Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:15
Nou proefrit gemaakt in de e-Niro waar we eigenlijk voor gingen en de EV6 als extraatje. We neigen nu vooral naar de EV6 omdat ik in de E-Niro geen fatsoenlijke zithouding kon vinden. Ik zat met stoel in laagste stand en stuur in hoogste stand bijna met mijn knieën tegen het stuur. Ik vroeg nog of de stoel niet lager kon dus was echt de laagste stand.

Verder is de zitting erg kort, waardoor ik weinig ondersteuning had voor mijn bovenbenen. Echt een gevalletje gemaakt voor Koreanen denk ik.

De EV6 is wel alleen haalbaar in de standaard uitvoering met 58 kWh accu en de standaard kleur rood want alles extra gaat boven de 45k. En laat rood nou net de kleur zijn die we echt allebei niet willen. Maar ja, 4100 euro extra voor alleen een andere kleur? :( ( Door mislopen subsidie en kosten van de lak).

Verder vond ik de Niro ook erg lawaaierig boven de 80km/u

[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 09-10-2021 16:03 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:06
@Phusebox anders laten wrappen in een kleur naar keuze?
En lawaai is betrekkelijk als je voorheen geen EV gewend was, nu hoor je enkel de rijgeluiden ipv de motor.

[ Voor 48% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-10-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:27:
@Phusebox anders laten wrappen in een kleur naar keuze?
En lawaai is betrekkelijk als je voorheen geen EV gewend was, nu hoor je enkel de rijgeluiden ipv de motor.
De Niro maakte meer herrie op de snelweg dan mijn ICE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-04 16:25
Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:33:
[...]

Dat lijkt me heel sterk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik bedoel het geluid van de banden en wind komt gewoon vrij hard door. Niet de motor ofzo.
In de EV6 was dat toch wel minder aanwezig, zelfs met het fake geluidje uit ;)

Maar goed, de zitpositie in de Niro was voor mij gewoon ruk en dat is toch wel weg belangrijk.

De EV6 zal het ook wel niet worden want vind dat rood ook foeilelijk.

Jammer want ik dacht echt de de e-Niro de perfecte kanshebber was, op papier en naar aanleiding van alles wat ik heb gelezen en gezien.

De enige optie is nu wellicht nog een jaar wachten en kijken wat er nog uitkomt.

[ Voor 19% gewijzigd door Phusebox op 09-10-2021 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:38:
Nou proefrit gemaakt in de e-Niro waar we eigenlijk voor gingen en de EV6 als extraatje. We neigen nu vooral naar de EV6 omdat ik in de E-Niro geen fatsoenlijke zithouding kon vinden. Ik zat met stoel in laagste stand en stuur in hoogste stand bijna met mijn knieën tegen het stuur. Ik vroeg nog of de stoel niet lager kon dus was echt de laagste stand.

Verder is de zitting erg kort, waardoor ik weinig ondersteuning had voor mijn bovenbenen. Echt een gevalletje gemaakt voor Koreanen denk ik.

De EV6 is wel alleen haalbaar in de standaard uitvoering met 58 kWh accu en de standaard kleur rood want alles extra gaat boven de 45k. En laat rood nou net de kleur zijn die we echt allebei niet willen. Maar ja, 4100 euro extra voor alleen een andere kleur? :( ( Door mislopen subsidie en kosten van de lak).

Verder vond ik de Niro ook erg lawaaierig boven de 80km/u
Gemaakt voor Koreanen?
Sorry maar dat is een nogal profilerende om niet te zeggen racistische uitspraak anno 2021.
En stoel laagste stand stuur hoogste stand en niet kunnen zitten?
Dan ben je toch de eerste van letterlijk duizenden beoordelingen en reviews.
Ben jij 2m 20 lang?
Je moet me maar niet kwalijk nemen dat ik je hele verhaal nogal met een korreltje zout neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard D
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-11-2024
Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:47:
[...]

Ik zie echt vrijwel alleen maar de executive in het echt. Allemaal zakelijke lease natuurlijk...

Baal wel dat ze niet net onder de 45k hebben gehouden.
Wel eens gedacht aan de Kia e-Soul executive? Die zit onder de 45k en heeft vrijwel dezelfde opties. Was voor mij de reden om de e-Soul te kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
MatMich schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:22:
[...]

Gemaakt voor Koreanen?
Sorry maar dat is een nogal profilerende om niet te zeggen racistische uitspraak anno 2021.
En stoel laagste stand stuur hoogste stand en niet kunnen zitten?
Dan ben je toch de eerste van letterlijk duizenden beoordelingen en reviews.
Ben jij 2m 20 lang?
Je moet me maar niet kwalijk nemen dat ik je hele verhaal nogal met een korreltje zout neem.
Sorry als ik iemand beledig heb, de gemiddelde lengte van mensen in Korea is statistisch gezien kleiner dan in Europa.

Ik vind het zelf ook gek dat ik geen goede positie qua stoel kon vinden en het zal ook specifiek aan mijn bouw liggen dan of gewoon het feit dat je in een Niro gewoon rechterop zit en ik dat niet gewend ben.

Ik ging er heen met het idee dat ik de juiste auto had gevonden en was dan ook teleurgesteld in de proefrit. Kan er helaas niks anders van maken. Ik had ook veel liever gehad dat alles was bevallen en ik klaar was met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:28:
[...]

Sorry als ik iemand beledig heb, de gemiddelde lengte van mensen in Korea is statistisch gezien kleiner dan in Europa.

Ik vind het zelf ook gek dat ik geen goede positie qua stoel kon vinden en het zal ook specifiek aan mijn bouw liggen dan of gewoon het feit dat je in een Niro gewoon rechterop zit en ik dat niet gewend ben.

Ik ging er heen met het idee dat ik de juiste auto had gevonden en was dan ook teleurgesteld in de proefrit. Kan er helaas niks anders van maken. Ik had ook veel liever gehad dat alles was bevallen en ik klaar was met zoeken.
Het is al goed. Het is niet mijn bedoeling om je te "bashen" sorry van mijn kant dan weer daarvoor.
Het is wat mij betreft gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:33:
[...]

Ik krijg uit veel van je berichten de afgelopen week (ook in oa SEPP topic en private lease topic) de indruk dat je naar argumenten zoekt om je keuze voor een nieuwe fossiele auto te verantwoorden. Moet je dat niet gewoon lekker gaan doen en je daarmee een hoop verdere ergernis/teleurstelling besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JLC7 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:54:
[...]

Ik krijg uit veel van je berichten de afgelopen week (ook in oa SEPP topic en private lease topic) de indruk dat je naar argumenten zoekt om je keuze voor een nieuwe fossiele auto te verantwoorden. Moet je dat niet gewoon lekker gaan doen en je daarmee een hoop verdere ergernis/teleurstelling besparen?
Nee hoor, eerder het omgekeerde. Ik wil juist die overstap maken, maar goed fatsoenlijk kunnen zitten is toch wel het minimale.

Mijn vrouw vond ook dat ik heel raar in de Niro zat, ze wilde er zelfs niet meer in rijden omdat ze het niks vond. En zij is normaal de rationele, die zegt dat je naar de specs moet kijken en de kosten, niet naar hoe het eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Nu het weer kouder begint te worden merk ik dat de voorruit makkelijker beslaat als ik aan het rijden ben. De temperatuur van de climate control staat dan op 20graden. Hoe kan ik voorkomen dat het beslaat? Vorige winter had ik er ook al zo veel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-04 15:13
IUser schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 07:49:
Nu het weer kouder begint te worden merk ik dat de voorruit makkelijker beslaat als ik aan het rijden ben. De temperatuur van de climate control staat dan op 20graden. Hoe kan ik voorkomen dat het beslaat? Vorige winter had ik er ook al zo veel last van.
Hier had ik ook veel last van, en ik zette dan altijd airco en heat (knopjes) tegelijk aan.

Uiteindelijk kwam dit bij mij voor door een defecte vochtsensor (achter de achteruitkijkspiegel). Welke incorrect was teruggeplaatst na een ruitvervanging. Wellicht is dit bij jou ook het geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:50
IUser schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 07:49:
Een beslagen voorruit betekent dat de ruit zelf een temperatuur heeft die lager is dan het dauwpunt van de lucht binnen. Koude lucht kan minder vocht bevatten en uit de koude luchtlaag tegen/langs de voorruit condenseer dan vocht op de ruit.
De oplossing is niet zozeer warme lucht (warme lucht kan meer vocht bevatten en als de ruit even koud blijft zou je dus meer vocht op de ramen krijgen. Warme lucht maakt de ruit wat warmer, dat helpt tegen de condensatie. Wat veel en veel effectiever is is airconditioning: die verwijderd vocht uit de lucht, waardoor deze niet kan neerslaan op de ruit.
Heb je dus je airco misschien uit staan?
Een tweede punt kan zijn: heb je recirculatie aan staan? In dat geval wordt de lucht niet ververst en doordat je lichaam vocht blijft toevoegen aan de lucht, is er ook meer vocht om neer te slaan op de voorruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

multikoe schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:05:
[...]

Een beslagen voorruit betekent dat de ruit zelf een temperatuur heeft die lager is dan het dauwpunt van de lucht binnen. Koude lucht kan minder vocht bevatten en uit de koude luchtlaag tegen/langs de voorruit condenseer dan vocht op de ruit.
De oplossing is niet zozeer warme lucht (warme lucht kan meer vocht bevatten en als de ruit even koud blijft zou je dus meer vocht op de ramen krijgen. Warme lucht maakt de ruit wat warmer, dat helpt tegen de condensatie. Wat veel en veel effectiever is is airconditioning: die verwijderd vocht uit de lucht, waardoor deze niet kan neerslaan op de ruit.
Heb je dus je airco misschien uit staan?
Een tweede punt kan zijn: heb je recirculatie aan staan? In dat geval wordt de lucht niet ververst en doordat je lichaam vocht blijft toevoegen aan de lucht, is er ook meer vocht om neer te slaan op de voorruit.
Als het goed is geeft de voorruitontwasemingsknop deze warme, droge lucht. Als je die in drukt gaan zowel "AC" als "Heat" aan.
Verder kan het helpen de AC in "Normal" te zetten i.p.v. "ECO". De default voor de ECO rijmodus is "ECO" (dank @kdeboois ).

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
Mabion schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 07:53:
[...]

Hier had ik ook veel last van, en ik zette dan altijd airco en heat (knopjes) tegelijk aan.

Uiteindelijk kwam dit bij mij voor door een defecte vochtsensor (achter de achteruitkijkspiegel). Welke incorrect was teruggeplaatst na een ruitvervanging. Wellicht is dit bij jou ook het geval?
Nee bij mij is geen ruitvervanging geweest. Ik ga kijken of het helpt met jouw tip.

Ik heb gewoon de automatic climate control aan en dat staat het op heat. Daarnaast voelt mijn neus erg droog aan. Niet erg prettig. In m’n auris had ik dit probleem nooit. Het zal wel door de warmtepomp komen vermoed ik.

Verder rij ik altijd op de normal modus tenzij je de airco nog eens apart kan instellen als eco modus?

[ Voor 24% gewijzigd door IUser op 10-10-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IUser schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:37:
[...]

Ik heb gewoon de automatic climate control aan en dat staat het op heat. Daarnaast voelt mijn neus erg droog aan. Niet erg prettig. In m’n auris had ik dit probleem nooit. Het zal wel door de warmtepomp komen vermoed ik.

Verder rij ik altijd op de normal modus tenzij je de airco nog eens apart kan instellen als eco modus?
Het is een lastige balans. Die (warme) droge lucht is juist erg goed om te ontwasemen. Maar gebruik je de ontwasem knop niet? Die er uit ziet als voorruitverwarming?
Denk niet dat het aan de warmtepomp ligt. Dat is slechts een efficiënte (maar langzame) manier om warmte te genereren. Er zit ook nog steeds een normale heater in voor de snelle verwarming. Voor ons gebruikers is het alleen niet te zien welke er wanneer aan is.
Ik weet niet wat de default voor de AC in Normal rijmodus is maar je kunt voor elke rijmodus een aantal defaults wijzigen. In ieder geval de recuperatie en de AC. Ik rij in ECO met de recuperatie op stand 3 en de AC op Normal.

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 10-10-2021 10:36 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-04 09:23
Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:57:
[...]

Nee hoor, eerder het omgekeerde. Ik wil juist die overstap maken, maar goed fatsoenlijk kunnen zitten is toch wel het minimale.

Mijn vrouw vond ook dat ik heel raar in de Niro zat, ze wilde er zelfs niet meer in rijden omdat ze het niks vond. En zij is normaal de rationele, die zegt dat je naar de specs moet kijken en de kosten, niet naar hoe het eruit ziet.
Hoe lang ben je? Ik ben bijna 2m en zit perfect in de Niro (heb nu de hybride versie nog). Stoel juist niet op de laagste stand, dat zit nooit goed (want knie te hoog t.o.v. heup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Giant87 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:01:
[...]

Hoe lang ben je? Ik ben bijna 2m en zit perfect in de Niro (heb nu de hybride versie nog). Stoel juist niet op de laagste stand, dat zit nooit goed (want knie te hoog t.o.v. heup).
1m90. Toen de stoel hoger stond en het stuur op de hoogste stand zat ik met mijn knieën tegen het stuur. Letterlijk. Of het was de bult van de stuurkolom maar ik kwam constant ergens tegenaan.

Verder ook niet echt een behulpzame verkoper die enige moeite wilde doen de zitpositie te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
DonJuape schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:35:
[...]

Het is een lastige balans. Die (warme) droge lucht is juist erg goed om te ontwasemen. Maar gebruik je de ontwasem knop niet? Die er uit ziet als voorruitverwarming?
Denk niet dat het aan de warmtepomp ligt. Dat is slechts een efficiënte (maar langzame) manier om warmte te genereren. Er zit ook nog steeds een normale heater in voor de snelle verwarming. Voor ons gebruikers is het alleen niet te zien welke er wanneer aan is.
Ik weet niet wat de default voor de AC in Normal rijmodus is maar je kunt voor elke rijmodus een aantal defaults wijzigen. In ieder geval de recuperatie en de AC. Ik rij in ECO met de recuperatie op stand 3 en de AC op Normal.
Ik heb het net nagekeken. Ik rij de normal modus en heb de climate ook op normal staan. Ja ik moet tijdens het rijden de ontwasum knop gebruiken want anders zie ik niks meer. Alleen dat is ook irritant als ik af en toe het aan moet zetten. Hmm raar zeg het lijkt wel alsof ik de enige ben met dit probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IUser schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:26:
[...]

Ik heb het net nagekeken. Ik rij de normal modus en heb de climate ook op normal staan. Ja ik moet tijdens het rijden de ontwasum knop gebruiken want anders zie ik niks meer. Alleen dat is ook irritant als ik af en toe het aan moet zetten. Hmm raar zeg het lijkt wel alsof ik de enige ben met dit probleem.
Ik denk niet dat je de enige bent. Het is blijkbaar lastig de "Auto" modus voor de climate control voor iedereen goed te krijgen en/of voor alle weersomstandigheden. Dit is zeker niet KIA specifiek. Het stoort mij bijvoorbeeld dat de AC in auto modus in mijn richting blaast en niet richting voorruit. Wellicht is dit trouwens opgelost met de AC "Normal", zal er eens op letten....volgende zomer :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:06
@IUser nee, had vrijdagavond precies hetzelfde! Dat ik ineens tijdens het rijden de ontwasemknop moest bedienen om beter zicht te krijgen. En heb de auto nu al 2,5 jaar. Denk bijzondere weersomstandigheden waardoor de ruit al van binnen beslagen was, het werd deze week ineens een stuk kouder wellicht icm hoge luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:50
Phusebox schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:07:
[...]

1m90. Toen de stoel hoger stond en het stuur op de hoogste stand zat ik met mijn knieën tegen het stuur. Letterlijk. Of het was de bult van de stuurkolom maar ik kwam constant ergens tegenaan.

Verder ook niet echt een behulpzame verkoper die enige moeite wilde doen de zitpositie te verbeteren.
1m94 & 95kg. 'k Vind E-Niro niet zo lekker/ruim zitten als de Peugeot 3008 die ik voordien had, maar zelfs met de open dak versie zit ik met mijn hoofd niet tegen het dak en zit ik best wel comfortabel in de e-Niro (elektrisch verstelbare zetel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 13:49

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Vraagje aan huidige eigenaars: ik krijg mijn e-niro rond november / december en wil deze daarna in januari meenmenen met de wintersport. Nu vraag ik mij een aantal punten af:

- Ik kan bij mijn lokale garage bandjes laten omwisselen voor 50 euro, exclusief kosten van de banden zelf natuurlijk
- Zelf vind ik het iets charmanter om een compleet nieuwe set te kopen, scheelt op de lange rit toch weer kosten van het uitbalanceren, die band ervan af halen etc. Opslag doe ik dan wel in een paar hoezen thuis :)

Maar zo'n complete set is nogal een kosten plaatje. Nu heb ik bij de dealer geinformeerd en deze zegt dat er nu een aanbieding is van 1500 euro incl. montage.

Nu klik ik zelf het een en ander bij elkaar bij een online aanbieder maar daar heb ik ook nog wat vragen over:
- Hoe zit het met die TPMS sensor? Ik hoor verschillende signalen over universele sensoren, het inlezen van de ID's van de zomerbanden en die daaran schrijven naar de sensoren van de winterbanden, dat de auto nieuwe sensoren na een paar minuten automatisch zou moeten herkennen (en dat je dus geen ID's hoeft in te lezen en kopieren / plakken) etc.?
- Hebben jullie nog aanbevelingen over betrouwbare setjes? Ik ben vooral op zoek naar winterbanden welke niet al te veel geluid maken en geen grote rolweerstand bieden.

Verder zie ik dat ik bij een online aanbieder voor een nieuwe set (dan natuurlijk niet officiele onderdelen maar wel een degelijk merk band eronder) met velg, band, sensoren en montage rond de 1050 euro kwijt ben. Dat scheelt toch wel flink, van die 450 euro kan ik weer een mooie dashcam op de kop tikken.

Alvast bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door Yariva op 11-10-2021 12:26 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:59

Arfman

Drome!

In mijn ervaring zijn velgen/bandensetjes bij de dealer altijd schandalig duur. Volgens mij kun je prima een setje bij een online aanbieder kopen (wel even op TPMS sensoren letten inderdaad (snelle Google: https://www.mvwautotechniek.nl/tpms/) en er dan zelf op monteren (desnoods laten balanceren bij de Kwikfit oid).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 13:49

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Arfman schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:22:
In mijn ervaring zijn velgen/bandensetjes bij de dealer altijd schandalig duur. Volgens mij kun je prima een setje bij een online aanbieder kopen (wel even op TPMS sensoren letten inderdaad (snelle Google: https://www.mvwautotechniek.nl/tpms/) en er dan zelf op monteren (desnoods laten balanceren bij de Kwikfit oid).
Check, maar heb jij dan enig idee hoe het zit met die sensoren? Worden die ID's gewoon opnieuw ingelezen en kan je dus, bij wijze van spreken, 4 Ebay sensoren op de kop tikken? Of zit dit iets complexer en moet je bij een sensor vervanging de ID van de oude sensor overzetten naar de nieuwe?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Yariva schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:12:
[...]

Check, maar heb jij dan enig idee hoe het zit met die sensoren? Worden die ID's gewoon opnieuw ingelezen en kan je dus, bij wijze van spreken, 4 Ebay sensoren op de kop tikken? Of zit dit iets complexer en moet je bij een sensor vervanging de ID van de oude sensor overzetten naar de nieuwe?
Dat ligt er dus aan welk type sensoren er bij die velgen zitten (zie link). Soms zijn ze automatisch lerend, soms heb je een OBD tool nodig en soms moet de dealer het doen. Voor zover ik het begrijp kun je dus het beste type A sensoren zoeken (automatisch lerend).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Vergeten aan de dealer te vragen. Volgende week komt de E-Niro, momenteel 14(!) mensen in de wacht telefonisch. Ik ben er blind vanuit gegaan dat er een granny charger bijkomt. Maar ik kan het nergens in de papieren vinden. Kregen jullie een granny charger er standaard bij?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Kecin schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:30:
Vergeten aan de dealer te vragen. Volgende week komt de E-Niro, momenteel 14(!) mensen in de wacht telefonisch. Ik ben er blind vanuit gegaan dat er een granny charger bijkomt. Maar ik kan het nergens in de papieren vinden. Kregen jullie een granny charger er standaard bij?
Ja. Laadkabel en granny charger zitten er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

DonJuape schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:31:
[...]

Ja. Laadkabel en granny charger zitten er bij.
Super danku! De auto is voor mijn ouders overigens, die wil ik zo geen laadpaal bij huis laten plaatsen (hun eerste EV). Ik heb mijn EV altijd (E-Golf) aan de Granny hangen gezien het de 2e auto is en dus niet zulke spannende kilometers maakt :). De E-Niro gaat echter gebruikt worden voor klein woon/werk verkeer. Ben benieuwd! Ondertussen had ik het antwoord kunnen vinden in dit topic toen ik "granny charger" zocht, sorry. Ik zie al dingen als standen e.d.
Bij mijn ouders is een losse groep die gebruikt gaat worden, ik neem aan dat ik hem dan gewoon op max laadvermogen kan instellen (ze hebben 5.400kW pv en 3x25a). De E-Golf laadt bij mij thuis altijd op 3.6kWh.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-04 11:08
Had vandaag iets raars, krijg om 1:14 's nachts de melding dat mijn deuren niet dicht waren. Dit terwijl ik de auto sinds de middag niet meer aangeraakt heb. Iemand dit wel eens eerder meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
Akemi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:03:
Had vandaag iets raars, krijg om 1:14 's nachts de melding dat mijn deuren niet dicht waren. Dit terwijl ik de auto sinds de middag niet meer aangeraakt heb. Iemand dit wel eens eerder meegemaakt?
Bewaar je de sleutels dichtbij de voordeur? Nadeel van die keyless entry sleutelsets is dat mensen in staat zijn dat signaal te verlengen en je deuren ermee open te doen.

Voordeel van de e-Niro wat ik heb gemerkt is dat hij heel snel meldt dat de sleutel niet in de auto zit en dan niets wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-04 11:08
Suicyder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

Voordeel van de e-Niro wat ik heb gemerkt is dat hij heel snel meldt dat de sleutel niet in de auto zit en dan niets wil.
Ja maar het is minder als ze je laadkabels uit de auto halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
Akemi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:15:
[...]

Ja maar het is minder als ze je laadkabels uit de auto halen.
Jup, ik heb een bakje waar ik mijn sleutels standaard in leg, ding is van blik en niet bij een ingang/buitenbuur waardoor het bij mij niet werkt. Maar het is belangrijk dus je sleutels niet te dicht bij de ingang/buitenmuur te houden. Algemeen probleem van keyless entry (zo is BMW oud collega ooit leeg gejat van al zijn gereedschap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:30
Suicyder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:17:
[...]

Jup, ik heb een bakje waar ik mijn sleutels standaard in leg, ding is van blik en niet bij een ingang/buitenbuur waardoor het bij mij niet werkt. Maar het is belangrijk dus je sleutels niet te dicht bij de ingang/buitenmuur te houden. Algemeen probleem van keyless entry (zo is BMW oud collega ooit leeg gejat van al zijn gereedschap).
Hier heb je geen last van als je de deur gewoon echt "afsluit" met je sleutels toch? Keyless entry werkt dan wel niet meer maar dat even terzijde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:44
Kreeg een marketing mail van de kia-dealer, er blijkt een nieuwe app te zijn i.p.v. de UVO-app, nl. kia connect.

Even binnengehaald en gekoppeld, het lijkt exact dezelfde app met een andere naam/logo. Iemand anders ook al gekeken? Gaat de oude er uit of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
jaro431 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:58:
Kreeg een marketing mail van de kia-dealer, er blijkt een nieuwe app te zijn i.p.v. de UVO-app, nl. kia connect.

Even binnengehaald en gekoppeld, het lijkt exact dezelfde app met een andere naam/logo. Iemand anders ook al gekeken? Gaat de oude er uit of zo?
Yep, het lijkt erop dat de oude app gaat verdwijnen. Hoewel ook die kort geleden nog is bijgewerkt. De nieuwe app is exact hetzelfde als de oude voor zover ik kan zien. Even beroerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-04 21:01
Yariva schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:08:
Vraagje aan huidige eigenaars: ik krijg mijn e-niro rond november / december en wil deze daarna in januari meenmenen met de wintersport. Nu vraag ik mij een aantal punten af:

- Ik kan bij mijn lokale garage bandjes laten omwisselen voor 50 euro, exclusief kosten van de banden zelf natuurlijk
- Zelf vind ik het iets charmanter om een compleet nieuwe set te kopen, scheelt op de lange rit toch weer kosten van het uitbalanceren, die band ervan af halen etc. Opslag doe ik dan wel in een paar hoezen thuis :)

Maar zo'n complete set is nogal een kosten plaatje. Nu heb ik bij de dealer geinformeerd en deze zegt dat er nu een aanbieding is van 1500 euro incl. montage.

Nu klik ik zelf het een en ander bij elkaar bij een online aanbieder maar daar heb ik ook nog wat vragen over:
- Hoe zit het met die TPMS sensor? Ik hoor verschillende signalen over universele sensoren, het inlezen van de ID's van de zomerbanden en die daaran schrijven naar de sensoren van de winterbanden, dat de auto nieuwe sensoren na een paar minuten automatisch zou moeten herkennen (en dat je dus geen ID's hoeft in te lezen en kopieren / plakken) etc.?
- Hebben jullie nog aanbevelingen over betrouwbare setjes? Ik ben vooral op zoek naar winterbanden welke niet al te veel geluid maken en geen grote rolweerstand bieden.

Verder zie ik dat ik bij een online aanbieder voor een nieuwe set (dan natuurlijk niet officiele onderdelen maar wel een degelijk merk band eronder) met velg, band, sensoren en montage rond de 1050 euro kwijt ben. Dat scheelt toch wel flink, van die 450 euro kan ik weer een mooie dashcam op de kop tikken.

Alvast bedankt!
Als je gemak wilt en weinig kosten kun je ook all seasons overwegen (wel met sneeuwvlok symbool). Als het mee zit kan de dealer ze zonder of met weinig extra kosten omwisselen en ben je daarna van het gedoe af.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Phusebox schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:07:
[...]

Je kunt het stuur ook indrukken en uit trekken. Als hem helemaal indrukt dan komt hij inderdaad kort bij je knieën ook in de hoogste stand. Deze laterale verplaatsing is bedoeld om de lengte van je arm te compenseren maar heeft natuurlijk ook invloed op de afstand tot je knieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:10
Rhumba schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:23:
[...]

Hier heb je geen last van als je de deur gewoon echt "afsluit" met je sleutels toch? Keyless entry werkt dan wel niet meer maar dat even terzijde...
Je bedoelt keyless entry uitzetten?

Dan zal het wel opgelost zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-04 09:23
Yariva schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:08:

Alvast bedankt!
All-season banden geen optie (met sneeuwvlokje uiteraard, dus in wintersportgebieden toegestaan)? Soms kan je de standaard banden bij aflevering laten vervangen voor all-season, dat scheelt wat qua kosten.
Kecin schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:35:
[...]

Super danku! De auto is voor mijn ouders overigens, die wil ik zo geen laadpaal bij huis laten plaatsen (hun eerste EV). Ik heb mijn EV altijd (E-Golf) aan de Granny hangen gezien het de 2e auto is en dus niet zulke spannende kilometers maakt :). De E-Niro gaat echter gebruikt worden voor klein woon/werk verkeer. Ben benieuwd! Ondertussen had ik het antwoord kunnen vinden in dit topic toen ik "granny charger" zocht, sorry. Ik zie al dingen als standen e.d.
Bij mijn ouders is een losse groep die gebruikt gaat worden, ik neem aan dat ik hem dan gewoon op max laadvermogen kan instellen (ze hebben 5.400kW pv en 3x25a). De E-Golf laadt bij mij thuis altijd op 3.6kWh.
Zoek ff in het 'laden' topic, maar granny charger altijd gebruiken is echt niet het meest veilige wat je kan doen (ook al helpt de losse groep om het veiliger te maken).

[ Voor 20% gewijzigd door Giant87 op 12-10-2021 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:51
multikoe schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:01:
[...]

Yep, het lijkt erop dat de oude app gaat verdwijnen. Hoewel ook die kort geleden nog is bijgewerkt. De nieuwe app is exact hetzelfde als de oude voor zover ik kan zien. Even beroerd :)
Nog altijd minder beroerd dan de versie hiervoor vind ik.

Misschien gaat de term UVO eruit ofzo? Ik moet ook zeggen dat ik het allemaal nogal verwarrend vind, Kia Connect is in dat opzicht wel een duidelijkere naam :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

posttoast schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:44:
[...]

Nog altijd minder beroerd dan de versie hiervoor vind ik.

Misschien gaat de term UVO eruit ofzo? Ik moet ook zeggen dat ik het allemaal nogal verwarrend vind, Kia Connect is in dat opzicht wel een duidelijkere naam :)
Ik ga KIA Connect ook proberen. De UVO is de laatste tijd vaker niet dan wel bereikbaar.

Nou, de nieuwe geeft hetzelfde probleem, direct al bij eerste keer opstarten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPyh9ZYsOWP_nfHOujLmkUQn6dM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GJjaMkIE5BpUWPR434n2bNGy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door DonJuape op 12-10-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

Ik ga KIA Connect ook proberen. De UVO is de laatste tijd vaker niet dan wel bereikbaar.

Nou, de nieuwe geeft hetzelfde probleem, direct al bij eerste keer opstarten:
[Afbeelding]
Dat had ook niet veel kans van slagen: beide apps zijn identiek op het spash-screen na. Ze maken waarschijnlijk gebruik van exact dezelfde services, accounts, authorisaties e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:51
Interessant, die melding krijg ik hier eigenlijk vrijwel nooit. Hier werkt het gewoon allemaal, nu ook.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik kan om 16:00 de autro ophalen, ik zal aan de dealer vragen welke app ik nu moet gebruiken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Giant87 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:41:

Zoek ff in het 'laden' topic, maar granny charger altijd gebruiken is echt niet het meest veilige wat je kan doen (ook al helpt de losse groep om het veiliger te maken).
Er is niets onveiligs aan het gebruiken van de Granny Charger als je je zaakjes goed voor elkaar hebt:
- Stopcontact achter een zekering van 16A zonder andere grootverbruikers
- Correcte bedrading van stopcontact naar groepenkast
- Gebruik (eventueel) een verlengsnoer dat berekend is op de 12A die de Granny maximaal trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

multikoe schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

Er is niets onveiligs aan het gebruiken van de Granny Charger als je je zaakjes goed voor elkaar hebt
En hoeveel mensen hebben dat, denk je? Ik wilde ook eerst met de granny charger gaan laden totdat ik mij erin verdiepte. Ik heb een garage waarin mijn schoonvader de stroom heeft aangelegd. Prima, draait al 14 jaar zonder problemen, maar dat is echt niet geschikt om urenlang 3kW te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-04 16:25
Arfman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:41:
[...]

En hoeveel mensen hebben dat, denk je? Ik wilde ook eerst met de granny charger gaan laden totdat ik mij erin verdiepte. Ik heb een garage waarin mijn schoonvader de stroom heeft aangelegd. Prima, draait al 14 jaar zonder problemen, maar dat is echt niet geschikt om urenlang 3kW te trekken.
Dat het bij jou niet mogelijk is of tot onveilige situaties kan leiden wilt natuurlijk niet zeggen dat het voor iedereen het geval is. ;)

Ik kan de mijne ergens deze maand ophalen (wacht op telefoontje van de dealer) en ben van plan om de auto gewoon via de granny in de garage op te laden. Op een eigen groep. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Schepseltje schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

Dat het bij jou niet mogelijk is of tot onveilige situaties kan leiden wilt natuurlijk niet zeggen dat het voor iedereen het geval is. ;)
Dat klopt, maar ik denk dat het bij veruit de meeste mensen niet goed (genoeg) is geregeld. Overal goede kabels tot aan de meterkast, lasdoppen met de juiste dikte/kwaliteit, WCD's van goede kwaliteit, etc. Dat was een beetje mijn punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:30
Bitaktus19 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:06:
[...]

Je bedoelt keyless entry uitzetten?

Dan zal het wel opgelost zijn ja.
Ja zo zou je het kunnen zien denk ik, ik heb nu een Captur en wanneer je wegloopt bij de auto dan gaat ie op slot. Dan kun je volgende keer met sleutel in je broekzak de deur openen. En dat signaal kunnen dieven dus verlengen.

Maar volgens mij is het zo dat wanneer je via de sleutel de deuren vergrendeld het geen probleem is.
Maar dan moet je dus ook echt weer met de sleutel de deur openen. Dan heb je dus inderdaad Key-less "uitgezet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 08:11

zeroday

There is no alternative!

Arfman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:14:
Ik kan om 16:00 de autro ophalen, ik zal aan de dealer vragen welke app ik nu moet gebruiken :P
Ik heb ze nu beide in gebruik met dezelfde inlog gegevens. Werkt allebei .. volgens mij geen verschil anders dan een andere splashscreen en versienummer

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:11
[...]

Ik denk dat als een laadpaal met de voorliggende installatie uit inferieure materialen en een ondeskundige is opgebouwd,het ook onveilig kan zijn. Daarom denk ik dat een kwalitatief goede aansluiting geen problemen hoeft op te leveren in combinatie met een ‘granny‘ lader. De verlengkabel zou ik dan weer liever niet gebruiken, omdat je daar weer twee extra contacten moet maken en elk contact is een potentieel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

totdat ik mij erin verdiepte
En dat is exact wat ik bedoelde.
Overigens is het enige gevaar dat er werkelijk toe doet dat je bedrading in de fik vliegt. Alle andere calamiteiten worden afgedekt door zekeringen. En nogmaals: dan heb je waarschijnlijk ook een probleem als je een beetje flinke straalkachel (2000 W) wil gaan gebruiken in je garage.
Mijn punt was: als je een beetje oplet en nadenkt (wat jij hebt gedaan), dan is er verder helemaal niets aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Auto opgehaald :) Wat een dikke bak :D

Enige probleem is dat ik met geen mogelijkheid de UVO app inkom op mijn telefoon (Android) of tablet (iPad). Hij blijft na het inloggen steeds het KIA logo tonen met tussenpozen, alsof de login hangt. Wachtwoord al veranderd, helpt niet. Is er een storing of moet ik morgen de helpdesk bellen?

EDIT: Kia Connect app doet hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door Arfman op 12-10-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Arfman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:11:

Enige probleem is dat ik met geen mogelijkheid de UVO app inkom op mijn telefoon (Android) of tablet (iPad). Hij blijft na het inloggen steeds het KIA logo tonen met tussenpozen, alsof de login hangt. Wachtwoord al veranderd, helpt niet. Is er een storing of moet ik morgen de helpdesk bellen?

Hier werkt de Kia Connect app gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Thanks, raar dan. Op de webpagina van het Kia account kan ik gewoon inloggen dus naam+ww kloppen. Misschien werkt het morgen vanzelf weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Arfman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:17:
Thanks, raar dan. Op de webpagina van het Kia account kan ik gewoon inloggen dus naam+ww kloppen. Misschien werkt het morgen vanzelf weer.
Oudere versie van Android? Misschien bijzonder model telefoon? Oud model Ipad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Arfman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:11:

Congrats. Welke uitvoering heb je? Heb je al het nieuwe logo erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Phusebox schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:29:
[...]

Congrats. Welke uitvoering heb je? Heb je al het nieuwe logo erop?
Thanks. Ik heb de DynamicPlusLine 64kWh. Met het oude logo maar wel zonder VESS knop, vreemd genoeg. Dacht dat die 2 met elkaar verbonden waren maar blijkbaar niet.

Die apps blijven raar doen (vrij nieuwe telefoon en iPad dus dat is het probleem niet). Denk dat er iets mis is gegaan met mijn account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Arfman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:34:
[...]

Thanks. Ik heb de DynamicPlusLine 64kWh. Met het oude logo maar wel zonder VESS knop, vreemd genoeg. Dacht dat die 2 met elkaar verbonden waren maar blijkbaar niet.

Die apps blijven raar doen (vrij nieuwe telefoon en iPad dus dat is het probleem niet). Denk dat er iets mis is gegaan met mijn account.
Hmm dat is balen als zoiets niet werkt op je nieuwe auto. Nieuw account maken gaat dat niet? Weer niet hoe het gekoppeld is.

Welke kleur heb je? De e-Niro spookt nog steeds die mijn hoofd gewoon omdat het zoveel bang for buck is. Neig nu ook meer naar kopen dan private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:09
Buggy app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uksc0EYiw3P0lbreUwWXYVBQevA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QJK7MeLOK7srKm8xgqnh5SJj.png?f=fotoalbum_large

Zien jullie dit ook wel eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bokkie72 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:03:
Buggy app:
[Afbeelding]

Zien jullie dit ook wel eens?
Dit kan, als je op 1 oktober 74 km hebt gereden en de rest van de dag je airco en verwarming aan hebt laten staan terwijl de auto stil stond....
Probeer eens opnieuw de status van je auto op te vragen.
En kijk niet naar die cijfers. Als je de cijfers uit verschillende delen van de app met elkaar probeert te vergelijken, dan lukt dat niet. En al helemaal niet als je dan ook de cijfers uit de auto zelf erbij haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Phusebox schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:44:
[...]

Hmm dat is balen als zoiets niet werkt op je nieuwe auto. Nieuw account maken gaat dat niet? Weer niet hoe het gekoppeld is.

Welke kleur heb je? De e-Niro spookt nog steeds die mijn hoofd gewoon omdat het zoveel bang for buck is. Neig nu ook meer naar kopen dan private lease.
Ik heb een Clear White, de basiskleur. Het was allemaal al duur genoeg en bovendien beviel onze vorige witte auto ook goed. We zijn ooit begonnen met kijken naar PL vanwege de ANWB actie met een Kona voor 329, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
Arfman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:08:
[...]

Ik heb een Clear White, de basiskleur. Het was allemaal al duur genoeg en bovendien beviel onze vorige witte auto ook goed. We zijn ooit begonnen met kijken naar PL vanwege de ANWB actie met een Kona voor 329, haha.
Mijn witte (ook DynamicLinePluis) bevalt mij uitermate goed, vind de blauwe accenten bij het wit ook erg goed uitkomen.
Ik was begonnen met kijken voor PL via ANWB naar de Kia, maar die was ineens weg toen, daarna snel geregeld via Kia zelf, waar de aanbieding kort daarna ook verdween, ik ben op tijd geweest.

Na 3.000 km nog steeds super tevreden met de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
@Arfman @Suicyder Wat betalen jullie als ik vragen mag met hoeveel km's?

Ik kom nu rond de 550 voor een e-Niro DynamicPlus Line met trekhaak voor 5 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 13-10-2021 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
Phusebox schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:15:
Arfman Suicyder Wat betalen jullie als ik vragen mag met hoeveel km's?

Ik kom nu rond de 550 voor een e-Niro DynamicPlus Line met trekhaak voor 5 jaar.
Zie DM, hoeft niet overal te liggen.

Let op met de trekhaak, max 300 kg, ik vond het teveel geld voor iets wat ik incidenteel als fietsendrager in kan zetten. Misschien later een keer bij als het echt nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Suicyder op 13-10-2021 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Suicyder schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:22:
[...]

Zie DM, hoeft niet overal te liggen.

Let op met de trekhaak, max 300 kg, ik vond het teveel geld voor iets wat ik incidenteel als fietsendrager in kan zetten. Misschien later een keer bij als het echt nodig is.
Is ook voor mij enkel als fietsendrager. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Rhumba schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:25:
[...]

Ja zo zou je het kunnen zien denk ik, ik heb nu een Captur en wanneer je wegloopt bij de auto dan gaat ie op slot. Dan kun je volgende keer met sleutel in je broekzak de deur openen. En dat signaal kunnen dieven dus verlengen.

Maar volgens mij is het zo dat wanneer je via de sleutel de deuren vergrendeld het geen probleem is.
Maar dan moet je dus ook echt weer met de sleutel de deur openen. Dan heb je dus inderdaad Key-less "uitgezet"
Bedoel jij met 'de sleutel' de afstandsbediening of fysiek 'op slot draaien'?
Ik doe mijn deuren altijd met de afstandsbediening op slot en kan de deuren daarna weer openen met de keyless entry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Zie DM @Phusebox :) Was ook een actie van KIA zelf.

Problemen met de app zijn trouwens opgelost. Ik moest in de webinterface even de koppeling met het account opheffen, toen kwam ik weer in de wizard terecht en kon ik de auto toevoegen. Ik gebruik overigens wel de Kia Connect app, ik lees her en der dat die op termijn de UVO app gaat vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Zo spannend is dat toch niet? Prijzen waren openbaar en begonnen bij €389 per maand.

Nu beginnen de 64kWh (60mnd, 10.000km) prijzen hoger; €419 voor een comfortline of €434 Edition (bij Kia zelf). Maar kan je mogelijk wel gebruikmaken van de subsidie.
Subsidie 2022 is €3.350. Deel door 60 en dan zou je €55,83 korting krijgen maar zit je wel met de gok of het lukt met de subsidie. Komt een Edition op 434-55,83= €378 pm.

Consumentenbondactie had extra vrije opzegbaarheid na 12 maanden en prijzen waren dacht ik gelijk wat je nu bij de ANWB kwijt bent (zonder opzegbaarheid): €409 (comfort) of €429 (edition) (15.000km= +€33 pm). Exclusief €15,50 pj wegenwacht abo. Die actie loopt tm 31 december en kan je dus geen subsidie op aanvragen.
bombadil schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:17:
Of gebruikt leasen?

Kia aanbieding is wel strak zeg, niet de vrije opzegbaarheid na 12 mnd van de consumentenbond maar met 60 maanden wel €20 pm goedkoper en meer keuze in uitrusting.

Voor het archief: 60mnd 10.000km is voor Kia e-Niro, 64 kWh, dynamicline , clear white maakt €389 pm
Ik heb uiteindelijk niet meegedaan maar wel beetje spijt van. Ik sta klaar voor de volgende actie. Waarschijnlijk ook een clear white.. Vind dat wel erg wit maar er zijn al teveel grijze en zwarte auto`s op de weg. Hoe bevalt Clear white in de praktijk?

[ Voor 104% gewijzigd door bombadil op 13-10-2021 09:44 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Dat was een goede actie inderdaad, helaas waren we toen eigenlijk nog helemaal niet aan het kijken naar een andere auto. Maar dat PL topic in de gaten houden is inderdaad de moeite waard, soms goeie aanbiedingen.

Overigens betaal ik wel meer dan dat, ik heb ook wat opties gekozen zoals winterbanden en een warmtepomp. Hoeft niet openbaar op internet wat ik per maand kwijtben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Phusebox schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:15:
@Arfman @Suicyder Wat betalen jullie als ik vragen mag met hoeveel km's?

Dat is dan op basis van een heleboel kilometers...
Ik betaal iets over de 500 voor een Dynamic Plus, 4 jaar, 15.000 km en een trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
multikoe schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:55:
[...]

Dat is dan op basis van een heleboel kilometers...
Ik betaal iets over de 500 voor een Dynamic Plus, 4 jaar, 15.000 km en een trekhaak.
Nee hoor 20k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Ah melding van mijn app: [Alarm] Kabel aangesloten, maar geen opladen mogelijk. Mogelijke redenen: stroomonderbreking, betaling niet voltooid, laadstopknop ingeschakeld ..

dus even app opgestart en het laden weer gestart..

heel apart ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb de e-niro afgeleverd gekregen in juni. De verkoper vertelde me de UVO app te gebruiken en dat werkte. Daarna kreeg ik van Kia een keer een mailtje dat ik de UVO Connect 2021 moest gebruiken, omdat de UVO app binnenkort niet meer gebruikt ging worden.
Begrijp ik nu dat er weer een nieuwe app is? De Kia Connect app?

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

zeroday schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:45:
Ah melding van mijn app: [Alarm] Kabel aangesloten, maar geen opladen mogelijk. Mogelijke redenen: stroomonderbreking, betaling niet voltooid, laadstopknop ingeschakeld ..

dus even app opgestart en het laden weer gestart..

heel apart ..
Als je loadbalancing in moet grijpen en het laadvermogen tot onder de circa 1,4kW moet reduceren, krijg je die melding ook. En als je op alleen PV aan het laden bent en het vermogen zakt onder de 1,4kW dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

DonJuape schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Als je loadbalancing in moet grijpen en het laadvermogen tot onder de circa 1,4kW moet reduceren, krijg je die melding ook. En als je op alleen PV aan het laden bent en het vermogen zakt onder de 1,4kW dan ook.
Openbare paal, wellicht dat de 2e auto die er (wellicht), kan het niet zien, wat later erbij is gezet voor die drop heeft gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:52:
Ik heb de e-niro afgeleverd gekregen in juni. De verkoper vertelde me de UVO app te gebruiken en dat werkte. Daarna kreeg ik van Kia een keer een mailtje dat ik de UVO Connect 2021 moest gebruiken, omdat de UVO app binnenkort niet meer gebruikt ging worden.
Ze werken allebei nog, maar de Kia Connect app zal worden voortgezet en de UVO app zal worden uitgefaseerd. Maar de info daarover is nogal onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

multikoe schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:20:
[...]

Ze werken allebei nog, maar de Kia Connect app zal worden voortgezet en de UVO app zal worden uitgefaseerd. Maar de info daarover is nogal onduidelijk.
De dealer wist gisteren nog van niks in ieder geval. Maar ik gebruik nu de Kia Connect app met de e-Niro (die ik Robert genoemd heb :')) en dat werkt perfect (tot nu toe :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Arfman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:32:
[...]

De dealer wist gisteren nog van niks in ieder geval. Maar ik gebruik nu de Kia Connect app met de e-Niro (die ik Robert genoemd heb :')) en dat werkt perfect (tot nu toe :P)
Bij mij heeft de app eigenlijk altijd gewoon gewerkt (ik heb de auto pas twee maanden). Ik gebruik hem voornamelijk om de batterij-status te controleren en te kijken of hij wel afgesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:50
rokil schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:52:
Ik probeerde afgelopen weekend met de UVO-app het laden stop te zetten terwijl de wagen thuis stond te laden met de granny-cable. Telkens startte die enkele seconden later opnieuw met laden. Heb uiteindelijk de kabel moeten uittrekken.

'k Zal het eens uitproberen met de nieuwe Kia Connect app, maar ik vermoed dat het resultaat hetzelfde zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
plmagis schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:30:
[...]

Ik probeerde afgelopen weekend met de UVO-app het laden stop te zetten terwijl de wagen thuis stond te laden met de granny-cable. Telkens startte die enkele seconden later opnieuw met laden. Heb uiteindelijk de kabel moeten uittrekken.

'k Zal het eens uitproberen met de nieuwe Kia Connect app, maar ik vermoed dat het resultaat hetzelfde zal zijn.
Anders het oplaadlimiet zetten tot onder het niveau wat de auto op dat moment heeft, ik laad hem tot nu toe eigenlijk altijd tot 80%, heel enkel meer (als ik weet dat ik ver moet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:26:
[...]

Anders het oplaadlimiet zetten tot onder het niveau wat de auto op dat moment heeft, ik laad hem tot nu toe eigenlijk altijd tot 80%, heel enkel meer (als ik weet dat ik ver moet)
Waarom niet tot 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:12
Suicyder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:17:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVHs3xzOys6pz9NousvQFaEH5Rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6JjXnJw9J5fB5AgQLPWD39o.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heb ik. De sleutel erin als ik thuis ben inclusief reservesleutel. Werkt perfect voor € 12.95 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dennis 1 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:16:
[...]

[Afbeelding]

Deze heb ik. De sleutel erin als ik thuis ben inclusief reservesleutel. Werkt perfect voor € 12.95 :)
Gebruikt Kia nog sleutels dan die niet in slaapstand gaan als ze niet in beweging/gebruik zijn? Dat is wel slecht anno 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Dennis 1 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:16:
[...]

Ik wil wat begrijpen. Dit is een technologie-forum, dus er moeten mensen zijn die hier meer over kunnen vertellen.

Er zijn twee manieren om de auto te ontsluiten: actief op de knop van de sleutel drukken of met de sleutel vlak bij de auto staan. Die eerste optie is voor diefstal niet relevant, in ieder geval niet in het scenario dat steeds wordt beschreven: dieven komen bij je huis, pikken het signaal van je sleutel op en versterken dat.
Blijft over de tweede optie. De sleutel van de Kia ontsluit de auto als hij binnen een afstand van ongeveer anderhalve meter van het linker voorportier komt. Er is geen mogelijkheid voor de auto en/of de sleutel om die afstand te meten, anders dan via het niveau van het radio-signaal dat de sleutel uitzendt. Dat betekent dat dat signaal erg zwak moet zijn.
Dat betekent weer dat het signaal door vrijwel alles tegengehouden zal worden. Ik heb het niet getest, maar ik vermoed dus dat je het niet eens voor elkaar krijgt om de auto op deze manier te ontsluiten als er een bakstenen muur tussen zit. Als dat klopt, dan is het ontzettend moeilijk, zo niet onmogelijk is om het signaal van de sleutel te ontvangen als die binnen ligt en jij staat buiten.

Ik ben wel nieuwsgierig naar wat harde data hierover, dus testen in "echte wereld" situaties waarbij de sleutel onder de kapstok ligt of op de eetkamertafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
multikoe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:29:
[...]

Ik wil wat begrijpen. Dit is een technologie-forum, dus er moeten mensen zijn die hier meer over kunnen vertellen.

Er zijn twee manieren om de auto te ontsluiten: actief op de knop van de sleutel drukken of met de sleutel vlak bij de auto staan. Die eerste optie is voor diefstal niet relevant, in ieder geval niet in het scenario dat steeds wordt beschreven: dieven komen bij je huis, pikken het signaal van je sleutel op en versterken dat.
Blijft over de tweede optie. De sleutel van de Kia ontsluit de auto als hij binnen een afstand van ongeveer anderhalve meter van het linker voorportier komt. Er is geen mogelijkheid voor de auto en/of de sleutel om die afstand te meten, anders dan via het niveau van het radio-signaal dat de sleutel uitzendt. Dat betekent dat dat signaal erg zwak moet zijn.
Dat betekent weer dat het signaal door vrijwel alles tegengehouden zal worden. Ik heb het niet getest, maar ik vermoed dus dat je het niet eens voor elkaar krijgt om de auto op deze manier te ontsluiten als er een bakstenen muur tussen zit. Als dat klopt, dan is het ontzettend moeilijk, zo niet onmogelijk is om het signaal van de sleutel te ontvangen als die binnen ligt en jij staat buiten.

Ik ben wel nieuwsgierig naar wat harde data hierover, dus testen in "echte wereld" situaties waarbij de sleutel onder de kapstok ligt of op de eetkamertafel.
Die voorbeelden zijn er genoeg, ze gebruiken een veel gevoeligere ontvanger met grotere antennes dan in jouw auto zit. Vervolgens vangen ze dat signaal van je sleutel op en zenden het uit, voila auto open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
multikoe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:29:
[...]

Ik kan mijn auto ontsluiten vanuit binnen in mijn huis. Zelfs mogelijk van achter 2 bakstenen muren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Dennis 1 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:33:
[...]

Ik kan mijn auto ontsluiten vanuit binnen in mijn huis. Zelfs mogelijk van achter 2 bakstenen muren. :)
Zonder op een knop van de afstandsbediening te drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:33:
[...]

Die voorbeelden zijn er genoeg, ze gebruiken een veel gevoeligere ontvanger met grotere antennes dan in jouw auto zit. Vervolgens vangen ze dat signaal van je sleutel op en zenden het uit, voila auto open.
Die voorbeelden bestaan voornamelijk uit individuele verhalen. Ik kan daar niet uit halen of het misschien een sleutel betreft die een erg sterk signaal uitzend. Of dat die sleutel vlak achter een dunne voordeur lag.
Ik kan geen tests vinden die technische informatie geven.
Vrijwel alle sites die ik vind hebben een heel simpel uitgangspunt: die sleutels zenden een signaal uit, dat kun je opvangen en versterken en daarmee kun je een auto stelen. Ook presenteren ze lijstjes met auto's die gevoeliger zouden zijn, maar die lijken vooral gebaseerd op de specificaties van de auto en de sleutel: zit er een bewegingssensor in die het signaal stopt als de sleutel stil ligt: prima!. Moet je de auto alsnog starten met een fysieke sleutel, ook al gaan de deuren open: prima! gebruikt de sleutel meerdere frequenties om het signaal te versturen: prima! Dat zijn geen tests, dat is desktop research. Ik heb nog helemaal niets gevonden dat kijkt naar het zendvermogen van de sleutel bijvoorbeeld. Of, gerelateerd, hoe groot de kans is dat je het signaal buiten op kunt vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Met zoiets zou het toch wel opgelost moeten zijn?

https://www.bol.com/nl/nl...pbergen/9300000009337175/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
multikoe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:46:
[...]

Die voorbeelden bestaan voornamelijk uit individuele verhalen. Ik kan daar niet uit halen of het misschien een sleutel betreft die een erg sterk signaal uitzend. Of dat die sleutel vlak achter een dunne voordeur lag.
Ik kan geen tests vinden die technische informatie geven.
Vrijwel alle sites die ik vind hebben een heel simpel uitgangspunt: die sleutels zenden een signaal uit, dat kun je opvangen en versterken en daarmee kun je een auto stelen. Ook presenteren ze lijstjes met auto's die gevoeliger zouden zijn, maar die lijken vooral gebaseerd op de specificaties van de auto en de sleutel: zit er een bewegingssensor in die het signaal stopt als de sleutel stil ligt: prima!. Moet je de auto alsnog starten met een fysieke sleutel, ook al gaan de deuren open: prima! gebruikt de sleutel meerdere frequenties om het signaal te versturen: prima! Dat zijn geen tests, dat is desktop research. Ik heb nog helemaal niets gevonden dat kijkt naar het zendvermogen van de sleutel bijvoorbeeld. Of, gerelateerd, hoe groot de kans is dat je het signaal buiten op kunt vangen.
Het is ook iets waar vanuit de verzekeringswereld op ingegrepen is. Sinds 2021 hebben auto's met keyless entry zich aan strengere voorwaarden te voldoen om gecertificeerd te zijn (dat zal die bewegingssensor zijn vermoed ik).
Voor dit jaar was inderdaad Relay Attack (zo heet de methodiek) niet verplicht afgedekt in de systemen.

Ik ga er dus vanuit dat ik het niet perse meer hoef te doen met mijn MY21, toch bewaar ik uit gewoonte de sleutels op een centrale (en veilige) plek in huis net als de andere sleutelsets, want dan raak ik ze ook niet kwijt.
Hierop even terugkomen, het blijven accu's, volgens mij blijft de minste slijtage bij deze accu's bij gebruik tussen 20/30-80% (VW adviseert 80% en Ford 90% geloof ik ook als fabrikanten). Ik plan er de nodige jaren mee te rijden en wil er in die tijd geen gemier van hebben.
Daarbij heb ik meer dan 80% niet altijd nodig, soms een keer naar Groningen en terug, dan gooi ik deze een keer naar 100%.

Verder heb je bij 80% ook altijd nog regeneratie, dat werkt niet bij 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
multikoe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:37:
[...]

Zonder op een knop van de afstandsbediening te drukken?
Inderdaad! Ik hoef er alleen maar aan te denken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:01:
[...]

Hierop even terugkomen, het blijven accu's, volgens mij blijft de minste slijtage bij deze accu's bij gebruik tussen 20/30-80% (VW adviseert 80% en Ford 90% geloof ik ook als fabrikanten). Ik plan er de nodige jaren mee te rijden en wil er in die tijd geen gemier van hebben.
Daarbij heb ik meer dan 80% niet altijd nodig, soms een keer naar Groningen en terug, dan gooi ik deze een keer naar 100%.

Verder heb je bij 80% ook altijd nog regeneratie, dat werkt niet bij 100%.
Ik heb hier veel discussie over gehad en theoretisch is de mechanische accubelasting inderdaad minimaal bij 50%. Sommige fabrikanten (o.a. Renault Zoe) adviseren inderdaad ook in hun handleiding om de auto niet te lang 100% geladen te laten staan. Bij de eNiro staat een dergelijke waarschuwing echter niet in de handleiding en ik heb hun klantenservice er naar gevraagd. Ze gaven geen enkel voorbehoud m.b.t. 100% laden.
Ik denk dat hun accucapaciteits buffer hier een rol speelt. Bij een getoonde SoC van 100% op de display geeft het BMS (Battery Management System) uitgelezen via OBD2 dongle een SoC van 96%. Wellicht gebruiken ze nog andere truukjes.
Ik heb dus ook niet gemerkt dat de regeneratie niet werkt. Het gekke is dat daar in de handleiding dan wel weer een waarschuwing over staat; dat de regeneratie mogelijk niet werkt bij 100% opgeladen accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Aantal laadcycle totdat 70% van accucapaciteit bereikt is. Gekeken naar verschillende cycli (0 tot 100, 20 tot 80 etc)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZtjCIMt4ooAE7Pm3OWITdUTzJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uF3byvSthm0F1BMKM0zqml33.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Dennis 1 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:12:
[...]

Inderdaad! Ik hoef er alleen maar aan te denken. 8)7
Lees mijn vraag nog eens goed. Een dief kan 's nachts lang wachten, buiten op de stoep, totdat iemand binnen op de knop drukt. Het ging mij om het signaal dat de sleutel (kennelijk) continue uitzend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:06:
[...]

Ik heb hier veel discussie over gehad en theoretisch is de mechanische accubelasting inderdaad minimaal bij 50%. Sommige fabrikanten (o.a. Renault Zoe) adviseren inderdaad ook in hun handleiding om de auto niet te lang 100% geladen te laten staan. Bij de eNiro staat een dergelijke waarschuwing echter niet in de handleiding en ik heb hun klantenservice er naar gevraagd. Ze gaven geen enkel voorbehoud m.b.t. 100% laden.
Ik denk dat hun accucapaciteits buffer hier een rol speelt. Bij een getoonde SoC van 100% op de display geeft het BMS (Battery Management System) uitgelezen via OBD2 dongle een SoC van 96%. Wellicht gebruiken ze nog andere truukjes.
Ik heb dus ook niet gemerkt dat de regeneratie niet werkt. Het gekke is dat daar in de handleiding dan wel weer een waarschuwing over staat; dat de regeneratie mogelijk niet werkt bij 100% opgeladen accu.
Kia zelf zal hier niets officieels over zeggen om klachten over "onbruikbare" capaciteit te voorkomen. Het is een beetje alsof Kia zou zeggen: we bouwen een brandstoftank van 50 liter in, maar we adviseren jullie om die maar tot 40 liter te vullen, anders moet hij eerder vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
jeroenkb schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:12:
Aantal laadcycle totdat 70% van accucapaciteit bereikt is. Gekeken naar verschillende cycli (0 tot 100, 20 tot 80 etc)

[Afbeelding]
Hier ga ik eens goed naar kijken. Als je een batterij steeds maar tot 70% oplaad, heb je ook meer laadcycli nodig. Wat hier nog ontbreekt is een leeftijds-schatting in jaren, gebaseerd op verschillende scenario's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Kia zelf zal hier niets officieels over zeggen om klachten over "onbruikbare" capaciteit te voorkomen. Het is een beetje alsof Kia zou zeggen: we bouwen een brandstoftank van 50 liter in, maar we adviseren jullie om die maar tot 40 liter te vullen, anders moet hij eerder vervangen worden.
Dat is niet helemaal waar want andere fabrikanten adviseren dat dus wel (ik geloof zelfs Tesla), dus dat hadden ze ook kunnen doen.

Pagina: 1 ... 159 ... 333 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.