Omgeving Schagen. Maar hardware is het probleem niet, ik heb meer opties dan die oude Macbook.MikeT80 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:42:
[...]
Hier Hetzelfde.... Welke omgeving woont multikoe??
Dus: problem solved?multikoe schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:53:
[...]
Omgeving Schagen. Maar hardware is het probleem niet, ik heb meer opties dan die oude Macbook.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Voor het eerst in drie weer eens een serieuze trip van meerdere duizenden km's. Bestemming wordt pas een dag van te voren vastgesteld na beantwoording van de vraag: waar is het lekker weer?
Ik heb net Premium ABRP genomen. Het is mogelijk om real time data van de e-Niro te koppelen. Ik monitor nu eigenlijk niet zo veel, dus heb ook geen dongle o.i.d. Wat is naar jullie oordeel het eenvoudigst om te gebruiken? Of best bang for buck?
Ik heb net Premium ABRP genomen. Het is mogelijk om real time data van de e-Niro te koppelen. Ik monitor nu eigenlijk niet zo veel, dus heb ook geen dongle o.i.d. Wat is naar jullie oordeel het eenvoudigst om te gebruiken? Of best bang for buck?
Ik heb wel voldoende ruimte op de harddisk van mijn MacBook Pro, maar de updater blijft eeuwig op 0% staan. (en op: “resterende downloadtijd berekenen”)multikoe schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:17:
[...]
Hoe de dag nog slechter te beginnen:
Als ik iets beter had gelezen dan had ik gezien dat er inderdaad staat " The required HARD disk space"....
Ik werk op een oude macBook met een 128 Gb harde schijf en er is inderdaad nog maar 51 Giegelbijt over....
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
Herstart je router eens. De updater download via een torrent-achtig type verkeer waarin sommige routers zich nog wel eens willen verslikken.pinguins schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:55:
[...]
Ik heb wel voldoende ruimte op de harddisk van mijn MacBook Pro, maar de updater blijft eeuwig op 0% staan. (en op: “resterende downloadtijd berekenen”)
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik heb de Windows laptop van mijn werk erbij gepakt, die begint wel meteen met downloaden.
e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021
Haha, dat is ook vaak onze taktiek en die gaan we ook weer komend weekend toepassen als we onze eerste zomervakantie met de e-Niro gaan doen!joepie de p schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:58:
Voor het eerst in drie weer eens een serieuze trip van meerdere duizenden km's. Bestemming wordt pas een dag van te voren vastgesteld na beantwoording van de vraag: waar is het lekker weer?
Het handigst is om geen koppeling te gebruiken, voer naar elke laadbeurt de SoC in en laat ABRP de volgende snellader zoeken. Gebruik dan een navigatie app om daarnaar te navigeren. ABRP is goed in plannen, maar niet in navigeren.joepie de p schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:58:
Ik maak van te voren een lijst van snelladers langs de route die ik wil rijden. Ik gebruik daarvoor ABPR, Going Electric, Chargemap en Google Maps. Probleem is hoe druk het is bij de snelladers. Tot dit jaar was het geen enkel probleem. Dit jaar ging het op een zaterdag van Côte d'Azur naar NL wat moeizamer. Was niet in het hoogseizoen.grlk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:59:
[...]
Het handigst is om geen koppeling te gebruiken, voer naar elke laadbeurt de SoC in en laat ABRP de volgende snellader zoeken. Gebruik dan een navigatie app om daarnaar te navigeren. ABRP is goed in plannen, maar niet in navigeren.
Mijn MY19 nu gekoppeld via OBD dongle. Werkt eigenlijk prima en maakt automatisch opnieuw verbinding als ik weer ga rijden. Meerwaarde is live verbruiksdata, nadeel is toch vrij buggy routeplanning. Vooraf invullen is inderdaad geen slecht idee. Ik ga de maand gratis ABRP niet verlengen verwacht ik. Tesla superchargers werken ook goed trouwens. De Niro past er prima in (in het goede vak).grlk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:59:
[...]
Het handigst is om geen koppeling te gebruiken, voer naar elke laadbeurt de SoC in en laat ABRP de volgende snellader zoeken. Gebruik dan een navigatie app om daarnaar te navigeren. ABRP is goed in plannen, maar niet in navigeren.
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Weet je dat zeker? Ik kreeg het met geen mogelijkheid voor elkaar, stekker te kort.JvdBosch schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:03:
De Niro past er prima in (in het goede vak).
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Stekker tekort? Dat kan niet; die is gestandaardiseerd.Arfman schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:02:
[...]
Weet je dat zeker? Ik kreeg het met geen mogelijkheid voor elkaar, stekker te kort.
Of bedoel je: snoer tekort?
<John O`Mill>
Paste prima. Maar wellicht zijn er verschillende uitvoeringen van de Tesla laadpaal. Deze had ook nog de oude eigen Tesla koppeling, naast CCS.Arfman schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:02:
[...]
Weet je dat zeker? Ik kreeg het met geen mogelijkheid voor elkaar, stekker te kort.
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Gisteren wilde ik op mijn UVO app. Ik kreeg de melding dat ik uitgelogd was en opnieuw in moest loggen. Helaas wist ik mijn wachtwoord niet meer. Wachtwoord reset aangevraagd. Opnieuw ingelogd met mijn account en nieuw wachtwoord. Ging goed echter ik diende de auto opnieuw toe te voegen. De vin ingevoerd en toen kreeg ik de melding dat de auto al aan een ander account was gekoppeld. Dat snap ik, mijn account natuurlijk. Maar nu kom ik niet verder in de app.
Iemand hier ervaringen mee of weet hoe ik dit op moet lossen?
Alvast bedankt? 😁
Iemand hier ervaringen mee of weet hoe ik dit op moet lossen?
Alvast bedankt? 😁
Weet iemand trouwens of je een 'granny' charger bij de nieuwe Niro EV krijgt (wel handig voor vakanties etc)?
Voor bestellingen tot 14 juli wel, daar stond dit als standaard accessoire op de prijslijst: Laadkabel voor laden via wandcontactdoosGriffin schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:32:
Weet iemand trouwens of je een 'granny' charger bij de nieuwe Niro EV krijgt (wel handig voor vakanties etc)?
Na 14 juli staat dit (blijkbaar) niet meer op de prijslijst, ook niet als losse accessoire. Bijzonder, vermoed een foutje van Kia NL, ik ga er vanuit dat hij als optionele/betaalde accessoire ergens een plek had moeten krijgen.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Heeft iemand hier al een proefrit met de nieuwe EV gemaakt bij Kia Fase? Ben ongeduldig en ze bellen maar niet 😛
Op mijn offerte van 15 july staat:[BoSS] schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:56:
[...]
Voor bestellingen tot 14 juli wel, daar stond dit als standaard accessoire op de prijslijst: Laadkabel voor laden via wandcontactdoos
Na 14 juli staat dit (blijkbaar) niet meer op de prijslijst, ook niet als losse accessoire. Bijzonder, vermoed een foutje van Kia NL, ik ga er vanuit dat hij als optionele/betaalde accessoire ergens een plek had moeten krijgen.
Laadkabel voor publiek laden
Laadkabel voor publiek laden (type 2)
Klinkt alsof je wel gewoon 2 laadkabels krijgt?
Dit lijkt op een foutje (betreft 2x dezelfde kabel), staat er geen laadkabel voor laden via wandcontactdoos op je offerte? Dat is de juiste en deze stond expliciet vermeld in alle prijslijsten vòòr 14 juli.maharens schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:57:
[...]
Op mijn offerte van 15 july staat:
Laadkabel voor publiek laden
Laadkabel voor publiek laden (type 2)
Klinkt alsof je wel gewoon 2 laadkabels krijgt?
Wel sneaky trouwens om deze (net zoals veel andere merken overigens) zonder enige vermelding er niet meer bij te leveren.
Geen wandcontactdoos te vinden op de offerte, we wachten af. Laat hem eerst maar eens komen.[BoSS] schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:27:
[...]
Dit lijkt op een foutje (betreft 2x dezelfde kabel), staat er geen laadkabel voor laden via wandcontactdoos op je offerte? Dat is de juiste en deze stond expliciet vermeld in alle prijslijsten vòòr 14 juli.
Wel sneaky trouwens om deze (net zoals veel andere merken overigens) zonder enige vermelding er niet meer bij te leveren.
De nieuwe Niro heeft V2L mogelijkheid maar alleen bij de duurste wordt de adapter geleverd. Die kun je ook los komen maar is vrij prijzig. Er is ook een alternatief: https://evcables.co.uk/co...le?variant=42719135138042
180€ voor een veredelde verlengkabel?Eboera schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:40:
De nieuwe Niro heeft V2L mogelijkheid maar alleen bij de duurste wordt de adapter geleverd. Die kun je ook los komen maar is vrij prijzig. Er is ook een alternatief: https://evcables.co.uk/co...le?variant=42719135138042
Doe mij maar een schuko stekker ipv v2l is dat nu wel een optie.?Eboera schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:40:
Schulp stekker is vermoedelijk gemodificeerde sinus max 200VAVaevictis_ schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 07:55:
[...]
Doe mij maar een schuko stekker ipv v2l is dat nu wel een optie.?
V2L is zuivere sinus tot 3600VA (16A)
Laatst stond hier een DIY link voor de stekker
[ Voor 7% gewijzigd door bruneelm op 30-07-2022 08:34 ]
Meeste schuko stekkerdozen in auto's leveren max. 150W, dus je kunt er geen koffie apparaat op aansluiten maar wel een laptop op laden. Je kunt ook een losse auto omvormer aanschaffen.bruneelm schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:34:
[...]
Schulp stekker is vermoedelijk gemodificeerde sinus max 200VA
V2L is zuivere sinus tot 3600VA (16A)
Laatst stond hier een DIY link voor de stekker
Ik kan me serieus niet voorstellen dat zo’n granny lader niet meegeleverd wordt. Dat is namelijk de basislader van de auto. Ik zou er bijna een mooie fles malt whisky op durven verwedden dat die kabel standaard meegeleverd wordt, ook als die nergens vermeld staat.Griffin schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:32:
<John O`Mill>
Je kunt ook de originele adapter kopen: https://accessoires-kia.be/ev6/comfort/CVH68AK0U0/. Ben je ietsjes meer kwijtVaevictis_ schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 07:55:
[...]
Doe mij maar een schuko stekker ipv v2l is dat nu wel een optie.?
Het zou zomaar kunnen, Kia Ierland levert ze niet meer vanwege 'health and safety'. (En hun marge, maar dat zeggen ze niet.)Hippe Lip schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:41:
[...]
Ik kan me serieus niet voorstellen dat zo’n granny lader niet meegeleverd wordt. Dat is namelijk de basislader van de auto. Ik zou er bijna een mooie fles malt whisky op durven verwedden dat die kabel standaard meegeleverd wordt, ook als die nergens vermeld staat.
https://twitter.com/kia_i...&t=whmnBqA0977zhqouvPsKaw
Het is niet de basislader.Hippe Lip schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:41:
[...]
Ik kan me serieus niet voorstellen dat zo’n granny lader niet meegeleverd wordt. Dat is namelijk de basislader van de auto. Ik zou er bijna een mooie fles malt whisky op durven verwedden dat die kabel standaard meegeleverd wordt, ook als die nergens vermeld staat.
Althans: Kia beschouwt de granny lader als een nood-oplossing als andere laders niet beschikbaar zijn. Dat blijkt duidelijk uit de bewoording en alle waarschuwingen in de handleiding.
Er zijn ook wel redenen om die lader niet als basis-lader te zien, het gebruik ervan is omgeven door mitsen en maren. De "mitsen" zitten in de vereiste kwaliteit van de aansluiting (brand! ontploffingen!), de "maren" in de trage laadsnelheid.
ik zie V2L alleen maar bij de Executive Line staan, ik dacht dat alleen deze versie het maar had. Maar ze bedoelen dus eigenlijk dat je bij de Executive de adapter krijgt dus?Eboera schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:40:
Een aantal vragen voor de (e-)Niro (EV) rijders hier:
Ik twijfel tussen de Hyundai Ioniq5 en de Niro EV als mijn volgende leaseauto.
-Hoe is jullie ervaring met snelladen in de winter? Ik lees in de specs ca 40 min snellaad tijd 10-80%, maar ik vermoed dat dit onder optimale omstandigheden (zomer) is.
-Ik hik aan tegen de laadaansluiting aan de voorkant. Naast dat het visueel niet heel fraai is, is het ook niet praktisch als je je auto altijd vooruit moet inparkeren. Is het ook mogelijk om achteruit ingeparkeerd te laden of zijn de laadkabels daarvoor niet lang genoeg?
-Hoe is jullie worst-case bereik tov de WLTP waarde? Ik vraag me af welk percentage ik daarvoor ongeveer moet aanhouden, in de winter en bij ca 120 rijden op de snelweg.
-Hoe is jullie ervaring met snelladen in de winter? Ik lees in de specs ca 40 min snellaad tijd 10-80%, maar ik vermoed dat dit onder optimale omstandigheden (zomer) is.
-Ik hik aan tegen de laadaansluiting aan de voorkant. Naast dat het visueel niet heel fraai is, is het ook niet praktisch als je je auto altijd vooruit moet inparkeren. Is het ook mogelijk om achteruit ingeparkeerd te laden of zijn de laadkabels daarvoor niet lang genoeg?
-Hoe is jullie worst-case bereik tov de WLTP waarde? Ik vraag me af welk percentage ik daarvoor ongeveer moet aanhouden, in de winter en bij ca 120 rijden op de snelweg.
Ik rij de e-Niro model '21, maar op de laatste vraag kan ik wel antwoord geven:Ronald Koeman schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:55:
Het WLTP bereik van de e-Niro is (dacht ik) 450 km. Mijn bereik varieert van gemiddeld 340 km in de winter tot 500 km in de zomer. Dat zijn gemiddelden, afhankelijk van de situatie. Veel snelwegkilometers betekent in de winter soms <300 km, veel binnendoorwegen in de zomer resulteert soms in >500 km. Dit zijn mijn cijfers, er zijn mensen die >550 km bereik halen in de zomer. Vreemd genoeg (of eigenlijk niet, want je scoort er niet mee) hoor/lees je erg weinig cijfers over de winter...Hoe is jullie worst-case bereik tov de WLTP waarde? Ik vraag me af welk percentage ik daarvoor ongeveer moet aanhouden, in de winter en bij ca 120 rijden op de snelweg.
Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken: dat bereik is het theoretisch bereik van 100% batterij tot 0% batterij. Als je langere tochten maakt en regelmatig aan de snellader hangt, dan zul je praktisch gezien altijd tussen 20% en 80% laden. En dat betekent dat de afstand tussen laadmomenten een stuk lager zal zal dan het WLTP bereik.
[ Voor 15% gewijzigd door multikoe op 30-07-2022 11:11 ]
2 weken terug m'n nieuwe Niro opgehaald (wel lease en 21 model), daar zat alleen maar een type 2 laadkabel bij.Hippe Lip schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:41:
[...]
Dat is cover-your-ass gedrag van KIA, met een granny lader is niets mis mits je hem normaal aansluit. (Dus niet op een driewegstekker samen met de frietketel.) Waarom zou het wel veilig zijn als je hem incidenteel gebruikt?multikoe schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:11:
[...]
Het is niet de basislader.
Althans: Kia beschouwt de granny lader als een nood-oplossing als andere laders niet beschikbaar zijn. Dat blijkt duidelijk uit de bewoording en alle waarschuwingen in de handleiding.
Er zijn ook wel redenen om die lader niet als basis-lader te zien, het gebruik ervan is omgeven door mitsen en maren. De "mitsen" zitten in de vereiste kwaliteit van de aansluiting (brand! ontploffingen!), de "maren" in de trage laadsnelheid.
Kia heeft niets te maken met hoe jij je granny aansluit en kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade als gevolg van een brakke installatie thuis.grlk schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:38:
[...]
Dat is cover-your-ass gedrag van KIA, met een granny lader is niets mis mits je hem normaal aansluit. (Dus niet op een driewegstekker samen met de frietketel.) Waarom zou het wel veilig zijn als je hem incidenteel gebruikt?
Dat "cover-your-ass" bekt lekker, maar is dus hier niet van toepassing.
De meest logische verklaring is gewoon dat het een beslissing is geweest van Kia op bedrijfs-economische gronden. Wie weet hebben ze onderzocht hoe vaak die kabel gebruikt werd, hoeveel het kost om hem mee te leveren en hoeveel het zou opleveren om hem los te verkopen. Vanuit de klant geredeneerd ruk, maar als die klant fabrikant wordt klinkt het opeens allemaal erg logisch.
Ik denk dat je de granny lader nog moet vinden in de auto. Ik heb ook letterlijk 1 heel jaar gedacht dat ik geen granny lader in de auto had liggen maar ze hebben die toch wel heel goed verstopt.FoxLenny schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:29:
[...]
2 weken terug m'n nieuwe Niro opgehaald (wel lease en 21 model), daar zat alleen maar een type 2 laadkabel bij.
Kijk eens onder het vak in de achterbak. Je kunt dat piepschuim ding er helemaal uit halen en daaronder zitten nog een paar onderdelen voor de auto die je kunt gebruiken. O.a. de granny lader.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Het zal een persoonlijke voorkeur zijn, maar ik ben juist super blij dat ze de aansluiting aan de voorkant gedaan hebben!Ronald Koeman schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:55:
......
.......
Ik heb pas een half jaar ervaring met elektrisch rijden, maar ik heb nooit laadpalen gehad waar het lastig was dat de aansluiting aan de voorkant zit, maar wel waar het lastig geweest zou zijn als de aansluiting aan de zijkant of achterkant had gezeten.....
Of het mooi is, is een andere vraag. De nieuwe Niri zit symmetrisch in het midden, dat zit het toch al best netjes in het design geïntegreerd, bij die van mij (de "oude") Niro is de symmetrische plaatsing misschien wat minder fraai....
Nope, daar ook niks. Al het piepschuim had ik er sowieso al uitgehaald vanwege extra bagageruimte. Enige wat erin zat was sleepkabelbevestiging, compressor en bandenlekspul.DutchKel schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:20:
[...]
Ik denk dat je de granny lader nog moet vinden in de auto. Ik heb ook letterlijk 1 heel jaar gedacht dat ik geen granny lader in de auto had liggen maar ze hebben die toch wel heel goed verstopt.
Kijk eens onder het vak in de achterbak. Je kunt dat piepschuim ding er helemaal uit halen en daaronder zitten nog een paar onderdelen voor de auto die je kunt gebruiken. O.a. de granny lader.
Mee eens, lijkt mij juist ook super, lekker symmetrisch in het midden. Met de huidige E-Golf rechtsachter en dan moet je soms bij een snellader ook omdraaien omdat die kabels vrij kort, maar vooral ook vrij stug en zwaar zijn. Met lader in het midden maakt het geen bal uit.bnwgraaf schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:55:
[...]
Het zal een persoonlijke voorkeur zijn, maar ik ben juist super blij dat ze de aansluiting aan de voorkant gedaan hebben!
Ik heb pas een half jaar ervaring met elektrisch rijden, maar ik heb nooit laadpalen gehad waar het lastig was dat de aansluiting aan de voorkant zit, maar wel waar het lastig geweest zou zijn als de aansluiting aan de zijkant of achterkant had gezeten.....
Of het mooi is, is een andere vraag. De nieuwe Niri zit symmetrisch in het midden, dat zit het toch al best netjes in het design geïntegreerd, bij die van mij (de "oude") Niro is de symmetrische plaatsing misschien wat minder fraai....
De adapter zit inderdaad bij de Executive Line. Maar alle uitvoeringen kunnen het alleen zul je dan zelf de adapter moeten kopen. Ik weet niet hoevaak ik dit zou gebruiken maar 400/500 euro voor de standaard adapter is absurd duurmaharens schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:44:
[...]
ik zie V2L alleen maar bij de Executive Line staan, ik dacht dat alleen deze versie het maar had. Maar ze bedoelen dus eigenlijk dat je bij de Executive de adapter krijgt dus?
Ik ben heel benieuwd of de inverter op alle modellen hetzelfde is en zowel 11 kW de batterij in als 3,4kW de batterij uit kan pompen. Wel interessant als dat inderdaad zo is!Eboera schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:05:
[...]
De adapter zit inderdaad bij de Executive Line. Maar alle uitvoeringen kunnen het alleen zul je dan zelf de adapter moeten kopen. Ik weet niet hoevaak ik dit zou gebruiken maar 400/500 euro voor de standaard adapter is absurd duur
Alle modellen hebben de 11kW lader dus ik denk dat ze allemaal in dat opzicht hetzelfde zijn. Uiteraard geldt dit alleen voor de nieuwe Niro (of Niro-EV), ik denk niet dat de oude e-Niro V2L heeft.[BoSS] schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:14:
[...]
Ik ben heel benieuwd of de inverter op alle modellen hetzelfde is en zowel 11 kW de batterij in als 3,4kW de batterij uit kan pompen. Wel interessant als dat inderdaad zo is!
Zover ik het kan zien, krijg je zowel de adapter voor in de laadpoort + het (3600W) V2L stopcontact in de achterbank in de ExecutiveLine. En dus alleen in de ExecutiveLine. Of ook het 200W inverter stopcontact in de achterkant van de middenconsole er in zit, dat is me niet duidelijk. In dit filmpje zie je ze beide in dezelfde auto.maharens schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:44:
[...]\ik zie V2L alleen maar bij de Executive Line staan, ik dacht dat alleen deze versie het maar had. Maar ze bedoelen dus eigenlijk dat je bij de Executive de adapter krijgt dus?
Ik zou dan teruggaan naar de dealer, die granny hoor je gewoon te krijgen. Ik had hetzelfde verhaal toen ik mijn auto ging ophalen begin deze maand. Bij het ophalen gelijk gecheckt of de kabels er wel bij zaten, want we zouden die week gelijk op vakantie gaan met de auto. Bleek de granny er niet bij te zitten. Toen ik dat aankaartte, kwam de dealer met een heel verhaal dat Kia de laatste tijd auto's aflevert zonder de laadkabels of dat er 1 ontbreekt (type 2 / granny) en dat de dealer zelf heel veel laadkabels moest bestellen waar veel geld mee gemoeid gaat, blabla. Uiteindelijk had hij een granny van een andere auto in de showroom geplukt en aan mij meegegeven.FoxLenny schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:59:
[...]
Nope, daar ook niks. Al het piepschuim had ik er sowieso al uitgehaald vanwege extra bagageruimte. Enige wat erin zat was sleepkabelbevestiging, compressor en bandenlekspul.
Wij hebben lease 2021/2022 en daar zaten beide kabels gewoon bijFoxLenny schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:29:
[...]
2 weken terug m'n nieuwe Niro opgehaald (wel lease en 21 model), daar zat alleen maar een type 2 laadkabel bij.
De granny charger staat bij mij gewoon op het contract. Dus ik verwacht ‘m ook bij de levering….hallom schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:41:
[...]
Ik zou dan teruggaan naar de dealer, die granny hoor je gewoon te krijgen. Ik had hetzelfde verhaal toen ik mijn auto ging ophalen begin deze maand. Bij het ophalen gelijk gecheckt of de kabels er wel bij zaten, want we zouden die week gelijk op vakantie gaan met de auto. Bleek de granny er niet bij te zitten. Toen ik dat aankaartte, kwam de dealer met een heel verhaal dat Kia de laatste tijd auto's aflevert zonder de laadkabels of dat er 1 ontbreekt (type 2 / granny) en dat de dealer zelf heel veel laadkabels moest bestellen waar veel geld mee gemoeid gaat, blabla. Uiteindelijk had hij een granny van een andere auto in de showroom geplukt en aan mij meegegeven.
Als je verwacht veel te moeten snelladen zou ik altijd voor de Ioniq5 gaan, die kan veel sneller laden en heeft ook wat grotere range. Snelladen is het zwakke punt van de e-Niro. Maar gezien de comfortabele range heb je daar bij de gemiddelde use case alleen bij verre vakantieritten last van. Maar goed je hebt vakantie en hoeft geen race te rijden. Dus als je je instelt op een uurtje langer reizen en dat ook als vakantie invult is er geen probleem.Ronald Koeman schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:55:
De nieuwe Niro EV heeft wel voorverwarming op de batterij waardoor hij iets sneller op de optimale snellaadtemperatuur komt, maar de max laadsnelheid is zelfs iets gedaald dacht ik.
De vraag over laadaansluiting begrijp ik niet goed. Is voor mij de beste plek. En voor mij is vooruit inparkeren meestal prima, maar achteruit kan thuis ook als het laadsnoer lang genoeg is (wat bij mij het geval is).
Worst case bereik in de winter zit voor mij rond de 400km, in situatie met sneeuwstorm en wind tegen.
Maar ik rijdt meestal geen 120 gezien dat hier ook overdag niet is toegestaan. Daarbij geldt dat ik liever doorrijdt met lagere snelheid dan dat ik onderweg nog een kwartier aan de snellader moet en de (bescheiden) tijdwinst weer ruimschoots verdampt.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Welke vind je mooier? Zijn beide prima EVs!Ronald Koeman schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:55:
[ Voor 58% gewijzigd door Card Nox op 30-07-2022 20:55 ]
Klopt, maar niet vergelijkbaar. De ionic 5 is meer te vergelijken met een EV6. De Niro is gewoon een klasse kleinere auto dan de ionic 5. En dus ook een ander prijskaartjeCard Nox schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:55:
[...]
Welke vind je mooier? Zijn beide prima EVs!
De ionic5 is misschien een klasse hoger maar dan moet je ook niet de vergelijking met een niro gaan maken maar met een EV6. Daarnaast is er nog zoiets als smaak. Ik persoonlijk vind de ionic5 geen mooie auto om te zien zowel binnen als buiten. Ik heb het dan alleen maar over de uitstraling/uiterlijk. Dan kan een Niro wel een klasse lager zijn maar oogt vele malen sjieker dan een ionic5 in mijn beleving.Steeck03 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:16:
[...]
Klopt, maar niet vergelijkbaar. De ionic 5 is meer te vergelijken met een EV6. De Niro is gewoon een klasse kleinere auto dan de ionic 5. En dus ook een ander prijskaartje
Kia heeft met de nieuwe Niro weliswaar een iets mindere snellaadsnelheid maar belooft wel dat de laadcurve langere tijd hoger blijft. Dus per saldo iets sneller dan zijn voorganger. Kies wat bij je past.
Ik vraag gewoon welke auto hij mooier vind. Waarschijnlijk voldoen beide aan zijn eisen anders zou hij ze niet overwegen.Steeck03 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:16:
[...]
Klopt, maar niet vergelijkbaar. De ionic 5 is meer te vergelijken met een EV6. De Niro is gewoon een klasse kleinere auto dan de ionic 5. En dus ook een ander prijskaartje
Dank, dit geeft mij een goede indicatie van wat ik kan verwachten qua range.multikoe schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:08:
[...]
Ik rij de e-Niro model '21, maar op de laatste vraag kan ik wel antwoord geven:
[...]
Het WLTP bereik van de e-Niro is (dacht ik) 450 km. Mijn bereik varieert van gemiddeld 340 km in de winter tot 500 km in de zomer. Dat zijn gemiddelden, afhankelijk van de situatie. Veel snelwegkilometers betekent in de winter soms <300 km, veel binnendoorwegen in de zomer resulteert soms in >500 km. Dit zijn mijn cijfers, er zijn mensen die >550 km bereik halen in de zomer. Vreemd genoeg (of eigenlijk niet, want je scoort er niet mee) hoor/lees je erg weinig cijfers over de winter...
Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken: dat bereik is het theoretisch bereik van 100% batterij tot 0% batterij. Als je langere tochten maakt en regelmatig aan de snellader hangt, dan zul je praktisch gezien altijd tussen 20% en 80% laden. En dat betekent dat de afstand tussen laadmomenten een stuk lager zal zal dan het WLTP bereik.
bnwgraaf schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:55:
[...]
Het zal een persoonlijke voorkeur zijn, maar ik ben juist super blij dat ze de aansluiting aan de voorkant gedaan hebben!
Ik vind de laadaansluiting vooraan in het midden inderdaad ook mooier dan vooraan links of rechts van het midden, maar een laadaansluiting aan de achter- of zijkant vind ik minder storend voor het aangezicht van de auto.maharens schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:35:
[...]
Mee eens, lijkt mij juist ook super, lekker symmetrisch in het midden. Met de huidige E-Golf rechtsachter en dan moet je soms bij een snellader ook omdraaien omdat die kabels vrij kort, maar vooral ook vrij stug en zwaar zijn. Met lader in het midden maakt het geen bal uit.
Nuttige informatie over het laden in de praktijk, ik had er niet bij stilgestaan dat het lastiger zou zijn om de laadaansluiting aan de zijkant te hebben qua positie tov de charger. Ik heb nu nog helemaal geen ervaring met elektrische auto's/laden.
Ik vind het lastig om in te schatten of ik veel snelladen nodig heb. Zakelijk heb ik de afgelopen 2 jaar weinig gereden ivm corona(alle ritten <200km enkele reis). Vóór de corona reed ik regelmatig zakelijk naar het buitenland, 2 keer per maand een rit van rond 600 km was toen geen uitzondering.eltron schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:30:
[...]
Als je verwacht veel te moeten snelladen zou ik altijd voor de Ioniq5 gaan, die kan veel sneller laden en heeft ook wat grotere range. Snelladen is het zwakke punt van de e-Niro. Maar gezien de comfortabele range heb je daar bij de gemiddelde use case alleen bij verre vakantieritten last van. Maar goed je hebt vakantie en hoeft geen race te rijden. Dus als je je instelt op een uurtje langer reizen en dat ook als vakantie invult is er geen probleem.
De nieuwe Niro EV heeft wel voorverwarming op de batterij waardoor hij iets sneller op de optimale snellaadtemperatuur komt, maar de max laadsnelheid is zelfs iets gedaald dacht ik.
De vraag over laadaansluiting begrijp ik niet goed. Is voor mij de beste plek. En voor mij is vooruit inparkeren meestal prima, maar achteruit kan thuis ook als het laadsnoer lang genoeg is (wat bij mij het geval is).
Worst case bereik in de winter zit voor mij rond de 400km, in situatie met sneeuwstorm en wind tegen.
Maar ik rijdt meestal geen 120 gezien dat hier ook overdag niet is toegestaan. Daarbij geldt dat ik liever doorrijdt met lagere snelheid dan dat ik onderweg nog een kwartier aan de snellader moet en de (bescheiden) tijdwinst weer ruimschoots verdampt.
Om terug te komen op je vraag over de laadaansluiting, het ging me niet zozeer om de plaats van de aansluiting tov de lader, maar om het achteruit kunnen inparkeren. IVM de veiligheid parkeer ik mijn huidige (diesel-) auto altijd achteruit in, puur omdat ik in het verleden wel eens 's ochtends slaapdronken achteruit ben gereden vanaf een parkeerplaats en iemand heb aangetikt dit op dat moment net achter mij langs reed. Dan kun je zeggen, moet je maar beter om je heen kijken (en dat is ook zo
De Ioniq5 vind ik persoonlijk mooier, en is praktisch vanwege het snelladen. Is wel wat aan de forse/kolossale kant, wat mogelijk voor uitdagingen zorgt in krappe parkeergarages/parkeervakken. En ik vond de wegligging van de Niro EV beter op de snelweg dan de Ioniq5, daar zat toch een trilletje in(waar een aantal ioniq5 rijders ook over klaagt in reviews, zie ook elders op dit forum.)Bovendien is de range van het instapmodel van de ioniq5 lager dan die van de Niro. Dus per saldo neig ik iets naar de Niro EV.Card Nox schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:55:
[...]
Welke vind je mooier? Zijn beide prima EVs!
Nou, vanuit een leasekosten perspectief (voor mij als berijder, bijbetaling plus bijtelling) is de ioniq 5 niet te vergelijken met een EV6. Het instapmodel van de ioniq5 scheelt mij 3 tientjes per maand met de Niro EV. Het verschil tussen de instapmodellen van de Niro EV en de EV6 is aanzienlijk groter, rond 80 euro meen ik. Nou zou je zeggen, wat is 50 euro per maand voor een auto, maar voor de Niro leg ik al 50 euro per maand bij tov mijn huidige leaseauto en ik moet ergens een grens trekken.Steeck03 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:16:
[...]
Bij de NIro wordt je hier wel bij geholpen. Je krijgt een signaal als je achteruit rijdt en er kruisend verkeer is, zelfs als dat een voetganger is. (ik weet niet of dit op alle modellen standaard zit, maar op de mijne wel; executive line MY19).Ronald Koeman schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:34:
Om terug te komen op je vraag over de laadaansluiting, het ging me niet zozeer om de plaats van de aansluiting tov de lader, maar om het achteruit kunnen inparkeren. IVM de veiligheid parkeer ik mijn huidige (diesel-) auto altijd achteruit in, puur omdat ik in het verleden wel eens 's ochtends slaapdronken achteruit ben gereden vanaf een parkeerplaats en iemand heb aangetikt dit op dat moment net achter mij langs reed. Dan kun je zeggen, moet je maar beter om je heen kijken (en dat is ook zo), maar als je vooruit wegrijdt gaat dat meer "als vanzelf".
Betreft blind spot collission warning (BCW) en Rear Cross-trafic Collision Warning (RCCW)
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 31-07-2022 00:20 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Mooie optie op de duurste uitvoering, maar die valt dus niet binnen mijn budget.eltron schreef op zondag 31 juli 2022 @ 00:08:
[...]
Bij de NIro wordt je hier wel bij geholpen. Je krijgt een signaal als je achteruit rijdt en er kruisend verkeer is, zelfs als dat een voetganger is. (ik weet niet of dit op alle modellen standaard zit, maar op de mijne wel; executive line MY19)
Edit: ok de één na duurste uitvoering, de conclusie wordt er niet anders van
[ Voor 10% gewijzigd door Ronald Koeman op 31-07-2022 08:11 ]
Kruisend verkeersassistentie achter (RCCA) zit op de een na duursteRonald Koeman schreef op zondag 31 juli 2022 @ 00:20:
[...]
Mooie optie op de duurste uitvoering, maar die valt dus niet binnen mijn budget.
[ Voor 8% gewijzigd door maharens op 31-07-2022 07:24 ]
Bij de mijne zat ook geen granny charger bij aflevering (vorige maand). Die was "tijdelijk niet leverbaar".Eboera schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:27:
[...]
De granny charger staat bij mij gewoon op het contract. Dus ik verwacht ‘m ook bij de levering….
Maar ik zou bericht krijgen zodra die binnen was. Ik heb afgelopen dinsdag nog eens geïnformeerd maar de kabel was nog niet binnen. Ik kan eventueel zo lang een kabel lenen mocht dat nodig zijn.
Hee, ziet de update-ste van Kia er nu anders uit?
Er stond toch altijd zo'n lange lijst van modellen, uitvoeringen en updates? Die zie ik nu niet meer.
Ok kijk ik verkeerd?
Er stond toch altijd zo'n lange lijst van modellen, uitvoeringen en updates? Die zie ik nu niet meer.
Ok kijk ik verkeerd?
<John O`Mill>
Op de pagina van de individuele update staat toch nog steeds de link naar 'voertuigen die in aanmerking komen' voor de update'?Hippe Lip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:30:
Hee, ziet de update-ste van Kia er nu anders uit?
Ok kijk ik verkeerd?
[ Voor 6% gewijzigd door EagleTitan op 01-08-2022 09:50 ]
Herkenbaar probleem, in mijn geval omdatmultikoe schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:00:
Hoe de dag slecht te beginnen:
USB stick 64Gb werd bezorgd. Jippie!
USB stick in Macbook gepropt
Navigation installer op mijn Macbook opgestart
Auto, MY'20 geselecteerd, drive Noname geselecteerd, OK gedrukt
[Denk aan geluid van een auto die met piepende banden tot stilstand komt]
Waarschuwing: File size: 29 Gb, Required space 58 Gb. Available space 57,3 Gb
Can't continue.
[Zucht]
1. navigatie updater niet juist omgaat met de purgable files op de mac, verkeerde system call.
2. bizat ontworpen dat je twee keer zoveel ruimte nodig hebt als de update groot is,
3. de navigator niet rechtstreeks kan schrijven naar de USB-stick.
Mijn workaround:
- even je automatische backup naar je time capsule uitzetten
- handmatig paar grote files aanmaken op je mac, 10 GB per stuk of zo, tot je aan die 58GB required space komt. (via je disk utility of terminal mkfile 10G foo.bar etc).
- kwartiertje geduld zodat het filesysteem lekker automatisch gaat purgen
- files weggooien zonder dat ze in de trash terecht komen (Option - Command - Delete)
Dan nogmaals de navigatieupdater zijn werk laten doen.
Over updates gesproken. Iemand nog iets vernomen over de "major" update?
Ik heb gisteren overigens mijn MY22 geüpdatet naar de laatste versie (13-07-2022). Deze was overigens niet beschikbaar via OTA.
Ik heb gisteren overigens mijn MY22 geüpdatet naar de laatste versie (13-07-2022). Deze was overigens niet beschikbaar via OTA.
Ik heb al in ik geloof mei de toenmalige update geïnstalleerd in mijn MY22, maar inderdaad, de laatste keer dat ik keek (paar dagen geleden), was er geen OTA-update beschikbaar.rubke81 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:46:
Dus hoe lang het duurt voor een update ook OTA aangeboden wordt, is mij vooralsnog een raadsel. Of misschien hebben ze problemen met OTA-updates, wie zal het zeggen ... Het is niet alsof erover gecommuniceerd wordt of zo.
Het was deze lijst die ik voor ogen had en niet meer kon vinden. Maar die staat er dus toch nog.EagleTitan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:49:
[...]
Op de pagina van de individuele update staat toch nog steeds de link naar 'voertuigen die in aanmerking komen' voor de update'?
Dank voor je reactie in elk geval.
<John O`Mill>
Ja, dat is waar ik naar verwijs als de link die op die pagina staatHippe Lip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:21:
[...]
Het was deze lijst die ik voor ogen had en niet meer kon vinden. Maar die staat er dus toch nog.
Dank voor je reactie in elk geval.
Hmm, met jouw link kom ik op want anders uit dan met mijn link...EagleTitan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:22:
[...]
Ja, dat is waar ik naar verwijs als de link die op die pagina staat
<John O`Mill>
Even bij jou link rechts boven klikken op 'Lijst met voertuigen die....'. Dan heb je dezelfde lijst.Hippe Lip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:49:
[...]
Hmm, met jouw link kom ik op want anders uit dan met mijn link...
Ja, dat weet ik, maar ik wees @EagleTitan erop dat het niet dezelfde pagina was. Hij zei dat het om dezelfde pagina ging.lampy25 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:11:
[...]
Even bij jou link rechts boven klikken op 'Lijst met voertuigen die....'. Dan heb je dezelfde lijst.
<John O`Mill>
Uhm, nee, ik zei wat @lampy25 uitlegt.Hippe Lip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:42:
[...]
Ja, dat weet ik, maar ik wees @EagleTitan erop dat het niet dezelfde pagina was. Hij zei dat het om dezelfde pagina ging.
Lama...
Kheb niet goed gelezen…
Kheb niet goed gelezen…
[ Voor 65% gewijzigd door Hippe Lip op 01-08-2022 23:32 ]
<John O`Mill>
Tsja... Die major update.... Ik had er vanuit verschillende kanten over gehoord, maar de huidige update kun je nu niet echt major noemen, toch?rubke81 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:46:
Die major update was de move naar het systeem van TomTom toch? Was het überhaupt al zeker dat die naar de Niro zou komen? Lijkt me nogal een ingrijpende upgrade om zo maar uit te rollenbnwgraaf schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:04:
[...]
Tsja... Die major update.... Ik had er vanuit verschillende kanten over gehoord, maar de huidige update kun je nu niet echt major noemen, toch?
Er is allemaal niks van bekendEagleTitan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:13:
[...]
Die major update was de move naar het systeem van TomTom toch? Was het überhaupt al zeker dat die naar de Niro zou komen? Lijkt me nogal een ingrijpende upgrade om zo maar uit te rollen
Gisteren teruggereden uit Belgie met de standaard navigatie. Ik vind deze duidelijker dan Google Maps als ik eerlijk ben, met name op snelwegen waar er meer op- en afritten vlak bij elkaar zitten geeft de onboard navigatie imo veel duidelijker aan waar je naartoe moet. Op de heenweg (met Google Maps via AA) zelfs een stukje verkeerd gereden hierdoor.
Enige wat ik mis in alle navigatieapps is een reis plannen met dynamische laadpunten, zoals Tesla dat heeft. Dat je dus in kunt geven "ik wil naar het Komomeer rijden") en dat de onboard navigatie dan een reis incl. laadstops uitstippelt en deze ook dynamisch aanpast als je verbruik anders is dan de inschatting.
Ik vind ABRP met Bluetooth dongles daarvoor echt niet gebruiksvriendelijk genoeg. Mijn vrouw moet het ook kunnen en die zie ik echt niet een BT dongle inpluggen, in diverse apps verbinding maken met dat ding, om dan met een (sorry) halfbakken navigatie als ABRP te moeten werken.
[ Voor 29% gewijzigd door Arfman op 02-08-2022 12:15 ]
De laatste update voor MY20 was wel major. Er zat volgens de release notes een hele nieuwe spraakassistent in.
Ik heb hem zelf nog niet geprobeerd (de spraakassistent dus).
Ben ik nu abuis of doen veel mensen een update om daarna maar eens te kijken wat er allemaal gewijzigd is? Kortom: updaten om het updaten?DutchKel schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:01:
De laatste update voor MY20 was wel major. Er zat volgens de release notes een hele nieuwe spraakassistent in.
Misschien ben ik de enige, maar als ik update (maakt niet uit wat), dan wil ik altijd meteen alle nieuwe dingen uitproberen, zeker als ik de update uitvoer omdat ik bepaalde nieuwe dingen erg graag wil hebben. Het komt in mijn universum niet voor dat ik een belangrijk onderdeel van een update niet subiet uitprobeer.
Geen waardeoordeel, pure nieuwsgierigheid.
Ik las hier altijd anoniem mee op zoek naar updates over levertijden. Het leek me wel zo netjes jullie ook te informeren als ik meer wist over de bestelling van mijn eigen nieuw model Niro EV.
Vandaag hebben wij te horen gekregen dat de Steel Grey DynamicLine 12 augustus wordt afgeleverd bij ons. Volgens de dealer was hij aldaar afgelopen vrijdag binnen gekomen.
Ik heb begin april het private lease contract ondertekend en op 25 april te horen gekregen van de dealer dat de auto 'inmiddels' besteld was. Aanvankelijk was de verwachting nog dat hij rond eind oktober pas geleverd zou worden dus dit was voor mij een enorme verrassing. Veel sneller dan ik had verwacht.
Vandaag hebben wij te horen gekregen dat de Steel Grey DynamicLine 12 augustus wordt afgeleverd bij ons. Volgens de dealer was hij aldaar afgelopen vrijdag binnen gekomen.
Ik heb begin april het private lease contract ondertekend en op 25 april te horen gekregen van de dealer dat de auto 'inmiddels' besteld was. Aanvankelijk was de verwachting nog dat hij rond eind oktober pas geleverd zou worden dus dit was voor mij een enorme verrassing. Veel sneller dan ik had verwacht.
Wow, dat is goed nieuws zeg! En bedankt voor het melden.Kremers schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:22:
Veel sneller dan ik had verwacht.
Een paar Engelsen op het internationale Kia forum zit continu de schepen vanuit Korea te checken, om een leverdatum te gokken. Ik kwam het hier op Tweakers ook al eens tegen voor andere Koreaanse auto's.
Ik heb geen idee of de levertijd daardoor korter wordt
/f/image/zrpC52WKo8WXAoTVToHIZuLu.png?f=fotoalbum_large)
Best weinig schepen zo, dus a.d.h.v. je besteldatum, en een (grote) gok wanneer de auto geproduceerd is, kun je een "guestimate" maken van wanneer je auto in NL aankomt. Hoe lang dan nog voordat ie rijklaar bij de dealer staat is niet bekend, maar in jouw geval, als deze op de Viking Amber heeft gestaan, en dus wel degelijk via Antwerpen is aangekomen, zo'n twee weken. De Viking Amber is op 20 juni vertrokken, dus als we 25 april ("eind april") als besteldatum aanhouden, dan zat er 56 dagen tussen bestelling en verschepen. Doe er je voordeel mee, wachtenden...
Dan nog blijft het gokken. Ik begreep dat de duurdere modellen een langere levertijd hebben (o.a. vanwege de HK chip tekorten). En sommige dealers hebben van tevoren al productie slots ingekocht bij KIA/de importeur waardoor het ook sneller gaat.TCMR schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:39:
[...]
Wow, dat is goed nieuws zeg! En bedankt voor het melden.
Een paar Engelsen op het internationale Kia forum zit continu de schepen vanuit Korea te checken, om een leverdatum te gokken. Ik kwam het hier op Tweakers ook al eens tegen voor andere Koreaanse auto's.
Ik heb geen idee of de levertijd daardoor korter wordten hoe waarschijnlijk het is dat hun bestelling erbij zit, maar heb toch ook maar even de lijst gedownload voor Antwerpen en Rotterdam (die twee laatste schepen doen zowel Antwerpen als Rotterdam aan):
[Afbeelding]
Best weinig schepen zo, dus a.d.h.v. je besteldatum, en een (grote) gok wanneer de auto geproduceerd is, kun je een "guestimate" maken van wanneer je auto in NL aankomt. Hoe lang dan nog voordat ie rijklaar bij de dealer staat is niet bekend, maar in jouw geval, als deze op de Viking Amber heeft gestaan, en dus wel degelijk via Antwerpen is aangekomen, zo'n twee weken. De Viking Amber is op 20 juni vertrokken, dus als we 25 april ("eind april") als besteldatum aanhouden, dan zat er 56 dagen tussen bestelling en verschepen. Doe er je voordeel mee, wachtenden...
Maar wel leuk om te zien dat de nieuwe Niro nu binnen begint te druppelen. Dan komt de mijne vast ook wel een keertje binnen ;-)
Thanks! Dan moet ik het juiste schip gevolgd hebben. Die van ons zit er als het goed is ook bijKremers schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:22:
Ik las hier altijd anoniem mee op zoek naar updates over levertijden. Het leek me wel zo netjes jullie ook te informeren als ik meer wist over de bestelling van mijn eigen nieuw model Niro EV.
Welk schip moet dat zijn geweest?Tazzy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:14:
[...]
Thanks! Dan moet ik het juiste schip gevolgd hebben. Die van ons zit er als het goed is ook bij
Mooi als die van jullie er ook op heeft gestaan.
Ik doe een update in de eerste plaats voor bugfixes. Nieuwe en/of verbeterde features die ik toch al niet gebruikte zijn voor mij niet zo van belang.multikoe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:19:
[...]
Ben ik nu abuis of doen veel mensen een update om daarna maar eens te kijken wat er allemaal gewijzigd is? Kortom: updaten om het updaten?
Misschien ben ik de enige, maar als ik update (maakt niet uit wat), dan wil ik altijd meteen alle nieuwe dingen uitproberen, zeker als ik de update uitvoer omdat ik bepaalde nieuwe dingen erg graag wil hebben. Het komt in mijn universum niet voor dat ik een belangrijk onderdeel van een update niet subiet uitprobeer.
Geen waardeoordeel, pure nieuwsgierigheid.
Kortom ik gebruikte de spraakassistent voorheen nooit dus ik zou ook niet kunnen zeggen of de nieuwe een verbetering is of niet.
Ook was het zoeken naar een adres in de navigatie veranderd/verbeterd. Deze heb ik wel gebruikt maar ik zie daar niet direct een verschil in. Het werkte voor mij voorheen prima en nu nog steeds.
Daar hoor ik heel veel over: het werkte al niet helemaal lekker, maar zou met de laatste updates nog veel slechter zijn geworden. De navigatie zou nu alleen nog maar gemeentenamen accepteren en geen dorpsnamen meer. Klopt dat?DutchKel schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:42:
Ook was het zoeken naar een adres in de navigatie veranderd/verbeterd. Deze heb ik wel gebruikt maar ik zie daar niet direct een verschil in. Het werkte voor mij voorheen prima en nu nog steeds.
Voor mij (en mijn zoon vooral) zou het grootste voordeel zijn dat je nu AA fullscreen kan gebruiken. Voor zover ik begrijp kun je nu het gedeelte rechts ook gebruiken voor b.v. Spotify, terwijl je Maps links laat zien.
Ik kom me ook maar eens melden. Gisteren is mijn Niro Hybrid Cityscape Green Metallic in bestelling gegaan. Verwachting is dat hij week 44 geleverd gaat worden. Ik heb 'm via private lease verkregen.
Na de proefrit was ik verkocht en toen ik de kleur in het echt zag helemaal!
Nice! Welke uitvoering?Eric_Cantona schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:27:
Ik kom me ook maar eens melden. Gisteren is mijn Niro Hybrid Cityscape Green Metallic in bestelling gegaan. Verwachting is dat hij week 44 geleverd gaat worden. Ik heb 'm via private lease verkregen.
Vorige week de Niro EV Dynamicplusline Cityscape Green besteld (private lease), het betreft een auto die door de autodealer al op 5 juni besteld is. Leverdatum staat nu in de planning op 12-12-2022 maar kreeg ook mee dat autodealers nieuwe auto's aan het einde van het jaar niet op kenteken zetten, vanwege het feit dat de auto op papier na enkele weken een jaar oud is, dus moet ik uitgaan van begin januari 2023.
Indien ik meer informatie heb m.b.t. aangepaste levertijden zal ik deze natuurlijk delen.
Indien ik meer informatie heb m.b.t. aangepaste levertijden zal ik deze natuurlijk delen.
Dynamic Line, met trekhaak
Hier ook een update gehad over de levertijd van mijn nieuwe Kia Niro EV ExecutiveLine Cityscape Green Metallic.
Via mijn werkgever eind mei in bestelling gegaan.
Zijn jullie er klaar voor? Komt ie:
"De verwachte afleverdatum is 27-03-2023."
Was 5 dagen hierna (2 juli) bij de dealer en toen was stond ie opeens niet meer "aan mijn naam gekoppeld".matthijst schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:48:
Net gebeld door de dealer. Dynamicline die op 26-4 besteld is is "klaar" en komt richting Nederland.
Maandje of 2 nog denk ik.
Afgelopen zaterdag opnieuw gebeld en nu zou ie dan echt klaar zijn. Nog niet op de boot, hopelijk op een van die twee begin augustus mee en dan september geleverd.
Haters everywhere but I don’t really care
Ouch! Dat wil ik niet horen. Ook eind mei een ExecutiveLine voor vriendinlief besteld. Geen lease, dus misschien geen gezeur over kenteken in kalenderjaar.Hoianddoei schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:54:
Ik kan het me bijna niet voorstellen dat die leverdatum van jou klopt, dat lijkt me toch wel extreem. Maar aan de andere kant: volgens mij is er nog geen ExecutiveLine (waar mogelijk een pak meer elektronica in zit) geleverd, en rollen er inmiddels wel eenvoudigere modellen bij de dealers binnen.
Zou deze zijn https://www.vesselfinder....MO-9481049-MMSI-538009723Kremers schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:26:
[...]
Welk schip moet dat zijn geweest?
Mooi als die van jullie er ook op heeft gestaan.
Ik heb een aanvraag uitstaan bij de dealer of ze ook al bestelde auto's hebben (handig van Kia, die vaste pakketten) die nog dit jaar komen en juist wel op kenteken gaan dit jaar ivm zakelijke bijtelling. Hopelijk deze week een offerte binnen (incl. afneembare trekhaak) zodat ik dit volgende week op de zaak rond kan krijgen, scheelt weer paar euro bijtelling.ptjuh89 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:39:
Vorige week de Niro EV Dynamicplusline Cityscape Green besteld (private lease), het betreft een auto die door de autodealer al op 5 juni besteld is. Leverdatum staat nu in de planning op 12-12-2022 maar kreeg ook mee dat autodealers nieuwe auto's aan het einde van het jaar niet op kenteken zetten, vanwege het feit dat de auto op papier na enkele weken een jaar oud is, dus moet ik uitgaan van begin januari 2023.
Side note: Zou gaan om een EV DynamicLine in kleur Cityscape Green (als die er niet is, Interstellar Grey)
[ Voor 5% gewijzigd door Griffin op 03-08-2022 08:00 ]
Hoe kun je dit instellen? Ik krijg rechts alleen maar datum en tijd te zien....multikoe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:50:
[...]
Daar hoor ik heel veel over: het werkte al niet helemaal lekker, maar zou met de laatste updates nog veel slechter zijn geworden. De navigatie zou nu alleen nog maar gemeentenamen accepteren en geen dorpsnamen meer. Klopt dat?
Voor mij (en mijn zoon vooral) zou het grootste voordeel zijn dat je nu AA fullscreen kan gebruiken. Voor zover ik begrijp kun je nu het gedeelte rechts ook gebruiken voor b.v. Spotify, terwijl je Maps links laat zien.
Tesla Model 3 RWD (2023)
DynamicPlusLine besteld in maart, half april bevestiging van bestelling gekregen. Gekozen voor HUD ipv HK ivm met ‘snellere’ levering. Voorlopige leverperiode: half november, maar kan nog uitlopen. 🙄
Ah thanks! Ik weet niet hoe snel dat normaal gaat, maar dat is wel rap. Aankomst op 29-07 in de haven van A'werpen en diezelfde dag nog gelost en vervoerd naar Dodewaard (in ons geval).
edit: aankomst pas om 18:41u trouwens, dus ik vraag me af of dit wel kan. Misschien klopte de info van de dealer niet, of hij stond toch al op een eerder schip?
[ Voor 16% gewijzigd door Kremers op 03-08-2022 09:47 ]
Erg balen. Je bestelling is "relatief" ook laat geweest en ik vermoed dat de bestaande voorraad HK-audio nu wel zo'n beetje op is en de trage levering daar verband mee houdt.Hoianddoei schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:54:
Hier ook een update gehad over de levertijd van mijn nieuwe Kia Niro EV ExecutiveLine Cityscape Green Metallic.
@multikoe Goh, ik gebruik enkel de ingebouwde navigatie, maar weliswaar niet super-intens (vaak zelfde bestemmingen en bekende wegen), maar de keren dat ik de spraakbesturing gebruikte (in België) werkte die zeer goed. In het Franstalige deel van België of Frankrijk met de Franse namen probeer ik de spraakbesturing niet, maar lukt het zoeken op naam best wel goed.multikoe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:50:
[...]
Daar hoor ik heel veel over: het werkte al niet helemaal lekker, maar zou met de laatste updates nog veel slechter zijn geworden. De navigatie zou nu alleen nog maar gemeentenamen accepteren en geen dorpsnamen meer. Klopt dat?
Nog een toevoeging overigens voor wie ook bezig is geweest met de SEPP.
Bij de RDW komt de cataloguswaarde van de DynamicLine met metallic lak en trekhaak al op €43.600,- uit in ons geval. Ik denk dat we er verstandig aan gedaan hebben om niet de DynamicPlusLine te kiezen, die zou er dan vrijwel zeker bovenuit zijn gekomen. Overigens wel goede kans dat je via coulance toch de subsidie zou krijgen, maar ik vond het te riskant omdat onze private lease-maatschappij vooraf expliciet geen duidelijkheid wilde geven over de catalogusprijs die we bij onze bestelling konden verwachten. Nu in elk geval geen gedoe op dat front.
Normaal zou ik zeker voor de DynamicPlus zijn gegaan, die was 3 tientjes in de maand duurder, maar als we daardoor ook de Sepp zouden mis lopen dan wordt het verschil al €100,- in de maand en dat vond ik het toch niet waard allemaal.
Bij de RDW komt de cataloguswaarde van de DynamicLine met metallic lak en trekhaak al op €43.600,- uit in ons geval. Ik denk dat we er verstandig aan gedaan hebben om niet de DynamicPlusLine te kiezen, die zou er dan vrijwel zeker bovenuit zijn gekomen. Overigens wel goede kans dat je via coulance toch de subsidie zou krijgen, maar ik vond het te riskant omdat onze private lease-maatschappij vooraf expliciet geen duidelijkheid wilde geven over de catalogusprijs die we bij onze bestelling konden verwachten. Nu in elk geval geen gedoe op dat front.
Normaal zou ik zeker voor de DynamicPlus zijn gegaan, die was 3 tientjes in de maand duurder, maar als we daardoor ook de Sepp zouden mis lopen dan wordt het verschil al €100,- in de maand en dat vond ik het toch niet waard allemaal.
De catalogusprijs van de DynamicPlus komt idd met metallic lak al boven de SEPP grens van 45k (trekhaak telt niet mee, is volgens mij een accessoire die achteraf wordt gemonteerd).Kremers schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:49:
Nog een toevoeging overigens voor wie ook bezig is geweest met de SEPP.
Iedereen die voor 1 mei heeft besteld, heeft onder de coulanceregeling recht op de subsidie. Heb je na 1 mei besteld en ben je akkoord gegaan met de prijsverhoging? Dan lijkt het erop dat je géén recht hebt op subsidie.
Met (in mijn optiek) nog één toevoeging, je moet kunnen aantonen dat je niet kon weten dat de prijs boven de 45k uit zou komen om in aanmerking te komen voor de coulance. Waarbij de fiscale waarde leidend is als ik mij niet vergis. Nu de vraag hoe je dat kon weten? Er is natuurlijk een prijslijst maar die noemde op het moment van bestellen (in mijn geval voor 1 mei) een lagere catalogusprijs dan nu er geregistreerd wordt bij de RDW. Het was gezien de marktonwikkelingen wel te verwachten dat de prijzen aan het stijgen waren, dus ik denk niet dat je altijd maar in aanmerking komt voor die subsidie als je hoog in de boom bent gaan zitten terwijl er op dat moment ook uitvoeringen waren die wel ruim binnen de marge vielen.[BoSS] schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:11:
[...]
De catalogusprijs van de DynamicPlus komt idd met metallic lak al boven de SEPP grens van 45k (trekhaak telt niet mee, is volgens mij een accessoire die achteraf wordt gemonteerd).
Iedereen die voor 1 mei heeft besteld, heeft onder de coulanceregeling recht op de subsidie. Heb je na 1 mei besteld en ben je akkoord gegaan met de prijsverhoging? Dan lijkt het erop dat je géén recht hebt op subsidie.
Bovendien wil je dat gezeik gewoon niet (ik niet in elk geval). Je bent wel afhankelijk van een beslissing die op niet heel eenduidige gronden gemaakt wordt (daar is het dan ook coulance voor). Ik hoop voor de gebruikers hier dat er soepel mee om gegaan wordt.
Reactie van de dealer is dat ze er 1 hebben besteld in de kleur Cityscape Green. Verwachte leverdatum is 18 december maar zeker weten doen ze het nooit. Wel gaf de dealer aan dat er in Q4 van dit jaar een indicatieve prijsverhoging van 1000EUR aan komt. Echter hij kon niet vertellen of deze wel of niet geheel fiscaal is (vanwege bijtelling). (heb ook geen idee hoe dit zit met al bestelde auto's etc)Griffin schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:59:
[...]
Ik heb een aanvraag uitstaan bij de dealer of ze ook al bestelde auto's hebben (handig van Kia, die vaste pakketten) die nog dit jaar komen en juist wel op kenteken gaan dit jaar ivm zakelijke bijtelling. Hopelijk deze week een offerte binnen (incl. afneembare trekhaak) zodat ik dit volgende week op de zaak rond kan krijgen, scheelt weer paar euro bijtelling.
Side note: Zou gaan om een EV DynamicLine in kleur Cityscape Green (als die er niet is, Interstellar Grey)
Next step, wachten op de leasemaatschappij hoe of wat qua kosten.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/1HfJZpytwaM4Q8NywekgBQQV.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wD6WcfUgbObhnMZLi2pAkxOG.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/1ZisotFNjd31DdMYXA6wNNOz.jpg?f=fotoalbum_tile)