• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

plmagis schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:41:
De e-Niro blijft me na 4 jaar nog altijd verbazen: op vakantie in Piemonte en vanmorgen vertrokken met accu op 73% in het dorpje waar we logeren op 600m hoogte.

Na een uur bergop rijden aangekomen op 2600m en nog slechts 49% in de accu (verbruik: 39kWh/100km!)

Na een fantastische wandeling in de sneeuw opnieuw omlaag gereden (niet remmen; enkel regenereren) en beneden aangekomen met 58% in de accu.

[Afbeelding]
Ik vond het een behoorlijke teleurstelling dat de aanduiding van het aantal teruggewonnen KM's niet verder gaat dan 10 ;( :P

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:50

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

plmagis schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:28:
[...]

@Hippe Lip 41km. En begin- en eindpunt van de dag was op dezelfde hoogte.

Overigens leek de berekening van het gemiddelde verbruik over de hele dag door de auto wel heel erg fout: 13kWh/100km. Heb de indruk dat het verbruik naar het einde veel meer doorweegt.
15% x 64 kWh = 9,6 kWh voor 41 km. Dat betekent een verbruik van 9,6 / 0,41 = 23,4 kWh/100km. Niet slecht, als je bedenkt dat je bij regeneratie zeker geen 100% terugwint, zoals @ASW1 hiervoor terecht al aangaf.

Wat zou het rendement van het terugwinnen zijn? In de buurt van de 80%?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:20
ASW1 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:30:
[...]

Dat denk ik wel, want bij regenereren win je wel wat terug maar je verliest ook.
Geen idee welk percentage je dan precies aan moet denken maar ik had altijd de indruk dat het vrij stevig was, de energie moet immers 2x door de aandrijflijn.
De gegevens in de app zijn niet altijd betrouwbaar, maar als je die als ruwe leidraad neemt, dan bestaat ongeveer 25% van de energie die je auto gebruikt uit teruggewonnen energie bij het remmen. Best wel heel veel dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:55
Hippe Lip schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:01:
[...]

Er zullen natuurlijk veel factoren zijn die dit beinvloeden, maar stel rond de 75 procent.
Dan kun je er van uitgaan dat je 25% verliest van de extra energie die het kost om bergop te rijden (of in andere gevallen om sneller op te trekken dan normaal bijvoorbeeld) en bij het terugwinnen verlies je weer 25% waardoor je op een bergrit ongeveer 1,5 keer zoveel consumeert dan je op vlakke weg had gedaan bij hetzelfde aantal kms.
Denk dat dat ballpark wel zo'n beetje in de buurt zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-09 19:08
@Hippe Lip : Correctie: 41km was heen, dus eigenlijk was het 9,6 kWh voor 82km of 11,7kWh/100km wat interessant genoeg overeenkwam met wat de auto rapporteerde.

Dus regenereren bij de e-Niro is echt wel indrukwekkend.
[...]

15% x 64 kWh = 9,6 kWh voor 41 km. Dat betekent een verbruik van 9,6 / 0,41 = 23,4 kWh/100km. Niet slecht, als je bedenkt dat je bij regeneratie zeker geen 100% terugwint, zoals @ASW1 hiervoor terecht al aangaf.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Vlak voor de zomervakantie had ik een nieuwe accu laten plaatsen.
Vanavond wilde ik met de auto op pad, maar die reageerde niet op de afstandsbediening en ook niet op de startknop. Nog niet eens een lampje....
Blijken de lampen de hele nacht te hebben aan gestaan :'(

Dus de Noco jumpstarter er maar weer eens bijgepakt..... Helaas, totaal geen reactie, geen lampje, geen geluidje.

Accu opgemeten: nog slechts 3,5 V.

Ik snapte alleen niet waarom de jumpstarter niet werkte, maar blijkbaar was de spanning nog lager dan mijn vorige defecte accu op het einde was. Dan werkt de jumpstarter niet meer, tenzij je de booster functie gebruikt (wel goed oppassen, omdat dan een aantal veiligheidsfuncties omzeild worden).

Dus de boel weer draaiend gekregen.

Ik zit nu nog met twee vragen.....

Heb ik mijn nieuwe accu nu gesloopt? Of valt dat na één keer ontladen nog wel mee? Vroeger hebben we de accu ook wel eens leeg gehad en daar eigenlijk niet gemerkt dat die daarna veel capaciteit was verloren...
Kun je dat meten/testen? Is dit eventueel te herstellen? Ik las iets over laders die kunnen "de-sulfateren".

Maar ik heb nog een vraag. Hoe kan het dat mijn lampen aan zijn blijven staan? Afgelopen jaren had ik de lichtschakelaar altijd op "auto" staan, ook als ik de motor uitschakelde. Sinds de zomer laat ik hem op "aan" staan (dimlicht) maar ook dan ging de verlichting altijd vanzelf uit na het uitschakelen en afsluiten van de auto.

Dus ik snap niet hoe ze nu de hele nacht aan hebben kunnen staan.... de portieren en kofferklep zaten goed gesloten.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:39
[...]

@Hippe Lip
Ik verwacht dat dat rendement afhangt van hoe hard er op de motor afgeremd wordt, welke regeratie stand de flippers staan, en ik kan me voorstellen dat de maximale teruglever stroomsterkte lager is gedimensioneerd door Kia dan wat er van de accu kan worden afgenomen door de aandrijving.
Dus zou me niks verbazen als het rendement varieert van wellicht 30-80% tijdens een rit. Hoe dat dan gemiddeld uitpakt hangt inderdaad zoals @ASW1 stelt van veel factoren af.
En is voor ons afgezien van de „km indicatie in de eco stand“ niet goed meetbaar.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

EVfan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:40:
[...]

@Hippe Lip
Ik verwacht dat dat rendement afhangt van hoe hard er op de motor afgeremd wordt,
@EVfan Dat zou ik ook verwachten. Ervaring leert bijvoorbeeld dat de laadverliezen hoger zijn als je met een lage stroom laadt dan bij een hoge laadstroom.
Maar dat lijkt hier toch anders te zijn.
welke regeratie stand de flippers staan,
Dat lijkt me nou weer niet. De mate hoe hard je afremt bepaalt hoeveel energie je terugwint. Je remt sowieso niet op je remblokken, tenzij je écht heel hard in de ankers gaat. Zelfs met gewoon gebruik van je rempedaal wordt er geregenereerd.
en ik kan me voorstellen dat de maximale teruglever stroomsterkte lager is gedimensioneerd door Kia dan wat er van de accu kan worden afgenomen door de aandrijving.
Geen idee waarom je dat denkt, maar al zou dat zo zijn, dan zit je met regenereren voorlopig niet aan die max waarde. Als je weet hoe hard je op kan trekken (metertje gaat tot de 50kW?)…
Dus zou me niks verbazen als het rendement varieert van wellicht 30-80% tijdens een rit. Hoe dat dan gemiddeld uitpakt hangt inderdaad zoals @ASW1 stelt van veel factoren af.
Heb je gelezen wat @plmagis twee posts hierboven aangaf? Die regeneratie lijkt bijna 100% rendement te hebben!
En is voor ons afgezien van de „km indicatie in de eco stand“ niet goed meetbaar.
Jawel, zeker met zo’n heel lange regeneratierit als die van @plmagis !

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:17:
Vlak voor de zomervakantie had ik een nieuwe accu laten plaatsen.
Vanavond wilde ik met de auto op pad, maar die reageerde niet op de afstandsbediening en ook niet op de startknop. Nog niet eens een lampje....
Blijken de lampen de hele nacht te hebben aan gestaan :'(

Dus de Noco jumpstarter er maar weer eens bijgepakt..... Helaas, totaal geen reactie, geen lampje, geen geluidje.

Accu opgemeten: nog slechts 3,5 V.

Ik snapte alleen niet waarom de jumpstarter niet werkte, maar blijkbaar was de spanning nog lager dan mijn vorige defecte accu op het einde was. Dan werkt de jumpstarter niet meer, tenzij je de booster functie gebruikt (wel goed oppassen, omdat dan een aantal veiligheidsfuncties omzeild worden).

Dus de boel weer draaiend gekregen.
Balen!
Die boosterfunctue is idd een mooie van Noco. Heb ik ook eens nodig gehad. Blij dat die erop zit!
Ik zit nu nog met twee vragen.....

Heb ik mijn nieuwe accu nu gesloopt? Of valt dat na één keer ontladen nog wel mee? Vroeger hebben we de accu ook wel eens leeg gehad en daar eigenlijk niet gemerkt dat die daarna veel capaciteit was verloren...
Kun je dat meten/testen? Is dit eventueel te herstellen? Ik las iets over laders die kunnen "de-sulfateren".
Waarschijnlijk gesloopt, omdat de accu echt een heleboel uren op ‘nul’ heeft gestaan. Daar schijnt een loodaccu niet tegen te kunnen.
Maar ik heb nog een vraag. Hoe kan het dat mijn lampen aan zijn blijven staan? Afgelopen jaren had ik de lichtschakelaar altijd op "auto" staan, ook als ik de motor uitschakelde. Sinds de zomer laat ik hem op "aan" staan (dimlicht) maar ook dan ging de verlichting altijd vanzelf uit na het uitschakelen en afsluiten van de auto.

Dus ik snap niet hoe ze nu de hele nacht aan hebben kunnen staan.... de portieren en kofferklep zaten goed gesloten.
Alle portieren waren gesloten, maar zat de auto ook op slot? Moest je met de mechanische sleutel de deur openmaken? Kan het zijn dat je ‘m per ongeluk niet helemaal uit hebt gedaan? Dat zou je merken bij het op slot doen: dan piept de auto met een lange piep.

<John O`Mill>

• bnwgraaf
  • Nu online
Hippe Lip schreef op donderdag 26 september 2024 @ 03:24:
[...]

Balen!
Die boosterfunctue is idd een mooie van Noco. Heb ik ook eens nodig gehad. Blij dat die erop zit!

[...]

Waarschijnlijk gesloopt, omdat de accu echt een heleboel uren op ‘nul’ heeft gestaan. Daar schijnt een loodaccu niet tegen te kunnen.

[...]

Alle portieren waren gesloten, maar zat de auto ook op slot? Moest je met de mechanische sleutel de deur openmaken? Kan het zijn dat je ‘m per ongeluk niet helemaal uit hebt gedaan? Dat zou je merken bij het op slot doen: dan piept de auto met een lange piep.
Ik had inderdaad de mechanische sleutel nodig, dus hij zat volledig op slot...

Ik heb geen lang aanhoudende piep gehoord, die ken ik als de motor nog "aan" staat (auto in rij stand) en je met sleutel en al de auto verlaat.

Wel hoorde ik een kortere, herhalende toon (ongeveer 1x per seconde). Die heb ik wel eens vaker, maar ik heb nooit kunnen achterhalen waar deze van is. Die stopt uiteindelijk als je de portieren dicht gooit.

Feit is dat de verlichting aan heeft gestaan. Dit is midden in de nacht door de overburen vastgesteld en achteraf heb zelf ook een rode gloed door het gebobbelde voordeur glas gezien. Maar de auto staat niet voor de deur maar aan de zijkant onder de carport en ik dacht dat het verlichting van de lantaarnpaal was die weerkaatste in het achterlicht van de auto van de overburen; het was namelijk geen fel licht.

Overigens heb ik ook geen mogelijkheid gevonden om de laadklep te openen wanneer je 12V accu leeg staat.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

bnwgraaf schreef op donderdag 26 september 2024 @ 06:50:
[...]

Ik heb geen lang aanhoudende piep gehoord, die ken ik als de motor nog "aan" staat (auto in rij stand) en je met sleutel en al de auto verlaat.

Wel hoorde ik een kortere, herhalende toon (ongeveer 1x per seconde). Die heb ik wel eens vaker, maar ik heb nooit kunnen achterhalen waar deze van is. Die stopt uiteindelijk als je de portieren dicht gooit.
Grote kans dat dat de piep is voor je lampen die nog aanstaan. Hoewel ik die piep niet ken. Ik dacht eigenlijk ook dat mijn lampen hoe dan ook uitgaan bij uitschakelen van de auto. Maar misschien heb je daarna (onbewust?) de lampen nog een keer ingeschakeld?
Feit is dat de verlichting aan heeft gestaan. Dit is midden in de nacht door de overburen vastgesteld en achteraf heb zelf ook een rode gloed door het gebobbelde voordeur glas gezien. Maar de auto staat niet voor de deur maar aan de zijkant onder de carport en ik dacht dat het verlichting van de lantaarnpaal was die weerkaatste in het achterlicht van de auto van de overburen; het was namelijk geen fel licht.

Overigens heb ik ook geen mogelijkheid gevonden om de laadklep te openen wanneer je 12V accu leeg staat.
Laadklep is dan zover ik weet alleen nog van binnenuit te openen. Leg daarom de starter niet in de achterbak 😎.

Life is not about specs, it is about joy!

• EVfan
Hippe Lip schreef op donderdag 26 september 2024 @ 03:10:
[...]

Heb je gelezen wat @plmagis twee posts hierboven aangaf? Die regeneratie lijkt bijna 100% rendement te hebben!
@Hippe Lip
Theoretisch kan 100% regeneratie niet. Rolweerstand, windweerstand, laadverliezen (bij mij 25%, een deel daarvan zit ook in de auto zelf, niet alleen de laadbox), transmissie en aandrijvingsverliezen en wat nog meer, eisen hun tol.
De getallen van @plmagis missen een belangrijke parameter, namelijk het blanco experiment. Waar vergelijk je de verbruiksgegevens mee?
Vandaar mijn schatting van een maximale 80%, maar hangt natuurlijk af van snelheid (wind- en rolweerstand) en hoe hard er op de motor afgeremd wordt (laadverliezen).
Natuurlijk heb ik geen bewijs, maar ik vermoed dat Kia uit bescherming van de electronica en motor, maar ook de accu, de maximum regeneratie stroomsterkte ook begrenst. Daar zullen we niet makkelijk achter komen.
En ja ik ben ook al vaker heel positief verrast door de regeneratie, en het range effect ervan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
EVfan schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:08:
[...]
Natuurlijk heb ik geen bewijs, maar ik vermoed dat Kia uit bescherming van de electronica en motor, maar ook de accu, de maximum regeneratie stroomsterkte ook begrenst. Daar zullen we niet makkelijk achter komen.
En ja ik ben ook al vaker heel positief verrast door de regeneratie, en het range effect ervan.
Die regeneratie zal ongetwijfeld afgetopt worden, maar niet veel: als je vol in de remmen gaat, dan genereert de motor rond de 140 kW aan energie, dat is best veel. Het kan niet anders of die energie gaat de accu in (nadat er gelijkstroom van is gemaakt). Ik neem dus even aan dat er niet heel veel remenergie verloren gaat.

• bnwgraaf
  • Nu online
bartvl schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:25:
[...]

Grote kans dat dat de piep is voor je lampen die nog aanstaan. Hoewel ik die piep niet ken. Ik dacht eigenlijk ook dat mijn lampen hoe dan ook uitgaan bij uitschakelen van de auto. Maar misschien heb je daarna (onbewust?) de lampen nog een keer ingeschakeld?

[...]

Laadklep is dan zover ik weet alleen nog van binnenuit te openen. Leg daarom de starter niet in de achterbak 😎.
Dat van dat ik misschien het licht weer een keer heb ingeschakeld zou inderdaad kunnen. Ik herinner me vaag dat ik naar aanleiding van het waarschuwingssignaal inderdaad aan de verlichting gedacht heb en zou inderdaad wel eens kunnen dat ik de schakelaar uit en weer aan heb gedaan om te kijken of het signaal daarmee uit ging, wat overigens niet het geval was.

En ja, omdat de lampen normaal altijd nog een half minuutje of zo blijven branden, heb ik niet meer om gekeken of ze uit gingen.....

Van de kofferbak klep wist ik dat je die niet meer kunt openen als de 12V batterij dood is, maar ik bedoelde in dit geval de laadklep aan de voorkant. Ik dacht, als ik de hoofdbatterij eens oplaadt, wordt misschien de 12V batterij ook mee opgeladen, vandaar dat ik het klepje probeerde, maar tevergeefs dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-09 19:08
EVfan schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:08:
[...]

@Hippe Lip
Theoretisch kan 100% regeneratie niet. Rolweerstand, windweerstand, laadverliezen (bij mij 25%, een deel daarvan zit ook in de auto zelf, niet alleen de laadbox), transmissie en aandrijvingsverliezen en wat nog meer, eisen hun tol.
[…]
@EVfan & @Hippe Lip : mijn verwondering was vooral dat we gewend zijn aan de prestaties van een EV in onze Lage Landen, maar dat een EV in bergachtig gebied nog veel interessanter lijkt dan een ICE.

[ Voor 30% gewijzigd door plmagis op 26-09-2024 10:10 ]

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:16

13art

Moderator Mobile
bnwgraaf schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:52:
[...]

Van de kofferbak klep wist ik dat je die niet meer kunt openen als de 12V batterij dood is, maar ik bedoelde in dit geval de laadklep aan de voorkant. Ik dacht, als ik de hoofdbatterij eens oplaadt, wordt misschien de 12V batterij ook mee opgeladen, vandaar dat ik het klepje probeerde, maar tevergeefs dus.
De laadklep is, meen ik, te openen door eerst de motorkap open te doen. Dan zit daar een hendel oid om de laadklep te openen. Of was dat nou alleen om de stekker te ontkoppelen?

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 26-09-2024 10:20 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
13art schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:10:
[...]

De laadklep is, meen ik, te openen door eerst de motorkap open te doen. Dan zit daar een hendel oid om de laadklep te openen. Of was dat nou alleen om de stekker te ontkoppelen?
Dat dacht ik eventueel ook, maar inmiddels weet ik uit eigen, recente ervaring dat die paarse hendel dus niet het mechanisme van het klepje bedient, maar alleen de vergrendeling van de stekker.

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:38
Ik probeer het nog een keer als ik mag, nog geen antwoord mogen ontvangen:

Even een vraagje m.b.t. de Kia Navigatie (MY19): is het ook mogelijk om die altijd in dagmodus/dagkleuren te hebben staan? Ik wil het wel graag automatisch dimmen als het donker wordt, maar dan schakelt het ook de nachtkleuren in met de 'zwarte achtergrond'. Ik kan daar niet mee werken...

• diamanten
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:54
Jojan265 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:19:
[...]

Ik laad ook al 2 jaar met een granny en heb het met Home assistant geautomatiseerd. Hoewel het nog niet hoeft vanwege de saldering, wou ik toch eens kijken of ik iets "slims" kon bedenken om zoveel mogelijk te laden met zonne-energie.

Dit gaat vrij eenvoudig en ben daar nog geen dure laadpaal voor nodig. Zodra er meer dan 2500W overcapaciteit is van de zon, dan zet ik de gewenste laadhoeveelheid voor de EV op 100%. Als de overcapaciteit minder is dan 2000W, zet ik de gewenste laadhoeveelheid op 50% (dit was het minimum dat ik kon instellen). Tot nu toe werkt dat vrij goed en is de WAF hoog. Ze kan de auto altijd inpluggen als ze thuis komt en de rest gaat vanzelf. Je weet zeker dat er 's morgens minimaal 50% accu capaciteit in de EV zit (genoeg voor woon-werk verkeer). En als de zon zijn best heeft gedaan kan dat na het weekend zomaar 100% zijn.

De granny heeft in dit geval het voordeel boven de meeste laadpalen, dat de minimum hoeveelheid beschikbare zonne-energie minder kan zijn om het laden te starten. De meeste 3 fasen laadpalen eisen toch al een ondergrens van 4,6 kW. Er zijn er wel een paar, die automatisch kunnen schakelen tussen 1 fase en 3 fasen, waarbij dit probleem dan niet optreedt.
Hoi, zou je wat scripts kunnen delen? Ik ben er ook mee bezig, maar heb extra info nodig om het proces om actuele info uit de auto te krijgen efficient te automatiseren (niet te veel calls, etc.).

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:59
diamanten schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:13:
[...]

Hoi, zou je wat scripts kunnen delen? Ik ben er ook mee bezig, maar heb extra info nodig om het proces om actuele info uit de auto te krijgen efficient te automatiseren (niet te veel calls, etc.).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Kia opladen naar 100%
description: Kia opladen naar 100%
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.shellypro3em_08f9e0e9c594_total_active_power
    for:
      hours: 0
      minutes: 3
      seconds: 0
    below: -2500
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.kia_automatisch_laden_via_zonne_energie
    state: "on"
  - condition: numeric_state
    entity_id: number.e_niro_ac_charging_limit
    below: 90
action:
  - data:
      value: "100"
    target:
    action: number.set_value
mode: single

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Kia opladen naar 50%
description: Kia opladen naar 50%
trigger:
    entity_id:
    for:
      minutes: 15
    above: 0
condition:
    above: 60
action:
  - data:
      value: "50"
    target:
    enabled: true

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• diamanten
OK, dank. Welke code heb je om het laadproces daadwerkelijk te starten?
ik heb zoiets, maar het werkt enigszins vertraagd in de praktijk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Start EV laden
description: Stuurt laad commando aan de KIA
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_boolean.ga_pv_laden
    from: "off"
    to: "on"
condition:
    entity_id: binary_sensor.niro_ev_battery_plug
action:
  - action: kia_uvo.start_charge
    metadata: {}
    data:
      device_id: XXXX
  - action: notify.telegram
    data:

• multikoe
Hé, ik was me er niet van bewust dat je via HA ook de maximale SOC kunt instellen. Gaaf.
Ik zou verwachten dat je het andersom zou doen: het laden starten en stoppen op basis van de uitgelezen SOC. Dan moet je heel regelmatig de SOC uitlezen. Jouw methode is veel efficienter. Grappig en iets om te onthouden voor als ik eens zo ver ben...

• Jojan265
diamanten schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:50:
OK, dank. Welke code heb je om het laadproces daadwerkelijk te starten?
ik heb zoiets, maar het werkt enigszins vertraagd in de praktijk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Start EV laden
description: Stuurt laad commando aan de KIA
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_boolean.ga_pv_laden
    from: "off"
    to: "on"
condition:
    entity_id: binary_sensor.niro_ev_battery_plug
action:
  - action: kia_uvo.start_charge
    data:
      device_id: XXXX
  - action: notify.telegram
    data:
Niet. Ik stuur alleen de e_niro_ac_charging_limit. Met mijn methode zorgen we er in ieder geval voor, dat de auto voor 50% gevuld is, ook al is er geen zon. Daarmee kunnen we wel naar het werk en weer terug zonder problemen. Als de zon er wel is, dan gaat het laden door tot 100%. Door de week halen we dat meestal niet, maar in het weekend wel en dan kunnen we daarmee in de zomer net mooi de week doorkomen.

• 13art

13art

Moderator Mobile
lmb-s schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:47:
Ik probeer het nog een keer als ik mag, nog geen antwoord mogen ontvangen:

Even een vraagje m.b.t. de Kia Navigatie (MY19): is het ook mogelijk om die altijd in dagmodus/dagkleuren te hebben staan? Ik wil het wel graag automatisch dimmen als het donker wordt, maar dan schakelt het ook de nachtkleuren in met de 'zwarte achtergrond'. Ik kan daar niet mee werken...
Wat ik hier zo terug kan vinden: http://webmanual.kia.com/...ngs_screen.html#id_h2_124

Is wat jij wil niet mogelijk. Want alleen dagmodus lijkt samen te gaan met de maximale helderheid.

[ Voor 15% gewijzigd door 13art op 26-09-2024 16:20 ]

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:38
13art schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:17:
Is wat jij wil niet mogelijk. Want alleen dagmodus lijkt samen te gaan met de maximale helderheid.
Bedankt voor het zoeken.
Ja dat vreesde ik al. Bijna alle navigators die ik ken, kunnen dat wel; de dagkleuren vast zetten, ook al is het donker. Maar het lijkt erop dat dit niet mogelijk is in de Kia navigator.

Of..., nu ik dit zo bekijk, als ik het niet op automatic zet, en dan daglicht kies, heeft dat alleen invloed op de navigatie? Ik dacht ook op het dashboard verlichting (km teller)?

[ Voor 17% gewijzigd door lmb-s op 26-09-2024 16:50 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
lmb-s schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:46:
[...]

Bedankt voor het zoeken.
Ja dat vreesde ik al. Bijna alle navigators die ik ken, kunnen dat wel; de dagkleuren vast zetten, ook al is het donker. Maar het lijkt erop dat dit niet mogelijk is in de Kia navigator.

Of..., nu ik dit zo bekijk, als ik het niet op automatic zet, en dan daglicht kies, heeft dat alleen invloed op de navigatie? Ik dacht ook op het dashboard verlichting (km teller)?
Nadeel is dat het handmatig op dagkleuren vast zetten ook lijkt te zorgen voor een standaard maximale helderheid van het scherm. Dat lijkt mij persoonlijk niet zo fijn in de donkere uren. Dat zou het zicht naar buiten nog wel eens nadelig kunnen beïnvloeden.

• diamanten
Jojan265 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:54:
[...]

Niet. Ik stuur alleen de e_niro_ac_charging_limit. Met mijn methode zorgen we er in ieder geval voor, dat de auto voor 50% gevuld is, ook al is er geen zon. Daarmee kunnen we wel naar het werk en weer terug zonder problemen. Als de zon er wel is, dan gaat het laden door tot 100%. Door de week halen we dat meestal niet, maar in het weekend wel en dan kunnen we daarmee in de zomer net mooi de week doorkomen.
Is inderdaad een hele mooie oplossing!

Wordt de actie 'number.ac_charging_limit' direct naar de KIA gestuurd? Oftewel: hoe lang duurt dat?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:09
diamanten schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:43:
[...]

Is inderdaad een hele mooie oplossing!

Wordt de actie 'number.ac_charging_limit' direct naar de KIA gestuurd? Oftewel: hoe lang duurt dat?
Gaat bijna meteen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op donderdag 26 september 2024 @ 06:50:
[...]

Dan zal er ook geen lange piep geweest zijn, omdat de auto op slot was. Dat lukt ook niet als die nog op de een of andere manier aan staat.
Dat klinkt als het geluid dat ik ook hoor wanneer ik de auto pas uit zet als ik de (bestuurders)deur al open heb. Dat schijnt van doen te hebben met het stuurslot. Houdt vanzelf op als de deur weer dicht is. Verder onbelangrijk, voor zover ik weet.
Dan zal het komen omdat je na het uitzetten nog aan de verlichtingsknop hebt gezeten....
Als ik het me goed herinner zit er onder de motorkap recht boven die laadpoort een lusje of zoiets waarmee je handmatig kunt ontgrendelen. Niet zeker of dat ook voor het deurtje is of alleen om de stekker los te kunnen maken als dat op geen enkele reguliere manier lukt.

<John O`Mill>

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:25

PeaceNlove

Deugleuter

bnwgraaf schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:52:
[...]

Die gedachte heb ik dit voorjaar ook gehad, maar helaas, de 12v is toch echt nodig om de diverse systemen in te schakelen. Ik had mijn auto met een platte 12v wel volledig van het slot, dus kon de klep openen, maar de laadkabel aansluiten deed dus niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

PeaceNlove schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:43:
[...]

Die gedachte heb ik dit voorjaar ook gehad, maar helaas, de 12v is toch echt nodig om de diverse systemen in te schakelen. Ik had mijn auto met een platte 12v wel volledig van het slot, dus kon de klep openen, maar de laadkabel aansluiten deed dus niets.
En dat is ook wel logisch want de auto regelt het laden (o.a. communicatie over laadvermogen en het sluiten van de relais) en daar is dus ook 12V voor nodig. Het zou niet veilig zijn als de auto de relais zou kunnen sluiten buiten de EVCC om.
Op dezelfde manier is het logisch dat de manuele ontgrendeling voor de stekker is en niet voor de laadklep. De laadklep staat namelijk open als de stekker er in zit.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 26-09-2024 19:51 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Nou, de kogel is door de kerk. Vandaag heb ik een IONIQ 5 (MY25) besteld als opvolger van mijn e-Niro MY19.
Het gaat om een Lounge 84kWh RWD met 19"velgen in rood en met donkere bekleding en afneembare trekhaak.
Aanvankelijk stond ook de Renault Scenic en de EV3 op mijn lijstje. De Renault blijft interessant, maar Kia of Hyundai voelt nu toch wel heel vertrouwd.

Vandaag zat ik ook even in een EV3; dat leek aardig, maar die blijkt écht een stuk kleiner dan de e-Niro of de Niro EV helaas. Dat is voor mijn lengte (1,93m) vervelend krap. Achterin ook veel kleiner.

Of ik de e-Niro werkelijk inruil of dat ik die overdoe aan iemand anders, dat moet ik nog beslissen.

Naar verwachting wordt er eind januari geleverd en dan is het voor mij einde hier. Maar zover is het nog niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Hippe Lip schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:45:
Nou, de kogel is door de kerk. Vandaag heb ik een IONIQ 5 (MY25) besteld als opvolger van mijn e-Niro MY19.
Het gaat om een Lounge 84kWh RWD met 19"velgen in rood en met donkere bekleding en afneembare trekhaak.
Aanvankelijk stond ook de Renault Scenic en de EV3 op mijn lijstje. De Renault blijft interessant, maar Kia of Hyundai volt nu toch wel heel vertrouwd. Vandaag zat ik ook even in een EV3; dat leek aardig, maar die blijkt écht een stuk kleiner dan de e-Niro of de Niro EV helaas. Dat is voor mijn lengte (1,93m) vervelend krap.

Of ik de e-Niro werkelijk inruil of dat ik die overdoe aan iemand anders, dan moet ik nog beslissen.

Naar verwachting wordt er eind januari geleverd en dat is het voor mij einde hier. Maar zover is het nog niet.
Waarom geen EV6 overwogen?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
Hippe Lip schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:29:

Dat klinkt als het geluid dat ik ook hoor wanneer ik de auto pas uit zet als ik de (bestuurders)deur al open heb. Dat schijnt van doen te hebben met het stuurslot. Houdt vanzelf op als de deur weer dicht is. Verder onbelangrijk, voor zover ik weet.
Dat is een goede, die zal ik eens testen! Gaat inderdaad uit als je het portier weer sluit.
Als ik het me goed herinner zit er onder de motorkap recht boven die laadpoort een lusje of zoiets waarmee je handmatig kunt ontgrendelen. Niet zeker of dat ook voor het deurtje is of alleen om de stekker los te kunnen maken als dat op geen enkele reguliere manier lukt.
Die is dus alleen voor het losmaken van de laadstekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:45:
Aanvankelijk stond ook de Renault Scenic en de EV3 op mijn lijstje. De Renault blijft interessant, maar Kia of Hyundai volt nu toch wel heel vertrouwd. Vandaag zat ik ook even in een EV3; dat leek aardig, maar die blijkt écht een stuk kleiner dan de e-Niro of de Niro EV helaas. Dat is voor mijn lengte (1,93m) vervelend krap.

Of ik de e-Niro werkelijk inruil of dat ik die overdoe aan iemand anders, dan moet ik nog beslissen.

Naar verwachting wordt er eind januari geleverd en dat is het voor mij einde hier. Maar zover is het nog niet.
Snelle levering. Dat is wel wat anders dan 1 jaar wachten. _/-\o_
Mooie auto ook, heb er ook even over gedacht, maar neig zelf nu meer richting Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:33:
[...]

Snelle levering. Dat is wel wat anders dan 1 jaar wachten. _/-\o_
Mooie auto ook, heb er ook even over gedacht, maar neig zelf nu meer richting Tesla.
@gjcvro
Ja, die 4-5 maanden lijken redelijk te overzien, al moest ik destijds ook een half jaar wachten op mijn e-Niro omdat die zonodig rood moest zijn. Rood was toen de enige echte kleur.
Maar hoe verder die wachttijd vordert, hoe langzamer het dan lijkt te gaan. De laatste paar weken duren net zo lang als alle maanden daarvóór bij elkaar…

Tesla stond nooit erg op mijn lijstje. Prima auto in een aantal opzichten (en in andere juist helemaal niet ;) ), maar met de fratsen die ene EM de laatste tijd uithaalt en de taal die hij uitslaat wil ik die absoluut niet meer steunen.

@blb4 En waarom geen EV6? Nou, da’s een totaal andere vormgeving, vormfactor. Wij vervoeren nogal eens wat grotere dingen, dus wil ik een grote achterklep. Dan moet je dus niet bij de EV6 zijn. Tesla valt ook om díé reden al af.

En is (de zit van) een EV6 niet lager dan een Niro of Ioniq?

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 27-09-2024 05:22 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:24
* wortelsoft Gaat binnenkort waarschijnlijk ook verhuizen. Gisteren het webformulier van de leasemaatschappij ingevuld voor een EV6 light 77kW (het pre facelift model) in snow white pearl. Wel nog even afwachten of het mag van werkgever/leasemaatschappij, dit lijken me voorraad auto’s en ik moet officieel nog een half jaar met de E-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:54
Jojan265 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:23:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Kia opladen naar 100%
description: Kia opladen naar 100%
trigger:
    entity_id:
    for:
      minutes: 3
    below: -2500
condition:
    below: 90
action:
  - data:
      value: "100"
    target:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Kia opladen naar 50%
description: Kia opladen naar 50%
trigger:
    entity_id:
    for:
      minutes: 15
    above: 0
condition:
    above: 60
action:
  - data:
      value: "50"
    target:
Dit ziet er goed uit om idd via zonnestroom te laden. Hoe zorg je ervoor dat zodra de Niro klaar is met laden, dat hij dan daadwerkelijk stopt met laden? Of doet hij dit automatisch a.d.v. number.e_niro_ac_charging_limit ?

Want je input_boolean blijft nu altijd on ''On'' staan ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:35
Benieuwd of onze integratie met HA ook wordt gesloopt, denk het niet want ze hebben het qua security niet op orde.

https://tweakers.net/nieu...-autos-over-te-nemen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 19:04
Vaevictis_ schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:11:
Benieuwd of onze integratie met HA ook wordt gesloopt, denk het niet want ze hebben het qua security niet op orde.

https://tweakers.net/nieu...-autos-over-te-nemen.html
Lijkt me niet, dit gaat niet over de API van de auto zelf, maar over het systeem dat dealers gebruiken waarmee ze zich toegang tot die API kunnen verschaffen.

Wat dat betreft blij met de "domme" module van de MY19, dan heb je geen fratsen met remote toegang ;)
Bij Tesla gaan ze soms nog wel verder ook, daar zet dhr Musk gewoon auto's op afstand helemaal uit als hem niet bevalt wat de eigenaar ermee doet:
https://edition.cnn.com/2...truck-disabled/index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diamanten
Een vraag over de HA custom integration Kia Uvo / Hyundai Bluelink.
Deze zou het volgende moeten ondersteunen volgens de documentatie:
set_charging_current: You can control the charging current level (100%, 90% or 60%).

Deze optie kan ik in de auto configureren binnen het EV-menu, maar overigens niet via de KIA Connect app.

Als ik de set_charging_current optie verstuur vanuit HA (bijv. set_charging_current = 60), dan werkt de integratie niet meer (alle entities hebben dan geen waarde) en moet ik de integratie opnieuw laden. De gewenste charging_current komt ook niet aan bij de KIA zelf.

Hebben jullie dit probleem ook of werkt het bij jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:45
diamanten schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:32:
set_charging_current: You can control the charging current level (100%, 90% or 60%).

Deze optie kan ik in de auto configureren binnen het EV-menu, maar overigens niet via de KIA Connect app.

Als ik de set_charging_current optie verstuur vanuit HA (bijv. set_charging_current = 60), dan werkt de integratie niet meer (alle entities hebben dan geen waarde) en moet ik de integratie opnieuw laden. De gewenste charging_current komt ook niet aan bij de KIA zelf.

Nee, bij mij is het dan ook stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:35:
[...]

Lijkt me niet, dit gaat niet over de API van de auto zelf, maar over het systeem dat dealers gebruiken waarmee ze zich toegang tot die API kunnen verschaffen.

Wat dat betreft blij met de "domme" module van de MY19, dan heb je geen fratsen met remote toegang ;)
Bij Tesla gaan ze soms nog wel verder ook, daar zet dhr Musk gewoon auto's op afstand helemaal uit als hem niet bevalt wat de eigenaar ermee doet:
https://edition.cnn.com/2...truck-disabled/index.html
Ik vraag me wel af of dit echt zo is of onder fakenews valt..... Sowieso valt dat hele cybertruck met machinegeweer verhaal vooral onder propganda.
Hij zal er wel teveel aan geknutseld hebben met het toevoegen van zijn geweertjes en daarbij de elektronica in de war hebben gebracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
diamanten schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:32:

Bij mij werkt het goed:

Net even de waarde versteld van 80% naar 90%. Dit is ook te zien in het vermogen van mijn laadpunt (één na onderste waarde).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMfcey8YCdcSXZqdEQx3-Hn9lHU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CgCmRdMKDLAGlpzH9i3abiB9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqfDqqOuJ3kxidjtLLlpM0MnDTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Oh9gR3ZPDUuoqWEvK222O2Zz.png?f=fotoalbum_large

Je mag overigens niet teveel verstellingen doen, want dan is hij voor een dag geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diamanten
Jojan265 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:15:
[...]

Bij mij werkt het goed:

Net even de waarde versteld van 80% naar 90%. Dit is ook te zien in het vermogen van mijn laadpunt (één na onderste waarde).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je mag overigens niet teveel verstellingen doen, want dan is hij voor een dag geblokkeerd.
Nb. charging current level (100%, 90% or 60%) is wat anders dan AC charging limit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
diamanten schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:19:
[...]

Nb. charging current level (100%, 90% or 60%) is wat anders dan AC charging limit!
Ah, verkeerd gelezen. Die heb ik niet in mijn integratie beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
diamanten schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:19:
[...]

Ik zag na wat zoekwerk inderdaad deze optie in de service.yaml staan. Bij mij krijg ik inderdaad ook dat alle waarden niet meer beschikbaar zijn en de instelling ook niet aankomt in de Kia. Pas na herladen van de integratie werken de overige entiteiten weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 05:06:

@blb4 En waarom geen EV6? Nou, da’s een totaal andere vormgeving, vormfactor. Wij vervoeren nogal eens wat grotere dingen, dus wil ik een grote achterklep. Dan moet je dus niet bij de EV6 zijn. Tesla valt ook om díé reden al af.

En is (de zit van) een EV6 niet lager dan een Niro of Ioniq?
Voor mij waren leasebedrag en ruimte belangrijk, de IONIC 5 was een stuk duurder in de lease (in 77/84 kWh uitvoering). qua ruimte heeft Bjørn's banana box test mij overtuigd dat ik er niet op achteruit ga t.o.v. de e-Niro.

Iets lager zitten zal wel ff wennen zijn denk ik maar goed, ik rij ook nog wel eens in onze C1 en daarin heb ik ook genoeg zicht :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQvG6QNqpVGSOEGFAQbRutNtlWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8AE4yleeh0PF8cemMWirwOTd.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 05:06:
[...]

@gjcvro
Tesla stond nooit erg op mijn lijstje. Prima auto in een aantal opzichten (en in andere juist helemaal niet ;) ), maar met de fratsen die ene EM de laatste tijd uithaalt en de taal die hij uitslaat wil ik die absoluut niet meer steunen.
Ja, daar ben ik dan weer wat makkelijker in. Tesla ≠ Musk wat mij betreft.
Dan zal er vast ook wel wat te vinden zijn van Korea, anders wel van China of Japan en Duits en Frans is ook niet zaligmakend.

Mijn keuze zal geen invloed hebben op het grote geheel, dus kies ik vooral voor mijn eigen voordeel, en op dit moment vindt ik dat Tesla zo ongeveer 10K voordeel heeft op Hyundai en ook nog eens zuiniger lijkt te zijn in gebruik en laadgemak (en vermogen 8) ).

Maar niet getreurd, de Niro heeft mijn vrouw helemaal ingepalmd, dus die wil hem niet kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:37
gjcvro schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:40:
[...]

Maar niet getreurd, de Niro heeft mijn vrouw helemaal ingepalmd, dus die wil hem niet kwijt.
Ha bij jou ook al. Bij mij wilde ze er de eerste 1,5 jaar niet in rijden want eng, en nu wil ze niet anders meer.
Heb dus de e-Niro naar haar gedaan en zelf een Tesla MY gekocht.
(maar we rijden allebei in beide auto's).

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 27-09-2024 16:03 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
bartvl schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:25:
[...]

[...]

Okay, raadsel opgelost, oorzaak van de brandende lampen gevonden en je had inderdaad gelijk.

Ik heb getest en de volgende bevindingen gedaan:

1-
  • Dimlicht en motor ingeschakeld.
  • Motor uitschakelen (dimlicht aan laten).
  • Verlichting gaat na ongeveer een half minuutje of zo uit.
2-
  • Verlichting op automaat, motor ingeschakeld.
  • Motor uitschakelen (automatische lichtstand aan laten).
  • Verlichting gaat na ongeveer een half minuutje uit.
3-
  • Dimlicht en motor ingeschakeld
  • Motor uitschakelen.
  • Verlichting uitschakelen.
  • Verlichting weer op dimstand zetten.
  • Verlichting gaat nu NIET vanzelf uit!!
NB: je krijgt ook geen waarschuwingssignaal voor vergeten verlichting!
NB 2: bij het inschakelen van het dimlicht met uitgeschakelde motor, branden voor alleen de dagrijlichten.

4-
  • Motor uitschakelen.
  • Verlichting uit zetten.
  • Verlichting weer op automatisch zetten.
  • Verlichting gaat nu niet branden, ook niet als het donker is!
Wat er dus gebeurt is (en ik me nu ook we weer kan herinneren):

Bij thuiskomst opende ik het portier.
Daarna pas zette ik de motor uit. Er klonk toen een waarschuwingssignaal met een frequentie van ongeveer een seconde.
Ik heb die wel eens vaker gehad maar kon nooit de oorzaak vinden.
Ik vroeg me af of dit vanwege de nog ingeschakelde verlichting was en schakelde deze dus uit.
De waarschuwingstoon ging daarmee niet uit dus ik zette de verlichting weer in dimstand.
Bij het weglopen naar de voordeur heb ik niet meer gekeken of de verlichting na enige tijd uit ging, omdat ik gewend was dat dat automatisch gebeurde, maar dat gebeurde nu dus niet.

Ja, uiteindelijk wel, toen de accu leeg was!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bnwgraaf schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:09:
[...]

Okay, raadsel opgelost, oorzaak van de brandende lampen gevonden en je had inderdaad gelijk.

1-
2-
3-
  • Motor uitschakelen.
NB 2: bij het inschakelen van het dimlicht met uitgeschakelde motor, branden voor alleen de dagrijlichten.

4-
  • Motor uitschakelen.

Daarna pas zette ik de motor uit. Er klonk toen een waarschuwingssignaal met een frequentie van ongeveer een seconde.
Ik vroeg me af of dit vanwege de nog ingeschakelde verlichting was en schakelde deze dus uit.
De waarschuwingstoon ging daarmee niet uit dus ik zette de verlichting weer in dimstand.
Bij het weglopen naar de voordeur heb ik niet meer gekeken of de verlichting na enige tijd uit ging, omdat ik gewend was dat dat automatisch gebeurde, maar dat gebeurde nu dus niet.

Goed om te weten. Ik vergeet regelmatig de auto uit te zetten bij het het uitstappen en de auto geeft dan een waarschuwingssignaal. Echter blijf ik dan van de verlichting af, die bij mij altijd op aan staat.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• diamanten
Jojan265 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:25:
[...]

Ah, verkeerd gelezen. Die heb ik niet in mijn integratie beschikbaar.
Er schijnen problemen hiermee te zijn in de Kia HA Integration. Zie:
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo/issues/864

Wellicht kunnen jullie ook wat plaatsen in Github om zo de huidige maintainer te 'stimuleren' om dit op te pakken. ;)

• Possible
  • Laatst online: 14:54
Heb je het geluid fragment nog ergens staan toevallig?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Possible schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:11:
[...]

Heb je het geluid fragment nog ergens staan toevallig?
Zou moeten werken:

https://drive.google.com/...k1skGOg/view?usp=drivesdk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jojan265 kan je dit allemaal instellen bij de e-niro? Dat is wel mooi. Ik ga ook voor een Niro, twijfel tussen de e-niro en de Niro EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Verwijderd schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:03:
@Jojan265 kan je dit allemaal instellen bij de e-niro? Dat is wel mooi. Ik ga ook voor een Niro, twijfel tussen de e-niro en de Niro EV.
Klopt. Echter niet te vaak achter elkaar of teveel op één dag. Dan is hij geblokkeerd voor ca. 24 uur.

Dit zijn de sensoren welke ik standaard inlees:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjR_OBjB43aQiIEgIM2zs2QRvEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B2Avr5goh59igCNq0gLbAbLz.png?f=fotoalbum_large

En dit zijn de sensoren die ook nog beschikbaar zijn, maar welke ik nu niet gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPoOrQ6sniXbZWdjzzLDNMHNP4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vzQQLTcwj6xAOyaqSGlQCktS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:59
Verwijderd schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:03:
Heb voor de baas een Niro EV gereden en na een baanwissel privé een e-Niro gekocht. Rijden beide prima, de EV is wat groter binnenin. Als je de mogelijkheid hebt zou ik voor een EV gaan, al moet ik zeggen dat qua luxe een e-Niro executiveline heel erg fijn is, en redelijk goed betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 06:55
bnwgraaf schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:09:
[...]

1-
2-
3-
  • Motor uitschakelen.

4-
  • Motor uitschakelen.

Nummer 3 is voor als je op een donkere verlaten weg met pech langs de weg komt te staan waarmee de auto dan beter zichtbaar is voor andere weggebruikers. Dit heb ik vroeger tijdens de theorielessen gehad. Ik weet niet of dat nog steeds in de theorielessen zit. Ook kun je als het goed is als de motor uit staat met de knipperlichten 1 kant aan laten staan. Dus nooit als de motor uit staat per ongeluk de richtingaanwijzer aanraken want dan heb je hetzelfde probleem waarschijnlijk.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:59

Wokker

De avond wokkel

We zijn inmiddels ruim drie weken de trotse eigenaren van een Kia e-Niro en een Ratio Solar laadpaal. Nu twijfel ik echter of het verstandig is om de auto uitsluitend op zonne-energie op te laden, omdat de hoeveelheid opgewekte stroom afhankelijk is van het weer en daardoor varieert. Ik vraag me af of dit nadelig kan zijn voor de batterij. Of maakt het voor de batterij niet veel uit dat hij de ene keer sneller en de andere keer langzamer wordt geladen? En geldt hetzelfde voor het regelmatig laden met kleine hoeveelheden stroom?

Misschien maakt het niet veel uit omdat je bij het remmen ook steeds kleine beetjes bij laad.

[ Voor 8% gewijzigd door Wokker op 29-09-2024 12:46 ]

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Wokker schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:46:
We zijn inmiddels ruim drie weken de trotse eigenaren van een Kia e-Niro en een Ratio Solar laadpaal. Nu twijfel ik echter of het verstandig is om de auto uitsluitend op zonne-energie op te laden, omdat de hoeveelheid opgewekte stroom afhankelijk is van het weer en daardoor varieert. Ik vraag me af of dit nadelig kan zijn voor de batterij. Of maakt het voor de batterij niet veel uit dat hij de ene keer sneller en de andere keer langzamer wordt geladen? En geldt hetzelfde voor het regelmatig laden met kleine hoeveelheden stroom?

Misschien maakt het niet veel uit omdat je bij het remmen ook steeds kleine beetjes bij laad.
Volgens mij maakt langzaam laden niet zo veel uit. Alleen bij veel snelladen slijt de accu sneller. Maar ik heb hier nog geen berekeningen van gezien dus ik kan het mis hebben. Zelf laad ik ook heel langzaam op omdat ik de auto maar met 1 fase kan opladen. Wel zijn de verliezen groter bij langzaam laden.

Wat ik me wel afvraag is of je de auto in de winter dan wel vol krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Emootje Ja alles kan (gelukkig) maar de knoppen of tiptoetsen vind ik niet fijn. De achterklep automatisch is wel een pre, dat rare lullige hoedenplankje vind ik ook niks, in die lucht dingen spoilers achter buiten gaat vast iets groens groeien, auto staat bij ons buiten op het noorden in de kou en nat, plus hij is nog wel een stuk duurder. Ik wil de auto 5 jaar rijden en dan inruilen. Dus ik twijfel over de e-niro en de EV. Beenruimte voor als bestuurder is wel belangrijk met mijn 1.91cm. Nog andere overwegingen?

Is ie echt een stukje groter binnen? De e-niro is wel een wat ouder design, maar ik rij nu al 4 jaar een plugin Prius uit 2013 dus ik vind dat geen ramp.

Zat gister bij de dealer ook in een EV3 maar die vind ik wel echt net te krap voorin. EV6 is wel echt lekker ruim maar duur en straf geveerd, en wat lage zit plus bij uit stappen stoot ik het mooie hoofd aan de deur stijl.

Ioniq5 is ook een optie maar dan de nieuwe versie maar ook dan wacht ik liever een paar jaar tot de prijs daling en afschrijving wat minder is.

Kortom: E-niro of de Niro EV. Best lastige keuze nog. Prijs kwaliteit verhouding en het verstandige is de e-niro maar de EV voelt wel echt een stuk moderner. Schrijft wel een stuk meer af...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2024 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:59
@Verwijderd Lekker voor de e-Niro gaan dan. Geen seconde spijt van gehad en ik mis de EV ook niet. En die fiets die nu niet meer mee kan omdat het net niet past: jammer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchKel
@Verwijderd volgens mij heb je over 3 jaar nog steeds een Toyota Prius. Ik zie je nu al ongeveer een half jaar alleen maar dingen vragen en twijfelen. Je kunt het ook andersom doen: ga gewoon eens in een aantal auto's rijden en kijk dan wat je bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
dit hoort op een ander platform

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 29-09-2024 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
Wokker schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:46:

Dat van dat regenereren heb ik me ook wel eens afgevraagd, eigenlijk zijn dat toch allemaal hele kleine mini oplaadsessies!
Overigens kunnen daarbij ook hogere laadvermogens optreden en over het algemeen zijn dit hele korte laadsessies...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
bnwgraaf schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:32:
[...]

Dat van dat regenereren heb ik me ook wel eens afgevraagd, eigenlijk zijn dat toch allemaal hele kleine mini oplaadsessies!
Overigens kunnen daarbij ook hogere laadvermogens optreden en over het algemeen zijn dit hele korte laadsessies...
Nee dat is niet nadelig, als gebruiker hoef je eigenlijk geen zorgen te maken over het opladen zolang je tussen 20-80% blijft zitten is het altijd goed. De e-Niro heeft zich bewezen dat ook tot 100% opladen goed gaat. De auto heeft flink wat reserve kWh's en je kunt niet snel iets verkeerds doen. Alleen als je heel veel snellaad en veel keer achter elkaar dan zou je iets van degradatie kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Verwijderd schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:03:
Zat gister bij de dealer ook in een EV3 maar die vind ik wel echt net te krap voorin. EV6 is wel echt lekker ruim maar duur en straf geveerd, en wat lage zit plus bij uit stappen stoot ik het mooie hoofd aan de deur stijl.
@Verwijderd
Die EV3 had ik donderdag ook eerst geprobeerd, voordat ik naar Hyundai ging en uiteindelijk met I5 PE bestelde. Goh, wat viel dát tegen! Voorin was al niet groot, maar ik (1,93cm) kan als ik de bestuurdersstoel op mijn positie zet er nog wel achter zitten. Niet ruim, maar het kan.
In die EV3 kan er werkelijk niemand meer achter me zitten. Dan is het over en uit met de beenruimte. En achter de achterbank is het ook een stuk kleiner helaas.

Daarnaast stond de EV9 en daar heb je wel genoeg ruimte… 8)
Maar die is nogal hoog (ik kan er niet eens overheen kijken), dus het verbruik zal navenant zijn. Tjonge, wat een bakbeest is dat, zeg…
Ioniq5 is ook een optie maar dan de nieuwe versie maar ook dan wacht ik liever een paar jaar tot de prijs daling en afschrijving wat minder is.

Kortom: E-niro of de Niro EV. Best lastige keuze nog. Prijs kwaliteit verhouding en het verstandige is de e-niro maar de EV voelt wel echt een stuk moderner. Schrijft wel een stuk meer af...
Ik heb de indruk dat als je een nieuwe Niro EV wilt dat je op moet schieten. Ik meen dat die eruit gaat en door de EV3 opgevolgd gaat worden.
Ga je voor 2e hands, dan lijkt me dat je ruime keuze hebt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

reactie op verwijderde reactie

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 29-09-2024 22:07 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:19
reactie op verwijderde reactie

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 29-09-2024 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:27:
[mbr]dit hoort op een ander platform[/]
… was te verwachten … :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
Vandaag nieuwe proefrit gemaakt, Ioniq 5. Staat nog wel op de shortlist, maar niet per se bovenaan.
Voordeel van eens ergens anders in rijden is wel dat ik de Niro toch elke keer weer beter waardeer, het is op veel dingen precies de gulden middenweg, behalve dan trekgewicht en snelladen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ik ga mn e-Niro oprijden denk ik. Dan voel ik pijn van alle afschrijving op korte termijn ook niet :)
De gewijzigde MRB plannen zullen de tweedehandsprijzen voor een verkoper ook geen goed doen.
Heb geen enkele reden om perse weer een nieuwere te moeten rijden, voldoet nog steeds prima voor A naar B en vakanties. Geld in ETF en op de spaar levert meer op dan de fun die een nieuwere auto biedt.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-09-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:43:
Ik ga mn e-Niro oprijden denk ik. Dan voel ik pijn van alle afschrijving op korte termijn ook niet :)
De gewijzigde MRB plannen zullen de tweedehandsprijzen voor een verkoper ook geen goed doen.
Heb geen enkele reden om perse weer een nieuwere te moeten rijden, voldoet nog steeds prima voor A naar B en vakanties. Geld in ETF en op de spaar levert meer op dan de fun die een nieuwere auto biedt.
Dat kan ik me goed voorstellen. Aanvankelijk had ik die keuze ook, maar een aantal nieuwe functies lonkten toch iets te hard hier.

Nu ben ik wel benieuwd wat ‘oprijden’ gaat betekenen. Aan de accudegradatie zal het niet liggen; wat dat betreft ben je bij een ton op de teller mss pas aan de 10% van de levensduur van de auto?

Aangenomen dat je hem niet in puin rijdt (of laat rijden), waardoor wordt de levensduur dan bepaald?
Een volle asbak is ook al geen argument meer tegenwoordig… :+

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 30-09-2024 12:58 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Ik had het zo bedacht. Hij gaat nu van zakelijk naar privé. Als we er dan nog 10 jaar mee rijden kan hij vervolgens weer naar de zaak in de Young timer regeling :)
20 jaar moet ie toch wel kunnen halen als we er zuinig op zijn(?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:50:
[...]

Dat kan ik me goed voorstellen. Aanvankelijk had ik die keuze ook, maar een aantal nieuwe functies lonkten toch iets te hard hier.

Nu ben ik wel benieuwd wat ‘oprijden’ gaat betekenen. Aan de accudegradatie zal het niet liggen; wat dat betreft bij je bij een ton op de teller mss pas aan de 10% van de levensduur van de auto?
Aangenomen dat je hem niet in puin rijdt (of laat rijden), waardoor wordt de levensduur dan bepaald?
Ik ga dus voor 20 jaar.
heb wel meer elektrische aparaten die al zo lang mee gaan. Misschien een keer een nieuw batterijtje, of paar cellen vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 30-09-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:50:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd wat ‘oprijden’ gaat betekenen. Aan de accudegradatie zal het niet liggen; wat dat betreft bij je bij een ton op de teller mss pas aan de 10% van de levensduur van de auto?
Totdat deze qua ex- en interieur niet meer voldoet, of dat V2G ineens een vlucht neemt met een nieuwe generatie EVs.
Of als ik van baan zou veranderen waardoor ik ineens weer de weg op zou moeten ipv fulltime vanaf huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 19:11

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Het lijkt wel echt alsof ik mijn reactie lees :+ Zelfde bootje autootje, die afschrijving gaat toch wat harder dan verwacht en de MBR plannen zijn ook niet erg fijn om nu te slikken. Die combinatie zorgt ervoor dat de auto mij toch wat eerder dan verwacht meer geld gaat kosten. Echter: de auto voldoet vrijwel volledig aan mijn eisen. Het enige dat fijner zou zijn:
  1. Sinds kort begonnen met een hobby naast werk waar ik toch nog wel wat laadruimte voor nodig heb. Maar dit kan ik oplossen door er een trekhaak onder te laten plaatsen (kosten iets van €800 las ik) en met een klein karretje het een en ander te vervoeren. Of toch nog zo'n diepe vloer maken om wat ruimte te winnen.
  2. Laadsnelheid en batterij voorverwarmen. Beide zijn echt heel fijn om te hebben en leveren een serieuze tijdsbesparing op. Tegelijkertijd heb ik hier enkel "last" van op vakanties. En dan specifiek op wintervakantie naar Oostenrijk. Dan kan je je afvragen of de meerprijs van bijv. een EV6 gerechtvaardigd is voor 2x per jaar. Misschien beter om dan paps lief aan te kijken en zijn benzine bak te lenen.
  3. Technieken zoals V2G. Maar in mijn appartementje heb ik daar op het moment toch weinig aan.
Android auto wide-screen zit er op met een software update, het is nog steeds een top auto om in te rijden, ik neem passagiers mee met stoelverwarming achterin, het is stil en tegelijk enorme acceleratie. Ik heb de eNiro destijds gekocht voor de groei (ben zelf nu nog samenwonend met mijn vriendin, daar had ik ook wel een Opel Corsa E voor kunnen aanschaffen) maar ik weet wel zeker dat ik de auto aankomende 10 jaar nog niet uit ben gegroeid. Ook mede dankzij alle leuke berichten van de Tweakers met eNiro's die ik tot nu toe heb gelezen :)

En natuurlijk is een EV6 of zelfs EV9 (met mijn lengte van 2 meter) echt fantastisch om te zien en zou ik dolgraag in willen rijden. Maar dat geld opzij zetten lijkt mij verstandiger (zoals in een ETF VWCE gooien O-) )

Edit: net even de financien erbij gepakt en in totaal ga ik zo ongeveer 460 euro per maand betalen voor de auto met de nieuwe wegenbelasting (25% korting). Dat is de verzekering, ANWB, afschrijving, onderhoudskosten, wegenbelasting en elektriciteitskosten. Dat is voor een grote, stille auto zoals deze toch nog best wel degelijk. En laten we niet doen alsof enkel EV's hard afschrijven, iedere willekeurige auto schrijft de eerste paar jaren bijzonder hard af zodra je ermee uit de showroom rijdt.

Het is een smak met geld, maar ik betaalde destijds voor mijn Opel Corsa ook 500 euro per maand. Het verschil is dan wel dat die maar 7K aanschaf was en minder hard afschrijft. Die Corsa was dan wel weer minder stil, geen Frunk, geen luxe opties zoals ACC en stoel / stuurverwarming, je kon er maximaal 3 1/2 persoon in kwijt en veel minder ruimte om mee te vervoeren.

[ Voor 21% gewijzigd door Yariva op 30-09-2024 15:28 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
Grappig hoe je soms per ongeluk weer iets ontdekt in de auto.

Toen ik gisteren avond na een drukke terugreis thuis kwam, rekte ik me even uit, door mijn handen achter mijn kopsteun te doen en even mijn rug te strekken. Tot mijn verrassing schoof met een klikkend geluid de kopseun naar voren!

Ik wist dat die in hoogte verstelbaar was, maar je kunt hem dus ook horizontaal verschuiven. Elke keer dat je er aan trekt, schuift hij één klikje op en na de derde klik of zo, gaat hij weer naar de achterste stand terug.
Als ik het goed heb, moet je wel aan de bovenkant van de kopsteun kracht zetten, zoals de rode pijl in onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VARJXxm-w79bySLxMv4QqDd6qYw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KVntLIF1ORAWqg2Hoe3xCGxs.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door bnwgraaf op 01-10-2024 11:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 19:32
[quote]CyBeRSPiN schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:43:

Zo denk ik er ook over , heb de auto destijds in 2019 gekocht, 4%bijtelling en ga wegens beëindiging van de zaak de auto privé overnemen
Ondertussen 90.000 km gelopen en ja natuurlijk met een nieuwe motor (het ratel verhaal )
De auto is zeer praktisch, lekker ruim voor 2 personen, van alle luxe voorzien .
Kan hem thuis opladen met 7.4kwh dus snel genoeg..
Ik rijd de auto dus ook helemaal op en zie wel waar ik uitkom…minimaal nog 10 jaar dacht ik zo …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
bnwgraaf schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:57:
Toen ik gisteren avond na een drukke terugreis thuis kwam, rekte ik me even uit, door mijn handen achter mijn kopsteun te doen en even mijn rug te strekken. Tot mijn verrassing schoof met een klikkend geluid de kopseun naar voren!

Ik wist dat die in hoogte verstelbaar was, maar je kunt hem dus ook horizontaal verschuiven. Elke keer dat je er aan trekt, schuift hij één klikje op en na de derde klik of zo, gaat hij weer naar de achterste stand terug.
Als ik het goed heb, moet je wel aan de bovenkant van de kopsteun kracht zetten, zoals de rode pijl in onderstaande afbeelding:
Ik ben dan meer iemand van het type die de hele handleiding leest en het al wist voor ik de proefrit maakte. :+
... en het dan eerst nog niet lukte omdat het toch wat raar aanvoelt en er iets meer kracht bij nodig was dan ik had gedacht. Laatst ook passagier die klaagde over hoofdsteun te ver naar voren en had moeite om te verstellen. Misschien gaat het dus wat stroef, maar het werkt wel, als je het eenmaal weet. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hoe goed of slecht werkt bij jullie de automatische ontwaseming? Het is me nu al een paar keer opgevallen, dat ondanks dat de voorruit aan de binnenkant beslagen is de automatische ontwaseming niet start, dus dan druk ik zelf maar weer op het knopje voor het ontwasemen van de voorruit waarna die binnen no time weer schoon is. De optie voor automatische ontwaseming staat wel aan. Is de sensor (of hoe het ook werkt) gewoon niet zo gevoelig? Kapot? Of verwacht ik er wellicht teveel van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
13art schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:10:
Hoe goed of slecht werkt bij jullie de automatische ontwaseming? Het is me nu al een paar keer opgevallen, dat ondanks dat de voorruit aan de binnenkant beslagen is de automatische ontwaseming niet start, dus dan druk ik zelf maar weer op het knopje voor het ontwasemen van de voorruit waarna die binnen no time weer schoon is. De optie voor automatische ontwaseming staat wel aan. Is de sensor (of hoe het ook werkt) gewoon niet zo gevoelig? Kapot? Of verwacht ik er wellicht teveel van?
Ik heb het ding nog nooit betrapt op inschakelen ondanks dat het aangevinkt staat in het menu. Zit er überhaupt een sensor in (MY'21 DPL)? :D

Zodra het nog iets kouder wordt verwarm ik vaak de auto even voor, dan heb ik er sowieso geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Suicyder schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Ik heb het ding nog nooit betrapt op inschakelen ondanks dat het aangevinkt staat in het menu. Zit er überhaupt een sensor in (MY'21 DPL)? :D
Volgens de handleiding zou er wel een sensor moeten zijn ja. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@13art en @Suicyder
Ja, daar heb ik ook last van in mijn MY19. Je bent dus niet de enige.

Het is overigens niet zo dat wanneer er condens op de ruit ontstaat, dezelfde functie actief wordt als wanneer je op het ‘voorruitontwasemingsknopje’ drukt. Wat er wel gebeurt is dat zowel de warmtepomp (op koeling) als de elektrische verwarming aan gaat. De koeling zorgt voor ontvochting, de elektrische verwarming brengt de lucht weer op temperatuur.

In het instructieboekje staat hier overigens wel wat over beschreven.

Bij een voorruitvervanging heb ik de condenssensor ook gezien die achter het kapje achter de binnenspiegel op de voorruit geplakt zit.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hippe Lip schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:33:
@13art en @Suicyder
Ja, daar heb ik ook last van in mijn MY19. Je bent dus niet de enige.

Het is overigens niet zo dat wanneer er condens op de ruit ontstaat, dezelfde functie actief wordt als wanneer je op het ‘voorruitontwasemingsknopje’ drukt. Wat er wel gebeurt is dat zowel de warmtepomp (op koeling) als de elektrische verwarming aan gaat. De koeling zorgt voor ontvochting, de elektrische verwarming brengt de lucht weer op temperatuur.

In het instructieboekje staat hier overigens wel wat over beschreven.

Bij een voorruitvervanging heb ik de condenssensor ook gezien die achter het kapje achter de binnenspiegel op de voorruit geplakt zit.
Er staat in het boekje iets over 'stappen' die het systeem maakt wanneer het detecteert dat er nog vocht is. Alleen voelt de volgorde niet logisch. Want eerst wordt de cabine zelf langzaam aan verwarmd. Terwijl de voorruit mij toch de eerste prioriteit te hebben. Maar dat het systeem we zelf aan toe gekomen is om die te ontwasemen duurt me te lang dus dan zelf maar op de knop drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
Hij staat bij mij ook ingeschakeld, maar dat is ook het enige tastbare.... ik heb er nooit (bewust) iets van gemerkt, dat het systeem ook daadwerkelijk iets doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
bnwgraaf schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:50:
[...]

Hij staat bij mij ook ingeschakeld, maar dat is ook het enige tastbare.... ik heb er nooit (bewust) iets van gemerkt, dat het systeem ook daadwerkelijk iets doet.
Dat je het niet merkt is eigenlijk heel positief.
Ik heb ‘m een poosje uit gehad en dat merk je dan wel.

Alle klachten over koude lucht in de winter terwijl de verwarming aan staat komen ook van deze functionaliteit, dus in die zin is het wel merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Een systeem dat teveel en dan onterecht ingrijpt is ook niks. Even die knop indrukken en klaar. Is denk vooral bij het instappen sochtends of als iedereen ineens instapt met natgeregende kleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
Mikkem schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:14:
[...]

Dat je het niet merkt is eigenlijk heel positief.
Ik heb ‘m een poosje uit gehad en dat merk je dan wel.

Alle klachten over koude lucht in de winter terwijl de verwarming aan staat komen ook van deze functionaliteit, dus in die zin is het wel merkbaar.
Ah kijk, als jij hebt geconstateerd dat het wel zijn werk doet, dan ben ik het helemaal met je eens, dat het juist goed is dat je het niet bewust merkt. Ik heb het inderdaad nooit uit gezet om het verschil te kunnen testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Bij mij schakelt hij ook nooit automatisch in. Maar: als je de knop van de voorruitontwaseming indrukt is die ruit ook binnen 15 seconden schoon. IK vind het dus geen groot gemis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Automatische ontwaseming is volgens mij alleen dat de A/C aan staat tijdens het verwarmen. Als je met een natte jas of natte haren in de auto stapt dan gaat de vochtigheid in de auto alsnog omhoog. Hij gaat heel langzaam omlaag omdat de ventilatie niet zo heel hard staat.

De knop ontwaseming zorgt ervoor dat dezelfde droge lucht langs de voorruit wordt geblazen en met behoorlijk wat kracht waardoor de ruit wel snel vrij is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Foto gevonden. Hier zit die sensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8vl9Z6LoKODgXc4h1FlVF3tGyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q06XHc3qeOMCDw4KXvIIHeGA.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
DutchKel schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:17:
Automatische ontwaseming is volgens mij alleen dat de A/C aan staat tijdens het verwarmen. Als je met een natte jas of natte haren in de auto stapt dan gaat de vochtigheid in de auto alsnog omhoog. Hij gaat heel langzaam omlaag omdat de ventilatie niet zo heel hard staat.

De knop ontwaseming zorgt ervoor dat dezelfde droge lucht langs de voorruit wordt geblazen en met behoorlijk wat kracht waardoor de ruit wel snel vrij is.
Nja.... Ik zou ergens verwachten dat hij ook aan zou moeten gaan wanneer ik bijvoorbeeld op de A2 rijdt en het begint te regenen. Nu slaan de ramen dan gewoon aan en druk ik zelf over het algemeen even op 'A/C' zodat 'A/C & Heat' aan staan en hij netjes mijn raam weer droog maakt.

Dat stukje waar mijn verwachting zit doet hij dus net niet. Als ik met een nat pak in stap begrijp ik dat er meer nodig is dan een 'beetje' ontwaseming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Suicyder schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Nja.... Ik zou ergens verwachten dat hij ook aan zou moeten gaan wanneer ik bijvoorbeeld op de A2 rijdt en het begint te regenen. Nu slaan de ramen dan gewoon aan en druk ik zelf over het algemeen even op 'A/C' zodat 'A/C & Heat' aan staan en hij netjes mijn raam weer droog maakt.

Dat stukje waar mijn verwachting zit doet hij dus net niet. Als ik met een nat pak in stap begrijp ik dat er meer nodig is dan een 'beetje' ontwaseming.
Bij mij staat die in de winter anders regelmatig aan en ik heb hetgeen wat jij hebt nog niet meegemaakt (my20).

Is de sensor dan niet kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:55
Vraag voor de e-Niro rijders bij wie al eens de 12V boordaccu is vervangen; hoe oud was die accu ongeveer bij vervanging en hoe kondigde zich aan dat die boordaccu vervangen moest worden?

Ik kwam dit onderwerp een paar keer tegen en het lijkt erop alsof ze zonder aankondiging ineens de geest geven. In die zin vraag ik me af of het evt nuttig is de accu preventief te vervangen (is nu ruim 4j oud) om gedoe te voorkomen dat de auto op enig moment ineens stil valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:27:
[...]

Bij mij staat die in de winter anders regelmatig aan en ik heb hetgeen wat jij hebt nog niet meegemaakt (my20).

Is de sensor dan niet kapot?
Ik heb er recent ook last van gehad dat ergens tijdens een rit de ruit enigszins ging beslaan.

En een kapotte sensor? Dat zou behalve erg onwaarschijnlijk wel heel vervelend zijn. Die zit namelijk af fabriek op de ruit geplakt. De foto die ik hierboven liet zien geeft de ruit weer zoals die van de fabriek komt. Hier is er nog nix extra’s op die ruit gemonteerd. Kaler dan dit worden ze niet geleverd!

Daar zit de hele sensor dus al opgeplakt, net als de houder voor de licht- en regensensor en de camera.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
ASW1 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:33:
Vraag voor de e-Niro rijders bij wie al eens de 12V boordaccu is vervangen; hoe oud was die accu ongeveer bij vervanging en hoe kondigde zich aan dat die boordaccu vervangen moest worden?

Ik kwam dit onderwerp een paar keer tegen en het lijkt erop alsof ze zonder aankondiging ineens de geest geven. In die zin vraag ik me af of het evt nuttig is de accu preventief te vervangen (is nu ruim 4j oud) om gedoe te voorkomen dat de auto op enig moment ineens stil valt.
Bij mij is hij na zo'n 3 jaar vervangen. Ik had al een paar x een low battery warning gehad en een paar x gehad dat de auto niet wilde opstarten en er hulpkabels of jumpstarter nodig was. Na die 3 jaar bleef low battery langer aanhouden en was ook niet weer vanzelf opgelost. Toen maar over geklaagd bij een beurt bij de dealer en toen is hij vervangen. LM vond dat blijkbaar ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 22:29

zeroday

There is no alternative!

euh .. 4 jaar ..
domme actie van mezelf? auto uit zetten en dan een autoband via de sigarettenaansteker van lucht voorzien en daarna de auto geen accu lading meer had omdat het niet van de grote batterij kwam?
of dit de aanjager was? Wellicht .. Het misschien het probleem een paar maanden uitgesteld ..

Daarna gebeurde het nog 3 of 4 keer waarna het op een bepaald moment gewoon niet meer ging en zelfs
de auto begon te piepen dat er iets mis was met de accu als die van normale oplader af ging (maw hij had totaal geen oplading gekregen terwijl hij stond te laden (de auto).

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan

@ASW1
Bij mijn MY19, begaf de accu het na een jaar of 3, en zonder enig voorteken, helemaal dood, 0 V klemspanning. Ook niet meer te laden. De vervanger is van een goed merk, en ondanks dat door de defecte motor (zie onder, zegt de KIA dealer) de accu na 2 weken stilstand leeg getrokken was, is deze nog steeds in goede conditie en hebben we ook na enkele dagen stilstand geen issues meer gehad. Kan dus tegen een stootje.
De ene accu is de andere dus niet.

De motor wordt de komende weken vervangen en bij de beoordeling daarvan en mijn klacht over lege 12V accu gaf de service expert bij de KIA dealer aan dat ze waargenomen hebben dat een motor met de hier vaker genoemde lager defecten voor een lekstroom zorgen die de 12V accu sneller leegtrekt (heb de auto vaak genoeg 4 weken laten staan, nooit problemen, tot nu, met de defecte motor).
Technisch is me niet helemaal duidelijk waarom die slechte lagers dit effect zouden hebben, maar ik neem toch aan dat de expert van KIA weet waarover hij praat.

Edit: even de datum nagekeken. Was na ruim 3,5 jaar dat de accu plots dood was.

Pagina: 1 ... 308 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.