• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-01 13:46
2xdehelft schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:34:
Hmm ik heb wel een foutje ontdekt, de automatische ruitenwisser doet niet. Kan wel de hendel op auto zetten en ook gevoeligheid 1-5 instellen. maar hoe hard het ook giet, wisser doet niets...

Hendel hoger naar stand 1/2 werkt wel.

Iemand anders hier iets van gemerkt?
Controleer het goed en anders even langs de dealer voor controle van de regensensor. Kun je dit misschien ergens aan of uitzetten in een van de menu's?

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-01 12:02
glas86 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:55:
[...]

Controleer het goed en anders even langs de dealer voor controle van de regensensor. Kun je dit misschien ergens aan of uitzetten in een van de menu's?
Al gezocht maar niet gevonden... Het lijkt mij ook gewoon stuk omdat de bediening wel werkt... En de buien vandaag waren stevig genoeg voor een goede test :-) Ga na het weekend wel even naar de garage, zo'n ramp is het voor nu niet.

De sensor zit achter de ruit bij de binnenspiegel toch? Daar zit ook geen beschermfolie of zo...

[ Voor 8% gewijzigd door 2xdehelft op 08-09-2022 20:05 ]

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:21
multikoe schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:13:
[...]

Nope. Ik heb al sinds ik de auto kocht de ruitenwissers op stand AUTO staan en dat werkt (voor mij) perfect. Heel af en toe moet ik de auto als het regent terwijl ik hem aanzetten even een zetje geven, maar verder denkt de sensor (kennelijk) exact hetzelfde als ik :)
Van mij werkt het ook prima eigenlijk. Ik merk alleen niet echt een duidelijk en consequent verschil in de gevoeligheid....
Ik vind het trouwens ook ideaal dat wanneer je de stand auto gebruikt en het regent, dat dan de achterruitenwisser ook automatisch enkele slagen doet wanneer je de auto in zijn achteruit zet.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-01 21:57
2xdehelft schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:01:Daar zit ook geen beschermfolie of zo...
Lijkt me niet, maar ik dacht er onwillekeurig ook even aan. Op SpeakEV had iemand in het VK een ruiterwissermotor die gewoon niet aangekoppeld zat. Maar dat is bij jou dus niet het geval.

Wel heel tof dat je een Orange Delight hebt. Ik ben erg benieuwd wanneer ik die in het echt ga zien ipv. op fotootjes. Zie wel met grote regelmaat nieuwe Niro EV's bij de lokale dealer staan als ik er langsfiets (ligt op mijn route), maar vooralsnog alles zwart, grijs of wit.

[ Voor 11% gewijzigd door TCMR op 08-09-2022 21:06 ]

• 2xdehelft
TCMR schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:05:
[...]

Lijkt me niet, maar ik dacht er onwillekeurig ook even aan. Op SpeakEV had iemand in het VK een ruiterwissermotor die gewoon niet aangekoppeld zat. Maar dat is bij jou dus niet het geval.

Wel heel tof dat je een Orange Delight hebt. Ik ben erg benieuwd wanneer ik die in het echt ga zien ipv. op fotootjes. Zie wel met grote regelmaat nieuwe Niro EV's bij de lokale dealer staan als ik er langsfiets (ligt op mijn route), maar vooralsnog alles zwart, grijs of wit.
Ik heb er best even over getwijfeld omdat er tijdens bestellen nog geen fatsoenlijke foto te vinden was... Maar in het echt nog veel mooier dan gedacht, ben er heel blij mee 👌👍

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:26

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Grote dag is eindelijk gekomen. Ik ga maandag mijn Kia Niro PHEV ( Plugin Hybride dus ;) model 2021 ) inruilen voor het de Kia Niro EV model 2022.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• glas86
mkleinman schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:29:
Grote dag is eindelijk gekomen. Ik ga maandag mijn Kia Niro PHEV ( Plugin Hybride dus ;) model 2021 ) inruilen voor het de Kia Niro EV model 2022.
Veel rijplezier. Welke uitvoering?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

glas86 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:49:
[...]

Veel rijplezier. Welke uitvoering?
Executiveline

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:22
Arfman schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:34:
Dat wordt nog leuk voor mensen (zoals ik) die een auto via Private Lease hebben. Nu duurt die van mij nog 4 jaar, maar het kan dus zijn dat bijvoorbeeld 1 oktober 2022 je contract afloopt, je in januari 2022 een nieuwe hebt besteld en die vervolgens pas ergens in 2023 geleverd wordt.

Vraag me af hoe dealers/leasemaatschappijen hier dan mee omgaan. Pech gehad, je zit een paar maanden zonder auto?
Mijn pa heeft bij private lease een paar maanden in een tijdelijke auto gereden.

Ik neem aan dat het bij jou ook zo is dat je je huidige auto langer mag rijden of dat je een tijdelijke auto krijgt.

Het zou raar zijn als ze niks regelen en dit komt niet af en toe voor maar best vaak dus ik zou zeggen kijk eens in je contract wat daarin staat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• glas86
Lijkt erop dat deze uitvoering mondjesmaat nu wel uitgeleverd word.

• bnwgraaf
Heeft iemand van jullie het volgende wel eens gehad?

Ik laad thuis de e-Niro zo nu en dan op via de granny charger.
Wanneer ik via de app het laden stop, dan krijg ik de terugkoppeling dat het laden ook inderdaad gestopt is.
Maar binnen enkele seconden/minuten wordt het laden weer automatisch gestart!

Ik heb gepland laden uitgeschakeld staan...
Iemand een idee?

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:10
DonJuape schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Nog niet. Er gaat een gerucht dat de volgende major software update o.a. TomTom navigatie inhoudt.
Binnenkort?

https://www.tomtom.com/customers/hyundai-motor-group/

:)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

glas86 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:08:
[...]

Lijkt erop dat deze uitvoering mondjesmaat nu wel uitgeleverd word.
Ik had gelukt wat dat betreft. Bij de eerste onderhoudsbeurt van de Niro PHEV simpelweg gevraagd of het mogelijk was om de auto om te ruilen voor 100% elektrisch. En in mijn geval bleken er een paar auto's al op de rol te staan om in september aan te komen.

• bnwgraaf
Er gaan al langer geruchten over; ik ben er wel heel erg benieuwd naar wat het dan zou inhouden.... een compleet nieuwe UI of alleen bepaalde (achtergrond-) functionaliteit...

En vooral ook of het ook via een update op de bestaande modellen komt, of alleen op nieuw te bouwen auto's.
https://www.deondernemer....3A%2F%2Fwww.google.com%2F

[ Voor 25% gewijzigd door bnwgraaf op 09-09-2022 10:26 ]

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze dat gaan uitrollen over de oude modellen, maar ik laat me graag verrassen O-)

• bnwgraaf
EagleTitan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:31:
[...]

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze dat gaan uitrollen over de oude modellen, maar ik laat me graag verrassen O-)
Voor wat het waard is: volgens hynundai/kia navigation support is het ook voor de bestaande modellen....

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:15
Benieuwd wanneer dit nou echt komt, ondertussen al 9 maanden 'rumors' en vaagheid over 'BIG' update

• Mysticplays
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-02-2023
glas86 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:07:
[...]

Zo, dan ben je echt een bofkont. Volgens mij worden er nog nauwelijks Executive Lines uitgeleverd. Dan heb je binnen 5 maanden je auto echt heel erg netjes. Ik ben jaloers :-). Welke dealer betreft dit?
De indicaties zijn inderdaad positief, maar er kan nog van alles gebeuren ^^ Betreft trouwens KIA Braber te Ede.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Arfman schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:00:
[...]

Zelfde hier. Over 4 jaar zullen er vast veel betere/snellere/leukere/sneller ladende EV's zijn maar (voor nu) voldoet de Niro perfect. We hadden gehoopt hem ergens rond de 23K over te kunnen nemen (5 jaar oud dan, max. 50K op de teller). Dat is financieel voor ons goed haalbaar, je weet inderdaad wat je aan de auto hebt (zo is de onze nog nooit door de wastraat geweest, altijd goed verzorgd, laatst nog een keramische coating aangebracht) enzovoort. Alleen had ik in oktober 2021 niet verwacht dat de wereld zo naar z'n grootje zou gaan :)
Wij hadden dezelfde gedachte, maar vergeet het maar. De Niro was de eerste gezinsauto met >400km bereik en onder de €50.000.

Nu is hij op de tweedehands markt hetzelfde.

Mijn Niro heeft nu 120.000km gelopen en is 3,5 jaar oud. De huidige overname prijs is nog €33.500. Helemaal gestoord. Een nieuwe kopen is goedkoper, vooral met zo weinig afschrijving. De leasemaatschappijen worden stinkend rijk op het moment, haha.

Toen ik deze auto lease begon kon ik voor €70/maand (bruto) meer de auto aan het eind van de looptijd gegarandeerd overnemen voor €15.000. Toen niet gedaan ivm onzekerheid, haha.

Ik stop met leasen, eigendom (en deels financieren) is de betere deal op het moment.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

_eLMo_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:51:
[...]
Ik stop met leasen, eigendom (en deels financieren) is de betere deal op het moment.
Tja, ik kocht ‘m 3½ jaar en 70.000 km geleden (privé) en houd álle kosten bij in een spreadsheet. Bij elke onkostenregel zet ik ook de waarde van de auto op dat moment volgens de ANWB koerslijst (verkoop tussen particulieren; de laagste waarde, afgezien van executieverkoop).

Inmiddels zit ik op een kilometerprijs van 26,6 cent! Dat is helemaal bizar voor een nieuw gekochte auto binnen 4 jaar en dus inclusief afschrijvingskosten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmnGJV_JgBYra4FgkHYSdkEn29I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUodzAqg2rV8JGsHfUhbDVqT.jpg?f=fotoalbum_large

Die plotselinge daling van een dubbeltje begin dit jaar komt doordat de ANWB in de koerslijst de waarde heeft bijgesteld. Kennelijk naar aanleiding van ervaringen.

Dit is ca. 480 euro per maand en gaat alleen nog maar naar beneden. Hoezo is (private) lease voordelig?

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 09-09-2022 11:05 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• _eLMo_
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:01:
[...]

Tja, ik kocht ‘m 3½ jaar en 70.000 km geleden (privé) en houd álle kosten bij in een spreadsheet. Bij elke onkostenregel zet ik ook de waarde van de auto op dat moment volgens de ANWB koerslijst (verkoop tussen particulieren; de laagste waarde, afgezien van executieverkoop).

Inmiddels zit ik op een kilometerprijs van 26,6 cent! Dat is helemaal bizar voor een nieuw gekochte auto binnen 4 jaar en dus inclusief afschrijvingskosten!

[Afbeelding]

Die plotselinge daling van een dubbeltje begin dit jaar komt doordat de ANWB in de koerslijst de waarde heeft bijgesteld. Kennelijk naar aanleiding van ervaringen.
Binnen 4 jaar al 26,6ct/km is wel echt dirt cheap.

Ik kom uit op soortgelijke getallen uit over 8 jaar op een Tesla Model Y SR met 35.000km/jaar, afschrijving tot €10.000 (inclusief btw). Die restwaarde voelt hoog, maar als ik naar de markt kijk is het reëel.
Maar dat is natuurlijk ex-onvoorzienheden en ik denk niet dat ik 'm 8 jaar houd :+

Eigendom is (zakelijk) op het moment no-brainer.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:31

PeaceNlove

Deugleuter

[...]

Wij hadden dezelfde gedachte, maar vergeet het maar. De Niro was de eerste gezinsauto met >400km bereik en onder de €50.000.

Mijn Niro heeft nu 120.000km gelopen en is 3,5 jaar oud. De huidige overname prijs is nog €33.500. Helemaal gestoord. Een nieuwe kopen is goedkoper, vooral met zo weinig afschrijving. De leasemaatschappijen worden stinkend rijk op het moment, haha.

Toen ik deze auto lease begon kon ik voor €70/maand (bruto) meer de auto aan het eind van de looptijd gegarandeerd overnemen voor €15.000. Toen niet gedaan ivm onzekerheid, haha.

Ik hoop wel dat die prijzen als de lease van 'mijn' Niro afloopt wel wat meer gezakt zijn. Kans daarop lijkt wel goed aanwezig aangezien rond die tijd er ook een enorme vracht Tesla's op de 2e hands markt gaat komen. Het te beperkte aanbod houd denk ik de prijzen nu te hoog op de 2e hands markt.

• _eLMo_
  • Niet online
PeaceNlove schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:32:
[...]

Ik hoop wel dat die prijzen als de lease van 'mijn' Niro afloopt wel wat meer gezakt zijn. Kans daarop lijkt wel goed aanwezig aangezien rond die tijd er ook een enorme vracht Tesla's op de 2e hands markt gaat komen. Het te beperkte aanbod houd denk ik de prijzen nu te hoog op de 2e hands markt.
Zolang de levertijden op de "nieuw" markt nog hoog zijn, en de vraag groter dan het aanbod, gaat de tweede hands markt alleen maar erger zijn, lijkt mij. En de inflatie doet daar nog eens een scheut overheen.

De goedkoopste Tesla Model 3 SR's op marktplaats kosten ongeveer evenveel als wat ze nieuw kostten in 2019 :F

De LR's zitten op €48.000, ongeveer €10.000 minder dan ze nieuw waren :F

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:08
bnwgraaf schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:06:
Heeft iemand van jullie het volgende wel eens gehad?

Ik laad thuis de e-Niro zo nu en dan op via de granny charger.
Wanneer ik via de app het laden stop, dan krijg ik de terugkoppeling dat het laden ook inderdaad gestopt is.
Maar binnen enkele seconden/minuten wordt het laden weer automatisch gestart!

Ik heb gepland laden uitgeschakeld staan...
Iemand een idee?
Ik denk dat de grannyloader echt alleen een "dom verlendsnoer" is, in een laadpaal zit een relais dat door een signaal van de auto uitgeschakeld wordt, en dan ook echt 'uit' blijft.
De grannyloader wordt dan dus niet 'uit' gezet door de auto omdat die 'intelligentie' er niet in zit, dus de auto ziet de stroom die weer aangeboden wordt als 'opnieuw aangekoppeld'.
Of het echt zo is?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-01 08:38

Griffin

Is mythical

_eLMo_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:40:
[...]

Zolang de levertijden op de "nieuw" markt nog hoog zijn, en de vraag groter dan het aanbod, gaat de tweede hands markt alleen maar erger zijn, lijkt mij. En de inflatie doet daar nog eens een scheut overheen.

De goedkoopste Tesla Model 3 SR's op marktplaats kosten ongeveer evenveel als wat ze nieuw kostten in 2019 :F

De LR's zitten op €48.000, ongeveer €10.000 minder dan ze nieuw waren :F
We gaan behoorlijk offtopic hier, maar doe ook even een duit in het zakje
Een Skoda Enyaq uit 2020 (met 8% bijtelling) koste nieuw ongeveer 55k destijds. De autos hadden ongeveer 25k in km gereden en ze vroegen er 60k voor, dat is meer dan nieuwprijs... allemaal omdat ze de auto's toch wel kwijt raken in de huidige zakelijke bijtelling markt.

Dan weer ontopic, levering van de DynamicLine zou nog steeds 18-12 zijn volgende de dealer (als in, dan staat ie bij de dealer). Daarna nog trekhaak eronder etc, dus ga er vanuit dat ik in januari rij.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:55
Hippe Lip schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:01:
[...]

Dit is ca. 480 euro per maand en gaat alleen nog maar naar beneden. Hoezo is (private) lease voordelig?
Ik kan je berekening alleen maar vergelijken met die van mij als je de gemiddelde maandlasten over die 3,5 jaar verteld.

Omgerekend rij jij dus 20.000 km/jaar. Dat is ook wat in ons leasecontract staat. Wij betalen een fractie meer dan 500 euro per maand in de lease, daarbovenop komen nog de kosten voor electra. Die zijn op dit moment ongeveer 25 ct/kW. De helft van mijn verbruik aan electra komt van zonnepanelen en hoewel je een boom kan opzetten over afschrijving e.d. ga ik er even van uit dat mijn opbrengst gratis is. Dus ik betaal aan electra (20.000 / 12 / 100 * 15 * 0,25 =) 62 euro per maand. Totaal dus 560 euro per maand.
Dat bedrag zal de komende drie jaar gelijk blijven (variaties in kWh kosten daargelaten), dus ik ga er van uit dat dat ook mijn gemiddelde maandbedrag over vier jaar zal zijn.
Ik vind dat verschil nog niet eens zo vreselijk groot (562 vs. 480). Voor die 80 euro per maand rij ik zorgenvrij in een nieuwe DynamicPlus, voorzien van alle luxe.
Dus ja, private lease is duurder. Maar dat maandbedrag is niet het enige waar je naar zou moeten (kunnen) kijken.

• ChiMan
bnwgraaf schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:39:
[...]

Voor wat het waard is: volgens hynundai/kia navigation support is het ook voor de bestaande modellen....
Antwoordt van Kai NL social: Over de TomTom update is helaas nog geen exacte informatie bekend. Wel weten we dat de software zal worden verwerkt in de software van de auto. Deze zal te downloaden zijn via update.kia.com. Kortom, je zal zelf niet direct merken welke leverancier achter de software zit

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:35
multikoe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:53:
Dus ja, private lease is duurder. Maar dat maandbedrag is niet het enige waar je naar zou moeten (kunnen) kijken.
Handiger lijkt me om aanschafprijs + 4 jaar verzekering en onderhoud - restwaarde koerslijst met elkaar te vergelijken.
Die oplaadkosten staan los van lease vs koop.

Zou verwachten dat het meer scheelt dan 80 euro per maand. Grove berekening:
24.000 - 1000 (4 jaar servicebeurten) - 3000 verzekering (48 maand a 60 euro) = 20k over voor afschrijving, waar de koerslijst 10k zegt (45k naar 35k met 70k km executive lijn januari 2019). Scheelt dus 10k op 4 jaar.

Haters everywhere but I don’t really care

• multikoe
matthijst schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:55:
[...]

Handiger lijkt me om aanschafprijs + 4 jaar verzekering en onderhoud - restwaarde koerslijst met elkaar te vergelijken.
Goed punt. Maar ik moest even afgaan op die 480 euro per maand en daar zaten (neem ik aan) de laadkosten bij.
24.000 - 1000 (4 jaar servicebeurten) - 3000 verzekering (48 maand a 60 euro) = 20k over voor afschrijving, waar de koerslijst 10k zegt (45k naar 35k met 70k km executive lijn januari 2019). Scheelt dus 10k op 4 jaar.
Nu ik er over nadenk: ik had misschien niet eens moeten proberen mijn kosten te vergelijken met die van @Hippe Lip, er zijn teveel variabelen. De afschrijving is afhankelijk van de markt, er zit 2 1/2 jaar tussen het moment van aanschaffen en er zit dus ook 2 1/2 jaar tussen het moment van verkoop. Ook zijn kosten voor verzekering en onderhoud sterk afhankelijk van persoonlijke omstandigheden.
En we hebben het ook nog niet gehad over de modellen die we vergelijken.

Laten we het er op houden dat ik een keus heb gemaakt om een private lease aan te gaan en dat ik er niet graag op wordt gewezen dat het een verkeerde keus is geweest (financieel gezien dan) ;)

• matthijst
Puur financieel gezien is het dat altijd natuurlijk. De dealer is geen liefdadigheidsinstelling ;)

• 2xdehelft
Vandaag met mijn 1 dag oude Niro EV naar Duitsland vertrokken met de vouwwagen. Rijdt super en verbruik over 220km 19kw/100km.. valt me erg mee! Ook meteen de 1e keer aan de snellader, binnen no time weer op 80%.

Maar dan een hele grote tegenvaller. Zodra je een aanhangwagen aangesloten hebt werkt geen enkel rijhulpsysteem meer! Alleen de snelheidslimiet werkt, dus ook geen cruisecontrol! Ik vind dit echt ongelofelijk slecht, mag toch hopen dat er een update komt die dit verhelpt :-(

• TCMR
[b]2xdehelft in "Het grote Kia e-Niro topic"Alleen de snelheidslimiet werkt, dus ook geen cruisecontrol! Ik vind dit echt ongelofelijk slecht, mag toch hopen dat er een update komt die dit verhelpt :-(
Er staat wel in de handleiding dat je veel rijhulpsystemen moet uitzetten als je een aanhanger aankoppelt, maar dat alles gewoon niet werkt, dat is nieuw voor me. Normale cruise control zou ik toch verwachten dat die blijft werken.

• _eLMo_
  • Niet online
matthijst schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:55:
[...]

Vaak is de restwaarde waar het hem in zit inderdaad. Met mijn berekeningen kwam ik 100€ / maand goedkoper uit dan de leasemaatschappij, maar dat is natuurlijk zonder "probleempjes". Daar kan je prima €100/maand als risico opslag voor rekenen.

Maar aan het eind is hij van de lease maatschappij, en bij eigendom niet. :9
Risico's versus restwaarde. Lusten en lasten enzo.

• 2xdehelft
TCMR schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:57:
[...]

Er staat wel in de handleiding dat je veel rijhulpsystemen moet uitzetten als je een aanhanger aankoppelt, maar dat alles gewoon niet werkt, dat is nieuw voor me. Normale cruise control zou ik toch verwachten dat die blijft werken.
Ja als dan bijvoorbeeld alleen het "adaptive" gedeelte niet meer werkt... Maar nu gewoon uren lang poot op het pedaal houden... Niet relax...

• matthijst
_eLMo_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:58:
[...]
Maar dat is natuurlijk zonder "probleempjes". Daar kan je prima €100/maand als risico opslag voor rekenen.
Dat vind ik 't mooie aan Kia: 7 jaar garantie. Dus weinig kans op kosten voor jezelf.
Twee kia's gehad, na 6-6,5 jaar inruilen. Enige "extra" kosten in 12,5 jaar was 1x bijvullen airco.

[ Voor 13% gewijzigd door matthijst op 09-09-2022 15:06 ]

• multikoe
2xdehelft schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:55:
Vandaag met mijn 1 dag oude Niro EV naar Duitsland vertrokken met de vouwwagen. Rijdt super en verbruik over 220km 19kw/100km.. valt me erg mee! Ook meteen de 1e keer aan de snellader, binnen no time weer op 80%.

Maar dan een hele grote tegenvaller. Zodra je een aanhangwagen aangesloten hebt werkt geen enkel rijhulpsysteem meer! Alleen de snelheidslimiet werkt, dus ook geen cruisecontrol! Ik vind dit echt ongelofelijk slecht, mag toch hopen dat er een update komt die dit verhelpt :-(
Echt? In mijn 2021 e-Niro werkt alles gewoon, ook als ik een aanhanger koppel. In ieder geval ACC, Lanekeep etc.

• _eLMo_
  • Niet online
matthijst schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:05:
[...]

Dat vind ik 't mooie aan Kia: 7 jaar garantie. Dus weinig kans op kosten voor jezelf.
Twee kia's gehad, na 6-6,5 jaar inruilen. Enige "extra" kosten in 12,5 jaar was 1x bijvullen airco.
Zeker waar, maar alsnog houd je wel dingen die buiten de verzekering en garantie vallen die je kunnen overkomen. Ik denk dan aan:

- Eigen risico bij verzekeringsdingetjes (schades bijvoorbeeld, kan afgekocht zijn bij lease)
- Je band kapot rijden (kan afgekocht zijn bij lease, of beperkt risico)
- Snellere slijtage van slijtage onderdelen dan gepland
- Verkeerd ingeschatte restwaarde (afgekocht bij lease)

De Tesla die wij hebben besteld heeft 4 jaar garantie, maar tot 80.000km. Dat is dus 2 jaar garantie bij ons :X

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:00
Mbt lease vs eigendom was mijn grove berekening destijds:

Kopen
  • Aanschaf: €45k
  • Afschrijving: 9% per jaar, laten we even 4jaar nemen: €45k - (€45*92%^4 = ~€31k) = €14k
  • Verzekering: €60pm * 4j * 12m = ~€3k
  • Onderhoud: €250pj? * 4j = €1k
  • Totaal: ~€18k
PriveLease
  • Maandbedrag: €510
  • Totaalkosten: €510 * 4j * 12m = ~€25k
  • Investering: €45k met rendament van 5%
  • Investering verdienste: €45k * 1.05^4 = ~€55k - €45k = €10k
  • Totaal: ~€15k
Natuurlijk geeft de beurs een bepaald risico, kan ook ~10% zijn en ook ~10% zijn (breedgespreide ETF). Zou je het geld niet beleggen zou je van dat geld nog een inflatie af moeten rekenen dus dan kost het je nog eens geld 8)7. Daarnaast is afschrijving natuurlijk ook een grote glazenbol, momenteel erg weinig en wellicht over 2 jaar erg veel, who knows..

Voor mij was het dus:
  • Kosten ongeveer gelijk
  • Piece of mind dat ik na 12m maandelijks kan opzeggen zonder kosten indien EV toch niet zou bevallen (zou nu niet meer anders willen maar vooraf toch lastig in te schatten)
  • Geen grote onvoorziene kosten tegemoet zien en daardoor wellicht wat meer zorgloos rij
  • Momenteel grotere financiele vrijheid

[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 09-09-2022 17:21 ]

• matthijst
Leuk om te zien hoe iedereen er anders naar kijkt.
Ik deed het soortgelijk naar beleg niet. Dus dan vs 0.weinig % spaarrente en dan win je niet met leasen.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:00
@matthijst, dan wordt het een stuk duurder ja. die 0.weinig % is eigenlijk -6% met de huidige inflatie ;)... een auto kopen wordt zo bijna een investering :D

• multikoe
Card Nox schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:18:

Kopen
  • Afschrijving: 9% per jaar, laten we even 4jaar nemen: €45k - (€45*92%^4 = ~€31k) = €14k
PriveLease
Natuurlijk geeft de beurs een bepaald risico, kan ook ~10% zijn en ook ~10% zijn (breedgespreide ETF). Zou je het geld niet beleggen zou je van dat geld nog een inflatie af moeten rekenen dus dan kost het je nog eens geld 8)7. Daarnaast is afschrijving natuurlijk ook een grote glazenbol, momenteel erg weinig en wellicht over 2 jaar erg veel, who knows..

Voor mij was het dus:
  • Kosten ongeveer gelijk
  • Piece of mind dat ik na 12m maandelijks kan opzeggen zonder kosten indien EV toch niet zou bevallen (zou nu niet meer anders willen maar vooraf toch lastig in te schatten)
  • Geen grote onvoorziene kosten tegemoet zien en daardoor wellicht wat meer zorgloos rij
Goed verhaal. Hoewel de verdienste uit investering wel wat discussie oproept. Maar in alle eerlijkheid: de consumentenbond betrok in hun berekeningen van de kosten van een auto ook het verlies dat je leidt omdat het geld wat je uitgeeft aan een auto dus niets oplevert aan rente. Daar zit wat in. En rente is niet meer van toepassing, maar je kunt dat geld ook investeren in zonnepanelen of anderszins.

Toevoeging: die "peace of mind" was voor ons ook een belangrijke reden om voor Private Lease te kiezen. Misschien helpt het als ik zeg dat we iets van 15 jaar Fiat hebben gereden.... :)

[ Voor 4% gewijzigd door multikoe op 09-09-2022 17:53 ]

• Morpheus2003
  • Laatst online: 05-01 11:56
Card Nox schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:18:

Kopen
PriveLease

Voor mij was het dus:
  • Kosten ongeveer gelijk
€ 60,- verzekering is hoog. Kan prima voor € 45,- full casco. Vergeet ook niet dat je onbeperkte km’s hebt en de auto 2de hands na 4 jaar nog heel wat waard is.

Oh en een BKR registratie bij PL. Ik ben een groot tegenstander ervan.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
2xdehelft schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:55:

Lijkt mij specifiek voor jouw exemplaar of combinatie met jouw vouwwagen.
Trekhaak niet goed geïnstalleerd?

Is in elk geval niet normaal.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• 2xdehelft
eltron schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:12:
[...]

Lijkt mij specifiek voor jouw exemplaar of combinatie met jouw vouwwagen.
Trekhaak niet goed geïnstalleerd?

Is in elk geval niet normaal.
Er komt letterlijk in beeld: aanhangwagen aangesloten, rijhulpsystemen uitgeschakeld... Bij iedere druk op een knop gerelateerd aan de CC zelfde melding... Zeker geen fout...

[ Voor 8% gewijzigd door 2xdehelft op 09-09-2022 18:26 ]

• eltron
2xdehelft schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:24:
[...]

Er komt letterlijk in beeld: aanhangwagen aangesloten, rijhulpsystemen uitgeschakeld... Bij iedere druk op een knop gerelateerd aan de CC zelfde melding... Zeker geen fout...
het enige dat in zo'n geval als rijhulpsysteem uitgeschakeld zou moeten worden zijn de parkeersensoren voor achteruitrijden.
Overigens blijven die bij mij ook aan staan, maar handmatig uit te zetten.

• 2xdehelft
eltron schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:35:
[...]

het enige dat in zo'n geval als rijhulpsysteem uitgeschakeld zou moeten worden zijn de parkeersensoren voor achteruitrijden.
Die gaan bij mij wel netjes uit, en de camera wel aan. Dat werkt wel helemaal goed.

De nieuwe Niro detecteert ook hoe zwaar je aanhangwagen is en past het bereik op de gom daar op aan. Je kunt dit ook handmatig instellen (licht, gemiddeld, zwaar)

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:45
eltron schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:35:
[...]

Hoe zet je die uit? Als ik mijn fietsdrager erop zet en achteruit rijd, is het wel erg veel lawaai. MY2019 model.

• eltron
Harvest2002 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:58:
[...]

Hoe zet je die uit? Als ik mijn fietsdrager erop zet en achteruit rijd, is het wel erg veel lawaai. MY2019 model.
knopje op middenconsole (rechterkant) met P, zie instructieboekje 3-05 en 5-86

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:45
eltron schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:36:
[...]

knopje op middenconsole (rechterkant) met P, zie instructieboekje 3-05 en 5-86
Dank. Kende het knopje wel maar wist niet dat je die ook kon gebruiken om het geluid uit te zetten.

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:53:
[...]

Ik kan je berekening alleen maar vergelijken met die van mij als je de gemiddelde maandlasten over die 3,5 jaar verteld.

Omgerekend rij jij dus 20.000 km/jaar. Dat is ook wat in ons leasecontract staat. Wij betalen een fractie meer dan 500 euro per maand in de lease, daarbovenop komen nog de kosten voor electra. Die zijn op dit moment ongeveer 25 ct/kW. De helft van mijn verbruik aan electra komt van zonnepanelen en hoewel je een boom kan opzetten over afschrijving e.d. ga ik er even van uit dat mijn opbrengst gratis is. Dus ik betaal aan electra (20.000 / 12 / 100 * 15 * 0,25 =) 62 euro per maand. Totaal dus 560 euro per maand.
Dat bedrag zal de komende drie jaar gelijk blijven (variaties in kWh kosten daargelaten), dus ik ga er van uit dat dat ook mijn gemiddelde maandbedrag over vier jaar zal zijn.
Ik vind dat verschil nog niet eens zo vreselijk groot (562 vs. 480). Voor die 80 euro per maand rij ik zorgenvrij in een nieuwe DynamicPlus, voorzien van alle luxe.
Klopt, ca. 20.000 km per jaar. En mijn berekening is idd inclusief laadkosten, waarbij ik moet aantekenen dat ik ca. 80-85% van de tijd thuis laad. Daarvoor reken ik dan 25 ct/kWh in mijn spreadsheet, ondanks dat ik eigen zonnepanelen heb en in de zomer uitsluitend oplaad op het overschot wat anders het net op zou gaan.
De keren dat ik elders laad staan voor de werkelijke kosten in het overzicht.
En dit gaat overigens over de Executive Line, het duurste model dus; een andere keuze was er in het begin niet.

Het venijn zit ‘m echter in de staart. Niet alleen is mijn berekening nu al 80 euro per maand lager (en zal na de volle 4 jaar nóg iets lager uitkomen), na die 4 jaar heb je bij lease nix en heb ik een 4 jaar oude auto in prima staat voor (iets minder dan) hetzelfde geld.

Dat is nogal een verschil!
Ik denk dat ik deze auto minimaal de 7 garantiejaren houd, tenzij er een heel wezenlijk betere auto op de markt komt. Een auto met échte V2G zou een voorbeeld kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 09-09-2022 21:54 ]

<John O`Mill>

• multikoe
Hippe Lip schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:48:
[...]

Klopt, ca. 20.000 km per jaar. En mijn berekening is idd inclusief laadkosten, waarbij ik moet aantekenen dat ik ca. 80-85% van de tijd thuis laad. Daarvoor reken ik dan 25 ct/kWh in mijn spreadsheet, ondanks dat ik eigen zonnepanelen heb en in de zomer uitsluitend oplaad op het overschot wat anders het net op zou gaan.
Ik kan nog volledig salderen dus het maakt niet uit wanneer ik thuis laad. Dat wordt straks anders.
Het venijn zit ‘m echter in de staart. Niet alleen is mijn berekening nu al 80 euro per maand lager (en zal na de volle 4 jaar nóg iets lager uitkomen), na die 4 jaar heb je bij lease nix en heb ik een 4 jaar oude auto in prima staat voor (iets minder dan) hetzelfde geld.
Die redenering klopt niet. Als je het simpel wil houden dan moet je bedenken dat wij beide kosten kwijt zijn voor afschrijving. Jij zou die kosten maandelijks opzij moeten zetten, ik betaal ze aan de lease maatschappij.
Dat jij aan het eind van die vier jaar nog een auto t.w.v. 30.000 euro over hebt is mooi, maar ik heb die 45.000 euro in mijn zak kunnen houden en daar de afschrijving mee betaald aan de leasemaatschappij. Jij hebt een auto van 30.000 euro, ik heb nog 30.000 euro op de bank staan.
Je moet kijken naar de TCO. Dat zijn voor jou die 480 euro in de maand, voor mij is dat het leasebedrag plus elektra dus 570 euro.

Overigens: jij hebt het over 480 euro per maand op dit moment. Was dat ook 480 euro in het eerste jaar? Of is die 480 euro het gemiddelde over de afgelopen 3,5 jaar?

• Yariva
  • Laatst online: 01:18

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

(jarig!)
Hier iemand die mooi 80 euro per maand mag aftikken voor de verzekering, niet iedereen heeft al zoveel schadevrije jaren opgebouwd ;)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• eltron
Yariva schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:16:
[...]

Hier iemand die mooi 80 euro per maand mag aftikken voor de verzekering, niet iedereen heeft al zoveel schadevrije jaren opgebouwd ;)
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je precies verzekert (oa rechtsbijstand, inzittenden, meer of minder eigen risico), maar ik kom met 24 schadevrije jaren en 80% bonus rond de 60/mnd uit met ANWB. Ze hebben wel recent verhoogd met als argument dat de reparatiekosten van EV hoger zijn. Wat mij wel een beetje puzzelt. Zou om dure onderdelen gaan?
en wellicht door hoger gewicht wat meer schade?

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:14:
[...]
Die redenering klopt niet. Als je het simpel wil houden dan moet je bedenken dat wij beide kosten kwijt zijn voor afschrijving. Jij zou die kosten maandelijks opzij moeten zetten, ik betaal ze aan de lease maatschappij.
Dat jij aan het eind van die vier jaar nog een auto t.w.v. 30.000 euro over hebt is mooi, maar ik heb die 45.000 euro in mijn zak kunnen houden en daar de afschrijving mee betaald aan de leasemaatschappij. Jij hebt een auto van 30.000 euro, ik heb nog 30.000 euro op de bank staan.
Je moet kijken naar de TCO. Dat zijn voor jou die 480 euro in de maand, voor mij is dat het leasebedrag plus elektra dus 570 euro.
Je vergeet dat ik ALLE kosten in mijn spreadsheet opneem, dus óók de afschrijving! Dus in die 26 ct/km of 480/mnd zit óók de afschrijving, net als bij lease. Mijn berekening betreft dus zeker de TCO en zelfs inclusief de laadkosten, zoals ik al eerder schreef.
Dus ik heb aan het eind van die 4 jaren een prima auto, terwijl ja aan het eind van de lease nix meer hebt.
Toch?
Overigens: jij hebt het over 480 euro per maand op dit moment. Was dat ook 480 euro in het eerste jaar? Of is die 480 euro het gemiddelde over de afgelopen 3,5 jaar?
Heb je het grafiekje gezien dat ik hierboven weergaf? Daar zie je de kilometerkosten in de tijd. Die 480 euro per maand is dus een gemiddelde tot nu toe. Dat betekent waarschijnlijk dat ik straks na 4 volledige jaren nog wat lager uit ga komen, omdat de afschrijving per maand en kilometer nu minder is dan in het begin.
Tenzij de ANWB weer met een vreemde wending komt in hun berekening van de waarde…

<John O`Mill>

• matthijst
Hippe Lip schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:55:
[...]
Dus ik heb aan het eind van die 4 jaren een prima auto, terwijl ja aan het eind van de lease nix meer hebt.
Toch?
Geld op de bank heeft hij.
Geen 45k uitgegeven voor de auto, maar 24k + laadkosten.

• jknockaert
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-12-2023
Ik zag net dat je ook 'normale' cruise control kunt inschakelen ipv SCC door 2 seconden op de afstandsknop te drukken. In sommige situaties wel fijn vind ik zelf, alhoewel de SCC meestal wel relaxed rijden is.
Dat is inderdaad hoe het normaal werkt. Je zet SCC aan, duwt enkele sec op de afstandsknop en krijgt dan terugkoppeling op het scherm dat het nu CC is. Vervolgens doet de afstandsknop niets meer. Terug naar SCC kan enkel door CC eerst uit te zetten (cyclen door LIM en uit en dan weer SCC).

Maar vandaag reed ik in de nieuwe Niro EV 2022 en daarin gaat het toch weer anders. Met lang duwen op de afstandsknop in SCC kan je schakelen tussen twee verschillende modi, maar wat het verschil net is, werd me niet duidelijk en ik had geen gelegenheid om uitgebreid te testen wat de auto deed in elke modus. In beide modi kon je alsnog de afstand regelen (1 tot 4 blokjes). Ik kreeg geen terugkoppeling dat één van de modi CC was, eerder iets met rijstijlprofielen of zoiets...

• Morpheus2003
matthijst schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:54:
[...]

Geld op de bank heeft hij.
Geen 45k uitgegeven voor de auto, maar 24k + laadkosten.
Dat klopt maar na de eenmalige aanschaf van de auto kun je weer maandelijks sparen omdat je niet € 500,- pm aan de leasemaatschappij hoeft over te maken.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01 11:36

Arfman

Drome!

[...]

Dat is absurd inderdaad. Nouja, we gaan het zien. Ik moet nog 4 jaar. Hopelijk kunnen we hem dan overnemen voor een relatief normaal bedrag, ergens voelt het toch niet fijn dat de auto niet "echt" van jezelf is. Aan de andere kant is het relaxed dat alles wat er mis mee kan gaan gedekt wordt. Ach ja.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:26
Is dit het PL topic geworden?

• sn0pzer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-11-2025
2xdehelft schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:24:
[...]

Helaas lijkt dit op de MY23 inderdaad een "feature" te zijn die niet uit te zetten is. Staat ook aangegeven in de handleiding, bijvoorbeeld op pagina 6-96:

When the trailer is connected, Smart Cruise Control automatically turns off (if equipped). In this case, you cannot get help from Smart Cruise Control.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:03
Ik heb een MY19 zonder trekhaak. Zit te kijken naar een fietsendrager die op de achterklep kan (2 fietsen).
Wie heeft een suggestie? Ik had zelf deze op het oog. https://www.wielrenner.sh...sendrager-voor-kofferbak/

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-01 10:03
sn0pzer schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:46:
[...]

Helaas lijkt dit op de MY23 inderdaad een "feature" te zijn die niet uit te zetten is. Staat ook aangegeven in de handleiding, bijvoorbeeld op pagina 6-96:

When the trailer is connected, Smart Cruise Control automatically turns off (if equipped). In this case, you cannot get help from Smart Cruise Control.
Probeer eens smart cruise uit te zetten en normal CC aan te zetten voor het connecteren van de stekker. Kromme methode, maar wie weet?

• multikoe
Vaevictis_ schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:50:
Ik heb een MY19 zonder trekhaak. Zit te kijken naar een fietsendrager die op de achterklep kan (2 fietsen).
Wie heeft een suggestie? Ik had zelf deze op het oog. https://www.wielrenner.sh...sendrager-voor-kofferbak/
Gaat dat wel goed, met die enorme spoiler boven de achterklep?

• Vaevictis_
multikoe schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:35:
[...]

Gaat dat wel goed, met die enorme spoiler boven de achterklep?
Geen idee, hoor het graag van iemand.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:31

PeaceNlove

Deugleuter

Alsnog een trekhaak laten monteren? Wel een stuk duurder O-)

• glas86
Persoonlijk vind ik dit altijd wel een beetje enge constructies. Zeker met twee fietsen. Ik zou toch kiezen voor een trekhaak. Is wel een investering maar als je vaker met fietsen op pad gaat wel de beste en meest veilige oplossing lijkt mij.

• Vaevictis_
glas86 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:43:
[...]

Persoonlijk vind ik dit altijd wel een beetje enge constructies. Zeker met twee fietsen. Ik zou toch kiezen voor een trekhaak. Is wel een investering maar als je vaker met fietsen op pad gaat wel de beste en meest veilige oplossing lijkt mij.
Het is voor incidenteel gebruik en dan 1 fiets als het moet 2 fietsen.

• glas86
Vaevictis_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:05:
[...]

Dan is een trekhaak te kostbaar inderdaad.

• TCMR
Vaevictis_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:05:Het is voor incidenteel gebruik en dan 1 fiets als het moet 2 fietsen.
Volgens mij kan het niet. Bij veel moderne auto's is het een kunststof spoiler waarachter je moet haken, en dat kan niet. Ik heb het voor een Hyundai i30 ook uitgezocht, en het was gewoon niet mogelijk. Te zwak. Daarom nu diep in de buidel getast voor een af-fabriek afneembare trekhaak, ook voor incidenteel gebruik van fietsdrager... :|

• glas86
Ik ben benieuwd wie van de berijders van de nieuwe Niro EV 2022 er daadwerkelijk een granny(thuis) lader erbij heeft gekregen. Deze heeft eerst als standaard optie vanaf de dynamicline in de prijstlijst gestaan, althans in de prijslijst van 1 juli is deze nog te vinden: "laadkabel voor laden via wandcontactdoos" is de omschrijving. In de huidige prijslijst is deze eruit gehaald. M.a.w. elke bestelling tot 15-8 zou een granny lader moeten krijgen. Wellicht iets voor de mensen om rekening mee te houden.

Ik ga er in ieder geval opletten bij aflevering, maar dat duurt helaas nog even.

[ Voor 15% gewijzigd door glas86 op 12-09-2022 11:50 ]

• 2xdehelft
glas86 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:47:
Ik ben benieuwd wie van de berijders van de nieuwe Niro EV 2022 er daadwerkelijk een granny(thuis) lader erbij heeft gekregen. Deze heeft eerst als standaard optie vanaf de dynamicline in de prijstlijst gestaan, althans in de prijslijst van 1 juli is deze nog te vinden: "laadkabel voor laden via wandcontactdoos" is de omschrijving. In de huidige prijslijst is deze eruit gehaald. M.a.w. elke bestelling tot 15-8 zou een granny lader moeten krijgen. Wellicht iets voor de mensen om rekening mee te houden.

Ik ga er in ieder geval opletten bij aflevering, maar dat duurt helaas nog even.
Bij mijn dynamicline zit de granny er bij 👍

[ Voor 6% gewijzigd door 2xdehelft op 12-09-2022 12:35 ]

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:52
Ik zag afgelopen zaterdag op Facebook dat er al een Dynamicplusline mét Harman Kardon systeem is afgeleverd. Geen idee of dat een hybrid of EV is (kan het Kia bericht niet meer vinden). Vermoedelijk het eerste. Hij was in ieder geval zwart en eind maart besteld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUe3W6n-AFH56lM07YYgCxbojuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmJHYNPdOK4A56QXRiqFumZE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door monica66 op 12-09-2022 13:25 ]

• glas86
monica66 schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:54:
Ik zag afgelopen zaterdag op Facebook dat er al een Dynamicplusline mét Harman Kardon systeem is afgeleverd. Geen idee of dat een hybrid of EV is (kan het Kia bericht niet meer vinden). Vermoedelijk het eerste. Hij was in ieder geval zwart en eind maart besteld.
Heb ik ook gelezen. Betreft inderdaad een Niro EV DynamicPlusLine in de kleur zwart. Onder Kia Nederland in de comments vind je deze terug op Facebook.

• eltron
Vaevictis_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:05:
[...]
Mijn zoon gebruikt ook zoiets als jij nu naar kijkt, voor racefiets en mountainbike, icm MY20. Ik hoor daar geen klachten over, maar wel gedoe en enig risico.
Zou zelf eerder de dakdragers hiervoor gebruiken. Opvallend is dat die ook in beeld zijn bij het plaatje van het product dat jij linkte. Waarbij ook opvalt dat de fietsen bij de achterklepdrager feitelijk ook best een stuk boven de auto uitsteken.

• ChiMan
monica66 schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:54:
Ik zag afgelopen zaterdag op Facebook dat er al een Dynamicplusline mét Harman Kardon systeem is afgeleverd. Geen idee of dat een hybrid of EV is (kan het Kia bericht niet meer vinden). Vermoedelijk het eerste. Hij was in ieder geval zwart en eind maart besteld.
Mijn HEV met DynamicPlusLine uitvoering is met HK geleverd.
Was in de veronderstelling dat ik HUD kreeg.

• glas86
ChiMan schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:25:
[...]

Mijn HEV met DynamicPlusLine uitvoering is met HK geleverd.
Was in de veronderstelling dat ik HUD kreeg.
Dat is opvallend. Ik moest mijn keuze per mail aan de dealer bevestigen. Heb jij dit ook moeten doen? Betreft een Niro EV.

[ Voor 4% gewijzigd door glas86 op 12-09-2022 13:26 ]

• Vaevictis_
eltron schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:24:
[...]

Mijn zoon gebruikt ook zoiets als jij nu naar kijkt, voor racefiets en mountainbike, icm MY20. Ik hoor daar geen klachten over, maar wel gedoe en enig risico.
Zou zelf eerder de dakdragers hiervoor gebruiken. Opvallend is dat die ook in beeld zijn bij het plaatje van het product dat jij linkte. Waarbij ook opvalt dat de fietsen bij de achterklepdrager feitelijk ook best een stuk boven de auto uitsteken.
Welke heeft hij dan? Heb liever iets dat past, voor mij gaat het om een e-bike 27kg dus op het dak is geen optie.

• ChiMan
glas86 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:26:
[...]

Dat is opvallend. Ik moest mijn keuze per mail aan de dealer bevestigen. Heb jij dit ook moeten doen? Betreft een Niro EV.
Nee, ik had mijn auto pas in augustus gekocht en was al onderweg naar NL.

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-01 10:57
Ik heb al 3 jaar deze in gebruik PortaBici Elettrica BICI OK 2 ELEKTROBIKE - Fabbri met daarop 2 MTB's.

• Vaevictis_
ningalloon schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:41:
[...]

Ik heb al 3 jaar deze in gebruik PortaBici Elettrica BICI OK 2 ELEKTROBIKE - Fabbri met daarop 2 MTB's.
@ningalloon Is deze ook in NL te koop? Gevonden. https://www.amazon.nl/FB-...&pd_rd_i=B084VM4FSM&psc=1

[ Voor 40% gewijzigd door Vaevictis_ op 12-09-2022 18:52 ]

• [BoSS]
  • Laatst online: 18:25

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

glas86 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:47:

Is inderdaad (sneaky) gewijzigd door Kia, op 15 juli. Toen is een nieuwe prijslijst uitgebracht (na de prijsverhoging op 1 juli) waar de granny lader niet meer in de standaard uitrusting zit.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-01 10:57
Geen idee of het nog te koop is in NL.
Destijds via Ebay een voordeliger aangeschaft.
Volgens mij zelfs rechtstreeks van de fabrikant.

• Vaevictis_
ningalloon schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:02:
Geen idee of het nog te koop is in NL.
Destijds via Ebay een voordeliger aangeschaft.
Volgens mij zelfs rechtstreeks van de fabrikant.
Ok besteld ben benieuwd, maar wel mooi dat deze wat zwaarder belast mag worden. Ook fijn dat jij deze kent i.c.m. de e-niro (MY19) scheelt weer hoop gehannes. _/-\o_

• sn0pzer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-11-2025
2xdehelft schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:34:
[...]

Bij mijn dynamicline zit de granny er bij 👍
Bij mij is die er ook bij geleverd. DynamicLine, half mei besteld.

• eltron
Vaevictis_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:28:
[...]

Welke heeft hij dan? Heb liever iets dat past, voor mij gaat het om een e-bike 27kg dus op het dak is geen optie.
Volgens mij degene die jij nu ook hebt besteld (PortaBici Elettrica BICI OK 2 ELEKTROBIKE - Fabbri )

(maar kan het even niet makkelijk checken omdat ze momenteel een maandje op reis zijn in Azië).

• ptjuh89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:19
ChiMan schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:34:
[...]

Nee, ik had mijn auto pas in augustus gekocht en was al onderweg naar NL.
Heb je enig idee of de auto in kwestie bestemd was voor een PL rijder? Ik weet van 2 collega's die beide een auto in bestelling hebben (Renault en Ford) dat de bedrijven in kwestie deze geintjes uithalen.

• Griffin
  • Laatst online: 07-01 08:38

Griffin

Is mythical

[BoSS] schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:00:
[...]

Is inderdaad (sneaky) gewijzigd door Kia, op 15 juli. Toen is een nieuwe prijslijst uitgebracht (na de prijsverhoging op 1 juli) waar de granny lader niet meer in de standaard uitrusting zit.
Omdat ik een auto 'besteld' die eigenlijk besteld is door de dealer voor eigen verkoop hoop ik dat ze dit gedaan hebben voor 1 juli.... dan zou ik m hebben. Ach ergens december of januari ga ik het wel zien, en anders ga ik vragen waarom dit er niet bij zit

• ChiMan
ptjuh89 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 01:10:
[...]

Heb je enig idee of de auto in kwestie bestemd was voor een PL rijder? Ik weet van 2 collega's die beide een auto in bestelling hebben (Renault en Ford) dat de bedrijven in kwestie deze geintjes uithalen.
Dealer had een (groot) aantal auto's ingekocht zonder een koper.

• glas86
ChiMan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:03:
[...]

Dealer had een (groot) aantal auto's ingekocht zonder een koper.
Dan heeft je dealer daar goed op geanticipeerd. Waar je nu voordeel van hebt.

• ChiMan
Voor degene die de nieuwe DynamicPlusLine hebben of krijgen, welke optie heeft jouw voorkeur, de Harman Kordon audio systeem of Heads Up Display (los van levering auto)?

• ptjuh89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:19
ChiMan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:28:
Voor degene die de nieuwe DynamicPlusLine hebben of krijgen, welke optie heeft jouw voorkeur, de Harman Kordon audio systeem of Heads Up Display (los van levering auto)?
In mijn huidige auto heb ik ook een "premium" sound systeem waardoor ik neig te zeggen dat ik de voorkeur geef aan het H&K systeem. De HUD functie is natuurlijk een leuke gadget ter vervangen maar wel een overbodige luxe vind ik.

Heeft iemand toevallig het H&K systeem in het echt kunnen testen?

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik neig naar de HUD, ik ben wel een muziek liefhebber maar in de auto luister ik meestal naar de radio, op een laag volume dus heb het niet nodig.

Ik heb de DynamicPlusLine besteld, ik ga ervanuit dat ik de HUD krijg.

[ Voor 7% gewijzigd door Bert2000 op 13-09-2022 11:54 ]

• Morpheus2003
H&K heeft mijn voorkeur. Echter is deze alleen nog maar te krijgen bij de Executive Line. Toen ik mijn DPL een paar weken geleden bestelde was het geen optie en dus krijg ik de HUD.

• Hanjoo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-05-2023
Gisterenmiddag bij de dealer geweest. DynamicPlusLine met HUD staat nog steeds in order. De losdatum is verschoven van eind september naar medio december a.s. Auto besteld begin maart 2022.

Op het binnenterrein stond eenzelfde DynamicPlusLine met HK!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:52
Je zou bijna gaan denken dat degenen die HK hebben laten staan, nu sneller aan de beurt komen. :?

• glas86
monica66 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:04:
Je zou bijna gaan denken dat degenen die HK hebben laten staan, nu sneller aan de beurt komen. :?
Dat is dus precies ook mijn gevoel. Dan kies je toch maar voor HUD wat eigelijk niet mijn voorkeur had om daarmee hopelijk een snellere levering te realiseren. Goed geluid vind ik belangrijker dan projectie op mijn voorruit maar de dealer had aangegeven dat de "standaard" speakers ook best goed zijn. Mede daarom toch maar gekozen voor HUD maar heb er nu wel spijt van gekregen. Ik vond het al opvallend. Er is een chip te kort voor het HK systeem maar ik vermoed dat er meer chips nodig zijn voor het HUD systeem waardoor we daar nu met zijn allen op moeten wachten.

[ Voor 13% gewijzigd door glas86 op 13-09-2022 13:26 ]

• glas86
Hanjoo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:03:
Gisterenmiddag bij de dealer geweest. DynamicPlusLine met HUD staat nog steeds in order. De losdatum is verschoven van eind september naar medio december a.s. Auto besteld begin maart 2022.

Op het binnenterrein stond eenzelfde DynamicPlusLine met HK!
Ik heb precies hetzelfde scenario maart besteld. Levering opgeschoven naar nu december.

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Zojuist mijn dealer gesproken stern in dit geval, bestelling dpl verschoven naar eind januari 2023. Financieel een flinke tegenvaller.

• glas86
DutchVik schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:32:
Zojuist mijn dealer gesproken stern in dit geval, bestelling dpl verschoven naar eind januari 2023. Financieel een flinke tegenvaller.
Dat is balen zeg. Wanneer besteld?

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
glas86 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:34:
[...]

Dat is balen zeg. Wanneer besteld?
Begin mei besteld. Toen werd er beloofd voor de kerst.
Pagina: 1 ... 222 ... 360 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.