Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

angelofhope schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:06:
[...]

Mocht je nog geen optie hebben gevonden.

Ik heb het momenteel met nodered (in HA) en bluelinky opgelost.
Ik heb het ondertussen geinstalleerd gekregen (repository toevoegen aan HACS) maar het inloggen lukt niet. Heb een issue geopend op GitHub.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er is weer een boot binnengekomen. Vandaag belletje van de dealer dat ze de auto binnen hebben gekregen :*) (ExecutiveLine, besteld eind juli)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:49
multikoe schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:27:
Weet iemand hoe de "Winter" stand werkt in een e-Niro? Ik las net dat die feitelijk in twee situaties de batterij opwarmt: tijdens normaal rijden en tijdens laden. Er zijn zelfs mensen die denken dat in die situaties twee verschillende trigger-temperaturen worden gehanteerd. Iemand die daar meer van weet?
Nee, is lastig te constateren ook.
Maar dan nog, als je het weet: je kunt er vrij weinig mee.
Er is helaas geen knop waarmee je de batterijverwarming zelf aan kunt zetten. Dan zou je 30min voordat je van plan bent te geen snelladen de accu vast kunnen opstoken zodat ie 25+ graden wordt en je op maximale snelheid kunt laden.
Een Tesla doet dit slimmer en weet adhv de routeplanning dat een snellader bezocht gaat worden en warmt de batterij dan zelf al op.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-11-2021 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 11:18

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Arfman schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:56:
[...]

EDIT: https://github.com/fuatakgun/kia_uvo
Hoe installeer ik dit in HA? Er staat dat het via HACS kan, maar als ik daar zoek op Kia of UVO vind ik niks ..
Je moet de repo toevoegen aan HACS. In de HACS store rechts bovenin de 3 puntjes en dan custom repo. Daar vul je dan de GitHub repo in (https://github.com/fuatakgun/kia_uvo) en dan kan je hem toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sw0jjrPZL0ar90phIxLJwceY9QA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B2sRBb92TK44OxAS5jwDtdxH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyGrKP1la04q1P-BPY1RMTKMcNA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pf6aIyG9LPhU5gICAU95S1gA.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
“de repo toevoegen aan HACS. In de HACS store rechts bovenin de 3 puntjes en dan custom repo”
Leuk zo’n Kia topic. 8)7 |:( :+

[ Voor 5% gewijzigd door MatMich op 05-11-2021 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

MatMich schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:25:
“de repo toevoegen aan HACS. In de HACS store rechts bovenin de 3 puntjes en dan custom repo”
Leuk zo’n Kia topic. 8)7 |:( :+
Misschien past https://www.kiaclub.nl/forum/72-niro/ beter bij je?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ja mee eens. Daar ben je beter op je plek als je focus wilt op 1 onderwerp, hoewel het daar ook wel geregeld offtopic gaat en er amper gemodereerd wordt ;)

@MatMich dit is het Tweakers forum, veel IT’ers hier die technisch onderlegd zijn, dan past een discussie over home automation integration voor de e-Niro hier prima thuis.
Volgende keer graag een topicreport oid, voegt verder weinig toe steeds..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Beetje aanmatigend antwoord vind je zelf ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:46:
[...]

Ja mee eens. Daar ben je beter op je plek als je focus wilt op 1 onderwerp, hoewel het daar ook wel geregeld offtopic gaat en er amper gemodereerd wordt ;)

@MatMich dit is het Tweakers forum, veel IT’ers hier die technisch onderlegd zijn, dan past een discussie over home automation integration voor de e-Niro hier prima thuis.
Volgende keer graag een topicreport oid, voegt verder weinig toe steeds..
Volgens mij heet dit “ Het grote Kia e-Niro topic” en niet het grote “technische” Kia e-Niro Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Arfman schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:50:
[...]

Ik heb het ondertussen geinstalleerd gekregen (repository toevoegen aan HACS) maar het inloggen lukt niet. Heb een issue geopend op GitHub.
Heb je ook eerst via de app uitgelogd? Dit is namelijk nodig als je niet kunt inloggen (dat staat overigens ook beschreven in de foutmelding die je krijgt). Als je Home Assistant hebt gekoppeld kun je weer opnieuw inloggen bij de app.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
MatMich schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:04:
[...]

Volgens mij heet dit “ Het grote Kia e-Niro topic” en niet het grote “technische” Kia e-Niro Topic
Zo'n uitstapje mag prima een keer, mits het een specifieke Kia (e-Niro) integratie betreft.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Taro schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:15:
[...]

[mbr]Zo'n uitstapje mag prima een keer, mits het een specifieke Kia (e-Niro) integratie betreft.[/mbr]
Ok, ik laat het rusten.
Het was ook meer ironisch bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-09 12:37
Waar heeft deze optie nu exact invloed op? Hij zit in het menu van 'Rijbegeleiding". je kan kiezen voor Snel - Normaal - Traag.

De handleiding (hoofdstuk 6-67) zegt het volgende:

Gevoeligheid Smart Cruise Control instellen U kunt de gevoeligheid instellen van de rijsnelheid bij het met een ingestelde afstand volgen van de voorligger. Ga naar de modus "User Settings (Gebr. Instell.)" en selecteer "Driving Assist (Rijbegeleiding)", "SCC (Smart Cruise Control) (SCC Modus) en bepaal" de reactie. U kunt uit een van de drie fasen kiezen. • Slow (Traag) : De volgsnelheid om de ingestelde afstand tot de voorligger te behouden is lager dan de normale snelheid. • Normal (Normaal) : De volgsnelheid om de ingestelde afstand tot de voorligger te behouden is normaal. • Fast (Snel) : De volgsnelheid om de ingestelde afstand tot de voorligger te behouden is hoger dan de normale snelheid.

Ik merk echter bij het testen geen verschil tussen de 3 standen. Het zou dus, volgens de handleiding gaan om 'de volgsnelheid'. Houdt dit in dat in standje 'Snel' de auto sneller reageert om de afstand gelijk te houden tov de voorganger? Of is het dat hij wat minder vlot gaat remmen als de afstand tot de voorganger kleiner wordt. Want soms vind ik de Niro weg abrupt remmen (en mag hij van mij juist wel wat meer uitrollen cq minder strikt zijn).

Wat merken jullie hiervan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:34
Schepseltje schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:02:
Waar heeft deze optie nu exact invloed op? Hij zit in het menu van 'Rijbegeleiding". je kan kiezen voor Snel - Normaal - Traag.

De handleiding (hoofdstuk 6-67) zegt het volgende:

Gevoeligheid Smart Cruise Control instellen U kunt de gevoeligheid instellen van de rijsnelheid bij het met een ingestelde afstand volgen van de voorligger. Ga naar de modus "User Settings (Gebr. Instell.)" en selecteer "Driving Assist (Rijbegeleiding)", "SCC (Smart Cruise Control) (SCC Modus) en bepaal" de reactie. U kunt uit een van de drie fasen kiezen. • Slow (Traag) : De volgsnelheid om de ingestelde afstand tot de voorligger te behouden is lager dan de normale snelheid. • Normal (Normaal) : De volgsnelheid om de ingestelde afstand tot de voorligger te behouden is normaal. • Fast (Snel) : De volgsnelheid om de ingestelde afstand tot de voorligger te behouden is hoger dan de normale snelheid.

Ik merk echter bij het testen geen verschil tussen de 3 standen. Het zou dus, volgens de handleiding gaan om 'de volgsnelheid'. Houdt dit in dat in standje 'Snel' de auto sneller reageert om de afstand gelijk te houden tov de voorganger? Of is het dat hij wat minder vlot gaat remmen als de afstand tot de voorganger kleiner wordt. Want soms vind ik de Niro weg abrupt remmen (en mag hij van mij juist wel wat meer uitrollen cq minder strikt zijn).

Wat merken jullie hiervan?
Blijkbaar kun je de gevoeligheid/reactiesnelheid met deze instelling beïnvloeden. Had dit nog niet ontdekt (na 3,5 jaar e-Niro) maar ook niet gemist. Dit soort instellingen hebben hooguit marginaal effect en in praktijk is gevoel ook subjectief.
Voor mij is meer het probleem dat de kortste afstand die wordt aangehouden zo groot is dat er regelmatig toch nog iemand tussendoor schuift, met abrupt remmen als gevolg. Dit effect is zo groot dat iets meer of iets minder gevoelig instellen niet uit zal maken. Het enige dat echt zou helpen is die afstand verkorten zodat niemand meer op het idee komt om er tussen te kruipen. Is nu levensgevaarlijk. Als mijn auto abrupt remt zitten de auto's achter mij boven op mij of op elkaar.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:34:
[...]

Blijkbaar kun je de gevoeligheid/reactiesnelheid met deze instelling beïnvloeden. Had dit nog niet ontdekt (na 3,5 jaar e-Niro) maar ook niet gemist. Dit soort instellingen hebben hooguit marginaal effect en in praktijk is gevoel ook subjectief.
Voor mij is meer het probleem dat de kortste afstand die wordt aangehouden zo groot is dat er regelmatig toch nog iemand tussendoor schuift, met abrupt remmen als gevolg. Dit effect is zo groot dat iets meer of iets minder gevoelig instellen niet uit zal maken. Het enige dat echt zou helpen is die afstand verkorten zodat niemand meer op het idee komt om er tussen te kruipen. Is nu levensgevaarlijk. Als mijn auto abrupt remt zitten de auto's achter mij boven op mij of op elkaar.
Ik was ook bang voor dit effect (auto's die er toch nog tussen kruipen bij afstandssetting 1 streepje) maar heb er nog geen last van. Misschien is dat hier minder omdat het doorgaans rustiger is (Oosten van de het land).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:40:
[...]

Ik was ook bang voor dit effect (auto's die er toch nog tussen kruipen bij afstandssetting 1 streepje) maar heb er nog geen last van. Misschien is dat hier minder omdat het doorgaans rustiger is (Oosten van de het land).
Kan inderdaad wel verschil maken. Het overkomt mij in de randstad ook niet zo heel vaak, maar af en toe wel bij het in- en uitvoegen van auto's in de situatie dat het verkeer al wat stagneert en iedereen al vrij kort op elkaar rijdt zo tussen 80 en 100km/h.

En als je wat wilt hypermilen in de slipstreem van een busje of vrachtwagen is het ook wel fijn als adaptive cruisecontrol dat ondersteunt (korte afstand). Kan nu alleen als je dit uitschakelt.
Is wat mij betreft ook wel direct een klimaatdingetje aangezien het gebruik maken van de slipstream ca. 30% verbruik scheelt.
Eén van de uitdagingen voor de toekomst is om auto's kort op elkaar laten rijden zodat de luchtweersand zo weinig mogelijk verlies oplevert.

[ Voor 28% gewijzigd door eltron op 07-11-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:44
[...]

Volgens wat ik gelezen heb is de afstand bij 1 streepje de afstand die je nodig hebt om perfect te kunnen stoppen zonder te botsen bij een noodstop van je voorganger. In tegenstelling met Tesla die probeert wagen vooruit te kijken. Diegene die zich tussen voegt eet dus eigenlijk je remafstand op (en is in fout, aan te tonen met een dashcam in de betreffende situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bruneelm schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:50:
[...]

Volgens wat ik gelezen heb is de afstand bij 1 streepje de afstand die je nodig hebt om perfect te kunnen stoppen zonder te botsen bij een noodstop van je voorganger. In tegenstelling met Tesla die probeert wagen vooruit te kijken. Diegene die zich tussen voegt eet dus eigenlijk je remafstand op (en is in fout, aan te tonen met een dashcam in de betreffende situatie).
ja, is dus wat overdreven. Noodstop voorganger heb ik de afgelopen 2 miljoen km nog niet meegemaakt.
en in die situatie is voor mij voldoende als het gevolg beperkt is tot blikschade.
Als dat als uitgangspunt genomen zou worden kan de afstand ook enkele tientallen meter korter zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

eltron schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:22:
[...]

ja, is dus wat overdreven. Noodstop voorganger heb ik de afgelopen 2 miljoen km nog niet meegemaakt.
en in die situatie is voor mij voldoende als het gevolg beperkt is tot blikschade.
Als dat als uitgangspunt genomen zou worden kan de afstand ook enkele tientallen meter korter zijn.
Maar dit is toch wel erg kort door de bocht en het is maar goed dat we niet met dit soort maatstaven regels hanteren.

Er zijn hele stammen aan wetenschappers en verkeersexperts die duidelijk maken dan 2 seconden afstand veilig is. Dat jij er anders over denkt en nog nooit eerder een noodstop heb moeten maken is natuurlijk prima, maar totaal niet representatief over de gemiddelde veiligheid en gewenste volgafstand op de weg.

Mooi dat bij een potentieel ongeluk er enkel blikschade is maar voor het zelfde geld klap je ergens achterop in en heeft deze persoon een lange tijd last van een hernia. Dat risico wil je toch niet lopen voor die paar extra gewonnen elektronen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:44
eltron schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:22:
[...]

Goed voor u, ik wel al 2 maal meegemaakt gelukkig voor mij in het rijvak naast mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Yariva schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:39:
[...]

Maar dit is toch wel erg kort door de bocht en het is maar goed dat we niet met dit soort maatstaven regels hanteren.

Er zijn hele stammen aan wetenschappers en verkeersexperts die duidelijk maken dan 2 seconden afstand veilig is. Dat jij er anders over denkt en nog nooit eerder een noodstop heb moeten maken is natuurlijk prima, maar totaal niet representatief over de gemiddelde veiligheid en gewenste volgafstand op de weg.

Mooi dat bij een potentieel ongeluk er enkel blikschade is maar voor het zelfde geld klap je ergens achterop in en heeft deze persoon een lange tijd last van een hernia. Dat risico wil je toch niet lopen voor die paar extra gewonnen elektronen.
Dat is niet mijn punt. Ik vind de huidige instelling gevaarlijk voor degenen die achter de abrupt remmende e-Niro rijden.
Overigens los ik dat zelf op door de adaptieve cruise control dan maar uit te zetten. Maar als je dat niet doet krijg je ongelukken.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 07-11-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
eltron schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:34:
[...]

Dat is niet mijn punt. Ik vind de huidige instelling gevaarlijk voor degenen die achter de abrupt remmende e-Niro rijden.
Overigens los ik dat zelf op door de adaptieve cruise control dan maar uit te zetten. Maar als je dat niet doet krijg je ongelukken.
Bij mij heeft de E-Niro nog maar 1 keer een noodstop gemaakt en dat was omdat degene voor me niet aan het opletten was en een noodstop moest maken. Overigens remde mijn auto minder hard af dan de voorganger maar wel hard genoeg om de alarmlichten aan te zetten.

Verder heb ik dus nog nooit meegemaakt dat de Niro hard moest remmen voor een voorganger. Hij doet het in mijn opzien af en toe zelfs te traag. Als er iemand voor me ertussen schiet dan duurt het wel even voordat die echt gaat inhouden. Heb je een instelling daarop aangepast ofzo? De sport mode oid? Waarbij die agressiever accelereert en remt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 12:42

zeroday

There is no alternative!

crap .. wrong forum

[ Voor 102% gewijzigd door zeroday op 08-11-2021 07:53 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 19:29
zeroday schreef op maandag 8 november 2021 @ 07:40:
[Afbeelding]

van het weekend 1.3KG procureur op de BBQ gelegd.
was even getriggerd van de week hier over het niet inspuiten en dat dat perfect zou kunnen werken.

Het recept: simpele pulled pork kruiden een dag van te voren op het vlees, inpakken en in de koelkast
afgelopen zondag om 07.00 de BBQ aan en om 7.30 het vlees erop. (ja, we zijn zo vroeg wakker op de zondag en niet omdat de BBQ aan moest,

Na 2 uur (we sporten) even kijken of de BBQ zich goed op temperatuur had gezet en de gewenste temperatuur stond op de meter. Ik ben niet zo van de preciesheid en als de temperatuur tussen de 125 en 150 graden zit vind ik het goed.

Een kein beetje appelazijn aangelengd met iets water het vlees 2 tot 3 keer ingesmeerd toen het in de stall zat.

bij de 70 graden een mengseltje van BBQ saus, Korean BBQ style Sauce (Heinz) en de overgebleven azijn gemaakt en erop gesmeerd. Dit 2x gedaan met een half uur pauze.

Na een uurtje of zo ingepakt ..

temperatuurmeter er weer in en zo rond 13.30 dus naar ongeveer 6 uur
was het vlees zo rond de 94 graden .. Mooi genoeg ..

Vlees er vanaf even kort rusten en pullen maar. Het vocht in een bakje, wat BBQ saus erbij, roeren en door het vlees .. Heerlijk mals. Exact zoals ik het wilde hebben en verwachtte ..

7 man heerlijk van genoten en de 1.3Kg was op deze middag ..
En dat heb je op de grill van een E-Niro gedaan, dat is wel knap :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@zeroday verkeerd topic :+

Over die volgafstand en cruise van de Niro.
Mijnes heeft al eens een ongeluk veroorzaakt 2 auto’s achter mij door een onverwachtte remactie.

Laatst ook met laagstaande zon een noodremactie op de snelweg waarbij degene achter me niet op zat te letten en ik dus liever manueel rem om ongelukken te voorkomen.
In die situatie stond mijn achterligger uiteindelijk naast mij in de berm terwijl ik de alarmlichten voor de remactie aan had gezet, mijn rem nog licht gelost heb tijdens de noodrem, en naar rechts ben gemanoevreerd voor hem.
Er zijn echt idioten op de weg die te weinig afstand houden en niet opletten en niet kunnen remmen. Ongebruikelijk remgedrag van een adaptive / smart cruise control gaat je achterbumper daar niet bij helpen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Laatst online: 13-09 12:42

zeroday

There is no alternative!

wortelsoft schreef op maandag 8 november 2021 @ 07:46:
[...]
En dat heb je op de grill van een E-Niro gedaan, dat is wel knap :+
Was voor het eerst .. crap .. maandag ochtend

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:09
[...]

... Het enige dat echt zou helpen is die afstand verkorten zodat niemand meer op het idee komt om er tussen te kruipen. Is nu levensgevaarlijk. Als mijn auto abrupt remt zitten de auto's achter mij boven op mij of op elkaar.
Is dat dan wel het juiste moment om nog met cruise control te rijden?

Niet om commentaar te leveren hoor, maar gewoon iets om eens over na te denken. Cruise control is voor mij iets voor de lange afstanden en bij verkeersdrukte (in/uitvoegen) hou ik mijn voet liever bij de pedalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
  • Laatst online: 13-09 13:06
Bitaktus19 schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:43:

Niet om commentaar te leveren hoor, maar gewoon iets om eens over na te denken. Cruise control is voor mij iets voor de lange afstanden en bij verkeersdrukte (in/uitvoegen) hou ik mijn voet liever bij de pedalen.
Ik vind de A2 een mooi voorbeeld. De snelheid is daar redelijk uniform en de adaptive cruise control is daar heerlijk. Maar je merkt ook dat mensen daar dus ook dichter op elkaar gaan rijden (juist vanwege die kleine snelheidsverschillen). Als iemand zich dan onverwacht tussen jou en je voorganger wurmt, dan krijg je een nogal forse rem-reactie van de Kia.
Het helpt overigens wel om de afstand dan groter in te stellen. Dan kruipt er maar iemand tussen, maar de reactie is veel minder heftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

DutchKel schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:14:
[...]

Heb je ook eerst via de app uitgelogd? Dit is namelijk nodig als je niet kunt inloggen (dat staat overigens ook beschreven in de foutmelding die je krijgt). Als je Home Assistant hebt gekoppeld kun je weer opnieuw inloggen bij de app.
Dat stond er niet zo duidelijk (wel dat je eerst moet uit- en weer inloggen in verband met accountmigratie, maar dat is voor oude UVO accounts). Ik ben nu maar even uitgelogd en geef het even tijd, bedankt voor het meedenken :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:53:
[...]

Ik vind de A2 een mooi voorbeeld. De snelheid is daar redelijk uniform en de adaptive cruise control is daar heerlijk. Maar je merkt ook dat mensen daar dus ook dichter op elkaar gaan rijden (juist vanwege die kleine snelheidsverschillen). Als iemand zich dan onverwacht tussen jou en je voorganger wurmt, dan krijg je een nogal forse rem-reactie van de Kia.
Het helpt overigens wel om de afstand dan groter in te stellen. Dan kruipt er maar iemand tussen, maar de reactie is veel minder heftig.
Ik vraag me af of jullie iets hebben ingesteld hiervoor. Ik heb vanuit de E-Niro nog nooit een forse remactie gehad, als iemand zich ertussen voegt dan blijft de auto nog ongeveer 2 seconden op dezelfde snelheid rijden en kijkt erna of die nog actie moet ondernemen, als de auto voor me accelereert dan blijft de Kia op dezelfde snelheid doorrijden, blijft de auto op dezelfde snelheid als de Kia doorrijden dan lijkt het erop dat de Kia het "gas" los laat en op de motor afremt. Als de auto dichterbij komt (dus die rijd langzamer dan de Kia) dan remt die wel af, ook behoorlijk hard omdat het dan ook nodig is (zelf zou ik dan ook zo hard hebben geremd).

Of hebben jullie telkens last van mensen die echt bumperklevend voor je blijven plakken? Ik heb de afstand overigens op 3 streepjes staan, dus er is tussen mij en mijn voorganger wel heel veel ruimte, dus ook veel ruimte om iemand ertussen te laten.

Ik heb de drive-mode op normal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:53:
[...]

Een grotere ingestelde afstand vind ik bij het inhalen dan weer irritant. Bij een inhaalactie waarbij er auto's op de linkerbaan zijn duurt het dan langer en je remt af zodra je naar de linkerbaan gaat achter een andere auto op de linkerbaan. Dat lijkt me vreemd voor het andere verkeer. Het is duidelijk lastig om het voor alle situaties goed te maken. Misschien moeten ze iets met adaptive learning doen voor adaptive cruise control....kunnen de Audi en BMW rijders ook weer op hun gebruikelijke afstand tot je bumper gaan rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vergis je niet in het verschil in rijgedrag in de randstand ( / nabij grote steden ) versus de rest van het land. Instellingen en rijgedrag die erg comfortabel zijn bij mijn woonplaats in de buurt wekken irritatie op (bij mij en anderen) als in in de buurt van de A10 kom :+

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 08-11-2021 09:05 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:07
Ik heb gisteren een stukje snelweg gereden en heb volg afstand op 4 blokes gezet (liever geen steenslag en heb de auto afgelopen weekend in een glas coating gezet ook al lease ik de auto maar) en merkte daar op dat wanneer ik op een vrachtwagen af reed de auto heel rustig en geleidelijk de snelheid verminderde.
Ik merkte ook op dat wanneer er iemand mij inhaalde en (relatief dicht) voor me ging rijden de auto de snelheid bleef behouden (ik zag op het display dat er tussen mijn voorligger en mij slechts 1 blokje was) en zolang de auto voor me sneller reed dan mij veranderde de auto zijn snelheid niet en liet hij het gat weer ontstaan. Vond dat persoonlijk erg prettig.

Plotselinge rem acties op de snelweg heb ik nog niet gehad maar in de bebouwde kom regelmatig. Vooral op een 50 weg met links en rechts een fietspad en geen middenstreep. Ik heb vaker wanneer er een fietser voor me fiets de auto abrupt remt terwijl er een zee van ruimte links van de fietser is. Ik verwacht dat die enkel is wanneer ik CC aan heb, zou dat eens in de gaten moeten houden. Het gebeurt ook wel eens wanneer een auto voor me af wil slaan, de ruimte die de auto neemt is dan vrij royaal terwijl ik door wil cruisen omdat de auto al is afgeslagen voor ik er ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Arfman schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:01:
[...]

Dat stond er niet zo duidelijk (wel dat je eerst moet uit- en weer inloggen in verband met accountmigratie, maar dat is voor oude UVO accounts). Ik ben nu maar even uitgelogd en geef het even tijd, bedankt voor het meedenken :)
Bij mij werkte het in elk geval na het uitloggen. Toen kon ik direct bij HA inloggen. Daarna kon ik bij de Kia Connect app weer opnieuw inloggen.

Ik had de foutmelding met als hint het uitloggen en opnieuw inloggen in de app ook niet geïnterpreteerd dat het te maken had met een account migratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 22:43
Card Nox schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:11:
Ik heb gisteren een stukje snelweg gereden en heb volg afstand op 4 blokes gezet (liever geen steenslag en heb de auto afgelopen weekend in een glas coating gezet ook al lease ik de auto maar) en merkte daar op dat wanneer ik op een vrachtwagen af reed de auto heel rustig en geleidelijk de snelheid verminderde.
Ik merkte ook op dat wanneer er iemand mij inhaalde en (relatief dicht) voor me ging rijden de auto de snelheid bleef behouden (ik zag op het display dat er tussen mijn voorligger en mij slechts 1 blokje was) en zolang de auto voor me sneller reed dan mij veranderde de auto zijn snelheid niet en liet hij het gat weer ontstaan. Vond dat persoonlijk erg prettig.

Plotselinge rem acties op de snelweg heb ik nog niet gehad maar in de bebouwde kom regelmatig. Vooral op een 50 weg met links en rechts een fietspad en geen middenstreep. Ik heb vaker wanneer er een fietser voor me fiets de auto abrupt remt terwijl er een zee van ruimte links van de fietser is. Ik verwacht dat die enkel is wanneer ik CC aan heb, zou dat eens in de gaten moeten houden. Het gebeurt ook wel eens wanneer een auto voor me af wil slaan, de ruimte die de auto neemt is dan vrij royaal terwijl ik door wil cruisen omdat de auto al is afgeslagen voor ik er ben.
de Niro heeft ook iets als Forward Colission Warning of iets dergelijks. Die remt inderdaad soms op verrassende momenten. Ook zonder CC. Al moet ik zeggen het wordt steeds minder veraassend.Op sommige punten gebeurd het vrijwel altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:37
Voor tussenkruipende auto's heb ik nog nooit gehad dat hij onverwachts op de rem stond, Maar meestal tik ik de cc er dan ook af. In andere situaties piept Forward colission wel eens, maar remt nooit,

Waar ik wel echt heel veel last van heb is onverwacht remmen voor een fietser op het VRIJLIGGENDE fietspad naast de weg, dus minimaal 50cm naast mijn rijstrook, met ook nog eens af en toe een boom er tussen.

Meest bizarre dat ik heb gehad is dat hij zelfs remde voor een hardloper die op het naastgelegen fietspad liep. Dat zijn de situaties die echt gevaarlijk zijn, want je remt echt zonder aantoonbare reden, alsof je een brake check doet op je achterligger. Ik heb nu een 2018 HEV, ik hoop echt dat er de afgelopen jaren wat verbeterd is, deze maand zou de E-niro moeten komen, dus dan weet ik het snel genoeg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:09
gjcvro schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:33:
Voor tussenkruipende auto's heb ik nog nooit gehad dat hij onverwachts op de rem stond, Maar meestal tik ik de cc er dan ook af. In andere situaties piept Forward colission wel eens, maar remt nooit,

Waar ik wel echt heel veel last van heb in onverwacht remmen voor een fietser op het VRIJLIGGENDE fietspad naast de weg.. dus minimaal 50cm naast mijn rijstrook, met ook nog eens af en toe een boom er tussen. Meest bizarre dat ik heb gehad is dat hij zelfs remde voor een hardloper die op het naastgelegen fietspad liep. Dat zijn de situaties die echt gevaalrijk zijn, want je remt echt zonder aantoonbare reden, alsof je een brake check doet op je achterligger. Ik heb nu een 2018 HEV, ik hoop echt dat er de afgelopen jaren wat verbeterd is, deze maand zou de E-niro moeten komen, dus dan weet ik het snel genoeg ;-)
Komt mij (gelukkig) helemaal niet bekend voor. Dat is echt gevaarlijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Zo lang ik achter een auto rijdt gaat het goed, dan richt het systeem zich daar blijkbaar op. Maar als er niets voor me zit dan gaat het bijna bij elke fietser mis. En het is ook totaal onverwacht want voor mij zit de fiets helemaal niet in mijn interessegebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:01:
[...]

Ik vraag me af of jullie iets hebben ingesteld hiervoor.
Als je de ACC hebt ingesteld op de kortste afstand, dan zal een tussenvoegende auto dermate dichtbij je voorbumper komen dat de Kia gaat piepen en fors remt. Ik heb dat een paar keer meegemaakt.
Als je de ACC-afstand ruim instelt, dan zal dat niet zo snel gebeuren. Overigens heb je gelijk, dat als een auto versnelt, de ACC niets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:02:
[...]

Een grotere ingestelde afstand vind ik bij het inhalen dan weer irritant. Bij een inhaalactie waarbij er auto's op de linkerbaan zijn duurt het dan langer en je remt af zodra je naar de linkerbaan gaat achter een andere auto op de linkerbaan. Dat lijkt me vreemd voor het andere verkeer. Het is duidelijk lastig om het voor alle situaties goed te maken. Misschien moeten ze iets met adaptive learning doen voor adaptive cruise control....kunnen de Audi en BMW rijders ook weer op hun gebruikelijke afstand tot je bumper gaan rijden....
Dat is inderdaad ook een lastige situatie: als je naar de linkerbaan wil. Als je daarmee te snel begint, dan zal de auto afremmen als er een auto op de linkerbaan rijdt die dichterbij is dan de auto waar je eerst achter reed.
Al met al is de ACC iets waar je mee om moet leren gaan en die in een aantal situaties gewoon niet lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
In andere situaties piept Forward colission wel eens, maar remt nooit,
Dat is heel bijzonder. Die Forward Collision Warning is een allerlaatste beveiliging, het lijkt me dan ook logisch dat hij direct ingrijpt. En dat is wat hij bij mij nu al twee keer heeft gedaan (invoegende auto van rechts). Ik hou er nu rekening mee en als ik zie dat mensen willen invoegen, dan geef ik ze sowieso de ruimte, maar ik zet ook de CC uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 06:16
Yes, even mijn blijdschap ventileren. Net gebeld door de garage dat de auto binnen is :) . De Executive uitvoering, interstellar grey.
Deze wordt 15 december geleverd. Mooi op tijd voor de bijtelling van dit jaar nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:58

Waar ik wel echt heel veel last van heb is onverwacht remmen voor een fietser op het VRIJLIGGENDE fietspad naast de weg, dus minimaal 50cm naast mijn rijstrook, met ook nog eens af en toe een boom er tussen.

Meest bizarre dat ik heb gehad is dat hij zelfs remde voor een hardloper die op het naastgelegen fietspad liep. Dat zijn de situaties die echt gevaarlijk zijn, want je remt echt zonder aantoonbare reden, alsof je een brake check doet op je achterligger. Ik heb nu een 2018 HEV, ik hoop echt dat er de afgelopen jaren wat verbeterd is, deze maand zou de E-niro moeten komen, dus dan weet ik het snel genoeg ;-)
Ik zou even langs Kia gaan. Lijkt me iets te trigger happy nu.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Digitair schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:32:
Yes, even mijn blijdschap ventileren. Net gebeld door de garage dat de auto binnen is :) . De Executive uitvoering, interstellar grey.
Deze wordt 15 december geleverd. Mooi op tijd voor de bijtelling van dit jaar nog.
Nu binnen, 15 december pas geleverd? :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 06:16
EagleTitan schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:10:
[...]

Nu binnen, 15 december pas geleverd? :|
Dat heeft te maken met het doorgeven van mijn leasauto aan een collega. Dat kan pas vanaf 15 december.
Vanaf dan kan ik ook pas in deze gaan rijden. Moet nog 'ff' geduld hebben. Maar ik ben al lang blij dat dat die zeker in 2021 op kenteken staat. De verkoper gaf al aan dat dat de meest gestelde vraag was aan hem de laatste tijd, 'of de bestelde auto wel nog op kenteken komt dit jaar'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
kdeboois schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:39:
[...]

Ik zou even langs Kia gaan. Lijkt me iets te trigger happy nu.
Afgelopen jaren meermaals gemeld, geen resultaat. Nog 1 maand en dan krijgen we een upgrade naar een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Laatst online: 27-08 17:17
Wat is de laatste versie?
Waar deze versie te vinden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:23:
[Afbeelding]

Dit is voor ons natuurlijk heel leuk, iedereen zat hier op te wachten (en moet nog even langer wachten tot het er echt beschikbaar is :+ )!

De echte OTA is nog niet meer over bekend, maar zelf officieel de kaarten mogen updaten is al fijn.
Dit zou toch 8 november (vandaag dus) komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Bitaktus19 schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:43:
[...]

Inderdaad, nu zet ik de cruisecontrol uit in zo'n situatie, maar dat zou niet nodig zijn als het slimmer ingesteld kon worden.

Ik denk dat hier nog veel te winnen is. Zowel in capaciteit van de weg als in energieverbruik.
Er zijn al jaren test's gedaan voor het "treintje" rijden. De techniek zou eigenlijk moeten helpen dat je de auto bij het oprijden van de snelweg kunt vastklikken achter het "treintje" en weer los bij de afslag waar je er weer af moet. Door dat met kortere onderlinge afstanden te doen vergroot je de capaciteit van de snelweg en verlaag je het energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DutchKel schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:41:
[...]
Bij mij heeft de E-Niro nog maar 1 keer een noodstop gemaakt en dat was omdat degene voor me niet aan het opletten was en een noodstop moest maken. Overigens remde mijn auto minder hard af dan de voorganger maar wel hard genoeg om de alarmlichten aan te zetten.

Verder heb ik dus nog nooit meegemaakt dat de Niro hard moest remmen voor een voorganger. Hij doet het in mijn opzien af en toe zelfs te traag. Als er iemand voor me ertussen schiet dan duurt het wel even voordat die echt gaat inhouden. Heb je een instelling daarop aangepast ofzo? De sport mode oid? Waarbij die agressiever accelereert en remt?
Ik ben mij niet bewust van instellingen die leiden tot agressiever ingrijpen van de Niro. Maar zal dat bij gelegenheid weer eens langs lopen. Noodstop komt i.d.d. niet veel voor, maar Niro grijpt wel regelmatig in bij situaties dat ik dat niet nodig vind, met name ook bij bochtenwerk, maar dat is in de handleiding ook beschreven als situatie die de auto niet goed kan inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
_eLMo_ schreef op maandag 8 november 2021 @ 07:54:
@zeroday verkeerd topic :+

Over die volgafstand en cruise van de Niro.
Mijnes heeft al eens een ongeluk veroorzaakt 2 auto’s achter mij door een onverwachtte remactie.

Laatst ook met laagstaande zon een noodremactie op de snelweg waarbij degene achter me niet op zat te letten en ik dus liever manueel rem om ongelukken te voorkomen.
In die situatie stond mijn achterligger uiteindelijk naast mij in de berm terwijl ik de alarmlichten voor de remactie aan had gezet, mijn rem nog licht gelost heb tijdens de noodrem, en naar rechts ben gemanoevreerd voor hem.
Er zijn echt idioten op de weg die te weinig afstand houden en niet opletten en niet kunnen remmen. Ongebruikelijk remgedrag van een adaptive / smart cruise control gaat je achterbumper daar niet bij helpen.
Dat bedoel ik dus. Heel herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 21:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

DonJuape schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:43:
[...]

Dit zou toch 8 november (vandaag dus) komen?
Ik zie hier iets meer informatie: https://www.reddit.com/r/...oftware_update_available/

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ik kreeg gisteren een update en sindsdien kan ik via gesproken opdracht geen adres meer invoeren.
Geen netwerkrespons is steevast de respons.
Favorieten zoals bv “thuis” werken wel.
Hebben meer mensen hier last van of is het iets wat nog moet “settelen” oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatMich schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:35:
Ik kreeg gisteren een update en sindsdien kan ik via gesproken opdracht geen adres meer invoeren.
Heb ik vanaf het begin (augustus 2021) last van. Ook van slechte dab+ ontvangst op sommige plekken. Misschien een slechte antenne voor mobiel internet en dab?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Best interessant die uiteenlopende feedback op noodstops en het e-Niro gedrag. Ben eigenlijk wel benieuwd of dat met persoonlijke rijstijl te maken heeft, of dat de calibraties van auto tot auto zodanig kunnen verschillen (hoop ik toch niet). Misschien toch ook een stukje instellingen.

Mijn e-Niro doet het eigenlijk prima voor mijn gevoel. Hij heeft nog geen noodstops gedaan, wel piept hij af en toe vooraf als ik inderdaad behoorlijk dicht op een voorganger aankom (als die bijvoorbeeld afslaat en ik in de buurt van de nog wegdraaiende bumper kom).

In de buurt hier is een 60km weg (met alleen strepen aan weerszijden) waarop ook fietsers rijden. Beetje bochtig dus vooral geen ACC aan. Ik merk dan wel eens dat hij inhoudt als hij denkt dat ik te dicht bij de fietser kom, maar geen noodstops of piepen, ook niet als ik toch redelijk in de buurt zit naar mijn gevoel (en zo breed is die weg dus niet). Heb echt het idee dat hij behoorlijk goed weet waar e.e.a ten opzichte van de auto zit links én rechts. Natuurlijk, in bochten reageert hij wel eens op iets buiten de rijstrook zelf, maar tot nu toe altijd redelijk milde reacties en nooit dichtbij (waar hij de rijstrook denk ik nog voldoende kan volgen / in beeld heeft).

Als mensen niet vooraf het piepen horen, is het volgens mij geen noodstop, maar “gewoon” (en wellicht toch fors) remmen. Als iemand daar al bij je achterop zou komen zit die echt veel te dicht bij en/of niet op te letten. Dat kan je wat mij betreft de e-Niro niet echt aanrekenen - alhoewel ik best snap dat je het anders wilt.

Ik denk ook dat het met Nederlands rijgedrag (en invoeg gedrag) een beetje onoverkomelijk is dat de auto niet altijd doet wat je misschien zou willen. De auto moet je immers veilig houden, en dichtbij rijden (van jezelf, of door een voorganger) is nou eenmaal niet veilig. Je kunt de auto natuurlijk niet laten kiezen om maar dichter op de voorganger te rijden (primair jouw verantwoordelijkheid) als er iemand achter je zit (primair zijn verantwoordelijkheid).

Zou in ieder geval interessant zijn om eens een paar auto's uit te wisselen en kijken of het gedrag dat ervaren wordt dan verandert voor de rijders of niet. En natuurlijk voor eenieder om in ieder geval toch de verschillende instellingen over snel en langzaam reageren uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
DonJuape schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:20:
[...]

Heb ik vanaf het begin (augustus 2021) last van. Ook van slechte dab+ ontvangst op sommige plekken. Misschien een slechte antenne voor mobiel internet en dab?
Geen idee, voor de update geen problemen.
Maar het is allemaal nogal nieuw voor me.
De vanaf auto 1 november (nieuw) pas in bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 22:43
MatMich schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:35:
Geen netwerk krijg ik alleen met Android auto. Knop kort indrukken geeft de Kia. Ietsje langer android auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Laatst online: 27-08 17:17
Nog steeds geen europa beschikbaar :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-WL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 12:45
Een aantal keer heb ik nu 's-nachts deze melding gehad bij het laden (eigen NewMotion-LP):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lR9RQ9qIMHHwfdbv-SV6AvFFM4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NiecbXGSQQdzO5iHWPVBnnVy.png?f=user_large

Via de app kan ik hem weer 'aanslingeren', maar het is een beetje vervelend als je 's-ochtends met een volle accu weg wilt en het is gestopt bij 30%.

Iemand mee bekend? Ik vind het lastig om te bepalen of het aan de laadpaal of de Niro ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:56

passat_to_ev

Nice_car

Maarten-WL schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:47:

Via de app kan ik hem weer 'aanslingeren', maar het is een beetje vervelend als je 's-ochtends met een volle accu weg wilt en het is gestopt bij 30%.

Iemand mee bekend? Ik vind het lastig om te bepalen of het aan de laadpaal of de Niro ligt.
Misschien ivm loadbalancing onder de minimale laadstroom gekomen? Heb ik nl een keer gehad.

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-WL
passat_to_ev schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:53:
[...]

Misschien ivm loadbalancing onder de minimale laadstroom gekomen? Heb ik nl een keer gehad.
Normaal laadt hij op met 11 KW, de vaatwasser stond wel aan maar verder geen grote stroomverbruikers 's-nachts. De minimale laadstroom is 500 W, toch? Tenzij de loadbalancer inderdaad een storing heeft en de boel afkapt. Wel jammer dat het proces dan volledig stopt en niet automatisch herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Maarten-WL schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:09:
[...]

Normaal laadt hij op met 11 KW, de vaatwasser stond wel aan maar verder geen grote stroomverbruikers 's-nachts. De minimale laadstroom is 500 W, toch? Tenzij de loadbalancer inderdaad een storing heeft en de boel afkapt. Wel jammer dat het proces dan volledig stopt en niet automatisch herstart.
Nee, de minimale laadstroom is 3x1,4kW=4,2kW. Ligt een klein beetje aan de auto (ondanks dat het een EV standaard is) kan de eNiro kan blijkbaar zakken tot 1kW per fase voor hij stopt met laden. Wel jammer inderdaad dat het niet meer wordt herstart, gebeurde bij mij wel (Zappi).

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 09-11-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:07
Maarten-WL schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:09:
[...]

Ik heb deze melding zeer regelmatig met mijn thuislader. Ik denk elke laadbeurt wel 1x. Maar het laden gaat gewoon door. En ik maak me er ook niet meer druk om. Ik laad momenteel alleen maar trhuis dus heb geen andere ervaringen, en waar het aan ligt is mij nu ook een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-WL
@Bas81 Staat deze bij jou op Automatisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDUrjnFxRAIRqmD9E3kBJqcDxgo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nAZbOja58w622nSEOxKW8f5I.png?f=user_large

Bij mij wel, misschien dat hij hierdoor niet automatisch verder gaat ivm ontkoppelen.
Ik zal het eens uittesten iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Maarten-WL schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:49:
@Bas81 Staat deze bij jou op Automatisch?

[Afbeelding]

Bij mij wel, misschien dat hij hierdoor niet automatisch verder gaat ivm ontkoppelen.
Ik zal het eens uittesten iig.
Bij mij staat dit uit (omdat ik niet wil dat de auto de kabel los laat als hij klaar is met laden bij een openbare laadpaal). Ik betwijfel of dit het is want de auto moet bij het weer aanbieden van spanning, weer gaan laden en de stekker weer locken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
En de update van de Kia E-Niro is te downloaden op: https://update.kia.com/EU/NL/navigationUpdate

PS ik heb er nog geen ervaring mee.

Edit: Helaas is de download nog niet beschikbaar, de pagina is wel weer online.

[ Voor 23% gewijzigd door DutchKel op 09-11-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramahoel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-07 16:11
Nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-09 23:42
Zou wel tof zijn om zelf update's te kunnen doen hopelijk ook in België. Verder een saaie wagen nog nooit problemen gehad en in tegenstelling tot andere werken de rijhulp systemen prima , wel rekening houden met de beperkingen van die dingen. Gisteren wel een lekke band gelukkig thuis plug erin en klaar. 30 min oponthoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:25
Beste allemaal,
Is het iemand bekend of de e Niro nog kan rollen als de batterij helemaal leeg is, zodat hij bijvoorbeeld geduwd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Megat schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:19:
Beste allemaal,
Is het iemand bekend of de e Niro nog kan rollen als de batterij helemaal leeg is, zodat hij bijvoorbeeld geduwd kan worden?
Als de auto in Neutral staat en de parking brake is er van af, dan kun je hem trekken of duwen. Als de auto in Drive staat, dan kun je hem ook duwen of trekken, maar dat zal vreselijk zwaar gaan. Bovendien geldt voor veel auto's dat dan de garantie vervalt (kijk in de handleiding). Dus zelfs als het technisch kan, is het verzekeringstechnisch onverstandig om het toch te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Echt, echt, echt zeer zwaar af te raden. Hier is de elektromotor/aandrijfsysteem niet voor gebouwd en kan tot schade lijden welke niet gedekt is door de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Dit is wat extreem natuurlijk, maar als je met je auto de berg af komt suizen zal dat toch ook een flinke belasting geven. Zoals je wel een een caravan onder aan de berg ziet staan met rokende remmen ;-)

Er zal vast ergens een instructie staan (in dat boekje dat nog in het plastic zit), volgens mij staat er bij de HEV ook dat je eigenlijk niet mag slepen ivm de versnellingsbak of zoiets.

[ Voor 5% gewijzigd door gjcvro op 09-11-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Arfman schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:57:
[...]

Echt, echt, echt zeer zwaar af te raden. Hier is de elektromotor/aandrijfsysteem niet voor gebouwd en kan tot schade lijden welke niet gedekt is door de garantie.
Dat de elektromotor er niet voor is gebouwd lijkt me technisch gezien onjuist. Bij het afremmen op de motor (regenerative braking) komen er ook grote, omgekeerde, krachten op die aandrijflijn te staan. Ook de elektrische installatie is daar dus op berekend.
Het enige puntje is dat als de auto uit staat, de elektrische systemen dus niet werken, dat de teruggeleverde energie misschien voor problemen zorgt.
Dat laatste is belangrijker: ook als alles zou werken, dan nog is er het probleempje van de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
multikoe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 06:58:
[...]

Dat de elektromotor er niet voor is gebouwd lijkt me technisch gezien onjuist. Bij het afremmen op de motor (regenerative braking) komen er ook grote, omgekeerde, krachten op die aandrijflijn te staan. Ook de elektrische installatie is daar dus op berekend.
Het enige puntje is dat als de auto uit staat, de elektrische systemen dus niet werken, dat de teruggeleverde energie misschien voor problemen zorgt.
Dat laatste is belangrijker: ook als alles zou werken, dan nog is er het probleempje van de garantie.
Het feit dat je kunt afremmen op de motor betekent niet dat de auto er thermisch op voorbereid om dit langdurig onder zware belasting te kunnen doen. Bij normaal rijgedrag heb je af en toe een piek vermogen bij afremmen maar daarna heeft de auto de tijd om weer af te koelen. Ook berg af zit je niet continu op je rem en ik ga ervan uit dat je ook minder hard remt, je wilt toch onder komen.
Hoe dan ook, ik ga dit niet uitproberen, zoek wel op tijd een laadstation op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 11:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Arfman schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:57:
[...]

Waarom denk je dat? Bij een ICE kan ik me dat afraden voorstellen, maar we hebben het hier over een BEV, toch? Daar is de motor en de rest van het systeem nou juist wél voor gebouwd! Ik weet niet over welke schade je het hebt.

Maar een ander punt hierbij is dat je auto toch echt eerst ‘aan’ moet staan om überhaupt de rijaccu zo weer op te kunnen laden. Anders wordt er helemaal niet bijgeladen omdat de elektronische systemen dat bijladen dan niet faciliteren. Er komt nogal wat elektronica bij kijken…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wortelsoft
Het enige wat ik kan zeggen: RTFM

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• multikoe
Dat is een hele flauwe dooddoener. Zoals ik al zei is de handleiding redelijk duidelijk, maar de discussie ging nu juist over de achtergrond van wat er in de handleiding staat. De OP had een heel simpele, oprechte vraag. Dit is een technologie-forum en je mag verwachten dat de leden ervan nieuwsgierig zijn en meer willen weten, zeker als het over techniek gaat. Als dan je enige deelname aan de discussie is: "RTFM" dan mag je je afvragen of je wel op je plek bent hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:25
Megat schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:19:
Beste allemaal,
Toevallig is dit een keer getest. Als die echt leeg leeg leeg is kan je er niks meer mee en moet die eerst bijgeladen worden. Maar voor je zover bent.....

YouTube: Hoe ver kun je nog doorrijden met een LEGE elektrische auto?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Rox92 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:41:
[...]

Toevallig is dit een keer getest. Als die echt leeg leeg leeg is kan je er niks meer mee en moet die eerst bijgeladen worden. Maar voor je zover bent.....

YouTube: Hoe ver kun je nog doorrijden met een LEGE elektrische auto?!
En hier: YouTube: We drove these electric cars until they DIED! Erg goede werkelijke range vs. specificatie voor de eNiro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
multikoe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:41:
[...]

Dat is een hele flauwe dooddoener. Zoals ik al zei is de handleiding redelijk duidelijk, maar de discussie ging nu juist over de achtergrond van wat er in de handleiding staat. De OP had een heel simpele, oprechte vraag. Dit is een technologie-forum en je mag verwachten dat de leden ervan nieuwsgierig zijn en meer willen weten, zeker als het over techniek gaat. Als dan je enige deelname aan de discussie is: "RTFM" dan mag je je afvragen of je wel op je plek bent hier.
De energie die je opwekt in de motor/generator kan nergens naar toe --> teveel warmte --> schade
Motor/generator werkt als rem --> schade aan de tandwielkast
De rem staat erop --> schade aan banden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
wortelsoft schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:59:
[...]
De energie die je opwekt in de motor/generator kan nergens naar toe --> teveel warmte --> schade
Motor/generator werkt als rem --> schade aan de tandwielkast
De rem staat erop --> schade aan banden
Dat staat niet in de handleiding dus vanwaar die RTFM?
En dit is precies de informatie waarnaar de OP (en anderen) naar op zoek waren. Waarom heb je deze informatie niet gedeeld in de discussie? Want dan kunnen we van elkaar leren en ingaan op je argumenten.

Energie kan nergens naar toe: dat klopt, als je auto volledig uit staat. Als de auto aan staat, dan ben je gewoon aan het regeneratief remmen en dat kan de auto prima aan.
Schade aan de tandwielkast: die schade krijg je dan ook bij het regeneratief remmen. Kan dus niet kloppen.
Rem staat er op, schade aan de banden. Die is wel heel, heel erg vergezocht. Als de rem er nog op staat, dan zal de eerste schade aan de rem zelf zijn. Je zou de eerste niet zijn die zijn auto in de fik weet te krijgen door de handrem erop te laten staan tijdens rijden of slepen... En schade aan de banden lijkt me minimaal. Tenzij je je auto honderden kilometers voortsleept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@multikoe de “rem” in P-stand is een pin die in de tandwielkast steekt. Alleen als je zelf nog de parkeerrem erbij op zet staat ie ook op de remmen vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
En als de auto in N staat waar deze op zou moeten staan om te kunnen slepen ervan uitgaande dat de auto niet zover dood is dat deze niet aan kan (behoorlijk denkbaar scenario als je wilt gaan slepen) laad de auto de accu niet op, dus de auto kan de energie niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
wortelsoft schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:15:
En als de auto in N staat waar deze op zou moeten staan om te kunnen slepen ervan uitgaande dat de auto niet zover dood is dat deze niet aan kan (behoorlijk denkbaar scenario als je wilt gaan slepen) laad de auto de accu niet op, dus de auto kan de energie niet kwijt.
Als de auto in N staat, wordt de elektromotor niet aangedreven. Er is dus geen energie die ergens heen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
multikoe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:28:
[...]

Als de auto in N staat, wordt de elektromotor niet aangedreven. Er is dus geen energie die ergens heen moet.
Hoe weet je dat zo zeker, ik denk dat die motor gewoon aangedreven blijft en dat in D of R er een elektrische verbinding gelegd wordt tussen de vermogenselectronica en de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
wortelsoft schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:31:
[...]

Hoe weet je dat zo zeker, ik denk dat die motor gewoon aangedreven blijft en dat in D of R er een elektrische verbinding gelegd wordt tussen de vermogenselectronica en de accu.
Dit is grappig: In de handleiding staat, op pagina 6-10, het volgende: N (Neutral): The wheels and gear are not engaged.
In dezelfde handleiding, op pagina 7-3: If the vehicle stalls at a crossroad or crossing. If the vehicle stalls at a crossroad or crossing, if safe to do so, shift to the N (Neutral) position and then push the vehicle to a safe location.

Ik had kunnen zeggen: RTFM, maar dat doe ik niet :)

Dat grapje even daargelaten, logisch nadenken helpt ook: Je kunt de auto in "N" gewoon duwen. En in de wasstraat, van het type waarin je auto wordt voortgetrokken, moet je de auto ook in "N" zetten omdat je anders het voortsleep-mechanisme om zeep helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
multikoe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:51:
[...]

Dit is grappig: In de handleiding staat, op pagina 6-10, het volgende: N (Neutral): The wheels and gear are not engaged.
In dezelfde handleiding, op pagina 7-3: If the vehicle stalls at a crossroad or crossing. If the vehicle stalls at a crossroad or crossing, if safe to do so, shift to the N (Neutral) position and then push the vehicle to a safe location.

Ik had kunnen zeggen: RTFM, maar dat doe ik niet :)

Dat grapje even daargelaten, logisch nadenken helpt ook: Je kunt de auto in "N" gewoon duwen. En in de wasstraat, van het type waarin je auto wordt voortgetrokken, moet je de auto ook in "N" zetten omdat je anders het voortsleep-mechanisme om zeep helpt.
Die wasstraat klopt, maar daar ga je zo langzaam doorheen dat het opgewekte elektrisch vermogen erg laag zou zijn. Als dit stuk echt zo is 'The wheels and gear are not engaged' dan zou slepen moeten kunnen, maar het zou mij sterk verbazen als er een koppeling in zit om dit mogelijk te maken, maar dat zou bij een garage nagevraagt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
wortelsoft schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:05:
[...]
Die wasstraat klopt, maar daar ga je zo langzaam doorheen dat het opgewekte elektrisch vermogen erg laag zou zijn. Als dit stuk echt zo is 'The wheels and gear are not engaged' dan zou slepen moeten kunnen, maar het zou mij sterk verbazen als er een koppeling in zit om dit mogelijk te maken, maar dat zou bij een garage nagevraagt moeten worden.
Dat hoeft niet, een beetje zoeken op Internet levert interessante informatie op:
In de meeste EV's is de electromotor direct gekoppeld aan de aandrijfassen. Er is geen mechanische ontkoppeling mogelijk.
Dan wordt het ingewikkeld. Verschillende fabrikanten hebben verschillende regels voor het slepen van een EV. Tesla heeft zelfs verschillende regels per model. Dat lijkt afhankelijk van het type elektromotor. Een motor met permanente magneten zal altijd stroom genereren als ze wordt aangedreven. Maar een inductie-motor levert alleen stroom als de motor onder spanning staat. De Kia is uitgerust met een "Permanent Magnet Synchronous Motor", dus levert stroom, ook als alles uit staat.

Als je bovenstaande combineert met het wasstraat verhaal en het advies om je auto in "N" weg te duwen van een plek des onheils leidt tot de volgende conclusie:
Langzaam duwen of trekken met de auto in N is geen probleem. Bij hogere snelheden (trekken door een andere auto) zou er mogelijk een probleem kunnen ontstaan. Ik heb nergens iets kunnen vinden wat er op wijst dat je *per definitie* een probleem hebt als je je auto op hogere snelheid sleept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:58
multikoe schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:45:
[...]

Dat hoeft niet, een beetje zoeken op Internet levert interessante informatie op:
In de meeste EV's is de electromotor direct gekoppeld aan de aandrijfassen. Er is geen mechanische ontkoppeling mogelijk.
Dan wordt het ingewikkeld. Verschillende fabrikanten hebben verschillende regels voor het slepen van een EV. Tesla heeft zelfs verschillende regels per model. Dat lijkt afhankelijk van het type elektromotor. Een motor met permanente magneten zal altijd stroom genereren als ze wordt aangedreven. Maar een inductie-motor levert alleen stroom als de motor onder spanning staat. De Kia is uitgerust met een "Permanent Magnet Synchronous Motor", dus levert stroom, ook als alles uit staat.

Als je bovenstaande combineert met het wasstraat verhaal en het advies om je auto in "N" weg te duwen van een plek des onheils leidt tot de volgende conclusie:
Langzaam duwen of trekken met de auto in N is geen probleem. Bij hogere snelheden (trekken door een andere auto) zou er mogelijk een probleem kunnen ontstaan. Ik heb nergens iets kunnen vinden wat er op wijst dat je *per definitie* een probleem hebt als je je auto op hogere snelheid sleept.
Als je dan de technische details in gaat doe het dan wel correct. Die stroom loopt er pas als er in de power unit schakelaars gesloten worden (MOSFET, IGBT of transistoren) maar dat zal niet gebeuren in vrijloop. Wat er wel gebeurd is dat er een spanning geïnduceerd wordt die te hoog op loopt bij te hoge snelheden. Dit kan schade veroorzaken en ter beveiliging is dus het laden van de batterij of het dumpen van de energie in een rem weerstand nodig. Hier zitten vervolgens ook weer grenzen aan…. Waar die liggen weet Kia. 😁

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
kdeboois schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:51:
[...]

Als je dan de technische details in gaat doe het dan wel correct. Die stroom loopt er pas als er in de power unit schakelaars gesloten worden (MOSFET, IGBT of transistoren) maar dat zal niet gebeuren in vrijloop. Wat er wel gebeurd is dat er een spanning geïnduceerd wordt die te hoog op loopt bij te hoge snelheden. Dit kan schade veroorzaken en ter beveiliging is dus het laden van de batterij of het dumpen van de energie in een rem weerstand nodig. Hier zitten vervolgens ook weer grenzen aan…. Waar die liggen weet Kia. 😁
Ik ben niet zo thuis in electronica, mijn stiel is werktuigbouw....
Goede aanvulling en mijn eindconclusie blijft nog staan (voorlopig...)

Overigens lees ik ook dat het voor de mensen die er mee te maken hebben (hulpdiensten e.d.) best lastig is dat de EV-fabrikanten kennelijk hun verhaal zelf ook niet helemaal op orde hebben en de "do's en don'ts" in de instructies nog erg veel variatie vertonen. Met andere woorden: waarschijnlijk weten de fabrikanten prima waar de grenzen liggen, maar hebben ze dat nog niet weten te vertalen in generieke richtlijnen. Overigens heeft Tesla, als ik het goed begrepen heb, een "towing" mode. Dat zou een mooi initatief zijn: auto wordt in de best mogelijke modus gezet en helemaal mooi zou zijn als er in het scherm aanwijzingen worden getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Meeste sleepdiensten lepelen de auto achterop een trailer of met de voorwielen op een klem. Met onze voorwielaangedreven e-Niro is dit dus m.i. allemaal hypothetische discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:56:
Meeste sleepdiensten lepelen de auto achterop een trailer of met de voorwielen op een klem. Met onze voorwielaangedreven e-Niro is dit dus m.i. allemaal hypothetische discussie.
Niet voor de originele vraagsteller. Hij vroeg:
Beste allemaal,
Daar is ondertussen gewoon een antwoord op gekomen. Dat de discussie daarna (ietwat) uitgebreider werd is helemaal geen probleem want het heeft wat antwoorden opgeleverd die nuttig zijn in situaties waar je niet de beschikking hebt over een sleepdienst met een lepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Keek zojuist weer eens op de Kia site voor het zelf updaten en er staat weer dat het binnenkort beschikbaar is.
https://update.kia.com/EU/NL/Main

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ja, je kunt uit de broncode de installers vast halen maar zodra die geinstalleerd is en je hem opstart geeft die aan dat het nog niet mogelijk is de software te gebruiken in deze regio.

Windows
https://oem-setup.map-car...ationUpdaterInstaller.exe

Mac
https://oem-setup.map-car...ationUpdaterInstaller.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSa
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-07 06:20
Het is al gewoon beschikbaar: https://update.kia.com/EU/NL/Main

Edit: download knoppen niet.

[ Voor 20% gewijzigd door KevinSa op 10-11-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Update je daar alleen je navigatie kaarten mee, of ook de software?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Bij mij werken de download knoppen daar niet, krijg dan de popup weer te zien dat het binnenkort beschikbaar is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 21:22
stimm schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:33:
Update je daar alleen je navigatie kaarten mee, of ook de software?
Wat ik begrepen heb ook de software.

Ga maar wennen aan het paars, volgende update is dat nog steeds aanwezig.
Pagina: 1 ... 163 ... 349 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.