• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:28
cacofant schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:43:
[...]

Hoe kun je dit instellen? Ik krijg rechts alleen maar datum en tijd te zien....
Geen idee, ik heb de update dus nog niet uitgevoerd .....

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:27
cacofant schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:43:
[...]

Hoe kun je dit instellen? Ik krijg rechts alleen maar datum en tijd te zien....
Al een poging gedaan om omhoog/omlaag te scrollen dmv het touchscreen?

• sn0pzer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb de Niro EV DynamicLine (zwart) half mei besteld via zakelijke lease, en ben gisteren gebeld dat ik hem 31 augustus kan ophalen :D

• Kremers
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-02-2025
sn0pzer schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:15:
Ik heb de Niro EV DynamicLine (zwart) half mei besteld via zakelijke lease, en ben gisteren gebeld dat ik hem 31 augustus kan ophalen :D
De DynamicLine gaat nu rap!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-01 20:52
Weet iemand of de nieuwe EV;s in Noord-Holland al in de showroom staan? Die zouden een dezer dagen binnen komen dacht ik.

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:54
ninjazx9r98 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:26:
[...]

Al een poging gedaan om omhoog/omlaag te scrollen dmv het touchscreen?
Ja uiteraard, dan gebeurd er dus niets..

Tesla Model 3 RWD (2023)

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik dacht dat sinds vorige update er een checkbox voor was

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-01 21:57
Kremers schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:27:
[...]
De DynamicLine gaat nu rap!
Yep, en in tegenstelling tot Tesla, waarbij ze (soms?) voorrang geven aan de duurdere modellen waar meer winstmarge op zit, lijkt het erop dat inderdaad de Comfort- en DynamicLine uitvoeringen nu hard binnenrollen. Mogelijk omdat daar alle componenten van beschikbaar zijn.

Vanmiddag bij de dealer langsgefietst om eens te vragen om een status-update van de bestelling van de ExecutiveLine die we eind mei besteld hebben, maar er was niets over te vinden in de lijst die Kia voor dealers beschikbaar maakt. Geen productiedatum, dus: "hou maar rekening met januari" was het advies :|
monica66 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:41:
Weet iemand of de nieuwe EV;s in Noord-Holland al in de showroom staan? Die zouden een dezer dagen binnen komen dacht ik.
Ja, ik zag vanmiddag twee EV's in Alkmaar staan, waarvan één demo. Beide Comfort of DynamicLine (geen LED projectiekoplampen).

• DevC
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-12-2025
Vandaag mijn dealers een mail gestuurd voor een status-update van mijn Niro EV ExecutiveLine, besteld op 7 maart. Kreeg als antwoord, dat deze begin september bij hun binnenkomt.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:24

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

DevC schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:24:
Vandaag mijn dealers een mail gestuurd voor een status-update van mijn Niro EV ExecutiveLine, besteld op 7 maart. Kreeg als antwoord, dat deze begin september bij hun binnenkomt.
Kijk, dat is nog eens goed nieuws! Eindelijk een update over een luxer model, die worden blijkbaar ook uitgeleverd!

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:00
[BoSS] schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 06:47:
[...]

Kijk, dat is nog eens goed nieuws! Eindelijk een update over een luxer model, die worden blijkbaar ook uitgeleverd!
Dat is snel! Van mijn in maart bestelde Niro EV dynamicplusline is nog geen spoor te bekennen.
Staat nu gepland op 26-11. Opvallend dat dit allemaal zo verschilt per dealer blijkbaar. Heeft dit dan te maken met de grootte van de dealer of het feit hoe deze met zijn productie sloten is omgegaan? Zou het in theorie nog kunnen dat ze volgende maand bellen dat mijn auto binnen is of is dat wishful thinking. Heb echt het idee dat het alle kanten uit kan. Maar waarschijnlijk later dan eerder.

• glas86
Voor de geintresseerden. Hier kun je zien hoeveel Niro`s er op kenteken gezet worden:

https://www.kentekenradar.nl/auto/kia/niro/#dag

• monica66
TCMR schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:35:

[...]

Ja, ik zag vanmiddag twee EV's in Alkmaar staan, waarvan één demo. Beide Comfort of DynamicLine (geen LED projectiekoplampen).
Dank je wel. We zijn er vanochtend geweest en hebben een proefrit gemaakt in een rode EV. Fijn gereden, we zijn er heel enthousiast over! We hebben daar trouwens diverse kleuren gezien: een zwarte hybride, een donkergrijze EV, een rode EV, een groene hybride en een witte hybride. Leuk om al die kleuren zo te zien.

De levertijd van de onze stond nu op eind oktober (EV, Dynamicplusline, snow white pearl, besteld op 2 april). Dit zegt nog niets volgens de dealer. Het kan elke dag veranderen.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:23
multikoe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:50:
[...]

Daar hoor ik heel veel over: het werkte al niet helemaal lekker, maar zou met de laatste updates nog veel slechter zijn geworden. De navigatie zou nu alleen nog maar gemeentenamen accepteren en geen dorpsnamen meer. Klopt dat?
Voor mij (en mijn zoon vooral) zou het grootste voordeel zijn dat je nu AA fullscreen kan gebruiken. Voor zover ik begrijp kun je nu het gedeelte rechts ook gebruiken voor b.v. Spotify, terwijl je Maps links laat zien.
Ik heb eigenlijk niet beperkt dat een klein plaatsje niet gevonden werd, maar dat ik gemeente namen zou moeten gebruiken. Wel moet je het hele adres in typen en dan op zoeken klikken.

Sinds de laatste update heb je inderdaad fullscreen Android Auto.
Helaas heb je dan nog steeds niet fullscreen navigatie via Android Auto; ik bedoel ermee te zeggen dat het navigatie gedeelte binnen AA nog steeds maar ongeveer 2/3 van het scherm gebruikt. Wel kun je in het rechter gedeelte een andere app weergeven zoals inderdaad bijvoorbeeld Spotify.

Ik had zelf graag mijn AA navigatie over het hele scherm gehad....

• Markieeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-05-2025
Hebben jullie een idee waar ik het verbruik van mijn Niro over de totale kilometerstand kan terugvinden? Ik kom alleen maar uit bij verschillende maanden en trips, maar niet de totale afgelegde afstand i.c.m. verbruik. Mijn tripmeters heb ik natuurlijk tussendoor wel een gereset.

ps. zaterdag op zondagnacht vertrekken naar Mittelberg, Oostenrijk. Drie stops gepland, allen bij Ionity. Ben ontzettend benieuwd naar de ervaring!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:08
Markieeee schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:44:
Hebben jullie een idee waar ik het verbruik van mijn Niro over de totale kilometerstand kan terugvinden? Ik kom alleen maar uit bij verschillende maanden en trips, maar niet de totale afgelegde afstand i.c.m. verbruik. Mijn tripmeters heb ik natuurlijk tussendoor wel een gereset.

ps. zaterdag op zondagnacht vertrekken naar Mittelberg, Oostenrijk. Drie stops gepland, allen bij Ionity. Ben ontzettend benieuwd naar de ervaring!
ODBII dongle en een app.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-01 14:17
Markieeee schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:44:

De Kia app en Kia servers houden de informatie slechts drie maanden vast. Dus als je ze met enige regelmaat eruit haalt en elders opslaat kan dat. Achteraf terugkijken op de totale periode kan niet.
Ik haal ze sinds een half jaartje dagelijks op via wat API calls en een node-red flow, en sla ze op op mijn raspberry pi, naast mijn homeassistent database.

Ik heb verder geen kijk op wat er met een ODBII dongle allemaal mogelijk is.

• glas86
https://www.autovisie.nl/...ellen-van-kia-en-hyundai/

Zou wel triest zijn als deze "hack" echt werkt op modellen van Kia en Hyundai TOT 2022.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

glas86 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:33:
https://www.autovisie.nl/...ellen-van-kia-en-hyundai/

Zou wel triest zijn als deze "hack" echt werkt op modellen van Kia en Hyundai TOT 2022.
Je moet wel eerst de auto in als ik het zo lees. Lijkt me een behoorlijke drempel voor de gemiddelde tiktokker...

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
En met de MY19 weer een lege 12v accu! Was aan het inpakken voor vakantie, we gaan vanavond weg.

Accu is 1 maand geleden getest en in orde (heeft 5x leeg gestaan al, dit is de 7e keer in 3,5 jaar).

Volgens de monteur is het “normaal”, prima, dus ik bel vanaf nu pechdienst.
Hij kwam voor niks want ik had het al opgelost met een RC lader. Ik heb hem uitgelegd dat ik hem nog vaker voor niks ging bellen waarschijnlijk en dat vond hij geen probleem ;(

Aangegeven dat Kia bij de volgende beurt maar een lekstroom test moet doen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

_eLMo_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:01:
En met de MY19 weer een lege 12v accu! Was aan het inpakken voor vakantie, we gaan vanavond weg.

Accu is 1 maand geleden getest en in orde (heeft 5x leeg gestaan al, dit is de 7e keer in 3,5 jaar).

Hij kwam voor niks want ik had het al opgelost met een RC lader. Ik heb hem uitgelegd dat ik hem nog vaker voor niks ging bellen waarschijnlijk en dat vond hij geen probleem ;(

Zodra die accu een keer echt leeg is geweest (onder de 10V), dan zijn er zeer waarschijnlijk 1 of meer cellen kapot. Dat is ook waarom je vaker last hebt van een lege accu.

Laat ‘m vandaag nog vervangen en je kunt een stuk geruster met vakantie!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• glas86
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:35:
[...]

Zodra die accu een keer echt leeg is geweest (onder de 10V), dan zijn er zeer waarschijnlijk 1 of meer cellen kapot. Dat is ook waarom je vaker last hebt van een lege accu.

Wat zijn de kosten om zo'n accu te vervangen? Heb recentelijk door de dealer een nieuwe accu in onze Picanto laten zetten en viel bijna van mijn stoel af van de hoge prijs.

• multikoe
glas86 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:55:
[...]

Wat zijn de kosten om zo'n accu te vervangen? Heb recentelijk door de dealer een nieuwe accu in onze Picanto laten zetten en viel bijna van mijn stoel af van de hoge prijs.
Kijk gewoon even naar de prijzen voor een kleine 12V auto-accu. Volgens mij onder de honderd euro. En inderdaad: een accu die compleet leg is getrokken is"stuk".

• _eLMo_
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:35:
[...]

Nope, alle keren rond de 4-6 volt (gemeten met een goede multimeter). Alle keren gelijk weer geladen.

Na de 5e keer heeft de monteur 3 verschillende testen op de accu los geladen (pun intended). Accu was prima in orde. En werd dus niet vervangen (yay lease maatschappij).

Het is echt een lek stroom, ik heb er alleen last van als ik een deur open laat. Hij kan prima 2 weken staan zonder te laden / rijden en dan werkt hij nog perfect.

2 uurtjes deuren open -> accu leeg.

Blij dat m’n volgende weer een Duitser is en in eigendom ipv via een tussenpartij die niks toevoegd :N

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 05-08-2022 17:21 ]

• multikoe
_eLMo_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:19:
[...]

Nope, alle keren rond de 4-6 volt (gemeten met een goede multimeter). Alle keren gelijk weer geladen.

Na de 5e keer heeft de monteur 3 verschillende testen op de accu los geladen (pun intended). Accu was prima in orde. En werd dus niet vervangen (yay lease maatschappij).

Het is echt een lek stroom, ik heb er alleen last van als ik een deur open laat. Hij kan prima 2 weken staan zonder te laden / rijden en dan werkt hij nog perfect.

2 uurtjes deuren open -> accu leeg.

Blij dat m’n volgende weer een Duitser is en in eigendom ipv via een tussenpartij die niks toevoegd :N
Je haalt twee dingen door elkaar:
- Een 12V lood-accu zoals een normale auto-accu mag eigenlijk niet te diep ontladen worden omdat dan de interne structuur van de accu onherstelbaar stuk gaat. Dat gaat bij beetjes, dus elke keer dat je hem diep ontlaadt, maar je hem iets meer stuk. Ik heb dat zelf een aantal keren meegemaakt. Met elke keer dat je een accu diep ontlaadt en dus beschadigd, neemt de capaciteit af. Je kunt hem dus nog wel opladen, maar hij zal sneller leeg zijn. Dat gaat steeds sneller, totdat je hem vrijwel niet meer kunt gebruiken. Ik heb dat bij verschillende accu's meegemaakt en de enige oplossing is een nieuwe accu.
- Er is een reden dat je accu diep ontlaadt, dat ligt niet aan de accu, maar aan externe factoren die (kennelijk) een lekstroom veroorzaken. Die lekstroom moet je oplossen, anders maak je elke volgende nieuwe accu weer kapot.

• _eLMo_
  • Niet online
Ik snap alles wat je zegt. Maar de accu doorstaat elke test. En ik ben geen eigenaar, anders had er al lang een nieuwe 60Ah in gezeten ipv 45Ah ;P

En ik heb al aangegeven dat ze de lekstroom moeten oplossen. Don’t really care, dealer zegt: hoort zo, dus blijkbaar hoort het zo. Ze komen maar gewoon elke keer langs totdat er iemand wakker word.

Alle 3 de mensen die ik aan de lijn had voor de starthulp zeiden gelijk “Oh een Niro”.

Niro is echt een prima auto, minste problemen van alle auto’s die ik tot nu toe gereden heb. Maar tevens de eerste auto die me echt heeft laten staan midden in de nacht. Ik snap niet dat Kia hier geen fix voor gemaakt heeft na 3,5 jaar.

• multikoe
_eLMo_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:57:
Ik snap alles wat je zegt. Maar de accu doorstaat elke test. En ik ben geen eigenaar, anders had er al lang een nieuwe 60Ah in gezeten ipv 45Ah ;P

En ik heb al aangegeven dat ze de lekstroom moeten oplossen. Don’t really care, dealer zegt: hoort zo, dus blijkbaar hoort het zo. Ze komen maar gewoon elke keer langs totdat er iemand wakker word.

Alle 3 de mensen die ik aan de lijn had voor de starthulp zeiden gelijk “Oh een Niro”.

Niro is echt een prima auto, minste problemen van alle auto’s die ik tot nu toe gereden heb. Maar tevens de eerste auto die me echt heeft laten staan midden in de nacht. Ik snap niet dat Kia hier geen fix voor gemaakt heeft na 3,5 jaar.
Dit is inderdaad een probleem dat je overal leest, kennelijk heeft Kia de lekstroom niet onder controle. Wat je ook leest is dat als je de accu vervangt door een andere (betere), het probleem opgelost is, maar of het dan niet alsnog terugkomt is niet duidelijk.
Beste advies wat je overal leest: koop een nood-start-hulp. Dat is een kleine Li-Ion accu (geloof ik), waarmee je de auto weer "Aan" krijgt, zodat de 12V weer wordt bijgeladen.

• _eLMo_
  • Niet online
multikoe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Dit is inderdaad een probleem dat je overal leest, kennelijk heeft Kia de lekstroom niet onder controle. Wat je ook leest is dat als je de accu vervangt door een andere (betere), het probleem opgelost is, maar of het dan niet alsnog terugkomt is niet duidelijk.
Beste advies wat je overal leest: koop een nood-start-hulp. Dat is een kleine Li-Ion accu (geloof ik), waarmee je de auto weer "Aan" krijgt, zodat de 12V weer wordt bijgeladen.
Ik heb noodhulp dekking door heel Europa. En startkabels als nood aan de man is ;) Don’t care. Kia bespaard, Kia betaald.

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-01 12:02
Volgens mij had mijn Hyundai Kona EV daar ook last van,maar dat is jaren terug al opgelost met een software update. De 12v accu werd door deze update veel vaker bijgeladen vanuit de hoofdaccu... Er ging dan ook een ledje branden in het Hyundai logo in de neus.

Heeft de Niro dit niet?
multikoe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

• multikoe
_eLMo_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:35:
[...]

Ik heb noodhulp dekking door heel Europa. En startkabels als nood aan de man is ;) Don’t care. Kia bespaard, Kia betaald.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar je staat dus liever een paar uur te wachten op noodhulp dan dat je een paar tientjes uitgeeft aan een opstartbatterij omdat het niet jouw probleem is?

• _eLMo_
  • Niet online
multikoe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:15:
[...]

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar je staat dus liever een paar uur te wachten op noodhulp dan dat je een paar tientjes uitgeeft aan een opstartbatterij omdat het niet jouw probleem is?
Ik wacht niet op de noodhulp. Ik heb startkabels bij. Ik bel ze en dan los ik m’n probleem zelf op (en komen ze voor niks). Als ik een keer ergens stil sta waar niemand anders langs rijd tja, dan moet ik wachten ja.

Bouwt lekker mijn merkervaring op. Ik ga toch niet zelf spullen kopen als Kia willens en wetens de auto’s zo rond laat rijden? Dan betaald Kia of de leasemaatschappij ‘m maar. 7 jaar garantie, tja, zo kan ik het ook.

• multikoe
_eLMo_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:18:
[...]
Ik wacht niet op de noodhulp. Ik heb startkabels bij. Ik bel ze en dan los ik m’n probleem zelf op (en komen ze voor niks). Als ik een keer ergens stil sta waar niemand anders langs rijd tja, dan moet ik wachten ja.

Bouwt lekker mijn merkervaring op. Ik ga toch niet zelf spullen kopen als Kia willens en wetens de auto’s zo rond laat rijden? Dan betaald Kia of de leasemaatschappij ‘m maar. 7 jaar garantie, tja, zo kan ik het ook.
Tsja.. Mijn ervaring is dat terugpesten nooit wat oplost. Maar misschien ben ik er niet zo goed in.

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:23
Zo, we zijn nu een klein weekje met de e-Niro onderweg in Zweden. Wat een fijne reiswagen!

Een ons valt het laden tijdens de reis erg mee. We rijden de accu nooit tot de laatste "druppel" leeg. En omdat we toch altijd al regelmatig pauze houden, kost het ons nauwelijks extra reistijd.

Wel is het regelmatig even puzzelen bij een laadpaal om hem werkend te krijgen en uit te zoeken welke pas je het beste kunt gebruiken.
We hebben ook een keer een Tesla lader gebruikt en dat ging ook probleemloos, zij het wel tegen hogere kosten. Een Ionic5 kreeg het laden daar niet voor elkaar.
"Grappig" trouwens: de eigenares van de Ionic was door een Tesla rijder aangesproken dat ze een plek bezet hield (terwijl er naar schatting nog zo'n 10 a 15 lege laadpalen waren). Volgens mij was de beste man er niet blij mee dat Tesla de laders steeds meer open stelt voor andere merken. Er stonden op dat moment zo'n 5 niet-Tesla's te laden....

Tip voor wie met de e-Niro naar Zweden gaat: download de Fortum app en koppel je creditcard.
Deze aanbieder heeft over het algemeen en stuk scherpere prijzen dan wanneer je met een eigen pas gaat laden. (Ik heb zelf hoofdzakelijk Shell/Recharge, ANWB en Maingau).
Eén keer betaalde ik via de Fortum app €0,64 per kWh aan de snellader maar nu betaal ik bij diverse laders nog minder: €0,24 per kWh, zelfs voor de snellader (59 kWh)!
Starten en stoppen via de app gaat snel en probleemloos. Een vergelijkbare app is die van Mer, maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ze werken niet op alle laders, maar zijn dus wel gunstig wat betreft de tarieven.

Ook krijgen we steeds meer waardering voor de Kia op de camping. We gebruiken hem al voor laden van allerlei apparaten, onder andere via de 220V aansluiting. Maar vandaag kwam er nog een handige functie bij.
We hadden de klep aan de achterkant van de tent open gezet om te luchten, maar waren vergeten deze weer te sluiten. Een flinke regenbui zorgde er toen voor dat de matten en slaapzakken goed door nat waren geregend.
Tip: e-Niro in de utillity-modus zetten, verwarming op maximum (27 °C), airco aan en binnen circulatie inschakelen. De slaapzakken waren zo droog! Kostte ongeveer 12 km van onze reikwijdte, maar we konden weer droog slapen!

• multikoe
Onze heenreis naar Zwitserland zit er op. Totale afstand: 980 km, reistijd iets minder dan 14 uur, vier laadstops en één niet geplande eet-stop van een half uur. Overal maximum snelheid gereden, kruissnelheid in Duitsland 135 km/uur, toch ook nog even 180 km/uur aangetikt😊 Fietsendrager achterop met één MTB. Gemiddeld verbruik: 17.2 kWh/100 km.
Paar observaties:
- Er zijn laadplaatsen zonder enige voorziening (dat verklaart de extra eet-stop van een half uur).
- Bij het aanrijden op een laadplaats moet je goed opletten bij welke lader je parkeert. Wij letten een keer niet op en stonden per ongeluk aan een 50 kW lader.
- Alle laders werkten. Soms na een paar keer proberen, maar we hebben niet hoeven zoeken naar een andere paal.
- Het is niet iedereen duidelijk dat de parkeerplekken bij een serie laadpalen uitsluitend bedoeld is voor elektrische auto's en het is ook niet altijd goed aangegeven.
- Als je de elektrische auto van pa leent, laat je dan uitleggen hoe het werkt: er stopte een stel naast on met een e-Tron. Jonge knul en jonge vrouw stappen uit, zij haalt een laadkabel uit de achterbak, sluit deze aan op de auto. Hij loopt naar de paal, haalt daar de CSS stekker uit en probeert de laadkabel van de auto in de CSS stekker van de laadpaal te steken. Ik heb ze maar even geholpen. Ze vertelden dat dit al de tweede laadpaal was waar ze dit probeerden.....
- Bij het afwezig zijn van motorgeluid en windgeruis vallen andere geluiden op: uit de richting van de achteras kwam een hoog, zingend geluid bij snelheden > 80 km/h. Klonk als achterwiel-lagers, maar kan ook bandengeluid zijn geweest. Werd niet erger, dus maar even aankijken.

En hier in Zwitserland: regen op 3 en we hebben de meest idiote bergweggetjes met een grote grijns op het gezicht gereden :)

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

multikoe schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:24:
Onze heenreis naar Zwitserland zit er op. Totale afstand: 980 km, reistijd iets minder dan 14 uur, vier laadstops en één niet geplande eet-stop van een half uur. Overal maximum snelheid gereden, kruissnelheid in Duitsland 135 km/uur, toch ook nog even 180 km/uur aangetikt😊 Fietsendrager achterop met één MTB. Gemiddeld verbruik: 17.2 kWh/100 km.
Paar observaties:
- Er zijn laadplaatsen zonder enige voorziening (dat verklaart de extra eet-stop van een half uur).
- Bij het aanrijden op een laadplaats moet je goed opletten bij welke lader je parkeert. Wij letten een keer niet op en stonden per ongeluk aan een 50 kW lader.
- Alle laders werkten. Soms na een paar keer proberen, maar we hebben niet hoeven zoeken naar een andere paal.
- Het is niet iedereen duidelijk dat de parkeerplekken bij een serie laadpalen uitsluitend bedoeld is voor elektrische auto's en het is ook niet altijd goed aangegeven.
- Als je de elektrische auto van pa leent, laat je dan uitleggen hoe het werkt: er stopte een stel naast on met een e-Tron. Jonge knul en jonge vrouw stappen uit, zij haalt een laadkabel uit de achterbak, sluit deze aan op de auto. Hij loopt naar de paal, haalt daar de CSS stekker uit en probeert de laadkabel van de auto in de CSS stekker van de laadpaal te steken. Ik heb ze maar even geholpen. Ze vertelden dat dit al de tweede laadpaal was waar ze dit probeerden.....
- Bij het afwezig zijn van motorgeluid en windgeruis vallen andere geluiden op: uit de richting van de achteras kwam een hoog, zingend geluid bij snelheden > 80 km/h. Klonk als achterwiel-lagers, maar kan ook bandengeluid zijn geweest. Werd niet erger, dus maar even aankijken.

En hier in Zwitserland: regen op 3 en we hebben de meest idiote bergweggetjes met een grote grijns op het gezicht gereden :)
Hoe is de laadsnelheid bij deze buitentemperaturen? Direct naar 77kW?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Marcva
  • Laatst online: 04:43
@bnwgraaf leuk om te lezen, zeker van de eNiro als wasdroger. Zelf net terug van een kampeervakantie in Zweden. Soortgelijke ervaring. Alleen MER beviel slecht. Een keer een AC lader aan de praat gekregen via hun app, maar alle DC laders weigerden. Ook in Noorwegen.
Off topic
De WAF van het laden in het buitenland is overigens bedroevend. Ik zit redelijk in de pasjes, wat voordelig is op welke paal, welk pasje bij welke rechtsopvolger hoort. Maar mijn vriendin duizelt het. Bottom line is dat de grotere passen / apps meestal werken, maar dan niet de voordeligste keus zijn.
On topic
Tip: Soms blijkt de lader niet te willen starten / stoppen. Als je de DC lader niet gestopt krijgt, omdat deze niet reageert, kun je dat proberen via de app van de auto. Lukt dat ook niet, dan kun je stoppen forceren door de laadlimiet in de auto onder de huidige SOC te zetten (EV menu). Ben je niet afhankelijk van netwerken.
Pas op: een AC lader geeft je kabel dan waarschijnlijk niet vrij! Doe dit dus alleen bij DC.

[ Voor 5% gewijzigd door Marcva op 06-08-2022 10:19 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcva schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:43:
Soms blijkt de lader niet te willen starten / stoppen. Als je de lader niet gestopt krijgt, omdat deze niet reageert, kun je dat proberen via de app van de auto. Lukt dat ook niet, dan kun je stoppen forceren door de laadlimiet in de auto onder de huidige SOC te zetten (EV menu). Ben je niet afhankelijk van netwerken.
Dat stoppen van het laden is maar de helft van het probleem. Want als je een AC-lader niet op de gewone (standaard) manier stopt, dan geeft die je kabel niet vrij. Wel aan de kant van de auto, maar niet aan de kant van de paal, omdat de paal nog niet gestopt is. En daar sta je dan. Zo’n dure kabel laat je liever niet achter. Bovendien kun je daarna nergens meer AC laden… 8)7

<John O`Mill>

• Marcva
  • Laatst online: 04:43
Hippe Lip schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Dat stoppe van het laden is maar de helft van het probleem. Want als je een AC-lader niet op de gewone (standaard) manier stopt, dan geeft die je kabel niet vrij. Wel aan de kant van de auto, maar niet aan de kant van de paal, omdat de paal nog niet gestopt is. En daar sta je dan. Zo’n dure kabel laat je liever niet achter. Bovendien kun je daarna nergens meer AC laden… 8)7
Terecht punt.
Ik doelde inderdaad op DC palen.
Die heb ik hoofdzakelijk gebruikt tijdens vakantie en de truc daar één keer toegepast.
Zal post ff aanpassen.

• multikoe
DonJuape schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:27:
[...]

Hoe is de laadsnelheid bij deze buitentemperaturen? Direct naar 77kW?
Hij begon steeds op 77 kW, maar dat zakte dan ook weer vrij snel naar 50. Belangrijker vind ik dat er steeds ongeveer 30 minuten kwijt waren om van 25% naar 80% te laden.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als dat laden alweer vrij snel terug zakt naar 50 kW, dan maakt het toch niet zo veel uit als je bij een 50 kW laadpaal gaat laden? Zoveel tijdswinst zul je dus niet hebben bij een 'snelle' laadpaal, maar misschien wel hogere tarieven.

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
_eLMo_ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:01:

Helaas tijdens onze vakantie ook een lege 12V accu gehad, gelukkig stond deze thuis om wat stoeprandschade te laten repareren, ondertussen met de camper op vakantie. In twee dagen tijd 3x met een starthulp aan de praat gekregen. Door mijn vader opgehaald en thuis aan de laadpaal thuis gezet. Ben bang dat de accu er nu ook niet al te best bij staat.

Maandag weer op huis aan en dan maar eens kijken. In de Kia Connect app al regelmatig gezien dat het icoontje van de 12v accu oranje was, maar niet eerder deze problemen gehad. De auto is geïmporteerd en heeft mogelijk bij de Duitse dealer waar hij als demo auto gebruikt is ook een tijd stilgestaan en wellicht is de accu er daar ook niet beter op geworden.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:14
Ik ben bang dat ik bij thuiskomst een lege accu zal hebben. 2,5 week geparkeerd op een parkeerterrein, maar ik ben vergeten de dashcam af te koppelen en deze neemt op basis van beweging op (oeps).

Ga het meemaken...

• multikoe
rokil schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:45:
Als dat laden alweer vrij snel terug zakt naar 50 kW, dan maakt het toch niet zo veel uit als je bij een 50 kW laadpaal gaat laden? Zoveel tijdswinst zul je dus niet hebben bij een 'snelle' laadpaal, maar misschien wel hogere tarieven.
Ik weet niet hoe snel hij naar 50 kW zakte, meestal keken we even wat het maximum was bij het opstarten en liepen dan naar het restaurant voor koffie en een bezoek aan het toilet. Als we dan terugkwamen, was de snelheid meestal al weer gezakt naar 50 kW en tegen het einde naar 20 kW.

Maar nogmaals: het maakt mij niet zoveel uit. Wat telt is de totale laadtijd en die was redelijk consistent: 30 minuten.

• _eLMo_
  • Niet online
Zo, tent opgezet in Normandië. 780km geen problemen geen laadfiles.

Alles uitgepakt, oeps! Accu leeg! 2 uur deuren open kan natuurlijk niet. Noodhulp gebeld.

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-01 16:20
_eLMo_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:44:
Zo, tent opgezet in Normandië. 780km geen problemen geen laadfiles.

Alles uitgepakt, oeps! Accu leeg! 2 uur deuren open kan natuurlijk niet. Noodhulp gebeld.
Vervelend! Ik zorg bij uitpakken altijd dat de interieurverlichting uit staat. Dan is het alleen nog de lamp in de achterbak wanneer die open staat. Dan gaat het wel goed. Of op de verbruiksmodus zetten, dat kan ook.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 21:45
Vandaag de bandenspanning van onze Niro gecheckt: 2,5 op elke band.

Even banden opgepompt naar 2,8 bij een tankstation en binnen de 100m na vertrek bevestigde de Niro 2,8 op elke band. Die sensoren in de banden werken dus blijkbaar goed :-)

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-01 22:17
Ik heb al een poosje geen problemen meer gehad met de 12V accu (lesson learned I guess :+ ). Na alle recente berichten in dit draadje hierover en het gegeven dat mijn autovakantie aanstaande is, even de jumpstarter gecontroleerd. Die was behoorlijk leeg en moest aan de lader.

• Hippe Lip

Hippe Lip

JvdBosch schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:26:
Vervelend! Ik zorg bij uitpakken altijd dat de interieurverlichting uit staat. Dan is het alleen nog de lamp in de achterbak wanneer die open staat. Dan gaat het wel goed.
Het zijn niet de ‘gewone’ verbruikers waardoor je de accu leegtrekt. Dat leegraken komt doordat de auto niet in slaap valt. Er zijn dan een hoop systemen (computers?) die actief blijven en dát zaakje blijkt gewoon heel erg veel te gebruiken.
Of op de verbruiksmodus zetten, dat kan ook.
Hmm, das misschien nog niet zo’n slecht idee. Maar wel onhandig. Ik heb vorige week toevallig die verbruiksmodus voor het eerst geprobeerd (na 3½ jaar 8) ) en de auto moet in de juiste stand staan en je moet in het menu achter het stuur door een aantal stappen heen. Het is dus niet een kwestie nan ‘knoppiedruk’. :?

<John O`Mill>

• Vaevictis_
  • Laatst online: 08:49
Ik rij nu 3 weken rond met electrische camperbus Mercedes eqv. Maar want ben ik blij dat ik deze bus niet heb gekocht want alles is optioneel en ik kan dat niet rijmen met de premium uitvoering van dit busje of het merk.

Geen krik of banden reparatieset of bandenpomp, schuim, geen gele hesjes, geen Android auto, navigatie moet je los 3x opties voor aanschaffen.
Stoelverkoeling niet gekozen, geen achteruitrijcamera. Geen adaptive cruise control.

Krijg je wel allemaal bij de Niro EV. En dat voor minder dan de helft van het geld. Valt me echt zwaar tegen. Zit wel erg lekker en opladen tot 90% met 110kW (90kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6HEN7JBY6cZuOa3IRSQA6S4K2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQEw4MCzhIjyvM5OirBtAsE4.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien worden we wel te goed verwend door Kia. Je wilt niet anders meer.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:49:
[...]
Hmm, das misschien nog niet zo’n slecht idee. Maar wel onhandig. Ik heb vorige week toevallig die verbruiksmodus voor het eerst geprobeerd (na 3½ jaar 8) ) en de auto moet in de juiste stand staan en je moet in het menu achter het stuur door een aantal stappen heen. Het is dus niet een kwestie nan ‘knoppiedruk’. :?
Ik gebruik hem op dit moment (zoontje ligt te slapen in de auto). Als je weet waar de optie zit is die binnen 5a10 seconden actief, imho een non issue.

@Vaevictis_, dat is wel apart voor een Mercedes inderdaad, dan heb je toch bepaalde verwachtingen...

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 07-08-2022 14:53 ]

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
Card Nox schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:52:
[...]

Ik gebruik hem op dit moment (zoontje ligt te slapen in de auto). Als je weet waar de optie zit is die binnen 5a10 seconden actief, imho een non issue.

@Vaevictis_, dat is wel apart voor een Mercedes inderdaad, dan heb je toch bepaalde verwachtingen...
Verwachtingen? Mercedes is Duits, bij Duitse auto's heb ik altijd de verwachting van een kaal product waar je nog bij moet kopen wat meestal standaard is.
Daarmee wil ik niet zeggen of dat goed of fout is. Bij anderen krijg je vaak van alles erbij dat je nooit gebruikt maar wel voor betaalt. ieder voordeel heeft zijn nadeel. Wel zijn vaak de meerkosten van een extra optie relatief hoog t.o.v. de situatie dat het in standaardpakket zit. Dus ik heb liever een wat completere auto waar de gebruikelijke opties standaard in zitten zonder hoge meerkosten, ook als het meer is dan ik zelf gebruik.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Vaevictis_
eltron schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:53:
[...]

Verwachtingen? Mercedes is Duits, bij Duitse auto's heb ik altijd de verwachting van een kaal product waar je nog bij moet kopen wat meestal standaard is.
Daarmee wil ik niet zeggen of dat goed of fout is. Bij anderen krijg je vaak van alles erbij dat je nooit gebruikt maar wel voor betaalt. ieder voordeel heeft zijn nadeel. Wel zijn vaak de meerkosten van een extra optie relatief hoog t.o.v. de situatie dat het in standaardpakket zit. Dus ik heb liever een wat completere auto waar de gebruikelijke opties standaard in zitten zonder hoge meerkosten, ook als het meer is dan ik zelf gebruik.
Ik heb altijd japanse en koreaanse auto's gereden. Dit is mijn eerste ervaring met een premium Duitse auto. Heb ook liever standaard luxe uitvoering. Nooit gezeur van dat je achteraf spijt hebt van een niet gekozen optie.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:31:
Ik rij nu 3 weken rond met electrische camperbus Mercedes eqv. Maar want ben ik blij dat ik deze bus niet heb gekocht want alles is optioneel en ik kan dat niet rijmen met de premium uitvoering van dit busje of het merk.

Geen krik of banden reparatieset of bandenpomp, schuim, geen gele hesjes, geen Android auto, navigatie moet je los 3x opties voor aanschaffen.
Stoelverkoeling niet gekozen, geen achteruitrijcamera. Geen adaptive cruise control.

Krijg je wel allemaal bij de Niro EV. En dat voor minder dan de helft van het geld. Valt me echt zwaar tegen. Zit wel erg lekker en opladen tot 90% met 110kW (90kWh)

[Afbeelding]

Misschien worden we wel te goed verwend door Kia. Je wilt niet anders meer.
Je huurt dat ding, begrijp ik? Wij hebben het er al jaren over om misschien een camperbusje te kopen, maar sinds we 3½ jaar geleden onze e-Niro kochten wil ik geen ICE meer rijden. Maar de EV-campers zijn niet goedkoop en hebben vaak een kleine actieradius in mijn beleving.
Wat is de WLTP van dat busje?
En ben je met inrichting en al niet zomaar een ton kwijt?

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Weet iemand of er iets mis is met het Kia-forum? Ik krijg een foutmelding en kan er geen posts meer zien…
Sorry, er is een probleem
Er ging iets mis, probeer het opnieuw.

[ Voor 21% gewijzigd door Hippe Lip op 08-08-2022 07:17 ]

<John O`Mill>

• multikoe
Hippe Lip schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:11:
[...]

Je huurt dat ding, begrijp ik? Wij hebben het er al jaren over om misschien een camperbusje te kopen, maar sinds we 3½ jaar geleden onze e-Niro kochten wil ik geen ICE meer rijden. Maar de EV-campers zijn niet goedkoop en hebben vaak een kleine actieradius in mijn beleving.
Wij hebben de afgelopen dagen met ontzettend veel lol gekeken naar de X-bus. Onze dochter wil graag een camper, maar ook electrisch en ze willen hem in Zwitserland (waar ze wonen) ook als gewone auto gebruiken. Voor context: wij hebben drie Multipla's gehad....

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:52:
[...]

Wij hebben de afgelopen dagen met ontzettend veel lol gekeken naar de X-bus. Onze dochter wil graag een camper, maar ook electrisch en ze willen hem in Zwitserland (waar ze wonen) ook als gewone auto gebruiken. Voor context: wij hebben drie Multipla's gehad....
X-bus? :?

<John O`Mill>

• eltron

• eltron
e-
[...]

Als je elektrisch met de E-Niro wilt kamperen kun je ook nog naar zoiets kijken:https://www.outdoorxl.nl/..._TQZE-uZXXQIaAgXWEALw_wcB

Ben je voor een paar duizend euro klaar en ga je gewoon met de e-Niro.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Modbreak:De topicwaarschuwing is uitgebreid met een link naar een topic over ervaringen met lange EV ritten. Mocht je dus meer informatie willen delen over bijv. een vakantie in Europa met een EV, dan kan dat daar.

Verder hier graag weer terug naar de Kia E-Niro ipv andere merken en type auto's/busjes.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-01 20:06
Card Nox schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:52:
[...]

Ik heb het idee dat mn Eniro ook een soort verbruiksmodus komt als je de start knop anders indrukt dan normaal met starten.. althans kwam in een modus waarin alles functioneerde behalve in de rijmodus zetten.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@BoerFrits, dat herken ik ook. Dan nog een keer op de startknop drukken en dan gaat hij weer. Geen idee wat dit precies is maar het lijkt inderdaad wel op gebruiksmodus.

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-01 18:05
BoerFrits schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Ik heb het idee dat mn Eniro ook een soort verbruiksmodus komt als je de start knop anders indrukt dan normaal met starten.. althans kwam in een modus waarin alles functioneerde behalve in de rijmodus zetten.
De startknop indrukken zonder rem is het equivalent van contact mode 1 in een ICE. Dus de 12V accu wordt dan gebruikt voor radio en interne apparaten, maar je hebt dus geen drive functie. Bij deze mode wordt de HV accu dus niet aangesloten en doe je alles op die kleine accu.

Bij Utility mode wordt de HV accu dus ook aangezet en gebruikt om LV van te maken voor je apparatuur. Dan kun je nog steeds niet rijden (dat staat expliciet uit bij Utility Mode) maar je hebt dus wel veel meer vermogen tot je beschikking, en de 12V accu wordt bijgeladen vanuit HV wanneer nodig.

Alleen wanneer je de startknop met de rem ingedrukt bedient wordt de rijmodus aangezet

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Vaevictis_
[...]

Klopt gehuurd en ik wil ook nooit meer een ice, maar rijd nu 7 jaar elektrisch dus ik kan het nu ook makkelijk weigeren (zoals bij kia garage die een picanto wilde meegeven).

De omgebouwde eqv gaat richting een ton. Maar de afwerking en praktische gebruik valt tegen niet wat ik verwacht. Als je kijkt naar vw California camperbusjes op YouTube is dat veel rijker uitgerust maar ja ice dus geen optie. Zo'n canoo zie ik wel weer zitten maar is nog niet leverbaar.

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-01 14:17
multikoe schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Hij begon steeds op 77 kW, maar dat zakte dan ook weer vrij snel naar 50. Belangrijker vind ik dat er steeds ongeveer 30 minuten kwijt waren om van 25% naar 80% te laden.
Inderdaad even goed op letten. Als hij snel daalt naar de 50kW, en het tarief is bij de 50 kW laders 30% minder, dan is dat ook nog een overweging om mee te nemen. In ieder geval voor mij vorig jaar in Frankrijk.

[ Voor 22% gewijzigd door plips op 08-08-2022 10:27 ]

• kdeboois
  • Laatst online: 09:08
multikoe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:52:
[...]

15 kW vermogen. Leuk voor een rondje om het huis, maar de snelweg mag dat ding niet op.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:26
Krijg net bericht dat ik de auto vanaf vrijdag kan ophalen (DynamicLine, 4 April besteld)

• glas86
Tazzy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:31:
Krijg net bericht dat ik de auto vanaf vrijdag kan ophalen (DynamicLine, 4 April besteld)
Leuk! Ben benieuwd naar je eerste rijervaringen.

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09-2025
glas86 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Leuk! Ben benieuwd naar je eerste rijervaringen.
En foto’s natuurlijk ;-)

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-01 11:56
Volgende week vrijdag proefrit gepland voor de nieuwe Niro EV. Dealer gaf al aan dat evt levering Q1 2023 wordt.

Ben benieuwd wat ik voor mijn Skoda Fabia Combi met 150k op de teller krijg.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:44
Vandaag ook gereden in de KIA Niro-EV DynamicLine bij de dealer. De auto ziet er heel mooi uit en hij rijdt fantastisch. Gelukkig geen spijt deze gekocht te hebben in april als DynamicPLusLine zonder erin gereden te hebben. Wel nog 3 maandjes wachten: volgens de dealer wordt het begin November. Volgende maand eens bellen of er een chassis nummer bekend is, dan weten we meer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9FyL-b1EgonsytDIm_19bqCCFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ABbnbmGHLZ9LURWl2gXBnB5.jpg?f=fotoalbum_large

• [BoSS]
  • Laatst online: 10:24

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

MajaMestreech schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:01:
Vandaag ook gereden in de KIA Niro-EV DynamicLine bij de dealer. De auto ziet er heel mooi uit en hij rijdt fantastisch. Gelukkig geen spijt deze gekocht te hebben in april als DynamicPLusLine zonder erin gereden te hebben. Wel nog 3 maandjes wachten: volgens de dealer wordt het begin November. Volgende maand eens bellen of er een chassis nummer bekend is, dan weten we meer.[Afbeelding]
Mooi kleurtje! Is dat Runway Red? Mijn dealer geeft voor onze DynamicPlusLine met HK inmiddels ook november aan (of tenminste, het systeem van Kia geeft dat als losdatum).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• IMusteat50
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-09-2025
Afgelopen vrijdag contact gehad met van Mossel Hengelo. Bij hun was nog niets bekend over mijn bestelde Niro EV 22 mei besteld het gaat om de DynamicPlusline....merk dat ik heeel slecht ben in wachten :(

• S.A.B.
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-11-2024
Mijn Niro EV dynamic plus line besteld op 8 april. Eind mei gekozen voor HUD.
Levering zou zijn in week 35, daarna een mail ontvangen dat het week 41 was geworden.
Helaas gisteren weer een mail ontvangen dat het nu week 51 wordt.
Geduld hebben dan maar.

• glas86
S.A.B. schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:50:
Mijn Niro EV dynamic plus line besteld op 8 april. Eind mei gekozen voor HUD.
Levering zou zijn in week 35, daarna een mail ontvangen dat het week 41 was geworden.
Helaas gisteren weer een mail ontvangen dat het nu week 51 wordt.
Geduld hebben dan maar.
Balen zeg, als je dat van te voren geweten had dan had je mogelijk niet voor HUD gekozen. Maarja dat is allemaal koffiedik kijken.

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Mijn Dynamicplusline eind mei besteld en ook gekozen voor HUD, levering pas in maart volgens de dealer :(
Flink lang wachten nog.... kan eigenlijk niet wachten :)

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-01 22:17
joepie de p schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:31:
Ik heb al een poosje geen problemen meer gehad met de 12V accu (lesson learned I guess :+ ). Na alle recente berichten in dit draadje hierover en het gegeven dat mijn autovakantie aanstaande is, even de jumpstarter gecontroleerd. Die was behoorlijk leeg en moest aan de lader.
Haha, off-topic maar te leuk om niet te delen. Met de vers opgeladen jumpstarter net hier in Frankrijk in the middle of nowhere een Spaans gezin op pad geholpen. Die stonden met een Toyota Verso Diesel zonder prik. Grappig dat dit kleine kastje dat je met USB oplaadt, een diesel op gang kan brengen.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-01 20:26
Mijn Kia account lijkt helemaal weg te zijn. Zowel op mijn werk- als privételefoon weet de app niet meer wie ik ben. Via de website Mijn Kia krijg ik via de "wachtwoord vergeten" procedure ook geen mail binnen om een nieuw wachtwoord te kiezen. Erg onhandig als je in de UK bent, regelmatig snelladers gebruikt en dan vanuit een wegrestaurant even de status van het laadproces wil checken 😔

• SpaceMarine
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Als alles goed gaat kan ik volgende week mijn Kia E-Niro ExecutiveLine uit Jan 2020 ophalen bij de dealer en staat die klaar voor een 2e proefrit.....

Waarom 2e proefrit, nou bij de 1e hoorde we een harde klappering onder de motorkap en bleek er iets tussen de aandrijving van de motor en de kabel/lader stuk te zijn maar dit was gewoon het vervangen van het onderdeel (Kia Garantie uiteraard) en het euvel zou komende maandag verholpen en vervangen zijn.

Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf? Het gaat hier om het 2019 model met het uiterlijk van 2020. Begreep dat die de App nog niet heeft en dat de Mijn KIA app niet om over naar huis te schrijven is toch.

Thnx voor advies medetweakers ;)

nope geen signature

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-01 19:12
SpaceMarine schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:55:
Als alles goed gaat kan ik volgende week mijn Kia E-Niro ExecutiveLine uit Jan 2020 ophalen bij de dealer en staat die klaar voor een 2e proefrit.....

Waarom 2e proefrit, nou bij de 1e hoorde we een harde klappering onder de motorkap en bleek er iets tussen de aandrijving van de motor en de kabel/lader stuk te zijn maar dit was gewoon het vervangen van het onderdeel (Kia Garantie uiteraard) en het euvel zou komende maandag verholpen en vervangen zijn.

Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf? Het gaat hier om het 2019 model met het uiterlijk van 2020. Begreep dat die de App nog niet heeft en dat de Mijn KIA app niet om over naar huis te schrijven is toch.

Klepje van de laadkabel kan klemmen en soms gescheurd zijn. Stoel bekleding is misschien een punt om op te letten ik zie al best wat slijtage, na twee jaar / 58000km. Verder het is waarschijnlijk een 1 fase, wat als je openbaar moet laden een nadeel kan zijn, omdat ik er genoeg laadpalen heb meegemaakt die maximaal 2,6kW geven en dan duurt laden erg lang,

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-01 20:26

Aanwezigheid granny loader!

• Vaevictis_

Diagnose rapport van foutmeldingen en status batterij.

• eltron

Bandenslijtage en/of cuppen en al dan niet setje winterbanden er bij (als dat voor jou belangrijk is).
+ battery health. Neem aan dat die wel in orde is, maar zou het toch wel even checken.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 10-08-2022 10:26 ]

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-01 12:02
Zojuist bericht gekregen dat mijn oranje dynamic Line op zee is, ETA 31-08... 👍👍

• glas86
2xdehelft schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:30:
Zojuist bericht gekregen dat mijn oranje dynamic Line op zee is, ETA 31-08... 👍👍
Het gaat nu hard met de uitleveringen voor de Dynamic Line. Hopelijk volgt de Dynamic Line Plus uitvoering snel. Veel rijplezier en ben benieuwd naar je ervaringen!

• glas86
Iemand enig idee waarom de Dynamic Line Plus uitvoeringen op zich laten wachten? Er zitten natuurlijk wel meer opties op. Maar zou het liggen aan het schuif/kanteldak want dat staat volgens mij per definitie al voor een langere levertijd als ik me dit goed kan herinneren uit het verleden.

• Kremers
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-02-2025
glas86 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:51:
Iemand enig idee waarom de Dynamic Line Plus uitvoeringen op zich laten wachten? Er zitten natuurlijk wel meer opties op. Maar zou het liggen aan het schuif/kanteldak want dat staat volgens mij per definitie al voor een langere levertijd als ik me dit goed kan herinneren uit het verleden.
Dat heeft te maken met de leveringsproblemen van het premium audiosysteem op de Plus en ExecutiveLine.
De voorraad Harman Kardon audio die wel beschikbaar is gekomen lijkt vooral naar de Executive te zijn gegaan. Kopers van de DynamicPlus kregen als alternatief een Head-up Display of wachten op de Harman Kardon.
In de huidige prijslijst is de Harman Kardon al niet meer onderdeel van de DynamicPlus.

Om al die keuzes van kopers te kunnen verwerken is er wat tijd overheen gegaan, het lijkt er sterk op dat in die tussentijd de minder uitgeruste modellen voorrang hebben gekregen in de productie. Daar profiteren o.a. ik en andere DynamicLine afnemers nu van.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:42

Griffin

Is mythical

Heb contact met dealer en leasemaatschappij gehad. De offertes zijn akkoord bevonden door onze fleetagent, als alles mee zit staat de auto in december bij de dealer en kan hij dit jaar nog op kenteken, uitleveren zal dan misschien december of januari worden.

DynamicLine in de kleur Cityscape Green.

Nu nog wachten, iets waar ik niet goed in ben O-)

• Marce
  • Laatst online: 14-11-2025

Marce

Het is Marc met een C!

Ik heb mijn DynamicLine eind juni besteld met verwachte leverdatum begin november. Ook voor mij gaat geduld het moeilijkste worden de komende maanden.
MajaMestreech schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:01:
Vandaag ook gereden in de KIA Niro-EV DynamicLine bij de dealer. De auto ziet er heel mooi uit en hij rijdt fantastisch. Gelukkig geen spijt deze gekocht te hebben in april als DynamicPLusLine zonder erin gereden te hebben. Wel nog 3 maandjes wachten: volgens de dealer wordt het begin November. Volgende maand eens bellen of er een chassis nummer bekend is, dan weten we meer.[Afbeelding]
Wat is het nut van het hebben van een chassis nummer. Als in, wat kun je daarmee opzoeken en vooral hoe? Dan kan ik daar namelijk ook eens achter aan gaan tegen die tijd.

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Vandaag gezocht om snelwegen te vermijden tijdens een route.
Je moet dus eerst de route starten anders kun je opties niet openen, onlogisch dus.
Vervolgens zie je op een groot zwart scherm twee criteria, snel of economisch.
Dus niet Tolwegen,snelwegen,veerponten etc vermijden.
Volgens de online handleiding zou dat er dus wel moeten staan.
Bliijkt uiteindelijk op een enorm zwart leeg scherm een miniscuul pictogrammetje te staan van een verkeersbordje met een pijltje eromheen.
Daar staan dan de gezochte opties.
Ik vind dit zo onvoorstelbaar "suf"
En het is dus tekenend voor mij voor alles qua bediening in de Kia.
Als ze de rem aan de rechterkant hadden mogen plaatsen hadden ze het ook gedaan
Heerlijke auto om in te rijden, sturen volstrekte k*--/t auto wat betreft software en bedienings-logica.
Ik begrijp uiteraard dat dit ook persoonlijk is maar ik vind de hele opzet war betreft bediening en software-ergonomie zo ontzettend nonintuïtief dat dit helaas mijn eerste en laatste Kia is.
Ik snap er na 9mnd nog steeds niets van.

• monica66
Onze dealer vertelde vorige week dat er op dit moment pas een vin nummer vrijgegeven wordt als de auto halverwege de route naar Nederland op zee is. Dan kan hij pas echt iets zeggen over een mogelijke afleverdatum.

• glas86
Marce schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:14:
Ik heb mijn DynamicLine eind juni besteld met verwachte leverdatum begin november. Ook voor mij gaat geduld het moeilijkste worden de komende maanden.

[...]

Wat is het nut van het hebben van een chassis nummer. Als in, wat kun je daarmee opzoeken en vooral hoe? Dan kan ik daar namelijk ook eens achter aan gaan tegen die tijd.
Als je een chassisnummer (VIN) hebt dan heb je in iedergeval de zekerheid dat de auto geproduceerd is. Dat is tegenwoordig al heel wat :-). Vaak staat de auto dan al op transport of gaat deze snel op transport waardoor je in theorie binnen afzienbare tijd je auto kunt rijden.

• MatMich
Sorry dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door MatMich op 11-08-2022 02:20 ]

• Vaevictis_
MatMich schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:43:
Je moet dus eerst de route starten anders kun je opties niet openen, onlogisch dus.
Bliijkt uiteindelijk op een enorm zwart leeg scherm een miniscuul pictogrammetje te staan van een verkeersbordje met een pijltje eromheen.
Heerlijke auto om in te rijden, sturen volstrekte k*--/t auto wat betreft software en bedienings-logica.
Ik begrijp uiteraard dat dit ook persoonlijk is maar ik vind de hele opzet war betreft bediening en software-ergonomie zo ontzettend nonintuïtief dat dit helaas mijn eerste en laatste Kia is.
Ik gebruik de ingebouwde navigatiesysteem nooit. Je kunt ook Android auto of Apple carplay gebruiken. Vind veel fijner werken.

• multikoe
MatMich schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:43:
Ik herken me wel in jouw sentiment: heerlijke auto, maar qua user-interface een drama. Ik gebruik de interne navigatie wel, maar dat is meer omdat mijn Android Auto er af en toe mee stopt en dan natuurlijk net op momenten dat je het nodig hebt. De interne navigatie werkt bij mij eigenlijk altijd wel prima, maar ik gebruik dan ook nooit extra opties.
Iets dat me vlak voor mijn reis naar Zwitserland opviel: het leek wel onmogelijk om in Nederland een adres in het buitenland in te voeren. Ik heb nog niet gekeken in de handleiding, maar het lukte me, ondanks langdurig proberen niet.

• eltron
multikoe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:38:
[...]
Iets dat me vlak voor mijn reis naar Zwitserland opviel: het leek wel onmogelijk om in Nederland een adres in het buitenland in te voeren. Ik heb nog niet gekeken in de handleiding, maar het lukte me, ondanks langdurig proberen niet.
Dat herken ik (gelukkig) niet. Nooit problemen gehad met adressen buitenland.
Weet ook niet precies hoe, waarschijnlijk moet je wel even het betreffende land instellen of noemen.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:57

zeroday

There is no alternative!

Goed .. nu 2 jaar de E-Niro en op zich gaat alles ok, maar ben een beetje beu van de software ..

Mijn anti-kop-staart (SCC ?) geeft regelmatig storing waardoor je de cruise control niet meer kan gebruiken.
Auto uit en aan en hop storing weg .. Nu moet de auto de 18e voor een beurt dus mogen ze daar naar kijken ..

Ook de laatste tijd veel problemen dat de Bluetooth verbinding niet behouden blijft. Schakelen we over van profiel en weer terug .. geen koppeling meer en moeten we dat weer activeren .. Toch weer een irri factor erbij

De storingen dat de gehele console ineens uitvalt is alweer een tijdje weg

Wat volgens mij ook vaag is ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQuoeOCEhlbvuskIyCLItUi9o5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0gLuiQIod4XiStUwzg0mArFX.jpg?f=user_large

In de instellingen zie ik de 3 icoontjes met signaal bluetooth en of Live actief is.

Maar die zie ik momenteel niet meer als ik gewoon aan het rijden ben

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mC2L8ynr18v4IN-EIDXUatqrmXI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LLLg1WtCJP66EKoUCgEbajMb.jpg?f=user_large

in mijn beleving kon ik altijd zien wat de status was ..

Iemand een idee of dit klopt? een instelling is? Dit weer terug kan krijgen?

en ja met mijn supersonische telefoon zie je de stof op het scherm errug goed ;) er gaat vandaag nog een doekkie over ..

[ Voor 4% gewijzigd door zeroday op 11-08-2022 10:28 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:57

zeroday

There is no alternative!

joepie de p schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:37:
[...]

Haha, off-topic maar te leuk om niet te delen. Met de vers opgeladen jumpstarter net hier in Frankrijk in the middle of nowhere een Spaans gezin op pad geholpen. Die stonden met een Toyota Verso Diesel zonder prik. Grappig dat dit kleine kastje dat je met USB oplaadt, een diesel op gang kan brengen.
Welke heb je?

There are no secrets, only information you do not yet have

• MatMich
Vaevictis_ schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:13:
[...]

Ik gebruik de ingebouwde navigatiesysteem nooit. Je kunt ook Android auto of Apple carplay gebruiken. Vind veel fijner werken.
Vind ik niet, het ingebouwde navigatie systeem vind ik vele malen beter/fijner/makkelijker dan Android auto.
Mijn verhaal gaat daar dus niet over. Het gaat over bediening.
Ja ik kan ook met de trein gaan of een taxi bellen dan heb ik het probleem ook niet.

• MatMich
multikoe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:38:
[...]

Ik herken me wel in jouw sentiment: heerlijke auto, maar qua user-interface een drama. Ik gebruik de interne navigatie wel, maar dat is meer omdat mijn Android Auto er af en toe mee stopt en dan natuurlijk net op momenten dat je het nodig hebt. De interne navigatie werkt bij mij eigenlijk altijd wel prima, maar ik gebruik dan ook nooit extra opties.
Dat soort dingen dus inderdaad.
Bijkomend probleem is ook dat na iedere softwareupdate er allerlei zaken drastisch veranderen.
Zoals bv dat na de laatste updates POI's nog maar 30 dichtbijzijnde punten laten zien, wat ook bevestigd wordt na mijn vraag aan Kia Nederland.
Lekker handig als je vooraf wil plannen op afstand.
Want laadpalen vallen daar ook onder.
Dus als ik bv naar Zuid-Frankrijk wil, zegt de navigatie dat mijn volle accu niet voldoende stroom heeft om de bestemming te halen en dat ik moet bijladen.
Als ik dan vervolgens oplaadpalen ga zoeken krijg ik de 30 laadpalen bij mij in de buurt.
Lekker efficiënt als je accu nog vol is.
Maar je kan dus niet zoeken op zo'n driehonderd tot 350 km afstand of meer.
Je kan dan wel weer nabij bestemming zoeken maar dat is dus weer te ver.
Dan maar langs route maar dat zijn er dan weer niet meer dan 30 vanaf je huidige positie 8)7
Filteren op DC dan maar maar dan moeten er ook niet meer dan 30 bij je in de buurt zijn anders haal je het weer niet.
Kortom er zit niets anders op dan te gaan rijden en tegen de tijd dat je wil laden in de buurt waar je op dat moment bent gaan zoeken.
Of langdurig gaan zitten pielen in de Kia Charge app
Dat is nu niet direct "de" manier om laadstress te voorkomen.
Waardeloos en dom, voor een automerk wat op dit moment een van de leidende merken is in Nederland wat betreft elektrische auto's.
Ik zeg het maar weer, als dit niet snel drastisch beter wordt is dit toch echt mijn laatste Kia.
Pagina: 1 ... 217 ... 360 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.