Of je schakelt over naar CC en rijdt op zicht verder. Veel prettiger dan stoppen. Noodstop en ACC zijn geen noodzaak, maar voor sommigen een leuke extraMarcva schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:14:
[...]
De radar had ook verwarmd moeten zijn. Aangekoekte sneeuw belemmert het 'zicht'. Dan schakelt de ACC uit. Ook de noodstop werkt dan niet meer. Stoppen en sneeuw er afvegen is de enige oplossing. Storend om tijdens een lange rit steeds te moeten doen.
Paar weken geleden in een hevige onweersbui overigens hetzelfde ervaren. Vermoed dat er een boomblaadje aangekleefd zat. Na paar minuten werkte het overigens weer. Verwarming had hier geen uitkomst geboden
Ik moet je tot mijn schaamte bekennen dat ik niet zou weten hoe alleen CC in te schakelen. Ik vind de ACC zo comfortabel. Meer dan een 'leuke extra'.Steeck03 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:49:
[...]
Of je schakelt over naar CC en rijdt op zicht verder. Veel prettiger dan stoppen. Noodstop en ACC zijn geen noodzaak, maar voor sommigen een leuke extra
Vandaag in Engeland ontdekt dat wanneer ik een laadpunt zoek in de Kia charge app op een rit van 600km en vervolgens het gevonden laadpunt invul in de Kia connect app bij de kaart.
Het punt keurig gevonden wordt.
Dus in mijn geval Ionity in Perth op 325+ km afstand van mijn startpunt en vervolgens terwijl ik in mijn auto zit met contact aan naar de auto stuur het meteen in mijn nav. verschijnt en toegevoegd kan worden.
Dit is onmogelijk op de nav zelf aangezien er maar ong. 30 poi’s getoond worden en laadpunten daar ook ondervallen en dus nooit worden getoond op de afstand waar ik het hier over heb.
Kia heeft dit laatste bevestigd.
Maar het is vd gekke dat het dus wel op deze manier kan en dat deze workaround helemaal nergens beschreven wordt en ze er bij de garage helemaal niet van weten terwijl dit dus perfect werkt.
Kia: “makkelijker gaan we niet uitleggen als het alleen maar moeilijk eigenlijk niet kan”
Het punt keurig gevonden wordt.
Dus in mijn geval Ionity in Perth op 325+ km afstand van mijn startpunt en vervolgens terwijl ik in mijn auto zit met contact aan naar de auto stuur het meteen in mijn nav. verschijnt en toegevoegd kan worden.
Dit is onmogelijk op de nav zelf aangezien er maar ong. 30 poi’s getoond worden en laadpunten daar ook ondervallen en dus nooit worden getoond op de afstand waar ik het hier over heb.
Kia heeft dit laatste bevestigd.
Maar het is vd gekke dat het dus wel op deze manier kan en dat deze workaround helemaal nergens beschreven wordt en ze er bij de garage helemaal niet van weten terwijl dit dus perfect werkt.
Kia: “makkelijker gaan we niet uitleggen als het alleen maar moeilijk eigenlijk niet kan”
Ik denk dat je lang moet drukken op de afstandsknop aan t stuurMarcva schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:40:
[...]
Ik moet je tot mijn schaamte bekennen dat ik niet zou weten hoe alleen CC in te schakelen. Ik vind de ACC zo comfortabel. Meer dan een 'leuke extra'.
Ik was gisteren positief verrast dat de auto na ruim 2,5 week op lang parkeren op Schiphol (met dashcam nog aangesloten) gewoon aan ging en ik naar huis kon rijden.
Wat wel strontirritant is dat hij na meer dan een week stilstaan niet meer te benaderen is vanuit de app, auto gaat in 'deep sleep' om de 12v batterij te sparen, maar daarmee werd ik ook zenuwachtig omdat ik het gewoon niet zeker wist of ik bij aankomst weg kon.
Wat wel strontirritant is dat hij na meer dan een week stilstaan niet meer te benaderen is vanuit de app, auto gaat in 'deep sleep' om de 12v batterij te sparen, maar daarmee werd ik ook zenuwachtig omdat ik het gewoon niet zeker wist of ik bij aankomst weg kon.
Eerst ACC kiezen. Niet inschakelen en dan de afstandsknop ingeduwd houden. Zo kun je tussen de twee schakelen.Marcva schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:40:
[...]
Ik moet je tot mijn schaamte bekennen dat ik niet zou weten hoe alleen CC in te schakelen. Ik vind de ACC zo comfortabel. Meer dan een 'leuke extra'.
Ik gebruik beide, maar ACC bij een beetje drukte op de autoweg is erg onrustig met rijden. Dan gebruik ik liever of CC of helemaal niets
zo heeft ieder zijn/haar voorkeur.Steeck03 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:45:
[...]
Eerst ACC kiezen. Niet inschakelen en dan de afstandsknop ingeduwd houden. Zo kun je tussen de twee schakelen.
Ik gebruik beide, maar ACC bij een beetje drukte op de autoweg is erg onrustig met rijden. Dan gebruik ik liever of CC of helemaal niets
ik vind het zelf juist ideaal als het wat drukker is en vooral bij file. Hoef ik helemaal niet meer op te letten, behalve als hij helemaal tot stilstand komt en de boel weer gaat rijden.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Bij file ja, maar daarvoor is de snelheid zo wisselend. Niet prettig. Op provinciale wegen is het dan weer erg prettig. En wat betreft opletten. Jij blijft de bestuurder, niet de auto.eltron schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:02:
[...]
zo heeft ieder zijn/haar voorkeur.
ik vind het zelf juist ideaal als het wat drukker is en vooral bij file. Hoef ik helemaal niet meer op te letten, behalve als hij helemaal tot stilstand komt en de boel weer gaat rijden.
Ik ook. Zoveel mogelijk acc en je rijstijl aanpassen naar de hulpsystemen van de auto, dan blijf je soepel rijden en is het ook nog eens relaxed waar mogelijk 😊eltron schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:02:
[...]
Ik heb zojuist weer een anderhalf uur over de snelweg gereden (Eindhoven - Alkmaar) en de ACC is dan een drama, zeker op meerbaans autowegen. De auto versnelt en vertraagd continue als gevolg van auto's die voor je in je rijbaan invoegen of uitvoegen. Omdat ik op zit te letten anticipeer ik daar wel op, maar mijn passagiers vroegen mij op een gegeven moment om de ACC uit te zetten.eltron schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:02:
ACC is heerlijk op provinciale wegen of snelwegen waar men in zijn rijbaan blijft.
Huh? En welke afstand heb je dan de ACC ingesteld, @multikoe ? Ik rij uitsluitend op 'twee blokjes' en heb (in België) dan zelden problemen: weinigen die ertussen durven en toch voldoende afstand om af te remmen.multikoe schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:46:
[...]
Ik heb zojuist weer een anderhalf uur over de snelweg gereden (Eindhoven - Alkmaar) en de ACC is dan een drama, zeker op meerbaans autowegen. De auto versnelt en vertraagd continue als gevolg van auto's die voor je in je rijbaan invoegen of uitvoegen. Omdat ik op zit te letten anticipeer ik daar wel op, maar mijn passagiers vroegen mij op een gegeven moment om de ACC uit te zetten.
ACC is heerlijk op provinciale wegen of snelwegen waar men in zijn rijbaan blijft.
Een mooi voorbeeld is bij ons de A2 van Utrecht naar Amsterdam, maar ook op andere snelwegen ondervind ik hetzelfde probleem. De A2 is een vijf-baans snelweg met een maximum snelheid van 100 km/u en trajectcontrole, dus (vrijwel) iedereen rijdt tussen de 100 en 105 km/h. Maar er rijden ook vrachtwagens in de rechterbaan. Er zijn aardig wat op- en afritten over een relatief korte afstand.plmagis schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:07:
Huh? En welke afstand heb je dan de ACC ingesteld, @multikoe ? Ik rij uitsluitend op 'twee blokjes' en heb (in België) dan zelden problemen: weinigen die ertussen durven en toch voldoende afstand om af te remmen.
Het resultaat is een erg onrustig verkeersbeeld: door de lage snelheid rijdt iedereen relatief dicht op elkaar, maar ook wordt er veel van baan verwisseld: mensen die uit moeten voegen en vanuit baan 5 vier banen moeten oversteken om op de uitvoegstrook te komen, mensen die invoegen en naar een linkerbaan willen. Mensen die op de rechterbaan rijden, maar een vrachtwagen tegenkomen (max snelheid 90 km/u) en naar links gaan. Er wordt wat afgeremd en mensen schuiven op naar een iets snellere baan.
Doordat iedereen ongeveer dezelfde snelheid rijdt accepteren mensen ook een kortere afstand tussen auto's.
Ik rij ook altijd op twee blokjes en de reactiesnelheid van de ACC op "Normal" en de snelheid ingesteld op 106 km/u.
Het resultaat van dit alles is dat de ACC heel regelmatig een beetje vertraagd of een beetje versneld. Soms fors vertraagd als er iemand voor me invoegt.
Ik gebruik ACC echt heel vaak omdat ik voornamelijk over tweebaans wegen rijdt en daar werkt het super. Maar op een drukke snelweg werkt het een stuk minder.
Ik denk dat het een beetje aan jou en de andere weggebruikers ligt dan aan de ACC. De afstand tussen de auto's dient ten alle tijden 2 seconden te zijn ongeacht of iedereen dezelfde snelheid rijd of niet. Korter op elkaar rijden is nog steeds gevaarlijk.multikoe schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 06:55:
[...]
Een mooi voorbeeld is bij ons de A2 van Utrecht naar Amsterdam, maar ook op andere snelwegen ondervind ik hetzelfde probleem. De A2 is een vijf-baans snelweg met een maximum snelheid van 100 km/u en trajectcontrole, dus (vrijwel) iedereen rijdt tussen de 100 en 105 km/h. Maar er rijden ook vrachtwagens in de rechterbaan. Er zijn aardig wat op- en afritten over een relatief korte afstand.
Het resultaat is een erg onrustig verkeersbeeld: door de lage snelheid rijdt iedereen relatief dicht op elkaar, maar ook wordt er veel van baan verwisseld: mensen die uit moeten voegen en vanuit baan 5 vier banen moeten oversteken om op de uitvoegstrook te komen, mensen die invoegen en naar een linkerbaan willen. Mensen die op de rechterbaan rijden, maar een vrachtwagen tegenkomen (max snelheid 90 km/u) en naar links gaan. Er wordt wat afgeremd en mensen schuiven op naar een iets snellere baan.
Doordat iedereen ongeveer dezelfde snelheid rijdt accepteren mensen ook een kortere afstand tussen auto's.
Ik rij ook altijd op twee blokjes en de reactiesnelheid van de ACC op "Normal" en de snelheid ingesteld op 106 km/u.
Het resultaat van dit alles is dat de ACC heel regelmatig een beetje vertraagd of een beetje versneld. Soms fors vertraagd als er iemand voor me invoegt.
Ik gebruik ACC echt heel vaak omdat ik voornamelijk over tweebaans wegen rijdt en daar werkt het super. Maar op een drukke snelweg werkt het een stuk minder.
Ik rij overigens ook wel eens tussen Utrecht en Amsterdam maar verander de ACC dan niet en accepteer het dat er af en toe iemand tussen schiet. De auto remt dan niet heel plots af (iets wat mijn vorige auto wel deed, die wilde direct weer de afstand creëeren tussen mij en de voorgaande auto). Als de auto dezelfde snelheid rijd dan laat de e-niro de afstand een paar seconden voor wat het is (ik gok om te kijken of die nog een baan naar links gaat). Mocht de auto toch voor me blijven dan gaat de e-niro langzaam de snelheid verminderen. Ik heb daar nog niet gehad dat iemand zo dicht op me kwam rijden dat de collision detection in moest grijpen. Overigens rij ik op 3 blokjes afstand waardoor er iets meer ruimte tussen mij en de voorganger zit en er dus ook meer plek is om er iemand tussen te laten.
Ik vertrek ruim op tijd en heb daarom ook geen haast als ik daar rij. Liever relax rijden en relax aankomen dan stressen.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ervaar ik ook zo, 2 blokjes en gewoon rechts blijven rijden met ACC. Auto remt inderdaad langzaam af als iemand er tussen schiet. Rij ook o.a. Utrecht - Amsterdam eigenlijk nooit een probleem als je rechts blijft rijden (dus baan naast vrachtwagens). Staat bij mij op 103 km ingesteld en rijd erg rustig.DutchKel schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 07:53:
[...]
Ik denk dat het een beetje aan jou en de andere weggebruikers ligt dan aan de ACC. De afstand tussen de auto's dient ten alle tijden 2 seconden te zijn ongeacht of iedereen dezelfde snelheid rijd of niet. Korter op elkaar rijden is nog steeds gevaarlijk.
Ik rij overigens ook wel eens tussen Utrecht en Amsterdam maar verander de ACC dan niet en accepteer het dat er af en toe iemand tussen schiet. De auto remt dan niet heel plots af (iets wat mijn vorige auto wel deed, die wilde direct weer de afstand creëeren tussen mij en de voorgaande auto). Als de auto dezelfde snelheid rijd dan laat de e-niro de afstand een paar seconden voor wat het is (ik gok om te kijken of die nog een baan naar links gaat). Mocht de auto toch voor me blijven dan gaat de e-niro langzaam de snelheid verminderen. Ik heb daar nog niet gehad dat iemand zo dicht op me kwam rijden dat de collision detection in moest grijpen. Overigens rij ik op 3 blokjes afstand waardoor er iets meer ruimte tussen mij en de voorganger zit en er dus ook meer plek is om er iemand tussen te laten.
Ik vertrek ruim op tijd en heb daarom ook geen haast als ik daar rij. Liever relax rijden en relax aankomen dan stressen.
Dat klopt allemaal maar het gaat mij om de manier waarop de ACC met die situaties omgaat. Ikzelf (volgens mijn passagiers dan) rij kennelijk in dezelfde omstandigheden soepeler dan de ACC.DutchKel schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 07:53:
[...]
Ik denk dat het een beetje aan jou en de andere weggebruikers ligt dan aan de ACC. De afstand tussen de auto's dient ten alle tijden 2 seconden te zijn ongeacht of iedereen dezelfde snelheid rijd of niet. Korter op elkaar rijden is nog steeds gevaarlijk.
De ACC is een vrij simpel algoritme: het gebruikt de radar om de afstand èn relatieve snelheid van de auto voor je te berekenen. Als die afstand te kort is, maar gelijk blijft, dan remt hij langzaam af. Als de afstand te kort is, maar toeneemt, dan blijft de ACC dezelfde snelheid aanhouden. Als de afstand te kort is maar afneemt, dan remt de ACC af.Ik rij overigens ook wel eens tussen Utrecht en Amsterdam maar verander de ACC dan niet en accepteer het dat er af en toe iemand tussen schiet. De auto remt dan niet heel plots af (iets wat mijn vorige auto wel deed, die wilde direct weer de afstand creëeren tussen mij en de voorgaande auto). Als de auto dezelfde snelheid rijd dan laat de e-niro de afstand een paar seconden voor wat het is (ik gok om te kijken of die nog een baan naar links gaat). Mocht de auto toch voor me blijven dan gaat de e-niro langzaam de snelheid verminderen.
Dat is ook niet wat ik zei. Die Collision Avoidance grijpt extreem in en begint tegelijkertijd te gillen....Ik heb daar nog niet gehad dat iemand zo dicht op me kwam rijden dat de collision detection in moest grijpen.
Dat is een duidelijke keuze en eentje die ik gisteren ook probeerde. De keuze is: laat ik weinig ruimte en voorkom daarmee dat mensen invoegen, of laat ik veel ruimte en geef mensen daarmee meer ruimte. In dat laatste geval zul je dus vaker snelheidswisselingen krijgen maar misschien minder extreem. Beide scenario's hebben voor- en nadelen en ik vond ze beide gisteren niet prettig.Overigens rij ik op 3 blokjes afstand waardoor er iets meer ruimte tussen mij en de voorganger zit en er dus ook meer plek is om er iemand tussen te laten.
Je suggereert dat ik dat niet doe. Ik vertrok (en vertrek altijd) op tijd, ik ben relaxed, ik had gisteren al helemaal geen eindtijd, ik zoek altijd al de rustigste baan op (inderdaad vaak baan 2), ik probeer zelf zo min mogelijk van baan te wisselen en ik hou mijn snelheid het liefst zo constant mogelijk.Ik vertrek ruim op tijd en heb daarom ook geen haast als ik daar rij. Liever relax rijden en relax aankomen dan stressen.
Ik denk dat het er op neerkomt dat mijn oordeel over de ACC sterk persoonlijk is en waarschijnlijk is de oorzaak in mijn geval dat mijn eigen rijstijl in het algemeen een stuk soepeler en vloeiender is dan de ACC (als ik af ga op de reactie van mijn passagiers).
@multikoe Het verschil is misschien ook dat de enige passagier die ik mee heb mijn vrouw is en die slaapt bijna altijd in de auto omdat die zo soepel rijd. Ze wordt niet wakker van hoe de ACC reageert op het overige wegverkeer.
Zelf rij ik uiteraard ook wat soepeler dan de ACC en eigenlijk is dat ook logisch, wij hebben voorkennis die de auto niet heeft. Als een auto een baan opschuift dan zet die een knipperlicht aan (behalve als het een BMW is
), ook zien we het als een auto opschuift van baan. Dit zijn dingen die de sensoren van de Kia niet oppikken. Daarom kunnen wij ook eerder al handelingen uitvoeren t.o.v. de auto.
Maar toch ga ik ook op de A2 in de relax modus en hou mijn voet voornamelijk boven de rem (in geval van nood) tijdens de ACC die ik daar altijd aan heb staan. Heel af en toe moet ik daar wel de rem gebruiken omdat een idioot vanaf de invoegstrook helemaal naar links schiet, maar buiten dat hoef ik zelf nooit in te grijpen.
Edit: ik erger mij op de A2 overigens meer aan de linksplakkers als het erg rustig is. Rechts inhalen mag niet maar sommige rijden op de 2e of 3e baan (van links) 90km/u terwijl het rechts helemaal vrij is. Dan moet ik voor hun dus 2 of 3 banen opschuiven om in te halen. Zo nu heb ik mijn frustratie van die weg ook van me afgeschreven.
Overigens zet ik de ACC daar altijd op 105 wat ongeveer 98-100km/u in werkelijkheid is volgens de GPS.
Zelf rij ik uiteraard ook wat soepeler dan de ACC en eigenlijk is dat ook logisch, wij hebben voorkennis die de auto niet heeft. Als een auto een baan opschuift dan zet die een knipperlicht aan (behalve als het een BMW is
Maar toch ga ik ook op de A2 in de relax modus en hou mijn voet voornamelijk boven de rem (in geval van nood) tijdens de ACC die ik daar altijd aan heb staan. Heel af en toe moet ik daar wel de rem gebruiken omdat een idioot vanaf de invoegstrook helemaal naar links schiet, maar buiten dat hoef ik zelf nooit in te grijpen.
Edit: ik erger mij op de A2 overigens meer aan de linksplakkers als het erg rustig is. Rechts inhalen mag niet maar sommige rijden op de 2e of 3e baan (van links) 90km/u terwijl het rechts helemaal vrij is. Dan moet ik voor hun dus 2 of 3 banen opschuiven om in te halen. Zo nu heb ik mijn frustratie van die weg ook van me afgeschreven.
Overigens zet ik de ACC daar altijd op 105 wat ongeveer 98-100km/u in werkelijkheid is volgens de GPS.
[ Voor 18% gewijzigd door DutchKel op 21-08-2022 10:14 ]
Je kan het reageren van de ACC ook nog een beetje afstellen in het menu. Weet even niet precies hoe het genoemd wordt zo uit het blote hoofd.
Wel dat het bij de driver assists staat.
Je kan daar kiezen voor 3 standen, daarmee geef je aan of hij heel fel of rustig aan moet passen qua snelheid, waar de situatie het natuurlijk toe staat.
Je kan daar kiezen voor 3 standen, daarmee geef je aan of hij heel fel of rustig aan moet passen qua snelheid, waar de situatie het natuurlijk toe staat.
Maakt het rijprofiel (eco of sport) daarnaast ook niet uit?Suicyder schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:16:
Je kan het reageren van de ACC ook nog een beetje afstellen in het menu. Weet even niet precies hoe het genoemd wordt zo uit het blote hoofd.
Liever remote niet benaderbaar dan lopend naar huis zou ik zeggen ;-)Suicyder schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:17:
Ik was gisteren positief verrast dat de auto na ruim 2,5 week op lang parkeren op Schiphol (met dashcam nog aangesloten) gewoon aan ging en ik naar huis kon rijden.
Nee het rijprofiel maakt daarbij niet uit. Het rijprofiel is ook alleen voor je eigen rijstijl, de ACC wordt daar ook niet door beïnvloed.Frij5fd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:48:
[...]
Maakt het rijprofiel (eco of sport) daarnaast ook niet uit?
Niet op de linkerbaan hoop ik? 😜DutchKel schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:10:
@multikoe
Op de A2 is de maximum snelheid 100. Iedereen die daar harder rijdt dan 110 is een idioot. De A2 is bij uitstek een traject waarbij het keep-your-lane systeem prima zou werken. En ik heb daar zelfs nu al totaal geen moeite met rechts inhalen.
Maar dat is precies waarom de ACC eigenlijk per definitie minder "fijn" reageert dan een mens. Een ACC anticipeert niet en reageert, net zoals niet anticiperende mensen zouden doen, daarom nerveuzer.DutchKel schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:10:
Zelf rij ik uiteraard ook wat soepeler dan de ACC en eigenlijk is dat ook logisch, wij hebben voorkennis die de auto niet heeft. Als een auto een baan opschuift dan zet die een knipperlicht aan (behalve als het een BMW is), ook zien we het als een auto opschuift van baan. Dit zijn dingen die de sensoren van de Kia niet oppikken. Daarom kunnen wij ook eerder al handelingen uitvoeren t.o.v. de auto.
Links inhalen is met de ACC aan onvermijdelijk. Als je op baan 2 rijdt en baan 3 vermindert wat snelheid en/of voor je wisselt een auto van baan 2 naar baan 3, dan versnelt de e-Niro, terwijl baan 3 wat afremt. Je zal dan even sneller rijden dan de auto's links van je en soms haal je daarbij meerdere auto's in.Edit: ik erger mij op de A2 overigens meer aan de linksplakkers als het erg rustig is. Rechts inhalen mag niet maar sommige rijden op de 2e of 3e baan (van links) 90km/u terwijl het rechts helemaal vrij is. Dan moet ik voor hun dus 2 of 3 banen opschuiven om in te halen. Zo nu heb ik mijn frustratie van die weg ook van me afgeschreven.
Ik heb daar totaal geen moeite mee, de A2, met vijf banen waarop in principe iedereen even hard rijdt, is volstrekt ongeschikt voor het "blijf zoveel mogelijk rechts" systeem.
Idioot.. nou noumultikoe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:29:
[...]
Op de A2 is de maximum snelheid 100. Iedereen die daar harder rijdt dan 110 is een idioot. De A2 is bij uitstek een traject waarbij het keep-your-lane systeem prima zou werken. En ik heb daar zelfs nu al totaal geen moeite met rechts inhalen.
Dat scheelt alweer 5 km/u
Idioot als in trajectcontrole..
Kun je nog discussiëren of je op het randje gaat zitten met meetafwijking etc
De A2 is groter dan alleen Adam-Utrecht hejeroenkb schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:49:
[...]
Maargoed, aardig offtopic
Hebben meer mensen dit meegemaakt?
Sinds afgelopen vrijdag doet mijn laadkabel (3-fase) het niet meer.
Als ik hem aansluit probeert deze te koppelen waarna deze na een paar pogingen storing opgeeft bij de paal.
De laadkabel zelf lijkt ook iets losser te zitten aan de kant van de aansluiting van de paal.
Op het blote oog lijkt de kabel er goed uit te zien (als ik kijk naar de pinnetjes).
Omdat mijn auto relatief leeg was maar gaan snelladen. Dat gaat allemaal goed. Ook met de 1-fase kabel van een goede vriend van mij ging het laden "goed" (wel langzamer uiteraard).
Nu maar proberen via de LM en de dealer een nieuwe kabel te krijgen, maar dat gaat allemaal helaas niet snel..
Als ik hem aansluit probeert deze te koppelen waarna deze na een paar pogingen storing opgeeft bij de paal.
De laadkabel zelf lijkt ook iets losser te zitten aan de kant van de aansluiting van de paal.
Op het blote oog lijkt de kabel er goed uit te zien (als ik kijk naar de pinnetjes).
Omdat mijn auto relatief leeg was maar gaan snelladen. Dat gaat allemaal goed. Ook met de 1-fase kabel van een goede vriend van mij ging het laden "goed" (wel langzamer uiteraard).
Nu maar proberen via de LM en de dealer een nieuwe kabel te krijgen, maar dat gaat allemaal helaas niet snel..
Heb je de kabel geprobeerd bij verschillende laadpalen (thuis of publiek)? In theorie kan het probleem ook nog aan de kant van de laadpaal (of de auto) zitten, bv. bij de fase 2 / fase 3 aansluiting. Bij snelladen worden de fase-pinnen niet gebruikt.Mazda-Flip schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:59:
Hebben meer mensen dit meegemaakt?
...
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
Yes, aantal palen geprobeerd over verschillende steden. Probleem lag echt aan de laadkabel zo leek het.Wesco schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:21:
[...]
Heb je de kabel geprobeerd bij verschillende laadpalen (thuis of publiek)? In theorie kan het probleem ook nog aan de kant van de laadpaal (of de auto) zitten, bv. bij de fase 2 / fase 3 aansluiting. Bij snelladen worden de fase-pinnen niet gebruikt.
Mijn plan was om tijdens de vliegvakantie de auto thuis aan de lader te hebben staan en dan iedere 3 a 4 dagen de accu 10% verder te laten opladen via de app.
Na de eerste 4 dagen kon ik inderdaad het percentage naar 60% zetten vanaf het vakantie adres en 3 kwartier later kreeg ik de bevestiging dat het gestelde doel behaald was. 3 dagen later wilde ik het percentage op 70% zetten, maar kreeg ineens deze melding :
:strip_exif()/f/image/PkefflNJr5qwvXpLWkhmrCa9.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker dan! De accu is dus maar voor 60% vol en ik moet bij terugkomst vrienden terug gaan brengen naar Drenthe. Die kunnen dus nu een taxi gaan bellen voor een ritje midden in de nacht.
Na de eerste 4 dagen kon ik inderdaad het percentage naar 60% zetten vanaf het vakantie adres en 3 kwartier later kreeg ik de bevestiging dat het gestelde doel behaald was. 3 dagen later wilde ik het percentage op 70% zetten, maar kreeg ineens deze melding :
:strip_exif()/f/image/PkefflNJr5qwvXpLWkhmrCa9.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker dan! De accu is dus maar voor 60% vol en ik moet bij terugkomst vrienden terug gaan brengen naar Drenthe. Die kunnen dus nu een taxi gaan bellen voor een ritje midden in de nacht.
Leuk bedacht, maar inderdaad beschermt de auto de 12V accu na verloop van tijd zodat de auto in ieder geval nog "start"
Liever geen remote toegang dan een auto die helemaal niets meer doet.
Liever geen remote toegang dan een auto die helemaal niets meer doet.
rokil schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:23:
Mijn plan was om tijdens de vliegvakantie de auto thuis aan de lader te hebben staan en dan iedere 3 a 4 dagen de accu 10% verder te laten opladen via de app.
[Afbeelding]
Je kunt natuurlijk ook even een korte tussenstop bij een snellader maken...rokil schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:23:
...
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
Ik zou inderdaad gewoon even een snellader aantikken onderweg. Ik was achter hetzelfde gekomen, blij dat ik bij thuiskomst kon rijden, zoals mensen zeggen liever dit dan een lege 12v accu.
Inderdaad de snellader en voor de volgende keer zou ik tot 80% opladen en dan indien nodig bij thuiskomst snel even de laatste 20%.rokil schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:23:
[Afbeelding]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Waarom zo moeilijk? Zet de auto thuis aan de lader voordat je weg gaat, laad 'm vol (100%), en je kan de weg op als je weer thuis bent.rokil schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:23:
[Afbeelding]
Dat vroeg ik me dus ook af. Je kunt hem gewoon zonder problemen met 100% wegzetten. Het wordt (voor de batterij) pas een probleem als je dat vaker doet.GVR schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:24:
[...]
Waarom zo moeilijk? Zet de auto thuis aan de lader voordat je weg gaat, laad 'm vol (100%), en je kan de weg op als je weer thuis bent.
Ik heb toch regelmatig hier gelezen dat de auto met 100% lading wegzetten niet goed is voor de accu. Zeker als hij dan 3 weken lang 100% staat.
Ik dacht gewoon op deze manier de 12V accu ook goed op peil te houden, omdat deze bijgeladen wordt tijdens het laden. Heb nergens kunnen lezen dat de remote service uitgeschakeld wordt als er 7 dagen niet met de auto is gereden.
Inderdaad beter zo dan helemaal niet meer kunnen rijden, maar ik had het toch prettig gevonden als ik dit had geweten. Dan had ik de accu tot 90% kunnen laden en had ik de rit naar Drenthe wel gehaald.
Ik dacht gewoon op deze manier de 12V accu ook goed op peil te houden, omdat deze bijgeladen wordt tijdens het laden. Heb nergens kunnen lezen dat de remote service uitgeschakeld wordt als er 7 dagen niet met de auto is gereden.
Inderdaad beter zo dan helemaal niet meer kunnen rijden, maar ik had het toch prettig gevonden als ik dit had geweten. Dan had ik de accu tot 90% kunnen laden en had ik de rit naar Drenthe wel gehaald.
Er is veel dat niet in de handleiding staat en alleen uit de forums te halen valt.... De systemen in moderne auto's (niet alleen EV's) zijn zo complex dat zelfs een al hele dikke handleiding niet alles kan vertellen...rokil schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:05:
Ik heb toch regelmatig hier gelezen dat de auto met 100% lading wegzetten niet goed is voor de accu. Zeker als hij dan 3 weken lang 100% staat.
Die 100% regel is vooral van toepassing op telefoons en laptops, die een groot deel van hun "leven" aan de oplader hangen en dus constant op 100% opereren.
Je auto een paar keer wat langer op 100% laten staan zal waarschijnlijk weinig schadelijke gevolgen hebben.
Bovendien: 100% aangegeven op de SOC is in werkelijkheid iets van 95% werkelijke capaciteit, dus je kunt feitelijk je batterij niet eens maximaal laden.
Achteraf kijk je een koe in z'n kont, maar je had beter je auto op 90% kunnen laden en dan eventueel een bezoekje gebracht van een tien minuten aan een snellader. Die geeft je 60% in 30 minuten, of 20% in tien.
Wat iedereen over het hoofd ziet is dat de 12V batterij dus kennelijk niet wordt opgeladen tijdens het opladen van de auto....rokil schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:23:
[Afbeelding]
Een andere mogelijkheid is dat deze melding simpelweg een waarschuwing is die *altijd* wordt weergegeven als je (te) vaak de afstandsbediening gebruikt. Ik meen hem ook eens gehad te hebben in de eerste paar weken nadat ik de auto kreeg omdat je dan zo ongeveer om de halve seconde controleert of je auto wel op slot is, wat de SOC is, waar je auto is (op het pad natuurlijk) en waar je vrouw uithangt
Zijn er meer mensen die net als ik niet kunnen wennen aan het carrosserie ontwerp van de Niro EV?
Het vrij minimalistische design van de 1e Niro heeft plaats gemaakt voor een druk ontwerp met veel verticale lijnen. Koplampen als 'trouwe ouwe' hondenogen, tearplate afdichting van de motorkap etc.
Ik rij privé en had mij keuze voor het overstappen op een EV eigenlijk al bepaald, twijfelde toen ik de foto's zag, maar in het echt vond ik hem nog lelijker dan op de foto's. Hoewel hij waarschijnlijk beter rijdt dan de vorige versie en wederom zeer compleet is uitgerust heb ik er moeite mee om 48K uitgeven voor iets wat ik in de verste verte niet mooi kan vinden.
Het vrij minimalistische design van de 1e Niro heeft plaats gemaakt voor een druk ontwerp met veel verticale lijnen. Koplampen als 'trouwe ouwe' hondenogen, tearplate afdichting van de motorkap etc.
Ik rij privé en had mij keuze voor het overstappen op een EV eigenlijk al bepaald, twijfelde toen ik de foto's zag, maar in het echt vond ik hem nog lelijker dan op de foto's. Hoewel hij waarschijnlijk beter rijdt dan de vorige versie en wederom zeer compleet is uitgerust heb ik er moeite mee om 48K uitgeven voor iets wat ik in de verste verte niet mooi kan vinden.
Analoog komt weer helemaal terug
De eerste echt mooie ev moet nog gemaakt worden. Ik vind ze allemaal groot en lomp. De een wat drukker dan de andere. Ik heb mij er maar bij neer gelegd dat de ev die ik ga rijden niet een mooie auto zal zijn, maar wel prettig moet rijden en comfort moet beiden tijdens het rijden, daarom de Niro aangeschaft.bert pit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:40:
Zijn er meer mensen die net als ik niet kunnen wennen aan het carrosserie ontwerp van de Niro EV?
Nja de my'21 welke ik heb vind ik ook niet de mooiste auto, maar ik heb toch deze auto toen gekozen, dit in verband met de prijs en doordat het niet een te uitgesproken auto is (de IONIQ 5 blijf ik leuk vinden voor een poster maar in het echt foeilelijk).
De EV6 bijvoorbeeld vind ik in basis mooi, maar de achterkant kan ik dan weer niks mee, die lelijke lichtlijn die de kont bepaald. Nee doe mij maar een auto die dan wat 'saai' is voor dagelijks gebruik, daarnaast zit ik er in, daar moet het vooral goed zijn
De EV6 bijvoorbeeld vind ik in basis mooi, maar de achterkant kan ik dan weer niks mee, die lelijke lichtlijn die de kont bepaald. Nee doe mij maar een auto die dan wat 'saai' is voor dagelijks gebruik, daarnaast zit ik er in, daar moet het vooral goed zijn
Grappig, bij mij was de redenering juist precies andersom: ik twijfelde over elektrisch rijden, wist wel dat de e-Niro een goede keuze was, maar heb de knoop doorgehakt op het moment dat ik de foto's van de Niro EV zag. Ik vind 'm mooier (of: minder lelijk) dan de voorganger. Vooral een groot fan van het nieuwe interieur.bert pit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:40:
Grappig hoe mensen verschillend in elkaar zitten. Ik heb drie Multipla's gehad. Meest bijzondere auto's die ik ooit gehad heb. Super praktisch. Maar lelijk!bert pit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:40:
Smaak is gevoelig.bert pit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:40:
Ik vind de nieuwe Niro prachtig met de strakke lijnen en het stoere front. Achterkant vind ik wat minder maar nog steeds goed te doen. De oude Niro vind ik behoorlijk 'truttig en oudbollig' met de rondingen. Maar goed, ieder z'n ding toch
Dit, dus. Wat een ongelooflijke designfaalmultikoe schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:08:
[...]
Wat iedereen over het hoofd ziet is dat de 12V batterij dus kennelijk niet wordt opgeladen tijdens het opladen van de auto....
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dat zijn wel erg grote woorden, maar je zou inderdaad anders verwachten ja.Arfman schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:35:
[...]
Dit, dus. Wat een ongelooflijke designfaal
Overigens ging ik er van uit dat de 12V batterij ook tijdens het laden wordt opgeladen, ik meen dat dat in andere fora eens is besproken.
Eerlijk gezegd ga ik er van uit dat die melding niets met de feitelijke toestand van de 12V batterij te maken heeft, maar gewoon een maximum aantal contact-momenten is tussen app en auto, om te voorkomen dat je de 12V accu leegtrekt als de auto niet aan de lader staat.
Dan neem je toch de oude versie als 2e hands? Qua techniek is de upgrade niet zo groot, dus als je liever het oude uiterlijk hebt mis je volgens mij weinigbert pit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:40:
Grappig. Ik had juist bij die oude wel twee keer nagedacht, de nieuwe ziet er vele malen beter uit.bert pit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:40:
Ik heb inderdaad hetzelfde. Het belangrijkste voor mij is het interieur, dat vind ik bij de nieuwe een stuk opgeruimder (de oude e-Niro vond ik rommelig van binnen). En dat is toch waar je altijd tegenaan kijkt, de buitenkant zie je niet als je erin zit ;-)Kremers schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:48:
[...]
Grappig. Ik had juist bij die oude wel twee keer nagedacht, de nieuwe ziet er vele malen beter uit.
Net een flinke blauwe brief gehad van de trajectcontrole op de A2... er was blijkbaar een stuk waar je max 80 mag. Maar de ACC stond netjes op 104jeroenkb schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:49:
[...]
Dat is geen leuk kado voor je verjaardag dan, maar toch gefeliciteerdKoen Hendriks schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:53:
[...]
Net een flinke blauwe brief gehad van de trajectcontrole op de A2... er was blijkbaar een stuk waar je max 80 mag. Maar de ACC stond netjes op 104
Wat dat betreft kun je beter altijd Flitsmeister draaien op je telefoon. Niet om bewust te hard te rijden en flitsers te ontwijken, maar om op tijd gewaarschuwd te worden als je per ongeluk te hard rijdt.
Ik zag laatst trouwens een balk bovenin beeld met traject controle en de afstand tot het einde, had CarPlay actief, maar weet niet welke app dit deed. Had Flitsmeister niet aan staan volgens mij..
Het is wel duidelijk dat de 12v accu een achilleshiel is. Duidelijk niet goed geoptimaliseerde lekstroom en niet goed getest. Kona heeft er ook last van. Wat me nog het meest stoort is dat kia dit niet oplost en aan de dealer overlaat die dan doet of je de eerste bent. Veel ellende mee gehad uiteindelijk accu vervangen en lekstroom achterklep opgelost nooit meer problemen gehad.multikoe schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:40:
[...]
Dat zijn wel erg grote woorden, maar je zou inderdaad anders verwachten ja.
Overigens ging ik er van uit dat de 12V batterij ook tijdens het laden wordt opgeladen, ik meen dat dat in andere fora eens is besproken.
Eerlijk gezegd ga ik er van uit dat die melding niets met de feitelijke toestand van de 12V batterij te maken heeft, maar gewoon een maximum aantal contact-momenten is tussen app en auto, om te voorkomen dat je de 12V accu leegtrekt als de auto niet aan de lader staat.
Bij de Kona heb ik in 2020 al een softwareupdate gekregen waarbij de 12v accu veel vaker word opgeladen. Je ziet dat de auto aan het opladen is doordat er een groene led in het Hyundai logo aan de voorkant gaat branden...Vaevictis_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:13:
[...]
Het is wel duidelijk dat de 12v accu een achilleshiel is. Duidelijk niet goed geoptimaliseerde lekstroom en niet goed getest. Kona heeft er ook last van. Wat me nog het meest stoort is dat kia dit niet oplost en aan de dealer overlaat die dan doet of je de eerste bent. Veel ellende mee gehad uiteindelijk accu vervangen en lekstroom achterklep opgelost nooit meer problemen gehad.
Ik ben hiermee nog een keer de fout in gegaan doordat dit opladen niet gebeurd wanneer de auto aan de lader hangt.. Tijdens een wasbeurt de radio aan gezet, na verloop van tijd toch weer de 12v accu leeg
na de update bij normaal gebruik echter nooit meer een lege accu gehad. De Kona is nu niet meer helaas, wacht op de nieuwe Niro :-)
[ Voor 19% gewijzigd door 2xdehelft op 23-08-2022 11:18 ]
Daar kan je dan dus mooi de Utility Mode voor gebruiken.2xdehelft schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:15:
[...]
Ik ben hiermee nog een keer de fout in gegaan doordat dit opladen niet gebeurd wanneer de auto aan de lader hangt.. Tijdens een wasbeurt de radio aan gezet, na verloop van tijd toch weer de 12v accu leeg
Dat klopt, maar je moet er aan denken. Als je van een brandstofauto komt en je hoefde daar de afgelopen dertig jaar nooit aan te denken, dan kost de omslag wel enige tijdKoen Hendriks schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:45:
[...]
Daar kan je dan dus mooi de Utility Mode voor gebruiken.
Overigens is het voor wasstraat-scenario's ook gewoon voldoende als je de auto aan laat staan en in Neutraal zet. Daar heb je utility mode niet voor nodig.
Koen Hendriks schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:53:
[...]
Net een flinke blauwe brief gehad van de trajectcontrole op de A2... er was blijkbaar een stuk waar je max 80 mag. Maar de ACC stond netjes op 104
offtopic:
Weet je zeker dat het de A2 was ? Voor zover ik weet hebben alleen de A20, A12 en A10 trajectcontroles met 80km/h
Weet je zeker dat het de A2 was ? Voor zover ik weet hebben alleen de A20, A12 en A10 trajectcontroles met 80km/h
Misschien een heel domme vraag, maar waarom moet je die utility mode eigenlijk expliciet aanzetten? Welke situaties zijn er denkbaar waar je liever je (kleine) 12v accu leegtrekt?
Die Utility mode is vrijwel hetzelfde als gewoon "Aan", maar je kunt niet met de auto rijden. Als je wil rijden, moet je de auto uit en weer aan zetten en daar heb je de sleutel voor nodig.posttoast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:08:
Misschien een heel domme vraag, maar waarom moet je die utility mode eigenlijk expliciet aanzetten? Welke situaties zijn er denkbaar waar je liever je (kleine) 12v accu leegtrekt?
Het is dus handig als je langdurig in of bij de auto bezig bent en je wil bijvoorbeeld de verwarming of de koeling aan hebben staan, of langdurig de deuren open laten.
In alle andere gevallen (kortdurend) kun je de auto ook gewoon aan laten staan in Park.
Ja, ik snap hoe het conceptueel werkt, maar ik begrijp niet waarom bijvoorbeeld de radio niet gewoon sowieso over de grote batterijen gaat.multikoe schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:24:
[...]
Die Utility mode is vrijwel hetzelfde als gewoon "Aan", maar je kunt niet met de auto rijden. Als je wil rijden, moet je de auto uit en weer aan zetten en daar heb je de sleutel voor nodig.
Het is dus handig als je langdurig in of bij de auto bezig bent en je wil bijvoorbeeld de verwarming of de koeling aan hebben staan, of langdurig de deuren open laten.
In alle andere gevallen (kortdurend) kun je de auto ook gewoon aan laten staan in Park.
De radio werkt op 12V niet op hetgeen wat de grote accu's onder de auto leveren. Dit geldt dus voor het overgrote deel van de elektronica in de auto.posttoast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:08:
[...]
Ja, ik snap hoe het conceptueel werkt, maar ik begrijp niet waarom bijvoorbeeld de radio niet gewoon sowieso over de grote batterijen gaat.
[ Voor 9% gewijzigd door DutchKel op 23-08-2022 13:10 ]
Dat is een goede vraag. Ik kan me wel voorstellen dat je bepaalde systemen gescheiden voedingen wil geven. Als je je grote batterij leeg hebt gereden is het prettig dat andere zaken blijven werken. Maar ik geef toe: dan nog blijft de vraag op basis waarvan je besluit welk systeem op welke bron draait.posttoast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:08:
[...]
Ja, ik snap hoe het conceptueel werkt, maar ik begrijp niet waarom bijvoorbeeld de radio niet gewoon sowieso over de grote batterijen gaat.
Ja, maar de vraag is dus: waarom is dat zo? Het moet niet zo moeilijk zijn. Er is al een converter aanwezig die die 400 volt naar 12 V vertaalt (om de 12V batterij op te laden). Waarom gebruik je die niet om de andere apparaten te voeden? Of waarom wordt er niet intelligent geschakeld tussen die twee?DutchKel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:09:
[...]
De radio werkt op 12V niet op hetgeen wat de grote accu's onder de auto leveren. Dit geldt dus voor het overgrote deel van de elektronica in de auto.
Het hele entertainment gedeelte, ramen, deuren en het aansturen van de elektrische systemen waaronder de HV omvormer. Dat is ook de reden dat als de 12V accu leeg is de deuren niet open gaan of de auto niet kan starten. Best wel een cruciaal onderdeel dus, zodra de garantie verlopen is vervang ik de 12V accu door een niet-loodhoudende accu en ook meer capaciteit. Tot die tijd moet de jumpstarter maar gebruiken als het weer voorkomt.DutchKel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:09:
[...]
De radio werkt op 12V niet op hetgeen wat de grote accu's onder de auto leveren. Dit geldt dus voor het overgrote deel van de elektronica in de auto.
Hoe klinken de standaard speakers in de nieuwe EV? De HK set is alleen nog leverbaar in de Executive Line en die is te duur voor mij.
Als optie bij de DynamicPlusLine wil/kan Kia deze niet leveren.
Geen idee hoe het bij de nieuwe is, maar bij de my'21 is het mij mee gevallen in positieve zin. Wat instelwerk maar dan prima te noemen voor mijn doeleinden.Morpheus2003 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:43:
Hoe klinken de standaard speakers in de nieuwe EV? De HK set is alleen nog leverbaar in de Executive Line en die is te duur voor mij.
Idem. Ik vond de eerdere Niro niet per se lelijk, maar kon niet overweg met die achterkant. Daar waren de ontwerpers echt hun inspiratie kwijt. Dat is opgelost me de nieuwe Niro.DwightKSchrute schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:04:heb de knoop doorgehakt op het moment dat ik de foto's van de Niro EV zag. Ik vind 'm mooier (of: minder lelijk) dan de voorganger. Vooral een groot fan van het nieuwe interieur.
Stond gisteren voor het eerst hier op de ringweg achter een niet-demo Niro. Dus voor mij de eerste "in het wild". Het was een HEV (wie koopt dat?), en vond de achterkant ook niet bepaald mooi. Maar zoals meer mensen zeggen: "minder lelijk".
Wat betreft die "trouwe ouwe' hondenogen", daar ben ik het wel mee eens. Op foto's en filmpjes ziet het best leuk uit, die "heartbeat" DRL, maar de eerste die in schemerlicht op me af kwam rijden vond ik niet echt mooi. Ik dacht echt eerst: "huh, wat is dat voor een auto, dat ziet er een beetje als hangende ogen uit". Bleek het de nieuwe Niro te zijn die we zelf in bestelling hebben...
Het punt is dat er niet zoveel auto's zijn met de form-factor van de Niro. Net mooi tussen hatchback en lompe grote (zware) bakken in. En zie dan maar eens een EV te vinden van deze kwaliteit, met deze efficiëntie en functionaliteit. Die zijn er gewoon (nog?) niet. Het is een auto voor mensen die de zaken rationeel bekijken. Uiterlijke schoonheid staat iets lager op het lijstje...
Ik heb geen echt goede referentie maar ik vind ze persoonlijk prima klinken. Je hoort wel dat het beter kan maar tov onze vorige auto is het al een hele verbetering, geen haan die er hier naar kraait.Morpheus2003 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:43:
Over +/- 2 weken kan ik je mijn ervaringen vertellen, maar uit de verschillende reviews begreep ik dat de standaard speakers al heel goed zijnSuicyder schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:45:
[...]
Geen idee hoe het bij de nieuwe is, maar bij de my'21 is het mij mee gevallen in positieve zin. Wat instelwerk maar dan prima te noemen voor mijn doeleinden.
Heeft de nieuwe EV nou wireless Apple CarPlay?
Haters everywhere but I don’t really care
Volgens mij niet, wel jammermatthijst schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:05:
Heeft de nieuwe EV nou wireless Apple CarPlay?
Hey, ik ga binnenkort kijken voor een 2e hands e-Niro. Gezien de e-Niro een vloeistof gekoelde accu heeft zou de degradatie op een e-niro met wat meer km op de teller mee moeten vallen.
Hoe zou ik dit kunnen checken bij een eventuele proefrit?
Zijn er nog andere dingen waar jullie als ervaren e-niro rijders van zouden zeggen dat ik daar op zou moeten leren bij een e-niro die wat meer gelopen heeft?
Ik heb er niet zoveel over kunnen vinden, wel wat YouTube filmpjes maar die gingen overwegend over issues met alle 3 de typen niros (e-niro, HEV, PHEV).
Zijn er nog andere dingen waar jullie als ervaren e-niro rijders van zouden zeggen dat ik daar op zou moeten leren bij een e-niro die wat meer gelopen heeft?
Ik heb er niet zoveel over kunnen vinden, wel wat YouTube filmpjes maar die gingen overwegend over issues met alle 3 de typen niros (e-niro, HEV, PHEV).
Poeh, dat lijkt me wat kort door de bocht. Kia doet nog veel meer om accu degradatie te voorkomen/verminderen...en andere merken ook of andere dingen. Denk niet dat we dat zomaar kunnen vergelijken en zeggen dat Kia daar beter in is.Urza- schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:22:
Hey, ik ga binnenkort kijken voor een 2e hands e-Niro. Gezien de e-Niro een vloeistof gekoelde accu heeft zou de degradatie op een e-niro met wat meer km op de teller mee moeten vallen.
Je zou met een OBD II dongle het SoH% (State Of Health) uit kunnen lezen maar dat is alles wat ik kan bedenken om te checken m.b.t. de accu. Er zijn ook mensen die beweren dat de SoH% fake is trouwens.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
@DonJuape Zeker niet fake, want ik lees ook niemand met een daling van zijn range.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Thanks voor de reactie.DonJuape schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:29:
[...]
Poeh, dat lijkt me wat kort door de bocht. Kia doet nog veel meer om accu degradatie te voorkomen/verminderen...en andere merken ook of andere dingen. Denk niet dat we dat zomaar kunnen vergelijken en zeggen dat Kia daar beter in is.
Je zou met een OBD II dongle het SoH% (State Of Health) uit kunnen lezen maar dat is alles wat ik kan bedenken om te checken m.b.t. de accu. Er zijn ook mensen die beweren dat de SoH% fake is trouwens.
Volgens mij is vloeistof koeling wel een grote bepalende factor hierin. Auto's die dat niet hebben (e-golf, oude leaf) hebben naast een kortere range daar ook meer last van, maar nog veel oudere ev's (Tesla met vloeistof koeling) houden het veel langer uit. Tuurlijk doet KIA er veel meer aan. Omdat het vloeistofgekoeld is en verder goed gemanaged wordt door de BMS, en alle andere dingen die je waarschijnlijk bedoelt, overweeg ik ook een 2e handset met redelijk wat kms.
Zal eens kijken of ik een OBD dongle kan scoren.
De auto is nog niet zo lang op de markt. De oudste exemplaren zijn ca. 4 jr oud en in 2018 op de weg gekomen. Ik heb nog geen verhalen gehoord van serieuze degradatie al zijn er inmiddels al auto's die (veel) meer dan 100.000km hebben gelopen.Urza- schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:56:
[...]
Thanks voor de reactie.
Volgens mij is vloeistof koeling wel een grote bepalende factor hierin. Auto's die dat niet hebben (e-golf, oude leaf) hebben naast een kortere range daar ook meer last van, maar nog veel oudere ev's (Tesla met vloeistof koeling) houden het veel langer uit. Tuurlijk doet KIA er veel meer aan. Omdat het vloeistofgekoeld is en verder goed gemanaged wordt door de BMS, en alle andere dingen die je waarschijnlijk bedoelt, overweeg ik ook een 2e handset met redelijk wat kms.
Zal eens kijken of ik een OBD dongle kan scoren.
Zoals @kdeboois aangeeft is ook de range wel een indicatie, maar het verbruik waarop de GOM is gebaseerd wordt ook nogal beïnvloed door rijgedrag en rijomstandigheden (zoals al dan niet snelweg, temperatuur, dakkoffer, tegenwind, bergop of bergaf etc.).
Verder kan je topic doorlezen op problemen die in de praktijk worden ervaren en checken in hoeverre jouw beoogde auto daar last van heeft. Belangrijk is behoud fabrieksgarantie als het gaat om met name het motorische gedeelte. Bij mij is de aandrijving vervangen na ca. 70.000 km. Indicatie is een "ratel" geluid. Als er zoiets is wordt het een kostbaar grapje als dat niet onder garantie zou vallen.
Andere zaken betreffen kwetsbaarheid laadklepje; klemmen en scheuren en zwakke 12V accu. Verder zou ik het uit het hoofd niet weten. Snelle slijtage stoelen\bestuurdersstoel lees ik wel eens maar zie ik zelf nog niet na ca. 85K km.
Wil je de 2ehands hier aanschaffen of importeren? Daar zijn hier ook enkele gevallen die dat blijkbaar succesvol hebben gedaan. Dit kan behalve financieel voordeel, ook een andere uitrusting betekenen (wordt per importeur per land bepaald). Dat kan dus ook een reden zijn om te importeren als je iets wilt dat hier niet bij de standaarduitrusting zit en waarschijnlijk zelfs niet verkrijgbaar is.
Ok, dus letten op geratel en laadklep je checken, gaan we doen.eltron schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:18:
[...]
De auto is nog niet zo lang op de markt. De oudste exemplaren zijn ca. 4 jr oud en in 2018 op de weg gekomen. Ik heb nog geen verhalen gehoord van serieuze degradatie al zijn er inmiddels al auto's die (veel) meer dan 100.000km hebben gelopen.
Zoals @kdeboois aangeeft is ook de range wel een indicatie, maar het verbruik waarop de GOM is gebaseerd wordt ook nogal beïnvloed door rijgedrag en rijomstandigheden (zoals al dan niet snelweg, temperatuur, dakkoffer, tegenwind, bergop of bergaf etc.).
Verder kan je topic doorlezen op problemen die in de praktijk worden ervaren en checken in hoeverre jouw beoogde auto daar last van heeft. Belangrijk is behoud fabrieksgarantie als het gaat om met name het motorische gedeelte. Bij mij is de aandrijving vervangen na ca. 70.000 km. Indicatie is een "ratel" geluid. Als er zoiets is wordt het een kostbaar grapje als dat niet onder garantie zou vallen.
Andere zaken betreffen kwetsbaarheid laadklepje; klemmen en scheuren en zwakke 12V accu. Verder zou ik het uit het hoofd niet weten. Snelle slijtage stoelen\bestuurdersstoel lees ik wel eens maar zie ik zelf nog niet na ca. 85K km.
Wil je de 2ehands hier aanschaffen of importeren? Daar zijn hier ook enkele gevallen die dat blijkbaar succesvol hebben gedaan. Dit kan behalve financieel voordeel, ook een andere uitrusting betekenen (wordt per importeur per land bepaald). Dat kan dus ook een reden zijn om te importeren als je iets wilt dat hier niet bij de standaarduitrusting zit en waarschijnlijk zelfs niet verkrijgbaar is.
Ik wil best wel wat teruglezen, en ik heb ook al best wat gelezen maar topic is intussen ook wel aardig uit de kluiten gewassen.
Is veel voorkomende problemen wellicht iets voor de startpost?
Sta ook open voor importeren als het in dat geval gunstiger geprijsd is. Heb wel wat gekeken op de Duitse markt maar daar is het om en nabij dezelfde prijzen als in NL. Waar zou het goedkoper zijn dan? De auto in kwestie is toevallig hier in de buurt beschikbaar gekomen, dus wel makkelijk voor een testrit (sinds 2mnd een dochtertje dus lang ritje om auto te kijken is er nog niet helemaal bij
OBD lezer is besteld.
Even uit mijn hoofd, het lijstje met kwetsbaarheden:
-ratelend geluid bij bepaalde snelheden, motor/ en/of aandrijfstangen laten vervangen
-oplaadklepje kan scheuren/barsten
-12v accu is een zwak punt, als je een voltmeter hebt kun je hem checken wellicht
Meer kan ik er zo niet bedenken, aanvullingen welkom
-ratelend geluid bij bepaalde snelheden, motor/ en/of aandrijfstangen laten vervangen
-12v accu is een zwak punt, als je een voltmeter hebt kun je hem checken wellicht
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Navigatie laat soms te wensen over.Arfman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:47:
Even uit mijn hoofd, het lijstje met kwetsbaarheden:
[Schaamteloze crosspost vanuit het Leaseauto topic (Griffin in "Keuze leaseauto - Deel 6")]
Heb ik weer... offerte van Kia dealer voor een Niro EV DynamicLine (die ze op voorraad gaan krijgen dit jaar binnen) binnen gekregen en verstuurd naar LM. Krijg ik de offerte terug waarop alle prijzen kloppen, dus handtekening erop en gaan. Echter 1 dingetje over het hoofd gezien, er stond een woordje 'Plus' tussen Dynamic en Line. Het rare is dat de fiscale waarde dus overeen kwam met de DynamicLine.
Ik kom hier net dus achter dus snel LM en Kia dealer bellen. Er is dus een DynamicPlusLine besteld... die plus line is qua bijtelling iets van 40eur p/m duurder en dat vind ik het niet waard (ook omdat de DynamicLine heel waarschijnlijk dit jaar nog op kenteken kan).
Ergens heeft LM dus een fout gemaakt en de Kia dealer heeft de order on hold gezet en ze mogen het lekker gaan uitvechten.
Heb ik weer... offerte van Kia dealer voor een Niro EV DynamicLine (die ze op voorraad gaan krijgen dit jaar binnen) binnen gekregen en verstuurd naar LM. Krijg ik de offerte terug waarop alle prijzen kloppen, dus handtekening erop en gaan. Echter 1 dingetje over het hoofd gezien, er stond een woordje 'Plus' tussen Dynamic en Line. Het rare is dat de fiscale waarde dus overeen kwam met de DynamicLine.
Ik kom hier net dus achter dus snel LM en Kia dealer bellen. Er is dus een DynamicPlusLine besteld... die plus line is qua bijtelling iets van 40eur p/m duurder en dat vind ik het niet waard (ook omdat de DynamicLine heel waarschijnlijk dit jaar nog op kenteken kan).
Ergens heeft LM dus een fout gemaakt en de Kia dealer heeft de order on hold gezet en ze mogen het lekker gaan uitvechten.
Die snap ik niet helemaal. Als de dealer de offerte doorzet, hoezo is het dan ineens een Plus geworden? Dan hebben ze bij de dealer toch ook niet opgelet?Griffin schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:38:
[Schaamteloze crosspost vanuit het Leaseauto topic (Griffin in "Keuze leaseauto - Deel 6")]
hoorde sinds gister ineens geratel bij het optrekken.
Mag dus een nieuwe elektromotor in.
Mag dus een nieuwe elektromotor in.
De LM heeft gewoon de offerte van de dealer niet goed overgenomen en in hun systeem een Plus geselecteerd oid... maarja die info zijn ze dus naar boven aan het halenmaharens schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:44:
[...]
Die snap ik niet helemaal. Als de dealer de offerte doorzet, hoezo is het dan ineens een Plus geworden? Dan hebben ze bij de dealer toch ook niet opgelet?
Meningen verschillen daarover, en als je het echt niks vindt gebruik je Android Auto/Apple Carplay. Dat vind ik iets anders dan een bekend defect zoals ratelend geluid of een gebroken oplaadklepje
Traagheid bij het zoeken naar laadpalen is echt onbruikbaar. Aan de rest kan ik wennen.Arfman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:55:
[...]
Meningen verschillen daarover, en als je het echt niks vindt gebruik je Android Auto/Apple Carplay. Dat vind ik iets anders dan een bekend defect zoals ratelend geluid of een gebroken oplaadklepje
Yes en kan bij eerstvolgende softwareupdate al weer anders zijn.Arfman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:55:
[...]
Traagheid is mij niet opgevallen, wel de beperkingen aan inhoud en functionaliteit. Dus zoeken naar laadpalen doe ik via de relevante apps en niet via KIA Navi.kdeboois schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:57:
[...]
Traagheid bij het zoeken naar laadpalen is echt onbruikbaar. Aan de rest kan ik wennen.
Wat natuurlijk wel iets zegt over de (in mijn beleving) (on)bruikbaarheid daarvan.
Eh dit is geen defect van de auto en hoef je dus ook niet te controleren bij een 2e hands auto aangezien dat bij elke kia e-Niro hetzelfde is.kdeboois schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:57:
[...]
Traagheid bij het zoeken naar laadpalen is echt onbruikbaar. Aan de rest kan ik wennen.
Als de update nog niet gedaan is kan je dat als een pluspunt zien 😁DutchKel schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:36:
[...]
Eh dit is geen defect van de auto en hoef je dus ook niet te controleren bij een 2e hands auto aangezien dat bij elke kia e-Niro hetzelfde is.
Ik had hier al eerder over geschreven in dit topic en een oplossing aangedragen die prima werkt.eltron schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:37:
[...]
Traagheid is mij niet opgevallen, wel de beperkingen aan inhoud en functionaliteit. Dus zoeken naar laadpalen doe ik via de relevante apps en niet via KIA Navi.
Wat natuurlijk wel iets zegt over de (in mijn beleving) (on)bruikbaarheid daarvan.
Dus maar een keertje mezelf quoten, sorry.
Ik plan een route in de Kia charge app van bv. 600km en zoek vervolgens langs die route een laadpaal (bv Ionity of Fastned via filteroptie, je kan ook filteren op laadsnelheid om het aantal hits overzichtelijk te houden) en vul vervolgens het gevonden laadpunt met de voorkeursafstand in bij de Kia Connect app in 'kaart'. Dus niet! in de Kia Charge app
En vervolgens terwijl ik in mijn auto zit met het contact aan stuur ik dit via de connect app bij nog steeds "kaart" naar mijn auto.
Vervolgens verschijnt het direct in mijn nav en kan toegevoegd worden.
Dit is dus niet het adres maar de naam van het laadpunt wat wel zo duidelijk is.
Dit is onmogelijk op de nav zelf aangezien er maar ong. 30 dichstbijzijnde poi’s getoond worden en laadpunten daar ook ondervallen en dus nooit worden getoond op de afstand waar ik het hier over heb.
Kia heeft dit laatste aan mij bij navraag ook bevestigd.
Deze workaround wordt helemaal nergens beschreven maar werkt perfect en ja kan het rustig op je telefoon doen en geen traag getyp op het touchscreen vd auto.
[ Voor 18% gewijzigd door MatMich op 25-08-2022 02:03 ]
Dus samengevat heb je de Kia charge app nodig voor de routeplanning, de Kia Connect app om de gevonden laadpaal naar de auto te krijgen en de Kia onboard navigatie om er naar toe te rijden.MatMich schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 01:52:
[...]
Ik had hier al eerder over geschreven in dit topic en een oplossing aangedragen die prima werkt.
Dus maar een keertje mezelf quoten, sorry.
Ik plan een route in de Kia charge app van bv. 600km en zoek vervolgens langs die route een laadpaal (bv Ionity of Fastned via filteroptie, je kan ook filteren op laadsnelheid om het aantal hits overzichtelijk te houden) en vul vervolgens het gevonden laadpunt met de voorkeursafstand in bij de Kia Connect app in 'kaart'. Dus niet! in de Kia Charge app
En vervolgens terwijl ik in mijn auto zit met het contact aan stuur ik dit via de connect app bij nog steeds "kaart" naar mijn auto.
Vervolgens verschijnt het direct in mijn nav en kan toegevoegd worden.
Dit is dus niet het adres maar de naam van het laadpunt wat wel zo duidelijk is.
Dit is onmogelijk op de nav zelf aangezien er maar ong. 30 dichstbijzijnde poi’s getoond worden en laadpunten daar ook ondervallen en dus nooit worden getoond op de afstand waar ik het hier over heb.
Kia heeft dit laatste aan mij bij navraag ook bevestigd.
Deze workaround wordt helemaal nergens beschreven maar werkt perfect en ja kan het rustig op je telefoon doen en geen traag getyp op het touchscreen vd auto.
Ik wist niet dat de Kia Charge app een planningsmodule had. Ik heb hem net geprobeerd en dat werkt eigenlijk best wel aardig. Het blijft wel omslachtig omdat je min of meer "op de gok" een laadstation moet kiezen: pas na het kiezen wordt je route opgedeeld en weet je het aantal kilometers tussen de routepunten.
Maar mij bekroop wel het gevoel: waarom gebruik je voor deze fase niet ABRP? Die is v.w.b. het plannen van laadmomenten in ieder geval makkelijker.
Maar dan moet je dus in de Kia Connect app datzelfde laadstation(s) opzoeken en naar de auto sturen. Volgens mij kun je maar één adres doorsturen, dus als je meerdere laadstations nodig hebt dan zul je dit allemaal zittend in de auto moeten doen en die handeling voor elk laadstation moeten uitvoeren en de route die je in de Kia Carge app hebt samengesteld helemaal opnieuw moeten samenstellen in de onboard navigatie.
Dat is toch allemaal wel erg omslachtig. En voor routes van 600 km eigenlijk ook al bijna onnodig want in bijvoorbeeld Duitsland en Nederland hebben vrijwel alle benzinestations laadpalen. Gewoon bij 30% SOC het eerstvolgende benzinestation binnenrijden en laden. In Frankrijk is dat iets lastiger, maar ook daar kun je bij 30% SOC via de interne navigatie het eerstvolgende laadpunt opzoeken.
Je hoeft niet op de gok, als je de route opslaat kun op die lijn een laadstation kiezen en zie je in de app de afstand in km's vanaf je startpunt.multikoe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 05:52:
[...]
Dus samengevat heb je de Kia charge app nodig voor de routeplanning, de Kia Connect app om de gevonden laadpaal naar de auto te krijgen en de Kia onboard navigatie om er naar toe te rijden.
Ik wist niet dat de Kia Charge app een planningsmodule had. Ik heb hem net geprobeerd en dat werkt eigenlijk best wel aardig. Het blijft wel omslachtig omdat je min of meer "op de gok" een laadstation moet kiezen: pas na het kiezen wordt je route opgedeeld en weet je het aantal kilometers tussen de routepunten.
Maar mij bekroop wel het gevoel: waarom gebruik je voor deze fase niet ABRP? Die is v.w.b. het plannen van laadmomenten in ieder geval makkelijker.
Maar dan moet je dus in de Kia Connect app datzelfde laadstation(s) opzoeken en naar de auto sturen. Volgens mij kun je maar één adres doorsturen, dus als je meerdere laadstations nodig hebt dan zul je dit allemaal zittend in de auto moeten doen en die handeling voor elk laadstation moeten uitvoeren en de route die je in de Kia Carge app hebt samengesteld helemaal opnieuw moeten samenstellen in de onboard navigatie.
Dat is toch allemaal wel erg omslachtig. En voor routes van 600 km eigenlijk ook al bijna onnodig want in bijvoorbeeld Duitsland en Nederland hebben vrijwel alle benzinestations laadpalen. Gewoon bij 30% SOC het eerstvolgende benzinestation binnenrijden en laden. In Frankrijk is dat iets lastiger, maar ook daar kun je bij 30% SOC via de interne navigatie het eerstvolgende laadpunt opzoeken.
Je kunt dit meerdere malen doen want de onboard-nav vraagt bij de volgende actie of je een nieuwe route wilt of een tussenpunt wil voegen.
Via de charge app zie je alleen de punten waar de Kia laadpas ook werkt dus je jebt 0 problemen bij het bereikte laadstation.
ABRP vind ik veel te rommelig qua interface en opties, en daar kan ik vervolgens niet mee op de onboard nav rijden. Android auto vind ik persoonlijk een crime, alleen die stem al.
Ik heb dit in Engeland gedaan waar deze manier heel erg betrouwbaar was en heb er ontzettend gemak van gehad. In Nederland hoeft het inderdaad niet echt.
Em nogmaals, zittend in mijn auto vind ik het even vanaf je smartphone doen heel erg fijn en als je er wat handiger mee wordt gaat het ook echt wel snel.
Uiteraard kan dit ook allemaal vanuit je luie stoel thuis maar sinds de laatste update verschijnen remote gestuurde routes soms pas een dag later.
Voor de update werkte dat wel goed.
De software is helaas bij Kia iedere keer weer anders na een update, dan weer goed en dan weer behoorlijk waardeloos.
Maar dat is voor een ander topic.
[ Voor 6% gewijzigd door MatMich op 25-08-2022 11:23 ]
MatMich schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:16:
[...]
Je hoeft niet op de gok, als je de route opslaat kun op die lijn een laadstation kiezen en zie je in de app de afstand in km's vanaf je startpunt.
Je kunt dit meerdere malen doen want de onboard-nav vraagt bij de volgende actie of je een nieuwe route wilt of een tussenpunt wil voegen.
Via de charge app zie je alleen de punten waar de Kia laadpas ook werkt dus je jebt 0 problemen bij het bereikte laadstation.
ABRP vind ik veel te rommelig qua interface en opties, en daar kan ik vervolgens niet mee op de onboard nav rijden. Android auto vind ik persoonlijk een crime, alleen die stem al.![]()
Ik heb dit in Engeland gedaan waar deze manier heel erg betrouwbaar was en heb er ontzettend gemak van gehad. In Nederland hoeft het inderdaad niet echt.
En nogmaals, zittend in mijn auto vind ik het even vanaf je smartphone doen heel erg fijn en als je er wat handiger mee wordt gaat het ook echt wel snel maar dat is natuurlijk allemaal persoonlijk, andere mensen vinden wellicht een andere manier prettiger maar nogmaals, voor mij werkt dit top en geeft me veel rust wat betreft laadstress.
Met op de gok bedoel ik dat je net zo lang laadstations moet aanklikken in de app totdat je er eentje hebt die ongeveer op op de juiste afstand ligt. ABRP rekent dat gewoon voor je uit.MatMich schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:16:
[...]
Je hoeft niet op de gok, als je de route opslaat kun op die lijn een laadstation kiezen en zie je in de app de afstand in km's vanaf je startpunt.
(Tussendoor: ABRP is nog steeds slecht in het uitrekenen en je moet vreemd genoeg de settings tweaken om een realistisch laadplan te krijgen, maar het gaat me om het principe).
En je hebt mijn beeld, dat het omslachtig is, nog niet weg kunnen nemen. Drie apps gebruiken om naar een laadpaal te rijden is, hoe je het ook went of keert, wel wat overkill.
Maakt niet uit, ik draaf misschien wat door. Het werkt voor jou en daar gaat het om. Ik probeer alleen in te schatten of het voor mij ook zou werken en het antwoord is voorlopig even: nee.
Afgelopen vakantie in het buitenland ElectricRoutes geprobeerd en dat werkte erg goed. Ik had een EnBW viellader tariefplan en kon voor 43 cent / kWh snelladen alleen Ionity reguliere prijs. Erg blij mee.multikoe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:25:
[...]
Met op de gok bedoel ik dat je net zo lang laadstations moet aanklikken in de app totdat je er eentje hebt die ongeveer op op de juiste afstand ligt. ABRP rekent dat gewoon voor je uit.
(Tussendoor: ABRP is nog steeds slecht in het uitrekenen en je moet vreemd genoeg de settings tweaken om een realistisch laadplan te krijgen, maar het gaat me om het principe).
En je hebt mijn beeld, dat het omslachtig is, nog niet weg kunnen nemen. Drie apps gebruiken om naar een laadpaal te rijden is, hoe je het ook went of keert, wel wat overkill.
Maakt niet uit, ik draaf misschien wat door. Het werkt voor jou en daar gaat het om. Ik probeer alleen in te schatten of het voor mij ook zou werken en het antwoord is voorlopig even: nee.
Interessant! Hoe is de routeplanning? Die is bij ABRP nogal brak.Vaevictis_ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:34:
[...]
Afgelopen vakantie in het buitenland ElectricRoutes geprobeerd en dat werkte erg goed. Ik had een EnBW viellader tariefplan en kon voor 43 cent / kWh snelladen alleen Ionity reguliere prijs. Erg blij mee.
Vond hem goed, geen bijzonderheden ARBP is waardeloos. Je kunt met chargeprice app ook nog eens de beste pas vinden. Maakt echt heel veel uit, moet je wel die pas hebben natuurlijk.multikoe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:11:
[...]
Interessant! Hoe is de routeplanning? Die is bij ABRP nogal brak.
Ik zit net even te spelen met Electric Routes: wat een gave app! Je kunt de volledige route, inclusief laadstops naar Google Maps exporteren. Ik heb een paar weken terug Nederland - Zwitserland gereden en die route wordt in ElectricRoutes heel aardig weergegeven zoals ik hem toen ook (op de tast) heb gereden.Vaevictis_ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:19:
[...]
Vond hem goed, geen bijzonderheden ARBP is waardeloos. Je kunt met chargeprice app ook nog eens de beste pas vinden. Maakt echt heel veel uit, moet je wel die pas hebben natuurlijk.
Voorlopig een aanrader.
Wat ik ook erg sterk vind is dat je alle laadpas aanbieders en netwerken kunt opgeven en dat je daarmee dus je route berekent. Zou kon ik met EnBW zien waar ik onderweg kon laden, erg fijn om niet alles in andere apps te doen. Route begeleiding gaat ook erg goed ook met android auto!multikoe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:28:
[...]
Ik zit net even te spelen met Electric Routes: wat een gave app! Je kunt de volledige route, inclusief laadstops naar Google Maps exporteren. Ik heb een paar weken terug Nederland - Zwitserland gereden en die route wordt in ElectricRoutes heel aardig weergegeven zoals ik hem toen ook (op de tast) heb gereden.
Voorlopig een aanrader.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.