Dat zal ergens een software bugje zijn? In 2,1 uur * 11 kW = 22,2, klopt precies. Trek er 20% laadverlies af dan is er 17,7/64=27,7% bijgeladen. Dus inderdaad ergens rond 44% begonnen.Krentemik schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:09:
[...]
Ik was net ervoor thuisgekomen met op een dashboard indicatie van 44%, maar ook de app gaf dat aan toen ik begon. Ik heb trouwens inderdaad een 11 kW lader. De auto is inmiddels opgeladen en voor mijn gevoel is het laden toch gewoon bij 44% begonnen. Hij is om 13:07 gestart en was om 15:13 op 71% geladen (genoeg voor mijn rit morgen). In mijn laadsessies kan ik zien dat er 22.26 KWh is geladen. Waarom hij tijdens het laden dan terug zakt naar 30% begrijp ik echt niet.
Lijkt mij idd ook een bug. Ik zal bij de 1e beurt eens vragen bij de dealer of er updates zijn.plips schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:32:
[...]
Dat zal ergens een software bugje zijn? In 2,1 uur * 11 kW = 22,2, klopt precies. Trek er 20% laadverlies af dan is er 17,7/64=27,7% bijgeladen. Dus inderdaad ergens rond 44% begonnen.
Ik heb de originele dakdragers voor 2020 versie. Zeer waarschijnlijk dat die functionaliteit er nog steeds isslordervos schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:10:
Weet iemand of er dakdragers kunnen op de 2023 Niro EV ?
Zit niet in EV.glas86 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:52:
[Afbeelding]
Wat doet het knopje 12 batt reset in de nieuwe Niro Hybrid? Weet niet of deze ook in de EV zit?
Maar 12V batterij is wel aandachtspunt omdat die niet altijd wordt bijgeladen uit de grote batterij (als auto stil/uit staat) en daardoor leeg kan raken als wel systemen aan staan die 12V gebruiken.
12V batterij is kwetsbaar punt. Heb er zelf nooit problemen mee gehad, maar anderen wel. Als de 12V batterij een keer volledig is ontladen, neemt de kwetsbaarheid toe.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik heb ze erop zitten (met vakantie), deze om precies te zijn (eNiro 2021);slordervos schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:08:
[...]
Ik vroeg het mij af omdat ik nog geen aanbieder heb gevonden en Kia ze niet in accessoires prijslijst heeft staan.
https://dakdragerland.nl/...-modula-mod-closed-221281
Ik heb nog een setje orginele dakdragers voor MY19 liggen maar die zijn universeel als je een zilverkleurige dakrailing hebt past het erop.Frij5fd schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:57:
[...]
Ik heb de originele dakdragers voor 2020 versie. Zeer waarschijnlijk dat die functionaliteit er nog steeds is
Ik rijd nu ook nog de hybride Niro. Als de 12v batterij leeg is gegaan, biedt dit knopje uitkomst. Er wordt dan stroom vanuit de grote batterij naar de 12v geleid, om zo de auto te starten. Het heeft mij een keertje gered.glas86 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:52:
[Afbeelding]
Wat doet het knopje 12 batt reset in de nieuwe Niro Hybrid? Weet niet of deze ook in de EV zit?
Klopt, ik snap alleen niet waarom deze in de EV versie ontbreekt. Dit wil je gewoon hebben als je geen jumpstarter in de auto hebt liggen.Midaz schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:42:
[...]
Ik rijd nu ook nog de hybride Niro. Als de 12v batterij leeg is gegaan, biedt dit knopje uitkomst. Er wordt dan stroom vanuit de grote batterij naar de 12v geleid, om zo de auto te starten. Het heeft mij een keertje gered.
Tja, dat is al ruim 3 jaar een raadsel hier waarom dat knopje niet in de EV-versie zit. Die heeft het zo mogelijk harder nodig dan de hybride versie. Het is feitelijk een ingebouwde jumpstarter (tenzij je rij-accu ook compleet leeg isVaevictis_ schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:04:
[...]
Klopt, ik snap alleen niet waarom deze in de EV versie ontbreekt. Dit wil je gewoon hebben als je geen jumpstarter in de auto hebt liggen.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
In NRC een recentie van de Niro EV. In de kenmerkende stijl van Bas van Putten 
Range viel bij instappen wat tegen, maar het kwam goed
https://www.nrc.nl/nieuws...r-de-afwerking-eersteklas. Mogelijk paywall.
Mijn tip...de kia e soul onderweg naar hypercharger op "sport" zetten zodat deze 74 kwh gaat laden, is al bevestigd door een andere bezitter 
Ferry34 in "Het grote Kia e-soul topic"
Dit zal dan ook werken op de niro
[ Voor 7% gewijzigd door Ferry34 op 18-09-2022 12:10 ]
Interessant! Hoe lang van te voren?Ferry34 schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:09:
Mijn tip...de kia e soul onderweg naar hypercharger op "sport" zetten zodat deze 74 kwh gaat laden, is al bevestigd door een andere bezitter
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Voor het eerst dat ik het hoor. Dat zou betekenen dat ie in sportstand altijd de accu gaat opstoken? Hangt dan van de accutemperatuur af hoe snel dat gaat, het is nogal wat massa.
Wil het binnenkort ook wel eens proberen. Ga dan wel even diep in de EV menu’s kijken naar het verbruik en of er toevallig wat gedaan wordt aan de batterijverwarming.CyBeRSPiN schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:46:
Voor het eerst dat ik het hoor. Dat zou betekenen dat ie in sportstand altijd de accu gaat opstoken? Hangt dan van de accutemperatuur af hoe snel dat gaat, het is nogal wat massa.
Mijn Niro mag naar de dealer met een garantiedingetje.. de bediening van de ramen doet wat bijzonder.
Ze gaan met veel enthousiasme naar beneden, maar naar boven kost veel moeite. Ze gaan vaak simpelweg naar beneden terwijl je opdracht geeft om naar boven te gaan. Zowel bestuurderskant als passagierskant.
Bijzonder.
Ze gaan met veel enthousiasme naar beneden, maar naar boven kost veel moeite. Ze gaan vaak simpelweg naar beneden terwijl je opdracht geeft om naar boven te gaan. Zowel bestuurderskant als passagierskant.
Bijzonder.
Ik zou verwachten dat je dat op je verbruikersscherm kan zien dan, onder accuverzorging. Ik heb het nooit opgemerkt maar zelf dan ook amper buiten eco modus gereden.CyBeRSPiN schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:46:
De hybride heeft een start- en stopsysteem. Die accu wordt steviger belast dan een accu die alleen als boordvoeding bestemd is. Neemt niet weg dat ik ook best dat knopje (of wat slimme software) gehad had willen hebben.Hippe Lip schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:57:
[...]
Tja, dat is al ruim 3 jaar een raadsel hier waarom dat knopje niet in de EV-versie zit. Die heeft het zo mogelijk harder nodig dan de hybride versie. Het is feitelijk een ingebouwde jumpstarter (tenzij je rij-accu ook compleet leeg is).
Oei. Dat doet me denken aan de eerste generatie Renault Scenic. Die had last van storingen in het elektrische circuit a.g.v. intredend hemelwater in de portieren. Meer dan eens een Fransoos gezien die bij een tolpoortje in de regen het raam niet meer naar boven kreeg.Bitaktus19 schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:54:
Mijn Niro mag naar de dealer met een garantiedingetje.. de bediening van de ramen doet wat bijzonder.
Bijzonder.
Ik weet niet zeker of de hybride nog wel een traditionele 12v startmotor heeft, of dat hij de elektrische aandrijfmotor gebruikt om de motor te starten.joepie de p schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:50:
[...]
De hybride heeft een start- en stopsysteem. Die accu wordt steviger belast dan een accu die alleen als boordvoeding bestemd is. Neemt niet weg dat ik ook best dat knopje (of wat slimme software) gehad had willen hebben.
Ja, dat is vreemd.Vaevictis_ schreef op zondag 18 september 2022 @ 09:04:
[...]
Klopt, ik snap alleen niet waarom deze in de EV versie ontbreekt. Dit wil je gewoon hebben als je geen jumpstarter in de auto hebt liggen.
DynamicPlusLine vraagje????
Is er al iemand die een DynamicPlusLine afgeleverd heeft gekregen, of überhaupt een definitieve leveringsdatum heeft gekregen. Met Harman Kardon of HUD.
Die van mijn op 1 april besteld in Mineral Blue.
Mij bekruipt het gevoel, dat er nog geen enkele EV in DynamicPlusLine geproduceerd is.
Is er al iemand die een DynamicPlusLine afgeleverd heeft gekregen, of überhaupt een definitieve leveringsdatum heeft gekregen. Met Harman Kardon of HUD.
Mij bekruipt het gevoel, dat er nog geen enkele EV in DynamicPlusLine geproduceerd is.
Ik meen te hebben gelezen dat iemand op dit forum een DPL heeft gekregen en ik las op de Facebook pagina van Kia Nederland dat iemand daar ook een DPL in ontvangst heeft genomen. Maar verder wel minimaal. Hoofdzakelijk DL en een enkele verdwaalde DPL of EXC.tobotje schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:00:
Ah, die tabel. Die is op z'n minst onduidelijk.glas86 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:11:
Dit haal ik van de Kia site m.b.t. de batterijverwarming:
[Afbeelding]
Een tijdje geleden postte iemand dit, uit de handleiding:
Er is ook onduidelijkheid wanneer die Wintermodus inschakelt. Het lijkt erop dat deze alleen werkt onder de -10 graden en met een SOC < 20%.De Wintermodus is efficiënt in de winterperiode wanneer de temperatuur van de hoogspanningsbatterij laag is. Deze modus wordt aanbevolen om de rijprestaties en het DC-laden
in de winter te verbeteren door de batterijtemperatuur tot een geschikt niveau te verhogen. Dit kan
echter de actieradius aanzienlijk verminderen, aangezien de hoogspanningsbatterij veel meer elektriciteit
verbruikt.
Ook wordt deze modus gebruikt om de rijprestaties te verbeteren wanneer de batterijtemperatuur laag is
tijdens het rijden of wanneer de geplande airconditioning/verwarming actief is. Wanneer het batterijniveau laag is wordt de modus echter niet gebruikt, om te verzekeren dat er zo ver mogelijk kan worden gereden.
Maar uit bovenstaande blijkt ook dat de batterijtemperatuur wordt geregeld om de prestaties te verbeteren. Maar is dat dan alleen bij erg lage temperaturen?
Het zou mooi zijn als iemand een duidelijk en volledig verhaal kon posten... Ik ben het even kwijt.
Mijn DynamicPlusLine met HK is inmiddels geproduceerd (+VIN) en staat op de kade in Pyeongtaek te wachten op verscheping richting Rotterdam of Antwerpen.tobotje schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:00:
Besteld in april máár de dealer had deze (in andere kleur) al in bestelling staan sinds januari. Ik begrijp van de dealer dat tot het productiemoment een order nog te wijzigen is zonder impact op de levertijd. Ze zijn dan wel verplicht om hem af te nemen.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Ik deed t 5-10 minuten.
Nogmaals niks harder gereden want ik reed al op de snelweg 100 dus verbruik bleef hetzelfde.
Het was ongelooflijk...meteen naar de 74 kwh en daar bleef hij op...nog nooit gezien.
25% naar 42% in 12 minuten
Hmm.. ik hoop op iets onschuldigs, maar we gaan het zien. Hij heeft afgelopen weekend heerlijk in de regen gestaan, dus als hij lekt dan moet het zichtbaar zijnjoepie de p schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:55:
[...]
Oei. Dat doet me denken aan de eerste generatie Renault Scenic. Die had last van storingen in het elektrische circuit a.g.v. intredend hemelwater in de portieren. Meer dan eens een Fransoos gezien die bij een tolpoortje in de regen het raam niet meer naar boven kreeg.
Heb ik ook af en toe last van, inderdaad onhandig geklooi, ben er nog niet mee naar de dealer geweest, dus ben benieuwd wat er bij jou uitkomt.Bitaktus19 schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:54:
Bijzonder.
Beetje zoeken en ik vond nog iets in de manual wat we kunnen proberen:Coocoocachoo schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:59:
[...]
Heb ik ook af en toe last van, inderdaad onhandig geklooi, ben er nog niet mee naar de dealer geweest, dus ben benieuwd wat er bij jou uitkomt.
Als de elektrisch bedienbare ruit niet
goed werkt, kan de elektrische ruitbediening
als volgt worden gereset:
1. Zet de toets POWER (start) in
stand ON.
2. Sluit de portierruit en houd de
schakelaar van de ruit nog minstens
1 seconde omhoog nadat de
ruit volledig gesloten is.
(5-24 van de manual)
hmm...interessant, voor mijn gevoel heb ik dat al vaker gedaan (als hij tegensputtert maar gewoon de knop omhoog houden tot ver na hij omhoog is), maar stiekem duurt een seconde best lang, dus waarschijnlijk ben ik altijd eerder gestopt.Bitaktus19 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:36:
[...]
Beetje zoeken en ik vond nog iets in de manual wat we kunnen proberen:
Als de elektrisch bedienbare ruit niet
goed werkt, kan de elektrische ruitbediening
als volgt worden gereset:
1. Zet de toets POWER (start) in
stand ON.
2. Sluit de portierruit en houd de
schakelaar van de ruit nog minstens
1 seconde omhoog nadat de
ruit volledig gesloten is.
(5-24 van de manual)
Heb jij dit al gedaan?
Ga ik later vandaag proberen. Laat het wel even weten.Coocoocachoo schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:38:
[...]
hmm...interessant, voor mijn gevoel heb ik dat al vaker gedaan (als hij tegensputtert maar gewoon de knop omhoog houden tot ver na hij omhoog is), maar stiekem duurt een seconde best lang, dus waarschijnlijk ben ik altijd eerder gestopt.
Heb jij dit al gedaan?
Ben benieuwd naar ervaringen met deze work-around als het een stukje kouder is.Ferry34 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:02:
[...]
Ik deed t 5-10 minuten.
Nogmaals niks harder gereden want ik reed al op de snelweg 100 dus verbruik bleef hetzelfde.
Het was ongelooflijk...meteen naar de 74 kwh en daar bleef hij op...nog nooit gezien.
25% naar 42% in 12 minuten
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Cool om te horen. Had je de HUD geweigerd of is de HK gewoon erin gekomen? (wat ik hier en daar heb opgepikt dat dat toch gewoon is gebeurd)[BoSS] schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:54:
[...]
Mijn DynamicPlusLine met HK is inmiddels geproduceerd (+VIN) en staat op de kade in Pyeongtaek te wachten op verscheping richting Rotterdam of Antwerpen.
Besteld in april máár de dealer had deze (in andere kleur) al in bestelling staan sinds januari. Ik begrijp van de dealer dat tot het productiemoment een order nog te wijzigen is zonder impact op de levertijd. Ze zijn dan wel verplicht om hem af te nemen.
Ik heb net een update gehad over mijn mineral blue dynamicplusline met gedwongen HUD, besteld mei net als jou uit een actieve bestelling van de dealer.
"De nieuwe verwachte binnenkomstdatum is rond 24 november 2022."
"Die datum wordt nu gegeven in het Kia systeem. Staat momenteel op 28/11/22. Datum is niet exact."
Voelt alsof er een productie is ingestart, of dat hij op de boot wacht maar dan een maand langer nodig heeft dan normaliter die boten gaan. Geen VIN nummer gehoord.
Opvallend dat de batterijverwarming dus alleen werkt als de SOC>35% is. Dat vind ik een te hoog percentage, dan wil ik helemaal nog niet laden. Stel dat je dat wel zou doen dan krijg je toch na 30-35% dat de laadsnelheid weer in zakt.glas86 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:11:
Dit haal ik van de Kia site m.b.t. de batterijverwarming:
[Afbeelding]
Edit
[ Voor 99% gewijzigd door Ferry34 op 19-09-2022 20:56 ]
Hoe werkt trouwens de navigatie als je een rit wil rijden die groter is dan je acculading? Ik wilde het vanavond testen door naar Parijs te navigeren. Na de melding dat de rit te lang is voor de acculading kan je tussenpunten toevoegen maar dat scherm begint bij de dichtsbijzijnde laadpalen en niet laadpalen wanneer je ongeveer zou moeten willen laden.
Iemand daar ervaring mee hoe je onderweg dan eenvoudig tussenpunten voor laden kan, laten bij voorkeur, toevoegen?
Iemand daar ervaring mee hoe je onderweg dan eenvoudig tussenpunten voor laden kan, laten bij voorkeur, toevoegen?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb leverdatum week 26 2023. 3 weken geleden besteld.tobotje schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:00:
Geen ervaring mee. Gebruik voor een indicatie van de laadmogelijkheden onderweg meestal ABRP of andere app. Kia navigatie dan alleen voor de hoofdroute. De planning van het laden is bij mij afhankelijk van diverse factoren, die je kunt samenvatten met: als je er aan toe bent. Na een paar uur rijden wordt het tijd voor een break en dan gelijk maar even laden. Parijs is redelijk dicht bij dus normaal zou één laadstop kunnen volstaan maar wordt dan wellicht 2 korte laadstops.mkleinman schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:45:
Hoe werkt trouwens de navigatie als je een rit wil rijden die groter is dan je acculading? Ik wilde het vanavond testen door naar Parijs te navigeren. Na de melding dat de rit te lang is voor de acculading kan je tussenpunten toevoegen maar dat scherm begint bij de dichtsbijzijnde laadpalen en niet laadpalen wanneer je ongeveer zou moeten willen laden.
Volgens mij is dit een bekend probleem van de Kia navigatie. Ik meen gelezen te hebben dat mensen zoiets via de app wel voor elkaar kregen en dan vervolgens de route naar de auto toesturen.mkleinman schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:45:
Grappig om te lezen, ik heb dat gedoe met die ramen ook. Ga straks eens proberen te resetten.
Apple CarPlay werkt bij mijn mobiel (bekabeld) soms wel en soms niet. Bij mijn vriendin haar mobiel werkt het altijd. Dan zal het wel aan mijn connector liggen toch? Hij laadt wel op maar maakt geen verbinding als ik hem aansluit.
Apple CarPlay werkt bij mijn mobiel (bekabeld) soms wel en soms niet. Bij mijn vriendin haar mobiel werkt het altijd. Dan zal het wel aan mijn connector liggen toch? Hij laadt wel op maar maakt geen verbinding als ik hem aansluit.
Wat je veel leest is een combinatie: men gebruikt (bijvoorbeeld) ABRP of ChargeMap of de ANWB app om vooraf een route te plannen. Vervolgens gebruik je gewoon de interne navigatie om te navigeren, waarbij je de laadpunten onderweg invoert of gewoon aandoet. Je kunt ook de interne navigatie gebruiken om bijvoorbeeld bij 30% accu eens vooruit te kijken naar mogelijke laadpunten op de route. Op de meeste Europese snelwegen werkt dat gewoon goed.mkleinman schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:45:
Er zijn nog wat mogelijkheden, sommige simpel, sommige wat complexer. Allemaal hebben ze één ding gemeen: het is altijd een combinatie van apps.
Overigens: onderweg over de duitse of nederlandse snelwegen hoef je helemaal niets te plannen. Bij 20% capaciteit rij je gewoon het dichtsbijzijnde benzinestation binnen en gaat laden. Zijn de laadpalen allemaal bezet, dan ga je naar de volgende. Werkte voor mij op weg naar Zwitserland. Ik had me helemaal suf gepland, maar uiteindelijk deed ik een brandstofauto na en dat werkte uitstekend
@multikoe Ja, in Duitsland gaat dat goed. Had dezelfde ervaring op weg naar Zweden; voor de eerste dag alles gepland, maar al na de eerste laadstop heb ik dat losgelaten. Gewoon telkens als je de benen even wil strekken (1½ - 2 uur) aan de lader hangen. Die is er dan ‘altijd’. Hoeft ook niet meteen naar 80% maar gewoon zolang als je even loopt en wat drinkt en naar de WC gaat. Je rijdt ‘m zo op een dag nooit leeg, mits ‘vol’ begonnen.
Maar zoiets moet je in Frankrijk niet uithalen. We zitten daar nu en je vraagt je werkelijk af wanneer ze hier wakker worden en aan het e-rijden gaan beginnen. Er zijn hier werkelijk talloze plaatsen en dorpen waar je gewoon helemaal nix kunt vinden. Zelfs geen langzame paal!
Die Fransen zullen straks een flinke inhaalrace moeten maken. Dan gaat die transitie niet zo geleidelijk als bij ons (en in Dld?). Dan komen ze nog voor verrassingen te staan. Onder andere met verzwaring van het net, want als je al die bovengrondse palen met kabels hier ziet. Voordeel is dan mss wel dat ze er minder voor hoeven graven?
Maar zoiets moet je in Frankrijk niet uithalen. We zitten daar nu en je vraagt je werkelijk af wanneer ze hier wakker worden en aan het e-rijden gaan beginnen. Er zijn hier werkelijk talloze plaatsen en dorpen waar je gewoon helemaal nix kunt vinden. Zelfs geen langzame paal!
Die Fransen zullen straks een flinke inhaalrace moeten maken. Dan gaat die transitie niet zo geleidelijk als bij ons (en in Dld?). Dan komen ze nog voor verrassingen te staan. Onder andere met verzwaring van het net, want als je al die bovengrondse palen met kabels hier ziet. Voordeel is dan mss wel dat ze er minder voor hoeven graven?
[ Voor 18% gewijzigd door Hippe Lip op 20-09-2022 11:11 ]
<John O`Mill>
Wij zijn net terug uit Frankrijk.Hippe Lip schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:08:
@multikoe Ja, in Duitsland gaat dat goed. Had dezelfde ervaring op weg naar Zweden; voor de eerste dag alles gepland, maar al na de eerste laadstop heb ik dat losgelaten. Gewoon telkens als je de benen even wil strekken (1½ - 2 uur) aan de lader hangen. Die is er dan ‘altijd’. Hoeft ook niet meteen naar 80% maar gewoon zolang als je even loopt en wat drinkt en naar de WC gaat. Je rijdt ‘m zo op een dag nooit leeg, mits ‘vol’ begonnen.
Voor algemene acceptatie, zullen ze daar iets aan de prijs moeten gaan doen.
In onze regio stonden een paar AC palen. Maar allemaal voor 4 euro per uur.
Met de 1 fase Niro is dat niet te doen.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Hm, ik heb andere ervaaringen met Frankrijk. Ben afgelopen maanden onder andere in Normandië geweest en net boven Parijs.driel24 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:02:
[...]
Wij zijn net terug uit Frankrijk.
Voor algemene acceptatie, zullen ze daar iets aan de prijs moeten gaan doen.
In onze regio stonden een paar AC palen. Maar allemaal voor 4 euro per uur.
Met de 1 fase Niro is dat niet te doen.
Bij de meeste AC laders golden daar de volgende tarieven (Shell Recharge):
€0.19 per kWh
plus
€0.01 per minuut.
Dan zou je met 1 fase (3,7kWh) uitkomen op nog geen anderhalve euro. Is dus ook nog eens erg regio-afhankelijk?
:fill(white):strip_exif()/f/image/glr2PzVGZsMeXkTFDfsXA5w7.png?f=user_large)
Vandaag kreeg ik deze op de snelweg... na powercycle van de auto weer verdwenen en in de rit daarna (van een uur) niet meer terug gezien...
Iemand deze al eens gehad?
Lees dezelfde krant, maar had deze even gemist. Superleuk stukje. Artikel zit niet achter de paywall.Marcva schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:03:
In NRC een recentie van de Niro EV. In de kenmerkende stijl van Bas van Putten
Daklast is 100 kg, maar volgens mij heeft nog niemand passende dragers gevonden. Ik heb begrepen dat de dragers van voorgaande modellen niet passen.slordervos schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:10:
Weet iemand of er dakdragers kunnen op de 2023 Niro EV ?
Maar dit is veelal toch een kwestie van een aantal maanden wachten, dan komen de dakdrager fabrikanten gewoon met dragers op de markt voor een model. De vraag is alleen hoeveel maanden... (zou fijn zijn dat ze juni volgend jaar er zijn ivm vakantie met de EVTCMR schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:17:
[...]
Lees dezelfde krant, maar had deze even gemist. Superleuk stukje. Artikel zit niet achter de paywall.
Ik had nog geinformeerd bij een leverancier voor dakdragers: zie antwoord hieronder:Griffin schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:44:
[...]
Maar dit is veelal toch een kwestie van een aantal maanden wachten, dan komen de dakdrager fabrikanten gewoon met dragers op de markt voor een model. De vraag is alleen hoeveel maanden... (zou fijn zijn dat ze juni volgend jaar er zijn ivm vakantie met de EV)
"Thule en Atera hebben deze auto nog niet in de lijst staan, Aguri en Yakima/ProRack wel.
We kunnen u dan ook dakdragers van Aguri en Yakima/ProRack leveren (deze passen ook op de vorige Niro)
Aguri: https://www.dakdragerwink...eerde-railing-vanaf-2016/
ProRack: https://www.dakdragerwink...r-suv-2016-ev-incl-sloten
Yakima: https://www.dakdragerwink...niro-vanaf-2016-flushbar/
https://www.dakdragerwink...anaf-2016-flushbar-black/
Mocht u een van bovenstaande dakdragers willen bestellen, wilt u dan bij het opmerkingenveld in de winkelwagen vermelden dat het het nieuwe 2022 model gaat."
Ik moet zeggen ben net weer terug uit Frankrijk en het gaat nu wel hard met snelladers. Diverse supermarkten (Carrefour, Lidl) plaatsen snelladers (120/175kW) en ook Total is begonnen om zijn benzinestations te voorzien van snelladers. Enige wat nu wel al een probleem was op een normale groene zaterdag was dat er laadfiles waren op de route du soleil.Hippe Lip schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:08:
Ik heb vanochtend een test gedaan met mijn MY22 om te kijken wat de batterij temperatuur doet met sport modus. Weggereden van huis en na 10 minuten sport modus ingeschakeld en de temperatuur van de batterij in de gaten gehouden door middel van een BT dongle en EV Notify. Eigenlijk alleen maar snelweg gereden met ACC aan met een snelheid tussen de 100-120 km/h. Op het einde van de rit ook nog even wintermodus aangezet maar dat maakte niet echt een verschil zo te zien.DonJuape schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:47:
[...]
Ben benieuwd naar ervaringen met deze work-around als het een stukje kouder is.
Ik heb uiteindelijk niet aan de snellader gestaan maar gezien de temperatuur verschillen van de batterij is het denk ik niet echt een work arround om sneller te kunnen laden aan de snellader schat ik zo in.
Boeiend.rubke81 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:06:
[...]
Ik heb vanochtend een test gedaan met mijn MY22 om te kijken wat de batterij temperatuur doet met sport modus. Weggereden van huis en na 10 minuten sport modus ingeschakeld en de temperatuur van de batterij in de gaten gehouden door middel van een BT dongle en EV Notify. Eigenlijk alleen maar snelweg gereden met ACC aan met een snelheid tussen de 100-120 km/h. Op het einde van de rit ook nog even wintermodus aangezet maar dat maakte niet echt een verschil zo te zien.
Ik heb uiteindelijk niet aan de snellader gestaan maar gezien de temperatuur verschillen van de batterij is het denk ik niet echt een work arround om sneller te kunnen laden aan de snellader schat ik zo in.
[Afbeelding]
Opvallend dat jouw batterijtemperatuur vrij hoog start (bij was het vanmorgen ca. 9,5graden) en nauwelijks op loopt. Start jij vanuit een relatief warme garage of uit een iets warmer deel van het land?
Ik had al 10 minuten gereden dus het zou kunnen dat mijn temperatuur daardoor al was opgelopen. Auto staat gewoon buiten en woon vlak bij Doetinchem.eltron schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:37:
[...]
Boeiend.
Opvallend dat jouw batterijtemperatuur vrij hoog start (bij was het vanmorgen ca. 9,5graden) en nauwelijks op loopt. Start jij vanuit een relatief warme garage of uit een iets warmer deel van het land?
Kun je dit nog eens doen en dan beginnen met Eco modus. Na een tien minuten constant rijden naar sport modus schakelen en constant blijven rijden. Benieuwd of er een verandering in temperatuur optreed.rubke81 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:06:
[...]
Ik heb vanochtend een test gedaan met mijn MY22 om te kijken wat de batterij temperatuur doet met sport modus. Weggereden van huis en na 10 minuten sport modus ingeschakeld en de temperatuur van de batterij in de gaten gehouden door middel van een BT dongle en EV Notify. Eigenlijk alleen maar snelweg gereden met ACC aan met een snelheid tussen de 100-120 km/h. Op het einde van de rit ook nog even wintermodus aangezet maar dat maakte niet echt een verschil zo te zien.
[Afbeelding]
Dat heb ik gedaan. Dus begonnen in Eco modus en na 10 minuten de eerste batterij temperaturen genoteerd en omgeschakeld naar Sport stand.multikoe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:42:
[...]
Kun je dit nog eens doen en dan beginnen met Eco modus. Na een tien minuten constant rijden naar sport modus schakelen en constant blijven rijden. Benieuwd of er een verandering in temperatuur optreed.
Dan begrjip ik je tabel verkeerd, daar staat overal "sport modus". Zie ik iets over het hoofd? Of moet ik die eerste temperatuur interpreteren als de temperatuur na een paar minuten op Eco modus?rubke81 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:06:
[...]
Dat heb ik gedaan. Dus begonnen in Eco modus en na 10 minuten de eerste batterij temperaturen genoteerd en omgeschakeld naar Sport stand.
Correct, zijn data begint na 10 minuten na de switch. De data ervoor zal wellicht een koudere accu laten zienmultikoe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:13:
[...]
Dan begrjip ik je tabel verkeerd, daar staat overal "sport modus". Zie ik iets over het hoofd? Of moet ik die eerste temperatuur interpreteren als de temperatuur na een paar minuten op Eco modus?
Excuses was misschien niet helemaal duidelijk maar ik ben om 5:55 wegreden vanuit huis op Eco modus. Om 06:04 heb ik de sportstand ingeschakeld en ook direct de eerste meting gedaan qua temperaturen.multikoe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:13:
[...]
Dan begrjip ik je tabel verkeerd, daar staat overal "sport modus". Zie ik iets over het hoofd? Of moet ik die eerste temperatuur interpreteren als de temperatuur na een paar minuten op Eco modus?
[ Voor 5% gewijzigd door rubke81 op 21-09-2022 10:31 ]
Meer mensen dat hun Niro ineens over de bandenspanning begint te miepen? Nu drie banden van de auto waarvan hij zegt lage bandenspanning... Zal door de lagere temp komen. Gekke is echter dat er geen reset optie op de Niro zit, dus is enige optie net iets meer wind in de banden pompen volgens mij...
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Dat is dan toch juist de bedoeling? Daar is die waarschuwing voor, ik merk ook dat mijn banden zachter zijn geworden (0.2 bar rondom minder t.o.v. het warmere weer). Binnenkort even een beetje bijpompen met de compressor.Damian schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:46:
Meer mensen dat hun Niro ineens over de bandenspanning begint te miepen? Nu drie banden van de auto waarvan hij zegt lage bandenspanning... Zal door de lagere temp komen. Gekke is echter dat er geen reset optie op de Niro zit, dus is enige optie net iets meer wind in de banden pompen volgens mij...
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Snap ik, maar ik vind 2.1 bar meer dan voldoende. Met alle auto's die ik heb gehad met TPMS sensoren kon je dan gewoon op reset drukken en klaar. Nu moet ik dus verplicht de banden oppompen om de melding weg te krijgen... Beetje vreemd.Arfman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:48:
[...]
Dat is dan toch juist de bedoeling? Daar is die waarschuwing voor, ik merk ook dat mijn banden zachter zijn geworden (0.2 bar rondom minder t.o.v. het warmere weer). Binnenkort even een beetje bijpompen met de compressor.
Ik heb van een collega gehoord dat hij zijn banden met stikstof laat oppompen. Kost wat, maar dan is de bandendruk blijkbaar een stuk minder onderhevig aan verandering als de buitentemperatuur fluctueert vergeleken met wanneer je de banden met lucht vult (ook al bestaat dat voor bijna 80% uit stikstof).Damian schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:49:
[...]
Snap ik, maar ik vind 2.1 bar meer dan voldoende. Met alle auto's die ik heb gehad met TPMS sensoren kon je dan gewoon op reset drukken en klaar. Nu moet ik dus verplicht de banden oppompen om de melding weg te krijgen... Beetje vreemd.
Temperatuur scheelt veel inderdaad, net als rijden.
Koud weer starten vs warm weer rijden kan zo 0.4 psi in zitten.
Koud weer starten vs warm weer rijden kan zo 0.4 psi in zitten.
Kan je bij een band die stikstof bevat wel lucht erbij blazen in geval van nood? Wat zou de reden zijn dat automerken dit niet standaard doen, zeker bij EV`s. Is dat puur en alleen een kostenplaatje?richy3908 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:58:
[...]
Ik heb van een collega gehoord dat hij zijn banden met stikstof laat oppompen. Kost wat, maar dan is de bandendruk blijkbaar een stuk minder onderhevig aan verandering als de buitentemperatuur fluctueert vergeleken met wanneer je de banden met lucht vult (ook al bestaat dat voor bijna 80% uit stikstof).
Ik denk dat dat kul is. Temperatuuruitzettingscoefficient is voor alle (ideale) gassen gelijk. Nu zijn lucht en stikstof geen ideale gassen maar heel veel verschil zal er niet tussen deze twee gassen zitten met 80% stikstof in (droge) lucht. Het is wel zo dat stikstofmoleculen groter zijn dan zuurstofmoleculen en er is dus wellicht heel iets minder permeatie door de band.richy3908 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:58:
[...]
Ik heb van een collega gehoord dat hij zijn banden met stikstof laat oppompen. Kost wat, maar dan is de bandendruk blijkbaar een stuk minder onderhevig aan verandering als de buitentemperatuur fluctueert vergeleken met wanneer je de banden met lucht vult (ook al bestaat dat voor bijna 80% uit stikstof).
Dat kun jij wel genoeg vinden, echter raad Kia 2.5 bar aan. Heeft vast ook te maken met het hogere gewicht van deze auto. 2.1 is te zacht, slecht voor verbruik en slijtage.Damian schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:49:
[...]
Snap ik, maar ik vind 2.1 bar meer dan voldoende. Met alle auto's die ik heb gehad met TPMS sensoren kon je dan gewoon op reset drukken en klaar. Nu moet ik dus verplicht de banden oppompen om de melding weg te krijgen... Beetje vreemd.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik zet ze op 2.8 bar, 2.5 is ook te zacht. Niet alleen voor verbruik ook slijtage en rolweerstand.Arfman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:07:
[...]
Dat kun jij wel genoeg vinden, echter raad Kia 2.5 bar aan. Heeft vast ook te maken met het hogere gewicht van deze auto. 2.1 is te zacht, slecht voor verbruik en slijtage.
Dit verschilt per band dus vreemd dat KIA daar een advies in geeft...Arfman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:07:
[...]
Dat kun jij wel genoeg vinden, echter raad Kia 2.5 bar aan. Heeft vast ook te maken met het hogere gewicht van deze auto. 2.1 is te zacht, slecht voor verbruik en slijtage.
Ik maak er straks wel 2.2 van, kijken offie dan weer blij is
Dat klopt, maar iets meer is wel beter dan iets minder als vuistregel. Band is leidend, zou ook erop moeten staan.Damian schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:12:
[...]
Dit verschilt per band dus vreemd dat KIA daar een advies in geeft...
Ik maak er straks wel 2.2 van, kijken offie dan weer blij is
De band is niet leidend, de bandendruk is afhankelijk van het type auto. (En belading)Vaevictis_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:14:
[...]
Dat klopt, maar iets meer is wel beter dan iets minder als vuistregel. Band is leidend, zou ook erop moeten staan.
Ja, je kan er lucht bij blazen. De reden waarom automerken dit niet doen is omdat het onzin is.glas86 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:58:
[...]
Kan je bij een band die stikstof bevat wel lucht erbij blazen in geval van nood? Wat zou de reden zijn dat automerken dit niet standaard doen, zeker bij EV`s. Is dat puur en alleen een kostenplaatje?
Er is al een discussie over stikstof: Nut van stikstof in je banden
Ik denk dat de vorige auto's indirecte TPMS hadden: die kijken naar het verschil in rotatiesnelheid. Wanneer een band leeg loopt zal die sneller gaan draaien. Bij het wisselen van banden of na bijpompen moet je dat resetten.Damian schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:49:
[...]
De e-niro gebruikt direkte sensors, die meten de druk in de band en geven dat door. Wanneer die te laag is moet je de band oppompen.
Had het vorige week op de band linksachter, de overige drie (nog) niet op dat moment.Damian schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:49:
[...]
Even langs de pomp gereden en alle vier (zo goed als koud, paar honderd meter van de locatie waar ik was zit een benzinepomp) op 2.5 bar gezet (staat ergens op een sticker), waarbij ze voor oppompen wisselend tussen 2.1 en 2.3 zaten.
Hoe gek het ook klinkt, bij wegrijden had ik bijna direct het idee in een andere auto te rijden, nog niet eerder zoveel positief verschil gemerkt na het oppompen van een paar banden.
Heb je de bandenspanning al gecontroleerd met een aparte drukmeter?Damian schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:46:
Een reset zal niets oplossen, de bandenspanning wordt er niet hoger van.
Ik zou het heel vreemd vinden als je een waarschuwing voor te lage spanning op kan lossen met een reset. Het waarschuwingsniveau verlaag je er niet mee en als je de bandenspanning ook niet verhoogd dan -moet- die waarschuwing gewoon terugkomen.Damian schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:49:
[...]
Ook is 2.1 bar voor een zware EV zoals de e-Niro gewoon erg laag. Het advies is 2.5 bar.
Zo raar is dat toch niet? Doe ik bij mijn T-Roc ook. Als die een melding geeft dan breng ik de banden op spanning en druk ik op reset. Moet ik ook altijd doen na de bandenwissel. Dat ziet het systeem als een nul meting. Althans dat is mijn interpretatie. Misschien zitten er nog verschillen tussen diverse bandenspanningsystemen? Je hebt ze met sensoren maar ook die op basis van het ABS systeem werken.multikoe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:26:
[...]
Ik zou het heel vreemd vinden als je een waarschuwing voor te lage spanning op kan lossen met een reset. Moet ik overigens ook altijd doen als de winterbanden er weer onder gaan. Het waarschuwingsniveau verlaag je er niet mee en als je de bandenspanning ook niet verhoogd dan -moet- die waarschuwing gewoon terugkomen.
Ook is 2.1 bar voor een zware EV zoals de e-Niro gewoon erg laag. Het advies is 2.5 bar.
Hmmm...glas86 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:49:
[...]
Zo raar is dat toch niet? Doe ik bij mijn T-Roc ook. Als die een melding geeft dan breng ik de banden op spanning en druk ik op reset. Moet ik ook altijd doen na de bandenwissel. Dat ziet het systeem als een nul meting. Althans dat is mijn interpretatie. Misschien zitten er nog verschillen tussen diverse bandenspanningsystemen? Je hebt ze met sensoren maar ook die op basis van het ABS systeem werken.
Ik ging er van uit dat het een veiligheidssysteem is, dat de bestuurder (elke bestuurder) waarschuwt als de bandenspanning onder een bepaald, vast, niveau komt. Een te lage bandenspanning zorgt voor hogere temperaturen en minder grip dus het is hetzelfde als de waarschuwing voor een te laag oliepeil.
Het kan ook zijn dat het een systeem is dat uitsluitend afgaat als de banden een bepaalde hoeveelheid druk hebben verloren (dus relatief). Dat betekent inderdaad dat een reset het referentieniveau opnieuw instelt en afgaat als de druk daar (bijvoorbeeld) 0.2 bar onder komt.
Nu ik er over nadenk is het eerste systeem problematisch omdat de adviesdruk ook afhangt van het type band. Het tweede systeem is problematisch omdat dat drukverschil niet door de gebruiker bepaald kan worden.
Volgens mij hebben heel veel merken dat laatste idd, dus gewoon omwentelingen meten en bij een afwijking gaan 'piepen'. Ook na winterwissel gaat mijn auto mij altijd 'waarschuwen'glas86 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:49:
[...]
Zo raar is dat toch niet? Doe ik bij mijn T-Roc ook. Als die een melding geeft dan breng ik de banden op spanning en druk ik op reset. Moet ik ook altijd doen na de bandenwissel. Dat ziet het systeem als een nul meting. Althans dat is mijn interpretatie. Misschien zitten er nog verschillen tussen diverse bandenspanningsystemen? Je hebt ze met sensoren maar ook die op basis van het ABS systeem werken.
En met de systemen die op omwentelingen meten zullen dan dus geen luchtdruk per band aangeven zoals onze Kia, maar alleen een melding geven wanneer het verschil te groot wordt en er bij één van de banden dus een afwijkende spanning is.maharens schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:07:
[...]
Volgens mij hebben heel veel merken dat laatste idd, dus gewoon omwentelingen meten en bij een afwijking gaan 'piepen'. Ook na winterwissel gaat mijn auto mij altijd 'waarschuwen'
Het gaat in dit geval werkelijk om drukmeters op de ventielen (TPMS systeem)maharens schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:07:
[...]
Volgens mij hebben heel veel merken dat laatste idd, dus gewoon omwentelingen meten en bij een afwijking gaan 'piepen'. Ook na winterwissel gaat mijn auto mij altijd 'waarschuwen'
Wellicht een gekke vraag… ik las op dit forum dat een aantal mensen met een lege 12v batterij zijn komen staan. Op vakantie gebruik ik tijdens de rit vaak een 12v koelbox. Kun je deze gebruiken in de Niro ev tijdens het rijden?
De 12V accu wordt tijdens het rijden zowiezo opgeladen, dus de koelbox onderweg aan is geen probleem. Als je de koelbox ook bij stilstand aan wil houden, dan kun je de auto in "Utility mode" zetten (zie handleiding, pagina 1-60).Midaz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:49:
Wellicht een gekke vraag… ik las op dit forum dat een aantal mensen met een lege 12v batterij zijn komen staan. Op vakantie gebruik ik tijdens de rit vaak een 12v koelbox. Kun je deze gebruiken in de Niro ev tijdens het rijden?
Die 12V accu is berucht om zijn lage capaciteit, dus ik zou eigenlijk ten alle tijde vermijden daar iets van een apparaat op te laten draaien als de auto uit staat.
De mijne miept niet, maar de bandenspanning is wel lager dan de aanbevolen stand.Damian schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:46:
En dat is wat mij betreft een logische ontwikkeling als de buitentemperatuur weer dalende is. Blijkbaar zit de stand (2,3) bij mij nog binnen de bandbreedte, maar ik houd toch liever 2,6 aan.
2,1 is gewoon gevaarlijk, kost meer verbruik en dus ook range.Damian schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:49:
[...]
behalve het risico op ongelukken ben je ook nog eens extra aansprakelijk, en terecht als jij dit risico expres neemt.
zie (o.a.): https://www.centraalbehee...oende-profiel-en-spanning
Mijn auto staat momenteel bij de schadeherstel voor een klein pietluttig deukje aan de onderkant van de passagiersdeur.Midaz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:49:
Ik heb die beste gasten, toen ze m'n auto kwamen omruilen voor een VW Passat Benzine (sjonge wat is dat weer wennen) verteld dat ze de auto ook op het contact moeten zetten ivm het ontladen van de 12V batterij
En ja hoor .. de gehele dag pingeltjes op mijn app dat de deuren open zijn en aan de eind van de dag een warning op de 12V batterij.
Laat die gast me nu een dag later bellen om te vertellen dat het wat langer duurt. Kon ik hem nog een keer vertellen dat ie de auto op het contact moet zetten ... Inmiddels is alles in de app weer ok ..
Dus .. .zolang je rijdt hoef je je niet druk te maken over je 12V
There are no secrets, only information you do not yet have
Ik neem aan dat je hier de utility modus bedoelt?zeroday schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:52:
[...]
Mijn auto staat momenteel bij de schadeherstel voor een klein pietluttig deukje aan de onderkant van de passagiersdeur.
Ik heb die beste gasten, toen ze m'n auto kwamen omruilen voor een VW Passat Benzine (sjonge wat is dat weer wennen) verteld dat ze de auto ook op het contact moeten zetten ivm het ontladen van de 12V batterij
En ja hoor .. de gehele dag pingeltjes op mijn app dat de deuren open zijn en aan de eind van de dag een warning op de 12V batterij.
Laat die gast me nu een dag later bellen om te vertellen dat het wat langer duurt. Kon ik hem nog een keer vertellen dat ie de auto op het contact moet zetten ... Inmiddels is alles in de app weer ok ..
Was dat maar waar ..glas86 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:40:
[...]
Ik neem aan dat je hier de utility modus bedoelt?
Maar goed, volgens mij gaat alles wel goed.
Ben benieuwd in welke kleur die straks terug komt <proest>
Was deze Niro EV gebruikersreview al geplaatst?
https://www.autoweek.nl/r...ewsalert&utm_medium=email
https://www.autoweek.nl/r...ewsalert&utm_medium=email
Dank voor de reactie. Gerustgesteld.multikoe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:04:
[...]
De 12V accu wordt tijdens het rijden zowiezo opgeladen, dus de koelbox onderweg aan is geen probleem. Als je de koelbox ook bij stilstand aan wil houden, dan kun je de auto in "Utility mode" zetten (zie handleiding, pagina 1-60).
Die 12V accu is berucht om zijn lage capaciteit, dus ik zou eigenlijk ten alle tijde vermijden daar iets van een apparaat op te laten draaien als de auto uit staat.
Nu alleen nog maanden wachten op de EV
Ik hoor net van een vriend van me die een EV6 heeft gekocht dat de prijsverhogingen zijn verplaatst van oktober naar december. Reden is dat Tesla de levertijd van zijn modellen verkort en best wat mensen de koop annuleren.
[ Voor 4% gewijzigd door Morpheus2003 op 22-09-2022 19:16 ]
@zerodayzeroday schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:52:
[...]
Mijn auto staat momenteel bij de schadeherstel voor een klein pietluttig deukje aan de onderkant van de passagiersdeur.
Dan hoop ik voor je dat het niet langer duurt omdat ze de auto niet meer konden starten (omdat de accu leeg was)! Dat zou me nl niet verbazen. Ze hebben ‘m dan óf aan de lader gehangen, óf zijn erachter gekomen dat ze er een nieuwe accu in moesten zetten?
Houd de boel de komende maanden maar eens in de gaten. Al je binnenkort vaker last krijgt van een snel leeglopende accu (portier iets te lang open laten of zo), dan heeft dat de oorsprong bij dat schadeherstelbedrijf. Als de accu namelijk onder een bepaald niveau komt (dacht iets van 10 Volt), dan heeft die onherstelbare schade. De capaciteit neemt af (hoe ver hangt af van hoe ver ontladen en hoe lang in die toestand) en in sommige gevallen is er een cel kaduuk. Dat hoef je niet meteen te merken, maar je krijgt wel na verloop van tijd steeds vaker klachten over je accu.
Ik ben benieuwd.
<John O`Mill>
Alleen eigenlijk de eerste dag gezien dat de batterij op Warning stond. De afgelopen 2 dagen flink veel notificaties over de deuren, maar de batterij was weer OK ..Hippe Lip schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:26:
[...]
@zeroday
Dan hoop ik voor je dat het niet langer duurt omdat ze de auto niet meet konden starten (omdat de accu leeg was)! Dat zou me nl niet verbazen. Ze hebben ‘m dan óf aan de lader gehangen, óf zijn erachter gekomen dat ze er een nieuwe accu in moesten zetten?
Houd de boel de komende maanden maar eens in de gaten. Al je binnenkort vaker last krijgt van een snel leeglopende accu (portier iets te lang open laten of zo), dan heeft dat de oorsprong bij dat schadeherstelbedrijf. Als de accu namelijk onder een bepaald niveau komt (dacht iets van 10 Volt), dan heeft die onherstelbare schade. De capaciteit neemt af (hoe ver hangt af van hoe ver ontladen en hoe lang in die toestand) en in sommige gevallen is er een cel kaduuk. Dat hoef je niet meteen te merken, maar je krijgt wel na verloop van tijd steeds vaker klachten over je accu.
Ik ben benieuwd.
Maar we houden het in de gaten. Is een Leasebak, dus als er wat mis in . .hop .. naar de garage ..
;-)
Wet van Murphy: Die 12V accu zal slechter worden en sneller opgeven. Dat opgeven gaat gebeuren op momenten dat je het precies niet kunt gebruiken. Ik zou hem dus zeer strak in de gaten houden. Je zou kunnen overwegen om voor een paar tientjes een jumpstarter te kopen, waarmee je je auto weer kunt starten als de 12V accu leeg is.zeroday schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:57:
[...]
Alleen eigenlijk de eerste dag gezien dat de batterij op Warning stond. De afgelopen 2 dagen flink veel notificaties over de deuren, maar de batterij was weer OK ..
Maar we houden het in de gaten. Is een Leasebak, dus als er wat mis in . .hop .. naar de garage ..
;-)
Ja, dat lijkt leuk zo’n lease, maar wie betaalt bepaalt. Ervaring hier heeft meermalen bewezen dat de garage de accu ‘doormeet’ en zegt dat die nog goed is (en dus niet vervangen wordt), maar dat je er in de praktijk toch regelmatig problemen mee hebt. Ik verwacht niet dat je leasemaatschappij dan opeens de genereuze makker uit gaat hangen en de accu op hun kosten gaat vervangen omdat jij dat graag wil, terwijl de garage zegt dat de accu in orde is…zeroday schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:57:
[...]
Alleen eigenlijk de eerste dag gezien dat de batterij op Warning stond. De afgelopen 2 dagen flink veel notificaties over de deuren, maar de batterij was weer OK ..
;-)
<John O`Mill>
Ik ga hier niet verder op in maar heb dit al zo ontzettend vaak in dit topic besproken.mkleinman schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:45:
Het is absurd maar zoek maar even want ik heb een soort van workaround gepost in dit topic.
Ik heb altijd meer vragen dan antwoorden na zo'n testglas86 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:49:
Leuk artikel om te lezen:
https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh
- Hebben ze een rondje kunnen vinden in Nederland waar je een uur lang 130 km/h kunt rijden?
- Ze noemen twee temperaturen, dat is verwarrend. Want hebben ze de 100 km/h test dan overdag en de 130 km/h test 's avonds gedaan? Of hebben ze de testen op hetzelfde tijdstip gedaan. Dat is best belangrijk want het verbruik hangt ook erg sterk af van de buitentemperatuur.
Los van dat: het verschil in verbruik verbaast me niet.
Leuk weetje: Gerekend met 0,70 ct/kWh scheelt dat meer dan vijf euro per 100 km (24 kWh-16 kWh=8 kWh).
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/KNWGa4aARdjIAjq02X1KYLQ9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iWWgdhXv1ny6uSlkvDKoIsGU.jpg?f=fotoalbum_large)