Zeekr X Long range Mist Grey
Verwijderd schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:06:
https://1drv.ms/u/s!AuU9coIyNvZDtVA0kxTPYTXnA8ld
Hoop dat de afbeelding meekomt. Sinds 25-01 ben ik in bezit vd e-niro. Blauwe accenten laten wrappen in hoogglans zwart.

[ Voor 3% gewijzigd door Khayma op 02-02-2019 23:54 ]
Verwijderd
Hoeveel kostte het wrappen van de grille?
Wellicht het Kia forum ?CyBeRSPiN schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:51:
Heb net de startpost uitgebreid met wat handige linkjes, tips voor meer? Laat het even weten.
[ Voor 7% gewijzigd door kdeboois op 03-02-2019 09:35 ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Waar heb je dit laten doen?Verwijderd schreef op zondag 3 februari 2019 @ 06:26:
Wrappen vd blauwe accenten kwam op €175 incl BTW. Ik vind de e-niro zeer geslaagd met uitzondering v dat blauw, vandaar.
Hier dan de beloofde foto van het wrappen.
Netjes, maar of ik dat ga doen? Ik ben nog niet overtuigd.
Overigens, De blauwe accenten vind ik bij Silky Silver niet misstaan.
Vrijdag 16:00 onze auto opgehaald, direct naar Utrecht gereden, gisteren weer terug, tussendoor even 3 uur geladen bij een 11 kW paal, meer om even te proberen, eind v d dag exact 400 km gereden, volgens boordcomputer 56 km=16% over. Netjes!
Wel gereden als een oud wijf
Ok, kost me misschien 5/8 min extra per 100 km, who cares?
Om 23:00 thuis ingeplugd, vanochtend om 11:00 weer 100%, zo meteen moet de auto, ingeplugd, vanaf het thuisnet warmen. Gaat lukken
Bij ophalen was de auto op showroomtemperatuur, gisteren vanuit Utrecht natuurlijk steenkoud, volgens verbruiksmonitor, scheelt dat toch ca 1,5 kWh/100 km
[ Voor 8% gewijzigd door Hekbogser op 03-02-2019 12:29 . Reden: Toegevoegd verbruik ]
In praktijk zal ik met name tussen de 10% en 80% laden, maar ik had toch niet verwacht dat ik met een 100% volle accu in de winter zoveel actieradius zou hebben. Mijn bevindingen tot nu toe, naast de meevallende actieradius:
- Auto rijdt heerlijk, stabiel, en ten opzichte van mijn eerdere Outlander heel veel luxe.
- De ACC met werkt met automatische rijbaanassistentie heel prettig. Echt je stuur loslaten heeft niet zo veel zin, maar het "meesturen en meerijden" van de e-Niro maakt het rijden wel heel relaxed op de snelweg en op de N-wegen met belijning, ook door de bochten omdat je nauwelijks hoeft bij te sturen.
- Automatisch groot licht, automatisch de spiegels die uitklappen als je aan komt lopen, de stoel die automatisch in de juiste stand gaat als je op de start knop drukt, en weer naar achteren gaat als je de auto uitzet zodat je makkelijker kan uitstappen, geeft allemaal wat meer comfort,
- De stoelen voor konden een flink stuk hoger gezet worden. Zelf ben ik bijna 1.80 en mijn partner 1.70, en door de stoelen hoger te zetten, heb je nog wat meer SUV gevoel en achterin kunnen de passagiers hun voeten vervolgens extra goed kwijt onder de stoel (vond ik een nadeel bij de Kona).
-JBL geluid prima in de auto als je de settings wat wijzigt naar je eigen voorkeur.
- Prima verwarming, heerlijk met stoel & stuur verwarming.
- Mooi blauw led licht rondom middenconsole.
- Volledig elektrisch rijden geeft nog meer rust in het rijden.
Wat kleine minpuntjes:
- In sportstand regelmatig gehad dat bij optrekken mijn voorwielen gingen spinnen. Was 4WD gewend, en heb daarom daarna ook alleen nog maar op Eco stand gereden, dat is voor mij goed genoeg.
- Vind op de grill het laadlogootje echt lelijk. Van mij hadden ze dat niet hoeven doen, iedereen weet wel waar het laadklepje zit (of doe het op zijn minst in dezelfde kleur in plaats in wit/grijs).
- Android Auto heb ik niet aan de praat gekregen. Wilde ik met name hebben om Youtube te kunnen stream casten op het scherm, ik vraag me echter af of dat überhaupt kan. Zo niet, dan laat ik het Android Auto zitten.
- Kofferbak ruimte toch echt wel kleiner dan dat ik mee gekregen had via Bjorn zijn filmpjes. Inderdaad met vakantie zoveel mogelijk lagen eruit halen om wat meer koffertassen erin te kunnen proppen.
Maar overall, super tevreden met deze heerlijke auto!

Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019
Nice dichtbijVerwijderd schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:19:
Blindeerkoning.nl in Delft.
De stoelvoorkeur posities, ik moet het nog instellen, maar zijn de spiegels gekoppeld?swaluw2 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:40:
- De stoel die automatisch in de stand gaat,
- Mooi blauw led licht rondom middenconsole.
[Afbeelding]
Ik 183, echtgenote 163
Blauw licht middenconsole, bedoel je daar waar de schakelknop zit voor P, D, R en N?
Bij mij is het rood, kan niet vinden hoe te wijzigen.
Buitenspiegels wel, achteruitkijkspiegel niet, stuur helaas ook niet.Hekbogser schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:29:
[...]
De stoelvoorkeur posities, ik moet het nog instellen, maar zijn de spiegels gekoppeld?
Ik 183, echtgenote 163
Ben allang blij dat er iets op zit, heb vergelijkbare situatie
Handleiding hoofdstuk 5-55Hekbogser schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:29:
[...]
De stoelvoorkeur posities, ik moet het nog instellen, maar zijn de spiegels gekoppeld?
Ik 183, echtgenote 163![]()
Blauw licht middenconsole, bedoel je daar waar de schakelknop zit voor P, D, R en N?
Idee:swaluw2 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:40:
- Kofferbak ruimte toch echt wel kleiner dan dat ik mee gekregen had via Bjorn zijn filmpjes. Inderdaad met vakantie zoveel mogelijk lagen eruit halen om wat meer koffertassen erin te kunnen proppen.
https://www.kiaclub.nl/topic/21453-afmetingen-kofferbak/
Overigens is de Noorse variant volgens mij standaard zo uitgerust, dus zijn de filmpjes van Bjorn op dit aspect niet helemaal representatief voor hoe de auto standaard bij ons geleverd wordt.
[ Voor 36% gewijzigd door raugustijn op 03-02-2019 17:03 ]
Kia e-Niro Platinum Graphite Executive line
YouTube: Hyundai Kona Electric: How-To Mirror Screen Android Autogiancarlo_f schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:33:
Iemand al gelukt MirrorLink in combinatie met Android Auto aan de praat te krijgen bij de e-Niro?
Was MirrorLink niet de voorloper van Android Auto? Moet je niet eerst Android Auto op je telefoon installeren?
Of bedoel je het kunnen afspelen van video?
In dat geval:
Lijkt erop dat je een geroote Android telefoon nodig hebt en wat apps die het regelen dat je alles richting het scherm kan slingeren i.p.v. geselecteerde apps, zie de tekst in de beschrijving.
Heb zelf een iPhone en een Android, maar beide zal ik niet gaan rooten/jailbreaken. Jammer maar helaas dan. Had me tijdens fastned laden wel geinig geleken, zou 5.1 surround dan ook kunnen?
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-02-2019 19:13 ]
bomajo schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:26:
Nee ook geen korting. Ga maar eens contact opnemen. Krijg hem de 23e. Moet sowieso nog betalen
Nee dat zal prima werken, maar het ging volgens mij om het kunnen afspelen van video op het scherm van de auto (bijvoorbeeld Netflix of YouTube). Standaard gaat dat niet.Sigmasailor schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:31:
Ik heb nu een Kia Optima en een Iphone. Geen problemen met Apple Carplay. Sinds er IOS 12 is werkt gewoon. Plug (letterlijk) en play. het werkt niet draadloos volgens mij. geen punt, mijn Iphone heeft toch een stekkertje nodig voor het opladen. Ik verwacht dat de Niro het niet anders doet dan de Optima?
Stond het bij jou dus zo op de getekende offerte? Dan heb je zelf niet goed opgelet bij het tekenen, want is toch echt inclusief.. wat komt er allemaal nog meer bij bij jou dan? Zouden ze de “rijklaarmaakkosten” hiermee een beetje willen opleuken, misschien dat je dan onder de streep hetzelfde betaalt als de rest.bomajo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:31:
Gisteren contact opgenomen. Gewoon 199 euro betalen voor Kia connect. Schijnen manuren te zijn om kia connect te installeren etc.
[...]
Dit staat er bij mij als extra kosten bovenop de kale prijs van 45.270:
Standaard Afleveringspakket 45,00
Kosten rijklaar maken 1.035,00
Subtotaal standaard items 1.080,00
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-02-2019 19:12 ]
ik heb het ook niet betaald, en ook geen installatiekosten, mijn dealer zei dat het er al inzat bij levering af importeur.bomajo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:31:
Gisteren contact opgenomen. Gewoon 199 euro betalen voor Kia connect. Schijnen manuren te zijn om kia connect te installeren etc.
[...]
e-niro en e-kona
Bij de Dynamicline al.Kia Connected Services met Smartphone app
incl. 1 jaar Pro abonnement
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Verwijderd
Android Auto werkt perfect (inclusief Waze). Nu daarnaast nog MirrorLink aan de praat krijgen voor Youtube etc.Verwijderd schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:59:
Gaat het bij Android Auto om het überhaupt aan de praat te krijgen.
.
.
Bij Google is vaak binnen een week de kaart aangepast.
Draadloos of met kabel? Indien met kabel, welke? Gewoon de usb/oplaadkabel?giancarlo_f schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:20:
[...]
Android Auto werkt perfect (inclusief Waze). Nu daarnaast nog MirrorLink aan de praat krijgen voor Youtube etc.
CyBeRSPiN schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:40:
[...]
Nee dat zal prima werken, maar het ging volgens mij om het kunnen afspelen van video op het scherm van de auto (bijvoorbeeld Netflix of YouTube). Standaard gaat dat niet.
[...]
Stond het bij jou dus zo op de getekende offerte? Dan heb je zelf niet goed opgelet bij het tekenen, want is toch echt inclusief.. wat komt er allemaal nog meer bij bij jou dan? Zouden ze de “rijklaarmaakkosten” hiermee een beetje willen opleuken, misschien dat je dan onder de streep hetzelfde betaalt als de rest.
Dit staat er bij mij als extra kosten bovenop de kale prijs van 45.270:
[...]
Hoe heb je Android Auto werkend gekregen? M.a.w, naast het instellen op het display via het menu, welke stappen moet je op je mobiel doen? Het icoontje op het display in de auto is niet klikbaar (blijft grijs).giancarlo_f schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:20:
[...]
Android Auto werkt perfect (inclusief Waze). Nu daarnaast nog MirrorLink aan de praat krijgen voor Youtube etc.
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2019 21:06 ]
Kleine toevoeging : de USB-kabel is essentieel! Het moet een zgn. USB-DATA kabel zijn.... vele gebruiken een USB kabeltje welke vaak een oplaadkabel zijn (vaak bijgeleverd bij oplader). Werkt het ogenschijnlijk niet via bovenstaand beschreven methode... probeer eens een andere Usb-kabel (data).Verwijderd schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:03:
@swaluw2 wel de apk van Android auto op je telefoon gezet (b.v. via apkmirror) ? pak de versie van januari en je moet het installeren van apps van andere bronnen toelaten op je telefoon. Minimaal vereiste is Android 5. Telefoon met kabeltje verbinden aan de middelste USB poort (zonder klepje). Zodra je verbindt zou Android Auto automatisch moeten opstarten als de auto aan staat. Het icoon op het scherm van de Niro krijgt dan kleur en is niet meer grijs.
Inderdaad om de schakelknop, en daarnaast ook rondom de armsteun/opbergvakjes. Vond het wel mooi zo'n lange strakke streep met led. Bij de dealer gaf men eerder aan dat de kleuren niet instelbaar waren, en de mijne stond default op blauw (omdat ik gravity blue auto heb?) en op pagina 5-60 staat dat de kleuren wit/grijs/blauw/groen/brons en rood zijn.Hekbogser schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:29:
[...]
Heb AKPMirror op de telefoon geprobeerd te zetten, maar met toelaten andere bronnen en na het installeren van 3 verschillende versies van januari en ook die van november blijf ik telkens tijdens installatie Android Auto "X App niet geïnstalleerd" als foutmelding krijgen. Heb Android 6.Verwijderd schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:03:
@swaluw2 wel de apk van Android auto op je telefoon gezet (b.v. via apkmirror) ? pak de versie van januari en je moet het installeren van apps van andere bronnen toelaten op je telefoon. Minimaal vereiste is Android 5. Telefoon met kabeltje verbinden aan de middelste USB poort (zonder klepje). Zodra je verbindt zou Android Auto automatisch moeten opstarten als de auto aan staat. Het icoon op het scherm van de Niro krijgt dan kleur en is niet meer grijs.
Wat nog niemand hier opgemerkt heeft: op een lange rit kijk je als bestuurder meer om je heen met de ACC. Als er een lang stuk rustige weg is met goede lijnen laat ik rustig het sturen even over aan de auto en kijk naar de omgeving. Heerlijk.
Verbruik was ongeveer 210 WH/km. Snelheid meestal 110, stukjes 120 en stukjes 80 (wegwerkzaamheden). In de buurt van wat ik verwacht had op een natte weg met lage temperatuur en winterbanden.
Ionitybij Aabenra was helaas gesloten i.v.m. een veiligheidsprobleem (https://ionity.eu/_Resour...-HUBERSUHNER-FINAL_EN.pdf). Verder is laden in het buitenland de verwachte ellende met vele apps en pasjes. Toppunt was een easypark lader in Aabenra. Daarvoor moest je een parkeer app downloaden en vervolgens aangeven dat je bij de paal "wilt parkeren". Duurt wel een kwartier voordat je daar achter bent.
Nog een vraag: ik voel me nogal ongemakkelijk bij het feit dat de auto locatie- en andere gegevens doorgeeft aan Kia (en partners van Kia). Bij de Zoe kan je dat netjes uitzetten, maar bij de Niro heb ik die optie niet gevonden. Is die er? Of is het mogelijk de sim kaart te verwijderen?
Die gegevensverwerking zit ik ook wel over in. Rittenregistratie heb ik niet nodig en waar ik mn auto parkeer weet ik heus zelf wel. Denk dat je dat via de dealer moet regelen aangezien het iets is wat ofwel in de NL-specifieke module zit ofwel als instelling op de servers van de Kia app.
Hoe snel ging het laden onderweg?
Vertrouwen had (en heb) ik op zich wel, maar het was vooral het idee van "what's the worst that can happen?". Je rijdt met een auto met garantie en pechhulp door het beschaafste deel van Europa. Het is niet dat ik donker Afrika heb zitten ontdekkenCyBeRSPiN schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:27:
@Zbygniew P haha nice, je had dus wel vertrouwen in je gloednieuwe auto om meteen zo’n lange trip te maken!
Die gegevensverwerking zit ik ook wel over in. Rittenregistratie heb ik niet nodig en waar ik mn auto parkeer weet ik heus zelf wel. Denk dat je dat via de dealer moet regelen aangezien het iets is wat ofwel in de NL-specifieke module zit ofwel als instelling op de servers van de Kia app.
Hoe snel ging het laden onderweg?
Ja, gegevensverwerking is toch wel een ding. vooral het grijze gebied met welke data nou precies wordt verzonden. Als ik me aanmeld voor connected services weet ik dat mijn locatie wordt opgeslagen. Maar als ik dat niet doe gebeurt het dan ook?
Laden ging uitstekend. Nooit onder 40Kw. Eerste keer heb ik wat extra gas gegeven 20 km voor de laadbeurt om de accu op temperatuur te krijgen. Daarna niet meer over nagedacht. Kan wel zijn dat als ik meer gas had gegeven hij soms meteen op 48 Kw was begonnen, maar 43 is ook prima. Wel vaker geladen dan strikt noodzakelijk maar dat was vooral omdat ik de auto en de laadinfra niet kende. Uiteraard gaat het allemaal wel wat langzamer (1-3 uur) als in een tdi die je vlak over de grens op 180 zet, maar eigenlijk is dat helemaal niet erg.
Ik heb nu waarschijnlijk wel het record voor de smerigste E-Niro
Foto?Zbygniew P schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:44:
[...]
.
Ik heb nu waarschijnlijk wel het record voor de smerigste E-Niro
Die connected services zit er standaard op, kan niet zonder geleverd worden. Staat ook in alle documentatie.bomajo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:19:
Ja klopt. Connected services stond op offerte voor 199 euro net als 199 euro voor velours vloermatten en luxe kentekenplaten. Heb niet goed opgelet bij het tekenen.
Misschien heeft de dealer dit er per ongeluk opgezet, nog onwetend hoe het bij de e-Niro zit? Dan krijg je het geheid terug. Als hij het niet per ongeluk deed en het niet wil terugbetalen noem ik dat gewoon oplichting....
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Ik heb hem op groen, die vind ik nog wat mooier dan blauw.swaluw2 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:56:
[...]
Inderdaad om de schakelknop, en daarnaast ook rondom de armsteun/opbergvakjes. Vond het wel mooi zo'n lange strakke streep met led. Bij de dealer gaf men eerder aan dat de kleuren niet instelbaar waren, en de mijne stond default op blauw (omdat ik gravity blue auto heb?) en op pagina 5-60 staat dat de kleuren wit/grijs/blauw/groen/brons en rood zijn.
Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers
Ik heb wel een nieuwere versie van Android, maar geen problemen om Android Auto te starten.swaluw2 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:02:
[...]
Heb AKPMirror op de telefoon geprobeerd te zetten, maar met toelaten andere bronnen en na het installeren van 3 verschillende versies van januari en ook die van november blijf ik telkens tijdens installatie Android Auto "X App niet geïnstalleerd" als foutmelding krijgen. Heb Android 6.
Heb je Android Auto al wel een keer gestart op je telefoon om het te activeren en wat voorwaarden te accepteren?
Hippe Lip schreef op maandag 4 februari 2019 @ 00:57:
[...]
Die connected services zit er standaard op, kan niet zonder geleverd worden. Staat ook in alle documentatie.
Misschien heeft de dealer dit er per ongeluk opgezet, nog onwetend hoe het bij de e-Niro zit? Dan krijg je het geheid terug. Als hij het niet per ongeluk deed en het niet wil terugbetalen noem ik dat gewoon oplichting....
Ik heb een keer twee dagen mogen wachten tot ze de juiste banden hadden. Stoeprandje geraakt... Zit je dan in het zuiden van Frankrijk aan een leuk riviertje op het terrasHenry65 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:25:
In principe is er ruimte voor een thuiskomer maar ik rij nu ongeveer 10 jaar zonder reservewiel en ik heb hem in die tijd nog niet nodig gehad, ook niet in het buitenland. Wel een aantal keren met een lekke band gestaan maar over het algemeen zijn de hulpdiensten dan snel ter plekke om voor een oplossing. Dat schuim zou ik sowieso niet gebruiken, schijnt funest voor je velgen te zijn.
Ik heb er dus wel één besteld, en je kan de thuiskomer ook altijd thuis laten als je ruimte te kort komt. @marc4547
Zo'n bus schuim moet je natuurlijk gewoon gebruiken als het nodig is. Je binnenband van je fiets niet plakken omdat die stikkers hem zo lelijk maken.... zo lees ik dat een beetje.
Na het schuim zo snel mogelijk een bandenboer opzoeken lijkt me voldoende...
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Wat ik begreep is dat het schuim een soort Pur is wat aan je velgen kleeft en er bijna niet meer van af te krijgen is. Ik heb er (nog) geen ervaring mee dus ook maar van horen zeggen.
Persoonlijk vind ik het ook een beetje jammer van het gewicht wat je mee neemt maar iedereen moet natuurlijk doen waar hij zich het prettigst bij voelt.
Het is een plakkerige melk achtige substantie, ik heb het een keer gebruikt. Het spul blijft vloeibaar in he band en dicht alleen het lek. Ik heb gekeken toen de monteur de band eraf haalde, die was echt niet blij. Vloeistof op hem, de grond apparatuur enz. Vleg moest schoongemaakt worden.Henry65 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:30:
Ik heb ook een keer 2 dagen in Frankrijk moeten wachten op nieuwe banden (2 omdat het volgens de bandenboer niet toegestaan is om met verschillende banden te rijden??) maar dat los je niet op met een thuiskomer.
Wat ik begreep is dat het schuim een soort Pur is wat aan je velgen kleeft en er bijna niet meer van af te krijgen is. Ik heb er (nog) geen ervaring mee dus ook maar van horen zeggen.
Persoonlijk vind ik het ook een beetje jammer van het gewicht wat je mee neemt maar iedereen moet natuurlijk doen waar hij zich het prettigst bij voelt.
Is echt een noodmiddel. Ik heb 1 keer lekke band op de snelweg gahad, sleepdienst gebeld en die heeft op een parkeerplaats een prop in de band geschoten. Dat werk beter.
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Maar bij het afsluiten van een verzekering bij ANWB werd mij gemeld dat een alarm klasse 2 noodzakelijk is, anders is de auto niet verzekerd tegen diefstal. Herkennen jullie dit?
Hier is in de gemeenschappelijke e-Niro/Kona thread al eens over gesproken, misschien kun je daar nog eens kijken.Glawen schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:03:
Woensdag kan ik mijn e-Niro ophalen
Maar bij het afsluiten van een verzekering bij ANWB werd mij gemeld dat een alarm klasse 2 noodzakelijk is, anders is de auto niet verzekerd tegen diefstal. Herkennen jullie dit?
Vanuit mijn leasemaatschappij is geen eis voor een extra alarm systeem gekomen overigens en is mijn auto qua alarm dus standaard.
Verwijderd
Verwacht dat de traditionele startonderbreker op een EV niet werkt
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2019 10:47 ]
Dat is wel grappig.. want vorige week vrijdag is in mijn toekomstige e-niro "het kia alarm" ingebouwd..(ik heb niets gehoord dat dit niet gelukt is tot nu toe)..Verwijderd schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:46:
Hangt af van verzekeraar, gewoon even rondbellen; meestal hoef je voor een auto onder de 50K geen alarm te hebben. Op de website van Kia staat trouwens een alarm voor de Niro met de opmerking dat het voor de e-Niro op dit moment nog niet leverbaar is. Geintje kost trouwens dik 900 euro inclusief inbouw.
Verwacht dat de traditionele startonderbreker op een EV niet werkt
Verwijderd
Kijk eens bij Promovendum ;-)Glawen schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:02:
Net nog even gebeld met ANWB voor verduidelijking. Ze melden dat de grens dit jaar op 45K cataloguswaarde ligt...scheelt dus maar een paar honderd euro. Inbouwen (als dat al kan) vind ik geen optie. Dan liever een andere verzekeringsmaatschappij.
Hier zeer benieuwd naar, dit weekend eens gaan bezichtigen en eerste indruk was toch klein.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:30:
[...]
Mijn dealer had het er destijds nog over dat ze bezig waren met een bedrijfje die er een custom bak voor kon maken om de ruimte beter te benutten. Zal er van de week bij het ophalen nog eens naar informeren.
Zeker in het opzicht dat deze zou gebruikt worden als ruime gezinswagen en met 1 buggy de koffer toch al grotendeels gevuld zou zijn.
Enkel nog maar Nissan Leaf hiervoor bezocht en die koffer lijkt toch veel ruimer.
Voor de rest was algemene indruk wel goed, buiten die blauwe accenten, zou wss ook wrap worden.
Testritje vastgelegd op 23/02.
Zit dus met hetzelfde issue.. maar deze tip van gisteren vond ik wel het overwegen waar:kows schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:05:
[...]
Hier zeer benieuwd naar, dit weekend eens gaan bezichtigen en eerste indruk was toch klein.
Zeker in het opzicht dat deze zou gebruikt worden als ruime gezinswagen en met 1 buggy de koffer toch al grotendeels gevuld zou zijn.
Enkel nog maar Nissan Leaf hiervoor bezocht en die koffer lijkt toch veel ruimer.
https://www.kiaclub.nl/topic/21453-afmetingen-kofferbak/
Gewoon die vakjes laag eruit, houten plank van 1 cm erop en de kofferbakmat. Scheelt toch 12 cm. EN zo'n houten plank heb je voor een paar euro bij de Gamma
edit: in de lunchpauze nagemeten bij de lokale garages:
Leaf: 100*90*60 (l*b*h)
Niro: 100*74*40 (optioneel 52cm hoog als je dus het tussenvak er uit haalt)
[ Voor 9% gewijzigd door greatgonzo op 04-02-2019 14:15 ]
Nee, ik zou niet weten hoe ik Android Auto kan starten op mijn telefoon. Moet je daar eerst een app voor downloaden? Ik dacht dus APKMirror en die kreeg ik niet geïnstalleerd, telkens een foutmelding.AeoIus schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:50:
[...]
Ik heb wel een nieuwere versie van Android, maar geen problemen om Android Auto te starten.
Heb je Android Auto al wel een keer gestart op je telefoon om het te activeren en wat voorwaarden te accepteren?
Eerst de app downloaden op APK mirror. Je kunt diverse versies downloaden, afhankelijk of je een ARM processor hebt, 32bit, 64bit et cetera. Voor ieder wat wils. Als hij niet wil installeren heb je de verkeerde versie gedownload. Er zijn er volgens mij drie of vier. Even proberen dusswaluw2 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:53:
[...]
Nee, ik zou niet weten hoe ik Android Auto kan starten op mijn telefoon. Moet je daar eerst een app voor downloaden? Ik dacht dus APKMirror en die kreeg ik niet geïnstalleerd, telkens een foutmelding.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
heb mijn e-niro verzekerd voor All-in , niks gevraagd over alarm.Glawen schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:03:
Woensdag kan ik mijn e-Niro ophalen
misschien moet je overschakelen naar een andere verz.bedrijf
Wat ik mogelijk ga doen is het sleutelrekje vervangen door een klein metalen sleutelkluisje. Deurtje dan dicht doen zou volgens mij al wel voldoende moeten zijn (en dan niet je reservesleutel alsnog ergens laten slingeren
Ja, dat verhaal is gevoeglijk bekend.ArieL schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:16:
Voor wat betreft het alarm.. jullie weten dat - en dat betreft heel veel merken - het keyless entry systeem bij deze auto's zo ongeveer minder veilig is dan het slotje op een dagboek dat je in de speelgoedwinkel kunt kopen ? het is de laatste maanden weer in het nieuws dat het kinderlijk eenvoudig is om het signaal te "verlengen".. kraken kun je het niet eens noemen. Kijk maar een op de recente lijst van de ADAC.. Zelf spendeer ik liever nu een paar euro extra dan dat ik een keer s'morgens buiten kom en de halve of hele auto mis..
Nou is dat alarmsysteem van de Niro in en uit te schakelen met de sleutel. Betekent dit dat het alarm dan op die zelfde krakkemikkige manier door een ander uit te schakelen is? Dan zou het wel erg waardeloos zijn....
<John O`Mill>
Let je wel ff op met dat schuim? De nood moet wel hééél erg hoog zijn als je dat werkelijk wilt gebruiken. Werkelijk ALLES zit daarna onder de plakzooi. Niet alleen wordt de bandenboer daar bepaald niet vrolijk van, als je pech hebt (en daar lijkt het ws al snel op) dan moet je daarna ook een nieuwe TPMS-sensor in je wiel hebben. En je weet wat die dingen los kosten....?marc4547 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:05:
Heeft er trouwens iemand een reservewiel aangeschaft? Schijnt te kunnen voor iets van 250 euro inclusief krik etc.? Ik weet niet of dat zin heeft? Er zit een reparatie set bij met zo'n bus schuim, maar ik ben ook weer bang dat je veel ruimte verliest als je zo'n thuiskomer, of volwaardig reservewiel zou bestellen. Is er ruimte voor een reservewiel? Of is dat niet nodig?
<John O`Mill>
Een buurt zegt niet alles.. in een nette buurt valt misschien wel meer te halen.. Voor thuis is een sleutekluisje mooi maar wat als je je auto net geparkeerd hebt bij een pretpark de bios etc.. just my 2 cents..CyBeRSPiN schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:23:
@ArieL toch denk ik dat het risico wel meevalt, hangt ook een beetje af in wat voor buurt je woont denk ik. Als het echt een ding zou zijn dan had mijn LM ook wel actie vereisen rondom het alarm.
Wat ik mogelijk ga doen is het sleutelrekje vervangen door een klein metalen sleutelkluisje. Deurtje dan dicht doen zou volgens mij al wel voldoende moeten zijn (en dan niet je reservesleutel alsnog ergens laten slingeren)
Daar werkt die truc dus niet, als je filmpjes ziet hoe die criminelen te werk gaan, dan zijn ze met een ontvanger heel dicht aan de buitengevel aan het "zoeken" naar het signaal van de sleutel. Die ontvanger moet dan max. een paar meter van de sleutel gehouden worden.ArieL schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:28:
[...]
Een buurt zegt niet alles.. in een nette buurt valt misschien wel meer te halen.. Voor thuis is een sleutekluisje mooi maar wat als je je auto net geparkeerd hebt bij een pretpark de bios etc.. just my 2 cents..
Dat gaat dus echt niet werken in de bios of pretpark.
Er zijn wel gevallen bekend van een diefstal bij een tankstation. Gelukkig hebben we met een EV daar geen last van, tenzij je aan het snelladen bentCyBeRSPiN schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:30:
[...]
Daar werkt die truc dus niet, als je filmpjes ziet hoe die criminelen te werk gaan, dan zijn ze met een ontvanger heel dicht aan de buitengevel aan het "zoeken" naar het signaal van de sleutel. Die ontvanger moet dan max. een paar meter van de sleutel gehouden worden.
Dat gaat dus echt niet werken in de bios of pretpark.
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Nee.. dat mag niet meer, dan wordt er geen scm certificaat afgegeven. (Die beschrijving klopt dus niet)Hippe Lip schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:25:
[...]
Ja, dat verhaal is gevoeglijk bekend.
Nou is dat alarmsysteem van de Niro in en uit te schakelen met de sleutel. Betekent dit dat het alarm dan op die zelfde krakkemikkige manier door een ander uit te schakelen is? Dan zou het wel erg waardeloos zijn....
Op slot zetten gaat wel met de sleutel, echter openen met enkel de sleutel activeert het alarm.. het alarmsysteem heeft een extra autorisatie hetzij met een druk op de knop van een extra zender, of met een wel veilige draadloze id kaart..
@CyBeRSPiN Dat gaat heel prima werken op de parkeerplaats.. jij loopt van je auto weg en verheugd je op een dagje uit. Een even enthousiaste man of vrouw loopt een paar meter achter je zwaait vol euthousiasme wat met zijn of haar armen en je auto is al weg voor je binnen bent..
Er zijn ook sleutelhoesjes die de sleutel afschermen voor dit soort gespuis:ArieL schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:28:
Een buurt zegt niet alles.. in een nette buurt valt misschien wel meer te halen.. Voor thuis is een sleutekluisje mooi maar wat als je je auto net geparkeerd hebt bij een pretpark de bios etc.. just my 2 cents..
https://nl.aliexpress.com...44Xjq5GH&isOrigTitle=true
<John O`Mill>
volgens mij moet je dat schuim alleen gebruiken als je band ook daadwerkelijk overleden is (dwz: de lekkage zit naast het loopvlak). Daardoor kun je nog bij de garage komen. Ik zou er ook niet mee rond blijven rijden inderdaad.Hippe Lip schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:28:
[...]
Let je wel ff op met dat schuim? De nood moet wel hééél erg hoog zijn als je dat werkelijk wilt gebruiken. Werkelijk ALLES zit daarna onder de plakzooi. Niet alleen wordt de bandenboer daar bepaald niet vrolijk van, als je pech hebt (en daar lijkt het ws al snel op) dan moet je daarna ook een nieuwe TPMS-sensor in je wiel hebben. En je weet wat die dingen los kosten....?
Met een beetje mazzel zit de lekkage in het loopvlak, en dan kan de wegenwacht je wel afslepen naar een garage, waar ze er een prop inschieten.
Dat kan de wegenwacht gewoon terplekke hoor!greatgonzo schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:37:
[...]
Met een beetje mazzel zit de lekkage in het loopvlak, en dan kan de wegenwacht je wel afslepen naar een garage, waar ze er een prop inschieten.
Heb ook wel eens een scheur in mn band gereden (stoep geraakt nadat ik door een ander teveel naar binnen werd gedrukt op 2-baans weg), dan houdt het echt op zonder reservewiel. Werd een dure grap ivm afsleepkosten + leenauto.
Dit zou ik toch ff bij de importeur aankaarten. Dit doet hij dus kennelijk willens en wetens. Dat is toch echt een gevalletje van pure oplichting.bomajo schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:14:
Heb het besproken, wil het niet teruggeven. Schijnt voor de installatie van de module te zijn. Heb er ook een vreemd gevoel bij. Zag later ook dat lakbehandeling bij mij 395 kost, terwijl in prijslijst voor een lager bedrag staat.
Voor de duidelijkheid: kijk hier ff op pagina 3, het 12e item in de linker kolom:
https://www.kia.com/conte...nds-e-Niro-prijslijst.pdf
Het zit er dus standaard op.

<John O`Mill>
Verwijderd
Thuis sleutel in een metalen boxje bewaren en onderweg zo'n hoesje. Reserve sleutel in de stalen kluis. Dat moet voldoende zijn. En als ze b.v. de airbags e.d. willen, tikken ze een ruit in en halen de boel eruit. Bijna geen hond die omkijkt naar een alarm; dat hebben ze laatst bij een bekende van mij gedaan bij zijn BMW, navi en airbags gesloopt na het intikken van een ruitje.
Maar iedereen zijn eigen afweging.
Euh. Die lakbehandeling kost bij mij 198. Nooit een prijslijst gezien, kreeg gewoon een uitgewerkte offerte.bomajo schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:14: Zag later ook dat lakbehandeling bij mij 395 kost, terwijl in prijslijst voor een lager bedrag staat.
Misschien nog meer konijnen uit de hoed? Ik heb de volgende prijzen:
Catalogusprijs 44.475
Recyclingsbijdrage 160
Metallic lak en leder interieur 795
Afleverpakket 45
Energie laadkosten 25
Lakbescherming 198
Vaste kosten overheid 85,10
Rijlaar maken 800,90
Grappig dat er toch kleine verschillen zijn.
joepie de p schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:40:
[...]
Euh. Die lakbehandeling kost bij mij 198. Nooit een prijslijst gezien, kreeg gewoon een uitgewerkte offerte.
Catalogusprijs 44.475
Recyclingsbijdrage 160
Afleverpakket 45
Energie laadkosten 25
Lakbescherming 198
Rijlaar maken 800,90
Heb er nu een kapje over gemaakt en kijken of dat helpt. Iedere 50km schoonmaken is ook niks.
e-niro en e-kona
Is hij al geleverd?,bomajo schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:14:
Heb het besproken, wil het niet teruggeven. Schijnt voor de installatie van de module te zijn. Heb er ook een vreemd gevoel bij. Zag later ook dat lakbehandeling bij mij 395 kost, terwijl in prijslijst voor een lager bedrag staat.
[...]
Anders wijzig je toch gewoon de offerte. Als je extra dingen wilt toevoegen kan dat ook altijd.
Indien hij kia connect niet wil annuleren of crediteren, gevalletje importeur of anders rechtsbijstand.
e-niro en e-kona
Mijn Kia Dealer (Apeldoorn) had eerst ook de connected service app betaald op de offerte staan. Maar voor ik daar zelf over kon beginnen zeiden ze bij het volgende bezoek al dat die app gratis was voor iedereen en dat ze die er daarom afgehaald hadden.rob313 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:48:
[...]
Is hij al geleverd?,
Anders wijzig je toch gewoon de offerte. Als je extra dingen wilt toevoegen kan dat ook altijd.
Indien hij kia connect niet wil annuleren of crediteren, gevalletje importeur of anders rechtsbijstand.
Wat mij betreft de dealer die bewust prijzen blijft vragen, die is vanwege de schaarste wat extra marge aan het opkrikken. Zeker niet netjes, ook omdat je afhankelijk bent van deze Kia dealer vanwege de reserveringslijst en waar Kia je heen stuurde. Dit kun je daarom net zo goed machtsmisbruik noemen. De auto daar ophalen en nooit meer terugkomen voor onderhoud.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Toch vreemd dat zelfs kosten die mij redelijk vast lijken (zoals een recyclingsbijdrage) kunnen afwijken. Dit staat op mijn offerte van de dealer in Ede:joepie de p schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:40:
[...]
Euh. Die lakbehandeling kost bij mij 198. Nooit een prijslijst gezien, kreeg gewoon een uitgewerkte offerte.
Catalogusprijs 44.475
Recyclingsbijdrage 160
Afleverpakket 45
Energie laadkosten 25
Lakbescherming 198
Rijlaar maken 800,90
Catalogusprijs 44.475
Recyclingsbijdrage 145
Afleverpakket 45
Energie laadkosten 25
Lakbescherming 198
Vaste kosten overheid 87,50
Rijklaar maken 803,40
zit een stagiaire op de fiets... om de accu vol te trappen.. groene stroom héNiroNiro schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:30:
Waarom moeten de laadkosten zo hoog zijn man man man..
Laadkosten heb ik ook niet hoeven te betalen, 25 euro.NiroNiro schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:30:
Waarom moeten de laadkosten zo hoog zijn man man man..
Gemiddeld betaald een garage 10 ct per kilowatt.
En de accu is gelukkig niet leeg bij aankomst.
Geen kortingen, verkopen als broodjes, en dan nog rare streken uithalen?
Dit soort dealers moeten eens in de spiegel kijken.
e-niro en e-kona
In dat geval betaal ik het lachendgreatgonzo schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:44:
[...]
zit een stagiaire op de fiets... om de accu vol te trappen.. groene stroom hé

Ik vermoed dat gewoon de marge in rekening wordt gebracht die ze vroeger op de tank brandstof pakten. Het is nu wel erg zichtbaar.
Vanaf 2019 moeten afleverkosten in de verkoopprijs zitten. Dan zijn het gewoon enkele tientjes verschil tussen de dealers.
Verwijderd

Sommige dealers doen wel erg veel moeite om alle vooroordelen in stand te houden. btw: hier geen gekke fratsen, de lakbescherming is op mijn verzoek verwijderd (was 'm zelf wel en dan gaat die de Collinite 915 in) en toen ik vroeg naar de matten e.d. (oh, dat zit er gewoon standaard bij). Kijk, zo hoort het.
Hier mijn Dynamic ter vergelijking:pinominie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:28:
[...]
Toch vreemd dat zelfs kosten die mij redelijk vast lijken (zoals een recyclingsbijdrage) kunnen afwijken. Dit staat op mijn offerte van de dealer in Ede:
Catalogusprijs 44.475
Recyclingsbijdrage 145
Afleverpakket 45
Energie laadkosten 25
Lakbescherming 198
Vaste kosten overheid 87,50
Rijklaar maken 803,40
Catalogusprijs: €41.475,00
Recyclingbijdrage (PH)EV 145,00
Snow White Pearl 795,00
Lakbescherming / Poetsbehandeling 198,00
Afleverpakket 45,00
Montage 4 seizoenenbanden incl sneeuwteken inname zomerbanden 350,00
Leges kenteken 39,00
Afdracht tenaamstelling 10,10
Recyclingbijdrage 40,00
Overig: 800,90
Was al zo geloof ik. Ik betaal geen cent meer dan de “consumentenadviesprijs” zoals op de prijslijst. Het verschil tussen catalogusprijs en die prijs zijn de afleverkosten, dat scheelt ook weer in de bijtelling.joepie de p schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:52:
[...]
Vanaf 2019 moeten afleverkosten in de verkoopprijs zitten. Dan zijn het gewoon enkele tientjes verschil tussen de dealers.
Komt straks 100% opgeladen zonder meerprijs. Dit is mn 3e auto bij die dealer, maar denk niet dat ik een voorkeursbehandeling krijg.
Goede tip....20% voordeliger dan elke andere aanbieding
Ik had me op deze pagina gebaseerd.CyBeRSPiN schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:55:
[...]
Was al zo geloof ik. Ik betaal geen cent meer dan de “consumentenadviesprijs” zoals op de prijslijst. Het verschil tussen catalogusprijs en die prijs zijn de afleverkosten, dat scheelt ook weer in de bijtelling.
Komt straks 100% opgeladen zonder meerprijs. Dit is mn 3e auto bij die dealer, maar denk niet dat ik een voorkeursbehandeling krijg.
Er zit kennelijk een verschil tussen afleverkosten (2016 geregeld) en kosten rijklaar maken (2019). Mij niet helemaal duidelijk
Zie ik iets over het hoofd of klopt dat getal uit de openingspost niet?
@Trackerfire hoe kwam jij tot die aantallen? Ik kom ook niet op dat aantal uit?Pierik schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:34:
Ik zit net nog even de openingspost door te kijken, daarin staat dat er 376 E-Niro's geleverd zijn. Maar als ik zoek op de opendata van het RDW kom ik niet verder dan 239 E-Niro's. Ik zoek op de uitvoering E11DZ1 . Ook als ik alleen op de KIA Niro zoek en sorteer op cilinderinhoud (Zodat alle auto's zonder cilinderinhoud bovenaan staan) dan kom ik niet verder dan dat.
Zie ik iets over het hoofd of klopt dat getal uit de openingspost niet?
Die wordt wel extra goed gerecycled, 2x zelfs!Ben1987 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:55:
[...]
Hier mijn Dynamic ter vergelijking:
Catalogusprijs: €41.475,00
Recyclingbijdrage (PH)EV 145,00
Snow White Pearl 795,00
Lakbescherming / Poetsbehandeling 198,00
Afleverpakket 45,00
Montage 4 seizoenenbanden incl sneeuwteken inname zomerbanden 350,00
Leges kenteken 39,00
Afdracht tenaamstelling 10,10
Recyclingbijdrage 40,00
Overig: 800,90
Toch best gênant om al die verschillen te zien. Dit zijn de redenen waarom mensen een hekel aan auto dealers krijgen.
Ze bieden gewoon geen enkele meerwaarde op het gebied van service, kennis, etc. Ik zou graag gewoon direct met Kia zaken doen, maar dat kan helaas niet...
Op t typegoedkeuringsnummer zoekenCyBeRSPiN schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:01:
[...]
@Trackerfire hoe kwam jij tot die aantallen? Ik kom ook niet op dat aantal uit?
e4*2007/46*1139*06
Ah toch een foutje zie ik... bij de niro wijkt dit nummer niet af van de reguliere, bij de Kona wel. Jullie getallen kloppen dus.
[ Voor 19% gewijzigd door Trackerfire op 04-02-2019 22:02 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ja, bij de 3e poging werkte het, thanks!Trackerfire schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:59:
[...]
Eerst de app downloaden op APK mirror. Je kunt diverse versies downloaden, afhankelijk of je een ARM processor hebt, 32bit, 64bit et cetera. Voor ieder wat wils. Als hij niet wil installeren heb je de verkeerde versie gedownload. Er zijn er volgens mij drie of vier. Even proberen dus
Een Tesla kan je via de webshop bestellenSmobbo schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:45:
[...]
Die wordt wel extra goed gerecycled, 2x zelfs!
Toch best gênant om al die verschillen te zien. Dit zijn de redenen waarom mensen een hekel aan auto dealers krijgen.
Ze bieden gewoon geen enkele meerwaarde op het gebied van service, kennis, etc. Ik zou graag gewoon direct met Kia zaken doen, maar dat kan helaas niet...
Ja, ze maken zichzelf echt overbodig. En wanneer je je dan realiseert wat er aan onderhoudswerkzaamheden overblijven bij een elektrische auto, besef je dat het de komende jaren structureel zal moeten veranderen. En dan is de vraag of ze die verandering in eigen hand nemen, of dat ze de markt haar werk laten doen... Ik zou het wel weten.Smobbo schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:45:
[...]
Die wordt wel extra goed gerecycled, 2x zelfs!
Kia e-Niro Platinum Graphite Executive line
Je kan voor de e-Niro ook zoeken op 'Massa ledig voertuig' = 1712 kg. Voor de Kona is dit 1660 kg.Trackerfire schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:59:
[...]
Op t typegoedkeuringsnummer zoeken![]()
e4*2007/46*1139*06
Ah toch een foutje zie ik... bij de niro wijkt dit nummer niet af van de reguliere, bij de Kona wel. Jullie getallen kloppen dus.
Iets makkelijker te onthouden (en te reproduceren) dan het typegoedkeuringsnummer.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.