Ik gebruik de HACS-integratie Kia Uvo / Hyundai Bluelink, dus ik zie ook het percentage van de 12V-accu in Home Assistant, ik vermoed net als jij. Het probleem is alleen dat deze data maar af en toe wordt gesynchroniseerd met HA, afhankelijk van je instellingen van de integratie, maar ook dat dat percentage slechts een schatting is, want kijken naar het voltage is veel secuurder. Dit levert in mijn ervaring daarom erg niet-granulaire en onbetrouwbare informatie op.gjcvro schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:08:
[...]
Het kan toeval zijn, maar als ik naar de historische data kijk van de 12v accu (ik monitor via HA) zie ik alleen bijladen als de auto actief is. Maar hij staat ook maar zelden langer dan een week stil bij ons.
Ik weet dat er meer mensen zijn die historie bijhouden, wellicht dat die nog wat meer ervaringen kunnen delen vanuit de logbestanden.
Ik heb een apparaatje aan de 12V-accu gehangen dat iedere twee minuten het voltage opslaat en via bluetooth gesynchroniseerd kan worden met de app BM2 (Battery Monitor) voor Android. Dit levert daarom superaccurate en relevante data op. Helaas kan ik de historische voltagedata niet exporteren naar bijv. CSV (wel via mail gevraagd als featureverzoek), dus ik moet het met screenshots doen, maar daar zie ik dat eenmaal per 24 uur de 12V-accu gedurende ongeveer een halfuur wordt opgeladen vanuit de HV-accu.
Hieronder een paar screenshots van dagen dat ik de auto niet gebruikt heb, noch de HV-accu heb opgeladen, waar je dit fenomeen in werking ziet.
/f/image/Pmucv15yfaTtnBPQSFDEK1wX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2eMO0fguDkJ3TifVZmnM7y9t.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hdcUgp7ps1d4qmO55S2FGEil.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GyFOS5oaTRLeKsyJTIIAPWhr.png?f=fotoalbum_large)
Er lijkt totaal geen intelligentie achter te zitten en het tijdstip van opladen lijkt ook puur willekeurig te zijn, dat dan een tijdje hetzelfde lijkt te zijn, waarna het tijdstip spontaan verschuift, ik vermoed als gevolg van gebruik van de auto.