je antwoord nog eens na 8)
Done, klopt er iets niet aan volgens jou? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
V-8 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

Done, klopt er iets niet aan volgens jou? 8)7
Ja, je draait bij je uitleg kW en kWh om, of het leest wat krom.
kWh is vergelijkbaar met 'liters',

[ Voor 15% gewijzigd door gjcvro op 09-10-2024 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V-8

V-8

gjcvro schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

Ja, je draait bij je uitleg kW en kWh om, of het leest wat krom.

[...]
Mijns inziens niet, kW is vermogen, zeg 'tanksnelheid in liters per minuut' en kWh kun je vergelijken met de tankinhoud in liters.

[ Voor 8% gewijzigd door V-8 op 09-10-2024 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
V-8 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Mijns inziens niet, kW is vermogen, zeg 'tanksnelheid in liters per minuut' en kWh kun je vergelijken met de tankinhoud in liters.
Ik denk dat het bij mij mis gaat bij "kW is vergelijkbaar met 'liters per tijdseenheid'" omdat bij kWh de tijdseenheid (Hour) staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

gjcvro schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:20:
[...]

Ik denk dat het bij mij mis gaat bij "kW is vergelijkbaar met 'liters per tijdseenheid'" omdat bij kWh de tijdseenheid (Hour) staat.
Ah, ik snap hem. Dat kan idd verwarrend zijn als je het zo bekijkt. We snappen elkaar _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V-8

V-8

En Android Auto?

Edit: de auto is er.

- Warmtepomp: Nee ;(
- Preconditionering: Ja 8)
- Kia Connect: Ja (gelijk de integratie met Home Assistant gefixt!) 8)
- Android Auto: Ja 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ga je alleen merken als je in de winter langere afstanden rijdt.
En gezien dat het een auto v/d zaak is zal je je verder niet heel druk maken over het wat hogere verbruik (in de winter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

gjcvro schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

En gezien dat het een auto v/d zaak is zal je je verder niet heel druk maken over het wat hogere verbruik (in de winter)
Ja, idd. Klopt, een hoger verbruik is alleen nadelig voor de actieradius en niet voor de portemonnee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
V-8 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:54:
[...]

Ja, idd. Klopt, een hoger verbruik is alleen nadelig voor de actieradius en niet voor de portemonnee.
Ik ben zonder WP eigenlijk nooit onder de 375 km actieradius gekomen, dus maak mij zeker geen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 07:59
V-8 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:24:
[...]

Edit: de auto is er.

- Warmtepomp: Nee ;(
Don't worry, je hebt absoluut een geweldige auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Ik vraag me af hoeveel het werkelijk uitmaakt op het totale verbruik over een jaar gezien. Het is lastig vergelijken omdat je twee eigenaren moet vinden die bijna ongeveer dezelfde rijstijl en route rijden met een auto zonder en eentje met warmtepomp. Maar zou het significant veel uitmaken?
Pagina: 1 ... 309 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.