• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:49

Wokker

De avond wokkel

We zijn sinds gisteren ook eigenaar van een tweedehands kia niro (2021/ my22). Vandaag geprobeerd de update uit te voeren. Dit lijkt succesvol gelukt te zijn.

Alleen krijg ik nu de melding dat Kia connect in de auto geactiveerd moet worden.
Als ik naar setup ga en kies voor kai connect activeren krijg een foutmelding dat hij geen verbinding kan maken. Ik zie rechts boven in ook geen icoontje meer van de mobiele connectie. Heb ook al een softreset geprobeerd door met een pinnetje naast de volume knop de reset uit te voeren.
Daarnaast geprobeerd de complete reset uit te voeren maar dit geeft ook een foutmelding ("Kan profiel niet verwijderen"). Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

Het oneindige X 0

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wokker schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:27:
We zijn sinds gisteren ook eigenaar van een tweedehands kia niro (2021/ my22). Vandaag geprobeerd de update uit te voeren. Dit lijkt succesvol gelukt te zijn.

Alleen krijg ik nu de melding dat Kia connect in de auto geactiveerd moet worden.
Als ik naar setup ga en kies voor kai connect activeren krijg een foutmelding dat hij geen verbinding kan maken. Ik zie rechts boven in ook geen icoontje meer van de mobiele connectie. Heb ook al een softreset geprobeerd door met een pinnetje naast de volume knop de reset uit te voeren.
Daarnaast geprobeerd de complete reset uit te voeren maar dit geeft ook een foutmelding ("Kan profiel niet verwijderen"). Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?
Heb je al een MyKIA ccount aangemaakt?

Dat kan gewoon via de webpagina.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Mijn vrouw vertelde vandaag dat er blijkbaar een update OTA geïnstalleerd is (late 2021 e-niro). Moet nog controleren of er inderdaad een nieuwe versie op staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:49

Wokker

De avond wokkel

Leader98 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:03:
[...]

Heb je al een MyKIA ccount aangemaakt?

Dat kan gewoon via de webpagina.
Ja maar zie geen verschil kan vanuit de auto nog steeds niet aanmelden. Had gisteren wel gelijk de Kia connect app geinstalleerd en werkend gekregen. Maar dat werkt nu logischerwijs ook niet meer :(

Ben bang dat ik maandag even naar de dealer mag gaan bellen :o Of hopen dat ze hier gelijk hebben dat het zich na 12 uur of rondje rijden vanzelf weer hersteld.

update 15-9: Durf het bijna niet te zeggen |:( maar de auto echt starten deed wonderen. Verbinding is weer hersteld

[ Voor 32% gewijzigd door Wokker op 15-09-2024 09:27 ]

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Nu online

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Onlangs het besluit gemaakt om een tweedehands E-Niro aan te gaan schaffen. Nu zien we dat sommige modellen niet geschikt zijn om 3 fasen te laden. Is het mogelijk om inzicht te krijgen in dit soort details aan de hand van een kenteken?

We willen voor het model 2019-2022 gaan met een accu ter grote van 64kWh.

Zijn er verder nog zaken waarop we moeten letten?

Is het eenvoudig om de huidige accucapaciteit in te zien en degradatie die heeft plaatsgevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
haagsepracht schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:05:
Onlangs het besluit gemaakt om een tweedehands E-Niro aan te gaan schaffen. Nu zien we dat sommige modellen niet geschikt zijn om 3 fasen te laden. Is het mogelijk om inzicht te krijgen in dit soort details aan de hand van een kenteken?

Is het eenvoudig om de huidige accucapaciteit in te zien en degradatie die heeft plaatsgevonden?
Makkelijkste is om even achter de laadklep te kijken of alle pinnen van de bovenste stekker bezet zijn. Is denk ik betrouwbaarder dan de verkoper vragen. Degradatie is pas echt iets over te zeggen na een goede meting. Maar tot nog toe komt de kia er erg goed af. Paar pagina's geleden heb ik nog een verzameling gemaakt van 2 metingen van autoweek. De slechtste was volgens mij 97 %? En ik zie dat er steeds meer bedrijvan een SOH vermelden met een keuringsrapport. Die bedrijven krijgen bij mij een plusje.

[ Voor 19% gewijzigd door gjcvro op 15-09-2024 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:14
haagsepracht schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:05:

Spannend, maar je bent op zoek naar een fijne auto, die e-Niro!

Misschien moet je eens wat tijd uittrekken om dit forum wat terug te lezen of even de zoekfunctie erbij te pakken.

In het ongeveer laatste half jaar is hier uitgebreid gesproken over 1 en 3 fase laden en hoe te zien waarover de auto beschikt, accu degradatie en waarop te letten bij aanschaf!

Het kost je meer tijd, maar je zult nog veel meer interessante info vinden die je kan helpen bij het vinden van een goede en mooie e-Niro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Nu online

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Thanks beiden voor de tips. Ja, ik ben al wat terug aan het lezen in dit topic. Heb alleen nog een duidelijk plaatje gevonden met de aansluitingen voor 1 en 3 fase op de Niro, zodat ik ook daadwerkelijk het verschil kan zien als ik bij de dealer sta. Maar misschien kom ik die zo tegen tijdens het teruglezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:26
Kun je dat niet ook onder de motorkap zien? Bij mij lopen 3 oranje (afscherming) kabels van ongeveer de laadklep verder de auto in, in de richting van waar ik de accu verwacht.

Maar kijken naar de pinnen lijkt me zeker prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

gjcvro schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:12:
[...]
En ik zie dat er steeds meer bedrijvan een SOH vermelden met een keuringsrapport. Die bedrijven krijgen bij mij een plusje.

[...]
Als dat de SOH is uitgelezen uit de OBD zegt dat nog steeds heel weinig (tenzij de accu echt heel erg slecht is vermoed ik). Ik denk dat autobedrijven geen tijd, geld en moeite gaan steken in een echte accudegradatiemeting met zo'n testkastje.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
DonJuape schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:59:
[...]

Als dat de SOH is uitgelezen uit de OBD zegt dat nog steeds heel weinig (tenzij de accu echt heel erg slecht is vermoed ik). Ik denk dat autobedrijven geen tijd, geld en moeite gaan steken in een echte accudegradatiemeting met zo'n testkastje.
Ik schrijf toch duidelijk " met een keuringsrapport" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gjcvro schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:44:
[...]

Ik schrijf toch duidelijk " met een keuringsrapport" :+
Inderdaad, sorry.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Nu online

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Thanks, dat helpt enorm! Ben visueel ingesteld :) Heb voor mezelf de volgende 2 plaatjes gemaakt om het verschil tussen 1 fase en 3 fasen duidelijk te laten zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaMXWZpeG4ZVbzMC0WdGB3c0iZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/88vnp9Ilco42w24Mjql7nOCm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JudvV79Q1dAH-hHjYVPXyoHT5Dw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4oK3z95ltG9vBI0jqWM90Hpn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
haagsepracht schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:31:
[...]

Thanks, dat helpt enorm! Ben visueel ingesteld :) Heb voor mezelf de volgende 2 plaatjes gemaakt om het verschil tussen 1 fase en 3 fasen duidelijk te laten zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig afgelopen week met een opel e-corsa proefgereden, onderweg even de laadklep opengemaakt en verassing, de onderste pinnen zitten er niet in. Was wel ff minpuntje. Nou zal het vooral een thuislader zijn, dus heel veel maakt het niet uit, maar toch jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Nu online

haagsepracht

One Man, Half Machine.

gjcvro schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:59:
[...]
Toevallig afgelopen week met een opel e-corsa proefgereden, onderweg even de laadklep opengemaakt en verassing, de onderste pinnen zitten er niet in. Was wel ff minpuntje. Nou zal het vooral een thuislader zijn, dus heel veel maakt het niet uit, maar toch jammer.
Voor mij is het ook een belangrijke feature.

Heb zojuist een Vgate Icar Pro 2S Elm327 Bluetooth adapter besteld zodat ik die mee kan nemen om de boordcomputer uit te lezen tijdens het testrijden binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
gjcvro schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:10:
Mijn vrouw vertelde vandaag dat er blijkbaar een update OTA geïnstalleerd is (late 2021 e-niro). Moet nog controleren of er inderdaad een nieuwe versie op staat.
Vandaag gecontroleerd, er is inderdaad gisteren een nieuwe versie geïnstalleerd en ik was het niet, dus is automatisch gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-09 14:26
Hoezo zuinig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHUMunscvLSF0prVhhFKXoyvYxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jN5BZwQ0dBGS1JPsmiPZPWFf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:48

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Wat bedoel je precies? 11,5 is naar mijn weten erg zuinig :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDB1106
Yariva schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:56:
[...]

Wat bedoel je precies? 11,5 is naar mijn weten erg zuinig :)
Naar mijn mening ook!! Tel de gereden afstand en de GOM maar eens op... bizar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:54
Wow 11.5KWh / 100 km is erg netjes zeg. Veel 50 / 80 wegen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Is dus ook mijn ervaring als je 60-70 km/u gemiddeld rijdt en nooit harder dan 80. Elke auto is zuinig als je langzaam rijdt, de luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid.
Ik zat zelfs rond de 10kWh/100km vorige week.

Op de Autobahn terug met 160 op de cruise control daarentegen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
Possible schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:28:
Wow 11.5KWh / 100 km is erg netjes zeg. Veel 50 / 80 wegen?
Nee, toch niet... snelweg, maar zeker 150 km met 100 km/h achter een auto met een dichte autotrailer er achter, dat zal ongetwijfeld ook een hoop gescheeld hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-09 20:21
Zie zoiets ook wel vaker op mijn scherm.

Ligt vooral aan rijgedrag en omstandigheden. En behalve een positieve invloed op de GOM is er uiteraard ook een positieve invloed op de kosten. Je ziet nog wel eens geklaag over hoge laadtarieven, maar het maakt veel uit of je 20kWh/100km verbruikt of 11,5 kWh!

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Voor wie zijn auto op zonne-stroom kan laden (en daar een vergoeding voor krijgt) kan dit lage verbruik dan weer "nadelig" zijn. :+

Verbruikskosten bereken je ook beter op minstens een volledig jaar en niet op basis van een momentopname en met inachtneming van alle parameters (veelvuldig thuisladen, openbaar AC laden, openbaar DC rapid charchge,.....) en op basis van de kWh effectief afgenomen van de laadpaal en niet wat de GOM aan verbruikt toont (want dat laatste houdt geen rekening met de verliezen aan de laadpaal die wel afgerekend worden).

Alle parameters in acht genomen lijkt me een afname van 10 tot 12 kWh op jaarbasis en afgerekend aan de laadpaal (en niet volgens een momentopname op de GOM!) redelijk uitzonderlijk en zeker niet de regel.

Ik ben een redelijke zuinige rijder (maar niet de zuinigste want alhoewel ecorijder ga ik ook gewoon mee met het verkeer en niet surfen achter vrachtverkeer).
En bij de e-Niro kwam ik na 52 maanden en 78000 km dan volgens de GOM op een gemiddeld verbruik van 15 kWh/100 km en op de laadpaal op 17,3 kWh/100 km (wat dus de werkelijke afrekening geeft).

[ Voor 81% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Laatst online: 12:36
IvoB2 schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:57:

Ik ben een redelijke zuinige rijder (maar niet de zuinigste want alhoewel ecorijder ga ik ook gewoon mee met het verkeer en niet surfen achter vrachtverkeer).
En bij de e-Niro kwam ik na 52 maanden en 78000 km dan volgens de GOM op een gemiddeld verbruik van 15 kWh/100 km en op de laadpaal op 17,3 kWh/100 km (wat dus de werkelijke afrekening geeft).
Ik rij gewoon met het overige verkeer mee en doe geen rare dingen. Wel een aantal lange (>1000km) ritten per jaar over de snelweg, ook in de winter.
Ik kom over een periode van drie jaar uit op een gemiddelde van ongeveer 16kWh/100km.
Het laadverlies is afhankelijk van het type lader. Aan een publieke AC paal rond de 12%, aan de DC paal 16%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:23
eltron schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:52:
[...]

Je ziet nog wel eens geklaag over hoge laadtarieven, maar het maakt veel uit of je 20kWh/100km verbruikt of 11,5 kWh!
Meestal heb je er niet zoveel invloed op.
In Nederland is wind mee/wind tegen een grote factor wanneer het een beetje waait, en dan zie inderdaad uitschieters naar boven of beneden langskomen afhankelijk van in welke richting je rijdt.
Langdurig/jaargemiddelde is in die zin een stuk interessanter om naar te kijken.

Een factor die je wel zelf in de hand hebt en echt veel scheelt is je topsnelheid op de snelweg, maar verder is het een beetje gerommel in de marge zolang je enigszins normaal rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
multikoe schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:20:
[...]
Ik kom over een periode van drie jaar uit op een gemiddelde van ongeveer 16kWh/100km.
Het laadverlies is afhankelijk van het type lader. Aan een publieke AC paal rond de 12%, aan de DC paal 16%.
Ligt procentueel dan ook nog ver af van 10-11 kWh/100 km en dichter bij mijn langdurig verbruik. :)
Het laadverlies bij AC laden hangt niet zozeer af van het type lader maar van de laadsnelheid.
Op 1,4-2 kW zit ik rond de 35% verlies, op 3-4 kW rond de 30%, op 5-7 kW rond de 15% en op 11 kW rond de 8%.
Over DC heb ik zelf geen bruikbare cijfers want dat gebruik ik nauwelijks.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
Al een tijdje de frunk in gebruik die hier vaak is voorbij gekomen :) Sinds kort een tweede gemaakt voor mijn schoonvader die dezelfde auto gekocht heeft, dit keer de steunen zelf geprint ipv laten printen. Met dank aan @DonJuape voor het design op Thinigverse! Alles in PETG ipv PLA wat bij hogere temperaturen eerder zal vervormen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGSRkbd7FXC_vp-TSH2ocvcmHNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUeHCJD8P0UKuhq2FHe75kvT.jpg?f=fotoalbum_large

Als we dan toch bezig zijn printen we ook maar meteen het bakje voor in de middenconsole!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5eUNMwEOamoDdOnQEmxcq5QDCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKs7ixj3jKH2ahpums1ghZkr.jpg?f=fotoalbum_large

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
https://www.thingiverse.com/thing:6445748 is mijn gooi naar een ontwerp voor het opbergvak in de middenconsole 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:59
Zojuist overnameprijs oontvangen van mijn Kia Niro (5-deurs) 64kWh executiveline per einde contract (dan 5 jar oud ca. 130k km) Overname prijs is €14000.
Lijkt me geen slechte prijs, maar ik weet niet of ik onze Skoda Citigo IV die we privé hebben wil gaan vervangen door deze auto, mede gezien de hogere mrb.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:39
Peutpeut schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:42:
Al een tijdje de frunk in gebruik die hier vaak is voorbij gekomen :) Sinds kort een tweede gemaakt voor mijn schoonvader die dezelfde auto gekocht heeft, dit keer de steunen zelf geprint ipv laten printen. Met dank aan @DonJuape voor het design op Thinigverse! Alles in PETG ipv PLA wat bij hogere temperaturen eerder zal vervormen.

[Afbeelding]

Als we dan toch bezig zijn printen we ook maar meteen het bakje voor in de middenconsole!

[Afbeelding]
Ik mis nog de camwipe, heb er laatst weer eentje laten printen.

• multikoe
deejeebv schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:17:
Zojuist overnameprijs oontvangen van mijn Kia Niro (5-deurs) 64kWh executiveline per einde contract (dan 5 jar oud ca. 130k km) Overname prijs is €14000.
Lijkt me geen slechte prijs, maar ik weet niet of ik onze Skoda Citigo IV die we privé hebben wil gaan vervangen door deze auto, mede gezien de hogere mrb.
Interessant. Dat is volgens mij ook geen verkeerde prijs. Maar er gaat inderdaad nogal wat veranderen in EV land met onze nieuwe kabinet. Zoals voorspeld en verwacht gaan EV's gewoon MRB betalen, waarbij er in eerste instantie een reductie op het gewicht van 25% mag worden toegepast en na 2030 geen reductie meer. De preciese data heb ik niet, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

• IvoB2
De vraag die men zich dan kan stellen is of dit kabinet 2030 haalt. :+
M.a.w. wat zal er eerst verdwijnen, dit kabinet (of wat er voor moet doorgaan) of EV's. :)

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2024 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:13:
M.a.w. wat zal er eerst verdwijnen, dit kabinet (of wat er voor moet doorgaan) of EV's. :)
Da's een makkelijke :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Laatst online: 20:43
De plannen betreft de MRB-korting voor elektrische auto’s. Op dit moment betalen eigenaren van een EV géén motorrijtuigenbelasting. Deze regeling gaat door tot het einde van dit jaar, daarna betalen zij ook voor hun EV ‘wegenbelasting’.

Dat gaat geleidelijk. Dus in 2025 geldt er nog een flinke korting, die dan terugloopt naar uiteindelijk 0 procent. Zowel in de Eerste als de Tweede Kamer was het plan al goedgekeurd. Echter, het huidige kabinet heeft er voor gekozen om de elektrische auto toch minder korting te geven. In plaats van 40 procent korting, wordt de korting op wegenbelasting voor EV’s slechts 25 procent. De correctie stopt ook een jaar eerder, niet in 2030 maar al in 2029.

Niet te vertrouwen "onze" overheid.
Foei

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

• bnwgraaf
IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:13:
Ik heb hetzelfde; de politici in Nederland kijken net zo ver vooruit als een mol met slaapmasker op; ze kunnen werkelijk nog geen jaar vooruitdenken en zijn dus totaal niet betrouwbaar als je plannen wilt maken voor je toekomst....

Ik ga er voorlopig maar vanuit, dat de huidige samenstelling inderdaad niet veel gezamelijke kerstdagen zullen gaan vieren en hopelijk heeft een volgend kabinet betere plannen.
Nog even los van het feit dat het maar de vraag is of ze met alles hun eigen wil kunnen doordrukken, ook tegen internationale afspraken en de EU in....

Neemt niet weg, dat in mijn geval het nog steeds aantrekkelijker blijft om elektrisch te rijden, en dan vind ik het ook nog eens veel fijner rijden!

• bnwgraaf
berrieberrie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:25:
De plannen betreft de MRB-korting voor elektrische auto’s. Op dit moment betalen eigenaren van een EV géén motorrijtuigenbelasting. Deze regeling gaat door tot het einde van dit jaar, daarna betalen zij ook voor hun EV ‘wegenbelasting’.

Dat gaat geleidelijk. Dus in 2025 geldt er nog een flinke korting, die dan terugloopt naar uiteindelijk 0 procent. Zowel in de Eerste als de Tweede Kamer was het plan al goedgekeurd. Echter, het huidige kabinet heeft er voor gekozen om de elektrische auto toch minder korting te geven. In plaats van 40 procent korting, wordt de korting op wegenbelasting voor EV’s slechts 25 procent. De correctie stopt ook een jaar eerder, niet in 2030 maar al in 2029.

Niet te vertrouwen "onze" overheid.
Foei
Overigens lees ik op de diverse sites twee data voor het ingaan van de MRB. Hebben we in 2025 nu al wel MRB of vanaf 2026?

Dit staat in de miloenennota (dus volgend jaar nog geen MRB?):

15. Tegenvaller tariefkorting motorrijtuigenbelasting emissievrije auto’s
In de Voorjaarsnota 2024 is besloten een tijdelijke tariefkorting in te voeren
in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor emissievrije personenauto’s voor
de periode 2026 tot en met 2030. Uit de nieuwe cijfers blijkt dat de
budgettaire derving fors hoger uitvalt dan eerder geraamd.

16. Verlaging tariefkorting naar 25%
De tegenvaller binnen de MRB wordt gedekt door de maatvoering van de
tariefkorting te versoberen naar 25% vanaf 2026 en 0% vanaf 2030.

• IvoB2
bnwgraaf schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:25:
[...]

Ik heb hetzelfde; de politici in Nederland
Even nuanceren (het is een wereldwijd verspreid probleem).

ps. plannen maak je dan ook beter zelf en zoveel mogelijk onafhankelijk van derden.

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:21
multikoe schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:03:
[...]

Interessant. Dat is volgens mij ook geen verkeerde prijs. Maar er gaat inderdaad nogal wat veranderen in EV land met onze nieuwe kabinet. Zoals voorspeld en verwacht gaan EV's gewoon MRB betalen, waarbij er in eerste instantie een reductie op het gewicht van 25% mag worden toegepast en na 2030 geen reductie meer. De preciese data heb ik niet, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Ik betaal blij die 100 euro per maand straks hoor. Dat is altijd nog goedkoper dan in een benzineauto rijden (onderhoud, brandstof etc.). Voor ons dan, ook omdat ik op dit moment met de woon-werk vergoeding heel ruim uitkom.
Mooie prijs wel voor een mooie auto.

• eltron
Prijs lijkt redelijk.
Waarbij natuurlijk nog steeds veel risico meegaat terwijl garantie vrijwel voorbij is.
Ik neem aan 1F?
en geen subsidie vanwege net boven de 45K
Leasemaatschappijen kennende zal ook de bandenwissel wel zo gepland zijn dat je niet op nieuwe banden vertrekt na de overname.
En heb je al een motorwissel gehad of hangt dat risico er ook nog boven?
SOH zal wel ok zijn zoals bij meeste e-Niro, maar zie hier ook teksten voorbij komen over (opnieuw) kapotte cellen.

Dus als je mazzel hebt dan krijg je fijne auto voor aardige prijs en aantal jaar zonder zorgen doorrijden, maar het risico dat het anders loopt loop je ook volledig.
En dat nog naast het fiscale beleid etc.

En hoewel bovenstaande wellicht negatief klinkt, ga ik het zelf wel doen (auto privé overnemen), maar ga zeker niet teveel betalen gezien alle risico's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

bnwgraaf schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:31:
[...]

Overigens lees ik op de diverse sites twee data voor het ingaan van de MRB. Hebben we in 2025 nu al wel MRB of vanaf 2026?

Dit staat in de miloenennota (dus volgend jaar nog geen MRB?):

15. Tegenvaller tariefkorting motorrijtuigenbelasting emissievrije auto’s
In de Voorjaarsnota 2024 is besloten een tijdelijke tariefkorting in te voeren
in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor emissievrije personenauto’s voor
de periode 2026 tot en met 2030. Uit de nieuwe cijfers blijkt dat de
budgettaire derving fors hoger uitvalt dan eerder geraamd.

16. Verlaging tariefkorting naar 25%
De tegenvaller binnen de MRB wordt gedekt door de maatvoering van de
tariefkorting te versoberen naar 25% vanaf 2026 en 0% vanaf 2030.
off topic maar naar mijn weten gaan we nu inderdaad naar het scenario waarbij:

2025 nog steeds MBR vrij is
2026 een korting van 75% heeft
We in de tussentijdse jaren naar de 0% gaan
2030 we volle mep moeten betalen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
Yariva schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:28:
[...]

off topic maar naar mijn weten gaan we nu inderdaad naar het scenario waarbij:

2025 nog steeds MBR vrij is
2026 een korting van 75% heeft
We in de tussentijdse jaren naar de 0% gaan
2030 we volle mep moeten betalen.
offtopic:
Nee toch? Ik lees:
2025 75% korting (25% betalen) ***
2026 25% korting (75% betalen)
2027-2029: zelfde
2030: 0% korting (100% betalen)

*** edit: ik lees nu ook artikelen met 100% korting in 2025. Dat lees ik zelf niet in de stukken, zal wel aan mij liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 18-09-2024 11:48 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Emootje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:07:
[...]

Ik betaal blij die 100 euro per maand straks hoor. Dat is altijd nog goedkoper dan in een benzineauto rijden (onderhoud, brandstof etc.). Voor ons dan, ook omdat ik op dit moment met de woon-werk vergoeding heel ruim uitkom.
Ja en het is geen 100 euro extra per maand. Dat is een vergelijking waarbij je iemand met of zonder auto vergelijkt, wat natuurlijk onzin is. In vergelijking met de 1.6 hybride Niro (een vergelijkbare auto) betaal je 34 euro meer per maand.

Ik ken zoveel scenario's waarbij die 34 euro wegvalt. Wetende lagere onderhoudskosten en lagere energieprijs t.o.v. benzine prijs. En vooral die laatste komt maandelijks terug.

[ Voor 8% gewijzigd door Yariva op 18-09-2024 11:41 ]

• Yariva

Yariva

Power to the people!

gertvdijk schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:39:
[...]

offtopic:
Nee toch? Ik lees:
2025 75% korting (25% betalen)
2026 25% korting (75% betalen)
2027-2029: zelfde
2030: 0% korting (100% betalen)
Laten we die jaren er tussen dan nog even in het midden houden ;) Voornamelijk omdat ik ook tegen die tijd verwacht dat ze:
  1. Opnieuw de plannen ijken en er achter komen dat dit de groene groei toch wel serieus belemmert
  2. Het huidige kabinet dan al iets anders aan het doen is
Waar ik "blij" mee ben is dat we over een paar maanden in ieder geval nog niet iets hoeven te betalen. Dat is korte termijn winst en de kans is wel zeer aanwezig dat het huidige beleid nog wel door gaat tot na 1 januari 2025.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:59
eltron schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:15:
[...]

Prijs lijkt redelijk.
Waarbij natuurlijk nog steeds veel risico meegaat terwijl garantie vrijwel voorbij is.
Ik neem aan 1F?
en geen subsidie vanwege net boven de 45K
Leasemaatschappijen kennende zal ook de bandenwissel wel zo gepland zijn dat je niet op nieuwe banden vertrekt na de overname.
En heb je al een motorwissel gehad of hangt dat risico er ook nog boven?
SOH zal wel ok zijn zoals bij meeste e-Niro, maar zie hier ook teksten voorbij komen over (opnieuw) kapotte cellen.

Dus als je mazzel hebt dan krijg je fijne auto voor aardige prijs en aantal jaar zonder zorgen doorrijden, maar het risico dat het anders loopt loop je ook volledig.
En dat nog naast het fiscale beleid etc.

En hoewel bovenstaande wellicht negatief klinkt, ga ik het zelf wel doen (auto privé overnemen), maar ga zeker niet teveel betalen gezien alle risico's.
Is inderdaad 1F, de motor- en reductiebak wissel is geweest, accu volgens mij nog prima, maar ik heb geen meetgegevens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Zo, net de auto opgehaald met vier nieuwe Continental banden en wow, wat een rust in de auto! Het geluid was inderdaad van het cuppen en was de laatste tijd wel erger of het viel me steeds meer op! Nu hoor je eigenlijk hoofdzakelijk nog windgeruis.

En op aanraden van velen toch ook de uitlijning laten checken, omdat de ervaring zou zijn dat de e-Niro affabriek niet altijd goed uitgelijnd zou zijn.
Of dat bij mij ook al vanaf het begin geweest is of niet, er moest toch wel een redelijke correctie op de uitlijning gedaan worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqEVuIScr89yBMMYK0vBR7pgHA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBVlqsylCAGWkHV4ONf2czgd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door bnwgraaf op 18-09-2024 12:58 ]

• haagsepracht
  • Nu online

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Zo, dat is een hele nette prijs. Daarvoor heb ik ze nog niet online gezien. Zou voor zo'n bedrag prima iemand anders zijn leaseauto overnemen. Heb die mogelijkheid geloof ik niet, zit nu telkens een tussenpersoon/partij tussen wat dus ook de prijs weer opdrijft.

• IvoB2
Emootje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:07:
[...]

Begrijp ik dat dan goed? 100 € rijwegenbelasting per maand? :? :X

• multikoe
IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:33:
[...]

-Vergeet deze even, verkeerde berekening -

[ Voor 37% gewijzigd door multikoe op 18-09-2024 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:33:
[...]

Een benzine-auto in de gewichtsklasse van de e-Niro kost in Noord-Holland 318 euro per drie maanden. Dat is dus iets meer dan 100 euro per maand.
Met die 25% korting kom je in een lagere gewichtsklasse en betaal je 190 euro per drie maanden, dus 63 euro per maand.

Ik heb nu een benzine als voorbeeld genomen, als je een diesel als voorbeeld neemt worden de bedragen hoger. Ik snap niet zo goed wat ze gaan doen met die brandstofklasses. In welke klasse valt de EV nu? Benzine, Diesel, LPG?
Waarom niet gewoon een EV klasse erbij?

• DutchKel
  • Laatst online: 15:45
multikoe schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:04:
[...]

Een benzine-auto in de gewichtsklasse van de e-Niro kost in Noord-Holland 318 euro per drie maanden. Dat is dus iets meer dan 100 euro per maand.
Met die 25% korting kom je in een lagere gewichtsklasse en betaal je 190 euro per drie maanden, dus 63 euro per maand.

Ik heb nu een benzine als voorbeeld genomen, als je een diesel als voorbeeld neemt worden de bedragen hoger. Ik snap niet zo goed wat ze gaan doen met die brandstofklasses. In welke klasse valt de EV nu? Benzine, Diesel, LPG?
Waarom niet gewoon een EV klasse erbij?
Op dit moment betaal je toch geen wegenbelasting bij een EV? Dan kan het best zijn dat ze later een EV categorie toevoegen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:11:
[...]

Op dit moment betaal je toch geen wegenbelasting bij een EV? Dan kan het best zijn dat ze later een EV categorie toevoegen.
Daar wordt niet over gesproken. Ze hebben het duidelijk over een korting op het gewicht en die wordt langzaam afgebouwd. Maar in welke categorie je dan valt, dat vindt ik nergens. Je zou het inderdaad ook kunnen lezen als: er is een aparte categorie voor emissieloze auto's. Maar welke bedragen daarin dan gehanteerd gaan worden....

• bnwgraaf
multikoe schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:26:
[...]

Daar wordt niet over gesproken. Ze hebben het duidelijk over een korting op het gewicht en die wordt langzaam afgebouwd. Maar in welke categorie je dan valt, dat vindt ik nergens. Je zou het inderdaad ook kunnen lezen als: er is een aparte categorie voor emissieloze auto's. Maar welke bedragen daarin dan gehanteerd gaan worden....
Nee en als je de klasse van de benzine auto's kiest, moet je ook nog de uitstoot kiezen. Kies je daar 0g/km, dan is de wegenbelasting weer €0.
De overige twee categorieën verschillen ook nogal met elkaar, wat betreft de uitkomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWp90xukt-Bzx8gfw0HvTrJAYW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qN3gAEQ8XUNFxlUgHTpUMxTs.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anjistha
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-08 15:41
Ik heb net nieuwe banden gemonteerd. Het zijn de Hankook iON Flexclimate met schuim binnenin. Hij is nu extreem stil. Je kunt het bandengeluid nauwelijks horen.
Ik had eerst de Vredestein Quatrac Pro en die waren veel luider.
Ik zal de komende maanden rijden en kijken hoe het rijdt in verschillende weersomstandigheden en het verbruik.

• Peutpeut
Vaevictis_ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:25:
[...]

Ik mis nog de camwipe, heb er laatst weer eentje laten printen.
Die heb ik inderdaad niet geprint, kan ik wel eens proberen. Gaan ze snel kapot dan? Of raak je ze kwijt?

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:39
Peutpeut schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:20:
[...]

Die heb ik inderdaad niet geprint, kan ik wel eens proberen. Gaan ze snel kapot dan? Of raak je ze kwijt?
Wasstraat = weg. Ik ga normaal nooit naar een wasstraat, doe altijd en wasbox maar ja die ene keer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:22:
[...]

Wasstraat = weg. Ik ga normaal nooit naar een wasstraat, doe altijd en wasbox maar ja die ene keer.
mijn tie rip houdt het al jaren, ook in de wasstraat :)

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:53:
[...]

Nee en als je de klasse van de benzine auto's kiest, moet je ook nog de uitstoot kiezen. Kies je daar 0g/km, dan is de wegenbelasting weer €0.
De overige twee categorieën verschillen ook nogal met elkaar, wat betreft de uitkomst.

[Afbeelding]
Ah, dat verklaart een hoop. Kennelijk vallen we dan dus onder de benzine-auto's. Maar kennelijk is er dus al een aparte tabel die specifiek voor emissieloze auto's een lager tarief heeft. Waarom moet er dan, los daarvan, een korting op het gewicht berekend worden? Is dat niet vreselijk extra ingewikkeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:04
eltron schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:26:
[...]

Ik heb hier nog een hagelnieuw exemplaar liggen (uit 2022), stuur me een pb als je die wil hebben voor € 15 + eventuele verzendkosten. Ik had er 2 gekocht, 't eerste exemplaar zit nog steeds - met tie-wrap - op mijn e-Niro, die komt binnenkort beschikbaar als ik de auto ga inleveren bij de LM.
Inmiddels een gegadigde voor gevonden (y)

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 18-09-2024 17:29 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• ASW1
anjistha schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:12:
Ik heb net nieuwe banden gemonteerd. Het zijn de Hankook iON Flexclimate met schuim binnenin. Hij is nu extreem stil. Je kunt het bandengeluid nauwelijks horen.
Klinkt goed, al vraag ik me altijd af in hoeverre dit niet te wijten is aan de wissel van enigszins gecupte banden naar nieuwe ongecupte banden.

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:41

13art

Moderator Mobile
anjistha schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:12:
Ik had eerst de Vredestein Quatrac Pro en die waren veel luider.
Ik zal de komende maanden rijden en kijken hoe het rijdt in verschillende weersomstandigheden en het verbruik.
70dB volgens de specs. Ben benieuwd naar of je verschil merkt in verbruik gezien het C label.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
[...]

eltron schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:26:
[...]

Weg is pech idd, tie rip is goeie tip. Ik ga er eentje printen. Mochten er meerdere gegadigden zijn, ik kan er eventueel wat meer printen, idem voor de steunen tbv de frunk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:21
Peutpeut schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:23:
[...]

[...]

Weg is pech idd, tie rip is goeie tip. Ik ga er eentje printen. Mochten er meerdere gegadigden zijn, ik kan er eventueel wat meer printen, idem voor de steunen tbv de frunk. :)
Ik hou me wel aanbevolen, voor beide. Heb nu een camwipe besteld op eBay maar het lijkt me goed er eentje extra te hebben. En wellicht wil ik me later ook nog wagen aan een frunk. Dus pm me maar wanneer je de boel klaar hebt voor gegevens en zo. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
[...]

Ik had die van mij na 3 weken verloren in de wasstraat, kreeg gratis een nieuwe.
Maar sindsdien haal ik hem er altijd af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anjistha
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-08 15:41
ASW1 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:14:
[...]

Klinkt goed, al vraag ik me altijd af in hoeverre dit niet te wijten is aan de wissel van enigszins gecupte banden naar nieuwe ongecupte banden.
Ik heb geen gecupt gevoel in de banden gezien. Ik heb de banden altijd geroteerd en de uitlijning elke 10000 km gedaan.

Ik heb wat decibelmetingen gedaan met mijn Iphone. Met de Vredestein zat ik tussen 66-69db en met de Hankook tussen 63-66db. Ik reed op dezelfde weg van en naar het werk. Gemiddeld dus 3db minder. Ik hoor nu meer windgeruis dan bandengeruis.

Ik heb vandaag iets meer verbruikt toen ik terugkwam van mijn werk dan normaal, maar dat kan ook komen door het warmere weer. Gisteren reed ik gemiddeld 7 km/kwhr terug naar huis. Vandaag gemiddeld 6,8 km/kwhr. Hetzelfde verkeer. Ik zal in 1000km nog kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door anjistha op 18-09-2024 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
multikoe schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:40:
[...]

Ah, dat verklaart een hoop. Kennelijk vallen we dan dus onder de benzine-auto's. Maar kennelijk is er dus al een aparte tabel die specifiek voor emissieloze auto's een lager tarief heeft. Waarom moet er dan, los daarvan, een korting op het gewicht berekend worden? Is dat niet vreselijk extra ingewikkeld?
Die aparte tabel gaat volgens mij ook vervallen. Ik tel er op dat we "gewoon" onder de categorie benzine gaan vallen, de korting voor lpg g3 zou volgens mij ook vervallen, net als de 50% korting die nu geldt voor plug in hybride auto's. Ook allerlei andere speciale regels gaan vervallen, zoals de campers en de paardentransport auto's, die hadden blijkbaar helemaal een leuke deal.

Ik sta zelf op het punt om de 2e auto te vervangen (maar twijfel nog tussen benzine, plug in of EV)), en als ik de kosten doorreken hou ik zelf gewoon rekening met de gewone benzine tabel, kan het later alleen maar meevallen. Voordeel van een 2e EV is dat het dan wel makkelijker wordt om de ene te laden uit de zonnepanelen en de andere mee te nemen als er toch 1 auto thuis blijft. Jammer dat v2h nog steeds een zeldzaamheid is.

• eltron
gjcvro schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:31:
[...]
Ik sta zelf op het punt om de 2e auto te vervangen (maar twijfel nog tussen benzine, plug in of EV)), en als ik de kosten doorreken hou ik zelf gewoon rekening met de gewone benzine tabel, kan het later alleen maar meevallen. Voordeel van een 2e EV is dat het dan wel makkelijker wordt om de ene te laden uit de zonnepanelen en de andere mee te nemen als er toch 1 auto thuis blijft. Jammer dat v2h nog steeds een zeldzaamheid is.
Wij hebben begin dit jaar de knoop al doorgehakt en ook 2e auto is EV geworden. Nog steeds geen spijt van. En wat jij zegt klopt (bij ons) ook. Meestal staat er overdag wel (minstens) eentje thuis die dan het overschot zonnestroom kan absorberen. Daar kun je nog heel wat MRB tegen wegstrepen als het salderen vervalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ondertussen heb ik ook een aantal grotere afstanden met mijn nieuwe set Continental banden gereden.
Ook bij mij is het bandengeluid nagenoeg verdwenen en hoor ik hoofdzakelijk het windgeruis.
Wat een rust! De gecupte achterwielen (die al wel 90.000 km gedraaid hebben) waren toch aardig van invloed op het geluidsniveau.

Het lagere geluidsniveau had ik voor een deel wel verwacht, maar het valt me ook op dat de auto anders rijdt, rustiger en soepeler aanvoelt. Ik begrijp dat de flinke wijziging in de uitlijning zeker voelbaar kan zijn op het stuurgedrag, maar daarnaast vermoed ik dat het cuppen wellicht ook zorgde vor een bepaalde trilling of zo in de auto, anders dan een slecht gebalanceerd wiel.

Hoe dan ook, ik ben erg blij met de banden en zal over een tijdje nog wel eens terugkoppelen hoe mijn ervaring is onder verschillende omstandigheden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
@bnwgraaf Banden kunnen zo veel verschil maken. Ooit een set winterbanden onder een auto gehad waarbij ik het gevoel kreeg op ballonbanden rond te rijden, terwijl ze toch echt niet hoog waren. Was altijd weer blij als de zomerbandjes terug kwamen.

Als je banden echt zwaar gecupt zijn, kan ik me voorstellen dat ze niet alleen geluid maar ook een trilling geven en misschien in extreme gevallen zelfs een vager gevoel in je stuur/rijgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Bij staat dit er nu al een week of 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Is6uKssY__h9W09KEu_HpUGNqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14x33BxVOcNDyndnBNgFUv1q.jpg?f=fotoalbum_large

Maar installeren lijkt dus niet te gebeuren. Waar ik op het Kia club forum lees dat het ongeveer 10 min zou moeten duren lijkt de Kia de update dus niet te installeren wanneer de auto uit staat. Zou het te maken kunnen hebben met de dashcam die in parking mode staat er daarom energie van de accu gebruikt en dat daarom de installatie telkens wordt uitgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
@13art Je kunt misschien beter zelf even de update downloaden en op een usb stick zetten? En vanuit daar updaten. OTA is leuk, maar als de updates maar 1x per kwartaal/jaar komen doe ik het zelf wel een keer als het me uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
gjcvro schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:30:
@13art Je kunt misschien beter zelf even de update downloaden en op een usb stick zetten? En vanuit daar updaten. OTA is leuk, maar als de updates maar 1x per kwartaal/jaar komen doe ik het zelf wel een keer als het me uitkomt.
Ach ik heb geen haast met de update, dus als het kan zonder dat ik er zelf iets voor hoef te doen dan prima ;)

Heb nu de kabel van de dashcam er even uit gehaald (hoef vandaag niet meer weg met de auto). Eens zien wat dat doet.

• 13art

13art

Moderator Mobile
13art schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:35:
[...]
Heb nu de kabel van de dashcam er even uit gehaald (hoef vandaag niet meer weg met de auto). Eens zien wat dat doet.
Dit leek inderdaad de truc te zijn. Vanochtend bij het starten van de auto stonden sommige instellingen opeens anders. De auto stond bijv opeens in de Eco modus. Verder kon ik nu ook de update voltooien en was de rest van de update met ongeveer 5 minuten geïnstalleerd. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Emootje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:48:
[...]

Ik hou me wel aanbevolen, voor beide. Heb nu een camwipe besteld op eBay maar het lijkt me goed er eentje extra te hebben. En wellicht wil ik me later ook nog wagen aan een frunk. Dus pm me maar wanneer je de boel klaar hebt voor gegevens en zo. :-)
Ik heb er nu eentje geprint, die zal ik dit weekend even proberen op onze eigen auto en dan zal ik je een DM sturen als het allemaal naar wens is :)

• eltron
Op BNR een aardig item over hoeveel lease EV's komende maanden op de markt komen. Gaat vooral over Tesla en dat de aantallen veel te groot zijn om nu door de markt geabsorbeerd te worden. Maar geldt mutatis mutantdis dus ook voor andere merken waarvan eind 2019 veel zijn verkocht, waaronder Kia e-Niro. Je krijgt dus een klassiek vraag - aanbod vraagstuk, met (zeer) lage prijzen als gevolg.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
eltron schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:16:
[...]

Op BNR een aardig item over hoeveel lease EV's komende maanden op de markt komen. Gaat vooral over Tesla en dat de aantallen veel te groot zijn om nu door de markt geabsorbeerd te worden. Maar geldt mutatis mutantdis dus ook voor andere merken waarvan eind 2019 veel zijn verkocht, waaronder Kia e-Niro. Je krijgt dus een klassiek vraag - aanbod vraagstuk, met (zeer) lage prijzen als gevolg.
Dat biedt perspectief. Ons lease contract voor de Executive (3F) loopt af in juli 2026. Hopelijk zijn de prijzen dan zeer sterk gedaald en kunnen we hem gunstig overnemen.

Wat ik me wel afvraag. Is er al iets bekend van welke serie meer last heeft van de lagerproblemen in de Elektromotor. Geldt dit vooral voor de 2019-2020 uitvoering of ook voor de laatste serie voor de face-lift.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Jojan265 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:48:
[...]

Dat biedt perspectief. Ons lease contract voor de Executive (3F) loopt af in juli 2026. Hopelijk zijn de prijzen dan zeer sterk gedaald en kunnen we hem gunstig overnemen.

Wat ik me wel afvraag. Is er al iets bekend van welke serie meer last heeft van de lagerproblemen in de Elektromotor. Geldt dit vooral voor de 2019-2020 uitvoering of ook voor de laatste serie voor de face-lift.
Ik vrees dat ik je moet teleurstellen. Juli 2026 zal het meer genormaliseerd zijn. De enorme piek eind 2019 en nu 60 maanden later werd veroorzaakt door einde 4% bijtelling + masaal verlengen leases tot 60 maanden + ruime(re) beschikbaarheid EV met langere range en snelladen. Sommige merken hebben hun volledige (Europese) capaciteit toen ingezet voor NL. Dat was eenmalig. Juli 2026 mag je weer vrij normale situatie verwachten, al zal de fiscaliteit invloed blijven hebben (MRB tarieven en geen subsidie o.a.).

Ik weet niet precies welke uitvoeringen maar in elk geval de door jou genoemde. Bij de latere versies zijn de verbeteringen al in de fabriek doorgevoerd en treed het (hopelijk) niet meer op, al moet je natuurlijk wel wachten tot er voldoende ervaring (km's) is om dat met meer zekerheid te kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 16:48
Jojan265 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:48:
[...]

Ja als je terugzoekt in het forum staat het motornummer die last heeft van het lagerprobleem, iets van P7xx vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-WL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-09 19:18
eltron schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:02:
[...]

Ik vrees dat ik je moet teleurstellen. Juli 2026 zal het meer genormaliseerd zijn. De enorme piek eind 2019 en nu 60 maanden later werd veroorzaakt door einde 4% bijtelling + masaal verlengen leases tot 60 maanden + ruime(re) beschikbaarheid EV met langere range en snelladen. Sommige merken hebben hun volledige (Europese) capaciteit toen ingezet voor NL. Dat was eenmalig. Juli 2026 mag je weer vrij normale situatie verwachten, al zal de fiscaliteit invloed blijven hebben (MRB tarieven en geen subsidie o.a.).

Ik weet niet precies welke uitvoeringen maar in elk geval de door jou genoemde. Bij de latere versies zijn de verbeteringen al in de fabriek doorgevoerd en treed het (hopelijk) niet meer op, al moet je natuurlijk wel wachten tot er voldoende ervaring (km's) is om dat met meer zekerheid te kunnen zeggen.
Q2&3 2025 is een soortgelijk iets met de E-Niro te verwachten. Er zijn heel veel E-Niro's geleverd exact 5 jaar eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

Heb je er wel rekening mee gehouden dat erna 8% en 12% bijtelling is gekomen waardoor de Tesla welke ervoor ook erg populair was ivm de lage bijtelling een heel stuk duurder is geworden terwijl de Kia e-Niro nog steeds goed betaalbaar was. Ik heb namelijk later bewust een Kia e-Niro genomen omdat het een van de weinig betaalbare elektrische auto's was. Ik heb dan wel 8% bijtelling maar zelfs met 12% bijtelling was die een stuk goedkoper dan een Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
bruneelm schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:48:
[...]

Ja als je terugzoekt in het forum staat het motornummer die last heeft van het lagerprobleem, iets van P7xx vermoed ik
Als je zoekt op "Ratel nummer", dan vind je inderdaad wat info. Het gaat om het motortype E710. Als hij wordt vervangen, dan is dat door het type E711.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
[...]

Ik had verwacht dat er ook in juli 2026 ook nog heel veel e-Niro's op de markt zouden komen, aangezien Kia destijds veel korting heeft gegeven (waarschijnlijk omdat de Niro EV er aan stond te komen). Maar op de gehele lease markt zal dit niet zoveel zijn geweest.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:15:
[...]

Als je zoekt op "Ratel nummer", dan vind je inderdaad wat info. Het gaat om het motortype E710. Als hij wordt vervangen, dan is dat door het type E711.
Voor de mensen die dit probleem op hun e-Niro hebben meegemaakt: is dit het geluid wat je dan hoort?
https://www.youtube.com/watch?v=Dkp1NJEzAbQ

Zo ja, dan is dit voor mij het eerste echt duidelijke geluidsfragment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bnwgraaf schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:03:
[...]

Voor de mensen die dit probleem op hun e-Niro hebben meegemaakt: is dit het geluid wat je dan hoort?
https://www.youtube.com/watch?v=Dkp1NJEzAbQ

Zo ja, dan is dit voor mij het eerste echt duidelijke geluidsfragment...
Het lijkt er in elk geval sterk op.
Ben niet 100% zeker omdat het al even geleden is en in het interieur door geluidsdemping ook iets anders klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Was het niet in dit topic dat iemand z’n mobiele telefoon op opnemen zette en die onder de motorkap stabiel neerlegde en ermee ging rijden? Dat waren echt heel duidelijke opnames!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:57
Hippe Lip schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:32:
Was het niet in dit topic dat iemand z’n mobiele telefoon op opnemen zette en die onder de motorkap stabiel neerlegde en ermee ging rijden? Dat waren echt heel duidelijke opnames!
Die truc heb ik ook gebruikt.
Een paar honderd meter gereden met de telefoon als opnemer in de frunk. Een paar keer optrekken en afremmen en het geluid staat er netjes op.
Doorgestuurd naar de service medewerker van Kia van Mossel, en die waren direct overtuigd.
Ik krijg over enkele weken (3 dagen de auto kwijt) een nieuwe motor.
Geluid lijkt wat op het eerder gedeelde fragment, maar het gieren is veel sterker, het ratelen minder.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
DutchKel schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:13:
[...]

Heb je er wel rekening mee gehouden dat erna 8% en 12% bijtelling is gekomen waardoor de Tesla welke ervoor ook erg populair was ivm de lage bijtelling een heel stuk duurder is geworden terwijl de Kia e-Niro nog steeds goed betaalbaar was. Ik heb namelijk later bewust een Kia e-Niro genomen omdat het een van de weinig betaalbare elektrische auto's was. Ik heb dan wel 8% bijtelling maar zelfs met 12% bijtelling was die een stuk goedkoper dan een Tesla.
Ondertussen is het bijna omgekeerd, ben aan het rondkijken, maar de tesla lijkt meer value for money te geven dan kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:12:
[...]

Ondertussen is het bijna omgekeerd, ben aan het rondkijken, maar de tesla lijkt meer value for money te geven dan kia.
Dat is helemaal correct, maar dat is pas sinds ongeveer 1 jaar dat Tesla de prijzen ontzettend omlaag heeft gegooid om de verkoop te stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:12:
[...]

Dat hangt natuurlijk af van wat jij Valued.
En dat is per persoon verschillend.
Maar de Tesla is inmiddels wel erg goedkoop.

Verder zijn het totaal verschillende auto's met elk hun voor en nadelen, die voor ieder weer anders wegen.
Ik vind eigenlijk heel knap dat de KIa na 5 jaar nog steeds op diverse punten beter is dan de Tesla, al heeft die wel weer andere pluspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:32:
Wellicht was ik dat? https://drive.google.com/...kk1skGOg/view?usp=sharing

Alleen werkt de link niet meer |:(

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 23-09-2024 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Nu online
Ik vermoed dat het mistachterlicht van mijn MY20 defect is.
- Is dat een los lampje dat te vervangen is of moet dan de hele unit worden vervangen?
- En zou een defecte unit (als dat het is) onder de 7 jaar Kia garantie vallen?
(alle beurten netjes op tijd gehad, dus de auto valt nog die garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Leader98 schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:42:
Ik vermoed dat het mistachterlicht van mijn MY20 defect is.
- Is dat een los lampje dat te vervangen is of moet dan de hele unit worden vervangen?
- En zou een defecte unit (als dat het is) onder de 7 jaar Kia garantie vallen?
(alle beurten netjes op tijd gehad, dus de auto valt nog die garantie)
Een lampje kan defect gaan, die vallen niet onder de 7 jaar garantie. Maar als je die bij de garage tijdens een beurt laat vervangen dan rekenen ze vaak geen personeelskosten ervoor, alleen de kosten van het lampje wat maar een paar euro is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Nu online
DutchKel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:34:
[...]

Een lampje kan defect gaan, die vallen niet onder de 7 jaar garantie. Maar als je die bij de garage tijdens een beurt laat vervangen dan rekenen ze vaak geen personeelskosten ervoor, alleen de kosten van het lampje wat maar een paar euro is.
Als het een vervangbaar lampje is vervang ik het zelf zonder problemen, maar als de hele unit kapot is heb ik die niet zo ff liggen en denk ik meer aan de dealer (en dus de garantievraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Leader98 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:06:
[...]
Als het een vervangbaar lampje is vervang ik het zelf zonder problemen, maar als de hele unit kapot is heb ik die niet zo ff liggen en denk ik meer aan de dealer (en dus de garantievraag).
Mistachterlicht wordt toch bijna nooit gebruikt; zicht minder dan 50m komt nauwelijks voor. Zou mij verbazen als het lampje nu al aan het eind van de branduren is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:08
De e-Niro blijft me na 4 jaar nog altijd verbazen: op vakantie in Piemonte en vanmorgen vertrokken met accu op 73% in het dorpje waar we logeren op 600m hoogte.

Na een uur bergop rijden aangekomen op 2600m en nog slechts 49% in de accu (verbruik: 39kWh/100km!)

Na een fantastische wandeling in de sneeuw opnieuw omlaag gereden (niet remmen; enkel regenereren) en beneden aangekomen met 58% in de accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDDVwbG9EztRdFjd7GykIktZhUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L74nFW3mNTMslJLdCedPlOb3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

plmagis schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:41:
De e-Niro blijft me na 4 jaar nog altijd verbazen: op vakantie in Piemonte en vanmorgen vertrokken met accu op 73% in het dorpje waar we logeren op 600m hoogte.

Na een uur bergop rijden aangekomen op 2600m en nog slechts 49% in de accu (verbruik: 39kWh/100km!)

Na een fantastische wandeling in de sneeuw opnieuw omlaag gereden (niet remmen; enkel regenereren) en beneden aangekomen met 58% in de accu.
Je hebt dus 73 - 58 = 15% accu verbruikt.
Hamvraag is nu: hoeveel kilometer heb je daarbij afgelegd?
En was begin- en eindpunt op dezelfde hoogte? Ik vermoed dat dit hoogteverschil namelijk niet zoveel uitmaakt in je verbruik als je eindigt op de beginhoogte.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Hippe Lip schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:18:
[...]

Je hebt dus 73 - 58 = 15% accu verbruikt.
En was begin- en eindpunt op dezelfde hoogte? Ik vermoed dat dit hoogteverschil namelijk niet zoveel uitmaakt in je verbruik als je eindigt op de beginhoogte.
Dat denk ik wel, want bij regenereren win je wel wat terug maar je verliest ook.
Geen idee welk percentage je dan precies aan moet denken maar ik had altijd de indruk dat het vrij stevig was, de energie moet immers 2x door de aandrijflijn.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

ASW1 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:30:
[...]

Dat denk ik wel, want bij regenereren win je wel wat terug maar je verliest ook.
Geen idee welk percentage je dan precies aan moet denken maar ik had altijd de indruk dat het vrij stevig was, de energie moet immers 2x door de aandrijflijn.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid hoeveel km er hierbij is gereden.

<John O`Mill>

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:08
Hippe Lip schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:18:
[...]

@Hippe Lip 41km. En begin- en eindpunt van de dag was op dezelfde hoogte.

Overigens leek de berekening van het gemiddelde verbruik over de hele dag door de auto wel heel erg fout: 13kWh/100km. Heb de indruk dat het verbruik naar het einde veel meer doorweegt.
Pagina: 1 ... 307 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.