12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
11 dagen hahamultikoe schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:27:
[...]
Je verwacht toch niet serieus een antwoord binnen een paar uur?
Ik kan het antwoord niet geven, heb daar geen aandacht aan besteed na bestelling, plus mijne was vrij snel (ruim voor oplevermoment) al bij de dealer
Dat kun je alleen exact weten als je die info van de dealer krijgt. Verder zullen de meeste een gok doen op basis van de verwachte levering die een dealer door geeft.
Daar kun je vervolgens mee zoeken op myshiptracking.com of vesselfinder.com door te filteren op aankomst datum en vertrek punt. De e-Niro’s gaan aan boord in Pyeongtaek, Zuid-Korea.
Hopelijk kun je hier wat mee.
Oeps, my badcville schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:28:
[...]
Nee, maar wel binnen 11 dagen. Mijn oorspronkelijke post was van 7 oktober.

220v vergeten in te bouwen en de verlaagde laadvloer had ikzelf met 2 linkerhanden nog netter kunnen doen. Ach ja de vloer functioneerd. Gemis aan 220v is tijdens consignatiedienst deze week wel een dingetje
En mooi nieuwe logotje
[ Voor 5% gewijzigd door Giant87 op 19-10-2021 15:05 ]
Ik wist niet dat je die 220V apart kon laten inbouwen. Ik accepteerde dat die in mijn Dynamic Plus niet aanwezig was, maar ik zou hem wel graag hebben.eL_Jay schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:17:
Niro edition zojuist geleverd.
220v vergeten in te bouwen en de verlaagde laadvloer had ikzelf met 2 linkerhanden nog netter kunnen doen. Ach ja de vloer functioneerd. Gemis aan 220v is tijdens consignatiedienst deze week wel een dingetje
Carplay - iOS15 Echo tijdens bellen (iPhone 13 Pro)
Optie vanuit werkgever niet vanuit Kia.multikoe schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:24:
[...]
Ik wist niet dat je die 220V apart kon laten inbouwen. Ik accepteerde dat die in mijn Dynamic Plus niet aanwezig was, maar ik zou hem wel graag hebben.
(ik weet zelf nog niet of ik die nieuwe waardeer, ze lijken overdreven groot)
Nieuwe, vind die ook mooiergjcvro schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:46:
Zijn de auto's uitgeleverd met de nieuwe logo's of de oude?
Ik heb een paar berichten terug foto’s geplaatst van mijn e-Niro die bij de dealer staat. Foto’s zijn door de dealer gemaakt omdat ik benieuwd was welk logo er op zat.gjcvro schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:46:
Zijn de auto's uitgeleverd met de nieuwe logo's of de oude?
Als je gelijmde logo's en type-aanduidingen kwijt wilt kan je dat het beste meteen voor aflevering laten doen. Bij het oude logo kon dat niet, maar heb ik wel de typeplaatjes laten verwijderen. véél mooier!gjcvro schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:58:
Ja, ik hoop echt dat dat achterlogo alleen gelijmd zit, ...
KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Wordt de E-niro ook met.snellaadkabels geleverd? Ik heb een granny charger gekregen en eentje voor normale laadpalen. Deze mist de 2 extra pinnen voor fastcharge.
Ding is trouwens veel te snel. Reed 150 voor ik erg in had.
[ Voor 11% gewijzigd door eL_Jay op 20-10-2021 14:21 ]
Die kabels zitten toch aan de laadpaal vast?eL_Jay schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:20:
de 220v omvormer die ze vergeten waren komen ze bij me thuis inbouwen.
Wordt de E-niro ook met.snellaadkabels geleverd? Ik heb een granny charger gekregen en eentje voor normale laadpalen. Deze mist de 2 extra pinnen voor fastcharge
There are no secrets, only information you do not yet have
Klinkt logisch en was ook mijn aanname maar ik hoopte dat een ervaren fastcharger dat kon duidenzeroday schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:21:
[...]
Die kabels zitten toch aan de laadpaal vast?
Yes.eL_Jay schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:20:
Ding is trouwens veel te snel. Reed 150 voor ik erg in had.
Het blijft ontzettend verleidelijk om stoplichtsprintjes te doen.
Gisteren stond ik samen met een Tesla S in de rechterbaan van een dubbelbaans stoplicht. De baan links kan gebruikt worden om langzaamrijdende auto's te passeren voordat de weg weer enkelbaans is. Links kwam een morsige Fiat Doblo staan, met de duidelijk intentie om voor ons langs te sprinten. De Tesla mevrouw had andere gedachten en ik kon ook vrij eenvoudig aansluiten.
Erg flauw, contraproductief en kinderachtig. Maar leuk!
Ik schat de dienstverlening zo hoog in dat ik het niet eens ga vragen..Tacovdh schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:35:
[...]
Als je gelijmde logo's en type-aanduidingen kwijt wilt kan je dat het beste meteen voor aflevering laten doen. Bij het oude logo kon dat niet, maar heb ik wel de typeplaatjes laten verwijderen. véél mooier!
Foto? Heb een Duits YouTube filmpje gezien waar ze een keurige met vilt beklede en scharnierende verlaagde bodem maken.eL_Jay schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:17:
Niro edition zojuist geleverd.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Hier https://www.youtube.com/watch?v=FcDubf4S-4IDonJuape schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:07:
[...]
Foto? Heb een Duits YouTube filmpje gezien waar ze een keurige met vilt beklede en scharnierende verlaagde bodem maken.
Maar je kunt ook simpelweg je huidige bodem wat lager leggen, sluit niet helemaal maar past ook wel redelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 20-10-2021 19:10 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
YouTube: Kia e-Niro Kofferraum Erweiterung Ladeboden Zubehör
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Ziet er beter uit in mijn ogen, hoe is het aan de binnenkant? Op het stuur en de boordcomputer?
De Honda E van mijn vriendin laadt net zo snel
Komt iemand dit bekend voor?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Het is vooral die koude accu en daarbij de laadcurve die gaat inderdaad vrij vroeg al weer afbouwen. Je moet al een flink stuk snelweg hebben gedaan om goed te kunnen snelladen helaas.cacofant schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:47:
Vandaag voor het eerst DC geladen bij Ionity.. laadsnelheid was echt laag, aan de 350kW lader maar 41 kW bij 55%, 34kW bij 61%, en 23kW bij 64%. Ja oke koude accu, maar een andere Kia E-Niro was bij 6% ook maar aan het laden op 23 kW...
De Honda E van mijn vriendin laadt net zo snel
Komt iemand dit bekend voor?
Ik vind het mooi!Mabion schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:25:
[...]
Ziet er beter uit in mijn ogen, hoe is het aan de binnenkant? Op het stuur en de boordcomputer?
:strip_exif()/f/image/iFQfK8vQWCTL2nu5Okh488b1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ohja en ondanks het zonnedakje pas ik er met mijn 1,97m nog altijd perfect in!
[ Voor 6% gewijzigd door Giant87 op 22-10-2021 10:15 ]
Is de Vess knop nog aanwezig in de uitvoering met het nieuwe logo?Giant87 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:14:
[...]
Ik vind het mooi!
[Afbeelding]
Waar zat die? Ik zag in instellingen wel dat je wat kon wijzigen (3 standen geloof ik).Schepseltje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:17:
[...]
Is de Vess knop nog aanwezig in de uitvoering met het nieuwe logo?
//edit:
- Versterkt
- Normaal
- Defensief
[ Voor 23% gewijzigd door Giant87 op 22-10-2021 10:37 ]
Links naast het stuur waar ook de lane assist knop zich bevindt.Giant87 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:21:
[...]
Waar zat die? Ik zag in instellingen wel dat je wat kon wijzigen (3 standen geloof ik)
Volgens mij is die bij alle modellen die nu komen weggehaald...Schepseltje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:38:
[...]
Links naast het stuur waar ook de lane assist knop zich bevindt.
Ik ben exact even lang en dat was ook iets waar ik mij over heb verbaasd tijdens de proefrit toen. Ben wel enorm blij dat ik die VESS knop nog net wel heb in mijn e-Niro. Tis het eerste wat ik na iedere start indruk, om die spaceship tot zwijgen te brengen. Met name bij fillerijden vind ik 't te storend aanwezig in het interieur.Giant87 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:14:
[...]
Dat is balen. Mijn e-Niro staat bij de dealer en kan ik over 1,5 week ophalen. Met het nieuwe logo. Vandaar mijn vraag ook.Koen Hendriks schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:57:
[...]
Volgens mij is die bij alle modellen die nu komen weggehaald...
Nu weet ik dus dat ik verplicht met het ruimte schip geluid zal moeten rijden(tot aan 30km/h)

[ Voor 10% gewijzigd door Giant87 op 22-10-2021 12:08 ]
Heb jij die optie daadwerkelijk in de instellingen kunnen terug vinden van de auto of alleen in de digitale handleiding? Ik dacht namelijk dat die optie alleen voor Kia's met een head-up display is en voor zover ik weet heeft de e-Niro die niet.Giant87 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:08:
Ik heb nog niet geprobeerd wat 'defensief' voor verschil maakt. Kan harder zijn, of zachter, haha. Maarja, safety first!
Ik heb het mijn vriendin ook nog gevraagd of zij iets hoort bij het vooruit rijden maar zij zei ook al dat ze niks hoorde.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Dat zouden ze allemaal moeten hebben. Ook de MY19. Alleen hebben de oudere modellen nog een knopje waarmee je het geluid uit kunt schakelen. Links naast het stuur: "VESS".DutchKel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:12:
Ik heb eigenlijk nog nooit een geluid gehoord bij het vooruit rijden, alleen bij achteruit rijden. Is dat iets wat vanaf de EV20 ofzo erop zit?
Ik heb het mijn vriendin ook nog gevraagd of zij iets hoort bij het vooruit rijden maar zij zei ook al dat ze niks hoorde.
Het probleem is voor mij niet zozeer het vooruit rijden, het is vooral de vrachtwagen-piep bij het achteruit rijden. Het hele dorp weet wanneer ik het pad af rijSchepseltje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:32:
[...]
Dat is balen. Mijn e-Niro staat bij de dealer en kan ik over 1,5 week ophalen. Met het nieuwe logo. Vandaar mijn vraag ook.
Nu weet ik dus dat ik verplicht met het ruimte schip geluid zal moeten rijden(tot aan 30km/h)
Ja dat, vooral erg vroeg en laat op de dag fijn om dat uit te kunnen zetten.multikoe schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:15:
[...]
Het probleem is voor mij niet zozeer het vooruit rijden, het is vooral de vrachtwagen-piep bij het achteruit rijden. Het hele dorp weet wanneer ik het pad af rij
Maar het ruimteschip uitzetten tijdens een file is ook fijn, dat gaat irriteren.
Ja, dat lijkt mij inderdaad ook erg storend. Maar jij hebt dus ook geen "VESS" knop meer in je e-Niro?multikoe schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:15:
[...]
Het probleem is voor mij niet zozeer het vooruit rijden, het is vooral de vrachtwagen-piep bij het achteruit rijden. Het hele dorp weet wanneer ik het pad af rij

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik heb wel de fysieke knop en daarmee kan ik het achteruit rij geluid uitzetten. Of hoor je die van het vooruit rijden niet in de auto?Schepseltje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:13:
[...]
Dat zouden ze allemaal moeten hebben. Ook de MY19. Alleen hebben de oudere modellen nog een knopje waarmee je het geluid uit kunt schakelen. Links naast het stuur: "VESS".
Of ik heb misschien wel een manier gevonden om het permanent uit te zetten.
Ik ben benieuwd wat Defensief doet en hoop dat deze opties er voor mij ook komen met de herfst software update (heb nog wel een VESS aan/uit knop).Giant87 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:08:
Ik heb nog niet geprobeerd wat 'defensief' voor verschil maakt. Kan harder zijn, of zachter, haha. Maarja, safety first!
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik hoor het vooruit spaceship geluid nauwelijks in de auto (klinkerweg).DutchKel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:49:
[...]
Ik heb wel de fysieke knop en daarmee kan ik het achteruit rij geluid uitzetten. Of hoor je die van het vooruit rijden niet in de auto?
Die VESS knop zet beide geluiden uit. Het geluid bij het vooruit-rijden is ook vrij duidelijk, zeker als je buiten de auto staat. Het lijkt op een orkest van een paar honderd man die ver weg onder de grond hun instrumenten aan het uitproberen zijnDutchKel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:49:
[...]
Ik heb wel de fysieke knop en daarmee kan ik het achteruit rij geluid uitzetten. Of hoor je die van het vooruit rijden niet in de auto?
Het lijkt op een orkest van een paar honderd man die ver weg onder de grond hun instrumenten aan het uitproberen zijn

Is dit niet tot 15 km/h ? Ik vindt het zelf totaal niet storend, valt me bijna niet op.Schepseltje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:32:
[...]
Zelfde met de piepjes achteruit... Ik lees hier van iedereen dat heel het dorp, straat, landgoed, of planeet wakker worden van die toontjes maar ik vind ze zelf totaal niet heftig eigenlijk. Gewoon een normale toon die aangeeft dat je nu niet achter mijn auto wilt staan.
Volgens mij sta ik er zo alleen in als ik door deze thread heen lees

Dit klinkt eigenlijk als een fout in de 'root' detectie van Kia dan. Waarschijnlijk kijken ze of je bootload unlocked is ipv echt root applicaties op te zoeken (of allebei).Ken Wood schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:46:
Heeft iemand ervaringen met het aan de praat krijgen van de UVO app (of de opvolger daarvan) op een Android custom ROM (in mijn geval LineageOS)? De app zegt dat mijn toestel is geroot en daarom kan ik de app niet gebruiken. Dit terwijl ik geen root heb en dat graag zo wil houden. MagiskHide is dus geen optie
[ Voor 31% gewijzigd door Koen Hendriks op 22-10-2021 16:28 ]
Nee hoor, ik heb ze ook altijd aan staan. Tenminste, die van de achterkant hoor ik.Koen Hendriks schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:26:
Ik woon in een kinderwijk en hier steppen de 4 t/m 9 jarige de hele wijk door. Die heb ik liever niet onder de auto.
Heb zelf een beetje zitten experimenteren na alle boodschappen hierover (en omdat mijn vrouw gek wordt van spaceship e-Niro). Als ik de auto nu aanzet (en mijn vrouw boven de garage nog slaapt), zet ik:DutchKel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:42:
[...]
Nee hoor, ik heb ze ook altijd aan staan. Tenminste, die van de achterkant hoor ik.
Ik woon in een kinderwijk en hier steppen de 4 t/m 9 jarige de hele wijk door. Die heb ik liever niet onder de auto.
- de VESS uit waardoor hij niet meer "zoemt" (valt uit boven 30km/u) en hij vooral niet meer biept als je achteruit rijdt
- de knop voor de parkeersensoren in de middenconsole ook uit zodat hij niet meer biept als mijn voorbumper de garagedeur "ziet" (voorste parkeersensoren gaan namelijk automatisch aan als je hem in achteruit zet)
Idem hier. Ik hoor het nauwelijks en stoor me er niet aan.DutchKel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:42:
[...]
Nee hoor, ik heb ze ook altijd aan staan. Tenminste, die van de achterkant hoor ik.
Volgens het dashboard is mijn verbruik 16,8 kWh/100km. Het verbruik van de laadpaal komt uit op 18,9kWh/100km. Laadverliezen dus zo'n 13%.
Op basis hiervan reken ik maar met een praktisch verbruik van 5,3 km/kWh. Dat is nog steeds spotgoedkoop versus de huidige benzineprijzen😜🤣
Mijn metingen lopen nog en de bedoeling is uiteindelijk een curve laadvermogen versus laadefficiencymfjnab schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:40:
Op dit forum kwam regelmatig de vraag naar voren hoeveel de laadverliezen van de e niro zijn. Ik heb het een jaar bijgehouden. 3 fase niro en alleen maar AC geladen, meestal maar tot 80%.
Volgens het dashboard is mijn verbruik 16,8 kWh/100km. Het verbruik van de laadpaal komt uit op 18,9kWh/100km. Laadverliezen dus zo'n 13%.
Op basis hiervan reken ik maar met een praktisch verbruik van 5,3 km/kWh. Dat is nog steeds spotgoedkoop versus de huidige benzineprijzen😜🤣
Als de groothandelsprijzen voor elektriciteit op het huidige hoge niveau blijven dan zullen ook de laadpaaltarieven volgen. Wellicht niet op de snelladers, want die gaan makkelijk een paar keer over de kop, maar wel voor de straatpalen waar de marge kleiner is.mfjnab schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:40:
Nee hoor ik rijdt ook liever niet iemand per ongeluk aan enkel en alleen omdat ik het een irritant geluid vind.Koen Hendriks schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:26:
[...]
Ik kijk altijd goed uit maar een ongeluk zit in een klein hoekje en alle beetjes helpen.
Hier gisteren de E-Niro voor mn ouders opgehaald. Ze hadden al een Niro Hybrid 2020 (facelift). Nu kan ik in UVO en Kia Connect niet meer inloggen. Via mijn Kia ook niet. Iemand tips? Na inloggen blijft het scherm wit in de apps. Uvo geactiveerd in de nieuwe auto, maar de pincode blijft ook 6x0. Heel raar.Arfman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:54:
Problemen met de app zijn trouwens opgelost. Ik moest in de webinterface even de koppeling met het account opheffen, toen kwam ik weer in de wizard terecht en kon ik de auto toevoegen. Ik gebruik overigens wel de Kia Connect app, ik lees her en der dat die op termijn de UVO app gaat vervangen.
De andere Niro is dus nu ook niet meer te benaderen.
/f/image/pV9hs18Cq5gN1nh3BRBg0xmH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ldAZOD8eeKikaKcJQylA8Kvk.png?f=fotoalbum_large)
Heb het e-mailadres even weggehaald maar hij ziet dus meer dan 1 account op het e-mailadres. Dealer heeft geen idee en begint over Bluetooth en Carplay :’)
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Edit; pics of it didn’t happen.
Lijkt zwart, is donker blauw
:strip_exif()/f/image/95wtYt0n9qvToufd4DpyfRke.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MHUfEC0LbKEJmYUZhK7FiM4x.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 134% gewijzigd door JLC7 op 23-10-2021 22:29 ]
Hier het geluidDutchKel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:49:
[...]
YouTube: Kia e-Niro 2021 - CRAZY electric SOUND (virtual engine sound)
MW_Passat_2016
Android auto en Google assistant hier werkt altijd super, dat is wat wij ook altijd gebruiken. Eigenlijk nog nooit de Kia maps of navigatie gebruiktpassat_to_ev schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:56:
Hoe spreken jullie een bestemming voor de navigatie in? Ik zei altijd “navigeer naar” maar dat snapt hij niet meer. Ik krijg “geen netwerkrespons”, “spreek langzamer” etc. Het intypen van een adres zonder postcode is drama, maar als dit ook niet meer via de spraakbediening kan wordt het wel heel beperkt. Hoor graag jullie ervaringen.
Adres invoeren via spraak is mij echter ook nog niet gelukt.
[ Voor 11% gewijzigd door Arfman op 23-10-2021 23:30 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
@passat_to_ev : Ik gebruik altijd "Ga naar" en dan adres (eerst straat, dan huisnummer en daarna gemeente) of "Ga naar" en naam van winkel. Werkt opvallend goed in mijn ervaring.passat_to_ev schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:56:
Hoe spreken jullie een bestemming voor de navigatie in? Ik zei altijd “navigeer naar” maar dat snapt hij niet meer. Ik krijg “geen netwerkrespons”, “spreek langzamer” etc. Het intypen van een adres zonder postcode is drama, maar als dit ook niet meer via de spraakbediening kan wordt het wel heel beperkt. Hoor graag jullie ervaringen.
Enige waar ik even op heb moeten zoeken was om naar huis of naar kantoor te gaan, moet je gewoon "thuis" of "kantoor" zeggen (en ja, ik ken de weg, maar handig om te kijken of er file is, ongeluk gebeurd is,...)
Dat valt wel mee hoor. Een kenmerk van forums is dat alleen mensen die wat te vertellen hebben een bericht posten en dat zijn toch vooral "klagers" of mensen die ergens moeite mee hebben. Ik denk dat het gros van de e_Niro eigenaren die piepjes en dat orkest gewoon accepteren en zich er niet druk om maken. Het hangt ook van de situatie af. Als je in een woonwijk woont waar in de zomer de slaapkamerramen open staan voor frisse lucht, ben je misschien wat gevoeliger voor het veroorzaken van lawaai. En misschien ook nietKoen Hendriks schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:26:
[...]
Zelfde met de piepjes achteruit... Ik lees hier van iedereen dat heel het dorp, straat, landgoed, of planeet wakker worden van die toontjes maar ik vind ze zelf totaal niet heftig eigenlijk. Gewoon een normale toon die aangeeft dat je nu niet achter mijn auto wilt staan.
Ik gebruik "Zoek plaatsnaam straat huisnummer". Werkt meestal.passat_to_ev schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:56:
"On highways, you can also set the speed limit into the Auto mode, which will then adjust your top speed to the road’s current speed limit. This was really handy when roads suddenly switch from 70 to 50mph."
Uhuh, een auto-mode in de smart cruise control die de snelheid automatisch zou aanpassen aan de snelheid (waargenomen door de camera of de GPS-navigatie)?!?! Nooit van gehoord, maar zou mogelijk wel handig zijn.
Nice, is echt net zwart, misschien op zonnige dagen dat ie wat blauwer schijnt?JLC7 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:48:
Yes ook hier de gravityblue dynamic line met nieuwe logo binnen. Ik ben er blij mee, wat mij betreft stuk mooier met nieuwe logo. idd geen vess knopje
Edit; pics of it didn’t happen.
Lijkt zwart, is donker blauw
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dit dichter bij de realiteit?
/f/image/zOWjlqnqJ8lHN7TVZdP2PHqh.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Phusebox op 25-10-2021 08:46 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Dat gaat denk ik alleen maar met de Executive uitvoering in NL denk ik, met de verkeersbordenherkenning.plmagis schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 07:51:
Mmm, was net een review aan het lezen over een roadtrip van Chicago naar Boston en terug met een e-Niro (https://www.t3.com/us/fea...c-car-2000-mile-road-trip) toen ik struikelde over
"On highways, you can also set the speed limit into the Auto mode, which will then adjust your top speed to the road’s current speed limit. This was really handy when roads suddenly switch from 70 to 50mph."
Uhuh, een auto-mode in de smart cruise control die de snelheid automatisch zou aanpassen aan de snelheid (waargenomen door de camera of de GPS-navigatie)?!?! Nooit van gehoord, maar zou mogelijk wel handig zijn.
Ik weet dat de Model 3 het wel kan al zo, maar die kan zelfs matrix-borden lezen, dat is weer net tever
Hoe harder de zon erop schijnt hoe blauwer het wordt.Phusebox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:00:
[...]Nice, is echt net zwart, misschien op zonnige dagen dat ie wat blauwe schijnt?
:strip_exif()/f/image/M42aYyUc6Y29jjsNyV0lM8o1.jpg?f=fotoalbum_large)
De bordherkenning werkt toch op basis van de kaarten in het navigatiesysteem, niet via daadwerkelijke beeldherkenning?Suicyder schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:07:
[...]
Dat gaat denk ik alleen maar met de Executive uitvoering in NL denk ik, met de verkeersbordenherkenning.
Ik weet dat de Model 3 het wel kan al zo, maar die kan zelfs matrix-borden lezen, dat is weer net tever
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dat zou in Nederland niet werken. "Gewone" snelheidsbeperkingen zouden worden gelezen door de camera, maar wij hebben in Nederland bedacht dat die snelheidsbeperkingen ook nog eens tijds-afhankelijk moeten zijn. En dat gaat de Kia nooit begrijpen. Ik vraag me ook af of de Model 3 dat snapt. Nu gaat dat in het algemeen wel goed, want gelukkig geldt meestal: 100 tenzij, in plaats van 130 tenzij.plmagis schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 07:51:
Dat kan niet samenSebazzz schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:35:
[...]
De bordherkenning werkt toch op basis van de kaarten in het navigatiesysteem
De Executive uitvoering herkent borden, alle andere uitvoeringen niet. Die automatische snelheidsbeperking zit niet in de andere modellen, je kunt dus aannemen dat dat werkt via de camera.
Ik zou het ook niet graag via de kaarten zien gebeuren, dat is niet betrouwbaar genoeg.
Via de camera gebruikelijk, mijn vorige auto had ook bordenherkenning, zelfs met tijdsaanduidingen (het 100 tussen 6-19 verhaal etc.Sebazzz schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:35:
[...]
De bordherkenning werkt toch op basis van de kaarten in het navigatiesysteem, niet via daadwerkelijke beeldherkenning?
Maar ook borden bij wegwerkzaamheden etc. Wordt wel wat lullig als je auto 100 door ploft bij wegwerkzaamheden
De auto klaagde over een storing in het elektrisch systeem en de app gaf een 'caution' op de 12V batterij. Ik dacht eerst aan een verlies van spanning via een slot (achterklep schijnt een probleempje te zijn).
Bij thuiskomst de auto aan de laadpaal gehangen en de 12v batterij aan de druppellader. Aan de min-pool stak een blood tweetal koperdraadje uit en aan de kabelboom tegen het schutbord ook. Oftewel daar mist waarschijnlijk iets. In de accubak vond ik twee stukjes kabel, grijs en blauw. Vanmiddag een afspraak bij de dealer voor diagnose.
Geen idee wat die draadjes doen, maar ze lijken mij wat te dun voor aarding.
Apart geluid. Ik vraag me af of dat opgemerkt wordt als zijnde een auto die eraan komt? Ik zou persoonlijk gewoon een ouderwets motorgeluid gebruiken. Dat is bekend. Uiteraard moet je gewoon altijd opletten. Zo en zo hoor je weleens de banden als een elektrische wegrijdt. Maar blijft bijzonder als je het ziet in een parkeergarage.
Je hoort het wel degelijk. En een gewoon ouderwets motorgeluid zou misschien beter zijn.martwoutnl schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:55:
[...]
Apart geluid. Ik vraag me af of dat opgemerkt wordt als zijnde een auto die eraan komt? Ik zou persoonlijk gewoon een ouderwets motorgeluid gebruiken. Dat is bekend. Uiteraard moet je gewoon altijd opletten. Zo en zo hoor je weleens de banden als een elektrische wegrijdt. Maar blijft bijzonder als je het ziet in een parkeergarage.
Wat mij nog altijd verbaasd/irriteert is dat EV's hier een bijzondere behandeling krijgen. Er zijn ook ICE auto's die vreselijk stil zijn. Zelfs bussen, waarbij de motor meestal achterin zit, zijn aan de voorkant soms muisstil. Het was logischer geweest als de regelgeving uitgegaan was van het doel (slachtoffers voorkomen) en daarop simpele regelgeving had gemaakt: alle auto's moeten onder de 30 km/h een minimale hoeveelheid geluid produceren.
Ik vermoed dat dit wel aan de orde is geweest, maar dat dit voorstel is afgeschoten door de grote autofabrikanten, die de klanten van hun luxe, dure modellen niet tegen de haren in wilde strijken.
De app controleert wel iets inderdaad. Mijn bootloader is unlocked, maar ik las op het Fairphone-forum dat iemand hetzelfde probleem heeft met de Bluelink-app van Hyundai en hij of zij had zijn bootloader wel opnieuw gelockt na het installeren van een custom-rom. Daaruit maak ik op dat het niet uitmaakt of de bootloader unlocked of locked is als je een custom rom gebruikt. Voor zover ik weet is de Hyundai-app vrijwel gelijk aan de Kia-app. Toch jammer dat de app niet werkt, maar een Android zonder Google is voor mij toch meer waard.Koen Hendriks schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:26:
Dit klinkt eigenlijk als een fout in de 'root' detectie van Kia dan. Waarschijnlijk kijken ze of je bootload unlocked is ipv echt root applicaties op te zoeken (of allebei).
Overigens hier nog een gebruiker die zich totaal niet stoort aan het geluid dat de Kia maakt. Ik heb VESS altijd aan. Na de klachten in dit topic heb ik er even op gelet, maar ik moet zeggen dat ik bijna geen verschil hoor tussen VESS aan- of uitgeschakeld. De normale rijgeluiden overstemmen het VESS-geluid. De toon bij achteruitrijden hoor ik wel, maar die vind ik erg beschaafd en zeker niet vergelijkbaar met een vrachtwagen zoals in dit topic ook wel eens is beweerd.
Ik vermoed dat je het dan hebt over het geluidsniveau in de auto. Dan valt het inderdaad wel mee, hoewel het verschil tussen VESS aan of uit ook in de auto (voor mij dan) erg duidelijk is.Ken Wood schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:46:
[...]
Na de klachten in dit topic heb ik er even op gelet, maar ik moet zeggen dat ik bijna geen verschil hoor tussen VESS aan- of uitgeschakeld. De normale rijgeluiden overstemmen het VESS-geluid.
Die vergelijking komt o.a. van mij, hoewel ook andere klagen dat het geluid onnodig luid is. Ik overdrijf daarmee, maar niet heel veel. Het geluid is binnen in ons huis hoorbaar, met de ramen gesloten. Overdag vindt ik dat allemaal niet zo erg, maar 's ochtends denk ik graag om mijn buren.De toon bij achteruitrijden hoor ik wel, maar die vind ik erg beschaafd en zeker niet vergelijkbaar met een vrachtwagen zoals in dit topic ook wel eens is beweerd.
Hoe je geluid ervaart en hoe gevoelig je bent voor het effect ervan op je buren is natuurlijk wel sterk persoonlijk. Ik persoonlijk vind het te luid, maar ik til er ook weer niet zo zwaar aan omdat ik het geluid uit kan zetten als het me ergert. Ik zou er wel een probleem mee hebben als die mogelijkheid er niet zou zijn.
En de buren pff lawaai genoeg van tuinmachines ,honden, recreanten en woon echt tegen een bos.
Verder iemand hier al chargetrip go geprobeerd doet hetzelfde dan abrp maar mav. Via Google maps vind het prima doch laad altijd thuis dus geen mogelijkheid om dieper te testen.
Hopelijk komt er voor ons "zeurders" die nog een VESS knop hebben, met de volgende software update ook de mogelijkheid het geluidsniveau in te stellen.multikoe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:04:
[...]
Die vergelijking komt o.a. van mij, hoewel ook andere klagen dat het geluid onnodig luid is. Ik overdrijf daarmee, maar niet heel veel. Het geluid is binnen in ons huis hoorbaar, met de ramen gesloten. Overdag vindt ik dat allemaal niet zo erg, maar 's ochtends denk ik graag om mijn buren.
Hoe je geluid ervaart en hoe gevoelig je bent voor het effect ervan op je buren is natuurlijk wel sterk persoonlijk. Ik persoonlijk vind het te luid, maar ik til er ook weer niet zo zwaar aan omdat ik het geluid uit kan zetten als het me ergert. Ik zou er wel een probleem mee hebben als die mogelijkheid er niet zou zijn.
Ik krijg die onzin alleen als ik gekoppeld ben aan het verkeerde profiel en mijn telefoon dus niet gekoppeld zit.passat_to_ev schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:56:
Mijn vrouw en ik heb hebben elk een profiel, maar je moet dus wel in beide profielen je telefoon koppelen
Maar ik vind het switchen erg onhandig omdat dat alleen kan als je de auto aanzet. En als je 'snel' even weg wil en het ander profiel is actief dan kan het zo maar zijn dat je telefoon niet gekoppeld is..
Ja, ik ken iemand met een Audi E-tron en die baalt hier verschrikkelijk van omdat zijn auto continue in de war raakt van de 100 - 130 borden, (maar hij had nog niet gekeken of hij het uit kon zetten). ikzelf zou het nooit aan willen hebben staan.plmagis schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 07:51:
Mmm, was net een review aan het lezen over een roadtrip van Chicago naar Boston en terug met een e-Niro (https://www.t3.com/us/fea...c-car-2000-mile-road-trip) toen ik struikelde over
Hier ook, ik hoor de VESS nauwelijks als ik in de auto zit. Enige wat ik af en toe wil doen is hem uitzetten om het gepiep van achteruit even uit te zetten, voorals als ik op een vroeg tijdstip vertrek, ondanks dat ik weet dat iedereen in de buurt met kleine krijsende kinderen eigenlijk al wakker moet zijnKen Wood schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:46:
Overigens hier nog een gebruiker die zich totaal niet stoort aan het geluid dat de Kia maakt. Ik heb VESS altijd aan. Na de klachten in dit topic heb ik er even op gelet, maar ik moet zeggen dat ik bijna geen verschil hoor tussen VESS aan- of uitgeschakeld. De normale rijgeluiden overstemmen het VESS-geluid. De toon bij achteruitrijden hoor ik wel, maar die vind ik erg beschaafd en zeker niet vergelijkbaar met een vrachtwagen zoals in dit topic ook wel eens is beweerd.
Probleem "opgelost" door te registreren met een ander e-mailadres waarop nog geen Kia account was aangemaakt. Daarna QR code scannen via het navigatiescherm (bij modeminformatie). Alles werkt nu zoals voorverwarmen, unlocken, status uitlezen etc.Kecin schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:45:
[...]
Hier gisteren de E-Niro voor mn ouders opgehaald. Ze hadden al een Niro Hybrid 2020 (facelift). Nu kan ik in UVO en Kia Connect niet meer inloggen. Via mijn Kia ook niet. Iemand tips? Na inloggen blijft het scherm wit in de apps. Uvo geactiveerd in de nieuwe auto, maar de pincode blijft ook 6x0. Heel raar.
De andere Niro is dus nu ook niet meer te benaderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb het e-mailadres even weggehaald maar hij ziet dus meer dan 1 account op het e-mailadres. Dealer heeft geen idee en begint over Bluetooth en Carplay :’)
Even aanhaken op de VESS, ik vind het wel geinig. Mis het in mijn EV wel (E-Golf). Mensen horen me vaak niet... Echt vervelend.
En over de verkeersborden lezen in mijn E-Golf, via de cam voor zover ik weet, zelfs tijdelijke snelheden ivm werkzaamheden op 60 wegen. Dit geeft die weer in het active-info display (digitale teller). De CC past die daar niet automatisch op aan (gelukkig maar).
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Inmiddels terug van de dealer en inderdaad marterschade. Ze hebben een stuk kabel vervangen en een verjager geinstalleerd. Hopelijk daarmee klaar, want dat zijn wel dure huisdieren.Bitaktus19 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:43:
Ik ben bang dat ik een marter op bezoek heb gehad...
De auto klaagde over een storing in het elektrisch systeem en de app gaf een 'caution' op de 12V batterij. Ik dacht eerst aan een verlies van spanning via een slot (achterklep schijnt een probleempje te zijn).
Bij thuiskomst de auto aan de laadpaal gehangen en de 12v batterij aan de druppellader. Aan de min-pool stak een blood tweetal koperdraadje uit en aan de kabelboom tegen het schutbord ook. Oftewel daar mist waarschijnlijk iets. In de accubak vond ik twee stukjes kabel, grijs en blauw. Vanmiddag een afspraak bij de dealer voor diagnose.
Geen idee wat die draadjes doen, maar ze lijken mij wat te dun voor aarding.

Als je een privé parkeerplek hebt wellicht een anti-marterrooster eronder, dat is wat lastiger op publieke plaatsen, zelf ook prima te maken zag ik toen ik in Deventer woonde (veel mensen met houten frame en kippengaas ertussen onder de auto's).Bitaktus19 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:37:
[...]
Inmiddels terug van de dealer en inderdaad marterschade. Ze hebben een stuk kabel vervangen en een verjager geinstalleerd. Hopelijk daarmee klaar, want dat zijn wel dure huisdieren.
Ik zag dat idee inderdaad, maar ik vind dat nogal een gedoe. We hebben een eigen oprit, maar de auto staat niet altijd op dezelfde plaats op die oprit. Toch bedankt voor de tip!Suicyder schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:49:
[...]
Als je een privé parkeerplek hebt wellicht een anti-marterrooster eronder, dat is wat lastiger op publieke plaatsen, zelf ook prima te maken zag ik toen ik in Deventer woonde (veel mensen met houten frame en kippengaas ertussen onder de auto's).
Ik had enkele dagen en leenauto, Skoda Karoq, met deze optie. Dat was zeer irritant omdat de auto op de snelweg om de x kilometer naar 130 km/u sprong. En ook omdat deze exact de snelheid instelt die aangegeven wordt.plmagis schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 07:51:
15 december zou mijn E Niro geleverd worden, executive uitvoering. Hoop vooralsnog niet dat deze optie er standaard op zit (als die niet uitgezet kan worden)
@Digitair & anderen: maak je geen zorgen: mijn model van e-Niro heeft die verkeersbordherkenning, maar die optie om dat te koppelen aan de smart-cruise-control is er *niet*, voor zover ik weet.Digitair schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:01:
[...]
Ik had enkele dagen en leenauto, Skoda Karoq, met deze optie. Dat was zeer irritant omdat de auto op de snelweg om de x kilometer naar 130 km/u sprong. En ook omdat deze exact de snelheid instelt die aangegeven wordt.
15 december zou mijn E Niro geleverd worden, executive uitvoering. Hoop vooralsnog niet dat deze optie er standaard op zit (als die niet uitgezet kan worden)
De e-Niro biept wel als je de snelheidsbegrenzer gebruikt en over de snelheid gaat. Maar dan nog is dat de snelheid die je zelf hebt ingesteld en niet de snelheid die de camera ziet. De verkeersbordherkenning is louter informatief.
Nog 50 nachtjes slapen en je krijgt een zalige wagen :-)
/f/image/GMrf87NtVBLzlGpARVnX482e.png?f=fotoalbum_medium)
Dit is voor ons natuurlijk heel leuk, iedereen zat hier op te wachten (en moet nog even langer wachten tot het er echt beschikbaar is
De echte OTA is nog niet meer over bekend, maar zelf officieel de kaarten mogen updaten is al fijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Suicyder op 26-10-2021 09:43 ]
Ik heb even niet heel erg op zitten letten, maar dit betekent dat je binnenkort zelf je kaarten kunt updaten? Maar dan waarschijnlijk door ze te downloaden en te uploaden via een USB stick? En geldt dit dan alleen voor het kaart-materiaal?Suicyder schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:23:
[Afbeelding]
Dit is voor ons natuurlijk heel leuk, iedereen zat hier op te wachten (en moet nog even langer wachten tot het er echt beschikbaar is)!
De echte OTA is nog niet meer over bekend, maar zelf officieel de kaarten mogen updaten is al fijn.
Er staat software en kaarten, dus dat hoop ik dan maar.multikoe schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:35:
[...]
Ik heb even niet heel erg op zitten letten, maar dit betekent dat je binnenkort zelf je kaarten kunt updaten? Maar dan waarschijnlijk door ze te downloaden en te uploaden via een USB stick? En geldt dit dan alleen voor het kaart-materiaal?
Er staat beide dus moeten wij daar vanuit kunnen gaan toch? Let wel, dit is alleen handmatig updaten nog (dus inderdaad per USB stick, nog geen OTA (Over-The-Air) updates. Daar is nog geen nieuwe informatie over beschikbaar gekomen.multikoe schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:35:
[...]
Ik heb even niet heel erg op zitten letten, maar dit betekent dat je binnenkort zelf je kaarten kunt updaten? Maar dan waarschijnlijk door ze te downloaden en te uploaden via een USB stick? En geldt dit dan alleen voor het kaart-materiaal?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
nu maar hopen dat de software beter is dan na de laatste update van juliSuicyder schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:54:
[...]
Er staat beide dus moeten wij daar vanuit kunnen gaan toch? Let wel, dit is alleen handmatig updaten nog (dus inderdaad per USB stick, nog geen OTA (Over-The-Air) updates. Daar is nog geen nieuwe informatie over beschikbaar gekomen.
Dankje!Arfman schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:36:
Veel plezier zaterdag!
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.