Acties:
  • +3 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-09 22:52
gjcvro schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:08:
[...]

Het kan toeval zijn, maar als ik naar de historische data kijk van de 12v accu (ik monitor via HA) zie ik alleen bijladen als de auto actief is. Maar hij staat ook maar zelden langer dan een week stil bij ons.

Ik weet dat er meer mensen zijn die historie bijhouden, wellicht dat die nog wat meer ervaringen kunnen delen vanuit de logbestanden.
Ik gebruik de HACS-integratie Kia Uvo / Hyundai Bluelink, dus ik zie ook het percentage van de 12V-accu in Home Assistant, ik vermoed net als jij. Het probleem is alleen dat deze data maar af en toe wordt gesynchroniseerd met HA, afhankelijk van je instellingen van de integratie, maar ook dat dat percentage slechts een schatting is, want kijken naar het voltage is veel secuurder. Dit levert in mijn ervaring daarom erg niet-granulaire en onbetrouwbare informatie op.

Ik heb een apparaatje aan de 12V-accu gehangen dat iedere twee minuten het voltage opslaat en via bluetooth gesynchroniseerd kan worden met de app BM2 (Battery Monitor) voor Android. Dit levert daarom superaccurate en relevante data op. Helaas kan ik de historische voltagedata niet exporteren naar bijv. CSV (wel via mail gevraagd als featureverzoek), dus ik moet het met screenshots doen, maar daar zie ik dat eenmaal per 24 uur de 12V-accu gedurende ongeveer een halfuur wordt opgeladen vanuit de HV-accu.

Hieronder een paar screenshots van dagen dat ik de auto niet gebruikt heb, noch de HV-accu heb opgeladen, waar je dit fenomeen in werking ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BerriMFcsGePl26E-HkPrfOngFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pmucv15yfaTtnBPQSFDEK1wX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7z2tjlcgeXccUNvhOjFKzL83HY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2eMO0fguDkJ3TifVZmnM7y9t.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7J26o-UxgTUdFIDjD26F0aaWaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hdcUgp7ps1d4qmO55S2FGEil.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_e8lzj37a-RB-S75K8zE3C-YnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GyFOS5oaTRLeKsyJTIIAPWhr.png?f=fotoalbum_large

Er lijkt totaal geen intelligentie achter te zitten en het tijdstip van opladen lijkt ook puur willekeurig te zijn, dat dan een tijdje hetzelfde lijkt te zijn, waarna het tijdstip spontaan verschuift, ik vermoed als gevolg van gebruik van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gjcvro schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:08:
[...]

Het kan toeval zijn, maar als ik naar de historische data kijk van de 12v accu (ik monitor via HA) zie ik alleen bijladen als de auto actief is. Maar hij staat ook maar zelden langer dan een week stil bij ons.

Ik weet dat er meer mensen zijn die historie bijhouden, wellicht dat die nog wat meer ervaringen kunnen delen vanuit de logbestanden.
Ja, ik. Nog niet zo lang en ook met wat grotere intervallen (4 uur). Maar ik zie ook geen patroon. Daar waar ik er eerst van overtuigd was dat elke 24 uur een boost(je) gegeven werd, zie ik dat nu niet terug. Ik zal er toch eens induiken en kijken of ik kan vaststellen op welke uren de 12V batterij een boost krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:55
multikoe schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:57:
[...]

Ja, ik. Nog niet zo lang en ook met wat grotere intervallen (4 uur). Maar ik zie ook geen patroon. Daar waar ik er eerst van overtuigd was dat elke 24 uur een boost(je) gegeven werd, zie ik dat nu niet terug. Ik zal er toch eens induiken en kijken of ik kan vaststellen op welke uren de 12V batterij een boost krijgt.
Kijk dan ook eens naar het verschil met en zonder die hulplaadfunctie als je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:54
https://www.change.org/p/...ed-hyundai-ioniq5-kia-ev6

Ik kwam deze post tegen. Blijkbaar kan je via de dealer een bms update krijgen zodat je alsnog de batterij kan voorverwarmen? Of is dit alleen geldig in de USA?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Possible schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:47:
https://www.change.org/p/...ed-hyundai-ioniq5-kia-ev6

Ik kwam deze post tegen. Blijkbaar kan je via de dealer een bms update krijgen zodat je alsnog de batterij kan voorverwarmen? Of is dit alleen geldig in de USA?
Als ik het zo snel lees is dat alleen voor de ioniq5 en ev6 geregeld. De E-Niro niet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Hmmm ja zie het nu ook, bummer..

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:14
richy3908 schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:56:
[...]

Ik gebruik de HACS-integratie Kia Uvo / Hyundai Bluelink, dus ik zie ook het percentage van de 12V-accu in Home Assistant, ik vermoed net als jij. Het probleem is alleen dat deze data maar af en toe wordt gesynchroniseerd met HA, afhankelijk van je instellingen van de integratie, maar ook dat dat percentage slechts een schatting is, want kijken naar het voltage is veel secuurder. Dit levert in mijn ervaring daarom erg niet-granulaire en onbetrouwbare informatie op.

Ik heb een apparaatje aan de 12V-accu gehangen dat iedere twee minuten het voltage opslaat en via bluetooth gesynchroniseerd kan worden met de app BM2 (Battery Monitor) voor Android. Dit levert daarom superaccurate en relevante data op. Helaas kan ik de historische voltagedata niet exporteren naar bijv. CSV (wel via mail gevraagd als featureverzoek), dus ik moet het met screenshots doen, maar daar zie ik dat eenmaal per 24 uur de 12V-accu gedurende ongeveer een halfuur wordt opgeladen vanuit de HV-accu.

Hieronder een paar screenshots van dagen dat ik de auto niet gebruikt heb, noch de HV-accu heb opgeladen, waar je dit fenomeen in werking ziet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er lijkt totaal geen intelligentie achter te zitten en het tijdstip van opladen lijkt ook puur willekeurig te zijn, dat dan een tijdje hetzelfde lijkt te zijn, waarna het tijdstip spontaan verschuift, ik vermoed als gevolg van gebruik van de auto.
Heel mooi, dit is inderdaad een heel stuk nauwkeuriger dan wat ha doet, ik moet minimaal over een week kijken om iets te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las dat de zilveren strip over de breedte vh dashboard in de zomer verblindend is. Klopt dat? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Verwijderd schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:09:
Ik las dat de zilveren strip over de breedte vh dashboard in de zomer verblindend is. Klopt dat? Iemand ervaring mee?
Het komt zelden voor maar wanneer de zon precies in de juiste/verkeerde hoek staat, ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik lees dat ook af en toe en mensen zijn er soms zelfs helemaal van de rel en willen de auto al terugbrengen. Adviezen zijn meestal: af (laten) plakken met tape. Schijnt ook nog wel mooi te zijn. Maar om eerlijk te zijn: absoluut geen last van in de afgelopen vier jaar. Mijn vrouw en mijn zoon ook niet.
Ik denk dat het dus sterk persoonlijk is of je er last van gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
52 maanden mee gereden (door 5 verschillende bestuurders) en de eerste keer dat ik hoor dat dit een probleem zou zijn (in de orde van de auto terug binnen brengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

Ja, heel af en toe komt het voor. Maar als je het open dakje dan dicht doet is het weg. Je kunt die strip ook (laten) wrappen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-09 17:58
multikoe schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:57:
[...]

Onze Niro lijkt de 12V accu elke avond rond 23:00 op te laden (want dan zie ik dat groene lampje op het dashboard knipperen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:21

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

ASW1 schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:11:
[...]

Het komt zelden voor maar wanneer de zon precies in de juiste/verkeerde hoek staat, ja.
Wij rijden er nu drie maanden mee. Het komt gelukkig niet vaak voor nee, maar ik heb die strip al een paar keer vervloekt. En het dakraam en luik waren dicht.
Geen reden om de auto weg te doen, maar wel een ontwerp misser. Net als glanzend zwart plastic… maar dat doen of deden ze allemaal!

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Op ruim 80.000 km een enkele keer gehad.
Ik had vooraf gedacht er vaker last van te hebben, zeker na het lezen van diverse fora, maar valt in praktijk dus mee.
Ik had vooraf gedacht de strip inderdaad te laten wrappen en daar zelfs al naar geïnformeerd voordat ik de auto kocht, maar zie daar geen noodzaak toe nu ik al een tijd met de auto rond rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:31:
[...]

Update: Motorsteunen, motor en reductiebak zijn vervangen. Planning was om alleen de motorsteunen en motor te vervangen maar aan het einde van de eerste reparatiedag werd ik gebeld dat ook de reductiebak moest worden vervangen. Ik heb overigens geen enkel document ontvangen waar op te zien is wat er is vervangen. Met het oog op eventuele overname van deze lease-auto wil ik eigenlijk wel een soort bewijs dat dit is vervangen en bij welke km-stand. Hoe zit dat bij de anderen?
Hier hetzelfde, geen informatie op papier ontvangen, 'het zit allemaal in onze computer meneer'. Ik heb er geen enorm punt van gemaakt, wil niet de naam krijgen van 'lastige klant'. Maar het is vreemd dat je niet exact mag weten wat aan jouw auto gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
13art schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:26:
[...]

Lijkt er inderdaad op dat ik dat bedoel.
Ik ken de techniek niet achter het regenereren, dus kan zijn dat het de 'mapping' van het pedaal is.
Zoals ik zei nog niet lang genoeg in stand twee kunnen rijden om te zien of het energieverbruik hoger ligt in stand drie dan in stand twee. Het viel me vandaag opeens op tijdens een ritje van 10 minuten.
Verbruik bij constante snelheid is niet afhankelijk van regeneratie stand, maar volledig afhankelijk van weerstand die de auto ondervind om op snelheid te blijven.
Van de week geprobeerd 's avonds op een vrijwel lege snelweg, geen bochten of helling.Verschillende constante ACC snelheden gereden op de teller en dan gekeken in EV menu naar instantane verbruik. Het varieerde een beetje maar gemiddeld zag het er als volgt uit.
  • 115km/u: 17kW
  • 115km/u: 23kW
  • 135km/u: 30kW
Je ziet dus dat 20km/u harder bijna een verdubbeling van vermogen nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:51

13art

Moderator Mobile
oldchap schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:12:
[...]

Verbruik bij constante snelheid is niet afhankelijk van regeneratie stand, maar volledig afhankelijk van weerstand die de auto ondervind om op snelheid te blijven.
Van de week geprobeerd 's avonds op een vrijwel lege snelweg, geen bochten of helling.Verschillende constante ACC snelheden gereden op de teller en dan gekeken in EV menu naar instantane verbruik. Het varieerde een beetje maar gemiddeld zag het er als volgt uit.
Uiteraard is er bij een hogere weerstand een hoger verbruik. Het voelde echter in de auto alsof de weerstand bij regeneratie stand 3 hoger was dan in 2 welke weer hoger was dan in 1.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
13art schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:16:
[...]

Uiteraard is er bij een hogere weerstand een hoger verbruik. Het voelde echter in de auto alsof de weerstand bij regeneratie stand 3 hoger was dan in 2 welke weer hoger was dan in 1.
Ik herken dat gevoel wel hoor, heb ik ook last van. Maar in het verbruik zie ik geen verschillen bij gelijke snelheden.

Het is niet zozeer het pedaalgevoel (daar zit werkelijk andere weerstand in dan), maar voor het gevoel dat in regen standje 3 de auto constant tegengehouden wordt en bij regen stand 1 veel minder (tot niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Suicyder schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:23:
[...]

Ik herken dat gevoel wel hoor, heb ik ook last van. Maar in het verbruik zie ik geen verschillen bij gelijke snelheden.

Het is niet zozeer het pedaalgevoel (daar zit werkelijk andere weerstand in dan), maar voor het gevoel dat in regen standje 3 de auto constant tegengehouden wordt en bij regen stand 1 veel minder (tot niet).
Klopt, dat is het gevoel inderdaad. Waarmee/waardooor het voor mijn gevoel dus ook vlotter reageert op een lagere regeneratiestand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-09 07:47

Coffee

Coffee

[...]
Ik heb ooit een propedeuse jaar autotechniek gedaan. Dit was grappig genoeg een van de vuistregels die ons werd geleerd. Als je puur kijkt naar de benodigde energie voor voortstuwing, dan verdubbeld deze elke ~20km/u. Echter bij een brandstofauto zal je niet zien dat het brandstofverbruik elke 20km/u verdubbeld, omdat deze zeer sterk schommelt qua efficiëntie van omzetting van de energie.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Suicyder schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:23:
[...]
Dat is een gevoel dat zich in jouw hoofd heeft genesteld, maar uiteraard werkt het niet zo.
Met de verschillende regeneratiestanden pas je puur pedaalstand en gebruik aan, regenereren doet het evenveel.
Als je van 1-pedaal rijden houdt dan zet je de regeneratie op 3, dan moet je echter wel subtieler je gaspedaal lossen als je niet steeds sterk wilt afremmen. Door het pedaal in de juiste stand te houden kun je nog steeds uitrollen.
Als je liever met 2 pedalen rijd dan zet je regeneratie op de laagste stand, dan regenereer je nog steeds alleen dan voornamelijk door de rem te bedienen.

Alleen als je dusdanig hard remt dat de gewenste vertraging niet meer met regeneratie is te bereiken springen de schijfremmen bij en dan genereer je niet meer, maar daarvoor je moet heel lomp rijden/remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
Ik heb het idee dat het HV (400V) relais wat het systeem in/uitschakelt aan het overlijden is, in het verleden hoorde ik de schakeling licht tot niet.
Sinds zaterdag hoor ik het relais echt vrij hard "klik-klak" doen. Tevens vertikte hij voor een laadsessie te schakelen (we klikklak klikklak klikklak horen dat auto het probeerde), toen kreeg ik de auto eerst ook niet meer aan om te rijden, pas na uitstappen op slot -> van slot instappen en weer inschakelen werkte het weer (gelukkig). Is dit iets wat vaker voorkomt?

edit:
Even wat door het topic geploeterd, niet veel voor gekomen, maar toen was het BMS.
En bedacht mij dat ik ook in beeld kreeg (heel kort) -> "Controleer elek. syst. wagen"

[ Voor 20% gewijzigd door Suicyder op 02-09-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
13art schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:16:
[...]

Wat jij beschrijft is wat je voelt als de drive mode wordt veranderd, van bijvoorbeeld ECO naar NORMAL. Dan voel je in het pedaal een duidelijke verandering. Ik heb dat absoluut niet bij het aanpassen van de regeneratie. Alleen bij afremmen op de motor, maar dat is logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
multikoe schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:57:
[...]

Wat jij beschrijft is wat je voelt als de drive mode wordt veranderd, van bijvoorbeeld ECO naar NORMAL. Dan voel je in het pedaal een duidelijke verandering. Ik heb dat absoluut niet bij het aanpassen van de regeneratie. Alleen bij afremmen op de motor, maar dat is logisch.
Nee ik heb het echt over verandering van regeneratie stand. Ik rijd altijd in de standaard modus. Rijd maar eens met een constante snelheid en verander dan met de flippers de regeneratie stand (ik heb hem overigens altijd in auto stand 3 staan) en zie of er iets gebeurd.

Overigens vond ik het in de eco stand niet aanvoelen als rijden met weerstand, maar gewoon een tragere reactie op het pedaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Coffee schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:27:
[...]

Ik heb ooit een propedeuse jaar autotechniek gedaan. Dit was grappig genoeg een van de vuistregels die ons werd geleerd. Als je puur kijkt naar de benodigde energie voor voortstuwing, dan verdubbeld deze elke ~20km/u. Echter bij een brandstofauto zal je niet zien dat het brandstofverbruik elke 20km/u verdubbeld, omdat deze zeer sterk schommelt qua efficiëntie van omzetting van de energie.
Dat is wel raar. Het vermogen dat nodig is om de luchtweerstand te overwinnen is evenredig met de derde macht van de snelheid. Dus bij een verdubbeling van de snelheid is het 8-voudige vermogen nodig.
Stel je hebt bij 60 km/u 10 kW nodig: bij 120 km/h heb je dan dus (8x10) is 80 kW nodig.
Van 60 naar 80 naar 100 naar 120 zijn drie stappen van 20km/h dus drie keer een verdubbeling. Dus: van 10kW naar 20kW naar 40 kW naar 80 kW. Verrek! _/-\o_

Ook jouw laatste opmerking klopt, want in een brandstofmotor is het verbruik niet lineair met de vermogensafname. Veel brandstofmotoren hebben een "sweetspot" die zelfs zo extreem kan zijn dat het loont om harder te rijden. Dit is ook het mechanisme achter de trent om te "hypermilen", waarbij mensen afwisselend gas geven en cruisen.
Een electromotor heeft wel een (min of meer) lineaire verbruik/vermogen karakteristiek en zal dus altijd meer verbruiken als meer vermogen wordt gevraagd.

Dit allemaal is een simpele onderbouwing voor het feit dat eigenlijk het enige dat echt belangrijk is als je het verbruik omlaag wil brengen is snelheid, snelheid, snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
13art schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:13:
[...]

Nee ik heb het echt over verandering van regeneratie stand. Ik rijd altijd in de standaard modus. Rijd maar eens met een constante snelheid en verander dan met de flippers de regeneratie stand (ik heb hem overigens altijd in auto stand 3 staan) en zie of er iets gebeurd.
Ik doe dat regelmatig omdat onze auto default in "2" staat en ik liever op "3" rijdt (ik ben niet de enige chauffeur). Als ik een constante snelheid rij of aan het optrekken ben, dan voel ik bij het overschakelen geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
multikoe schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:57:
[...]

Ik heb dat ook bij de regeneratie stand aanpassen. Houd je pedaal maar eens op een bepaalde stand ingedrukt en kijk welke snelheid je daarmee rijd. Of rijd gewoon 1 constante snelheid op het pedaal. Als je dan de regeneratie stand aanpast dan zul je zien dat de auto gaat vertragen of versnellen.

Edit: je voelt het overigens niet. Als je niet op acc of cc tijd dan ben je toch meestal met je rechtervoet een beetje op zoek naar de juiste snelheid, daarom merk je het wellicht niet zo.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchKel op 02-09-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-09 07:47

Coffee

Coffee

multikoe schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:16:
[...]

Dat is wel raar. Het vermogen dat nodig is om de luchtweerstand te overwinnen is evenredig met de derde macht van de snelheid. Dus bij een verdubbeling van de snelheid is het 8-voudige vermogen nodig.
Stel je hebt bij 60 km/u 10 kW nodig: bij 120 km/h heb je dan dus (8x10) is 80 kW nodig.
Van 60 naar 80 naar 100 naar 120 zijn drie stappen van 20km/h dus drie keer een verdubbeling. Dus: van 10kW naar 20kW naar 40 kW naar 80 kW. Verrek! _/-\o_

Ook jouw laatste opmerking klopt, want in een brandstofmotor is het verbruik niet lineair met de vermogensafname. Veel brandstofmotoren hebben een "sweetspot" die zelfs zo extreem kan zijn dat het loont om harder te rijden. Dit is ook het mechanisme achter de trent om te "hypermilen", waarbij mensen afwisselend gas geven en cruisen.
Een electromotor heeft wel een (min of meer) lineaire verbruik/vermogen karakteristiek en zal dus altijd meer verbruiken als meer vermogen wordt gevraagd.

Dit allemaal is een simpele onderbouwing voor het feit dat eigenlijk het enige dat echt belangrijk is als je het verbruik omlaag wil brengen is snelheid, snelheid, snelheid.
Het was dan ook een vuistregel, ik denk met name geldig voor hogere snelheden. Uiteraard afhankelijk van verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld vorm van de auto (de alpha, of drag-coëfficiënt).

En wb brandstofmotoren, dat ligt in lijn met wat ik probeerde aan te geven. Je kan bij een brandstofmotor niet zeggen dat deze een factor 2^4 zuiniger is als deze 20km/h ipv 100km/h rijdt.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
multikoe schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:16:
[...]

@multikoe
Volgens de natuurkunde neemt bij constante Cw, en geen wind de luchtweerstand dat een vooertuig ondervindt toch kwadratisch toe met de snelheid? Wat mis ik?
Zie bijvoorbeeld:
https://www.mvwautotechni...ertuigsnelheid%20toeneemt.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:56:
[...]

@multikoe
Volgens de natuurkunde neemt bij constante Cw, en geen wind de luchtweerstand dat een vooertuig ondervindt toch kwadratisch toe met de snelheid? Wat mis ik?
Zie bijvoorbeeld:
https://www.mvwautotechni...ertuigsnelheid%20toeneemt.
Luchtweerstand is een kracht. Vermogen is kracht maal snelheid. Vandaar die snelheid tot de derde macht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DutchKel schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:38:
[...]

Ik heb dat ook bij de regeneratie stand aanpassen. Houd je pedaal maar eens op een bepaalde stand ingedrukt en kijk welke snelheid je daarmee rijd. Of rijd gewoon 1 constante snelheid op het pedaal. Als je dan de regeneratie stand aanpast dan zul je zien dat de auto gaat vertragen of versnellen.

Edit: je voelt het overigens niet. Als je niet op acc of cc tijd dan ben je toch meestal met je rechtervoet een beetje op zoek naar de juiste snelheid, daarom merk je het wellicht niet zo.
Ik ga het gewoon eens uitproberen. Ik laat het je weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet of dit *eigenlijk* niet in een ander forum geplaatst had moeten worden, maar het is voor EV eigenaren wel interessant: in HomeAssistent is een integratie beschikbaar (Chargecloud) die je de beschikbaarheid van laadpalen laat zien. Omdat ik publiek moet laden is het voor mij handig om te zien welke van de acht palen in mijn wijkje ik kan gebruiken. Nu zie ik dat in een mooi lijstje. Nu nog wat friemelen om bij het vrijkomen van een paal een melding op mijn telefoon te krijgen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 21:17
Wij hebben dit weekend een tweedehands Niro gekocht, MY2019, Executive Line, 100% SOH via een accutest. Erg blij mee. Veel dank aan dit topic over de uitleg van de verschillende modellijnen, 1 vs 3 fase, en verder. _/-\o_ Uiteindelijk dus toch voor de MY2019 gekozen, hier kunnen we een aantal jaar prettig meer rijden en dan kijken we verder.

Heeft iemand hier ervaring met de Thule Outway Hanging fietsdrager voor de achterklep? Er zit nu geen trekhaak op, en dit lijkt een hele nette oplossing voor het vervoer van 2 racefietsen. Ik heb heel het internet afgezocht maar kom geen foto tegen van dit model op een Kia Niro. Ik hoop dat de nummerplaat zichtbaar blijft aangezien die vrij laag zit bij de Niro, dan hoeft er geen aparte houder op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A16Tahc6cMqOckqjyrksvD7OBQ0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GEW6nK9s4A6QWL5BBBnuxxuX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODDWmG7IBMXt1ltRxJKX5z6WFyo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YayR107p0Ks7TMiaqNowSC2h.png?f=fotoalbum_tile

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 23:16
Mr Ton schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:53:
Wij hebben dit weekend een tweedehands Niro gekocht, MY2019, Executive Line, 100% SOH via een accutest. Erg blij mee. Veel dank aan dit topic over de uitleg van de verschillende modellijnen, 1 vs 3 fase, en verder. _/-\o_ Uiteindelijk dus toch voor de MY2019 gekozen, hier kunnen we een aantal jaar prettig meer rijden en dan kijken we verder.
Feli, welkom bij de club! :+
MY19 is altijd 1-fase, nietwaar? Nog voor en redelijke prijs kunnen scoren met wat garantie?
Heeft iemand hier ervaring met de Thule Outway Hanging fietsdrager voor de achterklep? Er zit nu geen trekhaak op, en dit lijkt een hele nette oplossing voor het vervoer van 2 racefietsen. Ik heb heel het internet afgezocht maar kom geen foto tegen van dit model op een Kia Niro. Ik hoop dat de nummerplaat zichtbaar blijft aangezien die vrij laag zit bij de Niro, dan hoeft er geen aparte houder op.
Wat een raar product is dat. Kentekenplaat en verlichting beide per ontwerp niet meer zichtbaar als je er fietsen aan hangt. Er staat niets over in de instructies, niet eens een waarschuwing erover. Is toch gewoon niet legaal om ermee rond te rijden zonder dat je een aparte kentekenplaathouder gaat kopen? :? Zou er gewoon bij moeten zitten vind ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tI3_FlKchDCEIzIuGM3pVj4DgRc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/a0X5D7jlBePGtPWJPpXoYD8E.png?f=fotoalbum_medium

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gertvdijk schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:23:
Wat een raar product is dat. Kentekenplaat en verlichting beide per ontwerp niet meer zichtbaar als je er fietsen aan hangt. Er staat niets over in de instructies, niet eens een waarschuwing erover. Is toch gewoon niet legaal om ermee rond te rijden zonder dat je een aparte kentekenplaathouder gaat kopen? :? Zou er gewoon bij moeten zitten vind ik.
Dat is inderdaad gek. Het zal werken bij auto's waar de kentekenplaat in de bumper zit, maar op de foto's ontstaat gewoon een strafbare situatie. Ook geldt dat je de achterlichten niet mag bedekken. Nu zal dat door de wielen heen niet zo snel gebeuren, maar ook dat is iets waar je op zou moeten letten.
Je kunt overigens altijd een nummerplaat in een houder vastmaken aan je fietsen, dat zie je wel vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-09 20:21
oldchap schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:57:
[...]

Hier hetzelfde, geen informatie op papier ontvangen, 'het zit allemaal in onze computer meneer'. Ik heb er geen enorm punt van gemaakt, wil niet de naam krijgen van 'lastige klant'. Maar het is vreemd dat je niet exact mag weten wat aan jouw auto gedaan is.
Die computer is ook niet te vertrouwen hoor.
Bij mij stellen ze rustig 2x in één jaar voor om onderhoud aan de airco te plegen (199,-) terwijl fabriek dat 1x in 3 jaar voorschrijft.

Of om koelvloeistof te vervangen a iets van 299,- net nadat dit vanwege een terugroepactie is gebeurd.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

en ik kan erbij melden dat het bij 95-100km nog veel minder is, helaas niet de helft van 17kW, maar rond de 11-12kWh/100km is wel haalbaar.
Het is even puzzelen, maar mijn conclusie was al snel dat harder rijden geen zin heeft als je de tijd die je daarmee wint weer kwijt raakt bij de snellader, die je anders niet of veel korter nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb wel een draaghaak waar fietsendrager op kan, maar racefiets gooi ik meestal gewoon achterin. Je kunt eventueel ook voorwiel er uit halen en er twee op een balk monteren schat ik (nooit gedaan met e-niro, had zoiets in Ford Galaxy een jaar of 15 geleden).
Draaghaak gebruik ik voor elektrische fietsen als ik wat rustiger met mijn vrouw ga fietsen.

Alternatief als je geen draaghaak hebt is het dak op. Mijn zoon doet dat bij de MY20 met mountainbikes en racefietsen zijn natuurlijk nog een stuk lichter, dus goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:18

[Afbeelding][Afbeelding]
Nee ik heb wel een andere drager op de e-Niro waar ook e-bikes op kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0ZqXiGOST6cMiXqQsVydfs2TwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcKIBT9pUfhMGJVGRqbhv9zc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Vaevictis_ op 02-09-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
Ik vind de voorbeeldfoto bij Thule ook erg vreemd, er zijn veel auto's te vinden waar het kenteken wel zichtbaar blijft omdat die in de bumper zit, dan zou ik die eerder gebruiken als reclamemateriaal. Ik weet dus niet zeker of dit bij de Kia Eniro het geval is.

Het mooie aan dit systeem is dat het geen trekhaak nodig heeft en de fietsen netjes achter de auto hangen, dus dat is goed voor de range bij langere ritten.
Vaevictis_ schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:32:
[...]

Nee ik heb wel een andere drager op de e-Niro waar ook e-bikes op kunnen. [Afbeelding]
Ja dit is een herkenbaar systeem. Wat is de impact op de range van zo'n drager denk je? Het dak op kan natuurlijk ook, maar niet ideaal om mee naar de Alpen te rijden. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Mr Ton schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:37:

[...]

Ja dit is een herkenbaar systeem. Wat is de impact op de range van zo'n drager denk je? Het dak op kan natuurlijk ook, maar niet ideaal om mee naar de Alpen te rijden. :*)
Verschil met dak is niet zo heel groot gezien de fiets ook bij deze drager al voor de helft boven dak steekt + stuk op zij er buiten en niet in de stroomlijn.

Bij draaghaak is het ander verhaal, maar ook dan merk ik wel meer verbruik, maar te overzien; 10-15%

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 02-09-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Zelf vind ik systemen op de trekhaak nog altijd het fijnst, maar het kost wel de investering van een haak.
Het systeem wat jij hier hebt vind ik overigens zo op het oog wel een stuk fijner dan de eerder afgebeelde Thule.
Ik heb ooit ook eens een systeem zoals deze Thule gehad, maar een groot nadeel vind ik dat de fietsen er maar aan hangen en je wat moet verzinnen om je fietsen niet te beschadigen, door bijvoorbeeld met schuim materiaal en spinnen aan de gang te gaan.

Het systeem wat jij hier hebt houdt de fietsen tenminste nog van elkaar gescheiden door wielgoten en bevestigingsstangen.

Bij Thule zal het niet meevallen je fiets niet te beschadigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
Thanks allemaal. Ik denk dat een platform variant inderdaad beter is voor de fietsen dan een hangende variant, en dan blijft de kentekenplaat en achterverlichting ook beter zichtbaar. Daar maar eens naar op zoek. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DutchKel schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:38:
[...]

Ik zou het uitproberen en dat heb ik gedaan. Eerst op de snelweg, bij 110 km/u. CC uit en zelf constante snelheid aanhouden. Ik merkte absoluut helemaal niets.... Ik heb een paar kilometer lang lopen flipperen tussen alle mogelijke standen.

Daarna, vanmiddag, nog eens geprobeerd, maar nu in de bebouwde kom en verrek: nu voel ik wel verschil. Ik voel hem zelfs "schakelen" tussen die standen. Subtiel, maar het is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
multikoe schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:23:
[...]

Ik zou het uitproberen en dat heb ik gedaan. Eerst op de snelweg, bij 110 km/u. CC uit en zelf constante snelheid aanhouden. Ik merkte absoluut helemaal niets.... Ik heb een paar kilometer lang lopen flipperen tussen alle mogelijke standen.

Daarna, vanmiddag, nog eens geprobeerd, maar nu in de bebouwde kom en verrek: nu voel ik wel verschil. Ik voel hem zelfs "schakelen" tussen die standen. Subtiel, maar het is er wel.
Op de snelweg had ik het nog niet geprobeerd, bij mij heb ik het ook getest rond de 60km/u waarbij ik het heel licht merkte.

Maar als je het niet weet dan merk je het dus helemaal niet zo licht is het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
multikoe schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:23:
[...]

Bij lagere snelheden is het inderdaad goed merkbaar. Hoe langzamer hoe meer het merkbaar is. Misschien ook niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Beste ervaringsdeskundigen, ik moet een binnendeur ophalen en die gaat niet passen in de Niro zonder met de klep een stukje open te rijden.
Kan dat zonder veel problemen of gaan alle systemen dan over de zeik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ASW1 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:26:
Beste ervaringsdeskundigen, ik moet een binnendeur ophalen en die gaat niet passen in de Niro zonder met de klep een stukje open te rijden.
Ik heb wel eens met de klep open gereden (fietsen erin) en dat ging volgens mij gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:09

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

[...]

[Afbeelding]
Hm, werkt dat een beetje?
Als ik er 2 'gewone' gazelle e-bikes (zonder batterij) op plaats, dat is gewoon werkbaar zonder dat de hele klep verbuigt? En die haakjes laten geen krassen e.d. achter?

Zie op amazon dat zo'n oplossing voor 2 ebikes "niet het geld is" (vergeleken met een trekhaak laten monteren + nog de drager aanschaffen..) en voor bijv. weekendje Texel heb ik dan na 1x mn eigen fietsen meenemen al het geld eruit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Er zijn dingen waar je rekening mee moet houden. Als je te lang stil staat bijvoorbeeld dan blokkeert de gehele auto. Houd dus rekening ermee dat dit voor een verkeerslicht snel gebeurd.

Je moet dan de gehele auto uitzetten en opnieuw starten om verder te kunnen rijden. Naast dat houd je natuurlijk ook redelijk lang het irritante gepingel dat de achterklep open staat.

Ook een kruising benader ik dan vaak heel langzaam rijdend zodat ik daar niet lang stil hoef te staan maar langzaam door kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Mensen die onlangs een e-Niro hebben aangeschaft en dachten geen SEPP-subsidie meer te krijgen omdat de pot op zou zijn... Nou, de pot is weer aangevuld en je kan alsnog een aanvraag indienen.
nieuws: Nederlandse overheid verleent weer subsidie voor tweedehands elektris...

(Indien je aan de voorwaarden voldoet zoals max 45k cataloguswaarde op RDW-OVI, vaak is een ExecutiveLine net iets te hoog, maar andere lijnen eronder gepositioneerd.)

Vraag me af wat dit doet met de markt/prijzen momenteel. Kijken of verkopers/dealers de prijzen stiekem verhogen... :P

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
CT schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:16:
[...]

Als ik er 2 'gewone' gazelle e-bikes (zonder batterij) op plaats, dat is gewoon werkbaar zonder dat de hele klep verbuigt? En die haakjes laten geen krassen e.d. achter?

Zie op amazon dat zo'n oplossing voor 2 ebikes "niet het geld is" (vergeleken met een trekhaak laten monteren + nog de drager aanschaffen..) en voor bijv. weekendje Texel heb ik dan na 1x mn eigen fietsen meenemen al het geld eruit :+
Ja, gaat goed. Is nog best wel stevig. Haakjes hebben een rubberen coating ik heb geen schade alleen het erop tillen van fietsen is wel een klusje. Mijne weegt 27 kg en kun je eigenlijk niet zonder hulp. Is ook vervelend hoog. Qua verbruik zit ik rond 18,5 kWh/100km als ik alleen rij zonder extra bagage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Laatst online: 07:49

Wokker

De avond wokkel

gertvdijk schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:09:
Mensen die onlangs een e-Niro hebben aangeschaft en dachten geen SEPP-subsidie meer te krijgen omdat de pot op zou zijn... Nou, de pot is weer aangevuld en je kan alsnog een aanvraag indienen.
nieuws: Nederlandse overheid verleent weer subsidie voor tweedehands elektris...

(Indien je aan de voorwaarden voldoet zoals max 45k cataloguswaarde op RDW-OVI, vaak is een ExecutiveLine net iets te hoog, maar andere lijnen eronder gepositioneerd.)

Vraag me af wat dit doet met de markt/prijzen momenteel. Kijken of verkopers/dealers de prijzen stiekem verhogen... :P
Is de RDW date behorende bij het kenteken leidend voor de catalogus waarde, of moet ik nog rekening houden met andere kosten?

Het oneindige X 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Wokker schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:07:
Is de RDW date behorende bij het kenteken leidend voor de catalogus waarde, of moet ik nog rekening houden met andere kosten?
Hoe weet ik wat de catalogusprijs is van mijn auto? Tellen opties wel of niet mee in de catalogusprijs?
[...]
Alle opties die de fabrikant of importeur vóór datum eerste toelating heeft aangebracht vallen dus onder de catalogusprijs.
Wij toetsen uw aanvraag aan de catalogusprijs die in het kentekenregister (RDW) staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Vaevictis_ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:15:
[...]

Ja, gaat goed. Is nog best wel stevig. Haakjes hebben een rubberen coating ik heb geen schade alleen het erop tillen van fietsen is wel een klusje. Mijne weegt 27 kg en kun je eigenlijk niet zonder hulp. Is ook vervelend hoog. Qua verbruik zit ik rond 18,5 kWh/100km als ik alleen rij zonder extra bagage.
Heb 'm ook besteld, we zullen het meemaken, lees inderdaad dat het 'erop' tillen van de fietsen het grootste nadeel is en ook wel wat mensen die over krassen klagen, maar ik plak wel op de evt. 'schuur' plekken gewoon zwarte-bescherm stickers zag al dat je speciale vel stickers kan bestellen voor deze dragers, dus het is blijkbaar een veel voorkomende bescherm tactiek

Afgelopen maand naar camping in frankrijk geweest (wat is laden toch duur!! in NL, schandalig, nu ik franse tarieven heb meegemaakt..)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNJZ7w6uxbjV4ALmdimnvs9weqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvdeLZRhUZMy1arP8y06h4vL.jpg?f=fotoalbum_large
Alles paste prima met de frunk-kofferbak-verlaging.
Als je echte KMs maakt merk je wel verschil op je GOM met het normale stads-verkeer, zat rond de 20kw verbruik waar ik normaal 14-18kw hebt. Op het plaatje zie je een van de 'raardere' laad punten, overigens waren alle schermen vastgelopen of hadden een storings melding, uiteindelijk met de Electroverse app -gelukkig- een sessie kunnen starten :o zat nog maar op 20% daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEaFkzsyTDaSQCuAIWV7Kcqa6yg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zSTzmZ5gzvIe5GRimtgW0U1S.png?f=fotoalbum_large

En natuurlijk ook de gewaarschuwde laadpalen meegemaakt.. op de camping zelf..
Gelukkig had ik ook deze via Electroverse gestart, dus betaalde 9euro in totaal.. maar wat een geld als je gewoon ff je betaalpas er langs trekt.. blijft nog allemaal beetje wildwesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
zoals @DutchKel al aangeeft blokkeert de auto als je tot stilstand komt zoals voor een verkeerslicht.
Uitzetten en opnieuw beginnen is dan de oplossing.
Er zijn ook hulpmiddelen te koop om het systeem te foppen. Een nepding in de sluiting klikken waardoor de auto denkt dat de klep dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
eltron schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:03:
[...]
Er zijn ook hulpmiddelen te koop om het systeem te foppen. Een nepding in de sluiting klikken waardoor de auto denkt dat de klep dicht is.
Hoe noem je zoiets? het zou een plastic frubbeltje van een paar dubbeltjes kunnen zijn. Zit al even op Aliexpres te kijken maar geen succes daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-09 22:52
ASW1 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:26:
[...]

Hoe noem je zoiets? het zou een plastic frubbeltje van een paar dubbeltjes kunnen zijn. Zit al even op Aliexpres te kijken maar geen succes daar.
Je kunt bijv. een spanband gebruiken met een halfronde ring. Die klik je in het slot (waardoor de auto denkt dat de kofferbak gesloten is) en met de spanband kun je dan de klep zover mogelijk omlaag houden. Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeQkQCD3zcr0AncLzJGDKdxsdUA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vdEcidw6f7unuaDYbSGrlm3z.jpg?f=user_large

• Possible
Vraagje over de parkeersensoren voorkant: Als ik ergens parkeer en dichten tegen een muur / struiken ofzo, dan gaan de sensoren niet af. Zet ik de auto uit en zet hem vervolgens aan, dan krijg ik wel waarschuwingen en piepjes.

Wat kan dit zijn?

• gertvdijk
Possible schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:14:
Vraagje over de parkeersensoren voorkant: Als ik ergens parkeer en dichten tegen een muur / struiken ofzo, dan gaan de sensoren niet af. Zet ik de auto uit en zet hem vervolgens aan, dan krijg ik wel waarschuwingen en piepjes.

Wat kan dit zijn?
Lees even de handleiding. Pagina 5-93 t/m 5-97. Kortgezegd:
  • Wordt geactiveerd bij achteruit rijden OF bij handmatig indrukken van de P-sensoren knop. Heb je die al eens geprobeerd in te drukken?
  • Er zijn ook e-Niro-uitvoeringen met alleen sensoren achter, dan heb je vóór nooit piepjes.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 05-09-2024 09:19 ]

• Possible
gertvdijk schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:18:
[...]

Lees even de handleiding. Pagina 5-93 t/m 5-97. Kortgezegd:
  • Wordt geactiveerd bij achteruit rijden OF bij handmatig indrukken van de P-sensoren knop. Heb je die al eens geprobeerd in te drukken?
  • Er zijn ook e-Niro-uitvoeringen met alleen sensoren achter, dan heb je vóór nooit piepjes.
Thanks, nee niet gelezen want had eigenlijk verwacht dat dit ''automatisch'''zou gaan. Met mijn vorige auto was dit namelijk wel het geval en dacht dat dit wel standaard zou zijn.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:21

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Possible schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:20:
[...]

Thanks, nee niet gelezen want had eigenlijk verwacht dat dit ''automatisch'''zou gaan. Met mijn vorige auto was dit namelijk wel het geval en dacht dat dit wel standaard zou zijn.
Ik had dezelfde verbazing, we kwamen van een VW Golf waarbij het onder (ik geloof) 20 km/h automatisch inschakelde. Het is nogal een gevoelig onderwerp met twee kampen. Maar ik zou zeggen heel eenvoudig op te lossen door er een keuze van te maken.
Maar wellicht zit daar een angst van fabrikanten omdat dan elke auto anders reageert, en er meer schade gereden wordt. Iedereen kent wel een geval van uitschakelen van de piepjes ivm een aanhanger. En daarna vergeten in te schakelen. En boem!

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:59
Possible schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:20:
[...]

Dit kan volgens mij nooit automatisch gaan, dan heb je in de file en bij een stoplicht continu piepjes.

• Possible
RonaldPr schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:37:
[...]

Dit kan volgens mij nooit automatisch gaan, dan heb je in de file en bij een stoplicht continu piepjes.
Zeker wel. Onze vorige auto was een Opel astra. Ook met file rijden als je te dicht op de auto komt, ging hij netjes piepen in stapjes.. Gaat dus alleen om de parkeersensoren voorkant. Achterkant gaat alleen af als je hem in achteruit zet.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:12
[...]

Kon prima in mn Toyota die ik hiervoor had.
Gaat pas piepen bij minder dan een meter ofzo, dus bij filerijden speelt dat niet.
Vind het ook apart dat het niet standaard aan staat bij lage snelheid.

• IvoB2
[...]

Tuurlijk kan dit automatisch gaan (bij de EV6 kan je dit bv. zo instellen en de frontradar weet in de file daar raad mee om dan niet onnodig te piepen) maar bij de e-Niro is het idd auto indien in achterruit of anders via de knop.
De EV6 gaat (en andere KIA modellen ook), indien zo ingesteld, zelfs automatisch op de rem indien je te kort bij komt (afstandsensor al in het rood) en zelf niet stopt.
Het kan dus ook bij een KIA, alleen hebben ze het bij de e-Niro anders beslist.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 05-09-2024 10:08 ]

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:59
IvoB2 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:05:
[...]

Tuurlijk kan dit automatisch gaan (bij de EV6 kan je dit bv. zo instellen en de frontradar weet in de file daar raad mee om dan niet onnodig te piepen) maar bij de e-Niro is het idd auto indien in achterruit of anders via de knop.
De EV6 gaat (en andere KIA modellen ook), indien zo ingesteld, zelfs automatisch op de rem indien je te kort bij komt (afstandsensor al in het rood) en zelf niet stopt.
Het kan dus ook bij een KIA, alleen hebben ze het bij de e-Niro anders beslist.
Dus wanneer je voor een stoplicht staat dan heb je continu gepiep van je parkeersensoren, dat lijkt me sterk. Hij schakelt in wanneer je wegrijdt dan ga je via de r naar d toe en wanneer je boven de 20 km. uur gaat dan schakelt hij uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Nee dat heb je niet.
Ik schakel overigens altijd eerst in D voor ik vooruit wegrij.
De voorsensor gaat ook alleen maar werken onder een bepaalde snelheid en wanneer je al heel dicht een voorwerp nadert. Doorgaans kleef je aan een stoplicht, ik toch niet, niet zo dicht op een voorligger.
Misschien dat bumperklevers er last van hebben maar zelf nog nooit meegemaakt gezien ik voldoende afstand van de voorligger hou (minstens twee blokjes op de radardetectie).

De e-Niro zijn frontsensoren werken idd alleen wanneer je eerst in de R stond en dan vooruit rijdt of wanneer je manueel de parkeersensoren inschakelt.

Bij de EV6 werkt het net andersom. Parkeersensoren voor- en achter zijn altijd geactiveerd en je moet ze zelf uitschakelen wanneer je dat niet wil. Achteruitrij piep kan je dan weer niet meer uitschakelen want er staat geen VESS meer op.

[ Voor 158% gewijzigd door IvoB2 op 05-09-2024 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
eltron schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:03:
[...]

zoals @DutchKel al aangeeft blokkeert de auto als je tot stilstand komt zoals voor een verkeerslicht.
Uitzetten en opnieuw beginnen is dan de oplossing.
Ik heb even naar het kofferklepslot gekeken en het is echt heel makkelijk te foppen.
Met een stokje of pen oid kun je de grendel naar binnen drukken en die klikt dan vast, ontgrendelen gewoon via de knop en hij klikt weer los.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-09 17:58
ASW1 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:26:
[...]

Dit wordt wel een trunk buddy genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Er is weer subsidie voor tweedehands EV's. Dit is wellicht interessant voor mensen die nog twijfelen over de aanschaf van een EV/e-Niro

https://solarmagazine.nl/...edehands-elektrische-auto

[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 05-09-2024 12:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gertvdijk
13art schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:18:
Er is weer subsidie voor tweedehands EV's.
Dat was al voorbijgekomen gisteren. gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

Overigens moet je echt onwijs oppassen. De boevenbende dealers zijn aan het opplussen van de prijzen en adverteren ook weer met "subsidie mogelijk" waar dat helemaal niet op van toepassing is. Kijk dus goed uit!

Hier een voorbeeld waar echt alles misgaat.

De mail, toen was ie €19950.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-6NLcop3Spv3pQwbzNrFeGe1Pg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/K1Xb7YkFd9Ry6uj7h32RqGSr.png?f=fotoalbum_small

Klik, vandaag opeens +€2000.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vy3Rd_wLRhENwsvKqFSkOzXRnQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Nt7yqVCqQHrUABqWE5FSXYrr.png?f=fotoalbum_small

"subsidie beschikbaar" stond er toch in de advertentie (titel zelfs!)? leugen! catalogusprijs te hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HwDVwNxTjl9AWqRo6aYuMVWHYo=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/9bdMRhfOQHYcQm1DlIXsfJTz.png?f=fotoalbum_small

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 02:56
CT schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:16:
[...]

Ik heb deze "PortaBici Elettrica BICI OK 2 ELEKTROBIKE - Fabbri"
Is een fantastische drager.
Na in elkaar gezet (wel even een werkje) binnen 5 min. op de achterklep te zetten.
Fietsen erop tillen (zijn ook afgesteld op mijn fietsen) en rijden maar.
Zit muurvast en laat nog geen vlekje achter.
Je hoeft ook niet echt hoog te tillen en is gechikt tot, zo uit mijn hoofd, 45 Kg.
Wordt ook verkocht speciaal voor elektrische fietsen.
Er zijn andere uitvoeringen maar die kunnen zoals gezegd minder gewicht hebben.
Via Italië gekocht voor 221,- Euro
Aanrader!
Plaatje uploaden lukt helaas niet, er opent een soort folder die mij niet op mijn PC laat zoeken.

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:20
gertvdijk schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:56:
[...]

Dat was al voorbijgekomen gisteren. gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

Overigens moet je echt onwijs oppassen. De boevenbende dealers zijn aan het opplussen van de prijzen en adverteren ook weer met "subsidie mogelijk" waar dat helemaal niet op van toepassing is. Kijk dus goed uit!

Hier een voorbeeld waar echt alles misgaat.

De mail, toen was ie €19950.
[Afbeelding]

Klik, vandaag opeens +€2000.
[Afbeelding]

"subsidie beschikbaar" stond er toch in de advertentie (titel zelfs!)? leugen! catalogusprijs te hoog.
[Afbeelding]
Huichelaars zijn het (degene die deze tactiek gebruiken). Dus door het aanvullen van een subsidiepot gaat er 2K aan netto marge linea recta naar een verkopende partij toe. Daarom ben ik ergens blij dat ik nog niet hoef te kopen. Je wordt belazerd waar je bij staat.

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

DijkDude schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:03:
[...]

Ik heb deze "PortaBici Elettrica BICI OK 2 ELEKTROBIKE - Fabbri"
Is een fantastische drager.
[...]
Ja, dat is ook de drager in de foto (zo ver ik kon nagaan) nu had ik er '1' besteld, maar de webshop nam ineens contact met mij op en vroeg om m'n auto type. Toen kon ik volgens hun beter de bestelling annuleren en deze via hun eigen webshop bestellen.
Nu staat er op die website inderdaad een schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnMqMC3es2tprLGWgOnWLStZmO0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tzSdZYGToQZkZuLpDgSDKzdg.png?f=user_large
Ik had bij nader inziens MAXI 90 besteld (dacht dat er maar 1 type was initieel), de webshop zegt dat ik de niet-maxi 75 moet hebben dus.

Klopt dit, hebben jullie deze versie?

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 02:56
CT schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:19:
[...]

Ja, dat is ook de drager in de foto (zo ver ik kon nagaan) nu had ik er '1' besteld, maar de webshop nam ineens contact met mij op en vroeg om m'n auto type. Toen kon ik volgens hun beter de bestelling annuleren en deze via hun eigen webshop bestellen.
Nu staat er op die website inderdaad een schema:
[Afbeelding]
Ik had bij nader inziens MAXI 90 besteld (dacht dat er maar 1 type was initieel), de webshop zegt dat ik de niet-maxi 75 moet hebben dus.

Klopt dit, hebben jullie deze versie?
Ik heb deze besteld en die is goed.
PortaBici Elettrica BICI OK 2 ELEKTROBIKE - Fabbri 1 €221,30
OK 3 = 3 fietsen ;-)
Subtotale: €221,30

• Vaevictis_
DijkDude schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:03:
[...]

Ik heb deze besteld en die is goed.
PortaBici Elettrica BICI OK 2 ELEKTROBIKE - Fabbri 1 €221,30
OK 3 = 3 fietsen ;-)
Subtotale: €221,30
Heb ik ook dit is de Amazon linkhttps://www.amazon.nl/gp/..._487102941_TE_SCE_3p_dp_1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Die link gaat dus naar een 90 versie, en die webshop zegt dus 75 versie, maar volgens mij is die 90-75 gewoon verstelbaar kwa lengte als ik het systeem zo bekijk, dus maakt het allemaal weinig uit (kan je beter de 90 nemen om genoeg 'verstelbaarheid' te hebben lijkt mij).

Maar bedankt, ik ga iig de 'niet maxi' versie bestellen dan.

• Possible
1 ding waar ik nog steeds aan moet wennen is dat ik soms vergeet de auto op slot te zetten nadat ik de kabel erin heb gedaan.

Na x tijd gaat gebeurd dit automatisch. Als ik vervolgens dan weer op met de sleutel de auto open, krjg ik met geen mogelijkheid de kabel eruit. Hij blijft vergrendeld ondanks dat de auto open is.

De methode die alleen werkt is dat ik via de app ontgrendel commando verstuur.

Het werkt wel goed overigens wel goed nadat ik de kabel erin heb gedaan de auto direct op slot doe en x uur later weer van slot af haal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Possible schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:35:
1 ding waar ik nog steeds aan moet wennen is dat ik soms vergeet de auto op slot te zetten nadat ik de kabel erin heb gedaan.

Na x tijd gaat gebeurd dit automatisch. Als ik vervolgens dan weer op met de sleutel de auto open, krjg ik met geen mogelijkheid de kabel eruit. Hij blijft vergrendeld ondanks dat de auto open is.

De methode die alleen werkt is dat ik via de app ontgrendel commando verstuur.

Het werkt wel goed overigens wel goed nadat ik de kabel erin heb gedaan de auto direct op slot doe en x uur later weer van slot af haal.
Ik heb ook regelmatig dat ik de kabel er niet uit krijg. Bij mij helpt het vrijwel altijd om op de afstandsbediening de deuren nog een keer open te doen (ook al zijn ze open).

• ASW1
Possible schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:35:

Na x tijd gaat gebeurd dit automatisch.
Dat zou ik ook wel willen, want als ik de MY20 op slot vergeet te zetten blijven alle deuren tot in de eeuwigheid open staan.
Hoe kan het dat het bij jou anders is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
multikoe schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:02:
Ik heb ook regelmatig dat ik de kabel er niet uit krijg. Bij mij helpt het vrijwel altijd om op de afstandsbediening de deuren nog een keer open te doen (ook al zijn ze open).
Zoiets wilde ik ook net schrijven. Ik heb er eens met mijn oor heel dicht op gestaan en hoorde duidelijk het motortje van laadpoort ontgrendeling pas reageren bij de tweede keer deuren ontgrendelen met de afstandsbediening.
De laadpoort staat bij mij in de LOCK modus (niet AUTO).

Dacht de eerste paar keer dat ik gek was 😂

Ook ontgrendelt de laadpoort bij één keer deuren ontgrendelen én de deur echt openen. (Dan zie je ook de laadsnelheid zakken naar 0.5 kW op het display.)

Verder speelt mee dat er een timeout is die de laadpoort na X tijd weer vergrendelt, maar daar ben ik me van bewust.

Sindsdien routine bij AC-laden in elk geval is als ik aan kom lopen om de ontgrendeling tweemaal te doen.

Nu bedenk ik mij dat ik ook een paar keer heb gehad dat een passagier niet kon instappen terwijl mijn bestuurdersportier gewoon ontgrendeld was. Daarop moest ik nogmaals ontgrendelen om alle andere deuren te ontgrendelen. Wellicht dat het dezelfde afwijking is als wat er met de laadstekker gebeurt.

In elk geval komt het gedrag niet overeen met de handleiding, die duidelijk stelt dat met één keer ontgrendelen altijd alle portieren en laadpoort mee ontgrendelen centraal. Is gewoon niet waar, of een bug, heb er met mijn oor op gestaan dat ik geen "bzzzzz" hoorde bij de laadpoort maar de deur wel ontgrendelde.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 05-09-2024 21:33 ]

• Possible
multikoe schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:02:
[...]

Ook geprobeerd idd, maar dat werkt helaas niet altijd bij mij.
ASW1 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:26:
[...]

Dat zou ik ook wel willen, want als ik de MY20 op slot vergeet te zetten blijven alle deuren tot in de eeuwigheid open staan.
hmm wellicht dat hij dan toch open blijft? Bij mij gaan de spiegels naar binnen.
gertvdijk schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:31:
[...]

Zoiets wilde ik ook net schrijven. Ik heb er eens met mijn oor heel dicht op gestaan en hoorde duidelijk het motortje van laadpoort ontgrendeling pas reageren bij de tweede keer deuren ontgrendelen met de afstandsbediening.
De laadpoort staat bij mij in de LOCK modus (niet AUTO).

Dacht de eerste paar keer dat ik gek was 😂

Ook ontgrendelt de laadpoort bij één keer deuren ontgrendelen én de deur echt openen. (Dan zie je ook de laadsnelheid zakken naar 0.5 kW op het display.)

Verder speelt mee dat er een timeout is die de laadpoort na X tijd weer vergrendelt, maar daar ben ik me van bewust.

Sindsdien routine bij AC-laden in elk geval is als ik aan kom lopen om de ontgrendeling tweemaal te doen.

Nu bedenk ik mij dat ik ook een paar keer heb gehad dat een passagier niet kon instappen terwijl mijn bestuurdersportier gewoon ontgrendeld was. Daarop moest ik nogmaals ontgrendelen om alle andere deuren te ontgrendelen. Wellicht dat het dezelfde afwijking is als wat er met de laadstekker gebeurt.

In elk geval komt het gedrag niet overeen met de handleiding, die duidelijk stelt dat met één keer ontgrendelen altijd alle portieren en laadpoort mee ontgrendelen centraal. Is gewoon niet waar, of een bug, heb er met mijn oor op gestaan dat ik geen "bzzzzz" hoorde bij de laadpoort maar de deur wel ontgrendelde.
Gaan we dit eens proberen idd! Thx

• DutchKel
  • Nu online
Possible schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:49:
[...]

Ook geprobeerd idd, maar dat werkt helaas niet altijd bij mij.
[...]

hmm wellicht dat hij dan toch open blijft? Bij mij gaan de spiegels naar binnen.
[...]

Gaan we dit eens proberen idd! Thx
De spiegels gaan naar binnen als de sleutel ver genoeg van de auto weg is, volgens mij hoeft de auto dan niet op slot te zijn. Ook als de auto op slot is en je komt in de buurt van de auto dan klappen de spiegels uit.

Als je my20 of nieuwer hebt dan krijg je wel na een tijdje een push bericht dat de auto al een langere tijd ontgrendeld is en of de app die voor je moet vergrendelen.

• ASW1
Nu bedenk ik mij dat ik ook een paar keer heb gehad dat een passagier niet kon instappen terwijl mijn bestuurdersportier gewoon ontgrendeld was. Daarop moest ik nogmaals ontgrendelen om alle andere deuren te ontgrendelen.
Ook al een paar keer gehad.
Meermaals de handleiding doorgelezen om dit te proberen doorgronden maar snap nog steeds niet waarom.

Dacht trouwens dat als ik vergeet de auto op slot te doen (en dat is heel regelmatig; auto staat op eigen oprit en ga vaak nog wat pakken of in de auto leggen) de spiegels gewoon uitgeklapt blijven? Zal er eens op gaan letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Yep, duidelijk hoorbaar.
Er zit geen patroon in, heel vaak opent de laadpoort gewoon wel bij de eerste keer ontgrendelen, soms niet. Ik denk eerder dat het een slecht reagerend relais is.
Sinds ik weet dat ik de poort gewoon open kan doen maak ik me er niet meer druk om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:52

zeroday

There is no alternative!

Message to Self ..

Stop niet je iPhone 14 en je sleutel van je KIA in dezelfde broekzak ..

Op de een of andere manier verstoort dan het signaal waardoor je de deur niet open krijgt.
je denkt heee batterij leeg? .. nee dus ..

iPhone in andere broekzak: no problemo ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
zeroday schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:36:
Message to Self ..

Stop niet je iPhone 14 en je sleutel van je KIA in dezelfde broekzak ..

Op de een of andere manier verstoort dan het signaal waardoor je de deur niet open krijgt.
je denkt heee batterij leeg? .. nee dus ..

iPhone in andere broekzak: no problemo ..
Hoe oud is de batterij in de sleutel? Het kan namelijk ook zijn dat die bijna leeg is en dat de iphone 14 het signaal wat toch al minder is net genoeg verstoord.

Ik moest na 4 jaar nieuwe batterijen in beide afstandsbedieningen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Datanerd hier met weer een interessante grafiek.
Wat je hieronder ziet is een grafiek die het maximale bereik weergeeft op twee verschillende manieren.
De donkerblauwe balken geven het bereik weer zoals dat wordt weergegeven in de app, met de auto uit. Dit is het maximale bereik dat je zou kunnen halen als je alle andere verbruikers uit laat. Waarschijnlijk.
De lichtblauwe balken zijn een gemiddelde van een berekening die ik elke keer doe als ik het verbruik uitreken van een rit of dag. Ik kijk naar het verschil in accupercentage en bereken dan hoeveel kWh ik heb gebruikt. Samen met de kilometers gereden en de capaciteit van de accu weet ik dan wat ik met dat verbruik had kunnen rijden. Dus: deze grafiek geeft weer wat het theoretisch bereik is en wat het praktisch bereik is.
Data is van augustus 2021 tot nu.

Wat valt op? In de zomer komen die twee heel aardig overeen. Ik kan dus in de zomer vertrouwen op de GOM: deze geeft vrij exact weer (in de app, met de auto uit) wat ik zou kunnen rijden.
In de winter niet zo....
Voor de volledigheid: dat praktisch bereik komt heel goed overeen met wat ik in werkelijkheid ook kan rijden. En: het is geen gewogen gemiddelde, dus korte ritten tellen even zwaar als lange ritten. Maar het gaat om het beeld. En dat beeld is verwarrend. Hier en elders wordt vaak gezegd (ook door mij) dat het verbruik van de airco in de zomer en de verwarming in de winter er aardig inhakt, zeker op korte ritten. Wat je uit deze cijfers zou kunnen concluderen is dat de airco heel veel efficienter is dan de verwarming. Wij hebben de climate control op Auto, dus de airco staat in de zomer heel vaak aan.

Wat ook opvalt is die rare piek in september. Net alsof de berekening van het bereik in de app een maand na-ijlt. Wat overigens wel een beetje verklaarbaar zou kunnen zijn, maar niet meer dan een beetje.
Geinig....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfQjYMKHfkP02djfKkVbxsYzaAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LcQDmLuhTEbWPneypBRr7QIz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:14
@multikoe Heb je toevallig ook de GOM data die de auto aangeeft als je de auto opgestart hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:26:
Nog een optie: als je de deuren ontgrendelt en open en dicht doet, blijft de auto ontgrendeld. Als je echter de deuren ontgrendelt, maar niet opent, gaan ze na korte tijd weer op slot. Bij mijn MY19 in ieder geval.

De uitklappende spiegels heeft ook nog met instellingen te maken. Volgens mij kun je kiezen tussen "altijd uitgeklapt", "inklappen bij op slot" en de "welkom" setting waarbij ze in en uit klappen als je in de buurt bent of wegloopt (ik meen los van of de auto op slot staat of niet, maar dat weet ik niet, ik gebruik die instelling niet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
multikoe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:24:
Hier en elders wordt vaak gezegd (ook door mij) dat het verbruik van de airco in de zomer en de verwarming in de winter er aardig inhakt, zeker op korte ritten. Wat je uit deze cijfers zou kunnen concluderen is dat de airco heel veel efficienter is dan de verwarming. Wij hebben de climate control op Auto, dus de airco staat in de zomer heel vaak aan.
Is dit met of zonder warmtepomp?

Daarnaast de opmerking dat het al gauw lijkt alsof koelen minder energie kost doordat de deltaT meestal laag is. Koelen naar 22 terwijl het buiten 27 is, dat werk. Meer dan 5 graden binnen/buiten verschil zal niet vaak voorkomen.
Terwijl je in de winter al gauw een deltaT van 15 of zelfs 20 graden hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
gjcvro schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:11:
@multikoe Heb je toevallig ook de GOM data die de auto aangeeft als je de auto opgestart hebt?
Nee, dat zou helemaal mooi zijn, maar ik wordt hier al raar aangekeken omdat ik elke morgen over een bordje brinta dat invoer in een Excel sheet. Als ik dan ook nog bij het instappen de GOM zou gaan noteren kan ik vrijwel zeker op de bank gaan slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ASW1 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:15:
[...]

Zonder.
Daarnaast de opmerking dat het al gauw lijkt alsof koelen minder energie kost doordat de deltaT meestal laag is. Koelen naar 22 terwijl het buiten 27 is, dat werk. Meer dan 5 graden binnen/buiten verschil zal niet vaak voorkomen.Terwijl je in de winter al gauw een deltaT van 15 of zelfs 20 graden hebt.
Dat is een goed punt. Het verklaart het verschil tussen zomer en winter voor een groot deel, denk ik. Maar dan nog zou ik in de zomer een verschil verwachten en dat zie ik helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:12
Zonder warmtepomp heb je dus verwarming met COP 1, een elektrische gloeispiraal zoals in een haardroger. Een warmtepomp kan dat veel efficiënter. Eigenlijk moeten we nu op zoek naar een multikoe met warmtepomp die dezelfde metingen heeft gedaan, kijken of het dan inderdaad significant verschil maakt.
Maar feit is dat verwarmen meer kost dan koelen ivm deltaT en het bereik in de winter daardoor eigenlijk altijd minder zal zijn.
Wel vreemd dat de GoM zich niet aanpast aan het laatste verbruik, je zou verwachten dat deze dan met wat vertraging aan zou passen aan je werkelijke verbruik. Misschien dat de GoM, indien de auto uit is, enkel kijkt naar de energie die in de motor is gegaan en de verwarming buiten beschouwing laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:48:
Zonder warmtepomp heb je dus verwarming met COP 1, een elektrische gloeispiraal zoals in een haardroger. Een warmtepomp kan dat veel efficiënter. Eigenlijk moeten we nu op zoek naar een multikoe met warmtepomp die dezelfde metingen heeft gedaan, kijken of het dan inderdaad significant verschil maakt.
Maar feit is dat verwarmen meer kost dan koelen ivm deltaT en het bereik in de winter daardoor eigenlijk altijd minder zal zijn.
Wel vreemd dat de GoM zich niet aanpast aan het laatste verbruik, je zou verwachten dat deze dan met wat vertraging aan zou passen aan je werkelijke verbruik. Misschien dat de GoM, indien de auto uit is, enkel kijkt naar de energie die in de motor is gegaan en de verwarming buiten beschouwing laat?
Mijn voorlopige aanname is dat de GOM met de auto uit is gebaseerd op de energie die nodig is voor het rijden. Alle andere energieverbruikers worden daarbij niet meegerekend. Dat verklaart waarom de GOM in de winter weinig verschilt van die in de zomer. Dat je daar een verschil ziet komt overeen met het verschil in verbruik bij een brandstofmotor winter/zomer. In de winter zijn de wegen wat smeriger, regent het vaker en is de lucht kouder en dus dikker.
Het betekent ook dat het zuinig zijn met verwarming veel meer effect heeft dan het zuinig zijn met de airco. Ook leuk om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Nu online
bartvl schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar! En of ze een specifieke draairichting hebben, of de wielen op de as omgewisseld kunnen worden ivm cuppen. Ik heb het idee dat dat bij all-seasons niet lukt te kunnen.
Ik heb uiteindelijk besloten de Continental banden te laten installeren (over eenkleine twee weekjes), dus over een tijdje kan ik mijn indrukken geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:35
ASW1 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:15:
[...]

Daarnaast de opmerking dat het al gauw lijkt alsof koelen minder energie kost doordat de deltaT meestal laag is. Koelen naar 22 terwijl het buiten 27 is, dat werk. Meer dan 5 graden binnen/buiten verschil zal niet vaak voorkomen.
Terwijl je in de winter al gauw een deltaT van 15 of zelfs 20 graden hebt.
Zomer/warm 19 graden op de CC, rest van het jaar 21 graden zijn de enige twee die wij gebruiken in de auto en dan is de delta een redelijk deel van het jaar groter dan 5 graden.
Moet er niet aan denken die 22 als het warm is, lijkt me verschrikkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:35:
[...]

Zomer/warm 19 graden op de CC, rest van het jaar 21 graden zijn de enige twee die wij gebruiken in de auto en dan is de delta een redelijk deel van het jaar groter dan 5 graden.
Moet er niet aan denken die 22 als het warm is, lijkt me verschrikkelijk.
Grappig, bij ons werkt dat andersom. Wij willen juist niet zo'n klap krijgen als we uitstappen. In de winter zetten we hem op 19, 20 graden en in de zomer op 21, 22 graden. Ook omdat je in de winter gekleed op het koude weer en in de zomer op het warme weer. Jullie hebben met warme kleding aan dus de temperatuur hoger dan als je zomerkleding aan hebt?
Pagina: 1 ... 305 ... 351 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.