• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-10-2025
Vandaag proef gereden in een Dynamic. Veel "loze" knoppen op het middenconsole. Prima ritje.

Nog onzeker wanneer mijn Dynamicplusline geleverd gaat worden in Mineral Blue.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEp_jYDf9jOA4aFZy-bIaTWKxVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtbg0SRkMrztFkwwPYrQKQNW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5FG97d37Ffnnz-jpYGapKBH0ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/892nXGqhlYBxy06b2cfCreLK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NADfqJEcWudEClsZLwaKveZjCnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8gHH97LEXiUEL6xLAySAdc4.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ABhOEHhHG4GF3QdElD8LynKOBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YbgajOQZrN9fdXeR59CgWTm.jpg?f=fotoalbum_large

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-01 13:51

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Mooi dat er ook demo auto's in Cityscape Green zijn, wil deze wel graag een keer in het echt zien (heb er 1 besteld, de kleur alleen gezien op filmpjes en de auto van de promotietour).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-01 11:50
wortelsoft schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Zonder een andere kleur op achterstijl vind ik het wel een upgrade. Alleen die velgen, wat is dat toch met ev’s en lelijke velgen.
Wat betreft de velgen dat heeft te maken met de aero dynamica. Blijkbaar hebben elektrische auto`s het meeste verlies via de velgen en daarom zijn deze meestal "dicht". Voor een EV vind ik de velgen niet zo heel erg lelijk. Had liever de 18 inch gehad van de hybride maar dat even terzijde.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-01 12:05
[BoSS] schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:29:
Kijk eens wat er vanavond zomaar stond te laden bij mij in de straat... 🤗 (vandaag op kenteken gezet).
Wow, dat had ik nog niet verwacht. Die moet echt vers van de boot zijn.

En mooi zo, in hagelwit met zwarte lijsten. Die perswagens in de filmpjes waren altijd parelmoerwit met grijze wielkastlijsten. Ik vind dit contrast mooier.
Blijkbaar een DynamicLine, want: hoogglans wielkastlijsten maar geen privacyglas achter.
tobotje schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:10:
Vandaag proef gereden in een Dynamic. Veel "loze" knoppen op het middenconsole.
Oei, die loze knoppen, daar wordt je dus wel elke dag dat je de auto gebruikt aan herinnerd... Misschien is er een folie die ze afdekt.
glas86 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:52:
Wat betreft de velgen dat heeft te maken met de aero dynamica. Blijkbaar hebben elektrische auto`s het meeste verlies via de velgen en daarom zijn deze meestal "dicht".
Zoek even het Zweedse onderzoek op: "The Effects of Wheel Design on the Aerodynamic Drag of Passenger Vehicles". Met 3D-geprinte wheelcovers doen ze vrij extreme drag- en turbulentiemetingen. Dan zie je perfect uitgelegd wat de effecten zijn van dichtere/vlakkere velgen. Wen er maar aan, want die kant gaat het op. Het verschil in energieverbruik is best groot namelijk, en vanwege regeneratief remmen, is de koeling van de remmen stukken minder belangrijk.

Ik vind deze velgen zelf overigens allesbehalve lelijk (vergelijk eens met die lelijke dingen onder de e-Kona), maar een maatje te klein. Ben driftig op zoek naar iets vervangends, maar wel graag aero en 7 inch breed. Dat blijkt lastig: de meeste aero-opties zijn 19" en dat is me weer even te gortig.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43
Wel mooi dat die wiellijsten glimmend zwart zijn, ipv dat matte plastic dat je tegenwoordig vaak ziet.

Haters everywhere but I don’t really care

• TCMR
matthijst schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:28:
Wel mooi dat die wiellijsten glimmend zwart zijn, ipv dat matte plastic dat je tegenwoordig vaak ziet.
Ik ben wel benieuwd hoe krasgevoelig ze zijn. Ik vind mat wel mooier, maar terecht werd hier al eerder opgemerkt dat die matte kunststof ook niet altijd mooi blijft (bleekt uit, niet altijd even regelmatig). Ach, je kunt ze altijd nog een keer laten zandstralen/parelen...

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:28
Zijn er meer mensen die last hebben met het downloaden/installeren van de update?
Dowmloaden gaat minimaal met 3 x de meldeing dat uitpakken mislukt is, en dan hervat hij een x aantal percentage terug, uiteindelijk lijkt alles binnen te komen, daarna begint de auto dat de installatie mislukt is tijdens installatie. Nog nooit heb ik er zoveel last mee gehad.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35
Nee hier gisteren gewoon in 1x binnen gehengeld, USB stick in de auto gestopt, verder wezen werken tot de melding 'update succesvol' kwam op de telefoon.

En het lijkt allemaal net wat beter te lopen in menu's bij mij, vooral blij dat het verbruiksscherm onder EV weer werkt.

• gjcvro
Vreemd, heb glasvezel en normaal een stabiele verbinding, maar nou vliegt ie er om de haverklap uit zoals ik al aangaf. Verder blijven de andere sites gewoon werken, dus aan de verbinding ligt het niet. Netwerkverkeer wordt ook niet onderbroken, alleen de download van KIA.

• matthijst
TCMR schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:32:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe krasgevoelig ze zijn. Ik vind mat wel mooier, maar terecht werd hier al eerder opgemerkt dat die matte kunststof ook niet altijd mooi blijft (bleekt uit, niet altijd even regelmatig).
Ah, heb een zwarte Niro besteld, dus dan lijkt het allemaal 1 geheel, ook al is het plastic.

• Gnoef
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-08-2022
NiroNiro schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:28:
@mister9 heeft de auto aan de buitenkant ook chromen sierlijsten? Volgens mij is dat ook niet standaard
Die van mij heeft wel die chrome sierlijsten, en de pedalen en lijsten op de dorpels. Geen stopkontakt maar wel een blauwe stiksel op de stoelen. Maar geen schuifdak. En geen warmtepomp.
In Mei 22 nieuw gekocht (MY 21)

Deze is geïmporteerd uit Italie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoPwHCPmQh80VWb8Gw_7gSz_O9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iPu69EEGVpcaM5wEwKcDVl1.jpg?f=fotoalbum_large

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08-2025
[BoSS] schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:29:
Kijk eens wat er vanavond zomaar stond te laden bij mij in de straat... 🤗 (vandaag op kenteken gezet).
Wauw, best mooi zo in het wit, vooral omdat die zwarte accenten opvallen. Ik heb aurora black pearl besteld, dan blijft er van die accenten weer niks over natuurlijk. Hmmm

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:22
gjcvro schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:40:
Zijn er meer mensen die last hebben met het downloaden/installeren van de update?
Nopes. Downloaden, op USB, USB in auto en voila.

• TCMR
maharens schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:56:
[...]Ik heb aurora black pearl besteld, dan blijft er van die accenten weer niks over natuurlijk. Hmmm
Ja, lullig om te moeten zeggen, maar toen ik twee weken geleden de zwarte demo PHEV hier bij de dealer zag staan was ik niet erg onder de indruk. Bij de vorige e-Niro vond ik zwart altijd wel oké, maar bij de nieuwe vallen de wielkastranden helemaal weg, en lijkt de auto uit proportie. Of zwart ook bij dit type de meest verkochte "kleur" gaat worden is maar de vraag.
Ik denk dat die cityscape green het goed gaat doen. Ik hoop het, want er rijden al genoeg zwarte, witte en grijze auto's op de weg...

• matthijst
maharens schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:56:
[...]

Wauw, best mooi zo in het wit, vooral omdat die zwarte accenten opvallen. Ik heb aurora black pearl besteld, dan blijft er van die accenten weer niks over natuurlijk. Hmmm
Ze hebben nu van die sierstrips onderkant deur In de accessoirefolder.
Heb zelf twee van die chromen voor de zijkant besteld, breekt dat zwarte vlak een beetje en vind t mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjozXaYTrdr1t1mS9tDjOfgyHa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnVMbeIs0iFF1C642JXVzu6R.jpg?f=fotoalbum_large

• maharens
Deze heb ik toen online gevonden en hierop vond ik zwart wel mooi eigenlijk.

Ik vind hem zelf niet 'uit proportie' in het zwart, ik vind hem in het wit wel stoerder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuMqpIJs5HahubfXckKAMGFS8tA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IAtQiIcdWA4V9qzLP4Eq0lT8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CEVsjTrL280rvXw0svpyOn7aRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQO0QDpUPlOOk8sRPqq6N1Xs.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFjA70fPc-0PNADTjpQU5MzFHh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hm4btVbdMYT3hymEogvqePOM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door maharens op 22-07-2022 11:37 ]

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

TCMR schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:14:
Wow, dat had ik nog niet verwacht. Die moet echt vers van de boot zijn. En mooi zo, in hagelwit met zwarte lijsten. Die perswagens in de filmpjes waren altijd parelmoerwit met grijze wielkastlijsten. Ik vind dit contrast mooier.

Blijkbaar een DynamicLine, want: hoogglans wielkastlijsten maar geen privacyglas achter.
Is inderdaad een DynamicLine, ook te zien aan de (standaard) koplampen ipv. dual LED. Blijkbaar worden dus ook de ExecutiveLine modellen nog niet uitgeleverd (naast de DynamicPlusLine) vanwege mogelijke leveringsproblemen met het Harman Kardon systeem, anders waren deze wel als demo auto ingezet.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:03
Suicyder schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:46:
Nee hier gisteren gewoon in 1x binnen gehengeld, USB stick in de auto gestopt, verder wezen werken tot de melding 'update succesvol' kwam op de telefoon.
Dat is iets wat ik echt mis, werkende notificaties van KIA Connect op m'n telefoon :(
Heb al van alles geprobeerd maar dat ding stuurt ze gewoon niet ondanks dat ze aan staan, dat er geen batterij beperkingen zijn enz enz :(
Heb nu een werkende notificatie dmv Home Assistant, KIA integratie, Node Red en vervolgens de notificatie in de Home Assistant plus een Alexa die even roept dat het opladen klaar is maar de app zelf ho maar.

Heb daarnaast ook nog een ander dingetje maar dat lijkt me meer aan de upgrade naar Android 12 te liggen op m'n S20 FE, 9 van de 10 keer moet ik op de telefoon weer toestemming geven dat de auto het telefoonboek mag laden. Om de een of andere vage reden gaat dat vinkje regelmatig uit op de telefoon.

• Card Nox
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:09:
[...]
Heb daarnaast ook nog een ander dingetje maar dat lijkt me meer aan de upgrade naar Android 12 te liggen op m'n S20 FE, 9 van de 10 keer moet ik op de telefoon weer toestemming geven dat de auto het telefoonboek mag laden. Om de een of andere vage reden gaat dat vinkje regelmatig uit op de telefoon.
Same here, heeft een tijdje goed gegaan maar nu mekkert hij elke keer weer. In de BT settings heb ik aangegeven dat de auto toestemming heeft. Wellicht binnenkort maar even opnieuw pairen 8)7

• Suicyder
Hmm bijzonder, hier heeft het altijd gewerkt, ook zonder problemen van Android 11 naar 12 gegaan.
Ik gebruik een Samsung Note 20 Ultra, dus dat verschil is verwaarloosbaar. Auto is My'21 (met VESS knop).
Wel koppel ik standaard bij instappen de telefoon met de kabel voor Android Auto ook.

Enige wat mij een keer gebeurd is nadat ik werktoestel ook verbonden had was dat de volgende startup alle settings in de auto weg waren. Maar dat doe ik niet meer en sindsdien gaat het weer goed.

Anders keer settings vergelijken?

• ninjazx9r98
Card Nox schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:17:
[...]

Same here, heeft een tijdje goed gegaan maar nu mekkert hij elke keer weer. In de BT settings heb ik aangegeven dat de auto toestemming heeft. Wellicht binnenkort maar even opnieuw pairen 8)7
Opnieuw pairen heb ik ook al gedaan (verbinding verwijderd in zowel de auto als op de telefoon), cache van de telefoon leeg gegooid bij het opstarten, de update die na Android 12 is gekomen geinstalleerd maar vooralsnog heeft niks geholpen.

@Suicyder
Hier ook altijd de kabel erin voor Android auto en ook al geprobeerd om die erin te stoppen voor het drukken op de start knop of wat later.
Tot de KIA upgrade van 23-06 en de Android 12 upgrade heeft BT altijd perfect gewerkt maar sinds deze updates die bijna gelijktijdig gekomen zijn is het dramatisch. Omdat het de telefoon is die de settings vergeet lijkt het mij dat het probleem daar zit maar zeker weten doe ik het niet. De auto laat ook zien dat er geen toegang is en zodra je dan het schuifje weer om zet is het ook meteen weer geregeld maar dat blijft dan bij die rit of enkele ritten om vervolgens weer van voor af aan te beginnen.

Settings die totaal verdwijnen (melding in de auto dat het account disconnected is met alleen een reset als mogelijkheid) heb ik begin dit jaar meerdere keren last van gehad op random momenten. Met een van de KIA updates is dat echter opgelost en nooit meer voorgekomen.

PS
Bij mij is het overigens een MY22

[ Voor 48% gewijzigd door ninjazx9r98 op 22-07-2022 14:32 ]

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Card Nox schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:17:
[...]

Nieuwere Android versies verwijderen automatisch permissies van apps die een tijdje niet geopend zijn. Denk dat het daar aan ligt. Ik geloof dat je dat gedrag ergens kunt uitzetten, maar dat geldt wel voor alle apps in eens, zo uit mijn hoofd is er geen optie om per app te zeggen dat hij die cleanup niet moet doen.

• Bas81
  • Laatst online: 20:08
Het volgende vreemde probleem heb ik met Android Auto.
Na ongeveer een half uur rijden met maps en spotify aan verbreekt de verbinding met mijn telefoon. Opnieuw connecten lukt meestal niet meer.
Ditzelfde probleem had ik met de software die er daarvoor op zat, maar nu is het consistenter. Dit gebeurt met 2 verschillende usb kabels en 2 verschillende telefoons (Nord2 and S21).
Ik draai nu de software van mei dit jaar. Zal binnenkort de nieuwste installeren.
Hier nog iemand die dit ervaart?

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:31
oldie127 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Ik heb wel degelijk het boekwerk gelezen maar bleef met vragen zitten is het logisch dat je in ready stand staat in gebruiksmodus kan je hem net zo goed in ready zetten in p en de handrem zonder dat vinkje. Ik probeer hier ook mensen te helpen als ze vragen hebben . Maar bedankt voor je bijdrage.
In de gebruiksmodus gaan alle systemen uit die met rijden te maken hebben. De modus is dus alleen bedoeld om te verblijven.
Ik denk dat het een slok op een borrel scheelt in energieverbruik. Tesla/Kia Björn heeft een video over een overnachting in een eNiro bij min 20 of zo.
Zelf heb ik 'm zo nog niet gebruikt, maar ik hou van de functie: je ventilatie en klimaatbeheersing gaan tamelijk geruisloos door. Dat is een enorme plus tov een ice waarbij je de lawaaiige motor moet laten draaien, jezelf potentieel vergiftigt, of het risico loopt dat je ramen van binnen en van buiten bevriezen.
https://m.youtube.com/watch?v=Jyoc2c8ioYk

[ Voor 2% gewijzigd door Marcva op 23-07-2022 05:11 . Reden: YouTube link ]

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-01 12:43
Bas81 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:08:
Het volgende vreemde probleem heb ik met Android Auto.
Na ongeveer een half uur rijden met maps en spotify aan verbreekt de verbinding met mijn telefoon. Opnieuw connecten lukt meestal niet meer.
Ditzelfde probleem had ik met de software die er daarvoor op zat, maar nu is het consistenter. Dit gebeurt met 2 verschillende usb kabels en 2 verschillende telefoons (Nord2 and S21).
Ik draai nu de software van mei dit jaar. Zal binnenkort de nieuwste installeren.
Hier nog iemand die dit ervaart?
Ik heb dezelfde ervaring: twee verschillende telefoons, meerdere kabeltjes. Maar bij mij verbreekt de verbinding een beetje random. Laatst een rit van meer dan een uur gemaakt zonder onderbreking. MY21, maar nog niet ge-update.

• StenilsoN
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
multikoe schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:26:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring: twee verschillende telefoons, meerdere kabeltjes. Maar bij mij verbreekt de verbinding een beetje random. Laatst een rit van meer dan een uur gemaakt zonder onderbreking. MY21, maar nog niet ge-update.
Ik heb dit probleem in verleden ook gehad Gebeurde bij mij als telefoon 100% opgeladen was. Dan werd verbinding verbroken en bleef daarna wegvallen. Ik weet niet of een update van de telefoon of de auto iets gedaan heeft, maar ik heb het recentelijk niet meer gehad. Als je googled vind je meer mensen met dit 100% probleem en Android auto. Ze geven ook oplossing aan, maar die hebben voor mij nooit gewerkt.

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-01 11:33
Marcva schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 05:07:
[...]

In de gebruiksmodus gaan alle systemen uit die met rijden te maken hebben. De modus is dus alleen bedoeld om te verblijven.
Ik denk dat het een slok op een borrel scheelt in energieverbruik. Tesla/Kia Björn heeft een video over een overnachting in een eNiro bij min 20 of zo.
Zelf heb ik 'm zo nog niet gebruikt, maar ik hou van de functie: je ventilatie en klimaatbeheersing gaan tamelijk geruisloos door. Dat is een enorme plus tov een ice waarbij je de lawaaiige motor moet laten draaien, jezelf potentieel vergiftigt, of het risico loopt dat je ramen van binnen en van buiten bevriezen.
https://m.youtube.com/watch?v=Jyoc2c8ioYk
Behalve energie gebruik is veiligheid misschien wel belangrijk. In P gaat de auto niet op slot in gebruiksmodus wel. Leuk voor (Auto) dieven etc.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-01 09:16
Op dit moment op de Orkney-eilanden (ten noord-oosten van het vasteland van Schotland en noodgedwongen met de granny loader aan het laden vanuit het huidje wat we hebben.

Het laden in Engeland en helemaal in Schotland is een hit en mis. Deels komt dat door de laadpassen die ik had meegenomen (is voer voor een post in een ander deel van dit forum), maar ook deels door falende techniek. De communicatie tussen fast charger en e-Niro werkt regelmatig niet goed, met als gevolg niet laden of maar een paar honder h tot 2 kWh laden. Dit is vooral in Schotland, waar Chargeplace Schotland bijna alle laadstations (vanuit de overheid) exploiteert. Maar ook een keer in Engeland bij een BP-station werkte de voertuig-lader-communicatie niet (cedit card was al geaccepteerd); direct na mij werkte het voor een MG feilloos.

Voor deze vakantie had ik een aantal malen in Nederland en Duitsland van fast chargers gebruikt gemaakt; dat werkte feilloos. Toch begin ik me nu af te vragen of het ook niet de e-Niro is die te gevoelig is voor verstoringen en daardoor niet tot laden komt

• hallom
  • Laatst online: 30-12-2025
Kan bevestigen dat de Niro wel erg zuinig rijdt :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZPMqHlKsizgw4_Vct_q64dFWUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvBpDT0DLWdhYIEpV63vVq5a.jpg?f=fotoalbum_large

• gjcvro
Dat was een lekkere afdaling gok ik..

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-01 14:29
Heeft de nieuwe Niro EV ook automatisch inparkeren zoals de EV6 dat heeft?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-01 10:30
multikoe schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:26:
[...]

Bij mij is het ook random met meerdere telefoons en meerdere kabels. Meestal werkt het weer als ik de kabel tijdens het rijden opnieuw inplug (de kant die in de auto gaat)

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

donald_dick schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:07:
Alleen de ExecutiveLine (de optie heet RSPA/Remote Smart Parking Assist).

RSPA is inderdaad een waardeloze functie. Wat mij betreft een raadsel trouwens waarom de Niro geen automatisch inparkeren heeft aangezien de C'eed en de Sportage het wel hebben. Onze huidige auto (Ford Focus uit 2013) kan het al (alleen fileparkeren) en dat is wel handig moet ik zeggen.

[ Voor 36% gewijzigd door [BoSS] op 24-07-2022 22:14 ]

• gjcvro
De vraag is wel of dat is wat je wil..
YouTube: Remote Smart Parking Assist(RSPA)|K5 How-To|Kia
je auto ergens tussen proppen zodat een ander zijn deur in die van jou ramt?

• TCMR
donald_dick schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:07:
ExecutiveLine heeft Remote Smart Parking Assist, RSPA, maar dat is niet hetzelfde als de EV6, die echt zelf kan inparkeren. RSPA werkt in twee modi, afhankelijk van hoe je de operatie start: parkeren (gestart vanuit de auto zelf) of wegrijden (gestart met de Smart Key). Bij parkeren gaat ie wel wat aan het stuurwiel draaien om zo goed mogelijk in het midden van de parkeerplek te komen (werkt ook alleen maar als er aan beide zijden obstakels zijn), maar echt een driepunts-inparkeeractie zoals de EV6 of Ioniq 5 (en 10+ jaar geleden de Prius al), doet ie niet. Is dat jammer? Ik weet het niet, ik heb geen idee hoe vaak mensen zo'n automatische inparkeeractie in de praktijk gebruiken.

V2L volgens de NL prijslijst ook alleen op de ExecutiveLine, met zo'n enorme adapter voor in je laadpoort, en een stopcontact onderaan de achterbank (beide tegelijkertijd te gebruiken, al moet je dat wel in de juiste volgorde doen). Of het 220V inverter stopcontact (max 200W) standaard in de andere modellen zit, is me een raadsel. Volgens mij had de perswagen die TeslaBjörn bekeek zowel het 220V inverter stopcontact (achterin middenconsole), als het dikke "indoor" 16A V2L stopcontact (onderaan achterbank).

Je hoort het, ik heb inmiddels de hele SG2 handleiding uitgelezen, en heb moeten vaststellen dat meer dan driekwart ervan bestaat uit waarschuwingen en mitsen en maren bij veiligheidssystemen. Echte informatie is erg dun gezaaid, incompleet en regelmatig niet juist. Wat ik ook nergens ben tegengekomen is het automatisch sluiten van de ramen als je een tunnel inrijdt, zoals te zien is in een filmpje van de Asian Petrolhead. Maar waarschijnlijk is dat een geintje van de navi, en die wordt niet beschreven in de Owners Manual.

• gjcvro
Een dubbelopppe herhaling?

• TCMR
gjcvro schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:07:
[...]
Een dubbelopppe herhaling?
Ja, vreemde aanduiding hè? Second Generation 2? Misschien omdat ze eigenlijk in 2021 wilden lanceren, en dit de tweede poging is ;)

• gjcvro
TCMR schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:09:
[...]

Ja, vreemde aanduiding hè? Second Generation 2? Misschien omdat ze eigenlijk in 2021 wilden lanceren, en dit de tweede poging is ;)
En de naam is ook aangepast, van e-niro naar Niro EV dus eigenlijk is het helemaal geen second generation en al helemaal niet de 2e.. 8)7

• TCMR
Overigens nog een vreemde vondst in de Owner's manual:

"The ambient lights are installed in the front crash pad, front doors, and the top/bottom of the center console.".

Heb in alle filmpjes tot nu toe alleen ambient light gezien in het dashboard bij de passasier. Men (reviewers, reageerders) vindt dat wat mager, maar ben erg benieuwd of er dus eigenlijk meer is.

Aan de andere kant: het boekwerk bevat nogal wat knip-en-plakwerk, waaronder een aantal keren de opmerking dat "de motor moet draaien" wanneer er elektrische systemen gebruikt werden. Dus misschien komt deze passage ook wel uit de handleiding van een hele andere Kia...

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:05
gjcvro schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:14:
[...]

En de naam is ook aangepast, van e-niro naar Niro EV dus eigenlijk is het helemaal geen second generation en al helemaal niet de 2e.. 8)7
Er is wel een seconde generation, Niro plus genoemd
YouTube: Looking to Buy the New 2023 Kia Niro EV or Kia EV6? Here's somethin...
Vermoedelijk niet voor alle markten

• gjcvro
Alleen als taxi. En dat is nog steeds geen second generation.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
eltron schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:01:
Lekker dat warme weer; goed voor de range.
Vandaag 400km gereden, gestart met 100% SOC,
Thuisgekomen met GOM nog 147km. Dat telt toch op tot een keurige 547km range.
Toegegeven, ik heb niet hard gereden. Maar wel ca. 380km snelweg en op terugweg airco aan.
Veel 60 wegen? Ik rijd voornamelijk snelweg en dan zit ik toch al snel op 15kwh/100km bij 100km/h.
130 gaat al richting de 21 kWh en vmax doet uit mijn hoofd 27 ish.
Gom is hier nog niet boven de 441 geweest

• gjcvro
GOM zit bij ons meestal rond de 450-460,

1 keer dat ik meer oplette, rustiger optrekken en niet meer dan 85 rijden (80km weg) en toen kwam ik op een afstand van 34 kilometer op 12,3kWh/100km. Het kan dus wel.

• donald_dick
TCMR schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:05:
[...]

ExecutiveLine heeft Remote Smart Parking Assist, RSPA, maar dat is niet hetzelfde als de EV6, die echt zelf kan inparkeren. RSPA werkt in twee modi, afhankelijk van hoe je de operatie start: parkeren (gestart vanuit de auto zelf) of wegrijden (gestart met de Smart Key). Bij parkeren gaat ie wel wat aan het stuurwiel draaien om zo goed mogelijk in het midden van de parkeerplek te komen (werkt ook alleen maar als er aan beide zijden obstakels zijn), maar echt een driepunts-inparkeeractie zoals de EV6 of Ioniq 5 (en 10+ jaar geleden de Prius al), doet ie niet. Is dat jammer? Ik weet het niet, ik heb geen idee hoe vaak mensen zo'n automatische inparkeeractie in de praktijk gebruiken.

V2L volgens de NL prijslijst ook alleen op de ExecutiveLine, met zo'n enorme adapter voor in je laadpoort, en een stopcontact onderaan de achterbank (beide tegelijkertijd te gebruiken, al moet je dat wel in de juiste volgorde doen). Of het 220V inverter stopcontact (max 200W) standaard in de andere modellen zit, is me een raadsel. Volgens mij had de perswagen die TeslaBjörn bekeek zowel het 220V inverter stopcontact (achterin middenconsole), als het dikke "indoor" 16A V2L stopcontact (onderaan achterbank).

Je hoort het, ik heb inmiddels de hele SG2 handleiding uitgelezen, en heb moeten vaststellen dat meer dan driekwart ervan bestaat uit waarschuwingen en mitsen en maren bij veiligheidssystemen. Echte informatie is erg dun gezaaid, incompleet en regelmatig niet juist. Wat ik ook nergens ben tegengekomen is het automatisch sluiten van de ramen als je een tunnel inrijdt, zoals te zien is in een filmpje van de Asian Petrolhead. Maar waarschijnlijk is dat een geintje van de navi, en die wordt niet beschreven in de Owners Manual.
Hij zou deze week naar de showrooms gereden worden, dus ik hoop over een week of 2 een proefrit te kunnen maken!

Maar toch vraag ik me af of hij niet automatisch kan inparkeren.
Hierboven heeft een user een foto gemaakt en daar zit ook de zoekknop onder de parkeerhulp knop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFW9iNODQ_c0c3eAaimUDR-WGuM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/892nXGqhlYBxy06b2cfCreLK.jpg?f=user_large
En de Dynamic heeft geen RSPA, dus daarvoor kan de knop niet ingezet worden.

[ Voor 10% gewijzigd door donald_dick op 25-07-2022 09:17 ]

• gjcvro
Zijn het niet de knoppen voor de sensoren en de achteruitrijcamera?

• donald_dick
gjcvro schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:20:
Ow dat zou kunnen!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-01 21:16
eL_Jay schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:27:
[...]

Veel 60 wegen? Ik rijd voornamelijk snelweg en dan zit ik toch al snel op 15kwh/100km bij 100km/h.
130 gaat al richting de 21 kWh en vmax doet uit mijn hoofd 27 ish.
Gom is hier nog niet boven de 441 geweest
380/400= 95% snelweg.
met ca. 100km op teller.
zit dan regelmatig rond de 13kWh/100km
tussen 12 en 14 zeg maar, afhankelijk van met name al of niet tegenwind.

(Het helpt ook als je wat in de slipstream van andere auto/busje rijdt)

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 25-07-2022 09:27 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• TCMR
gjcvro schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:20:
Yep, maar daarmee start je wel (de nogal uitgeklede) RSPA vanuit de auto:

"Press and hold the Parking/View button to turn on Remote Smart Parking Assist."

Nederlandse importeur bepaalt blijkbaar welke features er naar Nederlandse auto's komen (en dus geen warmtepomp (meer) in NL). Maar het valt mij op dat ze eigenlijk behoorlijk hebben uitgepakt met de instap-versie. In de manual staat dat veel van de, voor de Nederland standaard, opties wereldwijd niet standaard zijn. Of in ieder geval niet in Australië, want dat is tot nu toe de enige Engelstalige manual die (vreemd genoeg) al beschikbaar gekomen is.

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

donald_dick schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:12:
[...]
Maar toch vraag ik me af of hij niet automatisch kan inparkeren.

Hierboven heeft een user een foto gemaakt en daar zit ook de zoekknop onder de parkeerhulp knop. <knip> En de Dynamic heeft geen RSPA, dus daarvoor kan de knop niet ingezet worden.
De bovenste knop is om de parkeersensoren in te schakelen. De onderste voor de camera. Worden ook automatisch ingeschakeld als je de auto in zijn achteruit zet. Waarom dit losse knoppen zijn weet ik niet (bij veel auto's is dit 1 knop voor camera/sensoren).

• Suicyder
[BoSS] schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:14:
[...]

De bovenste knop is om de parkeersensoren in te schakelen. De onderste voor de camera. Worden ook automatisch ingeschakeld als je de auto in zijn achteruit zet. Waarom dit losse knoppen zijn weet ik niet (bij veel auto's is dit 1 knop voor camera/sensoren).
Wellicht ivm sensoren ook vooraan, dat je niet altijd de camera achter erbij nodig hebt. Tenzij je een 360 camera hebt.

Mijn DynamicPlusLine My'21 heeft die situatie bijvoorbeeld, sensoren voor/achter en camera alleen achter. Soms wil je alleen even kijken of het bij de neus goed gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Suicyder op 25-07-2022 10:17 ]

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-12-2025
Zojuist geprobeerd de nieuwe update te installeren (als de auto uit staat), nu krijg ik na 2 minuten melding van de Connect app dat update gefaald is... iemand anders dit ook gehad?

Tesla Model 3 RWD (2023)

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
eltron schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:25:
[...]

380/400= 95% snelweg.
met ca. 100km op teller.
zit dan regelmatig rond de 13kWh/100km
tussen 12 en 14 zeg maar, afhankelijk van met name al of niet tegenwind.

(Het helpt ook als je wat in de slipstream van andere auto/busje rijdt)
Ik dacht al bijna dat jou Niro een stuk efficiënter was :9 . Uit je opmerking over slipstreamen maak ik op dat je graag zo efficiënt mogelijk rijd, klopt dat?
Ik heb zelf nogal een zware voet en rijd op de teller altijd 8 km te hard = 3km = niet worden geflitst. Dus gedrag verklaard het verschil imo.

• eltron
eL_Jay schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Ik dacht al bijna dat jou Niro een stuk efficiënter was :9 . Uit je opmerking over slipstreamen maak ik op dat je graag zo efficiënt mogelijk rijd, klopt dat?
Ik heb zelf nogal een zware voet en rijd op de teller altijd 8 km te hard = 3km = niet worden geflitst. Dus gedrag verklaard het verschil imo.
Is voor mij wel een sport ja en dat zal ongetwijfeld het verschil verklaren.

• Suicyder
eL_Jay schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde waardes als jij opgeeft. Ook standaard 7 bovenop de max snelheid op de teller en ik rij niet bewust in slipstreams etc.

Over 22.000 km nu 16,2 kWh/100 km gemiddeld :)
Dat is sinds 31 augustus 2021 tot nu, minder kilometers gereden dan verwacht i.v.m. corona en ziekte (ruim maand uitgeschakeld geweest).

Edit:
Even toevoegen, ik maak bijna alleen maar snelwegkilometers, zeer weinig 50-70-80 wegen, buiten wat stadsverkeer om

[ Voor 7% gewijzigd door Suicyder op 25-07-2022 13:28 ]

• matthijst
Laden jullie de auto elke keer tot maximaal 80% op, of maakt dat nauwelijks verschil voor de levensduur van de accu? Lees dat het beter zou zijn, maar heb je het dan over 100.000 km+ of "atijd"?
Verwacht een jaar of 6-7 met de auto te rijden (50.000 km oid).
Laden tot 100% lijkt me handiger, tenzij het echt veel impact op de accu heeft vs 80%.

• Suicyder
Ik laad tot 100% wanneer ik weer dat ik maar kort (lees zelfde dag) hem op 100% laat staan. Meestal kantoordagen, dan rijdt ik in de middag weer naar huis 125 km.

Weet ik dat hij langer gaat staan erna laad ik 80 of 90% maximaal eigenlijk, op 100% geparkeerd laten staan schijnt risico's te hebben dus dat voorkom ik graag.

Slijtage zal nog steeds enorm persoonlijk zijn, is er veel DC geladen of niet, temperaturen van laden etc etc.
Van wat ik gelezen heb zou vooral veel DC laden 'schade' en verlies aan de accu opleveren, dat doe ik amper (tot niet).

• glas86
Suicyder schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:41:
Ik laad tot 100% wanneer ik weer dat ik maar kort (lees zelfde dag) hem op 100% laat staan. Meestal kantoordagen, dan rijdt ik in de middag weer naar huis 125 km.

Weet ik dat hij langer gaat staan erna laad ik 80 of 90% maximaal eigenlijk, op 100% geparkeerd laten staan schijnt risico's te hebben dus dat voorkom ik graag.

Slijtage zal nog steeds enorm persoonlijk zijn, is er veel DC geladen of niet, temperaturen van laden etc etc.
Van wat ik gelezen heb zou vooral veel DC laden 'schade' en verlies aan de accu opleveren, dat doe ik amper (tot niet).
Wat bedoel je met 100% geparkeerd laten staan en de bijbehorende risico's?

• Card Nox
@glas86, de auto 100% laden en dan een langere tijd op 100% laten staan. Dat zorgt voor mechanische stress op de cellen en is niet goed voor de levensduur. Is veel over te vinden op het internet.

Ik zit hier op 14.6kWh/100km gemiddeld over 17kkm over een periode von ~13 maanden.
Ik rijd meestal ook 5% a 10% sneller dan de max snelheid op de teller. Rijd veel 50&80 wegen, ook wel wat snelweg maar zeker minder dan de helft.

[ Voor 57% gewijzigd door Card Nox op 27-07-2022 16:59 ]

• gjcvro
cacofant schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:16:
Zojuist geprobeerd de nieuwe update te installeren (als de auto uit staat), nu krijg ik na 2 minuten melding van de Connect app dat update gefaald is... iemand anders dit ook gehad?
Ik heb de update 8 keer gedownload, elke keer met problemen, 4x geprobeerd te installeren, elke keer een foutmelding.
Vandaag nieuwe poging met een andere pc, dowloaden probleemloos, stick klaarmaken ook, en installeren ook eindelijk. Steeds met dezelfde usb stick.

• eltron
matthijst schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:31:
Laden jullie de auto elke keer tot maximaal 80% op, of maakt dat nauwelijks verschil voor de levensduur van de accu? Lees dat het beter zou zijn, maar heb je het dan over 100.000 km+ of "atijd"?
Laden tot 100% lijkt me handiger, tenzij het echt veel impact op de accu heeft vs 80%.
Als je maar 50.000 km rijd in 7 jaar dan zou ik hem vrijwel nooit tot 100% laden. Zie ook de andere reacties op jouw post. Ik neem aan dat je na 7 jaar nog een goede prijs voor de auto wilt vangen en de battery health zal daar een behoorlijke invloed op hebben.
Voor een EV rijder is het voldoende als de batterij genoeg prik bevat voor de volgende rit/tot de volgende laadmogelijkheid. In jouw geval denk ik dat je prima de laadinstellingen op max 80% kunt zetten, daar kom je waarschijnlijk in 99 van de 100 gevallen prima mee uit. Als je een enkele keer wat meer km moet maken laadt je kort daarvoor tot 100%.

• ninjazx9r98
matthijst schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:31:
Nu heb ik makkelijk praten met zakelijke lease maar muv snelladen laadt ik altijd tot 100%
Buiten dat ik het lees op internet hebben dealer en lease maatschappij mij nog nooit verteld dat dat beter zou zijn. Ken ook geen collega's die dat doen maar uiteraard geldt dan ook dat de keuze makkelijker is met lease.
Na laden staat de auto variërend van enkele minuten/uren tot max een kleine week stil tot ik weer ga rijden. Heb de auto sinds februari dit jaar, staat 12k op en met 80% moet ik voor m'n gevoel te vaak laden. Komt bij dat ik voorlopig nog paar honderd meter moet lopen naar een publieke laadpaal. Publieke laadpaal dichtbij is door het hele proces van goedkeuring en dergelijke maar kan nog een maand of vier duren door onderdeel tekorten. Dat bovenop de extra tijd veroorzaakt door één of meerdere bezwaren van buren die uiteindelijk afgewezen zijn.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:54
Ik laad vaak tot 90% bij de langzame lader. Ik vermoed dat de grootste pijn zit in die laatste 10%. Puur gut feeling.

We zijn inmiddels weer terug uit la France. Pakweg 2000km gereden met een skibox op het dak, en grotendeels ook met een racefiets en kinderfiets. En dat in de hitte. 18.4 kWh/100km valt me niet tegen. Overigens op terugweg ook wel heel stuk 'gescheurd' met 128 op de klok. Toen ging verbruik wel richting 22 a 23 kWh/100km. Maar ik wist dat ik 1x moest laden en dat ik dat makkelijk zou halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Z7O2UTHnaeZXhO-nLzPRQ4TZEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gN2fZPlXb6TFikPGELLmphGe.jpg?f=fotoalbum_large

• matthijst
Tricky, van kiaforum: Om voor subsidie in aanmerking te komen mag de catalogusprijs niet hoger zijn dan €45.000, inclusief af-fabriek-opties. Deze catalogusprijs wordt geregistreerd in het kentekenregister bij de RDW. U moet er bij het sluiten van de overeenkomst dus aan denken dat de auto beneden deze prijs blijft.

Er zijn op dit moment relatief lange levertijden van elektrische auto’s. Hierdoor kan het voorkomen dat de fabrikant of importeur de catalogusprijs verhoogt, na het sluiten van de koopovereenkomst en vóór de registratie in het kentekenregister. En dat hierdoor de catalogusprijs in het kentekenregister boven de €45.000 uitkomt. Voor de beoordeling van deze voorwaarde controleren wij de catalogusprijs van de (individuele) auto aan de hand van het kenteken in het kentekenregister (RDW). Wij kunnen dit enkel op deze objectieve wijze controleren bij de vaststelling (vervolg-aanvraag) op basis van een kenteken.

Wij zijn coulant (meegaand) als blijkt dat de prijsverhoging niet al was voorzien bij het sluiten van de overeenkomst door u als koper en de dealer. U moet dit wel melden en kunnen aantonen wanneer u het kenteken aan ons doorgeeft, op het moment dat de auto op uw naam staat.

Zie ook: Veelgestelde vragen SEPP (rvo.nl)

Om in aanmerking te komen voor deze coulance moet u wel kunnen aantonen dat de prijswijziging niet aan u is doorberekend/voorzien (en dus buiten uw invloedsfeer om is ontstaan) en u daar akkoord mee bent gegaan. Als de prijs in de overeenkomst dus boven de €45.000 komt te liggen (incl. die prijswijziging) en u/de klant is daarmee akkoord gegaan, dan komt uw aanvraag niet in aanmerking voor de SEPP-subsidieregeling en/of coulance hiertoe.

Dat leest als: als in je contract de variabele prijs staat heb je geen coulance?

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

matthijst schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:13:

Om in aanmerking te komen voor deze coulance moet u wel kunnen aantonen dat de prijswijziging niet aan u is doorberekend/voorzien (en dus buiten uw invloedsfeer om is ontstaan) en u daar akkoord mee bent gegaan. Als de prijs in de overeenkomst dus boven de €45.000 komt te liggen (incl. die prijswijziging) en u/de klant is daarmee akkoord gegaan, dan komt uw aanvraag niet in aanmerking voor de SEPP-subsidieregeling en/of coulance hiertoe.

Dat leest als: als in je contract de variabele prijs staat heb je geen coulance?
Zo lees ik het ook, die doelgroep is dan dubbel genaaid (€2000 prijsverhoging en €3350 SEPP subsidie). De vraag is wel hoe het precies in het originele contract stond en of je daarna mondeling of schriftelijk akkoord bent gegaan met de prijsverhoging.

RVO weet niet wat je uiteindelijk betaalt voor de auto dus kan geen onderscheid maken tussen de bestellingen voor 1-5 (geen prijsverhoging) en na 1-5. Ze weten alleen dat er auto's zijn geregistreerd met een te hoge fiscale waarde (hoger dan €45k).

Aan de andere kant zullen ze vast bekend zijn met deze casus en extra kritisch naar bestellingen na 1-5 kijken :/

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Suicyder schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:16:
Wellicht ivm sensoren ook vooraan, dat je niet altijd de camera achter erbij nodig hebt. Tenzij je een 360 camera hebt.

Mijn DynamicPlusLine My'21 heeft die situatie bijvoorbeeld, sensoren voor/achter en camera alleen achter. Soms wil je alleen even kijken of het bij de neus goed gaat.
En nu zie ik op een filmpje dat je het beeld van alle camera’s ook op kunt slaan en exporteren, zoals bij Tesla. Maar of dat ook op onze NL-versie gaat kunnen…?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• glas86
Hippe Lip schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:08:
[...]

En nu zie ik op een filmpje dat je het beeld van alle camera’s ook op kunt slaan en exporteren, zoals bij Tesla. Maar of dat ook op onze NL-versie gaat kunnen…?
Waarschijnlijk niet, onder dit filmpje YouTube: Built-in Cam | Kia Niro Hybrid & EV vind ik de volgende reactie:

"Just watched EU version review - no build-in camera option in menu. That was demo car so 'all-in' version. Probably this camera will be US-only feature, same like in previous generation."

• maharens
Maakt het best lastig om te vergelijken op basis van filmpjes idd. Duitsland heeft bijvoorbeeld wel een warmtepomp en de NL-versie heeft geen warmtepomp.

Op sommige Engelse filmpjes hebben ze het over entry level met bijvoorbeeld LED headlights, maar daar heb je hier de Dynamic Plus voor nodig.

Ik zie op sommige Engelse filmpjes ook soms een 'oude' schakelpook i.p.v. zo'n ronde knop.

• glas86
maharens schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:38:
Maakt het best lastig om te vergelijken op basis van filmpjes idd. Duitsland heeft bijvoorbeeld wel een warmtepomp en de NL-versie heeft geen warmtepomp.

Op sommige Engelse filmpjes hebben ze het over entry level met bijvoorbeeld LED headlights, maar daar heb je hier de Dynamic Plus voor nodig.

Ik zie op sommige Engelse filmpjes ook soms een 'oude' schakelpook i.p.v. zo'n ronde knop.
De warmtepomp is een beslissing geweest van de Nederlandse importeur. Hier is eerder al eens over gesproken.

Dual Led is inderdaad standaard in de UK. In Nederland alleen vanaf de Dynamic Plus Line uitvoering.

De oude schakelpook die je bedoelt is in de UK alleen voor de hybride en plugin hybride. De term H-Matic Gear Selection wordt officieel gebruikt in de specification list. Wat een automaat is met een "manual" mode. De rest heeft gewoon een automatische transmissie (Shift by wire) zoals die in NL ook geleverd wordt.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32

Arfman

Drome!

Met andere woorden: filmpjes vergelijken heeft niet zoveel zin ;)

Erg verwarrend dat in elk land andere namen van uitrustingsniveau's zijn en dat de uitrustingen onderling ook nog eens verschillen. In de USA hebben ze zelfs een compleet andere app (waar ik nog nooit iets positiefs over heb gehoord).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• glas86
Arfman schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:07:
Met andere woorden: filmpjes vergelijken heeft niet zoveel zin ;)

Erg verwarrend dat in elk land andere namen van uitrustingsniveau's zijn en dat de uitrustingen onderling ook nog eens verschillen. In de USA hebben ze zelfs een compleet andere app (waar ik nog nooit iets positiefs over heb gehoord).
Eens, de importeurs bepalen in grote lijnen wat er wel of niet geleverd gaat worden in hun land denk ik.
Je gaat er vanuit dat zij de markt kennen en op basis daarvan beslissingen nemen. Eventuele wet en regelgeving van het betreffende land zullen ook bepalend zijn. Ik vind het nog steeds vreemd dat de warmtepomp in Nederland niet aangeboden wordt. Daarin tegen krijgen wij wel de batterijverwarming. Geen idee of dat dit standaard is bij andere landen? Dat die warmte pomp niet standaard erin zit is nog wel te begrijpen maar je zou hem wel optioneel willen aanbieden zodat rijders een keuze hebben. Er zijn zo een paar merken te noemen waar deze wel op de optielijst staat. Bijvoorbeeld bij moedermerk Hyundai en dan de Ioniq 5, maar ook bij VW en Skoda.

De discussie over het nut van een warmtepomp kun je natuurlijk ook voeren. Ik persoonlijk zie niet snel de toegevoegde waarde voor Nederland met onze laadvoorzieningen door het hele land. Althans om deze optie standaard aan te bieden. Maar je wilt wel de keuze hebben hierin.

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:48:
[...]
Verder geen gekke dingen gezien met/na de update. Wel gemerkt dat rijden met een OBDII dongle in combinatie met de Torque Pro app heerlijk is voor het onderweg laden :)
Je ziet hoeveel laadmogelijkheden er zijn op een locatie, hoeveel bezet, hoe lang je moet laden om van X naar Y procent te gaan daarbij rekening houden met de volgende laadbeurt. En de optie alternatief werkt ook prima is gebleken toen we een afrit niet konden nemen ivm werkzaamheden.
Ik lees dit nu pas, maar Torque Pro heeft toch geen navigatiemogelijkheid?

• ninjazx9r98
multikoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:22:
[...]

Ik lees dit nu pas, maar Torque Pro heeft toch geen navigatiemogelijkheid?
Klopt, je hebt helemaal gelijk. Dat stukje wordt geregeld door ABRP die ik gekoppeld heb aan Torque Pro. Heb daar eerder over geschreven en dat kennelijk deze keer vergeten te vermelden :)

Overigens navigeer ik met de navigatie van de auto zelf omdat ABRP niets met verkeer en afsluitingen doet en in 99 van de 100 gevallen heeft ABRP dat door en past de route vanzelf ook aan. Een hele enkele keer komt de melding dat de route niet meer geldig is en moest ik deze opnieuw laten berekenen vanaf de huidige positie.

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:33:
[...]

Klopt, je hebt helemaal gelijk. Dat stukje wordt geregeld door ABRP die ik gekoppeld heb aan Torque Pro. Heb daar eerder over geschreven en dat kennelijk deze keer vergeten te vermelden :)

Overigens navigeer ik met de navigatie van de auto zelf omdat ABRP niets met verkeer en afsluitingen doet en in 99 van de 100 gevallen heeft ABRP dat door en past de route vanzelf ook aan. Een hele enkele keer komt de melding dat de route niet meer geldig is en moest ik deze opnieuw laten berekenen vanaf de huidige positie.
Ah, dat vermoedde ik al. Maar je tweede zin is wat raar: ABRP doet niets met verkeer en afsluitingen, maar in 99 van de 100 gevallen heeft ABRP dat door en past de route aan? Wat bedoel je daar mee?

Ik heb veel vragen over ABRP. Volgende week gaan we voor het eerst een lange rit maken naar Zwitserland en ik wilde wat zaken uitproberen. Ik heb een dongle besteld, premium ABRP genomen en ik ga onderweg eens lekker spelen.
Kun je vertellen hoe je ABRP gebruikt? En "be prepared", ik zal nog vervolgvragen hebben :)

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01 13:40
glas86 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:43:
[...]

Ik vind het nog steeds vreemd dat de warmtepomp in Nederland niet aangeboden wordt. Daarin tegen krijgen wij wel de batterijverwarming. Geen idee of dat dit standaard is bij andere landen? Dat die warmte pomp niet standaard erin zit is nog wel te begrijpen maar je zou hem wel optioneel willen aanbieden zodat rijders een keuze hebben.
Ik kon de warmtepomp bestellen, zou me ongeveer E 1000 gekost hebben. (juli 21)

• multikoe
Een vraag over updaten. Ik heb gezocht op dit forum, maar ik krijg het plaatje niet helemaal compleet.
1. Op de Kia update site wordt consequent gesproken over de Navigatie update. Maar ik neem aan dat er maar één update is en die is feitelijk voor het infotainment systeem èn de navigatie? Er zijn geen twee verschillende updates?
2. Wat hier steevast wordt beschreven is het proces van het updaten van de auto zelf, maar het voorbereiden van die update wordt gedaan door de NavigationUpdateInstaller software, neem ik aan? Die download het bestand en schrijft het naar je USB stick
2a. Kun je ook een USB SSD gebruiken voor de update? Mits FAT32 geformatteerd?
3. Het is ook niet echt duidelijk hoe de AA na de update werkt. Ik begrijp dat er nog altijd een split screen is, maar dat het nu mogelijk is om bijvoorbeeld Spotify en Navigatie naast elkaar te zien. Je hebt dus feitelijk een splitscreen AA, weergegeven fullscreen in de auto (dat is geloof ik niet helemaal duidelijk...)

• eltron
multikoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:39:
[...]

Ah, dat vermoedde ik al. Maar je tweede zin is wat raar: ABRP doet niets met verkeer en afsluitingen, maar in 99 van de 100 gevallen heeft ABRP dat door en past de route aan? Wat bedoel je daar mee?

Ik heb veel vragen over ABRP. Volgende week gaan we voor het eerst een lange rit maken naar Zwitserland en ik wilde wat zaken uitproberen. Ik heb een dongle besteld, premium ABRP genomen en ik ga onderweg eens lekker spelen.
Kun je vertellen hoe je ABRP gebruikt? En "be prepared", ik zal nog vervolgvragen hebben :)
ABRP is meer iets voor het openbaar laden topic.
Ik gebruik het zelf icm EV-Notify, maar vooral voor de leuk, houd me er niet aan. Op de rit naar Zwitserland staan genoeg laders. Gewoon stoppen als je er aan toe bent, bij de dichtstbij zijnde lader. Afhankelijk van je rij- en laadgedrag heb je naar Zwitserland aan ca. 3x laden genoeg. niets om je druk over te maken. Lekker even bijkomen, kopje koffie, lunch etc. en weer door.
Enige aandachtspunt is of je reisdag op een piekdag valt waardoor laders bezet kunnen zijn en je even moet wachten op je beurt.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 27-07-2022 08:08 ]

• multikoe
eltron schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:07:
[...]

ABRP is meer iets voor het openbaar laden topic.
Correct, excuses!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
multikoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:45:
Een vraag over updaten. Ik heb gezocht op dit forum, maar ik krijg het plaatje niet helemaal compleet.
1. Op de Kia update site wordt consequent gesproken over de Navigatie update. Maar ik neem aan dat er maar één update is en die is feitelijk voor het infotainment systeem èn de navigatie? Er zijn geen twee verschillende updates?
2. Wat hier steevast wordt beschreven is het proces van het updaten van de auto zelf, maar het voorbereiden van die update wordt gedaan door de NavigationUpdateInstaller software, neem ik aan? Die download het bestand en schrijft het naar je USB stick
2a. Kun je ook een USB SSD gebruiken voor de update? Mits FAT32 geformatteerd?
3. Het is ook niet echt duidelijk hoe de AA na de update werkt. Ik begrijp dat er nog altijd een split screen is, maar dat het nu mogelijk is om bijvoorbeeld Spotify en Navigatie naast elkaar te zien. Je hebt dus feitelijk een splitscreen AA, weergegeven fullscreen in de auto (dat is geloof ik niet helemaal duidelijk...)
1. Voor zover ik weet is het een gecombineerde update inderdaad.

2. Klopt, dat is de eerste stap, die software staat op de PC, daarna mee naar de auto.

2a. Heb ik ook geprobeerd bij gebrek aan een grote USB stick, niet gelukt. Toen een USB stick besteld van 64Gb, de rest wat ik had liggen was te klein.

3. Klopt, toch is het venster waarin Maps wordt weergegeven wel iets groter dan eerst. Ook werkt AA wireless niet vlekkeloos meer na de laatste twee updates, maar weer even geduld voor een update van AA of de AA wireless

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09-2025
MDB1106 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:39:
[...]

Op de vorige versie was het inderdaad een optie. Op de nieuwe die vanaf maart dit jaar wordt verkocht kun je geen warmtepomp meer kiezen. In Nedeland dan, in andere landen wel. Keuze van de importeur om het niet aan te bieden

• Card Nox
Peutpeut schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:37:
[...]

1. Voor zover ik weet is het een gecombineerde update inderdaad.

2. Klopt, dat is de eerste stap, die software staat op de PC, daarna mee naar de auto.

2a. Heb ik ook geprobeerd bij gebrek aan een grote USB stick, niet gelukt. Toen een USB stick besteld van 64Gb, de rest wat ik had liggen was te klein.

3. Klopt, toch is het venster waarin Maps wordt weergegeven wel iets groter dan eerst. Ook werkt AA wireless niet vlekkeloos meer na de laatste twee updates, maar weer even geduld voor een update van AA of de AA wireless
Kan punt 1 en 2 (niet a) en 3 bevestigen.
Maar een vraag, zou AA nu wireless moeten werken? Heb dat nog niet geprobeerd, maar dat zou wel chill zijn. Volgende keer eens even testen (mits ik het niet vergeet).

• glas86
MDB1106 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:39:
[...]

Klopt, bij de "huidige" E-niro was dit inderdaad een optie. Helaas niet bij de nieuwe Niro EV.

• ninjazx9r98
multikoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:39:
[...]

Geen probleem met vragen en ik zal duidelijker zijn. Zowel de auto als ABRP laat ik een route plannen en die start ik op allebei. Rijden doe ik met de route van de auto. Op het moment dat ik afwijk van de ABRP route omdat de auto om welke reden dan ook anders rijdt past ABRP zich aan qua route en ook qua advies voor de volgende laadpaal. Een enkele gaat dat niet, zegt ABRP dat de route niet meer geldig is en plan ik een nieuwe vanaf de huidige positie.

Ik heb ABRP dus gekoppeld aan Torque Pro waarin extra csv bestanden zijn toegevoegd voor KIA/Hyundai, ABRP schijnt ook rechtstreeks met de auto te kunnen koppelen. In ABRP zet ik de max snelheid die ik wil/ga rijden, stel het percentage accu in waarmee ik minimaal wil aankomen en heb alle Tesla stations uitgeschakeld omdat ik een zakelijke recharge pas heb die je daar niet kunt gebruiken. Vervolgens bestemming invoeren, route laten bepalen en rijden maar.
Overigens volgen wij meestal de adviezen niet om bijv van 25% naar 63% te laden, meestal wachten wij gewoon tot rond de 80%

• glas86
Zojuist bericht gehad van mijn Kia dealer dat de reeds in maart bestelde Kia Niro EV DynamicLinePLus later geleverd gaat worden. Nu november i.p.v. oktober.

Ik had met een reden een auto op "papier" besteld en ben ook akkoord gegaan met het head up display i.p.v. het Harman Kardon audio systeem om een snellere levering te voorspoedigen. Maar dat lijkt vooralsnog niet het geval te zijn. Andere mensen die ook benaderd zijn door hun dealer?

• Mysticplays
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-02-2023
Ik heb vandaag zelf even met mijn dealer gebeld. Op 28-04-2022 de bestelling geplaatst voor een KIA Niro EV ExecutiveLine via mijn leasemaatschappij welke op 06-05-2022 daadwerkelijk bij de dealer is besteld.

Bij dit belletje juist het goede nieuws gehad dat mijn exemplaar een maand eerder dan verwacht aankomt (medio eind september ipv oktober). Auto is reeds gebouwd en klaar om verscheept te worden vanuit Korea. Allemaal zoete woorden dus van de dealer, hoeveel daarvan waarheid is zal de toekomst uitmaken. Het is in ieder geval een goed teken.

Wel nog van plan om na te bellen of er geen opties weg zijn gelaten a.g.v. tekorten waarvan ik nog niet op de hoogte ben gesteld (collega miste een draadloze oplader in zijn Audi). Dit was ik even vergeten in mijn belletje vandaag :P

• glas86
Mysticplays schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:06:
Ik heb vandaag zelf even met mijn dealer gebeld. Op 28-04-2022 de bestelling geplaatst voor een KIA Niro EV ExecutiveLine via mijn leasemaatschappij welke op 06-05-2022 daadwerkelijk bij de dealer is besteld.

Bij dit belletje juist het goede nieuws gehad dat mijn exemplaar een maand eerder dan verwacht aankomt (medio eind september ipv oktober). Auto is reeds gebouwd en klaar om verscheept te worden vanuit Korea. Allemaal zoete woorden dus van de dealer, hoeveel daarvan waarheid is zal de toekomst uitmaken. Het is in ieder geval een goed teken.

Wel nog van plan om na te bellen of er geen opties weg zijn gelaten a.g.v. tekorten waarvan ik nog niet op de hoogte ben gesteld (collega miste een draadloze oplader in zijn Audi). Dit was ik even vergeten in mijn belletje vandaag :P
Bijzonder mijn auto is op 14-3 besteld bij de dealer ook via de leasemaatschappij. Blijkbaar heeft je auto dus al een VIN en is die geproduceerd anders weten ze niet dat die klaarstaat om verscheept te worden. Volgens mij is de boot al snel een week of 6 onderweg en dan moet de auto nog getransporteerd worden naar de dealer en deze moet vervolgens nog ingepland worden voor aflevering.

Voor zover ik weet zijn er bij de Excecutive line geen opties weggelaten. Alleen bij de DynamicPlusLine zijn er leveringsproblemen m.b.t. het Harman Kardon systeem en had je de optie om te wachten met een onbekende leverdatum of om te kiezen voor een head up display voor een snellere levering.

• saskiakelvin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-06-2025
glas86 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Bijzonder mijn auto is op 14-3 besteld bij de dealer ook via de leasemaatschappij. Blijkbaar heeft je auto dus al een VIN en is die geproduceerd anders weten ze niet dat die klaarstaat om verscheept te worden. Volgens mij is de boot al snel een week of 6 onderweg en dan moet de auto nog getransporteerd worden naar de dealer en deze moet vervolgens nog ingepland worden voor aflevering.

Voor zover ik weet zijn er bij de Excecutive line geen opties weggelaten. Alleen bij de DynamicPlusLine zijn er leveringsproblemen m.b.t. het Harman Kardon systeem en had je de optie om te wachten met een onbekende leverdatum of om te kiezen voor een head up display voor een snellere levering.
Wij in april besteld en zijn vorige week geïnformeerd dat de levering nu de eerste week okt is. Nog geen VIN bekend dus okt lijkt niet heel vast. Initieel stond de levering op medio augustus.

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
Misschien bij een potentiële leverdatum de bestelde uitvoering en kleur vermelden.. Ik ben benieuwd of toch alleen bepaalde uitvoeringen vertraagd zijn.

• glas86
2xdehelft schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:40:
Misschien bij een potentiële leverdatum de bestelde uitvoering en kleur vermelden.. Ik ben benieuwd of toch alleen bepaalde uitvoeringen vertraagd zijn.
DynamicPlusLine, kleur zwart.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-01 08:12

Griffin

Is mythical

Net een proefrit gemaakt in de EV Dynamic Line in het Cityscape Green.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4U-fQ7icNqGjCBAQaLyXprytX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9jH74t3cUfZuDJ9h8jLw0WD.jpg?f=fotoalbum_large

en moet toch zeggen dat het een erg mooie kleur in het echt is. Ik heb ook de steel Grey zien staan maar dat oogde minder.

Verder vind ik dat de Dynamic Line al goed in z'n spullen zit.

Ook ben ik de optie OTA updates tegen gekomen (volgens mij vroeg iemand dat in het topic).

* Griffin moet even gaan kijken, de niro EV in de zakelijke lease of een ICE ceed sportswagon. (de niro is wat kleiner qua ruimte (viel mij nog alles mee) en kan wat minder ver op 1 'tank', maar is wel paar tientjes minder per maand en je krijgt er wat meer auto voor qua aankleding.

Kleurkeuze zou voor mij Interstellar Gray of het groene worden (denk ik).

Heb ook nog gevraagd wat de levertijd is bij nu bestellen en get antwoord daarop was december.

En dan nog even verbruik tijdens de proefrit en dat zat op 17kWh per 100km (was stukjes binnen en buiten bebouwde kom en ook stukkie snelweg(105). Verder moet ik nog wennen aan EV rijden en heb ik ook hier en daar ff flink gas gegeven om te voelen hoe dat is.

[ Voor 14% gewijzigd door Griffin op 27-07-2022 19:56 ]

• eltron
Griffin schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:51:

* Griffin moet even gaan kijken, de niro EV in de zakelijke lease of een ICE ceed sportswagon. (de niro is wat kleiner qua ruimte (viel mij nog alles mee) en kan wat minder ver op 1 'tank', maar is wel paar tientjes minder per maand en je krijgt er wat meer auto voor qua aankleding.
Ik heb de Ceed sportswagon als vervangende auto gehad en ben er mee wezen skiën, had eigenlijk de indruk dat de sportswagon kleiner is.
Maar als je naar de officiële afmetingen kijkt dan zal het er om hangen. Is gewoon heel ander model met heel andere verhoudingen. De nuttige ruimte is ongeveer gelijk schat ik.

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

glas86 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Bijzonder mijn auto is op 14-3 besteld bij de dealer ook via de leasemaatschappij.
Die van mij is op 28-4 besteld (DynamicPlus met HK), ga binnenkort ook maar eens bellen.

Het is niet helemaal willekeurig, dit kan met 2 zaken te maken hebben:

- Had je dealer al een productieslot gereserveerd? Ons slot is door de dealer in januari gereserveerd, productie is begin juni gestart dus tot die tijd kon hij het model nog wisselen

- Mogelijk zijn voor de zomerstop eerst een aantal DynamicLines en ExecutiveLines gebouwd omdat er voor de DynamicPlus een probleem was met HK/HUD. Navragen bij klanten kost tijd (gedaan in juni) en dan vanaf augustus produceren (eerst met HUD, daarna met HK). Zo'n 24x7 productielijn kan niet werken met onzekerheid dus denk dat ze eerst alles helder hebben moeten krijgen voordat de DynamicPlus ingepland werd.

Dat laatste komt redelijk overeen met jouw leverdatum: productie afgerond begin september, 2 maanden op de boot en dan in november in NL.

• maharens
[BoSS] schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:48:
[...]

- Mogelijk zijn voor de zomerstop eerst een aantal DynamicLines en ExecutiveLines gebouwd omdat er voor de DynamicPlus een probleem was met HK/HUD.
Die snap ik niet helemaal aangezien de Executive Line ook HUD en Harman Kardon heeft. Waarom is er dan een probleem met een uitvoering die een 'treetje' lager staat ?

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

maharens schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:52:
[...]
Die snap ik niet helemaal aangezien de Executive Line ook HUD en Harman Kardon heeft. Waarom is er dan een probleem met een uitvoering die een 'treetje' lager staat ?
Laat ik het zo zeggen, in Korea produceert men voor een heleboel landen, niet alleen voor Kia Nederland. De productielijn kan niet even "stoppen" en er is al weken van tevoren gepland welke modellen op welke dagen geproduceerd gaan worden (liefst produceer je zoveel mogelijk dezelfde auto's achter elkaar).

Een uitvraag doen aan alle klanten die de DynamicPlus hebben besteld en het resultaat daarvan netjes vastleggen en terugkoppelen aan de fabriek kost zo een paar weken. In die tijd hebben ze gewoon andere modellen geproduceerd (mogelijk extra Dynamics en Executives).

Bovendien heeft de productielijn voor de Niro EV maar een week of 6/7 gedraaid voor de zomerproductiestop dus vandaar de verwachting dat de eerste DynamicPlus na de zomerstop uit de fabriek rolt.

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
Card Nox schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:00:
[...]

Kan punt 1 en 2 (niet a) en 3 bevestigen.
Maar een vraag, zou AA nu wireless moeten werken? Heb dat nog niet geprobeerd, maar dat zou wel chill zijn. Volgende keer eens even testen (mits ik het niet vergeet).
Nee, heb aanvullend een AA wireless aangeschaft: https://www.aawireless.io/

Er is ook een topic op Tweakers en één van de ontwikkelaars is afkomstig uit Nederland als ik me niet vergis.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• TCMR
[BoSS] schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:45:
[...]
Een uitvraag doen aan alle klanten die de DynamicPlus hebben besteld en het resultaat daarvan netjes vastleggen en terugkoppelen aan de fabriek kost zo een paar weken. In die tijd hebben ze gewoon andere modellen geproduceerd (mogelijk extra Dynamics en Executives).
Ja, deze gang van zaken leek mij ook logisch: die HK's die ze konden krijgen (en losweken bij klanten die akkoord gingen met de HUD-optie) gingen natuurlijk naar de ExecutiveLine bestellingen, en mogelijk konden die daardoor eerder geproduceerd worden.

Ondertussen is de Viking Amber 004 na een stop van enkele dagen in Tarragona onderweg naar Antwerpen. Mogelijk daarna nog Rotterdam?

En op de Kia Niro Facebookgroep staat iemand die z'n nieuwe Niro EV al in ontvangst mocht nemen. Ik vermoed een (voor)bestelling van de dealer zelf, niet een door de klant gekozen model/kleur. Maar je kunt er dus al eentje in het wild tegenkomen op de weg, geen demo auto.

• multikoe
Hoe de dag slecht te beginnen:

USB stick 64Gb werd bezorgd. Jippie!
USB stick in Macbook gepropt
Navigation installer op mijn Macbook opgestart
Auto, MY'20 geselecteerd, drive Noname geselecteerd, OK gedrukt
[Denk aan geluid van een auto die met piepende banden tot stilstand komt]
Waarschuwing: File size: 29 Gb, Required space 58 Gb. Available space 57,3 Gb
Can't continue.
[Zucht]

• Suicyder
multikoe schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:00:
Hoe de dag slecht te beginnen:

USB stick 64Gb werd bezorgd. Jippie!
USB stick in Macbook gepropt
Navigation installer op mijn Macbook opgestart
Auto, MY'20 geselecteerd, drive Noname geselecteerd, OK gedrukt
[Denk aan geluid van een auto die met piepende banden tot stilstand komt]
Waarschuwing: File size: 29 Gb, Required space 58 Gb. Available space 57,3 Gb
Can't continue.
[Zucht]
Ik gebruik een 32 GB stick voor mijn My'21 update, volgens mij is de required space wat nodig is tijdelijk op je PC, want hier werkt het met de 32 GB stick prima

• multikoe
Suicyder schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:05:
[...]

Ik gebruik een 32 GB stick voor mijn My'21 update, volgens mij is de required space wat nodig is tijdelijk op je PC, want hier werkt het met de 32 GB stick prima
Hoe de dag nog slechter te beginnen:

Als ik iets beter had gelezen dan had ik gezien dat er inderdaad staat " The required HARD disk space"....
Ik werk op een oude macBook met een 128 Gb harde schijf en er is inderdaad nog maar 51 Giegelbijt over....

• Suicyder
Autsch, @multikoe woont vast ook niet om de hoek, anders had je zo mijn USB stick in de auto kunnen proppen en onder genot van een bak koffie wachten tot hij klaar was :P

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
Suicyder schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:21:
Autsch, @multikoe woont vast ook niet om de hoek, anders had je zo mijn USB stick in de auto kunnen proppen en onder genot van een bak koffie wachten tot hij klaar was :P
Hier Hetzelfde.... Welke omgeving woont multikoe??
Pagina: 1 ... 215 ... 359 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.