Vlak voor de zomervakantie had ik een nieuwe accu laten plaatsen.
Vanavond wilde ik met de auto op pad, maar die reageerde niet op de afstandsbediening en ook niet op de startknop. Nog niet eens een lampje....
Blijken de lampen de hele nacht te hebben aan gestaan
Dus de Noco jumpstarter er maar weer eens bijgepakt..... Helaas, totaal geen reactie, geen lampje, geen geluidje.
Accu opgemeten: nog slechts 3,5 V.
Ik snapte alleen niet waarom de jumpstarter niet werkte, maar blijkbaar was de spanning nog lager dan mijn vorige defecte accu op het einde was. Dan werkt de jumpstarter niet meer, tenzij je de booster functie gebruikt (wel goed oppassen, omdat dan een aantal veiligheidsfuncties omzeild worden).
Dus de boel weer draaiend gekregen.
Ik zit nu nog met twee vragen.....
Heb ik mijn nieuwe accu nu gesloopt? Of valt dat na één keer ontladen nog wel mee? Vroeger hebben we de accu ook wel eens leeg gehad en daar eigenlijk niet gemerkt dat die daarna veel capaciteit was verloren...
Kun je dat meten/testen? Is dit eventueel te herstellen? Ik las iets over laders die kunnen "de-sulfateren".
Maar ik heb nog een vraag. Hoe kan het dat mijn lampen aan zijn blijven staan? Afgelopen jaren had ik de lichtschakelaar altijd op "auto" staan, ook als ik de motor uitschakelde. Sinds de zomer laat ik hem op "aan" staan (dimlicht) maar ook dan ging de verlichting altijd vanzelf uit na het uitschakelen en afsluiten van de auto.
Dus ik snap niet hoe ze nu de hele nacht aan hebben kunnen staan.... de portieren en kofferklep zaten goed gesloten.