Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:59
yeehaw schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:25:
Ik ben in de markt om een e-niro te kopen, danwel te private leasen.

Ik zit te denken aan de dynamicplusline, maar misschien valt er wel zonder stoel en stuurverwarming te leven. Ook al is dat wel heel fijn natuurlijk. Iemand nog andere nadelen als je de dynamic pakt ipv de plus?
Stoel en stuurverwarming vind ik prettig te hebben, is toch ook iets zuinigst. Ik ben vooral voor de dynamicplus gegaan km deze features, de led koplampen en de parkeersensoren voor (was tijdens de proefrit bang dat ik een gebouw zou intikken, zo enorm voelde de auto VS de 208 ervoor :+).

Dakje toch ook al veel gebruikt en vind het privacyglass wel mooi en het dimt het licht voor de wagenzieke jongste, het helpt echt voor haar.

Al met al geen spijt van de upgrade, zeker niet nu weer de koude dagen in gaan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Ik ben nu de Nissan Leaf N-connecta gewend, dus ga ook zeker voor de Dynamicplus voor stoel- en stuurverwarming. Ga wel de 360 camera missen :(

En jammer dat de private lease prijzen weer omhoog zijn gegaan, 584 per maand voor 25K per jaar, 48 mnd. Zo wordt het verschil met de Hyundai niet heel groot meer, dus zit daar nu ook met een schuin oog naar te kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door hallom op 16-11-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:46
Of je moet wat geduld hebben, ik heb het idee dat ze zo 2x per jaar een actie hebben. Met een beetje mazzel voor je komt dat nog net voordat het nieuwe model komt. Anders moet je daar weer wachten tot ze die willen promoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

DonJuape schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:43:
[...]

Destijds de dynamic gekozen en niet de dynamic plus. Volgens mij heeft de dynamic plus, zonnedak, led koplampen, parkeersensoren voor extra.
Kan je iets zeggen over de kwaliteit en het geluid van de speakers? Ik ben beetje bang dat ik de JBL set heel ga missen :(

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Damian schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:30:
[...]

Kan je iets zeggen over de kwaliteit en het geluid van de speakers? Ik ben beetje bang dat ik de JBL set heel ga missen :(
Dat zit er dik in, met wat configuratiewerk (equalizer) kreeg ik het acceptabel (lees prima voor mij), maar het is niet om over naar huis te schrijven. Andere boxen zou weinig helpen las ik omdat de unit zelf dan het probleem is, dus dan moet je aan een versterker, mij teveel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 14:51
Damian schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:30:
[...]

Ik heb een proefrit gemaakt in de dynamicplusline en ik kom uit een model 3 LR, waarin het geluid echt supergoed is. Ik vond de speakers niet heel erg tegenvallen, misschien een beetje teveel laag en te weinig midden, maar ik had het idee dat ik dat met de equalizer redelijk goed kon krijgen. Goed genoeg om radio mee te luisteren, maar zeker niet zo goed als de halve thuisbioscoop in de Tesla :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Arfman schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:33:
[...]

Dat is mijn auto/foto ;)

Ik denk dat het niet past, tenzij je schuin parkeert. Ik ga het nog een keertje proberen als ik wat meer tijd heb.
Met hoeveel kW kon je eigenlijk laden? Ik kwam maar tot 23kW maar mijn auto was koud en het was een graad of 8 buiten.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:26
mister9 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:05:
1. Dat de temepratuuraanduiding niet constant in beeld staat. Als ik wil weten op welke temperatuur de airco staat, moet ik eerst aan de knop draaien (en dus de stand veranderen).
Ook ik ben echt enorm enthousiast over de e-Niro, maar dit punt stoort mij dagelijks. Ook omdat de reactie op de climateknoppen echt extreem langzaam is. Zeker direct na de start de verwarming aanpassen, duurt soms 5-6 seconde voordat je dat op het scherm ook ziet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47

Arfman

Drome!

DonJuape schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:53:
[...]

Met hoeveel kW kon je eigenlijk laden? Ik kwam maar tot 23kW maar mijn auto was koud en het was een graad of 8 buiten.
40kW, auto was ook koud en 3 kilometer gereden voordat ik bij de SuC was.

@Damian : ik heb een DynamicPlusLine dus ook geen JBL. Auto nieuw opgehaald en geluid was oké, maar niet meer dan dat. Lage tonen misten tenzij je de equalizer qua bas op +4 had gezet.

Nu heb ik de auto een maand en de speakers zijn nu "ingespeeld" lijkt het. De bas staat op +1 en er komen beduidend meer lage tonen uit en het geluid vind ik echt prima (maar ik kom van een 2013 Prius). Heb proefgereden in een ExecutiveLine maar ik vond het geluid niet beduidend beter eerlijk gezegd (maar ook niet uitgebreid mee gespeeld natuurlijk).

[ Voor 46% gewijzigd door Arfman op 17-11-2021 08:56 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Arfman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:53:
[...]

40kW, auto was ook koud en 3 kilometer gereden voordat ik bij de SuC was.

@Damian : ik heb een DynamicPlusLine dus ook geen JBL. Auto nieuw opgehaald en geluid was oké, maar niet meer dan dat. Lage tonen misten tenzij je de equalizer qua bas op +4 had gezet.

Nu heb ik de auto een maand en de speakers zijn nu "ingespeeld" lijkt het. De bas staat op +1 en er komen beduidend meer lage tonen uit en het geluid vind ik echt prima (maar ik kom van een 2013 Prius). Heb proefgereden in een ExecutiveLine maar ik vond het geluid niet beduidend beter eerlijk gezegd (maar ook niet uitgebreid mee gespeeld natuurlijk).
Hmmm. Ik had 100m gereden en heb maar een paar minuten geladen misschien maakt dat toch het verschil.

Grappig, jij vindt te weinig laag en @yeehaw te veel laag.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-07 19:58
Updates zijn niet meer te downloaden via de navigation updater. Zou er toch iets niet goed zijn aan de update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Akemi schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:42:
Updates zijn niet meer te downloaden via de navigation updater. Zou er toch iets niet goed zijn aan de update?
Schijnt een aangepaste versie te komen de 22e, wellicht de sensorbug en andere zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

DonJuape schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:17:
[...]

Hmmm. Ik had 100m gereden en heb maar een paar minuten geladen misschien maakt dat toch het verschil.

Grappig, jij vindt te weinig laag en @yeehaw te veel laag.
Nouja, ik had liever een subwoofer (Headhunterz ftw! ;)) maar voor een subloze opstelling vind ik het helemaal niet verkeerd klinken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Arfman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:31:
[...]

Nouja, ik had liever een subwoofer (Headhunterz ftw! ;)) maar voor een subloze opstelling vind ik het helemaal niet verkeerd klinken.
Als ik de regio een witte eNiro zie en Headhunterz hoor dan zal ik naar je zwaaien 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

DonJuape schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:49:
[...]

Als ik de regio een witte eNiro zie en Headhunterz hoor dan zal ik naar je zwaaien 8)
:D

Zo'n Sjonnie ben ik niet (meer) hoor, maar zwaaien mag altijd :P

Stoplichtsprintjes zijn ineens wel weer leuk na jaren trage auto's te hebben gehad. Gisteren nog een vrouw met een Mini Cooper S bij het stoplicht achteraan laten sluiten, had ze niet verwacht. Sjonnieniveau +1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Haha, laat ik het zo zeggen. De auto heeft geen subwoofer, dus vind ik dat ze wat teveel laag door de bestaande speakertjes pompen zodat het geheel uit balans is. Ik kan het ook wel waarderen als er flinke bas aanwezig is, maar dan moet dat wel uit een subwoofer komen en niet in plaats van het midden ;)

Ik heb trouwens reactie gehad van de dealer en ik kan de dynamicplusline aanschaffen voor rond de 40.000 afhankelijk van de kleur en dan kunnen ze het aankoopcontract in het nieuwe jaar zetten waardoor ik ook nog gebruik kan maken van de ev-subsidie. Op deze manier wordt het een erg goede deal die een stuk goedkoper is dan de private lease over een looptijd van 5 jaar.

Nu nog even een beslissing maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-07 16:09
yeehaw schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:09:
Haha, laat ik het zo zeggen. De auto heeft geen subwoofer, dus vind ik dat ze wat teveel laag door de bestaande speakertjes pompen zodat het geheel uit balans is. Ik kan het ook wel waarderen als er flinke bas aanwezig is, maar dan moet dat wel uit een subwoofer komen en niet in plaats van het midden ;)

Ik heb trouwens reactie gehad van de dealer en ik kan de dynamicplusline aanschaffen voor rond de 40.000 afhankelijk van de kleur en dan kunnen ze het aankoopcontract in het nieuwe jaar zetten waardoor ik ook nog gebruik kan maken van de ev-subsidie. Op deze manier wordt het een erg goede deal die een stuk goedkoper is dan de private lease over een looptijd van 5 jaar.

Zeker doen. Als je ff 40.000 knaken klaar hebt liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

Deze volg ik niet helemaal:
ProLease heeft de hand weten te leggen op een aantal Kia e-Niro's in de DynamicLine-uitvoering. De e-Niro is standaard al erg rijk uitgerust maar deze DynamicLine uitvoering heeft nog de volgende aantrekkelijke opties standaard: 17" lichtmetalen velgen, achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, climate control en stoelverwarming voor.
Die stoelverwarming zit toch alleen op minimaal de DynamicPlusLine?

Oh en is batterijverwarming hetzelfde als een warmtepomp? Word door elkaar gebruikt die term.

[ Voor 9% gewijzigd door Damian op 17-11-2021 15:20 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Dacht het ook, maar ook de edition meen ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
Damian schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:10:
Deze volg ik niet helemaal:

[...]
Die stoelverwarming zit toch alleen op minimaal de DynamicPlusLine?

Oh en is batterijverwarming hetzelfde als een warmtepomp? Word door elkaar gebruikt die term.
Stoelverwarming volgens mij Edition/DynamicPlusLine en Executive.

Batterijverwarming is NIET hetzelfde als de warmtepomp, dit is op de e-Niro een optie. De Warmtepomp zou warmte uit het accupakket gebruiken voor de cabine, de batterijverwarming is puur om de batterij op temperatuur te brengen (geloof pas onder de -5 graden celcius actief).

[ Voor 16% gewijzigd door Suicyder op 17-11-2021 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Bovendien zit ACC volgens mij op alle modellen, net zoals climate control. Weer een gevalletje de boel mooier voordoen dan het daadwerkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:49
yeehaw schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:09:

Hoezo is het "een stuk goedkoper" dan private lease over 5 jaar?

5 jaar, 35.000 km is €39.000. incl de subsidie is dat €35.650 en dan heb je al je onderhoud erbij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Laatst online: 06-07 10:24
gremsems schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:56:
[...]

5 jaar, 35.000 km is €39.000. incl de subsidie is dat €35.650 en dan heb je al je onderhoud erbij zitten.
Omdat je na vijf jaar nog steeds een auto hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-07 19:34
[...]

Het is maar hoe je het bekijkt, jij schrijft in die 5 jaar tijd heel de auto af. maar je houdt geen rekening met de rest waarden van de auto.
de lease maatschappij wil ook nog graag wat verdienen, en dat is wat je dus zelf als je koopt, ook kunt verdienen.
maar goed niet iedereen heeft het geld beschikbaar en of werkt voor een bedrijf waar je gebruik kunt maken van een auto van de zaak.
dus veel verschillen van belangen spelen een rol, ik heb het geluk dat ik geen geld hoef te lenen voor deze auto en dus altijd contant koop. maar niet iedereen zal dat kunnen dus iedereen kijkt naar zijn eigen portemonnee en wat zijn mogelijk heden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:08
[...]

"al je onderhoud" is een lachertje bij een EV. Ik zit nu na 2,5 jaar (met dergelijk kilometrage) op gemiddeld iets van € 150/jaar of zo."
Er zitten nauwelijks onderhoudsgevoelige onderdelen in. Zelfs de remmen slijten nagenoeg niet aangezien je remt op de motor en daarmee weer de batterij op laadt.
Alleen de banden zullen een keer vervangen moeten worden en zijn dan een wat grotere kostenpost.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Wat Grik en Pecari zeggen inderdaad. Na 5 jaar is die auto nog steeds van mij en met onze kilometers per jaar kan ik er daarna waarschijnlijk nog wel 10/15 jaar mee doen.

Hoe langer ik er in blijf rijden hoe voordeliger het wordt zeg maar. Ik ga er ook vanuit dat de auto redelijk onderhoudsvrij blijft qua motor en accu.

En daarbij krijg je vaak ook weer een inruilaanbod bij veel garages waar je weer een nieuwe auto ‘krijgt’ met een paar duizend euro bovenop je inruil. Dus daar kan ook weer voordeel inzitten.

@eltron Uit interesse, zijn er geen onderhoudsintervalle en moet de auto niet iedere jaar voorvoor een kleine beurt? Dat zal toch wel meer dan 150 euro kosten toch of is het echt zo goedkoop.

[ Voor 15% gewijzigd door yeehaw op 17-11-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
yeehaw schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:40:
Wat Grik en Pecari zeggen inderdaad. Na 5 jaar is die auto nog steeds van mij en met onze kilometers per jaar kan ik er daarna waarschijnlijk nog wel 10/15 jaar mee doen.

Hoe langer ik er in blijf rijden hoe voordeliger het wordt zeg maar. Ik ga er ook vanuit dat de auto redelijk onderhoudsvrij blijft qua motor en accu.

En daarbij krijg je vaak ook weer een inruilaanbod bij veel garages waar je weer een nieuwe auto ‘krijgt’ met een paar duizend euro bovenop je inruil. Dus daar kan ook weer voordeel inzitten.

@eltron Uit interesse, zijn er geen onderhoudsintervalle en moet de auto niet iedere jaar voorvoor een kleine beurt? Dat zal toch wel meer dan 150 euro kosten toch of is het echt zo goedkoop.
In de tarievenlijst van juli 2019 die ik bij de auto kreeg staat een kleine beurt voor € 71 en een grote voor € 123,-. Dat zal inmiddels iets geïndexeerd zijn en er kan allicht nog wat materiaal bijkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-07-2024

passat_to_ev

Nice_car

Arfman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:59:
[...]

:D

Zo'n Sjonnie ben ik niet (meer) hoor, maar zwaaien mag altijd :P

Stoplichtsprintjes zijn ineens wel weer leuk na jaren trage auto's te hebben gehad. Gisteren nog een vrouw met een Mini Cooper S bij het stoplicht achteraan laten sluiten, had ze niet verwacht. Sjonnieniveau +1 :)
Onze cooper S is toch echt sneller dan mijn e-niro, en daarnaast is het geluid en de rijbeleving ook van een andere orde :)

MW_Passat_2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
private lease: Het is een keuze, verschil als je kijkt op b.v. autoweek voor de kosten per maand kom je op 454 euro. Dat is 331 euro afschrijving 79 euro verzekering en 44 euro onderhoud. Dit zijn als het goed is gemiddelde kosten, niet van 1 persoon.

Ben je net als al mijn kennissen zo iemand die een auto koopt en hem 5 jaar later met dikke winst verkoopt dan gaat het rekensommetje niet op. Ik ben de sul die dat nooit lukt en schrijf dus inderdaad flink af en moet hem ook nog eens goed verzekeren.

Alles bij elkaar komt het er voor mij op neer dat er een paar tientjes per maand verschil zit tussen kopen en leasen, zeker als ze weer eens stunten met de pivate lease. Volgens mij was het toen in basis 379 euro per maand, lak en kilometers en looptijd zorgen elke keer voor enkele tientjes verhoging. Als je veel kilometers maakt gaan de private lease kosten wel flink omhoog, dan dat ik verwacht dat het je met koop zou kosten.
Dan schiet de balans wellicht te ver door naar kopen

En ja, ik zou de auto prima kunnen kopen, maar ik heb ook nog een hypotheek staan, die kan ik ook 40K aflossen, helpt ook voor vele jaren de kosten te verlagen, en heb ik die paar tientjes verschil ook weer terug.

En zoals het nu allemaal gaat, is afschrijving een grotere gok dan ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Laatst online: 07-07-2024

passat_to_ev

Nice_car

Wat vinden jullie van de laatste navigatie update? Vandaag een lang stuk gereden en ik vind de kaarten erg mooi en nog duidelijker geworden. Maar het systeem lijkt wel trager met het berekenen van de route. En vandaag wederom moeite met de online verbinding in de auto, maar laten we het er op houden dat dat kwam door het gebied waar ik was.

MW_Passat_2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
Chorro schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:48:
[...]

Ook ik ben echt enorm enthousiast over de e-Niro, maar dit punt stoort mij dagelijks. Ook omdat de reactie op de climateknoppen echt extreem langzaam is. Zeker direct na de start de verwarming aanpassen, duurt soms 5-6 seconde voordat je dat op het scherm ook ziet gebeuren.
Wat veel vervelender is. Eens in de zoveel tijd veranderd de temperatuur spontaan. Staat de temp ineens op 17 of 27.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
passat_to_ev schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:54:
Wat vinden jullie van de laatste navigatie update? Vandaag een lang stuk gereden en ik vind de kaarten erg mooi en nog duidelijker geworden. Maar het systeem lijkt wel trager met het berekenen van de route. En vandaag wederom moeite met de online verbinding in de auto, maar laten we het er op houden dat dat kwam door het gebied waar ik was.
Ik ben een beetje thuis in navigatie software. Dat langzamer heeft te maken met meer wegen en/of poi's die zijn bijgewerkt (of nieuwe wegen) waardoor de factor van mogelijke routes gigantisch toeneemt. Dat merk je dus in een tragere route berekening. Daarom werken navigatie systemen zoals tomtom met nieuwe kaarten na een paar jaar altijd trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
eltron schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:48:
[...]

In de tarievenlijst van juli 2019 die ik bij de auto kreeg staat een kleine beurt voor € 71 en een grote voor € 123,-. Dat zal inmiddels iets geïndexeerd zijn en er kan allicht nog wat materiaal bijkomen.
Ok dat valt echt reuze mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-07 18:45
Harvest2002 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:09:
[...]

Ik mag verwachten dat KIA weet wat ze (moeten) doen.

Zijn er anderen die ook een MY2019 hebben en die inmiddels een 60k km onderhoudsbeurt hebben gehad? Is daar de koelvloeistof ook vervangen?
Geldt idd ook voor mij: MY2019, 'grote beurt' bij 60.000, koelvloeistof op de rekening à € 186 excl BTW. Omschijving is: 6,5 l (liter, denk ik) type 2L EV coolant solution -40C.
Wat is het, wat doet het, waarom kost dat goedje € 16 per liter? Daar heb ik ook een leuke whisky voor.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:26
Steeck03 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:57:
[...]

Wat veel vervelender is. Eens in de zoveel tijd veranderd de temperatuur spontaan. Staat de temp ineens op 17 of 27.
Heb ik alleen maar als ik ‘m voor een rit een keer met de app heb ingeschakeld. Staat ‘t daar op 24 graden dan neemt ie dat over en moet je ‘m zelf weer aanpassen als je dat wil. Mogelijk dat dat bij jou ook de oorzaak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Tacovdh schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:29:
[...]
Geldt idd ook voor mij: MY2019, 'grote beurt' bij 60.000, koelvloeistof op de rekening à € 186 excl BTW. Omschijving is: 6,5 l (liter, denk ik) type 2L EV coolant solution -40C.
Wat is het, wat doet het, waarom kost dat goedje € 16 per liter? Daar heb ik ook een leuke whisky voor.
Ik heb het ook maar even nagekeken, maar bij mijn MY19 is bij 60.000 alleen remvloeistof vervangen en luchtfilter voor interieur. De grote beurt zelf staat voor 89,25 (ex btw) op de rekening, met wat toeslag klein materiaal zoals ruitenvloeistof is dat ca. 125 incl btw totaal.

De interessante vraag is; moet ik me nu zorgen maken omdat mijn koelvloeistof niet is vervangen, of jij omdat het niet nodig was?

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 17-11-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Even iets anders: is er hier al iemand die iets aantoonbaars heeft gemerkt van batterijdegradatie?

Ik heb zelf de indruk dat het na ca, 2,5 jaar nog rond de 0% zit, maar wordt wat aan het schrikken gemaakt door bericht over ID3 die in één jaar 8% verliest.

is Kia dan zoveel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
multikoe schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:42:
Een andere is de Lane Keep Assist. Deze staat standaard aan en op de smalle polderwegen rond mijn huis drukt die de auto in de richting van tegemoetkomend verkeer...
Die lane keep assist gaat echter pas werken boven de 60km/u en je mag op dat soort wegen normaal niet harder. Is dus wel een beetje over na gedacht. Overigens nog steeds met je eens, want je kunt op de teller 65 wat werkelijk 60 is, en anders ook irritant dat het bij 1km/u er boven (of er op, weet ik niet zeker) al aan springt. Je hebt dus nul marge. Ik zet 'm ook altijd direct bij het starten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

eltron schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:50:
Even iets anders: is er hier al iemand die iets aantoonbaars heeft gemerkt van batterijdegradatie?

Ik heb zelf de indruk dat het na ca, 2,5 jaar nog rond de 0% zit, maar wordt wat aan het schrikken gemaakt door bericht over ID3 die in één jaar 8% verliest.

is Kia dan zoveel beter?
Hier heeft de eigenaar wel twee dingen ‘fout’ gedaan:

1. In de eerste 15.000 km heeft hij 90% van de keren geladen met een snellader. Het is bekend dat de accu, net als alle accu’s zoals dus ook die van je telefoon, harder achteruit gaat bij snelladen. Taxichauffeurs (bij Schiphol) met een Tesla hebben daar in het begin een aardige rel over gemaakt. De accu ging hard achteruit, maar na iedere rit hingen ze ‘m aan de snellader…

2. Hij heeft hem meestal opgeladen tot 100%. De accu lijdt het meeste van het gebruik van de ‘randen’. Liever niet te ver leegrijden en liever niet te vol laden. Een enkel keertje als je een heel lange rit gaat maken kan. En zo eens per maand tot 100% laden is goed voor het balanceren van de cellen onderling, maar zorg na dat 100% laden er wel voor dat je daarna min of meer meteen gaat rijden. Dus ‘s nachts lafen en ‘s morgens rijden. Niet een weekend op 100% laten staan.

Dus zo heel vreemd vind ik die degradatie ook weer niet.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:06:
[...]

Ik ben een beetje thuis in navigatie software. Dat langzamer heeft te maken met meer wegen en/of poi's die zijn bijgewerkt (of nieuwe wegen) waardoor de factor van mogelijke routes gigantisch toeneemt. Dat merk je dus in een tragere route berekening. Daarom werken navigatie systemen zoals tomtom met nieuwe kaarten na een paar jaar altijd trager.
Ik denk in dit geval dat het trager werken komt door een ontwerpbeslissing van Kia waar ik ook behoorlijk van baal.

Voorheen werd de navigatie altijd gestart in offline mode en als die verbinding heeft dan ging die op de achtergrond de verkeersinformatie ophalen. Je zag daarom na een paar seconden dat de duur van de rit (en eventuele afstand) ineens veranderde omdat die dan de verkeersinformatie had meegenomen in de route en tijd.

Sinds een van de latere updates probeert de navigatie eerst online de verkeersinformatie op te halen en daarna pas de route te tonen. Ik heb al af en toe in een parkeergarage gehad dat ik geen verbinding had en dan moet je iets van een halve minuut wachten om een melding te krijgen dat de navigatie software in de offline modus draait. Heel irritant want in een vreemde stad moet ik nu eerst wachten in de parkeergarage tot die is overgeschakeld naar de offline modus aangezien ik daar vaak niet weet welke kant ik op moet als ik direct uit de parkeergarage kom (in een binnenstad is er veel eenrichtingsverkeer). Als ik dan even uit de parkeergarage ben dan schakelt die vanzelf weer over naar de online modus.

Dit trager werken komt dus niet omdat er in 1 jaar zoveel meer wegen in Nederland erbij zijn gekomen, maar omdat Kia heeft besloten om te proberen direct via de online modus te navigeren. Daarom duurt het ook zo lang voordat er nu een route komt op het moment dat de navigatie zegt “uw route wordt berekend”. Dit is dus eerder: “de verkeersinformatie wordt opgehaald en daarna wordt uw route berekend”.

Hopelijk veranderen ze dit nog een keertje terug naar hoe het was.
Hippe Lip schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:47:
[...]
2. Hij heeft hem meestal opgeladen tot 100%. De accu lijdt het meeste van het gebruik van de ‘randen’. Liever niet te ver leegrijden en liever niet te vol laden. Een enkel keertje als je een heel lange rit gaat maken kan. En zo eens per maand tot 100% laden is goed voor het balanceren van de cellen onderling, maar zorg na dat 100% laden er wel voor dat je daarna min of meer meteen gaat rijden. Dus ‘s nachts lafen en ‘s morgens rijden. Niet een weekend op 100% laten staan.

Dus zo heel vreemd vind ik die degradatie ook weer niet.
Volgens mij kun je de accu bij een Kia E-Niro niet tot 100% opladen. De geadverteerde capaciteit is 64kWh maar in werkelijkheid zit er een grotere accu in, ik dacht iets van 67kWh. Dus dat heeft Kia dan wel weer slim bekeken.

Overigens weet ik niet zeker of 100% opladen tot 64kWh is of tot het maximum van de accu capaciteit is. Mogelijk kan iemand anders dit verhelderen die het heeft nagemeten.

[ Voor 20% gewijzigd door DutchKel op 18-11-2021 01:22 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:00
TechLight schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:41:
Die lane keep assist gaat echter pas werken boven de 60km/u en je mag op dat soort wegen normaal niet harder. Is dus wel een beetje over na gedacht. Overigens nog steeds met je eens, want je kunt op de teller 65 wat werkelijk 60 is, en anders ook irritant dat het bij 1km/u er boven (of er op, weet ik niet zeker) al aan springt. Je hebt dus nul marge. Ik zet 'm ook altijd direct bij het starten uit.
Dat maximum van zestig is een papieren, generieke limiet voor alle wegen in de buitengebieden. Ik begrijp dat je niet elke weg of elke stuk weg kunt beoordelen op veiligheid en al helemaal geen woud van snelheidsbeperkingen wil (zoals op de huidige snelwegen). Zeker polderwegen, waar het zicht maximaal is en je tegenliggers en fietsers letterlijk al van kilometers afstand kunt zien, bevatten stukken waar die maximum snelheid niets met de werkelijke situatie van doen heeft.
In de praktijk bouw je een eigen maximum snelheid op voor de stukken die je goed kent. Voor de weg waar ik het nu over heb en waarover ik vrijwel dagelijks rij is dat ergens tussen de 60 en de 80. Reality-check: er zijn in de 20 jaar dat ik langs die weg woon, geen ongelukken gebeurd als gevolg van snelheid.
De weg is smal en om elkaar te passeren zul je over de witte strepen aan de zijkant moeten. Ook daar ontwikkel je ervaring mee en het komt er uiteindelijk op neer dat je weinig tot geen snelheid meer mindert (je auto wordt daar niet smaller van...). En als je dat al twintig jaar gewend bent, dan schrik je je de pleuris als je auto uit zichzelf weer naar het midden wil sturen.

• Vaevictis_
DutchKel schreef op donderdag 18 november 2021 @ 01:17:
[...]

Volgens mij kun je de accu bij een Kia E-Niro niet tot 100% opladen. De geadverteerde capaciteit is 64kWh maar in werkelijkheid zit er een grotere accu in, ik dacht iets van 67kWh. Dus dat heeft Kia dan wel weer slim bekeken.

Overigens weet ik niet zeker of 100% opladen tot 64kWh is of tot het maximum van de accu capaciteit is. Mogelijk kan iemand anders dit verhelderen die het heeft nagemeten.
Dat is bij elke BEV het geval 100% opladen is altijd effectief tot 90+% daarnaast gaat de auto ook steeds langzamer laden richting de 100% omdat de weerstand (en warmte) steeds groter wordt. Snelladen is niet zo best en heel veel laden ook niet (ong. 1000 cycles mogelijk met Lithium Ion).

Offtopic, laat deze maar doorkomen! https://www.deingenieur.n...zij-nieuw-materiaal-anode

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
Chorro schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:38:
[...]

Heb ik alleen maar als ik ‘m voor een rit een keer met de app heb ingeschakeld. Staat ‘t daar op 24 graden dan neemt ie dat over en moet je ‘m zelf weer aanpassen als je dat wil. Mogelijk dat dat bij jou ook de oorzaak is?
Ik heb een my19, dus geen app om de airco/verwarming aan te zetten. Het komt wel uit de planning, maar daar kom ik nooit aan de temperatuur. Toch wordt deze som spontaan aangepast

• Akemi
Voor de eerste keer geladen na de update, althans dat dacht ik. Werkte altijd goed maar deze keer niet. 1Kw geladen met de scheduler. Hoop dat dit niet aan de update ligt want ik gebruik de scheduler altijd om 's nachts op te laden.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DutchKel schreef op donderdag 18 november 2021 @ 01:17:
[...]

Ik denk in dit geval dat het trager werken komt door een ontwerpbeslissing van Kia waar ik ook behoorlijk van baal.

Voorheen werd de navigatie altijd gestart in offline mode en als die verbinding heeft dan ging die op de achtergrond de verkeersinformatie ophalen. Je zag daarom na een paar seconden dat de duur van de rit (en eventuele afstand) ineens veranderde omdat die dan de verkeersinformatie had meegenomen in de route en tijd.

Sinds een van de latere updates probeert de navigatie eerst online de verkeersinformatie op te halen en daarna pas de route te tonen. Ik heb al af en toe in een parkeergarage gehad dat ik geen verbinding had en dan moet je iets van een halve minuut wachten om een melding te krijgen dat de navigatie software in de offline modus draait. Heel irritant want in een vreemde stad moet ik nu eerst wachten in de parkeergarage tot die is overgeschakeld naar de offline modus aangezien ik daar vaak niet weet welke kant ik op moet als ik direct uit de parkeergarage kom (in een binnenstad is er veel eenrichtingsverkeer). Als ik dan even uit de parkeergarage ben dan schakelt die vanzelf weer over naar de online modus.

Dit trager werken komt dus niet omdat er in 1 jaar zoveel meer wegen in Nederland erbij zijn gekomen, maar omdat Kia heeft besloten om te proberen direct via de online modus te navigeren. Daarom duurt het ook zo lang voordat er nu een route komt op het moment dat de navigatie zegt “uw route wordt berekend”. Dit is dus eerder: “de verkeersinformatie wordt opgehaald en daarna wordt uw route berekend”.

Hopelijk veranderen ze dit nog een keertje terug naar hoe het was.

[...]

Ik heb dat inderdaad nagemeten met de OBD dongle.De werkelijke batterijcapaciteit is inderdaad ongeveer 67kWh. Dus bij 100% SoC op het display is de BMS SoC 96%.
Verder heb ik Kia gemaild en ze maken geen enkel voorbehoud m.b.t. het tot 100% AC laden en dan laten staan. Andere fabrikanten (bijv. Renault en Tesla) doen dat wel bij klantencontact of in de handleiding. Eigenlijk is dat een soort misleiding want je kunt dan dus geen gebruik maken van de volledige geadverteerde accu-capaciteit. AC laad ik dus altijd tot 100%. DC laden staat bij mij wel tot 80% maar dat heeft meer met de afname in laadsnelheid boven de 80% te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
Akemi schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:30:
Voor de eerste keer geladen na de update, althans dat dacht ik. Werkte altijd goed maar deze keer niet. 1Kw geladen met de scheduler. Hoop dat dit niet aan de update ligt want ik gebruik de scheduler altijd om 's nachts op te laden.
Dit, de sensorbug, OS bug en dat ze de updates teruggetrokken hebben heeft ervoor gezorgd dat ik wacht tot de volgende echte release, zou maandag 22 november moeten zijn, gaan het zien.
Was op vakantie toen de update uit kwam, maar goed ook als het zo lees :+

• Akemi
Suicyder schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:32:
[...]

Dit, de sensorbug, OS bug en dat ze de updates teruggetrokken hebben heeft ervoor gezorgd dat ik wacht tot de volgende echte release, zou maandag 22 november moeten zijn, gaan het zien.
Was op vakantie toen de update uit kwam, maar goed ook als het zo lees :+
Gelukkig had ik niets gepland voor vandaag anders had ik toch echt wel een probleem....

Waar heb je deze info vandaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
Akemi schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:34:
[...]

Gelukkig had ik niets gepland voor vandaag anders had ik toch echt wel een probleem....

Waar heb je deze info vandaag?
Onofficiele Telegram-groep met veel info rondom updates. Ergens is het geroepen in support chats, daarom met een korrel zout. Er komen aldaar veel geruchten voorbij en de support staff in de chats is ook erg matig op de hoogte (je kan 4x een chat starten en 3 verschillende antwoorden krijgen zeg maar).

• multikoe
DonJuape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:30:
Eigenlijk is dat een soort misleiding want je kunt dan dus geen gebruik maken van de volledige geadverteerde accu-capaciteit.
Dat vind ik wat te ver gaan.
Je kunt gewoon tot 100% laden, zeker als je meteen daarna vertrekt is er niet zoveel aan de hand. Het is dus niet zo dat je die accu-capaciteit niet tot je beschikking hebt. Je moet er alleen met beleid gebruik van maken.

Dat is niet anders dan bij een brandstofauto. Daar is bijvoorbeeld het toerental begrensd, terwijl de motor een hoger toerental best nog zou kunnen hebben. Maar erg verstandig is het niet, om vaak in die hoge toeren te rijden. Hetzelfde geldt voor vaak hard optrekken of fors afremmen. Allemaal zaken die de levensduur van (onderdelen van) je auto verkorten.

• Vaevictis_
Balen, mijn auto (MY19) verhuurd (en wel apart laten verzekeren door huurder) en belde net op dat hij de vangrail had geraakt iets met lane assist. Foto's volgen nog. Ik ben best zuinig op mijn auto en die ziet er ook nog als nieuw uit. Nu helaas niet meer.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:38:
[...]

Dat vind ik wat te ver gaan.
Je kunt gewoon tot 100% laden, zeker als je meteen daarna vertrekt is er niet zoveel aan de hand. Het is dus niet zo dat je die accu-capaciteit niet tot je beschikking hebt. Je moet er alleen met beleid gebruik van maken.

Dat is niet anders dan bij een brandstofauto. Daar is bijvoorbeeld het toerental begrensd, terwijl de motor een hoger toerental best nog zou kunnen hebben. Maar erg verstandig is het niet, om vaak in die hoge toeren te rijden. Hetzelfde geldt voor vaak hard optrekken of fors afremmen. Allemaal zaken die de levensduur van (onderdelen van) je auto verkorten.
Dat is niet (helemaal) hetzelfde. Kia heeft blijkbaar een ontwerp (o.a. hogere werkelijke capaciteit) waarbij het mogelijk is om zonder (of heel weinig) degradatie tot 100% te laden van de aan de klant gespecificeerde accu capaciteit. Andere leveranciers specificeren een accu capaciteit en vertellen je vervolgens in de handleiding (als je de auto al hebt) dat je die (onder bepaalde omstandigheden) beter niet volledig kunt benutten. Dat is een wezenlijk verschil.

Bovendien ben ik lui en wil ik altijd tot de maximale capaciteit kunnen laden zonder te hoeven nadenken wanneer wel en wanneer niet. Heb de auto nog niet zo lang maar ik laad eigenlijk altijd in het weekend (daltarief overdag (plus zon indien beschikbaar)) en ik denk er niet over na wanneer ik hem dan ga gebruiken.

Tenslotte is Kia ook nog eens het beste m.b.t. werkelijke range vs. geadverteerde range: YouTube: We drove these electric cars until they DIED!
Kortom, de eNiro is zeker niet het beste op alle aspecten maar qua accu misschien wel (en als je de aanschafprijs meeneemt m.i. zeker).

[ Voor 21% gewijzigd door DonJuape op 18-11-2021 10:35 ]

• multikoe
DonJuape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:50:
[...]

Dat is niet (helemaal) hetzelfde. Kia heeft blijkbaar een ontwerp (o.a. hogere werkelijke capaciteit) waarbij het mogelijk is om zonder (of heel weinig) degradatie tot 100% te laden van de aan de klant gespecificeerde accu capaciteit. Andere leveranciers specificeren een accu capaciteit en vertellen je vervolgens in de handleiding (als je de auto al hebt) dat je die (onder bepaalde omstandigheden) beter niet volledig kunt benutten. Dat is een wezenlijk verschil.
Dan ga je er van uit dat die nadere fabrikanten niet ook een soort-van reservecapaciteit reserveren en dat het verschil eigenlijk uitsluitend in de communicatie zit. Ik heb ergens gelezen dat voor vrijwel alle EV's geldt dat de werkelijke accucapaciteit hoger is dan de opgegeven capaciteit.
Bovendien vindt ik het niet zo'n wezenlijk verschil. Het is (nog steeds) hetzelfde als het maximum toerental. Hoeveel reserve daar is ingebouwd weet je als klant niet.
Bovendien ben ik lui en wil ik altijd tot de maximale capaciteit kunnen laden zonder te hoeven nadenken wanneer wel en wanneer niet. Heb de auto nog niet zo lang maar ik laad eigenlijk altijd in het weekend (daltarief overdag (plus zon indien beschikbaar)) en ik denk er niet over na wanneer ik hem dan ga gebruiken.
Eens, en dat pleit voor een door de fabrikant ingesteld maximum dat onder het werkelijke maximum ligt.
Tenslotte is Kia ook nog eens het beste m.b.t. werkelijke range vs. geadverteerde range: YouTube: We drove these electric cars until they DIED!
Kortom, de eNiro is zeker niet het beste op alle aspecten maar qua accu misschien wel (en als je de aanschafprijs meeneemt m.i. zeker).
Ook weer eens!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik heb nu al twee keer achter elkaar het probleem dat mijn E-Niro (nieuw) stopt tijdens het laden aan een openbare laadpaal.
Deuren openen en opnieuw sluiten werkt niet.
Ik moet dan loskoppelen de kaart opnieuw aanbieden, aansluiten, en dan werkt het weer.
Kan het zijn dat de paal stopt (loadbalancing) of is er een instelling niet goed (volgens mij staat alles op automatisch) of kan de Kia gewoon stuk zijn?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:59:
[...]

Bovendien vindt ik het niet zo'n wezenlijk verschil. Het is (nog steeds) hetzelfde als het maximum toerental. Hoeveel reserve daar is ingebouwd weet je als klant niet.
Een beter vergelijk is de inhoud van de brandstoftank bij een ICE. Als je een ICE koopt met een tankinhoud van 60l en je leest vervolgens in de handleiding dat het beter is om hem maar tot 55l vol te tanken dan voel je je genaaid...toch?

• Rogar
  • Registratie: November 2005
MatMich schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:03:
Ik heb nu al twee keer achter elkaar het probleem dat mijn E-Niro (nieuw) stopt tijdens het laden aan een openbare laadpaal.
Deuren openen en opnieuw sluiten werkt niet.
Ik moet dan loskoppelen de kaart opnieuw aanbieden, aansluiten, en dan werkt het weer.
Kan het zijn dat de paal stopt (loadbalancing) of is er een instelling niet goed (volgens mij staat alles op automatisch) of kan de Kia gewoon stuk zijn?
Ik heb dat hier in de wijk ook soms. Toevallig net als er een E-tron of Tesla bij komt... Is een bekend probleem met Allego palen zei de helpdesk waar ze aan werken.

Geen idee of jij ook aan een Allego-paal stond.

• MatMich
Rogar schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:08:
[...]

Ik heb dat hier in de wijk ook soms. Toevallig net als er een E-tron of Tesla bij komt... Is een bekend probleem met Allego palen zei de helpdesk waar ze aan werken.

Nee bij mij is het Greenflux en ik sta er nu als enige auto.
Kan het zijn als de auto naast mij afkoppelt?
Er stond er een toen ik de eerste keer aansloot en bij de tweede keer was hij dus weg.

• Akemi
Vaevictis_ schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:45:
Balen, mijn auto (MY19) verhuurd (en wel apart laten verzekeren door huurder) en belde net op dat hij de vangrail had geraakt iets met lane assist. Foto's volgen nog. Ik ben best zuinig op mijn auto en die ziet er ook nog als nieuw uit. Nu helaas niet meer.
Oh dat is balen !

Veel mensen verwarren lane assist met een soort van auto pilot maar dat is het niet. Het woord zegt het eigenlijk al, het helpt je maar kan niet zelfstandig rijden.

• eltron
Akemi schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:26:
[...]

Oh dat is balen !

Veel mensen verwarren lane assist met een soort van auto pilot maar dat is het niet. Het woord zegt het eigenlijk al, het helpt je maar kan niet zelfstandig rijden.
ik denk in dit geval dat de bestuurder verrast is door onverwachte stuurbeweging en vervolgens de vangrail ingestuurd.
De eerste keer schrik je je rot als de lane assist ingrijpt waar dat niet nodig is.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-07 19:58

zeroday

There is no alternative!

Rogar schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:08:
[...]

allegro paal, ook met een Volvo die erbij kwam gehad .. kan dan via de app hem weer starten
(of hij laadt wel door en was de info maar korte duur)

[ Voor 10% gewijzigd door zeroday op 18-11-2021 12:27 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

• Arfman

Arfman

Drome!

Hoe is het afgelopen @Vaevictis_ ?

• oldie127
  • Laatst online: 01:23
Tacovdh schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:29:
[...]
Ik heb de handleiding er eens op nagekeken en de koelvoeistof is standaard spul . Het vervangen is wel onlangs van termijn verandert ( korter) nu koelvloeistof bevat aditieven en de werking hiervan wordt minder door de tijd vandaar het verversen ook bij een ice trouwens.

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
DonJuape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:05:
[...]

Een beter vergelijk is de inhoud van de brandstoftank bij een ICE. Als je een ICE koopt met een tankinhoud van 60l en je leest vervolgens in de handleiding dat het beter is om hem maar tot 55l vol te tanken dan voel je je genaaid...toch?
Nou nee, de inhoud van een tank wordt niet minder naar verloop van tijd als je ‘m voller doet dan anders. En laden tot 100% is ook niet zo slecht als je er weer meteen mee gaat rijden. Batterij tussen 20-80% is het beste als je niet rijdt.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
zeroday schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:26:
[...]

allegro paal, ook met een Volvo die erbij kwam gehad .. kan dan via de app hem weer starten
(of hij laadt wel door en was de info maar korte duur)
Helaas lukte het opnieuw opstarten in de app ook niet.
Ook niet met eerst deuren open en daarna weer dicht.
Alleen fysiek ontkoppelen Kia-card aanbieden en opnieuw aansluiten werkt.
Best wel irri want nu moet ik iedere keer weer de deur uit, en vorige keer zelfs 2x
Op dit moment laadt hij wel door, er is nog geen auto naast komen staan.
Kortom, naar eens in de gaten houden of “auto weg, auto erbij” de oorzaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

Ik snap dat vergelijken niet zo. Dat zie je ook nogal eens als ze het hebben over minder vlees eten. Dan moeten er vleesvervangers komen die op vlees lijken (smaak, textuur, uiterlijk). Hoezo dan?

Een EV is ook een auto. En daar houd de vergelijking op. Punt.
Hij heeft een aantal essentiële eigenschappen die gewoon anders zijn dan die van een ICE. Stop met vergelijken, verdiep je in die eigenschappen en ‘deal with it’. En als er verrassingen in die eigenschappen zitten of als het je niet zint, dan ben je verkeerd bezig, heb je je niet goed voorbereid of heb je je verkeerd voor laten lichten.

Ja ik weet het, ik belicht het hier wat zwart-wit, maar is dit niet waar het feitelijk op neer komt?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:43:
[...]

Ik snap dat vergelijken niet zo. Dat zie je ook nogal eens als ze het hebben over minder vlees eten. Dan moeten er vleesvervangers komen die op vlees lijken (smaak, textuur, uiterlijk). Hoezo dan?

Een EV is ook een auto. En daar houd de vergelijking op. Punt.
Hij heeft een aantal essentiële eigenschappen die gewoon anders zijn dan die van een ICE. Stop met vergelijken, verdiep je in die eigenschappen en ‘deal with it’. En als er verrassingen in die eigenschappen zitten of als het je niet zint, dan ben je verkeerd bezig, heb je je niet goed voorbereid of heb je je verkeerd voor laten lichten.

Ja ik weet het, ik belicht het hier wat zwart-wit, maar is dit niet waar het feitelijk op neer komt?
Het gaat hier om verschillen in eerlijkheid in de specificatie van EV fabrikanten.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pinguins schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:34:
[...]

Nou nee, de inhoud van een tank wordt niet minder naar verloop van tijd als je ‘m voller doet dan anders. En laden tot 100% is ook niet zo slecht als je er weer meteen mee gaat rijden. Batterij tussen 20-80% is het beste als je niet rijdt.
Dat is bij de eNiro dus niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
DonJuape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:05:
[...]

Het gaat hier om verschillen in eerlijkheid in de specificatie van EV fabrikanten.
Dit dus. Er zijn ook merken welke om deze reden ook adviseren tot 80%(bv. Tesla) of 90% (bv Renault) te laden standaard omwille de verschillende manieren van weergeven.

En daarbij zijn Hyundai en Kia niet, omdat er dus bewust reservecapaciteit is naast de 64 kWh die ze opgeven.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:38
Volgens deze tabel gaat je accu langer mee als je hem niet helemaal vol doet.
Aan de gebruiker de keuze:

10 - 100% = 500 cycli is dan 500 x 400km = 200.000 km
10 - 90% = 1500 cycli is 1500 x 360km = 540.000 km
10 - 80% = 3000 cycli is 3000 x 320km = 960.000 km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3FYEZhvlrk70LenNKeP-wlk89Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hw4ORpROPnppF7rAxjNeDJzs.jpg

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-07 09:23
Pim57 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:16:

[Afbeelding]
Als je de eNiro helemaal oplaad dan is deze niet helemaal vol, er is immers nog een restcapaciteit aanwezig.

Verder zijn die testgegevens van een wat ouder model enkele cel, volgens mij niet vergelijkbaar met een accu pakket van een modernere auto.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• Arfman

Arfman

Drome!

Maar als je de range niet dagelijks nodig hebt (zoals ik) dan kun je hem alsnog beter tussen de 20 en 80 houden. Zeker als je de auto wat langer wilt rijden.

De Home Assistant Kia/Hyundai plugin doet het ook voor EU rijders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0P3VVpDKTcpoAGLY2soc_jYJoo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FaNXRPLC3YNrGUiHAzoepwgu.png?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Arfman op 18-11-2021 15:53 ]

• Vaevictis_
Morgen verzekering inlichten en schadeformulier opsturen. Flinke schade, over de hele breedte van de auto heen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8mTz5iZBPJZVQsP5dMawfeaZ2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0kZjFh3VO5coK4xpujq77hm.jpg?f=fotoalbum_large

• multikoe
[...]

Het toerental een veel betere analogie. Je hebt de toeren, je kunt ze gebruiken, maar het is schadelijk voor je motor. Je hebt de accu-capaciteit, je kunt het gebruiken, maar het is schadelijk voor de accu. Dus als jou verteld wordt: je kunt best hogere toeren rijden, maar het is niet best voor je motor, dan zeg je: snap ik. Maar als je verteld wordt dat je beter die volledige accucapaciteit niet te vaak kunt gebruiken, dan zeg je: snap ik.
Maar als de fabrikant de maximum capaciteit technisch beperkt om schade te voorkomen dan is dat normaal bij een motor, maar je wordt genaaid als het om een accu gaat. Dat snap ik niet.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:38
Gerritjuh schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:45:
[...]

Als je de eNiro helemaal oplaad dan is deze niet helemaal vol, er is immers nog een restcapaciteit aanwezig.

Verder zijn die testgegevens van een wat ouder model enkele cel, volgens mij niet vergelijkbaar met een accu pakket van een modernere auto.
Het is ook geen exacte wetenschap met die levensduur. Omstandigheden zoals temperatuur, ontlaad- en laadsnelheid en degradatie over tijd heben ook allemaal wat invloed.

De algemene conclusie is wel dat je meer kilometers uit je batterij haalt bij minder vol laden/ontladen.

Net zoiets als dat je banden langer meegaan als je wat rustiger rijdt :+

[ Voor 5% gewijzigd door Pim57 op 18-11-2021 16:11 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
multikoe schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:02:
[...]

Het toerental een veel betere analogie. Je hebt de toeren, je kunt ze gebruiken, maar het is schadelijk voor je motor. Je hebt de accu-capaciteit, je kunt het gebruiken, maar het is schadelijk voor de accu. Dus als jou verteld wordt: je kunt best hogere toeren rijden, maar het is niet best voor je motor, dan zeg je: snap ik. Maar als je verteld wordt dat je beter die volledige accucapaciteit niet te vaak kunt gebruiken, dan zeg je: snap ik.
Maar als de fabrikant de maximum capaciteit technisch beperkt om schade te voorkomen dan is dat normaal bij een motor, maar je wordt genaaid als het om een accu gaat. Dat snap ik niet.
Je wordt genaaid als je een auto koopt waar die veiligheid niet is ingebouwd en de leverancier mooie sier maakt met een grote accu en bijbehorende range maar dan bij het overhandigen van de sleutel meldt dat je die beter niet helemaal kunt gebruiken omdat de auto op dat punt geen veiligheidsmarges heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Pim57 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:16:

[Afbeelding]
Zoveel vragen:
- Van wanneer zijn deze cijfers?
- Gaat het hier om dezelfde batterij-cellen als die in de e-Niro?
- Bij welke temperatuur is getest?
- Hoe is de cyclus opgebouwd (wordt steeds geladen, ontladen, geladen, ontladen zonder pauze ertussen?)
- Hoe snel wordt geladen? Hoe snel wordt ontladen?

Ik vraag me dus af hoe je dit moet vertalen naar de praktijk.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Pim57 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:06:
[...]
De algemene conclusie is wel dat je meer kilometers uit je batterij haalt bij minder vol laden/ontladen.
Dat geldt dus niet voor de eNiro. Er is ook ergens een filmpje waar ze hebben geprobeerd met bizar veel km's, veel en alleen maar snelladen zo veel mogelijk degradatie te krijgen bij een eNiro. Ik geloof dat het deze is: YouTube: Battery degradation after 92000km | Kia e-Niro MY20 | OBD2 test

[ Voor 17% gewijzigd door DonJuape op 18-11-2021 16:24 ]

• multikoe
eltron schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:07:
[...]

Je wordt genaaid als je een auto koopt waar die veiligheid niet is ingebouwd en de leverancier mooie sier maakt met een grote accu en bijbehorende range maar dan bij het overhandigen van de sleutel meldt dat je die beter niet helemaal kunt gebruiken omdat de auto op dat punt geen veiligheidsmarges heeft.
Nee, daar ben ik het fundamenteel mee oneens.
Om te beginnen is het niet zo dat er niet wordt gezegd dat je die capaciteit "helemaal niet kunt gebruiken". Het wordt afgeraden. Zie toerental. Ook is het niet zo dat er geen veiligheidsmarges zijn. Het heeft niets met veiligheid van doen, het heeft te maken met slijtage. Zie toerental.
En dan:
Er zijn dus kennelijk twee scenario's:
1. Accu is 64 kWh en de fabrikant zegt dat je daar beter niet volledig gebruik van kan maken
2. Accu is 69 kWh, maar gelimiteerd op 64 kWh en de fabrikant zegt niets.
Op beide scenario's zal kritiek komen. Op scenario 1 omdat je minder krijgt dan wat er in de folder staat (hoewel ik dat dus bestrijd)
Op scenario 2 omdat je meer hebt, maar er geen gebruik van kunt maken ("mag ik zelf bepalen hoe ik mijn auto gebruik?")

• multikoe
Robert de Niro?
:) _/-\o_

• Arfman

Arfman

Drome!

Vaevictis_ schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:55:
[...]

Morgen verzekering inlichten en schadeformulier opsturen. Flinke schade, over de hele breedte van de auto heen. [Afbeelding]
Autsch. Hoe is het gebeurd als ik vragen mag? Te veel vertrouwen in de stuur assistent of .. ?
Flauw he :')

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:32:
[...]

Om te beginnen is het niet zo dat er niet wordt gezegd dat je die capaciteit "helemaal niet kunt gebruiken". Het wordt afgeraden. Zie toerental. Ook is het niet zo dat er geen veiligheidsmarges zijn. Het heeft niets met veiligheid van doen, het heeft te maken met slijtage. Zie toerental.
En dan:
1. Accu is 64 kWh en de fabrikant zegt dat je daar beter niet volledig gebruik van kan maken
Op beide scenario's zal kritiek komen. Op scenario 1 omdat je minder krijgt dan wat er in de folder staat (hoewel ik dat dus bestrijd)
Op scenario 2 omdat je meer hebt, maar er geen gebruik van kunt maken ("mag ik zelf bepalen hoe ik mijn auto gebruik?")
Op scenario 2 komt helemaal geen kritiek. Dat is een design buffer van de fabrikant die je verder nergens kunt zien als gemiddelde gebruiker. Wordt ook nergens door de fabrikant gepubliceerd of mee geadverteerd. Alleen wij tweakers zien de werkelijke accu capaciteit in het BMS met een OBDII dongle.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 18-11-2021 16:56 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:05:
[...]

Je leest niet goed: ik haalde jouw vergelijk (quote) aan met een ICE.

<John O`Mill>

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:00:
[...]

Je leest niet goed: ik haalde jouw vergelijk (quote) aan met een ICE.
Jawel hoor. Ik ben geen ICE aan het vergelijken met een EV maar ik ben de geadverteerde specificaties van een ICE aan het vergelijken met de geadverteerde specificaties van een EV. Dan is m.i. een vergelijk van de geadverteerde tankinhoud met de geadverteerde accu capaciteit een treffende vergelijking (beide de te laden energiedrager). Deze vergelijking is m.i. beter dan de vergelijking met toerentalspecificatie van @multikoe. Maar als je EV accu specs met iets anders dat wel een accu heeft wilt vergelijken mag dat van mij hoor, de conclusie blijft hetzelfde ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 18-11-2021 17:11 ]

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:16
Helaas geen wireless Apple carplay en Android auto op onze GEN5W modellen middels software updates
YouTube: Wireless Android Auto Apple CarPlay Questions Answered! Our most fre...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-07 16:13
eltron schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:34:
[...]

Ik heb het ook maar even nagekeken, maar bij mijn MY19 is bij 60.000 alleen remvloeistof vervangen en luchtfilter voor interieur. De grote beurt zelf staat voor 89,25 (ex btw) op de rekening, met wat toeslag klein materiaal zoals ruitenvloeistof is dat ca. 125 incl btw totaal.

De interessante vraag is; moet ik me nu zorgen maken omdat mijn koelvloeistof niet is vervangen, of jij omdat het niet nodig was?
Staat in het onderhoudsboekje wanneer de koelvloeistof vervangen moet worden.
KIA is halverwege MY19 overgestapt naar een speciale koelvloeistof die niet elektrisch geleidt.
Daarom moet de ene MY19 om de 3 jaar of 60k km vervangen worden wat eerder komt en de ander MY19 om 210k of 10 jaar wat eerder komt.
Koelvloeistof type mag ook niet verwisselt worden las ik in service bulletin.

• eltron
[...]

En dan:
Wij blijven het fundamenteel oneens blijkbaar. Dat mag.
Maar ik heb er wel bezwaar tegen dat je mijn woorden verdraaid. jij zet tussen aanhalingstekens "helemaal niet kunt gebruiken".
Dat heb ik helemaal niet gezegd. Het juiste citaat is "beter niet helemaal kunt gebruiken".

en ik zou het ook jammer vinden als we het schijnbaar oneens zijn omdat mijn tekst niet goed is gelezen of begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Misschien is er wel heel iets anders aan de hand, bijna elke auto heeft namelijk meer capaciteit dan waar mee wordt geadverteerd.
Merk A zegt: laad maar raak.
Merk B zegt: Doe nou slim en gebruik maar 80% dat is beter voor je accu

Na 10 jaar:
Merk A : 15% degradatie
Merk B: 5% degradatie

Bij welk merk ben je blijer?
Dat ze het niet zeggen wil niet zeggen dat het niet net zo slecht is.
Alleen de ene is soms wat voorzichtiger dan de andere. Ze kunnen ook denken als de accu na 8 jaar nog maar minimaal 80% heeft is het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

[...]

En dan:
Echt niemand die ik ken klaagt over het niet kunnen gebruiken van de veiligheidsmarge van hun EV accu xD

Persoonlijk vind ik scenario 2 het betere scenario. Meeste mensen hebben geen zin zich te verdiepen.

Persoonlijk laad ik mijn auto zelden boven de 80% ondanks dat mijn auto al een flinke buffer heeft. Ik ga alleen boven de 80% als ik dreig anders onder de 40% te komen de volgende dag.
Waarschijnlijk zo’n 30 dagen per jaar (inclusief vakanties naar Zweden, wij rijden ~35.000km/jaar).

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 18-11-2021 18:41 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gjcvro schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:32:
Misschien is er wel heel iets anders aan de hand, bijna elke auto heeft namelijk meer capaciteit dan waar mee wordt geadverteerd.
Merk A zegt: laad maar raak.
Merk B zegt: Doe nou slim en gebruik maar 80% dat is beter voor je accu

Na 10 jaar:
Merk A : 15% degradatie
Merk B: 5% degradatie

Bij welk merk ben je blijer?
Dat ze het niet zeggen wil niet zeggen dat het niet net zo slecht is.
Alleen de ene is soms wat voorzichtiger dan de andere. Ze kunnen ook denken als de accu na 8 jaar nog maar minimaal 80% heeft is het goed.
Er is echt geen enkele aanleiding of ook maar enigzins bewijs voor dit scenario. Merk A (o.a. het Kia/Hyundai platform) heeft ook bij veelvuldig laden, snelladen en altijd 100%, nauwelijks degradatie. Vergeet ook niet dat Kia 7 jaar volledige garantie geeft.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 18-11-2021 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Tesla heeft ook over het algemeen weinig degradatie, superchargen (af en toe) lijkt zelfs goed te zijn voor de accu.
Maar wat ik vooral aan wil geven is dat (niet) waarschuwen niet gelijk op gaat met het optreden van problemen.

En op accu's is het volgens mij nu 8 jaar of 100K voor elke merk wettelijk? Of was dat nog maar een voorstel?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gjcvro schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:53:
Tesla heeft ook over het algemeen weinig degradatie, superchargen (af en toe) lijkt zelfs goed te zijn voor de accu.
Maar wat ik vooral aan wil geven is dat (niet) waarschuwen niet gelijk op gaat met het optreden van problemen.
In dat statement kan ik me op zich vinden. En hoe het bij de andere merken zit weet ik niet maar voor de eNiro is er vooralsnog geen enkele aanleiding om maar tot 80% te laden. Ik denk dat dat meer iets was met de accu's van een paar generaties geleden en vergeet ook niet de ontwikkeling in BMS' niet.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

gjcvro schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:53:

En op accu's is het volgens mij nu 8 jaar of 100K voor elke merk wettelijk? Of was dat nog maar een voorstel?
Dat zou ik ook wel willen weten en ook wat dat dan inhoudt. Minimaal 80% SoH? Minimaal 90% SoH?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:57:
Maar ik heb er wel bezwaar tegen dat je mijn woorden verdraaid. jij zet tussen aanhalingstekens "helemaal niet kunt gebruiken".
Dat heb ik helemaal niet gezegd. Het juiste citaat is "beter niet helemaal kunt gebruiken".
Klopt, excuses. In mijn haast de zin niet goed gelezen.
en ik zou het ook jammer vinden als we het schijnbaar oneens zijn omdat mijn tekst niet goed is gelezen of begrepen.
Rechtgezet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
_eLMo_ schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:39:
Persoonlijk vind ik scenario 2 het betere scenario. Meeste mensen hebben geen zin zich te verdiepen.
Eens. Een harde limiet om de boel te beschermen is beter, het voorkomt een hoop ellende. En klagen over scenario 2 is hypothetisch. Maar ook weer niet onrealistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Garantie Kia op de batterij is na 7 jaar of 150k km nog minstens 70% capaciteit. Zie ook anwb site. Dealer vertelde me dat bij defecten ook cellen kunnen worden vervangen. Dan vraag ik me wel af wat ze dan doen onder die garantie. Stel je hebt 60% over, vervangen ze dan net zoveel cellen tot je die 70% haalt?

Meeste andere merken volgens anwb site 8 jaar of 160k km 70%.Tesla gaat nog iets verder voor zijn S model.
Enkele merken geven wel garantie maar niet hoeveel capaciteit nog over moet zijn voor die garantie, batterij is immers nog niet defect bij 50%.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

• gjcvro
't is blijkbaar een voorstel om het op eu niveau te regelen:
https://www.autoweek.nl/a...ur-accu-elektrische-auto/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gerritjuh schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:45:

Als de auto 100% lading aangeeft noemen we dat ‘vol’, ook al is dat in technisch opzicht misschien niet zo. Dat is te technische informatie voor de gewone gebruiker. Dus vol = vol = als de auto 100% aangeeft.

Hetzelfde geldt voor ‘leeg’.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 18-11-2021 21:54 ]

<John O`Mill>

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:53:
[...]

Als de auto 100% lading aangeeft noemen we dat ‘vol’, ook al is dat in technisch opzicht misschien niet zo. Dat is te technische informatie voor de gewone gebruiker. Dus vol = vol = als de auto 100% aangeeft.

Hetzelfde geldt voor ‘leeg’.
Volgens mij is dat niet het punt dat @Gerritjuh probeert te maken. Het gaat om de getoonde data. Het is niet duidelijk of die data een accu betreft die alleen voor de gebruiker 100% vol is of ook volgens het BMS 100% vol is (dus buffercapaciteit gebruikt).

• Hippe Lip

Hippe Lip

DonJuape schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:12:
[...]

Volgens mij is dat niet het punt dat @Gerritjuh probeert te maken. Het gaat om de getoonde data. Het is niet duidelijk of die data een accu betreft die alleen voor de gebruiker 100% vol is of ook volgens het BMS 100% vol is (dus buffercapaciteit gebruikt).
Huh? Voor de gebruiker 10% of volgens het BMS 100%? Wat is het verschil? De gebruiker weet toch alleen hoe vol de accu is door het BMS uit te lezen?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hippe Lip schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:16:
[...]

Huh? Voor de gebruiker 10% of volgens het BMS 100%? Wat is het verschil? De gebruiker weet toch alleen hoe vol de accu is door het BMS uit te lezen?
Het ging volgens mij om deze data:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/890nvs27lbf9yGAZ_LGZgrlGScg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xV7eqT709AIMR3ewzfsAaTIy.webp?f=user_large
Dat is dus experimentele data waarbij het niet duidelijk is om welke 100% het gaat, voor de gebruiker 100% of voor de accu 100%. Dat is van belang want voor de accu 100% is veel zwaarder voor de accu. Daarom houdt de eNiro dus ook een buffer aan.
Bij de eNiro is 100% voor de gebruiker 64kWh en de accu is dan op ongeveer 96%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@DonJuape Dank voor deze verheldering!

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 167 ... 340 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.