• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:41
DutchVik schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:35:
[...]

Begin mei besteld. Toen werd er beloofd voor de kerst.
DPL met Harman Kardon of met HUD?

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:37
Ik zit hier ook al te twijfelen aan de opgegeven datum van november die nu in het systeem zou staan. is het niet zo dat de auto dan al bijna op de boot moet staan? Hoe lang duurt het transport al met al?

Ik hoop natuurlijk dat hij in november komt!

• glas86
monica66 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:36:
Ik zit hier ook al te twijfelen aan de opgegeven datum van november die nu in het systeem zou staan. is het niet zo dat de auto dan al bijna op de boot moet staan? Hoe lang duurt het transport al met al?

Ik meen ergens gelezen te hebben een week of vier. Maar dat is afhankelijk van de route die ze afleggen. Ik lees in het EV6 topic regelmatig dat deze route nog weleens veranderd dan dat het schema aangeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 13-09-2022 13:38 ]

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09-2025
DutchVik schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:35:
[...]

Begin mei besteld. Toen werd er beloofd voor de kerst.
De mijne is inderdaad ook verschoven, nu naar februari (was eerst september, toen november en nu dus februari). Maar nog steeds geen garanties dat februari gehaald gaat worden. Bestelling gedaan begin maart dus we naar richting een vol jaar….

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57
Hanjoo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:03:
Gisterenmiddag bij de dealer geweest. DynamicPlusLine met HUD staat nog steeds in order. De losdatum is verschoven van eind september naar medio december a.s. Auto besteld begin maart 2022.
Dat is geen leuk nieuws, temeer omdat ik lees dat in het Verenigd Koninkrijk zo'n beetje iedereen die in mei besteld had, inmiddels z'n auto wel heeft, ongeacht welk uitrustingsniveau. Wij hebben 31 mei besteld, en nog steeds geen bouwdatum (en ook geen enkele reactie meer van de dealer, die twee weken geleden de volgende dag meteen zou terugbellen om de status door te geven...).

Het is wel om een beetje moedeloos van te worden. Maar ja, #eerstewereldprobleem.

• monica66
ChiMan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:28:
Voor degene die de nieuwe DynamicPlusLine hebben of krijgen, welke optie heeft jouw voorkeur, de Harman Kordon audio systeem of Heads Up Display (los van levering auto)?
Wij horen het verschil in geluidskwaliteit waarschijnlijk toch niet, dus hadden een voorkeur voor een HUD. Dat was natuurlijk in combinatie met een eerdere levering.

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
glas86 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:36:
[...]

DPL met Harman Kardon of met HUD?
HUD

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-01 11:56
DutchVik schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:32:
Zojuist mijn dealer gesproken stern in dit geval, bestelling dpl verschoven naar eind januari 2023. Financieel een flinke tegenvaller.
Financieel vanwege lease?

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:20
monica66 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:36:

30-7 telefoontje: auto is gemaakt.
29-9 auto bij dealer
11-10 ophalen

Dus ja, dan moet hij al zo'n beetje gemaakt zijn.

Haters everywhere but I don’t really care

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:59
Ik probeer voor mijn nieuwe Kia Niro EV een mijn Kia account aan te maken maar krijg steeds de melding "registratie is mislukt, controleer je data en probeer het opnieuw"... Iemand enig idee?

• DunDave
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-11-2025
Weinig hoopgevende berichten m.b.t. levering DPL uitvoering. Ik heb de mijne eind april besteld (lease), ook maar aangegeven dat HUD ok is als dat er voor zorgt dat hij sneller geleverd wordt. De dealer (Breda) kan alleen maar zeggen "eind dit jaar". Mijn onderbuikgevoel zegt dat het dit jaar niet meer gaat worden. Maar goed, ik laat me graag verrassen.. :/

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:44

Arfman

Drome!

Vast. Ofwel lease van de zaak, dus hogere bijtelling, of private lease (kan zijn dat de regels mbt. subsidie volgend jaar strenger zijn, geen idee).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57
DunDave schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:36:
Weinig hoopgevende berichten m.b.t. levering DPL uitvoering.
Zojuist indicatie levering gekregen dat eind mei bestelde ExecutiveLine (indicatie levering toen: halverwege oktober), waarschijnlijk januari/februari 2023 gaat worden. En dan maar hopen dat alle beloofde features er nog op zitten (in Finland hebben ze V2L al laten vallen).

Zoals al eerder gemeld, lijkt het erop dat in het VK de Niro EV's met bootladingen binnenrollen, dus iets gaat er niet goed. Ben wel even klaar met deze toestand. Ik meld mij volgend jaar in deze topic weer... ;w

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:24

GerkeP

Vragen mag altijd........

2xdehelft schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:16:
Ik probeer voor mijn nieuwe Kia Niro EV een mijn Kia account aan te maken maar krijg steeds de melding "registratie is mislukt, controleer je data en probeer het opnieuw"... Iemand enig idee?
Adblockers, andere browser etc al geprobeerd?
Ik merk dat ik steeds vaker tegen dit soort meldingen aan loop met Firefox en Iceweazel als browser, vervolgens gaat het wel goed met Edge of Chrome.

GerkeP

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:12

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Vanochtend bericht gehad dat onze DPL met HK inmiddels is geproduceerd en op de kade staat! O+

Hadden eerder al een leverdatum van half november te horen gekregen (eerste schatting was half september) en dat lijkt redelijk te kloppen. In het EV6 leveringen topic zag ik dat de Morning Cornelia op 23-09 vertrekt naar Antwerpen - vermoedelijk gaat hij daar op.

Losdatum is dan 2 november en dan kan hij 2 weken later wel afgeleverd worden :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_aWw-RoMXaeh8ddmF-D-qppyu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wEeHsnhGpISHWlOBKYX55eH2.png?f=fotoalbum_large

PS: Hebben deze medio april besteld (op een productieslot dat al in januari is gereserveerd door de dealer als ik het goed heb). Volgens mij is de levering geen willekeur maar op basis van productieslot (en hebben de DynamicPlusLine en ExecutiveLine vertraging opgelopen door HK en HUD perikelen)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• DevC
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-12-2025
Vandaag mijn Niro EV ExecutiveLine, besteld op 7 maart, opgehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Id3dkV3pdZFVp7vTa1WqI-h4YSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whH9Z2Ydw5jdmtF69eWlKDpt.jpg?f=fotoalbum_large

• glas86
DevC schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:11:

[Afbeelding]
Veel rijplezier ik ben erg jaloers ;-)!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
DevC schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:11:

[Afbeelding]
Wat een plaatje!! Hoe zijn de eerste kilometers bevallen?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:20
Bert2000 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:23:
[...]

En dan blijven ze zeggen dat er geen domme vragen zijn >:)
Kan toch alleen maar goed zijn?

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-10-2025
Vandaag een lang gesprek met de dealer gehad, over mijn 1 april bestelde EV Dynamicplusline. Hij wist mij te vertellen, dat KIA Nederland momenteel ook geen informatie krijgt over levertijden. Pas als een chassisnummer bekend is, wordt de informatie doorgegeven.

Mij lijkt dus, dat al die mensen die beloftes hebben gehad van hun dealer over levering in november/december gewoon aan het lijntje worden gehouden door deze dealer. De problemen liggen blijkbaar niet bij de fabriek, maar bij de toeleveranciers.

Balen dit. Als ik dit op 1 april geweten had dan was mijn keuze waarschijnlijk anders geweest. KIA moet begrijpen dat informatie met een slechte boodschap beter is, dan geen informatie.

• glas86
tobotje schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:21:
Vandaag een lang gesprek met de dealer gehad, over mijn 1 april bestelde EV Dynamicplusline. Hij wist mij te vertellen, dat KIA Nederland momenteel ook geen informatie krijgt over levertijden. Pas als een chassisnummer bekend is, wordt de informatie doorgegeven.

Mij lijkt dus, dat al die mensen die beloftes hebben gehad van hun dealer over levering in november/december gewoon aan het lijntje worden gehouden door deze dealer. De problemen liggen blijkbaar niet bij de fabriek, maar bij de toeleveranciers.

Balen dit. Als ik dit op 1 april geweten had dan was mijn keuze waarschijnlijk anders geweest. KIA moet begrijpen dat informatie met een slechte boodschap beter is, dan geen informatie.
Ik begrijp je gevoel maar hoor dat het bij andere merken/modellen niet heel veel beter is kwa levertijden.
Bij de EV6 is het ook een drama.
Ik zou in januari dit jaar eerst gaan voor een VW ID3 maar daar werd mij al meteen vermeld dat ik de auto dit jaar niet meer zou hoeven te verwachten maar ergens Q1 2023. Daar kwamen de prijsverhogingen nog bij. En dat was nog voor de inval in Oekraïne. Vanwege de snellere levertijden en de prijs maar maar ook hoe de auto eruit ziet ben ik ingestapt bij Kia voor de Niro EV. De orderboeken waren net open en ik heb op basis van een plaatje besteld. Was er dus vroeg bij. Maar daar merk ik helaas niets van. De wereld is in een half jaar tijd alweer veel veranderd.

Heb sinds juni al een laadpaal thuis die stof staat te happen :-)

• Arfman

Arfman

Drome!

Je leest bij vrijwel elk merk dat mensen aan het lijntje worden gehouden. Ik vermoed ook sterk dat veel dealers gewoon keihard hebben staan liegen. "Als u nu tekent rijdt u dit jaar nog" terwijl ze dat helemaal niet konden garanderen of zelfs wisten dat het niet zo was.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:20
En wellicht was het met de kennis die ze op dat moment hadden ook geen liegen, maar wist men gewoon niet beter. Er gebeurt momenteel zo veel dat je eigenlijk nergens meer vanuit kunt gaan, zelf niet of je volgend jar nog een zakje kunstmest kunt kopen.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:21
Voor wat het waard is: Seat meldt in z'n TV (ster) spotjes dat je dit jaar nog kunt rijden in hun EV.

Ik verwacht dat dat alleen op een proefrit slaat ;-).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• monica66
In bepaalde gevallen liegen ze ook, want dan kunnen ze de levertermijn gewoonweg niet weten. Tenminste, als ik afga op de (onderstaande) informatie op de website van Kia. Dat geldt wanneer de auto's direct bij Kia besteld zijn (optie 3):
De levertijd van een nieuwe Kia is afhankelijk van één van de onderstaande mogelijkheden:

1) Jouw nieuwe Kia is leverbaar uit de voorraad van de Kia-dealer
2) Jouw nieuwe Kia is leverbaar uit de voorraad van Kia Nederland
3) Jouw nieuwe Kia moet besteld worden bij de fabrikant.

In de 1e 2 gevallen kan de Kia-dealer je informeren over de verwachte leverdatum.

Indien jouw Kia besteld moet worden bij de fabrikant dan wordt dat moeilijker. Vanuit de fabrikant worden geen levertijden of productiedata afgegeven. Derhalve is het voor zowel de Kia-dealer als voor Kia Nederland niet mogelijk je informatie te geven over de leverdatum van jouw Kia.

Zodra de door jou bestelde Kia op transport staat naar jouw Kia-dealer, zal de Kia-dealer je kunnen informeren over de afleverdatum van jouw Kia.
Dat was zo in ons geval, Maar er werd vooraf wel beloofd dat de auto er in juli/augustus zou zijn.

• Arfman

Arfman

Drome!

monica66 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:06:
Dat was zo in ons geval, Maar er werd vooraf wel beloofd dat de auto er in juli/augustus zou zijn.
Dat is gewoon ene kwestie van een verkoper die nog even snel iemand binnen wilde hengelen. Ze zullen zich altijd verschuilen achter "onvoorziene omstandigheden" en er zijn maar weinig mensen die uit zo'n "virtuele wachtrij" willen/kunnen stappen, want wanneer krijg je dan je auto?

• Bert2000
Ik heb zojuits een leverdatum ontvangen voor mijn Kia Niro EV DynamicPlusLine. 2 weken geleden besteld. Verwachte leverdatum. Week 26van 2023.

Net geen jaar wachten dus...

• Morpheus2003
  • Laatst online: 05-01 11:56
Bert2000 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:53:
Ik heb zojuits een leverdatum ontvangen voor mijn Kia Niro EV DynamicPlusLine. 2 weken geleden besteld. Verwachte leverdatum. Week 23 van 2023.

Net geen jaar wachten dus...
Hmm ik heb dezelfde auto 3 weken geleden besteld. Dit heb je neem ik aan van de dealer gehoord? Wel bijzonder want vaak wordt aangegeven dat ze pas een datum kunnen geven als de auto geproduceerd is..

Bij welke dealer heb je je auto gekocht?

• Bert2000
Morpheus2003 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:55:
[...]

Hmm ik heb dezelfde auto 3 weken geleden besteld. Dit heb je neem ik aan van de dealer gehoord? Wel bijzonder want vaak wordt aangegeven dat ze pas een datum kunnen geven als de auto geproduceerd is..

Bij welke dealer heb je je auto gekocht?
Ik heb het van Leaseplan terug gekregen, Leaseplan heeft het van de dealer gehoord. De dealer zit in Almere.

• glas86
Peter-036 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:39:
Voor wat het waard is: Seat meldt in z'n TV (ster) spotjes dat je dit jaar nog kunt rijden in hun EV.

Ik verwacht dat dat alleen op een proefrit slaat ;-).
Tijd dat de reclame code commissie hier onderzoek naar gaat doen. Ik zie het in vrijwel elk spotje van een autofabrikant voorbijkomen. Volgens mij kan niemand die belofte waarmaken in de praktijk.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:06
Recent een tocht van net geen 400km moeten maken: 190km heen, 196km terug. Gepland dat ik klein beetje bij moest laden. Niets was minder waar: ik kwam thuis met nog 23% (!!!) over in de accu, nog iets meer dan 100km op de GOM.

Het was vrijwel allemaal snelweg. Terugweg wat file gehad en omgereden. Uiteindelijk gaf de auto geloof ik verbruik van 13.6kWh/100km aan (of 14.6, kan het niet helemaal meer voor de geest halen) maar in elk geval uitzonderlijk zuinig. ABRP gaf met de gekalibreerde data van mijn MY19 aan dat ik 14% zou moeten bijladen onderweg om met 14% thuis te geraken. Dat dus niet nodig gehad.
Op heenweg wel snelheid van mijn standaard 110km/u op de teller teruggebracht naar 105 en 100 of zelfs 95 op korte stukken, omdat we ruim op tijd aan zouden komen (en hoopte het daardoor net te redden heen en terug zonder laden). Terugweg wel e.e.a. aan file gehad, maar verder 110km/u op de teller continu gehad, delen in België zelfs 120km/u.

Op bestemming ondanks ontbreken van aanduiding in apps toch 4 laders, maar die waren allemaal bezet.

Lang verhaal kort: in de praktijk onder gunstige omstandigheden maar alleen snelweg meer dan WLTP-opgave bereikt met 3.5 jaar oude Niro. met 68K op de teller nog geen spoor van degradatie te merken.

[ Voor 5% gewijzigd door The__Virus op 15-09-2022 13:09 ]

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:11
The__Virus schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:08:
Lang verhaal kort: in de praktijk onder gunstige omstandigheden maar alleen snelweg meer dan WLTP-opgave bereikt met 3.5 jaar oude Niro. met 68K op de teller nog geen spoor van degradatie te merken.
Hier hetzelfde, 3 jaar + 2 dagen oud, 65K op de teller en geen enkele degradatie zichtbaar

• DevC
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-12-2025
Bert2000 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:23:
[...]

gjcvro schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:46:
[...]

En dan blijven ze zeggen dat er geen domme vragen zijn >:)
Kan toch alleen maar goed zijn?
De auto bevalt mij goed.

• Midaz
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-03-2024
Vandaag is onze nieuwe Kia Niro EV Dynamicline Cityscape Green in bestelling gegaan (private lease, via Kia zelf). Bij het tekenen is ons meegedeeld dat de leverdatum rond 1 mei ‘23 zou liggen, maar nu bij de bevestiging staat week 2 ‘23 als verwachte leverdatum. Zou mij benieuwen.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:40

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Hier niet anders: na 3½ jaar en ruim 70.000 km wordt ik alleen nog maar enthousiaster over deze auto. Hij rijdt heerlijk (moet alleen nog steeds wennen aan stugge vering, na 30 jaar hydropneumatiek 8) ), is betrouwbaar (afgezien van de accu die ik zelf ws een keer te ver leeggetrokken heb met bekende gevolgen), heeft een prima bereik (en ook ikke kan nog steeds geen degradatie merken), is lekker ruim. En ik zit pas halverwege de garantietijd en dat voelt ook wel comfortabel.

Een reden voor vervanging zou kunnen zijn dat er een auto met V2G komt (en mijn Zappi dat ook aan kan), al twijfel ik wel. Wat me namelijk erg goed bevalt aan deze auto is dat veel functies met gewone fysieke knoppen zijn uitgerust. Bij steeds meer auto’s zie ik touchscreen knoppen (in welke vorm, variant dan ook) en dat vind ik maar nix. Niet dat ik niet van vernieuwing houd, in tegendeel, maar omdat ik het ronduit gevaarlijk vind als je voorruit op de snelweg begint te beslaan en je de blower alleen via een touchscreen kunt bedienen. Je hebt daarvoor véél meer aandacht nodig dan voor een fysieke knop die je bijna blindelings (½ sec aandacht) kunt vinden en er niet zo makkelijk naast zit als bij een touchscreen.
En dat geldt natuurlijk voor veel meer primaire functies die je soms gewoon tijdens het rijden nodig hebt!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:40
@Hippe Lip helemaal mee eens. Vind het nog steeds een prima auto, ook geen degradatie nog.
Denk er sterk over om hem over 1,5 jaar over te kopen uit de lease. In dat opzicht hoop ik dat ie wat sneller in waarde daalt :P

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:21
Ik rij nu 2 jaar en 7 maanden in de Niro.
90000 km gereden. Ik vind hem heerlijk zitten en rijden.

Wel is sinds maart 2022 de airco defect. Heeft sindsdien 2x een week gewerkt. Al 6x (!) naar de garage geweest. Bijna alles is vervangen. Verdamper. Droger. Slangen. Zit nu in Zuid Frankrijk met 32 graden... weer kapot.
Door procedures ivm Kia garantie en dat alle onderdelen lange levertijd hebben is het zo'n lange historie.
Iedere keer loopt hij weer leeg met daarna de welbekende sis. Mijns inziens ligt dit gedoe niet aan de auto maar aan de dealer.

[ Voor 5% gewijzigd door driel24 op 15-09-2022 19:57 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:26
CyBeRSPiN schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:22:
@Hippe Lip helemaal mee eens. Vind het nog steeds een prima auto, ook geen degradatie nog.
Denk er sterk over om hem over 1,5 jaar over te kopen uit de lease. In dat opzicht hoop ik dat ie wat sneller in waarde daalt :P
Ik zit daar ook aan te denken, voor het eerst met een leaseauto. Auto bevalt zeer goed nog steeds

• Hippe Lip

Hippe Lip

driel24 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:51:
Ik rij nu 2 jaar en 7 maanden in de Niro.
90000 km gereden. Ik vind hem heerlijk zitten en rijden.

Wel is sinds maart 2022 de airco defect. Heeft sindsdien 2x een week gewerkt. Al 6x (!) naar de garage geweest. Bijna alles is vervangen. Verdamper. Droger. Slangen. Zit nu in Zuid Frankrijk met 32 graden... weer kapot.
Door procedures ivm Kia garantie en dat alle onderdelen lange levertijd hebben is het zo'n lange historie.
Iedere keer loopt hij weer leeg met daarna de welbekende sis. Mijns inziens ligt dit gedoe niet aan de auto maar aan de dealer.
@driel24 Tijd om er eens mee naar een andere dealer te gaan?

<John O`Mill>

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb nu mijn auto een paar dagen en heb ten opzichte van de Niro PHEV, 1 model ouder, wel een paar puntjes van kritiek. Don't get me wrong; Het is een geweldige auto, het zit geweldig, rijd geweldig en ik ben er echt blij mee.

Puntjes wat ik nu ben tegen gekomen:

Stuurbediening
Die is tussen beide modellen omgedraaid. Dus waar de radiobediening zat zit nu mijn cruisecontrol en v.v. Bediening van de cruisecontrol is ook net anders.

Dus ik zet nu meerdere malen per rit de radio op mute in plaats van dat ik de CC instel. }:O . Dat is even wennen.

iPedal
Die zou er op moeten zitten, maar ik kan de linker pedalshifter zo vaak indrukken wat ik wil, ik krijg hem niet in die stand.

Weet iemand toevallig of dit ergens aangezet moet worden verstopt in de settings?

Instrumentcluster
Ik vind het instrumentcluster ten opzichte van de Niro PHEV een achteruitgang, zeker om af te lezen hoe snel je rijd. Leuk dat ik een complete dial heb met hoe hard ik rijd, die is slecht leesbaar. En ik moet nog wennen om de snelheid te zien in de HUD.

Ook zien hoe vol je accu zit vond ik in de PHEV duidelijker dan nu. In de ECO stand is het een dun streepje helemaal onderaan het instrumentcluster.

Weet iemand toevallig of je naast ECO,Normal en sport nog andere zaken kan instellen op je instrumentcluster recht voor je neus?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• CyBeRSPiN
@mkleinman linkerflipper lang naar je toe trekken. Tenminste als de auto-regen stand is wat je met iPedal bedoelt.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CyBeRSPiN schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:12:
@mkleinman linkerflipper lang naar je toe trekken. Tenminste als de auto-regen stand is wat je met iPedal bedoelt.
Er schijnt een "icon" i-Pedal op te moeten lichten, dat gebeurd niet. Ik zie hem wel van stand 4 naar stand 5 springen maar het is niet one pedal driving. De auto blijft rollen en komt niet tot stilstand.

Morgen maar verder zoeken op volgende rit :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:58
Recent een tocht van net geen 400km moeten maken: 190km heen, 196km terug. Gepland dat ik klein beetje bij moest laden. Niets was minder waar: ik kwam thuis met nog 23% (!!!) over in de accu, nog iets meer dan 100km op de GOM.

Het was vrijwel allemaal snelweg. Terugweg wat file gehad en omgereden. Uiteindelijk gaf de auto geloof ik verbruik van 13.6kWh/100km aan (of 14.6, kan het niet helemaal meer voor de geest halen) maar in elk geval uitzonderlijk zuinig. ABRP gaf met de gekalibreerde data van mijn MY19 aan dat ik 14% zou moeten bijladen onderweg om met 14% thuis te geraken. Dat dus niet nodig gehad.
Op heenweg wel snelheid van mijn standaard 110km/u op de teller teruggebracht naar 105 en 100 of zelfs 95 op korte stukken, omdat we ruim op tijd aan zouden komen (en hoopte het daardoor net te redden heen en terug zonder laden). Terugweg wel e.e.a. aan file gehad, maar verder 110km/u op de teller continu gehad, delen in België zelfs 120km/u.

Op bestemming ondanks ontbreken van aanduiding in apps toch 4 laders, maar die waren allemaal bezet.

Hier zelfde verhaal, ik rijd momenteel 1 a 2x per week ruim 400km (grotendeels snelweg) zonder onderweg te laden. Vanmorgen ook weer vertrokken met 508km op de GOM, beetje doorgereden waardoor dit wel wat afnam maar nog 35km over bij thuiskomst

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:25
mkleinman schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:19:
[...]

Er schijnt een "icon" i-Pedal op te moeten lichten, dat gebeurd niet. Ik zie hem wel van stand 4 naar stand 5 springen maar het is niet one pedal driving. De auto blijft rollen en komt niet tot stilstand.

Morgen maar verder zoeken op volgende rit :)
Hebben we het wel over hetzelfde? Met de flippers stel je de hoeveel regeneratie in en dat loopt van 0 naar 3.
Het is in de e-Niro niet mogelijk om volledig tot stilstand te komen zonder de rem of de flippers te gebruiken.

Pagina 6-19 e.v. van de handleiding vertellen hier wat meer over, hoewel ze daar erg hun best doen om het onbegrijpelijk te maken.

• 2xdehelft
De nieuwe heeft wel I-Pedal. Maar wanneer automatisch meeremmen is ingeschakeld (rechterflipper inhouden) dan kan I-Pedal niet aangezet worden...

Dit is voor de EV trouwens, weet niet hoe het met de PHEV zit.

[ Voor 21% gewijzigd door 2xdehelft op 16-09-2022 07:39 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

multikoe schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 06:56:
[...]

Hebben we het wel over hetzelfde? Met de flippers stel je de hoeveel regeneratie in en dat loopt van 0 naar 3.
Het is in de e-Niro niet mogelijk om volledig tot stilstand te komen zonder de rem of de flippers te gebruiken.

Pagina 6-19 e.v. van de handleiding vertellen hier wat meer over, hoewel ze daar erg hun best doen om het onbegrijpelijk te maken.
Intussen i-Pedal gevonden als instelling bij mijn Niro EV. :)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

2xdehelft schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:37:
De nieuwe heeft wel I-Pedal. Maar wanneer automatisch meeremmen is ingeschakeld (rechterflipper inhouden) dan kan I-Pedal niet aangezet worden...

Dit is voor de EV trouwens, weet niet hoe het met de PHEV zit.
Geen idee of dit het was, maar ik kan i-Pedal nu wel inschakelen. Of ik het nu handig vind is wel een tweede. Misschien in stadsverkeer maar op de doorgaande route van vanochtend denk ik niet ( 80/100 wegen ).

Time will tell.

Wel ontzettend tevreden over het verbruik, vanochtend 151Wh/km

• CyBeRSPiN
Is er al een PDF voor de MY22 handleiding? Dan link ik die in de topicstart. Zitten blijkbaar ook wat nieuwe features bij zoals die iPedal :)
Ik zag trouwens bij Apple dat de MY23 Niro ook “car keys” gaat ondersteunen: https://www.apple.com/ios/carplay/available-models/
Zou dat betekenen dat je de auto kunt openen met je Apple device?
En er komt blijkbaar nauwere integratie dat ook andere displays in de auto door Carplay aangestuurd kunnen worden, afwachten wat er voor MY23 later bekend gemaakt gaat worden dan.

[ Voor 57% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-09-2022 07:55 ]

• 2xdehelft
mkleinman schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:52:
[...]

Geen idee of dit het was, maar ik kan i-Pedal nu wel inschakelen. Of ik het nu handig vind is wel een tweede. Misschien in stadsverkeer maar op de doorgaande route van vanochtend denk ik niet ( 80/100 wegen ).

Time will tell.

Wel ontzettend tevreden over het verbruik, vanochtend 151Wh/km
In het eerste weekend dat ik de auto had een weekend naar Duitsland geweest met de vouwwagen van ongeveer 700kg (jamet Arizona)... Ruim 250km met een verbruik van 17.4Wh/km... Viel me erg mee! Dat betekend dat ik toch een 360km met vouwwagen op een volle lading kan rijden.

• monica66
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:52:
Is er al een PDF voor de MY22 handleiding? Dan link ik die in de topicstart. Zitten blijkbaar ook wat nieuwe features bij zoals die iPedal :)
Bedoel je deze? https://www.facebook.com/...NmAmZxEVPlU6xq&__tn__=H-R

• multikoe
mkleinman schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:50:
[...]

Intussen i-Pedal gevonden als instelling bij mijn Niro EV. :)
Ah... Ik zie nog meer spraakverwarringen aankomen :)

• CyBeRSPiN
Ik heb geen facebook, staat er op Facebook een link naar een dropbox of Google drive ofzo die ik kan linken?

• multikoe
2xdehelft schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:55:
[...]

In het eerste weekend dat ik de auto had een weekend naar Duitsland geweest met de vouwwagen van ongeveer 700kg (jamet Arizona)... Ruim 250km met een verbruik van 17.4Wh/km... Viel me erg mee! Dat betekend dat ik toch een 360km met vouwwagen op een volle lading kan rijden.
Dat klinkt erg goed. Ik denk dat het gewicht niet eens zoveel uitmaakt in het verbruik, het is de luchtweerstand. En zeker als je de snelheid binnen de perken houdt.

• monica66
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:49:
[...]

Ik heb geen facebook, staat er op Facebook een link naar een dropbox of Google drive ofzo die ik kan linken?
Ik kan het bestand alleen downloaden zo te zien. Ik kan hem wel mailen?

• Vaevictis_
  • Laatst online: 20:37
multikoe schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 06:56:
[...]

Volledig tot stilstand komen kan wel (MY19) door auto hold aan te zetten en met rechter flipper af te remmen. Ik gebruik dit eigenlijk standaard.

• CyBeRSPiN
monica66 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:54:
[...]
Ik kan het bestand alleen downloaden zo te zien. Ik kan hem wel mailen?
Kun je het hier uploaden? https://wetransfer.com/upload

• monica66
Ja hoor, maar ik moet wel een emailadres invoeren.

[ Voor 64% gewijzigd door monica66 op 16-09-2022 09:33 ]

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-12-2025
matthijst schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:05:
Heeft de nieuwe EV nou wireless Apple CarPlay?
I was in de veronderstelling dat het wireless zou zijn, maar helaas. In de VS hebben de voorgaande Niro modellen al wireless Carplay. Zal vast een licentie kwestie zijn.

• 2xdehelft
multikoe schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:50:
[...]

Dat klinkt erg goed. Ik denk dat het gewicht niet eens zoveel uitmaakt in het verbruik, het is de luchtweerstand. En zeker als je de snelheid binnen de perken houdt.
Klopt inderdaad, voor het volledige verhaal:

Heenweg: Redelijk fanatiek gereden, vrachtwagens inhalen e.d. Gemiddeld tussen 90 en 100 op de teller, soms tot 110 om in te halen. Verbruik 191Wh/km

Terugweg: Rustig aan. Veel 85-95. Geprobeerd om zo veel mogelijk achter campers / vrachtwagens e.d. te coasten. Daarbij dus een verbruik van 174Wh/KM.

De auto ziet dat er een aanhangwagen is aangesloten en gaat in "trailer mode" waarbij de schatting op de GOM ook word aangepast. Bij het wegrijden had ik 30KM te weinig bereik, uiteindelijk met 28km over thuis aangekomen :-)

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:21
Vaevictis_ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:57:
[...]

Volledig tot stilstand komen kan wel (MY19) door auto hold aan te zetten en met rechter flipper af te remmen. Ik gebruik dit eigenlijk standaard.
Hey grappig, is er een verschil met de my20, of zijn er meerdere mogelijkheden om hetzelfde te bereiken?

Bij mijn my20 rem ik juist af tot volledige stilstand met de linker flipper i.p.v. de rechter en dat werkt ook als ik auto-hold uit heb staan. Hij rolt dan ook niet meer vanzelf weg.

Auto-hold:
  • Als je remt met de flipper, kun je tot stilstand afremmen zonder de rem te gebruiken en de auto gaat pas weer rijden als je je "stroompedaal" intrapt. Dit is ongeacht de stand van de auto-hold knop.
  • Als je puur op de voetrem remt tot stilstand zonder auto-hold en je laat na het stilstand komen je rem weer los, gaat de auto weer rollen/rijden.
  • Als je puur op de voetrem remt tot stilstand met auto-hold en je laat na het tot stilstand komen je rem weer los, blijft de auto stil staan totdat je je stroompedaal intrapt.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-01 17:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eopop-HVe4hqtlrB5UQ0EYt0pDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SdA1FftNZXCnBzIrcMZFgme.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-6X3hXtu0nq-CH9dUhTONMKgGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwSwJ9LNy7FntyIUFiSynrKH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAD2dAFA9Hwz4f9a0DHb8Vm88u8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQygCfdKYe3B7wuBvbgYm2fr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben taxichauffeur en rij 4 jaar volledig elektrisch, 70.000 km per jaar.
Begonnen met een Opel Ampera E, daarna Kia E Soul 64 kWh.

M'n E Soul heeft nu 165.000 gereden en foutloos.
Gisteren een probleem met m'n taxi scherm dus moest plots een andere taxi pakken.

Oh.. de 2 grootste voordelen voor mij wat betreft deze auto is
1 pedal drive!

Dat rijdt zo lekker. M'n Opel had dat ook en dat mis ik in mijn Soul.
Niks aan flipper trekken...de auto komt vanzelf tot stilstand zonder zelf te remmen.
Er zijn 4 standen regen
0 is uitrollen tot 4 is i pedal. Het i pedal lampje gaat branden
Oh ja, hij remt in i pedal sterker dan in m'n Soul!

Tweede...
3 fase laden!
Mijn Soul is 1 fase dus 3,4 kWh
Niro 3 fase 10,6 kWh!! (Ik heb krachtstroom)

Deze auto heb ik tijdelijk, want hij gaat naar ander gebied van ons.

• bnwgraaf
ejtnaj schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:30:
[...]

I was in de veronderstelling dat het wireless zou zijn, maar helaas. In de VS hebben de voorgaande Niro modellen al wireless Carplay. Zal vast een licentie kwestie zijn.
Volgens mij hing dat aan het scherm: de 8 inch uitvoering had wireless en de 10,25 inch alleen bedraad. Zit er onderhuids bij de nieuwe Niro niet hetzelgde multimedia systeem en dus ook bedraad (want 10,25 inch scherm)?

• ejtnaj
bnwgraaf schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:06:
[...]

Volgens mij hing dat aan het scherm: de 8 inch uitvoering had wireless en de 10,25 inch alleen bedraad. Zit er onderhuids bij de nieuwe Niro niet hetzelgde multimedia systeem en dus ook bedraad (want 10,25 inch scherm)?
Huh? Een comfortline zou wél wireless Carplay hebben, en een luxere uitvoering niet? 8)7 Kan iemand dit bevestigen?

• Ferry34
Ik heb overigens misschien iets belangrijks gevonden voor de Kia E Soul en Niro rijders

Het gaat om t snelladen wat nauwelijks sneller gaat dan 53 kWh al hang ik m aan een 320 hypercharger.

Carmaniac (YouTube) had een item over de Hyundai Ioniq 5 (wat n mooie auto is dat zeg) en de truc is om m onderweg naar de snellader op "sport" te zetten...de auto gaat dan vervolgens de accu opwarmen.

Ik dacht...zou mijn E Soul dat ook kunnen?
Maand of 2 geleden geprobeerd...het was 19 graden buiten en reed op de snelweg en zette m op sport.
Niet harder gereden ofzo, gewoon 100.

Kwam bij de hypercharger met 25% en hij ging meteen naar 74 kWh en bleef daar gewoon op...nog nooit meegemaakt!

In 12 minuten zat ik al op 42% en kon m'n ogen niet geloven.

Heb t niet nog n keer kunnen testen dus misschien hebben jullie hier iets aan.

• Vaevictis_
  • Laatst online: 20:37
bnwgraaf schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:01:
[...]

Hey grappig, is er een verschil met de my20, of zijn er meerdere mogelijkheden om hetzelfde te bereiken?

Bij mijn my20 rem ik juist af tot volledige stilstand met de linker flipper i.p.v. de rechter en dat werkt ook als ik auto-hold uit heb staan. Hij rolt dan ook niet meer vanzelf weg.

Auto-hold:
  • Als je remt met de flipper, kun je tot stilstand afremmen zonder de rem te gebruiken en de auto gaat pas weer rijden als je je "stroompedaal" intrapt. Dit is ongeacht de stand van de auto-hold knop.
  • Als je puur op de voetrem remt tot stilstand zonder auto-hold en je laat na het stilstand komen je rem weer los, gaat de auto weer rollen/rijden.
  • Als je puur op de voetrem remt tot stilstand met auto-hold en je laat na het tot stilstand komen je rem weer los, blijft de auto stil staan totdat je je stroompedaal intrapt.
Moet linker flipper zijn inderdaad.

• multikoe
Ferry34 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:25:
Ik heb overigens misschien iets belangrijks gevonden voor de Kia E Soul en Niro rijders

Het gaat om t snelladen wat nauwelijks sneller gaat dan 53 kWh al hang ik m aan een 320 hypercharger.

Carmaniac (YouTube) had een item over de Hyundai Ioniq 5 (wat n mooie auto is dat zeg) en de truc is om m onderweg naar de snellader op "sport" te zetten...de auto gaat dan vervolgens de accu opwarmen.

Ik dacht...zou mijn E Soul dat ook kunnen?
Maand of 2 geleden geprobeerd...het was 19 graden buiten en reed op de snelweg en zette m op sport.
Niet harder gereden ofzo, gewoon 100.

Kwam bij de hypercharger met 25% en hij ging meteen naar 74 kWh en bleef daar gewoon op...nog nooit meegemaakt!

In 12 minuten zat ik al op 42% en kon m'n ogen niet geloven.

Heb t niet nog n keer kunnen testen dus misschien hebben jullie hier iets aan.
Ik heb wel gehoord dat het helpt om flink door te kachelen op weg naar de snellader, maar wat jij beschrijft is wel wat raar. Schakelen tussen Eco modus en Sport modus bij gelijkblijvende snelheid zou theoretisch niets uit moeten maken. Je verbruikt namelijk exact evenveel energie, ook voor de climate control gebruik je evenveel. De batterij wordt dus niet zwaarder belast. Ik kan dus niet verklaren waarom de batterij warmer zou worden.
Tenzij de Sport modus de batterij extra opwarmt voor meer vermogen. Dat is een erg interessante aanname overigens, misschien iemand die dat bevestigen kan?
En: als het inderdaad helpt, dan is dit wel een erg interessante truuk om het snelladen te verbeteren!

• multikoe
Ferry34 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:02:

Oh.. de 2 grootste voordelen voor mij wat betreft deze auto is
1 pedal drive!

Dat rijdt zo lekker. M'n Opel had dat ook en dat mis ik in mijn Soul.
Niks aan flipper trekken...de auto komt vanzelf tot stilstand zonder zelf te remmen.
Er zijn 4 standen regen
0 is uitrollen tot 4 is i pedal. Het i pedal lampje gaat branden
Oh ja, hij remt in i pedal sterker dan in m'n Soul!
Ik heb mijn 2021 e-Niro nu precies een jaar en had de regen altijd op stand 2. Dat beviel me uitstekend. Sinds een maand zet ik hem echter op 3 (in mijn model het maximum) en ik moet zeggen: dat is fijner dan ik had verwacht. Als je, zoals ik, redelijk rustig rijdt en een beetje anticipeert, dan hoef je je rempedaal alleen te gebruiken om volledig tot stilstand te komen. Ik weet dat er mensen zijn die daarvoor de flippers gebruiken, maar dat is me teveel gedoe. Maar wie weet, volgend jaar...

• bnwgraaf
ejtnaj schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:13:
[...]

Huh? Een comfortline zou wél wireless Carplay hebben, en een luxere uitvoering niet? 8)7 Kan iemand dit bevestigen?
Ik kan de betreffende brochure/prijslijst niet meer vinden waar dat in stond. Maar ik heb er op meerdere websites over gelezen. Een Google zoektocht moet dat ook wel kunnen bevestigen.

Raar maar echt waar.

In het volgende Youtube fimplje wordt het ook gezegd, nog in de eerste halve minuut....
https://www.youtube.com/watch?v=gUO_SOR78nk

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:41:
Ik heb mijn 2021 e-Niro nu precies een jaar en had de regen altijd op stand 2. Dat beviel me uitstekend. Sinds een maand zet ik hem echter op 3 (in mijn model het maximum) en ik moet zeggen: dat is fijner dan ik had verwacht. Als je, zoals ik, redelijk rustig rijdt en een beetje anticipeert, dan hoef je je rempedaal alleen te gebruiken om volledig tot stilstand te komen. Ik weet dat er mensen zijn die daarvoor de flippers gebruiken, maar dat is me teveel gedoe. Maar wie weet, volgend jaar...
Zo zie je hoe ervaringen kunnen verschillen. Ik ben (ook?) een rustige rijder en gebruik daarom regen stand 1, heel soms stand 2. Maar stand 3 vind ik veel te hard afremmen. Ja, je kunt dat met je rechter voet sturen, maar dat is me te lastig; dat komt op de millimeter en dat vind ik dan niet relaxt rijden.

Bovendien: in stand 1 gaat je remlicht nooit aan als je je voet van het gas haalt. Bij stand 2 iets eerder en bij stand 3 zal het verkeer achter je veel vaker (even) je remlicht kunnen zien als je die remkracht van stand 3 nodig hebt. In onrustig verkeer gebeurt dat vaak en dan wordt het door dat remlicht nog veel onrustiger achter je.

Om dat remlicht een beetje in de gaten te houden heb ik er een ledje aan gehangen en dat door de hemel geprikt boven de achterruit. Zo zie ik of dat aan gaat of niet. Leuk speelgoed.

En remmen met mijn rempedaal? Dat doe ik heel weinig. Meestal gebruik ik de linker flipper (vasthouden) in combinatie met het gaspedaal. Dat rempedaal is me teveel gedoe… :+

<John O`Mill>

• Ferry34
multikoe schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:38:
[...]

Ik heb wel gehoord dat het helpt om flink door te kachelen op weg naar de snellader, maar wat jij beschrijft is wel wat raar. Schakelen tussen Eco modus en Sport modus bij gelijkblijvende snelheid zou theoretisch niets uit moeten maken. Je verbruikt namelijk exact evenveel energie, ook voor de climate control gebruik je evenveel. De batterij wordt dus niet zwaarder belast. Ik kan dus niet verklaren waarom de batterij warmer zou worden.
Tenzij de Sport modus de batterij extra opwarmt voor meer vermogen. Dat is een erg interessante aanname overigens, misschien iemand die dat bevestigen kan?
En: als het inderdaad helpt, dan is dit wel een erg interessante truuk om het snelladen te verbeteren!
Ik kan dat wel verklaren:)

Doordat de auto in sport wordt gezet, verwacht deze dat hij veel vermogen moet gaan leveren en zet hij de verwarming van de accu aan.

Hyundai komt met een verbetering dmv een knop of setting waarbij dat manueel gedaan kan worden.

Luxere EVs verwarmen de accu automatisch wanneer in de navigatie wordt aangegeven onderweg te zijn naar een hypercharger... Tesla doet dit oa.

De E Soul en Niro hebben een winterstand waarbij de accu niet onder bepaalde temperatuur komt. Die setting kost je wat actieradius maar zorgt voor betere laadtijden.

Mijn hoop was dat deze verwarming ook wordt aangezet dmv sport modus en die ene keer leek dit te werken, want ik zag laadsnelheid die ik nog nooit had gezien.

Ik zal binnenkort nog s testen

• Griffin
  • Laatst online: 13:08

Griffin

Is mythical

Ferry34 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:16:
[...]

Luxere EVs verwarmen de accu automatisch wanneer in de navigatie wordt aangegeven onderweg te zijn naar een hypercharger... Tesla doet dit oa.
Deze functie heeft de nieuwe Niro EV dus ook. Dit is 1 van de dingen die Kia ook aangeeft om de laadcurve goed te benutten (vanwege het voor conditioneren van de accu)

• Ferry34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkgeziwJpeTPETdgpWagycfy7Bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Za5enrzQthBfFQW8HpCzQG5c.jpg?f=fotoalbum_large

Er was nogal wat verwarring over 1 pedal drive, dus ik doe ff een foto.

Hier zie je t 1 pedal drive staan.
Gaat uit als je cruise control gebruikt, maar meteen aan wanneer je deze onderbreekt.

Oh ja, heb ook minpunten hoor wat betreft deze nieuwe Niro.

Mijn Soul is de luxe versie dus ik heb HUD en die heeft deze Niro niet, maar heb geen idee welke uitvoering ik heb.

Mijn Soul heeft echt betere stoelen.
Die zijn dik en volledig elektrisch en dus op de millimeter goed te zetten.
Deze Niro heeft mechanische stoelen en wat ik irritant vind...de rugleuning is niet traploos met draaiknop, maar zo'n hendel met verschillende standen.

Ik zit goed hoor, maar mijn Soul zit fantastisch.
Ook heb ik verwarmde en geventileerde stoelen en dat heeft deze Niro niet.

Opmerkelijk vind ik dat de actieradius klein onderin wordt aangegeven, terwijl dit op m'n Soul groot wordt getoond als belangrijkste data..

Ook wordt in m'n Soul de snelheid digitaal aangegeven op de kilometer, terwijl de Niro dit wordt getoond als een normale snelheidsmeter.

Nooit gedacht dat ik digitaal prettiger zou vinden maar t is wel zo.
Ik rij gewoon 55 km pu teller langs flitspaal maar met de Niro is 50-60 te klein hoor.
Deze kilometer aanduiding komt pas te voorschijn wanneer je de cruisecontrol aanzet.

Beenruimte achterpassagiers en kofferruimte groter dan m'n Soul, maar bestuurder en passagier voor heb ik voor mijn gevoel meer ruimte om me.

• glas86
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:52:
Ik zag trouwens bij Apple dat de MY23 Niro ook “car keys” gaat ondersteunen: https://www.apple.com/ios/carplay/available-models/
Zou dat betekenen dat je de auto kunt openen met je Apple device?
En er komt blijkbaar nauwere integratie dat ook andere displays in de auto door Carplay aangestuurd kunnen worden, afwachten wat er voor MY23 later bekend gemaakt gaat worden dan.
Klopt daar lijkt het wel op, je auto openen met je telefoon (Iphone).

https://www.iculture.nl/uitleg/apple-carkey/

• glas86
Ferry34 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:33:
[Afbeelding]

Gaat uit als je cruise control gebruikt, maar meteen aan wanneer je deze onderbreekt.

Mijn Soul is de luxe versie dus ik heb HUD en die heeft deze Niro niet, maar heb geen idee welke uitvoering ik heb.

Deze Niro heeft mechanische stoelen en wat ik irritant vind...de rugleuning is niet traploos met draaiknop, maar zo'n hendel met verschillende standen.

Opmerkelijk vind ik dat de actieradius klein onderin wordt aangegeven, terwijl dit op m'n Soul groot wordt getoond als belangrijkste data..

Ook wordt in m'n Soul de snelheid digitaal aangegeven op de kilometer, terwijl de Niro dit wordt getoond als een normale snelheidsmeter.

Ik rij gewoon 55 km pu teller langs flitspaal maar met de Niro is 50-60 te klein hoor.
Deze kilometer aanduiding komt pas te voorschijn wanneer je de cruisecontrol aanzet.

Beenruimte achterpassagiers en kofferruimte groter dan m'n Soul, maar bestuurder en passagier voor heb ik voor mijn gevoel meer ruimte om me.
Aan de koplampen te zien heb je waarschijnlijk een DynamicLine. Of er verschillen kwa stoelen zijn dat durf ik niet te zeggen. Elektrische stoelen heb je alleen bij de Executive lijn. Stoel en stuurverwarming zit weer op de DynamicPlusLine. HUD is vanaf deze uitvoering ook standaard.

• ejtnaj
[Afbeelding]

Volgens mij zijn bijna (zo niet,) alle features beschikbaar op de Niro, hangt alleen van je pakket af.

De Niro heeft overigens ook gewoon een digitale km vermelding, je moet met de knopjes op het stuurwiel spelen.

• ejtnaj
[Afbeelding]

Ja, dat viel mij ook op. Als je cruise control uit doet, dan schakelt het gelijk naar 1-pedal als dat de laatste stand is. Ik denk niet zozeer dat dit een nadeel is, want het schakelt gewoon terug naar wat je hebt ingesteld, alleen ik ben voornemens om mijzelf aan te leren om 1-pedal uit te schakelen voordat ik de snelweg op rij.

• Ferry34
Vaevictis_ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:57:
[...]

Ik rem al 25 jaar met linkervoet... veel makkelijker

• Ferry34
ejtnaj schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:54:
[...]

Ja, dat viel mij ook op. Als je cruise control uit doet, dan schakelt het gelijk naar 1-pedal als dat de laatste stand is. Ik denk niet zozeer dat dit een nadeel is, want het schakelt gewoon terug naar wat je hebt ingesteld, alleen ik ben voornemens om mijzelf aan te leren om 1-pedal uit te schakelen voordat ik de snelweg op rij.
Ja is geen nadeel en zelfs goed.

Ik weet niet of t uitzetten op de snelweg iets veranderd aan verbruik.
Ik rij sowieso veel cruisecontrol en op de snelweg helemaal.

Gisteren was t druk op de snelweg en dan is die adaptive cruise control erg lekker.

M'n Soul remt echter op de snelweg te veel wanneer iemand voor me invoegt, zelfs op stand 1.... redelijk irritant

• Ferry34
Griffin schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:29:
[...]

Deze functie heeft de nieuwe Niro EV dus ook. Dit is 1 van de dingen die Kia ook aangeeft om de laadcurve goed te benutten (vanwege het voor conditioneren van de accu)
Oh wauw!

Kan je deze functie ook handmatig aanzetten?
Ik gebruik liever m'n TomTom namelijk.

• multikoe
Hippe Lip schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:02:

Zo zie je hoe ervaringen kunnen verschillen. Ik ben (ook?) een rustige rijder en gebruik daarom regen stand 1, heel soms stand 2. Maar stand 3 vind ik veel te hard afremmen. Ja, je kunt dat met je rechter voet sturen, maar dat is me te lastig; dat komt op de millimeter en dat vind ik dan niet relaxt rijden.
Ik dacht dus ook dat stand 3 zou resulteren in nerveus rijden, maar dat valt dus heel erg mee.
Bovendien: in stand 1 gaat je remlicht nooit aan als je je voet van het gas haalt. Bij stand 2 iets eerder en bij stand 3 zal het verkeer achter je veel vaker (even) je remlicht kunnen zien als je die remkracht van stand 3 nodig hebt. In onrustig verkeer gebeurt dat vaak en dan wordt het door dat remlicht nog veel onrustiger achter je.
Volgens mij is dit eerder aan de orde geweest. De remlichten gaan aan bij rem-niveau 2 en 3 (te zien aan de blokjes op het dashboard). Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij gaan ze ook bij niveau 2 en 3 (en hoger) aan als je je rempedaal gebruikt. Als het klopt wat ik zeg, dan gaan je remlichten aan bij ongeveer dezelfde vertraging (regen/pedaal).
Ik zal dat vanavond eens testen, ik moet een lange rit maken met een fietsendrager en dan kan ik de remlichten zien oplichten.
En remmen met mijn rempedaal? Dat doe ik heel weinig. Meestal gebruik ik de linker flipper (vasthouden) in combinatie met het gaspedaal. Dat rempedaal is me teveel gedoe… :+
Zo zie je maar weer. Een ander aspect waar ik me (een klein beetje) zorgen om maak is dat ik niet teveel wil wennen aan het one-pedal rijden i.c.m. met de flippers. Ik wil niet in een situatie belanden dat ik een andere auto leen en dan iets te laat tot de ontdekking kom dat daar geen flippers op zitten. Of dat ze heel wat anders doen dan in de e-Niro....

• multikoe
Ferry34 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:16:
[...]
Doordat de auto in sport wordt gezet, verwacht deze dat hij veel vermogen moet gaan leveren en zet hij de verwarming van de accu aan.
Dat klinkt logisch en ik weet dat andere auto's daar ook iets mee doen, maar ik had nog nergens gelezen dat de e-Niro dat ook doet. Zou mooi zijn en ook goed om te weten.
Overigens is het gedrag van de snelladers nogal variabel, dus ik zou dat voorverwarmen van de batterij ook graag op andere manieren bevestigd zien (iemand met een ODB-dongle?)

• multikoe

Ik vermoed dat de "i" in "i-Pedal" betekent dat hij intelligent is. Is dat dan hetzelfde als in mijn 2021 e-Niro, waarbij je een stand "Auto" hebt, waarbij het regen-niveau door de auto zelf wordt bepaald?
Grappig: ik vind juist dat bereik veel te prominent aanwezig, het is voor mij persoonlijk voor vrijwel alle dagelijkse ritten niet zo van belang. Ik zou veel liever hebben dat het kleiner werd weergegeven en desnoods van kleur verandert onder de 100 km ofzo.
Ook wordt in m'n Soul de snelheid digitaal aangegeven op de kilometer, terwijl de Niro dit wordt getoond als een normale snelheidsmeter. Nooit gedacht dat ik digitaal prettiger zou vinden maar t is wel zo.
Dat heeft mij ook verbaasd: ik vind die digitale weergave eigenlijk wel heel prettig.

Ik heb al eens iets gepost over het dashboard, ik zou ontzettend graag de mogelijkheid hebben het dashboard zelf in te richten. Er wordt erg veel informatie getoond die niet relevant is en de grafische weergave is nodeloos complex.

• Ferry34
Neen de i pedal is gewoon de meest krachtige stand en zorgt dat de auto helemaal tot stilstand komt.

Ik merkte geen enkel verschil met verkeerssituaties dus hij remt net zo krachtig als er niemand voor je rijdt.

Nogmaals...met de oude soul Niro rij ik op maximaal regen en rem zelf t laatste stukje met linkervoet.

Met links remmen is veel simpeler veiliger en sneller dan een hendel inknippen.
Ook geen last wanneer je stuur niet recht vast hebt etcetera

Opmerking over dashboard ben ik mee eens, maar ik las net dat je wat kunt wijzigen, maar ik heb nog niet kunnen bekijken

[ Voor 11% gewijzigd door Ferry34 op 16-09-2022 13:58 ]

• multikoe
Ferry34 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:56:
Nogmaals...met de oude soul Niro rij ik op maximaal regen en rem zelf t laatste stukje met linkervoet.
Ah, dat is de Amerikaanse manier van rijden: rechts gas, links remmen. Het grootste nadeel daarvan is dat er een risico is dat je ze allebei indrukt, iets dat je in Amerika nogal eens zag: iemand wiens remlichten continu brandden. Plus het risico dat je in een noodstopsituatie beide pedalen indrukt.
Dat gezegd hebbende: hele volkstammen rijden zo, dus het zal wel goed gaan :)

• Ferry34
Nooit een probleem en ik rij nogal veel;)

• Griffin
  • Laatst online: 13:08

Griffin

Is mythical

Ferry34 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:28:
[...]

Oh wauw!

Kan je deze functie ook handmatig aanzetten?
Ik gebruik liever m'n TomTom namelijk.
Ik heb de Niro nog niet maar volgens mij niet. Voor de gevallen dat je weet dat je ergens gaat snelladen moet je die dan even in de Kia NAV invullen. (werkt misschien niet ideaal maar de meeste mensen doe niet heel vaak snelladen (bij jou misschien wat anders vanwege je werk))

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:44
Ik vraag me werkelijk af of het nou 1-pedal is, of i-pedal.....

• Ferry34
Ik zag in de Instellingen in scherm - EV
wel een intelligent recuperatie instelling staan die je kan wijzigen in 3 standen

Of deze de remkracht in I pedal wijzigt weet ik nog niet

Oh ja, navraag bij onze kia dealer.
Ons taxi bedrijf heeft er 70 (!) besteld, nieuwe Niro, en daarvan zijn er al 40 geleverd...wauw

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-11-2025
ejtnaj schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:54:
[...]

Ik rijd stand 3 binnen de bebouwde kom en zodra ik op 80 wegen en auto- of snelwegen kom zet ik ‘m op 1 want het is irritant als je uit cruise control komt en hij remt zonder noodzaak even hard met de remlichten aan. Het zou nog wel handig zijn als je die stand alvast kan veranderen terwijl cruise control aan staat, of tenminste zien waar die op staat.
Op stand 1 gebruik ik het rempedaal als ik harder af moet remmen, veel beter te doseren dan remmen met de flipper vasthouden of blijven schakelen tussen de standen.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Als ik via de Kia app in het verleden een adres naar mijn auto stuurde stond dat altijd keurig in de navigatie.
Sinds een paar maanden is dat ineens heel erg brak.
Meestal niet en een enkele keer wel of ineens de volgende dag.
Alleen als ik al in de auto zit werkt het direct, wat bij mij de indruk wekt dat het niet met servers van doen heeft
want die heb je in de auto zelf natuurlijk dan ook nodig.
Wat zou hier mis kunnen zijn?
De zoveelste update fail?

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:58
bnwgraaf schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:01:
[...]

Zo doe ik dat dus ook al 3 jaar met mijn my19.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Ferry34
Als je de rem gebruikt tot auto hold...is die daarna veel vlotter weg bij acceleratie:)

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:26
https://youtu.be/QbuzHaQ4ljY
De Niro ev scoort nog steeds goed op het vlak van efficiency!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:31:
[...]
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij gaan ze ook bij niveau 2 en 3 (en hoger) aan als je je rempedaal gebruikt. Als het klopt wat ik zeg, dan gaan je remlichten aan bij ongeveer dezelfde vertraging (regen/pedaal).
[...]
Nou, als je je rempedaal gebruikt gaan je remlichten zeker aan, niet alleen bij niveau 2 en 3 maar ook bij 0 en 1. Gelukkig maar. En ze gaan niet pas aan bij een bepaalde vertraging, maar zodra je rempedaal uit de ruststand komt.

Als je remlichten aangaan door automatische vertraging in regen stand 2, 3 of linker flipper (zónder gaspedaal), dan gaan ze inderdaad pas aan bij een bepaalde vertraging. Dat is ruwweg de vertraging van een ouderwetse ICE die zijn gas loslaat. Daar gaan dan ook geen remlichten aan.

<John O`Mill>

• Krentemik
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-01 13:56
Hier gebeurt er iets raars bij het thuisladen van mijn MY22. Met 44% lading koppel ik aan de thuislader en start het laadproces omdat we morgen weg moeten. Pakweg 20 minuten later kijk ik op de app en zie dat ie 30% vol zit, heh? 8)7 Huh... wat gebeurt hier. Weer pakweg 20 minuten later kijk ik nog eens en zie dat ie op 36% staat, dus hij laad uiteindelijk wel. Ik heb dit al eerder een keer gehad, maar dacht toen dat ik niet goed gekeken had. Die keer was uiteindelijk de auto gewoon opgeladen, dus ik ga ervan uit dat ie straks ook opgeladen is. Maar dit is toch wel heel vreemd. Iemand anders die dit ook heeft gehad met de Niro? Of weet iemand hier een verklaring voor?

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-01 14:17
Krentemik schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:54:
Hier gebeurt er iets raars bij het thuisladen van mijn MY22. Met 44% lading koppel ik aan de thuislader en start het laadproces omdat we morgen weg moeten. Pakweg 20 minuten later kijk ik op de app en zie dat ie 30% vol zit, heh? 8)7 Huh... wat gebeurt hier. Weer pakweg 20 minuten later kijk ik nog eens en zie dat ie op 36% staat, dus hij laad uiteindelijk wel. Ik heb dit al eerder een keer gehad, maar dacht toen dat ik niet goed gekeken had. Die keer was uiteindelijk de auto gewoon opgeladen, dus ik ga ervan uit dat ie straks ook opgeladen is. Maar dit is toch wel heel vreemd. Iemand anders die dit ook heeft gehad met de Niro? Of weet iemand hier een verklaring voor?
6% in 20 minuten, dat is ongeveer 11 kW. Dat lijkt te kloppen. Na 20 minuten 30% lijkt te suggereren dat je met 24% begon.
Waar zag je de initiële 44% lading? App of Dashboard? App kan soms achterlopen en gerefreshed moeten worden (circelvormig pijltje).
En wat zei de app toen je startte qua te verwachten laadtijd?

• slordervos
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:58
Weet iemand of er dakdragers kunnen op de 2023 Niro EV ?

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:34
slordervos schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:10:
Weet iemand of er dakdragers kunnen op de 2023 Niro EV ?
Waarom zou dat niet kunnen?

• slordervos
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:58
Ik vroeg het mij af omdat ik nog geen aanbieder heb gevonden en Kia ze niet in accessoires prijslijst heeft staan.

[ Voor 1% gewijzigd door slordervos op 17-09-2022 18:08 . Reden: Typefout ]

• Krentemik
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-01 13:56
plips schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:03:
[...]

6% in 20 minuten, dat is ongeveer 11 kW. Dat lijkt te kloppen. Na 20 minuten 30% lijkt te suggereren dat je met 24% begon.
Waar zag je de initiële 44% lading? App of Dashboard? App kan soms achterlopen en gerefreshed moeten worden (circelvormig pijltje).
En wat zei de app toen je startte qua te verwachten laadtijd?
Ik was net ervoor thuisgekomen met op een dashboard indicatie van 44%, maar ook de app gaf dat aan toen ik begon. Ik heb trouwens inderdaad een 11 kW lader. De auto is inmiddels opgeladen en voor mijn gevoel is het laden toch gewoon bij 44% begonnen. Hij is om 13:07 gestart en was om 15:13 op 71% geladen (genoeg voor mijn rit morgen). In mijn laadsessies kan ik zien dat er 22.26 KWh is geladen. Waarom hij tijdens het laden dan terug zakt naar 30% begrijp ik echt niet.
Pagina: 1 ... 223 ... 360 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.