Die passen maak ik me niet zo druk om, ik heb tot nu toe gewoon alles kunnen doen met de Kia Charge pas, zowel in Frankrijk, als in Duitsland als in Zwitserland. Ik heb de Shell pass en de ANWB pas nog niet hoeven gebruiken.Vaevictis_ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:37:
[...]
Wat ik ook erg sterk vind is dat je alle laadpas aanbieders en netwerken kunt opgeven en dat je daarmee dus je route berekent. Zou kon ik met EnBW zien waar ik onderweg kon laden, erg fijn om niet alles in andere apps te doen. Route begeleiding gaat ook erg goed ook met android auto!
Je tikt 1 laadstation aan op de route (in het buitenland in mijn geval van Portree naar Newcastle zijn het er pakweg 3) zo gepiept.multikoe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:25:
[...]
Met op de gok bedoel ik dat je net zo lang laadstations moet aanklikken in de app totdat je er eentje hebt die ongeveer op op de juiste afstand ligt. ABRP rekent dat gewoon voor je uit.
(Tussendoor: ABRP is nog steeds slecht in het uitrekenen en je moet vreemd genoeg de settings tweaken om een realistisch laadplan te krijgen, maar het gaat me om het principe).
En je hebt mijn beeld, dat het omslachtig is, nog niet weg kunnen nemen. Drie apps gebruiken om naar een laadpaal te rijden is, hoe je het ook went of keert, wel wat overkill.
Maakt niet uit, ik draaf misschien wat door. Het werkt voor jou en daar gaat het om. Ik probeer alleen in te schatten of het voor mij ook zou werken en het antwoord is voorlopig even: nee.
Copy paste in Connect en stuurt naar auto nav.
2! apps op smartphone 1 min. werk.
Abrp hoeft niets voor mij uit te rekenen, ik zie mijn range op het dashboard, dus niets schatten met 80, 85, 60% etc.
Gewoon 485km range en na pakweg 350km laadpunt, klaar en duidelijk.
Schatting in Kia wijkt meestal niet meer af dan 10% dus bovengenoemd vb is prima.
Jij voor het "principe" met ABRP en ik voor gegarandeerd resultaat met Kia app en ingebouwde nav.
Beste mensen ik raad iedereen van harte mijn beschreven manier aan, echt het werkt perfect.multikoe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:11:
[...]
Interessant! Hoe is de routeplanning? Die is bij ABRP nogal brak.
Natuurlijk wel alleen als je dan ook applecar of Android auto gebruikt. Die laatste vind ik dus zeker niet fijn.multikoe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:28:
[...]
Ik zit net even te spelen met Electric Routes: wat een gave app! Je kunt de volledige route, inclusief laadstops naar Google Maps exporteren. Ik heb een paar weken terug Nederland - Zwitserland gereden en die route wordt in ElectricRoutes heel aardig weergegeven zoals ik hem toen ook (op de tast) heb gereden.
Voorlopig een aanrader.
Mijn MY19 heeft geen connect? Wel apple carplay en AA dus voor mij is Electric Routes echt een uitkomst.MatMich schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:01:
[...]
Beste mensen ik raad iedereen van harte mijn beschreven manier aan, echt het werkt perfect.
Vraagje aan bezitters van een nieuwe Kia Niro EV;
Hoeveel ISOfix aansluitingen zitten er achterin? 2 of 3? En het zou helemaal geweldig zijn als iemand de breedte van de achterbank kan opmeten. Ik ben namelijk aan het kijken of het past om twee Maxi Cosi Rodifix stoelverhogers aan te sluiten en één gewone autostoel voor een 2-jarige. Dan kan evt. de Multimac die we nu hebben verkocht worden.
Heb uiteraard op internet gezocht maar ik vind enkel de buitenmaten.
Alvast enorm bedankt!
Hoeveel ISOfix aansluitingen zitten er achterin? 2 of 3? En het zou helemaal geweldig zijn als iemand de breedte van de achterbank kan opmeten. Ik ben namelijk aan het kijken of het past om twee Maxi Cosi Rodifix stoelverhogers aan te sluiten en één gewone autostoel voor een 2-jarige. Dan kan evt. de Multimac die we nu hebben verkocht worden.
Alvast enorm bedankt!
Dat kan, de meningen zijn daarover verdeeld, maar de consensus zoals ik hem overal lees is wel een beetje dat de inerne navigatie niet heel best is, die van Maps via Android auto een heel stuk beter en de mogelijkheid om een route uit ElectricRoutes direct te kunnen exporteren als een route in Maps is voor die mensen een heel erg groot pluspunt: je hebt de flexibiliteit en gemak van Maps, plus de automatisch berekende meest efficiente laadstrategie voor die route.MatMich schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:03:
[...]
Natuurlijk wel alleen als je dan ook applecar of Android auto gebruikt. Die laatste vind ik dus zeker niet fijn.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de interne navigatie was gebaseerd op de kaarten van TomTom. Dat gebruik ik op mijn iPhone ook en vind ik erg prettig werken, vooral de rijstrookbegeleiding. Tijdens mijn proefrit in de nieuwe NiroEV werd dat nog eens bevestigd (de rijstrookbegeleiding dan), dus ik had stiekem wel goede hoop dat het goede navigatie was.multikoe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:04:
[...]
Dat kan, de meningen zijn daarover verdeeld, maar de consensus zoals ik hem overal lees is wel een beetje dat de inerne navigatie niet heel best is, die van Maps via Android auto een heel stuk beter en de mogelijkheid om een route uit ElectricRoutes direct te kunnen exporteren als een route in Maps is voor die mensen een heel erg groot pluspunt: je hebt de flexibiliteit en gemak van Maps, plus de automatisch berekende meest efficiente laadstrategie voor die route.
Nog niet. Er gaat een gerucht dat de volgende major software update o.a. TomTom navigatie inhoudt.DwightKSchrute schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:21:
[...]
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de interne navigatie was gebaseerd op de kaarten van TomTom. Dat gebruik ik op mijn iPhone ook en vind ik erg prettig werken, vooral de rijstrookbegeleiding. Tijdens mijn proefrit in de nieuwe NiroEV werd dat nog eens bevestigd (de rijstrookbegeleiding dan), dus ik had stiekem wel goede hoop dat het goede navigatie was.
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Uiteraard,dat begrijp ik.Vaevictis_ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:18:
[...]
Mijn MY19 heeft geen connect? Wel apple carplay en AA dus voor mij is Electric Routes echt een uitkomst.
Ieder zijn ding uiteraard maar ik kan me hier niet in vinden.multikoe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:04:
[...]
Dat kan, de meningen zijn daarover verdeeld, maar de consensus zoals ik hem overal lees is wel een beetje dat de inerne navigatie niet heel best is, die van Maps via Android auto een heel stuk beter en de mogelijkheid om een route uit ElectricRoutes direct te kunnen exporteren als een route in Maps is voor die mensen een heel erg groot pluspunt: je hebt de flexibiliteit en gemak van Maps, plus de automatisch berekende meest efficiente laadstrategie voor die route.
Na zo'n 20 jaar erg veel met navigatie gereden vind ik de ingebouwde nav echt fantastisch qua begeleiding en beeld en vind Maps echt veel minder en bjizonder slecht stemgeluid en heel erg "speelgoedachtig" qua gevoel en een heel erg lullig schermpje.
Ik heb een Niro 2019 en ik vind de navigatie een grote schande. Iemand heeft bedacht dat er alleen nog maar gemeente namen gebruikt kunnen worden. Dus dan moet je weten dat b.v. Kortenhoef gemeente Wijdemeren is, anders lukt het dus niet om een adres in te voeren. Echt onvoorstelbaar achterlijk.MatMich schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:58:
[...]
Na zo'n 20 jaar erg veel met navigatie gereden vind ik de ingebouwde nav echt fantastisch qua begeleiding.
Zojuist een belletje gehad van de dealer, 8 september kan ik mijn nieuwe oranje Niro Dynamicline ophalen 🥳
Ik snap er niets van... Bij mij vindt hij gewoon als ik zoek op Kortenhoef, maar ook bijvoorbeeld op Oranjeweg 108 Kortenhoef.beschuit schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:47:
[...]
Ik heb een Niro 2019 en ik vind de navigatie een grote schande. Iemand heeft bedacht dat er alleen nog maar gemeente namen gebruikt kunnen worden. Dus dan moet je weten dat b.v. Kortenhoef gemeente Wijdemeren is, anders lukt het dus niet om een adres in te voeren. Echt onvoorstelbaar achterlijk.
Ook bijvoorbeeld Kaatsheuvel kan ik gewoon vinden zonder te zoeken op de gemeente (Loon op Zand).
Ik heb een MY2020 met de meest recente firmware...
Werkt bij mijn e-niro my19 net zo.bnwgraaf schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:33:
[...]
Ik snap er niets van... Bij mij vindt hij gewoon als ik zoek op Kortenhoef, maar ook bijvoorbeeld op Oranjeweg 108 Kortenhoef.
Ook bijvoorbeeld Kaatsheuvel kan ik gewoon vinden zonder te zoeken op de gemeente (Loon op Zand).
Ik heb een MY2020 met de meest recente firmware...
Als het een wat minder courante straat (dus niet dorpstraat, kerkstraat en stationstraat etc.) is dan start ik meestal met straatnaam. Je krijgt dan al tijdens het intypen een steeds korter lijstje waaruit je de juiste plaats selecteert, huisnr erbij en klaar.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dat is bij mij in mijn MY22 gelukkig niet het geval.beschuit schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:47:
[...]
Ik heb een Niro 2019 en ik vind de navigatie een grote schande. Iemand heeft bedacht dat er alleen nog maar gemeente namen gebruikt kunnen worden. Dus dan moet je weten dat b.v. Kortenhoef gemeente Wijdemeren is, anders lukt het dus niet om een adres in te voeren. Echt onvoorstelbaar achterlijk.
Ik kan een adres gewoon inspreken op iedere manier of volgorde, postcode mag ook.
Vervolgens hoef ik ook niet te zeggen "ga naar" of wat dan ook, bij een adres snapt hij gewoon wat de bedoeling is.
V.w.b. de interne navigatie lopen er twee onderwerpen door elkaar in de discussie:
De bediening van de navigatie en dan met name de invoer van het adres. Die was in mijn ogen al niet al te best (traag en soms om onduidelijke reden niets vinden), maar als ik de berichten moet geloven na de laatste update nog beroerder. Veel verhalen van mensen die uit arre moede de Kia Connect app maar gebruiken om een adres in te geven.
Daarnaast vind ik persoonlijk dat de navigatie zelf te wensen over laat. In vergelijking met Google Maps maakt de interne navigatie soms vreemde keuzes en lijken wegopbrekingen, files e.d. niet zo snel door te komen waardoor je nogal eens voor verrassingen komt te staan.
De bediening van de navigatie en dan met name de invoer van het adres. Die was in mijn ogen al niet al te best (traag en soms om onduidelijke reden niets vinden), maar als ik de berichten moet geloven na de laatste update nog beroerder. Veel verhalen van mensen die uit arre moede de Kia Connect app maar gebruiken om een adres in te geven.
Daarnaast vind ik persoonlijk dat de navigatie zelf te wensen over laat. In vergelijking met Google Maps maakt de interne navigatie soms vreemde keuzes en lijken wegopbrekingen, files e.d. niet zo snel door te komen waardoor je nogal eens voor verrassingen komt te staan.
Voor beide zijn de ervaringen wisselend.multikoe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:02:
V.w.b. de interne navigatie lopen er twee onderwerpen door elkaar in de discussie:
En mogelijk afhankelijk van de gebruikte versie van de software en van de mate waarin de gebruiker en de software elkaar al dan niet "aanvoelen".
Heb er zelf ook moeite mee gehad, maar gaat nu eigenlijk wel prima.
En voor route krijg je twee opties, dus er is nog wat te kiezen.
Wegopbrekingen en files komen bij mij wel snel door, als dat niet zo is dan ligt dat waarschijnlijk aan de verkeersinformatie zelf en niet aan de techniek.
Heb wel af en toe dat systeem mij al om een file wil heenleiden op een weg waar ik pas over ca 2u mee te maken krijg. Ik ga er dan vanuit dat het tegen die tijd waarschijnlijk wel is opgelost c.q. dan nog wel weer een omleiding mogelijk is.
Dat is het voornamelijk. Ik heb in mijn leven al heel wat verschillende navigatie-oplossingen gebruikt (Sygic, TomTom, Waze, Maps en nog wat andere vage apps). Ze hebben allemaal wel iets moois, maar ze hebben ook allemaal wel iets doms. Maps is op dit moment mijn favoriet, maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik het ook buiten de auto (op de fiets, lopend, vakantieplanning e.d.) heel veel gebruik en ik dus gewend ben aan de user-interface. Maps integreert lekker in de rest van mijn leven zeg maareltron schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:07:
[...]
Voor beide zijn de ervaringen wisselend.
En mogelijk afhankelijk van de gebruikte versie van de software en van de mate waarin de gebruiker en de software elkaar al dan niet "aanvoelen".
Mooi, dan zijn de ‘proef’ auto’s hier aangekomen. Allemaal Active Pluss modellen.2xdehelft schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:56:
[Afbeelding]
Hmm de Morning Linda (waar ws mijn Niro op staat) gaat ineens eerst naar Drammen i.p.v. Antwerpen. Aankomst in Antwerpen verschoven van 20 naar 25 augustus:-(
Krijg er komende weekend 1 mee naar huis, weekendje lenen. (Weekend proefrit zegmaar)
Heb mijn bestelling al geplaatst voor een blauwe Exclusive Pluss. Verwacht in December of Januari binnen te hebben.
Dat is goed nieuws! Wij hebben mogelijk op dezelfde datum besteld (29 mei), en dezelfde kleur (oranje), maar we hebben nog niet eens een bouwdatum (ExecutiveLine). Ik zal zo eens bij de dealer langsfietsen of er al iets meer bekend is, maar ondanks dat er in het VK inmiddels wel modellen binnenrollen met HK en schuif-kanteldak, moet ik de eerste in Nederland nog zien. Ik vrees dat meer opties echt meer vertraging betekent...2xdehelft schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:16:
Zojuist een belletje gehad van de dealer, 8 september kan ik mijn nieuwe oranje Niro Dynamicline ophalen 🥳
Hier ook nog geen nieuws, begin maart een Dynamic Plusline besteld en de levertijd zou september zijn. Vanmorgen maar eens gebeld omdat ik nog niets had gehoord van de dealer. Die gaf nu aan de levertijd in het systeem nu op onbekend staat en hij had twijfels of dit jaar nog de levering zou zijn…..TCMR schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:36:
[...]
Dat is goed nieuws! Wij hebben mogelijk op dezelfde datum besteld (29 mei), en dezelfde kleur (oranje), maar we hebben nog niet eens een bouwdatum (ExecutiveLine). Ik zal zo eens bij de dealer langsfietsen of er al iets meer bekend is, maar ondanks dat er in het VK inmiddels wel modellen binnenrollen met HK en schuif-kanteldak, moet ik de eerste in Nederland nog zien. Ik vrees dat meer opties echt meer vertraging betekent...
Ik heb wel de auto uit "voorraad" besteld. Deze stond al in bestelling door de garage, mogelijk al sinds februari/maart maar niet exact bekend. Als ik niet uit de reeds bestelde auto's had gekozen dan was levertijd onbekend...TCMR schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:36:
[...]
Dat is goed nieuws! Wij hebben mogelijk op dezelfde datum besteld (29 mei), en dezelfde kleur (oranje), maar we hebben nog niet eens een bouwdatum (ExecutiveLine). Ik zal zo eens bij de dealer langsfietsen of er al iets meer bekend is, maar ondanks dat er in het VK inmiddels wel modellen binnenrollen met HK en schuif-kanteldak, moet ik de eerste in Nederland nog zien. Ik vrees dat meer opties echt meer vertraging betekent...
Misschien is het al eens aan de orde geweest maar ik kan het niet vinden.
Ik probeer gepland laden. Ik vertrek (bijvoorbeeld) morgen ochtend om 8:00.
Ik heb gepland laden ingeschakeld maar zodra ik de stekker aansluit, begint het laden al, terwijl er maar ongeveer nog 2 uur laadtijd benodigd is...
Doe ik iets verkeerd of werkt dit niet in combinatie met de granny lader?
Ik heb gepland laden ingeschakeld maar zodra ik de stekker aansluit, begint het laden al, terwijl er maar ongeveer nog 2 uur laadtijd benodigd is...
Weet het niet zeker maar wellicht werkt dit alleen als je begintijd dan op 6:00 instelt en eindtijd op 8:00 uur.bnwgraaf schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:45:
Ik heb in maart ook dezelfde uitvoering besteld en ik heb recentelijk al te horen gekregen dat de auto pas eind november komt. Althans dat is de planning nu. Was eerst aug/september, toen oktober en nu al eind november. Ik hoop dit jaar de auto nog te mogen ontvangen maar heb daar mijn twijfels over.Eboera schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:41:
[...]
Hier ook nog geen nieuws, begin maart een Dynamic Plusline besteld en de levertijd zou september zijn. Vanmorgen maar eens gebeld omdat ik nog niets had gehoord van de dealer. Die gaf nu aan de levertijd in het systeem nu op onbekend staat en hij had twijfels of dit jaar nog de levering zou zijn…..
Kortste afstand is 1,30m. Ik denk twee Isofix aansluitingen. Er is vier keer een beugel aangegeven met een kinderzitje symbool. Ik neem aan dat dat de Isofix is?Morpheus2003 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:34:
Vraagje aan bezitters van een nieuwe Kia Niro EV;
Alvast enorm bedankt!
Ik zie nu dat je de nieuwe vraagt en dit is de oude. Geen idee of ze dat hebben veranderd.
[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 27-08-2022 12:28 ]
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Alleen in de buitenste twee zittingen achter. Zie prijslijst daar wordt het vermeld. Had persoonlijk zelf ook wel een ISO fix verwacht op de bijrijders stoel zoals o.a. VW heeft maar helaas.DonJuape schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:25:
[...]
Kortste afstand is 1,30m. Ik denk twee Isofix aansluitingen. Er is vier keer een beugel aangegeven met een kinderzitje symbool. Ik neem aan dat dat de Isofix is?
Ik zie nu dat je de nieuwe vraagt en dit is de oude. Geen idee of ze dat hebben veranderd.
Niro EV Dynamic Plus besteld halverwege mei. Gevraagd of ik in verband met levertijden het harman kardon systeem wil laten vervallen. Besloten om dat niet te doen.
Levering op dit moment geschat op halverwege november. Ben benieuwd!
Levering op dit moment geschat op halverwege november. Ben benieuwd!
Dank aan @bnwgraaf voor hulp bij het maken van deze beugel.
:strip_exif()/f/image/i8aHPi9X1TTXyfXG44R6uoQD.jpg?f=fotoalbum_large)
Na alle berichten over lege accu's door binnenverlichting die blijft branden wanneer de deuren open zijn, zat ik te denken zou het zin hebben om LED lampjes te monteren?
Als ik een beetje zoek zijn LED lampjes 1W of lager terwijl de normale halogeenlampen 5-10W zijn.
Of is het verbruik zo laag tov overige electronica die actief blijft dat het niets uitmaakt?
Als ik een beetje zoek zijn LED lampjes 1W of lager terwijl de normale halogeenlampen 5-10W zijn.
Of is het verbruik zo laag tov overige electronica die actief blijft dat het niets uitmaakt?
Het is niet zozeer het @lampy25 dat hem leeg laat lopen volgens mij, maar het feit dat de boordcomputer actief blijft op het 12V systeem.
Dit is alleen een probleem bij het 1e modeljaar, dat 1 fase laad volgens mijn dealer. Ze gaan er ook niks aan doen, ik krijg gewoon elke 3 jaar een nieuwe accu, dat helpt dan "een beetje". aka: Kia kan het niet oplossen.lampy25 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:01:
Na alle berichten over lege accu's door binnenverlichting die blijft branden wanneer de deuren open zijn, zat ik te denken zou het zin hebben om LED lampjes te monteren?
Het probleem is ook niet de lampjes. Met vakantie heb ik 2x lege accu gehad met inpakken en uitpakken. Terwijl ik expres alle lampjes en dingetjes uit had gezet, bij mijn auto (MY19): een deur open laten = accu leeg na 1-2 uur. Wat @CyBeRSPiN ook zegt, het zijn wat modules die blijven draaien die de accu leeg trekken, omdat hij ook maar 45Ah is. (wat is alsnog knap, 12v * 45Ah = 0,5kWh, in 2 uur = dus 250watt continu!)
[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 27-08-2022 17:06 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Nee dat helpt niet, dat heb ik als eerste gedaan toen ik de auto kreeg. Pas na een jaar ellende met accu.lampy25 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:01:
Sowieso vind ik dat alles LED verlichting moet worden dus voor mij is het een principe.
Op de 12V accu zit maar 2 jaar garantie dus elke 3 jaar vervangen onder garantie mag ik hopen als het een bekend probleem is?_eLMo_ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:04:
[...]
Dit is alleen een probleem bij het 1e modeljaar, dat 1 fase laad volgens mijn dealer. Ze gaan er ook niks aan doen, ik krijg gewoon elke 3 jaar een nieuwe accu, dat helpt dan "een beetje". aka: Kia kan het niet oplossen.
Het probleem is ook niet de lampjes. Met vakantie heb ik 2x lege accu gehad met inpakken en uitpakken. Terwijl ik expres alle lampjes en dingetjes uit had gezet, bij mijn auto (MY19): een deur open laten = accu leeg na 1-2 uur. Wat @CyBeRSPiN ook zegt, het zijn wat modules die blijven draaien die de accu leeg trekken, omdat hij ook maar 45Ah is. (wat is alsnog knap, 12v * 45Ah = 0,5kWh, in 2 uur = dus 250watt continu!)
Haha, mijn service advisor geeft aan dat het een bekend probleem is bij hun. Dat betekent niet dat Kia NL het erkend. Zover ik weet betaald mijn lease maatschappij die accu gewoonVaevictis_ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:13:
[...]
Op de 12V accu zit maar 2 jaar garantie dus elke 3 jaar vervangen onder garantie mag ik hopen als het een bekend probleem is?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Wat wil zeggen dat er minstens een continue 22A verbruik is, op voorwaarde dat de HS naar 12V optie niet actief is, toch veel als je t mij vraagtbij mijn auto (MY19): een deur open laten = accu leeg na 1-2 uur. Wat @ ook zegt, het zijn wat modules die blijven draaien die de accu leeg trekken, omdat hij ook maar 45Ah is. (wat is alsnog knap, 12v * 45Ah = 0,5kWh, in 2 uur = dus 250watt continu!)
Hou er wel rekening mee dat een accu die al eens is leeggetrokken, eerder de geest geeft. En dus praktisch gezien geen 0,5 kWh capaciteit meer heeft. Maar het blijft een hoop stroom dat weglekt._eLMo_ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:04:
[...]
Dit is alleen een probleem bij het 1e modeljaar, dat 1 fase laad volgens mijn dealer. Ze gaan er ook niks aan doen, ik krijg gewoon elke 3 jaar een nieuwe accu, dat helpt dan "een beetje". aka: Kia kan het niet oplossen.
Heb je dan ook ingesteld dat hij zo veel mogelijk gebruik maakt van het daltarief?bnwgraaf schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:45:
Ja daar heb ik ook mee gespeeld.... Inmiddels heb ik uit het instructieboekje begrepen dat het ook met de granny lader moet kunnen werken...gjcvro schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:51:
[...]
Heb je dan ook ingesteld dat hij zo veel mogelijk gebruik maakt van het daltarief?
Heb je geen instructieboekje erbij gekregen? Zit in het handschoenenvakje als het goed is. Anders staan er links naar de PDF in het eerste bericht van dit topic.bnwgraaf schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:13:
Heeft onze e-Niro ook een waarschuwingslampje voor een bijna leeg ruitensproeier reservoir?
Ik heb een my20
Ik weet vrij zeker dat het antwoord op je vraag nee is overigens.
Ik gaf er vlak boven al aan dat ik in het instructieboekje had gezocht voor scheduled charge.CyBeRSPiN schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:17:
[...]
Heb je geen instructieboekje erbij gekregen? Zit in het handschoenenvakje als het goed is. Anders staan er links naar de PDF in het eerste bericht van dit topic.
Ik kon er helaas niets in vinden over een eventuele waarschuwing voor een leeg ruitensproeier reservoir...
Zoek de uitleg van alle mogelijke lampjes op het dashboard, daar zal het dan (niet) bij staan.bnwgraaf schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:43:
[...]
Ik gaf er vlak boven al aan dat ik in het instructieboekje had gezocht voor scheduled charge.
Ik kon er helaas niets in vinden over een eventuele waarschuwing voor een leeg ruitensproeier reservoir...
Nu mijn e Niro heeft wel dit ook gehad wel met een laadpaal met de laatste update van het infotainment is het opgelost. Verder kan je erom heen werken door stekker erin wachten tot hij laadt en dan laden stoppen via de app als het goed is start hij op het ingesteld uur heb ook bij de vorige update gehad dat de ingestelde tijd slechts eenmalig was en dan verdween.bnwgraaf schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:45:
Mijn niro is toe aan nieuwe voorbanden. Na 32.000 km komen de slijtagenokjes in de buurt van het loopvlak, dus tijd voor wat nieuws.
Wat zijn jullie ervaringen met andere banden dan de standaard michelin?
En ik twijfel om de banden te laten vervangen bij de lokale bandenboer of de kia dealer. Dat laatste vooral in verband met de ervaring met het liften van de auto, de accu enzo.
Wat zijn jullie ervaringen met andere banden dan de standaard michelin?
En ik twijfel om de banden te laten vervangen bij de lokale bandenboer of de kia dealer. Dat laatste vooral in verband met de ervaring met het liften van de auto, de accu enzo.
Zo, twee weken terug gehoord dat de auto er gewoon staat! Dat is een fijne meevaller.ejtnaj schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:09:
Zo, de bestelbevestiging van mijn e-Niro 2023 is binnen. DynamicLine, Cityscape Green Metallic. Ben benieuwd!
Levertijdsindicatie volgens de dealer was juli 2022, maar in de bestelbevestiging staat nu december 2022
Vanochtend opgehaald. Fijne auto, gelukkig heb ik aan Kia kunnen wennen door in de tussentijd een voorloop Xceed te rijden. Nu uitvinden hoe het laden e.d. werkt!
edit: foto'tje
:strip_exif()/f/image/oVwXD7IBzfu7jlFQ3i7YAmF2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door ejtnaj op 29-08-2022 14:45 ]
Vanochtend heb ik de auto opgehaald. Bij de dealer heb ik ook een formulier ondertekend om de (tijdelijke) tenaamstelling door te voeren bij de RDW. Nu log ik in om mijn subsidie uitbetaling door te zetten, en het systeem van de RVO heeft mijn kenteken al voor mij ingevuld. Fijn!DwightKSchrute schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:47:
[...]
Ik heb vandaag, na navraag bij de RVO, een mail gehad dag er een verleningsbrief klaar zou staan in mijn e-loket. Die zie ik nog niet, maar in dezelfde mail staat dat het bedrag voor me gereserveerd is. Heb je een SEPP-nummer gekregen? Dan is het bedrag gereserveerd voor je.
Ik krijg de indruk dat ik pas officieel iets te horen krijg als de auto op kenteken staat.
In het algemeen: stekker er in en wachtenejtnaj schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:32:
Nu uitvinden hoe het laden e.d. werkt!
Ik blijf het overigens tegen iedereen zeggen: energie in je EV krijgen is wel een heel stuk ingewikkelder dan energie in je ICE krijgen. Bij een brandstofauto hoef je je niet druk te maken om de hoeveel benzine die er gepompt wordt per seconde, er verdwijnt niet 10%, 15% of 20% benzine tussen pomp en tank, de vulslang past gewoon altijd in de vulopening van je auto, alle pompen bij een tankstation hebben dezelfde capaciteit. Thuis tanken kan niet, dus je hoeft je ook niet druk te maken over de infrastructuur van je huis, de mogelijkheden van de laadpaal etc.
Klopt. Aan de andere kant, als je alles eenmaal voor elkaar hebt, is het thuis plug-and-play "tanken".multikoe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:52:
[...]
In het algemeen: stekker er in en wachten
Ik blijf het overigens tegen iedereen zeggen: energie in je EV krijgen is wel een heel stuk ingewikkelder dan energie in je ICE krijgen. Bij een brandstofauto hoef je je niet druk te maken om de hoeveel benzine die er gepompt wordt per seconde, er verdwijnt niet 10%, 15% of 20% benzine tussen pomp en tank, de vulslang past gewoon altijd in de vulopening van je auto, alle pompen bij een tankstation hebben dezelfde capaciteit. Thuis tanken kan niet, dus je hoeft je ook niet druk te maken over de infrastructuur van je huis, de mogelijkheden van de laadpaal etc.
Het zijn gewoon twee verschillende dingen.multikoe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:52:
[...]
In het algemeen: stekker er in en wachten
Voor mij is EV-laden vooral: nooit meer tanken.
Geen gedoe met verplicht langs een tankstation en daar in weer en wind of hitte staan wachten tot je aan de beurt bent, je tank hebt volgegooid met hopelijk de goede variant brandstof en dan in de rij bij de kassa om te mogen betalen. (en ja ik moet tot mijn schande bekennen dat ik wel eens diesel in een benzineauto heb gegooid).
of bij een automaat vooraf betalen in de hoop dat de rest ook werkt, wat lang niet altijd het geval is. Je (bank)pas wordt om onbegrijpelijke redenen niet geaccepteerd. De rol voor de bonnetjes is leeg en je kan via internet alsnog een bonnetje opvragen etc. etc.
Ook tussen tankstations regelmatig prijsverschillen van meer dan 20ct/liter en regelmatig het gevoel dat je een station te vroeg of te laat bent gestopt en daarmee je zelf benadeelt.
Nee dan EV laden. Ik kom thuis, terwijl ik naar de voordeur loop plug ik de stekker erin en heb er verder geen omkijken meer naar. En de prijs is al 3 jaar hetzelfde....
Dat is helemaal waar: de kern hier is "als je alles eenmaal voor elkaar hebt"DonJuape schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:00:
[...]
Klopt. Aan de andere kant, als je alles eenmaal voor elkaar hebt, is het thuis plug-and-play "tanken".
En het is ook (deels) nieuwigheid. Systemen zullen standaardiseren, laadsnelheden nemen toe en worden uiteindelijk niet echt relevant meer. Over 10 jaar kijken we terug naar deze periode op dezelfde manier als we nu terugkijken naar acceptgiro's
Ik wist dat dit het antwoord zou zijn op mijn "rant" en je hebt ook gelijk. Ik ervaar het thuis laden als een zegen. Nooit meer overleg thuis: ga jij nog even tanken als je terug komt van kantoor? Nooit meer: doe je wel handschoenen aan, anders kom je de auto niet meer in hoor! Zo lang de dagelijkse afstanden onder de 200 km blijven, hoef ik me feitelijk vrijwel nooit meer te bekommeren om mijn tank/batterij. Heerlijk.eltron schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:03:
[...]
Het zijn gewoon twee verschillende dingen.
Voor mij is EV-laden vooral: nooit meer tanken.
Geen gedoe met verplicht langs een tankstation en daar in weer en wind of hitte staan wachten tot je aan de beurt bent, je tank hebt volgegooid met hopelijk de goede variant brandstof en dan in de rij bij de kassa om te mogen betalen. (en ja ik moet tot mijn schande bekennen dat ik wel eens diesel in een benzineauto heb gegooid).
of bij een automaat vooraf betalen in de hoop dat de rest ook werkt, wat lang niet altijd het geval is. Je (bank)pas wordt om onbegrijpelijke redenen niet geaccepteerd. De rol voor de bonnetjes is leeg en je kan via internet alsnog een bonnetje opvragen etc. etc.
Ook tussen tankstations regelmatig prijsverschillen van meer dan 20ct/liter en regelmatig het gevoel dat je een station te vroeg of te laat bent gestopt en daarmee je zelf benadeelt.
Nee dan EV laden. Ik kom thuis, terwijl ik naar de voordeur loop plug ik de stekker erin en heb er verder geen omkijken meer naar. En de prijs is al 3 jaar hetzelfde....
Dit heb ik dus ook, ik vond het heerlijk dat de auto altijd klaar staat om 400+ kilometer te rijden. Laden onderweg is iets wat ik misschien 5-10 keer per jaar doe, op alle andere momenten is het gewoon instappen en wegwezen :-)
Nu tijdelijk een benzine auto totdat de nieuwe Niro binnen is, valt echt tegen als je eenmaal EV hebt gereden (had hiervoor een Hyundai Kona)
Nu tijdelijk een benzine auto totdat de nieuwe Niro binnen is, valt echt tegen als je eenmaal EV hebt gereden (had hiervoor een Hyundai Kona)
multikoe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:21:
[...]
Ik wist dat dit het antwoord zou zijn op mijn "rant" en je hebt ook gelijk. Ik ervaar het thuis laden als een zegen. Nooit meer overleg thuis: ga jij nog even tanken als je terug komt van kantoor? Nooit meer: doe je wel handschoenen aan, anders kom je de auto niet meer in hoor! Zo lang de dagelijkse afstanden onder de 200 km blijven, hoef ik me feitelijk vrijwel nooit meer te bekommeren om mijn tank/batterij. Heerlijk.
Vandaag gebeld door de dealer, mijn Niro EV ExecutiveLine, besteld op 7 maart, is binnen.
Afspraak gemaakt voor levering op 14 September.
Gefeliciteerd wat fijn.DevC schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:21:
Vandaag gebeld door de dealer, mijn Niro EV ExecutiveLine, besteld op 7 maart, is binnen.
Wij net geïnformeerd en de datum van onze Executiveline (groen) besteld in april staat op 12 december…
Klopt het dat als ik iets uit mijn auto wil pakken, en de auto is aangesloten aan mijn thuislader, dat het laden dan stopt? Moet ik het laden dan opnieuw beginnen, of is er een instelling daarvoor?
Nee stopt niet. Gaat wel tijdelijk terug naar 500W zolang het slot van de laadpoort open is (eerste 20-30 seconden na openen auto), daarna weer terug naar het ingestelde maximum.ejtnaj schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:34:
Klopt het dat als ik iets uit mijn auto wil pakken, en de auto is aangesloten aan mijn thuislader, dat het laden dan stopt? Moet ik het laden dan opnieuw beginnen, of is er een instelling daarvoor?
Dat terugschroeven naar 500W is om te voorkomen dat je vonken trekt bij het uittrekken van de stekker.
Dank voor je snelle reactie, ik denk dat het dan het samenspel is tussen mijn lader en de Niro. Misschien merkt mijn lader dat het verandert, en dan zichzelf uitschakelt?CyBeRSPiN schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:36:
[...]
Nee stopt niet. Gaat wel tijdelijk terug naar 500W zolang het slot van de laadpoort open is (eerste 20-30 seconden na openen auto), daarna weer terug naar het ingestelde maximum.
Dat terugschroeven naar 500W is om te voorkomen dat je vonken trekt bij het uittrekken van de stekker.
Nee, het is precies zoals @CyBeRSPiN zegt: de auto reduceert tijdelijk de laadsnelheid. Als je blijft kijken zul je zien dat die na 15 seconden weer naar het oude niveau gaat.ejtnaj schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
Dank voor je snelle reactie, ik denk dat het dan het samenspel is tussen mijn lader en de Niro. Misschien merkt mijn lader dat het verandert, en dan zichzelf uitschakelt?
Fijn om te horen, eindelijk een auto met HK systeem, schuifdak, etc. die binnen is.DevC schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:21:
(zelf in afwachting van een DynamicPlusLine)
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Ja. Heb het laatst gezien. Geen apart lampje maar melding voor in het display achter je stuur.bnwgraaf schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:13:
Heeft onze e-Niro ook een waarschuwingslampje voor een bijna leeg ruitensproeier reservoir?
Ik heb een my20
Ik heb een MY20. Ik meen me te herinneren dat ik wel een melding krijg als het reservoir bijna leeg is, maar kan me niet herinneren dat er een lampje voor isbnwgraaf schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:13:
Ik heb een my20
Dennis 1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:38:
[...]
Ja. Heb het laatst gezien. Geen apart lampje maar melding voor in het display achter je stuur.
Beiden dank, dat klinkt goed en ik denk dat ik dat eens afwacht dan!StenilsoN schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:38:
[...]
Ik heb een MY20. Ik meen me te herinneren dat ik wel een melding krijg als het reservoir bijna leeg is, maar kan me niet herinneren dat er een lampje voor is
Hebben jullie ook een idee of die melding terug keert wanneer je nog niet bijvult, of is er één met een melding en dan weg?
Staat ook letterlijk in de handleiding (nogmaals: link in de topicstart):bnwgraaf schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:49:
[...]
[...]
Beiden dank, dat klinkt goed en ik denk dat ik dat eens afwacht dan!
Hebben jullie ook een idee of die melding terug keert wanneer je nog niet bijvult, of is er één met een melding en dan weg?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UcstvPXgzAn2CcChQWVMN4om.jpg?f=user_large)
Misschien moet je toch maar eens het boek lezen. Bij mijn weten zit het er wel inCyBeRSPiN schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:17:
[...]
Heb je geen instructieboekje erbij gekregen? Zit in het handschoenenvakje als het goed is. Anders staan er links naar de PDF in het eerste bericht van dit topic.
Zie de reactie hierbovenSteeck03 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:33:
[...]
Misschien moet je toch maar eens het boek lezen. Bij mijn weten zit het er wel in
[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-08-2022 09:47 ]
Wij hebben gisteren de knoop doorgehakt en hebben een mineral blue executiveline besteld.
Aanschaf via de kia site (ff via ideal 50k aftikken alsof je een paar schoenen besteld wie doet dat nou) gaf aan dat leverdatum eind jan 2023 was. Maar dealer zei "Q2 2023". navraag bij Kia site bleek "leverdatum op de site is slechts een indicatie. De dealer weet een preciezere datum".
Raar dat men met die niet-kloppende leverdatum van januari 2023 probeert klanten te lokken via de site van Kia.
Anyway, het wachten is begonnen...
Aanschaf via de kia site (ff via ideal 50k aftikken alsof je een paar schoenen besteld wie doet dat nou) gaf aan dat leverdatum eind jan 2023 was. Maar dealer zei "Q2 2023". navraag bij Kia site bleek "leverdatum op de site is slechts een indicatie. De dealer weet een preciezere datum".
Raar dat men met die niet-kloppende leverdatum van januari 2023 probeert klanten te lokken via de site van Kia.
Gefeliciteerd! Wij hebben vorige week akkoord gegeven op een Niro EV DynamicPlusLine in de groene kleur bij de dealer. Levertijd 6 maanden ongeveer werd aangegeven.MrRobin schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:59:
Wij hebben gisteren de knoop doorgehakt en hebben een mineral blue executiveline besteld.
Vraag me wel af waarom je online koopt ipv in de showroom? Kun je en een proefrit maken en korting ‘krijgen’.
Betaal je vooraf 50k op de kia site?
Wie doet dát nou?
Wie doet dát nou?
[ Voor 3% gewijzigd door matthijst op 30-08-2022 12:31 ]
Wij hebben vanochtend de DynamicLine in Steel Grey opgehaald. Besteld op 15 april.
Nee dat was precies ook mijn verbazing, wie doet dat noumatthijst schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:31:
Betaal je vooraf 50k op de kia site?
Wie doet dát nou?

Zeker niet gedaan ik doe al jaren zaken met een en dezelfde autoverkoper die gewoon gelijk vertelt waar het op staat en een eerlijke prijs geeft, waar je bij anderen flink moet onderhanelen.
Kan me nog goed herinneren dat ik ooit de duurste versie van een nieuwe auto ergens wou bestellen en de opmerking naar mijn hoofd geslingerd kreeg door die verkoper "maar geen extra opties? Nou da's jammer, zo verdienen we niet zo veel aan je". Was gelijk klaar met die vent

Maarre, "korting"? Die was bij mij (op de aanschaf) echt niet mogelijk. Vond ik ook niet zo raar aangezien die dingen zo gewild zijn. Hebben jullie dat wel gekregen?
Heb wel een fair te verwachten inruilprijs gekregen, dus daar ben ik tevreden mee
Proefritten hebben we zeker gemaakt. 4 zelfs:
Hyundai Kona
Hyundai Ioniq 5
Kia Niro
Kia EV6.
Kona was te krap (kinderwagen / stoelen), EV6 vond ik te weinig toevoegen t.o.v. de Niro voor de prijs. Ioniq 5 eigenlijk de mooiste en fijnste auto, maar ook daar de extra +- 10k niet te rechtvaardigen t.o.v. de Kona.
Ik was vooral heel enthousiast over de Highway Driving Assistant (HDA) en die duurste Niro heeft ook HDA 2, dus automatisch van rijbaan wisselen (onder omstandigheden, natuurlijk).
[ Voor 20% gewijzigd door MrRobin op 30-08-2022 18:58 ]
https://youtu.be/U8A01vocTTQMrRobin schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:37:
[...]
....
Ik was vooral heel enthousiast over de Highway Driving Assistant (HDA) en die duurste Niro heeft ook HDA 2, dus automatisch van rijbaan wisselen (onder omstandigheden, natuurlijk).
HDA2 was nieuw voor mij. In bijgaande video is op 21:00 het inhalen te zien.
Werkte dit ook bij de proefrit?
Ja, nadat ik de handleiding gelezen heb over wat die omstandigheden zijn, denk ik niet dat er bij ons veel gebruik van gemaakt gaat worden. Misschien op de snelweg in Frankrijk, maar hier in Nederland zie ik me het niet snel gebruiken.MrRobin schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:37:
[...]automatisch van rijbaan wisselen (onder omstandigheden, natuurlijk).
Kortingen: nee, zover ik weet worden die momenteel niet gegeven. Ik las dat iemand een korting bedongen had door de standaardmatten in z'n nieuwe Niro te laten vervallen. Yeah...
ExecutiveLine, besteld op 31 mei, nog (steeds) geen bouwdatum...
Volgens mij kwam het om de paar dagen weer terug. Ik was niet zo'n snel met bijvullen. 😁bnwgraaf schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:49:
[...]
[...]
Beiden dank, dat klinkt goed en ik denk dat ik dat eens afwacht dan!
Ik meen te herinneren iedere keer als je auto aanzet krijg je de melding, tot je bijvult inderdaad;)Dennis 1 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:48:
[...]
Volgens mij kwam het om de paar dagen weer terug. Ik was niet zo'n snel met bijvullen. 😁
14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu
Jazeker! Wij reden de ioniq 5 connect+ en die had het er in. Werkte eigenlijk gewoon direct maar het was dan ook een zonnige zomerdag waarbij je dat mag verwachten. Ik had het idee dat de auto dmv camera's of GPS of iets dergelijks door had dat die op de snelweg reed, want hij kwam in de HUD met de tekst HDA, en dat ging, als ik het mij goed herinner, weer weg als je van de snelweg af was.Frij5fd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:55:
[...]
https://youtu.be/U8A01vocTTQ
HDA2 was nieuw voor mij. In bijgaande video is op 21:00 het inhalen te zien.
Werkte dit ook bij de proefrit?
Ja, het werkt op de navigatie. Alleen op wegen waarbij de navigatie weet dat het kan. Zover ik weet gebruikt HDA2 drie radars (in de neus en links- en rechtsachter) samen met de camera voor, en zal het weer niet veel invloed moeten hebben (tenzij sneeuw of zware regen, waarbij de radars niet goed meer werken).MrRobin schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:11:
[...]want hij kwam in de HUD met de tekst HDA, en dat ging, als ik het mij goed herinner, weer weg als je van de snelweg af was.
Maar fijn om te horen dat het dus gewoon meteen werkte, want toen ik las aan hoeveel condities er moest worden voldaan, dacht ik dat: "dat gaat dus niet vaak aan bod komen".
Ik had precies hetzelfde toen ik voor het eerst las over HDA2, "werkt zeker alleen voor mooi weer rijders".TCMR schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:11:
[...]
Ja, het werkt op de navigatie. Alleen op wegen waarbij de navigatie weet dat het kan. Zover ik weet gebruikt HDA2 drie radars (in de neus en links- en rechtsachter) samen met de camera voor, en zal het weer niet veel invloed moeten hebben (tenzij sneeuw of zware regen, waarbij de radars niet goed meer werken).
Maar fijn om te horen dat het dus gewoon meteen werkte, want toen ik las aan hoeveel condities er moest worden voldaan, dacht ik dat: "dat gaat dus niet vaak aan bod komen".
Nu was het dus bij die proefrit ook mooi weer, dus dat scheelt.
Overigens hebben we geen moment op de auto navi gereden tijdens de proefrit. Enkel via apple maps / carplay.
Dat het via (ingebouwde) navi werkt betekent dus niet dat je daadwerkelijk aan het navigeren moet zijn voordat het werkt (op de ioniq 5 tenminste), voor wie dat zich afvroeg.
Maakt de nieuwe Niro bij het achteruitrijden hetzelfde geluid als het voorgaande model?eluviumw schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:47:
Wij hebben vanochtend de DynamicLine in Steel Grey opgehaald. Besteld op 15 april.
Wij zijn met de e-Niro op vakantie op het moment. Gaat verrassend goed (Duitsland, Zwitserland, Italië, de laatste wel iets beter plannen). We hebben een koelbox op de achterbank staan maar die stekker (220v) ‘klikt’ niet vast. Met andere woorden: hij valt er continu uit. Hebben meer Niro rijders hier last van?
Bedoel je de 220V stekker? Die hebben wij afgelopen vakantie ook regelmatig gebruikt, maar inderdaad, de stekker wordt niet erg goed vast geklemd...Raoul413 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:45:
Wij zijn met de e-Niro op vakantie op het moment. Gaat verrassend goed (Duitsland, Zwitserland, Italië, de laatste wel iets beter plannen). We hebben een koelbox op de achterkant staan maar die stekker ‘klikt’ niet vast. Met andere woorden: hij valt er continu uit. Hebben meer Niro rijders hier last van?
Fijne vakantie!
Zit deze stekker nu alleen op de Executive van de nieuwe Niro of ook op de andere uitvoeringen? Welke uitvoering heb je?
Raoul413 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:45:
Wij zijn met de e-Niro op vakantie op het moment. Gaat verrassend goed (Duitsland, Zwitserland, Italië, de laatste wel iets beter plannen). We hebben een koelbox op de achterbank staan maar die stekker (220v) ‘klikt’ niet vast. Met andere woorden: hij valt er continu uit. Hebben meer Niro rijders hier last van?
Ik las in een review van een berijder dat de Niro al twee keer in de zogenaamde "zombie" modus was gegaan. Vergelijkbaar zoals bij de EV6. Auto komt dan niet meer in de "ready" modus. De 12 volt accu moest losgekoppeld worden om dit op te lossen. Meerdere mensen die dit ervaren hebben met de nieuwe Niro? Vind het wel zorgwekkend.
Deze week een Niro Ev besteld in de executive line. Verwachte levering: Feb 2023, dat wordt dus een tijdje geduld hebben en is dus ook niet, mogelijk in December 2022..
De vraag was niet voor mij, maar ik heb onlangs gelezen dat de "bongs" bij de Niro EV vele malen zachter zijn dan bij het voorgaande model. Daar was veel kritiek op, vooral als mensen 's ochtends vroeg achteruit hun oprit afreden, en daarmee meteen de buren even op de hoogte stelden van hun vertrekglas86 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:40:
[...]Maakt de nieuwe Niro bij het achteruitrijden hetzelfde geluid als het voorgaande model?
Hebben mensen recentelijk nog ervaring met korting krijgen? Een eerste voeler van mijn kant liep op 'er is momenteel helemaal niets mogelijk'Morpheus2003 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:16:
Vraag me wel af waarom je online koopt ipv in de showroom? Kun je en een proefrit maken en korting ‘krijgen’.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Ik ontving boven op de inruilprijs van mijn huidige auto nog een paar honderd euro korting. En een ‘gratis’ accessoire.bombadil schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:13:
[...]
Hebben mensen recentelijk nog ervaring met korting krijgen? Een eerste voeler van mijn kant liep op 'er is momenteel helemaal niets mogelijk'
afgelopen 3 jaar nog niet meegemaakt met mijn MY19glas86 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:47:
Ik las in een review van een berijder dat de Niro al twee keer in de zogenaamde "zombie" modus was gegaan. Vergelijkbaar zoals bij de EV6. Auto komt dan niet meer in de "ready" modus. De 12 volt accu moest losgekoppeld worden om dit op te lossen. Meerdere mensen die dit ervaren hebben met de nieuwe Niro? Vind het wel zorgwekkend.
Geluid is bij de "oude" ook best zacht, zodanig dat het mij eigenlijk pas opviel toen mijn zoon ook e-Niro ging rijden. Van de buren ook nooit iets over gehoord hoewel we soms best vroeg vertrekken.TCMR schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:51:
[...]
De vraag was niet voor mij, maar ik heb onlangs gelezen dat de "bongs" bij de Niro EV vele malen zachter zijn dan bij het voorgaande model. Daar was veel kritiek op, vooral als mensen 's ochtends vroeg achteruit hun oprit afreden, en daarmee meteen de buren even op de hoogte stelden van hun vertrek
Ik denk eigenlijk dat als het geluid nog zachter zou zijn, het helemaal niemand meer opvalt, en dat was dan ook weer niet de bedoeling.
Oei...gevaarlijk onderwerp! ;-)eltron schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:25:
[...]
Geluid is bij de "oude" ook best zacht, zodanig dat het mij eigenlijk pas opviel toen mijn zoon ook e-Niro ging rijden. Van de buren ook nooit iets over gehoord hoewel we soms best vroeg vertrekken.
Ik denk eigenlijk dat als het geluid nog zachter zou zijn, het helemaal niemand meer opvalt, en dat was dan ook weer niet de bedoeling.
Ik heb ook ooit wel eens opgemerkt dat ik het geluid nog wel vind meevallen... dat maakte een redelijk heftige discussie los!
Inderdaad, verzandt al snel in "nee, jij bent stom" argumenten. Het komt neer op een sterk persoonlijke beleving van het geluid, waarbij er eigenlijk geen grijs of middengebied lijkt te bestaan.bnwgraaf schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:41:
[...]
Oei...gevaarlijk onderwerp! ;-)
Ik heb ook ooit wel eens opgemerkt dat ik het geluid nog wel vind meevallen... dat maakte een redelijk heftige discussie los!
Op mijn MY19 kan ik (nog?) met het VESS-knopje het achteruitrijgebong en het ufo-geluid bij lage snelheden uitzetten. Héél erg blij mee. Ik zet hem altijd uit, elke rit weer. Ik heb een flinke misofonie op dat soort geluidjes.
En nee, de verkeersveiligheid is niet in het geding.
De EU is het niet met je eens. In mijn MY22 zit dan ook geen knop om de VESS uit te schakelen, want die is van na april 2021 toen het verplicht werd.joepie de p schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:37:
misschien zijn wij een beetje doof?bnwgraaf schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:41:
[...]
Oei...gevaarlijk onderwerp! ;-)
Dat is voor het eerst dat ik een argument ondersteund zie worden met "Dit is wat de EU belangrijk vindt"richy3908 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:32:
[...]
De EU is het niet met je eens. In mijn MY22 zit dan ook geen knop om de VESS uit te schakelen, want die is van na april 2021 toen het verplicht werd.
Even serieus en zonder in te gaan op de persoonlijke irritaties over het bong-bong geluid, dit is van alle argumenten wel de zwakste:
De EU vindt het belangrijk om elektrische auto's te voorzien van een voetgangers-waarschuwing bij snelheden onder de 25 km/u, maar vindt kennelijk ook dat volledig geluidsarm lopende 8 cilinder mastodonten van 2500 kg die waarschuwing niet nodig hebben. Moderne sedans en SUV's van de dure merken zijn allemaal fluisterstil bij lage snelheden. Als het de EU werkelijk om de voetgangers was gegaan dan was er een objectief te testen minimum geluidsniveau vastgesteld waaronder een waarschuwingsgeluid weergegeven moet worden. Nu ze dat niet gedaan hebben en brandstofauto's hebben uitgezonderd van deze maatregel mag je aannemen dat de voetgangsveiligheid niet zo vreselijk belangrijk is, of er is helemaal geen data die dit besluit ondersteund.
Laat ik het zo stellen, ik kan blindelings op 100 meter afstand horen dat er een Niro aan het achteruitparkeren is. Dat is me nog niet gelukt bij een Tesla of Polestar of ID3. Dus ik denk persoonlijk dat ze bij KIA een beetje zijn doorgeschoten.
Ja, goed punt inderdaad. Misschien dat er wat verstokte petrolheads tussen die beleidsmakers zitten?multikoe schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:46:
[...]
Dat is voor het eerst dat ik een argument ondersteund zie worden met "Dit is wat de EU belangrijk vindt"![]()
Even serieus en zonder in te gaan op de persoonlijke irritaties over het bong-bong geluid, dit is van alle argumenten wel de zwakste:
De EU vindt het belangrijk om elektrische auto's te voorzien van een voetgangers-waarschuwing bij snelheden onder de 25 km/u, maar vindt kennelijk ook dat volledig geluidsarm lopende 8 cilinder mastodonten van 2500 kg die waarschuwing niet nodig hebben. Moderne sedans en SUV's van de dure merken zijn allemaal fluisterstil bij lage snelheden. Als het de EU werkelijk om de voetgangers was gegaan dan was er een objectief te testen minimum geluidsniveau vastgesteld waaronder een waarschuwingsgeluid weergegeven moet worden. Nu ze dat niet gedaan hebben en brandstofauto's hebben uitgezonderd van deze maatregel mag je aannemen dat de voetgangsveiligheid niet zo vreselijk belangrijk is, of er is helemaal geen data die dit besluit ondersteund.
En als ik het goed gelezen heb, is het zelfs tot aan 20 km/u, maar volgens mij maakt de VESS van mijn e-Niro geluid tot aan 30 km/u, dus ook daar lijkt Kia iets te zijn doorgeschoten (maar hiervoor had ik een Nissan Leaf en de VESS maakte daar ook geluid tot aan 30 km/u als ik me het goed herinner).
Maar ik viel ook een beetje over je argument dat het geen onveilige situaties oplevert zonder VESS en daar heb ik zo mijn twijfels over. Elektrische snorscooters zijn nog erger, die hoor je echt niet tot ze langs je voorbij zoeven en die dingen zou wat mij betreft een verplichte VESS ook niet misstaan. Maar inderdaad, kijk dan naar alle vervoermiddelen, van klein tot groot en ongeacht hoe ze worden aangedreven.
Precies. Een Kia EV6 van verderop in de straat (minstens 50 meter verderop) hoor ik ook luid en duidelijk wanneer die achteruitrijdt.gjcvro schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:29:
Laat ik het zo stellen, ik kan blindelings op 100 meter afstand horen dat er een Niro aan het achteruitparkeren is. Dat is me nog niet gelukt bij een Tesla of Polestar of ID3. Dus ik denk persoonlijk dat ze bij KIA een beetje zijn doorgeschoten.
En mijn overbuurvrouw van 81 heeft ook weleens gevraagd: "Wat hoor ik nou toch een dag in de week net na half zes 's ochtends?", waarop ik moest antwoorden dat dat mijn auto is wanneer ik die achteruit van de oprit afrijd …
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.