Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:01
multikoe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:41:
[...]

Grappig, bij ons werkt dat andersom. Wij willen juist niet zo'n klap krijgen als we uitstappen. In de winter zetten we hem op 19, 20 graden en in de zomer op 21, 22 graden. Ook omdat je in de winter gekleed op het koude weer en in de zomer op het warme weer. Jullie hebben met warme kleding aan dus de temperatuur hoger dan als je zomerkleding aan hebt?
Ik ken het verhaal van die klap maar geen idee wat ik me erbij voor moet stellen aangezien ik die nog nooit ervaren heb. Wat ik vooral merk bij warm weer is dat je veel warmte van de ramen af voelt komen wat niet prettig is en goed te compenseren is met de CC op 19 graden.
En inderdaad ondanks de warmere kleding toch 21 op de CC in de winter omdat dat gewoon lekker voelt op dat moment, bij lange(re) ritten gaat dan wel de jas op de achterbank maar dat is eerder vanwege comfort dan de temperatuur en ik doe dat al vele vele jaren op die manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:25
bnwgraaf schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:07:
[...]

Ik heb uiteindelijk besloten de Continental banden te laten installeren (over eenkleine twee weekjes), dus over een tijdje kan ik mijn indrukken geven!
Ik heb besloten om deze banden te laten monteren; Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 + 215/55 R17
sinds vandaag erop. Zal mijn bevindingen ook hier rapporteren :)

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:14
berrieberrie schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:09:
[...]

Ik heb besloten om deze banden te laten monteren; Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 + 215/55 R17
sinds vandaag erop. Zal mijn bevindingen ook hier rapporteren :)
Ja die worden ook goed getest in de diverse allseason banden tests!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:05

zeroday

There is no alternative!

DutchKel schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:08:
[...]

Hoe oud is de batterij in de sleutel? Het kan namelijk ook zijn dat die bijna leeg is en dat de iphone 14 het signaal wat toch al minder is net genoeg verstoord.

Ik moest na 4 jaar nieuwe batterijen in beide afstandsbedieningen doen.
nee hoor, zelfs na een nieuwe batterij hetzelfde ;)
Altijd leuk om zelf even te proberen te testen. Wifi en bluetooth van je telefoon aan
en hop .. uitproberen maar.. ;) (en ja soms.... gaat het goed.. )

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 17:23
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:49:
[...]

Ik ken het verhaal van die klap maar geen idee wat ik me erbij voor moet stellen aangezien ik die nog nooit ervaren heb. Wat ik vooral merk bij warm weer is dat je veel warmte van de ramen af voelt komen wat niet prettig is en goed te compenseren is met de CC op 19 graden.
En inderdaad ondanks de warmere kleding toch 21 op de CC in de winter omdat dat gewoon lekker voelt op dat moment, bij lange(re) ritten gaat dan wel de jas op de achterbank maar dat is eerder vanwege comfort dan de temperatuur en ik doe dat al vele vele jaren op die manier.
Er zijn natuurlijk wel meer variabelen, als het 25 graden is loop ik meestal in T shirt en shorts, dan ga ik echt de koeling niet op 19 zetten.
Ieder z'n voorkeuren natuurlijk maar ik denk dat de meesten niet te ver koelen in de zomer, lager dan 22 vind ik onprettig worden.
Daarnaast minder behoefte aan koelen wanneer stoelventilatie aan staat.

Winter heb ik nog niet meegemaakt maar ik neem aan dat met stuur- en stoelverwarming de gewone verwarming ook niet al te hoog hoeft om het comfortabel te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:36
ASW1 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:14:
[...]

Er zijn natuurlijk wel meer variabelen, als het 25 graden is loop ik meestal in T shirt en shorts, dan ga ik echt de koeling niet op 19 zetten.
Ieder z'n voorkeuren natuurlijk maar ik denk dat de meesten niet te ver koelen in de zomer, lager dan 22 vind ik onprettig worden.

Winter heb ik nog niet meegemaakt maar ik neem aan dat met stuur- en stoelverwarming de gewone verwarming ook niet al te hoog hoeft om het comfortabel te hebben.
Sterk persoonlijk natuurlijk. Ik doe bijvoorbeeld mijn jas uit voordat ik in de winter in mijn auto stap. Er zijn ook mensen die de jas aanhouden. In dat laatste geval hoef je de verwarming niet hoog te zetten en volstaat de stuurverwarming.

Ik vond het alleen opvallend dat verhaal van @ninjazx9r98 precies tegenovergesteld was aan mijn verhaal. Zo zie je maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:01
ASW1 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:14:
[...]

Het is natuurlijk niet zo dat ik in de zomer met een winterjas en handschoenen in de auto zit ;) Werkverkeer is spijkerbroek en t-shirt maar prive is het een t-shirt of mouwloos shirt en shorts. Voor mij persoonlijk is 19 graden dan heerlijk en verfrissend.

Stoelventilatie heb ik niet dus die valt sowieso af, stuurverwarming gebruik ik nooit want niet prettig en stoelverwarming soms de eerste paar minuten als het echt koud is maar ik vind dat snel onaangenaam en oncomfortabel worden. De stoel wordt mij al snel te warm en ik heb er geen trek in om dat ding steeds uit en aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:31:
stuurverwarming gebruik ik nooit want niet prettig en stoelverwarming soms de eerste paar minuten als het echt koud is maar ik vind dat snel onaangenaam en oncomfortabel worden. De stoel wordt mij al snel te warm en ik heb er geen trek in om dat ding steeds uit en aan te zetten.
Het lijkt me meer iets om 2 minuten aan te zetten bij het wegrijden, zodat de kou eruit is.
Ben benieuwd, ik ga het meemaken deze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
En nog een accudegradatietest van AutoWeek. Deze keer eentje van 2020 met 103k km.
YouTube: Kia e-Niro 64 kWh - 2020 - 103.000 km - Accudegradatietest

Nog altijd niet eentje met een hoge stand wat mij betreft, mijne heeft een hogere net als vele occasions.

Eigenaar laadt altijd tot 100% met AC...
spoiler:
Desalniettemin een score van 97%!

[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 06-09-2024 16:10 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

gertvdijk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:05:
En nog een accudegradatietest van AutoWeek. Deze keer eentje van 2020 met 103k km.
YouTube: Kia e-Niro 64 kWh - 2020 - 103.000 km - Accudegradatietest

Nog altijd niet eentje met een hoge stand wat mij betreft, mijne heeft een hogere net als vele occasions.

Eigenaar laadt altijd tot 100% met AC...
spoiler:
Desalniettemin een score van 97%!
Goed om te zien!

Wat me opvalt in het filmpje is dat er benadrukt wordt dat het resultaat (zie spoiler) uniek is, niet heel vaak voorkomt. Terwijl ik het idee heb op basis van onder andere dit forum dat dit voor in ieder geval de e-Niro eerder de standaard is. Of zit ik daar naast?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:41

13art

Moderator Mobile
bartvl schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:16:
[...]

Goed om te zien!

Wat me opvalt in het filmpje is dat er benadrukt wordt dat het resultaat (zie spoiler) uniek is, niet heel vaak voorkomt. Terwijl ik het idee heb op basis van onder andere dit forum dat dit voor in ieder geval de e-Niro eerder de standaard is. Of zit ik daar naast?
Het is niet duidelijk of dat 'komen we niet vaak tegen' gaat over alleen de Niro's of over EV's in het algemeen, of over bij altijd AC laden tot 100%. Ik gok meer dat ze bedoelen EV's in het algemeen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
13art schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:26:
[...]

Het is niet duidelijk of dat 'komen we niet vaak tegen' gaat over alleen de Niro's of over EV's in het algemeen, of over bij altijd AC laden tot 100%. Ik gok meer dat ze bedoelen EV's in het algemeen.
Ik zat nog even snel door de andere metingen heen te lopen, vooral tesla krijgt klappen, 80% en 86%, en de leaf, maar daar verwachte ik het al wel van. ZOE ook niet geweldig, maar de Kia EV6 weer best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:26
Jeetje, sommigen zetten de airco koud, niet heel gezond vind ik. Als het buiten 30 is gaat tie echt niet lager dan 25, maar eerder hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Dat is een keuze, als het warmer wordt dan 24 graden stopt mijn hoofd met werken, bij 26 graden begint mijn hele lijf tegen te sputteren, dus dat voorkom ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:24
gjcvro schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:35:
[...]

Ik zat nog even snel door de andere metingen heen te lopen, vooral tesla krijgt klappen, 80% en 86%, en de leaf, maar daar verwachte ik het al wel van. ZOE ook niet geweldig, maar de Kia EV6 weer best goed.
Waar staan deze metingen? Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:35:
[...]

Je kunt heel veel data vinden over tesla's, maar 80% na 100.000 is dan wel extreem. Als ik het even snel bekijk dan zit dat normaliter zo rond de 90% en blijft dan heel lang constant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:48:
[...]

Waar staan deze metingen? Ben wel benieuwd.
Autoweek kanaal op youtube.

https://www.youtube.com/r...y=autoweek+accudegradatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:51:
[...]

Je kunt heel veel data vinden over tesla's, maar 80% na 100.000 is dan wel extreem. Als ik het even snel bekijk dan zit dat normaliter zo rond de 90% en blijft dan heel lang constant.
Ja, dat was ook mijn idee, maar:
YouTube: Tesla Model X - 2017 - 152.784 km - Accudegradatie (82%)

YouTube: Tesla Model S P85+ - 2013 - 205.037 km - Accudegradatie (87%)

YouTube: Tesla Model X - 2018 - 175.000 km - Accudegradatietest (86%)

Valt dan toch wat tegen tov de KIA's. Ik denk dat er meer aan de hand is. Meetmethode en accugegevens denk ik dat de boel wat vertroebelen. Maar ook leeftijd begint natuurlijk mee te spelen.

Of het relatief trage 'snelladen' van de Niro helpt met behoud van de accu.

[ Voor 7% gewijzigd door gjcvro op 06-09-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
gjcvro schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:09:
[...]

Ja, dat was ook mijn idee, maar:
YouTube: Tesla Model X - 2017 - 152.784 km - Accudegradatie (82%)

YouTube: Tesla Model S P85+ - 2013 - 205.037 km - Accudegradatie (87%)

YouTube: Tesla Model X - 2018 - 175.000 km - Accudegradatietest (86%)

Valt dan toch wat tegen tov de KIA's. Ik denk dat er meer aan de hand is. Meetmethode en accugegevens denk ik dat de boel wat vertroebelen.
Ah, dat is beter, "gemiddeld" ergens halverwege 80% en 90%. En dat Kia's eigenlijk wel heel goed presteren wisten we al :)
Overigens: de data van Tesla wordt alom gebruikt om EV critici de mond te snoeren die beweren dat batterijen snel vervangen moeten worden. En dan blijkt Tesla nog het slechtst te presteren. Ik zie hoop!
Overigens heb ik mijn onze e-Niro de 100.000 km gepasseerd en ik realiseer me nu opeens dat, los van allerlei andere probleempjes (ratel...) de batterij nog helemaal niet als probleem in mijn gedachten is geweest. Ik zie geen afname in bereik (en ik hou dat bij...) en zelfs als het wat zou afnemen, dan nog is het een non-issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Ouder "zusje":
YouTube: Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie (91%)

Ik zit stiekem al een tijdje te kijken naar een 2e EV, waarbij het nog niet duidelijk is of de Niro de 'boodschappenauto' wordt of de nieuwe. zo'n ioniq blijft behoorlijk in prijs hangen terwijl de model3 door zijn enorme hoeveelheden stevig daalt en daarom komen ze best kort bij elkaar in de buurt, prijstechnisch.

Volgens mij was er hier wel iemand die klaagde over een snelle degradatie van zijn accu, maar dat was wel de eerste die ik volgens mij gezien heb? Ikzelf kan er nog weinig van zeggen, we zijn net de 40k voorbij, en nog steeds belooft de GOM (in uit stand) ruim 450km. In gebruik in er nog geen merkbare degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-09 20:21
multikoe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:31:
[...]

Zonder.

[...]

Dat is een goed punt. Het verklaart het verschil tussen zomer en winter voor een groot deel, denk ik. Maar dan nog zou ik in de zomer een verschil verwachten en dat zie ik helemaal niet.
Bij mij is bereik in de winter ook minder vanwege winterbanden die hogere rolweerstand hebben. Plus weersomstandigheden die (gemiddeld) meer energie kosten, regen en wind zeg maar (naast temperatuur).
Bij langere ritten (> 400km op een dag) valt het echt op dat tussen heen en terug soms wel 3kWh/100km verschil zit bij zelfde snelheid. Dat is puur het verschil tussen wind in de rug of tegenwind. En als de windkracht gelijk zou blijven is het effect per saldo nihil, maar er zit vaak wel verschil in.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik heb mijn EV19 gisteren voor kleine beurt en (eerste) APK gebracht. Een kleine twee uur later mocht ik hem weer meenemen, melding gemaakt over wat kleine acties die waren gedaan. Absoluut niets over een software update.

Vervolgens:
* Nieuwe software begint met profiel aanmaken. Prima op zich, wel handig dat ze even melden als er volledig nieuwe software op komt.
* Bluetooth settings weg (ok, totaal niet boeiend).
* Kia connect niet meer geactiveerd, en ook niet meer door mij te activeren.
* App werkt dus ook niet meer, zegt wel connected, maar blijft eindeloos wachten.
* Display (infotainment systeem) beweert dat climate control uit staat, en laat ook totaal niet meer zien wat de temperatuur is, dat is dus een beetje gokken op basis van hoe het voelt.
* Weer etc laat niets meer zien.
* De standaard view (links kaart incl max snelheid op de weg, midden radio/media, rechts weer etc) is totaal veranderd en functioneel redelijk onbruikbaar geworden.

En dat is allemaal na een paar kilometer rijden, ongetwijfeld wordt deze lijst nog langer in de komende dagen.
De dealer belde vandaag toevallig voor een kwaliteitsonderzoek, en probeerde eerst nog even te claimen dat ze die software updates zelf ook niet in de hand hebben, en dat het normaal is dat er dingen veranderen.

Absolute bocht deze keer, ik hoop dat ze een rollback kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
TweakMDS schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:07:
Ik heb mijn EV19 gisteren voor kleine beurt en (eerste) APK gebracht. Een kleine twee uur later mocht ik hem weer meenemen, melding gemaakt over wat kleine acties die waren gedaan. Absoluut niets over een software update.

Vervolgens:
* Nieuwe software begint met profiel aanmaken. Prima op zich, wel handig dat ze even melden als er volledig nieuwe software op komt.
* Bluetooth settings weg (ok, totaal niet boeiend).
* Kia connect niet meer geactiveerd, en ook niet meer door mij te activeren.
* App werkt dus ook niet meer, zegt wel connected, maar blijft eindeloos wachten.
* Display (infotainment systeem) beweert dat climate control uit staat, en laat ook totaal niet meer zien wat de temperatuur is, dat is dus een beetje gokken op basis van hoe het voelt.
* Weer etc laat niets meer zien.
* De standaard view (links kaart incl max snelheid op de weg, midden radio/media, rechts weer etc) is totaal veranderd en functioneel redelijk onbruikbaar geworden.

En dat is allemaal na een paar kilometer rijden, ongetwijfeld wordt deze lijst nog langer in de komende dagen.
De dealer belde vandaag toevallig voor een kwaliteitsonderzoek, en probeerde eerst nog even te claimen dat ze die software updates zelf ook niet in de hand hebben, en dat het normaal is dat er dingen veranderen.

Absolute bocht deze keer, ik hoop dat ze een rollback kunnen doen.
EV19?
Is dat een e-Niro Model Year 19?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
eltron schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:22:
[...]

EV19?
Correct, die

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Kan niet kloppen.. MY19 heeft geen profielen en ook geen Connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:42
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 04:40:
[...]

Alleen stoel profielen 1 en 2. Geen soiftware profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 15:45
eltron schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:22:
[...]

EV19?
Nee dat is een MY20 aangezien MY19 al langer geleden een apk moet hebben gehad. APK is na 4 jaar dus de datum is september 2020 toen was er alleen maar MY20

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Twijfel, twijfel, twijfel...
Ik twijfel of ik de achterbanden (nog de originele Michelin Primacy banden) zal gaan vervangen voor andere banden. Gevoelsmatig zijn de banden wat lawaaierige bij hogere snelheden. Maar is dit de band of is het gewoon dat het bandengeluid in de auto gewoon vrij snel hoorbaar is, want het soort wegdek/asfalt maakt wel degelijk een groot verschil. Cupping is aan één band minimaal gaande, maar de banden hiertegen zijn de achterbanden ook al van kant verwisseld. Ook hebben de banden nog waardig wat profiel. Dus ergens is het ook wel zonde.

Wat ik nog zou kunnen doen is de primacy banden maar voren doen (aan voorkant zijn bij aankoop al nieuwe banden op gezet). Om dan te zien of het ervaren van het geluid wat nu het meest van achter lijkt te komen, dan naar voren gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 08-09-2024 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Regelmatig de banden (winter/zomer) vervangen.
De e-Niro is gewoon achteraan een lawaaierige auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 16:48
Had ik ook, k ben overgeschakeld naar Pirelli all seasons (met seal inside) en geen problemen meer gehad, ook niet met het cuppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-09 17:58
bruneelm schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:45:
Had ik ook, k ben overgeschakeld naar Pirelli all seasons (met seal inside) en geen problemen meer gehad, ook niet met het cuppen
Welke Pirellis heb je precies gekozen en hoeveel heb je er al mee gereden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:42
IvoB2 schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:17:
Regelmatig de banden (winter/zomer) vervangen.
De e-Niro is gewoon achteraan een lawaaierige auto.
Ja en achter- en voorbanden kruislings wisselen als je ze laat balanceren. Scheelt veel cuppen want dat is op de achterbanden. Maar auto blijft lawaaiig van nature. Dat is naast cold gate de enige minpunten die ik ben tegengekomen afgelopen 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 04:40:
[...]

Dat zou kunnen, maar de app laat nog altijd Niro EV 19 zien. Het modelnummer is C5E11 en uitvoering E11DZ1, en hij is inderdaad uit 2020.
De auto had overigens nooit profielen in de software, nu ineens wel.

Edit: ik heb nooit eerder profielen gebruikt, mogelijk zat de functionaliteit er wel in.
Ik heb er even een video voor opgezocht, en lijkt inderdaad gewoon het 20 model te zijn. Heeft ook het grotere display etc.

Inmiddels nog een paar rare dingen, ik denk dat er gewoon een aantal kabels niet goed zijn aangesloten. De climate control heeft helemaal geen connectie met het infotainment systeem, maar doet het wel (kan dus alleen niet zien op welke temperatuur).
Verder poppen er afentoe tijdens het rijden een paar rare waarschuwingen op. Heb ze nog niet kunnen fotograferen, maar iets over controleren of er passagiers op de achterbank zitten om deze functionaliteit te gebruiken.

[ Voor 48% gewijzigd door TweakMDS op 08-09-2024 11:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 16:48
Leader98 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:45:
[...]

Welke Pirellis heb je precies gekozen en hoeveel heb je er al mee gereden?
225/55-17 Pirelli Cinturato AllSeason+ Seal Inside SI 98W SEAL 3PMSF 69dBA

Op de e-Niro zo'n 65k km aansluitend overgeschakeld op de Niro EV liggen ze er vanaf aflevering al voor zo'n 37k km op
Ze gelden, sinds de recente wijzigingen in DE, nog steeds als gekeurde winterband vermits de 3PMSF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
TweakMDS schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:10:
[...]

Dat zou kunnen, maar de app laat nog altijd Niro EV 19 zien. Het modelnummer is C5E11 en uitvoering E11DZ1, en hij is inderdaad uit 2020.

Edit: ik heb nooit eerder profielen gebruikt, mogelijk zat de functionaliteit er wel in.
Ik heb er even een video voor opgezocht, en lijkt inderdaad gewoon het 20 model te zijn. Heeft ook het grotere display etc.

Inmiddels nog een paar rare dingen, ik denk dat er gewoon een aantal kabels niet goed zijn aangesloten. De climate control heeft helemaal geen connectie met het infotainment systeem, maar doet het wel (kan dus alleen niet zien op welke temperatuur).
Verder poppen er afentoe tijdens het rijden een paar rare waarschuwingen op. Heb ze nog niet kunnen fotograferen, maar iets over controleren of er passagiers op de achterbank zitten om deze functionaliteit te gebruiken.
Als je het niet al gedaan hebt: meteen terug naar de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 15:45
[...]

De profielen zijn later in de software toegevoegd, maar dat is wel al een update van ongeveer 3 jaar geleden. Dat betekent dus dat je waarschijnlijk met hele oude software hebt gereden. De kleuren zijn ook aangepast toen.

Voor de overige dingen die horen gewoon te werken dus terug naar de garage ermee.

Edit: de app laat bij mij ook MY19 zien vanaf het begin al terwijl ik MY20 heb.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 08-09-2024 13:36 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:52

Arfman

Drome!

Klinkt allemaal alsof je de headunit even een reset moet geven door middel van het pennetje/paperclipje naast het scherm.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Mijn e-Niro is alweer twee weken bezig de ota voor te bereiden. Duurt best lang voordat de volledige update is gedownload. Had het iets sneller verwacht. Aan de andere kant zijn er voornamelijk kleine ritjes mee gereden. Maar goed ook na 2x 45min dus nog altijd de update aan het voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 11:54
13art schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:00:
Mijn e-Niro is alweer twee weken bezig de ota voor te bereiden. Duurt best lang voordat de volledige update is gedownload. Had het iets sneller verwacht. Aan de andere kant zijn er voornamelijk kleine ritjes mee gereden. Maar goed ook na 2x 45min dus nog altijd de update aan het voorbereiden.
Wat voor update betreft het ? Qua functionaliteiten? Of wat @TweakMDS aangaf

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Possible schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:57:
[...]

Wat voor update betreft het ? Qua functionaliteiten?
Denk dezelfde update die je via de computer kan downloaden maar OTA. Infotainment software update gaf de notificatie aan.

[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 09-09-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Possible schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:57:
Wat voor update betreft het ? Qua functionaliteiten?
"de" update
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/wHlL9a

(voor de MY22 e-Niro is er een OTA, de oudere moeten het zelf doen met een USB-stick.)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
gertvdijk schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:58:
[...]

"de" update

(voor de MY22 e-Niro is er een OTA, de oudere moeten het zelf doen met een USB-stick.)
Tjek! heb zelf een MY21 model, dus zal het ook met de USB stick gaan proberen.

Hmmm MY21 staat er niet tussen.

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 09-09-2024 15:13 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Possible schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:02:
[...]

Tjek! heb zelf een MY21 model, dus zal het ook met de USB stick gaan proberen.

Hmmm MY21 staat er niet tussen.
Dan kies je het dichtstbijzijnde jaartal er onder. 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Je kan vinden wat het juiste model/MY is in je huidige software.

Bij mij op mijn MY21 staat er DE_E_20 en dat staat volgens mij voor Kia type DE (zoals je ook ziet op RDW-OVI), Europa, MY20 (voor het infotainment).

Het is allemaal wat gepuzzel en het overzicht van voertuigen kan beter waar MY21 in ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
gertvdijk schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:58:
[...]

"de" update

Volgens mij valt die van mij nog net onder de MY21, het is in ieder geval niet de Niro EV, met de nieuwe look. Maar wel dus de OTA melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ibn51W4EsYB4CvDT4ta2_0owNmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNBH84LxCluNZG4BRBdQM2PR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
https://cloud.eu.connect.kia.com/en-maintenance
To enhance our services and improve your experience, Kia Connect will undergo maintenance on Tuesday and Wednesday (September 10th & 11th) from approximately 02:00 to 05:00 (CET). During this time, the Kia Connect app and in-car services may be unavailable. We apologize for any inconvenience this may cause.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aP_J5EeSnP24uClHiI9Zbh3SM8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/uLRVNwaJCjFGMb42BTZ6DOlg.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
13art schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:29:
Volgens mij valt die van mij nog net onder de MY21, het is in ieder geval niet de Niro EV, met de nieuwe look. Maar wel dus de OTA melding.
Er is een e-Niro MY22 met oderliggend een nieuwere iteratie van het infotainment die wel OTA kan.

MY23 is de nieuwe look, "Niro EV" in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
gertvdijk schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:30:
[...]

Er is een e-Niro MY22 met oderliggend een nieuwere iteratie van het infotainment die wel OTA kan.

MY23 is de nieuwe look, "Niro EV" in NL.
Dat zal dan wel bij mij het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
gertvdijk schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:24:
[...]

Je kan vinden wat het juiste model/MY is in je huidige software.

Bij mij op mijn MY21 staat er DE_E_20 en dat staat volgens mij voor Kia type DE (zoals je ook ziet op RDW-OVI), Europa, MY20 (voor het infotainment).

Het is allemaal wat gepuzzel en het overzicht van voertuigen kan beter waar MY21 in ontbreekt.
Lijkt allemaal verschillend te zijn idd, dit is die van mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkRekH3X0hWt2ZzSi2envS_4CoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLexchjvaMgr9DQxVin3pmSX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Over deze update:
-Please note: at every vehicle startup, the setting will default to [Speed limit warning], which provides an audible warning.
Lijkt me knap irritant.
Ik hoor graag of dat in de MY20 daadwerkelijk zo wordt (want de afbeeldingen later een heel ander menu zien)

[ Voor 22% gewijzigd door ASW1 op 09-09-2024 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

ASW1 schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:50:
Over deze update:

[...]

Lijkt me knap irritant.
Ik hoor graag of dat in de MY20 daadwerkelijk zo wordt (want de afbeeldingen later een heel ander menu zien)
Ik heb die update ook gehad met een MY22. Daar is (gelukkig) niks van zo’n snelheidsmelding terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bartvl schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:04:
[...]

Ik heb die update ook gehad met een MY22. Daar is (gelukkig) niks van zo’n snelheidsmelding terug te vinden.
Oh gelukkig. Je kunt die waarschuwingen nog steeds helemaal uitzetten dan neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

ASW1 schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:13:
[...]

Oh gelukkig. Je kunt die waarschuwingen nog steeds helemaal uitzetten dan neem ik aan?
De optie is überhaupt nergens terug te vinden. De release notes zijn denk ik wat onhandig omschreven. Wellicht dat dit in bepaalde landen wel geldt, of het is software die misschien ook voor de Niro EV is geschreven ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bartvl schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:31:
[...]

De optie is überhaupt nergens terug te vinden. De release notes zijn denk ik wat onhandig omschreven. Wellicht dat dit in bepaalde landen wel geldt, of het is software die misschien ook voor de Niro EV is geschreven ofzo?
Die functie is niet te bereiken via het infotainment/grote scherm, maar zichtbaar tussen de klokken achter je stuur, en is met de knopjes rechts op het stuur in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Arfman schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:42:
[...]

Klinkt allemaal alsof je de headunit even een reset moet geven door middel van het pennetje/paperclipje naast het scherm.
Dat was ook de boodschap van de garage. Loste een paar van de problemen die ik initieel had wel op (de auto gaf toen aan dat hij uit stond en weigerde naar de EV functionaliteiten te gaan), maar de overige zijn daarna nog problemen gebleken.
Ik verwacht wel dat de garage morgen weer even terug belt, wel een hoop gedoe, QA blijkt niet te bestaan daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

ASW1 schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:19:
[...]

Die functie is niet te bereiken via het infotainment/grote scherm, maar zichtbaar tussen de klokken achter je stuur, en is met de knopjes rechts op het stuur in te stellen.
Zelfs daar vind ik hem niet terug. Heb jij daar wel iets staan wat er eerst niet tussen zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bartvl schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:38:
[...]

Zelfs daar vind ik hem niet terug. Heb jij daar wel iets staan wat er eerst niet tussen zat?
Ik heb nog geen update gehad, maar de "Speed limit warning" kun je daar (even uit mijn hoofd) onder het tandwieltje en dan ik dacht "driver assistance" aan-/uitvinken.

Edit, even nagekeken;
Met het documentknopje rechts op je stuur (ziet eruit als een A4-tje) cycle je door naar de tandwielinstelling.
Daar kies je (met ok/omhoog/omlaag knopje) driving assistance, onderaan in het lijstje zit "speed limit warning" on/off.
Deze instelling kun je dus niet via het multimediasysteem bereiken (altans in mijn MY20 niet). Geen idee of het ook betekent of een update deze instellingen wel/niet kan wijzigen.

[ Voor 36% gewijzigd door ASW1 op 10-09-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

ASW1 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:59:
[...]

Ik heb nog geen update gehad, maar de "Speed limit warning" kun je daar (even uit mijn hoofd) onder het tandwieltje en dan ik dacht "driver assistance" aan-/uitvinken.

Edit, even nagekeken;
Met het documentknopje rechts op je stuur (ziet eruit als een A4-tje) cycle je door naar de tandwielinstelling.
Daar kies je (met ok/omhoog/omlaag knopje) driving assistance, onderaan in het lijstje zit "speed limit warning" on/off.
Deze instelling kun je dus niet via het multimediasysteem bereiken (altans in mijn MY20 niet). Geen idee of het ook betekent of een update deze instellingen wel/niet kan wijzigen.
Heb jij misschien een ExecutiveLine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ASW1 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:59:
[...]

Edit, even nagekeken;
Maar deze instelling betreft toch de visuele meldingen die je krijgt: de maximum snelheidsbordjes achter het stuur en op de navigatie?

De discussie die rond gaat is dat je na de update ook de irritante pieptoon meldingen zou krijgen wanneer je harder dan de maximum snelheid rijdt, zoals sinds deze zomer op elke nieuwe auto moet zitten.

Ik heb de meest recente update en de betreffende instelling "Speed limit warning" ingeschakeld, maar ik krijg geen audiomeldingen wanneer ik harder dan de toegestane snelheid rijd.

En dat is maar goed ook, want het systeem heeft het nogal eens mis wat de juiste toegestane snelheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bartvl schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:10:
[...]

Heb jij misschien een ExecutiveLine?
Ja correct.
bnwgraaf schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:24:
[...]

Maar deze instelling betreft toch de visuele meldingen die je krijgt: de maximum snelheidsbordjes achter het stuur en op de navigatie?
Of het alleen visueel is weet ik niet maar het is de enige instelling over de speed limit warning die ik kan vinden.
De discussie die rond gaat is dat je na de update ook de irritante pieptoon meldingen zou krijgen wanneer je harder dan de maximum snelheid rijdt, zoals sinds deze zomer op elke nieuwe auto moet zitten.

Ik heb de meest recente update en de betreffende instelling "Speed limit warning" ingeschakeld, maar ik krijg geen audiomeldingen wanneer ik harder dan de toegestane snelheid rijd.

En dat is maar goed ook, want het systeem heeft het nogal eens mis wat de juiste toegestane snelheid is.
Fijn om te horen dat je geen audio waarschuwing krijgt bij overschrijding.
In het bulletin behorende bij de update staat namelijk dat dat wel zo zou zijn en dat je het na iedere start opnieuw uit zou moeten zetten.
Maar de afbeeldingen laten daar ook een ander menu bij zien dat niet tussen je klokkenwinkel staat maar in plaats daarvan op het multimediascherm, en dat is bij de E-niro niet het geval.
Dus dat zal vermoedelijk op andere Kia modellen slaan en niet op de E-niro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
ASW1 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:36:
Dus dat zal vermoedelijk op andere Kia modellen slaan en niet op de E-niro.
Dat denk ik ook.

ISA (Intelligent Speed Assistance, "piepjes van Brussel") is volgens mij een striktere vorm van snelheidsbordenherkenning die op ExecutiveLine van de e-Niro's zit (ISLA - Intelligente snelheidsbordenassistentie, meer vrijblijvend, piepje mag standaard uit etc.).

Mijn vermoeden is dat die setting genoemd in de changelog alleen gaat over de auto's die reeds zijn uitgerust met ISA.
In de gehele EU is zo’n systeem verplicht op alle auto’s die sinds 6 juli 2022 zijn gepresenteerd. Vanaf 7 juli 2024 geldt de maatregel voor álle nieuwe auto’s, dus ook voor bestaande modellen.
De laatste e-Niro (MY22) is gepresenteerd vóór die datum en was juli 2024 al niet meer leverbaar, dus volgens mij zijn er geen e-Niro's die ISA zullen hebben. Er zijn wel modellen met een 'Gen5W' generatie van infotainment met ISA zoals de nieuwe Niro EV, en daarop zal het dan wel van toepassing zijn, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Dat verklaart, wij hebben een DynamicPlus, daarom hebben wij die optie niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
MY19 met 70k km gereden, net een range op de GoM van 577km :)
Lekker cruisen rond het Gardameer is zeer zuinig, rond de 10kWh/100km.

Overal in het buitenland 22 kW laadpalen, dus met 1-fase zit je met 7,2kW dan ook zo weer vol.

Stroom in Italië is overigens wel echt duur, AC laden kost zo 70+ct/kWh.
Binnenkort weer terug hoppend langs Ionity snelladers, met een abonnement voor een maand pakt dit zeer voordelig uit.

Heb het volume van de kofferbak verdubbeld door alle bakken eruit te halen. Merk dan wel dat er meer geluid vanuit achter komt. Al die piepschuimen bakken en houten plaat dempen het rijgeluid dus aanzienlijk.

• Possible
CyBeRSPiN schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:36:

Overal in het buitenland 22 kW laadpalen, dus met 1-fase zit je met 7,2kW dan ook zo weer vol.

Binnenkort weer terug hoppend langs Ionity snelladers, met een abonnement voor een maand pakt dit zeer voordelig uit.

Heb het volume van de kofferbak verdubbeld door alle bakken eruit te halen. Merk dan wel dat er meer geluid vanuit achter komt. Al die piepschuimen bakken en houten plaat dempen het rijgeluid dus aanzienlijk.
Wow dat is erg netjes zeg! Dat is mij in NL nog nooit gelukt. Mijn zuinigste verbruik is 13.5Kwh/100km.

Je zou verwachten door al de bergen dat het vebruik hoger ligt (ondanks regenereren van de berg af)

• 13art

13art

Moderator Mobile

Zou een dunne laag isolatie aan de onderplaat niet aan flink wat geluid weg nemen. Offer je misschien 1-2cm aan diepte op maar wel weer minder geluid.

Hoe krijg je verder een verbruik van 10 voor elkaar? Eco modus? Maar verder? Max snelheid? Altijd uitrollen voor een stop? Regeneratie stand 1?

[ Voor 7% gewijzigd door 13art op 12-09-2024 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Possible @13art het is een drukke route met 50-70 max snelheid. Dus je rijdt iets van 50km/u gemiddeld over een afstand van 60km ofzo.
En idd elke keer afremmen of afdalen is weer de accu laden.

Had in Noorwegen ook records gehaald 5 jaar terug. Ook ivm lage max snelheid en steeds kunnen regenereren.

• multikoe
Possible schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:46:
[...]

Wow dat is erg netjes zeg! Dat is mij in NL nog nooit gelukt. Mijn zuinigste verbruik is 13.5Kwh/100km.

Je zou verwachten door al de bergen dat het vebruik hoger ligt (ondanks regenereren van de berg af)
Ik denk dat dat voornamelijk te maken heeft met de relatief lage snelheid. Luchtweerstand is dan erg laag.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:26
Met zo'n laag verbruik is 70ct per kWh ook niet heel veel toch? (In totaal dan, in ieder geval een stuk minder dan ik voor een ICE aan brandstof kwijt zou zijn (Als ik 1:20 zou rijden)

• ASW1
Haha, herkenbaar ja.
De eerste keer na aanschaf stond ik toch iets beteuterd naar de kofferbakruimte te staren.
Pas een week later de "geheime" bergruimte ontdekt.
Op vakantie de hele zooi eruit gehaald, en vervolgens kun je er een hele trolleykoffer en twee dozen schoenen en andere zooi in laten verdwijnen.😀

• 13art

13art

Moderator Mobile
ASW1 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:21:
[...]

Haha, herkenbaar ja.
De eerste keer na aanschaf stond ik toch iets beteuterd naar de kofferbakruimte te staren.
Pas een week later de "geheime" bergruimte ontdekt.
Op vakantie de hele zooi eruit gehaald, en vervolgens kun je er een hele trolleykoffer en twee dozen schoenen en andere zooi in laten verdwijnen.😀
Staat bij mij ook nog op de planning om te doen. Maar ik wil dus kijken of iets van geluidsisolatie aan de onderkant van de plaat zou kunnen helpen om het geluid van achter te verminderen. Moet alleen nog even uitzoeken wat het beste is wat voor wat betreft geluidsisolatie vs gewicht vs dikte.

Eerste waar ik aan denk is vloerisolatie zoals dat onder laminaat bijv gelegd wordt. Dit is niet dik, maar kan zaken als loopgeluid met minstens 10dB verminderen. Maar of het dan ook rolgeluid van de banden doet afnemen is dan de vraag.

[ Voor 14% gewijzigd door 13art op 12-09-2024 09:34 ]

• gjcvro
13art schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:23:
[...]

Staat bij mij ook nog op de planning om te doen. Maar ik wil dus kijken of iets van geluidsisolatie aan de onderkant van de plaat zou kunnen helpen om het geluid van achter te verminderen. Moet alleen nog even uitzoeken wat het beste is wat voor wat betreft geluidsisolatie vs gewicht vs dikte.

Eerste waar ik aan denk is vloerisolatie zoals dat onder laminaat bijv gelegd wordt. Dit is niet dik, maar kan zaken als loopgeluid met minstens 10dB verminderen. Maar of het dan ook rolgeluid van de banden doet afnemen is dan de vraag.
Die vloerisolatie zal wel wat doen, maar ik betwijfel of het in deze situatie de beste oplossing is. In de deuren pakken ze vaak anti dreun folie, dit is iets dat zwaar en buigslap is. Wellicht werkt dit beter. Ik denk alleen dat een groot deel ook van de wielkasten zelf komt.

• 13art

13art

Moderator Mobile
gjcvro schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:46:
[...]
Die vloerisolatie zal wel wat doen, maar ik betwijfel of het in deze situatie de beste oplossing is. In de deuren pakken ze vaak anti dreun folie, dit is iets dat zwaar en buigslap is. Wellicht werkt dit beter. Ik denk alleen dat een groot deel ook van de wielkasten zelf komt.
Ik wist van de antidreun matten, maar gezien er geen motorgeluid is en het puur om afrol geluid gaat vraag ik me af of die antidreun matten echt zouden gaan helpen. Die antidreun matten worden vaak gebruikt volgens mij om de auto te isoleren mbt een in te bouwen geluidssysteem zodat de boel niet gaat meetrillen wat dan weer een negatief effect heeft op de geluidskwaliteit. Dit is weer net even van een andere orde. Gevoelsmatig dan. Wellicht zit ik er natuurkundig gezien compleet naast.

• Possible
CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:52:
@Possible @13art het is een drukke route met 50-70 max snelheid. Dus je rijdt iets van 50km/u gemiddeld over een afstand van 60km ofzo.
En idd elke keer afremmen of afdalen is weer de accu laden.

Had in Noorwegen ook records gehaald 5 jaar terug. Ook ivm lage max snelheid en steeds kunnen regenereren.
Hoe is de reis bevallen naar Gardameer? Volgend jaar willen wij ook met de e-Niro naar Italie gaan rondreizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Die vloerplaten onder laminaat zijn om contactgeluid te vermijden(ontkoppeling), daar heb je weinig aan in dit geval.
Je kunt misschien een deken oid onderin leggen maar ik denk eerlijk gezegd dat er niet zo heel veel aan te doen is.
Beplakken met dreunplaat is wel een idee maar of het veel uithaalt?
Geluid in een auto is best complex, een combinatie van luchtgeluid, contactgeluiden en allerlei vibraties/resonanties door elkaar.

Had zelf niet de indruk dat er meer geluid is zonder die piepschuimen bakken in de koffer, maar geluid is erg subjectief en zonder te meten blijft het een heel erg gevoelsmatige toestand.

• Suicyder
  • Laatst online: 17:37
Ik denk dat de meeste rijgeluiden komen vanuit de wielkassen, dus de zijkant van de kofferbak, wellicht dat het extra oppervlak daar meeste extra geluid geeft, en het stuk tussen de achterbumper & de diepste 'bak' (open deel opvullen wellicht met iets).

Eens overigens dat vloerplaten niet gaan helpen, iets als piepschuim of steenwol zal beter helpen, maar is ook lelijk en verschrikkelijk onpraktisch aan de zijkanten.

Ik rij standaard met de 2 bakken in de kofferbak, alleen voor vakanties schroef ik de bakken eruit voor de extra kofferbakruimte, dat is het moment dat ik die ruimte echt extra nodig heb.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:04
Possible schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:05:
[...]

Hoe is de reis bevallen naar Gardameer? Volgend jaar willen wij ook met de e-Niro naar Italie gaan rondreizen.
is 't vragen naar elkaars vakantieverhalen niet een beetje boel off-topic? Hoe je de bagageruime van een e-Niro kunt vergroten: on-topic; of er genoeg laadpunten zijn in een willekeurig land: off-topic, of je vakantie bevallen is: off-topic.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• gjcvro
13art schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:55:
[...]

Ik wist van de antidreun matten, maar gezien er geen motorgeluid is en het puur om afrol geluid gaat vraag ik me af of die antidreun matten echt zouden gaan helpen. Die antidreun matten worden vaak gebruikt volgens mij om de auto te isoleren mbt een in te bouwen geluidssysteem zodat de boel niet gaat meetrillen wat dan weer een negatief effect heeft op de geluidskwaliteit. Dit is weer net even van een andere orde. Gevoelsmatig dan. Wellicht zit ik er natuurkundig gezien compleet naast.
Ik ben ook geen expert, maar voor een goede demping heb je iets dat zwaar en slap is nodig. Je kunt ook proberen geluid de absorberen, daarvoor heb je weer iets nodig dat veel lucht bevat zoals steen- en glaswol.

Wat ook nog zou kunnen helpen is dit:
https://nl.aliexpress.com/i/4000666052922.html
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Haefe2cdaaca749cdb3f8521eef1d08d6X/Kwaliteit-Voor-Kia-Niro-Wearable-Luxe-Fiber-Lederen-Auto-Kofferbak-Mat-Lijnvervoer-2016-2017-2018-2019.jpg

• Suicyder
  • Laatst online: 17:37
Het zal werken, maar ben je zo niet alsnog de gewonnen ruimte weer kwijt? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
gjcvro schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:31:
[...]

Ik ben ook geen expert, maar voor een goede demping heb je iets dat zwaar en slap is nodig. Je kunt ook proberen geluid de absorberen, daarvoor heb je weer iets nodig dat veel lucht bevat zoals steen- en glaswol.

Wat ook nog zou kunnen helpen is dit:
https://nl.aliexpress.com/i/4000666052922.html
[Afbeelding]
Haha, dan wel graag met een Louis Vuitton printje ;)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Possible schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:05:
[...]

Helemaal prima, overal snelladers langs de route en hadden een accommodatie uitgezocht met AC palen zodat we daar altijd snachts konden laden indien nodig.
ABRP werkt wel fijn als je een abonnement hebt op Ionity waardoor je daarmee veel goedkoper laadt. Hij plant dan automatisch zoveel mogelijk stops bij Ionity in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Als je de piepschuimbakken er uit haalt om vervolgens de vrijgekomen holte weer vol te stoppen met vakantiebagage, vraag ik me af of je meer geluid in het inbterieur krijgt! Het is nogal wat volume wat je dan opvult met bagage, dus daar wordt het nodige geluid weer weg gefilterd lijkt me.

Als je de bakken eruit haalt en vervolgens leeg laat is het natuurlijk een ander verhaal....

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@bnwgraaf klopt, eenmaal aangekomen had ik dus een lege koffer en bij het daar rondrijden viel het me op..

Ander dingetje: het lijkt dat Kia Connected Services niet werkt in Zwitserland. Zowel heen als terug geen updates..

• gjcvro
CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:56:
@bnwgraaf klopt, eenmaal aangekomen had ik dus een lege koffer en bij het daar rondrijden viel het me op..

Ander dingetje: het lijkt dat Kia Connected Services niet werkt in Zwitserland. Zowel heen als terug geen updates..
Wellicht slechte dekking? Had v/d zomer ook moeite met data van de telefoon in de bergen, zuid dld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
gjcvro schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:58:
[...]

Wellicht slechte dekking? Had v/d zomer ook moeite met data van de telefoon in de bergen, zuid dld.
Nee, de hele route stopte het. Net alsof iet wil roamen in Zwitserland. Dekking is prima.

• eltron
CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:19:
[...]

Nee, de hele route stopte het. Net alsof iet wil roamen in Zwitserland. Dekking is prima.
Wellicht iets te maken met een instelling vanwege dat Zwitserland geen EU land is(?)
Het is mij niet opgevallen bij mijn ritten door Zwitserland, maar ik doe eigenlijk al langer niets meer met connected services. Omdat het nu een betaalde service is geworden terwijl het in de tijd daarvoor al gebrekkig was qua betrouwbaarheid en functionaliteit.

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 12-09-2024 17:30 ]

• ASW1
eltron schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:29:
[...]
Omdat het nu een betaalde service is geworden terwijl het in de tijd daarvoor al gebrekkig was qua betrouwbaarheid en functionaliteit.
Het zit toch 7 jaar inbegrepen of zit jij al over die termijn heen?
En zo ha, hoeveel zou je moeten betalen dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
ASW1 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:01:
[...]
Het zit toch 7 jaar inbegrepen of zit jij al over die termijn heen?
En zo ha, hoeveel zou je moeten betalen dan?
Nee, ik zit op ongeveer 5 jaar. Bij aankoop was basis gratis en 1 jaar gratis premium of zo.
Half jaar geleden kreeg ik bericht dat ook voor basis betaald moest gaan worden (na een overgangstermijn).
abo iets van € 3,-/maand, dat zou op zich het probleem niet zijn, maar dan wil je daar wel iets voor terug.
Voegt voor mij niks toe, ik heb het niet (meer) en mis het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Sinds deze week na zowat 4 jaar mijn routine in de e-Niro aangepast:

Tot nu toe koppelde ik mijn iPhone via kabeltje aan de data-USB-poort zodra ik in de wagen stapte en soms zelfs nog voor ik de wagen startte. (Te) vaak had ik dan dat bij het omschakelen naar Carplay, de wagen protesteerde dat de kabel niet de juiste was en dat Carplay niet kon geactiveerd worden. iPhone unlocken en kabeltje lostrekken en opnieuw insteken, loste het probleem om, maar is allebei niet ideaal tijdens het rijden.

Sinds deze week start ik de wagen, wacht ik tot na het bevestigingsscherm, unlock de iPhone en koppel hem dan aan: geen problemen meer tijdens het rijden.

(Ik heb de indruk dat voordien de wagen enkel een verbinding maakte via Bluetooth. Nu krijg ik de melding: “USB-device lezen” en is de optimale dataverbinding er.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:01

greatgonzo

schit-te-rend!

Hoe lang zou het moeten duren voordat je één batterijcel binnenkrijgt als je deze besteld?

Nu onze Kia voor de 4e keer bij Van Mossel staat, vanwege een defecte cel, zijn ze al weer bijna twee weken op de bestelling aan het wachten..

Ik heb pakketjes uit China die eerder over zijn :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
plmagis schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:56:
Sinds deze week na zowat 4 jaar mijn routine in de e-Niro aangepast:

Tot nu toe koppelde ik mijn iPhone via kabeltje aan de data-USB-poort zodra ik in de wagen stapte en soms zelfs nog voor ik de wagen startte. (Te) vaak had ik dan dat bij het omschakelen naar Carplay, de wagen protesteerde dat de kabel niet de juiste was en dat Carplay niet kon geactiveerd worden. iPhone unlocken en kabeltje lostrekken en opnieuw insteken, loste het probleem om, maar is allebei niet ideaal tijdens het rijden.

Sinds deze week start ik de wagen, wacht ik tot na het bevestigingsscherm, unlock de iPhone en koppel hem dan aan: geen problemen meer tijdens het rijden.

(Ik heb de indruk dat voordien de wagen enkel een verbinding maakte via Bluetooth. Nu krijg ik de melding: “USB-device lezen” en is de optimale dataverbinding er.)
Zal ook wel weer een combinatie zijn van telefoon, kabeltje en firmware versies van auto en telefoon.
Ik stap in de auto, leg mijn telefoon in het vakje, houd het kabeltje in de buurt van de telefoon (het laatste stukje zoekt het kabeltje vanzelf, want magnetisch) en start de auto.
Nadat de auto alles heeft opgestart, verschijnt vanzelf het Android Auto scherm en dat werkt eigenlijk elke keer weer.

Het enige, maar dat is een instelling: als ik de radio heb gebruikt, op het moment dat de auto de laatste keer werd uitgeschakeld, dan start Android Auto niet automatisch op. Maar zoals gezegd is dat een instelling. Je kunt kiezen of hij altijd AA of CP automatisch opstart, of kijkt naar welke audio bron je de vorige keer hebt geluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
greatgonzo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:20:
Hoe lang zou het moeten duren voordat je één batterijcel binnenkrijgt als je deze besteld?

Nu onze Kia voor de 4e keer bij Van Mossel staat, vanwege een defecte cel, zijn ze al weer bijna twee weken op de bestelling aan het wachten..

Ik heb pakketjes uit China die eerder over zijn :N
Ik moet zeggen dat het bij mij al een paar jaar probleemloos werkt. Ik gebruik een Samsung A54 en een Iphone 7 door elkaar en beide connecten zonder issues, ook als ik ze aansluit voordat ik de auto start.
Wel rapporteren mijn zoons dat ze af en toe problemen hebben (met dezelfde kabels overigens), dus ik denk dat ook de telefoon zelf een rol kan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:01

greatgonzo

schit-te-rend!

multikoe schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:56:
[...]

Ik moet zeggen dat het bij mij al een paar jaar probleemloos werkt. Ik gebruik een Samsung A54 en een Iphone 7 door elkaar en beide connecten zonder issues, ook als ik ze aansluit voordat ik de auto start.
Wel rapporteren mijn zoons dat ze af en toe problemen hebben (met dezelfde kabels overigens), dus ik denk dat ook de telefoon zelf een rol kan spelen.
verkeerde quote? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
Ook hier de welbekende kofferbak upgrade uitgevoerd. Heb de mijne ook uit twee stukken multiplex 12mm gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeCmAskzaGVx1qL8IV52KwvuEaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMSbwLDtMUHVzBSrUAlxKVoV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wzyd5zAhRSBH2dQENC7XbXoRAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPEoOrEfz02xKvL9UROQjJoU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Netjes uitgevoerd @Possible!
Blijft toch een rare keuze van de NL importeur om die verhoogde plank te kiezen uit de optielijst. Misschien omdat de benzine-Niro vooral aansloeg bij boomers en die liever niet met hun rug tobben bij het inladen van boodschappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Nu online
Auto reviewers klagen standaard over een 'tildrempel'. (En glanzend plastic, ...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:05:
Blijft toch een rare keuze van de NL importeur om die verhoogde plank te kiezen uit de optielijst. Misschien omdat de benzine-Niro vooral aansloeg bij boomers en die liever niet met hun rug tobben bij het inladen van boodschappen?
Ja erg blij mee. Scheelt toch behoorlijk veel hoor. Vooral voor de hond is het wel prettig om wat meer ruimte te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:05:
Tsja, zo raar vind ik het ook weer niet en het is ook weer een kwestie van voorkeur en hoe je je auto gebruikt.
Een groot deel van het jaar (en dus tijdens dagelijks gebruik) kom ik prima uit met de hoeveelheid ruimte en zou ik vaker last hebben van een niet-vlakke laadvloer bij neergeklapte rugleuningen, zoals je hebt wanneer je de vloer verlaagt.

En bij dagelijks gebruik vind ik het dan eigenlijk ook wel fijn dat ik diverse zaken uit het zicht en uit de weg kan bergen, onder de huidige bodem in de piepschuim- en kunststof bakken.
Voor de vakantie kan ik de bakken alsnog tijdelijk weghalen.

Het is ook een constructie die wel vaker gekozen wordt. Soms in een iets slimmere variant waarbij je de bodem op verschillende hoogtes kunt plaatsenn, maar vaak ook gewoon zoals bij onze e-Niro.

[ Voor 4% gewijzigd door bnwgraaf op 13-09-2024 12:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjcvro
Ik vind de dubbele bodem ideaal voor allerlei losse rommel die ik anders ergens anders moest laten. Maar we hebben dan ook zelden ruimte tekort en anders gooi ik de bank wel plat ;-)
Pagina: 1 ... 306 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.