Vaevictis_ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:06:
[...]
Ik ben een beetje thuis in navigatie software. Dat langzamer heeft te maken met meer wegen en/of poi's die zijn bijgewerkt (of nieuwe wegen) waardoor de factor van mogelijke routes gigantisch toeneemt. Dat merk je dus in een tragere route berekening. Daarom werken navigatie systemen zoals tomtom met nieuwe kaarten na een paar jaar altijd trager.
Ik denk in dit geval dat het trager werken komt door een ontwerpbeslissing van Kia waar ik ook behoorlijk van baal.
Voorheen werd de navigatie altijd gestart in offline mode en als die verbinding heeft dan ging die op de achtergrond de verkeersinformatie ophalen. Je zag daarom na een paar seconden dat de duur van de rit (en eventuele afstand) ineens veranderde omdat die dan de verkeersinformatie had meegenomen in de route en tijd.
Sinds een van de latere updates probeert de navigatie eerst online de verkeersinformatie op te halen en daarna pas de route te tonen. Ik heb al af en toe in een parkeergarage gehad dat ik geen verbinding had en dan moet je iets van een halve minuut wachten om een melding te krijgen dat de navigatie software in de offline modus draait. Heel irritant want in een vreemde stad moet ik nu eerst wachten in de parkeergarage tot die is overgeschakeld naar de offline modus aangezien ik daar vaak niet weet welke kant ik op moet als ik direct uit de parkeergarage kom (in een binnenstad is er veel eenrichtingsverkeer). Als ik dan even uit de parkeergarage ben dan schakelt die vanzelf weer over naar de online modus.
Dit trager werken komt dus niet omdat er in 1 jaar zoveel meer wegen in Nederland erbij zijn gekomen, maar omdat Kia heeft besloten om te proberen direct via de online modus te navigeren. Daarom duurt het ook zo lang voordat er nu een route komt op het moment dat de navigatie zegt “uw route wordt berekend”. Dit is dus eerder: “de verkeersinformatie wordt opgehaald en daarna wordt uw route berekend”.
Hopelijk veranderen ze dit nog een keertje terug naar hoe het was.
Hippe Lip schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:47:
[...]
2. Hij heeft hem meestal opgeladen tot 100%. De accu lijdt het meeste van het gebruik van de ‘randen’. Liever niet te ver leegrijden en liever niet te vol laden. Een enkel keertje als je een heel lange rit gaat maken kan. En zo eens per maand tot 100% laden is goed voor het balanceren van de cellen onderling, maar zorg na dat 100% laden er wel voor dat je daarna min of meer meteen gaat rijden. Dus ‘s nachts lafen en ‘s morgens rijden. Niet een weekend op 100% laten staan.
Dus zo heel vreemd vind ik die degradatie ook weer niet.
Volgens mij kun je de accu bij een Kia E-Niro niet tot 100% opladen. De geadverteerde capaciteit is 64kWh maar in werkelijkheid zit er een grotere accu in, ik dacht iets van 67kWh. Dus dat heeft Kia dan wel weer slim bekeken.
Overigens weet ik niet zeker of 100% opladen tot 64kWh is of tot het maximum van de accu capaciteit is. Mogelijk kan iemand anders dit verhelderen die het heeft nagemeten.
[
Voor 20% gewijzigd door
DutchKel op 18-11-2021 01:22
]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.