Everything has Pro's & Con's.....
Ik heb me daar wel al in verdiept en volg de diverse discussies binnen Autopi al een tijdje. Ook al wat vragen daar gesteld om meer te weten te komen. Als ik straks mijn e-Niro heb zal ik dat ding mss aanschaffen. Maar eerst kijken of ik dingen in het Android-deel van de auto zelf (infotainment system) ga aanpassen.Electrons schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:23:
Is die https://www.autopi.io/ niet gewoon de complete oplossing voor alles wat je aan de auto wil aflezen dan wel bedienen. Of gaat het weer niet zo simpel in de praktijk. Heb me er nog niet in verdiept dus ik weet niet waar de evt valkuilen zitten.
Samengevat komt het erop neer dat je met Autopi inderdaad veel meer uit kan lezen. Terugpraten naar de auto gaat niet, omdat de OBD-stekker achter een firewall zit. Daar kom je dus niet zomaar doorheen en tot nu toe heeft nog niemand uitgevonden hoe je om die firewall heen komt.
Het blijft dus bij uitlezen. Je kunt wel meer uitlezen dan met de standaard app voor de Niro.
[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 04-05-2019 19:25 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ja, bij mij werd ik 2 dagen van te voren gebeld.YStunnenberg schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:20:
Zijn er forumlezers die hun auto bij Durmi besteld hebben en die al is afgeleverd?
Ik vraag me af hoe veel weken/dagen van te voren Durmi belt om af te leveren.
En is de auto sneller of later dan verwacht afgeleverd?
En het was precies geleverd op de dag van de planning achteraf. Leek eerst eerder te worden, maar dat ging niet door.
Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019
Gisteravond heb ik mijn Niro bij een laadpaal een laadsessie gestart. Laadpaal startte met laden (lamp brandde blauw en ook auto gaf 3,6 kW lading aan). Nu zie ik in de app helemaal niet, dat er geladen wordt en ook in Mijn ritten zie ik helemaal geen registraties van ritten op 4 mei. Laatste registratie is van 3-mei.
Nu gaat er bij mij een "lampje branden". Op 3 mei had ik storing aan mijn Kia en gingen allerlei waarschuwingslampen branden. Bij de Kia garage konden ze het probleem niet volledig oplossen zonder nieuwe kabel, wat besteld moest worden. Blijkbaar is die kabel nodig voor doorgeven van data voor de app. Dat hadden ze me ook wel mogen vertellen :-)
Anoniem: 1159698
Hier een particuliere koper. Bij de Kona is het prijsverschil idd erg groot, maar ik vond de auto wel erg klein en te goedkope materialen, daarom voor de Niro gegaan en dan is het verschil met de gelijke uitvoering (ExecutiveLine), maar dan hybride 10K. Dat kan ik inlopen omdat ik geen MRB betaal t/m 2020 en ik mag met mijn zonnepanelen salderen en dus kan ik daarmee 15-16K kilometers per jaar compenseren (laadpaal thuis aan muur en eigen parkeerplek). Dat scheelt per jaar ongeveer €750 aan MRB en €1250-€1500 aan brandstof. Per jaar zit ik toch echt wel op 2K en eind 2020 heb ik dan al 4K van het verschil minimaal kwijt.Electrons schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:48:
Als je nu als particulier een Electric Kona wil dan heb je volgens gaspedaal de keuze uit 66 auto's die je direct kan meenemen.
De realiteit is dat de hele markt vrijwel geheel gefocust is op lease. Ik merk nog niet veel animo van mensen om me heen om dit type auto aan te schaffen terwijl de dezelfde benzine variant voor 20k minder te krijgen is.
Maar ik snap het wel. Ik zou het zelf ook niet doen. Prijspeil tov fossiel ligt nog te scheef op dit moment.
In de jaren erna zal ik nog steeds in de plus lopen, maar minder hard. Tenzij de ontheffing voor MRB langer blijft bestaan (in plannen is de datum al verzet tot 2025, maar dat zijn plannen en nog geen besluiten). Ook verwacht ik dat de e-Niro meer waard blijft na 4 jaar dan b.v. een hybride. Als die rekensom uitkomt speel ik minimaal quitte, maar misschien ook een klein plusje. Maar zonder eigen laadplek met eigen stroom en voldoende zonnepanelen is het particulier alleen idealisme en niet economisch rendabel.
De Rijksoverheid 'lekt' niet zomaar. Hoewel de plannen nog geen beleid zijn geeft het wel een richting aan hoe op de langere termijn wordt gedacht.Anoniem: 1159698 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:28:
In de jaren erna zal ik nog steeds in de plus lopen, maar minder hard. Tenzij de ontheffing voor MRB langer blijft bestaan (in plannen is de datum al verzet tot 2025, maar dat zijn plannen en nog geen besluiten).
De terugval op inkomsten vanuit MRB en de brandstofaccijnzen plus de kosten voor subidie zullen worden gedekt uit een hogere toeslag voor fossiele brandstoffen. Daarmee wordt jouw besparing verhoudingsgewijs ook groter dan in de situatie van nu.
https://www.e-flux.nl/bre...ektrische-auto-uitgelekt/
[ Voor 5% gewijzigd door joepie de p op 05-05-2019 10:25 ]
[ Voor 99% gewijzigd door joepie de p op 05-05-2019 10:23 ]
Waarschijnlijk wel, en anders stuur je hem weer retour?Ben1987 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 09:59:
weet iemand of deze obd dongle werkt met de eniro ? https://www.bol.com/nl/p/...ZvFnfMb8o0yRoCILEQAvD_BwE

Het tweede probleem is dat de rittenadminstratie veel ritten mist en als ze wel geregistreerd worden dan vaak maar deels. Wat denken jullie, zouden deze problemen gerelateerd zijn aan de app(-backend) of aan de communicatiemodule in mijn e-Niro?
Al contact gehad, kreeg de vraag terug of ik in een parkeergarage stond (nee), en daarna niks meer gehoord

[ Voor 42% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-05-2019 12:57 ]
Die van mij is hardwired ingebouwd. Aangesloten op een vaste 12v aansluiting. Voor de zekerheid nog wel een accu ontlaadbescherming ingebouwd en een schakelaar. In principe wordt met de juiste instelling de 12v accu bijgeladen uit de hoofdaccu. Maar in de handleiding staat aangegeven dat dit opladen niet bedoeld is om het verbruik van gebruikers te compenseren; vandaar de accu ontlaadbescherming. Tot nu toe werkt het primabeschuit schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:05:
Hippe Lip, Sigmasailor, hebben jullie de Blackvue hardwired laten inbouwen? Met een Power Magic Pro of zonder?
Nee helaas... Blokkeren ruitbediening achter nog even geprobeerd maar dan werkt de stoel verwarming bediening achter nog steeds..Elmar1982 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:06:
Is de stoelverwarming achter te vergrendelen ivm kids?
Hier ook hardwired, op een geschakelde 12V lijn. De Cam gaat dus aan en uit samen met de auto. Ik heb er geen Magic Pro inzitten; hij neemt dus niets op als hij uitstaat (was keuze). De accu kan dus nooit leeglopen door de Cambeschuit schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:05:
Hippe Lip, Sigmasailor, hebben jullie de Blackvue hardwired laten inbouwen? Met een Power Magic Pro of zonder?
Ik heb 'm ook hardwired in laten bouwen. Vooraf overleg met de monteur die het ging doen. Aangegeven dat ik het op de geschakelde plus wilde hebben; aansluiten op de achterkant van de 'dikke' 12V-aansluiting onder op het dashboard, links naast de USB-aansluiting. Liever dat dan met zo'n gekunstelde aansluiting op het zekeringenpaneel. Met zo'n oplossing ben ik niet zo blij. Lijkt me maar beperkt betrouwbaar, hoewel dat niet meer dan een onderbuikgevoel (=vooroordeel) is.ArieL schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:31:
Die van mij is hardwired ingebouwd. Aangesloten op een vaste 12v aansluiting.
De monteur vroeg nog wel of hij de stekker van het met de dashcam meegeleverde snoer mocht afknippen. Liever gebruikte hij zo'n contrasteker die er voor zo'n stekker bestaat. Daarvoor koos ik dan ook maar. Dan weet ik dat het goed zit. Bovendien zit er dan tenminste nog een zekering in (die zit in die stekker ingebouwd).
Ik twijfelde ook of ik extra's in de voedingslijn in zou (laten) bouwen, maar koost daar niet voor. Die accu die je ervoor kan kopen voor parkeerbescherming houdt het maar een paar uur uit. Dat vind ik dan een te grote investering als je dat afzet tegen het beperkte effect.ArieL schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:31:
Voor de zekerheid nog wel een accu ontlaadbescherming ingebouwd en een schakelaar. In principe wordt met de juiste instelling de 12v accu bijgeladen uit de hoofdaccu. Maar in de handleiding staat aangegeven dat dit opladen niet bedoeld is om het verbruik van gebruikers te compenseren; vandaar de accu ontlaadbescherming. Tot nu toe werkt het prima
Maar @ArieL, jij hebt 'm dus op de constante 12V aangesloten en (nog

Een ander ding waarover ik twijfelde is of ik alleen vóór of voor + achter een camera wilde. Omdat ik geen enkele dashcamervaring heb koos ik voor allen de voorkant. Eerst maar eens zien hoe dat gaat en wat ik eraan heb. Ook dit is al een aardige investering....
<John O`Mill>
bijna 3mnd/9k. Ik heb een schakelaar waarmee ik kan schakelen tussen vast/geschakelde 12 volt. Normaal staat deze op "vast", alleen tijdens parkeren langer dan een week heb ik hem op geschakeld gezet (ondanks de extra ontladingsbeveiliging.. na x uur vliegen wil je er zeker van zijn dat je naar huis kuntHippe Lip schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:49:
[...]
Maar @ArieL, jij hebt 'm dus op de constante 12V aangesloten en (nog) geen problemen gehad, begrijp ik? Hoe lang (hoeveel maanden) en hoe lang (hoeveel kms) zit dit er zo al in?
Voor mij was het een van de redenen om voor de dynamic te gaan. Zelfs al zou je de stoelverwarming los kunnen koppelen zonder een stroring te krijgen zit je nog met de, voor kinderen, erg aantrekkelijke knopjes en lampjes.ArieL schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:37:
[...]
Nee helaas... Blokkeren ruitbediening achter nog even geprobeerd maar dan werkt de stoel verwarming bediening achter nog steeds..
Ik heb hetzelfde probleem met apple CarPlay, als ik die aanzet gaat de radio uit.
Weet jij inmiddels hoe dit te verhelpen?
Iemand anders mag ook natuurlijk
bomajo schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:17:
Dank. Dan moet er toch iets op de achtergrond aan hebben gestaan (spotify oid).
[...]
Ik gok dat ik weken heb dat ik mijn auto überhaupt maar eens per week hoef op te laden. Voor mijn gevoel kan ik dan beter tot 100% gaan laden. Geen idee hoeveel impact dit alles heeft op de accu. Als dat verwaarloosbaar is dan wil ik er eigenlijk niet te veel over nadenken. Want soms heb ik ook wel zakelijke afspraken waarbij 100% startrange erg fijn is, dan wil je niet hoeven nadenken om die limiet eraf te halen etc.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Ik zou me er niet al te druk over maken.
Overigens adviseert Kia minimaal 1x per maand en dan alleen als je onder de 20% bent gekomen. Quote uit het instructieboekje: Om de hoogspanningsbatterij in optimale conditie te houden, wordt ACladen aanbevolen. Als het laadniveau van de hoogspanningsbatterij lager is dan 20 % kunt u de hoogspanningsbatterij in optimale conditie houden door hem tot 100 % op te laden. (Geadviseerd wordt één keer per maand of vaker.)
[ Voor 32% gewijzigd door connos op 06-05-2019 10:52 ]
Ah dank. Dat geeft moed.ArieL schreef op zondag 5 mei 2019 @ 20:54:
bijna 3mnd/9k. Ik heb een schakelaar waarmee ik kan schakelen tussen vast/geschakelde 12 volt. Normaal staat deze op "vast", alleen tijdens parkeren langer dan een week heb ik hem op geschakeld gezet (ondanks de extra ontladingsbeveiliging.. na x uur vliegen wil je er zeker van zijn dat je naar huis kunt)
En waar heb je de geschakelde plus vandaan gehaald?
En de constante plus?
Toch niet met zo'n opzetstukje bij de zekeringen hoop ik?
<John O`Mill>
Zoals ik het begrepen heb is het advies van de fabrikant er gewoon op gericht om de 100% laden aan te houden vanwege 2 hoofdredenen. De eerste is omdat er overshoot in accucapaciteit zit dus 100% is niet echt 100%. Ten tweede om het BMS algoritme op de juiste manier te laten functioneren.GAEvakYD schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:50:
Vraagje. Hoe gaan jullie nu om met het laden van de auto. Laden jullie hem wel telkens tot 100% of gebruiken jullie de limiet functie en laden maar tot bijvoorbeeld 80%. Ik las al Kia adviseert om minstens twee keer per maand wel tot 100% te laden.
Ik gok dat ik weken heb dat ik mijn auto überhaupt maar eens per week hoef op te laden. Voor mijn gevoel kan ik dan beter tot 100% gaan laden. Geen idee hoeveel impact dit alles heeft op de accu. Als dat verwaarloosbaar is dan wil ik er eigenlijk niet te veel over nadenken. Want soms heb ik ook wel zakelijke afspraken waarbij 100% startrange erg fijn is, dan wil je niet hoeven nadenken om die limiet eraf te halen etc.
De lagere instelbare grens is vanuit de fabrikant bedoeld om op bewuste uiteenlopende momenten een plafond te kunnen instellen omdat bv die laatste 20% vullen van de accu relatief langzaam verloopt en dat je daar dus niet op wilt wachten.
Naar ik begrijp kan het op zich geen kwaad om die grens dus standaard lager te hebben maar vanuit het oogpunt juiste werking BMS systeem moet deze op regelmatige basis (zeg 1 maal per 2 weken ofzo) eens naar de 100% getild worden.
Daarnaast verdient het zowiezo aanbeveling om bij alle momenten dat de auto naar 100% gebracht wordt om dan kort daarna ook de auto daadwerkelijk te gebruiken en te ontladen. En dus niet een situatie te creëren waarbij de auto gedurende langere tijd met hoge lading staan niks te doen.
My 2 cents zoals ik er tegen aan kijk.
Hoe heb je die data nou verkregen? Ik wil dat nml ook gaan doen voor mijn Homeseer.
Ik weet alleen niet waar te beginnen.
Ik las dat iemand het kon met een simpele JSON call. En hoe is dat precies?
En hoe kom je achter je session ID?
Daarna lukt het me wel.
Ik heb session ID achterhaald door gratis tooling Charles proxy (https://www.charlesproxy.com) te gebruiken en het verkeer van de Kia app te onderscheppen.Nelis13 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:04:
@GAEvakYD
Hoe heb je die data nou verkregen? Ik wil dat nml ook gaan doen voor mijn Homeseer.
Ik weet alleen niet waar te beginnen.
Ik las dat iemand het kon met een simpele JSON call. En hoe is dat precies?
En hoe kom je achter je session ID?
Daarna lukt het me wel.
Als je die eenmaal hebt kun je met tools als Advanched rest client een Post call doen naar "https://app.kia.nl/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData"
Daarbij moet je dan wel session ID op de volgende manier als header meegeven:
1
| Cookie: ASP.NET_SessionId=XXXXXXXXXXXXX; |
Ik heb zelf een script draaien op mijn NUC die elke X minuten de api aanroept en de waardes via MQTT post. Mijn Home assistant pakt die MQTT waardes op en toont die.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Even mijzelf quoten; Sinds vandaag is er een nieuwe order ingelegd voor een executive-line. De lokale dealer belde mij net op; verwachte maand om af te leveren is nu oktober/november dit jaar. Het kan dus wel!Schimanski81 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:02:
Bij mij is de levering juist vertraagd. Dynamicline in zwart besteld op 24-12-18 bij LeasePlan en levering zou week 49 zijn in 2019.
Nu een bericht dat ie vertraagd is naar Q1 2020 en of ik even akkoord wil geven voor de gestegen prijs met 1500 euro.
Het maakt niet uit welke versie of kleur, allemaal vertraagd volgens LeasePlan. Ik vind het een bijzonder verhaal.
Principieel tegen normoverschrijding voor de leaseauto maar het is wel een dikke uitvoering zo hoor
Volgens de dealer komt het door de beperkte leveringen van Runway Red. Zelf heb ik het vermoeden dat er wat geschoven is met reserveringen.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Achter zekeringspaneel, beide afgeleid van de vaste 12v, de geschakelde 12v loop via een relais.Hippe Lip schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:40:
[...]
Ah dank. Dat geeft moed.
En waar heb je de geschakelde plus vandaan gehaald?
En de constante plus?
Toch niet met zo'n opzetstukje bij de zekeringen hoop ik?
Toch lijkt me zo'n zekering opzetding ook best betrouwbaar, je zekeringen blijven normaal namelijk ook gewoon goed contact maken..
Hmm balen.. Maar die rode is wel echt een exclusieve kleur, nog geeneen van in het wild gezien. Dus het zou kunnen, maar alsnog wel een slecht verhaal..kdeboois schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:00:
Levering van April -> Mei -> Juli....
Volgens de dealer komt het door de beperkte leveringen van Runway Red. Zelf heb ik het vermoeden dat er wat geschoven is met reserveringen.
Sowieso is de e-Niro wel exclusief, zie inmiddels meer Model 3's dan e-Niro's rijden. De e-Niro kom ik nog steeds niet dagelijks tegen.
Ben nog aan het kijken naar een eventuele dashcam (voorin) en heb mijn oog op de BlackVue DR750. Is zelf inbouwen erg lastig of is laten doen aan te raden?
heeft er iemand inmiddels een e-Niro met het bagage afscheidingsrek?
27 juli 2018 gereserveerd, 16 juli 2019 geleverd... je zou bijna een proefrit in een Tesla Model 3 gaan doen inderdaad...CyBeRSPiN schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:17:
[...]
Hmm balen.. Maar die rode is wel echt een exclusieve kleur, nog geeneen van in het wild gezien. Dus het zou kunnen, maar alsnog wel een slecht verhaal..
Sowieso is de e-Niro wel exclusief, zie inmiddels meer Model 3's dan e-Niro's rijden. De e-Niro kom ik nog steeds niet dagelijks tegen.
Wanneer besteld? En ik neem aan dat je toen verteld was dat Runway Red en nog wat andere kleuren zoals Pluto Brown pas later zouden komen? Zo niet dan is dat wel laakbaar..kdeboois schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:21:
[...]
27 juli 2018 gereserveerd, 16 juli 2019 geleverd... je zou bijna een proefrit in een Tesla Model 3 gaan doen inderdaad...
Inmiddels ook een kort ritje gemaakt in een Model 3 van een collega. Gave bak, maar heb niet dat "had ik nou maar.." gevoel dat ik verwacht zou hebben. Hij trekt een stuk rapper op (leuk, maar ach, de e-Niro is zeker ook meer dan snel genoeg) en heeft een mooi groot tablet en super charger netwerk etc. Het gebrek aan knopjes en dashboard was helemaal prima, kon ik zo aan wennen.
Maar de zitpositie is totaal anders en je lijkt minder overzicht op de weg te hebben, ook valt de kofferruimte wel tegen. Een stukje dieper wel, maar er zijn geen opties voor bagage dat hoger is dan door de ingang van de achterklep past. Ook geen CarPlay wat toch echt wel fijn is voor FlitsMeister, PodCast app, Siri, Whatsapp, etc.
Bij de Model Y zou ik geen moment twijfelen tov de e-Niro, maar die is er voorlopig ook nog niet.
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-05-2019 14:31 ]
Kia e-Niro Platinum Graphite Executive line
Volgens mij heb ik dit vrij uitgebreid getest, maar zal het zo voor de zekerheid nog eens proberen...CyBeRSPiN schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:16:
@raugustijn gebruik het dagelijks, retorische vraag wellicht maar je hebt een telefoon die het ondersteunt en die leg je dan over de breedte helemaal achterin het vakje met de achterkant naar beneden?
5 februari en tot volgende week stond de leverdatum op 12 mei. Dat was al ‘later’ want mijn rangnummer was op het moment van de proefrit 6 en bij bestellen stond ik op 1. Rij dagelijks langs de dealer en er staat al een tijdje een rode op het parkeerterrein. Ik vraag me echt af of die niet voor mij was bedoelt. Kia klantenservice maar eens een mail gestuurd.CyBeRSPiN schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:29:
[...]
Wanneer besteld? En ik neem aan dat je toen verteld was dat Runway Red en nog wat andere kleuren zoals Pluto Brown pas later zouden komen? Zo niet dan is dat wel laakbaar..
Voor zover ik weet moet je dit ook instellen (via het instellingenmenu dat je via het stuur aanroept) zodat het wel aanstaat. Als het er niet in zit zit er geen indicatieledje/Qi-logotje in het vak lijkt me. Standaard staat het draadloos opladen uit geloof ik.raugustijn schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:14:
Sinds een paar weken rij ik nu in de e-Niro rond. Tijdens het opleveren van mijn auto bleek dat het draadloos opladen niet werkt. Vanmorgen mijn auto naar de garage gebracht om het te laten verhelpen, en nu belde de dealer op dat blijkt dat dit in geen enkele e-Niro werkt die ze daar hebben staan. Wel bij andere Kia's die ze daar hebben. Komt dit iemand bekend voor, dat het draadloos opladen niet werkt? Ik ben heel benieuwd...
ps: je moet uiteraard wel een telefoon hebben die dit ondersteund
I know...rlp.jaspers schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:30:
[...]
Voor zover ik weet moet je dit ook instellen (via het instellingenmenu dat je via het stuur aanroept) zodat het wel aanstaat. Als het er niet in zit zit er geen indicatieledje/Qi-logotje in het vak lijkt me. Standaard staat het draadloos opladen uit geloof ik.
ps: je moet uiteraard wel een telefoon hebben die dit ondersteund
We gaan het zo nog eens proberen.
Leaseplan heeft bij mij hetzelfde gedaan... begin december besteld bij Kia Helmond en levertijd oktober; vorige maand hebben ze bijna alle bestellingen geannuleerd bij Kia Helmond en mijn auto is nu besteld in Eindhoven met levertijd april 2020. Nog geen reactie van Leaseplan maar Kia Helmond had aangegeven richting Leaseplan dat ze de vraag niet meer aankonden voor nieuwe auto's waarop Leaseplan dus bijna alles geannuleerd heeft ook al zou de auto dit jaar nog komen.pinominie schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:18:
Gisteren een vreemd bericht van de LM gekregen (Leaseplan). De Niro die in week 44 geleverd zou worden (gereserveerd in december) vervalt en ik moet maar een nieuwe bestelling doen met de bijbehorende levertijd. Schijnbaar had de dealergroep veel te veel auto's uitgegeven die ze helemaal niet kunnen leveren. Hebben meer mensen zo'n bericht gehad?
We hebben ze toch maar gevraagd om met een betere oplossing te kopen dan een nieuwe bestelling!
Anoniem: 631975
Belangrijkste is inderdaad dat je de telefoon even goed doorschuift zoals @CyBeRSPiN al aangaf, als die niet helemaal doorgeschoven is doet die het niet.raugustijn schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:14:
Sinds een paar weken rij ik nu in de e-Niro rond. Tijdens het opleveren van mijn auto bleek dat het draadloos opladen niet werkt. Vanmorgen mijn auto naar de garage gebracht om het te laten verhelpen, en nu belde de dealer op dat blijkt dat dit in geen enkele e-Niro werkt die ze daar hebben staan. Wel bij andere Kia's die ze daar hebben. Komt dit iemand bekend voor, dat het draadloos opladen niet werkt? Ik ben heel benieuwd...
Het werkt zo goed dat ik de telefoon vrijwel altijd daar heb liggen op kortere stukjes en dus ook vaker de telefoon vergeet.... (wat niet erg is want je ziet dat ding niet liggen)
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-05-2019 16:07 ]
Serieus?? Ik vergeet dat ding echt altijd als ik ‘m draadloos oplaadCyBeRSPiN schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:07:
@Anoniem: 631975 de auto geeft wel een signaal en melding op het dashboard als je uitstapt en er ligt nog een telefoon in de draadloze lader! Maar net te subtiel, want ik herken het

Wat voor melding krijg je dan?
Een piepje als de auto “uit” is en je dan de deur opent om uit te stappen. In het dashboard display staat dan iets als “waarschuwing: apparaat in draadloze lader”.Rogar schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:21:
[...]
Serieus?? Ik vergeet dat ding echt altijd als ik ‘m draadloos oplaad![]()
Wat voor melding krijg je dan?
Zal straks even kijken of ik er een foto van kan maken.
Bij deze:

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-05-2019 17:31 ]
Ik ga het straks proberen. Of werkt dit alleen op Android?CyBeRSPiN schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:36:
[...]
Een piepje als de auto “uit” is en je dan de deur opent om uit te stappen. In het dashboard display staat dan iets als “waarschuwing: apparaat in draadloze lader”.
Bij deze:
[Afbeelding]
Ooh er staat “App.” niet “App”. Vond het al een vreemde melding, maar het staat natuurlijk als afkorting voor apparaat.CyBeRSPiN schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:36:
[...]
Een piepje als de auto “uit” is en je dan de deur opent om uit te stappen. In het dashboard display staat dan iets als “waarschuwing: apparaat in draadloze lader”.
Bij deze:
[Afbeelding]
Ja.Oculus schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:23:
Als je de auto aan een snellaadstation hebt hangen, kan je dan de kachel en bijv een USB-poort voor stroom wel gewoon blijven gebruiken?
Nou, dat Runway Red niet veel gemaakt wordt is me duidelijk. Ik had ook heel vroeg gereserveerd en in december mijn Runway Red besteld. Toen is me meteen al verteld dat de wagen half mei geleverd zou worden omdat die kleur in de eerste productierondes nog niet gemaakt werd.kdeboois schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:00:
Levering van April -> Mei -> Juli....
De reserveringsdatum doet er overigens niet toe. Die bepaalde alleen de 'oproepvolgorde' in december door de dealer. De werkelijke orderdatum is wel van belang. Maar als iemand met een latere reserveringsdatum een week vóór jou had besteld, dan zou die 'm ook eerder geleverd krijgen.
Tussendoor nog eens geïnformeerd en die leverdatum werd steeds bevestigd. ik wist ook wanneer hij in Rotterdam aan zou komen, zodat ik 'm op de boot kon volgen. Hij staat nu idd bij de dealer en de afspraak voor levering staat op 15 mei. Daar staat-ie naast een nieuwe Ceed van precies dezelfde kleur.

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 06-05-2019 20:00 ]
<John O`Mill>
Komt dus helemaal overeen met het verhaal waar Leaseplan bij mij mee kwam maar dan met een andere dealer. Ben er wel ziek van, dan wordt het toch maar een Model 3 denk ik.peetersm12 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:39:
[...]
Leaseplan heeft bij mij hetzelfde gedaan... begin december besteld bij Kia Helmond en levertijd oktober; vorige maand hebben ze bijna alle bestellingen geannuleerd bij Kia Helmond en mijn auto is nu besteld in Eindhoven met levertijd april 2020. Nog geen reactie van Leaseplan maar Kia Helmond had aangegeven richting Leaseplan dat ze de vraag niet meer aankonden voor nieuwe auto's waarop Leaseplan dus bijna alles geannuleerd heeft ook al zou de auto dit jaar nog komen.
Er klopt volgens mij niks van. Vanaf het moment dat deze auto’s op de boot stonden hadden ze me kunnen informeren en ik moest er vandaag zelf achter aan bellen. To be continued.Hippe Lip schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:56:
[...]
Nou, dat Runway Red niet veel gemaakt wordt is me duidelijk. Ik had ook heel vroeg gereserveerd en in december mijn Runway Red besteld. Toen is me meteen al verteld dat de wagen half mei geleverd zou worden omdat die kleur in de eerste productierondes nog niet gemaakt werd.
De reserveringsdatum doet er overigens niet toe. Die bepaalde alleen de 'oproepvolgorde' in december door de dealer. De werkelijke orderdatum is wel van belang. Maar als iemand met een latere reserveringsdatum een week vóór jou had besteld, dan zou die 'm ook eerder geleverd krijgen.
Tussendoor nog eens geïnformeerd en die leverdatum werd steeds bevestigd. ik wist ook wanneer hij in Rotterdam aan zou komen, zodat ik 'm op de boot kon volgen. Hij staat nu idd bij de dealer en de afspraak voor levering staat op 15 mei. Daar staat-ie naast een nieuwe Ceed van precies dezelfde kleur.
[Afbeelding]
Heeft men toch ergens geluisterd naar de Feedback, nu Kia nog, liefst ook als aanpassing op de bestaande leveringen.
De 10" Navi, een fatsoenlijke app met pre-heating etc en 3 fase laden... dan zijn mijn voornaamste kritiekpunten verholpen
En dan te bedenken dat het nog 16 juli moet wordenkdeboois schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:21:
[...]
27 juli 2018 gereserveerd, 16 juli 2019 geleverd... je zou bijna een proefrit in een Tesla Model 3 gaan doen inderdaad...
Wat voor upgrade komt er dan? Krijg nu een 404DSmarty schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:12:
[...]
Heeft men toch ergens geluisterd naar de Feedback, nu Kia nog, liefst ook als aanpassing op de bestaande leveringen.
De 10" Navi, een fatsoenlijke app met pre-heating etc en 3 fase laden... dan zijn mijn voornaamste kritiekpunten verholpen
Bedankt voor de tip, inmiddels is het mij ook gelukt om het verkeer van mijn e-Niro in de kia app inzichtelijk te maken op mijn Mac via Charles, echter wanneer ik in de POST de De Client Session ID gebruik dan krijg ik zowel in ARC en Postman een foutmelding: 404 Access denied.GAEvakYD schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:12:
[...]
Daarbij moet je dan wel session ID op de volgende manier als header meegeven:
code:
1 Cookie: ASP.NET_SessionId=XXXXXXXXXXXXX;
Klopt het dat je als session ID het lange HEX adres hebt gebruikt bij Session Resumed >> Client Session ID?
Hmmm dat is vreemd.Niki-nl schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:14:
[...]
Bedankt voor de tip, inmiddels is het mij ook gelukt om het verkeer van mijn e-Niro in de kia app inzichtelijk te maken op mijn Mac via Charles, echter wanneer ik in de POST de De Client Session ID gebruik dan krijg ik zowel in ARC en Postman een foutmelding: 404 Access denied.
Klopt het dat je als session ID het lange HEX adres hebt gebruikt bij Session Resumed >> Client Session ID?
Dit is een voorbeeld sessionID, alleen de nummers en letters heb ik aangepast en verzonnen voor het voorbeeld.
ASP.NET_SessionId=x25ff36pdsssbfawnerb7poe
Je zou eventueel ook even kunnen testen wat er gebeurd als je de andere headers meegeeft, maar die kon allemaal achterwege laten.
Vervolgens in de developer tools, Network tab op dat get request rechtermuisknop en dan “copy as curl”. Dit bevat dan o.a. je sessie cookie. Dat is het enige wat uiteindelijk nodig is.
Heb zelf de Android app gedecompiled om erachter te komen wat de app precies doet i.p.v. het netwerk te sniffen.
Je schrikt er overigens van hoeveel meuk die app allemaal meezendt aan (Facebook) trackers en analytics etc..

Voordeel is dat je nu in je Chrome browser kan inloggen zonder gehannes met proxies. Ook kun je dan de app zien in je browser zonder een mobieltje.
Kan wel iets uitgebreidere tutorial maken als daar behoefte aan is.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-05-2019 22:34 ]
Wat waren de updates dan? want nu staat er 404 error in beeld op de site
2019 Model 3 LR AWD Wit, Zwar interieur en Trekhaak
Bij m’n iPhone werkt ‘t helaas niet... Heb het 3x geprobeerd, maar de auto gaat gewoon uit zonder iets te zeggen.CyBeRSPiN schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:36:
[...]
Bij deze:
[Afbeelding]
Ik splits mijn verslag in 3 onderdelen: bereik, laadstations en passen.
Bereik:
in totaal 3.920 km afgelegd. Heenweg was 703 km (Tilburg – Flensburg), verbruik 133.4 kW wat neerkomt op 18.98 kWh/100 km of 5.27 km per kW. Terugweg was 643 km (Flensburg – Tilburg), verbruik 121.38 kW wat neerkomt op 18.88 kWh/100 km of 5.30 km per kW. Normaal gereden dwz 120/130 km per uur.
In Denemarken en Zweden verder nog 2.574 km gereden. Verbruik 413.49 kW, wat neerkomt op 16.07 kW/100 km of 6.22 km per kW. Voor sightseeing is het bereik helemaal prima: als je op secondaire wegen rijdt haal je 400 tot 450 km. Op 1 dag hebben we bv 293 km gereden en hadden nog 118 km over, op een andere dag 335 km gereden en nog 119 km over.
Route: Tilburg, Noord-Duitsland, Kopenhagen, westkust van Zweden, oostkust van Zweden, zuidkust van Zweden en via Malmö, Denemarken naar Flensburg en weer terug naar Tilburg.
Laadstations:
Op de heen en terugweg bij Ionity Salzbergen geladen: 4 snellaadstations en beide keren waren wij de enigen die daar oplaadden. Het duurde beide keren even voor we de Ionity aan de praat kregen. De eerste laadpaal leek geen contact te maken met de auto. De tweede wel maar het starten en het gebruik van de pas hadden wat voeten in de aarde. Snelheid en tijdwinst ten opzichte van een 50 DC lader vielen mij tegen: er zijn momenten waarop je 74 kWh per uur haalt, maar die duren maar heel kort. Om een indruk te geven: op de heenweg 33 kW geladen, maar sessie werd onderbroken en we moesten weer opnieuw opstarten. Het laden zelf duurde 34 minuten maar al met al heeft het ons 50 minuten gekost. Na ongeveer 73% neemt de laadsnelheid heel snel af. Op de heenweg nog vlak onder Hamburg bij een 50 DC geladen en daar duurde het 53 minuten om 43 kW te laden.
In Denemarken en Zweden zijn vooral EON en Clever laadpalen. Die staan over het algemeen goed aangegeven (ook in het navigatiesysteem van de e-Niro) maar je moet van tevoren wel even kijken wat voor soort laadpaal het is. Ik had een lijstje gemaakt van laadstations en dat werkte prima. Ik vond het opvallend rustig bij de laadstations. Wij konden overal waar we gepland hadden ook daadwerkelijk opladen.
Bij de selectie van overnachtingen had ik wel gekeken naar de laadmogelijkheden. Er zijn in Denemarken en Zweden vrij veel 11 kW of 22 kW AC laadpalen die je prima kunt gebruiken om ’s nachts volledig naar 100% op te laden. Een aantal daarvan waren zelfs gratis. Verder heb ik tweemaal de granny charger gebruikt om van 70% naar 100% op te laden. Ook dat werkte prima en stekker werd niet heet.
Laadpassen:
Ik heb in totaal 4 verschillende passen gebruikt, bij de Ionity op de heenweg de TNM (was toen nog 10c per minuut), op de terugweg de Plugsurfing omdat ik daar nog een tegoed had van ruim 9 euro. Bij de andere laadstations in Duitsland heb ik de Maingau pas gebruikt: 20c per kW. Voor de meeste laadstations in Denemarken en Zweden heb ik eveneens de Maingau pas gebruikt: 32c per kW in Denemarken en 40c per kW in Malmö. Drie keer heb ik de Maingau pas gebruikt, maar verscheen de laadsessie niet in de app. Twee keer heb ik de Maingau pas op een Clever AC station gebruikt, maar werd het verbruik in W in kW aangegeven: 22.354 kW ipv 22,35 kW. Er staat nog geen tarief bij, dus ik ben benieuwd welke kosten Maingau hiervoor in rekening gaat brengen. Verder had ik voor de oostkust van Zweden een pas van Bee omdat dit de enige betaalbare pas lijkt te zijn die je daar voor de Clever laadpalen kunt gebruiken. Pas is gratis en je ontvangt een factuur voor de laadsessies. Kosten zijn: 3 SEK voor AC en 5 SEK voor DC per kW (ongeveer 29c resp 49c per kW).
Al met al is de vakantie met de EV ons prima bevallen. Op de heen- en terugweg moet je wel extra tijd inplannen voor het opladen, maar gedurende de rest van de vakantie kostte het opladen in feite geen extra tijd. Paar keer wat extra kW toegevoegd tijdens het koffiedrinken of lunchen. Voor de rest ’s nachts opgeladen.
https://www.autoblog.nl/n...ectric-124186#post-124186Sanderp schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:58:
Is inderdaad offline, in het kona topic vond ik deze link: https://t.co/c7HE599EkY
3-fase laden...
Leuk, zou het ook als retrofit komen? 3 fase is wel een groot gemis.
Idd liever 3 fase dan een groot Multimedia scherm hoor. Dat is voor mij echt een gemis tov bv Tesla Model 3.Ducktape schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:10:
[...]
Uiteindelijk voor de ruimte gegaan en de Nero besteld, (stiekem ook de kosten
2019 Model 3 LR AWD Wit, Zwar interieur en Trekhaak
Hoop het, kan me niet voorstellen dat je daardoor in eens een volledig nieuwe aandrijflijn nodig hebt.Ducktape schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:10:
[...]
Wow dit had ik zelfs niet verwacht
Vreemd.Sanderp schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:58:
Is inderdaad offline, in het kona topic vond ik deze link: https://t.co/c7HE599EkY
Had het bericht van de verdwenen link ook al opgemerkt in het Kona EV topic.
Hier (B.) werkt hij nog altijd perfect.
Je kan de tekst (en foto's maar die zijn ongewijzigd tov de huidige situatie) zelfs letterlijk downloaden en opslaan.
Ik heb de tekst (wat van toepassing is) gedeeld op het Kona EV forum: dinsdag 7 mei 2019 11:38
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 07-05-2019 11:40 ]
Bij deze:
Tutorial: hoe kun je de data van de app makkelijk zelf ophalen met 'curl'
Ik ga even uit van Chrome, maar met Firefox kan dit ook maar dan met een andere Extension.
- Ga naar chrome://extensions/ en download the ModHeader Extension
- Maak een nieuwe profile aan in de Extension, zet de Request Header met naam User-Agent op:
Mozilla/5.0 (Linux; Android 7.0; SM-G892A Build/NRD90M; wv) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Chrome/60.0.3112.107 Mobile Safari/537.36 gonative
Het moet een string zijn die bij een mobieltje hoort en 'gonative' moet er in voorkomen, volgens mij op het einde. - Activeer de profile (let op, zet deze weer uit als je klaar bent anders werken een hele hoop sites niet meer naar behoren!)
- Ga naar https://www.kia.com/nl/mijnkia/ en log in met je Kia account
- Je ziet nu de app, maar dan in het groot
- Ga nu naar More Tools -> Developer Tools (Of View -> Developer -> Developer Tools) en klik op het Network tab
- Herlaad nu de pagina
- Klik op XHR om te filteren
- Je ziet nu 3 requests, waaronder 'GetCanbusData'.
Onder Preview kun je de JSON mooi opgemaakt zien met alle data die de app binnen krijgt. - Met rechtermuisklik op 'GetCanbusData' en dan 'Copy -> Copy as cURL' krijg je het commando dat je dan in je command line kunt uitvoeren. Linux en Mac hebben standaard curl, onder Windows moet je het zelf even uitzoeken
Voorbeeld:
curl 'https://www.kia.com/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData' -X POST -H 'Cookie: bla bla bla, hele rits met cookies.. deel deze NOOIT met anderen' -H 'Origin: https://www.kia.com' -H 'Accept-Encoding: gzip, deflate, br' -H 'Accept-Language: en-GB,en-US;q=0.9,en;q=0.8,nl;q=0.7' -H 'User-Agent: Mozilla/5.0 (Linux; Android 7.0; SM-G892A Build/NRD90M; wv) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Chrome/60.0.3112.107 Mobile Safari/537.36 gonative' -H 'Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01' -H 'Referer: https://www.kia.com/nl/mijnkia/dashboard/' -H 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' -H 'Connection: keep-alive' -H 'Content-Length: 0' --compressed
Hier kun je een hele hoop van weghalen om alsnog de webservice aan te kunnen roepen, dit lijkt het minimale wat nodig is:
curl 'https://www.kia.com/nl/webservices/mykia/connectedcar.asmx/GetCanbusData' -X POST -H 'Cookie: ASP.NET_SessionId=XXXXX; NL_MyKiaLogin=_LoginGuid=AAA-BBB-123-456' -H 'Content-Length: 0'
- Dit kun je vervolgens ergens in een scriptje zetten dat periodiek de gegevens ophaalt. Je gebruikersnaam en wachtwoord is niet langer nodig.
Ik zie hier vooralsnog geen enkele functie voor, ik doe dit zelf dan ook niet. Had ijdele hoop dat er tzt nog wat op afstand te bedienen zou worden.
Het zou jammer zijn als ze dit verder gaan beveiligen wanneer er door onkundig gebruik teveel overlast ontstaat.
Ik neem geen enkele aansprakelijkheid op me wanneer Kia besluit om je account te sluiten als blijkt dat dit tegen hun voorwaarden in gaat!
nop, alleen de lader (zit volgens mij bovenop je motor) en het stukje kabel + stekker naar de grill.Anoniem: 631975 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:14:
[...]
Hoop het, kan me niet voorstellen dat je daardoor in eens een volledig nieuwe aandrijflijn nodig hebt.
Mooi verhaal. Echter dit soort avonturen is nu precies waar de meeste mensen niet op zitten te wachten bij autorijden en op vakantie zijn. Portemonnees vol met pasjes, niet weten of de laadpaal zijn werk gaat doen, onduidelijkheid over tarieven, onbekende wachttijden. Als je een EV enthousiast bent is er wel een mouw aan te passen maar dit gaat nog heel veel mensen afschrikken als dit niet gestroomlijnd gaat functioneren in de toekomst.Harvest2002 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:34:
Verslag eerste vakantie met EV (KIA e-Niro) naar Denemarken en Zweden.
Ik splits mijn verslag in 3 onderdelen: bereik, laadstations en passen.
Bereik:
in totaal 3.920 km afgelegd. Heenweg was 703 km (Tilburg – Flensburg), verbruik 133.4 kW wat neerkomt op 18.98 kWh/100 km of 5.27 km per kW. Terugweg was 643 km (Flensburg – Tilburg), verbruik 121.38 kW wat neerkomt op 18.88 kWh/100 km of 5.30 km per kW. Normaal gereden dwz 120/130 km per uur.
In Denemarken en Zweden verder nog 2.574 km gereden. Verbruik 413.49 kW, wat neerkomt op 16.07 kW/100 km of 6.22 km per kW. Voor sightseeing is het bereik helemaal prima: als je op secondaire wegen rijdt haal je 400 tot 450 km. Op 1 dag hebben we bv 293 km gereden en hadden nog 118 km over, op een andere dag 335 km gereden en nog 119 km over.
Route: Tilburg, Noord-Duitsland, Kopenhagen, oostkust van Zweden, westkust van Zweden, zuidkust van Zweden en via Malmö, Denemarken naar Flensburg en weer terug naar Tilburg.
Laadstations:
Op de heen en terugweg bij Ionity Salzbergen geladen: 4 snellaadstations en beide keren waren wij de enigen die daar oplaadden. Het duurde beide keren even voor we de Ionity aan de praat kregen. De eerste laadpaal leek geen contact te maken met de auto. De tweede wel maar het starten en het gebruik van de pas hadden wat voeten in de aarde. Snelheid en tijdwinst ten opzichte van een 50 DC lader vielen mij tegen: er zijn momenten waarop je 74 kWh per uur haalt, maar die duren maar heel kort. Om een indruk te geven: op de heenweg 33 kW geladen, maar sessie werd onderbroken en we moesten weer opnieuw opstarten. Het laden zelf duurde 34 minuten maar al met al heeft het ons 50 minuten gekost. Na ongeveer 73% neemt de laadsnelheid heel snel af. Op de heenweg nog vlak onder Hamburg bij een 50 DC geladen en daar duurde het 53 minuten om 43 kW te laden.
In Denemarken en Zweden zijn vooral EON en Clever laadpalen. Die staan over het algemeen goed aangegeven (ook in het navigatiesysteem van de e-Niro) maar je moet van tevoren wel even kijken wat voor soort laadpaal het is. Ik had een lijstje gemaakt van laadstations en dat werkte prima. Ik vond het opvallend rustig bij de laadstations. Wij konden overal waar we gepland hadden ook daadwerkelijk opladen.
Bij de selectie van overnachtingen had ik wel gekeken naar de laadmogelijkheden. Er zijn in Denemarken en Zweden vrij veel 11 kW of 22 kW AC laadpalen die je prima kunt gebruiken om ’s nachts volledig naar 100% op te laden. Een aantal daarvan waren zelfs gratis. Verder heb ik tweemaal de granny charger gebruikt om van 70% naar 100% op te laden. Ook dat werkte prima en stekker werd niet heet.
Laadpassen:
Ik heb ik totaal 4 verschillende passen gebruikt, bij de Ionity op de heenweg de TNM (was toen nog 10c per minuut), op de terugweg de Plugsurfing omdat ik daar nog een tegoed had van ruim 9 euro. Bij de andere laadstations in Duitsland heb ik de Maingau pas gebruikt: 20c per kW. Voor de meeste laadstations in Denemarken en Zweden heb ik eveneens de Maingau pas gebruikt: 32c per kW in Denemarken en 40c per kW in Malmö. Drie keer heb ik de Maingau pas gebruikt, maar verscheen de laadsessie niet in de app. Twee keer heb ik de Maingau pas op een Clever AC station gebruikt, maar werd het verbruik in W in kW aangegeven: 22.354 kW ipv 22,35 kW. Er staat nog geen tarief bij, dus ik ben benieuwd welke kosten Maingau hiervoor in rekening gaat brengen. Verder had ik voor de westkust van Zweden een pas van Bee omdat dit de enige betaalbare pas lijkt te zijn die je daar voor de Clever laadpalen kunt gebruiken. Pas is gratis en je ontvangt een factuur voor de laadsessies. Kosten zijn: 3 SEK voor AC en 5 SEK voor DC per kW (ongeveer 29c resp 49c per kW).
Al met al is de vakantie met de EV ons prima bevallen. Op de heen- en terugweg moet je wel extra tijd inplannen voor het opladen, maar gedurende de rest van de vakantie kostte het opladen in feite geen extra tijd. Paar keer wat extra kW toegevoegd tijdens het koffiedrinken of lunchen. Voor de rest ’s nachts opgeladen.
Thanks. Heeft totaal geen toegevoegde waarde, behalve dan dat je die data uit de app zelf kan gebruiken waar je wilt.
Zo kan ik dus op mijn smartwatch laten zien wat de batterij status van mijn horloge / telefoon / tablet en AUTO is. (toch leuk, gewoon omdat het kan) (Vaker dan een paar keer per dag updaten heeft wat mij betreft ook geen zin (of elke keer als mijn telefoon verbinding verliest met de auto even de laatste batterij status updaten)
De dealer Schiedam vandaag gesproken. Het duurt zolang omdat de dealers maar een x aantal Niro's per maand mogen uitleveren. Voor Schiedam zijn dat er 3 á 4 per maand. Hij was een beetje vaag over de reden. Hij noemde oa vanwege logistiek.maaik13 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:01:
Mijn auto staat sinds deze week bij Kia Nederland, duurt nog 7 weken voordat deze bij mijn dealer is. Duurde dit bij jullie ook zo lang?
Een paar weken etra wachten is ook niet erg.
De reden is bekend en er is al veel over geschreven in dit forum zie Werkwijze Kia met leveringen in openingspost.maaik13 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:58:
[...]
De dealer Schiedam vandaag gesproken. Het duurt zolang omdat de dealers maar een x aantal Niro's per maand mogen uitleveren. Voor Schiedam zijn dat er 3 á 4 per maand. Hij was een beetje vaag over de reden. Hij noemde oa vanwege logistiek.
Een paar weken etra wachten is ook niet erg.
Een aantal dealers vinden het blijkbaar lastig om uit te leggen naar hun klanten en nemen de moeite dus ook niet.
[ Voor 9% gewijzigd door YStunnenberg op 07-05-2019 12:14 ]
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Portemonnees 'vol' met pasjes is wat overdreven, zeker als je eens gaat kijken wat mensen nu voor passen in hun portemonnee hebben. In principe had ik het in mijn vakantie met 2 pasjes kunnen redden: Maingau en Bee. TNM en Plugsurfing heb ik alleen maar gebruikt vanwege het extreem lage tijdelijke tarief van TNM bij Ionity en Plugsurfing omdat ik daar nog een tegoed had van ruim 9 euro.Electrons schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:43:
[...]
Mooi verhaal. Echter dit soort avonturen is nu precies waar de meeste mensen niet op zitten te wachten bij autorijden en op vakantie zijn. Portemonnees vol met pasjes, niet weten of de laadpaal zijn werk gaat doen, onduidelijkheid over tarieven, onbekende wachttijden. Als je een EV enthousiast bent is er wel een mouw aan te passen maar dit gaat nog heel veel mensen afschrikken als dit niet gestroomlijnd gaat functioneren in de toekomst.
Ik beschouw mijzelf niet als een EV-enthousiast maar wel als iemand die bereid is om eens andere dingen te proberen. Mijn vrouw en ik wilden het een eerlijke kans geven om met de EV in plaats van onze andere (benzine) auto op vakantie te gaan en het is ons allebei heel erg goed bevallen.
Ik ben het met je eens dat een en ander nog goed gestroomlijnd moet worden maar ik ben ervan overtuigd dat dit gaat gebeuren. Het bereik van de Maingau pas bv is nu al prima en dat wordt alleen maar beter. Het vergt alleen tijd, maar dat is ook logisch omdat de opbouw van de meeste laadstations nu eenmaal lokaal heeft plaatsgevonden en het tijd vergt voordat eea voldoende gecentraliseerd is. Overigens heb ik onderweg langs de snelweg langere wachtrijen bij de benzinestations gezien dan bij de snelladers! Maar opladen duurt langer dan benzine tanken. Als je dat er niet voor over hebt, moet je niet met een EV op vakantie gaan.
Ik vind het voor de weekenden in de zomer toch spannend worden nu meer en meer mensen EV als primaire auto hebben en dat dan piekmomenten zijn voor de lange afstandsritten door Europa.Harvest2002 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:06:
[...]
Overigens heb ik onderweg langs de snelweg langere wachtrijen bij de benzinestations gezien dan bij de snelladers!
Dat hoop ik ook niet, neem aan het enkel het omvorm gedeelte betreft.Anoniem: 631975 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:14:
[...]
Hoop het, kan me niet voorstellen dat je daardoor in eens een volledig nieuwe aandrijflijn nodig hebt.

Hopelijk is de type 2 laadkabel die je standaard krijgt meegeleverd wel een 3-fasen kabel. Hij is er in elk geval zwaar en dik genoeg voorDucktape schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:38:
[...]
nop, alleen de lader (zit volgens mij bovenop je motor) en het stukje kabel + stekker naar de grill.
Ja, dat kan ik mij voorstellen. Ik zou altijd per vakantieperiode en bestemming kijken wat het beste vervoermiddel is om op je bestemming te komen. Dat hoeft niet altijd de EV te zijn.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:11:
[...]
Ik vind het voor de weekenden in de zomer toch spannend worden nu meer en meer mensen EV als primaire auto hebben en dat dan piekmomenten zijn voor de lange afstandsritten door Europa.
Overigens heb ik in Denemarken en Zweden niet echt veel EV's gezien. We zijn op paaszondag van Noord-Duitsland naar Kopenhagen gereden en onderweg langs de snelweg gestopt, rond het middaguur, om koffie te drinken en een broodje te eten. Het was erg druk, er waren maar 2 laadstations, maar er stond niemand te laden. Omdat we toch koffie wilden drinken en een broodje wilden eten, heb ik die tijd gebruikt om wat bij te laden.
Nu is iedereen het volgende gewoon: thuiskomen en opladen of 's nachts aan de stekker hangen.
En als overdag de SOC te laag wordt dan wordt de lader voor effen uitgehaald of een lader even geleend.
Zo is het ook met een EV, snelladen onderweg is die hoeveelheid die het snelst gaat tot de volgende snelladers. Met in het achterhoofd dat er (nu) nog geen 100% bedrijfszekerheid is, of de melding er van.
Dat is nog steeds een pas teveel. Waarom zijn er verschillende tarieven als je op hetzelfde punt zou laden? Waarom is dat afhankelijk van welke pas je gebruikt? Dat is toch vreemd?Harvest2002 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:06:
[...]
Portemonnees 'vol' met pasjes is wat overdreven, zeker als je eens gaat kijken wat mensen nu voor passen in hun portemonnee hebben. In principe had ik het in mijn vakantie met 2 pasjes kunnen redden: Maingau en Bee. TNM en Plugsurfing heb ik alleen maar gebruikt vanwege het extreem lage tijdelijke tarief van TNM bij Ionity en Plugsurfing omdat ik daar nog een tegoed had van ruim 9 euro.
Dat je bij laadpunt A meer moet betalen dan bij laadpunt B is logisch. Brandstofprijzen verschillen ook van pomp tot pomp. Maar dat het gebruikte pasje ook nog uit maakt?!?!
(snap overigens dat dit meer voor het het algemene EV laadpalen topic is, maar dit is puur even als reactie op de post over de vakantie).
Waarom betaal je bij de ene energieleverancier maar dan bij de andere, de stroom op zich loopt op dezelfde kabelPdeBie schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:02:
[...]
Dat is nog steeds een pas teveel. Waarom zijn er verschillende tarieven als je op hetzelfde punt zou laden? Waarom is dat afhankelijk van welke pas je gebruikt? Dat is toch vreemd?
Dat je bij laadpunt A meer moet betalen dan bij laadpunt B is logisch. Brandstofprijzen verschillen ook van pomp tot pomp. Maar dat het gebruikte pasje ook nog uit maakt?!?!
(snap overigens dat dit meer voor het het algemene EV laadpalen topic is, maar dit is puur even als reactie op de post over de vakantie).
Is bij brandstof niet anders. Klantenkaart dit, kortingscode dat. Met mijn shell tankpas krijg ik 15% korting bij shell, met mijn travelcard niet. Het is aan jou om te bepalen hoe druk je je om de prijzen maakt.PdeBie schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:02:
[...]
Had je, los van de kosten, ook niet alles met de TNM pas kunnen doen?Harvest2002 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:06:
[...]
Portemonnees 'vol' met pasjes is wat overdreven, zeker als je eens gaat kijken wat mensen nu voor passen in hun portemonnee hebben. In principe had ik het in mijn vakantie met 2 pasjes kunnen redden: Maingau en Bee. TNM en Plugsurfing heb ik alleen maar gebruikt vanwege het extreem lage tijdelijke tarief van TNM bij Ionity en Plugsurfing omdat ik daar nog een tegoed had van ruim 9 euro.
Retrofit van een 3-fase omvormer verwacht ik niet, net zoals je niet achteraf de UVO app upgrade zal krijgen of kunnen kopen. En voor mij zou het alleen handig zijn bij opladen buiten de deur: thuis één fase aansluiting 40A en dan zou het uppen van de laadbox naar een gebalanceerde 32A box meer zin hebben.
Ja waarschijnlijk wel. Ik zag de laadpalen die ik wilde gebruiken ook bij TNM maar die rekenen voor laden in Denemarken en Zweden euro 1.19 per kW. Dat werd me te gortig. Maingau was bij de meeste laadpalen in Denemarken en Zweden ook te gebruiken maar ik zag de laadpalen aan de westkust van Zweden waar wij zaten (Kalmar) niet in hun app. Vandaar dat ik Bee heb genomen. Heb Maingau ook niet geprobeerd omdat ik wilde kijken of Bee daadwerkelijk werkte en dat deed het.boess schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:11:
[...]
Had je, los van de kosten, ook niet alles met de TNM pas kunnen doen?
[ Voor 13% gewijzigd door ArieL op 08-05-2019 10:10 ]
Dat is precies de reden waarom ik van de zomer op vakantie mijn route naar Spanje iets aanpas, en de "Ionity route" neem. Voor Lille stukje om naar Ionity en onder Parijs stukje om. De andere Ionity's zitten al op de route naar Zuiden. Daar heb je in ieder geval (minimaal) 4 laadpalen staan, terwijl in Frankrijk bij de meeste punten er maar 1 of hooguit 2 laadpalen staan. Als je net wanneer je aankomt bij die ene paal een EV voor je begint te laden, is het een uurtje extra wachten, dat vind ik bij elkaar 2 uur wachten echt te lang met gezin.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:11:
[...]
Ik vind het voor de weekenden in de zomer toch spannend worden nu meer en meer mensen EV als primaire auto hebben en dat dan piekmomenten zijn voor de lange afstandsritten door Europa.

Ik ga verspreid over 2 dagen (vrijdag en zwarte zaterdag, kan niet anders) en ga kijken of ik het als spannend avontuur kan beschouwen, of dat het toch vooral ergeren wordt en volgende keer een ICE huur voor de vakantie.

Overigens heb ik in de meivakantie net mijn nieuwe aero dakkoffer getest. Met 4 personen en een volle dakkoffer (431L) zo'n 400 kilometer heen en terug afgelegd (2x200). Heen naar het Oosten met mooi weer. Op snelwegen 100 gereden waar je 100 mocht, en 120 en 130 waar je dat mocht rijden maar dat waren kleinere stukken. Wel af toe files gehad. Was positief verrast over verbruik. Hele rit 15.0 kWh/100 km. Ik dacht even dat ik mijn ABRP settings kon aanpassen en inclusief dakkoffer van 200 Wh/km at 110 km/h flink naar beneden kon stellen.
Maar terugweg van Oost naar West Nederland met iets kouder weer en minder files haalde ik over hele rit 18.5 kWh/100 km. Nog steeds prima maar toch beetje teleurgesteld. Dakkoffer zorgt er denk ik voor dat ik zo'n 10-15% actieradius verlies.
Na 5.000 kilometer met de e-Niro heb ik nu een gemiddelde van 16.5 kWh/100 km (meestal mix snelweg met 100 km/u en N-weggetjes naar werk). De SOC bij volle accu geeft zo'n 430 kilometer aan.
Tijdens het mooie weer (zoals met Pasen het geval was) zie je wel dat de actieradius spectaculair verhoogd wordt. Nog steeds super blij mee in ieder geval.
Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019
Goed nieuws, maar ik zie dat het gaat om 11KW/h 3 fasen laden. Dat zou dus betekenen dat mensen met een 1 fase 35 ampere aansluiting juist langzamer zullen kunnen laden met het nieuwe model. Voor publiek laden is het een enorme verbetering, maar voor thuis is het niet perse handig.
22KW 3 fasen laden was dan beter geweest.
Of zou je nog wel gewoon op 1 fase 32 ampere kunnen blijven laden zoals nu..
Nice, zeer goede tip. Ik ben ook van plan deze zomer naar het zuiden van Frankrijk te gaan. Ik boek altijd last-minute dus ik ben nog vrij. Heb ook de plattere Kia dakkoffer besteld en was al benieuwd naar het verbruik. Wij gaan ook in twee dagen rijden, omdat anders de rit te lang gaat duren met tussendoor opladen. Gewoon twee dagen 600-650km rijden. Misschien ook wel lekker, minder stressen en niet meer in de nacht wegrijden etc.swaluw2 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:27:
[...]
Dat is precies de reden waarom ik van de zomer op vakantie mijn route naar Spanje iets aanpas, en de "Ionity route" neem. Voor Lille stukje om naar Ionity en onder Parijs stukje om. De andere Ionity's zitten al op de route naar Zuiden. Daar heb je in ieder geval (minimaal) 4 laadpalen staan, terwijl in Frankrijk bij de meeste punten er maar 1 of hooguit 2 laadpalen staan. Als je net wanneer je aankomt bij die ene paal een EV voor je begint te laden, is het een uurtje extra wachten, dat vind ik bij elkaar 2 uur wachten echt te lang met gezin.![]()
Ik ga verspreid over 2 dagen (vrijdag en zwarte zaterdag, kan niet anders) en ga kijken of ik het als spannend avontuur kan beschouwen, of dat het toch vooral ergeren wordt en volgende keer een ICE huur voor de vakantie.![]()
Overigens heb ik in de meivakantie net mijn nieuwe aero dakkoffer getest. Met 4 personen en een volle dakkoffer (431L) zo'n 400 kilometer heen en terug afgelegd (2x200). Heen naar het Oosten met mooi weer. Op snelwegen 100 gereden waar je 100 mocht, en 120 en 130 waar je dat mocht rijden maar dat waren kleinere stukken. Wel af toe files gehad. Was positief verrast over verbruik. Hele rit 15.0 kWh/100 km. Ik dacht even dat ik mijn ABRP settings kon aanpassen en inclusief dakkoffer van 200 Wh/km at 110 km/h flink naar beneden kon stellen.
Maar terugweg van Oost naar West Nederland met iets kouder weer en minder files haalde ik over hele rit 18.5 kWh/100 km. Nog steeds prima maar toch beetje teleurgesteld. Dakkoffer zorgt er denk ik voor dat ik zo'n 10-15% actieradius verlies.
Na 5.000 kilometer met de e-Niro heb ik nu een gemiddelde van 16.5 kWh/100 km (meestal mix snelweg met 100 km/u en N-weggetjes naar werk). De SOC bij volle accu geeft zo'n 430 kilometer aan.
Tijdens het mooie weer (zoals met Pasen het geval was) zie je wel dat de actieradius spectaculair verhoogd wordt. Nog steeds super blij mee in ieder geval.
Die Ionity ga ik eens bekijken. Een stukje omrijden om al die enkelvoudige corridor laders te ontlopen is mij ook wel wat waard.
[ Voor 3% gewijzigd door GAEvakYD op 07-05-2019 23:11 ]
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.