Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:39
Suicyder schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:01:

Het is ook iets waar vanuit de verzekeringswereld op ingegrepen is. Sinds 2021 hebben auto's met keyless entry zich aan strengere voorwaarden te voldoen om gecertificeerd te zijn (dat zal die bewegingssensor zijn vermoed ik).
Dat begrijp ik. Een verzekeringsmaatschappij heeft een paar simpele parameters nodig om de hoogte van de premie te bepalen. Waar ik naar op zoek ben is een onderbouwing, een test, waarmee ik naar mijn eigen sleutel kan kijken en kan zeggen: voor mijn specifieke sleutel is het niet zo belangrijk om hem in een stalen kist te leggen. Of: mijn sleutel is van buiten wel heel gemakkelijk uit te lezen, ik stop hem in een kistje.
Ik hou niet zo van "het is een keyless entry systeem, DUS is het gevoelig voor diefstal". Ik wil daar dan graag wat meer van weten, want zo simpel is het namelijk nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:33:
[...]

Dat is niet helemaal waar want andere fabrikanten adviseren dat dus wel (ik geloof zelfs Tesla), dus dat hadden ze ook kunnen doen.
Dat is ook weer zo. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

multikoe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:33:
[...]

Hier ga ik eens goed naar kijken. Als je een batterij steeds maar tot 70% oplaad, heb je ook meer laadcycli nodig. Wat hier nog ontbreekt is een leeftijds-schatting in jaren, gebaseerd op verschillende scenario's.
Er is ook ergens in dit Topic een of andere praktijktest gepost (met een KIA, misschien niet de Niro). Heel veel km's, heel vaak snelladen en dan een m.i. relatief lage afname in accucapaciteit. Ik kan het alleen niet meer terugvinden. |:(

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:49
Ik ga deze accu/laad discussie wel even volgen, ik doe het nu op het lezen van andere merken en aanraden broer (Maar die heeft een Tesla Model 3) voor de zekerheid.
Als het idioot weinig uitmaakt bij AC laden (vooral dan publiek/11 kW) dan ga ik gewoon 100% natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dennis 1 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:33:
[...]

Ik kan mijn auto ontsluiten vanuit binnen in mijn huis. Zelfs mogelijk van achter 2 bakstenen muren. :)
Bij EV's zelfs vanaf de andere kant van de wereld zolang je telefoon en auto maar allebei verbinding hebben ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Jeroenneman schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:58:
[...]

Bij EV's zelfs vanaf de andere kant van de wereld zolang je telefoon en auto maar allebei verbinding hebben ;)
Hmm. Maar je kan je auto dan weer niet starten, dus diefstal zit er niet in.

Overigens: die app: je zou willen dat je met die app de auto in "Help, ik wordt gestolen" modus zou kunnen zetten: lichten aan- en uit, knipperlichten aan, toeter aan, temperatuur op +50 graden celsius en alles in ECO+ modus. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 13:49
multikoe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:27:
[...]

Hmm. Maar je kan je auto dan weer niet starten, dus diefstal zit er niet in.
Nee, maar als je er iets in hebt liggen wel naar. Je zal je verbazen hoeveel mensen relatief veel waarde in hun auto hebben liggen standaard. Echt bizar.
Overigens: die app: je zou willen dat je met die app de auto in "Help, ik wordt gestolen" modus zou kunnen zetten: lichten aan- en uit, knipperlichten aan, toeter aan, temperatuur op +50 graden celsius en alles in ECO+ modus. ;)
En automatische GPS data naar de meldkamer :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 17:46
jeroenkb schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:12:
Aantal laadcycle totdat 70% van accucapaciteit bereikt is. Gekeken naar verschillende cycli (0 tot 100, 20 tot 80 etc)

[Afbeelding]
Interessante grafiek. Maar is deze representatief voor de accu van de Niro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bokkie72 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:10:
[...]

Dat weten we niet en komen we ook niet achter. Wat wel zo is is dat 100% opladen bij de Niro feitelijk maar tot ongeveer 96% is volgens het BMS.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:21
bokkie72 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:10:
[...]

Met google vind je wel meer vergelijkbare tabellen, grafieken etc. Schijnt wel redelijk normaal te zijn in moderne batterij technologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 17:00
Bitaktus19 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:14:
[...]
Met google vind je wel meer vergelijkbare tabellen, grafieken etc. Schijnt wel redelijk normaal te zijn in moderne batterij technologie.
Volgens mij gaat het om één cel die ook nog eens relatief oud is (introductie jaar 2013).

Algemene regel is om lithium-ion accu's niet tot 100% op te laden en ze vervolgens niet te gebruiken. Ik gebruik al jaren lithium-ion accu's in m'n modelauto's en leg ze altijd weg op zo'n 80% en dat houden ze heel lang vol zonder veel aan capaciteit in te leveren. Pas als je er niet zorgvuldig mee om gaat kun je problemen verwachten. 100% geladen in de buitenlucht tijdens de winter vinden ze niet fijn.

Of de extra capaciteit bij Kia hier een positief steentje aan bij draagt weet alleen Kia/Hyundai. Feit is dat er gewoon 7 jaar garantie op een accupack zit met een maximum van 150.000 kilometer.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 09:41
Gerritjuh schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:39:
[...]

Volgens mij gaat het om één cel die ook nog eens relatief oud is (introductie jaar 2013).

Algemene regel is om lithium-ion accu's niet tot 100% op te laden en ze vervolgens niet te gebruiken. Ik gebruik al jaren lithium-ion accu's in m'n modelauto's en leg ze altijd weg op zo'n 80% en dat houden ze heel lang vol zonder veel aan capaciteit in te leveren. Pas als je er niet zorgvuldig mee om gaat kun je problemen verwachten. 100% geladen in de buitenlucht tijdens de winter vinden ze niet fijn.

Of de extra capaciteit bij Kia hier een positief steentje aan bij draagt weet alleen Kia/Hyundai. Feit is dat er gewoon 7 jaar garantie op een accupack zit met een maximum van 150.000 kilometer.
Neem een conservatief aantal cycli voor LiFePo4 batterijen als 2000. Er zijn er die 5000 garanderen.
Bij 2000 cycli. 400km per lading is de verwachte gebruiksduur 800.000 km :) . Ik denk echt dat de rest van de auto dan al uit elkaar is gevallen. Zelfs met degradatie rekening houdend kom je op voldoende km om de auto nog zeker 2 x als gebruikt te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Gerritjuh schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:39:
[...]

Dat lijkt mij een prima manier inderdaad. Ik zou graag slimmere laadopties willen in andere apparaten. Een telefoon of elektrische fiets hoeft van mij ook niet verder dan 80% geladen worden.. maar de fabrikanten houden daar nog geen rekening mee.

Wat betreft de Kia. Wel goed kijken naar die garantieregel voor de accu. Volgens mij geldt dat pas bij capaciteit onder de 70 of 65%. Het zal bij de meeste mensen vast niet zo ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Steeck03 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:08:
[...]

Neem een conservatief aantal cycli voor LiFePo4 batterijen als 2000. Er zijn er die 5000 garanderen.
Bij 2000 cycli. 400km per lading is de verwachte gebruiksduur 800.000 km :) . Ik denk echt dat de rest van de auto dan al uit elkaar is gevallen. Zelfs met degradatie rekening houdend kom je op voldoende km om de auto nog zeker 2 x als gebruikt te verkopen.
Dat is een hele goede relativering. Toch ziet je wel veel sterkere degradatie bij auto accu's, vooral bij de wat oudere modellen (Leaf, Zoe, Tesla). Ik zou daarom de laadcycli uit de tabel ook niet klakkeloos aannemen, want dat gaat over een gecontroleerde omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Het gevaar op degradatie komt voor een groot deel van de temperatuur van de batterij, met name hoge temperaturen. Dus als je Kia veel in de volle zon staat bij 30 graden buitentemperatuur, dan is dat niet zo goed voor de batterij. Koude temperaturen hebben effect op de range maar veel minder op degradatie.

Dus binnen of in de schaduw parkeren. Helaas kan dat niet altijd overal.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 09:41
pinguins schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:28:
Het gevaar op degradatie komt voor een groot deel van de temperatuur van de batterij, met name hoge temperaturen. Dus als je Kia veel in de volle zon staat bij 30 graden buitentemperatuur, dan is dat niet zo goed voor de batterij. Koude temperaturen hebben effect op de range maar veel minder op degradatie.

Dus binnen of in de schaduw parkeren. Helaas kan dat niet altijd overal.
Voordeel is dan wel weer dat de batterij onder de auto zit, dus niet in de volle zon/hitte. Leg op een warme dag de thermometer er maar eens onder. Veel boven de 40C ga je dan niet komen. 20C is beter dat is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qknish
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07:10
qknish schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:30:
Mail van Kia lease. Week 44 ipv 39 voor m’n edition.
Gelijk de dealer gebeld omdat zij al wisten te vertellen dat ie ruim 2 weken op de haven staat en meestal 2-3 weken kan duren.
Verwachte losdatum bij de dealer staat op 15 oktober. Hopelijk staat ie eerder bij ze op de stoep.
Vandaag is de auto aangekomen bij de dealer in Breda. Alleen kan hij pas 28 oktober afgeleverd worden omdat ze te weinig handen hebben in de werkplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-08 22:08
multikoe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:37:
[...]

Dat begrijp ik. Een verzekeringsmaatschappij heeft een paar simpele parameters nodig om de hoogte van de premie te bepalen. Waar ik naar op zoek ben is een onderbouwing, een test, waarmee ik naar mijn eigen sleutel kan kijken en kan zeggen: voor mijn specifieke sleutel is het niet zo belangrijk om hem in een stalen kist te leggen. Of: mijn sleutel is van buiten wel heel gemakkelijk uit te lezen, ik stop hem in een kistje.
Ik hou niet zo van "het is een keyless entry systeem, DUS is het gevoelig voor diefstal". Ik wil daar dan graag wat meer van weten, want zo simpel is het namelijk nooit.
Je kan het in zekere mate testen toch, door met sleutel in stalen kastje bij de autodeur te gaan staan en dan proberen te openen? Als de auto open gaat is de kans zeer groot dat het kastje niet voldoende werkt. Als de auto niet open gaat blijft het onzeker; misschien dat een autodief met een supergevoelige antenne toch het signaal opvangt. Maar dan maak je het waarschijnlijk wel een stuk lastiger en minder aantrekkelijk dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-09 21:41
multikoe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:28:
[...]

Lees mijn vraag nog eens goed. Een dief kan 's nachts lang wachten, buiten op de stoep, totdat iemand binnen op de knop drukt. Het ging mij om het signaal dat de sleutel (kennelijk) continue uitzend.
Niet van toepassing bij mij als sleutel in beschermhoesje zit. Signaal altijd geblokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
Jeroenneman schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:58:
[...]

Dat is zeker waar! :) In context van het verhaal ging het om het signaal van de sleutel door muren. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Frij5fd schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:43:
[...]

Je kan het in zekere mate testen toch, door met sleutel in stalen kastje bij de autodeur te gaan staan en dan proberen te openen? Als de auto open gaat is de kans zeer groot dat het kastje niet voldoende werkt. Als de auto niet open gaat blijft het onzeker; misschien dat een autodief met een supergevoelige antenne toch het signaal opvangt. Maar dan maak je het waarschijnlijk wel een stuk lastiger en minder aantrekkelijk dus
Dat is niet wat ik wil weten.
Laat ik maar gewoon man en paard noemen: Ik moet met goede argumenten komen om mijn vrouw en mijn zoon, die allebei veel in de auto rijden, te vragen om de sleutels in een stalen doos op te bergen. Ik kan dat één keer vragen, ik kan dat twee keer vragen, de derde keer slaap ik op de bank :)

De sleutels van onze auto liggen op minimaal drie meter afstand van een geïsoleerde spouwmuur. Vooralsnog ga ik er van uit dat het signaal van de sleutel heel erg zwak is (zie de logica erachter in mijn originele post). Met al die barrières tussen de ontvanger van Johnny de dief en mijn sleutel denk ik dat er weinig kans is dat dat signaal wordt opgevangen. Maar ik ben ook gekke Henkie niet en ik laat me graag overtuigen met een mooie beschrijving van een praktijktest waaruit blijkt dat ik ongelijk heb. Tot nu toe heb ik alleen maar onderling gelinkte verhalen gezien die gebaseerd zijn op de papieren specs van de sleutel en de auto. Ik ben dus niet overtuigd. En waarschijnlijk ook wat eigenwijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:19
Toch komt er voor de potentiële dief nog wel wat meer bij kijken dan het kopiëren van het sleutelsignaal.
Stel het lukt om de auto te stelen. Kijk jij in je app, ziet de locatie en geeft die door aan de politie.
En mochten zij dat er uit weten te slopen dan is de eerstvolgende kans als de auto zijn VIN doorgeeft bij een laadpaal, of als de auto voor onderhoud wordt aangeboden bij Kia dealer.
en in onderdelen verkopen levert relatief gezien ook niet veel op.
Ik zou mij als ik de dief was vooral op de courante ICE's richten.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 21:15
Hallo mede forumleden.

Al een tijdje ben ik me aan het oriënteren op de aankoop (privé) van een Kia E-Niro.
Ik lees al een tijdje mee in dit topic.

Nu zit ik vooral te kijken naar de restwaarde van de E-Niro. Bij proefritten bij de dealer zag ik namelijk de EV6 staan en die is wel erg leuk. Maar helaas op dit moment ontbreekt het budget hiervoor.

Maar ik wil wel graag elektrisch gaan rijden. Ik rijd nu een diesel en rij maar 10.000 tot 15.000 kilometer op jaarbasis. En dan meer richting de 10.000.......

Nu kan ik Duitsland een Kia E-Niro kopen die qua uitvoering gelijk is aan de Executive uitvoering hier, maar dan zonder het zonnedak, maar met warmtepomp en twee elektrische voorstoelen.
En dat voor ongeveer 35.000 euro inclusief kosten voor import. Het is een auto uit oktober 2021 en hij wordt geleverd met 6.005 kilometer op de teller (btw verhaal ;) ) in mei volgend jaar.

Nu vraag ik me af of er al iemand is die zijn E-Niro heeft ingeruild op een EV6 of op iets anders en wat hij of zij of x ( ;) ) dan voor zijn auto teruggekregen heeft. Of iemand die hem verkocht heeft en wat het in de particuliere verkoop opgeleverd heeft.

Mijn idee is namelijk om de E-Niro een jaar te rijden en dan in te ruilen op een gebruikte EV6 77,4kw of particulier te verkopen en een EV6 uit Duitsland te halen. En het geld dat ik bespaar door nu elektrisch te gaan rijden hier dan bij te leggen.

En is het reëel dat een E-Niro in mei 2023 met ongeveer 20.000 kilometer op de klok nog 32.000 euro opbrengt? Nieuwprijs van zo'n auto in Nederland is nu ongeveer 46.000 euro (Executive - zonnedak + warmtepomp).

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-09 23:38

GVR

eltron schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:32:
Toch komt er voor de potentiële dief nog wel wat meer bij kijken dan het kopiëren van het sleutelsignaal.
Stel het lukt om de auto te stelen. Kijk jij in je app, ziet de locatie en geeft die door aan de politie.
En mochten zij dat er uit weten te slopen dan is de eerstvolgende kans als de auto zijn VIN doorgeeft bij een laadpaal, of als de auto voor onderhoud wordt aangeboden bij Kia dealer.
en in onderdelen verkopen levert relatief gezien ook niet veel op.
Ik zou mij als ik de dief was vooral op de courante ICE's richten.
Ja en als je kia gratis abbo is afgelopen, dan zie je de locatie niet meer in de app. Nog wel via de api overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
asennamm schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:44:
Hallo mede forumleden.

Al een tijdje ben ik me aan het oriënteren op de aankoop (privé) van een Kia E-Niro.

Nu zit ik vooral te kijken naar de restwaarde van de E-Niro. Bij proefritten bij de dealer zag ik namelijk de EV6 staan en die is wel erg leuk. Maar helaas op dit moment ontbreekt het budget hiervoor.

Maar ik wil wel graag elektrisch gaan rijden. Ik rijd nu een diesel en rij maar 10.000 tot 15.000 kilometer op jaarbasis. En dan meer richting de 10.000.......

Nu kan ik Duitsland een Kia E-Niro kopen die qua uitvoering gelijk is aan de Executive uitvoering hier, maar dan zonder het zonnedak, maar met warmtepomp en twee elektrische voorstoelen.
En dat voor ongeveer 35.000 euro inclusief kosten voor import. Het is een auto uit oktober 2021 en hij wordt geleverd met 6.005 kilometer op de teller (btw verhaal ;) ) in mei volgend jaar.

Nu vraag ik me af of er al iemand is die zijn E-Niro heeft ingeruild op een EV6 of op iets anders en wat hij of zij of x ( ;) ) dan voor zijn auto teruggekregen heeft. Of iemand die hem verkocht heeft en wat het in de particuliere verkoop opgeleverd heeft.

Mijn idee is namelijk om de E-Niro een jaar te rijden en dan in te ruilen op een gebruikte EV6 77,4kw of particulier te verkopen en een EV6 uit Duitsland te halen. En het geld dat ik bespaar door nu elektrisch te gaan rijden hier dan bij te leggen.

En is het reëel dat een E-Niro in mei 2023 met ongeveer 20.000 kilometer op de klok nog 32.000 euro opbrengt? Nieuwprijs van zo'n auto in Nederland is nu ongeveer 46.000 euro (Executive - zonnedak + warmtepomp).

Dus je wilt 1000,- per jaar afschrijven? Lijkt mij nogal optimistisch. Als jij voor 35k aan die e-niro kunt komen dan kan een ander dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Bitaktus19 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:51:
[...]

Dus je wilt 1000,- per jaar afschrijven? Lijkt mij nogal optimistisch. Als jij voor 35k aan die e-niro kunt komen dan kan een ander dat ook.
Hij schrijft in twee jaar 14.000 euro af (46.000 minus 32.000). De (zeer algemene) regel is altijd geweest: 15% afschrijving voor het eerste jaar en 10% voor elk volgend jaar. Van de nieuwwaarde... Dat zou betekenen 7000 euro in het eerste jaar en 4.600 euro in het tweede jaar. Totaal 11.600 euro.
Daar kun je heel veel aan plussen en minnen, zeker met EV's, waarvan de markt nog helemaal niet stabiel is en de technologische ontwikkelingen erg hard gaan. Die max 70 kW laadsnelheid bijvoorbeeld is over twee jaar misschien wel een negatief verkoopargument als veel andere, misschien goedkopere auto's een hogere snelheid halen. De prijzen van EV's dalen nog steeds, er komen steeds meer goedkopere modellen op de markt. Kom jij aan met je duur gekochte Kia e-Niro.....
Ik denk dus zelf dat die verkoopprijs van 32.000 euro over twee jaar best wel realistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ik kwam dit tegen op m.b.t. de VESS (knop) op een ander forum:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8kFJtsuwrOrmS2KkTL87WOIleg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SvPAXOTCpHIPhZRy5poKiAPm.jpg?f=user_large
Ik hoop dat deze optie, met herfst software update (is die er al trouwens?), er ook komt voor eNiro's MET de VESS knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
multikoe schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:53:
[...]

Hij schrijft in twee jaar 14.000 euro af (46.000 minus 32.000). De (zeer algemene) regel is altijd geweest: 15% afschrijving voor het eerste jaar en 10% voor elk volgend jaar. Van de nieuwwaarde... Dat zou betekenen 7000 euro in het eerste jaar en 4.600 euro in het tweede jaar. Totaal 11.600 euro.
Daar kun je heel veel aan plussen en minnen, zeker met EV's, waarvan de markt nog helemaal niet stabiel is en de technologische ontwikkelingen erg hard gaan. Die max 70 kW laadsnelheid bijvoorbeeld is over twee jaar misschien wel een negatief verkoopargument als veel andere, misschien goedkopere auto's een hogere snelheid halen. De prijzen van EV's dalen nog steeds, er komen steeds meer goedkopere modellen op de markt. Kom jij aan met je duur gekochte Kia e-Niro.....
Ik denk dus zelf dat die verkoopprijs van 32.000 euro over twee jaar best wel realistisch is.
Als hij kan kopen voor 35k en na twee jaar wil verkopen voor 32k schrijft hij toch 1,5k per jaar af?

Ik heb het niet over de totale afschrijving op de auto sinds eerste levering. De afschrijving wordt voor elektrische auto's mede beinvloed door overheidsmaatregelen in andere landen. Door de sterke subsidiering in bijv Duitsland zal er wellicht een flinke hoeveel goedkope import ons land instromen en die kan een negatieve invloed hebben op de restwaarde van in NL nieuw geleverde auto's.
Dat zie je al in zijn voorbeeld tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

multikoe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:56:
[...]

Laat ik maar gewoon man en paard noemen: Ik moet met goede argumenten komen om mijn vrouw en mijn zoon, die allebei veel in de auto rijden, te vragen om de sleutels in een stalen doos op te bergen. Ik kan dat één keer vragen, ik kan dat twee keer vragen, de derde keer slaap ik op de bank :)

De sleutels van onze auto liggen op minimaal drie meter afstand van een geïsoleerde spouwmuur. Vooralsnog ga ik er van uit dat het signaal van de sleutel heel erg zwak is (zie de logica erachter in mijn originele post). Met al die barrières tussen de ontvanger van Johnny de dief en mijn sleutel denk ik dat er weinig kans is dat dat signaal wordt opgevangen. Maar ik ben ook gekke Henkie niet en ik laat me graag overtuigen met een mooie beschrijving van een praktijktest waaruit blijkt dat ik ongelijk heb. Tot nu toe heb ik alleen maar onderling gelinkte verhalen gezien die gebaseerd zijn op de papieren specs van de sleutel en de auto. Ik ben dus niet overtuigd. En waarschijnlijk ook wat eigenwijs ;)
Gezien de oplossingen van Kia in het verleden heb ik niet héél veel vertrouwen dat ze inmiddels wel opties als UWB of sleep-mode hebben geïmplementeerd op de sleutel.

De response van Kia in 2019 was namelijk: doe de sleutels maar in een zakje:
https://www.whatcar.com/a...oing-to-prevent-it/n19896

Dan nog: hoe groot is de kans dat je auto wordt gestolen door een dief in jouw wijk? En is jouw auto dan het makkelijkst om te stelen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
Denk niet dat een Kia heel hoog op het verlanglijstje staat bij dieven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Bitaktus19 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:21:
[...]

Als hij kan kopen voor 35k en na twee jaar wil verkopen voor 32k schrijft hij toch 1,5k per jaar af?
Oeps, verkeerd gelezen... Ik had die 35.000 niet gezien.
Maar dan nog: waar hij de auto voor koopt is voor een volgende koper niet van belang. Als die auto nieuw in Nederland 46.000 euro heeft gekost, dan is een verkoopprijs van 32.000 volgens mij prima. Dat hij die auto voor 35.000 heeft gekocht, interesseert mij als koper niet. De verkoper heeft dan goede zaken gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
multikoe schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

Oeps, verkeerd gelezen... Ik had die 35.000 niet gezien.
Maar dan nog: waar hij de auto voor koopt is voor een volgende koper niet van belang. Als die auto nieuw in Nederland 46.000 euro heeft gekost, dan is een verkoopprijs van 32.000 volgens mij prima. Dat hij die auto voor 35.000 heeft gekocht, interesseert mij als koper niet. De verkoper heeft dan goede zaken gedaan :)
Dat het een goede deal is zijn we gauw met elkaar eens. :)
Ik denk alleen dat er meer niro's te koop zijn of komen voor dat bedrag... en dan is een paar duizend euro afschrijven in een paar jaar wellicht wat optimistisch. Ik hoop overigens dat de afschrijving minimaal blijft. Veel fijner voor de huidige eigenaren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
Bitaktus19 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:54:
[...]

Ik denk alleen dat er meer niro's te koop zijn of komen voor dat bedrag... en dan is een paar duizend euro afschrijven in een paar jaar wellicht wat optimistisch. Ik hoop overigens dat de afschrijving minimaal blijft. Veel fijner voor de huidige eigenaren :P
Het is natuurlijk allemaal nog onduidelijk.
Ik schrijf trouwens 3.000 Euro at in 1 jaar. Levering mei 2022 en verkoop mei 2023. Maar dat terzijde.

Het gaat me er vooral om of ik me in de vingers snij door nu voor dat bedrag een E-Niro te kopen.
Met een beetje onderhandelen denk ik overigens rond de 34.000 euro uit te komen.

Ik krijg trouwens net een offerte voor een EV6 77,4 kw wat hier de plus uitvoering is voor 40.000 euro. Dan wel op 600 kilometer in Duitsland en exclusief importkosten. En aflevering kan over een jaar, maar ook over 1,5 jaar zijn.....

[ Voor 3% gewijzigd door asennamm op 15-10-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Bitaktus19 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:54:
[...]

Dat is ook zo. Ik lease, dus ben er niet zo mee bezig. Wat ik eerder zei gaat een groter probleem zijn voor toekomstige verkopers: tegen de tijd dat de huidige e-Niro te koop kan worden gezet, is de markt overspoeld met goedkopere EV's (je kunt dus een vergelijkbare EV kopen die nieuwer is voor dezelfde prijs) en EV's met betere specificaties (bereik en laadsnelheid). Onze huidige e-Niro zal dan slechter afsteken tegen het aanbod van nieuwere EV's. Dat zal, denk ik, de verkoopprijs van tweedehands EV"s drukken. Aan de andere kant: Van EV's wordt verwacht dat ze een lagere afschrijving hebben omdat ze technisch minder hard achteruit gaan dan ICE. Dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Het blijft koffiedik kijken. je verliest sowieso waarde door veroudering (uiterlijk en nieuwere techniek)

Laadsnelheden zijn interessant, maar range ook. De niro doet het op range nog altijd zeer goed. Ik denk ook niet dat accupacks veel groter gaan worden, dus dan concurreer je vooral op laadsnelheid. Ik vraag me af of dat voor de gemiddelde NL'er erg interessant is. Meeste mensen rijden maar zelden meer dan 100km op een dag, laat staan 400km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:19

Arfman

Drome!

Ik hoop stiekem dat er in 2022/2023 een nieuw model Niro op de markt komt (kans acht ik groot). Dat is ook altijd goed/slecht voor de afschrijving (voor mij goed, want ik wil de auto over 5 jaar prive overnemen) want dan heb je het over het "oude" model.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
Arfman schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:58:
Ik hoop stiekem dat er in 2022/2023 een nieuw model Niro op de markt komt (kans acht ik groot). Dat is ook altijd goed/slecht voor de afschrijving (voor mij goed, want ik wil de auto over 5 jaar prive overnemen) want dan heb je het over het "oude" model.
Oh die komt er.
https://www.autoweek.nl/a...o-voor-het-eerst-te-zien/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
Bitaktus19 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:51:
Het blijft koffiedik kijken. je verliest sowieso waarde door veroudering (uiterlijk en nieuwere techniek)

Laadsnelheden zijn interessant, maar range ook. De niro doet het op range nog altijd zeer goed. Ik denk ook niet dat accupacks veel groter gaan worden, dus dan concurreer je vooral op laadsnelheid. Ik vraag me af of dat voor de gemiddelde NL'er erg interessant is. Meeste mensen rijden maar zelden meer dan 100km op een dag, laat staan 400km.
Ik heb (meen op Autoblog) gelezen dat Audi aangeeft dat de range in de toekomst eerder af zal nemen dan zal stijgen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:23
asennamm schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:44:
Hallo mede forumleden.

Kan je wel vergeten denk ik. Ik ben bezig geweest om mijn E-niro Executive MY21 met open dak( in maart dit jaar aangeschaft, 18000km gereden) in te ruilen voor een EV6 GT-line. kreeg en van de week 33 k inruil voor :( , dus denk dat ik maar tijdje door blijf rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Particulier verkopen geen optie? Andere categorie maar voor onze oude Yaris bood de Kia dealer 3k, verkocht aan een particulier voor 4.5k.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
tvdoc schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:25:
[...]

Kan je wel vergeten denk ik. Ik ben bezig geweest om mijn E-niro Executive MY21 met open dak( in maart dit jaar aangeschaft, 18000km gereden) in te ruilen voor een EV6 GT-line. kreeg en van de week 33 k inruil voor :( , dus denk dat ik maar tijdje door blijf rijden
Dat is nogal teleurstellend voor inruil op een nieuwe auto van minimaal 45.000 euro (de EV6).
Is wel een erg behoudend bod van de dealer.

Ik lees trouwens op met name Duitse forums dat Scandinavië bezig is met opkopen van elektrische auto's. Ook tweedehands. Maar ik weet niet of Nederland gezien de afstand ook aantrekkelijk is voor hun.

En zoals Arfman al zegt misschien particulier verkopen. Wat ik zo op Marktplaats/Gaspedaal te koop zie staan is een stuk duurder dan 33.000 euro. Inclusief btw, want daar foppen ze je mee. Klik je op de advertentie staat er "vermelde prijs is exclusief btw". .... 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door asennamm op 15-10-2021 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asennamm
Een beetje off topic, maar hier een lijstje van elektrische auto's die er nog aan zitten te komen.
De concurrentie qua restwaarde voor de E-Niro dus.

https://www.egear.be/elektrische-wagens-toekomst/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
Zie ik daar Kia E-Niro gen 2 voor 2022 staan..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
En heel veel Chinees spul of veel duurdere auto's.

Dus de concurrentie tot en met 2023 lijkt mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
Zeker als je kijkt naar de range en prijs.

Range die ze opgeven voor de E-Niro 64kwh is 380 kilometer.
Ze gaan uit van gemiddelde range in de praktijk door het jaar heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
Trouwens, is deze hier al eens ooit gedeeld?

YouTube: We drove these electric cars until they DIED!

Hier wordt de Kia E-Niro dus gewoon tweede na de Tesla Model 3 en dan nog wel de Long Range versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:23
asennamm schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:55:
[...]

Dat is nogal teleurstellend voor inruil op een nieuwe auto van minimaal 45.000 euro (de EV6).
Is wel een erg behoudend bod van de dealer.
Klopt, en ben bij meerdere dealers geweest, maar ze geven allemaal ongeveer evenveel. Een dealer zou me terugbellen, want moest overleggen. Na een week nog niets gehoord. En dan ging het niet om een EV6 van 45 K , maar de duurste GT-line (RWD) van bijna 58 K.
Particuliere verkoop ipv inruil zal niet zo hard gaan bij dit soort bedragen.

[ Voor 7% gewijzigd door tvdoc op 15-10-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Bitaktus19 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:28:
Denk niet dat een Kia heel hoog op het verlanglijstje staat bij dieven. :)
In elk geval niet in de top10 zie bericht van vandaag: Top 10 meest gestolen auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Bitaktus19 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:51:

Een e-Niro blijft voorlopig ook 2e hands interessant, juist ook vanwege laag verbruik.
@asennamm ik heb al ruim 2 jaar e-Niro en zit naar EV-6 te kijken. Prijs aanschaf vind ik goed te doen, maar mij valt ook op dat het verbruik ca. 20% hoger ligt dan bij e-Niro. En als je veel km rijd zoals ik, dan tikt dat ook best door. Zeker als de energieprijzen verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
asennamm schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:03:
Een beetje off topic, maar hier een lijstje van elektrische auto's die er nog aan zitten te komen.
De concurrentie qua restwaarde voor de E-Niro dus.

https://www.egear.be/elektrische-wagens-toekomst/
Dat valt dan weer mee, zit naar mijn idee niet echt veel serieuze concurrentie bij (maar dat zeg jij ook al zie ik nu)..
prijs/kwaliteitverhouding gaat voorlopig nog wel goed.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 15-10-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-09 17:25
DonJuape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:51:
[...]

Er is ook ergens in dit Topic een of andere praktijktest gepost (met een KIA, misschien niet de Niro). Heel veel km's, heel vaak snelladen en dan een m.i. relatief lage afname in accucapaciteit. Ik kan het alleen niet meer terugvinden. |:(
eNiro2020svk op youtube doet verwijl alleen DC laden. Degradatie was bij 75000km 1,1%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik durf het bijna niet te vragen maar ben ik met mijn nieuwe Kia Niro PHEV, komt volgende week vrijdag, ook welkom in dit topic, of moet ik nu heel hard weg rennen :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
mkleinman schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:58:
Ik durf het bijna niet te vragen maar ben ik met mijn nieuwe Kia Niro PHEV, komt volgende week vrijdag, ook welkom in dit topic, of moet ik nu heel hard weg rennen :-)
Meelezen mag altijd, maar hier heb je meer aan denk ik: Het grote Kia topic - deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:56

PeaceNlove

Deugleuter

mkleinman schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:58:
Als je zo veel als mogelijk via de stekker rijd wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

PeaceNlove schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:16:
[...]

Als je zo veel als mogelijk via de stekker rijd wel ;)
Dat gaat wel de sport worden. Ik kan thuis niet gegarandeerd laden. Ik heb geen eigen oprit en kan vaak niet voor de deur parkeren. De 6 elektrische laadplekken staan vaak vol in de buurt. Vaak door dezelfde auto's en dan het gehele weekend.

Dus uiteindelijk gekozen voor een plugin hybride.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
mkleinman schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:26:
De 6 elektrische laadplekken staan vaak vol in de buurt. Vaak door dezelfde auto's en dan het gehele weekend.
Bestaat hier een term voor? Behalve het algemene aso's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:50
Card Nox schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:36:
[...]

Hier stond vd week 4 dagen een Passat PHEV aan de paal.. 😑

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Card Nox schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:36:
[...]

Ik heb foto van een aso gemaakt die gewoon zijn dieselbusje op een laadplek had gezet. Bottomline is dat ik in woon/werk weinig problemen zie maar prive met laden met teveel scenario's dat ik problemen heb met laden in het weekend.

En gemeente Lelystad, waar ik woon, zegt: Binnen 250m een laadpaal? Dan geen nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sjaak_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-06 12:15
qknish schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:30:
[...]

Vandaag is de auto aangekomen bij de dealer in Breda. Alleen kan hij pas 28 oktober afgeleverd worden omdat ze te weinig handen hebben in de werkplaats.
Zelfde reden kreeg ik ook te horen. Die van mij komt de 25e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-08 22:08
multikoe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:56:
[...]

...
Bij ons gaan de sleutels wel in een stalen kistje na binnenkomst thuisń er was gelukkig weinig overredingskracht voor nodig (dat is soms wel eens anders...). Ik ben nu op vakantie, maar ik zal proberen te onthouden met het kistje naar buiten te gaan en te kijken of de auto de sleutel nog kan zien als ik vlakbij de auto sta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Frij5fd schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:25:
[...]

Bij ons gaan de sleutels wel in een stalen kistje na binnenkomst thuisń er was gelukkig weinig overredingskracht voor nodig (dat is soms wel eens anders...). Ik ben nu op vakantie, maar ik zal proberen te onthouden met het kistje naar buiten te gaan en te kijken of de auto de sleutel nog kan zien als ik vlakbij de auto sta
Dat is een interessante test, waarmee je kijkt of het stalen kastje wel werkt. Ik wil weten of een geïsoleerde spouwmuur werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

multikoe schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:52:
[...]

Dat is een interessante test, waarmee je kijkt of het stalen kastje wel werkt. Ik wil weten of een geïsoleerde spouwmuur werkt....
Tenzij die geisoleerd is met betonmatten gaat hij niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Arfman schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:06:
[...]

Tenzij die geisoleerd is met betonmatten gaat hij niet helpen.
Volgens mij heeft een bakstenen muur (zelfs enkelsteens) al een behoorlijk effect, maar ik geloof meteen dat een betonnen muur met bewapening nog meer doet. Overigens lees je in alle adviezen over WiFi in huis dat een bakstenen muur funest is voor je signaal en dat zal niet anders zijn voor het signaal uit onze sleutel.

Maar ik begin toch langzamerhand het idee te krijgen dat alle adviezen om diefstal te voorkomen toch vooral gebaseerd zijn op hele vage informatie, zonder onderbouwing. Kennelijk is dit nooit echt onderzocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 11:42
De reden waarom ik op mijn huidige BMW de keyless entry heb laten verwijderen van de gratis opties. Geen gedoe met sleutels telkens ergens in moeten stoppen.

Helaas is dat tegenwoordig geen optie meer bij veel auto's om te kiezen voor géén keyless entry.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Phusebox schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:21:
De reden waarom ik op mijn huidige BMW de keyless entry heb laten verwijderen van de gratis opties. Geen gedoe met sleutels telkens ergens in moeten stoppen.

Helaas is dat tegenwoordig geen optie meer bij veel auto's om te kiezen voor géén keyless entry.
Het is kennelijk een breed gedragen idee: keyless entry systemen vormen een risico.
Maar waar ik in deze discussie dus achter kom is dat dat is gebaseerd op zeer simpele logica: zo van: keyless entry systemen worden gebruikt om auto's te stelen + ik heb een keyless entry systeem = ik moet maatregelen nemen. Dat klinkt toch wel heel erg als: kaarsen produceren fijnstof + fijnstof is een gezondheidsrisico = ik gebruik geen kaarsen meer.
Harde data ontbreekt, er is geen echt onderzoek gedaan en bovendien: een doosje of een zakje is een kleine moeite (behalve voor mijn vrouw dan...). Dus ik hou er over op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-09 20:01
multikoe schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

Het is kennelijk een breed gedragen idee: keyless entry systemen vormen een risico.
Maar waar ik in deze discussie dus achter kom is dat dat is gebaseerd op zeer simpele logica: zo van: keyless entry systemen worden gebruikt om auto's te stelen + ik heb een keyless entry systeem = ik moet maatregelen nemen. Dat klinkt toch wel heel erg als: kaarsen produceren fijnstof + fijnstof is een gezondheidsrisico = ik gebruik geen kaarsen meer.
Harde data ontbreekt, er is geen echt onderzoek gedaan en bovendien: een doosje of een zakje is een kleine moeite (behalve voor mijn vrouw dan...). Dus ik hou er over op :)
Joh dan doe je het lekker niet _O-
Ik denk dat de meeste mensen gewoon liever het zekere voor het onzekere nemen. Is toch lullig als je auto ineens weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-09 22:59
Ik heb het bij mijn huidige Captur getest. Weglopen bij auto zonder hem op slot te drukken via sleutel...dan gaat ie op slot en kun je hem zonder sleutel weer openmaken.

Druk je hem echt op slot via de sleutel. Dan kun je drukken op het knopje van de portier maar je krijgt hem niet open. Je moet hem echt ontgrendelen via het knopje op de sleutel.

Dat is in mijn optiek dus een prima oplossing. Ik heb mezelf aangeleerd om hem altijd op slot te drukken. En dan hoef ik ook geen blikje te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Rhumba schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:28:
Ik heb het bij mijn huidige Captur getest. Weglopen bij auto zonder hem op slot te drukken via sleutel...dan gaat ie op slot en kun je hem zonder sleutel weer openmaken.

Druk je hem echt op slot via de sleutel. Dan kun je drukken op het knopje van de portier maar je krijgt hem niet open. Je moet hem echt ontgrendelen via het knopje op de sleutel.

Dat is in mijn optiek dus een prima oplossing. Ik heb mezelf aangeleerd om hem altijd op slot te drukken. En dan hoef ik ook geen blikje te gebruiken.
Bij de Kia werkt dat anders. Als je de auto op slot hebt gezet met de sleutel en je komt terug nadat je weggelopen bent, dan "verwelkomt" de auto je door de spiegels open te klappen. Hij is dan nog niet van het slot. Druk je op de knop op het handvat, dan gaat de auto ook open. Met andere woorden: als de auto je sleutel detecteert, dan kun je hem altijd openmaken zonder de sleutel ook werkelijk te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:59:
[...]

Bij de Kia werkt dat anders. Als je de auto op slot hebt gezet met de sleutel en je komt terug nadat je weggelopen bent, dan "verwelkomt" de auto je door de spiegels open te klappen. Hij is dan nog niet van het slot. Druk je op de knop op het handvat, dan gaat de auto ook open. Met andere woorden: als de auto je sleutel detecteert, dan kun je hem altijd openmaken zonder de sleutel ook werkelijk te gebruiken.
Kun je dat uit zetten? Verwelkomen met de spiegels mag maar dat je dan de portieren met het knopje op de handgreep kunt openen is misschien minder handig gezien deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:15:
[...]

Kun je dat uit zetten? Verwelkomen met de spiegels mag maar dat je dan de portieren met het knopje op de handgreep kunt openen is misschien minder handig gezien deze discussie.
Spiegels kun je uitzetten. En dat heb ik ook gedaan, werd een beetje dol van dat geklapper met die spiegels, elke keer als je op je oprit heen en weer loopt.
Ontgrendeling verandert daardoor niet. m.i.
Maar ik heb hem meestal toch niet op slot staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:15:
[...]

De spiegels zijn voor de show. Maar het hele idee achter key-less entry is nu juist dat je de auto in kunt en hem kunt starten zonder dat je je sleutel hoeft aan te raken. Dat is bij de e-Niro niet uit te schakelen. Ik vind het heerlijk: ik hoef niet met sleutels te rommelen, knopjes te vinden. Ik heb de sleutel in mijn broekzak als ik vertrek en ik haal hem daar pas weer uit als ik thuiskom.
Het is inderdaad de kern van het probleem: als de auto denkt dat de sleutel in de buurt is, dan kun je alles: openen, starten, wegrijden.

[ Voor 12% gewijzigd door multikoe op 16-10-2021 11:35 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:02
Zojuist foto’s ontvangen van de dealer. Eind oktober ophalen. Met het nieuwe logo!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNmm5YeKbndWfYcZeONkzFa09Zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsr7S3u4ipx2sRpMfRhL0JPE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsJO7q_22t0ne9N1oAdXKNh_3Vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Va7tcCmNrhSI1PdqKV55nqe8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
ningalloon schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:46:
[...]

eNiro2020svk op youtube doet verwijl alleen DC laden. Degradatie was bij 75000km 1,1%
Ben benieuwd verwacht 150k te rijden over 5 jaar looptijd. 80% snelladen. Geen thuis lader om accu met netstroom op te warmen. Wel een parkeergarage waar het volgens niet vriest (nooit hoeven Krabben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:57
Phusebox schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:21:

Maar alle nieuwe autos die nu de fabriek uitrollen hebben toch sleutels waarbij het signaal uitvalt na een paar minuten stil liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 11:42
aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:38:
[...]

Maar alle nieuwe autos die nu de fabriek uitrollen hebben toch sleutels waarbij het signaal uitvalt na een paar minuten stil liggen?
Dat hoop ik wel ja. Maar dan nog weet ik niet of ik het zou willen hebben. Blijft een risico, groter dan je sleutel verliezen imho.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
aschja schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:38:
[...]

Dat zou mooi zijn maar nee, dat is niet zo. "Onze" Kia e-Niro toont dat al aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
eltron schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:28:
[...]Spiegels kun je uitzetten. En dat heb ik ook gedaan, werd een beetje dol van dat geklapper met die spiegels, elke keer als je op je oprit heen en weer loopt.
Precies hetzelfde hier. Enig nadeel is dat ik nu niet snel kan zien of hij op slot staat of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:56

PeaceNlove

Deugleuter

Card Nox schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:30:
[...]

Precies hetzelfde hier. Enig nadeel is dat ik nu niet snel kan zien of hij op slot staat of niet.
Volgens mij bedoelt @eltron dat het automatisch in/uitklappen van de spiegels wanneer de sleutel in de buurt is uit kan. Dat de spiegels op slot inklappen (en bij het van het slot halen pas uitklappen) kan je aanlaten en daarmee blijf je dus zien of de auto op slot is of niet. Op deze manier heb ik het iig wel werken.

[ Voor 8% gewijzigd door PeaceNlove op 16-10-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
PeaceNlove schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:45:
[...]
Volgens mij bedoelt @eltron dat het automatisch in/uitklappen van de spiegels wanneer de sleutel in de buurt is uit kan. Dat de spiegels op slot inklappen (en bij het van het slot halen pas uitklappen) kan je aanlaten en daarmee blijf je dus zien of de auto op slot is of niet. Op deze manier heb ik het iig wel werken.
klopt.
(en staat bij mij dus meestal niet op slot).

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 16-10-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:22
Op 5 minuut 15 in dit filmpje een voorbeeld hoe eenvoudig een diefstal kan gaan als je de sleutels in huis hebt liggen. https://youtu.be/mf4Q2grQmR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
petertenboer schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:10:
Op 5 minuut 15 in dit filmpje een voorbeeld hoe eenvoudig een diefstal kan gaan als je de sleutels in huis hebt liggen. https://youtu.be/mf4Q2grQmR4
Dat ziet er idd simpel uit.
In het filmpje komt echter ook naar voren dat de daders van een echte diefstal gepakt worden omdat de auto de locatie doorgeeft, zoals ook bij de e-Niro het geval is.
Daarmee wordt het risico al een stuk overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
eltron schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

In het filmpje komt echter ook naar voren dat de daders van een echte diefstal gepakt worden omdat de auto de locatie doorgeeft, zoals ook bij de e-Niro het geval is.
Die dieven zijn ook niet van gisteren. Voor een paar euro koop je een GSM/GPS-jammer waardoor de auto zn positie niet kan bepalen. Alleen met iets als een LoJack ben je wat dat betreft safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:02
eltron schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Gaat ook niet altijd perse om diefstal van de auto zelf. Heb al een paar keer in de krant gezien dat het halve dashboard eruit gehaald werd.

Deze bijvoorbeeld: Alles weg zonder één kras op de auto: steeds meer Brabanders zijn slachtoffer van ‘sleutelloze inbraak’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
petertenboer schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:10:
Yep. Dit is wat je zou verwachten. Maar de sleutel ligt wel vlak achter een groot raamoppervlak. Ik zou dezelfde test willen zien als de sleutel een paar meter achter een bakstenen of betonnen muur ligt. Bovendien zou ik dezelfde test graag willen zien bij verschillende automerken om de verschillen in zend-vermogen van de sleutels duidelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Iemand enig idee hier, kan het nergens vinden in de settings can de auto. Als ik aankom gaat m’n Niro keurig open, maar als ik wegloop gaat die niet op slot. Is dat aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 12:07

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:19

zeroday

There is no alternative!

N1ckk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:51:
Iemand enig idee hier, kan het nergens vinden in de settings can de auto. Als ik aankom gaat m’n Niro keurig open, maar als ik wegloop gaat die niet op slot. Is dat aan te passen?
open? hoe doe je dat zonder op de knop te drukken? of bedoel je dat niet? want helaas is de actie (zover ik weet) om te openen en te sluiten hetzelfde) druk op knop om te openen en om te sluiten. En er zijn er velen die dat laatste graag wel willen hebben. Het was me even een overgangetje van mijn Megane naar deze die dat deed. Om de haverklap kon ik of de sleutelpakken of terug lopen ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Ja precies dat, dat die gewoon vergrendeld als je wegloopt. Mijn vorige auto had dat gewoon. Raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
** Zie de topicwarning, dit onderwerp hoort niet in dit topic. **

[ Voor 81% gewijzigd door Taro op 17-10-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:02

[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 17-10-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 12:07

[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 17-10-2021 13:50 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 17-10-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 17-10-2021 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Vragen/adviezen over laadkabels horen niet in dit topic thuis, zie ook de topicwarning. Daarnaast het verzoek om algemene discussies over keyless entry niet in dit topic te voeren, tenzij het specifiek om de situatie rondom de e-Niro gaat.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@PeaceNlove, ahhh nog even de settings ingedoken. Ik had dus dat de spiegels zowel met ver- en ontgrendelen als wel als met het voorbij lopen open en dicht gingen. Daarna met de knop op het portier dat uitgezet waardoor ze niet meer inklappen met vergrendelen. Maar dat kun je met een software optie doen zag ik, ideaal. Heb het nu ook dat de spiegels in en uitklappen met ver- en ontgrendelen maar uit blijven als ik voorbij loop. Weer een klein minpuntje opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

N1ckk schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:46:
Ja precies dat, dat die gewoon vergrendeld als je wegloopt. Mijn vorige auto had dat gewoon. Raar.
Ik heb wel van mijn schoonvader geleerd dat je dat knopje op de portier hendel kunt indrukken om te vergrendelen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik vroeg mij af of er al iets meer bekend is over een mogelijke oktober update, waar eerder over werd gespeculeerd, rondom het fixen van Android Auto widescreen. Ik heb er nog weinig over gelezen dus ga ervan uit dat deze nog niet komt / nooit zal komen(?) :P

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-09 22:16

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik hoop ook zeer graag dat we eindelijk het hele scherm kunnen gebruiken bij Android Auto :)

Ik heb hier wel ergens gelezen dat er een herfst update zou komen met mogelijk deze upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:43
cville schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:52:
Ik heb gemerkt dat sommige forumleden weten met welke boot hun auto aankomt zodat ze die kunnen volgen. Hoe komen jullie aan de benodigde info?
Niemand?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Je verwacht toch niet serieus een antwoord binnen een paar uur?
Pagina: 1 ... 160 ... 348 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.