Software van de navigatie, of software van het hele infotainmentsysteem?
Zolang niemand deze software heeft kunnen gebruiken is er helaas geen zinnig antwoord op te geven.upje schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:02:
Software van de navigatie, of software van het hele infotainmentsysteem?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Waarom denk je dat er energie wordt opgewekt? Dat lijkt me alleen te gebeuren als bepaalde spoelen in die motor/dynamo van stroom worden voorzien. Je kunt immers gewoon rijden (in D) en regeneratie op nul stellen. Dan staat de auto niet in zijn vrij, rijdt wel en remt niet op de motor. Slepen betekent dus niet per definitie dat er energie vrijkomt die nergens heen kan.wortelsoft schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:15:
En als de auto in N staat waar deze op zou moeten staan om te kunnen slepen ervan uitgaande dat de auto niet zover dood is dat deze niet aan kan (behoorlijk denkbaar scenario als je wilt gaan slepen) laad de auto de accu niet op, dus de auto kan de energie niet kwijt.
En wordt die boel wél zodanig aangestuurd dat er energie wordt gegenereerd, dan werkt dat systeem en is het als regeneratief remmen bij bergafwaarts rijden.
Ergo: ik zie nog steeds nergens problemen, uitgaande van een auto die aan staat (12V-accu dus niet ook leeg).
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
EINDELIJK DARKMODE!!! Via een wijziging in het config van de nieuwe Koreaanse updater, hebben we toegang weten te krijgen tot alle regio’s ipv alleen Zuid-Korea. De nieuwe updates met build date 29 oktober 2021 worden nu gedownload en zullen gedurende vandaag beschikbaar worden gesteld op verschillende fora’s. Veel update plezier!

Of even paar dagen wachten tot het met de officiële updater kan, zal nu niet lang meer duren tot het vrijgegeven wordt. Misschien doen ze nog een laatste kwaliteitstest.
Dark mode zat er toch al op? Of was dat alleen voor MY19?
Dark mode zat er toch al op? Of was dat alleen voor MY19?
@Xmoo Bedoel je dan de updater waarmee je zelf kunt downloaden? Of alleen de update? Ben benieuwd of dit ook voor MY19 werkt.Xmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:06:
EINDELIJK DARKMODE!!! Via een wijziging in het config van de nieuwe Koreaanse updater, hebben we toegang weten te krijgen tot alle regio’s ipv alleen Zuid-Korea. De nieuwe updates met build date 29 oktober 2021 worden nu gedownload en zullen gedurende vandaag beschikbaar worden gesteld op verschillende fora’s. Veel update plezier!
[Afbeelding]
Je hebt het updater tool die de dealer gebruikt. Hiervan is paar weken terug een nieuwe versie van uitgebracht die straks ook ingezet gaat worden voor reguliere gebruikers om zelf de update te downloaden en te installeren. Echter was deze alleen gelocked voor Zuid-Korea en Zuid-Koreaanse model navigaties. Via een wijziging in de config hebben we er regio Europa ingekregen. Je hebt dan nog wel een VPN nodig met Zuid-Korea om in te loggen. Eenmaal ingelogd kun je de VPN weer uitzetten en door alle auto's en updates bladeren waaronder ook de nieuwste versie. Vandaag zullen de GEN 5 (8") en GEN 5 WIDE (10") geupload worden voor de gebruikers om te downloaden en te installeren. De langverwachte OTA is jammer genoeg nog even uitgesteld.Vaevictis_ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:10:
[...]
@Xmoo Bedoel je dan de updater waarmee je zelf kunt downloaden? Of alleen de update? Ben benieuwd of dit ook voor MY19 werkt.
Die werkt toch niet op een MY19, dus daar hoef ik niet op te wachten…Xmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:18:
[...]De langverwachte OTA is jammer genoeg nog even uitgesteld.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Geinig! Ben wel geinteresseerd, waar kan ik de voortgang volgen?Xmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:18:
Vandaag zullen de GEN 5 (8") en GEN 5 WIDE (10") geupload worden voor de gebruikers om te downloaden en te installeren. De langverwachte OTA is jammer genoeg nog even uitgesteld.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Wat betekend MY19?Hippe Lip schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:40:
[...]
Die werkt toch niet op een MY19, dus daar hoef ik niet op te wachten…
Ik post het op mijn Instagram af en toe. Maar voornamelijk Kiaclub Nederland Facebook en Kiaclub Nederland forum.Arfman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:47:
[...]
Geinig! Ben wel geinteresseerd, waar kan ik de voortgang volgen?
Bouwjaar.
En hoe kom ik daar achter?Xmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:21:
[...]
Ik post het op mijn Instagram af en toe. Maar voornamelijk Kiaclub Nederland Facebook en Kiaclub Nederland forum.
[...]
Bouwjaar.
Ik weet dat mijn auto pas in sep 2021 op van de leasemaatschappij gezet is.
Maar de software loopt best wel achter: (dus vermoed dat hij even op voorraad stond)
:strip_exif()/f/image/AkMIYLxqxMCgkcBGYd7hAf8k.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit lijkt op een GEN5, 8" (kleine) scherm.MikeT80 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:42:
[...]
En hoe kom ik daar achter?
Maar de software loopt best wel achter: (dus vermoed dat hij even op voorraad stond)
[Afbeelding]
Dan heb je een MY20, een MY19 lijkt me onwaarschijnlijk en een MY21 is er niet echt m.i.MikeT80 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:42:
[...]
[Afbeelding]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Dat heeft toch niet met het MY te maken maar met de uitvoering? Comfort, Dynamic, DynamicPlus, Executive, Edition?Xmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:49:
[...]
Dit lijkt op een GEN5, 8" (kleine) scherm.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
In het verleden was het wel zo. Echter afgelopen twee jaar niet meer bijgehouden.DonJuape schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:52:
[...]
Dat heeft toch niet met het MY te maken maar met de uitvoering? Comfort, Dynamic, DynamicPlus, Executive, Edition?
Volgens mij is vanaf MY21 alles GEN5 Wide (10").
Mag ik hier eigenlijk links naar updates posten?
[ Voor 79% gewijzigd door Xmoo op 11-11-2021 10:53 ]
Dit staat meestal ook op het leasecontract zelf. Daar staat precies op welk model auto je hebt en van welk jaar die is. Soms staat er zelfs MYXX bij.MikeT80 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:42:
[...]
Die kan ik niet in zienDutchKel schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:55:
[...]
Dit staat meestal ook op het leasecontract zelf. Daar staat precies op welk model auto je hebt en van welk jaar die is. Soms staat er zelfs MYXX bij.
Hoezo kun je die niet inzien? Die heb je toch zelf ondertekend neem ik aan via je werkgever of via een private lease?
Er is toch ergens een bestelling gedaan voor een auto, ik neem aan dat je niet zomaar een auto krijgt.
Nee zo gekregen na indiensttredingDutchKel schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:00:
[...]
Hoezo kun je die niet inzien? Die heb je toch zelf ondertekend neem ik aan via je werkgever of via een private lease?
Er is toch ergens een bestelling gedaan voor een auto, ik neem aan dat je niet zomaar een auto krijgt.
Die van jou is in ieder geval GEN5. Daar is ook een nieuwe versie van maar die zal later deze week gedeeld worden. De GEN5 Wide updates zijn niet specifiek voor een specifiek auto, je kunt met dezelfde bestanden meerdere modellen met hetzelfde systeem updaten. Met de reguliere GEN5 kan dat niet, een update download je voor een specifiek auto.
En de eerder genoemde dashcam mogelijkheid heb je deze ook kunnen vinden of is dit alleen voor specifieke modellen? En ben wel benieuwd of apple carplay wireless met deze update mogelijk wordt of is dit nog niet de grote herfstupdate?Xmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:27:
Vernieuwingen voor nu is dus Dark mode maps, mappen zien er wat meer 3D uit, nieuwe PHEV (voor mijn auto dan) scherm, Sport uitslagen zien.
Is er toevallig ook al iets meer duidelijk over een eventuele fullscreen mogelijkheid met gebruik van Android Auto met deze update?
Mbt dashcam heb ik geen informatie over. Wireless Carplay werkt nog niet. Dat stond in de changelog voor de grote herfst update. Dat is dit nog niet (denk ik).Wingie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:31:
[...]
En de eerder genoemde dashcam mogelijkheid heb je deze ook kunnen vinden of is dit alleen voor specifieke modellen? En ben wel benieuwd of apple carplay wireless met deze update mogelijk wordt of is dit nog niet de grote herfstupdate?
Heb ik niet kunnen testen. iPhone gebruiker hier.Mazda-Flip schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:34:
Is er toevallig ook al iets meer duidelijk over een eventuele fullscreen mogelijkheid met gebruik van Android Auto met deze update?
Mike had zijn kenteken gestuurd, heeft idd een MY21. Alleen zo'n oude versie dat het op GEN5 lijkt.MikeT80 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:42:
[...]
[Afbeelding]
Heb even een kijkje genomen op de Kia website. De Comfortline wordt geleverd met een GEN5 8" Navigatie. De Dynamic wordt geleverd met een GEN5 Wide 10" Navigatie.
Dus jij kan dit nieuwe update ook draaien.
We houden ons aanbevolen voor linkjes @Xmoo !
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik vergeet hele tijd of het wel/niet mag. Maar hierbij link voor de GEN5 Wide update https://drive.google.com/...Jxx-gVWEs9DoV5vczsK2-zSdT
Thanks!Xmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:35:
[...]
Ik vergeet hele tijd of het wel/niet mag. Maar hierbij link voor de GEN5 Wide update https://drive.google.com/...Jxx-gVWEs9DoV5vczsK2-zSdT
Ik heb nu ook deze guide gevonden via het EV6 forum: https://www.goingelectric...2313ebb82f8fe155#p1722322
Neem aan dat door deze stappen te volgen ik op hetzelfde updatebestand kom als die jij hebt gepost? Bedoel dus eigenlijk, heb jij deze methode ook gebruikt?
Als je die uit mijn link download, hoef je niet alle moeite te doen met VPN etc.Arfman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:43:
[...]
Thanks!
Ik heb nu ook deze guide gevonden via het EV6 forum: https://www.goingelectric...2313ebb82f8fe155#p1722322
Neem aan dat door deze stappen te volgen ik op hetzelfde updatebestand kom als die jij hebt gepost? Bedoel dus eigenlijk, heb jij deze methode ook gebruikt?
Yes ik zit in een Telegram groep met SonicSpinner.
Top, dank voor de info!!
Dank voor alle info én de link @Xmoo ! Waar ik benieuwd naar ben, is in deze versie de bug met het niet tonen van de sensoren bij achteruitrijden opgelost? Zo ja: dan ga ik het erop durven gokken om te installeren, zo nee dan wacht ik nog wel even tot ik hem officieel hier in NL kan binnenhengelen (kan nooit meer lang duren lijkt me toch?)
Het vage is dat het voor een mede Tweaker hier wel is opgelost. Ikzelf had dit probleem niet gezien het alleen bij de EV speelt. Maar bij een andere eNiro gebruiker het probleem niet is verholpen. De fix gegeven door de Tweaker is nog niet getest door de persoon die aangaf dat het bug er nog steeds zou zijn.posttoast schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:26:
Dank voor alle info én de link @Xmoo ! Waar ik benieuwd naar ben, is in deze versie de bug met het niet tonen van de sensoren bij achteruitrijden opgelost? Zo ja: dan ga ik het erop durven gokken om te installeren, zo nee dan wacht ik nog wel even tot ik hem officieel hier in NL kan binnenhengelen (kan nooit meer lang duren lijkt me toch?)
Ik had vanochtend mijn contact persoon van Kia een appje gestuurd. Was hier niet van op de hoogte en hebben nog geen bericht gehad van Kia en/of de importeur. Ze wisten niet eens van de EU update pagina en ook niet van de nieuwe Updater tool. Weet dus niet per wanneer dit wel/niet beschikbaar zal zijn in Nederland.
De nieuwe Updater tool doet eerst een regio check (gezien het nu alleen Zuid-Korea is die toegang geeft). Vervolgens zodra je de auto en model gekozen hebt, hij wel weer verbindt met de bestaande server van de huidige Updater tool. In geval van mijn PHEV: http://oem-euupload.map-c...0a/Niro_PHEV_MY_22_EU.inf
Daarin zie je verschillende variabelen die meegegeven worden met het tool om de juiste update te downloaden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
| # GEN_ ∑Œ Ω√¿€«œ¥¬ Identifier¥¬ πË∆˜øÎ æ–√‡∆ƒ¿œ¿ª ª˝º∫«œ¥¬µ• ªÁøÎ«—¥Ÿ. [ENVIRONMENT] PACKAGE_TYPE=GINI_V5 MODEL_PREFIX = "GEN5_WIDE" COMMON_PREFIX_V5 = "common" OPTION_PREFIX_V5 = "NNE" DOWNLOAD_PREFIX = "Downloads" # ¬˜¡æ¡§∫∏ CAR_NAME = Niro PHEV (MY'22) PLATFORM_INFO = GEN5_WIDE UPDATE_VERSION = 21Q2 FILE_FOLDER_COUNT = 39 FILE_FOLDER_SIZE = 29081213271 # .inf ∆ƒ¿œ¿Ã ¿÷¥¬ ∞˜¿Ã Root ¿Ã¥Ÿ. DESTDIR_MODEL = "$DOWNLOAD_PREFIX$\$MODEL_PREFIX$" #∏µÁ URL¿« ªÛ¥Î Path¿Ã¥Ÿ. ROOT_URL=http://oem-euupload.map-care.com/EU_update_data/EU_Data/2110a PRODUCT_INFO_URL=http://oem-euupload.map-care.com/EU_update_data/EU_INF/2110a MODEL_ROOT_URL=http://mns01.speednavi.co.kr/gini/SmartUpdate/Install_Info/productinfo1.html? ############################################################# #TOP πË≥ URL #∞™¿Ã 毿ª ∂ß ±‚∫ª ¥Î«• ¿Ãπሠ«•√‚(∞Ê∑Œ ∫∞µµ ¿¸¥fi) TOP_URL= #¿⁄µøº≥ƒ° ø…º«¿« »∞º∫»≠(1) / ∫Ò»∞º∫»≠(0) : ∫Ò»∞º∫»≠ Ω√ ¿⁄µø º≥ƒ° √º≈©ø° ªÛ∞¸æ¯¿Ã ¿⁄µøº≥ƒ° «¡∑Œ±◊∑•¿Ã Ω««‡ µ«¡ˆ æ ¿Ω. ENABLE_AUTOSTART_INSTALLER =1 #alert MSG «•√‚ ¿• ∆‰¿Ã¡ˆ ∏µ≈©(∞Ê∑Œ ∫∞µµ ¿¸¥fi)- alert ±‚¥… πà ªÁøÎΩ√ø°¥¬ æ∆π´ ∞™µµ ¿‘∑¬ «œ¡ˆ ∏∂Ω Ω√ø¿. NOTIFY_URL = ############################################################# MODEL_INFOURL = "" MODEL_CAPTION = "" ##################################=################################## ##################################################################### #COMMON ##################################################################### [FILE_.lge.upgrade.xml] AG_VER=1 ERROR =0 FILEINFO_PATH = "$MODEL_PREFIX$\COMMON" DEST_PATH = "$DESTDIR_MODEL$" AG_FILENAME=.lge.upgrade.xml AG_FILESIZE=17706 AG_FILECRC=1638786679 AG_NUMSPAN=0 AG_ZIPNAME= AG_LASTNAME= AG_ZIPSIZE=0 ##################################=################################## [FILE_AppUpgrade] AG_VER=1 ERROR =0 FILEINFO_PATH = "$MODEL_PREFIX$\COMMON" DEST_PATH = "$DESTDIR_MODEL$" AG_FILENAME=AppUpgrade AG_FILESIZE=4837652 AG_FILECRC=-300283922 AG_NUMSPAN=0 AG_ZIPNAME= AG_LASTNAME= AG_ZIPSIZE=0 ##################################=################################## ##################################################################### #COMMON\HU\firmware ##################################################################### [FILE_update.tar.gz] AG_VER=1 ERROR =0 FILEINFO_PATH = "$MODEL_PREFIX$\COMMON\HU\firmware" DEST_PATH = "$DESTDIR_MODEL$\HU\firmware" AG_FILENAME=update.tar.gz AG_FILESIZE=82583996 AG_FILECRC=987687651 AG_NUMSPAN=9 AG_ZIPNAME=update.tar__DOT__gz.ZIP AG_LASTNAME=update.tar__DOT__gz009.ZIP AG_ZIPSIZE=82609335 ##################################=################################## |
[ Voor 76% gewijzigd door Xmoo op 11-11-2021 13:45 ]
Welke "fix gegeven door een tweaker"? Ik heb net even vrij uitgebreid in dit topic gezocht maar kan het niet vinden. Ik wil die fix ook wel even testen namelijkXmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:42:
[...]
Het vage is dat het voor een mede Tweaker hier wel is opgelost. Ikzelf had dit probleem niet gezien het alleen bij de EV speelt. Maar bij een andere eNiro gebruiker het probleem niet is verholpen. De fix gegeven door de Tweaker is nog niet getest door de persoon die aangaf dat het bug er nog steeds zou zijn.
Vind dat nog steeds bijzonder, maar de Kia dealers/importeur in NL hebben blijkbaar geen flauw benul wat er op hen afkomt. Lijkt erop dat alles in Zuid-Korea wordt bepaald en ze 0 invloed hebben, ook mbt terugkoppelen van bugs of verbetersuggesties aangedragen vanuit klanten.Xmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:42:
[...]
Ik had vanochtend mijn contact persoon van Kia een appje gestuurd. Was hier niet van op de hoogte en hebben nog geen bericht gehad van Kia en/of de importeur. Ze wisten niet eens van de EU update pagina en ook niet van de nieuwe Updater tool. Weet dus niet per wanneer dit wel/niet beschikbaar zal zijn in Nederland.
Ik zie in het EV6 topic ook weer een hoop nieuwelingen met de naïeve hoop dat ze dingen opgelost / aangepast gaan krijgen door het bij de locale dealer aan te kaarten net zoals wij dat hier begin 2019 hadden
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-11-2021 14:25 ]
Ik heb hier ook last van! Hopen dat deze update het fixt... ik wacht alleen nog even geduldig tot de updater 'officieel' gereleased is.posttoast schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:06:
[...]
Welke "fix gegeven door een tweaker"? Ik heb net even vrij uitgebreid in dit topic gezocht maar kan het niet vinden. Ik wil die fix ook wel even testen namelijk
@Xmoo Heb jij ook de versie voor MY19?
En hoppa:
/f/image/6fgK33bc9b1npDWD534TS45G.png?f=fotoalbum_large)
En eindelijk split screen Android Auto!
/f/image/sc7IbP3gx1zdX0jyfyf9vBG2.png?f=fotoalbum_large)
Duurde dus wel bijna anderhalf uur. Niet vergeten dus om je auto echt aan te zetten en niet op de 12V dit te doen!
/f/image/6fgK33bc9b1npDWD534TS45G.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sc7IbP3gx1zdX0jyfyf9vBG2.png?f=fotoalbum_large)
Duurde dus wel bijna anderhalf uur. Niet vergeten dus om je auto echt aan te zetten en niet op de 12V dit te doen!
[ Voor 7% gewijzigd door Arfman op 11-11-2021 14:33 ]
Nice!
Split screen android auto zat ook al wel in (sommige) oude versies
Ook met het rechterpanel dat je kon wijzigen. Bij een aantal versies zag je daar echter alleen de naam van je telefoon en android auto.
de belangrijkste vraag is denk ik of het ook full screen kan?
Split screen android auto zat ook al wel in (sommige) oude versies
[ Voor 33% gewijzigd door d0s op 11-11-2021 14:35 ]
achteruitrijden sensor bij jou opgelost?Arfman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:32:
En hoppa:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, full screen zorgt ervoor dat je rechts het Android Auto logo ziet met je telefoonnaam eronder.d0s schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:34:
Nice!
Split screen android auto zat ook al wel in (sommige) oude versiesOok met het rechterpanel dat je kon wijzigen. Bij een aantal versies zag je daar echter alleen de naam van je telefoon en android auto.
Zoals gezegd, ongeveer anderhalf uur. Ik heb gekozen voor een "standaard update" en niet voor "snelle update". Ik heb geen idee wat het verschil is.posttoast schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:35:
Hoe lang duurde de update @Arfman ? Half uurtje zo te zien?
Ik heb nog niet geprobeerd, ik ben aan het werk (thuis) dus USB stick erin gedaan en af en toe even gekeken. Het was me ook nog niet opgevallen dat dit een probleem was (neem aan dat de weergave op het dashboard bedoeld werd?)Xmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:49:
achteruitrijden sensor bij jou opgelost?
Bij de laatste 3 updates van juni, juli en augustus hebben de eNiro gebruikers een probleem dat ze de voor/achterrijdsensoren niet zien in het scherm. Sommige zeggen dat het hiermee is opgelost in deze update, sommige zeggen van niet. Ik kan het niet testen gezien ik zelf een PHEV heb en dit probleem nooit ervaren heb.
De sensoren aan de voorkant deden het wel in het scherm, dit weet ik 100% zeker. Ik ga kijken of ik het nog kan proberen vandaag, anders misschien iemand anders met een e-Niro?Xmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:57:
[...]
Bij de laatste 3 updates van juni, juli en augustus hebben de eNiro gebruikers een probleem dat ze de voor/achterrijdsensoren niet zien in het scherm. Sommige zeggen dat het hiermee is opgelost in deze update, sommige zeggen van niet. Ik kan het niet testen gezien ik zelf een PHEV heb en dit probleem nooit ervaren heb.
Ik ga hem zo updaten dus dan kan ik het laten wetenXmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:57:
[...]
Is er ergens een handleiding/instructie hoe deze update te installeren? Ik heb een USB-Stick en ook reeds het eerder gedeelde bestand gedownload via de google drive link. En nu?
Uitpakken op een USB of Extern hardeschijf die FAT32 of ExFAT geformatteerd is. In de middelste USB van je auto prikken (waar je ook Carplay en Android Car op gebruikt). Auto starten en kan het zijn dat je al een pop-up van de update krijgt. Krijg je die niet, even naar instellingen gaan en dan versie info. Daar zie je het knopje update waar je nu wel op kunt drukken.Schepseltje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:14:
Is er ergens een handleiding/instructie hoe deze update te installeren? Ik heb een USB-Stick en ook reeds het eerder gedeelde bestand gedownload via de google drive link. En nu?
Ik heb vorig jaar een e-niro vanuit Duitsland geïmporteerd. Was me niet helemaal duidelijk hoe vaak het onderhoud uitgevoerd moest worden. 1 maand geleden gebeld om onderhoud uit te laten voeren en kon helaas pas 4 weken later. Onderhoud is toen op 17.000 km en 14 maanden later dan de eerste tenaamstelling uitgevoerd. Kia geeft aan dat de fabrieksgarantie nu (deels) vervallen is. Lijkt me disproportioneel. Is er iemand op dit forum met een soortgelijke ervaring?
Klopt het dat ik dit bestand gewoon kan gebruiken voor mijn E-Niro DynamicPlusLine met het 10.25" scherm, bouwjaar 30 oktober 2021 en het nieuwe logo?Xmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:35:
[...]
Het bestand heet namelijk "2020_21_ioniq_Electric_EU.zip".
Even voor de zekerheid.
[ Voor 4% gewijzigd door Schepseltje op 11-11-2021 15:42 ]
Yes binnen Europa worden de GEN5 Wide systemen met Linux geleverd. Overige plekken is het Android based, die kun je niet installeren hiermee.Schepseltje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:41:
[...]
Klopt het dat ik dit bestand gewoon kan gebruiken voor mijn E-Niro DynamicPlusLine met het 10.25" scherm, bouwjaar 30 oktober 2021 en het nieuwe logo?
Het bestand heet namelijk "2020_21_ioniq_Electric_EU.zip".
Even voor de zekerheid.
Ik hoop persoonlijk dat het VESS geluid softwarematig aangepast kan worden met een toekomstige update. Bij gebrek aan fysieke knop. Ik zag op internet een foto van een Kia eigenaar die het volume aan kon passen. Kan helaas niks meer terug vinden hierover.
Ik hoop dat ook voor eNiro's die nog wel een VESS knop hebben.KevinSa schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:59:
Ik hoop persoonlijk dat het VESS geluid softwarematig aangepast kan worden met een toekomstige update. Bij gebrek aan fysieke knop. Ik zag op internet een foto van een Kia eigenaar die het volume aan kon passen. Kan helaas niks meer terug vinden hierover.
Dat is bij Hyundai zo, ik denk dat je misschien dit hebt gezien:KevinSa schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:59:

EDIT: Ah wacht Kia Australie heeft inderdaad die optie:

[ Voor 13% gewijzigd door Akemi op 11-11-2021 16:39 ]
Lijkt op een screenshot van de eSoul. De eNiro heeft geen headsupdisplay.Akemi schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:35:
[...]
Dat is bij Hyundai zo, ik denk dat je misschien dit hebt gezien:
[Afbeelding]
EDIT: Ah wacht Kia Australie heeft inderdaad die optie:
[Afbeelding]
Bovenstaande kwam ik idd tegen. Head-up display zou misschien ook bij de EV6 kunnen geloof ik. Maar sowieso, de plaatjes bewijzen dus dat het softwarematig ook aangepast kan worden. En dus niet alleen fysiek aan/uit.Xmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:08:
[...]
Lijkt op een screenshot van de eSoul. De eNiro heeft geen headsupdisplay.
Dat is ook logisch want het volume varieert met de snelheid geloof ik en er is ook een filmpje van iemand die de CAN data laat zien naar de speaker-unit.KevinSa schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:47:
[...]
Bovenstaande kwam ik idd tegen. Head-up display zou misschien ook bij de EV6 kunnen geloof ik. Maar sowieso, de plaatjes bewijzen dus dat het softwarematig ook aangepast kan worden. En dus niet alleen fysiek aan/uit.
Hoop echt dat die optie er komt en dan ook werkt voor het volume van de achteruitrijpiep. Het normale vooruitrijspaceshipgeluid vind ik wel prima.
[ Voor 12% gewijzigd door DonJuape op 11-11-2021 17:52 ]
Same here. Heb al opmerkingen gekregen uit de buurt. Niet op een vervelende manier maar het viel mensen op dat de achteruitrijpiepen wel heel hard waren.
Dankje voor je eerdere antwoord op mijn vraag!Xmoo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:35:
[...]
Nog een vraagje over bovenstaande: Wat is er precies nieuw in deze update? Iets noemenswaardig? En is dit een update voor de navigatie kaart, een algemene software-update of beide?
Beide. Dus zowel software als maps zijn geupdate. Nieuwe sport app om sport uitslagen te bekijken. Darkmode voor de mappen (zoals bij ev6), nieuwe phev app, mappen wat gelikter.Schepseltje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:02:
[...]
Dankje voor je eerdere antwoord op mijn vraag!
Nog een vraagje over bovenstaande: Wat is er precies nieuw in deze update? Iets noemenswaardig? En is dit een update voor de navigatie kaart, een algemene software-update of beide?
Hebben net ook een nieuwere update gevonden met als datum 10-11-2021, van gisteren dus. Kijken of die te installeren is en wat die met zich mee brengt.
Ik had het idee (na 5 minuten spelen) dat het allemaal wat sneller/snappier voelde. Kan ook zijn omdat het systeem gereboot is of dat het tussen mijn oren zit. Ik ben in ieder geval al blij met de Android Auto splitscreen optie.Schepseltje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:02:
[...]
Dankje voor je eerdere antwoord op mijn vraag!
Vandaag ben ik de gelukkige berijder van een e Niro geworden. 5 weken geleden een voorraadmodel gereserveerd en keuze aan leasemaatschappij doorgegeven. 2 lange weken gewacht tot de bestelling eruit was en vandaag al rijden. Ben er blij mee, maar heb mij niet helemaal aan de max 100km/u kunnen houden. Maar ik ga ervanuit dat cjib niet aan de rittenregistratie is gekoppeld. Als de pensioenleeftijd niet extreem verhoogd wordt, zal dit mijn laatste zakelijke leaseauto zijn. Ik lees de laatste vijf weken deze groep al, maar vergeet tegenwoordig sneller iets :-)
Leuk zoals jullie elkaar helpen. Terinfo het is een witte plus met warmtepomp, want die was op voorraad. Nieuw logo en geen vessknop
Leuk zoals jullie elkaar helpen. Terinfo het is een witte plus met warmtepomp, want die was op voorraad. Nieuw logo en geen vessknop
Veel rijplezier! Kan uit ervaring melden dat een witte e-Niro met warmtepomp heerlijk rijdt
Geniet ervan! Heerlijk om nog te kunnen genieten van een wat lagere bijtellingMarius1 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:35:
Vandaag ben ik de gelukkige berijder van een e Niro geworden. 5 weken geleden een voorraadmodel gereserveerd en keuze aan leasemaatschappij doorgegeven. 2 lange weken gewacht tot de bestelling eruit was en vandaag al rijden. Ben er blij mee, maar heb mij niet helemaal aan de max 100km/u kunnen houden. Maar ik ga ervanuit dat cjib niet aan de rittenregistratie is gekoppeld. Als de pensioenleeftijd niet extreem verhoogd wordt, zal dit mijn laatste zakelijke leaseauto zijn. Ik lees de laatste vijf weken deze groep al, maar vergeet tegenwoordig sneller iets :-)
Ik wacht nog steeds op mijn Kia e-Niro. In Augustus besteld via alphabet en zou begin december geleverd worden (stond al in bestelling bij de dealer). Ben benieuwd of ze het waar kunnen maken, de laatste keer toen ik belde voor een update van de levering deden ze erg vaag.. maar garantie hebbie nooit..
Updater Tool is nu beschikbaar in sommige regio’s van de EU. Rest moet nog volgen. Gelijk weer met een update voor de Gen5 Wide systemen.
Bij mij werkte ze gewoon en ook nu nog...MikeT80 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:59:
[...]
Ik ga hem zo updaten dus dan kan ik het laten weten
Probleem met de echo tijdens het bellen met carplay is wel opgelost
Net even de tool gestart. Ik heb een MY21, en die staat er dan weer niet tussen (wel MY20 en MY22). Moet ik dan gewoon de MY22 pakken?
(dynamicPlusLine)
(dynamicPlusLine)
Ben benieuwd, Testen...Xmoo schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:16:
Updater Tool is nu beschikbaar in sommige regio’s van de EU. Rest moet nog volgen. Gelijk weer met een update voor de Gen5 Wide systemen.
(je mag de files ook posten/delen)
Hmm kan hem nog steeds niet downloadenjaro431 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:40:
Net even de tool gestart. Ik heb een MY21, en die staat er dan weer niet tussen (wel MY20 en MY22). Moet ik dan gewoon de MY22 pakken?
(dynamicPlusLine)
Welke EU regio's zijn er inmiddels beschikbaar? Ik zie nog steeds 'Coming soon' en worrysome, een * achter FREE*Xmoo schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:16:
[ Voor 6% gewijzigd door plips op 12-11-2021 08:53 ]
Ik denk dat een MY21 niet bestaat. Mijn eNiro Dynamic heb ik welliswaar in 2021 gekregen maar er is geen verschil met de in 2020 uitgeleverde varianten volgens mij.jaro431 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:40:
(dynamicPlusLine)
Mogelijk noemen ze de variant zonder VESS dan MY22?
Staat wel duidelijk op de factuur / overeenkomst: MY21 ?DonJuape schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:16:
[...]
Ik denk dat een MY21 niet bestaat. Mijn eNiro Dynamic heb ik welliswaar in 2021 gekregen maar er is geen verschil met de in 2020 uitgeleverde varianten volgens mij.
Mogelijk noemen ze de variant zonder VESS dan MY22?
Wat is er nieuw in de gen5 wide update die vandaag uit is gekomen vergeleken met die van 29 oktober? Release ligt wel erg dicht op elkaar.
Als ik zoek o.b.v. huidige software, kom ik inderdaad uit richting MY20.
Huidige versie: DEAE.S5BLC.AEU, maar deze staat niet in de lijst. Wel een net iets andere versie: DEAE.S5BLN.AEU
Ik neem dus inderdaad aan dat mensen met de MY21 in de updater voor MY20 moeten kiezen....
Huidige versie: DEAE.S5BLC.AEU, maar deze staat niet in de lijst. Wel een net iets andere versie: DEAE.S5BLN.AEU
Ik neem dus inderdaad aan dat mensen met de MY21 in de updater voor MY20 moeten kiezen....
Dit vind ik wel een erg vreemd verhaal, mocht iemand hier iets meer vanaf weten of het ontkrachten dan hoor ik het graag.Raoul413 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:40:
Ik heb vorig jaar een e-niro vanuit Duitsland geïmporteerd. Was me niet helemaal duidelijk hoe vaak het onderhoud uitgevoerd moest worden. 1 maand geleden gebeld om onderhoud uit te laten voeren en kon helaas pas 4 weken later. Onderhoud is toen op 17.000 km en 14 maanden later dan de eerste tenaamstelling uitgevoerd. Kia geeft aan dat de fabrieksgarantie nu (deels) vervallen is. Lijkt me disproportioneel. Is er iemand op dit forum met een soortgelijke ervaring?
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Tja. Leasemaatschappij doet maar wat, er staat: Kia Niro FL'19 BEV (2021)jaro431 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:20:
[...]
Staat wel duidelijk op de factuur / overeenkomst: MY21 ?
Dat zou dus de Facelift 2019 zijn en wat die 2021 dan is? Wellicht alleen wanneer hij geleverd is? Het is overigens 100% zeker niet de MY19 dus het is de MY20 of MY21 (als die bestaat dus).
Ik heb mijn auto gewoon zelf gekocht, factuur is dus van de dealer direct.DonJuape schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:39:
[...]
Tja. Leasemaatschappij doet maar wat, er staat: Kia Niro FL'19 BEV (2021)
Dat zou dus de Facelift 2019 zijn en wat die 2021 dan is? Wellicht alleen wanneer hij geleverd is? Het is overigens 100% zeker niet de MY19 dus het is de MY20 of MY21 (als die bestaat dus).
Maar het blijft vaag inderdaad!
MikeT80 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:42:
[...]
Ben benieuwd, Testen...
(je mag de files ook posten/delen)
[...]
Hmm kan hem nog steeds niet downloaden

https://drive.google.com/...ySO5O_T4/view?usp=sharing
Begreep dat een lid uit Romania het via de website en updater tool kon downloaden zonder VPN oid.plips schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:50:
[...]
Welke EU regio's zijn er inmiddels beschikbaar? Ik zie nog steeds 'Coming soon' en worrysome, een * achter FREE*
Hier sinds 5 minuten ookXmoo schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:42:
[...]
Begreep dat een lid uit Romania het via de website en updater tool kon downloaden zonder VPN oid.
(Gewoon NL)
Yep, in NL is het ook live inderdaad. Nog even voor de volledigheid, hier download je de tool:
https://update.kia.com/EU/NL/navigationUpdate
M'n Mac is hem nu aan het binnenslurpen
Nee hoor. Zodra ik op het download knopje "Voor Windows" klik dan wordt ik begroet door onderstaande:posttoast schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:51:
Yep, in NL is het ook live inderdaad. Nog even voor de volledigheid, hier download je de tool:
/f/image/QTfS7ByUZXmekwVfURhlJzub.png?f=fotoalbum_large)
Potjandosie, inderdaad zeg. Ik had de app natuurlijk al van eerder
Als je de uitleg die hier eerder gegeven werd volgt om hem vanaf een andere regio te downloaden, dan schakelt ie zodra je geïnstalleerd hebt automatisch over op de juiste taal/settings. Althans, dat deed ie net bij mij
Volgens mij hebben wij een ander idee bij Android Auto splitscreenArfman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:33:
[...]
Ik ben in ieder geval al blij met de Android Auto splitscreen optie.
Wat jij bedoeld en er nu in zit is dat je elementen van het Kia systeem ook in beeld hebt ipv een stilstaand Android Auto logo.
Wat ik heel graag wil is dat die zijkant ook helemaal gevuld wordt met Android Auto. En doordat Android Auto dan meer 'ruimte' (resolutie) heeft kunnen er intern 2 applicaties naast elkaar worden getoond binnen Android Auto.
Bijvoorbeeld 2/3 van het scherm Google Maps en 1/3 Spotify. Of 2/3 google maps en 1/3 FlitsMeister.
Dit is een voorbeeld van 2/3 Spotify + 1/3 Google Maps
:strip_exif()/f/image/JvG8hdVIaHYAbzdWnEj11aYd.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb mijn installer even op wetransfer gezet
(van ongeveer 30 min geleden)
https://we.tl/t-OHtpf4qst3
Hoewel er qua downloaden nog niet veel gebeurt:
/f/image/52MAGMZ65JVfIe1s5X5KF4Ho.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door MikeT80 op 12-11-2021 10:00 ]
Dank voor de moeite. Helaas werkt het bestand niet. Na het downloaden en openen ervan krijg je direct een aantal foutmeldingen.MikeT80 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:59:
Heb mijn installer even op wetransfer gezet
[Afbeelding]
Je kunt dit even proberen:
Koen Hendriks schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:03:
Ja, je kunt uit de broncode de installers vast halen maar zodra die geinstalleerd is en je hem opstart geeft die aan dat het nog niet mogelijk is de software te gebruiken in deze regio.
Windows
https://oem-setup.map-car...ationUpdaterInstaller.exe
Mac
https://oem-setup.map-car...ationUpdaterInstaller.zip
Daarmee kan je inderdaad dingen downloaden van een lekkere snelle server (nog wel).
ik ging met een gangetje van 36MB/s ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door zeroday op 12-11-2021 11:18 ]
There are no secrets, only information you do not yet have
Snel is het hier al even niet meer
Ik ben al even bezig en zit nu op de 37% met ongeveer 1MB/s.
Zie boven, ik had dezelfde vraag....DonJuape schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:34:
[...]
Daarmee lukt het. Nu is bij mij de volgende vraag of ik MY20 of MY22 moet downloaden. Op huidig Model en Softwareversie van de auto, vindt hij niks:
[Afbeelding]
Ik kan overigens melden dat zowel voor- als achtersensoren nu netjes in het scherm zichtbaar zijn na de update.
Sorry. Had dat wel gezien maar gemist dat je ook de softwareversie al had gecheckt. Aangezien we hetzelfde modelnummer hebben is het dus de vraag wie het eerste durft
Goed om te horen! Bij ons als we de auto in reverse zetten kwamen de sensoren alleen achter het stuur in beeld, niet op het 10' scherm. Dat was nogal vervelend. Als je aan je stuur draait zie je dat dus voor geen meter.Arfman schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:38:
Ik kan overigens melden dat zowel voor- als achtersensoren nu netjes in het scherm zichtbaar zijn na de update.
Ik heb dus de MY20 gepakt. Misschien vanmiddag een poging wagen....DonJuape schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:43:
[...]
Sorry. Had dat wel gezien maar gemist dat je ook de softwareversie al had gecheckt. Aangezien we hetzelfde modelnummer hebben is het dus de vraag wie het eerste durft
Heb jij ook een Dynamic met WP, geleverd in 2021?jaro431 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:45:
[...]
Ik heb dus de MY20 gepakt. Misschien vanmiddag een poging wagen....
Check, maar dan dynamicPlusLineDonJuape schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:48:
[...]
Heb jij ook een Dynamic met WP, geleverd in 2021?
[ Voor 6% gewijzigd door jaro431 op 12-11-2021 10:50 ]
Met een VESS knop?
Bijzonder. Ik heb de tool vanochtend vroeg via die link binnengehengeld en heb de USB stick inmiddels klaarSchepseltje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:54:
[...]
Nee hoor. Zodra ik op het download knopje "Voor Windows" klik dan wordt ik begroet door onderstaande:
[Afbeelding]
/f/image/Z7v6tfTTTjIGjrzvCAObBa9L.png?f=fotoalbum_large)
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Hier hetzelfde, alles is prima gedownload en op stick gezet. Vanmiddag maar eens uitrollen.HaveBlue schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:30:
[...]
Bijzonder. Ik heb de tool vanochtend vroeg via die link binnengehengeld en heb de USB stick inmiddels klaar
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.